Hulpverleningsforum

Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Brandweer algemeen => Repressie en Nazorg => Topic gestart door: pompbediende op 19 december 2004, 17:33:34

Titel: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: pompbediende op 19 december 2004, 17:33:34
In sommige korpsen, rijden  de brandwachten achter een autospuit aan met de eigen wagen, Gelukkig mag dit in de meeste korpsen niet meer en bovendien staat het heel onproffesioneel, wat vind u ervan?   stem.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Firefly op 19 december 2004, 17:49:09
ik denk dat dit eerst even onder een ander onderwerp verplaatst moet worden
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: firemanr op 19 december 2004, 18:50:55
Bij deze verplaatst naar de goede categorie.

En nee, bij ons wordt dit niet gedaan....Je gaat mee op uitruk met het voertuig, maar niet achteraan komen met de auto. ;)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Peter71 op 19 december 2004, 18:55:04
bij ons gebeurt het ook niet,de eerste 2 tankautospuiten gaan er uit bij een middelincident.Dan eventueel aangevuld met de personeelsbus er achteraan met eventueel de motorspuitaanhanger.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Gast48368 op 19 december 2004, 19:00:19
Als er bij ons niet achter de Tas aangereden mag worden, dan kunnen er sowieso wel 3 mensen meteen stoppen met het brandweerwerk :-X


Wij weten dit, en hebben er ook helemaal geen last van, eerder voordeel.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: firemanr op 19 december 2004, 19:03:45
Als er bij ons niet achter de Tas aangereden mag worden, dan kunnen er sowieso wel 3 mensen meteen stoppen met het brandweerwerk :-X


Wij weten dit, en hebben er ook helemaal geen last van, eerder voordeel.
Meestal zie je dit meer bij kleinere dorpjes. Soms gaat dit dus niet anders, anders zou je nooit meer uit kunnen rukken, daar veel brandweermensen uit dat dorp ergen anders werkt. ;)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Peter71 op 19 december 2004, 19:07:36

Meestal zie je dit meer bij kleinere dorpjes. Soms gaat dit dus niet anders, anders zou je nooit meer uit kunnen rukken, daar veel brandweermensen uit dat dorp ergen anders werkt. ;)
het was bij ons eerst ook zo,omdat we maar 2 voertuigen hadden.
Maar zodra het 3e voertuig nodig is voor manschappen extra te leveren gaat de bus eruit.
Mochten er DAN nog mensen op de kazerne komen,tja dan mogen die nakomen met de auto.Maar WEL melden bij de eerstaankomende bevelvoerder,maar als alle 3 de voertuigen terplaatsen zijn staat eigenlijk het hele korps al op de plek van incident ;D
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: zwaailampmaker op 19 december 2004, 19:40:09
bij ons op het dorp staat maar 1 TAS, en om te voorkomen dat hij te lang moet wachten, rijdt hij na bepaalde tijd weg, soms zelfs met maar 2 man, de rest volgt met eigen auto.
wel wordt er altijd vanuit 2 dorpen aangereden.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Peter71 op 19 december 2004, 21:39:08
bij ons op het dorp staat maar 1 TAS, en om te voorkomen dat hij te lang moet wachten, rijdt hij na bepaalde tijd weg, soms zelfs met maar 2 man, de rest volgt met eigen auto.
wel wordt er altijd vanuit 2 dorpen aangereden.
lijkt me geen fijn plan om zo uit te moeten rukken,zeker niet met al die plannen die op stapel staan :-X :-X
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Jelmer op 19 december 2004, 22:22:30
bij ons op het dorp staat maar 1 TAS, en om te voorkomen dat hij te lang moet wachten, rijdt hij na bepaalde tijd weg, soms zelfs met maar 2 man, de rest volgt met eigen auto.
wel wordt er altijd vanuit 2 dorpen aangereden.

Ik heb idd ook wel eens gehoord dat er uitgerukt wordt met te weinig personeel maar dat er gewoon direct  middelbrand/omgeval wordt gegeven. Maar 2 man lijkt me wel erg weinig...  :o
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Firefly op 19 december 2004, 22:33:00
Bij ons in het verleden is dit ook vaak zo gebeurd. Maar de laatste jaren is werd dit niet meer geaccepteerd en was het alleen nog maar mogelijk om in het voertuig aan te komen. Wel was er een vaste plaats afgesproken dat er nog opgestapt kon worden. (Weg waar bijna altijd langs werd uitgerukt, men hoefde daarvoor niet om te rijden) Dit om de uitruktijd te verkorten. De bevelvoerder moest dan wel zeker weten dat hij daar de benodigde mensen had staan om zijn TAS af te vullen. Dit werd bij ons gedaan omdat de kazerne erg onlogisch gestationeerd was (erg noordelijk) waardoor een aantal vrijwilligers langere aanrijtijden hadden. Zo werd zeker bepaalde tijd gespaard.

Toch is dit principe niet goed en waterdicht omdat er zoveel 'gaten' in een procedure zitten dat nog teveel aan het toeval overlaat. Voor de bevelvoerder is het absoluut niet optimaal die moet zich in eerste instantie bezighouden met de bezetting en kan zich daarna pas  compleet richten op het incident.  Ook voor de bemensing achterin is het niet optimaal omdat deze zich ook moet voorbereiden (omhangen etc.) en taken moet verdeeld worden.

Ik denk dat dit soort procedures kan ongelukken in de hand werken, zoals in het verleden zijn voorgekomen zoals o.a. in Harderwijk.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: vistuig op 19 december 2004, 23:23:10
Ik snap de rede dat het gebeurt maar wat kan een commadant er dan aan doen, of gemeente, je wil toch niet pas na 10 minuten gaan uitrukken.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: fireman77 op 20 december 2004, 11:39:12
Dat is niet meer van deze tijd en komt onproffesioneel over dat je met je eigen voertuig naar een incident toe rijdt.
Je kan toch niet verkopen aan de burgerij dat je met een brandweerwagen aankomt met alleen een chauffeur en bevelvoerder?
Of dat er al een aantal brandweermannen/vrouwen klaar staan op de plek van het incident en de eerste uitruk is er nog niet!!!

Je kan ook nooit een plan van aanpak maken, want je moet maar afwachten hoeveel mensen je tot je beschikking hebt.
Of je hebt er te weinig of juist te veel.
Dat kan ook natuurlijk, zie je je al staan bij een containerbrandje met een mannetje of 12!!!!!!
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Gast48368 op 20 december 2004, 13:46:34
Dat is niet meer van deze tijd en komt onproffesioneel over dat je met je eigen voertuig naar een incident toe rijdt.
Je kan toch niet verkopen aan de burgerij dat je met een brandweerwagen aankomt met alleen een chauffeur en bevelvoerder?
Of dat er al een aantal brandweermannen/vrouwen klaar staan op de plek van het incident en de eerste uitruk is er nog niet!!!

Je kan ook nooit een plan van aanpak maken, want je moet maar afwachten hoeveel mensen je tot je beschikking hebt.
Of je hebt er te weinig of juist te veel.
Dat kan ook natuurlijk, zie je je al staan bij een containerbrandje met een mannetje of 12!!!!!!




Niet meer van "deze tijd" ???

In deze tijd mag je blij zijn dat er nog vrijwillige brandwachten zijn.

Ik heb liever dat ik weet dat er bij een uitruk nog collega's achter ons aan komen, dan als we middelalarm moeten geven. Dit kost veel te veel tijd.

Het gaat tenslotte om hulpverlening, en niet of iets proffesioneel staat of niet> daar denken slachtoffers niet overna, wellicht omstanders, maar die hebben hun commentaar toch altijd wel klaar.

En ja, dan maar eens 12 man bij een containerbrandje> liever een paar teveel, dan 1 te weinig. :-X
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Rescue op 20 december 2004, 14:34:49
Ik ken korpsen, waar dit wel noodzakelijk is, maar degene die dat doen, hebben een eigen porto en melden zich in bij de bevelvoerder, dat zij aanrijdend zijn. Soms zelfs op de fiets.. ;D

de oplossing zou in dit geval het verplaatsen van een brandweerkazerne naar een naast gelegen dorp in de gemeente, maar dat vinden de vrijwilligers eigenlijk helemaal niets.

Ik moet zeggen dat de oplossing op deze wijze eigenlijk wel werkt..
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Cerberus op 20 december 2004, 17:31:44
Hoe ga je het doen bij een melding op de autosnelweg??  Aansluiten in de file (of stiekem toch over de vluchtstrook), parkeren op de vluchtstrook/berm? Wat als je schade rijdt aan je auto?
 ???
Komt mij zeer onprofessioneel over. Een incomplete autospuit rukt niet uit. Wat te doen als er middelbrand wordt gegeven en je korps heeft maar één TS en er staan 12 man (geen adembescherming etc.)

Als de uitruk niet gegarandeerd is dient het Bestuur hier actie op te ondernemen en niet de individuele brandwacht(en). Maar deze discussie is al vaker gevoerd.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: fireman77 op 20 december 2004, 18:27:46




Niet meer van "deze tijd" ???

In deze tijd mag je blij zijn dat er nog vrijwillige brandwachten zijn.

Ik heb liever dat ik weet dat er bij een uitruk nog collega's achter ons aan komen, dan als we middelalarm moeten geven. Dit kost veel te veel tijd.

Het gaat tenslotte om hulpverlening, en niet of iets proffesioneel staat of niet> daar denken slachtoffers niet overna, wellicht omstanders, maar die hebben hun commentaar toch altijd wel klaar.

