1106973 | BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Centrum) (Kazernealarm) | |
1106998 | BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Centrum) (Lichtkrant) | |
1106974 | BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Woensel) (Kazernealarm) | |
1108698 | BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Woensel) (Lichtkrant) | |
1104761 | BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Noord) |
GB | 1106973 | BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Centrum) (Kazernealarm) |
GB | 1106998 | BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Centrum) (Lichtkrant) |
GB | 1106960 | BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Centrum) (Vrijwilligers) |
GB | 1104701 | BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (AGS) |
GB | 1106901 | BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (Commandant Stedelijk gebied) |
GB | 1104775 | BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (HOvD) |
GB | 1104761 | BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Noord) |
ZGB | 1106926 | BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Centrum) (Vrijwillige Chauffeursploeg 2) |
ZGB | 1108698 | BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Woensel) (Lichtkrant) |
ZGB | 1107125 | BRW Brabant-Zuidoost (Leende) (Bemanning HA) |
ZGB | 1107198 | BRW Brabant-Zuidoost (Leende) (Lichtkrant) |
ZGB | 1107498 | BRW Brabant-Zuidoost (Nuenen) (Lichtkrant) |
ZGB | 1107438 | BRW Brabant-Zuidoost (Nuenen) (WVD) |
ZGB | 1108272 | BRW Brabant-Zuidoost (Son en Breugel) (Bemanning VC2) |
ZGB | 1108298 | BRW Brabant-Zuidoost (Son en Breugel) (Lichtkrant) |
ZGB | 1108547 | BRW Brabant-Zuidoost (Veldhoven Heemweg) (Postalarm) |
ZGB | 1108598 | BRW Brabant-Zuidoost (Veldhoven) (Lichtkrant) |
ZGB | 1108538 | BRW Brabant-Zuidoost (Veldhoven) (WVD) |
ZGB | 1104710 | BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (Algemeen Commandant Brandweer) |
ZGB | 1104775 | BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (HOvD) |
ZGB | 1104715 | BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (Piket T&L) |
ZGB | 1104780 | BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (GRIP 0) |
ZGB | 1106024 | BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Bemanning HV / HW Algemeen) |
ZGB | 1106098 | BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 1104781 | BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (GRIP 1) |
GRIP 1 | 1104972 | BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (Ondersteuning VC1) |
GRIP 1 | 1104724 | Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Bevolkingszorg) |
GRIP 1 | 1106029 | BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Bemanning HA Algemeen) |
GRIP 1 | 1106098 | BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 1106046 | BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Postalarm) |
GRIP 1 | 1106926 | BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Centrum) (Vrijwillige Chauffeursploeg 2) |
GRIP 1 | 1108698 | BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Woensel) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 1107125 | BRW Brabant-Zuidoost (Leende) (Bemanning HA) |
GRIP 1 | 1107198 | BRW Brabant-Zuidoost (Leende) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 1107329 | BRW Brabant-Zuidoost (Mierlo) (Bemanning HA) |
GRIP 1 | 1107398 | BRW Brabant-Zuidoost (Mierlo) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 1107346 | BRW Brabant-Zuidoost (Mierlo) (Postalarm) |
GRIP 1 | 1104762 | BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Oost) |
GRIP 1 | 1107598 | BRW Brabant-Zuidoost (Oirschot) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 1107538 | BRW Brabant-Zuidoost (Oirschot) (WVD) |
1123802 | MKA Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD-G 802) |
1123104 | Ambu 22-104 (RAV Brabant-Zuidoost) |
1123105 | Ambu 22-105 (RAV Brabant-Zuidoost) |
1123801 | MKA Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD-G 801) |
1123105 | Ambu 22-105 (RAV Brabant-Zuidoost) |
1123112 | Ambu 22-112 (RAV Brabant-Zuidoost) |
1123106 | Ambu 22-106 (RAV Brabant-Zuidoost) |
Eindhovens Dagblad @ED_regio · 12 min#Brand tankstation Tamoil #Eindhoven overgeslagen naar outletzaak motorkleding http://www.ed.nl/1.4501229 (http://www.ed.nl/1.4501229)
dirk verhoeven @dirkverhoeven1 u
Het is moeilijk te zien, maar bij de middelste pilaar is er een stuk uit. #ob #brand #eindhoven pic.twitter.com/aGBxxJi3LN
Een vraagje van een leek. Wat is dat gefluit in het begin van het filmpje?
In geval van LPG kan het gas echter wel ontbranden tijdens het afblazen dus enige voorzichtigheid blijft geboden
BLEVE?
BLEVE?
