Hulpverleningsforum

Incidenten => Archief Incidenten Nederland => Incidenten Nederland => Archief 2009 => Topic gestart door: PV112 op 7 september 2009, 18:16:35

Titel: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: PV112 op 7 september 2009, 18:16:35
p2kflex
18:13:44 07-09-09GROUP-1BRAND/EXPLOSIE AAN BOORD,PRIO1,STATION TSC/VLI
1735052Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Friesland)
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735318Kustwachtcentrum (KNRM Vlieland) (Bemanning Graaf van Bylandt)
1735338Kustwachtcentrum (KNRM West-Terschelling) (Bemanning Arie Visser)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: JordyDelwel op 7 september 2009, 18:17:37
p2kflex
18:16:20 07-09-09GROUP-1BRAND AAN BOORD,PRIO1,STATION TSP
1735052Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Friesland)
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735348Kustwachtcentrum (KNRM Station Paal 8 ) (Bemanning Frans Hogewind)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: brwams op 7 september 2009, 18:31:56
Maakt niet uit hoor, we zijn hier om te leren ;) O0. Dat zijn incidentnetten, die worden meegegeven door de AC, dat is sinds een half jaar ofzo.

Is misschien zo klaar als een klontje... maar wat houden die incidentnetten precies in?
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: PV112 op 7 september 2009, 18:34:40
http://www.knrmkatwijk.nl/Scanners/online_scanners_all.htm (http://www.knrmkatwijk.nl/Scanners/online_scanners_all.htm)

met terschelling kun je live meeluisteren Brand aan boord van Schip
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: muistroom op 7 september 2009, 18:35:49
p2kflex
18:16:20 07-09-09GROUP-1BRAND AAN BOORD,PRIO1,STATION TSP
1735052Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Friesland)
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735348Kustwachtcentrum (KNRM Station Paal 8 ) (Bemanning Frans Hogewind)

Hoor via de marifoon dat volgens de heli het goed rookt. Proberen met co het vuur te blussen.
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Bjorndh op 7 september 2009, 18:39:18
om wat voor schip gaat het hier?
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Jeroen! op 7 september 2009, 18:39:27
Is misschien zo klaar als een klontje... maar wat houden die incidentnetten precies in?

Dat betreft een gespreksgroep in C2000 tbv de communicatie.
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: PV112 op 7 september 2009, 18:42:58
3 Man aan boord van de HOLLAND met ademhalingsproblemen :-X
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: PV112 op 7 september 2009, 18:46:57
Gaat om schip de ''waker''
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Bjorndh op 7 september 2009, 18:51:08
waar kun je die schepen zien liggen
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: PV112 op 7 september 2009, 18:58:41
Laatste bericht 10 personen gered en nog 2 man + Berger op Waker
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Scannernet.nl op 7 september 2009, 18:59:03
Betreft inderdaad het kustwachtvaartuig "Waker". Brand in de machinekamer. 3 personen met ademhalingsproblemen zijn aan boord genomen van de sleepboot "Holland". Er wordt getracht de brand met de CO2-installatie te blussen. Op dit moment zijn er in totaal 10 man van de "Waker" afgehaald. 2 opvarenden en een medewerker van het bergingbedrijf zijn aan boord.

Eenheden ter plaatse:

* KNRM-reddingboot Arie Visser (station Terschelling)
* KNRM-reddingboot Frans Hogewind (station Terschelling)
* KNRM-reddingboot Graaf van Bylandt (station Vlieland)
* KNRM-reddingboot Huibert Dijkstra (station Vlieland)
* KNRM-reddingboot Gul (station Vlieland)

* Bergingsboot Hurricane
* Zeesleper "Holland"

* Kustwacht Helicopter

De communicatie en de AIS is te volgen via www.scannernet.nl (http://www.scannernet.nl)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: weetje_hgl op 7 september 2009, 18:59:21
waar kun je die schepen zien liggen


normaal gesproken via http://marinetraffic.com/ais (http://marinetraffic.com/ais)  maar nu is die site down bij mij... :-[
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: PV112 op 7 september 2009, 19:00:25
p2kflex
18:49:24 07-09-09GROUP-1Prio 1 Bij opkomst kazerne telefonisch contact
0303062BRW Friesland (OvD Noord - West)
0303760BRW Terschelling (Commandant)
0303762BRW Terschelling (West Terschelling) (Blusploeg)
p2kflex
18:37:42 07-09-09-ALPHA-Prio 2 RCVD Brandweer Telefonisch contact
0303005BRW Friesland (RCvD)


ook voor schip waarschijnlijk.
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Bjorndh op 7 september 2009, 19:01:06
arie visser gaat blussen
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: PV112 op 7 september 2009, 19:03:17
Machinekamer te heet om te betreden KNRMBRW overgezet met mobiele pompen..
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Bjorndh op 7 september 2009, 19:03:55
wat voor boot is het dan?
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: PV112 op 7 september 2009, 19:05:23
Kustwachtschip de Waker
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: PV112 op 7 september 2009, 19:06:37
http://scheepvaartned.web-log.nl/photos/uncategorized/a_waker.jpg (http://scheepvaartned.web-log.nl/photos/uncategorized/a_waker.jpg)]http://scheepvaartned.web-log.nl/photos/uncategorized/a_waker.jpg
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: JordyDelwel op 7 september 2009, 19:08:05
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fscheepvaartned.web-log.nl%2Fphotos%2Funcategorized%2Fa_waker.jpg&hash=052db686903cb8e92d6a59595e270d30)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: PV112 op 7 september 2009, 19:11:27
BRW neemt net contact op (veel perslucht mee)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Bjorndh op 7 september 2009, 19:11:57
pomp nodig
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Stefan Verkerk op 7 september 2009, 19:14:15
Lijkt hier onderhand wel een chatbox... :(
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Bjorndh op 7 september 2009, 19:15:02
ik neem dat de andere forum leden ook op hoogte willen worden gehouden
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: rozema12 op 7 september 2009, 19:15:54
normaal gesproken via http://marinetraffic.com/ais (http://marinetraffic.com/ais)  maar nu is die site down bij mij... :-[

http://www.shipais.com/showship.php?mmsi=244070351 (http://www.shipais.com/showship.php?mmsi=244070351)

Deze doet het wel
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: PV112 op 7 september 2009, 19:17:06
http://www.shipais.com/showship.php?mmsi=244070351 (http://www.shipais.com/showship.php?mmsi=244070351)

Deze doet het wel

kan nie zoomen.......
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Rein op 7 september 2009, 19:20:51
Bij deze een topic voor de de brand aan boord van het kustwachtvaartuig "Waker". ;)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Rein op 7 september 2009, 19:22:09
Lijkt hier onderhand wel een chatbox... :(
ik neem dat de andere forum leden ook op hoogte willen worden gehouden

Ik heb er even een topic voor aangemaakt: Brand op kustwachtschip Waker - 7-9-2009 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,32030.0.html).
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Diamondback op 7 september 2009, 19:24:56
p2kflex
19:22:33 07-09-09-ALPHA-SVP KWC BELLEN VOOR OVERLEG. SPOED
1735412Kustwachtcentrum (KNRM Harlingen) (Schipper Wiecher en Jap Visser)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Scannernet.nl op 7 september 2009, 19:38:53
Betreft het kustwachtvaartuig "Waker". Brand in de machinekamer. 3 personen met ademhalingsproblemen zijn aan boord genomen van de sleepboot "Holland". Er wordt getracht de brand met de CO2-installatie te blussen. Op dit moment zijn er in totaal 10 man van de "Waker" afgehaald. Deze zijn overgezet op de Hr. Ms. Mercuur. 2 opvarenden en een medewerker van het bergingbedrijf zijn aan boord van de Waker. Vanaf Terschelling is het betonningsvaartuig "Terschelling" onderweg met meer blusgerei.

