Hulpverleningsforum
Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Voertuigen en materieel algemeen => Optische- en Geluidssignalen => Topic gestart door: qpatrick op 21 mei 2007, 12:08:31
-
Hé Hallo,
Heeft iemand wat informatie over een richtlijn over de hardheid van sirenes op hulpverleningsvoertuigen...?
Er blijkt een rechtzaak geweest te zijn bij de Brandweer Almere, die een te zachte sirene zouden hebben gehad... weet iemand waar deze uitspraak is te vinden ?
Ik neem aan de er toch wel een minimale geluidssterkte staat vastgesteld en een maximale...
Alvast bedankt voor eventuele info....
-
Hé Hallo,
Heeft iemand wat informatie over een richtlijn over de hardheid van sirenes op hulpverleningsvoertuigen...?
Er blijkt een rechtzaak geweest te zijn bij de Brandweer Almere, die een te zachte sirene zouden hebben gehad... weet iemand waar deze uitspraak is te vinden ?
Ik neem aan de er toch wel een minimale geluidssterkte staat vastgesteld en een maximale...
Alvast bedankt voor eventuele info....
Artikel 3 regeling optische en geluidssignalen: ten minste 100 decibel
Artikel 3
De volgende signalen moeten als volgt zijn uitgevoerd:
1 blauw zwaailicht of blauw knipperlicht:
op een motorvoertuig:
licht aan de bovenzijde van het voertuig, dat rondom licht uitstraalt dan wel twee lichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;
op een motorfiets:
in plaats van het licht als bedoeld voor een motorvoertuig mag ook een licht aan de voorzijde van het voertuig zijn aangebracht, dat zowel aan de voorzijde als opzij goed zichtbaar is;
motorvoertuig ten behoeve van de brandweer:
aan de voorzijde van het voertuig mag op een hoogte van 1,20 m boven het wegdek bovendien één licht worden gevoerd, indien door de bouw van het voertuig het aan de voorzijde bevestigde licht niet kan worden waargenomen door op korte afstand vóór het voertuig rijdende bestuurders;
2 tweetonige hoorn:
een hoorn die achtereenvolgens de tonen b en e aangeeft in een geluidsterkte van tenminste 100 decibel;
3 drietonige hoorn:
een hoorn die achtereenvolgens de tonen c - e - g - e aangeeft;
4 geel zwaai- of knipperlicht:
één geel zwaai- of knipperlicht aan de bovenzijde van het motorvoertuig dan wel twee gele zwaai- of knipperlichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;
5 De meting van de geluidssterkte van de meertonige hoorns vindt plaats overeenkomstig Hoofdstuk 11 van de Regeling toelatingseisen.
bron: http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessioned/browsercheck/continuation=12816-002/session=010937186177209/action=javascript-result/javascript=yes
-
Heeft iemand wat informatie over een richtlijn over de hardheid van sirenes op hulpverleningsvoertuigen...?
Er blijkt een rechtzaak geweest te zijn bij de Brandweer Almere, die een te zachte sirene zouden hebben gehad... weet iemand waar deze uitspraak is te vinden ?
Ben ik ook erg benieuwd naar.
Ik denk dat dit te maken heeft met het ongeval met de hoogwerker??
-
Ben ik ook erg benieuwd naar.
Ik denk dat dit te maken heeft met het ongeval met de hoogwerker??
Ik ook ;D Vreemd als dit te maken heeft met het ongeval van de hoogwerker want als die sirene te zacht is (4 luchthoorns) dan mogen ze de sirene van alle ambulances ook wel gaan aanpassen want die zijn zeker zachter :P.
-
Inderdaad hier was ik naar opzoek.... helemaal goed.
Ik kan het ongeval niet teurg vinden. Maar het ging om een een sirene die minder herrie gaf dan de luchthoorn...Ik geloof dat ze in Almere het verlies goed aan het maken zijn met een vernieuwde sirene (luchthoorn). Die wel een kabaal maakt....
-
De Almeerse hoogwerker heeft (voor zover ik weet) altijd luchthoorns gehad?
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=54T9AzJJT2o (http://www.youtube.com/watch?v=54T9AzJJT2o) gemaakt door Wouter Henning.
