http://www.vwa.nl/portal/page?_pageid=119,1639824&_dad=portal&_schema=PORTAL&p_news_item_id=23483
Veiligheidswaarschuwing reddingsvesten Seago 150 en 175, Seago Junior en George Kniest Black Edition
21 juli 2008 - waarschuwing
Reddingsvesten Seago 150, Seago 175, Seago Junior en George Kniest Black Edition vertonen een fabricagefout. Producent Seago heeft geconstateerd dat de reddingsvesten te snel kunnen leeglopen waardoor de kans bestaat op verdrinking. De betreffende reddingsvesten zijn verkocht door George Kniest.
Controleer de markering op het label aan het reddingsvest
Het gaat om reddingsvesten die zijn geproduceerd vanaf het vierde kwartaal 2005 tot en met het eerste kwartaal in 2007. De productiedatum staat gemarkeerd op het label aan het reddingsvest. Het kwartaal is met Romeinse cijfers aangeduid: IV/05 betekent het vierde kwartaal van 2005. Bent u in het bezit van een reddingsvest uit deze serie breng het dan voor controle terug naar de dealer of winkel waar u het gekocht heeft. Reddingsvesten met een mankement worden vervangen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een van de vestigingen van George Kniest via telefoon (036) 536 94 40 of (026) 333 65 25 of via de website van George Kniest.
Zwemmen in Noordzee blijft gevaarlijk
vooral niet te ver de zee in
Kunnen dus binnenkort een hoop topics gesloten worden hier, alle partijen en veiligheidsregio's die betrokken zijn bij het IJsselmeergebied tekenen zo te zien mee. Denk dat dit een hele boel onduidelijkheid oplost. Grote stap voorwaarts dus! O0
Landelijke primeur voor SAMIJ
Eerste Waterfunctionaris in Nederland
Dit is niet de enige primeur in dit kader. Om het proces van voorbereiding en implementatie van de incidentbestrijding op het water in het IJsselmeergebied vorm te geven heeft Veiligheidsregio Flevoland een waterfunctionaris aangesteld. Dit betreft een totaal nieuwe functie in Nederland en deze wordt per 1 januari 2010 ingevuld door Han van Dijk. Van Dijk was al secretaris van de SAMIJ en was als adviseur crisisbeheersing werkzaam bij de gemeente Lelystad. In die functies had hij al veelvuldig contact met de partijen die samenwerken binnen de SAMIJ.
En wat moet ik me concreet voorstellen bij deze functie? ::)
ja dat klopt dit is een van de nieuwere auto's.
Zaterdag 03 juli 2010 is de doop van de nieuwe reddingsboot van KNRMstation Elburg. De nieuwe NW klasse boot komt in plaats van de Orca. De naam van de nieuwe boot is: Evert Floor
De nieuwe KNRM boot is 8,75 meter lang; 3,30 meter breed; diepgang 0,60 meter; motor: Volvo D6 435 pk dmv jetaandrijving; snelheid: 35 knopen.
Zo gauw er foto's zijn worden ze geplaatst.
Voor Tas-226: Op de open dag van de KNRM was de nieuwe surveillanceboot van de politie nog niet overgedragen. :'( Hij stond wel vlakbij bij de leverancier op het terrein. De politiesurveillanceboot kan een hogere snelheid bereiken dan 35 knopen :D
De boot van de politie is inmiddels overgedragen, ik weet niet of je dit al mee gekregen had?
Zie het politie, kmar & douane boten topic in 'voertuigen, materieel, materiaal' O0
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fjuli%2FIn%20drie%20weken%20diploma%20met%20turbozwemles (http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fjuli%2FIn%20drie%20weken%20diploma%20met%20turbozwemles)
In drie weken A-diploma met turbozwemles
5 juli 2010
Een groep van 26 kinderen vanaf 5 jaar is maandagmorgen in Sliedrecht gestart met een cursus turbo-zwemmen. In drie weken tijd kan dan het eerste zwemdiploma worden behaald.
Normaal duurt het volgen van zwemlessen en het afzwemmen voor een diploma zo’n anderhalf tot twee jaar.
“Veel ouders hebben daar de tijd en de mogelijkheden niet voor”, zegt Stanley Hennep, locatiemanager van Bronbad De Lockhorst in Sliedrecht.
Dit wordt bevestigd door de moeders op het terras aan de waterkant: “Het is een heel gedoe met drie kleine kinderen elke woensdagmiddag naar een zwembad te gaan voor een uurtje les. Dus probeer ik het nu in de vakantie”, vertelt één van hen.
Het zwembad in Sliedrecht biedt het turbozwemmen naast de regulieren lessen. De snelle lessen hebben het voordeel; geen wachtlijst en in een hele korte periode een zwemvaardig kind. De turbocursus wordt gehouden in de grote vakantie. Door de intensieve scholing levert dat ouders en kind tijdwinst op en in veel gevallen dus het zwemdiploma A.
we hebben geen topic voor algemene vragen hé? Ik vroeg me af of iemand wist waarom de Valentijn op de kant lijkt te staan in Oosterend op texel. (zie AIS)
De brandweer Naarden heeft zijn nieuwe "Aalscholver".
Hierbij de eerste foto's (weer op het Hulpverlenings Forum!):
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Faalscholver2V2klein.jpg&hash=1a74f093ee239c84285e6985b76476d2)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Faalscholver8klein.jpg&hash=08aeffa93cacb1d80269b21758886939)
De boot vaart goed, mooi in plané, voorspelbaar gedrag, stevig, snel en alles staat op de juiste plaats zeevast, alle straalpijpen en slangen binnen handbereik. De marifoon doet het bij deze boot nu eens uitstekend, goed te verstaan enzo. De schipper en zijn maten zijn er goed en regelmatig mee aan het oefenen en zo kwam ik ze dan ook tegen in de Haven van Huizen.
Een aanwinst voor de hulpverlening, vooral bij brand want het aluminium schip kan zo in de buurt van een brandend schip komen zonder zelf meteen in de fik te gaan.
Brandweer Naarden, gefeliciteerd met deze prachtige nieuwe boot! O0.
Huizen / Blaricum – Reddingsbrigade Blaricum beschikt binnenkort over een nieuw back-up alarmering systeem.Vanuit het Gooinieuws goed dat ze het in dit bericht over Huizen hebben, maar feitelijk gaat dit backup-systeem vanaf 1 februari in de lucht komen voor alle KNRM-stations en KNRM-gelieerden in heel Nederland.
Blaricum was al in bezit van dit systeem, maar het kustwacht centrum gaat het nu ook als back-up gebruiken om te alarmeren in geval van nood als p2000 is uitgevallen.
Het systeem wordt ook wel “ASK” genoemd.Via ASK kunnen alle vrijwilligers nu zelf hun beschikbaarheid opgeven, terwijl het systeem tegelijkertijd de bezetting bewaakt en ingrijpt wanneer dat nodig is.En straks kan de kustwacht in Den Helder dus ook via ASK alarmeren in geval van nood als P2000 is uitgevallen.
Deze alarmering komt binnen als een SMS op je mobiele telefoon met daarin de volgende tekst: “Dit is een NOOD alarmering voor de reddingboot van uw station. Uw opkomst is gewenst.
P2000 alarmering is niet mogelijk”.
Het is de bedoeling dat dit systeem vanaf 1 Februari in gaat,vanaf 1 Februari zal ook maandelijks op de eerste Dinsdag van de maand om 19:00 uur een proef alarm via dit systeem worden verstuurd door de Kustwacht.
Bron: www.GooiNieuws.nl (http://www.GooiNieuws.nl)
Bij een Australische wedstrijd reddingszwemmen voor strandwachten is een 14-jarige deelnemer verdronken. De jongen viel van zijn surfplank en verdronk in de branding. Zijn lichaam werd na een nacht zoeken gevonden.
Wat er precies is gebeurd, is nog niet duidelijk. Mogelijk is de jongen met zijn surfplank tegen een andere deelnemer gebotst. Vrienden en familie hebben vannacht een wake gehouden op het strand waar het ongeluk gebeurde.
Het is de derde keer in 15 jaar dat er iemand verdrinkt tijdens de Australian Surf Life Saving Championships bij de plaats Kurrawa in Queensland. In 2010 kwam een 19-jarige deelnemer om in een ruwe zee en in 1996 verdronk een 15-jarige jongen.
'TRAGISCH'
Volgens de organisatoren gaat het om een verschrikkelijk toeval. "Sinds de eerste wedstrijd in 1915 zijn er maar een handjevol mensen omgekomen", zegt een woordvoerder. "Het is tragisch dat drie van hen in de afgelopen twintig jaar verdronken."
De familie van de twee jaar geleden verdronken strandwacht is het daar niet mee eens. "Dit is een schande", zegt een woordvoerder. "Het draait alleen maar om het geld. Er gaan miljoenen aan sponsorgeld naartoe en de veiligheid van de deelnemers is ondergeschikt aan de commerciële belangen."
Er gaan in Australië geluiden op om een onderzoek in te stellen naar de surfwedstrijd.
Met de brandweer is afgesproken dat de DLRG (Deutsche Lebens-Rettungs-Gesellschaft, de Duitse evenknie van Reddingsbrigades Nederland) alle duikinzetten voor haar rekening neemt. De brandweer heeft in deze regio daarom ook geen duikteams. In bijzondere gevallen komt de reddingshelikopter, die in het naburige Friedrichshafen gestationeerd is, bij het ziekenhuis van Konstanz twee duikers van de DLRG ophalen, om die snel naar de inzetplek te brengen. Hiervoor brengt de brandweer dan twee duikuitrustingen, die ze voor de DLRG gereed hebben staan, naar het ziekenhuis. De DLRG wordt gealarmeerd door de gezamenlijke meldkamer van brandweer en ambulancediensten.
Zover ik weet zijn momenteel stations Elburg, Huizen, Marken en Zeevang ook uitgemeld.
'Ik zak door het ijs. Wat nu?'bron: omroep West (http://www.omroepwest.nl/nieuws/22-01-2013/ik-zak-door-het-ijs-wat-nu)
REGIO - De komende dagen krijgt de regio te maken met matige tot strenge vorst. Tot en met zaterdag kan het kwik in de nachtelijke uren mogelijk dalen tot -11 graden of nog iets lager, meldt weerman Huub Mizee.
