Hulpverleningsforum

Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Voertuigen en materieel algemeen => Optische- en Geluidssignalen => Topic gestart door: qpatrick op 21 mei 2007, 12:08:31

Titel: Hardheid Sirene
Bericht door: qpatrick op 21 mei 2007, 12:08:31
Hé Hallo,

Heeft iemand wat informatie over een richtlijn over de hardheid van sirenes op hulpverleningsvoertuigen...?
Er blijkt een rechtzaak geweest te zijn bij de Brandweer Almere, die een te zachte sirene zouden hebben gehad... weet iemand waar deze uitspraak is te vinden ?

Ik neem aan de er toch wel een minimale geluidssterkte staat vastgesteld en een maximale...

Alvast bedankt voor eventuele info....
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Maarten op 21 mei 2007, 14:06:19
Hé Hallo,

Heeft iemand wat informatie over een richtlijn over de hardheid van sirenes op hulpverleningsvoertuigen...?
Er blijkt een rechtzaak geweest te zijn bij de Brandweer Almere, die een te zachte sirene zouden hebben gehad... weet iemand waar deze uitspraak is te vinden ?

Ik neem aan de er toch wel een minimale geluidssterkte staat vastgesteld en een maximale...

Alvast bedankt voor eventuele info....

Artikel 3 regeling optische en geluidssignalen: ten minste 100 decibel

Citaat
Artikel 3
De volgende signalen moeten als volgt zijn uitgevoerd:

1 blauw zwaailicht of blauw knipperlicht:

op een motorvoertuig:

licht aan de bovenzijde van het voertuig, dat rondom licht uitstraalt dan wel twee lichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;

op een motorfiets:

in plaats van het licht als bedoeld voor een motorvoertuig mag ook een licht aan de voorzijde van het voertuig zijn aangebracht, dat zowel aan de voorzijde als opzij goed zichtbaar is;

motorvoertuig ten behoeve van de brandweer:

aan de voorzijde van het voertuig mag op een hoogte van 1,20 m boven het wegdek bovendien één licht worden gevoerd, indien door de bouw van het voertuig het aan de voorzijde bevestigde licht niet kan worden waargenomen door op korte afstand vóór het voertuig rijdende bestuurders;
 
2 tweetonige hoorn:

een hoorn die achtereenvolgens de tonen b en e aangeeft in een geluidsterkte van tenminste 100 decibel;
 
3 drietonige hoorn:

een hoorn die achtereenvolgens de tonen c - e - g - e aangeeft;
 
4 geel zwaai- of knipperlicht:

één geel zwaai- of knipperlicht aan de bovenzijde van het motorvoertuig dan wel twee gele zwaai- of knipperlichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;
 
5 De meting van de geluidssterkte van de meertonige hoorns vindt plaats overeenkomstig Hoofdstuk 11 van de Regeling toelatingseisen.

bron: http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessioned/browsercheck/continuation=12816-002/session=010937186177209/action=javascript-result/javascript=yes
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Maxx op 21 mei 2007, 15:30:31
Heeft iemand wat informatie over een richtlijn over de hardheid van sirenes op hulpverleningsvoertuigen...?
Er blijkt een rechtzaak geweest te zijn bij de Brandweer Almere, die een te zachte sirene zouden hebben gehad... weet iemand waar deze uitspraak is te vinden ?
Ben ik ook erg benieuwd naar.
Ik denk dat dit te maken heeft met het ongeval met de hoogwerker??
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Robin Hundman op 21 mei 2007, 17:32:01
Ben ik ook erg benieuwd naar.
Ik denk dat dit te maken heeft met het ongeval met de hoogwerker??

Ik ook  ;D Vreemd als dit te maken heeft met het ongeval van de hoogwerker want als die sirene te zacht is (4 luchthoorns) dan mogen ze de sirene van alle ambulances ook wel gaan aanpassen want die zijn zeker zachter  :P.
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: qpatrick op 21 mei 2007, 19:31:45
Inderdaad hier was ik naar opzoek.... helemaal goed.

