Hulpverleningsforum
Overige hulpdiensten => Rijkswaterstaat/wegbeheerders en berging => Topic gestart door: Gele wagen op 25 maart 2016, 23:38:31
-
Na veel ontwikkeling gaat er een nieuwe IM jas gedragen worden door de wegbeheerder (IM opgeleid personeel RWS en provincie )
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-14783.html?zoekcriteria=%3Fzkt%3DUitgebreid%26pst%3DTractatenblad%257CStaatsblad%257CStaatscourant%257CGemeenteblad%257CProvinciaalblad%257CWaterschapsblad%257CBladGemeenschappelijkeRegeling%257CParlementaireDocumenten%26vrt%3Dverkeersregelaar%26zkd%3DInDeGeheleText%26dpr%3DAlle%26spd%3D20160323%26epd%3D20160323%26sdt%3DDatumPublicatie%26ap%3D%26pnr%3D1%26rpp%3D10&resultIndex=1&sorttype=1&sortorder=4
-
Als ik het goed begrijp gaan dus ook de weginspecteurs/kantoniers van provincie een soortgelijk als de huidige rws-vkrjas dragen met als wijziging (ook voor rws) dat de achterkant een blauw/gele schuin gestreepte band wordt.
-
Ze houden dus de oude jas maar die net zoveel als de nieuwe met een blauwe band om de herkenning van een professional te waarborgen...
Als die wijziging voor provincie en rws geldt, dan ben ik benieuwd wat met de normale verkeersregelaars op straat gebeurt: die zullen niet meer serieus genomen worden omdat er dus weer andere eisen gelden waarvan de gemiddelde burger niks snapt.....
-
Indien de weginspecteurs van de provincie IM zijn opgeleid dan mogen ze deze nieuwe jas dragen. Bijv de provincie Zuid Holland, die dragen nu ook al jassen die gelijk zijn met die van RWS. De provincie Brabant bijv gaat deze jas niet dragen. Hun inspecteurs zijn niet IM+ opgeleid.
-
Als ik het goed begrijp gaan dus ook de weginspecteurs/kantoniers van provincie een soortgelijk als de huidige rws-vkrjas dragen met als wijziging (ook voor rws) dat de achterkant een blauw/gele schuin gestreepte band wordt.
De belangrijke verschillen van de nieuwe kleding ten opzichte van de oude zijn:
1. een omdraaiing van de plaats op de kleding waar geel, respectievelijk oranje de heersende kleur is en
2. de aanwezigheid van een extra band.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-14783.html?zoekcriteria=%3Fzkt%3DUitgebreid%26pst%3DTractatenblad%257CStaatsblad%257CStaatscourant%257CGemeenteblad%257CProvinciaalblad%257CWaterschapsblad%257CBladGemeenschappelijkeRegeling%257CParlementaireDocumenten%26vrt%3Dverkeersregelaar%26zkd%3DInDeGeheleText%26dpr%3DAlle%26spd%3D20160323%26epd%3D20160323%26sdt%3DDatumPublicatie%26ap%3D%26pnr%3D1%26rpp%3D10&resultIndex=1&sorttype=1&sortorder=4
Ze houden dus de oude jas maar die net zoveel als de nieuwe met een blauwe band om de herkenning van een professional te waarborgen...
Als die wijziging voor provincie en rws geldt, dan ben ik benieuwd wat met de normale verkeersregelaars op straat gebeurt: die zullen niet meer serieus genomen worden omdat er dus weer andere eisen gelden waarvan de gemiddelde burger niks snapt.....
De burger gaat dat verschil echt niet zien. Bijna elke automobilist stopt nu ook al als er een mannetje op de weg staat te springen, of die nu een politiehesje, een VKR-jas of een geel of oranje hesje aan heeft. RWS gebruikt nu al een tijdje de zwarte band om haar bijzondere status aan te geven, maar het is dat het mij ooit verteld is anders was het mij niet opgevallen.
-
Ze houden dus de oude jas maar die net zoveel als de nieuwe met een blauwe band om de herkenning van een professional te waarborgen...
Als die wijziging voor provincie en rws geldt, dan ben ik benieuwd wat met de normale verkeersregelaars op straat gebeurt: die zullen niet meer serieus genomen worden omdat er dus weer andere eisen gelden waarvan de gemiddelde burger niks snapt.....
De jas is duidelijk anders als een verkeersregelaarsjas. Daar is het geel boven en oranje onder. Bij deze jas is het oranje boven en geel onder. Daarnaast aan de voorzijde voorzien van de bekende blauwe band. Nieuw is de blauwgele band op de achterzijde. De nieuwe jas is uitsluitend bedoeld voor het IM+ personeel van de wegbeheerder. We noemen hem intern daarom al de jas wegbeheerder. Op de nieuwe jas mag op de rug de naam van de wegbeheerder komen te staan. Op de boven arm is aan de ene kant ruimte voor het logo van RWS of Provincie en op de andere arm voor een evt. BOA teken.
