TIS 3 | 1201331 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (1e TS) |
TIS 3 | 1200818 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Bemanning TS) |
TIS 3 | 1201336 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Besturing Kazerne) |
TIS 3 | 1201333 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (HV-1 6770) |
TIS 3 | 1200819 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Kazernealarm) |
TIS 3 | 1201975 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Lichtkrant) |
TIS 3 | 1200817 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Springbemanning) |
TIS 3 | 1200838 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Vossenberg) (Bemanning TS) |
TIS 3 | 1201346 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Vossenberg) (Besturing Kazerne) |
TIS 3 | 1200839 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Vossenberg) (Kazernealarm) |
TIS 3 | 1201976 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Vossenberg) (Lichtkrant) |
TIS 3 | 1201341 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Vossenberg) (TS 6735) |
TIS 3 | 1200031 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Voorlichting Alarmcode) |
TIS 3 | 1200044 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD Tilburg - Oisterwijk - Hilvarenbeek Alarmcode) |
TIS 3 | 1230264 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Persinfo District 4 - Tilburg) |
TIS 3 | 1230265 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Voorlichting) |
TIS 3 | 1200810 | Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AOV Tilburg Infocode) |
TIS 3 | 1200811 | Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD bevolkingszorg Tilburg Infocode) |
TIS 3 | 1201999 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Monitorcode) |
TIS 3 | 1230999 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Monitorcode) |
1220644 | Ambu 20-144 (RAV Brabant Midden-West-Noord) |
GRIP 1 | 1201364 | BRW Midden- en West-Brabant (Oosterhout) (Besturing Kazerne) |
GRIP 1 | 1201956 | BRW Midden- en West-Brabant (Oosterhout) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 1200081 | BRW Midden- en West-Brabant (Oosterhout) (MCU 9991) |
GRIP 1 | 1201389 | BRW Midden- en West-Brabant (Roosendaal) (Besturing Kazerne) |
GRIP 1 | 1200342 | BRW Midden- en West-Brabant (Roosendaal) (BvD) |
GRIP 1 | 1201387 | BRW Midden- en West-Brabant (Roosendaal) (HA 8181) |
GRIP 1 | 1201966 | BRW Midden- en West-Brabant (Roosendaal) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 1201725 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (F-Log Oost groepscode) |
GRIP 1 | 1200091 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Informatie Manager Oost COPI Alarmcode) |
GRIP 1 | 1200095 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Informatie Manager ROT Infocode) |
GRIP 1 | 1200098 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Piketcentralist) |
GRIP 1 | 1201717 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Plotter COPI Oost Groepscode) |
GRIP 1 | 1201714 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Plotter COPI West Alarmcode) |
GRIP 1 | 1200026 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (ROL Infocode) |
GRIP 1 | 1200005 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Strategisch Adviseur GBT Infocode) |
GRIP 1 | 1200086 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VC Centralist) |
GRIP 1 | 1200038 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AG1 Alarmcode) |
GRIP 1 | 1201705 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AG1/AG2 Groepscode) |
GRIP 1 | 1200051 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AG2 Alarmcode) |
GRIP 1 | 1200037 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (HOvD Oost Alarmcode) |
GRIP 1 | 1200007 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (HOvD Oost Infocode) |
GRIP 1 | 1200040 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD Brwz COPI Alarmcode) |
GRIP 1 | 1200014 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD Tilburg - Oisterwijk - Hilvarenbeek Infocode) |
GRIP 1 | 1220003 | MKA Veiligheidsregio Midden- en West Brabant (CvD-G) |
GRIP 1 | 1220005 | MKA Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD-G Midden) |
GRIP 1 | 1220004 | MKA Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD-G West) |
GRIP 1 | 1230301 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (?) |
GRIP 1 | 1230110 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (?) |
GRIP 1 | 1230502 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (?) |
GRIP 1 | 1230501 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (?) |
GRIP 1 | 1230145 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (District Tilburg) |
GRIP 1 | 1230114 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Districtelijk Managementteam Tilburg) |
GRIP 1 | 1230100 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Multidisciplinair Teamleider Meldkamer) |
GRIP 1 | 1230260 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Persinfo Regionaal) |
GRIP 1 | 1230200 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Persvoorlichting Midden) |
GRIP 1 | 1230160 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Piket CaCo) |
GRIP 1 | 1200802 | Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AOV Tilburg Alarmcode) |
GRIP 1 | 1200803 | Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD bevolkingszorg Tilburg Alarmcode) |
GRIP 1 | 1201999 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Monitorcode) |
GRIP 1 | 1220499 | MKA Veiligheidsregio Midden- en West Brabant (Monitorcode) |
GRIP 1 | 1230999 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Monitorcode) |
GRIP 1 | 1220003 | MKA Veiligheidsregio Midden- en West Brabant (CvD-G) |
GRIP 1 | 1220005 | MKA Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD-G Midden) |
GRIP 1 | 1220004 | MKA Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD-G West) |
GRIP 2 | 1200029 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AOV) |
GRIP 2 | 1201107 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Communicatie Beleid) |
GRIP 2 | 1201109 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Communicatie liaison 1) |
GRIP 2 | 1201110 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Communicatie liaison 2) |
GRIP 2 | 1201118 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (CRIB) |
GRIP 2 | 1201112 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Directe zorg Hoofd actiecentrum) |
GRIP 2 | 1201113 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Directe zorg Hoofd opvang) |
GRIP 2 | 1201725 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (F-Log Oost groepscode) |
GRIP 2 | 1201709 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (HIN Oost/West Groepscode) |
GRIP 2 | 1201108 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Hoofd sectie Communicatie) |
GRIP 2 | 1201104 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Hoofd Sectie gemeenten ROT) |
GRIP 2 | 1200096 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (IC Oost ROT Alarmcode) |
GRIP 2 | 1200091 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Informatie Manager Oost COPI Alarmcode) |
GRIP 2 | 1200094 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Informatie Manager ROT Alarmcode) |
GRIP 2 | 1200092 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Informatie Manager West COPI Alarmcode) |
GRIP 2 | 1201105 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Leden Sectie gemeenten ROT) |
GRIP 2 | 1201116 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Milieu) |
GRIP 2 | 1201236 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Onbekende code) |
GRIP 2 | 1201717 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Plotter COPI Oost Groepscode) |
GRIP 2 | 1201715 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Plotter ROT Oost Groepscode) |
GRIP 2 | 1200027 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (ROL Alarmcode) |