En ja, dan maar eens 12 man bij een containerbrandje> liever een paar teveel, dan 1 te weinig. :-X

Ik merk dat het heel gevoelig ligt, maar de meeste brandweer collega's zullen het met me eens zijn dat dit niet meer kan deze tijd.

Ik ben zelf ook naast mijn eigen werk bij de brandweer als beroeps ook vrijwilliger en daar ben ik ontzettend fanatiek in. Ik vindt het ook jammer als ik een uitruk mist, dus ik begrijp jou standpunt dat anders niemand de uitruk meer haalt. Maar daarom is het absoluut geen reden om de brandwachten als een soort "comedy capers" er achter aan te laten rijden.
De burgers verwachten gewoon een volle wagen, die direkt kunnen handelen.

Ook voor de bevelvoerder is het absoluut geen ideale werksituatie, een volle bezetting achterin is absoluut een vereiste. Als je nou bijvoorbeeld naar een ongeval met gevaarlijke stoffen gaat. Dan heeft hij ze hard genoeg nodig voor bijvoorbeeld het opzoeken van de gevaren van die stof, want een bevelvoerder heeft het al druk genoeg met het nodige berichtenverkeer en een eerste plan van aanpak te maken!!
Trouwens misschien moet je onderweg al adembescherming op en dan kunnen jullie er met de auto niet eens bijkomen!!!

Dat is zomaar een voorbeeld en kan er nog wel meer opnoemen.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Gast48368 op 20 december 2004, 18:46:09
Hoe ga je het doen bij een melding op de autosnelweg??  Aansluiten in de file (of stiekem toch over de vluchtstrook), parkeren op de vluchtstrook/berm? Wat als je schade rijdt aan je auto?
 ???
Komt mij zeer onprofessioneel over. Een incomplete autospuit rukt niet uit. Wat te doen als er middelbrand wordt gegeven en je korps heeft maar één TS en er staan 12 man (geen adembescherming etc.)

Als de uitruk niet gegarandeerd is dient het Bestuur hier actie op te ondernemen en niet de individuele brandwacht(en). Maar deze discussie is al vaker gevoerd.

Iedere brandwacht is oud en wijs genoeg om te weten dat je in gevaarlijke situaties niet koste wat het kost achter de TS aan te rijden, of tot aan het incident.En dan al helemaal niet als comedy capers.

Tenminste, dat gebeurd bij ons niet.
Tuurlijk heedt het zijn voors en zijn tegens, maar ook in een aantal situaties zie ik liever mijn collega's 2 minuten later komen dan een tweede wagen een kwartier later.

Nu kan ik wel legio voorbeelden op gaan noemen waarbij dit in positieve zin werkt, maar een ieder in dit werk kan hierzelf ook vast wel wat bij voorstellen.

Ik woon op de hoek van de kazerne, k zit zelf altijd als eerst in de auto, dus voor mezelf hoef ik dit item niet te "verdedigen", maar wat voor die collega's, welke veel eerder zijn aangenomen, en nog steeds op dezelfde plek wonen, waar zij eerst wel voor aan zijn genomen..........(beetje lange zin geworden ;D )

Ik begrijp heus jullie standpunten hierin wel, maar ik vind niet dat je "zomaar" mensen kunt ontslaan omdat dit soort regeltjes veranderen.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: fireman77 op 20 december 2004, 18:50:59
Citaat
Ik begrijp heus jullie standpunten hierin wel, maar ik vind niet dat je "zomaar" mensen kunt ontslaan omdat dit soort regeltjes veranderen.

Daar heb we het niet over, iedereen die in de gemeente woont waar hij vrijwilliger is moet nu eenmaal in dezelfde woonplaats wonen. De één woont dichtbij en de ander wat verder. Maar daar wordt je echt niet voor ontslagen hoor. Dat is onzin natuurlijk
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Gast48368 op 20 december 2004, 18:55:31


Daar heb we het niet over, iedereen die in de gemeente woont waar hij vrijwilliger is moet nu eenmaal in dezelfde woonplaats wonen. De één woont dichtbij en de ander wat verder. Maar daar wordt je echt niet voor ontslagen hoor. Dat is onzin natuurlijk

Als je ammenooitniet die Tas haalt, kun je dus nimmer meer mee uitrukken  ;)

Dus zal dat een logisch gevolg zijn, want dan ben je een nutteloze spuitgast ;D
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: fireman77 op 20 december 2004, 19:12:41
Ja dan moet je gaan consigneren in de avond en nachturen. En daarmee bedoel ik niet dat je op de kazerne gaat zitten maar dat je vanuit huis, net zoals nu oproepbaar bent maar wel dat je zeker weet dat je in de wagen zit. Doen tegenwoordig ook veel korpsen, is natuurlijk wat voor te zeggen.

Ik woon ook dichtbij onze kazerne dus ik haal hem 9 van de 10 keer ook wel, maar daarom zijn anderen die er wat langer over doen geen nutteloze brandwachten. Er kan direkt een volgende melding komen, en bij middel of grote branden heb je iedereen nodig.

En de discipline op brengen als je iemand ziet aankomen die meestal wat later is, laat hem of haar dan mee gaan met de eerste uitruk.






Als je ammenooitniet die Tas haalt, kun je dus nimmer meer mee uitrukken ;)

Dus zal dat een logisch gevolg zijn, want dan ben je een nutteloze spuitgast ;D
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Peter71 op 20 december 2004, 19:23:12
dit is en zal altijd een gevoelig onderwerp blijven.Hier hebben we het ploegensysteem in het leven geroepen,de ene week heeft de oranje ploeg dienst de andere week de blauwe,De dienstdoende ploeg mag de eerste TAS bemannen,de andere de eventuele 2eTAS.
Er brand 4 minuten lang een zwaailamp,die tijd heeft de dienstdoende ploeg om de eerste TAS te bemannen.

Zijn er te weinig in die 4 minuten wordt de bemanning aangevuld met mensen uit de andere ploeg,vol is vol en gaat de TAS weg.
Spreekt voor zich dat bij zeer spoedeisende meldingen  zodra de TAS met de standaard bezetting is bemand weggaat.

Nuteloze spuitgasten ken ik niet,iedereen doet zijn of haar stinkende best voor de brandweer ;)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: fireman77 op 20 december 2004, 19:33:21
Wij werken ook met ploegen, en dat werkt uitstekend!
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Gast48368 op 20 december 2004, 19:37:29
Wij werken ook met ploegen, en dat werkt uitstekend!



Kan ik begrijpen, maar is voor ons geen optie.

We hebben ook al eens een discussie gehad over hoe lang je "moet" wachten op mensen, maar daar zijn wij nog nooit uitgekomen :(
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Peter71 op 20 december 2004, 19:40:01




Kan ik begrijpen, maar is voor ons geen optie.

We hebben ook al eens een discussie gehad over hoe lang je "moet" wachten op mensen, maar daar zijn wij nog nooit uitgekomen :(
dat is altijd moeilijk om een grens te stellen,bij ons licht die op 4 minuten.Maar is de TAS bij 2 minuten vol gaat hij weg,zeker bij spoedeisende klussen ;)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: fireman77 op 20 december 2004, 19:42:50
Je moet 4 minuten na de melding toch wel wegrijden, want je moet immers na 8 minuten ter plekke zijn.

Het is even een "cultuuromslag" maar dat is in elk korps die aan deze regeling is begonnen!
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Gast48368 op 20 december 2004, 19:44:30

dat is altijd moeilijk om een grens te stellen,bij ons licht die op 4 minuten.Maar is de TAS bij 2 minuten vol gaat hij weg,zeker bij spoedeisende klussen ;)

Tsja, hier ook......en als je hebt afgesproken om 3 minuten te wachten, is dat ook weer niet goed voor sommigen.......

Maarja, met een ongeval met beknelling, of brand met mogelijk slachtoffers zijn wij met anderhalve minuut weg als we vol zijn, jammer dan.....
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: pompbediende op 20 december 2004, 21:37:37
Nutteloze brandwachten zijn er inderdaad zeker niet, op een dag ben je wel  1 van de eerste als er wat meer uit het dorp weg zijn en ben je keihard nodig, dus zal je wel instappen, en tegenwoordig hebben veel posten de zogenaamde "motivatiebusjes" Hier ben ik opzich geen voorstander van, maar het is altijd nog wel beter als je ts volgen met je eigen wagen  ;)
Ook is het een hele goede en collegeale zaak dat waneer je een collega binnen ziet komen die niet veel of bijna nooit mee gaat om uit te stappen en hem die plek te geven, dat zal zeker gewardeerd worden  ;D
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: zwaailampmaker op 21 december 2004, 01:53:39
wat maken jullie je met z'n allen erg druk, professioneel of onprofessioneel, heeft er geen BAL mee te maken, bij ons is iedereen professioneel, als je komst dringend gewenst is zal je het in veel situaties moeten doen met wat je krijgen kan, niet ieder korps is zo goed voorzien dat ze in rijen staan te wachten tot ze een keer mee mogen, wij wonen in een redelijk dun bevolkt gebied, de mensen van het korps komen uit meerdere omliggende dorpen naar 1 kazerne, en ja wie eerst komt die eerst maalt, er is een 2 ploegen systeem, maar alle chauffeurs en bevelvoerders worden ten alle tijden opgeroepen, tenzij het de duikploeg of de VC betreft, dan wordt alleen die ploegen selectief opgeroepen, bij de duikers zitten genoeg bevelvoerders en chauffers, dus er is altijd wel iemand, bij de VC mogen alle centralisten rijden, dus dat lukt ook wel.