Het afblazen is juist om een BLEVE te voorkomen lijkt mij. Een BLEVE ontstaat wanneer de druk in het vat te groot wordt en deze daardoor open scheurt.Het afblazen is inderdaad om te voorkomen dat er een explosie zal voordoen. Het gebeurd ook wel eens met auto's die voorzien zijn van een LPG-installatie. En het resulteert in een flinke steekvlam die een poosje aanhoudt tot de tank leeg is. Is wel zaak om de omgeving wat beter in de gaten te houden aangezien het nog wat meer stralingshitte afgeeft.
Gewoon een vorm van affakkelen.
1106025 | BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Bemanning HA Ploeg A) | |
1106026 | BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Bemanning HA Ploeg B) | |
1106027 | BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Bemanning HA Ploeg C) | |
1106020 | BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Bemanning HV/HW Ploeg A) | |
1106021 | BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Bemanning HV/HW Ploeg B) | |
1106022 | BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Bemanning HV/HW Ploeg C) | |
1106098 | BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Lichtkrant) |
Het afblazen is juist om een BLEVE te voorkomen lijkt mij. Een BLEVE ontstaat wanneer de druk in het vat te groot wordt en deze daardoor open scheurt.
Crisis 2.0 @CrisisNed20 5 minRadio 1: ‘Flat moet gesloopt worden, niemand mag meer naar binnen’ #brand #Tamoil #Eindhoven
Het appartementencomplex in Eindhoven dat vannacht door brand is getroffen, wordt vrijwel zeker gesloopt. Door de hitte zijn de pilaren onder het gebouw aangetast. "In het ergste geval stort het gebouw uit zichzelf in", zegt de brandweer. Een gebied rond het complex is afgezet.
Ik denk dat dit het"afblazen" van een veiligheidsventiel betreft.
Dit voorkomt een te hoge druk en eventueel explosie van bijvoirbeeld een LPG installatie.
In basis niet zorgwekkend (ook op je cv installatie zit zo'n ding)
Het apparaat zorgt voor het op veiligewijze laten ontsnappen van een te veel aan inhoud van een systeem onderdruk.
In geval van LPG kan het gas echter wel ontbranden tijdens het afblazen dus enige voorzichtigheid blijft geboden
Crisis 2.0 @CrisisNed20 5 minRadio 1: ‘Flat moet gesloopt worden, niemand mag meer naar binnen’ #brand #Tamoil #Eindhoven
Zo hee, en dat allemaal binnen GRIP-1? Er zijn toch minder schokkende situaties verder opgeschaald, dacht ik...De dag is nog niet om 8) ;)
Helaas ook u gaat ook niet door voor de koelkast :)
Afblazen is geen garantie dat er geen explosie of bleve optreedt. Drukopbouw in de tank gaat vaak sneller dan het afblaasventiel kan laten afblazen.
Maar dit tankstation had geen lpg verkoop dacht ik, dus laten we deze discussie over lpg/explosie maar niet hier verder voortzetten.
Als het goed is verkopen tankstations binnen de bebouwde kom geen lpg.
Zo hee, en dat allemaal binnen GRIP-1? Er zijn toch minder schokkende situaties verder opgeschaald, dacht ik...
Helaas ook u gaat ook niet door voor de koelkast :)de afstand tot bebouwing/woningen is toch bepalend of er wel of niet LPG verkocht mag worden? Weet even niet meer of en nog onderscheid gemaakt word tussen bestaande en nieuwbouw situaties. Waren de afstanden niet 15 meter afleverzuil, 25 meter 'ondergrondsetank' en vulpunt 25 tot 40 meter afhankelijk van de omzet? Bovengrondse tank 120 meter afstand tot bebouwing?
Afblazen is geen garantie dat er geen explosie of bleve optreedt. Drukopbouw in de tank gaat vaak sneller dan het afblaasventiel kan laten afblazen.
Maar dit tankstation had geen lpg verkoop dacht ik, dus laten we deze discussie over lpg/explosie maar niet hier verder voortzetten.
de afstand tot bebouwing/woningen is toch bepalend of er wel of niet LPG verkocht mag worden? Weet even niet meer of en nog onderscheid gemaakt word tussen bestaande en nieuwbouw situaties. Waren de afstanden niet 15 meter afleverzuil, 25 meter 'ondergrondsetank' en vulpunt 25 tot 40 meter afhankelijk van de omzet? Bovengrondse tank 120 meter afstand tot bebouwing?
Helaas ook u gaat ook niet door voor de koelkast :)
Afblazen is geen garantie dat er geen explosie of bleve optreedt. Drukopbouw in de tank gaat vaak sneller dan het afblaasventiel kan laten afblazen.