GRIP 2 | 1201120 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Termijnzorg) |
GRIP 2 | 1201239 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Waterschap Brabantse Delta) |
GRIP 2 | 1201705 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AG1/AG2 Groepscode) |
GRIP 2 | 1200036 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (HOvD West Alarmcode) |
GRIP 2 | 1200040 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD Brwz COPI Alarmcode) |
GRIP 2 | 1200003 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD+ Sectie Brwz-ROT West Alarmcode) |
GRIP 2 | 1220003 | MKA Veiligheidsregio Midden- en West Brabant (CvD-G) |
GRIP 2 | 1220002 | MKA Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Algemeen Commandant Geneeskundigezorg) |
GRIP 2 | 1220005 | MKA Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD-G Midden) |
GRIP 2 | 1220004 | MKA Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD-G West) |
GRIP 2 | 1230503 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (?) |
GRIP 2 | 1230301 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (?) |
GRIP 2 | 1230146 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (?) |
GRIP 2 | 1230110 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (?) |
GRIP 2 | 1230504 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (?) |
GRIP 2 | 1230001 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Beheer) |
GRIP 2 | 1230114 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Districtelijk Managementteam Tilburg) |
GRIP 2 | 1230100 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Multidisciplinair Teamleider Meldkamer) |
GRIP 2 | 1230160 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Piket CaCo) |
GRIP 2 | 1200802 | Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AOV Tilburg Alarmcode) |
GRIP 2 | 1200803 | Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD bevolkingszorg Tilburg Alarmcode) |
GRIP 2 | 1201999 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Monitorcode) |
GRIP 2 | 1220499 | MKA Veiligheidsregio Midden- en West Brabant (Monitorcode) |
GRIP 2 | 1230999 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Monitorcode) |
TIS 3 beschrijft scenario's voor aanrijdingen en botsingen waarbij slachtoffers betrokken zijn, variërend van een aanrijding met één klein voertuig tot een zeer ernstige aanrijding waarbij meerdere slachtoffers betrokken zijn en de trein of delen daarvan ernstig beschadigd zijn.http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinincidentscenario (http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinincidentscenario)
TIS 3.1: aanrijding trein met een persoon, fiets, bromfiets of ander klein voorwerp.
TIS 3.2: aanrijding trein met rangeerdeel of klein wegvoertuig (auto / bestelbus en dergelijke).
TIS 3.3: ontsporing met slachtoffers of aanrijding tussen een trein met een andere trein of een groot wegvoertuig (bus/vrachtauto) waardoor wagenstellen niet vervormd, gekanteld of gestapeld zijn.
TIS 3.4: ontsporing met slachtoffers of aanrijding tussen een trein met een andere trein, een groot wegvoertuig of object waardoor wagenstellen vervormd, gekanteld of gestapeld zijn.
Veiligheidsregio MWB @VRMWB 1 min.#tilburg botsing goederen met passagierstrein. Reizigers verzamelt op parkeerplaats.Treinverkeer stilgelegd Onbekend of er slachtoffers zijn
Spoorvertragingen @spoorvertraging 1 min.[16:55] Tussen Tilburg en Gilze-Rijen rijden geen treinen door een gestrande trein #Storing
GRIP 2 | 1200444 | BRW Midden- en West-Brabant (Rijen) (Bemanning HA) |
GRIP 2 | 1200446 | BRW Midden- en West-Brabant (Rijen) (Bevelvoerders) |
GRIP 2 | 1200448 | BRW Midden- en West-Brabant (Rijen) (Blusploeg 1) |
GRIP 2 | 1200447 | BRW Midden- en West-Brabant (Rijen) (Blusploeg 2) |
GRIP 2 | 1201964 | BRW Midden- en West-Brabant (Rijen) (Lichtkrant) |
GRIP 2 | 1201999 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Monitorcode) |
Tilburg-Breda
Vrijdag 6 Maart 16:53
Tussen Tilburg en Gilze-Rijen rijden geen treinen door een gestrande trein.
De extra reistijd is meer dan 60 min. De verstoring is naar verwachting rond 22:00 uur verholpen.
Veiligheidsregio MWB @VRMWB · 22s 22 seconds ago#tilburg door treinbotsing ter hoogte van #reitseplein is kleine lekkage in LPGwagon ontstaan.
GRIP 2 | 1201924 | BRW Midden- en West-Brabant (Berkel-Enschot) (Lichtkrant) |
GRIP 2 | 1200857 | BRW Midden- en West-Brabant (Berkel-Enschot) (Ploeg 1) |
GRIP 2 | 1200858 | BRW Midden- en West-Brabant (Berkel-Enschot) (Ploeg 2) |
GRIP 2 | 1200476 | BRW Midden- en West-Brabant (Goirle) (Blusploeg 1) |
GRIP 2 | 1200477 | BRW Midden- en West-Brabant (Goirle) (Blusploeg 2) |
GRIP 2 | 1200478 | BRW Midden- en West-Brabant (Goirle) (Blusploeg 3) |
GRIP 2 | 1201939 | BRW Midden- en West-Brabant (Goirle) (Lichtkrant) |
GRIP 2 | 1200668 | BRW Midden- en West-Brabant (Oisterwijk) (Bemanning HA) |
GRIP 2 | 1200672 | BRW Midden- en West-Brabant (Oisterwijk) (Bevelvoerder) |
GRIP 2 | 1200676 | BRW Midden- en West-Brabant (Oisterwijk) (Blusploeg 1) |
GRIP 2 | 1200677 | BRW Midden- en West-Brabant (Oisterwijk) (Blusploeg 2) |
GRIP 2 | 1200678 | BRW Midden- en West-Brabant (Oisterwijk) (Blusploeg 3) |
GRIP 2 | 1201955 | BRW Midden- en West-Brabant (Oisterwijk) (Lichtkrant) |
GRIP 2 | 1201334 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (2e TS) |
GRIP 2 | 1201336 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Besturing Kazerne) |
GRIP 2 | 1200824 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Brandmeester) |
GRIP 2 | 1201975 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Lichtkrant) |
GRIP 2 | 1200825 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Vrijwilligers ploeg 1) |
GRIP 2 | 1200826 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Vrijwilligers ploeg 2) |
GRIP 2 | 1201725 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (F-Log Oost groepscode) |
GRIP 2 | 1200091 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Informatie Manager Oost COPI Alarmcode) |
GRIP 2 | 1200094 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Informatie Manager ROT Alarmcode) |
GRIP 2 | 1201717 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Plotter COPI Oost Groepscode) |
GRIP 2 | 1201715 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Plotter ROT Oost Groepscode) |
GRIP 2 | 1200005 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Strategisch Adviseur GBT Infocode) |
GRIP 2 | 1200008 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AG1 Infocode) |
GRIP 2 | 1200052 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AG2 Infocode) |
GRIP 2 | 1220005 | MKA Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD-G Midden) |
GRIP 2 | 1230144 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (?) |
GRIP 2 | 1230110 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (?) |
GRIP 2 | 1230516 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (?) |
GRIP 2 | 1230515 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (?) |
GRIP 2 | 1230146 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (?) |
GRIP 2 | 1230001 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Beheer) |
GRIP 2 | 1230114 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Districtelijk Managementteam Tilburg) |
GRIP 2 | 1230100 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Multidisciplinair Teamleider Meldkamer) |
GRIP 2 | 1200810 | Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AOV Tilburg Infocode) |
GRIP 2 | 1200811 | Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD bevolkingszorg Tilburg Infocode) |
GRIP 2 | 1201999 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Monitorcode) |
GRIP 2 | 1220499 | MKA Veiligheidsregio Midden- en West Brabant (Monitorcode) |
GRIP 2 | 1230999 | Politie Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Monitorcode) |
Reality Photo @Reality_Photo 39 seCameraman EHH ter plaatse bij ongeval tussen passagierstrein en goederentrein #Tilburg. Kleine lekkage in LPG wagon.