vooral in de zomermaanden is het overdag wel eens moeilijk om zelfs maar 1 TAS vol te krijgen en ja dan komen ze zelfs op de fiets er achter aan, we hebben er 1 die komt altijd op de fiets in zijn pak met helm rechtstreeks naar de brand ( hij mag geloof ik nog 3 jaar, dus laat maar gaan), uiteraard niet op de fiets de grote weg op, alleen wat aan te fietsen is.

al met al zijn er nou eenmaal korpsen die op deze manier moeten werken, als we te kort komen halen we ze wel na overleg van thuis op, soms moet er eerst oppas geregeld worden.

en of dit nou onprofessioneel is, het gaat al heel veel jaren erg goed, het is niet voor niets 1 grote familie.

uiteraard afhankelijk van de grootte van de brand of het incident, wordt er erg snel opgeschaald, bij een HV uitruk wordt er altijd van 2 kanten met 2x HV en 2x TAS aangereden (iedere kant 1 natuurlijk), bij een water ongeval vrijwel altijd met 3 korpsen tegelijk, en eventueel de marine duikers er nog bij, en ja ook wordt er wel eens uitgestapt om een ander het plekje te gunnen, zelf de bevelvoerders onder elkaar.

conclusie: bij ons is niemand nutteloos
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Peter71 op 21 december 2004, 19:17:41
Zwaailampmaker als jullie met een 2 ploegensysteem werken,komen er dus genoeg mensen op.Dus hebben de mensen daar geen reden om na te komen per fiets ofzo.
En blijkbaar is er daar niet geleerd na de incidenten zoals in Harderwijk :-X
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: zwaailampmaker op 21 december 2004, 20:13:34
ach peter, zelfs met 2 ploegen is er niet altijd voldoende personeel, als je s'avonds op moet komen, staan er soms wel 30 man, maar overdag werken veel mensen buiten de stad (ja met 7000 inw. is het al een stad), bijv. op het platte land, en niet altijd dichtbij, dus is het wel eens moeilijk, maar nogmaals als alles goed opgevangen wordt is nakomen helemaal geen probleem, er is meestal overleg, en als het niet nodig is komt er niemand, behalve die ene fietser (die komt altijd)

en als er een keer een grote brand in je eigen stad is dan is het helemaal geen probleem, er is voldoende opvang en coordinatie.

er wordt inderdaad geadviseerd (Nibra) dat vrije opkomst niet is gewenst, maar hier spelen natuurlijk veel meer zaken een rol, voor een autobrandje of een prullebak is 1 TAS meer dan genoeg, maar bij bijv. een CO vergiftiging tijdens een feestje (afgelopen weekeind) is het heel makkelijk als er meerdere brandweermensen zijn, of zo als laast bij een ontruiming van een flat want de politie komt als het meezit met 2 hooguit 3 man voor afzetting en begeleiding, dat doet de brandweer er bij ons enpassant er even bij, en dan is op de fiets komen geen enkel probleem, er natuurlijk wordt wel rekening gehouden met eigen veiligheid, bovendien er zijn momenteel 8 bevelvoerders, 1 commandant, 1 ex commandant (gestopt als commandant wegens drukke werkzaamheden, maar nog steeds vrijwilliger) en 1 ondercommandant in het korps van 35 man (2x TAS, 1xHV, 1xDuikploeg, 1xVC en een ''pretbusje''), dus de coordinatie en opvang komt wel voor elkaar, en vooral goed communiceren.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: firemanr op 21 december 2004, 20:16:16
wat maken jullie je met z'n allen erg druk, professioneel of onprofessioneel, heeft er geen BAL mee te maken, bij ons is iedereen professioneel, als je komst dringend gewenst is zal je het in veel situaties moeten doen met wat je krijgen kan, niet ieder korps is zo goed voorzien dat ze in rijen staan te wachten tot ze een keer mee mogen, wij wonen in een redelijk dun bevolkt gebied, de mensen van het korps komen uit meerdere omliggende dorpen naar 1 kazerne, en ja wie eerst komt die eerst maalt, er is een 2 ploegen systeem, maar alle chauffeurs en bevelvoerders worden ten alle tijden opgeroepen, tenzij het de duikploeg of de VC betreft, dan wordt alleen die ploegen selectief opgeroepen, bij de duikers zitten genoeg bevelvoerders en chauffers, dus er is altijd wel iemand, bij de VC mogen alle centralisten rijden, dus dat lukt ook wel.

vooral in de zomermaanden is het overdag wel eens moeilijk om zelfs maar 1 TAS vol te krijgen en ja dan komen ze zelfs op de fiets er achter aan, we hebben er 1 die komt altijd op de fiets in zijn pak met helm rechtstreeks naar de brand ( hij mag geloof ik nog 3 jaar, dus laat maar gaan), uiteraard niet op de fiets de grote weg op, alleen wat aan te fietsen is.

al met al zijn er nou eenmaal korpsen die op deze manier moeten werken, als we te kort komen halen we ze wel na overleg van thuis op, soms moet er eerst oppas geregeld worden.

en of dit nou onprofessioneel is, het gaat al heel veel jaren erg goed, het is niet voor niets 1 grote familie.

uiteraard afhankelijk van de grootte van de brand of het incident, wordt er erg snel opgeschaald, bij een HV uitruk wordt er altijd van 2 kanten met 2x HV en 2x TAS aangereden (iedere kant 1 natuurlijk), bij een water ongeval vrijwel altijd met 3 korpsen tegelijk, en eventueel de marine duikers er nog bij, en ja ook wordt er wel eens uitgestapt om een ander het plekje te gunnen, zelf de bevelvoerders onder elkaar.

conclusie: bij ons is niemand nutteloos
Dat zegt ook niemand, maar uit hoeveel mensen bestaat 1 ploeg dan bij jullie???? :)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: zwaailampmaker op 21 december 2004, 20:23:42
de helft ;D
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Peterw410 op 21 december 2004, 20:24:03
1 gezin als ik het zo lees dus schat het maar! ;)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: pompbediende op 21 december 2004, 21:21:44
Maar waarom komen die mensen eigenlijk? als de ts gewoon voldoende bezet is met 6 man dus wat moet je met meer mensen als daar geen spullen voor zij oa ademlucht? staan die dan als er niks is te doen toe te kijken als ramptoerist?, Ik vind gewoon 6 man en heb je meer personeel nodig schaal dan op. Als je dan maar wel je manschappen op tijd heb bij de kazerne want die zijn dan bij het incident  zeker?
Als je ze wel nodig heb pak dan de "pretbus" ;D  en niet allemaal je eigen auto lijkt me.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: zwaailampmaker op 21 december 2004, 22:48:55
ik heb het over het moment dat de TAS niet vol is, maar niet langer wil/kan wachten, dus met minder dan 6 uit rijdt, of bij opschaling de 2e TAS niet compleet is, maar dat verschilt dus overal.

''bij ons'' op het ''platte land'' liggen de dorpen en 1 stad redelijk uit elkaar, het dorp waar ik woon, dus niet waar ik voorgaand over praat, heeft 1 TAS, het volgende dorp is zeker 10  min. later bij aanrijden.
het dorp waar ik woon zijn hoofdzakelijk boeren, die moeten uit de klei komen met de traktor, sommige onder de koeien vandaan, vul het verder zelf maar in.

ik neem aan dat dit soort situaties in het hele land voor komen, en ieder heeft daar zo zijn eigen oplossing voor gevonden om toch de zorg voor de brand of ander incident te kunnen vervullen.

en ramp toeristen die hebben we zowiezo wel, en geen politie om ze op afstand te houden, maar ook daar is mee te leven, sterker nog er is een groep vrijwilligers die uitgerust zijn met de middelen om het verkeer te regelen, afzettingen te bemannen (neergezet door de gemeente) bij een brand/incident, compleet met jasjes, lampen en communicatie middelen omdat er zo weinig politie is, en iedere instantie (brandweer en politie, burgemeester, enz.) juicht dit initiatief toe en steunt het waar mogelijk.

mischien leven wij nog wel in de middeleeuwen, maar wij zijn gewend om alles op te lossen, iedereen communiceerd met elkaar en gaat altijd in goede verstandhouding.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Peter71 op 21 december 2004, 22:53:05
ik heb het over het moment dat de TAS niet vol is, maar niet langer wil/kan wachten, dus met minder dan 6 uit rijdt, of bij opschaling de 2e TAS niet compleet is, maar dat verschilt dus overal.

