Hulpverleningsforum
Wit: Geneeskundige hulpverlening => Voertuigen witte kolom => Topic gestart door: Denniyo op 18 december 2015, 13:41:53
-
Zelf wist ik niet goed waar deze te plaatsen en omdat ik er nog niks over gezien had hier dacht ik, ik maak maar even een nieuw topic aan.
Vanaf volgend jaar zal er op Terschelling een bijzondere ambulance rond gaan rijden namelijk deze Volkswagen Amarok met Scandinavischeopbouw:
http://www.lc.nl/friesland/Nieuwe-ambulance-voor-Terschelling-21087549.html (http://www.lc.nl/friesland/Nieuwe-ambulance-voor-Terschelling-21087549.html)
Deze zal komen ter vervanging van de al oude Mercedes die nog steeds op het Eiland rond rijdt. Er is voor de de Amarok gekozen omdat de ambulancedienst met dit voertuig op nog meer onbereikbare plaatsen kan komen dan met de Mercedes en men zo met dit voertuig weer helemaal Up to date is.
-
Zelf wist ik niet goed waar deze te plaatsen en omdat ik er nog niks over gezien had hier dacht ik, ik maak maar even een nieuw topic aan.
Vanaf volgend jaar zal er op Terschelling een bijzondere ambulance rond gaan rijden namelijk deze Volkswagen Amarok met Scandinavischeopbouw:
http://www.lc.nl/friesland/Nieuwe-ambulance-voor-Terschelling-21087549.html (http://www.lc.nl/friesland/Nieuwe-ambulance-voor-Terschelling-21087549.html)
Deze zal komen ter vervanging van de al oude Mercedes die nog steeds op het Eiland rond rijdt. Er is voor de de Amarok gekozen omdat de ambulancedienst met dit voertuig op nog meer onbereikbare plaatsen kan komen dan met de Mercedes en men zo met dit voertuig weer helemaal Up to date is.
De bekende verschijning in o.a. Haugesunden en omgeving (Noorwegen|).
-
Ook een hele aparte, maar ook best bruut
De nieuwe ambu voor terschelling, opbouw op een amarok
http://www.lc.nl/friesland/nieuwe-ambulance-voor-terschelling-19341313.html (http://www.lc.nl/friesland/nieuwe-ambulance-voor-terschelling-19341313.html)
Hij stond er al. ;) de eerste met Scandinavische (Tamlans) opbouw volgens het nieuws bericht. En de Profile ambulances dan, die zijn al jaren geleden geleverd. Weer zo'n nieuws bericht van iemand die niet weet waar hij over praat.
Terschelling krijgt de eerste Tamlans Negea van NL, maar niet de eerste Scandinavische ambu van NL
Zal ook een druk topic worden als er maar 1 voertuig met deze opbouw in NL is. :P
De bekende verschijning in o.a. Haugesunden en omgeving (Noorwegen|).
moet je daar serieus een heel verhaal voor citeren :D
-
http://www.ambulanceblog.nl/volkswagen-amarok-ambulance-voor-terschelling/ (http://www.ambulanceblog.nl/volkswagen-amarok-ambulance-voor-terschelling/)
ambulanceblog heeft ook een artikel over deze nieuwe ambulance geschreven met een paar extra foto's erbij, ook interieur. :)
-
Gaat kennelijk niet heel beroerd...
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/sjekk-hvilken-bil-som-vant-ambulanse-testen/a/23345337/ (http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/sjekk-hvilken-bil-som-vant-ambulanse-testen/a/23345337/)
-
Ziet er goed uit zeg O0 .