1200044 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD Tilburg - Oisterwijk - Hilvarenbeek Alarmcode) |
GRIP 2 | 1220635 | Ambu 20-135 (RAV Brabant Midden-West-Noord) |
GRIP 2 | 1220005 | MKA Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD-G Midden) |
GRIP 2 | 1201334 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (2e TS) |
GRIP 2 | 1201336 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Besturing Kazerne) |
GRIP 2 | 1200824 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Brandmeester) |
GRIP 2 | 1201975 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Lichtkrant) |
GRIP 2 | 1200825 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Vrijwilligers ploeg 1) |
GRIP 2 | 1200826 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Vrijwilligers ploeg 2) |
GRIP 2 | 1200805 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg) (Commandant OSP) |
GRIP 2 | 1200806 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg) (OSP Ploeg 303) |
GRIP 2 | 1201346 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Vossenberg) (Besturing Kazerne) |
GRIP 2 | 1200839 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Vossenberg) (Kazernealarm) |
GRIP 2 | 1201976 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Vossenberg) (Lichtkrant) |
GRIP 2 | 1201345 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Vossenberg) (SB 6881) |
GRIP 2 | 1200837 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Vossenberg) (Springbemanning) |
Eerste foto's op:
http://www.brandweerspotters.nl/nieuws/100473/fotos (http://www.brandweerspotters.nl/nieuws/100473/fotos)
Op basis van de foto's gaat het om een aanrijding tussen een passagierstrein type Plan V en een goederentrein met als achterste wagon een LPG-wagon van VTG, zie foto (http://www.hornbyinternational.com/2188/4-axle-gas-tank-wagon-vtg-matriculated-in-the-fleet-of-the-db-ag.jpg).
Rein van Lierop @reinvl 1m1 minute agoBrandweer klimt via ladder het spoor op om bij de treinen te komen. #Tilburg https://pbs.twimg.com/media/B_bYPN5WEAAVnam.jpg (https://pbs.twimg.com/media/B_bYPN5WEAAVnam.jpg)
Veiligheidsregio MWB @VRMWB · 6s 6 seconds ago#tilburg door treinbotsing 1 lichtgewonde. Alle passagiers veilig. Lekkage voorlopig gedicht dmv bevriezing. Treinverkeer ligt stil.
Een agent is bewusteloos geraakt door het gas, het gebied van afzetting wordt nu uitgebreid
Behoorlijke impact als ik kijk naar de cabine van de passagierstrein. De voorste wielen staan zelfs uit de railsDat lijkt nog relatief gezien mee te vallen, zie: https://www.anpfoto.nl/search.pp?page=1&ShowPicture=31762066&pos=1 (https://www.anpfoto.nl/search.pp?page=1&ShowPicture=31762066&pos=1)
Dat lijkt nog relatief gezien mee te vallen, zie: https://www.anpfoto.nl/search.pp?page=1&ShowPicture=31762066&pos=1 (https://www.anpfoto.nl/search.pp?page=1&ShowPicture=31762066&pos=1)
Veiligheidsregio MWB @VRMWB 2 min.2 minuten geleden
#tilburg alles gericht op definitief dichten van lek in LPGwagon zodat reizigers snel weer kunnen treinen. Onbekend hoe lang t nog duurt.
Bernt van Dongen @_Bernt · 1m 1 minute agoAfzetting gaat uitgebreid worden en huizen worden ontruimd volgens de brandweer #Tilburg. https://pbs.twimg.com/media/B_bfQswU8AAUzy6.jpg:large (https://pbs.twimg.com/media/B_bfQswU8AAUzy6.jpg:large)
Op deze foto lijkt het inderdaad relatief mee te vallen, maar als je foto 7 en 8 bekijkt op de brandweerspotters website, lijkt de rechterzijde behoorlijk te zijn toegetakeld.Wat ik zo al op de foto's zie is dat het draaistel van het voorste stel ontzet is (en de voorste as daardoor ontspoord is), de koppeling tussen de 1e en de 2e bak van het voorste stel een nare knik heeft, de koppeldozen van beide stellen ingedrukt zijn waardoor de neuzen van beide stellen tegen elkaar staan. Voorzichtige schatting, denk dat de bodemplaten van beide stellen een behoorlijke tik hebben gehad en mogelijk krom zijn. De ketel van de goederenwagen is aan de achterzijde ingedeukt, waarschijnlijk heeft dat een verhoging van de druk in de ketel gegeven waardoor lekkage is ontstaan. Kan niet zien waar de lekkage zit maar ik gok op de afsluiters, dat is de bewust gecreëerde zwakke plek (om te voorkomen dat de ketel zelf open scheurt). Daarnaast zullen ook wel de buffers en de bodemplaat van die wagen een beste tik hebben gehad.
