Hulpverleningsforum

Overige hulpdiensten => Reddingsbrigade/KNRM/Kustwacht => Topic gestart door: Henk op 9 juni 2007, 18:03:56

Titel: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Henk op 9 juni 2007, 18:03:56
Allereerst dit:

Een oefening zonder "leermomenten" -zeg maar dingen die fout gaan- is geen goede oefening.

Ook al is alle kennis in theorie aanwezig, in de praktijk komt alles bij elkaar en zal op elk onderdeel een voldoende gescoord moeten worden.

Omdat steeds meer met de GPS gewerkt wordt, is de afgelopen weken uitvoerig getraind door de Cobra en de Seeker in teamverband met een afgeworpen boei met opgave van spottijd en positie. Rekening houdend met de windkracht en richting moest dan de plaatsbepaling gedaan worden.

Het windafwaards zoeken vanuit de laatst bekende positie kan, maar is tijdrovend vooral als het zeker is dat het object daadwerkelijk is afgewaaid: je vaart dan zeker een afstand voor niets. Beter is het als je in staat bent de vermoedelijke actuele positie te berekenen en van daaruit tegen de wind in het doel tegemoet te varen. Een (ruime?) marge dient te worden ingebouwd, als het object verder is verwaaid dan vermoed vaar je nog meer voor niets.

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Foefening7juni2007%2FDSCF0483.jpg&hash=409e06f8b0a475eca27d030ce242f284)
Goed om je heen kijken met de taken verdeeld..

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Foefening7juni2007%2FDSCF0484.jpg&hash=87eab88ef7474782a3ecb72f2835ee8c)

hebbes!!

Nu wat betreft de brand.

Theo Out, een oude bekende van ons, was weer bereid gevonden zijn zeiljacht in de waagschaal te stellen als oefenobject:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Foefening7juni2007%2FDSCF0493.jpg&hash=4127e516076892573a3768fc1669a1f3)

gewapend met aggregaat en  magnum pro 2000 rookmachine    (http://www.jemsmoke.com/product/product.asp?product=magnumpro2000) van een sponsor (http://audio-rent.nl) werd het ruime sop (lees "grote water") opgezocht.

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Foefening7juni2007%2FDSCF0565.jpg&hash=491f1598aac2f3cbd2503ed45bfcf9b8)


En al snel is een beginnende brand aan boord te zien vanaf de kant,  door domme pech tijdens het bijvullen van het aggregaat.



(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Foefening7juni2007%2FDSCF0516.jpg&hash=bd8c3859f3a4efc44eca20c76e57f6d9)




(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Foefening7juni2007%2FDSCF0498.jpg&hash=949785e07af99e7cda210f172c767043)


welke zich lijkt uit te breiden...


(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Foefening7juni2007%2FDSCF0499.jpg&hash=367e2314069f7798079d19628bb74e0c)

Over rook gesproken, nu weer even naar de pizza's kijken...

Henk
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Henk op 9 juni 2007, 19:14:51
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Foefening7juni2007%2FDSCF0539.jpg&hash=6d7d79e7639e433e026c97b27ad4f5ce)


Aan boord wordt een mayday uitgezonden, natuurlijk over de eigen porto. (Nietemin is de kustwacht op de hoogte gebracht van de oefenelementen om te zorgen dat die niet voor een echt noodgeval wordt aangezien).




en het is hier ook te zien dat de toestand steeds nijpender wordt:


(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Foefening7juni2007%2FDSCF0540.jpg&hash=0080b160e8eeadc860d72c7e40c6ad15)



Ik speel kustwachtje en probeer de reddingsboten zoveel mogelijk van de wijs te brengen door allerlei vragen te stellen terwijl zij alleen maar snel op weg willen.

Wat is Uw ETA, is de Seeker bij U, kan die ook mee? En maan zelfs tot voorzichtigheid. ( wat soms ook echt gebeurd zoals bij de ontploffing op de Schelp...).

Maar dit keer zitten de angels niet in de communicatie, die verloopt goed, maar in de uitvoering. Men vertrekt vanuit de Aanloop haven van Huizen.]


De cobra ziet er weer professioneel ui:



(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Foefening7juni2007%2FDSCF0481.jpg&hash=eed020ad30062e87f8d284a9a03d89df)

wordt vervolgt, nu weer even aan het werk...


Henk
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Henk op 9 juni 2007, 21:36:12
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Foefening7juni2007%2FDSCF0518.jpg&hash=0dd3c382e7fbb1e177914d025ef4eaed)

De Cobra onderweg.

De spuit wordt klaargemaakt, maar hieronder gaat het niet helemaal goed, enig idee wat anders zou moeten?




(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Foefening7juni2007%2FDSCF0500.jpg&hash=1ef68b339047c30933c2c793afea45c5)



en dit kan al helemaal niet! ( al wordt het regelmatig zo gedaan...)


(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Foefening7juni2007%2FDSCF0508.jpg&hash=831b8def0d684e6c5ed2843f35ff1574)



Zo...,komt U maar bij ons aan boord...

Henk


een filmpje (http://reddingbrigade.net/video's/snelnaardebrand.html)
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Ernst Brokmeier op 9 juni 2007, 21:59:03
oooohhhh!!!...iemand zonder redvest op de foto!  :D ;D

maar nu ff serieus, wat gaat er mis met de spuit? (of bedoel je aan de verkeerde kant van de wind?)
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Henk op 9 juni 2007, 23:08:28
oooohhhh!!!...iemand zonder redvest op de foto!  :D ;D

maar nu ff serieus, wat gaat er mis met de spuit? (of bedoel je aan de verkeerde kant van de wind?)

Ja precies, de boot naderen aan de verkeerde kant van de wind, tegen de wind in als bij een drenkeling.

En er zijn twee mensen zonder redvest: de eigenaar van het jacht en een duiker van ons die so speelt:


(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Foefening7juni2007%2FDSCF0521.jpg&hash=0e6a609596d51dd058299ce8b22c3431)

Maar die drijft ook zonder redvest vrij aardig  ;D

Henk
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Jommie op 10 juni 2007, 16:15:31
Ik neem aan dat jullie met so een "slachtoffer" bedoelen?

Bij ons is die afkorting nl. voor een "Stoffelijk Overschot".

Ron
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Henk op 10 juni 2007, 20:05:49
Ik neem aan dat jullie met so een "slachtoffer" bedoelen?

Bij ons is die afkorting nl. voor een "Stoffelijk Overschot".