-
Waarom zou een opbouw zoals de Bergwacht in Duitsland ze gebruikt? Want zij hebben van binnen ook een volledige inrichting zoals een ambulance:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi61.tinypic.com%2F2up8qiq.jpg&hash=a3172ef37f78b8aa135f09032cc57651)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.bergwacht-bayern.de%2Ftypo3temp%2Fpics%2F4f147f1f3d.jpg&hash=0fe81b89ab64bb0836c6815e9f6ebb2f)
foto's van binnen en buiten zijn uit dit topic: Bergwacht Bayern (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=89848.msg1336449#msg1336449)
-
Gaat kennelijk niet heel beroerd...
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/sjekk-hvilken-bil-som-vant-ambulanse-testen/a/23345337/ (http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/sjekk-hvilken-bil-som-vant-ambulanse-testen/a/23345337/)
Filmpje in de link werkt niet. De YouTube versie:
https://www.youtube.com/watch?v=1QZYNoHG2YY (https://www.youtube.com/watch?v=1QZYNoHG2YY)
-
https://www.youtube.com/watch?v=o17KriA_6OY (https://www.youtube.com/watch?v=o17KriA_6OY)
-
[/url]
Zo ff de patient planken, in de ambu ermee en knallen over die sneeuwduinen. Hahaha
Verder lijkt het me wel een praktisch ding.
2 stoelen erbij, alles binnen handbereik.
Alleen snap ik die deuropening linksachter niet zo. Je kunt van daaruit zelfs bovenlangs de patient bereiken maar waarvoor?
Die opbouwbak weegt ook maar 300 kg. Erg netjes.
-
Leuk ding, maar waarom kiezen ze dan toch voor een VW? Een HILUX is toch bewezen betrouwbaarder? Die dingen zijn letterlijk niet stuk te krijgen, zelf bij IS zijn ze er gek op...
-
Zo ff de patient planken, in de ambu ermee en knallen over die sneeuwduinen. Hahaha
Verder lijkt het me wel een praktisch ding.
Nu ben ik een leek op het gebied van inrichting van een ambulance ( 2 maal achterin gelegen) maar ik vind persoonlijk veel aluminiumachtig materiaal met weinig afgeronde hoeken/kanten verwerkt in de ambulance.
-
[...]
Alleen snap ik die deuropening linksachter niet zo. Je kunt van daaruit zelfs bovenlangs de patient bereiken maar waarvoor?
[...]
Van daaruit kun je de spoedtas pakken (zwarte onderin) en de monitor (beugel boven de patient, welke dus ook van binnen uit te bedienen is, en van buitenaf snel te pakken.
-
Leuk ding, maar waarom kiezen ze dan toch voor een VW? Een HILUX is toch bewezen betrouwbaarder? Die dingen zijn letterlijk niet stuk te krijgen, zelf bij IS zijn ze er gek op...
Nou ga eens in beide rijden. Dan weet je wel wat het verschil is.
Motor, bak, weggedrag, interieur. Allemaal een stuk fijner en geciviliceerder bij de VW dan bij de olifanten-plastic Hilux.
En een Hilux zal heus betrouwbaar zijn (is ook een stuk meer hardcore dan de VW), tuurlijk maar ik moet zeggen dat het VW-spul bij ons aardig op z'n kloten krijgt maar het blijft wel heel.
Amper gedoe.
-
http://www.lc.nl/friesland/Nieuwe-ambulance-arriveert-vrijdag-21123439.html (http://www.lc.nl/friesland/Nieuwe-ambulance-arriveert-vrijdag-21123439.html)
-
https://twitter.com/UMCG_Ambulance/status/692292809945120768/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw
een foto van de nieuwe aanwinst van UMCG :)
-
(https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/12615315_424578327752950_7279318554420044506_o.jpg)
bron: Facebookpagina UMCG Ambulancezorg
Inmiddels een foto met de stickers erop. Lijkt erop dat hij dus eerst nog in Vries is geweest
-
Ik heb hem gisteren zien rijden vanaf Roden in de richting van Tynaarlo dus het lijkt er op dat hij daar zijn stickers heeft gehaald.
