Heel interessant, wij hebben eerder al eens gezocht naar zo'n systeem maar werken nu nog steeds met excel-bestandjes en mail- en sms-groepen.
De vraag is alleen welk achterliggend systeem je nodig hebt? Wat moet er in de centrale komen aan hard- en software om het te laten werken, of is het Saas??
En hoe waterdicht is het terugmelden?? als ik nu zie hoeveel mafkezen die niks met hulpdiensten te maken hebben een P2000 pager op zak hebben.......lijkt mij de stap 'voor de gein' terugmelden niet zo groot?? >:(
En hoe waterdicht is het terugmelden?? als ik nu zie hoeveel mafkezen die niks met hulpdiensten te maken hebben een P2000 pager op zak hebben.......lijkt mij de stap 'voor de gein' terugmelden niet zo groot?? >:(
RES.Q Digitale pager van de nieuwe generatie
- Primair alarm dmv digitale paging (POCSAG)
- Automatische ontvangstbevestiging via terugmeldingskanaal
- Manuele ontvangstbevestiging via terugmeldingskanaal
- GPS positionering
- Geo alarmering
- GSM en/of paging communicatie opties
- Qualiteitscontrole van het alarmeringsproces
- Ondersteuning van Express Alarm™, IDEA™ encryptie, turbo paging
- Web interface voor lokalisatie
- On air configuratie
- Dual frequency alermering (DFA)
- Eenvoudige integratie in bestaande operationele systemen
De stap om ook de callout bij eenzelfde netwerk onder te brengen wordt met dit wel erg klein. Het probleem wat je daarmee krijgt is dat bijvoorbeeld een privaat 3G netwerk nooit zo stabiel kan zijn als het P2000
Wij gaan met deze pager een pilot draaien vanaf half april.Interessant! Zou je ons hier op de hoogte willen houden?
Ik ben benieuwd.
Interessant! Zou je ons hier op de hoogte willen houden?
0903256 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (HOvD West Groepsoproep) |
0903226 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (HOvD Oost Groepsoproep) |
0903226 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (HOvD Oost Groepsoproep) |
Zo te zien gaat Gelderland-Zuid ze ook gebruiken voor de HOvD's :De HOVD's draaien een pilot voor deze pagers in onze regio.
Vind het wel opvallend dat ze dan de Ovd`s en HOvD`s die pagers laten testen ::) Die mensen draaien toch gewoon piket diensten en zijn dus toch ''altijd'' beschikbaar? Wat is dan de toegevoegde waarde van het terugmelden voor hun? in de meeste gevallen hebben ze nog een dienstauto met een Mob/porto der in voor de deur staan.
Geef ze gewoon aan een wat meer vrijwilligers korpsen, die zijn veel meer gebaat bij dit systeem!
Vind het wel opvallend dat ze dan de Ovd`s en HOvD`s die pagers laten testen ::) Die mensen draaien toch gewoon piket diensten en zijn dus toch ''altijd'' beschikbaar? Wat is dan de toegevoegde waarde van het terugmelden voor hun?
Dus je kunt het probleem groter maken dan het is, maar je wekt meer de indruk dat je een stukje speelgoed mis loopt ;)
Vind het wel opvallend dat ze dan de Ovd`s en HOvD`s die pagers laten testen ::) Die mensen draaien toch gewoon piket diensten en zijn dus toch ''altijd'' beschikbaar? Wat is dan de toegevoegde waarde van het terugmelden voor hun? in de meeste gevallen hebben ze nog een dienstauto met een Mob/porto der in voor de deur staan.Als je als organisatie iets goed wil testen, dan dien je het testen te laten plaatsvinden door een zo breed mogelijke testgroep. Dus niet alleen (H)OvD's, maar ook manschappen en eventuele koude functionarissen. Een manschap zal andere ervaringen opdoen als een (H)OvD.
Geef ze gewoon aan een wat meer vrijwilligers korpsen, die zijn veel meer gebaat bij dit systeem!
Ik heb hem nu bijna 3kwart jaar in gebruik (pilot loopt af in februari en begon in April) en ik vind het een prima pager.