Door deze vorst wagen steeds meer mensen zich op het ijs, maar op veel open wateren is het ijs nog niet dik genoeg om veilig te kunnen schaatsen. Zondagmiddag kwam de 58-jarige Maarten de Bruin uit Bodegraven niet meer thuis na een schaatstocht op de Nieuwkoopse plassen.
Veel mensen weten eigenlijk niet goed wat te doen als je door het ijs zakt. Omroep West zet de belangrijkste informatie hieronder op een rijtje.
lees verder (http://www.omroepwest.nl/nieuws/22-01-2013/ik-zak-door-het-ijs-wat-nu)
2102 reddingsacties door KNRM-redders in 2012
De KNRM is een zelfstandig opererende hulpverleningsorganisatie, ontvangt geen exploitatiesubsidies van de overheid en is afhankelijk van donaties.
www.knrm.nl (http://www.knrm.nl)
In 2012 zijn de vrijwilligers van de KNRM 2.102 keer uitgevaren en werden 3.662 mensen gered of geholpen
Nieuw Hoofd Communicatie en Fondsenwerving bij Reddingsbrigade.
Geachte brigades,
Met veel genoegen kan ik u melden dat per 1 april de heer Robert van Boven (48) uit Almere bij Reddingsbrigade Nederland aan de slag gaat als Hoofd Communicatie en Fondsenwerving. Het betreft vooralsnog een tijdelijke functie, waaraan door het bestuur (financiële) randvoorwaarden (targets) zijn gesteld....
Lees verder op: http://www.reddingsbrigade.nl/home/1523 (http://www.reddingsbrigade.nl/home/1523)
Robothelikopter voor Perzische kustwacht
De Iraanse onderzoeksgroep RTS ontwikkelt een robothelikopter die drenkelingen een reddingsboei kan toewerpen.
Aanleiding voor het ontwikkelen is het hoge aantal doden dat door verdrinking om het leven komt in het Iraanse gedeelte van de Kaspische Zee.
(...)
Verkeerscentrale Hoek van Holland open
De Rotterdamse havenwethouder Jeannette Baljeu heeft 4 april de vernieuwde verkeerscentrale in Hoek van Holland geopend. Vanuit de centrale begeleiden VTS-operators van Havenbedrijf Rotterdam het scheepvaartverkeer van 57 kilometer uit de kust tot ongeveer de Maeslantkering.
(...)
SAREX oefening KNRM: Explosie aan boord
Datum: 15-05-2013
Auteur: Mario Rentmeester
Zoutelande – Afgelopen woensdagavond hielden de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en de Nederlandse Kustwacht een grootschalige oefening voor de kust van Zoutelande. Het doel van een dergelijke oefening is de samenwerking tussen de verschillende hulpdiensten en de processen rondom een grootschalig incident te verbeteren.
Scenario
Volgens het scenario vond rond 18:10 een explosie plaats in de machinekamer van betonningsvaartuig MS Rotterdam. De explosie had als gevolg dat het schip water maakte. Tevens waren er diverse bemanningsleden gewond geraakt. Dit varieerde van brandwonden tot een gebroken been. Één van de bemanningsleden was door de explosie overboord geslagen.
Om 18:11 werden de KNRM stations Breskens (Zeemanshoop), Cadzand (Winifred Lucy Verkade Clark) en Westkapelle (Uly) gealarmeerd. Vanuit Rotterdam vertrok een SAR-helikopter van de firma Noordzee Helikopters Vlaanderen. De Kustwacht stuurde patrouillevaartuig Visarend ter plaatse.
Search-and-Rescue
De reddingboot uit Cadzand kwam als eerste ter plaatse, gevolgd door die uit Breskens en Westkapelle. Niet veel later kwam ook de SAR-helikopter ter plaatse, die een dokter en enkele medische koffers aan boord bracht.
Aan boord van de MS Rotterdam heerste een grote chaos. Onduidelijk was hoeveel personen gewond waren geraakt en waar deze zich bevonden. Vanaf de reddingboten werden diverse opstappers overgezet om de gewonden te traceren en te verzorgen. Omdat de MS Rotterdam water maakte werden ook enkele pompen aan boord gebracht.
Terwijl de opstappers bezig waren met het verzorgen van de gewonden en het wegpompen van water uit de machinekamer zochten de reddingboten volgens een zoekpatroon naar het te water geraakte slachtoffer.
Enkele slachtoffers waren buiten bewustzijn en werden met de SAR-helikopter van boord geëvacueerd.
Bron: http://www.mariorentmeester.nl/home/18-2012/172-1552013-sarex-oefening-knrm-explosie-aan-boord-schip (http://www.mariorentmeester.nl/home/18-2012/172-1552013-sarex-oefening-knrm-explosie-aan-boord-schip)
Uitgebreid fotoverslag: http://mario.mariorentmeester.nl/SAREX-4_2013/album/ (http://mario.mariorentmeester.nl/SAREX-4_2013/album/)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmario.mariorentmeester.nl%2FSAREX-4_2013%2FSAREX4_MarioRentmeester_-2.JPG&hash=b5f086b80f5e0f31c7392c2f576ee694)
Reddingboot Winifred LVC uit Cadzand kwam als 1e ter plaatse
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmario.mariorentmeester.nl%2FSAREX-4_2013%2FSAREX4_MarioRentmeester_-5.JPG&hash=0b4f86171f64297dfa7b92009fe57891)
Reddingboot Zeemanshoop uit Breskens kwam als 2e ter plaatse
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmario.mariorentmeester.nl%2FSAREX-4_2013%2FSAREX4_MarioRentmeester_-19.JPG&hash=e7e768424cc3cd9b2ae61cdda600c8fa)
Reddingboot Zeemanshoop benaderd het incidentschip de MS Rotterdam
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmario.mariorentmeester.nl%2FSAREX-4_2013%2FSAREX4_MarioRentmeester_-22.JPG&hash=9fabc3788b0966faf04a6958894bbb00)
Reddingboot Winifred LVC zet enkele opstappers over
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmario.mariorentmeester.nl%2FSAREX-4_2013%2FSAREX4_MarioRentmeester_-23.JPG&hash=99e4f50104fa94be3df69a1a074ec49d)
Reddingboten Zeemanshoop en Winifred LVC
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmario.mariorentmeester.nl%2FSAREX-4_2013%2FSAREX4_MarioRentmeester_-34.JPG&hash=76574550774d6f61f1092f922eb06bd2)
De SAR heli van de NHV zet de heliredder af, op de achtergrond de reddingboten Winifred LVC en Uly
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmario.mariorentmeester.nl%2FSAREX-4_2013%2FSAREX4_MarioRentmeester_-36.JPG&hash=28e8c031e24e0f19cd3ef59b86a0f5a3)
De SAR heli van de NHV zet de heliredder af, op de achtergrond de reddingboten Winifred LVC, Uly en Zeemanshoop
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmario.mariorentmeester.nl%2FSAREX-4_2013%2FSAREX4_MarioRentmeester_-42.JPG&hash=dec73508d07310ad42fd16336a6c1d54)
Vanaf de Uly wordt een pomp overgezet
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmario.mariorentmeester.nl%2FSAREX-4_2013%2FSAREX4_MarioRentmeester_-46.JPG&hash=96232d58dd94f628b316e5e77250d6d3)
De opstappers van de Uly krijgen instructies voor hun inzet
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmario.mariorentmeester.nl%2FSAREX-4_2013%2FSAREX4_MarioRentmeester_-61.JPG&hash=69a95644807baccadff447a542f5d594)
De opstappers van de Uly maken de brancard gereed (links in beeld forumlid Hans Provoost)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmario.mariorentmeester.nl%2FSAREX-4_2013%2FSAREX4_MarioRentmeester_-63.JPG&hash=d9e81ec453ff26367bd3f40074a5d950)
De Zeemanshoop komt even koffie halen
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmario.mariorentmeester.nl%2FSAREX-4_2013%2FSAREX4_MarioRentmeester_-67.JPG&hash=cf5bd2e99d0afda7c3a8fe0f7a82a896)
De reddingboten Uly en Winifred
Geen powerboatrace door golven
Powerboats kunnen snelheden halen van 200 kilometer per uur EPA
Toegevoegd: zondag 26 mei 2013, 12:27
Update: zondag 26 mei 2013, 12:34
Het wereldkampioenschap powerboatracen voor de kust van Scheveningen is afgelast omdat de golven te hoog zijn. De organisatie zegt dat de reddingsboten door de hoge golven niet kunnen uitvaren.
De veiligheid van de coureurs kan daardoor niet worden gegarandeerd. Gisteren zonk een reddingsboot bijna nadat de boot was volgelopen met water.
http://nos.nl/artikel/510995-geen-powerboatrace-door-golven.html (http://nos.nl/artikel/510995-geen-powerboatrace-door-golven.html)
De reddingsboten KNRM en reddingsbrigades hebben geen moeite met dit weer*).(4-5 NW)
Het zal hier gaan om bootjes ingehuurd door de organisatie.
*) N.B. De golfhoogte was ca 2 meter volgens het KNMI.
De reddingsboten KNRM en reddingsbrigades hebben geen moeite met dit weer.(4-5 NW)
Het zal hier gaan om bootjes ingehuurd door de organisatie.
OmroepWest meld dat de duikers niet het water in konden.
"DEN HAAG - Het wereldkampioenschap Powerboats is afgelast vanwege het slechte weer voor de kust van Scheveningen. Zondag kon er weer niet gevaren worden omdat er een te harde wind stond. De internationale organisatie gaat bekijken wanneer het evenement alsnog kan worden gehouden. Of dat weer in Scheveningen wordt, is niet duidelijk.
Golven van 3 meter hoog
De organisatie mat zondag golven van 3 meter hoog. 'We kunnen de veiligheid van de piloten niet garanderen', aldus Jean-Marie Van Lancker van de organisatie van het WK. 'Door de hoge golven kunnen bijvoorbeeld de duikers ook het water niet in.' De duikers zijn verplicht in verband met de veiligheid.