Om discussie te voorkomen een wegbeheerder is voor zijn werk aangesteld als verkeersregelaar echter dit is een van de vele verantwoordelijkheden die wij hebben. Om het voor de hulpdiensten duidelijk te maken bij wie ze moeten zijn voor de aan ons toevertrouwde processen is er voor gekozen om een afwijkende jas te ontwerpen.
-
De wisseling van geel en oranje laat de jas in ieder geval meer op die van HATOs in het VK lijken. Zie ook toelichting bij de aangehaalde publicatie in de Staatscourant.
Edit: aldaar is geel boven/oranje onder ook eerder in gebruik bij diensten zoals de stadsreiniging van grote steden, o.a. Londen, zoals ik vorig jaar kon constateren.
-
Er zijn is in de ontwikkeling ook gekeken naar de Engelse jas. Met name naar de lengte van de jas. Hiervoor is er ook de mening gevraagd van ons.
Hieruit bleek dat veel mensen graag een kort model jas wilde. Hiervoor zijn als hulpmiddel, een aantal korte jassen van onze Engelse collega getest door vele collega's. Zelf heb ik er een nachtdienst mee gedraaid.
Ook ikzelf vind de nieuwe korte jas een goed resultaat. Nu alleen even wachten op de uitlevering. De komende periode.
Er gaan 3 uitvoeringen komen
1 De Gore Tex regen / winterjas.
2 De Softschell Herfst/ lente jas, deze is tevens de binnenvoering voor de winterjas.
3 Het dunne zomer jasje.
-
Ik zie nu pas dat de kleuren zijn omgedraaid.
Slechte keuze imo. Mensen snappen het nu al niet bij de vkr. Wordt alleen maar onduidelijker.
Ik voorzie nog meer negeren aanwijzing komen op deze manier
-
Ik zie nu pas dat de kleuren zijn omgedraaid.
Slechte keuze imo. Mensen snappen het nu al niet bij de vkr. Wordt alleen maar onduidelijker.
Ik voorzie nog meer negeren aanwijzing komen op deze manier
Het negeren van een vkr aanwijzing staat voor mijn gevoel, los van het type jas. ;)
Aan de vkr de "schone taak" om waar nodig en mogelijk uitleg aan de weggebruikers te geven.
-
Wrong!
De vkr geeft aanwijzingen die gewoon opgevolgd dienen te worden, punt.
Uiteggen hoort er niet bij te moeten.
Heb zelf met het oude hesje mogen meemaken hoe het ging. Bij de oude "luisterden" de mensen veel beter dan de nieuwe. Dus het is wel degelijk (mede) aan het hesje/jas te wijten
-
De jas moest anders zijn als een verkeersregelaarsjas. In het eerste ontwerp was de bedoeling dat de driehoek helemaal verdween uit de jas. Diverse collega's zijn direct betrokken geweest bij het ontwerp.
-
Is er al een foto of tekening beschikbaar ?
-
Is er al een foto of tekening beschikbaar ?
Zie in link naar de mededeling in de staatscourant bij de beschrijving en afbeelding.
-
De jas moest anders zijn als een verkeersregelaarsjas. In het eerste ontwerp was de bedoeling dat de driehoek helemaal verdween uit de jas. Diverse collega's zijn direct betrokken geweest bij het ontwerp.
hopelijk gaat dat ooit nog eens veranderen......waardeloze driehoek en idiote wetgeving m.i.
-
hopelijk gaat dat ooit nog eens veranderen......waardeloze driehoek en idiote wetgeving m.i.
Wie weet. Nog even wachten tot week 26 😃
-
Zat dit topic even terug te lezen maar dan rijst bij mij de vraag: Waarom moet de jas perse anders zijn dan van de vkr?
Je geeft gedeeltelijk al antwoord door te zeggen dat het dan duidelijk is wie de WIS is. Maar maken jullie het dusdanig vaak mee dat jullie op een IM plek komen en er daar al een toevallig passerende vkr met tijd over staat?
-
Zat dit topic even terug te lezen maar dan rijst bij mij de vraag: Waarom moet de jas perse anders zijn dan van de vkr?
Je geeft gedeeltelijk al antwoord door te zeggen dat het dan duidelijk is wie de WIS is. Maar maken jullie het dusdanig vaak mee dat jullie op een IM plek komen en er daar al een toevallig passerende vkr met tijd over staat?