-
Jup altijd luchthoorns
Bij de TS in Almere Stad zitten dempers/kapjes op de luchthoorns omdat die anders te hard zou zijn?
De sirenes te zacht. Ik kan het me niet voorstellen eigelijk ;)
-
Als je vergelijkt met Amerika enzo vind ik onze sirenes maar erg zacht. Zeker als je in de auto zit, en je radio staat op een normaal volume aan (of je praat met passagiers) dan hoor je de sirene's bijna niet. Kheb zelfs een keertje op de weg mijn radio uitgezet omdat ik achterop een Ambu met A1 zag rijden. Raampje open gedraaid en ik hoorde hem pas tijdens het inhalen. Ik reed op een 80 km/u weg.. erg jammer, ze mogen van mij flink wat harder!
-
Bij de TS in Almere Stad zitten dempers/kapjes op de luchthoorns omdat die anders te hard zou zijn?
Dat zijn waarschijnlijk sneeuw / vuilkapjes, die houden sneeuw en vuil tegen, zodat niet de hoorns vol raken! Hier zitten er een soort gaasjes overheen!
-
Als je vergelijkt met Amerika enzo vind ik onze sirenes maar erg zacht. Zeker als je in de auto zit, en je radio staat op een normaal volume aan (of je praat met passagiers) dan hoor je de sirene's bijna niet. Kheb zelfs een keertje op de weg mijn radio uitgezet omdat ik achterop een Ambu met A1 zag rijden. Raampje open gedraaid en ik hoorde hem pas tijdens het inhalen. Ik reed op een 80 km/u weg.. erg jammer, ze mogen van mij flink wat harder!
Om over de sirenes van de politie nog maar niet te spreken. Die zijn helemaal bedroevend zacht.... ( honac ) :o :(
-
Als je vergelijkt met Amerika enzo vind ik onze sirenes maar erg zacht.
Wij hebben dezelfde soort sirene's hier (Wail, yelp, hyperyelp/pier inclusief de airnhorn: PHWHAAAAPPP! ) en geloof me maar dat die hard genoeg zijn hier.
Wat ik hier regelmatig zie (en in Nederland eigenlijk nooit zag) is dat als we met 't geluid aan rijden (gaat eigenlijk alleen maar aan indien nodig, dus niet de hele rit) dat 'n heleboel voetgangers die op de stoep lopen de handen/vingers even in hun oren stoppen todat wij langs zijn.
Blijkbaar zijn ze er wel aangewend hier want ze kijken niet eens meer op naar wat er langs komt, ze steken gewoon hun vingers in de oren en lopen door zonder op de kijken, en als wij dan wat verder zijn halen ze de handen weer uit de oren.
Ik blijf ´t een grappig gezicht vinden :D
Voor een filmpje van onze herrie (zonder de airhorn) klik hier (http://www.zippyvideos.com/9328924836820546/noise/)
-
kijk dat noem ik nou sirenes O0
vind het ook leuk om te horen welke sirenes er in het buitenland allemaal zijn
nog meer van die filmpjes?
-
nog meer van die filmpjes?
Ik wil niet te veel offtopic gaan hier, maar heb er nog wel 2 bij de hand geloof ik...
hier (http://www.zippyvideos.com/4397463006820466/dash/) en hier (http://www.zippyvideos.com/1533801236820496/tunnel/) ;)
-
oke bedankt
weer even genieten van engelse sirenes O0
-
Blijkbaar zijn ze er wel aangewend hier want ze kijken niet eens meer op naar wat er langs komt, ze steken gewoon hun vingers in de oren en lopen door zonder op de kijken, en als wij dan wat verder zijn halen ze de handen weer uit de oren.
Ik blijf ´t een grappig gezicht vinden :D
Wij (kazernewillem.nl) hebben ook wat videos dat je dat ziet:
http://www.youtube.com/watch?v=bSGVJ4ZD-IE (http://www.youtube.com/watch?v=bSGVJ4ZD-IE) (rond 03:00min als ze de grachten op rijden)
http://www.youtube.com/watch?v=M-l9yZ3TxdM (http://www.youtube.com/watch?v=M-l9yZ3TxdM) (rond 01:50min bij de tramhalte)
En op de films zijn nog de oude autospuiten en nu zijn ze nog harder dus ;D
-
Het blijven topflimpjes van Willem!!
