Hulpverleningsforum

Overige hulpdiensten => Reddingsbrigade/KNRM/Kustwacht => Topic gestart door: Thor op 22 april 2014, 22:05:09

Titel: Meerdere inzetten door grote aantallen schepen “Wittevloot”
Bericht door: Thor op 22 april 2014, 22:05:09

Reddingrapporten KNRM Enkhuizen
 
Meerdere inzetten door grote aantallen schepen “Wittevloot”

Enkhuizen, 10 - 18 april 2014

KNRM reddingstation Enkhuizen is de afgelopen anderhalve week diverse malen uitgevaren om hulp te verlenen aan boord van een riviercruiseschip.
Dat het vaarseizoen van de riviercruiseschepen, de zogenaamde “Wittevloot”, weer is aangebroken is goed te merken in Enkhuizen. Dagelijks meren er verschillende aan in de haven tot soms wel tien te gelijk. Aan boord bevinden zich over het algemeen wat oudere toeristen uit verschillende delen van de wereld.

Dat er dan ook regelmatig assistentie is gewenst van een ambulance voor uit een lopende zaken is voor het personeel van deze schepen dan ook niet zo vreemd. In Enkhuizen heeft de ambulancedienst als ook de brandweer de afspraak dat wanneer het een inzet betreft op en schip in een van de havens dat dan ook de KNRM wordt mee gealarmeerd voor assistentie.

Zo kan het gebeuren dat KNRM station Enkhuizen de laatste anderhalve week al vijf maal is uitgevaren om de ambulancedienst te assisteren bij onwelwordingen op een van de riviercruiseschepen.

In dat soort gevallen volgen wij altijd de zelfde procedure : Reddingboot Rien Verloop vaart als eerste binnen enkel minuten uit met drie opstappers om eerste hulp te verleen mocht de ambulance nog niet ter plaatse zijn. De reddingboot Watersport volgt daarna en wordt gereed gemaakt voor eventueel vervoer van de patiënt.

http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/enkhuizen/reddingrapporten/?contentID=6CADAEB0 (http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/enkhuizen/reddingrapporten/?contentID=6CADAEB0)
Titel: Re: Meerdere inzetten door grote aantallen schepen “Wittevloot”
Bericht door: Thor op 22 april 2014, 23:09:59
Het wordt steeds drukker op et IJssel en Markermeer met dit soort grote schepen met veel passagiers, veelal oudere en soms wat meer hulpbehoevende mensen. De schepen worden steeds groter en dus ook de aantallen passagiers nemen behoorlijk toe.
Een calamiteit zoals brand of een aanvaring zal dan ook de nodige en grote inzet van de hulpdiensten te water gaan vereisen.
Titel: Re: Meerdere inzetten door grote aantallen schepen “Wittevloot”
Bericht door: Wouter op 23 april 2014, 00:44:27
Het hulpverlenend matrieel neemt ook toe in dit gebied. Bijvoobeeld de oprichting van het KNRM station Lelystad, maar niet te vergeten diverse particulieren bergers (vaak als 1e ter plaatse) die de mogelijkheid hebben om mensen aanboord te nemen en/of een brand te blussen. Ook zijn er behoorlijk wat brandweerboten die wat kunnen uitrichten op het open water.