Ron

Ja Melmac, ik vond het slachtoffer al altijd een beetje lugubere benaming bij de EHBO lessen, maar in de eerste hulp is een slachtoffer een gewonde, als in het slachtoffer van oplichting.

Leuk je nu eens aan de telefoon gehad te hebben trouwens...

Henk
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Henk op 10 juni 2007, 21:38:46
Is er iemand die weet wat hier ernstig mis gaat op deze foto tijdens het van boord halen van het SO en hoe het wel had gemoeten?


(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Foefening7juni2007%2FDSCF0508.jpg&hash=831b8def0d684e6c5ed2843f35ff1574)


Henk
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Rescue op 11 juni 2007, 14:39:33
Een paar opmerkingen bij de foto's, maar ik kan het natuurlijk niet goed zien, daarom stel ik maar een paar vragen

Het lijkt me een polyester boot, een brand in dergelijke boot, is binnen 10 minuten al niet beheersbaar ?, Waar ligt de gastank ?


Er staat op de foto een slachtoffer of een redder op zonder hoofd, dat lijkt me een zeer erntig trauma..

De Seeker en Cobra varen tegen het schip aan ?, bij een brand van dergelijke omvang, kan zelfs een polyester romp al heet zijn..

Er zijn lijken kunststoff lijnen vast gemaakt, in plaats van een lange (anker)ketting gebruiken en pas op minimaal twee meter van de boot een lijn.. (Kunststoflijnen smelten vaak en dan is er geen controle meer over het brandende object.

Is er al een anker uitgeworpen om afdrijven van het object te voorkomen, of een ketting en sleeplijn om de boot naar de ondiepte of buiten de vaargeul te halen.
Welke blusmiddelen worden gebruikt ? Ik zie geen waterstralen, terwijl er wel gewerkt word met een pomp ?

Blusdekens kunnen de zuurstof toevoer naar de brand enorm beperken en zijn makkelijk te gebruiken.


De man aan het roer, blijft verbeten voldhouden.. ondanks de rook.. Dat zal in het echt niet gebeuren.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Foefening7juni2007%2FDSCF0499.jpg&hash=367e2314069f7798079d19628bb74e0c)

De beschermende middelen van de redders lijken mij zwaar onvoldoende. Geen brandweer handschoenen, Er staat een redder in de rook ? Adembescherming, In principe zou afhankelijke adembescherming al voldoende zijn.

Misschien heb je nog wat evaluatie punten ?, Is in de oefening ook de samenwerking met de brandweer in dit traject meegenomen ?
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Henk op 11 juni 2007, 17:00:56
Precies Rescue, gelukkig nog iemand die deze leerpunten ziet, ik begon me al zorgen te maken.

Natuurlijk hebben we deze oefening enkele malen gedaan waar steeds de verbeterpunten in de nieuwe set werden meegenomen, net zolang tot het zo goed mogelijk gaat.

Het aanvaren geschiedt natuurlijk bovenwinds:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Foefening7juni2007%2FDSCF0528.jpg&hash=dd24a1cf0a2fd90e5a1f24a8c5a0f0c2)

Waarbij één van de reddingsboten op ruime afstand blijft, als backup voor de eerste.


http://reddingbrigade.net/plaatjes/oefening7juni2007/DSCF0556.jpg

Daarbij wordt geen kontakt gemaakt met de brandende boot, dit is met een rubberboot geen optie. Met een stalen boot zou de kracht van een eventuele ontploffing nog naar boven kunnen gaan, bij een polyester schip is ws iedereen binnen 20 meter dood! Dicht in de buurt is zoveel stralingswarmte dat een tube in no time in de hens zal gaan. ( bij de brandende boot in de Eemhof verschroeide mijn wenkbrouwen:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.reddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Fbootbrand.jpg&hash=2bf01565588bfd2ac3f7d9fc83f8b070)
de Seeker blust bij een daadwerkelijke brand

De man achter het roer doet niet mee, die zonder hoofd speelt de enige opvarende ik ben als waarnemer aan boord.

De man moet bewogen worden over boord te springen en vervolgens naar de reddingsboot geholpen worden door een reddingszwemmer.

zo snel mogelijk aan boord, dan meteen weer weg bij de brandende boot (daar ligt niet onze prioriteit) en dan pas eerste onderzoek gewonde.

Wij hebben besloten om (anders duurt het te lang) al bij het uitvaren bij de kustwacht om een ambu standby te verzoeken op een aan te geven plek, in dit geval in de haven van Huizen.

De andere boot blijft op veilige afstand bij de brand liggen ter beveiliging en wacht de komst van de brandweer af.

Dat was wat wij er (tot nu toe) uit leerden.

Wat betreft het doorspreken met de brandweer: twee van onze mensen zijn afkomstig uit de brandweertak (zijn brandwacht), de brandweer zelf hier heeft alleen behoefte aan kontakt met de KNRM.

Henk
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: 9910001 op 11 juni 2007, 18:22:09
Verder weet ik niet wat blussen met deze tuinslang uithaald lijkt mij een gebed zonder end en deze zal je ook meer dan onvoldoende beschrming geven waarneer je in de buurt wilt komen.


9910001
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Rescue op 11 juni 2007, 19:11:24
Ik snap dat je in een zo'n oefening niet een boot vol met water zet en of je dure rook apparatuur en aggregaat kletsnat maakt. Maar de foto gezien roept bij mij de zelfde vraag op..

Wat voor bluscapaciteit heeft deze pomp , Liters per minuut, en met wat voor druk)
Hoe zuigen ze water aan ?, type zuigslang of zuigbuis ? wat voor korf gebruiken ze..
Wat voor slang en sproeistuk word er gebruikt ? Wel eens gedacht aan een kelderstraalpijp ?
Welke andere blusmiddelen waren beschikbaar voor de oefening ?

Met betrekking tot de oefening,  Waar in de boot was de brand ?.
Wat is de reden om van zo grote afstand een bluspoging te doen met een kleine gebundelde straal ?

Is er een drijver of marker aan de boot met ketting vast gemaakt..  voor een sleepverbinding of als de boot zou zinken ?  

Wat was de taak verdeling tussen de Seeker en de Cobra ?
Het zou logisch lijken, als de Seeker om de slachtoffers zou bekommeren en de Cobra over de berging en eventuele blussing..
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Henk op 11 juni 2007, 19:51:48
Ik snap dat je in een zo'n oefening niet een boot vol met water zet en of je dure rook apparatuur en aggregaat kletsnat maakt. Maar de foto gezien roept bij mij de zelfde vraag op..