Vrijdag werd er ook al niet gevaren, toen was de truck met brandstof te laat. Zaterdag werd ook één van de twee westrijden afgelast vanwege het onstuimige weer. De boot van een Britse deelnemer raakte tijdens de wedstrijd flink beschadigd als gevolg van de harde wind."
http://www.omroepwest.nl/nieuws/26-05-2013/wk-powerboats-afgelast-door-harde-wind-scheveningen (http://www.omroepwest.nl/nieuws/26-05-2013/wk-powerboats-afgelast-door-harde-wind-scheveningen)
Iedergeval waren er een boot van HOGE en een boot van Waterhulpdienst.nl uit Huizen er bij. Geen idee of er meerdere organsatie's ingehuurd zijn geweest.
Tja,als er geen geschikte brandstof beschikbaar is kun je niet varen en de kust is nu eenmaal wat anders dan het Gooimeer.
Je moet inderdaad niet met vaartuigen die zijn ingericht voor binnenwater op zee gaan varen...
1. Ga alleen het water in op plaatsen waar de Reddingsbrigade toezicht houdtDat geldt overigens ook voor beide brigades waar jij zelf bij betrokken bent ;-)
Die zijn er alleen in de zomer met mooi weer, nooit als er holle golven staan van 2 Meter clean.
8. Informeer bij de Reddingsbrigade naar de lokale omstandigheden in en rond het water en volg aanwijzingen op, bijvoorbeeld bij gescheiden zones voor zwemmers en watersporters.De reddingsbrigade informeert over de lokaties waar bepaalde watersporten zijn toegestaan. Of daar de juiste golven staan is m.i. meer aan de watersporter zelf. De brigade kan hooguit een negatief advies geven. Verwijzen naar goede golven is lastig als deze buiten de toegestane gebieden voorkomen. Daarnaast kan een verwijzing ook gezien worden als een toestemming. En als het dan fout gaat???
Ze snappen het niet waar de beste golven zijn.
9. Let op de weersverwachting of informeer hiernaar bij de lokale Reddingsbrigade, zodat u bij opkomend onweer op tijd van of uit het water bent.De club waar jij professioneel strandwacht bent heeft zelf ook niet meer dan buienradar.nl op hun website staan ;-)
Zoek ik liever zelf op, Reddingsbrigade kijkt alleen maar naar het weer niet naar de swell, of golfhoogte of golfperiode. Veel leden snappen het niet en hebben daar echt bijscholing in nodig. Websites als, Magicseaweed of windguru zegt ze NIKS ik was diep geschrokken. Ze kijken naar het getij en naar het weer op buienradar.
En over kennis van wind en golfen: Je zit zelf als watersporter en strandwacht volgens mijn in een goede positie om e.e.a. te communiceren. Zelf denk ik dat dit soort specifieke informatie beter verzameld kan worden door de NKV e.a. (deskundigen) om dan door te koppelen naar de brigades (gebruikers). De contacten liggen er al, nu is het een kwestie van elkaar informeren.
Het zou goed zijn als er in bepaalde golf en windcombinaties een zogenaamd 'belletje gaat rinkelen' in de vorm van een informele melding bij de reddingsbrigades zodat ze enige 'rekening' kunnen houden met een hoge kans op watersport bezoek. Bijvoorbeeld: Offshore wind of in combinatie met hoge golven.Zeg je nu dat er bij aflandige wind (offshore wind is een insiders term) een verhoogde kans is op watersportbezoek? Als dit het geval is denk ik eerder dat binnen de watersport enige extra voorlichting nodig is. Volgens mij gebeurd dat ook. Ook weet ik dat ervaren mensen zich soms ergeren aan onervaren mensen en die ook aanspreken op hun gedrag.
Aangezien men niet van de verwachting uit kan gaan dat reddings brigadiers wekelijks op desbetreffende websites koekeloeren om dit soort aanwezige fenomenen te checken. Het is een feit dat de golf surfsport afgelopen jaren met 30% is toegenomen en er regelmatig meer watersporters in problemen komen. Ontwikkeling van software in combinatie van een 'waarschuwings- alarmeringssysteem' hiervoor en inzet zou ten goede doen. Als dit geïmplementeerd kan worden op de Galaxy pieper melding. Zou dit een toevoeging zijn en eventuele ongelukken kunnen voorkomen. In plaats van testberichtjes of dat apparaat nog werkt. Toestroom van watersporters is een ontwikkeling. En het is aan hen om daarop in te spelen.
Hiervoor heb ik een systeem gezond boeren verstand, zelf kijk ik altijd naar het weer voordat ik naar het strand ga om te bewaken. Meestal om mijn kleding te kiezen/ zonnebrand overlevingspak of kort surfpak. As ervaren strandwacht weet je dan ook wat je aan bezoekers kan verwachten. Volgens mij is dit een deel van je werk.
9910001
Verhalen nabestaanden O 13 in boekvorm
4 mei 2013, 12.40 uur
Commandant Zeestrijdkrachten vice-admiraal Matthieu Borsboom heeft het 1e exemplaar van het boek ‘O 13 Still on Patrol’ aan voormalig minister-president en onderzeebootcommandant Piet de Jong overhandigd. Hij deed dat in aanwezigheid van vele nabestaanden. Het boek vertelt het verhaal van de enige nog vermiste Nederlandse onderzeeboot.
De Koninklijke Marine verloor in de Tweede Wereldoorlog 7 onderzeeboten. Eén wordt nog vermist op zee. Al jaren zetten de marine en het Comité Nabestaanden Onderzeeboten zich in om de in 1940 vermiste onderzeeboot en haar bemanning terug te vinden. Een zoektocht die sinds 1,5 jaar op de voet wordt gevolgd door de documentairemakers Machiel Martens, Wilco Pleging en Erik Bibo.
Uniek
Bij het maken van de documentaire werd veel duidelijk. Niet alleen door historici die het verdwijnen van de O 13 onderzochten, maar ook door de vele gesprekken met de nabestaanden. Dit leverde persoonlijke verhalen op en ook unieke foto’s en brieven. Te veel, te mooi en te uniek om in de vergetelheid te geraken, vonden Martens, Pleging en Bibo. Daarom zijn al deze herinneringen van nabestaanden gebundeld in het bijzondere boek ‘O 13 Still on Patrol’.
Eerbetoon
“Het boek beschrijft de verwarring, de aanvankelijke hoop, de latere berusting en de verwerking van het grote verdriet na die noodlottige gebeurtenis in 1940”, sprak Borsboom de aanwezigen bij het monument van de Onderzeedienst toe. “Verhalen die bij mij stuk voor stuk een diepe indruk hebben achtergelaten. Het is een eerbetoon aan de 34 manschappen die in de eerste dagen van de oorlog zijn gevallen voor onze vrijheid. Het is een eerbetoon aan alle nabestaanden.” Voormalig onderzeebootcommandant De Jong: "Wat bijzonder, zo'n boek over mijn oude strijdmakkers."
Hr. Ms. O 13 verliet op 12 juni 1940 de haven van Dundee om nooit terug te keren. Wat er gebeurde met de onderzeeboot en de 34 opvarenden is tot op de dag van vandaag onduidelijk.
www.mindef.nl (http://www.mindef.nl)
Gooise reddingboot uitgerust met warmtecamera
HUIZEN - De Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer (HOGE) kan nu ook bij slecht zicht op zoek naar drenkelingen. Tot bijna een kilometer afstand kan zo in absolute duisternis iemand gespot worden
Zijn er meer reddingsboten met warmtebeeldcamera's?
"Duikboot WO I gevonden bij Texel"
De locatie van de onderzeeër
Aan de westkant van de Razende Bol bij Texel is vermoedelijk een Britse onderzeeboot gevonden. Maritiem onderzoeker Hans Eelman zegt dat hij het wrak op sonarbeelden heeft ontdekt.
Eelman vermoedt dat het schip dateert uit de Eerste Wereldoorlog. De onderzoeker denkt dat het om een Britse onderzeeër gaat die in 1917 na een aanvaring met een andere Britse onderzeeboot is gezonken.
Torpedo's
Het wrak ligt op acht meter diepte en is ongeveer vijftig meter lang. Volgens Eelman is niet uitgesloten dat er nog onontplofte torpedo's in het wrak liggen. Hij gaat ervan uit dat eventuele torpedo's onschadelijk worden gemaakt. ''Na verloop van tijd worden torpedo's instabiel en kunnen ze spontaan exploderen.''
Eelman heeft zijn vondst, die hij ruim een week geleden deed, gemeld bij de politie. Volgens de onderzoeker wordt momenteel toezicht gehouden op de locatie. ''Er wordt daar door de week intensief op garnalen gevist. Het is behoorlijk gevaarlijk als je zo'n torpedo in je netten krijgt'', zegt Eelman.
Defensie gaat de vondst onderzoeken zodra het weer dat toelaat. Volgens een woordvoerder van de marine is het te vroeg om te concluderen dat het om de vermiste onderzeeër uit 1917 gaat.
http://nos.nl/artikel/551394-duikboot-wo-i-gevonden-bij-texel.html (http://nos.nl/artikel/551394-duikboot-wo-i-gevonden-bij-texel.html)
Mooi als straks na identificatie de desbetreffende families ingelicht kunnen worden waar hun grootopa's gesneuveld zijn. Hopelijk wordt de O13 ook nog eens gevonden.
KNRM’ers bezoeken verkeerspost Hoek van Holland
27 september 2013
Vrijdagavond 27 september bezochten afgevaardigden van de KNRM reddingstations Hoek van Holland, Ter Heijde en Scheveningen de Verkeer Centrale Hoek van Holland.
De ontvangst en rondleiding met uitleg werd verzorgd door de heer Adriaan Kleijn. Als KNRM bemanning is het prettig om te weten wat er zich aan de andere kant van de marifoon afspeelt. Als KNRM maken we graag gebruik van de geavanceerde apparatuur op de post. Regelmatig, en met name bij slechte weersomstandigheden is het handig als men op de radar een peiling en afstand kan doorgeven. Men kan zien waar de reddingboot zich bevind en deze, maar ook omringende scheepvaart van duidelijke informatie kan voorzien.