-
Ik vind het een mooie wagen O0
-
https://www.youtube.com/watch?v=g55cv8P_uaw (https://www.youtube.com/watch?v=g55cv8P_uaw)
en bewegend beeld, ziet er zeker netjes uit
-
http://www.alexmiedema.nl/2016/01/27/volkswagen-amarok-ambulance-voor-terschelling/ (http://www.alexmiedema.nl/2016/01/27/volkswagen-amarok-ambulance-voor-terschelling/)
foto reportage van een ex medewerker van de leverancier :)
-
http://www.noordernieuws.nl/2016/01/28/unieke-ambulance-voor-terschelling-binnenkort-in-dienst/ (http://www.noordernieuws.nl/2016/01/28/unieke-ambulance-voor-terschelling-binnenkort-in-dienst/)
En hierbij een foto reportage vanuit de media.
-
https://www.youtube.com/watch?v=7RsS1LH7sko (https://www.youtube.com/watch?v=7RsS1LH7sko)
GPTV: Terschelling krijgt nieuwe ambulance
Gepubliceerd op 28 jan. 2016
Eind deze week wordt op Terschelling een nieuwe ambulance gestationeerd. Het gaat om een vierwiel aangedreven Volkswagen Amarok. De wagen heeft in Finland z'n opbouw gekregen en is de laatste weken door Visser in Leeuwarden afgebouwd. In Scandinavië rijden veel van dit soort ambulances. Terschelling krijgt de eerste van Nederland. De Amarok vervangt de bijna 20 jaar oude Mercedes die tot nu toe het ambulancevervoer op het eiland deed.
-
De chauffeur gaat komend weekend oefenen met deze wagen. Hij is vandaag vertrokken naar het eiland volgens mij.
-
https://www.youtube.com/watch?v=IErsaJgETK8 (https://www.youtube.com/watch?v=IErsaJgETK8)
Omrop Fryslân
-
Dan te bedenken dat ze bij de KNRM er na 3 jaar vervroegd weer weg zijn gedaan, omdat ze ALTIJD stuk zijn...... De hoeveelheid geld wat in die auto's gepompt is om ze rijdend te houden :-X
Hopelijk heeft de Ambu dienst reserve voertuigen klaar staan. 98uiye
-
Dan te bedenken dat ze bij de KNRM er na 3 jaar vervroegd weer weg zijn gedaan, omdat ze ALTIJD stuk zijn...... De hoeveelheid geld wat in die auto's gepompt is om ze rijdend te houden :-X
Hopelijk heeft de Ambu dienst reserve voertuigen klaar staan. 98uiye
Okee... En wat is er dan allemaal aan kapot gegaan?
-
Dan te bedenken dat ze bij de KNRM er na 3 jaar vervroegd weer weg zijn gedaan, omdat ze ALTIJD stuk zijn...... De hoeveelheid geld wat in die auto's gepompt is om ze rijdend te houden :-X
Hopelijk heeft de Ambu dienst reserve voertuigen klaar staan. 98uiye
Waren dat ook VW Amaroks?
In Finland, waar dit voertuig gebouwd is en waar er veel mee gereden wordt valt het wel mee begreep ik.
-
Dan te bedenken dat ze bij de KNRM er na 3 jaar vervroegd weer weg zijn gedaan, omdat ze ALTIJD stuk zijn...... De hoeveelheid geld wat in die auto's gepompt is om ze rijdend te houden :-X
Hopelijk heeft de Ambu dienst reserve voertuigen klaar staan. 98uiye
Bij zulke opmerkingen moet je altijd de vraag stellen : lag het aan de voertuigen of hoe er mee omgegaan werd.