Maar dit tankstation had geen lpg verkoop dacht ik, dus laten we deze discussie over lpg/explosie maar niet hier verder voortzetten.
Ik heb ook nergens gezegd dat het een garantie was dat er geen BLEVE meer op kon treden. Enkel dat het de bedoeling is dat het niet gebeurd. Ik snap niet exact wat daar niet aan klopt.
1106161 | BRW Brabant-Zuidoost (Bladel) (Blusploeg B) | |
1106162 | BRW Brabant-Zuidoost (Bladel) (Blusploeg C) | |
1106198 | BRW Brabant-Zuidoost (Bladel) (Lichtkrant) |
Het ventiel is niet specifiek ontworpen/bedoeld om een bleve te voorkomen.
Vaak wordt wel gedacht dat als het ventiel afblaast dat er dan geen bleve kan plaatsvinden.
Zo hee, en dat allemaal binnen GRIP-1? Er zijn toch minder schokkende situaties verder opgeschaald, dacht ik...GRIP 2 zou je in dit geval alleen verwachten als er een grote groep bewoners opgevangen moet worden, of als mensen weigeren het pand te verlaten. Voor de rest heeft een ROT hier weinig te doen.
Het ventiel is niet specifiek ontworpen/bedoeld om een bleve te voorkomen.
Vaak wordt wel gedacht dat als het ventiel afblaast dat er dan geen bleve kan plaatsvinden.
Wel of niet lpg aanwezig hoort toch bekend te zijn bij uitruk?
Maar de gedachte achter het overdrukventiel is wel degelijk dat door het redelijk gecontroleerd laten ontsnappen van gas in 90+% van de gevallen te voorkomen dat er een explosie en/of BLEVE ontstaat door teveel drukopbouw.Een overdrukventiel een BLEVE zelfs nog bespoedigen. Door het afblazen van het gas ontstaat er een groter tankoppervlak dat niet gekoeld wordt door de vloeistof in de tank. Wel wordt de hoeveelheid brandstof die kan vrijkomen bij een BLEVE verminderd waardoor de explosie minder heftig zal zijn. Het overdrukventiel is niet bedoeld om een BLEVE te voorkomen maar om onder "normale" omstandigheden overdruk te voorkomen en bij een BLEVE de gevolgschade te verminderen. Ik denk dat er een aantal mensen zijn die niet precies weten wat een BLEVE precies is. Daarom even een linkje naar een uitlegfilmpje:
Dus Luke heeft gewoon gelijk, en jij in deze dus gewoon niet.
Om terug te komen op het gefluit aan het begin van het filmpje, ik denk niet dat het gefluit afkomstig is van een overdrukventiel van een gastank. Het afblazen daarvan maakt een ander geluid (en duurt ook minder lang). Denk eerder dat het het ontsnappen van gassen/rook/hete lucht uit de kap van het benzinestation is (die alleen via een aantal kieren kan ontsnappen). Je ziet dat die van onder wordt aangestraald, vergelijk het met een ballon waarvan je het tuitje dichtknijpt en daarna onder druk de lucht laat ontsnappen.
1107329 | BRW Brabant-Zuidoost (Mierlo) (Bemanning HA) | |
1107398 | BRW Brabant-Zuidoost (Mierlo) (Lichtkrant) | |
1107346 | BRW Brabant-Zuidoost (Mierlo) (Postalarm) | |
1104799 | BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (Monitorcode) |
Hoe heeft men dat opgelost met persoonlijke bezittingen enz?
Berry van Gaal"Daar gaan je spullen" Flat bij tankstation #Tamoil #Eindhoven dreigt in te storten na felle brand. pic.twitter.com/iuHhCnr368 (http://pic.twitter.com/iuHhCnr368)
Persoonlijke spullen
Terpstra zegt zo weinig mogelijk risico te nemen. "We proberen te redden wat er te redden valt, maar het is niet realistisch om te denken dat we met persoonlijke spullen uit het gebouw komen."
Zondag werd al begonnen met het slopen van het gebouw. Rond middernacht werden de werkzaamheden gestaakt. Door de brand ontstonden er scheuren in twee steunpilaren onder de flat. Daardoor was er een kans dat het gebouw in zou storten.
Hoe heeft men dat opgelost met persoonlijke bezittingen enz?Als men zo snel wil slopen omwille van de veiligheid, is er geen tijd meer om persoonlijke bezittingen eruit te halen.