Op 4 april is de vernieuwde verkeerscentrale in Hoek van Holland geopend. Vanuit de centrale begeleiden VTS-operators van Havenbedrijf Rotterdam het scheepvaartverkeer. Het havengebied van Rotterdam bestrijkt een gebied van 100 kilometer; vanaf het begin van de Eurogeul tot en met de Van Brienenoordbrug. Havenbedrijf Rotterdam is verantwoordelijk voor de veiligheid en orde in de haven. Daartoe heeft het onder andere 100 verkeersbegeleiders in dienst. Zij maken gebruik van 38 radars en voeren hun werk uit vanuit de nieuwe Verkeerscentrale Rotterdam en in Hoek van Holland. De haven is ingedeeld in 11 sectoren. Bij de Verkeerscentrale Hoek van Holland zijn vijf sectoren ondergebracht.
www.knrm.nl (http://www.knrm.nl)
http://www.vts-racon.nl/post/botlek (http://www.vts-racon.nl/post/botlek)
Benefietgala KNRM weer succes
Het jaarlijkse benefietgala voor de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij heeft bijna een half miljoen euro opgeleverd. Het gala werd zoals gebruikelijk gehouden in Noordwijk.
Aan het eind van de avond stond de teller op 473,265 euro, zo heeft de organisatie laten weten. Het benefietgala voor de KNRM wordt sinds 2005 gehouden.
Het geld van het eerste gala werd gebruikt voor een nieuwe reddingboot voor het station Lauwersoog. Sinds 2011 wordt het ingezamelde geld gebruikt voor brandstof voor de vloot van de KNRM. Die verbruikt jaarlijks voor 600.000 euro aan diesel.
KNRM @KNRM 2hDe 1.300 vrijwilligers van KNRM staan dag en nacht klaar. Steun ook ons belangrijke werk: https://www.knrm.nl/steun/ (https://www.knrm.nl/steun/)
(https://pbs.twimg.com/media/BZsbs0WIEAAE6un.jpg:large)
7:04 PM - 22 Nov 13
Reddingsbrigades in de regio Utrecht tekenen samenwerkingsconvenant
Op 14 december 2013 hebben de reddingsbrigades uit Amersfoort, Bunschoten-Spakenburg, Houten,IJsselstein, Lopik, Utrecht, Vianen en Vinkeveen en Reddingsbrigade Nederland het samenwerkingsconvenant “Regionale Voorziening Reddingsbrigades (RVR)” ondertekend. Het RVR convenant bekrachtigt de samenwerking tussen de reddingsbrigades in de regio Utrecht, die vanaf dit moment door tussenkomst van een RVR Coördinator, als één regionale gesprekspartner gaan optreden voor de veiligheidsregio Utrecht en andere hulpverleningspartners.
0108999 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode) | |
0106721 | Reddingsbrigade Bloemendaal (Strandploeg) | |
0106701 | Reddingsbrigade IJmuiden (Strandploeg) | |
0106731 | Reddingsbrigade Wijk aan Zee (Strandploeg) | |
0106711 | Reddingsbrigade Zandvoort (Strandploeg) | |
0106781 | Reddingsbrigade's Kennemerland (Lichtkrant) |
0108999 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode) | |
0106721 | Reddingsbrigade Bloemendaal (Strandploeg) | |
0106701 | Reddingsbrigade IJmuiden (Strandploeg) | |
0106731 | Reddingsbrigade Wijk aan Zee (Strandploeg) | |
0106711 | Reddingsbrigade Zandvoort (Strandploeg) | |
0106781 | Reddingsbrigade's Kennemerland (Lichtkrant) |
0108999 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode) | |
0106721 | Reddingsbrigade Bloemendaal (Strandploeg) | |
0106701 | Reddingsbrigade IJmuiden (Strandploeg) | |
0106731 | Reddingsbrigade Wijk aan Zee (Strandploeg) | |
0106711 | Reddingsbrigade Zandvoort (Strandploeg) | |
0106781 | Reddingsbrigade's Kennemerland (Lichtkrant) |
http://www.youtube.com/watch?v=qyuH_KxKH5s#ws (http://www.youtube.com/watch?v=qyuH_KxKH5s#ws)Rijkswaterstaat @RijkswaterstaatMooi weer om te zwemmen de komende dagen! Doe het wel veilig. Blijf uit rivieren en kanalen. Zie www.youtube.com/watch?v=qyuH_KxKH5s om te zien waarom.
Ik betrek dit in Dit geval misschien een beetje teveel op de situatie bij ons in de rivier bij kampen. Ik weet niet beter of er wordt daar gezwommen. Ik denk in 50 jaar niet iets gebeurd en nu komt een of andere ambtenaar ons vertellen dat het gevaarlijk is. Natuurlijk is het niet zonder risico maar de N50 bij ons maakt in een jaar meer slachtoffers dan de IJssel.
1.Gewoon niet vermelden in je CV :-\
2.Ik stoor me sowieso aan missers vanuit het hogere loonschalen, burgemeesters, commandanten en ministers dit soort leidinggevenden komen gewoon weer op een soortgelijke of dezelfde functies terug, terwijl ze enorm hebben geblunderd of niet hebben gefunctioneerd.
Zouden gewoon een toontje lager en wat treetjes lager mogen fluiten met minder salaris, want blijkbaar konden ze het op de hogere treden niet aan.
:)@2
Mss wat te groot gesteld, het is vervelend laten we het daar op houden.
Wat betreft mijn eigen CV, aan de ene kant vraag je je wel eens af wat je wel of niet moet vermelden, in welke context is het zinvol of voegt het iets toe. Wat is ook echt een prestatie?
Weglaten van missers door deze zogenaamde toppers is wel handig als het uitkomt.
KNRM zegt convenant met Rederij Noordgat op
http://www.zeilen.nl/nieuws/knrm-zegt-convenant-met-rederij-noordgat-op/ (http://www.zeilen.nl/nieuws/knrm-zegt-convenant-met-rederij-noordgat-op/)
Opzegging is een stuk uit 2013 98uiye
Ben bang dat geen enkele directeur daar wat in gaat verbeteren want allemaal willen ze de belangrijkste zijn. In mijn ogen is hier maar 1 partij die duidelijkheid kan scheppen en dat is de kustwacht door de juiste bedrijven/organisaties op de juiste plaats in te zetten en niet de KNRM Alarmeren voor een bootje met motorpech die vast ligt aan een wachtsteiger met redelijk rustig weer 98uiye
Maar goed dat is een andere discussie!
Ff een vraagje, gebruikt de Reddingsbrigade eigen handsignalen of gebruiken ze internationale handsignalen aan de kust en in het water?
Ik neem aan dat de reddingsbrigades ook dergelijke of soortgelijke handsignalen gebruiken ;
INTERNATIONAL LIFE SAVING FEDERATION
Ok dus alle reddingsbrigades kunnen hier lokaal iets voor verzinnen begrijp ik daaruit?
Zo ja waarom is dit niet landelijk geregeld of neemt men geen internationale handsignalen?
het enige jammere is dat als de dijken doorbreken de stroomkasten van de c2000 torens langs ook onder water komen te staan dus dat we dan toch weer op analoog terug moeten vallen :o :o
kunnen ze niet vliegen in de geëiste weersomstandigheden, hebben twee van de drie toestellen geen ingebouwde infraroodcamera, kan één niet automatisch stilhangen en hebben ze geen stoelbrancard.
Ed works in some of the UK’s most dangerous and inhospitable locations. When on shift he is part of a four-person helicopter crew based at Caernarfon in North Wales, on call 24-hours a day to be winched down on a wire to provide care and assistance to severely sick and injured people in inaccessible areas.
“It sounds like a cliché, but no two days are the same,” says Ed, who joined the RAF in 2003 after finishing an Engineering degree. “I work in one of the busiest SAR (Search and Rescue) units in the UK; so far during my nine year career I’ve attended around 650 rescues, ranging from a train derailment to capsized boats to an exploding caravan, and each one has its own unique problems to solve.
Ankara, January 21 (QNA) - Turkey’s Coast Guard rescued 91,611 would-be migrants who left their countries in a bid to reach northern and Western Europe in 2015, while 279 of them lost their lives in drowning incidents in the Aegean Sea, according to officials.
https://www.edgehill.ac.uk/news/2016/01/15112/ (https://www.edgehill.ac.uk/news/2016/01/15112/)
Rescue crews spent 90 minutes searching the sea after a report of a person struggling in the water, only to find an inflatable doll.
Around 40 people were involved in the air and sea search when the alarm was raised in Newquay, Cornwall, on Monday.
40 BOAT ORDER FOR DUTCH RESCUEVolgens mij zijn ze al geleverd.
Bron :Maritime Journal; Photo: Mercator MediaEen link is ook handig: http://www.maritimejournal.com/news101/vessel-build-and-maintenance/ship-and-boatbuilding/40-boat-order-for-dutch-rescue (http://www.maritimejournal.com/news101/vessel-build-and-maintenance/ship-and-boatbuilding/40-boat-order-for-dutch-rescue)
Reddingsbrigade Biddinghuizen rukt niet meer uit
De Reddingsbrigade Biddinghuizen wil 's avonds en 's nachts niet meer uitvaren na een melding van bijvoorbeeld een drenkeling of watersporter in nood. Alleen in het weekend zijn de vrijwilligers nog op te roepen. Volgens voorzitter Willem van der Kooij steken de 15 vrijwilligers veel eigen geld in de boten en benzine en komt de grens daarvan nu in zicht.
Niet inzetbaar
Afgelopen woensdagavond moest de reddingsbrigade nee verkopen bij een melding over een vermiste surfer. De surfer werd later aan de wal teruggevonden.
Geen geld van de gemeente
De gemeente Dronten geeft geen subsidie voor het reddingswerk. Daarom geven ook andere gemeenten geen financiële steun, aldus Van der Kooij. De reddingsbrigade heeft vijf boten die af en toe ingezet worden bij een evenement. Dat levert geld op. Ook komen er giften binnen van de vrijwilligers. Maar dat is bij elkaar te weinig om een 24-uurs-alarm-dienst te kunnen volhouden. Volgens de Reddingsbrigade is daarvoor minstens een paar duizend euro nodig.
Reactie Kustwacht
De Kustwacht kan niet zeggen of de dekking op de randmeren in gevaar komt door het wegvallen van de Reddingsbrigade. Volgens een woordvoerder hangt dat volledig af van het aantal gelijktijdige meldingen en van het aantal beschikbare hulpdiensten op dat moment. Bij incidenten op het water worden ook de KNRM en vaak de brandweer in omliggende gemeenten gealarmeerd. Toch heeft de Reddingbrigade volgens de Kustwacht zeker een toegevoegde waarde. Wanneer er echt iets aan de hand is op het water, kan elke extra boot van een hulpdienst een rol van betekenis spelen
@muistroom lees je mee, mijn opmerkingen omtrent vergoedingen waren niet uit de lucht gegrepen.