Wat voor bluscapaciteit heeft deze pomp , Liters per minuut, en met wat voor druk)
Hoe zuigen ze water aan ?, type zuigslang of zuigbuis ? wat voor korf gebruiken ze..
Wat voor slang en sproeistuk word er gebruikt ? Wel eens gedacht aan een kelderstraalpijp ?
Welke andere blusmiddelen waren beschikbaar voor de oefening ?

Met betrekking tot de oefening,  Waar in de boot was de brand ?.
Wat is de reden om van zo grote afstand een bluspoging te doen met een kleine gebundelde straal ?

Is er een drijver of marker aan de boot met ketting vast gemaakt..  voor een sleepverbinding of als de boot zou zinken ?  

Wat was de taak verdeling tussen de Seeker en de Cobra ?
Het zou logisch lijken, als de Seeker om de slachtoffers zou bekommeren en de Cobra over de berging en eventuele blussing..



De bluspoging bleef bij een poging, heeft alleen nut bij een kleine beginnende brand. Een brand heeft onze aandacht niet echt, de zorg gaat echt uit naar het redden van so. Daarbij is de Cobra niet alleen berger, maar even zo vaak redder en gelijkwaardig aan de Seeker met uitzondering van de medische zorg. Die nemen wij later wel van hem over en die kunnen we ook verlenen door bij hem aan boord te gaan. In de praktijk is de Cobra meestal als eerste (heeft kennelijk niets beter te doen dan standby liggen)en dan gaat iemand (of meerdere) van ons bij hem aan boord als wij later arriveren.


Maar nogmaals, het blussen en het behoud van het jacht is bijzaak voor ons, meer een kerntaak van de brandweer . Het oefenen en mijn interesse is dan ook slechts gericht op het redden, hoe graag Menno ook met zijn spuit speelt  :).

De positie van de brandende boot is een halve mijl ten Noordwesten van de Haven van Huizen. En als tie zinkt is ie mooi uit  ;).

Henk
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Peter71 op 11 juni 2007, 19:56:31
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Foefening7juni2007%2FDSCF0528.jpg&hash=dd24a1cf0a2fd90e5a1f24a8c5a0f0c2)

Als ik dit zie,schieten de tranen in m,n ogen.Ik zie een armetierig straaltje,waar je niets mee kunt.Wil je effectief een boot benaderen,en zelfs even geen last hebben van de hitte.Dan zul je een flinke sproeistraal nodig hebben,en dus pompvermogen.Wel eens aangedacht dat dat ene straaltje in geval van een vloeistof brand de ellende vergroot?Je verspreidt namelijk de brandende vloeistof,wel een punt om in de gaten te houden als je nog niet weet wat er brandt.
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Rescue op 11 juni 2007, 20:12:22
De bluspoging bleef bij een poging, heeft alleen nut bij een kleine beginnende brand. Een brand heeft onze aandacht niet echt, de zorg gaat echt uit naar het redden van so. Daarbij is de Cobra niet alleen berger, maar even zo vaak redder en gelijkwaardig aan de Seeker met uitzondering van de medische zorg. Die nemen wij later wel van hem over en die kunnen we ook verlenen door bij hem aan boord te gaan. In de praktijk is de Cobra meestal als eerste (heeft kennelijk niets beter te doen dan standby liggen)en dan gaat iemand (of meerdere) van ons bij hem aan boord als wij later arriveren.


Maar nogmaals, het blussen en het behoud van het jacht is bijzaak voor ons, meer een kerntaak van de brandweer . Het oefenen en mijn interesse is dan ook slechts gericht op het redden, hoe graag Menno ook met zijn spuit speelt  :).

De positie van de brandende boot is een halve mijl ten Noordwesten van de Haven van Huizen. En als tie zinkt is ie mooi uit  ;).

Henk

Ik denk dat juist als First Response Unit je juist moet weten wat je moet doen, om te voorkomen dat een incident escalleert..  De bluspoging ziet er goed bedoeld uit, echter dat kan heel veel slimmer..
First Response is meer dan alleen medisch om je slachtoffer te bekommeren, maar juist ook te kijken of je slimmer kan werken en je eigen veiligheid voor op kan stellen..

Dat je regelmatig met je equipment oefent is natuurlijk slim, maar met enige vorm van slim montage werk.. Vaste zuigmond en zuigkorf, vaste pomp, en een korte LD slang en een kan je ook hele grote deken van water zetten zodat je veilig dichtbij kan komen en kan voorkomen dat een brandend schip elke kant met de wind mee gaat..

Echter met veel water op een schip spuiten, dat niet vastligt, of niet aangehaakt ligt, betekend dat het schip gaat wegdrijven.. Dus aanhaken, met een ketting is altijd slim, en met een beetje handigheid kan je dat van een beetje afstand beheerst doen.  Dus voor dat je gaat blussen met water en een pomp moet je aanhaken..
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Henk op 11 juni 2007, 20:25:02
Helemaal mee eens!
800 l per minuut met 3 bar ofzo haalt weinig tot niets uit en ik herhaal nog maar eens dat ik de brandbestrijding typisch een taak vind van de brandweer. En als de mensen er af zijn en er is zicht op de komst van de brandweer binnen pak weg een half uur moet je er helemaal van af blijven.
In de haven van de Eemhof was een heel ander geval, de brandweer kon daar niet direkt bij en moest van ver (Zeewolde) komen. De boot was brandend de haven ingevaren en er bestond gevaar voor alles wat er in lag die met de houten steigers en naastliggende boten. Toen die dreigden in zijn geheel in vlammen op te gaan heb je geen keus en moet je gaan blussen.

Maar vloeistoffen aan boord van een zeilboot? Peter, welke bedoel mogelijke vloeistoffen bedoel je? Aan boord van een dergelijke zeilboot bevindt zich een 12 liter dieseltank, voldoende om van de Randmeren naar Zeeland te varen als tie al vol is.

Henk
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Jerommeke op 11 juni 2007, 20:28:31


Maar vloeistoffen aan boord van een zeilboot? Peter, welke bedoel mogelijke vloeistoffen bedoel je? Aan boord van een dergelijke zeilboot bevindt zich een 12 liter dieseltank, voldoende om van de Randmeren naar Zeeland te varen als tie al vol is.



