Dat gaan ze hier in de VRBZO ook doen,de slagkracht in compagnieverband komt zo aardig in gevaar.
er gaat inderdaad nog al heel wat veranderen binnen de VRT.
maar of echt elke 2e TS van de vrijwilligers weggaan betwijfel ik zelf.
de 2 vrijwillige posten van Almelo Zuid en Noord zijn momenteel niet in gebruik. er is sinds 1 september een proef gaande met bezetting op de centrumpost.
avond en weekenden zit er een vrijwilligersploeg op de kazerne.
SB4161 is idd de bedoeling dat deze naar borne gaat.
de HW5451 of deze echt weggaat geen idee. deze is destijds door de gemeente zelf aangeschaft.
Als de Hoogwerker weg gaat in Nijverdal dan is er wel een groot gebied zonder HW. Deze zou ook goed inzetbaar zou zijn voor de randgebieden van IJsselland tegen Nijverdal aan. HW van Nijverdal staat ook in het dekkingsplan van IJsselland. (in de praktijk zie ik de HW uit Zwolle komen terwijl de HW van Nijverdal een veel logischere keuze is in aanrijtijd.)
Komt nog bij dat over een grotere afstand het ongevals risico groter is als je met toeters en bellen rijdt.
Wat gebeurt er dus wanneer de hoogwerker uit Nijverdal weg is en die uit Zwolle een ongeval onderweg heeft gehad?
Waar komt dan de volgende hoogwerker vandaan?
Is er een lijst beschikbaar met vrijwillige- en beroepsposten van de veiligheidsregio Twente?Het materieel spreidingsplan is gekoppeld aan een nieuw dekkingsplan, en als uit dat dekkingsplan blijkt dat een post of posten geen tweede TS nodig hebben. Ja dan wordt hij gewoon geschrapt. Daar is niks vreemds aan, dat gebeurd veel meer in het land.
Eerder een bespaarplan dan een nieuw materieel spreidingsplan.
De 2e TS van elke vrijwilligerspost weghalen vind ik aan de overdreven kant.
de keuze wat betreft aanrijtijden van Hellendoorn enz. zal misschien in de toekomst wel veranderen als de VRT opgaat in meldkamer MON. maar tot op heden zie ik MON bijna nooit geen voertuigen piepen uit de VRT.
Tevens de Posten Almelo zuid en Noord rukken niet bij de uit vanaf centrum. Wel staan alle TSsen op centrum. eerste uitruk word gedaan door de kazerneploeg van dienst. (allemaal nieuwe groepen gemaakt) 1 x per 8 of 9 dagen dienst per groep. Eerste uitrukvoertuig is 3131.
Posten Noord en Zuid zijn momenteel opslag van andere voertuigen Zoals de HAs met bakken.
Zwolle heeft er 2 ;)
Maar Nijverdal heeft nooit een hoogwerker gehad, maar deze op eigen initiatief met afraden van de vr Twente aangeschaft. Brandweer Rijssen kan namelijk binnen de norm in Nijverdal / Hellendoorn zijn, en Almelo had altijd Vroomshoop / Den Ham onder zijn hoede.
Is er al iets van een spreidingsplan ter inzage? Tot nog toe is dit alleen maar een topic geworden met vermoedens, gegis, en allerlei andere zaken waar nog geen daadwerkelijk plan voor ligt. Kortom, niemand weet tot nog toe hoe het er echt voor staat. ::)
Zwolle Noord is alleen voor Zwolle Noord om het zo te verwoorden volgens dekkingsplan IJsseland dacht ik.
Als deze alleen voor Zwolle-noord is dan heeft IJsselland geld teveel volgens mij....Hoezo zou het dekkingsplan van IJsselland overboord moeten? Misschien gooien ze dat van Twente dan wel overboord. Hoezo maak je je hier uberhaupt druk over? In het beginsel voegen ze alleen de meldkamers samen, en hanteren ze gewoon de bestaande dekkingsplannen er veranderd verder helemaal niets aan een regio. Pas als er reden is om de dekkingsplannen te herzien zal er een nieuw dekkingsplan komen. Of je daar dan gelukkiger van moet worden zal dan pas blijken.
En bij een grotere regio Oost (IJsselland en Twente samengevoegd) kan het dekkingsplan IJsselland overboord,toch?
Delden heeft idd een 4x4.De 4x4 van Tubbergen blijft idd hoofdzakelijk aan de kazerne staan
totaal zijn er idd 13 4x4 voertuigen Helaas op dit moment maar 12 omdat de 2541 post De Lutte wegens te weinig vrijwilligers niet inzetbaar is.
enkel de posten Losser Tubbergen Nijverdal Rijssen Haaksbergen hebben volgens mij een 2e TS op de post. ?
zullen ze dan de 4x4 laten staan?
Delden heeft idd een 4x4.En Denekamp.
totaal zijn er idd 13 4x4 voertuigen Helaas op dit moment maar 12 omdat de 2541 post De Lutte wegens te weinig vrijwilligers niet inzetbaar is.
enkel de posten Losser Tubbergen Nijverdal Rijssen Haaksbergen hebben volgens mij een 2e TS op de post. ?
zullen ze dan de 4x4 laten staan?
Op dit ogenblik is men bezig met een nieuw materieel spreidings plan voor de Regio Twente.
Er zijn daarbij enkele opvallende zaken te melden.
-Zo gaat waarschijnlijk op alle vrijwilligers posten de 2e TS verdwijnen.
-De SB-4161 van Post Spaansland in Enschede gaat waarschijnlijk de 2e TS op Post Borne vervangen.Een logische en goede keuze omdat Borne vrij centraal in Twente aan de A35 ligt en dus elke uithoek vrij snel te bereiken is.
-De volgende voertuigen op Post Nijverdal dreigen te verdwijnen:
05-5442 (tweede TS),05-5471 (HV-2),en 05-5451 (Hoogwerker).
-Ook de HV-2 5271 van Post Holten gaat verdwijnen.
-WTS-1000 Post Nijverdal wordt vervangen door WTS-2500 (waar vandaan weet ik niet)
Heb jij enig idee wanneer dit doorgevoerd gaat worden? Of zit het nog in de beginfase?Nog handiger is om eens af te wachten tot er officieel iets bekend gaat worden. ::)
Als deze alleen voor Zwolle-noord is dan heeft IJsselland geld teveel volgens mij....
En bij een grotere regio Oost (IJsselland en Twente samengevoegd) kan het dekkingsplan IJsselland overboord,toch?
De brandweer in Twente wil acht ton bezuinigen en stoot daarom negentien voertuigen af: het gaat om elf tankautospuiten, zeven hulpverleningsvoertuigen en een hoogwerker. Een woordvoerster van de brandweer bevestigt een bericht in de Twentsche Courant Tubantia daarover.
Volgens de woordvoerster blijft de veiligheid in de regio gegarandeerd, doordat korpsen in de regio intensiever gaan samenwerken en meer van elkaars materieel gebruik gaan maken. Daarnaast zijn er richtlijnen qua bezetting en voertuigen, waar straks - net als nu - aan voldaan wordt. Voertuigen worden overal uit de regio weggehaald om de 'pijn' zo goed mogelijk te verdelen.
De woordvoerster kan nog niet zeggen wat er met de afgestoten voertuigen gaat gebeuren. Volgens haar is het gebruikelijk dat die aan andere brandweerkorpsen wordt verkocht.
Aan welke korpsen wil men de voertuigen slijten dan, bijna elke regio is voertuigen aan het afstoten met dezelfde smoes. Er komen straks zoveel voertuigen vrij dat zelfs de buitenlandse handel ze voor een scheet en drie knikkers op gaat kopen.Er zal wat op reserve of oefenen worden gezet, of worden oude TSen die wel in dienst blijven vervangen voor jongere TSen die boventallig zijn. De rest is zo doorverkocht aan het buitenland.
Er zal wat op reserve of oefenen worden gezet, of worden oude TSen die wel in dienst blijven vervangen voor jongere TSen die boventallig zijn. De rest is zo doorverkocht aan het buitenland.