Zie bericht vorige pagina van koenb ik verwijs hier terug naar discussie over teruglopende leden aantallen en schamele vergoeding reddingsbrigades welke dit oa in de hand werken. Wederom dus een artikel welke dus wederom aangeeft dat de reddingsbrigades ook steeds meer moeite krijgen om vrijwiligers te houden en of te krijgen.
De diversen artikelen onderschrijven alleen maar de diversen problemen die spelen mbt het waarborgen van de inzetten van de reddingsbrigades.Met dien verstande dat dit niet voor alle brigades van toepassing is. Er zijn genoeg brigades die dit soort problemen niet hebben.
Dat geloof ik ook wel, scheer ze ook niet over 1 kam. Die zul je overigens niet in de media zien.Draai het nu eens om, laat de landelijke politiek nu eens een structurele oplossing vinden om alle reddingsbrigades net als de brandweer te financieren. Dan wordt het een heel ander verhaal
Probleem is wel dat het hierdoor ook geen organisatie is waar je standaard op kan terugvallen, want situatie is niet overal gelijk.
Draai het nu eens om, laat de landelijke politiek nu eens een structurele oplossing vinden om alle reddingsbrigades net als de brandweer te financieren. Dan wordt het een heel ander verhaalDe reddingsbrigades is al lange tijd een meerslachtig verhaal, de kust en het binnenland en de rampenvloot.
Draai het nu eens om, laat de landelijke politiek nu eens een structurele oplossing vinden om alle reddingsbrigades net als de brandweer te financieren. Dan wordt het een heel ander verhaal.
De diversen artikelen onderschrijven alleen maar de diversen problemen die spelen mbt het waarborgen van de inzetten van de reddingsbrigades.
Zie bericht vorige pagina van koenb ik verwijs hier terug naar discussie over teruglopende leden aantallen en schamele vergoeding reddingsbrigades welke dit oa in de hand werken.
NEELTJE JANS - De KNRM is woensdagavond uitgerukt voor een omgeslagen bootje van de Reddingsbrigade. In de Noordzee tussen Walcheren en Neeltje-Jans werden drie personen uit het water gehaald.
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016-08-04/1028686/knrm-schiet-reddingsbrigade-te-hulp (http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016-08-04/1028686/knrm-schiet-reddingsbrigade-te-hulp)Van welke reddingsbrigade was het omgeslagen vaartuig en werden ze aan de wal niet vermist ?
Van welke reddingsbrigade was het omgeslagen vaartuig en werden ze aan de wal niet vermist ?
Wat was het doel van de nachtelijke vaart ?
De KNRM is alle mogelijke plekken met branding afgegaan als ik het kaartje zo bekijk .
Ik begrijp sommige teksten ook niet helemaal.
De een heeft het over dat ze goed gekleed waren omdat ze van de reddingsbrigade zijn en dus niet onderkoelt zijn geraakt terwijl een stukje verder ze wel afgekoeld zijn en er 1 zelfs buiten bewust zijn was. Nu begrijp ik dat afgekoeld niet onderkoelt hoeft te zijn, maar buiten bewust zijn zegt ook wel iets, waardoor dan buiten bewust zijn?
Verder was het tijdstip ook wel bijzonder en wat was de reden van het omslaan?
Hoe oud waren deze opvarenden?
http://www.ad.nl/den-haag/reddingsdiensten-in-nood-door-hete-nazomer~ae3730f2/ (http://www.ad.nl/den-haag/reddingsdiensten-in-nood-door-hete-nazomer~ae3730f2/)
De vrijwillige reddingsmaatschappijen krijgen de roosters ternauwernood gevuld deze hete nazomer. Het strand ligt vol, maar veel vrijwillligers zijn druk met werk of zitten weer in de schoolbanken......
Zoals ik lees in de tekst toch weer de bevestiging dat de Reddingsbrigade veelal uit scholieren en studenten bestaat, hierdoor kunnen ze dus geen beveiliging op het strand regelen voor en na de zomervakantie. In dit geval moet de brandweer zelfs inspringen. Je ziet hier dus wederom dat organiseren van veiligheid door vrijwilligers onder druk komt te staan.
Als ik het simpelweg vergelijk met het buitenland als je gaat skiën, blijf binnen de pistes, ga je erbuiten dan ben je niet verzekerd en is het eigen risico. Kijk je langs de Franse kust, dan zitten daar betaalde lifeguards (veelal beroeps brandweer mensen), welke het gebied tussen de vlaggen bewaken. Ga je erbuiten dan is het eigen risico. In het buitenland werkt dat gewoon.
Waarom hier niet langs de kust het op die manier organiseren met normaal betaalde lifeguards?
Als er ooit een grote watersnoodramp zou optreden zou in de huidige situatie de Rampenvloot moeten worden bemand met vrijwilligers van de verschillende reddingsbrigades.Probleem is dat veel vrijwilligers van reddingbrigades betaalde (bij)banen en nevenfuncties hebben en daar financieel van afhankelijk zijn.
Lijkt in de huidig situatie moeilijk te verwezenlijken, de veiligheidsregio's schijnen weinig trek te hebben in het overnemen van deze taak.
Als de overheid de verschillende rapporten serieus neemt moet er het een en ander worden opgetuigd om slagvaardig te kunnen optreden tijdens een dergelijke ramp.
In Nederland zijn voldoende vakbekwame mensen die de vaartuigen tijdens een ramp kunnen voor langere tijd bemannen maar dat moet je natuurlijk wel organiseren en daar ook middelen voor beschikbaar stellen.
Absurd! Om dat het nu toevallig na de schoolvakanties nog een paar dagen goed strandweer is ziet de HVRB geen kans meer om de strandposten te bemannen. Dus gaat er een kazerne bezetting de hele dag die taak overnemen en moeten er maatregelen genomen worden om bij brand of andere calamiteiten in de stad de primaire taak van de brandweer te waarborgen.
Schaf die hobbyclub dan maar af, en zet er elke dag betaalde studenten, surfers, of vrij van dienst zijnde hulpverleners neer. (Brandweer surfrescue leden en agenten van het strandetachement)
Beste Tower-Ladder,
Hobbyclub?? Ik vind dan wel dat je een beetje minachtend doet over deze mensen. Deze mensen trainen een heel jaar om deze functie uit te voeren, moeten diverse diploma's halen en komen voor vervelende situatie's te staan.
In de Regio Rijnmond weet ik 2 locatie's waar geen reddingsbrigade zit en daar vervult de brandweer deze dienst (Hoek van Holland en Rotterdam Nesselande) Daar worden mensen speciaal voor ingepland en opgeleid.
De veiligheidsregio's zijn verantwoordelijk voor de veiligheid rond het water, als hier betaalde mensen full time op ingezet moeten worden gaat dit veel geld kosten, waar ga je dit vandaan halen? De KNRM doet het op de waddeneilanden, maar ook alleen in het hoogseizoen, anders is het niet betaalbaar te krijgen. Dus hoe mooi is het als dit door vrijwilligers gedaan wordt in het hoogseizoen en dat je dit met beroeps die het als bij taak doen aanvult in de laag seizoenen?
Absurd! Om dat het nu toevallig na de schoolvakanties nog een paar dagen goed strandweer is ziet de HVRB geen kans meer om de strandposten te bemannen. Dus gaat er een kazerne bezetting de hele dag die taak overnemen en moeten er maatregelen genomen worden om bij brand of andere calamiteiten in de stad de primaire taak van de brandweer te waarborgen.
Schaf die hobbyclub dan maar af, en zet er elke dag betaalde studenten, surfers, of vrij van dienst zijnde hulpverleners neer. (Brandweer surfrescue leden en agenten van het strandetachement)
Daarnaast heeft de politie al een aantal jaren geleden aangegeven dat redden van mensen uit het water niet haar core-business is.
Op het strand en in het water kunnen deze professionele hulpverleners in iedere gezonde, jonge mensen het leven redden. Op termijn brengt het je als land meer op als je jonge levens kan redden (arbeidsproductiviteit en/of uitkeringsafhankelijkheid reduceren). Uitrukken met AED kost je als hulpverleningsdiensten veel geld, het gaat vaak om bejaarden (verlengen van leven of opjagen kosten (opname verpleegtehuis/langdurige zorg/verlengen AOW en andere subsidies terwijl ze je nooit meer iets zullen opbrengen voor je land).
Een glad ijs verhaal als we de historie even bekijken c.q kennen.
Of je geeft ze er een taak bij waarvan je weet dat ze het niet gaan bolwerken waarna je als nog je plan voor professionalisering door kunt drukken omdat de scholieren niet beschikbaar zijn als de veiligheid van strandgangers er om vraagt. Of ben ik nu aan het scenario denken??
Hoe komt een strandtenthouder wel aan voldoende personeel als het onverwacht nog een week mooi strandweer blijkt te zijn??
Gewoon een betaald bewaakt stuk strand instellen en de strandwachten een passende vergoeding geven.
Ook de parkeerplaatsen bij het strand,de strandtenten etc hebben tenslotte omzet door het strand en de strandgangers.
Overige strand onbewaakt en voor eigen risico.
Leuk bedacht een bewaakt stuk strand waar je mag zwemmen. Weet niet of je de drukte op scheveningen kent op warme zomerse dagen? Dan moet je wel heel wat zwemstukken gaan maken en daar bewaking bij zetten. En wat doe je met mensen die daar buiten gaan zwemmen en het gaat mis, gewoon maar laten verdrinken. Denk dat je de zelfde capaciteit aan mensen nodig heb als nu en dan bewaak je een heel strand ipv een aantal stukjes. Gemeente en VeiligheidsRegio moeten er gewoon meer geld voor uittrekken zodat het werk niet door vrijwilligers maar idd gewoon als bij baan gedaan wordt. Dan zal je ook zien dat het buiten de vakantie probleem gelijk opgelost is. Het materiaal wat de HVRB gebruikt is al van de VR, het gaat dus echt puur om het "salaris"en de mensen om in te zetten.