Ik kan het ongeval niet teurg vinden. Maar het ging om een een sirene die minder herrie gaf dan de luchthoorn...Ik geloof dat ze in Almere het verlies goed aan het maken zijn met een vernieuwde sirene (luchthoorn). Die wel een kabaal maakt....
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Robin Hundman op 21 mei 2007, 21:04:11
De Almeerse hoogwerker heeft (voor zover ik weet) altijd luchthoorns gehad?
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=54T9AzJJT2o (http://www.youtube.com/watch?v=54T9AzJJT2o) gemaakt door Wouter Henning.
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Maxx op 21 mei 2007, 22:22:49
Jup altijd luchthoorns

Bij de TS in Almere Stad zitten dempers/kapjes op de luchthoorns omdat die anders te hard zou zijn?
De sirenes te zacht. Ik kan het me niet voorstellen eigelijk ;)
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: ACKevin op 21 mei 2007, 22:31:37
Als je vergelijkt met Amerika enzo vind ik onze sirenes maar erg zacht. Zeker als je in de auto zit, en je radio staat op een normaal volume aan (of je praat met passagiers) dan hoor je de sirene's bijna niet. Kheb zelfs een keertje op de weg mijn radio uitgezet omdat ik achterop een Ambu met A1 zag rijden. Raampje open gedraaid en ik hoorde hem pas tijdens het inhalen. Ik reed op een 80 km/u weg.. erg jammer, ze mogen van mij flink wat harder!
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Jerommeke op 21 mei 2007, 23:00:10


Bij de TS in Almere Stad zitten dempers/kapjes op de luchthoorns omdat die anders te hard zou zijn?


Dat zijn waarschijnlijk sneeuw / vuilkapjes, die houden sneeuw en vuil tegen, zodat niet de hoorns vol raken! Hier zitten er een soort gaasjes overheen!
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: tcf op 22 mei 2007, 18:24:43
Als je vergelijkt met Amerika enzo vind ik onze sirenes maar erg zacht. Zeker als je in de auto zit, en je radio staat op een normaal volume aan (of je praat met passagiers) dan hoor je de sirene's bijna niet. Kheb zelfs een keertje op de weg mijn radio uitgezet omdat ik achterop een Ambu met A1 zag rijden. Raampje open gedraaid en ik hoorde hem pas tijdens het inhalen. Ik reed op een 80 km/u weg.. erg jammer, ze mogen van mij flink wat harder!

Om over de sirenes van de politie nog maar niet te spreken. Die zijn helemaal bedroevend zacht.... ( honac ) :o :(
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Karim op 22 mei 2007, 18:55:20
Als je vergelijkt met Amerika enzo vind ik onze sirenes maar erg zacht.

Wij hebben dezelfde soort sirene's hier (Wail, yelp, hyperyelp/pier inclusief de airnhorn: PHWHAAAAPPP! ) en geloof me maar dat die hard genoeg zijn hier.

Wat ik hier regelmatig zie (en in Nederland eigenlijk nooit zag) is dat als we met 't geluid aan rijden (gaat eigenlijk alleen maar aan indien nodig, dus niet de hele rit) dat 'n heleboel voetgangers die op de stoep lopen de handen/vingers even in hun oren stoppen todat wij langs zijn.

Blijkbaar zijn ze er wel aangewend hier want ze kijken niet eens meer op naar wat er langs komt, ze steken gewoon hun vingers in de oren en lopen door zonder op de kijken, en als wij dan wat verder zijn halen ze de handen weer uit de oren.
Ik blijf ´t een grappig gezicht vinden :D

Voor een filmpje van onze herrie (zonder de airhorn) klik hier (http://www.zippyvideos.com/9328924836820546/noise/)
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: voa-brandweer op 22 mei 2007, 18:59:58
kijk dat noem ik nou sirenes O0
vind het ook leuk om te horen welke sirenes er in het buitenland allemaal zijn
nog meer van die filmpjes?
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Karim op 22 mei 2007, 19:11:57
nog meer van die filmpjes?