-
foto reportage UMCG, meer dan 100 foto's met erg mooie platen ertussen, zowel van het nieuwe als het oude voertuig. O0
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.425011354376314.1073741834.383710458506404&type=3 (https://www.facebook.com/media/set/?set=a.425011354376314.1073741834.383710458506404&type=3)
-
Heel mooie foto´s ! Het is een prachtig voertuig en als men met zo´n voertuig normaal rijdt en op niet al te moeilijke ondergrond blijft rijden, zal het uitstekend functioneren. Echter als men denkt dat je alles kan met zo´n bak kom je er snel achter dat dat niet zo is. Men dat zullen ze daar best weten. Veel succes ermee.
-
Bij zulke opmerkingen moet je altijd de vraag stellen : lag het aan de voertuigen of hoe er mee omgegaan werd.
Nou wij hebben zelf ook de Amarok getest. Ziet er leuk uit en echt een mooie auto voor op de weg, rijd ook wel lekker en strak afgewerkt.. Terrein was die slechter als andere voertuigen en dan nog maar over de prijs te zwijgen die gewoon 2 keer zo hoog is, en wat krijg je dan, nou gewoon luxe en een mooie auto maar zeker geen terrein voertuig wat tegen een stootje kan. Ze staan er om bekend gewoon storings gevoelig te zijn en gewoon niet echt top voor terrein werk. Ook doordat ze verlengt zijn sta je wel eens vast op een lullig heuveltje etc.
De Amaroks blijven echt de mooiste wagens om te zien. Maar als je wat wilt hebben wat presteert word het helaas voor volkswagen toch een Toyota.
-
Heel mooie foto´s ! Het is een prachtig voertuig en als men met zo´n voertuig normaal rijdt en op niet al te moeilijke ondergrond blijft rijden, zal het uitstekend functioneren. Echter als men denkt dat je alles kan met zo´n bak kom je er snel achter dat dat niet zo is. Men dat zullen ze daar best weten. Veel succes ermee.
Dat klinkt hartstikke leuk, maar dan heb je op voorhand dus al weinig aan zo'n auto.. Deze is bedoeld om in moeilijk terrein patiënten te bereiken. Met een 4x4 langs de vloedlijn of over een bospad rijden kan iedereen met fatsoenlijke rijvaardigheid en een korte uitleg, maar bij gebrek aan ervaring en goed materieel zijn dat wel de voertuigen en chauffeurs die als het erom gaat spannen tot op de bodemplaat vaststaan.. ;)
Bij zulke opmerkingen moet je altijd de vraag stellen : lag het aan de voertuigen of hoe er mee omgegaan werd.
Dat kan ik je alvast vertellen, er wordt soms grof mee omgegaan.. Dat heeft niks te maken met baldadigheid, maar met het terrein en takenpakket waar de voertuigen door strandwachten voor worden gebruikt.
Je vraagt met enige regelmaat het maximale van de aandrijving die erin ligt om overal in het terrein te kunnen komen, dat is zowel voor meldingen als voor rijopleiding. Je moet namelijk exact weten wat zo'n voertuig doet als je wél een spoedrit hebt of een patiënt achterin hebt liggen, anders is het ronduit gevaarlijk voor omstanders. Je hebt dan ook niks aan een auto waarbij je 'niet op een moeilijke ondergrond' kan rijden, je hebt gewoon materiaal nodig waarmee je op een gecontroleerde manier mee kan gooien en smijten als het nodig is. ;)
-
Ik zal het niet tegenspreken, maar aan elk voertuig zitten limieten. Zelfs aan de Unimog. En als ik de commentaren op de Amarok lees, heeft Defensie dan de juiste keuze gemaakt ?
-
Ze staan er om bekend gewoon storings gevoelig te zijn en gewoon niet echt top voor terrein werk. Ook doordat ze verlengt zijn sta je wel eens vast op een lullig heuveltje etc.
Volgens mij is hij ook niet bedoeld als hardcore terrein auto. Maar een compromis van alle vlakken.
Hij komt veel verder dan de gemiddelde auto in het terrein en dat zal voldoende zijn.
Defensie heeft bewust niet gekozen voor bv automaat. Die zijn veel minder geschikt voor terreinwerk.