''bij ons'' op het ''platte land'' liggen de dorpen en 1 stad redelijk uit elkaar, het dorp waar ik woon, dus niet waar ik voorgaand over praat, heeft 1 TAS, het volgende dorp is zeker 10  min. later bij aanrijden.
het dorp waar ik woon zijn hoofdzakelijk boeren, die moeten uit de klei komen met de traktor, sommige onder de koeien vandaan, vul het verder zelf maar in.

ik neem aan dat dit soort situaties in het hele land voor komen, en ieder heeft daar zo zijn eigen oplossing voor gevonden om toch de zorg voor de brand of ander incident te kunnen vervullen.

en ramp toeristen die hebben we zowiezo wel, en geen politie om ze op afstand te houden, maar ook daar is mee te leven, sterker nog er is een groep vrijwilligers die uitgerust zijn met de middelen om het verkeer te regelen, afzettingen te bemannen (neergezet door de gemeente) bij een brand/incident, compleet met jasjes, lampen en communicatie middelen omdat er zo weinig politie is, en iedere instantie (brandweer en politie, burgemeester, enz.) juicht dit initiatief toe en steunt het waar mogelijk.

mischien leven wij nog wel in de middeleeuwen, maar wij zijn gewend om alles op te lossen, iedereen communiceerd met elkaar en gaat altijd in goede verstandhouding.

als de TAS geen standaard bezetting heeft kan en mag hij niet weg,dat kan pas bij 6 man.En anders zal je een buurgemeente bij moeten laten piepen
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: zwaailampmaker op 22 december 2004, 02:43:41
ik ben blij dat iedereen op dit forum het altijd zo geweldig goed weet, de werkelijkheid is op heel veel plaatsen even anders, maar die zullen dat hier niet schrijven, sterker nog die lezen dit forum niet eens.

we worden hier in nederland verstikt door regeltjes, als we alle regels zo strikt toe zouden passen zouden er veel mensen niet geholpen worden, want we wachten gewoon tot iedereen aanwezig is, zijn koffie op heeft eerst nog even naar de WC en gaan dan nog eens nadenken of we wel aan de regels voldoen.(dit is wat erg zwartgallig, maar helaas ook dit gebeurd)

voor velen geldt gelukkig nog het redden van mens en dier, en ik kan je gerust stellen dat er echt wel wordt nagedacht over veiligheid en wat kan en wat niet kan.

regels zijn regels en soms moeten(mogen) ze overtreden worden, wat wel heel belangrijk is dat je ten alle tijde je gezonde verstand blijft gebruiken.

een niet volle TAS niet uitrukken, je wil ze de kost niet geven die dat wel doen, niet omdat ze dat leuk vinden, maar als iedere seconde telt,(auto te water met beknelde slachtoffers, reanimatie, mensen ingesloten in brandend pand) en je beseft dat ook dan ga je wel ook al ben je niet compleet, en ja dan wordt vaak gelijk een tweede TAS bij gealameerd, maar de eerste gaat vast, en ik ken situaties  bij zelfs beroepskorpsen dat er zonder bevelvoerder vertrokken wordt, want die was ook even niet op tijd, nu gaat iedereen zeggen dat kan niet, ga je gang.

overigens als iedere seconde telt, ik lees nog al eens de GMS verslagen van meerder korpsen, dan moet ik regelmatig konstateren dat er tussen moment van melding en de eerste oproep soms wel 3 minuten verloren gaan, als iedere seconde telt, of het GMS systeem maakt fouten en geeft het fout weer.

ik ben niet boos, maar af en toe verdrietig over de starheid van sommige mensen.

lees je wel eens verslagen van onderzoeken die het NIBRA op verzoek uitvoerd na een incident, daar staat gelukkig niet alles in, en dit hoeft ook niet, tenzij er ernstige fouten gemaakt worden, maar realiseer je een ding, een brandweerman is knetter stapel gek, hij gaat regelmatig zijn leven wagen om dat iemand anders weer stom gedaan heeft, of erger nog, met alcohol achter het stuur is gekropen en er weer een paar om zeep (sorry voor de ongelukkige uitdrukking) geholpen heeft, daar gaan die gekken weer met prio1, hopende dat er geen dwaas van rechtskomt die ze even niet zag en........

ik heb nog altijd zeer groot respekt voor die ''gekken'', dus ook voor jullie. ;)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: firemanr op 22 december 2004, 02:59:26
ik ben blij dat iedereen op dit forum het altijd zo geweldig goed weet, de werkelijkheid is op heel veel plaatsen even anders, maar die zullen dat hier niet schrijven, sterker nog die lezen dit forum niet eens.


Hier hebben we ook nog van die plaatsen, soms vertrekken die met drie mensen, maar dan wordt er gewoon middelbrand- of HV gegeven, omdat je het ook niet kan riskeren dat er mensen NIET achteraan komen....


een niet volle TAS niet uitrukken, je wil ze de kost niet geven die dat wel doen, niet omdat ze dat leuk vinden, maar als iedere seconde telt,(auto te water met beknelde slachtoffers, reanimatie, mensen ingesloten in brandend pand) en je beseft dat ook dan ga je wel ook al ben je niet compleet, en ja dan wordt vaak gelijk een tweede TAS bij gealameerd, maar de eerste gaat vast, en ik ken situaties bij zelfs beroepskorpsen dat er zonder bevelvoerder vertrokken wordt, want die was ook even niet op tijd, nu gaat iedereen zeggen dat kan niet, ga je gang.


Als er hier geen bevelvoerder op de bok zit, wordt het iemand die de hoogste rang heeft en wordt de OVD op de hoogte gebracht. Deze luistert de  melding altijd uit en bedenkt dan of hij komt of niet.


overigens als iedere seconde telt, ik lees nog al eens de GMS verslagen van meerder korpsen, dan moet ik regelmatig konstateren dat er tussen moment van melding en de eerste oproep soms wel 3 minuten verloren gaan, als iedere seconde telt, of het GMS systeem maakt fouten en geeft het fout weer.


Hiero gaan er bijna altijd 3 minuten voorbij....Als de eerste auto binnen de " toeter" (die aangeeft dat er sinds de melding 3 minuut en 50 sec.) wegrijdt, mogen we overdag in onze handen wrijven. ;)
Over het algemeen genomen halen we dit wel.

ik heb nog altijd zeer groot respekt voor die ''gekken'', dus ook voor jullie. ;)

Daar ben ik blij om.... ;) ;D
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: fireman77 op 22 december 2004, 14:14:27
Citaat
en ik ken situaties  bij zelfs beroepskorpsen dat er zonder bevelvoerder vertrokken wordt, want die was ook even niet op tijd,

Sorry, maar dit slaat werkelijk nergens op. Ik ben zelf beroeps en we rukken echt niet uit zonder bevelvoerder.

En bij het vrijwillig korps waar ik lid van bent, zal dit echt waar nooit gebeuren hoe jij beschrijft hoe jullie te werk gaan in jullie korps.

Zwaailichtmaker, sorry dat ik het dan moet zeggen, maar als jullie op de dag geen bezetting kunnen garanderen zouden jullie voor op de dag geen uitrukfunctie mogen hebben. Laat dan een grotere buurgemeente uitrukken die wel verzekerd is van een volle bezetting.
En dan zouden jullie pas in de avonduren deze taak kunnen overnemen, want dan hebben jullie wel genoeg mensen.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: zwaailampmaker op 22 december 2004, 14:30:27
fireman, het dichtsbijzijnde korps die dat zou kunnen garanderen heeft een aanrijtijd van tenminste 18 min. (een beroeps korps overdag) echter hebben zij voor de grote stad waar zij dan weer vandaan komen geen dekking meer.

zo is de brandzorg in onze regio, nou valt het over het algemeen wel mee, (in de zomermaanden als er veel op vakantie zijn is het wel eens erg moeilijk) er blijven bij ons dorpen die overdag een TAS echt niet vol krijgen, de buurgemeenten hebben een zelfde bezetting, dus werken ze met de mogelijkheden die ze hebben, maar lees ook de reactie van FiremanR even.(had je vast al gedaan)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: fireman77 op 22 december 2004, 14:50:54
fireman, het dichtsbijzijnde korps die dat zou kunnen garanderen heeft een aanrijtijd van tenminste 18 min. (een beroeps korps overdag) echter hebben zij voor de grote stad waar zij dan weer vandaan komen geen dekking meer.

zo is de brandzorg in onze regio, nou valt het over het algemeen wel mee, (in de zomermaanden als er veel op vakantie zijn is het wel eens erg moeilijk) er blijven bij ons dorpen die overdag een TAS echt niet vol krijgen, de buurgemeenten hebben een zelfde bezetting, dus werken ze met de mogelijkheden die ze hebben, maar lees ook de reactie van FiremanR even.(had je vast al gedaan)

Jij zegt dat de brandweerzorg in jullie regio zo is geregeld, ik weet dat het vooral in de kleine gemeente de brandweerzorg op een laag peil staat. Niet qua niveau want daar schort het niet aan, maar wel voor de opkomst zoals jij beschrijf. Ik ben er dan ook van overtuigd dat er binnen jullie regio veelvuldig wordt gesproken hoe er in de toekomst bij jullie de brandweerzorg zal worden geregeld, want dat moet en gaat veranderen. Zeker gelet op de ontwikkelingen die er aan zitten te komen.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: firemanr op 22 december 2004, 15:13:13
Hoor nu net dat er middelbrand voor een schoorsteenbrand gegeven wordt voor Kloosterzande, doordat er te weinig mensen opgekomen zijn...... :-X

Dat is natuurlijk een probleem waar veel korpsen mee zitten. :-[ Nogmaals: niet iedereen werkt in de ploegen en/of in zijn dorp of stad :-\
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Jelmer op 22 december 2004, 17:25:43
Met hoeveel mensen mag er trouwens minimaal uitgerukt worden op 1 TAS?
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Firefly op 22 december 2004, 17:35:13
Met hoeveel mensen mag er trouwens minimaal uitgerukt worden op 1 TAS?

Minimaal 6 op een TAS bij normale alarmeringen.
Ik kan mij voorstellen dat voor kleine HV's (wateroverlast, buitensluiting etc.) men met 3 mensen komt, alleen schuilt daarbij het gevaar dat wanneer er een melding overeenkomt (prio1) dat je dan onderbezet bent.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Jaap Goos op 22 december 2004, 20:25:36
Kan iemand mij zwart op wit aantonen dat de minimale bezetting van een tas uit zes mensen moet bestaan. ???
Ik geloof daar namelijk helemaal niks van. Zou dat project wat loopt in Delft, uitrukken met vier man, bij voorbaat al gedoemd zijn te mislukken. 8)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Firefly op 22 december 2004, 20:30:33
Zwart op wit is dit niet aan te tonen ;)

Maar de modulaire opleidingsstructuur van Brandweer Nederland is gebaseerd 6 personen. of zie ik dat nu verkeerd.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: firemanr op 22 december 2004, 20:51:33
Zwart op wit is dit niet aan te tonen ;)

Maar de modulaire opleidingsstructuur van Brandweer Nederland is gebaseerd 6 personen. of zie ik dat nu verkeerd.
 