 

Er kan natuurlijk ook een bezinetank inzitten, met minimaal 25 liter benzine, als dat brand en je spuit er water op, dan krijg je een lopend vuurtje ...  :-X
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Peter71 op 11 juni 2007, 20:44:09
Maar vloeistoffen aan boord van een zeilboot? Peter, welke bedoel mogelijke vloeistoffen bedoel je? Aan boord van een dergelijke zeilboot bevindt zich een 12 liter dieseltank, voldoende om van de Randmeren naar Zeeland te varen als tie al vol is.

Henk

 
Ook als diesel eenmaal brandt doe je helemaal niets met een waterstraaltje,met dat waterstraaltje verspreidt je de vloeistof.Wat brandende benzine doet hoef ik hopenlijk niet uit te leggen.Zeker  met dit warme weer dampt benzine nog makkelijker uit.Dus brandt nog even harder.Zelfs wij krijgen een flink brandende benzinetank niet uit met onze HD-stralen met 40 bar erop.Daar zal toch echt de poederblusser of schuim voor aan te pas moeten komen.

En dan nog wat,een middagje blustraining met kleine blusmiddelen kan geen kwaad,dan zie je wat vuur doet en wat een brandblusser kan.Maar wat nog belangrijker is,je ziet ook wanneer een brandblusser geen effect meer heeft. ;)
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Henk op 11 juni 2007, 20:50:46
Er kan natuurlijk ook een bezinetank inzitten, met minimaal 25 liter benzine, als dat brand en je spuit er water op, dan krijg je een lopend vuurtje ...  :-X

Een benzinemotor zit in een speedboot. Dergelijke zeiljachten heb ik nog niet gezien met een benzinemotor. Ze zijn er misschien wel, 1% ofzo. En met poederblussen haalt niets uit, drie grote poederblusser zijn in dat kleine (benzine aangedreven) motorbootje gegaan zonder merkbaar effect. Een poederblusser is voor een beginnende brand. Maar dan is de benzinetank ook nog niet ontploft en kun je dus nog met water blussen. Gaat de benzinetank dan is het geen beginnende brand meer. Ik heb nog niet meegemaakt (en ik heb er wel een paar zien gaan onderhand) dat zelfs een brandweer het dan nog uitkrijgt. Als het polyester (gassen!) een keer brand dan is de 12 l diesel kinderspel. Weet je vanaf hoever je dat kan zien ;D

Dat heet gecontroleerd uit laten branden.

Maar zo zie je maar weer dat er voor het blussen veel meer aandacht is dan voor het redden...

Henk
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Rescue op 11 juni 2007, 20:59:31
In de casus kan de brandweer er ook niet snel bij..  Echter je kan het werk voor ze wel makkelijker maken, door de goede dingen te doen, en niet de situatie te verergeren..  

Met een paar slimme techniekjes kan je het de brandweer veel makkelijker maken, maak vaak zelf als veel dingen doen.  Echter polesterbootjes die branden, branden vaak af tot de waterlijn..  Echter als het wrak kan verplaatsen naar een veilige locatie

De techniek die jullie gebruikte in de Eemhof was misschien ook wel hier toepasbaar ?

Het redden van slachtoffers is belangrijk, maar je eigen veiligheid is nog veel meer belangrijker.. en daar gaat het om in deze vraag stelling..  

Elke redding begint met een scene-assesment, en in deze oefening zitten daar de leermomenten, waarbij je echt onveilige situaties krijgt...
Plus een incident is niet klaar als de slachtoffers weg zijn en de brand is geblust, Alle hulpverlening is een ketenhulpverlening, en o.a. rijkswaterstaat en andere partijen komt er nog werk er naar.  Als goede hulpverlener hou je daar ook mee..
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Henk op 11 juni 2007, 21:04:38
In de casus kan de brandweer er ook niet snel bij..  Echter je kan het werk voor ze wel makkelijker maken, door de goede dingen te doen, en niet de situatie te verergeren..  

Met een paar slimme techniekjes kan je het de brandweer veel makkelijker maken, maak vaak zelf als veel dingen doen.  Echter polesterbootjes die branden, branden vaak af tot de waterlijn..  Echter als het wrak kan verplaatsen naar een veilige locatie

De techniek die jullie gebruikte in de Eemhof was misschien ook wel hier toepasbaar ?

Het redden van slachtoffers is belangrijk, maar je eigen veiligheid is nog veel meer belangrijker.. en daar gaat het om in deze vraag stelling..  

Elke redding begint met een scene-assesment, en in deze oefening zitten daar de leermomenten, waarbij je echt onveilige situaties krijgt...
Plus een incident is niet klaar als de slachtoffers weg zijn en de brand is geblust, Alle hulpverlening is een ketenhulpverlening, en o.a. rijkswaterstaat en andere partijen komt er nog werk er naar.  Als goede hulpverlener hou je daar ook mee..



Zeker mee eens, dat is zinnig! Wrakmarkering, milieuschade beperking al deze dingen dienen mee genomen te worden en daar speelt RWS de hoofdrol in. Echter is RWS een onderdeel van de kustwacht en zal dit automatisch op gang komen in samenspraak met de eenheden ter plaatse. Volgens mij verloopt dat langs een vast protocol.
Maar daar kan Melmac ons vast wat meer over vertellen...

Henk
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Peter71 op 11 juni 2007, 21:12:17
Zeker mee eens, dat is zinnig! Wrakmarkering, milieuschade beperking al deze dingen dienen mee genomen te worden en daar speelt RWS de hoofdrol in. Echter is RWS een onderdeel van de kustwacht en zal dit automatisch op gang komen in samenspraak met de eenheden ter plaatse. Volgens mij verloopt dat langs een vast protocol.
Maar daar kan Melmac ons vast wat meer over vertellen...

Henk
Prachtig dat RWS is opgenomen in het protocol,maar we zijn nog steeds allemaal mensen,en we kunnen allemaal wat vergeten.Ook wij checken af of de politie,ambulance en noem ze maar op meerijden,stukje meedenken.Daarmee kun je voor je zelf al een paar punten afvinken onder het mom"daar hoef ik niet meer aan te denken,is geregeld"

Je zei ook nog dat de intensie is dat de brand blussen belangrijker leek.Uiteraard gaat slachtofferzorg voor,maar een situatie is nog niet onder controle zolang de brand niet bedwongen is.Er kunnen dan nog steeds onverwachte situaties voordoen,waar jullie zelf of andere figuren in de buurt slachtoffer van kunnen worden.Dus slachtofferzorg ja,op de eerste plaats,maar dan volgt al snel de brandbestrijding  ;)
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Matthijs op 11 juni 2007, 22:18:48
De kans is groot in deze situatie dat de seeker de plek des onheils verlaat.
Het slachtoffer(s) 100% zuurstof geven e.d. en (met gepaste snelheid) naar de wachtende ambu toe gaan.