1200744 | BRW Midden- en West-Brabant (Rucphen) (Bezetting Steunpunt) | |
1200739 | BRW Midden- en West-Brabant (Rucphen) (Korpsalarm) | |
1201967 | BRW Midden- en West-Brabant (Rucphen) (Lichtkrant) | |
1200748 | BRW Midden- en West-Brabant (Rucphen) (Ploeg B2) | |
1200810 | Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AOV Tilburg Infocode) | |
1200811 | Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD bevolkingszorg Tilburg Infocode) |
Veiligheidsregio MWB @VRMWB 2 min#tilburg advies bewoners #alleenhoudersstraat ramen en deuren dicht zolang lek niet definitief dicht is. Er is GEEN sprake van ontruiming.
Veiligheidsregio MWB @VRMWB 12 sec.#tilburg geen LPG in de wagon maar butadieen, koolwaterstofverbinding vergelijkbaar benzine. Wel brandbaar niet gevaarlijk voor gezondheid.
1201930 | BRW Midden- en West-Brabant (Dongen) (Lichtkrant) | |
1200064 | BRW Midden- en West-Brabant (Dongen) (WVD) | |
1201943 | BRW Midden- en West-Brabant (Hilvarenbeek) (Lichtkrant) | |
1200070 | BRW Midden- en West-Brabant (Hilvarenbeek) (WVD) | |
1200052 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AG2 Infocode) |
Veiligheidsregio MWB @VRMWB 3 sec.#tilburg door treinbotsing is aantal passagiers flink door elkaar geschud waardoor 8 pers medisch behandeld zijn. Geen ernstige verwondingen
Geen treinen van/naar Tilburg door aanrijding
Door een aanrijding tussen een reizigerstrein en een goederentrein kunnen er geen treinen rijden van en naar Tilburg.
De reizigerstrein is gedeeltelijk ontspoord en reizigers uit deze trein zijn geëvacueerd.
Op dit moment gaat alle aandacht uit naar de reizigers en het personeel van de trein. Naar de oorzaak van deze aanrijding wordt onderzoek gedaan.
Het is nog onbekend hoe lang deze situatie gaat duren omdat de schade aan de spoorbaan nog niet geheel in te schatten is. Duidelijk is wel dat het verkeer de rest van vandaag niet meer hervat kan worden
Houdt u dus de actuele informatie in de gaten als u vandaag of morgen van, naar of via Tilburg gaat reizen.
Er rijden geen treinen:
- Den Bosch Tilburg
- Breda-Tilburg
- Oisterwijk-Tilburg
Raadpleeg voor de actuele (om)reismogelijkheden de Storingen info en/of de Reisplanner.
1201334 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (2e TS) | |
1201336 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Besturing Kazerne) | |
1200824 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Brandmeester) | |
1201335 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (HA 6865) | |
1200819 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Kazernealarm) | |
1201975 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Lichtkrant) | |
1200825 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Vrijwilligers ploeg 1) | |
1201999 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Monitorcode) |
Veiligheidsregio MWB @VRMWB · 25 minuten geleden#tilburg spontaan is toch een aantal bewoners aan noordzijde spoor ontruimd maar inmiddels weer terug thuis.
3 agenten zijn voor verder onderzoek naar het ziekenhuis gebracht
Aan de hand van deze kaart (http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/bd-vga.gif) van Sporenplan.nl lijkt het er op dat de passagierstrein over spoor 911c is gekomen, via wissel 87b naar 87a waar het op de goederentrein is gebotst die op spoor 912b staat. De trein er naast met de rode loc er voor staat op spoor 913.
Veiligheidsregio MWB @VRMWB · 1 uur geleden#tilburg wegvoeren van treinen duurt nog enkele uren. Treinverkeer Breda blijft gestremd, afzetting Ringbaanwest eo blijven intact.
Veiligheidsregio MWB @VRMWB · 17 minuten geleden#tilburg het verslepen van de treinen is een complexe zaak. Alle afzettingen en stremmingen blijven nog geruime tijd (uren) intact.
Veiligheidsregio MWB @VRMWB · 16 minuten geleden#tilburg @dnraats en anderen: gevaarlijke stof heeft korte tijd in lage concentraties gelekt. Toestand is allang stabiel en niet gevaarlijk
Over de oorzaak heb ik, na een blik op de foto's, als deskundige op dit gebied al wel een idee over de oorzaak. Maar zal mijn collega's niet voor de voeten lopen en de speculaas even in de trommel houden ;)
Wat ik zo al op de foto's zie is dat het draaistel van het voorste stel ontzet is (en de voorste as daardoor ontspoord is), de koppeling tussen de 1e en de 2e bak van het voorste stel een nare knik heeft, de koppeldozen van beide stellen ingedrukt zijn waardoor de neuzen van beide stellen tegen elkaar staan. Voorzichtige schatting, denk dat de bodemplaten van beide stellen een behoorlijke tik hebben gehad en mogelijk krom zijn. De ketel van de goederenwagen is aan de achterzijde ingedeukt, waarschijnlijk heeft dat een verhoging van de druk in de ketel gegeven waardoor lekkage is ontstaan. Kan niet zien waar de lekkage zit maar ik gok op de afsluiters, dat is de bewust gecreëerde zwakke plek (om te voorkomen dat de ketel zelf open scheurt). Daarnaast zullen ook wel de buffers en de bodemplaat van die wagen een beste tik hebben gehad.
Maar het lijkt er op dat zowel de goederenwagen als de treinstellen netjes volgens de specificaties hebben gewerkt; energie verwerken in de bodemplaten zodat reizigerscompartimenten en ketel zo min mogelijk schade oplopen :)
Denk dat in ieder geval het voorste stel van de stoptrein wel total-loss zal worden verklaard. Dit type treinstellen is inmiddels 40 jaar oud en bezig met de laatste jaren op het spoor. Zal, denk ik, economisch niet meer verantwoord zijn om ze nog op te knappen...
Over de oorzaak heb ik, na een blik op de foto's, als deskundige op dit gebied al wel een idee over de oorzaak. Maar zal mijn collega's niet voor de voeten lopen en de speculaas even in de trommel houden ;)
Omroep Brabant meldt in haar livefeed (http://www.coveritlive.com/index2.php/option=com_altcaster/task=viewaltcast/altcast_code=ca92642b44):
3 agenten zijn voor verder onderzoek naar het ziekenhuis gebracht
Wanneer stoppen agenten nu eens voor blauwe meetbuisjes te spelen?
Maakt niet uit welke opleiding je volgt maar overal is het: Let op eigen veiligheid!
Of hebben/krijgen de agenten te weinig kennis waardoor ze in zulke situaties terechtkomen?
Wanneer stoppen agenten nu eens voor blauwe meetbuisjes te spelen?