Eenheden ter plaatse:

* KNRM-reddingboot Arie Visser (station Terschelling)
* KNRM-reddingboot Frans Hogewind (station Terschelling)
* KNRM-reddingboot Graaf van Bylandt (station Vlieland)
* KNRM-reddingboot Huibert Dijkstra (station Vlieland)
* KNRM-reddingboot Gul (station Vlieland)
* KNRM-reddingboot Beursplein-5 (station Texel)

* Bergingsboot Hurricane
* Zeesleper "Holland"

* Hr. Ms. Mercuur

* SAR-Helicopter

* KNRM-reddingboot Wiecher en Jap Visser-Politiek (station Harlingen) is onderweg met een bergingsinspecteur


De communicatie en de AIS is te volgen via www.scannernet.nl (http://www.scannernet.nl)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: SRich op 7 september 2009, 19:39:45
BRW Terschelling (West Terschelling) (Blusploeg)

die ook plus een OVD-B
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Bjorndh op 7 september 2009, 19:40:37
hoor net iets over brw rotterdam

vermoedelijk is de brand uit
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: weetje_hgl op 7 september 2009, 19:47:37
hoor net iets over brw rotterdam

vermoedelijk is de brand uit

Rotterdam heeft een specialiteit op het gebied van scheepsbrandbestrijding...
Misschien daarom?

http://www.gezamenlijke-brandweer.nl/scheepsbrandbestrijding.php (http://www.gezamenlijke-brandweer.nl/scheepsbrandbestrijding.php)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: PV112 op 7 september 2009, 19:48:19
De Terschelling gaat weer terug of zo maakt wel heel rare draai???
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Bjorndh op 7 september 2009, 19:48:46
die gaat terug
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: SRich op 7 september 2009, 19:51:54
Rotterdam heeft een specialiteit op het gebied van scheepsbrandbestrijding...
Misschien daarom?

http://www.gezamenlijke-brandweer.nl/scheepsbrandbestrijding.php (http://www.gezamenlijke-brandweer.nl/scheepsbrandbestrijding.php)
klopt
Naast de Gezamenlijke Brandweer Rotterdam gaat ook de Gewone Brandweer Rotterdam (waar de Gezamenlijke een deel van is) zich voorbereiden op scheepsbrandbestrijding
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Mar op 7 september 2009, 19:52:38
Ook de Holland verdwijnt weer van  plaats des onheils.... (overigens is de Holland een museumsleper)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Docus op 7 september 2009, 19:54:17
op scannernet en marinetraffic/ais werkt de ais niet bij mij. Wie heeft er een tip/link?
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: PV112 op 7 september 2009, 19:55:06
op scannernet en marinetraffic/ais werkt de ais niet bij mij. Wie heeft er een tip/link?


http://www.shipais.com/showship.php?refresh=2&count=5&map=-1&mmsi=244429000 (http://www.shipais.com/showship.php?refresh=2&count=5&map=-1&mmsi=244429000)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: AnneJan op 7 september 2009, 20:06:34
Schip van kustwacht in brand boven Vlieland
LC | Gepubliceerd op 07 september 2009, 19:49

Boven Vlieland woedt er brand op het kustwachtschip de Waker. Negen bemanningsleden zijn geëvacueerd door opvarenden van zeesleepboot de Holland.

De zeesleper voer toevallig in de buurt. Enkele bemanningsleden kampen met ademhalingsmoeilijkheden. Inmiddels zijn ze overgebracht op een ander schip van de kustwacht. De kapitein en de stuurman zijn nog steeds aan boord van de Waker.

De brand is ontstaan in de machinekamer. Er is gepoogd het vuur te doven, maar dit is tot dusver niet gelukt al is het vuur beduidend minder. Inmiddels zijn verschillende reddingboten in de buurt om het vuur te blussen en het schip te koelen.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.leeuwardercourant.nl%2Fmultimedia%2Fdynamic%2F01219%2FMachinekamerbrand__1219049h.jpg&hash=1f12839af238f9d47f87f6043d73f574)
Foto © Stichting Zeesleepboot Holland / Tom Schoonhoff'.

www.leeuwardercourant.nl (http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article5116269.ece/Schip+van+kustwacht+in+brand+boven+Vlieland)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: DJSmiley op 7 september 2009, 20:07:24
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimages2-telegraaf.nl%2Fmultimedia%2Farchive%2F00655%2Ffoto001_655602i.jpg&hash=e285e6956753dc41307a295ad4a1a199)

Citaat
DEN HELDER -  Op een schip van de Kustwacht woedt maandagavond brand in de machinekamer. Het schip, met de naam Waker, bevindt zich boven Terschelling, meldde de Kustwacht.

Er hebben zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan. Een deel van de twaalfkoppige bemanning is van boord gegaan.
Reddingsschepen van onder meer Vlieland en Terschelling zijn ter plekke voor assistentie.

Bron: www.telegraaf.nl (http://www.telegraaf.nl)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: JordyDelwel op 7 september 2009, 20:26:06
p2kflex
20:24:42 07-09-09GROUP-1SPOEDBRAND/EXPLOSIE AAN BOORD,PRIO1,STATION HAR
1735052Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Friesland)
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735418Kustwachtcentrum (KNRM Harlingen) (Bemanning Wiecher en Jap Visser)


Huh? alweer  :o :-\
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Nachtbroeder op 7 september 2009, 20:29:08
Die waren toch net retour met ademlucht? :D
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: JordyDelwel op 7 september 2009, 20:30:13
Dat dacht ik ook, zou het om dezelfde brand gaan?
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Guppie3335 op 7 september 2009, 20:33:42
hier nog een link

http://www.scannernet.nl/Online%20AIS.html (http://www.scannernet.nl/Online%20AIS.html)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Docus op 7 september 2009, 20:34:31
Nou ze hebben daar in Harlingen geen grote boot meer, die is allang naar buiten. Er hangt alleen een Atlantic. Ben benieuwd wat ze daarmee willen nu.
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Guppie3335 op 7 september 2009, 20:50:27
quote author=SRich link=topic=32030.msg669104#msg669104 date=1252345914]
klopt
Naast de Gezamenlijke Brandweer Rotterdam gaat ook de Gewone Brandweer Rotterdam (waar de Gezamenlijke een deel van is) zich voorbereiden op scheepsbrandbestrijding
[/quote]

Hoor zojuist dat mensen van de RISC met een reddingboot inderdaad gebracht gaan worden.
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Scannernet.nl op 7 september 2009, 21:03:16
De alarmering voor Harlingen was een verkeerde. Het was de bedoeling dat de reddingboot "Veronica" een rendevouz zou hebben met de "Wiecher". Blijkbaar is de alarmering niet helemaal goed gegaan. Inmiddels is de "Wiecher" onderweg naar Harlingen om medewerkers van RISC vanuit Rotterdam naar de "Waker" te brengen.