Volgens mij zie het goed...Het hele verhaal is er op gebaseerd dat je een chauffeur/pompbediende nodig hebt, een bevelvoerder, een aanvalsploeg (bestaand uit 2 personen), en een waterploeg (bestaand uit 2 personen). = dus 6 personen. ;)

De waterploeg kan ook ingezet worden als backup-ploeg, mocht er iets misgaan met de aanvalsploeg.
Heb je maar 2 mensen achterin, wie is er dan backup????? :-X :-X
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Jaap Goos op 22 december 2004, 21:25:12
Ooit eens op een symposium geweest waar het verhaal over de brandweer Delft uit de doeken werd gedaan. Onder bepaalde voorwaarden is het uitstekend uitvoerbaar. Zou best wel eens een trend kunnen worden in brandweer nederland, zeker gezien de bezettingen die op sommige kazernes nu al voor komen. En dan nog maar te zwijgen over de bezuinigingen.
Aan de andere kant is er ook een sterke neiging om de bezetting op te hogen naar 7 man, dit i.v.m. de procedure complexe gebouwen, die om 7 mensen vraagt. Weet u het nog?
De grap is dus dat je tot niets verplicht bent in dit land maar dat iedereen denkt het beter te weten. Als het gemeentebestuur op de hoogte is van de manier van uitrukken, en zij keuren dit goed kan men rustig doorgaan op de huidige wijze.
Maar owee als er iets fout gaat........ :-X
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Firefly op 22 december 2004, 21:50:55
Ooit eens op een symposium geweest waar het verhaal over de brandweer Delft uit de doeken werd gedaan. Onder bepaalde voorwaarden is het uitstekend uitvoerbaar. Zou best wel eens een trend kunnen worden in brandweer nederland, zeker gezien de bezettingen die op sommige kazernes nu al voor komen. En dan nog maar te zwijgen over de bezuinigingen.
Aan de andere kant is er ook een sterke neiging om de bezetting op te hogen naar 7 man, dit i.v.m. de procedure complexe gebouwen, die om 7 mensen vraagt. Weet u het nog?
De grap is dus dat je tot niets verplicht bent in dit land maar dat iedereen denkt het beter te weten. Als het gemeentebestuur op de hoogte is van de manier van uitrukken, en zij keuren dit goed kan men rustig doorgaan op de huidige wijze.
Maar owee als er iets fout gaat........ :-X

Ik ben mij ervan bewust dat er meerdere manieren zijn van uitrukken. Beide projecten ken ik.
Er valt voor beide projecten wat te zeggen. Ik ben voor de minimale bezetting van een autospuit uitgegaan van de 'basis'- procedure. Natuurlijk zijn er wanneer het gemeentebestuur instemt andere mogelijkheden.

Op het gebied van efficiëntie zou ik voor een aanpak voor Delft kiezen. Denk dat voor 80 procent van de uitrukken zo'n procedure werkt. Toch denk ik ook dat je niet op veiligheid moet/kan bezuinigen.  Daarbij komt nog eens wanneer het om een werkelijke (kleinere) binnenbrand gaat men toch moet opschalen naar middelbrand (back-up) terwijl dit met 6 personen niet nodig hoeft te zijn. Dan wordt het efficiëntievoordeel teniet gedaan ik denk dat verzekeringen ook vragen kunnen stellen bij een dergelijke procedure in geval van incidenten.

Een zevende man kan ook weer voordelen met zich meebrengen. Zoals jij schetst bij complexe gebouwen een soort veiligheidsfunctionaris (ademluchtmonitor) is voor veiligheid super. Maar in geval van werkelijke uitrukken in maximaal 10 procent van de gevallen noodzakelijk. Natuurlijk is het altijd makkelijk een paar extra handen bij het voertuig.

maar ik dwaal een beetje af van het topic.....
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Peter71 op 22 december 2004, 21:52:19
Ooit eens op een symposium geweest waar het verhaal over de brandweer Delft uit de doeken werd gedaan. Onder bepaalde voorwaarden is het uitstekend uitvoerbaar. Zou best wel eens een trend kunnen worden in brandweer nederland, zeker gezien de bezettingen die op sommige kazernes nu al voor komen. En dan nog maar te zwijgen over de bezuinigingen.
Aan de andere kant is er ook een sterke neiging om de bezetting op te hogen naar 7 man, dit i.v.m. de procedure complexe gebouwen, die om 7 mensen vraagt. Weet u het nog?
De grap is dus dat je tot niets verplicht bent in dit land maar dat iedereen denkt het beter te weten. Als het gemeentebestuur op de hoogte is van de manier van uitrukken, en zij keuren dit goed kan men rustig doorgaan op de huidige wijze.
Maar owee als er iets fout gaat........ :-X
precies,dan weet datzelfde gemeentebestuur ineens nergens meer wat vanaf.En ga maar eens aantonen dat zij wel ingelicht waren,das niet te doen dus :-X

Dat wat brandweer Delft doet is mooi voor een beroepskorps,maar voor een vrijwilligerskorps niet te doen.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Jaap Goos op 22 december 2004, 22:33:39
Ik denk dat dit juist deuren opent voor een vrijwilligerskorps..er zijn zelfs al voertuigen ontwikkeld, speciaal voor dit project.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: pompbediende op 22 december 2004, 23:07:39
Nee ik denk dat dit geen optie is voor vrijwillige posten dit zal het bemannen van tankautospuiten  nog probleematischer maken denk ik, zeker in de kleinere gemeentes en dorpsje, en als je zo'n inzet heb lijkt het me wijzer om vroegtijdig op te schalen dan komen er  wat handjes extra, beter mee verlegen, dan onverlegen toch? :P
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Rene112 op 22 december 2004, 23:30:31
Kan iemand mij zwart op wit aantonen dat de minimale bezetting van een tas uit zes mensen moet bestaan. ???
Ik geloof daar namelijk helemaal niks van. Zou dat project wat loopt in Delft, uitrukken met vier man, bij voorbaat al gedoemd zijn te mislukken. 8)

Natuurlijk is dat zwart op wit aan te tonen Jaap!  ;-)

Stel dat er een onderzoek wordt uitgevoerd na een brand waarbij de brandweer met een te kleine TS-bezetting uitrukte/ter plaatse kwam.

Zo'n onderzoek zou te maken kunnen hebben met het niet goed uitvoeren van de brandweerzorg in de gemeente of het onderzoek zou een arbo/veiligheid insteek kunnen hebben.

Bij dit onderzoek zal altijd gekeken worden naar de beschikbare uitruk- en inzetprocedures, instucties, opleidingen, oefeningen etc.
Dit zullen bij de meeste korpsen de landelijk beschikbare documenten zijn die (tot nu toe) zijn gebaseerd op een TS met een bezetting van 6 personen.

Dus wanneer de werkgever (gemeente) hun werknemers (brandweermensen) onderbezet laat uitrukken en er ontstaat een ongeval, heeft de werkgever een probleem. De mensen moeten dan werken zonder de juiste instructies (procedures), opleiding en oefening.

Zou het anders kunnen?
Ja, ik denk persoonlijk van wel. Als je goed uit zou werken welke taken een 4-persoons TS-bezetting kan en mag uitvoeren, welke procedures gevolgd moeten worden en de mensen daarvoor goed laat opleiden en oefenen, kan er volgens mij heel veel... (en dan staat dus wel het hele verhaal zwart op wit).  ;)

Toekomstmuziek?  
Mijn inschatting is dat er de komende jaren heel veel energie in Nederland zal moeten worden gestoken om beschikbaarheidsproblemen op te lossen. Een andere invulling van de brandweerzorg met kleinere TS-bezettingen zou volgens mij de moeite van het onderzoeken waard kunnen zijn.

Er zijn diverse landen waar de brandweer 'droomt' van een 6-persoons bezetting op de TS. Daar worden 80-90% van de uitrukken met 4 personen afgehandeld. En bij bijvoorbeeld binnenbranden worden dan direct 2 TS'en gealarmeerd.

(even voor alle duidelijkheid, en specifiek voor zwaailampmaker ;) ;D : dit is mijn persoonlijke visie, en niet die van de regio NHN!)

groeten,
René de Caluwé
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Rene112 op 22 december 2004, 23:42:46
Aan de andere kant is er ook een sterke neiging om de bezetting op te hogen naar 7 man, dit i.v.m. de procedure complexe gebouwen, die om 7 mensen vraagt. Weet u het nog?

Ja, ik weet het nog... maar dan wel dat het iets anders ligt!  ;D ;)

De procedure complexe gebouwen gaat uit van 2 TS'en met elk 6 personen. De bevelvoerder van de 2e TS zorgt voor een standby-/reddingsploeg op het bruggenhoofd en voor de logistiek (extra ademlucht etc.). De 1e TS doet de inzet vanaf het bruggenhoofd (zeg maar de rook in).

De ademluchtregistratie moet gestart worden door de bezetting van de 1e TS en wordt overgenomen door de 2e TS.

Een 7e man/vrouw op de TS voor ademluchtregistratie kan vast wel meerwaarde hebben, maar daarmee kan je dus geen inzetprocedure complexe gebouwen draaien.

Even een nadenkertje.....  :(

De inzetprocedure complexe gebouwen bestaat sinds circa 1990 (is landelijk uitgewerkt na de brand in het politiebureau in Den Haag waarbij helaas 2 collega's om het leven zijn gekomen).