-
Ik vind die amerikaanse sirenes echt verschrikkelijk.
Die jank sirenes.
Die politiesirenes hier in Almere zijn veel te zacht volgens mij.
De brandweer en ambulance vind ik wel hard genoeg. Zeker met de versneller aan op de ambu. O0
-
Ik vind die amerikaanse sirenes echt verschrikkelijk.
Die jank sirenes.
Die politiesirenes hier in Almere zijn veel te zacht volgens mij.
De brandweer en ambulance vind ik wel hard genoeg. Zeker met de versneller aan op de ambu. O0
@ Max:
Ja ik vind het ook niks hoor die Wail en die Yelp en wat dan ook voor kermisgeluiden ze hebben.
Die van de ambulance is naar mij mening ook te zacht. Vaak hoor je ze pas als ze naast je rijden, zeker op provinciale of snelwegen. De versneller is zeker wel leuk maar die staat uitteraard niet continu aan.
@ Alwin:
Thanks voor het compliment O0
-
Om over de sirenes van de politie nog maar niet te spreken. Die zijn helemaal bedroevend zacht.... ( honac ) :o :(
hoe kom je daar bij ze zijn tenminste 100dB gemeten op 7 meter, 1 meter uit de vloer/. (de wettelijke norm)
maar ja smaken verschillen.
-
hoe kom je daar bij ze zijn tenminste 100dB gemeten op 7 meter, 1 meter uit de vloer/. (de wettelijke norm)
maar ja smaken verschillen.
auto's worden steeds geluiddichter, de omgeving maakt steeds meer herrie..
conclusie: aantal decibel is gelijk, omgevingsgeluid luider => sirene valt minder op
-
en toch vond ik de sirene's in de tijd van de ''oude'' beter! Daarmee doel ik onderandere op de SA40 speaker van Whelen, die op het dak gemonteerd zat!
De nieuwe ambusirene (de schriele kip, zoals wij em noemen) vind ik ook ronduit slecht te horen, er rijd hier 1 transporter met deze sirene, en ik vind em slecht te horen. Ook rijd er een nieuwe GMT610 met een nieuwe sirene (wel het oude melodie'tje maar zachter) en die is ook slecht te horen!
-
in haaglanden rijden vw T5 ambu's rond met hele harde sirene
-
link naar videofragment van onze nieuwe ambulance: Fragment VTM-nieuws (http://www.vtm.be/asx/vtmnieuws/index_opgeknipt.php?20070510_195724_ambulanceA)
Hier staat een wail/yelp/tweetoon op (wisselen van sirene door op claxon te drukken). Dit is de "basis" sirene.
Als het nodig is dan kan men als extra ook een dubbele martin hoorn aanzetten. (pneumatische tweetoon) Deze martin hoorn maakt enorm veel lawaai. In ons Vlaanderenland zie je deze meer en meer op de hulpverleningsvoertuigen verschijnen.
-
op XPO112 ook demonstratie van de rumbler gehoord.
Het is een sirene die men niet alleen hoort maar ook voelt. Deze zou speciaal gemaakt zijn voor steden.
De auto voor u begint te trillen. Weggebruikers zien (lichten), horen (sirene) en voelen (rumbler) het hulpverleningsvoertuig...
http://www.fedsig.com/products/docs/literature/5104_Rumbler.pdf
video:
http://media.putfile.com/FedSig-Rumbler-Clip
http://media.putfile.com/Rumbler-vs-regular-siren-sounds
-
De Rumbler, Hoor vanaf 0:10
NYPD RMP responding with rumbler (http://www.youtube.com/watch?v=R4k_yiCg7Xg#ws)
musicms68
Vanaf de andere kant. Vanaf 0:06/0:07
NYPD Patrol Car Responding In Brooklyn 05-06-12 (http://www.youtube.com/watch?v=nqKOG5lEDK0#ws)
bmxking1504
-
Allemachtig! hierheen aub. 8)
edit: inclusief wagen.
-
Dat zeker 098uo 098uo
Met de fedsig Vision Slr heb je ook nog een mooie balk op het dak.