De taken van een WIS zijn breder dan alleen IM plekken. ;)
Bij geplande wegwerkzaamheden met vkr's heb ik vaak genoeg een WIS gezien.
Ten opzichte van de aanwezige vkr mag er wat mij betreft wel een verschil zijn. O0
-
Een verkeersregelaar heeft geen bevoegdheid om op de snelweg zelfstandig te werken. Indien nodig is dit altijd in opdracht en onder toezicht van een WIS. ( staat ook op hun aanstellingspas )
Bij mij in de regio heb ik persoonlijk al meerdere keren meegemaakt dat er verkeersregelaars op eigen initiatief naar een incident komen om het verkeer te gaan regelen bij toeritten. Dit terwijl dit helemaal niet nodig was. Ook al eens meegemaakt dat ik aan kom rijden bij een incident. En dat er vervolgens mij een personenauto passeert met oranje flitsers aan om voor mijn ogen te gaan handelen op een snelweg. Dit terwijl ik als WIS hier al mee bezig was. Betrokkene is door mijn collega die met mij ook ter plaatse kwam direct aangesproken en en weggestuurd. ( betrokkene is volgens mij naderhand hiervoor ook zijn aanstelling kwijt geraakt )
Door als wegbeheerder duidelijk herkenbaar te zijn t.o.v. Een verkeersregelaar wordt het voor de overige hulpdiensten direct duidelijk bij wie ze moeten zijn. En wie er bevoegd is om namens de wegbeheerder beslissingen te nemen.
Op afstand was dit met de oude jas, bij inzet met veel aangestuurde verkeersregelaars niet direct duidelijk.
-
Wie weet. Nog even wachten tot week 26 😃
De tijd vliegt voorbij, dus voor je het weet is het zomaar week 26 ;)
Als het zover is ben ik benieuwd naar de eerste foto's.
-
De tijd vliegt voorbij, dus voor je het weet is het zomaar week 26 ;)
Als het zover is ben ik benieuwd naar de eerste foto's.
Zeker als er daartussen nog 2 weken vakantie zitten 😎☀️🏖
-
De nieuwe jas
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fuploads.tapatalk-cdn.com%2F20160605%2F59e4a51e5813e1ac8df3fa4bf036a9ee.jpg&hash=a6eddb440eb4481c7573c2753ffedbb2) (https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fuploads.tapatalk-cdn.com%2F20160605%2Fd34fd9923279959d35919bea965f6738.jpg&hash=339bb6343002dc40904b1da205e89f7e)
Mooi om een in een ander topic al een foto van de nieuwe RWS jas te zien. :)
Dit zegt veel meer dan de beschrijving. O0
-
Yep dat is hem, dit is de regen / winter jas uitvoering.
Als alles mee zit t- 3 weken tot uitlevering.
-
De flap voor de rits afsluiting aan de voorzijde werkt i.p.v. met drukknoppen of klittenband, met een magneet sluiting.
-
Yep dat is hem, dit is de regen / winter jas uitvoering.
Als alles mee zit t- 3 weken tot uitlevering.
Nog effe geduld,en dan lopen we er weer mooi bij.
Gr
-
https://mobile.twitter.com/WIS_Wilco/status/757500210805350401
Vanaf vandaag kom je ze tegen. Weginspecteurs in de nieuwe wegbeheerders jas.
Bron twitter wis Wilco
-
https://mobile.twitter.com/WIS_Wilco/status/757500210805350401
Vanaf vandaag kom je ze tegen. Weginspecteurs in de nieuwe wegbeheerders jas.
Bron twitter wis Wilco
De foto's:
(https://pbs.twimg.com/media/CoMuaHaWIAAp6bK.jpg)(https://pbs.twimg.com/media/CoMuaI4XgAEreGD.jpg)
En welke is nieuw en welke is oud?
-
Links nieuw, rechts oud ;)
-
Las op twitter dat de wissen van N-H ook binnenkort over gaat op de nieuwe versie.
Dit gaat wel weer veel problemen opleveren
-
Las op twitter dat de wissen van N-H ook binnenkort over gaat op de nieuwe versie.
Klopt alle weginspecteurs in gaan over op deze nieuwe "wegbeheerders jas". Rijkswaterstaat en provincies.
Je hebt nu zoals omschreven in de regelgeving verkeersregelaar ( zie publicatie staatscourant aan het begin van het topic ) 2 jassen
- de verkeersregelaarsjas voor iedere verkeersregelaar.
