Wat is een goede reddingsboot?

Auteur Topic: Wat is een goede reddingsboot?  (gelezen 34823 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #60 Gepost op: 25 december 2003, 13:59:59
Een goeie reddingboot is naar mijn idee een vaartuig wat is ingericht om de aan hem gestelde taken zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren met zo klein mogelijk risico voor bemensing en hulpvragende.

Dit betekent dus dat voor een KNRM vaartuig voor volle zee heel andere eisen gelden als de boot van de KNBRD die een strandje moet beveiligen.

Misschien ook zouden we de kreet reddingboot eerst moeten omschrijven anders praten we mogelijk over verschilende dingen.

Kees


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #61 Gepost op: 25 december 2003, 14:12:26
Kan het niet laten, moet toch even reageren, wist je dat je in regio Berlijn ook voor een veilingkist met koffiemolen een vaarbewijs moet hebben?
Is een beetje als voor zowel een fiets als een bolide hetzelfde rijbewijs vereisen.

Dus vandaar mijn reactie.

Kees

Nou, een heleboel bootjes mag je nog steeds varen zonder vaarbewijs. Een boot van 14,99 meter die met 19,99 km per uur over het water gaat is nog steeds vaarbewijsvrij. Dat zou ik geen wastobbe met staafmixer noemen. Jan modaal heeft daar geen geld voor.

Henk


Dave

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 25 december 2003, 15:02:07
Een goeie reddingboot is naar mijn idee een vaartuig wat is ingericht om de aan hem gestelde taken zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren met zo klein mogelijk risico voor bemensing en hulpvragende.

Dit betekent dus dat voor een KNRM vaartuig voor volle zee heel andere eisen gelden als de boot van de KNBRD die een strandje moet beveiligen.

Misschien ook zouden we de kreet reddingboot eerst moeten omschrijven anders praten we mogelijk over verschilende dingen.

Kees

Het probleem dat we hebben is precies zoals jij deze hierboven aangeeft! Ook jij ziet RedNed (KNBRD) als bootje voor het strand! Dat is dus niet het geval en is nogal degigrerend!

Ook RedNed heeft brigades, die het werk doen zoals de KNRM dit op zee doet! Alleen zitten deze brigades niet langs de Noordzeekust, maar langs het IJsselmeer.

Wanneer iedereen nou eens zou beginnen dit te erkennen, zijn we al een op de goede weg.

Voor een strandbewaking, heb je duidelijk een andere boot nodig als voor de inzet zoals die rond het IJsselmeer gebeuren.


Dave


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #63 Gepost op: 25 december 2003, 15:05:01
Nogmaals voor alle duidelijkheid, als de vaarbewijzen in alle landen gelijkgetrokken gaan worden zullen onze minimum eisen aangepast gaan worden aan strengere normen.
Een extreem voorbeeld van de vaarbewijsplicht is in de deelstaat Berlijn.
>Der amtliche Sportbootführerschein Binnen ist ein Kombinationsführerschein für Binnengewässer zum Führen von Sportbooten mit Antriebs-maschine ab 3,68 kW / 5 PS (Ausnahme Berlin und Brandenburg: hier 0 kW / 0 PS) und Sportbooten unter Segel ab 3 qm Segelfläche. <

Kees


Dave

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 25 december 2003, 15:10:57
Prima toch?
Van mij mogen ze! Komt alleen ter goede aan de veiligheid op het water!

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #65 Gepost op: 25 december 2003, 18:43:35
We kunnen ook het varen verbieden voor plezier dan zijn de problemen snel over geen gezeur meer met alle die kleine klote bootjes op het water aleen beroepsvaart.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #66 Gepost op: 25 december 2003, 19:05:44
We kunnen ook het varen verbieden voor plezier dan zijn de problemen snel over geen gezeur meer met alle die kleine klote bootjes op het water aleen beroepsvaart.

9910001
en het auto rijden, dat gezeik over een rijbewijs? Terug naar de tijd van mijn vader: En, hoe bent U hier gekomen... met de motor, dat hele eind.... nou, dan kan u het wel, hier is uw papiertje.

Henk ( die gewoon blijven rijden en varen, maar dan met bewijs van praktische en theoretische bekwaamheid ook een optie vindt.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #67 Gepost op: 25 december 2003, 20:12:33
Het probleem dat we hebben is precies zoals jij deze hierboven aangeeft! Ook jij ziet RedNed (KNBRD) als bootje voor het strand! Dat is dus niet het geval en is nogal degigrerend!

Ik gaf alleen aan dat mbt tot de functie van een vaartuig er andere eisen aan gesteld moeten worden, verder niets.

Volgens mij is miskenning iets wat voornamelijk tussen de oren zit.
Juist het bewaken van een strand is zeer nuttig en inspannend en moet niet worden onderschat.
Juist zij die alleen het spectaculaire varen en een heroïsche redding leuk vinden zullen hier problemen mee hebben.

Je zult deze mensen eerder bij de KNBRD aantreffen door het jong en dynamisch karakter dan bij het wat meer oubollige RK.
Zij zijn volgens mij niet de juiste personen voor een hulpverleningsorganisatie.
Over het algemeen blijven ze echter niet langer dan de proefperiode bij de zichzelf serieus nemende brigade.

Ook voor dat kind wat je verlost van een pijnlijk stukje schelp in zijn voet ben jij de held van de dag.
Relativeren dus.

Kees


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #68 Gepost op: 26 december 2003, 12:23:40
Tuurlijk is een goede redding in de branding meer dan geweldig om uit te voeren zeker als alles goed verloopt, maar het geeft ook een goed gevoel als je een kindje bij mama terug brengt. Voor het werk op het strand moet je ook wat jonger zijn ingesteld als een ehbo organisatie omdat je veel actiever werkt. Ik denk dat de sensatie zoekers ook bij de brigade snel weg zijn maar een brigade heeft niet alleen de sensatie leden, de momenten dat er werkelijk de specactulaire reddingen zijn is gelukkig niet veel, er zijn veel meer kleine ehbo gevalletjes vermiste kinderen en dergelijke.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #69 Gepost op: 26 december 2003, 16:46:03
Mij hoor je dan ook niet beweren, dat het strand niets is, in tegendeel! Maar ook de eenheden langs het IJsselmeer moet je op de juiste waarde benaderen. Ik vind  dat vaak door RedNed en kustbrigades, het strand boven alles worde gezet en alle andere brigades vooral hun werk moeten volgen. Dat is niet zo. Ik vind dat je alle brigades in hun eigen taken moet kunnen waarderen.


Dave