Ondertussen zal de Cobra, KNRM en de reddingbrigade(s) de rest afhandelen.

Het valt mij wel op dat er veel gesproken wordt over de manier van blussen en het schip veilig stellen voor de omgeving/brandweer. De handelingen die plaats vinden met het slachtoffer of de manier van vanboord halen, wordt minder over gesproken.

Matthijs
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Matthijs op 11 juni 2007, 22:28:09
Brandbestrijding is voor de brandweer ook  niet altijd even makkelijk.

Een tijdje geleden is er in de aanloophaven van Huizen een bayliner in vlammen op gegaan. Deze lag aan de steiger naast een ander polyjacht. Na het ariveren van de eerste tas is er met veel water gespoten.... tevergeefs.
Na ongeveer drie kwartier en drie tassen verder is er dan toch maar overgegaan op schuim. Resultaat.... twee/drie minuten later is de vlammenzee gedoofd.

Ik zal eens kijken of ik er nog foto's van heb.

Het schip is in opdracht later door mijzelf geborgen.

Matthijs
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Henk op 11 juni 2007, 22:33:30
Prachtig dat RWS is opgenomen in het protocol,maar we zijn nog steeds allemaal mensen,en we kunnen allemaal wat vergeten.Ook wij checken af of de politie,ambulance en noem ze maar op meerijden,stukje meedenken.Daarmee kun je voor je zelf al een paar punten afvinken onder het mom"daar hoef ik niet meer aan te denken,is geregeld"

Je zei ook nog dat de intensie is dat de brand blussen belangrijker leek.Uiteraard gaat slachtofferzorg voor,maar een situatie is nog niet onder controle zolang de brand niet bedwongen is.Er kunnen dan nog steeds onverwachte situaties voordoen,waar jullie zelf of andere figuren in de buurt slachtoffer van kunnen worden.Dus slachtofferzorg ja,op de eerste plaats,maar dan volgt al snel de brandbestrijding  ;)

Maar vind jij dat wij dat moeten doen? Ik zeg eerlijk, dat is niet mijn ding. Als het moet dan moet het maar wat mij betreft kijk ik naar een jacht dat helemaal uitbrandt tot er niets van over is.

Op het open water houd je iedereen op afstand tot ie uit is, blussen kun je 'm zeker niet dus wat zal je gaan knoeien.

Misschien wat pijnlijk, maar mag ik jullie herinneren aan een speedboot die goed bereikbaar in de aanloophaven in brand vloog en waar de brandweer binnen 7 minuten ter plaatse was met twee Tassen? Schuim werd wegens millieu aspecten de eerste drie kwartier niet gebruikt. En brandblussers raken ook een keer leeg:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Freddingbrigade.net%2Fplaatjes%2Foefening7juni2007%2FP8170939.jpg&hash=b6606dec42beeb583256b9f44ce1fad4)


Nou, dan lukt het op het grote boze water al helemaal niet...

Henk
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Henk op 11 juni 2007, 22:34:47
Brandbestrijding is voor de brandweer ook  niet altijd even makkelijk.

Een tijdje geleden is er in de aanloophaven van Huizen een bayliner in vlammen op gegaan. Deze lag aan de steiger naast een ander polyjacht. Na het ariveren van de eerste tas is er met veel water gespoten.... tevergeefs.
Na ongeveer drie kwartier en drie tassen verder is er dan toch maar overgegaan op schuim. Resultaat.... twee/drie minuten later is de vlammenzee gedoofd.

Ik zal eens kijken of ik er nog foto's van heb.

Het schip is in opdracht later door mijzelf geborgen.

Matthijs

Ja kijk eens of je daar nog foto's van hebt... We zijn weer eens tegelijk aan het posten   8)  ::)  :P

(hoeveel wil je er hebben...  ;D  ;D )

Henk
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Rescue op 12 juni 2007, 16:27:12
Misschien moet je dan kijken naar een product als Fire Knock-Out (http://www.fireknockout.com/)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.fireknockout.com%2Fpics%2Fprodbalk.jpg&hash=001c0061965357144f5058ef8557dd66)

Dat is juist snel inzetbaar bij dit soort branden en dat kan heel veel ellende voorkomen, en scheelt heel veel waterspuiten..

Verder met een beetje handigheid werp je het snel in de brandhaard zonder dat je aanboord hoeft te komen..
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Brandpreventist op 12 juni 2007, 16:54:30
Misschien moet je dan kijken naar een product als Fire Knock-Out (http://www.fireknockout.com/)
http://www.fireknockout.com/pics/prodbalk.jpg[mg]

Dat is juist snel inzetbaar bij dit soort branden en dat kan heel veel ellende voorkomen, en scheelt heel veel waterspuiten..

Verder met een beetje handigheid werp je het snel in de brandhaard zonder dat je aanboord hoeft te komen..

Hé....... eerst bewijzen dat het werkt en dan pas gaan toepassen.....  ;)
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Rescue op 12 juni 2007, 16:58:56
Hé....... eerst bewijzen dat het werkt en dan pas gaan toepassen.....  ;)

Waarom denk je dat het niet werkt ?,,  Ik heb het aantal keren al mogen proberen, en ik heb echt de indruk dat het redelijk goed werkt ?..  Hellaas kan ik niet elke week een boot in de brandsteken, en een 5 Liter Fire Knock-Out proberen..

Waarom zeg je dat het eerst bewezen moet worden ?,  waarom klink je hierin sceptisch ?
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Brandpreventist op 12 juni 2007, 17:04:36
Waarom denk je dat het niet werkt ?,,  Ik heb het aantal keren al mogen proberen, en ik heb echt de indruk dat het redelijk goed werkt ?..  Hellaas kan ik niet elke week een boot in de brandsteken, en een 5 Liter Fire Knock-Out proberen..

Waarom zeg je dat het eerst bewezen moet worden ?,  waarom klink je hierin sceptisch ?


Omdat er regelmatig fabrikanten komen die beweren het 20e wereld wonder op brandbestrijdingsgebied te hebben uitgevonden. Als je dan de boel gaat evalueren dan blijken er toch haken en ogen aan hun product te kleven.