- de wegbeheerdersjas voor rijkspersoneel in dienst van rijkswaterstaat of de provincie belast met incident management. Aanspreekpunt voor de hulpdiensten voor de processen van de wegbeheerder. ( veiligheid incident overige verkeer, omleiding ,doorstroming, berging, schade en herstel, informatie voorziening )
-
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi68.tinypic.com%2Fb7bfkg.jpg&hash=5316785d0317ae6a531af2e2472bf157)
Het zomerhesje
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi64.tinypic.com%2F2qtvp92.jpg&hash=75c883e05031948c9fec00f7925ffe54)
De soft Shell
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi64.tinypic.com%2Fa8bcx.jpg&hash=5fd50b62124618480b4248cb7bed9944)
Het logo op de bovenarm
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi68.tinypic.com%2F23uct46.jpg&hash=6e9319ebcfbbae15cd3ccf541159f34a)
De achter zijde van de jas
-
Zo te zien is de verplichting dat de driehoek en reflecterend materiaal niet onderbroken mag worden ook uit de regelgeving gehaald voor jullie? Ziet er wel gelikt uit moet ik zeggen!
-
Komt omdat de soft Shell in de regenjas geritst kan worden. Daardoor moest de rist op deze manier uitgevoerd worden.
-
Maar dan is het dus niet uit de regelgeving?
-
De voor- en achterkant van de jas (of hes) zijn gelijk, met dien verstande dat de jas (of hes) aan de voorzijde een effen blauwe streep heeft en aan de achterkant een geel/blauwe band is aangebracht onder een schuine hoek met een centrering naar het midden boven. Als de jas (of hes) aan de voorkant een opening heeft, dan zijn de grijze strepen niet zichtbaar onderbroken (door bijvoorbeeld een ritssluiting). De hes mag ook zonder opening aan de voorkant zijn uitgevoerd en wordt in dat geval dus over het hoofd aangetrokken. De hes is uitgevoerd zonder capuchon, de jas kan worden uitgevoerd met een capuchon. De capuchon wordt uitgevoerd in de kleur geel. Op de uiteinden van de mouwen van de jas (of hes) zijn blauwe banden aangebracht.
Het is toegestaan om (borst)zakken in de jas aan te brengen. Deze (borst)zakken onderbreken het kleurenpatroon of retroreflectiepatroon van de jas niet.
Teks is een copy/paste b=van hier: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025299/2016-04-01 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0025299/2016-04-01)
De jas voldoet dus NIET aan de wettelijk eis zoals gesteld in de regeling verkeersregelaars 2009
-
Het was eigenlijk de bedoeling om compleet uit de regelgeving verkeersregelaar 2009 te gaan en een jas te ontwikkelen die compleet nieuw was. Indien de jas in januari was goedgekeurd en uitgegeven dan zou dit ook het geval geweest zijn. De driehoek was op die jas verdwenen. De jas heeft door allerlei oorzaken vertraging opgelopen maar, is ontwikkeld door een vakkundig bedrijf in veiligheidskleding en mensen van de overheid van de opdrachtgever.
-
Kan best zijn maar voldoet dus niet aan de regels die gesteld zijn.
-
Maar dat is helaas wel vaker zo met overheden
-
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi68.tinypic.com%2F25snb7t.jpg&hash=24dfb9c495e211dc6e8775534759a153)
Foto Erik Haverhals
Iedereen in het nieuw nu alleen onze collega de "Spitsmuis" nog. Dit meisje was er blij mee.
-
Nieuwe jas voor de WIS in provincie NH.
(https://pbs.twimg.com/media/CsJoWIyXEAAVX-B.jpg:large)
-
Ik mis de driehoek. :-\
-
En als VKR ben ik daar heel blij mee! 098uo
-
Nieuwe jas voor de WIS in provincie NH.
(https://pbs.twimg.com/media/CsJoWIyXEAAVX-B.jpg:large)
Oeps foutje bedankt. De jas dient nog steeds voorzien te zijn van de driehoek. Zie publicatie staats courant.
Dat wordt een herstel ronde.
-
En volgensmij zitten ook de strepen de verkeerde kant op...
-
Correct Dion. Is dus of een (dubbel) foutje, of een manier om van de driehoek af te komen. 98uiye
-
Correct Dion. Is dus of een (dubbel) foutje, of een manier om van de driehoek af te komen. 98uiye
Ook dat. Dit is het afgekeurde prototype zoals in eerste ontwerp :( .Lijkt erop dat de provincie de memo van uitstel en verandering niet heeft ontvangen.
-
Ook de motor WIS ondertussen voorzien van de nieuwe jas.
( bron website RWS )
-
Ook de motor WIS ondertussen voorzien van de nieuwe jas.
( bron website RWS )
Ziet er goed uit, van wat voor merk is de jas?
-
Ziet er goed uit, van wat voor merk is de jas?
Stadler