Hulpverleningsforum

Overige hulpdiensten => Rijkswaterstaat/wegbeheerders en berging => Verkeersregelaars => Topic gestart door: Mattijs op 11 januari 2012, 13:35:53

Titel: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Mattijs op 11 januari 2012, 13:35:53
Momenteel ben ik bezig met gesprekken om aan het werk te gaan als verkeersregelaar, nu heb ik hier de papieren nog niet voor. Intussen weet ik dat de cursus door het bedrijf zal worden voorgeschoten en ik het dus terug moet betalen. Echter, is dit een eenmalige cursus of zitten hier ook jaarlijkse herhalingen, en dus kosten, aan verbonden.

Hoe zit het verzekeringstechnisch als ik deze cursus doe en eventueel als ZZP-er zou gaan werken? De kleding wordt door het bedrijf in bruikleen gegeven, dus dat is alvast geregeld.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Bernt op 11 januari 2012, 13:40:50
Bij de organisatie waar ik bij ben, Gemeente Waalwijk. elk jaar herhaling en dan nieuw pasje
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Mattijs op 11 januari 2012, 13:42:25
Bij de organisatie waar ik bij ben, Gemeente Waalwijk. elk jaar herhaling en dan nieuw pasje

En de kosten van de herhaling? Betaal je die zelf of worden die voor je betaald, en hoe hoog zijn deze kosten?
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: HIT op 11 januari 2012, 13:52:29
Bij de organisatie waar ik bij ben, Gemeente Waalwijk. elk jaar herhaling en dan nieuw pasje

Volgens mijn landelijke pas, moet hij over vijf jaar heen worden vernieuwd. Tijdens mijn opleiding is ook medegedeeld dat de opleiding vijf jaar geldig is. Maar je kunt deze info ook krijgen door bijv een Rovae of andere opleider te contacten.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Lt. Col. Me op 11 januari 2012, 14:04:24
Mattijs,

Ik neem aan dat we het hebben over werken als beroepsmatig verkeersregelaar, gezien o.a. je opmerkingen over ZZP en kleding. Bij het met goed gevolg afronden van de opleiding inclusief praktijkexamen en een geldige Verklaring Omtrent Gedrag (in de volksmond ook wel eens verklaring van goed gedrag genoemd) kan de werkgever een aanstellingspas aanvragen die dan 5 jaar geldig is. Waarschijnlijk doelt Bernt op een aanstelling als evenementenregelaar, waarbij de maximale termijn 1 jaar is, en de "opleiding" bestaat uit een theoretische instructie door de (nu nog) regiopolitie. Dit zijn dan ook geen beroepsmatige verkeersregelaars en mogen niet zelfstandig optreden.

Na 5 jaar kan in beginsel zonder herhalingsopleiding door de werkgever een verlenging van de aanstellingspas worden aangevraagd, als hij kan aantonen dat de betreffende verkeersregelaar regelmatig heeft opgetreden als verkeersregelaar. Bij twijfel kan een herhalingsopleiding noodzakelijk zijn.

Voor je overige vragen ga ik je een PB sturen.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Ewald_TrafficS op 3 februari 2012, 16:45:10
bij bedrijf waar ik voor werk, traffic support...daar betaalt de baas hem zelf voor je, heb nooit iets zien afgeschreven worden van me loon voor kosten curcus.
ook de andere curcussen zoals agressie training e.d ook niet.

als je zelfstandig gaat cursus volgen dan ben je zeker 400 a 500 euro kwijt volgens mij, zou ik even na moeten zoeken

en als je eenmaal gehaald hebt dan hoef je niet nog een keer examen doen, wordt gewoon door bedrijf verlengd, wel krijg ik opfris cursussen, heb in de 4 jaar dat ik er werk 2 gehad.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Mattijs op 3 februari 2012, 17:26:20
Verleden week met succes de cursus gehaald, idd 495 euri's, maar het zij zo. Zodra alle papierwerk is afgehandeld binnenkort op een kruispunt bij u in de buurt: IK  0098
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Ewald_TrafficS op 3 februari 2012, 18:29:22
nou mattijs, ik zou zeggen succes, ga je zzp-er doen of via bedrijf?
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Mattijs op 3 februari 2012, 18:44:58
nou mattijs, ik zou zeggen succes, ga je zzp-er doen of via bedrijf?

Voor nu via bedrijf, bij Quick Traffic in Deventer
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: HIT op 3 februari 2012, 20:08:14
Voor nu via bedrijf, bij Quick Traffic in Deventer

Quick van de week op de infra beurs in Hardenberg gesproken. Ze zijn enthausiast en hebben een duidelijk verhaal, ik hoop dat je een leuke tijd te gemoed gaat.

Enneh, met dit weer wil je niet op een kruizing staan, dat heb ik al meermalen mogen doen en mogen springen omdat mensen doorgleden.... het houdt je wel jong 098uo 98uiye
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Mattijs op 3 februari 2012, 20:16:13
Quick van de week op de infra beurs in Hardenberg gesproken. Ze zijn enthausiast en hebben een duidelijk verhaal, ik hoop dat je een leuke tijd te gemoed gaat.

Enneh, met dit weer wil je niet op een kruizing staan, dat heb ik al meermalen mogen doen en mogen springen omdat mensen doorgleden.... het houdt je wel jong 098uo 98uiye

Om maar te zwijgen van koude voeten en handen  :|
We gaan het allemaal mee maken.

Ik mág het nu, stond zeker mijn mannetje op het toch wel grote kruispunt, maar ga straks gewoon al doende leren  :)
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Ewald_TrafficS op 3 februari 2012, 22:42:49
doe je wel voorzichtig, vooral vrachtwagens niet meteen stoppen....gewicht/massa is lange remafstand.

waar heb je trouwens examen gedaan, ik in amsterdam kruispunt bij tropenmuseum, nu doet traffic support alle examens in Haarlem
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Mattijs op 3 februari 2012, 23:06:24
doe je wel voorzichtig, vooral vrachtwagens niet meteen stoppen....gewicht/massa is lange remafstand.

waar heb je trouwens examen gedaan, ik in amsterdam kruispunt bij tropenmuseum, nu doet traffic support alle examens in Haarlem

In Barneveld, kruispunt bij de Karwei

http://maps.google.nl/maps?f=q&amp;source=s_q&amp;hl=nl&amp;geocode=&amp;q=Van+Zuijlen+van+Nieveltlaan,+Esveld,+Barneveld&amp;aq=1&amp;oq=barneveld,+van&amp;sll=52.469397,5.509644&amp;sspn=4.270632,11.634521&amp;ie=UTF8&amp;hq=&amp;hnear=Van+Zuijlen+van+Nieveltlaan,+Esveld,+Barneveld,+Gelderland&amp;t=h&amp;ll=52.139601,5.596585&amp;spn=0.00079,0.001717&amp;z=19&amp;iwloc=A&amp;output=embed (http://maps.google.nl/maps?f=q&amp;source=s_q&amp;hl=nl&amp;geocode=&amp;q=Van+Zuijlen+van+Nieveltlaan,+Esveld,+Barneveld&amp;aq=1&amp;oq=barneveld,+van&amp;sll=52.469397,5.509644&amp;sspn=4.270632,11.634521&amp;ie=UTF8&amp;hq=&amp;hnear=Van+Zuijlen+van+Nieveltlaan,+Esveld,+Barneveld,+Gelderland&amp;t=h&amp;ll=52.139601,5.596585&amp;spn=0.00079,0.001717&amp;z=19&amp;iwloc=A&amp;output=embed)<br /><small><a
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: HIT op 4 februari 2012, 00:46:42
Ik ken het kruispunt, wij hebben daar de maatregellen verkeer verzorgd bij het kernen boren....
Je hebt zeker het makkelijkste kruispunt gehad in de spits.