Kwestie van regelen is binnen een paar uur rond, ik denk dat ze blij zijn als ze hun spullen terug krijgen.
de afstand tot bebouwing/woningen is toch bepalend of er wel of niet LPG verkocht mag worden? Weet even niet meer of en nog onderscheid gemaakt word tussen bestaande en nieuwbouw situaties. Waren de afstanden niet 15 meter afleverzuil, 25 meter 'ondergrondsetank' en vulpunt 25 tot 40 meter afhankelijk van de omzet? Bovengrondse tank 120 meter afstand tot bebouwing?
Dus dan vraag ik me af: wat heb je dan aan bijvoorbeeld een rookmelder in je woning (zelfredzaamheid etc...). Voor de brandweer ligt er nog altijd een zeer belangrijke taak denk ik zo.
Mijn vraag is, waarom heeft niet zo niet gefunctioneerd?Duidelijk! :) Maar hoe kan je garanderen dat die vluchtroute 20-30 minuten te gebruiken blijft? Bijvoorbeeld bij een explosie kan ik me voorstellen dat ineens alle mogelijke vluchtroutes geblokkeerd zijn. Of een brand ontwikkeld zich sneller dan vooraf gedacht. (ben een nieuwsgierige leek wat dit betreft.. 998765)
Kan je aangeven waarom men niet kon vluchten? Wat was er aan de hand met/in de vluchtroute?
Duidelijk! :) Maar hoe kan je garanderen dat die vluchtroute 20-30 minuten te gebruiken blijft? Bijvoorbeeld bij een explosie kan ik me voorstellen dat ineens alle mogelijke vluchtroutes geblokkeerd zijn. Of een brand ontwikkeld zich sneller dan vooraf gedacht. (ben een nieuwsgierige leek wat dit betreft.. 998765)Tijdstip uitbreken brand is ook zeer belangrijk. In dit geval in het holst van de nacht, dus de kans dat een brand langer onopgemerkt kan ontwikkelen is erg groot. Dan, je kunt wel elk pand ophangen aan een bouwbesluit van 2012, maar je kan en mag er niet vanuit gaan dat elk pand daar aan kan voldoen. Zeker oudere panden niet. En dat weet uiteindelijk elke brandpreventist.
Duidelijk! :) Maar hoe kan je garanderen dat die vluchtroute 20-30 minuten te gebruiken blijft? Bijvoorbeeld bij een explosie kan ik me voorstellen dat ineens alle mogelijke vluchtroutes geblokkeerd zijn. Of een brand ontwikkeld zich sneller dan vooraf gedacht. (ben een nieuwsgierige leek wat dit betreft.. 998765)
Nee, dat kan ik niet aangeven. Heb de betreffende brandweerman slechts kort gesproken en op omroep brabant staat ook maar een kort stukje tekst erover. Helaas... Het is denk ik wel een zeer interessante discussie.
Tijdstip uitbreken brand is ook zeer belangrijk. In dit geval in het holst van de nacht, dus de kans dat een brand langer onopgemerkt kan ontwikkelen is erg groot. Dan, je kunt wel elk pand ophangen aan een bouwbesluit van 2012, maar je kan en mag er niet vanuit gaan dat elk pand daar aan kan voldoen. Zeker oudere panden niet. En dat weet uiteindelijk elke brandpreventist.
Het is inmiddels een feit dat het tijdstip van ontdekking van een brand midden in de nacht langer duurt dan overdag. Zeker rond het tijdstip waar deze brand is ontdekt. De eerst meldingen zijn van rond de klok van 3:30-4:00uur. Zie de videobeelden van de eerste minuten van de brand eerder in dit topic, en dan zie je direct wat ik bedoel. Een volledig uitslaande brand, en dus zullen de mogelijkheden tot vluchten voor bewoners snel kleiner worden. Klopt ook weer met de beweringen in dit topic dat erg veel bewoners gered zijn door de brandweer. Daar sta je dan met de voorschriften en regels. In dit soort gevallen helpt dan enkel nog rap opschalen.
Brandveiligheidsconcepten houden geen rekening mee met het feit hoe laat een brand uit breekt, deze zal meestal binnen 15 minuten opgemerkt worden. Misschien is hierbij wel van het worst case scenario uitgegaan en dus van 's nachts.....