Maakt niet uit welke opleiding je volgt maar overal is het: Let op eigen veiligheid!
Of hebben/krijgen de agenten te weinig kennis waardoor ze in zulke situaties terechtkomen?
1200448 | BRW Midden- en West-Brabant (Rijen) (Blusploeg 1) | |
1200447 | BRW Midden- en West-Brabant (Rijen) (Blusploeg 2) | |
1201964 | BRW Midden- en West-Brabant (Rijen) (Lichtkrant) |
Wanneer stoppen agenten nu eens voor blauwe meetbuisjes te spelen?
Maakt niet uit welke opleiding je volgt maar overal is het: Let op eigen veiligheid!
Of hebben/krijgen de agenten te weinig kennis waardoor ze in zulke situaties terechtkomen?
Veiligheidsregio MWB @VRMWB 12 sec.
#tilburg geen LPG in de wagon maar butadieen, koolwaterstofverbinding vergelijkbaar benzine. Wel brandbaar niet gevaarlijk voor gezondheid.
Wat moeten die agenten en anderen nu geloven van de informatie Veiligheidsregio MWB ?
Zaterdagochtend om 10.00 uur is gestart het leegpompen van de lekkende ketelwagen met butadieen. Dat duurt naar verwachting tot het eind van de middag.
Inmiddels is de rest van de goederentrein verplaatst. Na afloop van het leegpompen worden ook de defecte passagierstrein en de leeggepompte ketelwagen weggehaald. Hoe lang dit duurt, is nog niet bekend.
Tijdens de pompwerkzaamheden kan een lichte benzine-achtige geur te ruiken zijn. Die is niet schadelijk voor de gezondheid.
Tijdens de pompwerkzaamheden is de Ringbaan West tussen de kruising met de Kwaadeindstraat / Wandelboslaan en de kruising met de Hart van Brabantlaan / Professor Cobbenhagenlaan in verband met de verkeersveiligheid voor alle verkeer afgesloten.
In de omgeving van het Reitseplein zijn een aantal straten afgesloten in verband met de bereikbaarheid door hulpdiensten. Ook in het gebied Bokhamer zijn nog enkele straten afgesloten. Bewoners kunnen wel gewoon hun woningen bereiken.
Het treinverkeer tussen Tilburg en Breda in beide richtingen blijft voorlopig gestremd. Voor actuele reisinformatie: www.ns.nl (http://www.ns.nl)
Houd tilburg.nl en het twitteraccount van de gemeente in de gaten voor updates.
Veiligheidsregio MWB @VRMWB · 2 uur geleden#Tilburg, #treinbotsing: politieheli gaat zo overzichtsfoto's maken v.h ongeval. Als het pompen begint is er een sissend / gierend geluid
Politiehelikopter @DePolitieheli · 2 uur geledenDe #Police06 vliegt voor @Politie_Tilburg, maken overzichtsfoto's #treinongeval #Tilburg van 06 maart 2015. ^27
Volgens de veiligheidszinnen dient men na blootstelling een arts te raadplegen. http://nl.wikipedia.org/wiki/1,3-butadieen (http://nl.wikipedia.org/wiki/1,3-butadieen) Als je dus een aparte luchtje geroken hebt, mag je naar de dokter.Zullen we het niet spannender maken dan het was? Zeker voor het ruiken van een apart luchtje zijn er nog wat meer factoren afhankelijk, iets met concentratie en tijd blootstelling. ::)
Volgens mij is Tilburg en de hulpverlening ter plaatse vooralsnog aan een Enschede-achtige ramp ontsnapt. Voor wie chemisch niet onderlegt is: dit is het langzamere broertje van acetyleen-gas, dat gebruikt wordt bij carbid-schieten. Maar dan genoeg voor een miljoen melkbussen tegelijk (per wagon). En ja, dat is worst-kaas, maar toch....
Meerdere gewonden bij treinbotsing Reitseplein in Tilburg, grote inzet hulpdiensten, 06-03-2015.
De automobilist die op 0:30 het stopteken negeert wordt duidelijk te verstaan gegeven dat hij niet mag doorrijden.
En hardhandig terug gestuurd! Lijkt op Kmar die daar de boel regelt?
Is hier op zo'n moment een boete of andere consequentie aan verbonden, gebeurden gisteren overigens meerdere malen op het drukke kruispunt, het negeren van een stopteken.Kan. Elke agent heeft discretionaire bevoegdheid wat inhoudt dat hij/zij naar eigen inzicht kan en mag handelen. Situatie afhankelijk.
En hardhandig terug gestuurd! Lijkt op Kmar die daar de boel regelt?
1201334 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (2e TS) | |
1201336 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Besturing Kazerne) | |
1200824 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Brandmeester) | |
1201975 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Lichtkrant) | |
1200825 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Vrijwilligers ploeg 1) | |
1200826 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Vrijwilligers ploeg 2) |
1201336 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Besturing Kazerne) | |
1201335 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (HA 6865) | |
1200819 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Kazernealarm) | |
1201975 | BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (Lichtkrant) |
1201951 | BRW Midden- en West-Brabant (Made) (Lichtkrant) | |
1200065 | BRW Midden- en West-Brabant (Made) (WVD) | |
1200052 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AG2 Infocode) | |
1201999 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Monitorcode) |
Het is misschien zelfs dezelfde trein, dus ook met acrylonitril-wagens. Maar goed dat is speculaas.Nee, het is niet dezelfde trein. Dit is trein 61802, een trein van Lutterade DSM naar Kijfhoek. In Wetteren was een trein van Kijfhoek naar Terneuzen via Antwerpen. Ook de oorzaak van lekkage is hier anders, hier ontstaan door impact door een kop-staart botsing (indeuken ketel), daar door met te hoge snelheid door een wissel rijden waardoor een oncontroleerbare slingering in de rij wagens ontstond en de wagens kantelden. Lekkage ontstond enerzijds door de zijdelingse klap met de grond anderzijds door het schuren over de grond.
Waar staat de afkorting hrtub voor?
1200728 | BRW Midden- en West-Brabant (Dorst) (Blusploeg) | |
1201931 | BRW Midden- en West-Brabant (Dorst) (Lichtkrant) |
Prio 1: TS 6931 + Haakarmvoertuig 6863 met de HV container Basis 1 van Brandweer Oisterwijk zijn met spoed onderweg naar een treinongeval aan het Reitseplein in Tilburg, vrijdag 6 maart 2015.