Zelf heb ik op onderstaand kruispunt mogen staan:

N325/N225 te Arnhem thv Geldredome

Moet ook wel zeggen dat ik geluk had met twee andere kanjers te mogen werken.
De lichten vielen hier uit terwijl wij examen moesten doen, de HoofdAgent die het examen moest afnemen vroeg ook of we wilden helpen.
Uiteindelijk hebben wij er twee uur gestaan voor we werden afgelost.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Boogje op 4 februari 2012, 02:22:56
Van harte Mathijs  O0

Ik wens je heel veel leuke en vooral veilige uren met nuttige optredens  0098
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: HIT op 4 februari 2012, 02:30:35
Ik ken het kruispunt, wij hebben daar de maatregellen verkeer verzorgd bij het kernen boren....
Je hebt zeker het makkelijkste kruispunt gehad in de spits.

Zelf heb ik op onderstaand kruispunt mogen staan:

N325/N225 te Arnhem thv Geldredome

Moet ook wel zeggen dat ik geluk had met twee andere kanjers te mogen werken.
De lichten vielen hier uit terwijl wij examen moesten doen, de HoofdAgent die het examen moest afnemen vroeg ook of we wilden helpen.
Uiteindelijk hebben wij er twee uur gestaan voor we werden afgelost.

Ik las mijn eigen reactie en daar mist het woordje "niet"
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Mattijs op 4 februari 2012, 10:11:28
Ik ken het kruispunt, wij hebben daar de maatregellen verkeer verzorgd bij het kernen boren....
Je hebt zeker het makkelijkste kruispunt gehad in de spits.

Zelf heb ik op onderstaand kruispunt mogen staan:

N325/N225 te Arnhem thv Geldredome

Moet ook wel zeggen dat ik geluk had met twee andere kanjers te mogen werken.
De lichten vielen hier uit terwijl wij examen moesten doen, de HoofdAgent die het examen moest afnemen vroeg ook of we wilden helpen.
Uiteindelijk hebben wij er twee uur gestaan voor we werden afgelost.

Is inderdaad een druk kruispunt, zeker in de spits. Veel vrachtverkeer en traktors, maar ook veel schoolgaande jeugd.
Omdat onze instructeur wilde dat we echt het kruispunt gingen 'regelen' dus niet poot-voor-poot, hadden we tot 5 stroken tegelijk in werking. Leuk klus, zoals ik al zei, nu gewoon lkkr ervaring opdoen en lkkr regelen  0098
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Ewald_TrafficS op 4 februari 2012, 10:35:05
5 tegelijk? wow :D
tijdens de examen mag volgens politie richtlijnen poot voor poot alleen maar gedaan worden.
is je examen afgenomen door politie of niet mattijs? en je instructeur liet je dus 5 tegelijk doen??

heb zelf nu 2 passen, namelijk van amsterdam amstelland en een landelijke pas met aantekening onder toezicht van weginspecteur betreft snelwegen.
ook de VOG moeten geven betreft aanvraag, en hij wordt gewoon verlengd zodra die verloopt, zoals Lt col. me. het zegt.
ook krijgen we bij ons ook herhalingscurcussen, maar ik werk zelf 40 uur per week als verkeersregelaar dus doe voldoende ervaringen op.
en al heb je 1 kruising gedaan, in de jaren erop leer je steeds meer en meer en eigenlijk is elke locatie/kruising anders.
heb zelf al diverse soorten gehad, met trambaan erbij, afrit snelweg met 4 banen, of af en toe een kleine kruisingje.
je blijft eigenlijk elke dag weer leren.

@hit bedoel je die hele grote kruising schuin tegenover de Gelredome....wel lachen want bedrijf waar ik voor werk doet het Gelredome bij events e.d. en weet dat het een mega groot kruising is met aparte bus banen erbij...heb je die met hoeveel man gedaan?
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: HIT op 4 februari 2012, 15:07:52
5 tegelijk? wow :D
tijdens de examen mag volgens politie richtlijnen poot voor poot alleen maar gedaan worden.
is je examen afgenomen door politie of niet mattijs? en je instructeur liet je dus 5 tegelijk doen??

heb zelf nu 2 passen, namelijk van amsterdam amstelland en een landelijke pas met aantekening onder toezicht van weginspecteur betreft snelwegen.
ook de VOG moeten geven betreft aanvraag, en hij wordt gewoon verlengd zodra die verloopt, zoals Lt col. me. het zegt.
ook krijgen we bij ons ook herhalingscurcussen, maar ik werk zelf 40 uur per week als verkeersregelaar dus doe voldoende ervaringen op.
en al heb je 1 kruising gedaan, in de jaren erop leer je steeds meer en meer en eigenlijk is elke locatie/kruising anders.
heb zelf al diverse soorten gehad, met trambaan erbij, afrit snelweg met 4 banen, of af en toe een kleine kruisingje.
je blijft eigenlijk elke dag weer leren.

@hit bedoel je die hele grote kruising schuin tegenover de Gelredome....wel lachen want bedrijf waar ik voor werk doet het Gelredome bij events e.d. en weet dat het een mega groot kruising is met aparte bus banen erbij...heb je die met hoeveel man gedaan?

Idd samen met vier man van de politie en vijf man die examen moest doen. Alleen twee ervan zijn gezakt, die hadden echt inzicht van een pinda.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Kusje op 4 februari 2012, 15:44:02
Idd samen met vier man van de politie en vijf man die examen moest doen. Alleen twee ervan zijn gezakt, die hadden echt inzicht van een pinda.

Als deze een "inzicht hebben als een pinda" wat doen ze dan op dit examen?

Is het dan niet zo dat men langer les moet hebben?   Of is de cursus een x-aantal dagen cq uren en dan "gewoon" examen?

Gewoon belangstellende vragen.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: HIT op 4 februari 2012, 15:55:59
Dat ligt aan de cursusgever, de cursus die ik gevolgd heb via ROVEA betrof twee dagen met smorgens theorie smiddags les en aan het einde van de tweede dag theorie examen en praktijd examen.