Hier nog even wat screenshots van de situatie zoals hij vanavond rond 19:00 was nabij de "Waker"

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.scannernet.nl%2Fpics%2Fsymbols%2Fsituatie_brand_waker_1.jpg&hash=ab8c83867d65fb1cca21b01bbc313037)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.scannernet.nl%2Fpics%2Fsymbols%2Fsituatie_brand_waker.jpg&hash=3165775a6862825103736d0c06487c4a)

Situatie lijkt nu onder contrôle. Geen uitstroom van gevaarlijke stoffen vanuit de "Waker"
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Vigilance op 7 september 2009, 21:04:59
goedenavond mensen !

Even een vraagje over de "Waker""..

Was dit niet vroeger de "Solo" van Greenpeace ?
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Franc op 7 september 2009, 21:07:07
Even een vraagje over de "Waker""..
Was dit niet vroeger de "Solo" van Greenpeace ?

http://www.ad.nl/binnenland/3467326/Brand_op_schip_Kustwacht.html (http://www.ad.nl/binnenland/3467326/Brand_op_schip_Kustwacht.html)

Citaat
De Waker is een sleepboot van de Kustwacht. Het schip voer vroeger onder de naam Solo voor Greenpeace.
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: PV112 op 7 september 2009, 21:21:58
de Terschelling  is bijna TP met BRWKorps Terschelling
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: muistroom op 7 september 2009, 21:28:29
Bij mij ligt de marifoon brandaris eruit.
Iemand nog een idee?
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Mar op 7 september 2009, 21:30:40
goedenavond mensen !

Even een vraagje over de "Waker""..

Was dit niet vroeger de "Solo" van Greenpeace ?

De Waker was (in grote lijnen):

1977 - 1986: Smit Houston
1990 - 1991: Solo / Greenpeace
1991 - 1995: Solo / Sichting Oxygen
1995 - heden: Waker (Smit/Wijs) ingehuurd door de Kustwacht

Ps: maritimetraffic is weer in de lucht
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Docus op 7 september 2009, 21:35:00
Bij mij ligt de marifoon brandaris eruit.
Iemand nog een idee?

http://www.tbandsma.nl/scanners/ (http://www.tbandsma.nl/scanners/)

Hier heb je meerdere opties voor stream, ook via mediaplayer enzo. Werkt hier allemaal
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Betuwe112 op 7 september 2009, 21:35:20
kan je nog ergens meeluisteren??
welk kanaal
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Maarten op 7 september 2009, 21:41:34
Interessante pagina over de Waker: http://www.fire-rescue.nl/mswaker/ (http://www.fire-rescue.nl/mswaker/)

Zo krijg je een aardige indruk van het veelzijdige takenpakket.
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Guppie3335 op 7 september 2009, 21:44:27
de Terschelling  is bijna TP met BRWKorps Terschelling

Zijn zojuist overgestapt a/b van de Waker...
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: muistroom op 7 september 2009, 21:51:43
Ik heb weer verbinding.
22.45 vertrekt de wieger met specialisten vanuit harlingen
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Brandpreventist op 7 september 2009, 22:02:18
Is het normaal dat een brandweerkorps van het vasteland / eilanden gaat blussen op de Noordzee?
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: SRich op 7 september 2009, 22:03:34
Is het normaal dat een brandweerkorps van het vasteland / eilanden gaat blussen op de Noordzee?

wat moet je dan, de marine bellen ?
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Brandpreventist op 7 september 2009, 22:05:22
wat moet je dan, de marine bellen ?

Is de brandweer van Hoek van Holland naar de brand na de aanvaring gevaren vorige week?  ??? ::) ::) ;)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Docus op 7 september 2009, 22:10:45
De marine ligt er al ;)  En er is ook al lang voordat de brandweer er was binnengekeken door personeel in hittewerende kleding. Op zee zijn redders, bergers en anderen goed uitgerust. Bij branden ver op zee komt vaak geen brandweer kijken. Wel specialisten (hier is nu ook een bergingsspecialist aanwezig) Bij een brand binnen redelijk bereik, zoals deze, komt vaak een brandweerploeg aan boord. Zoals je ziet hebben die hier een kleinere rol. Op land zouden die automatisch de hele actie leiden. Hier gaat dat anders.
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Nachtbroeder op 7 september 2009, 22:12:05
De Waker is dus ook de blusboot van de Kustwacht ::)

Joost
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Brandpreventist op 7 september 2009, 22:15:33
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4779104/__Brand_op_schip_Kustwacht__.html?p=7,1 (http://www.telegraaf.nl/binnenland/4779104/__Brand_op_schip_Kustwacht__.html?p=7,1)

http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00655/foto001_655602a.jpg

Exclusieve foto en copyright: © Stichting Zeesleepboot Holland / Tom Schoonhoff
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: PV112 op 7 september 2009, 22:16:25
wat moet je dan, de marine bellen ?

Al (is er al met een torpedowerkschip)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Mar op 7 september 2009, 22:21:04
Is de brandweer van Hoek van Holland naar de brand na de aanvaring gevaren vorige week?  ??? ::) ::) ;)

Bij de aanvaring tussen de MSC Nikita en de Nirit Pride brak er inderdaad brak er aan boord van de Nirit Pride brand uit echter deze was snel onder controle. Hierbij is  ??? de Waker  :-\ ingezet. Tevens was de RPA (havendienst Rotterdam) snel ter plaatse maar zover mij bekend hebben ze geen FiFi gebruikt.
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: pompbediende op 7 september 2009, 22:21:44
Is de brandweer van Hoek van Holland naar de brand na de aanvaring gevaren vorige week?  ??? ::) ::) ;)
Goede beslissing toch ??  ik denk dat hun er redelijk snel zijn met de KNRM  O0
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Maarten op 7 september 2009, 22:22:28
De Waker is dus ook de blusboot van de Kustwacht ::)

Joost

De grote betonningsvaartuigen van Rijkswaterstaat (Frans Naerebout, Rotterdam en Terschelling) kunnen ook een aardige waterstraal produceren hoor O0

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kustwacht.nl%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2FBrand1.jpg&hash=2f82432b0fada40d55a0f3875f5ef6d9)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Brandpreventist op 7 september 2009, 22:23:04
Goede beslissing toch ??  ik denk dat hun er redelijk snel zijn met de KNRM  O0

Het was cynisch bedoelt..  ;)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: keiharddegekste op 7 september 2009, 22:26:06
http://www.waterrand.nl/project-mirg/over-project-mirg/ (http://www.waterrand.nl/project-mirg/over-project-mirg/)