-
Rumbler (0:10)
NYPD Police Car - Rumbler Siren (http://www.youtube.com/watch?v=k3RqdoC-4lo#ws)
code3paris
-
Hard genoeg voor de omstanders. ;D
===============
US Fire truck op opendag bij Brandweer Monnickendam 2012 (sirene) (http://www.youtube.com/watch?v=WrspMa1kO30#ws)
Surveillanceteam
-
Als ik in de auto zit heb ik altijd de radio aan. Deze staat niet eens oerend hard. Het valt mij op dat het dan vrij lang duurt voor ik de ambulace hoor. In de spiegels zie ik ze gelukkig al vrij vroeg aankomen en je merkt ook aan het verkeer dat er iets met discoverlichting aankomt gelukkig. Nu rijd ik in een auto die niet eens overdreven goed geïsoleerd is.
Klopt het dat ze de sirenetonen van de 112-hulpdiensten gaan vervangen voor beter hoorbare exemplaren?
Overigens, op de fiets of te voet heb ik dit probleem niet. Hoor ze ook gewoon in mijn huis maar dat is logisch... ik woon bijna bij ambulancepost
-
Misschien is deze topic wat voor jou?
Topic: Hardheid sirene (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=17985.0).
-
Dankjewel! Ik zal daar eens gaan rondsnuffelen!
-
Sirenes van hulpdiensten binnenkort minder luid (België)
Binnenkort zullen er geluidsplafonds opgelegd worden voor de sirenes van hulpdiensten, zowel overdag als 's nachts. Dat schrijft La Dernière Heure.
In België bestaat tot dusver geen plafond voor de geluidsniveaus van sirenes, hoewel het geluid van de sirenes bij de brandweer 's nachts al sinds enkele jaren verlaagd is.
"Momenteel bevinden we ons nog in een consultatiefase, maar we zullen binnenkort normen vastleggen voor de maximale geluidsniveaus. Die zullen verschillend zijn voor overdag en 's nachts. We willen vooral de overlast die de sirenes 's nachts teweegbrengen verminderen", zegt Isabel Casteleyn, woordvoerster van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet.
Volgens de FOD Binnenlandse Zaken zou er sprake zijn van een plafond van 90 of 100 decibel tijdens de nacht.
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1561414/2013/01/12/Sirenes-van-hulpdiensten-binnenkort-minder-luid.dhtml (http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1561414/2013/01/12/Sirenes-van-hulpdiensten-binnenkort-minder-luid.dhtml)
-
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=JSORPV1c45o#)
-
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=JSORPV1c45o#)
Jammer dat die niet synchroon gaat met de elektrische 2 toon...nu ga je zoeken naar een 2e (brandweer) voertuig. Hoewel ik wel voorstander ben van de hoorns!
-
Valt me op dat de RAV G&V al jaren voorop loopt o.a. in het gebruik van verlichting. Nu dus ook in het gebruik van akoestische middelen. Eindelijk een regio waar ze waarschijnlijk wel naar de werkvloer luisteren.
-
Jammer dat die niet synchroon gaat met de elektrische 2 toon...nu ga je zoeken naar een 2e (brandweer) voertuig.[...]
Ach, dit had ik in het begin hier in München ook - went wel. Hier hebben ambulances al jàren (meestal) een elektronische sirene en een Martinhoorn (die er doorgaans speciaal bij kruisingen opgaat, en niet synchroon is met de elektronische).
Wat jammer is is een nieuwe variant, de elektronische Martinhoorn, die is helaas weer iets zachter.
-
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=JSORPV1c45o#)
Jammer.. Doe lekker die Engelse sirene er door heen ipv hoorns. Bijzonder dat NL zo vasthoudt aan die tweetoon.
-
Ik vind de eentonige hoorn op de TS'en van Rotterdam ook erg goed. Wel kan ik mij voorstellen dat er bestuurders zijn die overdonderd raken door het geluid, dat ze boven op de rem trappen.
https://www.youtube.com/watch?v=BX9ZguVyY4A (https://www.youtube.com/watch?v=BX9ZguVyY4A)
-
Grappig dat er altijd wordt gesproken over "decibel" zonder de weging te noemen. Er is nogal een verschil tussen dB(A) en dB(C), bij meten in dB(A) pas je een filter toe om de metingen meer te laten weerspiegelen wat een mens daadwerkelijk hoort. Het menselijk ook is niet even gevoelig over het hele spectrum.