Persoonlijk vind ik uberhaupt dat de cursussen te summier zijn. Ik zou er iets meer praktijktraining bij willen zien.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Blusdebrand op 4 februari 2012, 19:52:47
5 tegelijk? wow :D
tijdens de examen mag volgens politie richtlijnen poot voor poot alleen maar gedaan worden.
is je examen afgenomen door politie of niet mattijs? en je instructeur liet je dus 5 tegelijk doen??

heb zelf nu 2 passen, namelijk van amsterdam amstelland en een landelijke pas met aantekening onder toezicht van weginspecteur betreft snelwegen.
ook de VOG moeten geven betreft aanvraag, en hij wordt gewoon verlengd zodra die verloopt, zoals Lt col. me. het zegt.
ook krijgen we bij ons ook herhalingscurcussen, maar ik werk zelf 40 uur per week als verkeersregelaar dus doe voldoende ervaringen op.
en al heb je 1 kruising gedaan, in de jaren erop leer je steeds meer en meer en eigenlijk is elke locatie/kruising anders.
heb zelf al diverse soorten gehad, met trambaan erbij, afrit snelweg met 4 banen, of af en toe een kleine kruisingje.
je blijft eigenlijk elke dag weer leren.

@hit bedoel je die hele grote kruising schuin tegenover de Gelredome....wel lachen want bedrijf waar ik voor werk doet het Gelredome bij events e.d. en weet dat het een mega groot kruising is met aparte bus banen erbij...heb je die met hoeveel man gedaan?

Is die pas wel uitgegeven door VCNL met aantekening van onder toezicht van een weginspecteur,en hoe moet ik dat zien die is géén vijf jaar geldig als het uberhaupt bestaat wat je schrijft??

Ik kan het namelijk mijn eigen niet voorstellen voor vijf jaar wel voor korte duur zoals bij zwolle voor de werkzaamheden die daar plaatsvinden.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Mattijs op 4 februari 2012, 21:03:13
De pas heb ik nog niet binnen, maar is wel landelijke dekking en 5 jaar geldig. Examen is afgenomen door onze instructeur/examinator icm agent.

kruispunt had op 3 poten 3 rijstroken op 1 poot 2 rijstroken. Je kunt dus rechtsaf en rechtdoor laten rijden en de strook voor links af "aan de voet" halen en deze eventueel meteen de kruising laten oversteken als rechtdoor/rechtsaf uit die richting vrij is. Anders deze laten wachten tot je rechtsaf/rechtdoor weer hebt gestopt.

Dat je iedere dag weer gaat leren, ga ik ook vanuit, dat lijkt me juist de uitdaging.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: enrico1972 op 5 februari 2012, 00:26:25
Dat linksaf aan je voet zetten heb ik nog nooit gedaan en ga er ook niet aan beginnen ook.
Had ook niet de voorkeur van mijn instructeur toen ik de cursus deed. Of je moet constant met een vaste maat werken en
elkaar blind kunnen vertrouwen en weten wie wat wanneer doet.
Zie er ook geen tijdswinst in je kan beter goed doorzwaaien zodat de vaart er in blijft bij het blok wat rijdt.
Krijgen voetgangers en fietsers ook niet snel de neiging om er tussendoor te willen glippen.
Gewoon lekker blok voor blok aflopen met voetgangers en fietsers tussendoor meepakken.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Mattijs op 5 februari 2012, 11:42:29
Het kruispunt waar wij geoefend hebben deden we om de beurt alleen. Of we de stroom links af aan de voet haalden lag er natuurlijk geheel aan wat er vooraan in die rij staat. Alleen personenwagens, dan deden we het wel, als er grotere (vracht)wagens stonden, niet. Deze blokken dan zoveel van je zicht dat het niet handig is.

Overigens was het niet verplicht om de linksaffer naar je toe te halen, maar we hebben het wel geleerd, zodat het in voorkomende gevallen op een goede manier geregeld wordt.

----------------------------------------------------------------------------------------

Nu nog eens vraagje, ik ben nu nog op zoek naar een goede werkschoen, omdat ik nu alleen mijn bergwandelschoenen heb. Welke schoenen zijn er voor dit werk het best te gebruiken. Ook nu met de wat koudere omstandigheden, maar ook straks voor de warme zomerdag.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Lt. Col. Me op 5 februari 2012, 12:32:01
(...)
Nu nog eens vraagje, ik ben nu nog op zoek naar een goede werkschoen, omdat ik nu alleen mijn bergwandelschoenen heb. Welke schoenen zijn er voor dit werk het best te gebruiken. Ook nu met de wat koudere omstandigheden, maar ook straks voor de warme zomerdag.
Het belangrijkste - naast de veiligheidszaken zoals een geharde neus ("stalen neus" mag je volgens mij niet meer zeggen :P ) - is dat je er voor langere tijd goed op kunt lopen, omdat je veel staat en loopt. Voor werkschoenen is dat voor ieder persoon anders, dus misschien dat je daar bij de lokale schoenenwinkel eens wat moet proberen. Mijn ervaring is dat hoge schoenen met een wat dikkere isolerende zool warmer zijn, zeker in combinatie met goede thermo-onderkleding en een gevoerde, winddichte broek (of een winddichte regenbroek over een gevoerde broek). Je voeten blijven dan warm omdat het bloed in je benen niet afkoelt. Mocht dat niet helpen dan zijn er ook gevoerde veiligheidsschoenen of -laarzen te verkrijgen. Maar zonder een goede isolerende laag om je benen heeft het in elk geval geen nut. Gevoerde schoenen in de zomer zijn dan weer niet echt aan te raden: dat wordt veel te heet.
Aandachtspunt is ook de waterdichtheid. Omdat je waarschijnlijk ook in de regen en sneeuw etc. komt te werken is het van groot belang dat je schoenen het water buiten houden. Dat is ook goed voor de warmte van je voeten (water koelt af). Waar je hier op kunt letten is of de tong los in de schoen zit, of dat deze aan de zijkanten vast zit aan de schacht. De laatste is beter voor de waterdichtheid.

Details waar je nog op kunt letten zijn de doorvoergaatjes van de veters: haakjes zijn soms wat lastig omdat niet alleen je veters maar ook andere dingen er aan kunnen blijven haken. Een ander detail is eventueel fluorescerende of reflecterende elementen, maar als je een EN-471 veiligheidsbroek draagt maakt dat nauwelijks uit.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: HIT op 5 februari 2012, 21:15:31
Is die pas wel uitgegeven door VCNL met aantekening van onder toezicht van een weginspecteur,en hoe moet ik dat zien die is géén vijf jaar geldig als het uberhaupt bestaat wat je schrijft??

Ik kan het namelijk mijn eigen niet voorstellen voor vijf jaar wel voor korte duur zoals bij zwolle voor de werkzaamheden die daar plaatsvinden.

Hallo Rene,
ik heb ff op mijn pas van VCNL gekeken en daar vanaf gelezen is de geldigheid van de pas toch 5 jaar. En idd. met de aantekening voor snelwegen onder toezicht van WIS RWS.
Wat ik wel kwalijk vind is dat er daarna geen bijscholing meer hoeft te worden gedaan maar dat je een nieuwe pas gewoon kunt aanvragen.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Mattijs op 5 februari 2012, 21:20:34
Hallo Rene,
ik heb ff op mijn pas van VCNL gekeken en daar vanaf gelezen is de geldigheid van de pas toch 5 jaar. En idd. met de aantekening voor snelwegen onder toezicht van WIS RWS.
Wat ik wel kwalijk vind is dat er daarna geen bijscholing meer hoeft te worden gedaan maar dat je een nieuwe pas gewoon kunt aanvragen.