Het makkelijke is dat je meteen kan zien wie er opkomt en ook in de kazerne hangt een scherm zodat je kan zien of er voldoende mensen opkomen en wie er precies opkomen.
Het enige nadeel eraan is vind ik persoonlijk dat hij wat aan de grote kant is.
Volgens mij lopen er in NHN ook een paar test-projecten (Bergen) en wordt daar op korte termijn gemeente Hollands Kroon aan toegevoegd.
Opmeer heeft de pagers ook aangeschaft, ze worden over een paar maanden pas uitgedeelt en gebruikt.
1 april wat was er ook alweer met die datum ::)
Oh ja, 2e paasdag.
De streefdatum is 1 april.
Even een foto (zelf gemaakt):
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg20.imageshack.us%2Fimg20%2F901%2F1img4604.jpg&hash=c8d0fec64c44b6df3dd071a402cd3bc0)
Het is geen echte P2000 melding maar een mededeling via de pager.
Wel maken ze veel meer herrie, wordt er nu (s'nachts) ook wakker van :-\Da's fijn, dat men wakker wordt van de pieper! Wel praktisch dat men ook 's nachts opkomt ipv het blussen van de woningbrand uitstelt tot na 09.00 uur.. ::)
Ik zal morgen kijken of ik die foto's van dat bord kan uploaden.
Als je je afmeld, komt er achter je naam ipv een groen bolletje, een rood bolletje te staan. Wanneer er tekort manschappen / bevelvoerders / chauffeurs zijn, geeft het bord een signaaltje naar degene die zich als laatste afmeldde. Hij of zij krijgt dan een bericht dat ie op de kazerne moet blijven. Wanneer er dan een melding is, kan je direct op het bord zien of je als manschap of als bevelvoerder nodig bent. Ook houdt het bord rekening met de personen die zijn opgeleid voor de WvD.
Als ik in Opmeer vrijwilliger was zou ik mijn pager meteen laten omprogrammeren! Als ik met mijn vriendin ergens heen wil en ik meld mij af, wil ik geen melding krijgen waarin ik verplicht word om te blijven. Ik ben toch vrijwilliger? Dan is het risico van de gemeente dat er wel eens een onvolledige bezetting kan zijn. Zo niet, moet je vrijwilligers gaan kazerneren en laten uitbetalen. Maar dan kan je deze pagers ook wel wegdoen.
Het systeem van PreCom is erg handig alleen zijn er mijn inziens drie grote nadelen:
1. Je bent totaal afhankelijk van de vrijwilliger. Als hij/zij de agenda niet goed gebruikt (invult) kan je het achterliggende systeem wel wegdoen.
2. De pager is erg groot en log. Hij is 1,5x breder en bijna 2x hoger dan de Galaxy, daarnaast is hij zwaarder door de grote accu.
3. De pager moet bijna iedere dag aan de lader, waarbij de Galaxy het soms wel een week volhoudt.
2) Wen er maar aan ;). Maar daar in tegen kan je er ook meer mee. Denk aan de agenda en etc. Dit kost natuurlijk extra batterij en daarom zal de accu ook groter zijn...
Als ik met mijn vriendin ergens heen wil en ik meld mij af, wil ik geen melding krijgen waarin ik verplicht word om te blijven. Ik ben toch vrijwilliger? Dan is het risico van de gemeente dat er wel eens een onvolledige bezetting kan zijn. Zo niet, moet je vrijwilligers gaan kazerneren en laten uitbetalen. Maar dan kan je deze pagers ook wel wegdoen.
Wij zijn namelijk als "koude" beroepsorganisatie in de kazerne aan het werk om de vrijwilligers aan te vullen als er een uitruk is.