Ik wil niet te veel offtopic gaan hier, maar heb er nog wel 2 bij de hand geloof ik...

hier (http://www.zippyvideos.com/4397463006820466/dash/) en hier (http://www.zippyvideos.com/1533801236820496/tunnel/)  ;)
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: voa-brandweer op 22 mei 2007, 20:08:20
oke bedankt
weer even genieten van engelse sirenes O0
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Robin Hundman op 22 mei 2007, 20:27:53
Blijkbaar zijn ze er wel aangewend hier want ze kijken niet eens meer op naar wat er langs komt, ze steken gewoon hun vingers in de oren en lopen door zonder op de kijken, en als wij dan wat verder zijn halen ze de handen weer uit de oren.
Ik blijf ´t een grappig gezicht vinden :D

Wij (kazernewillem.nl) hebben ook wat videos dat je dat ziet:
http://www.youtube.com/watch?v=bSGVJ4ZD-IE (http://www.youtube.com/watch?v=bSGVJ4ZD-IE) (rond 03:00min als ze de grachten op rijden)
http://www.youtube.com/watch?v=M-l9yZ3TxdM (http://www.youtube.com/watch?v=M-l9yZ3TxdM) (rond 01:50min bij de tramhalte)

En op de films zijn nog de oude autospuiten en nu zijn ze nog harder dus  ;D
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Ferrari_F50 op 22 mei 2007, 21:25:31
Het blijven topflimpjes van Willem!!
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Maxx op 22 mei 2007, 22:03:27
Ik vind die amerikaanse sirenes echt verschrikkelijk.
Die jank sirenes.

Die politiesirenes hier in Almere zijn veel te zacht volgens mij.
De brandweer en ambulance vind ik wel hard genoeg. Zeker met de versneller aan op de ambu. O0
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Robin Hundman op 22 mei 2007, 22:35:23
Ik vind die amerikaanse sirenes echt verschrikkelijk.
Die jank sirenes.

Die politiesirenes hier in Almere zijn veel te zacht volgens mij.
De brandweer en ambulance vind ik wel hard genoeg. Zeker met de versneller aan op de ambu. O0

@ Max:
Ja ik vind het ook niks hoor die Wail en die Yelp en wat dan ook voor kermisgeluiden ze hebben.
Die van de ambulance is naar mij mening ook te zacht. Vaak hoor je ze pas als ze naast je rijden, zeker op provinciale of snelwegen. De versneller is zeker wel leuk maar die staat uitteraard niet continu aan.

@ Alwin:
Thanks voor het compliment  O0
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: zwaailampmaker op 24 mei 2007, 20:00:06
Om over de sirenes van de politie nog maar niet te spreken. Die zijn helemaal bedroevend zacht.... ( honac ) :o :(

hoe kom je daar bij ze zijn tenminste 100dB gemeten op 7 meter, 1 meter uit de vloer/. (de wettelijke norm)

maar ja smaken verschillen.
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Ultimato op 24 mei 2007, 20:46:13
hoe kom je daar bij ze zijn tenminste 100dB gemeten op 7 meter, 1 meter uit de vloer/. (de wettelijke norm)

maar ja smaken verschillen.

auto's worden steeds geluiddichter, de omgeving maakt steeds meer herrie..
conclusie: aantal decibel is gelijk, omgevingsgeluid luider => sirene valt minder op
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Jerommeke op 24 mei 2007, 21:18:50
en toch vond ik de sirene's in de tijd van de ''oude'' beter! Daarmee doel ik onderandere op de SA40 speaker van Whelen, die op het dak gemonteerd zat!

De nieuwe ambusirene (de schriele kip, zoals wij em noemen) vind ik ook ronduit slecht te horen, er rijd hier 1 transporter met deze sirene, en ik vind em slecht te horen. Ook rijd er een nieuwe GMT610 met een nieuwe sirene (wel het oude melodie'tje maar zachter) en die is ook slecht te horen!
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: RalfW op 24 mei 2007, 21:48:38
in haaglanden rijden vw T5 ambu's rond met hele harde sirene
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: freudsap op 28 mei 2007, 10:11:53
link naar videofragment van onze nieuwe ambulance: Fragment VTM-nieuws (http://www.vtm.be/asx/vtmnieuws/index_opgeknipt.php?20070510_195724_ambulanceA)

Hier staat een wail/yelp/tweetoon op (wisselen van sirene door op claxon te drukken).  Dit is de "basis" sirene.  
Als het nodig is dan kan men als extra ook een dubbele martin hoorn aanzetten.  (pneumatische tweetoon)  Deze martin hoorn maakt enorm veel lawaai.  In ons Vlaanderenland zie je deze meer en meer op de hulpverleningsvoertuigen verschijnen.
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: freudsap op 28 mei 2007, 10:20:19
op XPO112 ook demonstratie van de rumbler gehoord.