Zag ik net bij het GOOGLE'n
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: BvE op 7 september 2009, 22:32:20
Ik hoor zojuist dat de catering in ieder geval goed geregeld is
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Mar op 7 september 2009, 22:40:44
De kustwacht komt nu ook met de Barend  Biesheuvel ter plaatse, en zoals het eruit ziet komen de volgende sleepboten ter plaatse:
Vlieland (al aanwezig) Braveheart en de Svitzer Medemblik (beide uit IJmuiden)

Overigens complimenten voor de grotendeels vrijwillige bemanning van de Zeesleper Holland die direct rechtsomkeer hebben gemaakt en ter hulp zijn geschoten.
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: pompbediende op 7 september 2009, 22:40:53
Het was cynisch bedoelt..  ;)
moet je wel de cynische modus aan zetten  ;D
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: snah op 7 september 2009, 22:41:50
http://aprs.fi/?call=waker&mt=m&z=19&timerange=3600 (http://aprs.fi/?call=waker&mt=m&z=19&timerange=3600)

exacte lokatie waker met welke boten erom heen liggen alleen ff op toon alles   klikken
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Maarten op 7 september 2009, 23:08:13
De kustwacht komt nu ook met de Barend  Biesheuvel ter plaatse

De Barend Biesheuvel (Algemene Inspectiedienst) neemt ook het OSC-schap over. Dat zal de reden zijn dat ze op relatief grote afstand blijft liggen.

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kustwacht.nl%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2FBarendB.jpg&hash=a2851bf2c82c3553e3ca32aed92d8d79)
bron: www.kustwacht.nl (http://www.kustwacht.nl)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Henk op 7 september 2009, 23:24:39
dit is de situatie om 23.11:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Fbrandaanboordvandewaker.jpg&hash=f3df75f5979326b13570382e59d71e1e)


Ik heb hier nog even het track (spoor) van de Waker neergezet:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Fbrandaanboordvandewaker2.jpg&hash=974d863e4b6997d3aad4db0dce3621bc)

Vanaf het punt waar 0,3 knoop staat wordt de waker nog slechts door de wind verplaatst.

14,3 is zo een beetje het maximum wat het schip in huis heeft.


Henk



PS even de hele reis, het zou zo kunnen zijn dat de Waker ergens naar toe onderweg was wat haast had:



(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Fbrandaanboordvandewaker3.jpg&hash=d75de525d50946320555371c3d95e0b6)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Henk op 7 september 2009, 23:46:42
23.45 brand meester

Henk
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Dirk311 op 8 september 2009, 00:01:29
Beursplein 5 heeft arts van Zeesleper Holland naar Harlingen gebracht en heeft daarna 3 man van RISC opgepikt bij het boothuis.
Is nu met deze terplaatse 00.01uLT
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Brandpreventist op 8 september 2009, 00:38:53
http://www.ad.nl/binnenland/3467600/Brand_op_schip_Kustwacht_lijkt_stabiel.html (http://www.ad.nl/binnenland/3467600/Brand_op_schip_Kustwacht_lijkt_stabiel.html)

 maandag 07 september 2009
Brand op schip Kustwacht lijkt stabiel

DEN HELDER - Op een schip van de Kustwacht woedt sinds het begin van maandagavond brand in de machinekamer. Het schip, met de naam Waker, bevindt zich op circa vijf kilometer ten noordwesten van Vlieland. Vijf uur na het uitbreken van de brand leek de situatie stabiel, meldde de Kustwacht.

De twaalfkoppige bemanning ging eerder ongedeerd van boord. Het anker werd uitgegooid. Het vuur zit onderdeks.
Vanuit Terschelling arriveerde rond kwart voor tien een boot met brandweerlieden en materieel. Zij wisten de luiken voor de luchttoevoer naar de machinekamer af te sluiten. Daarna leek de situatie zich te stabiliseren. ,,Het schip wordt niet meer warmer en lijkt af te koelen'', aldus de woordvoerder.

Machinekamer
De machinekamer is nog niet betreden. Drie specialisten van de brandweer zijn onderweg om te kijken wat wel en niet veilig kan.
De bemanning van een marineschip probeerde eerder de brand te blussen, maar kon door de vele rook de machinekamer niet in. Reddingsschepen en een aantal bergingsvaartuigen zijn ook ingezet.
De waker is een sleepboot van de Kustwacht. Het schip voer vroeger onder de naam Solo voor milieuorganisatie Greenpeace.

(ANP)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Brandpreventist op 8 september 2009, 00:42:27
201?

http://www.zeesleepbootholland.nl/schip/ (http://www.zeesleepbootholland.nl/schip/)

Zeesleepboot Holland, de legende leeft voort...Paraat En Start Klaar (PESK)

Gelukkig zijn deze vier woorden nog steeds van toepassing op de unieke bergingsjager 'Holland'. Zo'n 200 spectaculaire reddingen heeft de in 1951 gebouwde zeesleper op haar naam. Even leek het dat dit unieke schip verloren zou gaan. Maar dankzij de visie van Nederlandse bedrijven, overheden en instellingen konden fondsen bijeen worden gebracht voor aanschaf en restauratie van de 'Holland'.
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: PV112 op 8 september 2009, 08:19:40
Brand op sleepboot kustwacht geblust
De brand op een sleepboot van de kustwacht is geblust. De brand in het schip, dat de Waker heet, brak maandag uit. De Waker was voorheen actief voor Greenpeace.

(Novum) - De brand op een sleepboot van de kustwacht is geblust. Dat zegt een woordvoerder van de kustwacht dinsdagochtend op Radio 1. De brand bij het schip, dat de Waker heet, brak maandagavond uit. De sleepboot was toen zo'n vijf kilometer ten noordwesten van Vlieland.

De twaalf bemanningsleden zijn van boord gehaald en naar Den Helder gebracht. Het vuur was rond 18.00 uur in de machinekamer ontstaan. Omdat het vuur in het schip woedde was het lastig te blussen.

Het schip stond voorheen bekend als de Solo. Onder die naam was de boot actief voor Greenpeace. Het 33-jaar oude schip was volgens de kustwacht voor het uitbreken van de brand nog in goede staat. Het had net een groot onderhoud gehad.