Bij een uitruk kunnen de vrijwilligers binnen ongeveer 40 seconden aangeven of ze opkomen, afwijzen of ze kunnen vergeten te drukken. Mocht je per ongeluk het verkeerde knopje indrukken, kan je binnen deze tijd nog wijzigen. Het scherm in de kazerne is nu leeg en bevat alleen de melding. Na 45 seconden gaat de server inventariseren en stuurt een overzicht van de melding en de opkomende personen naar het scherm. Hierbij kan je meteen zien of je een bevelvoerder, chauffeur en voldoende manschappen hebt. Daarnaast gaat een tijdbalk lopen waarna wij als beroepsorganisatie na 4 minuten aanvullen en wegrijden met de vrijwilligers die wel opkomen.
Bestaat er in jouw voorbeeld een beurtrol met meerdere ploegen die elk afwisselend een weekdienst hebben of is iedereen altijd van dienst?
Interessant om het eens zo te lezen. Doorgaans is het hier in Vlaanderen andersom (vrijwilligers vullen beroeps aan). Is jullie werkwijze geen dure werkwijze? Beroepskrachten zijn immers relatief duur terwijl hun inzet (en dus return) zeer variabel is (hangt namelijk af van de opkomst van vrijwilligers).
1. Loop je niet het risico dat vrijwilligers enkel voor interessante meldingen gaan bevestingen? Voor een woningbrand komen we graag, een reinigen openbare weg drukken we maar gauw effe weg?
2. Waarom pas na 4 minuten aanvullen? OK, ik begrijp de logica binnen jullie systeem maar is het voor de burger niet beter om meteen de beroeps te laten instappen en aan te vullen met vrijwilligers?
Ik begrijp dus niet goed waarom men het zo moeilijk maakt met terugmeldpagers.
Loop je niet het risico dat vrijwilligers enkel voor interessante meldingen gaan bevestingen? Voor een woningbrand komen we graag, een reinigen openbare weg drukken we maar gauw effe weg?
Daarin zie ik geen verschil met de 'oude' werkwijze. Als iemand niet kan (of in jouw voorbeeld "niet wil") dan weet je dat nu in elk geval en kun je er (als AC) sneller op anticiperen. Uiteindelijk kun je er ook statistieken op loslaten waaruit blijkt dat Jantje steevast wegdekreinigingen 'weigert' en maar al te graag bevestigt zodra er sprake van brand is.
Ja maar als je specifiek de mogelijkheid aanreikt om meldingen weg te drukken, kan je er nadien als AC moeilijk iets over zeggen, hé.
Bij individuele meldingen niet nee, maar zoals ik al zei zie ik zo 1,2,3 geen verschil met het oude systeem. Vroeger dacht je "ik ga niet". Nu meld je "ik kom niet". Op de lange termijn kun je dan exact zien wie wel/niet opkomt voor welk type melding (voor zover dat nog niet geregistreerd werd). Daar kun je wel degelijk iets mee, niet als AC, maar wel als korps/regio.
Er zit wel degelijk een bezettingsrooster in de PRECOM pager.
Je kunt je via een agenda en adhoc aan en afmelden.
Bij een onderbezetting krijgt de postcommandant een onderbezettingsmelding zodat hij iets kan regelen.
Die onderbezettingsmelding is zelfs op functie.
Je weet dus al voor de alarmering of er een onderbezetting is of niet...
Hoe gaan jullie om met de opkomsttijd naar de kazerne. Stel; en bevelvoerder is net buiten het dorp (of hij woont verder van de kazerne af, waardoor je hem eigenlijk niet mee kunt tellen voor de 1e uitruk) en zijn pager gaat af (circa 6 minuten rijden van de kazerne) drukken jullie dan op accepteren of afwijzen? --> hij komt wel op (om te voorkomen dat je lang op een bevelvoerder / chauffeur moet wachten).
Hoe gaan jullie om met de opkomsttijd naar de kazerne. Stel; en bevelvoerder is net buiten het dorp (of hij woont verder van de kazerne af, waardoor je hem eigenlijk niet mee kunt tellen voor de 1e uitruk) en zijn pager gaat af (circa 6 minuten rijden van de kazerne) drukken jullie dan op accepteren of afwijzen? --> hij komt wel op (om te voorkomen dat je lang op een bevelvoerder / chauffeur moet wachten).