Het is een sirene die men niet alleen hoort maar ook voelt.  Deze zou speciaal gemaakt zijn voor steden.  
De auto voor u begint te trillen.  Weggebruikers zien (lichten), horen (sirene) en voelen (rumbler) het hulpverleningsvoertuig...

http://www.fedsig.com/products/docs/literature/5104_Rumbler.pdf

video:

http://media.putfile.com/FedSig-Rumbler-Clip

http://media.putfile.com/Rumbler-vs-regular-siren-sounds
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: sylvester1986 op 8 mei 2012, 13:36:28
De Rumbler, Hoor vanaf 0:10
NYPD RMP responding with rumbler (http://www.youtube.com/watch?v=R4k_yiCg7Xg#ws)
 musicms68

Vanaf de andere kant. Vanaf 0:06/0:07
NYPD Patrol Car Responding In Brooklyn 05-06-12 (http://www.youtube.com/watch?v=nqKOG5lEDK0#ws)
 bmxking1504
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: CopVR3 op 8 mei 2012, 21:01:27
Allemachtig! hierheen aub.  8)


edit:  inclusief wagen.
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: sylvester1986 op 8 mei 2012, 21:03:23
Dat zeker 098uo 098uo
Met de fedsig Vision Slr heb je ook nog een mooie balk op het dak.
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: sylvester1986 op 12 mei 2012, 09:43:46
Rumbler (0:10)
NYPD Police Car - Rumbler Siren (http://www.youtube.com/watch?v=k3RqdoC-4lo#ws)
code3paris
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: sylvester1986 op 22 mei 2012, 21:54:12
Hard genoeg voor de omstanders. ;D
===============
US Fire truck op opendag bij Brandweer Monnickendam 2012 (sirene) (http://www.youtube.com/watch?v=WrspMa1kO30#ws)
Surveillanceteam
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: TuttebelXL op 17 juni 2012, 21:16:23
Als ik in de auto zit heb ik altijd de radio aan. Deze staat niet eens oerend hard. Het valt mij op dat het dan vrij lang duurt voor ik de ambulace hoor. In de spiegels zie ik ze gelukkig al vrij vroeg aankomen en je merkt ook aan het verkeer dat er iets met discoverlichting aankomt gelukkig. Nu rijd ik in een auto die niet eens overdreven goed geïsoleerd is.

Klopt het dat ze de sirenetonen van de 112-hulpdiensten gaan vervangen voor beter hoorbare exemplaren?

Overigens, op de fiets of te voet heb ik dit probleem niet. Hoor ze ook gewoon in mijn huis maar dat is logisch... ik woon bijna bij ambulancepost
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: sylvester1986 op 17 juni 2012, 21:31:24
Misschien is deze topic wat voor jou?
Topic: Hardheid sirene (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=17985.0).
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: TuttebelXL op 17 juni 2012, 21:50:59
Dankjewel! Ik zal daar eens gaan rondsnuffelen!
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: C337 op 14 januari 2013, 13:16:53
Sirenes van hulpdiensten binnenkort minder luid (België)

Binnenkort zullen er geluidsplafonds opgelegd worden voor de sirenes van hulpdiensten, zowel overdag als 's nachts. Dat schrijft La Dernière Heure.

In België bestaat tot dusver geen plafond voor de geluidsniveaus van sirenes, hoewel het geluid van de sirenes bij de brandweer 's nachts al sinds enkele jaren verlaagd is.