Alleen zal niet alles in de directe handel terecht komen. Organisaties zoals "Brandweer zonder grenzen" zit te springen om oude TSen, en die zorgen dat het materieel naar armere landen toe gaat.
Bedenk dat niet alleen om de voertuigen zelf gaat maar vooral om het personeel(skosten) die minder zullen worden.
Met alle respect.... maar DAT geloof ik nou net weer niet, ja op de vloer zullen er vast een aantal verdwijnen maar ik heb het donkere vermoeden dat daar vast wel weer niet repressieve functies voor terug komen, uiteraard allemaal met een eigen DA met blauwe lamp.Dat gebeurd vanzelf, daar waar voertuigen geschrapt worden gaan ook geheid repressieve functies verdwijnen. Denk maar niet dat er tot nog toe gesneden gaat worden in niet-repressieve functies. Die blijven zitten, en laat dat nu net de duurdere functies zijn. 998765
In een topic over een brandje in Medemblik heb ik daar eens mijn constatering van gedeeld en toen werd ik nog afgefakkeld (om in brandweer begrippen te blijven) maar een aantal maanden verder zijn er toch een aantal van de rode tak die het zelfde gevoel beginnen te krijgen. En wanneer er voor elke drie medewerkers op de vloer twee op kantoor terug komen is je personele besparing alweer verdwenen als sneeuw voor de zon.
Dat gebeurd vanzelf, daar waar voertuigen geschrapt worden gaan ook geheid repressieve functies verdwijnen. Denk maar niet dat er tot nog toe gesneden gaat worden in niet-repressieve functies. Die blijven zitten, en laat dat nu net de duurdere functies zijn. 998765
Als men bedenkt dat het gaat om allemaal 2e TS'sen (in totaal 11 stuks, de 7 HV's en 1 HW dan kom ik tot de volgende auto's.
TS:
1332 TS Borne
2231/2241 TS Losser
2331/2341 TS Denekamp
2431/2441 TS Tubbergen
3131/3231/3331 TS Almelo (1x --> houden 1x beroeps, 1x vrijwilligers)
2x TS Enschede (houden 2 posten met 1x TS-beroeps?)
4531 TS Haaksbergen
5131/5141 TS Rijssen
5441/5442 TS Nijverdal
5531/5541 TS Wierden
Of gaat Oldenzaal ook naar 1x TS? Hengelo Centrum kan ook nog.
2171 HV Oldenzaal
2471 HV Tubbergen
3471 HV Den Ham
4571 HV Haaksbergen
5171 HV Rijssen
5271 HV Holten
5471 HV Nijverdal
Dit houdt in dat alleen 3x HV1 blijft bestaan (Almelo,Hengelo,Enschede)
5451 HW Nijverdal
Op een dag als vandaag zie je maar weer dat een HV in Den Ham gewoon moet blijven bestaan, een dodenweg de N36. Heb je dan straks met 3 HV-voertuigen te maken in een veiligheidsregio Twente :o
Op een dag als vandaag zie je maar weer dat een HV in Den Ham gewoon moet blijven bestaan, een dodenweg de N36. Heb je dan straks met 3 HV-voertuigen te maken in een veiligheidsregio Twente :o
Heb je dan een item hier waarover ik dit ongeval van vandaag kan lezen? En/of kan je aangeven waarom de HV nodig was? Kon men het met het materiaal van een TS niet aan? Graag wat meer motivering.
SLACHTOFFER (55) ONGELUK N36 VRIEZENVEEN ZAT IN ROLSTOEL ACHTERIN DE AUTO
Laatst bijgewerkt: 2-1-2015 | 10:57
De man die gisteren om het leven is gekomen bij een ongeluk op de N36 bij Vriezenveen zat op het moment van het ongeluk in een rolstoel achterin de auto. Het gaat om een 55-jarige inwoner van Vriezenveen. De 58-jarige vrouw die de auto bestuurde raakte ernstig gewond. Ze ligt in het ziekenhuis.
Een 23-jarige man uit Almelo die in de auto zat waarmee de auto van de slachtoffers botste bleef ongedeerd, net als een vrouw die in die auto zat. De auto's botsten frontaal op elkaar, toen de auto van de man uit Almelo door onbekende oorzaak op de verkeerde weghelft terechtkwam.
Meer slachtoffers
Door de botsing raakte de vrouw uit Vriezenveen de macht over het stuur kwijt en botste frontaal op een andere auto. De bestuurder van die auto, een man uit Eibergen, kwam daardoor met zijn auto in de sloot terecht en brak zijn been. Een zwangere vrouw uit Vriezenveen zag het ongeluk gebeuren en raakte daardoor zo overstuur dat ze voor controle naar het ziekenhuis is gebracht.
De N36 is ter hoogte van het ongeluk een aantal uren afgesloten geweest voor onderzoek. De politie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak.
In 2014 kwam de weg geregeld in het nieuws vanwege ernstige ongelukken. Ook is al op verschillende manieren aandacht gevraagd voor een veiliger weg.
Ja en? Elke TS kan een eerste inzet doen bij ongevallen, 90% van de ongevallen worden enkel door de inzet van een TS afgehandeld. Dan mag die HV best van verder komen.
Wat is dan de meerwaarde van een HV-voertuig bij een verkeersongeval tussen voertuigen?Elke TS kan een hulpverlening aan met het redgereedschap wat de TS bij zich heeft, schaar, spreider en ram. Bij ongevallen met vrachtwagens, bussen en treinen heb je zwaardere materieel nodig en dan komt de HV mee. Tijdens het aanrijden van de HV begint de lokale TS uiteraard al wel met de hulpverlening. ;)
Bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=207382&cat=1 (http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=207382&cat=1)
Hier in de VRBZO waren afgelopen jaren "met stille trom"al een viertal hv s afgevoerd en niet meer vervangen.Betreffende gemeentes worden bestreken door de HVs met beroepsbezetting uit Eindhoven en Helmond en dat werkt prima.
Dat is ook mijn hele punt, als je door het weghalen van een HV een TS en bemanning kunt behouden die uiteindelijk hoe dan ook de eerste klap moeten geven is dat alleen maar een winstpunt. Een TS met 6 man is toch je basisbrandweerzorg, en daarmee kun je dus in bijna alle gevallen een ongeval afhandelen. Eigenlijk kun je alle ongevallen daarmee afhandelen, in de gevallen waarbij de HV moet komen is deze enkel ondersteunend door het extra materiaal wat een HV bij zich heeft.
In mijn ogen is het verdwijnen van de vele HV's in de landen geen groot probleem. Het zijn mooie handige voertuigen, maar als er dan toch bezuinigd moet worden op voertuigen is de HV een hele goeie optie. Ik zie liever 2 HV's verdwijnen dan 1 Hoogwerker of TS. Uitgezonderd de plekken waar alle kleine HV's reeds uitgefaseerd zijn zoals Zuid-Holland-Zuid. Daar kan dat natuurlijk niet meer en is nog verder bezuinigen en afstoten van HV's niet meer mogelijk.
Vroeger had bijna elke serieuze gemeente een HV nodig. Een standaard TS had toen namelijk nog amper tot geen redgereedschap en was puur bedoeld voor brandbestrijding. Door de jaren heen werden spullen beter en kleiner en werden de auto's beter bepakt. Ineens paste daar ook HV gereedschap in. De HV's werden minder nodig maar stonden nog altijd op de kazernes. Wanneer deze voertuigen op leeftijd waren werden ze vaak gewoon vervangen. Er was immers al een HV, dus de discussie over noodzaak voerde de meeste gemeentes niet. Het voertuig was 15 jaar terug immers nodig geschat, dus zal nu nog steeds wel nodig zijn.
Tegenwoordig is de HV bijna nooit meer nodig. Bijna alle ongevallen kunnen door een TS behandeld worden. Nu de regionalisering rond is en men opnieuw is gaan kijken naar nut en noodzaak van alle voertuigen. Daaruit bleek dat de HV in steeds beperktere maatregelen nodig was.
En zo verdwijnen de HV's langzaam uit het straatbeeld. Je kunt er vanuit gaan dat over een jaar of 20 HV's bijna alle HV's welke vervangen worden grote HV-1's of HV-2's worden. Bepakt met zwaarder gereedschap welke meer geschikt is voor grote en zware hulpverleningen zoals ongevallen met vrachtwagens, treinen, vliegtuigen en andere bijzondere voertuigen.