Opmerkelijk aan dit filmpje is dat ze door het drukke verkeer tegen het verkeer in zijn gereden.
Kan iemand mij vertellen wat voor soort (afzet) bak op de 3e foto staat?
Zo te zien is het de haakarmbak van de bedrijfsbrandweer Chemelot. Deze containter zit vol met verloopstukken etc voor trein/chemie incidenten.
Veiligheidsregio MWB @VRMWBLege goederenwagon gaat naar Vlissingen. Treinverkeer #tilburg zeker tot morgenochtend stil door opruimen personentrein. #treinbotsing
00:38 uur · 8 Mar 2015 · Twitter for iPad
Veiligheidsregio MWB @VRMWB#treinbotsing #tilburg met vertrek wagon is rond 1.00u afgeschaald naar Grip 0. Prorail blijft achter om personentrein af te voeren.
01:20 uur · 8 Mar 2015 · Twitter for iPhone
Ik vind het nogal wat om meteen te roepen dat de agenten voor blauwe meetbuisjes aan het spelen waren en te suggereren dat ze niet op hun eigen veiligheid aan het letten waren. Niet alle stoffen zijn ruikbaar en bij dergelijke incidenten verloopt de opstart meestal nogal chaotisch. Dan krijg je te krappe afzettingen door onwetendheid, of komt een agent die een kilometer verderop benedenwinds staat ineens in een volle laag van de gevaarlijke stof. Dat is geen onwil, dat is proberen de chaos te temmen en denken het goed te doen.
Hoeveel seconden zijn gevaarlijke stoffen behandeld in mijn politieopleiding? Misschien wel 10 hele seconden, dat als er een groot oranje bord op een vrachtwagen zit met een aantal getallen er bij dat je het dan moest doorgeven aan de meldkamer. Verder niets...
Ik wil zeker niet suggereren dat zij bewust hun eigen gezondheid op het spelen zijn. Ik denk dat zij er juist alles (misschien te veel) aan willen doen om de burger te beschermen.Toch slaat DiNozzo de spijker op de kop. Bij een brand kun je allemaal wel zien wat er vrij komt. Bij gevaarlijke stoffen is dit een heel ander verhaal. Vaak zie je ze niet, en ruik je ze niet. En kost het tijd om uberhaupt vast te stellen waar de gevaarlijke stoffen heen worden gevoerd door de wind, en of ze schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn. Dat heeft niets te maken met het feit dat ze erg weinig af hoeven af te weten van gevaarlijke stoffen. In de eerste fase van zo'n incident ben je niet alleen maar bezig met bronbestrijding, je bent dan ook bezig om vast te stellen waar het effectgebied komt te liggen. En als je dan last hebt van een verandelijke wind zul je dus moeten gaan bepalen waar je effectgebied komt te liggen. Let wel, dit is al lastige materie voor brandweermensen, laat staan dat je van agenten mag verwachten dat zij het weten. Zij gaan dan toch af wat er door de brandweer word gemeld.
Ik schrik er wel van hoe weinig agenten dan van deze materie hoeven te weten.
Toch slaat DiNozzo de spijker op de kop. Bij een brand kun je allemaal wel zien wat er vrij komt. Bij gevaarlijke stoffen is dit een heel ander verhaal. Vaak zie je ze niet, en ruik je ze niet. En kost het tijd om uberhaupt vast te stellen waar de gevaarlijke stoffen heen worden gevoerd door de wind, en of ze schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn. Dat heeft niets te maken met het feit dat ze erg weinig af hoeven af te weten van gevaarlijke stoffen. In de eerste fase van zo'n incident ben je niet alleen maar bezig met bronbestrijding, je bent dan ook bezig om vast te stellen waar het effectgebied komt te liggen. En als je dan last hebt van een verandelijke wind zul je dus moeten gaan bepalen waar je effectgebied komt te liggen. Let wel, dit is al lastige materie voor brandweermensen, laat staan dat je van agenten mag verwachten dat zij het weten. Zij gaan dan toch af wat er door de brandweer word gemeld.16.46 uur eerste melding
Iedere wagon met gevaarlijke stoffen heeft een vrachtbrief met wat er in staat, en waar de wagon in de trein zit. En dan nog zul je moeten gaan vaststellen hoe ernstig de lekkage is, en wat de gevolgen daar van zijn.
Wanneer wist de brandweer dat er sprake was van Butadieen ? Staat op iedere wagon wat er in zit ? Zijn er ander bronnen ?
Mag ik dan vaststellen dat het voor politieagenten een geaccepteerd beroepsrisico is dat zij zich, zolang er nog niets bekend is, bloot (moeten laten) stellen om anderen te redden?Wat wil je dan, meteen een halve stad evacueren? Dit geld niet alleen voor agenten, dit geld voor een ieder die dan in dat gebied aanwezig is. Beetje kinderachtig en goedkoop om zo'n term er weer eens in te plempen. Brandweermensen zijn nog steeds een ster in sporenvernietigers, blijven politiemensen ook niet over door zeuren.
Iedere wagon met gevaarlijke stoffen heeft een vrachtbrief met wat er in staat, en waar de wagon in de trein zit. En dan nog zul je moeten gaan vaststellen hoe ernstig de lekkage is, en wat de gevolgen daar van zijn.Wat betekent dit, in deze casus ? wie heeft de taak om na te gaan welke gevaarlijke stoffen er betrokken zijn ? Op welk tijdstip zou dit voor de betrokken hulpverleners duidelijk zijn ?
Wat betekent dit, in deze casus ? wie heeft de taak om na te gaan welke gevaarlijke stoffen er betrokken zijn ? Op welk tijdstip zou dit aan de betrokken hulpverleners duidelijk zijn ?Ik weet niet wat in de eerste melding mee is gegeven aan de brandweer. Gezien de vaart waarmee er is opgeschaald vermoed ik dat er al vrij snel duidelijk was dat er gevaarlijke stoffen bij betrokken zijn geweest. De eerstaankomende eenheden zullen een eerste inschatting gaan maken van wat ze aan treffen. Zijn er slachtoffers, is er brand, is er sprake van gevaarlijke stoffen. Zoja komen deze vrij, of zitten deze nog in de verpakking in dit geval de wagon. De eerste zorg is dan ook zorgen dat de informatie over die stof boven tafel komt. En vast stellen hoe groot de lekkage is. Het moge duidelijk zijn dat als je een groot lek hebt het vrijkomen van gevaarlijke stoffen sneller gaat, de verspreiding van eventuele damp dus ook.