Ik ken de drukte,het kan daar een goudmijn worden zeker als het hele strand daar betaald wordt.
Wat Walibi etc moeten investeren,het strand moet de strandwachten betalen.
Tja daar valt wat van te zeggen, Walibi ga ik heen voor vertier en het strand ook. Alleen is Walibi een afgesloten park waar door iets/iemand in geinvesteerd is en het strand is er gewoon! Lastig verhaal!
Meer samenwerking tussen KNRM en Reddingsbrigade
Gepubliceerd op: 14 oktober 2016
De KNRM en Reddingsbrigade Nederland hebben de intentie uitgesproken om intensief samen te gaan werken. Beide organisaties houden zich bezig met waterhulpverlening en toezicht op het strand en bij evenementen. "De raakvlakken zijn overal zichtbaar en de kansen om samen sterker te worden liggen voor het oprapen." schrijven de organisaties vrijdag aan hun vrijwilligers.
"In de afgelopen tien jaar groeiden die specialisaties steeds meer naar elkaar toe. In het laatste jaar ontstond bij ons het besef dat de toekomst een gezamenlijke toekomst is." Zo willen de organisaties expertise bundelen, gebruik maken van gezamenlijke faciliteiten zoals kantoororganisaties en werkplaatsen en de samenwerking in zijn algemeenheid stimuleren. Wel wordt benadrukt dat beide organisaties zelfstandig blijven.
bron :Hulpverlening.nl
In de praktijk word er zowel operationeel als op landelijk niveau al regelmatig samen gewerkt: zo worden de kleinste KNRM-boten onderhouden in de werkplaats van de Reddingsbrigade, wordt er aan promotie en voorlichting gedaan met een gezamenlijk lespakket voor basisscholen en worden er heel veel gezamenlijke zoekacties uitgevoerd. De bedoeling is om die incidentele samenwerking uit te breiden en tot een structurele te maken.
Gaat die structurele samenwerking ook inhouden dat alle ontvangsten ook in een pot gaan en wie gaat die pot met geld tzt verdelen.
Zou het ook kunnen inhouden dat de rampenvloot niet meer overgaat naar de brandweer zoals het in de bedoeling lag.
Vervalt de betaling van 50 euro voor het lidmaatschap en het zelf moeten voorzien in kleding etc. door vrijwilligers van de Reddingbrigades.
Wat zijn de plannen in concreto,eigendom oid rampenvloot, overige inzetten reddingsbrigades, strandwachten etc.
Over ergonomie gesproken. Ik hoorde dat de sleepboten in IJmuiden steeds vaker "achterstevoren" door de sluis gaan. De stuurstand aan de achterkant is net even beter/vertrouwder en het is makkelijker om de voorste lijn vast te maken..Dat gaat niet zo zeer om ergonomie, maar om koersvastheid terwijl ze wat minder zicht hebben vanwege de schoorstenen. En dan alleen bij de boten die de aandrijving onder het schip hebben zoals tractor en Voith. De ASD-boten hebben er geen voordeel bij.
Over ergonomie gesproken. Ik hoorde dat de sleepboten in IJmuiden steeds vaker "achterstevoren" door de sluis gaan. De stuurstand aan de achterkant is net even beter/vertrouwder en het is makkelijker om de voorste lijn vast te maken..
..
De ASD-boten hebben er geen voordeel bij.
Dat bedoel ik juist, de ASD-schepen gaan nu ook achteruit. Het schijnt dat trekken toch effectiever is dat duwen, volgens mijn zegsman heeft dat mogelijk te maken met minder wervelingen in het schroefwater. Dat schijnt ook de reden te zijn voor het over de kop werken.Oh, je bedoeld tijdens het slepen? Ik begreep dat je het had over het schutten van losse boten. Ja, dat klopt, de ASD-boten doen alles over de kop, ook als ze aan de voorkant van een schip vast zitten. En als ze van IJmuiden naar Amsterdam vast blijven dan gaan ze het hele kanaal achteruit.
Dat bedoel ik juist, de ASD-schepen gaan nu ook achteruit. Het schijnt dat trekken toch effectiever is dat duwen, volgens mijn zegsman heeft dat mogelijk te maken met minder wervelingen in het schroefwater. Dat schijnt ook de reden te zijn voor het over de kop werken.
Oh, je bedoeld tijdens het slepen? Ik begreep dat je het had over het schutten van losse boten. Ja, dat klopt,1. de ASD-boten doen alles over de kop, ook als ze aan de voorkant van een schip vast zitten. En als ze van IJmuiden naar Amsterdam vast blijven dan gaan ze het hele kanaal achteruit.
2.De techniek is zo vertrouwd dat er zelfs ASD-boten zijn die geen lier meer achterop hebben (zie foto de Svitzer Muiden).
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kovanleeuwen.nl%2Fimgbase%2F20140527w3%2Freg%2Fkvl_140527_1332010w.jpg&hash=7fcfa2e9a81eb086a59d6f0f0b3d8062)
Dat het met de werveling van het schroefwater te maken heeft is mij ook bekend. Maar ik denk dat het gemak en veiligheid ook een rol speelt. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat ze nooi meer 180 graden draaien en scheren op een springetje. Dat was in mij sleepboottijd wel anders ;-)
1.Een voorboot doet bij hogere snelheden vrijwel niets. Dat is vanwege de ligging van het zogenaamde "pivot point" ongeveer op1/10 van de scheepslengte, de achterboot kan wel de nodige sturende/afstoppende invloed uitoefen.Toch zijn voorboten in een aantal gevallen verplicht. En de boot op de foto het achteruitvarend het schip naar Amsterdam gebracht.
2.Geen lier meer achterop dan kunnen ze ook niet worden ingezet voor S.O.S werk vanuit IJmuiden op de kust/Noordzee.
De investering in een achterlier is niet bar groot en bij een S.O.S. snel terugverdiend.Citaat van: Thor link=msg=1455444 date=1478108407Vandaar de Iskes-boten wel een achterlier hebben. Waarom Svtizer er op sommige boten vanaf heeft gezien weet ik niet.
1.Toch zijn voorboten in een aantal gevallen verplicht. En de boot op de foto het achteruitvarend het schip naar Amsterdam gebracht.Citaat van: Thor link=msg=1455444 date=14781084072.Geen lier meer achterop dan kunnen ze ook niet worden ingezet voor S.O.S werk vanuit IJmuiden op de kust/Noordzee.
De investering in een achterlier is niet bar groot en bij een S.O.S. snel terugverdiend.Citaat van: Thor link=msg=1455444 date=1478108407Vandaar de Iskes-boten wel een achterlier hebben. Waarom Svtizer er op sommige boten vanaf heeft gezien weet ik niet.
1.Dat is niet het type en grootte schip dat normaliter een voorboot moet nemen, dus kennelijk iets bijzonders.
De loodsen/kapiteins kunnen om verschillende redenen de boten meenemen, houden de boten vast, varierend van om in Amsterdam niet te hoeven wachten op sleepboten,
om niet de sleepboten weer hoeven vast te maken (kost op sommige schepen extra geld voor de bemanning) tot behoorlijke windvang tijdens dwarswinden, tariefstelling
sleepdiensten etc.
2.Er zijn overigens Svitzer sleepboten die wel een sleeplier achterop hebben o.a. de Svitzer Marken.
De Svitzer sleepboten zijn altijd gebouwd als ijsbreker met als gevolg een zeer onprettig zeegangsgedrag, zeker op de Noordzee en de bemanningen zullen niet bepaald
staan te trappelen om bij 8 en hoger naar buiten te gaan. Ook qua lengte zijn ze niet ideaal voor golven met een periode van 8 seconden zoals op de kust.
Leuk voor deze jonge redders om waardering op deze manier te krijgen! Aan de andere kant kan ik onze personeelsleden dan wel stuk voor stuk gaan aanmelden voor reddingsacties, terwijl dit gewoon hun functie is, waarbij zowel vrijwilligers als beroepskrachten regelmatig in aardig benauwde situaties komen. Deze oorkondes zijn denk ik toch meer op z'n plaats voor burgers die assisteren bij reddingsacties.
Rederij Noordgat en de KNRM zijn niet tot overeenstemming gekomen over de wijze van redding en berging op de Noordzee en Waddenzee. Beide partijen komen geregeld af op een noodoproep. En waar het commerciële Noordgat graag een vaartuig bergt, omdat dit geld oplevert, sleept de KNRM boten kosteloos naar de haven. Enkele jaren geleden was de sfeer tussen de partijen om te snijden toen medewerkers elkaar uitscholden en het zelfs uitliep op duw- en trekwerk. Een eerder gesloten convenant tussen de bergers en de redders werd daarom ontbonden. Een lijmpoging van het Ministerie liep op niets uit. Het ziet er dus naar uit dat aanvaringen tussen Noordgat en de KNRM voorlopig nog niet van de baan zijn.
GPTV: Aanvaringen tussen KNRM en Rederij Noordgat houden aanZe hebben geen overeenstemming bereikt over het instellen van een geschillencommissie. Dat betekent niet per definitie dat de aanvaringen aanhouden. Uitgesloten is het ook niet.
1.Het blijft een mooie discussie waar ons exforumlid Henk Wijga sterk in was en vaak ook gelijk had. Wat is nu redden en wat is nu bergen?
2.Het sleepwerk van de KNRM staat mij (als redder aan wal) ook nog steeds wel is vreemd. Bootjes met problemen die hulp van een berger weigeren om dat het geld kost en een dag later door de KNRM gratis weg gesleept worden daar klopt gewoon geen bal van. Bootjes met motorstoring aan een steiger/wal/anker is na mijn idee ook geen nood. Met slecht weer wordt dit anders. Bergers en KNRM moeten hier gewoon meer in samenwerken en KNRM moet gewoon niet slepen als er geen nood of kans op nood is!
Bootjes die over genomen worden door andere stations om naar de goede thuis haven gesleept te worden, dit zijn allemaal dingen die naar de KNRM gewoon niet kloppen.
