vuurvlieg,
Het materiaal is niet het probleem; wel sommige bijzonderheden. Twee voorbeelden.
Bij de landing slaat een Cessna 152 ondersteboven met als resultaat dat de cabin een beetje indeukt en de deuren niet meer opengaan. De brandweer die zeer snel ter plaatse was wou gewoon gaan knippen; gelukkig hebben we met veel moeite hun kunnen stoppen. Ze hadden gewoon de brandstofleidingen doorgeknipt om dat ze niet wisten dat ze op deze plek liepen. Oeps !
In de Franse Alpen op een zweefvliegveld haalt een zweefvlieger het vliegveld niet en belandt in een soort akker vol met rotsen na eerst een aantal bomen te zijn tegengekomen. Wederom het probleem dat de (leerling-)piloot vastzat met zijn benen. De brandweer heeft door de verkeerde volgorde van het doorknippen van de spanten de piloot bijna verpletterd. Door de aanwezigheid van een aantal ervaren piloten die zagen wat er gebeurde kan nog net op tijd en met vereende mankracht de vleugel tegengehouden worden die anders alles had weggedrukt.
Er gebeuren ieder jaar in Nederland wel 1 of meerdere ongevallen met "sportvliegtuigen" en wat betreft het skydiven; herinner je het ongeval met de Pilatus in Namen (Belgie) nog van een paar jaar geleden.
Als ik 1 zaak geleerd heb in de luchtvaart is het nooit zeggen dat overkomt me niet. Je hebt tot nu toe alleen nog maar het geluk gehad dat het jouw nog niet is overkomen.
Ciao,
Peter