In mijn ogen is het verdwijnen van de vele HV's in de landen geen groot probleem. Het zijn mooie handige voertuigen, maar als er dan toch bezuinigd moet worden op voertuigen is de HV een hele goeie optie. Ik zie liever 2 HV's verdwijnen dan 1 Hoogwerker of TS. Uitgezonderd de plekken waar alle kleine HV's reeds uitgefaseerd zijn zoals Zuid-Holland-Zuid. Daar kan dat natuurlijk niet meer en is nog verder bezuinigen en afstoten van HV's niet meer mogelijk.
Vandaag van een bekende gehoord dat brandweer Rijssen een TS + HV moet inleveren, en dat zij er een WTS 2500 bij kregen.
Ik vraag me toch wel af op basis van wat voor vergoeding de vrijwilligers daar dan aanwezig zullen zijn!Het enige voordeel is dat die vrijwilliger 1x in de zoveel tijd een 12 of een 24 uursdienst draait, en die gedurende tijd betaald wordt. En het voor de rest een vrij dure oplossing is. 998765
Ik ga er toch niet van uit dat men "gratis" op de kazerne gaat slapen..
En wat is dan inderdaad het grote verschil in kosten/onkosten tov. de beroeps het werk blijft hetzelfde.....
Is dit een nieuwe WTS2500 of is dit een verplaatsing van oud(er) materieel?
Het enige voordeel is dat die vrijwilliger 1x in de zoveel tijd een 12 of een 24 uursdienst draait, en die gedurende tijd betaald wordt. En het voor de rest een vrij dure oplossing is. 998765
Kwalijke zaak dat er zo bezuinigd wordt. Zal wel weer een flink incident nodig zijn voordat met inziet dat dit de verkeerde weg is...
Mogen we dan wel ook kritisch zijn naar de plekken waar het oude materieel naartoe gaat?
Vaak wordt het voor een appel en een ei verkocht aan een handelaar of "geschonken" aan een of ander goed doel....
Niet vervelend bedoeld, maar een TS is best prijzig en aangeschaft met gemeenschapsgeld, dus door de burger betaald. Ben van mening dat je zulk specialistisch materieel dan niet zomaar moet gaan weggeven.... Als het verkocht wordt aan een handelaar, ok, maar zomaar "weggeven"?
Verder is de vraag wat je ermee wint. Ik heb redelijk inzicht in de kosten van jaarlijks onderhoud van een TS.
De brandweer mag de vrijwilliger bedanken, die opkomt op het moment dat het nodig is, eigen tijd investeert en alleen een geringe vergoeding krijgt voor een inzet en dan weer huiswaarts keert.
Veel effici๋nter qua arbeidskosten kun je niet werken. Tenzij je ook eens durft te gaan kijken op kantoor....en de manier waarop bepaalde zaken worden ingekocht.....
Ik vraag me toch wel af op basis van wat voor vergoeding de vrijwilligers daar dan aanwezig zullen zijn!
Ik ga er toch niet van uit dat men "gratis" op de kazerne gaat slapen..
En wat is dan inderdaad het grote verschil in kosten/onkosten tov. de beroeps het werk blijft hetzelfde.....
Wat ik me ook af vraag is wat ze gaan doen met de rest dekking.
Rijssen was bv een rijk korps kwa personeel en vaak bezetting voor alle voertuigen.
Had je dan niet beter zo'n club ze TS kunnen laten behouden voor die restdekking!
Ik vind het triest voor brandweer Nederland, al die bezuinigingen gaan te kosten van de brandweer veiligheid en de veiligheid van de burgers.
Bij een serieuze brand moet je dus langer wachten op een 2e ts en zn back up.
Het jaar is al gestart met binnen 1 week 2 doden bij 2 woningbranden.
Men moet meer gaan doen aan zelfredzaamheid terwijl de zorg wil dat de oudere langer thuis blijven wonen ipv zorg instellingen.
Ik maak me grote zorgen..... maar goed de heren/dames achter de bureaus weten het allemaal mooi te verzinnen en aan te passn :-(
En dit alle ten kosten van de veiligheid!
En waarom zou dit kazerneren gepaard moeten gaan met onkosten vergoedingen?Ik denk dat je niemand zult horen als men een dienst zonder vergoeding moet draaien. Maar dit blijft niet bij 1 dienst, dit is dan gewoon structureel. Waarbij je de diensten moet gaan doen naast je werk, niet thuis bent en ook op zon en feestdagen die diensten moet gaan doen. En dan is het niet meer dan normaal dat die diensten vergoed gaan worden, simpel alleen al omdat je anders uiteindelijk niemand over houdt. Niemand is zo duister om 1x in de week een 12 of 24 uur van huis te zijn zonder dat daar iets tegenover staat. ::)
Denk eens aan de feiten dat het thuis bij de "parttimers" veel rustiger is.Denk eens aan de "veiligheids" winst omdat men niet met soms halsbrekende toeren naar de kazerne moet rijden.
Daarnaast weet de gekazerneerde ook direct dat men mee kan op de uitruk.En de niet gekazerneerde weet ook direct dat men alleen op hoeft te komen bij een tweede secu een middel brand/hv.
Dus zou dit zonder een vergoeding "kunnen",lijkt mij.
Een korte reactie:Even als voorbeeld. Vorig jaar hebben wij een ploeg geleverd aan een andere post bij ons in het district ivm een begrafenis van een collega van hun. En hebben wij als ploeg daar 1 dag gezeten. Wij vonden als ploeg dat wij er geen vergoeding voor hoefden te hebben. De regio dacht daar inderdaad anders over, en we kregen gewoon de vergoeding. Had van ons als ploeg niet gehoeven maar toch.
- Kazernering van vrijwilligers dient te worden vergoed volgens de vergoedingsregels. Bij aanwezigheid en daadwerkelijke inzet werkt dit kostenverhogend en financieel een grotere rompslomp.
Klopt , maar is niet te rijmen met de 12 en 24 uurs diensten.
ARBO technische ook een moeilijke casus.
Ook vrijwilligerswerk valt onder de werk en rustijdenregeling.Dta is niet alleen specifiek voor kazernediensten. Als bij mij de pieper om 6.45uur gaat ben ik ook nooit op tijd op mijn werk. Dus ik denk dat dit los staat van een kazernedienst. ;)
En als er kazernering plaats gaat vinden, is dit meest van tijd op een hoofdpost en derhalve ook drukker dan op het dorp.
Dan als je om 06.45 uur een uitruk krijgt kun je ook niet op tijd bij je werkgever(broodheer) zijn, Nu is dan de vraag hoe wordt hier mee omgegaan? Uren korten door de werkgever, is dan de opbrengst van de uren voor de brandweer gelijk aan het uurloon?
Wat wel een regeling is, en die wordt bij veel korpsen gedaan is dat de weekenden door vrijwilligers in samen werking met beroeps (50/50 %) 24 uurs diensten worden gedraaid. En derhalve de beroeps vrij zijn tijdens de weekenden. (kostenbesparend en zekerheid van de paraatstelling)
Ook vrijwilligerswerk valt onder de werk en rustijdenregeling.
En als er kazernering plaats gaat vinden, is dit meest van tijd op een hoofdpost en derhalve ook drukker dan op het dorp.
Dan als je om 06.45 uur een uitruk krijgt kun je ook niet op tijd bij je werkgever(broodheer) zijn, Nu is dan de vraag hoe wordt hier mee omgegaan? Uren korten door de werkgever, is dan de opbrengst van de uren voor de brandweer gelijk aan het uurloon?