Je geeft verder aan dat ze storingsgevoelig zijn en niet tegen een stootje kunnen. Waar baseer je dat op? Wat is er qua mankementen dan mee aan de hand?
-
Ik zal het niet tegenspreken, maar aan elk voertuig zitten limieten. Zelfs aan de Unimog. En als ik de commentaren op de Amarok lees, heeft Defensie dan de juiste keuze gemaakt ?
Een maat van mij die bij defensie werkt vertelde dat ze vooral heel mooi bij de kazerne staan, maar als er door het terrein gereden moest worden werd de oude Benz gepakt.
-
Volgens mij is hij ook niet bedoeld als hardcore terrein auto. Maar een compromis van alle vlakken.
Hij komt veel verder dan de gemiddelde auto in het terrein en dat zal voldoende zijn.
Defensie heeft bewust niet gekozen voor bv automaat. Die zijn veel minder geschikt voor terreinwerk.
Heel juist verwoord, mijn conclusie : zeer fraai voertuig dat wat meer kan dan een normale ambulance, met de nadruk op wat !
Waarom zou je ook met zo'n voertuig door ruw terrein rauzen ? Denk alleen maar eens aan de apparatuur die achterin ligt om nog maar te zwijgen over patiënten.
-
Een maat van mij die bij defensie werkt vertelde dat ze vooral heel mooi bij de kazerne staan, maar als er door het terrein gereden moest worden werd de oude Benz gepakt.
Misschien ligt de tijd achter ons dat veldslagen op de hei werden uitgevochten ? Als je een echte terreinwagen wilt hebben kom je volgens mij toch op de Unimog uit. En die staat ook best mooi op de kazerne !
-
Ben wel eens benieuwd wat defensie nou echt ervaart met de Amarok tov de Mercedes.
De defensie Amarok is ook aangepast voor terreinrijden (oa banden) maar kom je nu echt zoveel verder in die oude Merc?
Ik zou het niet weten. Ken alleen de Amarok een beetje.
-
Ben wel eens benieuwd wat defensie nou echt ervaart met de Amarok tov de Mercedes.
De defensie Amarok is ook aangepast voor terreinrijden (oa banden) maar kom je nu echt zoveel verder in die oude Merc?
Ik zou het niet weten. Ken alleen de Amarok een beetje.
Gelände komt echt verder, oa door sperdiff en lage gearing icm een onverwoestbare diesel met power onderin, met de goede banden helemaal
-
Gelände komt echt verder, oa door sperdiff en lage gearing icm een onverwoestbare diesel met power onderin, met de goede banden helemaal
Heb je beide gereden?
-
Gelände komt echt verder, oa door sperdiff en lage gearing icm een onverwoestbare diesel met power onderin, met de goede banden helemaal
Ik vind de vergelijking G klasse en amarok wel grappig in dit topic.
Want in een van de laatste filmpjes rijd de Mercedes 310 4X4 zich vast bij het verlaten van het strand, dit voertuig is qua onderstel opgebouwd met originele onderdelen van een, jahwel, Mercedes G klasse.
En dat terwijl de Amarok in het zelfde filmpje voorbij ploegt en een aantal honderd kilo's lichter is. 0098
-
Nieuwe ambulance Terschelling primeur voor Nederland
https://skylgenet.nl/nieuws-terschelling/2015/12/nieuwe-ambulance-terschelling-primeur-voor-nederland/
Eerste moderne 4x4 ambulance rijdt op Terschelling
https://nos.nl/artikel/2083724-eerste-moderne-4x4-ambulance-rijdt-op-terschelling.html
Hoe zijn ondertussen de ervaringen met deze 4x4.
De Waddeneilanden en de overige kuststreken kennen de strandhulpverleningsvoertuigen Unimog's voor het werk op het strand en in de duinen, worden ook ingezet voor het ambulancevervoer, iets minder comfortabel.