Het tijdstip van ontstaan van brand en of een pand voldoet aan de voorschriften staat ook weer los van elkaar. Raar dat je deze aan elkaar koppelt. Natuurlijk houdt ik, als bevelvoerder, er rekening mee dat panden niet voldoen. Maar ze behoren wel te voldoen. Maar gezien de uitspraken in Leeuwarden is dit strafbaar........
ehm.............. https://mobile.twitter.com/BvanderJagt/media/grid?idx=0 Hier was het nog niet uitslaand zou ik zeggen. Is het zo heel snel gegaan dan?In feite is dit een nietszeggende foto. Als brandweerman kijk ik naar meer zaken en dan kom je direct in het verhaal terecht wat in de vorige posting door Diamondback al is verteld. Het kan maar zo zijn dat er binnen al een flinke brand gaande is met de nodige temperatuuropbouw, de foto verteld ook niet hoe lang die brand al woedt. Die foto verteld bv ook niet of de vluchtgangen voor de bewoners al vol rook staan waardoor ze er niet meer uit kunnen. Kunnen we wel leuk brandscheidingen van 30 en 60 min willen hebben, en die hebben we ook zeker hard nodig. Maar midden in de nacht wanneer je niet weet wanneer de brand is begonnen kan het zomaar zijn dat je al over de tijd van brandwerendheid heen bent. En je dus al met 3-0 achter staat.
Dit artikel bevat een aantal specifieke overgangsbepalingen. In artikel 9.2 (specifiek overgangsrecht) van het Bouwbesluit 2012 zijn het eerste en zesde lid (vijfde lid oud) gewijzigd en is een nieuw tweede lid ingevoegd. Tevens zijn aan het eind drie nieuwe leden toegevoegd [Stb. 2011, 676].Het komt er bij mij op neer dat als een gebouw voor 2012 voldeed aan het bouwbesluit van 2003, dat bouwbesluit van 2003 gewoon van toepassing blijft. Behalve als het gebouw grondig verbouwt gaat worden en er meer mensen gehuisvest gaan worden. Kort gezegd, wordt dit pand weer opnieuw opgebouwd moet het WEL voldoen aan het bouwbesluit2012. ::)
Op grond van het eerste lid mogen artikel 1.2, eerste lid (voor zover dit betrekking heeft op de voorschriften van hoofdstuk 2) en artikel 6.25, derde lid, buiten toepassing blijven wanneer op het tijdstip van inwerkingtreding van het Bouwbesluit 2012 is voldaan aan de voorschriften van het Bouwbesluit 2003, het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken, de eerder verleende gebruiksvergunning of de eerder gedane gebruiksmelding met betrekking tot het maximaal toelaatbaar aantal personen in een bouwwerk of een ruimte daarvan en de doorstroomcapaciteit van vluchtroutes. Met dit vereenvoudigde voorschrift wordt voorkomen dat de in dit lid genoemde artikelen nadelige gevolgen hebben voor die gevallen die voor het tijdstip van in werking treden van dit besluit wel voldeden aan de op dat moment geldende voorschriften. Dit overgangsrecht is ook van toepassing bij verbouw en functiewijziging. Als er wordt verbouwd, en bijvoorbeeld het trappenhuis blijft ongewijzigd, dan geldt dit overgangsrecht ook voor de vluchtcapaciteit van dit vluchttrappenhuis. Hiermee wordt voorkomen dat het trappenhuis dat voor de inwerkingtreding als voldoende veilig werd beoordeeld, na verbouwing van de rest van het gebouw of bij verandering van gebruik niet meer voldoet. Dit geldt alleen als het aantal personen dat gebruik moet maken van dat trappenhuis niet groter wordt. Indien het aantal personen dat na een verbouwing of functiewijziging gebruik maakt van het trappenhuis groter is dan voorheen was toegestaan dan is dit overgangsrecht niet van toepassing, en moet gewoon aan desbetreffende voorschriften van het Bouwbesluit 2012 worden voldaan. Het overgangsrecht is ook niet van toepassing wanneer het trappenhuis zodanig wordt verbouwd dat de brandveiligheid of vluchtcapaciteit afneemt..
Hiervoor moet je de gedachten achter het Bouwbesluit 2012 kennen. Een vluchtroute mag een bepaald aantal minuten niet bedreigd worden door brand en rook. Even uit mijn hoofd is dit voor bestaande bouw 20 en voor nieuwbouw 30 of meer minuten. Brand- of rookdoorslag mag dus binnen die tijd niet plaatsvinden. Men gaat er vanuit dat een brand 15 minuten na ontstaan is ontdekt, dan heeft men nog minimaal 5 tot 15 minuten om te vluchten. Mijn vraag is, waarom heeft niet zo niet gefunctioneerd?
Kan je aangeven waarom men niet kon vluchten? Wat was er aan de hand met/in de vluchtroute?
Eindelijk is begonnen met de afbraak de resten van het afgebrande tankstation, het naastgelegen flatgebouw en motorzaak, op de kruising van de 1e Lieven de Keylaan en de Dr. Cuyperslaan.