Wat wel een regeling is, en die wordt bij veel korpsen gedaan is dat de weekenden door vrijwilligers in samen werking met beroeps (50/50 %) 24 uurs diensten worden gedraaid. En derhalve de beroeps vrij zijn tijdens de weekenden. (kostenbesparend en zekerheid van de paraatstelling)
Handcrew team is uitgerukt met:
TS 05-3431 Den Ham
DB 05-3481 of 3401 Den Ham
TS 05-5441 Nijverdal
HA 05-5481 Nijverdal
BBC - NBB 05-9064 Nijverdal
DB 05-9091 ROvD Twente
TS 04-2337 Dedemsvaart
DB 04-2306 Dedemsvaart
En nog een DA
Even als voorbeeld. Vorig jaar hebben wij een ploeg geleverd aan een andere post bij ons in het district ivm een begrafenis van een collega van hun. En hebben wij als ploeg daar 1 dag gezeten. Wij vonden als ploeg dat wij er geen vergoeding voor hoefden te hebben. De regio dacht daar inderdaad anders over, en we kregen gewoon de vergoeding. Had van ons als ploeg niet gehoeven maar toch.
Nee want je staat in het rooster, dus werkzaam, ook als vrijwilliger, onder de directe leiding van de regiobrandweer.
En op jouw vraag terug te komen, er is en zal een regeling met de werkgevers zijn voor de vrijwilligers. Want overdag kun je waarschijnlijk ook weg.
Juist! Helemaal met je eens Peter! Dat heb ik met Korps Oldenzaal ook wel eens meegemaakt.Zo hebben we,in verband met een feest binnen deze korpsen,wel eens op een zaterdagavond in Denekamp en Losser gedraaid tot zondagmorgen. En zo hebben buurtkorpsen ook wel eens bij korps Oldenzaal gedraaid.Alleen werden in dat laatste geval de specialistische voertuigen van Oldenzaal (toen AL-K30 en HA) buiten dienst gezet in verband met het er mee kunnen werken.Deze zouden dan in dat geval uit Enschede of Hengelo komen.
Ooit eens gelezen dat het deel korps van Nordhorn (D) wel eens gekazerneerd is geweest in Denekamp ivm feest van Denerkamper korps.
Beide TSSEN van kazerne Rijssen staan niet meer in de kazerne.
Alleen de MAN met roepnummer 9038.
Geen idee wat er gaande is met de huidige voertuigen en of de MAN een blijver is of een tijdelijke oplossing?
Volgens mij stond er op pagina 2 van deze topic de volgende link:
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/brandweer-twente-veilig-met-veel-minder-wagens-1.4678483?ref=vp-list_of_6_articles_image_title&refid=7.349050 (http://www.tubantia.nl/regio/enschede/brandweer-twente-veilig-met-veel-minder-wagens-1.4678483?ref=vp-list_of_6_articles_image_title&refid=7.349050)
Dat zal zo langzamerhand wel gaan plaatsvinden en dan zullen oudere voertuigen mogelijk voor jongere exemplaren vervangen gaan worden.
Groet,
Steve
Klopt volgens mij wel Steve.Zo is de 2232 van Losser naar Ootmarsum gegaan en is dus de 5131 van Rijssen,volgens mij als oudste voertuig van de regio,vervangen door deze ex 05-1231 van Hengelo-Noord.
Kijk even hier:
https://www.facebook.com/brandweer.ootmarsum (https://www.facebook.com/brandweer.ootmarsum)
Wellicht staat hij er maar tijdelijk,dat weet ik niet.
Kortom, 1 grote "stoelendans" met voertuigen op dit moment. Geef het de tijd, inderdaad zal er zo nu en dan een tijdelijk ander voertuig op een post staan in afwachting van hun "nieuwer/ander" voertuig.
Groet,
Steve
staat de voormalige 05-1232 van Hengelo-Noord nu als 1e TS met roepnummer 05-9038 op Post Rijssen.
0605921 | BRW Twente (Almelo Centrum) (Besturing Kazerne) | |
0603690 | BRW Twente (Almelo Centrum) (Kazernealarm) | |
0605922 | BRW Twente (Almelo Centrum) (Lichtkrant) | |
0605260 | BRW Twente (Enschede Noord) (TS 4032) |
De voormalige TS 05-5442? (MAN=BJ-FF-96) wordt de "nieuwe" TS 05-5141 Rijssen.
De voormalige TS 05-5141 (Mercedes) wordt een uitruil/leen-voertuig met roepnummer 05-9041
Groet,
Steve
Als ik het goed begrijp komt daarmee de 2e ts van Rijssen te vervallen!
Dus dat is de eerste zichtbare verandering van de bezuiniging! Zonde
Oke, welke is de 2241 dan op dit moment? Of is dat gewoon de 2231 die uitrukt?
Ik denk dat je niemand zult horen als men een dienst zonder vergoeding moet draaien. Maar dit blijft niet bij 1 dienst, dit is dan gewoon structureel. Waarbij je de diensten moet gaan doen naast je werk, niet thuis bent en ook op zon en feestdagen die diensten moet gaan doen. En dan is het niet meer dan normaal dat die diensten vergoed gaan worden, simpel alleen al omdat je anders uiteindelijk niemand over houdt. Niemand is zo duister om 1x in de week een 12 of 24 uur van huis te zijn zonder dat daar iets tegenover staat. ::)
Waarom is dit zonde? Op emoties gebaseerd of op effici๋nt werken?
Ik geef je helemaal gelijk.Deze 18 auto's kosten de gemeente nu ook geen of minder geld.Je ziet het ook aan allerlei alarmeringen voor 2e voertuigen welke dan uit andere plaatsen komen.
Zo kwam vanmiddag voor een melding in Oldenzaal de 2e TS uit Enschede.
Degene die kritiek hebben denken niet aan de kosten voor die auto's.Behalve wanneer ze zo'n (nieuwe) TS zelf moeten betalen.....
Normaal zou een TS van De Lutte dan bijspringen, is toch niet erg dat nu een wagen uit Enschede komt, qua tijd wellicht het snelste.
19 uiteraard...foutje en wat betreft de 05-2631 Ootmarsum was ik iets te voorbarig.Wie weet overigens waar alle weggehaalde of nog weg te halen voertuigen staan danwel komen te staan?
Bedoel je 19 minuten aanrijdtijd? GoogleMaps geeft 14 minuten aan, dus moet wel onder de 14 liggen ;)
Nee, hij bedoeld dat er 19 ipv 18 voertuigen afgestoten worden/zijn. 11x TS, 7x HV en 1x RV.
Ze zijn daar niet zo slim... Bij een groot incident is er dus niks meer in reserve.
Nou ja, zo wordt er natuurlijk niet geredeneerd. De korpsen uit de omgeving moeten dan bijspringen. Vriezenveen, Wierden, Borne en daarna Tubbergen, Hengelo en Rijssen die trouwens ook allemaal een voertuig inleveren.Dus sneller kazernes omliggende plaatsen leeg.
0605271 | BRW Veiligheidsregio Twente (DA-OD 9093) | |
0605131 | BRW Veiligheidsregio Twente (OvD 9093) |
Ze zijn daar niet zo slim... Bij een groot incident is er dus niks meer in reserve.
Normaal zou een TS van De Lutte dan bijspringen, is toch niet erg dat nu een wagen uit Enschede komt, qua tijd wellicht het snelste.
Qua tijd zal het zeker sneller zijn.Vanuit de Lijsterstraat zit je vrij snel in Lonneker en op de weg naar Oldenzaal.
Zag vandaag dat de 05-2331 BD-LD-22 MAN van Denekamp om is genummerd tot 05-2031.
Tot nu toe vallen volgens mij alle gevolgen nog redelijk mee.En volgens mij komen er 11 zogenaamde backbone kazernes welke uitrukken bij grote (re) incidenten.Nijverdal is er een van.
Het is natuurlijk ook zo dat,omdat in veel gevallen de 2e auto van buiten de gemeente komt, er korpsleden meer voor een uitruk in aanmerking zouden kunnen komen welke vrijwel nooit een 1e uitruk mee kunnen maken omdat ze steevast te laat zijn en niet direct in de omgeving van de kazerne wonen.
Heb datgene tenminste zelf regelmatig mee gemaakt.
Waar stond deze dan ? foto?
hetgeen wat er tot op heden bekend is gaat de 5151 er over 2 a 3 jaar uit. en word vervangen door de 5451
Herverdeling voertuigen Brandweer
Geplaatst op 19 oktober 2015 21:46
De 5131 heeft vanavond zijn laatste oefenavond gehad in Rijssen. Deze tankautospuit loopt tegen zijn pensioen en moet vervangen worden. Door regionalisering van de brandweer moet materiaal herverdeelt worden.