Het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen is gebonden aan een groot aantal internationale regelingen. Een goed zichtbaar voorbeeld daarvan zijn de oranje gevaarborden op de zijkant van veel ketelwagens. Zij vertellen hulpverleners wat de lading is en wat het soort gevaar bij die lading is. De cijfercodes zijn internationaal vastgesteld door de Verenigde Naties.
Elk (spoor)bedrijf dat in de Europese Unie gevaarlijke stoffen vervoerd moet beschikken over een veiligheidsadviseur gevaarlijke stoffen, die een Europees diploma heeft behaald.Bron: http://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/gevaarlijke_stoffen/rail/ (http://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/gevaarlijke_stoffen/rail/)
Kan iemand mij vertellen wat voor soort (afzet) bak op de 3e foto staat?
@Peter71 Duidelijk verhaal.Ik vermoed toch het laatste. En zeker in een beginfase van dit soort incidenten zijn er een hoop onduidelijkheden, of zaken nog gewoon niet bekend. Kun je wel de hele handel bevriezen, maar we gaan er meer en meer naar toe dat men slachtoffers die men gewoon met een grijpredding kan redden gewoon ophalen. Uiteraard met ademlucht. In dit geval het evacueren van de treinpassagiers, hoe meer mensen je kwijt bent van plaats ongeval hoe beter. En ja, je zult dit soort beelden altijd houden.
Ik weet niet in hoeverre het verschil maakt of er LPG of Butadieen vrijkwam en reageerde op het feit dat niet iedere hulpverlener thuis is in situaties met gevaarlijke stoffen.
Ik zie op de eerste foto's waarbij de treinpassagiers worden begeleid geen brandweer met adembescherming. Betekent dat, dat het niet nodig was ( gezien de klachten van o.a. politieagenten) of dat het nog niet duidelijk was dat er Butadieen vrijkwam ?
Wanneer wist de brandweer dat er sprake was van Butadieen ? Staat op iedere wagon wat er in zit ? Zijn er ander bronnen ?Prorail bezit van iedere trein die door Nederland rijdt een wagenlijst hier staat precies op wat de samenstelling is qua wagons en in welke wagons er zich eventueel gevaarlijke stoffen bevinden inclusief GeVi nummers en gevaarsklasse.
En de voorlopige conclusie:Alle seinen in Nederland zijn voorzien van ATB, wat hier bedoeld wordt is dat het sein niet is voorzien van ATB-VV wat een STS-passage kan voorkomen. aangezien dit 40km gebied is heeft de gewone ATB hier geen functie omdat die geen lagere snelheid kan opleggen.
De passagierstrein die vrijdag in Tilburg tegen een goederentrein botste, is door een rood sein gereden.
Dat hebben Prorail, de NS en DB Schenker in een e-mail laten weten aan enkele Tweede Kamerleden.
Daarnaast was het sein niet van een zogeheten ATB-systeem voorzien. Dit systeem waarschuwt de machinist als een spoorwegsein opdracht geeft snelheid te verminderen. Wanneer de machinist niet reageert remt het ATB-systeem automatisch. Een woordvoerder van ProRail benadrukt dat het om voorlopige onderzoeksresultaten gaat.
Dit is een container speciaal ingericht voor transport incidenten waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken. Voornamelijk ingericht voor ketel wagons, denken aan verloop koppelingen, pompen, aggregaten, gereedschap, etcetera... Eigendom van Sitech Park Services afd. Bedrijfsbrandweer gelegen op het Chemelot terrein in Geleen. Haakarm chassis Scania is eveneens eigendom van Sitech, roep nummer 24-2580.
Butadieen is zoals de regio suggereerde geen benzine maar gewoon een vertakte C4 en dus hoort het onder gas(Geen LPG want LPG een propaan/butaan mengsel).Het is geen vertakte C4 verbinding, maar een dubbele alkeen. Er bestaan 2 soorten, (geen versies), afhankelijk van de plaats van de dubbele bindingen.
Het is aardige rotzooi zeker als je de 1.3 versie die zo reactief als de ....
Wanneer wist de brandweer dat er sprake was van Butadieen ? Staat op iedere wagon wat er in zit ? Zijn er ander bronnen ?Op iedere wagen met gevaarlijke stoffen zit een Kemlerbord; daarop is direct af te lezen wat er in zit. Daarnaast heeft iedere machinist een lijst met de vrachtbrieven bij zich en is via de Backoffice van Prorail binnen enkele seconden de wagenlijst op te vragen. Dat de brandweer LPG meldt ipv Butadieen is mij dus een raadsel...
Op iedere wagen met gevaarlijke stoffen zit een Kemlerbord; daarop is direct af te lezen wat er in zit. Daarnaast heeft iedere machinist een lijst met de vrachtbrieven bij zich en is via de Backoffice van Prorail binnen enkele seconden de wagenlijst op te vragen. Dat de brandweer LPG meldt ipv Butadieen is mij dus een raadsel...Tuurlijk, men weet meteen wat er in welke wagon zit. Je vergeet echter wel dat er sprake is van een chaotische situatie. De juiste info moet wel op de juiste plek komen. Verkeerde informatie blijft lang hangen in "het systeem" en als iemand zegt dat er in die witte tankwagon LPG zit dan geloven anderen dat vrij snel. Dit komt wel vaker voor. Een persvoorlichter krijgt in het begin informatie en wordt helemaal gek gebeld door alle media. Hij/zij heeft dan niet alle gelegenheid om alle nieuwe informatie tot zich te nemen. Daarnaast moet zo iemand het verschil tussen LPG en butadieen maar op waarde weten te schatten (benzine en diesel ook zo ongeveer het zelfde...).
Het is geen vertakte C4 verbinding, maar een dubbele alkeen. Er bestaan 2 soorten, (geen versies), afhankelijk van de plaats van de dubbele bindingen.
C=C=C-C heet 1,2-butadieen, C=C-C=C heet 1,3-butadieen. Dit zijn twee verschillende stoffen, met verschillende stofeigenschappen. Wel beide brandbare gassen.