Ze doen een hoop goed werk, daarom ben ik ook redder aan wal maar regelmatig slaan ze de plank mis. Dat een berger daar kwaad over wordt snap ik ook 100%
1.Wijga ageerde al bijna 40 jaar tegen alles en iedereen in die buurten. Met zijn "reddingboot" Seeker, een wrakkig bootje met een 10 pk aanhangmotor, was hij niet van 16 af te slaan, de Kustwacht verkeerde een tijdje in de veronderstelling dat ze te doen hadden met een echte reddinggboot, zijn toenmalig tweede man Benno Leder heeft het beter bekeken met zijn waterhulpdienst in Huizen, die hoorde/hoor je niet en verdiende/verdient lekker op het Gooimeer. Nadat de KNZHRM boot Zeemanshoop uit Nijkerk was vertrokken kwamen o.a. de reddingsbrigades, meestal enthousiaste jongelingen en vervolgens de KNRM Huizen en Blaricum aan bod, de brandweer, de burgemeesters etc.
2.Levensbedreigende situaties zijn voor de KNRM, het redden van schipbreukelingen en dat is tegenwoordig maar een zeer beperkt gedeelte van de KNRM omzet.
1735099 | Kustwachtcentrum (Wachtsman KNRM) | |
1735064 | Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek) | |
1735498 | Kustwachtcentrum (KNRM Huizen) (Reddingboten Nikolaas Wijsenbeek & De Huizer) |
1735099 | Kustwachtcentrum (Wachtsman KNRM) | |
1735064 | Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek) | |
1735498 | Kustwachtcentrum (KNRM Huizen) (Reddingboten Nikolaas Wijsenbeek & De Huizer) |
1735099 | Kustwachtcentrum (Wachtsman KNRM) | |
1735064 | Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek) | |
1735498 | Kustwachtcentrum (KNRM Huizen) (Reddingboten Nikolaas Wijsenbeek & De Huizer) |
Het ligt dan ook per KNRM station of ze uitvaren en de klus kostte wat kost gaan uitvoeren of binnen blijven en de berger het laten doen.
Als de waterhulpverleners 365/7/24 wilden garanderen dan zou het allemaal mogelijk wel anders kunnen gaan liggen. De waterhulpverleners willen zich tot op heden per uitrukpositie/station niet binden aan een 365/7/24 inzet maar hebben gekozen voor vrijblijvendheid en dan kan de kustwacht niet op deze bedrijven/personen bouwen.
Zodra een waterhulpverlener elders een meer lucratieve inzet van materieel en/of personeel kan realiseren kan het, al dan niet tijdelijk, over zijn (logisch gezien vanuit de waterhulpverlener) met de betreffende waterhulpverlening terwijl de KNRM wel 365/7/24 inzetbaarheid garandeert en dat maakt het verschil voor o.a. de kustwacht.
De professionele bergingsbedrijven (o.a. Svitzer. Smit, Wijsmuller, Bugsier) hadden in het verleden sleepboten op station in o.a. Aden, La Coruna, Penzance, de Azoren, Vlissingen, Den Helder, Terschelling etc. en toen de spoeling daar aanmerkelijk dunner werd werden de stationsboten terug getrokken van die bergingsstations en werd het materieel vervolgens ingezet voor sleepreizen over langere afstanden, offshore werk etc. De reddingsboten bleven in die buurten en de overheden o.a. Spanje, Frankrijk, UK, Duitsland en later ook Nederland gingen vervolgens veelal over tot het stationeren van eigen hulpverleningsvaartuigen in die omstreken.
De verschillende olie en gasterminals beschikken over terminal sleepboten die ook kunnen worden ingezet voor hulpverleningen in de buurt.
Noorwegen, IJsland o.a. bijv. kennen tegenwoordig de grotere reddingsboten en kustwachtvaartuigen die ook sleepmogelijkheden hebben.
a.In het waddengebied wordt wel deze 365/7/24 geboden en ook daar ligt het niet anders. De KNRM doet er nog steeds sleepklusjes van boten die droog gevallen zijn waarbij geen gevaar zetting is. Werk wijze zou dan moeten zijn: Kustwacht allarmeert KNRM, KNRM vaart uit en ziet dat boot vast zit en: 1 wel veilig is, KNRM draag het over aan berger. 2 situatie is niet veilig/risico onderneemt actie, is er een berger dan nemen ze samen actie en draagt over aan de berger. Is er geen berger ronden ze het zelf af door ze naar de dichts bijzijnde veilige haven te brengen.
b.Voor mij blijven gewoon 2 opvallende gevallen dat een bootje ooit door de KNRM van Zeeland naar Scheveningen is gesleept, bootje had motorstoring en had naar de 1e de beste haven gebracht moeten worden en verder succes! En vrij recent in Zeeland een boot die droog gevallen was, veilig lag. Wordt door een berger hulp geboden en die weigert die, dag later brult die om de KNRM en wordt die gratis weg gesleept. En dat zijn maar 2 voorbeelden die gewoon echt niet kloppen.
c.De 365/7/24 inzet is ook niet voor alle knrm stations helaas meer te garanderen. KNRM Huizen is hier helaas een voorbeeld van, dit kan deels komen door demotivatie omdat andere hun klusjes weg kapen maar dan wordt overleg en samenwerking met die andere dus super belangrijk. Het wordt voor alle vrijwillige diensten steeds moeilijker om 24/7 dienst verlening te garanderen en helaas ook bij de KNRM.
d.Wie bepaalt of iemand een professionele berger is? Wat zijn daar de criteria voor?
e.Let wel ik vind de KNRM nog steeds een goede organisatie, ik ben trots er op redder aan wal te zijn, ik geniet er van hun materiaal in actie te zien en heb zelf van uit de ReddingsBrigade ook nog af en toe contact met diverse stations van de KNRM. Maar in bepaalde dingen blijf ik wel critische op ze.
Nee hoor, als de kustwacht de KNRM alarmeert varen die uit. Dat is geen vrijblijvendheid voor de KNRM.
a. ..
b. Dat is ten genoegen van de eigenaar/verzekeraar en daar betaal jij als redder aan de wal KNRM o.a. aan mee, er klopt zo langzamerhand nog heel veel meer niet.
c. De Kustwacht laat de KNRM veel te vaak uitrukken o.a.de vrijwilligers van Enkhuizen die soms drie/vier keer per dag laat uitrukken bijvoorbeeld voor een zeiljachtje dat op
100 meter voor de sluis de motor niet op gang kan krijgen en even naar de sluis toe moet worden gesleept. Dat alles zal hopelijk niet gaan ten koste van het redden van
schipbreukelingen door de KNRM.
d...
e. Ondertussen betaal je wel vrolijk mee aan een groot gedeelte van kosten gemaakt en te maken voor niet levensbedreigende inzetten waar nogmaals de eigenaren en verzekeraars de lachende derden van zijn.
c. De Kustwacht laat de KNRM veel te vaak uitrukken o.a.de vrijwilligers van Enkhuizen die soms drie/vier keer per dag laat uitrukken bijvoorbeeld voor een zeiljachtje dat op 100 meter voor de sluis de motor niet op gang kan krijgen en even naar de sluis toe moet worden gesleept. Dat alles zal hopelijk niet gaan ten koste van het redden van
schipbreukelingen door de KNRM.
d. Het lijkt me toch duidelijk dat de door mij als voorbeeld genoemde bedrijven al vele tientallen jaren of meer professionele bergers zijn die professioneel te werk gaan.
Wie : de eigenaar van het vaartuig of de lading, de verzekeraar en soms de bevoegde autoriteiten.
Criteria : o.a. het track record van het bedrijf, het materieel, het personeel, de organisatie, 365/7/24 bereikbaarheid en adequate inzetmogelijkheden en de opgebouwde
relaties in de hulpverlenings/bergingswereld/verzekeringswereld.
e. Ondertussen betaal je wel vrolijk mee aan een groot gedeelte van kosten gemaakt en te maken voor niet levensbedreigende inzetten waar nogmaals de eigenaren en
verzekeraars de lachende derden van zijn.
Ik denk dat we het met zijn alle daar wel over eens zijn:
De KNRM doet goed werk, maar zou wat minder aan pechhulp moeten doen.
De coordinatie ligt bij de kustwacht en die vindt het wel goed, druk op een knopje en vrijwilligers gaan rennen.
Wat betreft C liggen we dus volledig op 1 lijn Thor, F.maar hier geldt dus ook dat de Kustwacht op een of andere manier is/ wakker moet worden.
D. Die bedrijfen zie ik zonder meer ook als professioneel, maar je vergeet er dan ook een hoop zoals de waterhulpdienst, als de kustwacht en KNRM met dit soort bedrijven goed zou samen werken denk ik dat die ook de 365/24/7 kunnen garanderen! maar het moet deze bedrijven ook mogelijk gemaakt worden om te bestaan en niet dat de KNRM dus komt voor een bootje voor de sluis met motorpech.
E. vind ik erg kortzichtig, tuurlijk betaal je ook mee aan die kosten, maar je kan niet ontkennen dat de KNRM ook veel nuttige dingen doet, kijk naar stations als Scheveningen, Hoek van Holland, Ter Heijde, enzovoort, daar wordt wel samengewerkt, daar worden wel veel echte reddingen of hulpverleningen gedaan.
D. Als de waterhulpverleners 365/7/24 zouden garanderen dan komt de rest vanzelf maar de waterhulpverleners doen dat tot heden niet en waarschijnlijk om de volgende reden a. ze worden beperkt in hun vrijheid (kunnen even niet meer naar meer lucratieve inzetten als die zich zouden voordoen, Post Urk is bijv. naar de UK geweest) b. Een 365/7/124 inzet met alles wat daaraan zit (regels en regeltjes, wetten en wetjes, keuringen materieel, opleiding personeel etc. wat men ook maar kan bedenken, daar is de overheid namelijk goed in) van een bepaald station zal kostenverhogend werken. c.de waterhulpverleners kennen naast de waterhulpverlening veelal andere activiteiten, de Edammers doen bijv. bergingen in de lande, Menno Leder doet aan rondvaarten met snelle boten etc.
E.Hoeveel van de KNRM inkomsten 12-14 miljoen wordt zinvol besteed aan het echte redden van schipbreukelingen en anderen in werkelijk levensbedreigende situaties ?
Dat de KNRM om de huidige status (service, inzetten mbt levensbedreigende situaties etc. ontwikkeling materieel en werkmethoden, (kostbare PR ?)) hoog zal moeten houden met alternatieve activiteiten moge duidelijk zijn.