De tweede tankautospuit (5141) zou de 5131 kunnen vervangen, maar is niet prettig in gebruik. Daarom wordt deze ingezet in Twente als reservevoertuig. Een tankautospuit uit Nijverdal (4ื4 met roepnummer 5442) die over was, is nu voor Rijssen bestemd en heeft het roepnummer 5141 gekregen. Deze gaat nog zon 2 jaar mee, waarna er regionaal meerdere nieuwe tankautospuiten worden besteld.
De dienstbus (was voorheen een Renault met het roepnummer 5121) is inmiddels vervangen door een Volkswagen Transporter (roepnummer 5102). Daarnaast heeft de WVD (Waarschuwing- en VerkenningsDienst) een eigen voertuig gekregen, ook een Volkswagen Transporter (roepnummer 5121).
Post Rijssen houdt daarmee het volgende materiaal over: 1 tankautospuit 4ื4 (onder andere ten behoeve van bosbrandbestrijding), 1 hoogwerker, 1 dienstbus, 1 WVD voertuig, 1 WTS en 1 HVHI (instorting).
Komende weken zal nog met de 5131 uitgerukt worden. Wanneer de 5141 inzetgereed is gaat de 5131 definitief weg.
Foto's van de voertuigen en bron: http://www.rijssen112.nl/?p=5498 (http://www.rijssen112.nl/?p=5498)
Brandweer Twente: veilig met veel minder wagens
Kleine branden
Dit zijn voertuigen met 2.500 liter water aan boord, genoeg om een kleine brand te blussen. Commandant Stephan Wevers van de brandweer Twente benadrukt dat de organisatie blijft voldoen aan de wettelijke basiszorg. "Alle 31 Twentse kazernes blijven minimaal over een tankautospuit beschikken."
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/brandweer-twente-veilig-met-veel-minder-wagens-1.4678483?ref=vp-list_of_6_articles_image_title&refid=7.349050 (http://www.tubantia.nl/regio/enschede/brandweer-twente-veilig-met-veel-minder-wagens-1.4678483?ref=vp-list_of_6_articles_image_title&refid=7.349050)
Is er nog een korps welk "zwaarder"wordt getroffen dan Nijverdal?
Een 'voordeel' is misschien weer dat je als korps wel vaker bijstand moet leveren aan een ander korps en het aantal uitrukken weer omhoog gaat.
Foto's van de voertuigen en bron: http://www.rijssen112.nl/?p=5498 (http://www.rijssen112.nl/?p=5498)
Alleen op beide kazernes zijn er meer vrijwilligers welke de uitruk gemist hebben en weer naar huis kunnen.Als brandweerleek een vraagje, krijgen deze mensen die niet uitrukken dan een vergoeding omdat ze wel opgekomen zijn?
(Om nog maar te zwijgen over de extra opkomsturen en wat dat kost)
Wat is trouwens een WTS?
Dat is overigens geen voordeel, omdat er niemand is die er profijt van heeft. De brandweerpost heeft namelijk geen plezier, en voor de vrijwilliger is het alleen maar vervelender.
Waar vroeger in Nijverdal 2x TS uitrukte, rukt er nu 1 uit vanuit een andere post. Het nadeel is dat er op beide posten een alarm gegeven moet worden en er op beide posten te veel vrijwilligers opkomen.
Het aantal vrijwilligers terplaatse blijft gelijk met 2 TS'sen. Namelijk 12 stuks. Alleen op beide kazernes zijn er meer vrijwilligers welke de uitruk gemist hebben en weer naar huis kunnen.
(Om nog maar te zwijgen over de extra opkomsturen en wat dat kost)
Als brandweerleek een vraagje, krijgen deze mensen die niet uitrukken dan een vergoeding omdat ze wel opgekomen zijn?
De opkomst van te veel vrijwilligers is maar tijdelijk. Ik verwacht een uitsterfbeleid en afscheid van vrijwilligers. Het aantal vrijwilligers per post is gebaseerd op de bezetting van de voertuigen. Dus indien voertuig weg, dan ook vrijwilligers weg. Scheelt niet alleen in repressieve uren, maar ook qua opleiding en oefenen.
Andersom kun je ook redeneren: voor diverse posten is het lastig (overdag) de 2e auto de weg op te krijgen door tekort aan vrijwilligers. Indien geen vrijwilligers, dan ook geen auto.
Of er nou wel of niet minder vrijwilligers per post zijn, er blijven er meer opkomen doordat je nu 2 posten alarmeert in plaats van 1.
Leg eens uit dan. Bij ons wordt per TS een blusgroep gealarmeerd. Een blusgroep bestaat uit ongeveer 12-15 personen (200-250%). Alarmering van 2 TS-en uit dezelfde post of uit 2 verschillende posten maakt dan niet uit. In beide gevallen alarmering van 2 blusgroepen.
Wanneer er voldoende mensen opkomen. (Meer dan 12) hoeft er bij de 2de TS toch helemaal geen blusgroep meer gekoppeld te worden? Dat gebeurd hier tenminste nooit.
Ik verwacht juist dat de motivatie bij veel posten wel toe zal nemen; meer uitrukken is immers meer kans om ook daadwerkelijk mee te gaan op een uitruk. De vervelende situatie ontstaat voor posten die een voertuig in moeten leveren en waar dus minder personeel nodig is....
Weerselo krijgt de "oude" 2e TS van Oldenzaal (roepnummer 05-2132, kenteken BZ-NP-09) en wordt roepnummer 05-2731.
Gr,
Steve
Weet je toevallig ook vanaf wanneer de 2132 naar weerselo gaat? ik vermoed binnen zeer afzienbare tijd aangezien er nu een Reserve TS staat. ?
moet er nog geoefend worden met de nieuwe TS?
Ik heb geen idee. De auto's worden op dit moment ingepakt/herbepakt en er zal mogelijk nog eerst wel mee geoefend moeten worden.
Gr,
Steve
word dat op Hengelo Centrum gedaan?
Ja, als je dichtbij de kazerne woont. Mensen die nu vaak de 1e auto missen en meegaan op de 2e auto, zullen als eerste afhaken, omdat er geen tweede auto meer is.
Dit is natuurlijk moeilijk te zeggen, omdat elke bezuiniging van een voertuig/minder personeel etc. pijn doet bij het korps.
Als je het hebt over het snijden in het aantal voertuigen dan moet je zeggen dat Nijverdal de helft van zijn voertuigen moet inleveren (TS,HV,HW). Maar ook Almelo is hard getroffen (3 TS naar 1 TS). Haaksbergen (TS,HV) en Rijssen (TS,HV) zijn ook behoorlijk wat kwijt geraakt/raken behoorlijk wat kwijt.
Een 'voordeel' is misschien weer dat je als korps wel vaker bijstand moet leveren aan een ander korps en het aantal uitrukken weer omhoog gaat.
Dat laatste zien we dus de afgelopen weken bij de alarmeringen,waarbij bijvoorbeeld de 2e TS voor Oldenzaal uit Enschede-Noord of Hengelo-Noord komt.
Hoe zit het dan met herbezettingen bij grote incidenten?1e regel: misschien gewoon niet en dan maar hopen en bidden dat er geen gelijktijdige incidenten gebeuren in de rest van de regio?
Er zal dan een groot gat ontstaan
Ik weet dat een aantal kazernes een backbone kazerne worden met een zogenoemde slagkracht tssen.
Maar op welke manier worden deze ingezet???
De afstand Enschede/Hengelo naar Oldenzaal is wel wat groter, maar een TS uit Enschede of Hengelo zal vaak sneller ter plaatse zijn dan een 2e TS uit Oldenzaal
Ik weet dat een aantal kazernes een backbone kazerne worden met een zogenoemde slagkracht tssen.
Ik weet niet of mijn vraag hier mag stellen maar het heeft wel te maken met het "verdwijnen" van een voertuig.. :)Geen idee... de 9091 is nu een Skoda Yeti met kenteken GH-417-Z.