Bron: Msn Nieuws
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: stormvogel op 8 september 2009, 09:35:58
Waker is een vaartuig van de firma svitzer en staat onder contract bij de kustwacht. De Breavehaert en de Svitzer Medemblik gaan als het goed is de Waker naar een haven slepen zodra de brand uit is. Welke dat word is nog niet bekend zal waarschijnlijk of Den Helder of Delfzijl worden dat laatste zou dan zijn omdat de Waker daar vorig jaar voor veel geld groot onderhoud heeft gehad.Nog even een reactie op het goede werk van de Holland , volgens mij ben je nog altijd verplicht om te reageren op een noodoproep zowel op het land als op het water.
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Docus op 8 september 2009, 09:38:15
Bij daglicht is begonnen de Waker in Zuidwestelijke richting te slepen, ik neem aan naar de Helder of Ijmuiden. Met 5,5 knots, door de Svitser Medemblik en de Simson aan de AIS te zien. De Terschelling en de Barend Biesheuvel hebben de scene verlaten.
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: stormvogel op 8 september 2009, 09:53:40
De Simson(4000 pk) heeft de Waker op sleep en de Medemblik begeleid de sleep Medemblik is uitgerust met 2 fifi pompen met een capaciteit van 1200 kuub .
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: stormvogel op 8 september 2009, 10:52:14
Net contact gehad met de Simson , het is de bedoeling dat ze met de Waker naar Den Helder gaan. Zitten nu volgens ais tussen vlie en texel in.
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Docus op 8 september 2009, 17:11:02
Alles is aangekomen in den Helder. Hoop dat er iemand foto's heeft. Ze liggen bij de KNRM vaartuigen.
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: snah op 11 september 2009, 22:11:14
Kustwachtschip Waker lang uit roulatie na scheepsbrand
Gepubliceerd op 11 september 2009, 20:00
den helder -  
Het kustwachtschip Waker is naar verwachting nog maanden uit de roulatie. Een gesprongen brandstofleiding is de oorzaak van de brand die maandagavond bij Terschelling in de machinekamer van de sleepboot woedde.

Dat blijkt uit onderzoek aan boord. ,,Doordat er gasolie vrij is gekomen en de temperatuur bij de motor hoog is, is er vermoedelijk een steekvlam en groter vuur ontstaan'', aldus Peter Verburg van het Kustwachtcentrum in Den Helder.

Hij was gisteren met verzekeringsmensen aan boord om de schade te bekijken. ,,Die is in de machinekamer omvangrijk'', stelt hij. ,,Welk bedrag ermee is gemoeid, is nog niet te zeggen. Dat onderzoek neemt nog meer tijd in beslag. Ook in de opbouw, de rest van de accommodatie, zit veel roet.''

Een havensleper uit IJmuiden neemt tijdelijk de honneurs waar. ,,Omdat die te klein is voor alle taken die de Waker uitvoerde, gaan we spoedig op zoek naar minimaal een gelijkwaardige vervanger.''

bron NHD dagblad
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Hulpverlener te water op 13 september 2009, 15:00:19
Er ging even wat fout, bij deze het hele bericht  :)

Bijna een week later, toch nog even een aanvulling van iemand die betrokken is geweest bij de hulpverlening:

Na het de melding van de brand op kanaal 2 (brandaris) is de Holland terplaatse gegaan. Vanuit de haven van Terschelling is het snelle hulpverleningsvaartuig 'Hurricane' van Rederij Noordgat meteen vertrokken, nog voordat er officieel alarm is gegeven via P2000. De 'Hurricane' was door zijn grote snelheid (45 + knopen) in een kwartier ter plaatse. Op dat moment lag de Holland ook net bij de Waker. z

De bemanning van de 'Hurricane' heeft eerst de situatie ingeschat en contact gezocht met de bemanning van de 'Waker' voor eventuele evacuatie. Er waren 3 mensen die van boord af moesten met lichte rookinhalatie. Deze zijn door de 'Hurricane' van boord af gehaald en op de 'Holland afgezet', samen met zuurstof apperatuur van de 'Hurricane'. Op de 'Holland' waren toevallig 2 artsen aanwezig in de groep die werd rondgevaren. Uiteindelijk bleek de rookinhalatie mee te vallen.

Hierna heeft de 'Hurricane' een ronde gemaakt om het schip om met zijn IR camera opnamen van het schip te maken om de hete plekken te vinden. Ook werd de brandbluspomp opgestart (260 kuub/uur) en begonnen met boundary koeling.

Ondertussen was de reddingboot van Vlieland (Graaf van Byland, GvB) ook ter plaatse. Een paar minuten later besloot de kapitein van de Waker dat zijn bemanning van boord moest. Deze zijn hierna afgezet op de Holland. De kapitein en 1e stuurman zijn aan boord gebleven.

3 Medewerkers van het bergingsbedrijf Rederij Noordgat zijn aan boord gestapt en hebben de  coordinatie van de berging op zich genomen. Op dat moment was hiervoor al een overeenkomst gesloten in cooperatie met Svitzer Salvage. Er zijn 2 draagbare pompen overgezet, 1 van de 'Hurricane' en 1 van de inmiddels ook gearriveerde 'Tempest' ook van 'Rederij Noordgat'. Ook verddeelstukken, slangen, nozzles etc worden overgezet. Hiermee word de koeling aan dek verder uitgebouwd. Bijna alle brandkleppen zijn op dit moment gesloten.

Ondertusssen komen er meer reddingboten ter plaatse en wordt ook 1 pomp van de KNRM overgezet. HMS 'Mercuur' arriveert ook en er wordt een brandweerploeg overgezet op de 'Waker'. Deze ploeg zal worden ingezet onder de leiding van de bergers van Rederij Noordgat.

Brandweer Terschelling is ondertussen ook gealarmeerd. Hoewel de brandweer officieel geen taak heeft op de Noordzee worden ze gealarmeerd ter ondersteuning. Omdat er geen vaste afspraken zijn met de KNRM hebben ze echter geen vervoer. ederij Noordgat bied een snelle boot aan maar besloten wordt om de brandweer en OVD-B samen met een pomp aanhanger in te schepen op het betonningsvaartuig 'Terschelling'. De 'Terschelling' is, in tegenstelling tot haar zusterschepen, voorzien van brandbluskanonnen. Het zal dus echter geruime tijd duren voordat ze ter plekke zijn.

Aan boord van de 'Waker' gaat ondertussen een persluchtploeg naar binnen bestaande uit een berger van 'Noordgat' en 3 marinebrandweermensen. Deze weten uiteindelijk de veiligheidsafsluiters (SOS afsluiters) van de branstoftanks te sluiten.

Ook zet de 'Hurricane' een tweetal generatoren over waarmee het achterdek verlicht kan worden. Het begint inmiddels al donker te worden.

De reddingboot van Harlingen vaart een bergingsinspecteur van Svitzer  Salvage over vanuit Harlingen. Deze neemt de verdere coordinatie samen met de medewerkers van 'Noordgat' op. Svitzer Salvage heeft ook een team van Falck Nutec gealarmeerd die gespecialiseerd zijn in scheepsbranden.

Op dit moment lijken de temepraturen lager te worden. De zuurstof en acetyleen opslag zijn nu bereikbaar en de flessen worden hieruit verwijderd.

De 'Terschelling' arriveerd en begint ook met boundary koeling. De brandweer Terschelling neemt poolshoogte aan boord maar kan op dat moment niet veel doen. Eerst moet het team van Falck Nutec aan boord zijn. Om de watervoorziening veilig te stellen gaat de 'Terschelling' in DP langszij en wordt er een 3 duims slang overgezet. De OVD-B wordt weer terug gevaren naar Harlingen.