Je zal toch inzichtelijk kunnen krijgen wie er opkomen, dus dan is op accepteren drukken geen probleem. Als er een andere bevelvoerder is en de TS kan sneller de deur uit is dat prima, anders weet je dat er één onderweg is, maar dat het even duurt.
Ja de app is prima, werkt zelfs beter dan de website ;). Verder ben ik ook heel tevreden over de pager/systeem en ze staan nog lang niet stil in de ontwikkeling.Kun je op het moment van een uitruk de opkomst ook bekijken in de app? Dus wie er op opkomen gedrukt heeft?
Ja je kan na 1 minuut zien wie er opkomen zelfde layout als op het scherm op de post.Oké. Ben erg benieuwd. Vorige week met de post besloten om op dit systeem over te gaan. Zullen nog wel even geduld moeten hebben tot het systeem draaiende is.
0904479 | BRW Gelderland-Zuid (Groesbeek) (Dienstwissel - Precom pagers) | |
0904480 | BRW Gelderland-Zuid (Groesbeek) (Korpsalarm - PreCom pagers) | |
0903100 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Monitorcode) |
Bij-alarmeren van (leden van) een blusploeg vanwege te weinig opkomst. Met de PreCom pagers kan direct worden aangegeven of je op kan komen of niet. Overigens duurt de 'PreCom-opschaling' nu relatief lang, want in principe moet binnen enkele minuten duidelijk zijn of de TS op pad kan.
Bij-alarmeren van (leden van) een blusploeg vanwege te weinig opkomst. Met de PreCom pagers kan direct worden aangegeven of je op kan komen of niet. Overigens duurt de 'PreCom-opschaling' nu relatief lang, want in principe moet binnen enkele minuten duidelijk zijn of de TS op pad kan.
Wij gaan ook op zeer korte termijn over op de Precom pagers. Alarmering gaat zowel via P2000 (Kustwacht/GMK) als GPRS (KNRM Alarmcentrale).
Heb al een aantal keer gehoord dat de batterij sneller leeg is dan de Galaxy's. Kan iemand dat bevestigen?
Ben trouwens ook benieuwd of je voor bepaalde capcodes het ''opkomen/afwijzen'' kan uitschakelen bijvoorbeeld als ik een capcode erin hebt staan die niet voor alarmering van mijn reddingstation is. Bijvoorbeeld een buurstation oid.
Wij gaan ook op zeer korte termijn over op de Precom pagers. Alarmering gaat zowel via P2000 (Kustwacht/GMK) als GPRS (KNRM Alarmcentrale).
Heb al een aantal keer gehoord dat de batterij sneller leeg is dan de Galaxy's. Kan iemand dat bevestigen?
Ben trouwens ook benieuwd of je voor bepaalde capcodes het ''opkomen/afwijzen'' kan uitschakelen bijvoorbeeld als ik een capcode erin hebt staan die niet voor alarmering van mijn reddingstation is. Bijvoorbeeld een buurstation oid.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Foi66.tinypic.com%2F2w7pzx2.jpg&hash=13943513cd6642a10f945d326b3670ee)
Regio Hollands Midden aan het proefdraaien met de nieuwe pagers voor het Rode Kruis Noodhulpteam.
Het is 1 team met drie opkomstlocaties
Batterij is inderdaad vlot leeg! 2 a 3 dagen en dan houd het wel op.En dat gebeurt meestal aan het begin van de dag als je minstens 12 uur niet meer in de buurt van je lader komt.
Een Drentse vinding zorgt ervoor dat de brandweer sneller bij een brand of ongeluk is als er niet genoeg vrijwilligers beschikbaar zijn
De app heeft wel een leuke update trouwens, je kunt nu via GPS op je smartphone je automatisch laten afmelden als je een bepaald gebied uitrijd ;DMoet dat specifiek aangezet worden? Ik kan het niet vinden bij mij :)
Moet dat specifiek aangezet worden? Ik kan het niet vinden bij mij :)
Ah oke, dat zal bij ons dan wel niet gedaan zijn. Gok ook dat het niet heel snel zal gebeuren.