Ik durf te stellen dat 14 jaar na het vaststellen van de procedure (onderdeel lesstof brandmeester en officieren) slechts 5 tot 10% van de korpsen ook echt kunnen werken volgens deze procedure (materialen beschikbaar, opgeleid/geoefend...).

Wat gebeurt er nu als bij een brand in een complex gebouw collega's in de problemen komen en in het ergste geval om het leven komen?  (voor alle duidelijkheid laten we hopen dat wij dit nooit meemaken).

De brandweerkorpsen zullen een groot probleem krijgen omdat een landelijk vastgestelde werkwijze niet is toegepast.... de brandweermensen waren daar zelfs niet voor opgeleid/geoefend.

Geen vrolijk verhaal, zo vlak voor kerst 2004  :'(
Maar het geeft wel aan hoeveel er nog moet gebeuren in ons brandweerwereldje.....

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: zwaailampmaker op 23 december 2004, 00:04:19
Rene ik begrijp wat je schrijft, heel duidelijk, hoewel ik weinig van de brandweertaken weet, deel ik wel jouw mening.

wat ik schrijf is duidelijk en alleen uit waarneming, horen en lezen, ik denk dat ik redelijk onpartijdig ben, maar hoor door enerzijds mijn werk, anderzijds door het vele luisteren, wat er gebeurd (hoewel momenteel door C2000 even wat minder), en wat ik opschrijf is een duidelijke weergave van de communicatie en de evaluatie rapporten die ik nogal eens mag lezen.


uit de voorgaande discussie die overigens aardig los is komt wel het een en ander naar voren en toont aan dat lang niet overal het zelfde gedacht en gehandeld wordt.

door mijn werk hoor ik niet alleen NHN maar ook nog andere regio's en het valt mij op dat er nog al wat verschil van inzicht is, ondanks voorstellen en richtlijnen van instanties als BIZA en NIBRA, die lang niet altijd gehanteerd worden.

onlangs weer een rapport verschenen over de brandzorg in nederland door de overheid opgemaakt, maar is dit niet het zoveelste rapport, en wat is er met de vorige gebeurd.(weinig of niets), maar dat schijnt inherent aan ''de overheid'' te zijn, die notabene zelf verantwoordelijk is voor de totale brandzorg.

op andere terreinen zijn wij (mijn werk) ook al jaren met soort gelijke rapporten bezig, en eigenlijk is ook daarvan weinig gerealiseerd, het blijft bij voorstellen en praten, soms best wel frustrerend, maar het blijft werk.

wat mij anderzijds uit de discussie wel opvalt is dat veel geen bezwaar hebben tegen extra handjes bij een brand of ander incident, maar waar deze topic uiteindelijk over gaat, als ze dan maar niet met eigen vervoer komen of met de ''pretbus'', zelfs de fiets is niet goed

mijn reaktie slaat nog op jouw eerste reaktie.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Smitfire op 23 december 2004, 01:01:02
Het zou absoluut verboden moeten worden; uit ervaring kan ik vertellen dat er personenauto's van nakomers behoorlijk in de weg kunnen staan voor andere BRANDWEER-voertuigen :( :(
Ook is het inderdaad voor een bevelvoerder/OvD niet meer te behappen wie of wat er nou "ECHT" is ingezet.
Tevens is hoe is het geregeld met ademlucht voor deze mensen ?? Wordt dat achterin hun eigen auto vervoerd ?? Oftewel levensgevaarlijke rijdende bommen bij een aanrijding van achter...???

Conclusie: NIET NEVER NOOIT !!! Beter dat er gekeken gaat worden naar een soort consignatiemodel; waarbij 6 man nodig is voor een ts en er iedere dag een andere bezetting kan zijn; zo weet je zeker dat je meegaat als je pieper gaat !!
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Jaap Goos op 23 december 2004, 07:52:16
Ik begrijp hier echt helemaal niks meer van, het is echt niet meer van deze tijd om met je eigen auto fiets of weet ik veel achter een tas aan te gaan.
Maar ja zolang het allemaal nog goed gaat.....yeah right.
Prettige feestdagen.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: mus op 23 december 2004, 11:06:49
Zorg er in ieder geval voor dat bij het nakomen met eigen auto dit bestuurlijk is afgetimmerd. Zo voorkom je in een later stafium dat de verantwoording bij de brandweer in de schoenen wordt geschoven. Is dit niet mogelijk moet je er niet achteraan gaan. Doe je dit wel is dit op persoonlijke titel en je eigen verantwoording. Werk in ieder geval met een protocol waar je goed afspreekt op welke wijze je kenbaar maakt aan de bevelvoerder dat je aanwezig bent. Dat is diegene die verantwoordelijk is voor zijn manschappen. In mijn optiek is dit uit den boze. Als je volgt doe dit gezamenlijk in een manschappenbus dit is de enige correcte optie.  ;)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Jaap Goos op 23 december 2004, 12:40:37
Zorg er in ieder geval voor dat bij het nakomen met eigen auto dit bestuurlijk is afgetimmerd. Zo voorkom je in een later stafium dat de verantwoording bij de brandweer in de schoenen wordt geschoven. Is dit niet mogelijk moet je er niet achteraan gaan. Doe je dit wel is dit op persoonlijke titel en je eigen verantwoording. Werk in ieder geval met een protocol waar je goed afspreekt op welke wijze je kenbaar maakt aan de bevelvoerder dat je aanwezig bent. Dat is diegene die verantwoordelijk is voor zijn manschappen. In mijn optiek is dit uit den boze. Als je volgt doe dit gezamenlijk in een manschappenbus dit is de enige correcte optie.  ;)

Euhhhhh, dat zeg ik/ bedoel ik ;)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: pompbediende op 24 december 2004, 18:28:14
Ik vind, gewoon helemaal verbieden, nakomen met
eigen auto, gewoon iedereen naar kazerne, weet de bevelvoerder waar die aan toe is, en de manschappen
die wel zijn opgekomen maar niet meer in de tas kunnen
gewoon in de pm laten gaan als dat van je commandant mag, en met de pm gewoon prio 2 naar incident toe gaan  :-*
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: zwaailampmaker op 24 december 2004, 21:14:49
vanmorgen hadden we het weer helemaal voor elkaar, auto te water:

1 TAS (8man), 1 HV(2man), 1 Duikvoertuig(5man), 3 personenauto's en 1 fietser, overigens de politie had ook nog 1 man beschikbaar.

na 15 min. alles weer naar de kazerne en die ene politieman in zijn eentje wachten op de takel

bestuurder was al gevlucht voor er ook maar iemand ter plaatse was.

overigens geen enkele toeschouwer, was om 8.30 in de ochtend.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: pompbediende op 24 december 2004, 21:53:18
Dan zijn er in ieder geval brandweermensen genoeg geweest voor een klein incidentje...
1x ts     6man
1x hv 2 of 3 man
en de duikers en evt een ovd hier toch voldoende ?

 :-X
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Christian op 24 december 2004, 22:07:16
Doet me denken aan vroeger, toen de veldwachter op de fiets rondreed, nu kom de brandweer op de fiets achteraan. Sta je dan voor joker?
Als de wagen weg is en die hebben voldoende mensen dan moet je maar weer weggaan. Jammer, volgende keer beter!
Ik zeg ook: ik vind het absoluut niet professioneel, als werkt het nog zo goed.
Denk eens even na: er is brand, de TAS rukt uit met volledige bezetting, komen daar nog wat van die brandweermannetjes als gekken op de fiets achteraan, jas open, wappert in de wind, helemaal buiten adem... ::) Het is een filmpje waard, zonder meer! ;D

Christian
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: zwaailampmaker op 24 december 2004, 22:11:53
ja op een doordeweekse dag vlak voor de koffie, en op een dag als deze veel vrij dan komt alles wel goed, over het algemeen lukt het wel daar (in dat korps zit mijn dochter) maar wij wonen ''hier'' en daar gaat het eigenlijk zelden goed, maar zoals ik al vertelde, er worden altijd 2 korpsen gealarmeerd, omdat volledige opkomst altijd een probleem is.

overigens de dorpen (daar en hier) liggen op 1000 meter afstand, maar de verdeling is zo dat er bij ons altijd een dorp verder ( 15 km) wordt mee gealameerd. ???

zal wel met de dekking te maken hebben ;)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: zwaailampmaker op 24 december 2004, 22:16:46
de volgende keer zal ik hundmannetje vragen er een filmpje van te maken, hij zit overigens bij de jeugdbrandweer van het zelfde korps.

deze man gaat nooit naar de kazerne, altijd rechtstreeks naar de brand, maar wat ik al schreef, nog een paar jaar, oude planten moet je niet verkassen ;)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Gast48368 op 26 december 2004, 13:37:45
Ik vind, gewoon helemaal verbieden, nakomen met
eigen auto, gewoon iedereen naar kazerne, weet de bevelvoerder waar die aan toe is, en de manschappen
die wel zijn opgekomen maar niet meer in de tas kunnen
gewoon in de pm laten gaan als dat van je commandant mag, en met de pm gewoon prio 2 naar incident toe gaan  :-*

Als je een PM tot je beschikking hebt, is dat een prima oplossing ;) , maar niet ieder korps heeft een PM.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: pompbediende op 26 december 2004, 15:07:30
deze man gaat nooit naar de kazerne, altijd rechtstreeks naar de brand, maar wat ik al schreef, nog een paar jaar, oude planten moet je niet verkassen ;)

Dat ben ik niet met je eens, gewoon ook dezeman naar kazerne komen, wat heb je nu aan een brandwacht die al tp is maar geen spullen heeft, en op het voertuig was deze persoon misschien wel als 6e man nodig, dan staat ie al bij incident  :o ???
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: zwaailampmaker op 26 december 2004, 20:19:43
hoe bedoel je geen spullen, het enige wat hij niet op zijn rug heeft is een ademluchtfles en masker, voor de rest volledig in ornaat, met helm, hij komt altijd onder prio3 dus blauwlicht heeft hij niet nodig ;D
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Shave op 27 december 2004, 17:53:48
Gewoon naar de kazerne komen en daar op opdrachten van de bevelvoerder, ovd of alarmcentrale afwachten.