Voor zover ik weet het allemaal heb begrepen, moet je wel kunnen aantonen dat je voldoende uren als verkeersregelaar hebt gewerkt in die 5 jaar. De instanties kunnen met die gegevens bepalen of je gewoon verlenging krijgt, een herhalingscursus of de gehele cursus moet doen.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: HIT op 5 februari 2012, 21:24:19
Voor zover ik weet het allemaal heb begrepen, moet je wel kunnen aantonen dat je voldoende uren als verkeersregelaar hebt gewerkt in die 5 jaar. De instanties kunnen met die gegevens bepalen of je gewoon verlenging krijgt, een herhalingscursus of de gehele cursus moet doen.

Klopt, je moet dmv opdrachtbonnen van het laatste jaar aantonen dat je gewerkt hebt als verkeersregelaar.
Alleen VCNL bepaald of de pas wordt verlengt of niet.

Herhalingscursussen zijn bij mijn weten niet meer van toepassing, dan zul je dus de hele cursus opnieuw moeten doen.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Ewald_TrafficS op 5 februari 2012, 21:51:16
@Blusdebrand

Ik heb zelf een pas van Verkeer Centrum Nederland, juli 2009 ingegaan, en eindigt juli 2014
het is een Gele pas, is alleen geldig bij het bedrijf waar je voor werkt, ga je bij een andere bedrijf werken, dan ben je verplicht de pas in te leveren.

Beperking: op autosnelwegen alleen onder toezicht van een weginspecteur van rijkswaterstaat, deze pas is landelijk.

In zwolle was ook tijdelijk, het is nu al klaar, we staan wel regelmatig nog bij A12 en daar hebben ze wel iets aparts, we moeten als we voor het project Poort van Bunnik moeten werken, dat we dan een bouwhelm op moeten hebben, is verplicht namelijk daar.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik paar keer met weginspecteurs RWS en ook met kantoniers van provincie,s heb samengewerkt en was altijd prettig samenwerken.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: piet60 op 8 maart 2012, 20:28:23
Mattijs,

Ik neem aan dat we het hebben over werken als beroepsmatig verkeersregelaar, gezien o.a. je opmerkingen over ZZP en kleding. Bij het met goed gevolg afronden van de opleiding inclusief praktijkexamen en een geldige Verklaring Omtrent Gedrag (in de volksmond ook wel eens verklaring van goed gedrag genoemd) kan de werkgever een aanstellingspas aanvragen die dan 5 jaar geldig is. Waarschijnlijk doelt Bernt op een aanstelling als evenementenregelaar, waarbij de maximale termijn 1 jaar is, en de "opleiding" bestaat uit een theoretische instructie door de (nu nog) regiopolitie. Dit zijn dan ook geen beroepsmatige verkeersregelaars en mogen niet zelfstandig optreden.

Na 5 jaar kan in beginsel zonder herhalingsopleiding door de werkgever een verlenging van de aanstellingspas worden aangevraagd, als hij kan aantonen dat de betreffende verkeersregelaar regelmatig heeft opgetreden als verkeersregelaar. Bij twijfel kan een herhalingsopleiding noodzakelijk zijn.
Idd klopt als een zwerende vinger. Vandaag hier nog met mijn baas\opleider over gehad. Dit naar aanleiding van sollicitaties bij twee andere bedrijven. Die stelden als voorwaarde om bij hun te werken overnieuw cursus en examen te doen Dit was nodig voor hun aanstellingspas ??
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Mattijs op 8 maart 2012, 20:34:21
Idd klopt als een zwerende vinger. Vandaag hier nog met mijn baas\opleider over gehad. Dit naar aanleiding van sollicitaties bij twee andere bedrijven. Die stelden als voorwaarde om bij hun te werken overnieuw cursus en examen te doen Dit was nodig voor hun aanstellingspas ??

Dure aangelegenheid als je binnen die 5 jaar voor een tweede keer cursus moet betalen, tenzij het bedrijf de kosten op zich neemt natuurlijk.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Maylo op 8 maart 2012, 20:49:53
Idd klopt als een zwerende vinger. Vandaag hier nog met mijn baas\opleider over gehad. Dit naar aanleiding van sollicitaties bij twee andere bedrijven. Die stelden als voorwaarde om bij hun te werken overnieuw cursus en examen te doen Dit was nodig voor hun aanstellingspas ??

Vreemd, want als je bij een andere werkgever gaat werken moet je werkgever alleen een nieuwe pas aanvragen bij "aanstellignspas"
Voor de rest is je pas 5 jaar geldig.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: piet60 op 8 maart 2012, 21:20:32
Vreemd, want als je bij een andere werkgever gaat werken moet je werkgever alleen een nieuwe pas aanvragen bij "aanstellignspas"
Voor de rest is je pas 5 jaar geldig.
Juist dacht ik ook. Met verwijzing naar commentaar Matthijs #31 lijkt het wel of het certificaat niet meer geldig is vandaar mijn vraag: hoelang is het certificaat geldig?
Geeft de indruk dat een diploma gehaald bij bedrijf A bij bedrijf B niet telt. Ik dacht dat verkeersregels en tekens, aanwijzingen universeel zijn. Of geeft bedrijf B andere stoptekens dan bedrijf A?
Hier raak ik niet meer wijs uit na twee keer.
Wie heeft het antwoord?
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Maylo op 8 maart 2012, 21:35:39
Juist dacht ik ook. Met verwijzing naar commentaar Matthijs #31 lijkt het wel of het certificaat niet meer geldig is vandaar mijn vraag: hoelang is het certificaat geldig?
Geeft de indruk dat een diploma gehaald bij bedrijf A bij bedrijf B niet telt. Ik dacht dat verkeersregels en tekens, aanwijzingen universeel zijn. Of geeft bedrijf B andere stoptekens dan bedrijf A?
Hier raak ik niet meer wijs uit na twee keer.
Wie heeft het antwoord?

Vraag 13. Een beroepsverkeersregelaar verandert van werkgever. Moet hij een nieuw pasje aanvragen?
Antwoord: Ja, hij moet een nieuw pasje aanvragen. Op het aanstellingspasje is de naam van de werkgever vermeld. Die werkgever moet overeenstemmen met de feitelijke situatie. Een nieuwe werkgever zal moeten aantonen dat hij aan de aanstellingscriteria voor de verkeersregelaar voldoet. Op basis van die criteria kan voor de verkeersregelaar een nieuw pasje worden aangevraagd.

Meer F.A.Q. op http://www.aanstellingspas.nl/FAQ.aspx (http://www.aanstellingspas.nl/FAQ.aspx)
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: piet60 op 8 maart 2012, 22:04:05
Vraag 13. Een beroepsverkeersregelaar verandert van werkgever. Moet hij een nieuw pasje aanvragen?
Antwoord: Ja, hij moet een nieuw pasje aanvragen. Op het aanstellingspasje is de naam van de werkgever vermeld. Die werkgever moet overeenstemmen met de feitelijke situatie. Een nieuwe werkgever zal moeten aantonen dat hij aan de aanstellingscriteria voor de verkeersregelaar voldoet. Op basis van die criteria kan voor de verkeersregelaar een nieuw pasje worden aangevraagd.