Een brandveiligheidsvoorziening plaats je niet voor een 1/2 jaar of een jaar maar minstens voor 10 jaar gegarandeerde werking. Een middel moet dan ook 'uitgetest' zijn. Wat ik vaak zie is dat een producent daar geen tijd/geld voor heeft en het met een beperkt aantal testen / onderzoeken op de markt zijn.

 :)
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Peter71 op 12 juni 2007, 17:09:17


Omdat er regelmatig fabrikanten komen die beweren het 20e wereld wonder op brandbestrijdingsgebied te hebben uitgevonden. Als je dan de boel gaat evalueren dan blijken er toch haken en ogen aan hun product te kleven.

Een brandveiligheidsvoorziening plaats je niet voor een 1/2 jaar of een jaar maar minstens voor 10 jaar gegarandeerde werking. Een middel moet dan ook 'uitgetest' zijn. Wat ik vaak zie is dat een producent daar geen tijd/geld voor heeft en het met een beperkt aantal testen / onderzoeken op de markt zijn.

 :)


En ook vraagt elk brandbestrijdingsmiddel om onderhoud,en daar schiet het ook tekort in.Nu ken ik toevallig dit product redelijk,en werkt het wel naar behoren.Maar er zitten toch een aantsl stevige "maren"aan.Waaronder een goede inbreng in het vuur ;)
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Rescue op 12 juni 2007, 17:58:50
De enige catch is van dit product is, dat hij goed in de vlammen moet komen..  Dat vergt enige handigheid..

Echter bij mijn weten is dit type blusmiddel de enige die dit soort scheepbranden snel en veilig uit kan krijgen, zonder dat je veel andere middelen nodig hebt..  Voor het werk van JSH en HOGE zou dit een betere oplossing zijn, met adequate training natuurlijk, dan zo'n klein straaltje..

even aangepast..

Het volgende product..hoeft niet precies in de vlammen gegooid worden..

FP-1000M Droge Aërosol Blusser van Firepro (http://www.cfs.nl/firepro/nl/frameset.html)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.cfs.nl%2Ffirepro%2Fimage%2Ffp1000m.jpg&hash=84427ee52c918c99dfaf96b63297bbf0)

Beide producten zijn zeker niet nieuw en ongetest.. Ze bestaan al een tijdje.. En hebben zich ook al redelijk bewezen en worden ook door het verzekeringswezen als alternatief blusmiddel geaccepteerd..
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Henk op 12 juni 2007, 18:09:55
Voor het werk van JSH en HOGE zou dit een betere oplossing zijn, met adequate training natuurlijk, dan zo'n klein straaltje..

Jullie doen je best maar, ik train liever mensen redden.

Henk
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Brandpreventist op 12 juni 2007, 18:35:52
De enige catch is van dit product is, dat hij goed in de vlammen moet komen..  Dat vergt enige handigheid..

Echter bij mijn weten is dit type blusmiddel de enige die dit soort scheepbranden snel en veilig uit kan krijgen, zonder dat je veel andere middelen nodig hebt..  Voor het werk van JSH en HOGE zou dit een betere oplossing zijn, met adequate training natuurlijk, dan zo'n klein straaltje..

even aangepast..

Het volgende product..hoeft niet precies in de vlammen gegooid worden..

FP-1000M Droge Aërosol Blusser van Firepro (http://www.cfs.nl/firepro/nl/frameset.html)

http://www.cfs.nl/firepro/image/fp1000m.jpg[img]

Beide producten zijn zeker niet nieuw en ongetest.. Ze bestaan al een tijdje.. En hebben zich ook al redelijk bewezen en worden ook door het verzekeringswezen als alternatief blusmiddel geaccepteerd..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandvijfhoek  ;)

Brandvijfhoek

De brandvijfhoek geeft de vijf belangrijkste factoren weer die spelen bij een brand:

    * brandbare stof
    * zuurstof
    * ontstekingstemperatuur
    * mengverhouding
    * katalysator

De eerste drie factoren tezamen worden ook de "branddriehoek" genoemd.

De factor "mengverhouding" geeft aan dat hoe fijner de brandbare stof verdeeld is met de zuurstof, hoe beter het mengsel brandt. De mengverhouding is o.a. cruciaal bij stofexplosies. Bij stofexplosies bestaat het explosieve mengsel uit zeer fijn verdeeld stof welke goed gemengd is met de omringende lucht. Ook bij de verbranding in benzine-motoren is de mengverhouding van belang: des te beter de fijne benzinedruppeltjes verdeeld zijn met de lucht (druppelgrootte), en des te optimaler de hoeveelheid brandstof t.o.v. de hoeveelheid lucht, des te beter de verbranding.

De laatste factor van de brandvijfhoek is de katalysator. Deze kan positief katalytisch zijn (het branden wordt versneld) of negatief katalytisch. Poederblussers werken negatief katalytisch.





Fire pro is een negatief katalytische product. Als het dus waait (en dat doet het wel eens op het water), de aerosol is 'verwaait' en de vloeistof / materiaal dampt nog steeds gas uit + de temperatuur is hoog genoeg dan zal er een herontsteking plaats vinden  ;)
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Brandpreventist op 12 juni 2007, 18:36:19
Jullie doe je best maar, ik train liever mensen redden.

Henk

Vooral blijven doen!! Iedere brand gaat op een gegeven moment uit...  ;) ;D ;D ;D
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Peter71 op 12 juni 2007, 19:26:54
De enige catch is van dit product is, dat hij goed in de vlammen moet komen..  Dat vergt enige handigheid..

Echter bij mijn weten is dit type blusmiddel de enige die dit soort scheepbranden snel en veilig uit kan krijgen, zonder dat je veel andere middelen nodig hebt..  Voor het werk van JSH en HOGE zou dit een betere oplossing zijn, met adequate training natuurlijk, dan zo'n klein straaltje..

even aangepast..

Het volgende product..hoeft niet precies in de vlammen gegooid worden..

FP-1000M Droge Aërosol Blusser van Firepro (http://www.cfs.nl/firepro/nl/frameset.html)

http://www.cfs.nl/firepro/image/fp1000m.jpg (http://www.cfs.nl/firepro/image/fp1000m.jpg)

Beide producten zijn zeker niet nieuw en ongetest.. Ze bestaan al een tijdje.. En hebben zich ook al redelijk bewezen en worden ook door het verzekeringswezen als alternatief blusmiddel geaccepteerd..