"Momenteel bevinden we ons nog in een consultatiefase, maar we zullen binnenkort normen vastleggen voor de maximale geluidsniveaus. Die zullen verschillend zijn voor overdag en 's nachts. We willen vooral de overlast die de sirenes 's nachts teweegbrengen verminderen", zegt Isabel Casteleyn, woordvoerster van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet.

Volgens de FOD Binnenlandse Zaken zou er sprake zijn van een plafond van 90 of 100 decibel tijdens de nacht.
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1561414/2013/01/12/Sirenes-van-hulpdiensten-binnenkort-minder-luid.dhtml (http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1561414/2013/01/12/Sirenes-van-hulpdiensten-binnenkort-minder-luid.dhtml)
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: RAdeR op 9 juli 2015, 21:18:16
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=JSORPV1c45o#)
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: cavia op 10 juli 2015, 10:35:23
Citaat van: RAdeR link=msg=1361230 date=1436469496
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=JSORPV1c45o#)

Jammer dat die niet synchroon gaat met de elektrische 2 toon...nu ga je zoeken naar een 2e (brandweer) voertuig. Hoewel ik wel voorstander ben van de hoorns!
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Defender op 10 juli 2015, 12:51:30
Valt me op dat de RAV G&V al jaren voorop loopt o.a. in het gebruik van verlichting. Nu dus ook in het gebruik van akoestische middelen. Eindelijk een regio waar ze waarschijnlijk wel naar de werkvloer luisteren.
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: FlyingDutchman op 10 juli 2015, 15:13:54
Citaat van: cavia link=msg=1361296 date=1436517323
Jammer dat die niet synchroon gaat met de elektrische 2 toon...nu ga je zoeken naar een 2e (brandweer) voertuig.[...]

Ach, dit had ik in het begin hier in München ook - went wel. Hier hebben ambulances al jàren (meestal) een elektronische sirene en een Martinhoorn (die er doorgaans speciaal bij kruisingen opgaat, en niet synchroon is met de elektronische).

Wat jammer is is een nieuwe variant, de elektronische Martinhoorn, die is helaas weer iets zachter.
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: HAVP op 24 juli 2015, 19:49:07
Citaat van: RAdeR link=msg=1361230 date=1436469496
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=JSORPV1c45o#)

Jammer.. Doe lekker die Engelse sirene er door heen ipv hoorns. Bijzonder dat NL zo vasthoudt aan die tweetoon.
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Surveillanceteam op 8 augustus 2015, 23:36:34
Ik vind de eentonige hoorn op de TS'en van Rotterdam ook erg goed. Wel kan ik mij voorstellen dat er bestuurders zijn die overdonderd raken door het geluid, dat ze boven op de rem trappen.

https://www.youtube.com/watch?v=BX9ZguVyY4A (https://www.youtube.com/watch?v=BX9ZguVyY4A)
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Pepijn1908 op 9 augustus 2015, 01:20:20
Grappig dat er altijd wordt gesproken over "decibel" zonder de weging te noemen. Er is nogal een verschil tussen dB(A) en dB(C), bij meten in dB(A) pas je een filter toe om de metingen meer te laten weerspiegelen wat een mens daadwerkelijk hoort. Het menselijk ook is niet even gevoelig over het hele spectrum.

Als we Wikipedia mogen geloven, wordt er in de wet over het algemeen gesproken over dB(A).

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/DB(A)
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: elvin op 9 augustus 2015, 10:06:25
Citaat van: Waterland In Beeld link=msg=1366241 date=1439069794
Ik vind de eentonige hoorn op de TS'en van Rotterdam ook erg goed. Wel kan ik mij voorstellen dat er bestuurders zijn die overdonderd raken door het geluid, dat ze boven op de rem trappen.