Ook niet met busjes of pm achteraan gaan rijden. Heeft geen enkele nut. Standaard uitruk is 6 man op ts en al vele korpsen rukken uit met 8 man wat al zwaar overdreven is. Daarnaast heb je ook in negen van de tien gevallen nog een redvoertuig of hv bij met 2 man dus daar kom je al en heel eind mee, althans wij wel.

Het komt niet echt geloofwaardig over als je ook nog eens met een busje achteraan komt. Ik weet het uit ervaring hoe het er aan toe gaat en ik lach me krom als ik het zie.......maar goed het schijnt onder de noemer motivatie gedaan te worden iets wat ik niet kan begrijpen als we het over een professionele organisatie willen hebben.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Gast48368 op 27 december 2004, 19:42:10
Praktijkvoorbeeld: Melding 12.30> Ernstig ongeval met beknelling, meerdere wagens bij betrokken>800 meter van de kazerne.

In de kazerne aangekomen binnen 4 minuten: 1 bevelvoerder, 1 chauffeur, en 2 manschappen.

Ook wordt opgepiept de HV, standplaats 17 km verwijderd van ongeval.

Wat doen we:

A)We hebben geen 6 man, dus op kazerne blijven en middelalarm geven, want we hebben geen standaard bezetting.

B)Of> we wachten tot de 5e of 6e man komt, nog 5 minuten later en dan pas uitrukken.

C)Of we rukken meteen uit, we zijn tenslotte hulpverleners,iedere minuut telt, en rekenen op de komst van onze collega's die na 3 a 4 minuten achter ons aankomen.


Ik heb de keus snel gemaakt ;)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Peter71 op 27 december 2004, 19:51:09
Praktijkvoorbeeld: Melding 12.30> Ernstig ongeval met beknelling, meerdere wagens bij betrokken>800 meter van de kazerne.

In de kazerne aangekomen binnen 4 minuten: 1 bevelvoerder, 1 chauffeur, en 2 manschappen.

Ook wordt opgepiept de HV, standplaats 17 km verwijderd van ongeval.

Wat doen we:

A)We hebben geen 6 man, dus op kazerne blijven en middelalarm geven, want we hebben geen standaard bezetting.

B)Of> we wachten tot de 5e of 6e man komt, nog 5 minuten later en dan pas uitrukken.

C)Of we rukken meteen uit, we zijn tenslotte hulpverleners,iedere minuut telt, en rekenen op de komst van onze collega's die na 3 a 4 minuten achter ons aankomen.


Ik heb de keus snel gemaakt ;)
keuze B zeker ;)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Jelmer op 27 december 2004, 19:53:12
Ik ben dan geen brandweer man ofzo.
Maar mijn keuze zou A zijn middelalarm geven, maar wel uitrukken.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: fireman77 op 27 december 2004, 19:54:52
Praktijkvoorbeeld: Melding 12.30> Ernstig ongeval met beknelling, meerdere wagens bij betrokken>800 meter van de kazerne.

In de kazerne aangekomen binnen 4 minuten: 1 bevelvoerder, 1 chauffeur, en 2 manschappen.

Ook wordt opgepiept de HV, standplaats 17 km verwijderd van ongeval.

Wat doen we:

A)We hebben geen 6 man, dus op kazerne blijven en middelalarm geven, want we hebben geen standaard bezetting.

B)Of> we wachten tot de 5e of 6e man komt, nog 5 minuten later en dan pas uitrukken.

C)Of we rukken meteen uit, we zijn tenslotte hulpverleners,iedere minuut telt, en rekenen op de komst van onze collega's die na 3 a 4 minuten achter ons aankomen.


Ik heb de keus snel gemaakt ;)

Ja maar als dat praktijk bij jullie is, dan moet jullie commandant toch heel goed kunnen praten om de brandweerzorg zoals die nu is geregeld zo door te laten gaan!
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Shave op 27 december 2004, 20:05:12
Firefamke,

Nu heb je het over een situatie waarbij je 800 meter van de kazerne afzit maar gaan jullie ook rijden met 4 man als je een stuk verder moet rijden??

Ik kan me voorstellen dat je niet in de deur van de kazerne blijft staan wachten terwijl enkele honderden meters verderop iets aan de hand is......

Gewoon de normale situaties heb ik het over snappie?
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: firemanr op 27 december 2004, 20:05:41
Praktijkvoorbeeld: Melding 12.30> Ernstig ongeval met beknelling, meerdere wagens bij betrokken>800 meter van de kazerne.

In de kazerne aangekomen binnen 4 minuten: 1 bevelvoerder, 1 chauffeur, en 2 manschappen.

Ook wordt opgepiept de HV, standplaats 17 km verwijderd van ongeval.

Wat doen we:

A)We hebben geen 6 man, dus op kazerne blijven en middelalarm geven, want we hebben geen standaard bezetting.

B)Of> we wachten tot de 5e of 6e man komt, nog 5 minuten later en dan pas uitrukken.

C)Of we rukken meteen uit, we zijn tenslotte hulpverleners,iedere minuut telt, en rekenen op de komst van onze collega's die na 3 a 4 minuten achter ons aankomen.


Ik heb de keus snel gemaakt ;)
Nu maakt je het schoner dan het is....maar stel dat er 2 man opkomt, of 3 man en geen chauffeur???? Wat dan???? :-X
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Shave op 27 december 2004, 20:10:18
Tja het enige wat je kan doen is eventueel slachtoffer stabiliseren en eerste veiligheidsmaatregelen treffen, indien het wat spannender wordt dan sta je daar met twee of drie man toch echt te kijk in mijn ogen?
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Gast48368 op 27 december 2004, 20:11:25
Firefamke,

Nu heb je het over een situatie waarbij je 800 meter van de kazerne afzit maar gaan jullie ook rijden met 4 man als je een stuk verder moet rijden??

Ik kan me voorstellen dat je niet in de deur van de kazerne blijft staan wachten terwijl enkele honderden meters verderop iets aan de hand is......

Gewoon de normale situaties heb ik het over snappie?

Ik schets nu ook een praktijksituatie ;)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: firemanr op 27 december 2004, 20:12:12
Tja het enige wat je kan doen is eventueel slachtoffer stabiliseren en eerste veiligheidsmaatregelen treffen, indien het wat spannender wordt dan sta je daar met twee of drie man toch echt te kijk in mijn ogen?
Volgens mij kun je dan net zoveel als dat er ongeval te water gegeven wordt en je hebt geen duikteam. :-X :-X
Hebben we dikwijls genoeg gehad....kun je met zn zessen in het water staan gapen. :-\ :-\
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Shave op 27 december 2004, 20:12:41
tja maar ik mag aannemen dat dit niet de dagelijkse praktijk is bij jullie?
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: firemanr op 27 december 2004, 20:13:49
Gelukkig niet, maar dan ga ik niet meer mee ook.... :-X
Nutteloos werk kan ik thuis ook doen. ;D

Maar we dwalen af. ;)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Shave op 27 december 2004, 20:14:44
Ja ook dan kun je weinig doen Ronald terwijl dat wel van de brandweer verwacht wordt en daar gaat het denk ik ook een beetje om.....wij weten wel wat we wel en niet kunnen, maar op het moment dat we iets niet kunnen is het misschien verstandiger te wachten tot je wel compleet bent, bijzondere situaties buiten schot gehouden uiteraard want voor elke inzet is wel een afwijking te bedenken.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Gast48368 op 27 december 2004, 20:17:44
tja maar ik mag aannemen dat dit niet de dagelijkse praktijk is bij jullie?

nee, het is niet de dagelijkse praktijk bij ons, maar het zou kunnen voorkomen, en is ook wel eens voorgekomen.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Shave op 27 december 2004, 20:31:30
en hoe gaan jullie in de andere situaties hiermee o dan, dus als je verder weg moet het het incident dus niet in zicht van de kazerne is??
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Gast48368 op 27 december 2004, 20:33:54
middelalarm geven uiteraard.

ik noemde bovenstaand voorbeeld puur uit menselijk/hulpverlenend oogpunt.

Dit zijn we aan het verliezen in hulpverlenend NL :-X :-\
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Peter71 op 27 december 2004, 20:40:20


Dit zijn we aan het verliezen in hulpverlenend NL :-X :-\
hoe bedoel je dit Firefamke?
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Gast48368 op 27 december 2004, 20:43:51

hoe bedoel je dit Firefamke?

hulpverleners gaan tegenwoordig steeds meer eerst aan alle regeltjes denken, en dan pas wordt er aan de slachtoffers gedacht.

dit is een trend die steeds meer doortrekt> begrijp me goed, dit heeft niet met de hulpverlener's inzet zelf te maken, maar met de tendens die ten grondslag ligt> .........wie verantwoord wie 8)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: pompbediende op 27 december 2004, 20:44:55
Ze bedoeld denk ik dat nederland helemaal dicht slipt met regeltjes en nog is regeltjes  >:(  We hebben echt overal regeltjes voor zelfs om de uitruk evt veel langer te kunnen laten duren dat bedoelt ze denk ik, Daarom is de pm zo mooi, kun je toch snel weg, en de overige manschappen die kunnen evt bij een klein te kort 1 of 2 man met die pm komen . In Nederland is echt voor alles een regeltje en/of wet, daar gaan we aan ten onder  :(
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Peter71 op 27 december 2004, 20:50:26
hebben Firefamke en pompbediende van te voren overlegt ,dat ze allebei zo ongeveer indentieke berichten plaatsen :o ;D

Maar inderdaad,er wordt meer en meer volgens de regels gewerkt.Maar dat is ook niet zo vreemd,als je leest dat de brandweer Enschede weer onder vuur ligt omdat ze de brand niet goed zouden hebben geblust.Neem de Herculesramp,waar de brandweer fouten zou hebben gemaakt.