Als we Wikipedia mogen geloven, wordt er in de wet over het algemeen gesproken over dB(A).
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/DB(A)
-
Ik vind de eentonige hoorn op de TS'en van Rotterdam ook erg goed. Wel kan ik mij voorstellen dat er bestuurders zijn die overdonderd raken door het geluid, dat ze boven op de rem trappen.
wel meer voertuigen hebben dit, vanaf 1.32
https://www.youtube.com/watch?v=wuX3E-1yUAY (https://www.youtube.com/watch?v=wuX3E-1yUAY)
-
wel meer voertuigen hebben dit, vanaf 1.32
http://www.youtube.com/watch?v=wuX3E-1yUAY (http://www.youtube.com/watch?v=wuX3E-1yUAY)
Dat is toch gewoon de claxon?
-
wij (bennebroek) hebben op onze TS een claxon, en nog een hoorn zoals je hier hoort.
-
n.a.v. de diverse reacties over het volume van de sirenes kan ik het volgende melden. Vorige jaar heeft het Instituut voor FYsieke Veiligheid (IFV) een congres gehouden over ongevallen met voertuigen van hulpdiensten. Tijdens het congres was er ook aandacht voor het onderwerp van dit topic.
Zo werd er o.a. een filmpje getoond van een ambu uit het oosten van van het land, die met toestemming de zogenaamde Martin hoorn gebruiken naast de gebruikelijke electronische tweetoon. Men gebruikte deze ipv de zogenaamde versneller.
Voorts was Tjerk Hiddes, directeur UMCG Ambulancezorg aan het woord. Hij pleitte voor invoer van de yelp of wail sirenes. Ten 1e omdat dia aantoonbaar een beter effect hebben en omdat deze al heel erg veel gebruikt worden in Europoen de rest van de wereld. Tjerk gaf de voorkeur aan de engelse versie.
De slechte hoorbaarheid is overigens ook een technisch verhaal. Elektronische sirenes werken net als luidsprekers. Hoe hoger de snelheid hoemeer de speaker wordt gehinderd door de tegenwind. Bij de ouderwetse luchthoorns is dat niet geval omdat de luchtdruk bvan de hoorns veel hoger is dan de tegendruk van de rijwind.
-
n.a.v. de diverse reacties over het volume van de sirenes kan ik het volgende melden. Vorige jaar heeft het Instituut voor FYsieke Veiligheid (IFV) een congres gehouden over ongevallen met voertuigen van hulpdiensten. Tijdens het congres was er ook aandacht voor het onderwerp van dit topic.
Zo werd er o.a. een filmpje getoond van een ambu uit het oosten van van het land, die met toestemming de zogenaamde Martin hoorn gebruiken naast de gebruikelijke electronische tweetoon. Men gebruikte deze ipv de zogenaamde versneller.
Voorts was Tjerk Hiddes, directeur UMCG Ambulancezorg aan het woord. Hij pleitte voor invoer van de yelp of wail sirenes. Ten 1e omdat dia aantoonbaar een beter effect hebben en omdat deze al heel erg veel gebruikt worden in Europoen de rest van de wereld. Tjerk gaf de voorkeur aan de engelse versie.
De slechte hoorbaarheid is overigens ook een technisch verhaal. Elektronische sirenes werken net als luidsprekers. Hoe hoger de snelheid hoemeer de speaker wordt gehinderd door de tegenwind. Bij de ouderwetse luchthoorns is dat niet geval omdat de luchtdruk bvan de hoorns veel hoger is dan de tegendruk van de rijwind.
mooi om te horen dat er over gesproken is.
Kun je iets zeggen over de kans/ haalbaarheid dat dit in NL ook ingevoerd gaat worden?
Erover spreken is 1...
-
Voorts was Tjerk Hiddes, directeur UMCG Ambulancezorg aan het woord. Hij pleitte voor invoer van de yelp of wail sirenes. Ten 1e omdat dia aantoonbaar een beter effect hebben en omdat deze al heel erg veel gebruikt worden in Europoen de rest van de wereld. Tjerk gaf de voorkeur aan de engelse versie.