De meeste reddingboten zijn op dit moment al bedankt en teruggekeerd naar station. Het team van Falck Nutec wordt door een reddingboot opgepikt in Harlingen en afgezet op de 'Waker'. Dit team, bestaande uit 3 personen, is 24 uur per dag oproepbaar. Het gaat hierbij om een comercieel bedrijf. Dit team doet een eerste verkenning waarbij wordt geconstanteerd dat het vuur uit lijkt te zijn. Bij de tweede keer dat ze naar binnen gaan gaat een medewerker van 'Noordgat' mee om de SOS afsluiters te controleren. Als ook dit klaar is gaat er de 3e keer een slang mee naar beneden om de laatse smeulende resten af te blussen. Brandweer Terschelling fungeert hierbij steeds als backup team.

Als dit allemaal klaar is kan er gecontroleerd geventileerd gaan worden. Brandweer Terschelling wordt weer naar het eiland gebracht door de reddingboot 'Frans Hogewind' en door de 'Tempest'. De hele situatie is nu onder controle.

Uit bovenstaand verhaal blijkt wel dat de hulpverlening te water volledig anders is georganiseerd dan op het land. De leiding en coordinatie ligt meestal bij professionele bergingsbedrijven. Ook leveren deze het meeste materiaal.
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Maarten op 13 september 2009, 18:10:51
Leuk inzetverslag! Zo lees ik ze graag :)

Aantal vraagjes:

Uit bovenstaand verhaal blijkt wel dat de hulpverlening te water volledig anders is georganiseerd dan op het land. De leiding en coordinatie ligt meestal bij professionele bergingsbedrijven. Ook leveren deze het meeste materiaal.
Hoe verhoudt zich dat tot de verantwoordelijkheid van de Kustwacht? Heeft die niet de zeggenschap over welke partij de leiding en coördinatie op zich neemt?
Of is het wie het eerst 'aantikt' heeft de klus?


Brandweer Terschelling is ondertussen ook gealarmeerd. Hoewel de brandweer officieel geen taak heeft op de Noordzee worden ze gealarmeerd ter ondersteuning. Omdat er geen vaste afspraken zijn met de KNRM hebben ze echter geen vervoer. ederij Noordgat bied een snelle boot aan maar besloten wordt om de brandweer en OVD-B samen met een pomp aanhanger in te schepen op het betonningsvaartuig 'Terschelling'. De 'Terschelling' is, in tegenstelling tot haar zusterschepen, voorzien van brandbluskanonnen. Het zal dus echter geruime tijd duren voordat ze ter plekke zijn.
De zusterschepen zijn - neem ik aan - de Rotterdam en de Frans Naerebout. Nou weet ik het van de Rotterdam niet zeker, maar de Frans Naerebout heeft toch wel bluskanonnen aan boord? (op de kajuit)


De meeste reddingboten zijn op dit moment al bedankt en teruggekeerd naar station. Het team van Falck Nutec wordt door een reddingboot opgepikt in Harlingen en afgezet op de 'Waker'. Dit team, bestaande uit 3 personen, is 24 uur per dag oproepbaar. Het gaat hierbij om een comercieel bedrijf. Dit team doet een eerste verkenning waarbij wordt geconstanteerd dat het vuur uit lijkt te zijn. Bij de tweede keer dat ze naar binnen gaan gaat een medewerker van 'Noordgat' mee om de SOS afsluiters te controleren.

Waarom zijn de mensen van Falck eigenlijk niet letterlijk ingevlogen? Het heeft nu behoorlijke tijd geduurd voordat zij ter plaatse konden zijn.
Kan voor dit soort zaken geen beroep worden gedaan op een SAR heli (van defensie of de NOGEPA bijvoorbeeld), of anders een particulier zoals Schreiner of NHV ???
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Hulpverlener te water op 13 september 2009, 18:48:53
[Citaat van: Hulpverlener te water op Vandaag om 15:00:19
Uit bovenstaand verhaal blijkt wel dat de hulpverlening te water volledig anders is georganiseerd dan op het land. De leiding en coordinatie ligt meestal bij professionele bergingsbedrijven. Ook leveren deze het meeste materiaal.

Hoe verhoudt zich dat tot de verantwoordelijkheid van de Kustwacht? Heeft die niet de zeggenschap over welke partij de leiding en coördinatie op zich neemt?
Of is het wie het eerst 'aantikt' heeft de klus?

De kustwacht is verantwoordelijk voor de coordinatie van de SAR eenheden en kan eisen stellen mbt veiligeheid, te volgen routes, het wel of niet aanlopen van een haven. Echter de daadwerkelijke incidentbestrijding vraagt om specialistische kennis en lokale aanwezigheid. Het kustwacht kan een OSC (On scene commander) aanstellen om de coordinatie terplekke op zich te nemen. In deze situatie is deze rol informeel in eerste instantie opgepakt door rederij Noordgat. In later stadium heeft de Barend Biesheuvel het officieele OSC schap op zich genomen. De bedoeling is dat van hieruit de eenheden worden aangestuurd. In dit geval heeft de OSC niet veel hoeven regelen omdat de daadwerkelijke 'actie' aan boord van de waker plaatsvond en de bergers hun zaken onderling hebben afgestemd. Dit om extra schijven in de communicatie te voorkomen. Voor de communicatie naar buiten richting bijv het KWC is kanalisering via een OSC natuurlijk wel prettig.

Voor wat betreft wie de klus heeft: in acute nood gaat de hulpverlening aan mensen natuurlijk voor. Daarna zal een bergingsbedrijf een contract aanbieden aan de eigenaar van het schip. In deze situatie kan er natuurlijk niet geweigerd worden omdat er maar 1 berger terplaatse was. Is er geen acute nood (bijvoorbeeld motor stuk, schip ten anker, mooi weer) dan zullen meer bedrijven een contract aanbieden en kan de eigenaar rustig onderhandelen. Accepteert een eigenaar geen contract en is er gevaar voor bijvoorbeeld stranding dan kan het KWC ingrijpen en de eigenaar verplichten hulp te aanvaarden.

Citaat van: Hulpverlener te water op Vandaag om 15:00:19
Brandweer Terschelling is ondertussen ook gealarmeerd. Hoewel de brandweer officieel geen taak heeft op de Noordzee worden ze gealarmeerd ter ondersteuning. Omdat er geen vaste afspraken zijn met de KNRM hebben ze echter geen vervoer. ederij Noordgat bied een snelle boot aan maar besloten wordt om de brandweer en OVD-B samen met een pomp aanhanger in te schepen op het betonningsvaartuig 'Terschelling'. De 'Terschelling' is, in tegenstelling tot haar zusterschepen, voorzien van brandbluskanonnen. Het zal dus echter geruime tijd duren voordat ze ter plekke zijn.

De zusterschepen zijn - neem ik aan - de Rotterdam en de Frans Naerebout. Nou weet ik het van de Rotterdam niet zeker, maar de Frans Naerebout heeft toch wel bluskanonnen aan boord? (op de kajuit)

Ja inderdaad, de Frans Nairebout heeft ook bluskanonnen. Die zijn gesponsord vanuit een Westerscheldeovereenkomst. De bluskanonnen van de Terschelling zijn gesponsord door de gemeente Terschelling. De Rotterdam heeft geen bluscapaciteit.