Begin dit jaar plaatste Auto Aaltink op Facebook een foto met daarop een nieuwe Mitsubishi Pajero, kenteken 6-XHN-71 en roepnummer 05-9091. Wie weet waar dit voertuig is gebleven en of deze nog in het bezit is van de regio Twente? ;)
De HV-2's zijn er,als het goed is,in 2016 uit en vervangen door 4 HV-1's op de kazernes Hengelo,Almelo,Enschede,en Oldenzaal.
Waar moet die 4e HV-1 dan wegkomen? Nieuw?
Er zijn er 2 in de aanbesteding, dus dat kan.
Klopt, zie
https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/documenten/akid/2a62fabead1c386c1e62188c498d6bc7/pageId/D909A/huidigemenu/aankondigingen/da/false/cid/1049331/cvp/join (https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/documenten/akid/2a62fabead1c386c1e62188c498d6bc7/pageId/D909A/huidigemenu/aankondigingen/da/false/cid/1049331/cvp/join)
en dan kijken bij het document
"Selectiedocument HV 230615 Maarten Smelt" helemaal onderaan.Deze openen en vervolgens kijken op pagina 10 van 22 helemaal bovenaan.
Werkt wel degelijk. documenten staan er direct voor.. onderste document moet je hebben.
Hoeveel Reserve Tankautospuiten heeft de regio inmiddels?
05-9032 ex 2731
05-9033 ex 4031
05-9036 ex 4032
05-9038 ex 1031
05-9041 ex 5141
Tevens iemand idee waar de 05-5531 05-3331 naar toe zijn gegaan ??
18:14:59 04-11-15 GROUP-1 PRIO 1 Aanrijding Letsel Vasserweg 35 7638PK Nutter 053171
Getuige deze melding staat ook de HV van Tubbergen al buiten dienst?
Sinds gisteren is de 05-5131 ook verdwenen uit de kazerne van Rijssen.. :'(
Was wel buiten dienst maar staat nog wel in kazerne.
2431 2441 2461 2471 en 2401 staan ter
Nou....Ootmarsum heeft zijn "nieuwe" TS:
http://www.inenomootmarsum.nl/korps-ootmarsum-trots-op-4x4-natuurbrandweerwagen/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=korps-ootmarsum-trots-op-4x4-natuurbrandweerwagen (http://www.inenomootmarsum.nl/korps-ootmarsum-trots-op-4x4-natuurbrandweerwagen/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=korps-ootmarsum-trots-op-4x4-natuurbrandweerwagen)
Het dienen van twee werkgevers( al is er sprake van gedeeltelijke vrijwilligheid ) geeft verstrengeling van werkuren , In dit geval te weten de uren gesteld in het rooster bij de brandweer op vrijwillige basis en de werkgever van betrokkene.
O.a. de tijd gelegen tussen twee diensten, afhankelijk van rooster dan wel niet-rooster dient tenminste 8 uur te zijn. Tevens zijn dan werk en rusttijden van toepassing.
De oude TS 05-2631 is niet naar Losser gegaan. maar naar Troned. Bevestigd.
Kon het mij ook al niet voor stellen dat deze naar Losser zou gaan.Anders was het tenslotte geen bezuiniging geweest.Nu rijst bij mij alleen de vraag of Losser nog wel iets "terug krijgt" en zo ja,wat.
Volgens mij heeft in een Verxamelstuk van vorig jaar gestaan dat ze een TW krijgen.
voor zover nu bekend gaat de 05-2561 naar Losser toe als 05-2261.
Tevens de AGS Twente heeft nu een DB met kenteken 3-TGS-45
Ik dacht pas de oude 05-5531 te hebben gezien met het roepnummer 05-9034
Daarom snap ik dus ook niet dat ze de 2e ts van Rijssen weg hebben gehaald.
Terwijl dit een van de weinige kazernes in de regio is met geen personeels probleem.
En gezien de woon werksituaties redelijk rap 2x ts kunnen leveren.
Rijssen had mooi als een soort backup kunnen fungeren.
Nu moet je als je pech hebt ergens een kazerne weg halen met 1 ts om de regio te kunnen dekken!
Maar goed de hogere legerleiding beslist he 098uo
07:21:14 18-11-15 melding PRIO 2 STORMSCHADE DORPERMEIENWEG 9 7591NK DENEKAMP 059041
urgentie M gepaste spoed
regio 05 TWE Twente
eenheden 0603440 Blusgroep Denekamp
0605282 Tankautospuit-05-5442 Hellendoorn
0605310 Monitor Brandweer Veiligheidsregio Twente
Welke TS staat er dan nu in kazerne Rijssen??
0603122 | BRW Twente (Hengelo Centrum) (Logistiek ploeg 2) | |
0603162 | BRW Twente (Hengelo Centrum) (Bevelvoerder 2) | |
0603212 | BRW Twente (Hengelo Noord) (Bevelvoerder ploeg 2) |
Ik zie regelmatig de laatste tijd de melding (Bijstand: PIKET) voorbij komen. Wat houdt dit in? Is dit een soort kleine logistieke ploeg die wat eten en ademlucht komt brengen zonder dat daar de VZH en ABH voor komen?p2kflex
0603122 BRW Twente (Hengelo Centrum) (Logistiek ploeg 2) 0603162 BRW Twente (Hengelo Centrum) (Bevelvoerder 2) 0603212 BRW Twente (Hengelo Noord) (Bevelvoerder ploeg 2)
Dank je Steve(n) voor de info!Groetjes uit het Nijverdalse!
Ik zie regelmatig de laatste tijd de melding (Bijstand: PIKET) voorbij komen. Wat houdt dit in? Is dit een soort kleine logistieke ploeg die wat eten en ademlucht komt brengen zonder dat daar de VZH en ABH voor komen?p2kflex
0603122 BRW Twente (Hengelo Centrum) (Logistiek ploeg 2) 0603162 BRW Twente (Hengelo Centrum) (Bevelvoerder 2) 0603212 BRW Twente (Hengelo Noord) (Bevelvoerder ploeg 2)
TS Den Ham 05-3431 (BT-LV-36) wordt 05-9039
TS Denekamp 05-2331 (47-BBG-9) wordt "nieuwe" TS Den Ham 05-3431
SB Enschede 05-4161 (BP-TS-03) wordt SB Borne 05-1361 (per 11 december 2015)
Groet,
Steve
Op Den Ham staat nu de reserve TS 05-1031. De 05-3431 is er dus al per direct uit?
05-1031 is de 05-9038.
de 05-3431 is er dus naar alle waarschijnlijkheid al uit. Misschien voor omwisselen van evt materialen naar de andere TS
05-1231 met kenteken BP-TZ-09 is 05-9038, deze heeft hiervoor ook een tijdje als 05-1031 rond gereden.
de voormalige 05-1232 met kenteken BH-BX-27 is nog wel in gebruik maar of deze nu als de 05-9231 rondrijdt op troned durf ik niet zeker te zeggen.
ik weet namelijk enkel dat de 05-9231 op troned rondrijdt/reed met kenteken BF-DP-06. https://lh5.googleusercontent.com/-_mKA2Gnv0OI/T8PgAhEf0XI/AAAAAAAADAY/KYCR4Q5zCfY/s640/IMG_1982.jpg
05-9231 op troned rondrijdt/reed met kenteken BF-DP-06, dit is een voertuig wat al tijdje niet meer in de regio gebruikt wordt. Is ooit van bedrijfsbrandweer Grolsch geweest.
Voertuig 05-9231 was Maandag nog te zien in programma slechtste chauffeur van NL.Die staat al meerdere weken in Oldenzaal, maar volgens mij niet op de uitruk.
Tevens vraag weet iemand waar de oude 05-5131 BL-FV-97 naar toe is gegaan
op http://www.brandweervoertuigenonline.nl/ (http://www.brandweervoertuigenonline.nl/) zijn wat wijzigingen aangebracht in deze regio.
Voertuig 05-9231 was Maandag nog te zien in programma slechtste chauffeur van NL.
Tevens vraag weet iemand waar de oude 05-5131 BL-FV-97 naar toe is gegaan
Klopt Robin,deze opnames worden volgens mij in de zomer gemaakt.En toen reed hij daar volgens mij nog.