wel meer voertuigen hebben dit, vanaf 1.32

https://www.youtube.com/watch?v=wuX3E-1yUAY (https://www.youtube.com/watch?v=wuX3E-1yUAY)
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Bert65 op 9 augustus 2015, 12:37:04
Citaat van: elvin link=msg=1366266 date=1439107585
wel meer voertuigen hebben dit, vanaf 1.32

http://www.youtube.com/watch?v=wuX3E-1yUAY (http://www.youtube.com/watch?v=wuX3E-1yUAY)
Dat is toch gewoon de claxon?
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: elvin op 9 augustus 2015, 22:27:23
wij (bennebroek) hebben op onze TS een claxon, en nog een hoorn zoals je hier hoort.
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: MartinJ op 5 januari 2018, 15:53:56
n.a.v. de diverse reacties over het volume van de sirenes kan ik het volgende melden. Vorige jaar heeft het Instituut voor FYsieke Veiligheid (IFV) een congres gehouden over ongevallen met voertuigen van hulpdiensten. Tijdens het congres was er ook aandacht voor het onderwerp van dit topic.
Zo werd er o.a. een filmpje getoond van een ambu uit het oosten van van het land, die met toestemming de zogenaamde Martin hoorn gebruiken naast de gebruikelijke electronische tweetoon. Men gebruikte deze ipv de zogenaamde versneller.

Voorts was Tjerk Hiddes, directeur UMCG Ambulancezorg aan het woord. Hij pleitte voor invoer van de yelp of wail sirenes. Ten 1e omdat dia aantoonbaar een beter effect hebben en omdat deze al heel erg veel gebruikt worden in Europoen de rest van de wereld. Tjerk gaf de voorkeur aan de engelse versie.

De slechte hoorbaarheid is overigens ook een technisch verhaal. Elektronische sirenes werken net als luidsprekers. Hoe hoger de snelheid hoemeer de speaker wordt gehinderd door de tegenwind. Bij de ouderwetse luchthoorns is dat niet geval omdat de luchtdruk bvan de hoorns veel hoger is dan de tegendruk van de rijwind.
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Senior GGP op 7 januari 2018, 12:42:26
n.a.v. de diverse reacties over het volume van de sirenes kan ik het volgende melden. Vorige jaar heeft het Instituut voor FYsieke Veiligheid (IFV) een congres gehouden over ongevallen met voertuigen van hulpdiensten. Tijdens het congres was er ook aandacht voor het onderwerp van dit topic.
Zo werd er o.a. een filmpje getoond van een ambu uit het oosten van van het land, die met toestemming de zogenaamde Martin hoorn gebruiken naast de gebruikelijke electronische tweetoon. Men gebruikte deze ipv de zogenaamde versneller.

Voorts was Tjerk Hiddes, directeur UMCG Ambulancezorg aan het woord. Hij pleitte voor invoer van de yelp of wail sirenes. Ten 1e omdat dia aantoonbaar een beter effect hebben en omdat deze al heel erg veel gebruikt worden in Europoen de rest van de wereld. Tjerk gaf de voorkeur aan de engelse versie.

De slechte hoorbaarheid is overigens ook een technisch verhaal. Elektronische sirenes werken net als luidsprekers. Hoe hoger de snelheid hoemeer de speaker wordt gehinderd door de tegenwind. Bij de ouderwetse luchthoorns is dat niet geval omdat de luchtdruk bvan de hoorns veel hoger is dan de tegendruk van de rijwind.

mooi om te horen dat er over gesproken is.
Kun je iets zeggen over de kans/ haalbaarheid dat dit in NL ook ingevoerd gaat worden?

Erover spreken is 1...
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: EvEs op 9 januari 2018, 06:07:17
Voorts was Tjerk Hiddes, directeur UMCG Ambulancezorg aan het woord. Hij pleitte voor invoer van de yelp of wail sirenes. Ten 1e omdat dia aantoonbaar een beter effect hebben en omdat deze al heel erg veel gebruikt worden in Europoen de rest van de wereld. Tjerk gaf de voorkeur aan de engelse versie.

Ik kan me nog de UMCG ambulances herinneren met amerikaanse sirenes gecombineerd met een 3-toon. Ik begreep dat iedereen positief was.
Hopelijk wordt er een keer geluisterd naar de werkvloer in plaats van een laboratoriumtest van TNO.
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: MartinJ op 9 januari 2018, 16:54:03
mooi om te horen dat er over gesproken is.
Kun je iets zeggen over de kans/ haalbaarheid dat dit in NL ook ingevoerd gaat worden?

Erover spreken is 1...