Enigste wat (vaak) mist, is duidelijke afspraken, duidelijke coordinatie en geoefendheid tussen/met de verschillende partijen.
KNRM is eigenlijk van al die partijen de enigste met een echte structuur er in...
Titel: Re: Meerdere inzetten door grote aantallen schepen “Wittevloot”
Bericht door: Thor op 23 april 2014, 10:00:34
De schepen van de "Wittevloot" hebben in de regel een paar honderd passagiers aan boord. De kleine snelle vaartuigen van de KNRM en de particuliere waterhulpverleners kunnen redelijk snel ter plaatse zijn en met een evacuatie beginnen. Ook zullen er de nodige particulieren, watersporters en binnenschippers die in de buurt zijn ter plaatse gaan.
Primair is dat de passagiers van boord kunnen worden gehaald en ergens veilig kunnen worden afgezet. dus of op een groter schip in de buurt of aan de wal.
Echte bluscapaciteit die ook snel ter plaatse kan zijn is maar in zeer beperkte mate aanwezig op het IJssel en Markermeer.
Bij een brand is het belangrijk dat geoefende en met scheepsbranden ervaren brandweerlieden met ademluchtapparatuur snel aan boord van het passagiersschip kunnen worden gebracht om en bij de evacuatie te kunnen assisteren (vanwege rook etc,) en om een eerste aanvang kunnen maken met bluswerkzaamheden.
De gelijktijdige evacuatie van een paar honderd passagiers en de aanvoer van voldoende brandweerlieden en mogelijk de nodige ambulance medewerkers etc. vereisen een goede coordinatie en communicatie.
Daarnaast ontstaat er in dit soort situaties (rook veel verbruik van ademlucht) al redelijk snel behoefte aan vervanging en aanvulling van
ademlucht.
Titel: Re: Meerdere inzetten door grote aantallen schepen “Wittevloot”
Bericht door: Doruz op 23 april 2014, 12:02:34
Citaat van: Wouter link=msg=1261702 date=1398206667
Enigste wat (vaak) mist, is duidelijke afspraken, duidelijke coordinatie en geoefendheid tussen/met de verschillende partijen.
KNRM is eigenlijk van al die partijen de enigste met een echte structuur er in...

Welke afspraken en coordinatie missen er dan volgens jou?  ::)
Titel: Re: Meerdere inzetten door grote aantallen schepen “Wittevloot”
Bericht door: Highfield op 23 april 2014, 19:33:27
Welke wettelijke eisen gelden er voor passagiersschepen op de binnenwateren in termen van brandbestrijding, averij, vlotjes etcetera?
Titel: Re: Meerdere inzetten door grote aantallen schepen “Wittevloot”
Bericht door: Thor op 23 april 2014, 23:36:57
Citaat van: Thor link=msg=1261670 date=1398197109
Reddingrapporten KNRM Enkhuizen
 
Meerdere inzetten door grote aantallen schepen “Wittevloot”

Enkhuizen, 10 - 18 april 2014

1.Dat er dan ook regelmatig assistentie is gewenst van een ambulance voor uit een lopende zaken is voor het personeel van deze schepen dan ook niet zo vreemd. In Enkhuizen heeft de ambulancedienst als ook de brandweer de afspraak dat wanneer het een inzet betreft op en schip in een van de havens dat dan ook de KNRM wordt mee gealarmeerd voor assistentie.

2.In dat soort gevallen volgen wij altijd de zelfde procedure : Reddingboot Rien Verloop vaart als eerste binnen enkel minuten uit met drie opstappers om eerste hulp te verleen mocht de ambulance nog niet ter plaatse zijn. De reddingboot Watersport volgt daarna en wordt gereed gemaakt voor eventueel vervoer van de patiënt.

http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/enkhuizen/reddingrapporten/?contentID=6CADAEB0 (http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/enkhuizen/reddingrapporten/?contentID=6CADAEB0)

1.Dat de KNRM bij een inzet van een ambulance of de brandweer wordt mee gealarmeerd voor assistentie is een goede zaak.
   Maar de bemanning van het passagiersschip moet toch zelf dit soort calamiteiten samen met de ambulance medewerkers kunnen
   afhandelen.
   Ik neem dan ook aan dat de KNRM opstappers normaliter in een standby rol opereren.

2.Eerste hulp vereist wel de nodige kwalificaties van de drie opstappers.
   Eventueel vervoer van de patient ? De schepen liggen afgemeerd aan de wal met de gebruikelijke toegang mogelijkheden dus vervoer
   kan toch met meest eenvoudig middels de ambulance.
Titel: Re: Meerdere inzetten door grote aantallen schepen “Wittevloot”
Bericht door: Doruz op 24 april 2014, 12:33:18
Citaat van: Wouter link=msg=1261702 date=1398206667
Enigste wat (vaak) mist, is duidelijke afspraken, duidelijke coordinatie en geoefendheid tussen/met de verschillende partijen.
KNRM is eigenlijk van al die partijen de enigste met een echte structuur er in...