Ik kan me nog de UMCG ambulances herinneren met amerikaanse sirenes gecombineerd met een 3-toon. Ik begreep dat iedereen positief was.
Hopelijk wordt er een keer geluisterd naar de werkvloer in plaats van een laboratoriumtest van TNO.
-
mooi om te horen dat er over gesproken is.
Kun je iets zeggen over de kans/ haalbaarheid dat dit in NL ook ingevoerd gaat worden?
Erover spreken is 1...
Ik durf er geen uitspraak over te doen. Probleem is dat je mensen, die over regelgeving gaan, maar zelf niet in de uitvoerende dienst zitten , moet zien te overtuigen.
Kosten zijn uiteraard een bijkomend effect, maar volgens ingewijden zou dat het minst ingrijpend zijn, omdat de meeste apparatuur al andere sirenes aan boord hebben. Zou alleen een kwestie zijn om de apparatuur even aan een laptop te hangen en vinkjes te zetten en te verwijderen.
Maar zoals altijd het begint bij er over te praten, lobbyenen het juiste netwerk aanboren.
-
Ik durf er geen uitspraak over te doen. Probleem is dat je mensen, die over regelgeving gaan, maar zelf niet in de uitvoerende dienst zitten , moet zien te overtuigen.
Kosten zijn uiteraard een bijkomend effect, maar volgens ingewijden zou dat het minst ingrijpend zijn, omdat de meeste apparatuur al andere sirenes aan boord hebben. Zou alleen een kwestie zijn om de apparatuur even aan een laptop te hangen en vinkjes te zetten en te verwijderen.
Maar zoals altijd het begint bij er over te praten, lobbyenen het juiste netwerk aanboren.
Ik zou zeggen dat de kosten alleen maar omlaag gaan. Overal in de wereld worden "dezelfde" toeters gebruikt. maar in NL moest men weer opnieuw een wiel uitvinden.
hetzelfde geld voor het ECE r65 geneuzel. Een Nederlands kunstje om zwaailichten kneiterduur te maken.
Buiten dat, In een internationale samenleving is eenduidigheid toch alleen maar handig?
-
De ECE-norm is geen exclusief Nederlands, maar een Europees verhaal....
-
Maar goed dat die ece norm er is. Zo weren we een hele hoop troep... Geloof me er is een hoop meuk te koop aan signalering :(
-
Maar goed dat die ece norm er is. Zo weren we een hele hoop troep... Geloof me er is een hoop meuk te koop aan signalering :(
Daarnaast is er ook een heleboel 'troep' mét ece keuring en ook een heleboel fantastische signalering zónder ece keuring.
-
Maar goed dat die ece norm er is. Zo weren we een hele hoop troep... Geloof me er is een hoop meuk te koop aan signalering :(
Dat is een feit, ik weet er als verzamelaar en gebruiker iets van, maar die troep kan alsnog gekocht worden door lui die het niet snappen. Er wordt genoeg aliexpress zooi via marktplaats aan nietsvermoedende verkeersregelaars verkocht.
Maar ik heb hier nog een paar ongekeurde dingen staan waar wel meer licht vanaf komt dan van een kale goedgekeurde Freedom van de huidige politie Touran
Laatst iemand van de weg gehaald die dacht dat je wel 80 kon rijden met een magnetische roadflare. :'(
-
Afgelopen november stond het onderwerp op de agenda van het Congres voorrangsvoertuigen. Helaas is het onderwerp niet besproken. Het vervelende is dat er geen onderzoek is naar het feit of sirenes wel goed te horen waren bij ongevallen.
En bij de top van de politie lijkt er ook geen interesse te zijn voor verbetering.
Ik kom veel in Londen en ben ambtelijk jaloers op de sirenes die daar de hele dag te horen zijn.
-
Het congres ben ik niet bij geweest, maar over de sirene in de SIV (Audi) ben ik zeer te spreken. Hij is echt knetterhard (naar verluid 6db meer dan normaal) en door de schelheid wordt hij goed gehoord. Gevolg is dat je veel ruimte krijgt en minder conflicten op kruisingen hebt.
Een spoedritje dwars door Amsterdam en je ziet heel wat fietsers en voetgangers met vingers in de oren...