0603690 | BRW Twente (Almelo Centrum) (Kazernealarm) | |
0605237 | BRW Twente (Almelo Centrum) (TS 3131) | |
0605243 | BRW Twente (Almelo Centrum) (HV-1 3171) | |
0605921 | BRW Twente (Almelo Centrum) (Kazernetechniek) | |
0605922 | BRW Twente (Almelo Centrum) (Lichtkrant) | |
0603291 | BRW Twente (Borne) (Blusploeg 1) | |
0605909 | BRW Twente (Borne) (Kazernetechniek) | |
0605912 | BRW Twente (Borne) (Kazernetechniek) | |
0605001 | BRW Twente (Dynamische OvD) | |
0603194 | BRW Twente (Hengelo Centrum) (Blusploeg 4) | |
0605205 | BRW Twente (Hengelo Centrum) (HV-1 1171) | |
0605901 | BRW Twente (Hengelo Centrum) (Kazernetechniek) | |
0605408 | BRW Twente (Onbekende code) <<<<< nieuwe capcode voor de 05-9038?? |
05-3431 oude TS van Den Ham zou de 05-9039 zijn geworden.p2kflex
0603690 BRW Twente (Almelo Centrum) (Kazernealarm) 0605237 BRW Twente (Almelo Centrum) (TS 3131) 0605243 BRW Twente (Almelo Centrum) (HV-1 3171) 0605921 BRW Twente (Almelo Centrum) (Kazernetechniek) 0605922 BRW Twente (Almelo Centrum) (Lichtkrant) 0603291 BRW Twente (Borne) (Blusploeg 1) 0605909 BRW Twente (Borne) (Kazernetechniek) 0605912 BRW Twente (Borne) (Kazernetechniek) 0605001 BRW Twente (Dynamische OvD) 0603194 BRW Twente (Hengelo Centrum) (Blusploeg 4) 0605205 BRW Twente (Hengelo Centrum) (HV-1 1171) 0605901 BRW Twente (Hengelo Centrum) (Kazernetechniek) 0605408 BRW Twente (Onbekende code) <<<<< nieuwe capcode voor de 05-9038??
9038 bedoel je denk ik?
Nee Den Ham ode 3431 zou 9039 zijn geworden.
9038 gaat over de onbekende capcodes!!
0603291 | BRW Twente (Borne) (Blusploeg 1) | |
0605909 | BRW Twente (Borne) (Kazernetechniek) | |
0605912 | BRW Twente (Borne) (Kazernetechniek) | |
0605408 | BRW Twente (Onbekende code) <<<<< 05-9038 |
Was wel buiten dienst maar staat nog wel in kazerne.
2431 2441 2461 2471 en 2401 staan ter
de 2471 is en blijft voorlopig nog steeds in dienst. op de 2471 zit teven de 2479 Veetakel.
Anton weet je toevallig ook of de 05-3471 nog lang in dienst blijft?
Ik vraag me af wanneer er een einde aan dit gegoochel komt..... ???Misschien als iedereen eens stopt met de vragen als; Welke MAN heeft nu welk nummer en op welke post staat ie? En de DAF van XXXX was toch de 12345 en niet de 54321 geworden?
Meer info over inzet hv2 ivm met veetakel vind u op
http://www.112twenterand.com/19-02-16-hulpverleningsvoertuig-van-brandweer-den-ham-uit-dienst/ (http://www.112twenterand.com/19-02-16-hulpverleningsvoertuig-van-brandweer-den-ham-uit-dienst/)
Ga helemaal effici๋nt werken en haal die HV-1 voor de snelwegen er ook af, en laat hem enkel rijden voor ongevallen met vrachtwagens, bussen en treinen. Ook op de snelwegen kun je het in bijna alle gevallen af met enkel de TS. ::)
Mag ik een gokje wagen? in opslag op Troned?
Ook de 05-2471 is uit dienst. en stond vorige week een aantal dagen op Almelo ter vervanging van de 3171 welke voor controle weg was.
Zag gisteren op de eRIC beurs op de vliegbasis Twente een nieuwe 05-5481 voor Korps Nijverdal staan.Een Mercedes Antos met haakarmopbouw van Multilift en naloopas.Voertuig komt naar verluid in september in dienst.
Is dit wellicht een (eerste) voertuig uit de nieuwe aanbesteding (Brandweer Nederland i.c.m. 22 veiligheidsregio's)?
05-9039 2as gepiept.
Dan zijn alle roepnummers van reserve materieel weer gewijzigd. Want officieel zou de oude 05-3431 de 9039 zijn.
5531 was voor kort nog nummer 9034
weet je ook al meer korpsen ?
Nijverdal subiso.
Nee.Helaas.Zelf denk ik wel aan de 05-2181 van Oldenzaal,de Eurotrakker.Deze is qua "leeftijd" wel een keer aan vervanging toe.
0603950 | BRW Twente (Vriezenveen) (Postalarm) |
0603900 | BRW Twente (Vroomshoop) (Postalarm) |
p2kflex
0603950 BRW Twente (Vriezenveen) (Postalarm) p2kflex
0603900 BRW Twente (Vroomshoop) (Postalarm)
Is dit het fenomeen 'backbone kazerne'? De capcodes postalarm worden volgens mij in Twente nooit gebruikt.
Brandweer Vroomshoop beschikt sinds kort over een HA+WTH (TW): http://www.brandweertwenterand.nl/voertuigfoto's/foto3561.htm (http://www.brandweertwenterand.nl/voertuigfoto's/foto3561.htm)
Volgens mij met aan boord 8 of 10 duizend liter water.
Wat er achterop staat lijkt mij geen 10 kuub waterinhoud. Hooguit 6-8 kuub. Er waarom zou je een losse haakarm nemen voor watertransport. Neerzetten en als buffer gebruiken kan wel. Voor het pendelen op zich is het geen meerwaarde. Dan heeft het systeem Drenthe meer power en flexibiliteit in zich.
Ik vind het opvallend dat Twente op haakarmbakken in zet in plaats van wagens voor het transport van water. De landelijke trend is wagens namelijk.
weet je ook al meer korpsen ?
Nijverdal subiso.
het voertuig de PM-SL-MSA met roepnummer 05-2461 is omgenummerd naar 05-2462Die zijn uit dienste gegaan volgens brw Tubbergen zelf
Zie offici๋le site van de brw Tubbergen.
Daar staat die nu bij de oude voertuigen
http://brandweertubbergen.nl/voertuigen.htm (http://brandweertubbergen.nl/voertuigen.htm)
De MSA staat er nog wel als huidig
Mooie foto.Net zoals je die van Korps Nijverdal (voor het pand van Nijverdal ten Cate) ook mooi gemaakt hebt.Of was je dat niet? Ik meen namelijk dat ik op FB je naam bij de foto zag staan.
Mooie foto.Net zoals je die van Korps Nijverdal (voor het pand van Nijverdal ten Cate) ook mooi gemaakt hebt.Of was je dat niet? Ik meen namelijk dat ik op FB je naam bij de foto zag staan.
. Tevens is de informatie op de website van brandweer Tubbergen niet correct, vanuit het korps heb ik vernomen dat het voertuig in eerste instantie nog gewoon in dienst blijft onder het nieuwe roepnummer 05-2462.De website wordt onderhouden door een van de brandweermannen zelf van de BRW Tubbergen.
De website wordt onderhouden door een van de brandweermannen zelf van de BRW Tubbergen.
Leuke verwarring zo
Ja klopt die komt ook uit mijn hand! ;)
bij Post Almelo staat de nieuwe Waterongevallenwagen inmiddels achter de uitruk deur. en de oude WO stond buiten op het binnen terrein. ga er dus vanuit dat ze in dienst zijn
0605244 | BRW Twente (Almelo Centrum) (WO 3111) | |
0605921 | BRW Twente (Almelo Centrum) (Kazernetechniek) | |
0605922 | BRW Twente (Almelo Centrum) (Lichtkrant) | |
0603651 | BRW Twente (Almelo) (Duikers) | |
0605171 | BRW Twente (Regionaal Duikleider) | |
0603940 | BRW Twente (Vroomshoop) (Blusploeg) | |
0605333 | BRW Twente (Vroomshoop) (TS 3531) | |
0605969 | BRW Twente (Vroomshoop) (Kazernetechniek) |
RGB. Film redvoertuigen Brandweer Twente.