Meer F.A.Q. op http://www.aanstellingspas.nl/FAQ.aspx (http://www.aanstellingspas.nl/FAQ.aspx)
Je zegt " Een nieuwe werkgever zal moeten aantonen dat hij aan de aanstellingscriteria voor de verkeersregelaar voldoet"Hoe moet de nieuwe werkgever dit aantonen?
Of zit er een typfoutje en bedoel je "nieuwe werknemer"? En hoe moet ik dan als nieuweling aantonen dat ik aan de aanstellingscriteria voldoe ?? Door mijn certificaat te tonen of overnieuw op cursus te gaan met examen?
Het punt is niet een nieuwe pas bij een nieuw bedrijf, nee het punt is een nieuw certificaat halen, de opleiding overnieuw doen incluis examen. Dus opnieuw: hoelang is het behaalde certificaat geldig of telt dit certificaat alleen bij het opleidingsbedrijf en ga je naar een ander wordt het ongeldig?
 Trek dit door in andere sectoren dan moet een leraar of een pleeg bij ander bedrijf zijn opleiding overnieuw doen om aangesteld te worden. ::)
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: HIT op 9 maart 2012, 07:09:20
Je zegt " Een nieuwe werkgever zal moeten aantonen dat hij aan de aanstellingscriteria voor de verkeersregelaar voldoet"Hoe moet de nieuwe werkgever dit aantonen?
Of zit er een typfoutje en bedoel je "nieuwe werknemer"? En hoe moet ik dan als nieuweling aantonen dat ik aan de aanstellingscriteria voldoe ?? Door mijn certificaat te tonen of overnieuw op cursus te gaan met examen?
Het punt is niet een nieuwe pas bij een nieuw bedrijf, nee het punt is een nieuw certificaat halen, de opleiding overnieuw doen incluis examen. Dus opnieuw: hoelang is het behaalde certificaat geldig of telt dit certificaat alleen bij het opleidingsbedrijf en ga je naar een ander wordt het ongeldig?
 Trek dit door in andere sectoren dan moet een leraar of een pleeg bij ander bedrijf zijn opleiding overnieuw doen om aangesteld te worden. ::)

De werkgever vraagt het pasje aan, jij als werknemer hebt een bewijs dat je de cursus met goed gevolg hebt gedaan. Dit bewijs laat je door je baas kopieren en daarmee kan hij een nieuwe pas aanvragen (dit is uit ervaring daar ik beide kanten heb meegemaakt).
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: piet60 op 9 maart 2012, 10:42:40
De werkgever vraagt het pasje aan, jij als werknemer hebt een bewijs dat je de cursus met goed gevolg hebt gedaan. Dit bewijs laat je door je baas kopieren en daarmee kan hij een nieuwe pas aanvragen (dit is uit ervaring daar ik beide kanten heb meegemaakt).
Precies net zoals in de beveiliging bij verhuis naar andere baas.

http://www.aanstellingspas.nl/Beroepsverkeersregelaar.aspx (http://www.aanstellingspas.nl/Beroepsverkeersregelaar.aspx)
Heb die site geraadpleegd en ff gebeld hoe het nu eigenlijk in elkaar zit.
Antw: " Het is zo dat je certificaat en aanstellingspas landelijk beroepsregelaar een geldigheidduur voor 5 jaar hebben. Ga je naar een ander bedrijf dan vragen ze een nieuwe pas op hun naam tuurlijk, net zoals in de beveiliging.
Maar je diploma-certificaat hoef je niet opnieuw te halen, dus geen overnieuw de cursus met examen."

 ::) Dus of sommige bedrijven weten niet alles (zou niet mogen) of ze proberen er een slaatje uit te slaan. >:(
Ja, ze verdienen eraan als je weer op cursus en examen moet.
Bij eventueel vlgd sollicitatie dit eerst vragen anders gaat het feest niet door.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Lt. Col. Me op 9 maart 2012, 10:46:35
Hier zit een beetje een lastige situatie. Aan de ene kant is je certificaat maar een half jaar geldig (je moet binnen een half jaar een aanstelling (laten) aanvragen), maar aan de andere kant is je aanstelling 5 jaar geldig. Ik heb daar zelf contact over gehad met SVNL en RWS en het is inderdaad mogelijk om je aanstellingspas te laten veranderen van werkgever. Hiervoor moet de nieuwe werkgever een nieuwe aanvraag indienen bij RWS-VCNL met in de werkgeversverklaring dat de werkgever wijzigt. De overige documenten moeten ook zoals normaal worden ingeleverd. Dat het certificaat zélf niet meer geldig is maakt in deze kennelijk niet meer uit, de VOG moet wél opnieuw worden aangevraagd en ingeleverd.

Op het moment dat je er niet uitkomt, loont het de moeite om daarover contact te leggen met RWS-VCNL (zie www.aanstellingspas.nl (http://www.aanstellingspas.nl)), of zonodig SVNL.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: enrico1972 op 9 maart 2012, 10:58:46
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het zit als je bij 2 of 3 of 4 bedrijven als oproepkracht werkt.
Krijg je dan 2 of 3 of 4 verschillende passen ? In de beveiliging namelijk wel.

Is er toevallig een VKR hier op het forum die hier ervaring mee heeft ?
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Mattijs op 9 maart 2012, 11:06:27
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het zit als je bij 2 of 3 of 4 bedrijven als oproepkracht werkt.
Krijg je dan 2 of 3 of 4 verschillende passen ? In de beveiliging namelijk wel.

Is er toevallig een VKR hier op het forum die hier ervaring mee heeft ?

Hier ben ik toch ook wel benieuwd naar, want dan zou ik ook een pas kunnen vragen bij de organisatie van de festivals, kan ik daar ook officieel op straat, buiten de evenementenvergunning om.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Lt. Col. Me op 9 maart 2012, 11:19:06
@Enrico: onmogelijk, tenzij...  0098

Je kunt per "bevoegd gezag" maar één aanstellingspas per werkgever hebben, waarbij alle burgemeesters en de minister ieder een "bevoegd gezag" vormen. Ofwel: de minister (vertegenwoordigd door VCNL) kan per persoon één landelijke aanstelling afgeven voor één werkgever. Iedere burgemeester kan vervolgens hetzelfde doen, maar alleen voor zijn/haar gemeente. Je kunt dus voor werkgever A een landelijke aanstelling hebben, en voor werkgever B één of meerdere gemeentelijke aanstellingen. In de praktijk is dit natuurlijk niet werkbaar op het moment dat je voor de grotere werkgevers in meerdere gemeenten gaat werken. Het kan wel een oplossing zijn voor mensen die naast hun werk bij een verkeersregelaarsbedrijf bijvoorbeeld parttime bij een gemeente-gebonden bedrijf werken.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om als ZZP'er een aanstellingspas aan te vragen. Daarmee krijg je de aanstelling op eigen naam (je bent je eigen werkgever) en kun je je verhuren aan iedereen. Het heeft wel behoorlijke consequenties ten aanzien van verzekeringen en inkomensgarantie overigens.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Mattijs op 9 maart 2012, 11:23:36
@Enrico: onmogelijk, tenzij...  0098