Hoe groot acht jij de kans dat je daadwerkelijk op een wiebelend schip in ene precies goed gooit?Ik denk dat als je dat in ene lukt,je ook profbasketballer kan worden  ;D
Dan hebben die dingen alleen nut in gesloten ruimte,houdt in dat als de brand nog binnen is,je mazzel moet hebben dat er een deur of raam open is.Mik je toevallig tegen de giek,of tegen iets anders aan,prouceert dat ding in de kuip zijn bluswolk,einde bluspoging.In een open boot verwaait de blusstof voordat het effectief werk levert.Maar dat had Palmpie ookal vermeld
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: water-spotter op 12 juni 2007, 20:27:37
ik denk dat het het sar gedeelte de eerste prio heeft,personen af het schip.de Kustwacht zal denk ik als het er meerdere personen ab zijn en de brand te fel is meerdere reddingboten sturen en bepalen wie van deze reddingboten een brandweerkorps mee zal nemen. echter iedere rb zal als eerste voor de personen gaan en die eraf pakken. is dit niet nodig zal de reddingboot dus als gezegd een bandweerkorps meenemen zoals bij Urk onderlaast nog gebeurde.Ik hoorde dat die de brandweer meehadden en deze het betreffende bootje geblust hebben,nadat het bootje gesleept kon worden is deze afgeleverd in Lelystad waar de Lelystadse brandweer de zaak ovenam. Waren er personen in gevaar kan bijv. Lemmer of Enkhuizen of de boot van de Lelystadse brandweer gewaarschuwd worden en vervolgens zal de kustwacht beslissen wie wat meeneemt en wie voor SAR gaat...    op het ijsselmeer en markermeer is ook nog de Samij regeling van kracht..wat die doet in deze casus weet ik niet maar daar kan rescue wel het één en ander van vertellen ????.
dus eerst SAr en dan de rest.    dus jammer voor de boot maar dat heb je nou eenmaal op het water er kan niet van alles opgeroepen worden en niet iedereen kan direct overal bij..........
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: 9910001 op 12 juni 2007, 21:23:25
Ik denk ook dat blussen geen prioriteit heeft voor de knrm of reddingsbrigade (of vergelijkbare eenheden) omdat je hiervoor de cappaciteit niet ter plaatse kan krijgen. Mensen eraf halen op een veilige manier, hierbij kan je gebruik maken van water om jezelf te beschermen of je boot. De KNRM maakt gebruik van prewetting van de tubes om zo dichterbij een schip te kunnen komen zonder dat de tubes beschadigen, een stuk veiligheid om langzij te komen kan erg intresant zijn. Verder ekn ik ook voorbeelden waarbij de knrm bij heeft gedragen aan de blussing van een boot (witte zeehond na afloop niet meer wit) doordat zij vanaf de Dorus Rijkers veel bluscappaciteit hebben ten opzichten van andere boten welke in de omgeving waren.

9910001
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Jommie op 12 juni 2007, 21:45:17
Citaat
vervolgens zal de kustwacht beslissen wie wat meeneemt en wie voor SAR gaat...    op het ijsselmeer en markermeer is ook nog de Samij regeling van kracht..wat die doet in deze casus weet ik niet maar daar kan rescue wel het één en ander van vertellen ?.
dus eerst SAr en dan de rest.    dus jammer voor de boot maar dat heb je nou eenmaal op het water er kan niet van alles opgeroepen worden en niet iedereen kan direct overal bij..........

Prioriteit van de kustwacht is SAR. Zeker op het binnenwater en de ruime binnenwateren (Ijsselmeer/Markermeer/zuid-hollandse en Zeeuwse stromen.
Wij bepalen inderdaad wat eenieder zou moeten doen. Prio een evacueren van personen al dan niet gewond. Doordat er gewacht moet worden op brandweer zal er een onderverdeling gemaakt worden wie er als eerste bij kan zijn en die zal waarschijnlijk de taak krijgen om te evacueren.

Na evacuatie zal het SAMIJ in werking treden en komen rampen en incident bestrijding voor rekening van de CTPI & RWS. Die trouwens in een dergelijk geval meteen worden verwittigd. Via AC en CMIJ. Hierin zal de kustwacht dan verder een ondersteunende rol gaan vervullen aan de CTPI. Voornamelijk in het faciliteren van transportcapaciteit en RBT'en


Ron
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Maarten op 12 juni 2007, 22:16:42
Verder ekn ik ook voorbeelden waarbij de knrm bij heeft gedragen aan de blussing van een boot (witte zeehond na afloop niet meer wit) doordat zij vanaf de Dorus Rijkers veel bluscappaciteit hebben ten opzichten van andere boten welke in de omgeving waren.

9910001

Blussende Dorus Rijkers (nouja, blussend: in dit geval meer benevelende Dorus Rijkers)

(tijdens demo nationale vlootdagen)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.112diensten.nl%2FMaterieel%2FReddingsbrigade%26amp%3BKNRM%2Fimages%2Fknrm_den_helder_dorus_rijkers_%282%29.jpg&hash=f4aed92d0d80cc6ec1efcfc23413b735)

Hoe zit dat met de blusmogelijkheden van KNRM boten? Hebben ze allemaal een pomp aan boord? Kunnen daarop ook lagedruk brandweerslangen worden aangesloten? Zijn mensen van de KNRM getraint in blussen?
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: 9910001 op 12 juni 2007, 22:27:26
De grote boten kunnen een pomp op de 1 van de hoofdmotoren zetten waardoor er bluscappaciteit ontstaat welke een veilige inzet mogelijk maken, of de valentijns en de kleinere boten ook hierover beschikker is bij mij onbekend, in ieder geval een pomp vaartuigen leeg te pompen en dus ook waarschijnlijk als bluspomp welke beperkt in cappaciteit is. Een dergelijke nevel zal wel meer bescherming bieden tegen vuur als een gebonden straal, en ik weet niet of ze hier ook volle cappaciteit gebruiken.

9910001
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Maarten op 12 juni 2007, 23:14:35
De grote boten kunnen een pomp op de 1 van de hoofdmotoren zetten waardoor er bluscappaciteit ontstaat welke een veilige inzet mogelijk maken, of de valentijns en de kleinere boten ook hierover beschikker is bij mij onbekend, in ieder geval een pomp vaartuigen leeg te pompen en dus ook waarschijnlijk als bluspomp welke beperkt in cappaciteit is. Een dergelijke nevel zal wel meer bescherming bieden tegen vuur als een gebonden straal, en ik weet niet of ze hier ook volle cappaciteit gebruiken.