3 nieuwe Autoladders met knikarm en 1 Hoogwerker met verhoogde bluscapaciteit. Het aantal redvoertuigen gaat van 8 naar 6 stuks.
3 HW(1 met verhoogde bluscapaciteit en 2 normale)(oldenzaal en Rijssen) en 3 autoladders met knikarm( Almelo, Hengelo, Enschede )
http://www.youtube.com/watch?v=iMldKTk_R2o (http://www.youtsube.com/watch?v=iMldKTk_R2o)
RGB. Film redvoertuigen Brandweer Twente.
De WTS 500 uit Vroomshoop is ook weg/vervangen door een TWH. Iemand enig idee waarheen?
Weet iemand toevallig wat er met de tankwagen van Nijverdal 5462 is ?. Meldingen in het inzetgebied van Nijverdal worden al een tijdje gereden door Vroomshoop met de tankwagen 3561.
Is Twente de 1e geregionaliseerde brandweer die kiest voor twee veschillende typen RV?
Alwin,
Hij heeft,als het goed is,net een APK keuring achter de rug.Hij is nu tot 16-11-2017 gekeurd.Zal morgenvroeg eens even langs de kazerne aan de Kerkstraat rijden om te kijken of hij nog in de kazerne staat.Wellicht moet er een grotere reparatie plaats vinden welke bij de APK op is gevallen maar een goedkeuring niet in de weg staat.... Zal proberen om je langs deze weg uitsluitsel te geven.
0604461 | BRW Twente (Nijverdal) (Chauffeurs ploeg 1) | |
0604462 | BRW Twente (Nijverdal) (Chauffeurs ploeg 2) | |
0605283 | BRW Twente (Nijverdal) (TW 5462) | |
0605989 | BRW Twente (Nijverdal) (Kazernetechniek) | |
0605990 | BRW Twente (Nijverdal) (Lichtkrant) |
De tankwagen is omgenummerd.p2kflex
0604461 BRW Twente (Nijverdal) (Chauffeurs ploeg 1) 0604462 BRW Twente (Nijverdal) (Chauffeurs ploeg 2) 0605283 BRW Twente (Nijverdal) (TW 5462) 0605989 BRW Twente (Nijverdal) (Kazernetechniek) 0605990 BRW Twente (Nijverdal) (Lichtkrant)
was voorheen 05-5462 en is nu 05-5461
nu word er weer gesproken over 2 HV's. maar veel mensen houden vol dat het 3 HV's worden en dat Enschede er ook 1 krijgt.?
word deze later opgebouwd?
Er staat er nu 1 bij Dynastart in Barneveld. Nog enkel een chassis + Cabine & kraan. Dus dat zal dan wel het voertuig van Enschede worden.
Hallo Luke,
Heb je daar misschien een foto van?
Groet,
Steve
Via onderstaande link een foto van 1 van de 2 nieuwe HV's
https://twitter.com/truckpalace/status/809784650935791616
Nee helaas. Ben er enkel langsgekomen, maar als ik van het weekend in de buurt kom zal ik er 1 maken.
Is in die 800.000 euro besparing de opbrengst van de verkoop van die negentien voertuigen meegenomen, wie zijn de gelukkige (op)kopers/handelaren en hoeveel van die voertuigen komen we vervolgens over 10-20 jaar weer nog elders vrolijk in dienst tegen ?
Vele 2e tankautospuiten welke uit dienst zijn gehaald zijn nu nog steeds op Troned. Oefencentrum te vinden of bij korpsen als Reservevoertuig.
welke er daadwerkelijk verkocht zijn en aan wie geen idee. iemand die dat weet
* DAF LF (4x2) ex Tubbergen 05-2431? (BD-TN-10)Dat was idd de 05-2431
Onderstaande voertuigen zijn daadwerkelijk verkocht (aan wie, geen idee):
* DAF ex Borne 05-1331 (BB-FX-72)
* DAF ex Borne 05-1332 (BG-JX-29)
* DAF LF (4x2) ex Tubbergen 05-2431? (BD-TN-10)
* DAF LF (4x2) ex Bloemendaal/Enschede/Hengelo/Troned (BH-BX-27)
* DAF huif ex Enschede 05-4082 (BN-61-VT)
* MAN HV-2 ex Den Ham 05-3471 (BN-DZ-02) Is ge๋xporteerd en wordt in Polen omgebouwd naar TS voor de lokale markt.
Groet,
Steve
Op de site van Ziegler stond onderstaande foto van het voertuig voor Hengelo.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1243.photobucket.com%2Falbums%2Fgg541%2FDrumtechnick%2FC0CMuClWgAEZiCK_zpsplcwyg9c.jpg&hash=bbffd15f03a1c654e4d588d64f98660b) (http://s1243.photobucket.com/user/Drumtechnick/media/C0CMuClWgAEZiCK_zpsplcwyg9c.jpg.html)
Bron: Ziegler.
Onderstaande voertuigen zijn daadwerkelijk verkocht (aan wie, geen idee):
* DAF ex Borne 05-1331 (BB-FX-72)
* DAF ex Borne 05-1332 (BG-JX-29)
* DAF LF (4x2) ex Tubbergen 05-2431? (BD-TN-10)
* DAF LF (4x2) ex Bloemendaal/Enschede/Hengelo/Troned (BH-BX-27)
* DAF huif ex Enschede 05-4082 (BN-61-VT)
* MAN HV-2 ex Den Ham 05-3471 (BN-..-..)
Groet,
Steve
De auto van Tubbergen staat te koop bij Ziegler in Winschoten
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=236354309&scopeId=TO75&fuels=DIESEL&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&colors=RED&ambitCountry=NL&usage=USED&grossPrice=false&isSearchRequest=true&pageNumber=6 (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=236354309&scopeId=TO75&fuels=DIESEL&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&colors=RED&ambitCountry=NL&usage=USED&grossPrice=false&isSearchRequest=true&pageNumber=6)
Gaat er nog wat gebeuren in Rijssen met de voertuigen, Ik hoor allemaal feruchten dat de 055181 word vervagen en dat er een nieuwe TS komt en dat er een Unimog in Rijssen komt.
Weet iemand of dit waar is, Ik hoor zoveel verhalen.
Van Unimogs weet ik niks.
Als het goed is worden alle nieuwe natuurbrand TS'sen in Twente voortaan specialistische voertuigen voor natuurbrand, net zoals Utrecht dat gaat doen. Unimog is dus goed mogelijk.Heeft dat te maken met het SOM NBB?
Heeft dat te maken met het SOM NBB?
Heeft dat te maken met het SOM NBB?
Door te zorgen voor voldoende slagkracht voor de eerste inzet, het beperken van de uitbreidingsmogelijkheden door gebiedsgerichte aanpak, goede afspraken met de omliggende regios en effectieve inzet van de bijstand leverende eenheden, lijkt het in het project SOM 3 eerder genoemde bovenregionale potentieel niet meer noodzakelijk te zijn.
http://www.hulpdienstenrijssen.nl/haakarmbak (http://www.hulpdienstenrijssen.nl/haakarmbak)
heb waarschijnlijk de nieuwe Haakarmbak van Rijssen gespot heb een foto gemaakt.
eeeuuuhhh op de deur zie ik volgens mij de plaats naam staan, dus je "had" je waarschijnlijkheid om kunnen in zekerheid!
Of er moet in witte letters Twente onderstaan 98uiye
In het kader van waterwinning en natuurbrandbestrijding:
Denekamp, Delden, Rijssen en Tubbergen worden een pilot in Twente met een TS (4x2) en een speciale TS-NBB (4x4).
Hierbij komen wel de WTS 500's van Denekamp, Delden en Tubbergen te vervallen.
Zie bijlage blz. 20-21 voor meer info: https://issuu.com/geenbladvoordemond/docs/verzamelstuk_editie_3-2017_-_issuu