Tuurlijk, men weet meteen wat er in welke wagon zit. Je vergeet echter wel dat er sprake is van een chaotische situatie. De juiste info moet wel op de juiste plek komen. Verkeerde informatie blijft lang hangen in "het systeem" en als iemand zegt dat er in die witte tankwagon LPG zit dan geloven anderen dat vrij snel. Dit komt wel vaker voor. Een persvoorlichter krijgt in het begin informatie en wordt helemaal gek gebeld door alle media. Hij/zij heeft dan niet alle gelegenheid om alle nieuwe informatie tot zich te nemen. Daarnaast moet zo iemand het verschil tussen LPG en butadieen maar op waarde weten te schatten (benzine en diesel ook zo ongeveer het zelfde...).
Overigens wil dit alles niet zeggen dat de brandweermensen die naast die wagon stonden niet wisten dat het iets anders was dan LPG.
Nieuwsbericht | 26-11-2015
De botsing van een reizigers- en goederentrein in Tilburg op 6 maart 2015 is veroorzaakt doordat de reizigerstrein door een rood sein reed. De machinist verwachtte geen rood sein, omdat dit sein altijd groen is. Dit verwachtingspatroon rondom het sein en onjuiste informatie over de lengte van de goederentrein zijn mede debet aan het incident. Dat blijkt uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). In de reizigerstrein raakten zeven reizigers en de hoofdconducteur licht gewond. De achterste ketelwagen van de goederentrein raakte beschadigd. Staatssecretaris Dijksma heeft het onderzoeksrapport op 26 november 2015 naar de Tweede Kamer gestuurd.
Verwachtingspatroon rood sein
De reizigerstrein van NS Reizigers botste op het emplacement Tilburg Goederen tegen een stilstaande goederentrein van DB Schenker. Deze goederentrein was onder andere beladen met gevaarlijke stoffen. Directe oorzaak is de rood sein-passage door de machinist van de reizigerstrein door afleiding. Volgens de inspectie speelt een ongewenst verwachtingspatroon rondom het vertreksein en het daaropvolgende sein ook mee. Het sein bij station Tilburg stond structureel op geel, ongeacht de stand van het daarop volgende sein. Uit het onderzoek is gebleken dat bij vertrek uit Tilburg van reizigerstreinen naar Tilburg Universiteit al gedurende langere tijd het sein geel toonde, ongeacht de kleur van het daarop volgende sein. Dit beïnvloedt op den duur het verwachtingspatroon van machinisten die daardoor mogelijk het rode, stop tonende sein (STS) niet meer bewust waarnemen en ten onrechte het sein passeren.
ProRail en NS Reizigers hadden het structureel geel tonende vertreksein moeten onderkennen en maatregelen moeten treffen om deze situatie te voorkomen. Dat ze dat niet hebben gedaan is een tekortkoming van de veiligheidsbeheerssystemen van ProRail en van NS Reizigers. De situatie in Tilburg is inmiddels aangepast. De ILT heeft ProRail gevraagd om na te gaan of het “op geel vertrekken” zich ook op andere locaties afspeelt en maatregelen te treffen als dat het geval is. Afhankelijk van de reacties en de voorziene acties zal de ILT nader optreden.
Trein langer dan opstelspoor
Op 6 maart stond het sein niet op groen, maar op rood omdat op een van de opstelsporen een goederentrein stond die langer was dan het betreffende opstelspoor. Hierdoor kon het wissel niet omgezet worden en botste de reizigerstrein achterop de goederentrein. Uit het onderzoek blijkt dat de lengte van de goederentrein verschillende malen was gewijzigd, maar niet consequent in het logistieke planningssysteem was aangepast door DB Schenker. ProRail wees hierdoor de trein een te kort opstelspoor toe waardoor de trein ‘uitstak’. De inspectie wil dat vervoerders wijzigingen in de lengte van hun treinen correct doorgeven aan ProRail.
NSR en ProRail voeren verbetermaatregelen uit
De ILT komt verder tot de conclusie dat de aanbevelingen die de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) heeft gedaan naar aanleiding van haar onderzoek naar de botsing in Amsterdam Westerpark in 2012, vrijwel allemaal goed worden opgevolgd door NS Reizigers en ProRail. Het gaat hierbij om het verminderen van de kansen op een rood sein door conflictvrij plannen van de dienstregeling en een STS-passage door bijvoorbeeld het gebruik van waarschuwingssysteem ORBIT. Daarnaast zijn maatregelen getroffen die de gevolgen van een STS-passage beperken, zoals de implementatie van Automatische Treinbeïnvloeding Verbeterde Versie (ATB-Vv)
Ook het verscherpte toezicht van de ILT op NSR en ProRail na de botsing in Amsterdam Westerpark heeft ertoe geleid dat NSR en ProRail verbetermaatregelen hebben doorgevoerd. De inspanningen van ProRail hebben geleid tot een verbetering in de veiligheidscultuur en een conflictvrije dienstregeling, zodat het aantal rode seinen waar treinen op af rijden zoveel mogelijk wordt beperkt. Zowel NSR als ProRail hebben toegezegd onverminderd door te gaan met het verder verbeteren en versterken van de veiligheid bij het maken van de dienstregeling en continu verder te ontwikkelen. De ILT heeft daarom het verscherpte toezicht opgeheven, maar blijft de verdere voortgang en de ontwikkelingen nauwgezet volgen.
Bij het aanvragen daarvan gaf de vervoerder een te korte lengte van de trein op, met als gevolg dat de treindienstleiding de trein naar een te kort zijspoor leidde.
De machinist van de reizigerstrein merkte het rode sein niet op. De zijsporen in Tilburg zijn niet beschermd tegen roodlichtpassages door het zogenoemde ATB-vv systeem en de reizigerstrein werd dus ook niet automatisch afgeremd
Door de botsing raakten enkele inzittenden van de reizigerstrein lichtgewond en werden enkele politieagenten onwel door inademing van het vrijgekomen gas.
Het ‘opklimmen’ van de reizigerstrein kon gebeuren doordat de ketelwagen niet was uitgerust met een overbufferingsbeveiliging. Een dergelijk systeem is echter alleen verplicht bij ketelwagens waarmee zeer giftige stoffen worden vervoerd.
Bij de botsing raakte alleen de achterste ketelwagen beschadigd. In de goederentrein bevonden zich ook wagons zonder gevaarlijke stof. Als een van die wagons achteraan was geplaatst, zou er geen gevaarlijke stof zijn vrijgekomen. Dat is echter niet wettelijk voorgeschreven.
Het onderzoek maakt duidelijk dat de botsing en de lekkage zich konden voordoen doordat de betrokken spoorbedrijven om logistieke en economische redenen beslissingen namen die afbreuk deden aan het effect van reeds geldende veiligheidsmaatregelen.