Je kunt per "bevoegd gezag" maar één aanstellingspas per werkgever hebben, waarbij alle burgemeesters en de minister ieder een "bevoegd gezag" vormen. Ofwel: de minister (vertegenwoordigd door VCNL) kan per persoon één landelijke aanstelling afgeven voor één werkgever. Iedere burgemeester kan vervolgens hetzelfde doen, maar alleen voor zijn/haar gemeente. Je kunt dus voor werkgever A een landelijke aanstelling hebben, en voor werkgever B één of meerdere gemeentelijke aanstellingen. In de praktijk is dit natuurlijk niet werkbaar op het moment dat je voor de grotere werkgevers in meerdere gemeenten gaat werken. Het kan wel een oplossing zijn voor mensen die naast hun werk bij een verkeersregelaarsbedrijf bijvoorbeeld parttime bij een gemeente-gebonden bedrijf werken.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om als ZZP'er een aanstellingspas aan te vragen. Daarmee krijg je de aanstelling op eigen naam (je bent je eigen werkgever) en kun je je verhuren aan iedereen. Het heeft wel behoorlijke consequenties ten aanzien van verzekeringen en inkomensgarantie overigens.

Toch wel jammer dat dit voor verkeersregelaars niet mogelijk is. Mijn broertje werkt in de beveiliging en heeft meerdere passen voor meerdere bedrijven, die natuurlijk ook landelijk gelden.

Kan ik mijn certificaat wel gebruiken om voor de evenementen in de vergunning opgenomen te worden en zo het evenementencursus(je) te ontduiken?
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Lt. Col. Me op 9 maart 2012, 11:27:03
@Mattijs: de beveiligingsbranche is voor wat betreft de papierwinkel al een heel stuk verder dan de verkeersregelaarsbranche, en bestaat natuurlijk ook al heel veel langer. Ik denk dat er een redelijke kans is dat ook de verkeersregelaarsbranche na verloop van tijd eenzelfde soort richting op gaat als de beveiligingsbranche. Maar wanneer...  98uiye

Voor wat betreft je vraag over evenementen:
Dit is veelal een verzekeringskwestie. Strikt genomen hoef je die instructie niet te doen (je kunt immers aantonen beroeps te zijn), maar de kans is groot dat je werkgever niet wil dat jij op eigen gelegenheid vrijwillig verkeersregelaar bent bij een evenement - ofwel, je bent niet verzekerd. Om wel verzekerd te zijn moet je weer onder de evenementenverzekering en dus evenementenvergunning vallen. En over het algemeen betekent dat vermelding op de eenmalige groslijst voor het evenement, en om op die lijst te komen moet je bij die instructie aanwezig zijn. Mijn advies: als je met de verantwoordelijke gemeente-ambtenaar niet expliciet kunt afspreken om op basis van aanstelling op die lijst te komen, ga dan naar de instructie. Je bent dan in elk geval verzekerd.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Mattijs op 9 maart 2012, 11:43:10
@Mattijs: de beveiligingsbranche is voor wat betreft de papierwinkel al een heel stuk verder dan de verkeersregelaarsbranche, en bestaat natuurlijk ook al heel veel langer. Ik denk dat er een redelijke kans is dat ook de verkeersregelaarsbranche na verloop van tijd eenzelfde soort richting op gaat als de beveiligingsbranche. Maar wanneer...  98uiye

Voor wat betreft je vraag over evenementen:
Dit is veelal een verzekeringskwestie. Strikt genomen hoef je die instructie niet te doen (je kunt immers aantonen beroeps te zijn), maar de kans is groot dat je werkgever niet wil dat jij op eigen gelegenheid vrijwillig verkeersregelaar bent bij een evenement - ofwel, je bent niet verzekerd. Om wel verzekerd te zijn moet je weer onder de evenementenverzekering en dus evenementenvergunning vallen. En over het algemeen betekent dat vermelding op de eenmalige groslijst voor het evenement, en om op die lijst te komen moet je bij die instructie aanwezig zijn. Mijn advies: als je met de verantwoordelijke gemeente-ambtenaar niet expliciet kunt afspreken om op basis van aanstelling op die lijst te komen, ga dan naar de instructie. Je bent dan in elk geval verzekerd.

Uiteraard gaat het bij de evementen om het stukje verzekering. Ik zal bijvoorbeeld ook niet met de VKR-kleding van mijn werkgever op straat gaan staan, maar in mijn privé VKR-kleding. Ik zal inderdaad met de betrokken gemeente eens contact opnemen en vragen of een kopie van mijn aanstellingspas bijvoorbeeld genoeg is. Zo niet ga ik natuurlijk braaf bij de instructie zitten, zo is het ook niet. Echter meestal heb ik het wel zo druk met andere zaken in de opbouwfase dat ik me die tijd graag bespaar.

Zou het niet veel makkelijker zijn als je een landelijke pas op eigen naam krijgt en voor de verzekering een aparte pas bij (per) werkgever? Zomaar een stomme gedachte. Ik heb verder ook helemaal geen idee hoeveel VKR's er graag bij meerdere bedrijven zouden willen werken hoor. Ik moet nog eens zien hoeveel uren ik bij mijn nieuwe werkgever kan gaan maken in de nabije toekomst. Alles is nog even koffiedik kijken momenteel.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: DeMassel op 9 maart 2012, 13:02:31
Voor wat betreft je vraag over evenementen:
Dit is veelal een verzekeringskwestie. Strikt genomen hoef je die instructie niet te doen (je kunt immers aantonen beroeps te zijn), maar de kans is groot dat je werkgever niet wil dat jij op eigen gelegenheid vrijwillig verkeersregelaar bent bij een evenement - ofwel, je bent niet verzekerd. Om wel verzekerd te zijn moet je weer onder de evenementenverzekering en dus evenementenvergunning vallen. En over het algemeen betekent dat vermelding op de eenmalige groslijst voor het evenement, en om op die lijst te komen moet je bij die instructie aanwezig zijn. Mijn advies: als je met de verantwoordelijke gemeente-ambtenaar niet expliciet kunt afspreken om op basis van aanstelling op die lijst te komen, ga dan naar de instructie. Je bent dan in elk geval verzekerd.