Dan is dit toch een logisch gevolg dat er meer volgens de regels wordt gewerkt.Er is geen korps/commandant die zijn handen brand aan het buiten de regels om werken.En dit alles maakt dat we steeds stroever werken :-\
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: pompbediende op 27 december 2004, 20:54:52
Nee Peter niet overlegt   ;D ;D   puur toeval. maar idd
niemand durft er meer verantwoording te nemen en iedereen wil "ingedekt " zijn en dat is een slechte zaak
alle regeltjes liggen een bom onder de hulpverlening :-X
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: zwaailampmaker op 27 december 2004, 23:06:34
nee peter ik ken ze niet, maar ze gebruiken tenminste hun verstand, wachten is absoluut geen optie, dus midden ongeval/brand en toch uitrukken, met vier man kan je veel meer dan met helemaal niets,als je je aan de regels wilt houden en geen verantwoording durft te nemen, kan je beter stoppen in hulpverlenend nederland, regels o.k. maar als dat levens gaat kosten , de lucht in met die regels, en brandweer enschede, zolang de brandweer bestaat is er kritiek, en altijd van die mensen die het moeten beoordeelen en zelf niet bij of geen verstand van..... anders zouden ze wel  beter adviseren of wijsellijk hun mond houden.

regeltjes zijn een leidraad, maar hulpverlenen laat zich niet altijd regelen, maar doen, met verstand en eigen veiligheid waarborgen.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Peter71 op 28 december 2004, 08:38:43
nee peter ik ken ze niet, maar ze gebruiken tenminste hun verstand, wachten is absoluut geen optie, dus midden ongeval/brand en toch uitrukken, met vier man kan je veel meer dan met helemaal niets,als je je aan de regels wilt houden en geen verantwoording durft te nemen, kan je beter stoppen in hulpverlenend nederland, regels o.k. maar als dat levens gaat kosten , de lucht in met die regels, en brandweer enschede, zolang de brandweer bestaat is er kritiek, en altijd van die mensen die het moeten beoordeelen en zelf niet bij of geen verstand van..... anders zouden ze wel  beter adviseren of wijsellijk hun mond houden.

regeltjes zijn een leidraad, maar hulpverlenen laat zich niet altijd regelen, maar doen, met verstand en eigen veiligheid waarborgen.
daar sturen ze zelf op aan dat het mensenlevens gaat kosten door al die regels,want houdt jeje eigen niet aan de regels ga je als brandweerman voor het hekje.En zoals je ziet daar hebben bitter weinig brandwermensen trek in :-X
En laten die gasten achter de bureau,s nu eens inderdaad hun mond houden,of eindelijk eens zinnige dingen verzinnen waar we als brandweermensen wat mee kunnen.Inplaats ons nog verder in een dwangbuis te stoppen
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: pompbediende op 28 december 2004, 10:16:10
Oke peter daar ben ik het helemaal mee eens hoor.
Verbeter de brandweer, begin achter het bureau ;D ;D ;D ;D
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Jaap Goos op 28 december 2004, 11:52:51
Yeah Peter Yeah......gooi het er maar uit ;D ;D
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Peter71 op 28 december 2004, 11:55:41
Yeah Peter Yeah......gooi het er maar uit ;D ;D
het moest er ff uit :-[ ;D
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Shave op 28 december 2004, 16:31:13
Probleem opgelost nu hahaha  ;D
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Ambu.952 op 28 december 2004, 16:44:34
Ik heb een gehoord dat in Zuidwolde (Dr) de brw auto uitrukte en dat de rest van de bemaning met eigen auto  tp kwam. Of dit nu nog zo gebeurt is mij niet bekend ???

Groeten,
Rolf
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Shave op 28 december 2004, 16:46:35
tja ik zie het al voor me....dan komt pietje aan, dan is frans er ook en na een kwartier kom je er achter dat de rest niet beschikbaar is  :(
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: ries_bruins op 29 december 2004, 14:35:22
Bij ons in gaat bij elke melding de dienstdoende ploeg met eigen vervoer naar de locatie. Daar wordt gewacht op de TS en de BVD. Dit geld niet voor bijstand aan een andere gemeente, bosbranden en gevaarlijke stoffen (dus ook een gaslek). Snelwegen hebben we niet. Voor de 2e TS (middelbrand) geldt dat deze wel compleet (met brandwachten) van af de kazerne uitrukt.

Bij ons werkt dit systeem goed. De burgers zijn niet anders gewend dus staan ook niet raar te kijken. Niemand doet iets op z'n eigen houdje. Het systeem valt en staat met dicipline.

Voor het centraal en decentraal uitrukken gelden verschillende voor en tegens.

@shave
Citaat
tja ik zie het al voor me....dan komt pietje aan, dan is frans er ook en na een kwartier kom je er achter dat de rest niet beschikbaar is

Deze redenatie gaat (in ons geval) niet op. Je hebt een dienstdoende ploeg en die moet komen. En dan maakt het niet uit of je naar de kazerne moet of niet.

Richard
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Shave op 29 december 2004, 15:37:59
ja is logisch maar van die dienstdoende ploeg moet je dus zeker weten dat iedereen komt......ik weet niet hoe jullie rooster dan loopt maar dit vergt nogal een belasting kan ik me zo voorstellen??
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Peter71 op 29 december 2004, 15:48:51
ja is logisch maar van die dienstdoende ploeg moet je dus zeker weten dat iedereen komt......ik weet niet hoe jullie rooster dan loopt maar dit vergt nogal een belasting kan ik me zo voorstellen??
ik weet welk over welk korps het hier gaat,het is 1 van onze regiogenoten.En je praat hier over de piketploeg,dus kun je er gewoon vanuit gaan dat ze er zijn.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Shave op 29 december 2004, 15:51:18
oké dan :)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: ries_bruins op 29 december 2004, 16:18:00
Inderdaad de dienstdoende ploeg is gewoon een piket ploeg zoals (ieder?) korps heeft
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Peter71 op 29 december 2004, 16:23:54
Inderdaad de dienstdoende ploeg is gewoon een piket ploeg zoals (ieder?) korps heeft
ik zag alwel dat jullie Gisterochtend in Amersfoort een mooie klus hadden ;)
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Shave op 29 december 2004, 16:43:27
Citaat
Inderdaad de dienstdoende ploeg is gewoon een piket ploeg zoals (ieder?) korps heeft

Ja ik ken het principe wel, alleen werken jullie dan met een verplichte opkomst of hoe moet ik dat zien. Hoelang duurt bij jullie een piket?
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: ries_bruins op 30 december 2004, 10:54:51
@ shave

De dienst duurt van dinsdag 19:00 tot de volgende dinsdag 19:00. In die week hebben 4 brandwachten 1e klasse dienst op de TS en 1 brandwacht op de ladderwagen. 1 brandwacht 1e klasse en de brandwacht van de ladder hebben ook piket dienst dat houdt in dat die ook de kleine niet spoedeisende hulpverlening doen (denk aan kat in de boom en dat soort dingen). Dus vaak voor de meldingen waar eerst de bevelvoerder van dienst gaat kijken.

De opkomst is natuurlijk verplicht anders weet je inderdaad nooit hoeveel mensen er komen.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Shave op 30 december 2004, 14:17:06
Duidelijk verhaal, en hoe zit dat met de vergoedingen etc. Dit vergt wel een grote belasting van jullie vrijwilligers kan ik me voorstellen en zal niet makkelijk zijn om hieraan door alle vrijwilligers te kunnen voldoen kan ik me zo voorstellen.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Dieseltjuh op 30 december 2004, 20:40:46
bij ons word overdag iedereen opgeroepen (40 man) om er maar zeker van tezijn dat je 6 man heb in de  avond na 18.00 dan word alleen de eenheid waar het het dichst bij is opgeroepen 1 hv2 of aan de andere kan de hv2 en de tas.
Nou we zijn al blij als we 6 man hebben (de gemeente bestaad uit 3 eenheden 2 hv2 en 1 tas ) dus stel je zou niet met 6 man uitrukken dan duurt het veelste lang voor dat je terplaatse ben en ja sommige mensen wonen te ver van de kazerne maar vind maar eens mensen die naast de kazerne wonen.
Een vrijwilliger is ook maar een vrijwilliger  :D
Elke vrijwilliger is er 1 ;D
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: ries_bruins op 31 december 2004, 13:31:49
De vergoeding geldt alleen in het weekend en op feestdagen. de dienstdoende ploeg ontvangt dan een vergoeding voor het dienst hebben. De uitrukken worden appart vergoed.
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: Shave op 31 december 2004, 13:39:46
dus als ik het goed begrijp zijn jullie als je dienst hebben door de weeks verplicht op te komen en daarvoor dan geen vergoeding te krijgen voor het piket hebben?
Titel: Re: Met eigen vervoer wagen volgen
Bericht door: fireman77 op 31 december 2004, 13:47:24
Indien iemand geconsigneerd is dient hij/zij hier een vergoeding voor te krijgen. Dit is een vergoeding naast de vergoeding van een uitruk.