F.De Kustwacht is een overheidsorganisatie die vwb "noodoproepen 365/7/24" moet reageren en actie ondernemen en daartoe momenteel de KNRM op pad stuurt.
Het ware interessant de "noodoproepen" (want daar begint het allemaal mee) eens grondig te analyseren en aan de hand van deze analyse te komen met voorstellen vwb de toekomstige aanpak.
D. Ik heb zelf nog nooit met dit soort bedrijven gesproken dus kan niet zeggen of hun de 365/7/24 kunnen garanderen, begrijp dat jij daar wel info over hebt? Dat er voor die bedrijven kosten aan hangen mogen duidelijk zijn, daar zit een hele uitdaging voor ze.
E. dit ligt er aan wat jij onder kosten voor redden van schipbreukelingen en andere in werkelijk levensbedreigende situatie's ziet? Het ontwikellen van een nieuw schip hoort daar in mijn ogen bij. Net zo goed als een radio medische dienst, trainingen enzv. Ik gok op 50% maar dat is een gok want daar laat het jaar overzicht te weinig los over.
F: liggen we nog steeds op 1 lijn, uitvragen op het moment van melding en de juiste mensen alarmeren is het begin.
beschikbaarheid 365/24/7 blijft een kip-ei-discussie: zolang de KNRM sleepklussen oppakt is het voor een particuliere dienst niet interessant om beschikbaarheid te garanderen / zolang de particuliere diensten de beschikbaarheid niet garanderen zal de Kustwacht een beroep blijven doen op de KNRM.
dat is een patstelling die je óf doorbreekt met een convenant tussen betrokken partijen onderling óf door een oplegging van bovenaf (Ministerie). Het eerste is al eens geprobeerd, maar zonder succes. Tijd voor het 2e: de overheid heeft een overeenkomst met de KNRM voor de SAR, in die overeenkomst kun je prima opnemen dat ze sleepklussen verplicht moeten overlaten aan een particuliere partij als die zich in een bepaald regio aanbiedt. Dus: als er in een bepaalde regio een commerciele partij is die 365/24/7 wil garanderen, dan mag de KNRM daar in die regio niet meer op varen. Is die aanbieder er niet, dan biedt de overheid een vangnetregeling door toch de KNRM toestemming te geven.
Sluit me daar in aan bij Joost.
Wat de reactie van Thor betreft:
D: Nog steeds de vraag heeft de kustwacht wel is gesproken met bedrijven of ze die 365/7/24 kunnen garanderen of gissen we hier naar? Ik weet het niet, mijn gevoel zegt van niet want dit is de makkelijkste weg voor de kustwacht!
E: volgens mij werkt de KNRM toch ook samen met werven die deze boten ontwikellen? KNRM bouwt echt niets zelf, denken wel mee aan de teken tafel. Boten mogen daarna ook naar andere verkocht worden. Met de boten voor het binnenwater Nic wijsbeek klasse komt de boot compleet uit een ander land van een werf. Niets eigen ontwerp dus. Dus die mening deel ik niet met je.
F.Wat betreft de strandreddingsstations. Ter Heijde kan op plaatsen komen waar Hoek van Holland en Scheveningen niet kunnen komen. In mijn ogen zou dit station wel kunnen vervallen want de reddingsbrigade doet daar ook 365/7/24 oproep dienst. Maar of dit voor alle strandreddingsstations geld durf ik niet te zeggen. Minder vrijwilligers lijkt mij niet handig, ook de grote stations hebben een te kort aan vrijwilligers. Dan moet je de grote stations allemaal beroeps maken om alles te garanderen! Het netwerk KNRM ligt juist goed gedeeld. en vrijwilligers zijn goedkoper dan beroepskrachten nog steeds.
D. Daar zijn wij niet bij.
E. De ontwikkelingskosten van de NH1816 zullen grotendeels moeten worden gedragen door de KNRM, o.a. ergonomie ruim veertig/vijftig jaar heel bekend en normaal vanuit de marine en de meerbaks duwvaart en offshore/haven/zeesleepvaart dus het wiel vwb de NH 1816 hoeft niet weer te worden uitgevonden door de KNRM etc.etc.
De Nicolaas Wijsbeek klasse (Noorwegen) is een voorbeeld hoe het allemaal effectiever, sneller en goedkoper kan.
F.Een groot gedeelte van de strandreddingsboten is tegenwoordig meer (dure) folklore, en dat hoort thuis op Hollum en in Den Helder en Hoek van Holland. De grote snelle reddingsboten, in tegenstelling tot de Carlot klasse, kunnen tegenwoordig snel ter plaatse zijn waar strandreddingsboten (met alle kosten van dien,o.a. gebouw, tractor, bootwagen en vrijwilligers en plaatselijke cie etc.), zijn, gestationeerd. Ik doelde op de vrijwilligers van de strandreddingsboten en alles wat daarbij hoort, heeft niets te maken met de beroepskrachten en opstappers op de grote boten.
Het KNRM netwerk is gelet op o.a. de grotere snelle boten overdadig.
Nu we het toch over slepen hebben. ;)
De Nederlandse ingenieur Auke Piek is bezig met een project om zoet water vanuit de Suriname-rivier naar de Caribische Eilanden te slepen met een boot. Als proef gebruikt hij een grote plastic zak ter grote van een olympisch zwembad (2500 kub). De eilanden hebben steeds meer last van droogte. Als de proef slaagt wil hij nog grotere zakken laten maken, van 40.000 kub.
Mijnbouwingenieur Auke Piek is onder andere directeur geweest bij Haskoning en goed ingevoerd in diplomatieke kringen.
http://www.amazoneresources.org (http://www.amazoneresources.org)
Het plan lijkt mij erg goed, ben wel benieuwd hoe versleepbaar zo'n waterzak is en hoe dat gaat bij slechtere weersomstandigheden!
http://dagbladdewest.com/2016/11/22/waterexport-bron-van-inkomsten-voor-suriname/ (http://dagbladdewest.com/2016/11/22/waterexport-bron-van-inkomsten-voor-suriname/)
http://gcaptain.com/towing-giant-bags-water-fight-drought/ (http://gcaptain.com/towing-giant-bags-water-fight-drought/)
Nieuwe afbakening examen Klein VaarbewijsLink werkt bij mij niet.
https://webmail.versatel.nl/?_task=mail&_mbox=INBOX&_uid=4625&_action=show
Link werkt bij mij niet.
Probeer dan even :Met dank.
Vaarwijzer Nieuwsbrief - Beter voorbereid het water op - Vaarwinkel.nl
www.vaarwinkel.nl/shop/newsletter.asp (http://www.vaarwinkel.nl/shop/newsletter.asp)
Nieuwsbrief. Wekelijks versturen wij onze gratis Vaarwijzer Nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief leest u relevant nieuws over de watersport en scheepvaart. Nieuws....
succes.
Probeer dan even :
Vaarwijzer Nieuwsbrief - Beter voorbereid het water op - Vaarwinkel.nl
www.vaarwinkel.nl/shop/newsletter.asp (http://www.vaarwinkel.nl/shop/newsletter.asp)
Nieuwsbrief. Wekelijks versturen wij onze gratis Vaarwijzer Nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief leest u relevant nieuws over de watersport en scheepvaart. Nieuws....
succes.
Werken bij mij helaas beide niet, moet me dan inschrijven voor een nieuwsbrief van vaarwinkel?
De nieuwe reddingboot Chios van de KNRM is aangekomen in Harlingen. De boot van het type Atlantic werd aangekocht bij de Britse zusterorganisatie van de KNRM, de RNLI. Het type reddingboot zoals de Chios is een beproefd model waarvan de KNRM al eerder 24 reddingboten in de vaart nam.
SP WIL MEER GELD NAAR REDDINGSBRIGADEShttps://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10417936/sp-wil-meer-geld-naar-reddingsbrigades
Het kabinet moet meer geld beschikbaar maken voor de Reddingsbrigade, anders komt de professionalisering van de brigades in het geding. Dat zegt de SP tegen BNR. Zondag moest de reddingsbrigade nog een recordaantal mensen uit zee redden, vier zwemmers verdronken.
De eerste groene Reddingsbrigade (Utrecht-Stad)Ik ben benieuwd hoe het op de lange termijn gaat bevallen en hoe het zich landelijk gaat ontwikkelen.
Tijdens festivals en evenementen houden varen wij vele kilometers. Deze vaarkilometers die ze daarvoor maken kosten veel brandstof. Dat willen we beter doen. Daarom onze enthousiaste werkgroep Duurzame Brigade aan de slag met ons verduurzamingsplan. Vol trots kunnen wij nu melden:
Onze brigade kan nu als eerste brigade in Nederland de vletten en een snelle boot van elektrische motoren voorzien!
Op 30 september stemde de ALV unaniem voor de verduurzamingsplannen waarbij naast CO2 reductie ook duurzaam gedrag en duurzame inzetbaarheid van de vrijwilligers is opgenomen. We gaan elektrisch varen en we zullen warmtepanelen en lichtsensoren in het botenhuis plaatsen.
Tijdens de online demodag op zaterdag 3 oktober toonde de brigade trots haar plannen en het materiaal waarmee ze alle Nederlandse brigades én alle Nederlandse booteigenaren wil inspireren. De deelnemers meegenomen op een reis langs de Reddingsbrigade en onze verduurzamingsambities:
klimaatneutraal zijn in 2023 én de eerste groene brigade van Nederland worden!
Het was een afwisselende bijeenkomst te worden waar de plannen zijn toegelicht en verschillende mensen op verschillende locaties aan het woord. De Wethouder mobiliteit, energie en groen van Utrecht Lot van Hooijdonk én de voorzitter van Reddingsbrigade Nederland Leendert de Lange hebben hun steun uitgesproken en felicitaties gegeven. Luc Dietz, onze voorzitter heeft in het botenhuis het huidige materiaal getoond. Tot slot heeft Marcel Schaap, eigenaar van de Stille boot en leverancier ons verteld over de motoren die wij gaan aanschaffen.
Bekijk vooral ook de compilatie waarin Reddingsbrigade Utrecht haar werk, duurzaamheidsplannen toont en haar oude én nieuwe materiaal toont.https://www.reddingsbrigadeutrecht.nl/post/de-eerste-groene-reddingsbrigade (https://www.reddingsbrigadeutrecht.nl/post/de-eerste-groene-reddingsbrigade)