Toen ik nog bij Heracles Almelo als stewars/evenementenregelaar was hoefde ik de jaarlijkse instructie niet te volgen omdat ik reeds beroeps was.
Maar ik stond wel gewoon vermeld op de grip-lijst zodat ik dus wel daar als evenementenregelaar stond en dus volledig buiten mijn werkgever daar was (dus ook geen problemen met verzekering enzo)
uiteraard was mijn werkgever hier van op de hoogte dat ik daar stond als evenementenregelaar buiten hun verantwoordingen om
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: piet60 op 9 maart 2012, 22:04:23
@Mattijs: de beveiligingsbranche is voor wat betreft de papierwinkel al een heel stuk verder dan de verkeersregelaarsbranche, en bestaat natuurlijk ook al heel veel langer. Ik denk dat er een redelijke kans is dat ook de verkeersregelaarsbranche na verloop van tijd eenzelfde soort richting op gaat als de beveiligingsbranche. Maar wanneer...  98uiye
Ik hoop ook snel. In elk geval wordt er van een CAO vast werk gemaakt op deze site.
http://verkeersregelaars.startpagina.nl/prikbord/12719289/cao-verkeersregelaars#msg-12719289 (http://verkeersregelaars.startpagina.nl/prikbord/12719289/cao-verkeersregelaars#msg-12719289)
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: piet60 op 12 maart 2012, 17:32:32
Zou het niet veel makkelijker zijn als je een landelijke pas op eigen naam krijgt en voor de verzekering een aparte pas bij (per) werkgever? Zomaar een stomme gedachte.
Zo een stom idee is dat nog niet. Dan zou je wat moeten veranderen in de regel-wetgeving. Dat zou inhouden dat je VKR functioneel juridisch\verzekerd ingedekt bent, ook buiten je effectieve diensturen. Dus kom je privé bij een incident uit kun je helpen en toch verzekerd zijn. Je zou die melding dan via 8844 kunnen doorgeven of als de politie zelf TP komt. Er zou dan een landelijke lijst van alle VKR's moeten bestaan met hun pasnr. enz..
Nu moet ik eerst de baas bellen en is het akkoord (meestal wel, zoals laatst in Maastricht) dan ben ik pas juridisch gedekt. Zou de baas geen akkoord geven dan doe ik ook niks.
Hoe zou dat bij politie zijn? Zijn die prive ook als flik verzekerd als ze iets doen doen?
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Mattijs op 12 maart 2012, 20:41:38
Zo een stom idee is dat nog niet. Dan zou je wat moeten veranderen in de regel-wetgeving. Dat zou inhouden dat je VKR functioneel juridisch\verzekerd ingedekt bent, ook buiten je effectieve diensturen. Dus kom je privé bij een incident uit kun je helpen en toch verzekerd zijn. Je zou die melding dan via 8844 kunnen doorgeven of als de politie zelf TP komt. Er zou dan een landelijke lijst van alle VKR's moeten bestaan met hun pasnr. enz..
Nu moet ik eerst de baas bellen en is het akkoord (meestal wel, zoals laatst in Maastricht) dan ben ik pas juridisch gedekt. Zou de baas geen akkoord geven dan doe ik ook niks.
Hoe zou dat bij politie zijn? Zijn die prive ook als flik verzekerd als ze iets doen doen?

Of de politie ten alle tijde verzekerd is, weet ik niet. Er wordt volgens mij wel verwacht dat ze altijd handelend optreden, ook in hun vrije tijd. Ik weet eigenlijk niet of een politieman/vrouw in vrije tijd ook zijn politie ID bij zich heeft om zich kenbaar te kunnen maken. Ik heb mijn aanstellingspas verleden weer mogen ontvangen en gelijk in mijn portemonnee gedaan. Heb ik dus nu altijd bij me.

Mijn baas is er niet direct voorstander van om bij ieder incident te gaan stoppen en helpen. Als ik dus stop en besluit te helpen, doe ik dat op eigen verantwoording. Zal dus ook niet snel mijn VKR hesje aantrekken, maar wel gewoon veiligheidsvest. Kan bij aankomst van politie altijd mijn hulp als VKR aanbieden en op zijn verantwoording dus dan optreden.
Veel liever zie ik dat wij als proffesionele VKR's gewoon kunnen starten met hulpverlenen/verkeerregelen, zonder risico van geen dekking door een verzekering.
We zien wel hoe het gaat lopen en wat er nog gaat veranderen in 'onze' wereld  998765
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: piet60 op 13 maart 2012, 11:02:44
We zien wel hoe het gaat lopen en wat er nog gaat veranderen in 'onze' wereld  998765
Hopelijk gaat het snel lopen wat de CAO betreft dan. Heb soms de indruk dat ik in een vogelvrije sector beland ben waar ieder zijn eigen regels doet.
In ieder geval hoop ik nooits een lift van jouw te krijgen in die mooie "gele auto"..  ;)
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: HIT op 13 maart 2012, 11:12:06
Mijn baas is er niet direct voorstander van om bij ieder incident te gaan stoppen en helpen. Als ik dus stop en besluit te helpen, doe ik dat op eigen verantwoording.  Zal dus ook niet snel mijn VKR hesje aantrekken, maar wel gewoon veiligheidsvest. Kan bij aankomst van politie altijd mijn hulp als VKR aanbieden en op zijn verantwoording dus dan optreden.
Veel liever zie ik dat wij als proffesionele VKR's gewoon kunnen starten met hulpverlenen/verkeerregelen, zonder risico van geen dekking door een verzekering.
We zien wel hoe het gaat lopen en wat er nog gaat veranderen in 'onze' wereld  998765

Dit heeft wel een paar haakjes een oogjes,

- Ben je onderweg van en naar je werk dan is dat woon werk verkeer, als je tijdens die reis "werkzaamheden uitvoert die men ook in loondienst uitvoert" is je werkgever verantwoordelijk voor de gedragingen die je op dat moment doet. Ga je wat anders doen bijv. een schuurtje slopen en sloop je daarbij ook de auto die ernaast staat geparkeerd dan valt dat onder "andere werkzaamheden dan die men uitvoert in loondienst" dan ben je zelf verzekeringstechnish verantwoordelijk. Ook ben je zelf verantwoordelijk als je onderweg bijv. eerst nog boodschappen doet of iemand bezoekt, tot aan de eerste stop ben is je werkgever verantwoordelijk.
- Ben je onderweg in een voertuig van de werkgever is hij ten allertijde voor verantwoordelijk. Ook als je prive kilometers rijdt, vandaar dat dit bij veel werkgevers ook niet meer is toegestaan.

Hoe weet ik dit? Omdat ik mijzelf heb moeten verzekeren voor werknemers die mijn voertuigen mee naar huis nemen en/of met prive voertuigen onderweg zijn van/naar een klus.