9910001

Bedankt voor je antwoord :)

Zo'n nevel is natuurlijk prima voor bescherming, maar ik wilde aangeven dat het voor de aanval stukken minder effectief is. (Het verhaal bij die demo was dat de KNRM ging blussen en toen zetten ze dit scherm op. Dat vond ik toch wel aparten dacht even dat ze niet meer dan dat in huis hebben.)

Maar voor wat betreft de opleiding van de redders op het gebied van brandbestrijding ??? Hoe zit het daarmee?
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Rescue op 12 juni 2007, 23:52:08
Hoe groot acht jij de kans dat je daadwerkelijk op een wiebelend schip in ene precies goed gooit?Ik denk dat als je dat in ene lukt,je ook profbasketballer kan worden  ;D
Dan hebben die dingen alleen nut in gesloten ruimte,houdt in dat als de brand nog binnen is,je mazzel moet hebben dat er een deur of raam open is.Mik je toevallig tegen de giek,of tegen iets anders aan,prouceert dat ding in de kuip zijn bluswolk,einde bluspoging.In een open boot verwaait de blusstof voordat het effectief werk levert.Maar dat had Palmpie ookal vermeld

Ik weet dat ik met de Fireknock-out redelijk precies op een bewegend doel kan gooien.. Ook van uit een boot.., precies in de kajuit van een schip.  En dat je misschien in de slechtste situatie er wel drie nodig hebt om precies in de vuurhaard te gooien hoeft geen probleem te zijn.. Dat is altijd nog minder middelen dan een complete bluspomp.. En zou relatief eenvoudig door snelle eenheden gebruikt kunnen worden. (lees reddingsbrigades en knrm.), Misschien is het niet altijd effectief genoeg..

Een ding weet ik zeker, nagenoeg geen blusboot is snel genoeg ter plaatse met voldoende middelen om een pleziervaartuig te blussen.. Misschien kan dit een bijdrage leveren tot een oplossing of stabilisering van een incident..

Verder tuurlijk heeft elke fase van een redding zo zijn eigen prioriteiten.. Daarover verder geen discussie.. Echter misschien kan je als team wel meerdere dingen tergelijkertijd.. Verder denk ik niet graag mono-disciplinair, maar naar multi-disciplinaire oplossingen..
En zie ik graag een oplossingen die samenwerking in de gehele keten mogelijk maken..

In het voorbeeld van deze oefening van Hoge, zitten een aantal leer momenten, die te overwegen waard zijn..

De SAMIJ is nu bestuurlijk aardig opdreef, en zeker in combinatie met project Waterrand, krijgt incident-management veel meer aandacht..  Echter Operationeel, moet er nog veel gebeuren.. Veel hangt nog operationeel gezien nog als los zand aan elkaar.. En dat komt door de vele kapiteins op het incident, zeg maar..
Ik moet zeggen dat veel zaken in de SAMIJ nu langzamerhand wel meer aandacht krijgen.. Maar dat geld ook meer voor de voorbeelden van de regeling waddenzee en regeling zeeuwse wateren..

In mijn beleving is de kustwacht toch de meest merkbare spil in het web, echter als je ziet dat nog veel brandweer eenheden, in het IJsselmeergebied nog steeds niet weten wat de rol van de kustwacht is.. is er voor de SAMIJ nog veel werk te verzetten...
Echter over SAMIJ en project waterrand kan je wel een apart topic starten..
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: water-spotter op 13 juni 2007, 10:39:07
Echter over SAMIJ en project waterrand kan je wel een apart topic starten..

lijkt me een goed idee,rescue is met zijn club aangesloten meschien kan die de werkwijze van samij in normale taal uitleggen
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Henk op 13 juni 2007, 10:56:47
Met de Samij ben je een paar uur onderweg eer die gaat werken. Deze loopt parallel aan het opplan SAR waar dezelfde dingen ook al in geregeld zijn. Wij hebben weinig met de Samij te maken.

Er staat in de SAMIJ dat de politie verantwoordelijk is voor het redden van de drenkelingen.

Maar ze zijn er niet altijd/bijna nooit, sommige/de meeste weten niet wat ze moeten doen, hebben (meestal) geen overlevingspakken en sommige kunnen alleen hard varen, maar manouvreren met de boot ho maar (met de dienstauto des te beter).

Henk
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Colin op 13 juni 2007, 14:29:51
Bedankt voor je antwoord :)

Zo'n nevel is natuurlijk prima voor bescherming, maar ik wilde aangeven dat het voor de aanval stukken minder effectief is. (Het verhaal bij die demo was dat de KNRM ging blussen en toen zetten ze dit scherm op. Dat vond ik toch wel aparten dacht even dat ze niet meer dan dat in huis hebben.)

Maar voor wat betreft de opleiding van de redders op het gebied van brandbestrijding ??? Hoe zit het daarmee?

Ik weet niet of dit op alle stations het geval is maar bemanningsleden van de Zeeuwse stations gaan regelmatig naar het oefencentrum in Vlissingen om te oefenen met kleine blusmiddelen. Ook op de stations zelf wordt wel eens geoefend: http://www.knrm.nl/70reddingstations/noordland/04nieuws/?TheArticle=6578  ;)

Tijdje geleden werd er bij een demonstratie nog gezegd dat de boten van de KNRM geen blusboten zijn en dat de blusmiddelen vooral dienen voor de eigen bescherming bij het overnemen van mensen van een brandend schip.
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Maarten op 13 juni 2007, 21:39:24
Ik weet niet of dit op alle stations het geval is maar bemanningsleden van de Zeeuwse stations gaan regelmatig naar het oefencentrum in Vlissingen om te oefenen met kleine blusmiddelen. Ook op de stations zelf wordt wel eens geoefend: http://www.knrm.nl/70reddingstations/noordland/04nieuws/?TheArticle=6578  ;)

Tijdje geleden werd er bij een demonstratie nog gezegd dat de boten van de KNRM geen blusboten zijn en dat de blusmiddelen vooral dienen voor de eigen bescherming bij het overnemen van mensen van een brandend schip.

Thanks Colin. Weten we gelijk hoe de KNRM denk over blussen ;) Althans, in het Zeeuwse. Er zijn stations die meer affectie hebben met de brandweer :)
Titel: Re: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE
Bericht door: Matthijs op 28 juni 2007, 19:56:55
He he, het duurde even maar hier komen ze :o :o :o



[verwijderd door de beheerder]