Ik durf er geen uitspraak over te doen. Probleem is dat je mensen, die over regelgeving gaan, maar zelf niet in de uitvoerende dienst zitten , moet zien te overtuigen.

Kosten zijn uiteraard een bijkomend effect, maar volgens ingewijden zou dat het minst ingrijpend zijn, omdat de meeste apparatuur al andere sirenes aan boord hebben. Zou alleen een kwestie zijn om de apparatuur even aan een laptop te hangen en vinkjes te zetten en te verwijderen.

Maar zoals altijd het begint bij er over te praten, lobbyenen het juiste netwerk aanboren.
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: EvEs op 10 januari 2018, 04:14:14
Ik durf er geen uitspraak over te doen. Probleem is dat je mensen, die over regelgeving gaan, maar zelf niet in de uitvoerende dienst zitten , moet zien te overtuigen.

Kosten zijn uiteraard een bijkomend effect, maar volgens ingewijden zou dat het minst ingrijpend zijn, omdat de meeste apparatuur al andere sirenes aan boord hebben. Zou alleen een kwestie zijn om de apparatuur even aan een laptop te hangen en vinkjes te zetten en te verwijderen.

Maar zoals altijd het begint bij er over te praten, lobbyenen het juiste netwerk aanboren.

Ik zou zeggen dat de kosten alleen maar omlaag gaan. Overal in de wereld worden "dezelfde" toeters gebruikt. maar in NL moest men weer opnieuw een wiel uitvinden.
hetzelfde geld voor het ECE r65 geneuzel. Een Nederlands kunstje om zwaailichten kneiterduur te maken.

Buiten dat, In een internationale samenleving is eenduidigheid toch alleen maar handig?
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: André Welten op 14 januari 2018, 12:52:25
De ECE-norm is geen exclusief Nederlands, maar een Europees verhaal....
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: cavia op 14 januari 2018, 19:44:55
Maar goed dat die ece norm er is. Zo weren we een hele hoop troep... Geloof me er is een hoop meuk te koop aan signalering :(
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: Dion op 15 januari 2018, 11:38:15
Maar goed dat die ece norm er is. Zo weren we een hele hoop troep... Geloof me er is een hoop meuk te koop aan signalering :(
Daarnaast is er ook een heleboel 'troep' mét ece keuring en ook een heleboel fantastische signalering zónder ece keuring.
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: EvEs op 15 januari 2018, 16:27:34
Maar goed dat die ece norm er is. Zo weren we een hele hoop troep... Geloof me er is een hoop meuk te koop aan signalering :(

Dat is een feit, ik weet er als verzamelaar en gebruiker iets van, maar die troep kan alsnog gekocht worden door lui die het niet snappen. Er wordt genoeg aliexpress zooi via marktplaats aan nietsvermoedende verkeersregelaars verkocht.

Maar ik heb hier nog een paar ongekeurde dingen staan waar wel meer licht vanaf komt dan van een kale goedgekeurde Freedom van de huidige politie Touran

Laatst iemand van de weg gehaald die dacht dat je wel 80 kon rijden met een magnetische roadflare.  :'(
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: MartinJ op 10 januari 2020, 17:16:57
Afgelopen november stond het onderwerp op de agenda van het Congres voorrangsvoertuigen. Helaas is het onderwerp niet besproken. Het vervelende is dat er geen onderzoek is naar het feit of sirenes wel goed te horen waren bij ongevallen.
En bij de top van de politie lijkt er ook geen interesse te zijn voor verbetering.

Ik kom veel in Londen en ben ambtelijk jaloers op de sirenes die daar de hele dag te horen zijn.
Titel: Re: Hardheid Sirene
Bericht door: DiNozzo op 11 januari 2020, 16:13:35
Het congres ben ik niet bij geweest, maar over de sirene in de SIV (Audi) ben ik zeer te spreken. Hij is echt knetterhard (naar verluid 6db meer dan normaal) en door de schelheid wordt hij goed gehoord. Gevolg is dat je veel ruimte krijgt en minder conflicten op kruisingen hebt.
Een spoedritje dwars door Amsterdam en je ziet heel wat fietsers en voetgangers met vingers in de oren...