Citaat van: Hulpverlener te water op Vandaag om 15:00:19
De meeste reddingboten zijn op dit moment al bedankt en teruggekeerd naar station. Het team van Falck Nutec wordt door een reddingboot opgepikt in Harlingen en afgezet op de 'Waker'. Dit team, bestaande uit 3 personen, is 24 uur per dag oproepbaar. Het gaat hierbij om een comercieel bedrijf. Dit team doet een eerste verkenning waarbij wordt geconstanteerd dat het vuur uit lijkt te zijn. Bij de tweede keer dat ze naar binnen gaan gaat een medewerker van 'Noordgat' mee om de SOS afsluiters te controleren.


Waarom zijn de mensen van Falck eigenlijk niet letterlijk ingevlogen? Het heeft nu behoorlijke tijd geduurd voordat zij ter plaatse konden zijn.
Kan voor dit soort zaken geen beroep worden gedaan op een SAR heli (van defensie of de NOGEPA bijvoorbeeld), of anders een particulier zoals Schreiner of NHV

Ik weet in dit geval niet de daadwerkelijke reden. Bij de aanvaring met de MSC nikita, waarbij ik ook betrokken ben geweest als hulpverlener, was er 1 helicoptervlucht beschikbaar om een paar mensen af te zetten. Daarna is ook al het vervoer per snelle boot gegaan. Het is dus schijnbaar lastig om helicopters op korte termijn in te kunnen zetten.

In dit geval speelde natuurlijk ook mee dat het ondertussen donker was. Dit legt de nodige beperkingen op aan helicopter-inzet.  Verder was de situatie redelijk snel onder controle, dwz dat de temperaturen afnamen. Misschien dat dit een overweging was om de heli's voor andere dingen standby te houden of in te zetten.
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Hulpverlener te water op 13 september 2009, 18:50:41
&feature=related
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Brandpreventist op 13 september 2009, 18:54:14
&feature=related

Waarschijnlijk zijn er meer filmpjes gemaakt?  :)

http://www.youtube.com/user/961kees (http://www.youtube.com/user/961kees)

&feature=player_embedded
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Henk op 13 september 2009, 19:09:33
@Hulpverlener te water:

Wat een verzuchting, zo professioneel als je beschrijft hoe het niet minder professioneel er aan toe gegaan is. Ook de benadering is een voorbeeld, niet het grootste ego aan het werk, maar de mensen met de beste oplossing en de kortste klap. Reddingsboten er wel bij voor de veiligheid van de mensen en ondersteuning bij behoud van het materiaal.  Petje af voor iedereen die bij deze voorbeeld actie betrokken was  O0  O0
 
G E W E L D I G!!

Henk
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Maarten op 13 september 2009, 20:41:52
@ hulpverlener te water, bedankt voor je uitgebreide reactie O0
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Scannernet.nl op 14 september 2009, 19:23:33
Er is nu een geluidsfragment te donwloaden van de communicatie omtrent de brand op het kustwachtvaartuig "Waker".

Het fragment is te downloaden via de volgende link:

Brand Waker (07-09-2009) (http://www.scannernet.nl/downloads/audio/brand_waker_070909.mp3)

Meer downloads zijn te vinden op de downloadpagina van www.scannernet.nl (http://www.scannernet.nl)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: AVN op 14 september 2009, 19:33:51
@ hulpverlener te water, bedankt voor je uitgebreide reactie O0

Ik ben het hiermee eens :)
Zeer leerzaam (ook voor een buitenstaander).

Bedankt voor je verslag :)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Dokterswacht op 14 september 2009, 21:30:11
Zeer informatief verhaal, welke zeer begrijpelijk is geschreven! Mijn complimenten daarvoor!

Het verhaal getuigd van een professionel houding van de betrokken bergers en andere hulpverleners. Op zee is het niet eenvoudig om "op te schalen" Je zult het moeten doen met wat er is, en evt hulp laat enige tijd op zich wachten. Het is een heel andere tak van hulpverlening, wat meestal verborgen blijft, of alleen terug te vinden is in een klein artikeltje in de krant.
Dit stuk laat zien wat er allemaal bij komt kijken. Bedankt daarvoor.
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Hertog Jan op 29 oktober 2009, 18:34:03
Kustwachtboot De Waker naar de sloop

TERSCHELLING - De Waker, de boot van de Kustwacht die vorige maand getroffen werd door brand, is niet meer te redden. De boot gaat naar de sloop. De schade aan de machinekamer is zodanig dat de kosten van herstel hoger uitpakken dan de waarde van de boot.

De Waker, die Terschelling als thuishaven heeft, is sinds 1995 in dienst van de Kustwacht. De boot was de mannetjesputter van de dienst en patrouilleerde op zee bij windkracht vijf of meer. De Kustwacht kocht De Waker van Greenpeace, waar de boot onder de naam Solo een jaar of wat het vlaggenschip was van deze milieubeschermers.

Bron. http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article5320758.ece/Kustwachtboot-De-Waker-naar-de-sloop (http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article5320758.ece/Kustwachtboot-De-Waker-naar-de-sloop)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: snah op 30 oktober 2009, 22:11:03
'Svitzer' sleepboot Waker verschroot
Gepubliceerd op 30 oktober 2009, 16:13
Laatst bijgewerkt op 30 oktober 2009, 17:35
 ijmuiden/den helder -  
Nooit meer zal het IJmuidense publiek voetje voor voetje over de dekken schuifelen tijdens het Havenfestival, nooit meer staren kinderen met open mond naar de imposante Waker.

Het kustwachtvaartuig dat in september werd getroffen door brand, gaat naar de schroothoop. ,,Het is het einde van een tijdperk’’, zegt een woordvoerder van Svitzer Berging, de uiteindelijke eigenaar van het schip.

Op 7 september werd De Waker getroffen door een hevige brand in de machinekamer. Het schip bevond zich op dat moment zo’n negen kilometer ten noorden van Vlieland. De KNRM, marinevaartuig Mercuur, de Barend Biesheuvel en de Terschelling van de Kustwacht alsook diverse particuliere schepen boden hulp.
De volgende dag is De Waker naar thuishaven Den Helder gesleept. Daar werd onderzocht of het schip door middel van een ingrijpende reparatie nog zeewaardig was te krijgen.
Inmiddels is gebleken dat de reparatiekosten de economische waarde van het schip verre zullen overtreffen. Het vaartuig in daarom total loss verklaard en zal worden gerecycled.