Hier staat duidelijk in wie bij welke calamiteit de coördinatie heeft en andere afspraken:

 http://www.infopuntveiligheid.nl/Infopuntdocumenten/Incidentbestrijdingsplan%20IJsselmeergebied.pdf (http://www.infopuntveiligheid.nl/Infopuntdocumenten/Incidentbestrijdingsplan%20IJsselmeergebied.pdf)

  O0
Titel: Re: Meerdere inzetten door grote aantallen schepen “Wittevloot”
Bericht door: ijsselmeervisser op 26 april 2014, 11:11:44
Ook gisteren zijn de reddingsboten van enkhuizen weer bezig geweest met eht afvoeren van een slachtoffer van een van de witte vloot schepen.
Wat mij op valt is dat er in enkhuizen veel vaker een ambulance naar een van deze schepen moet ,dan in de andere haven plaatsen.
Het systeem met de alarmering werk prima, de knrm is echt een meer waarde voor de hulpverlening, en dus komt dit het slachtoffer ten goede.
Vooral de eerste boot van enkhuizen vaart super snel uit, meestal rond de 5 min na alarmering
Titel: Re: Meerdere inzetten door grote aantallen schepen “Wittevloot”
Bericht door: Thor op 26 april 2014, 11:41:57
Citaat van: ijsselmeervisser link=msg=1262458 date=1398503504
Ook gisteren zijn de reddingsboten van enkhuizen weer bezig geweest met eht afvoeren van een slachtoffer van een van de witte vloot schepen.
Wat mij op valt is dat er in enkhuizen veel vaker een ambulance naar een van deze schepen moet ,dan in de andere haven plaatsen.
Het systeem met de alarmering werk prima, de knrm is echt een meer waarde voor de hulpverlening, en dus komt dit het slachtoffer ten goede.
Vooral de eerste boot van enkhuizen vaart super snel uit, meestal rond de 5 min na alarmering

Hoeveel schepen van de "Wittevloot" doen Enkhuizen aan en hoe lang liggen ze daar gemiddeld. Het zou kunnen zijn dat Enkhuizen aanmerkelijk meer schepen verwerkt dan de andere havenplaatsen. Hoorn bijvoorbeeld verwerkt jaarlijks 400-500 schepen.
Ik neem aan dat bijvoorbeeld Lemmer, Volendam, Medemblik en Texel er aanmerkelijk minder schepen krijgen.

Dat de alarmering prima werkt is natuurlijk een goede zaak, maar de bemanningen zouden het toch eigenlijk zelf moeten kunnen klaren samen met het ambulancepersoneel. Tenslotte moeten ze dat elders eigenlijk ook geheel zelfstandig kunnen klaren. Daar moet de bemanning toch continu op worden getraind.
Daarbij komt de vraag als de boten van Enkhuizen bijvoorbeeld zijn uitgerukt naar zee, komt er dan ook KNRM personeel over land oid.
Ik neem aan dat het schip middels 112 om een ambulance belt en niet via 16 gaat dat ook zo en wordt de kustwacht ook op een of andere manier geinformeerd, anders dan tijdens de uitruk/inmelding van de KNRM boten.
Hoe vaak is de KNRM inzet echt ter plekke nodig ?
Titel: Re: Meerdere inzetten door grote aantallen schepen “Wittevloot”
Bericht door: ijsselmeervisser op 26 april 2014, 12:08:32
bij iets meer dan de helft is er echt hulp nodig van de knrm.
dit is lastig in te schatten wanneer wel en wanneer niet, dus varen ze altijd
Titel: Re: Meerdere inzetten door grote aantallen schepen “Wittevloot”
Bericht door: Thor op 26 april 2014, 12:13:17
Citaat van: ijsselmeervisser link=msg=1262485 date=1398506912
bij iets meer dan de helft is er echt hulp nodig van de knrm.
dit is lastig in te schatten wanneer wel en wanneer niet, dus varen ze altijd

Bedankt.

Dat is behoorlijk vaak.

De conclusie moet dan ook zijn dat de bemanningen van de schepen tekort schieten in hun taak. Althans als het geen gemakzucht is.
Daar moet kennelijk dan toch de nodige aandacht aan worden besteed.