Bron: http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/ijmond/article5327136.ece/'Svitzer'-sleepboot-Waker-verschroot (http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/ijmond/article5327136.ece/'Svitzer'-sleepboot-Waker-verschroot)
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Maarten op 31 oktober 2009, 00:42:20
Dat had ik niet verwacht. Alhoewel, als je deze foto's ziet... http://www.fire-rescue.nl/mswaker/brand_op_waker.htm (http://www.fire-rescue.nl/mswaker/brand_op_waker.htm)
Zonde zeg :(

Ik ben blij dat ik er een aantal jaar geleden nog op rond heb kunnen lopen tijdens een open dag.
Een goede foto zat er echter helaas niet in, ivm de weersomstandigheden.
Titel: Re: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009
Bericht door: Brandpreventist op 1 november 2010, 22:53:57
Erg uitgebreide verklaring. De volledige tekst is te vinden via onderstaande link. Interessant stuk over alle betrokkenen, van bemanning tot hulpschepen tot de brandweerploeg vanaf de wal.  :) O0

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-13697.html

Nr. 13 UITSPRAAK van de Raad voor de Scheepvaart inzake de scheepsramp op 7 september 2009 waarbij aan boord van het Nederlandse off-shore supportschip ‘Waker’ brand uitbrak in de machinekamer

Betrokkenen: kapitein T. Sneep

hoofdwerktuigkundige J. van Remmerden

tweede werktuigkundige E.J. Vilijn

Op 7 september 2009 brak er brand uit in de machinekamer van het Nederlandse off-shore supportschip ‘Waker’.

Een commissie uit de Raad voor de Scheepvaart, als bedoeld in artikel 29, derde lid, van de Schepenwet, besliste op 30 oktober 2009 dat de Raad een onderzoek zou instellen naar de oorzaak van deze scheepsramp en dat het onderzoek tevens zou lopen over de vraag of deze scheepsramp te wijten is aan de schuld van kapitein T. Sneep en/of de hoofdwerktuigkundige J. van Remmerden en/of de tweede werktuigkundige E.J. Vilijn.

(...)




(...)

Conclusie

De brand aan boord van de ‘Waker’ is geheel te wijten aan een losgekomen hydraulische demper. Deze demper bevond zich aan de voorkant van de bakboord hoofdmotor. Door het ontsteken van spuitende gasolie ontstond gelijk een dikke zwarte rook die de MK vulde en de accommodatie introk. De opvarenden wisten ternauwernood aan de brand te ontkomen, maar iedereen kon zich in veiligheid brengen.

Door de hevigheid van de brand was in eerste instantie bestrijding niet goed mogelijk. De deur naar de machinekamer en de tussendeur van de walengang naar de accommodatie stonden open op de haak waardoor de rook zich verder kon verspreiden door de hele accommodatie.

De bediening van de CO2-installatie en de snel- of SOS-afsluiters werd door rook en hitte onmogelijk. De hulpverlening en assistentie kwamen snel op gang en het lukte vervolgens om nog openstaande deuren en brandkleppen te sluiten. De situatie kwam hierdoor weer enigszins onder controle. Onderzoek nadat alle brandhaarden geblust waren, bevestigde dat de brand veroorzaakt was door een losgeraakte demper. Deze demper is losgeraakt door de in het brandstofsysteem aanwezige drukgolven in combinatie met een onvakkundige bevestiging. De demper was niet geborgd en de afdichting op de schroefdraad van de nippel was met teflontape gedaan in plaats van met een koperen ring.

De compartimentering van een schip draagt in belangrijke mate bij aan de brandveiligheid. Rook en brand kunnen zich minder snel verspreiden en geeft de bemanning in de meeste gevallen meer tijd om actie te ondernemen en de bestrijding te beginnen.

De MK van een schip kan beschouwd worden als een compartiment. Door deuren in open stand vast te zetten gaat het compartimentenprincipe verloren en kan de brand met bijbehorende rookontwikkeling zich verder verspreiden.

Een zelfsluitende MK-deur was op de ‘Waker’ niet verplicht. Hierdoor wordt de sluitdiscipline van de opvarenden van groot belang. Overleg hierover tussen de scheepsbeheerder en de bemanning via de veiligheidscommissie en het ISM-systeem kan een goede en snelle oplossing van het probleem opleveren. Hierdoor wordt het veiligheidsniveau aan boord verhoogd.

De incorrect gemonteerde demper kan de huidige scheepsleiding niet worden verweten omdat zij niet aan boord waren toen de demper werd geplaatst.

Zij zijn derhalve niet schuldig aan de oorzaak van de brand.

Dat er deuren open stonden die eigenlijk dicht hadden moeten zijn en die volgens SOLAS dicht moesten staan, getuigt niet van goed zeemanschap.

Waarom de kapitein en de Hwtk als ervaren vaste bemanningsleden van de ‘Waker’ de rederij van deze gevaarlijke situatie niet in kennis gesteld hebben, is voor de Raad niet geheel duidelijk. De scheepsleiding had kunnen en moeten aandringen op vervanging van de stalen deuren met de knevels door lichtere deuren voorzien van een sluitmechanisme dat licht en met één hand bediend kan worden. Ook de rederij en de certificerende instelling hadden beter moeten opletten bij de jaarlijkse inspecties en audits.


Beslissing

Gezien het bovenstaande is de Raad van oordeel dat aan de kapitein van de ‘Waker’ geen maatregel van tucht behoort te worden opgelegd.

Tevens is de Raad van oordeel dat aan de hoofdwerktuigkundige van de ‘Waker’ eveneens geen maatregel van tucht behoort te worden opgelegd.

Ook aan de tweede werktuigkundige van de ‘Waker’ dient naar het oordeel van de Raad geen maatregel van tucht te worden opgelegd.
Leringen

    *

      1. De MK-brand op de ‘Waker’ heeft weer eens aangetoond dat opvarenden die rook hebben ingeademd direct daarna beter geen perslucht kunnen gebruiken.
    *

      2. Deuren altijd zoveel mogelijk gesloten houden, ook de buitendeuren van de accommodatie.
    *

      3. Afvalvaten niet zodanig neerzetten dat hierdoor bepaalde brandkleppen niet bereikt of gesloten kunnen worden.

Aanbevelingen

    *

      1. De scheepsleiding dient zich ervan te vergewissen dat deuren van de belangrijkste en meest gebruikte MK-ingangen van het zelfsluitende type zijn en dat zij zijn voorzien van een snel en gemakkelijk bedienbaar sluitmechanisme.
    *

      2. Deuren naar de MK dienen onder normale omstandigheden gesloten te zijn en moeten voorzien zijn van de waarschuwing: ‘This door normally to be kept closed’.
    *

      3. Controleren of de verbindingsdeur tussen de MK en de accommodatie een goedgekeurde branddeur is.
    *

      4. Nagaan en zo mogelijk markeren via welke routes, in geval van brand in de MK, de kastjes van de elektrische noodstoppen, de snel- of SOS-afsluiters, de CO2-installatie en de uitgangen bereikt kunnen worden.
    *

      5. Controleer met enige regelmaat of de ontsnappingsroutes vrij zijn van obstakels. Weet waar de brandblus- en persluchtapparatuur is opgeborgen en neem kennis van de bediening, de werking en de mogelijkheden van de (nood)brandbluspomp(en).

Aldus gedaan door mr. U.W. baron Bentinck, voorzitter, A.J. Both, J.L.A. van Aalst, P.J. Lensen, ing. J.C.H. de Neef leden, in tegenwoordigheid van ’s Raads secretaris mr. D.J. Pimentel, en uitgesproken door de voorzitter U.W. baron Bentinck, ter openbare zitting van de Raad van 27 april 2010.

U.W. baron Bentinck,

voorzitter

D.J. Pimentel,

Secretaris