De politie was vroeger trouwens niet verzekerd, net als defensie niet. De staat trad in dit geval op als "betalende factor". Dit omdat de premiebetalingen de uitbetalingen niet zouden kunnen ballanceren. Dit goldt alleen voor voertuigen en mensen in dienst van de staat. Dus wanneer iemand werd ingehuurd om een verrichting te doen moest deze verrichting appart worden verzekerd. Denk aan burgerpersoneel op millitaire intendance voertuigen. Bij mijn weten is dit nog steeds op deze manier geregeld.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Lt. Col. Me op 13 maart 2012, 11:38:40
(...)
De politie was vroeger trouwens niet verzekerd, net als defensie niet. De staat trad in dit geval op als "betalende factor". Dit omdat de premiebetalingen de uitbetalingen niet zouden kunnen ballanceren. Dit goldt alleen voor voertuigen en mensen in dienst van de staat. Dus wanneer iemand werd ingehuurd om een verrichting te doen moest deze verrichting appart worden verzekerd. Denk aan burgerpersoneel op millitaire intendance voertuigen. Bij mijn weten is dit nog steeds op deze manier geregeld.
Bij mijn weten inderdaad ook. Het is voor de Staat aantrekkelijker om in voorkomend geval de schades uit de staatskas te betalen, dan om hiervoor een duurdere verzekering aan te schaffen. In de verkeersregelaarswereld is dit ook één van de redenen geweest waarom RWS zich in de begindagen heeft bediend van geel/oranje parka's en vesten met een blauw vlak en gele/blauwe tekst verkeersregelaar: een ongeval met een RWS-"verkeersregelaar" zou immers vanuit de staatskas vergoed worden.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: piet60 op 13 maart 2012, 17:29:49
Ondanks dat die verzekeringsmaterie\info ook interessant is, zitten we vlgs mij beetje off-topic. Of is er een verband tussen verzekeren en cursus volgen...?  ;D
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Lt. Col. Me op 13 maart 2012, 18:33:22
@Piet: tijdens de cursus verzekerd zijn?  0098
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: piet60 op 13 maart 2012, 18:48:42
@Piet: tijdens de cursus verzekerd zijn?  0098

Du-uh... ::)
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Mattijs op 13 maart 2012, 18:51:22
Hopelijk gaat het snel lopen wat de CAO betreft dan. Heb soms de indruk dat ik in een vogelvrije sector beland ben waar ieder zijn eigen regels doet.
In ieder geval hoop ik nooits een lift van jouw te krijgen in die mooie "gele auto"..  ;)

voor alle duidelijkheid, ik heb alleen grote interesse in de 'gele auto's'...ben er niet werkzaam (nog)
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: HIT op 13 maart 2012, 20:01:01
Die verzekeringen hebben niets met het topic te maken behalve dan dat ik het een essentieel onderdeel van het werk vindt.

Ik zou ook graag zien dat het een onderdeel van de lesstof wordt in de toekomst, nu zijn sommige mensen gelijk failliet als er iets gebeurdt. :-\ :'(
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: sylvester1986 op 23 november 2012, 22:14:50
Tegenwoordig is in Groningen hier o.a. examen.

http://maps.google.nl/maps?q=groningen&hl=nl&ll=53.198994,6.579604&spn=0.00085,0.002642&hnear=Groningen&t=h&z=19 (http://maps.google.nl/maps?q=groningen&hl=nl&ll=53.198994,6.579604&spn=0.00085,0.002642&hnear=Groningen&t=h&z=19)
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: sylvester1986 op 23 november 2012, 22:30:00
1e oefendag was op de Dierenriemstraat/Eikenlaan te Groningen.
Voorbeeld van iemand anders op bovengenoemde locatie.
StEB praktijk 28-1-12 DvA.MOV (http://www.youtube.com/watch?v=rZAX6nK635I#ws)
StEvBegeleiding
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Lt. Col. Me op 23 november 2012, 22:53:12
Het blijft bij die club toch jammer van de stoptekens in het luchtledige. En de jas is ook een aandachtspuntje. Maar verder doet ie het inderdaad heel rustig en beheerst.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: VKRC op 23 november 2012, 23:02:29
Is er een specifieke reden dat deze vkr zijn zijkant naar de rijdende kant draait. Dus feitelijk lichamelijk weggedraaid van de rijstrook welke rijdend is.
En is het een motorjas? (omdat het stopteken niet echt omhoog gaat)
Stopteken in het luchtledige....tja, zelf vind ik het niet nodig of zal ik het zo instrueren maar kan wel begrijpen dat je het iemand laat doen om het "kunstje" te leren.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Lt. Col. Me op 23 november 2012, 23:06:15
Het is inderdaad een motorjas. Een oude zelfs, volgens mij van Damen, met de rits over de voorzijde, de onjuiste plaatsing van de bovenste reflectieband en de aansnoeringen op arm en zij. Niet goedgekeurd, ik waag zelfs te betwijfelen of ze een EN-471 normering hebben.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: sylvester1986 op 23 november 2012, 23:15:24
???
Verkeersregelaar-instructeur verliest geduld (http://www.youtube.com/watch?v=LwJjvls_r5w#)
cedricvbommel
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: VKRC op 24 november 2012, 10:17:24
Lekker professioneel >:D
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: enrico1972 op 25 november 2012, 22:48:43
Het is inderdaad een motorjas. Een oude zelfs, volgens mij van Damen, met de rits over de voorzijde, de onjuiste plaatsing
van de bovenste reflectieband en de aansnoeringen op arm en zij.
Niet goedgekeurd, ik waag zelfs te betwijfelen of ze een EN-471 normering hebben.

Als je goed kijkt VKRC dan had jij het ook moeten herkennen als motorrijder zijnde. Het is sterk gelijkend op je eigen avatar.
Ben dan wel geen motorijder maar zelfs ik herkende de jas gelijk als zijnde motojas voor een verkeersregelaar.

Wel gelijk een paar vraagjes aan Lt.Col.Me.
Wie verkoopt wel goede motorjassen voor een vkr ? Of is er bij Damen al het e.e.a. verbeterd ?
Mag aansnoering niet op de armen ? Ken de motorjassen voor de vkr niet anders namelijk.
Waar moet men de rist aan de voorzijde dan plaatsen ? Meer in het midden soms ?
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Lt. Col. Me op 25 november 2012, 23:07:17
(...) Wel gelijk een paar vraagjes aan Lt.Col.Me.
Wie verkoopt wel goede motorjassen voor een vkr ? Of is er bij Damen al het e.e.a. verbeterd ?
Er zijn inmiddels wel verbeterde motorjassen op de markt. Aangezien ikzelf geen tweewielerbewijs heb, zou ik zo niet durven zeggen of Damen dit ook (al) heeft. Overigens ben ik wel van mening dat motorjassen voor verkeersregelaars op de grens van het toelaatbare is. Verkeer regelen vanaf een motorfiets is immers niet toegestaan, en met een goedgekeurde VKR-motorjas wordt het wel heel makkelijk gemaakt om deze regel te overtreden. Het beste zou het zijn om op de motor niet als zodanig herkenbaar te zijn, en bij afstappen de jas of hes aan te trekken. Maar ik snap ook dat dit niet helemaal werkbaar is, dus tja, het blijft moeilijk  ::)

Mag aansnoering niet op de armen ? Ken de motorjassen voor de vkr niet anders namelijk.
Tja, aansnoering is net zoiets als drukknopen. Mag het wel? En moet het dan in dezelfde kleur? De regelgeving heeft niet voorzien in praktische zaken zoals de aanwezigheid van drukknopen, aansnoeringen of een fabrikantenlogo'tje. Naar mijn mening zou het "in de geest" van de regelgeving moeten zijn, en dan zijn aansnoeringen en knopen en dergelijke natuurlijk geen probleem, tenzij door de aansnoeringen de gele mouw of de reflectie niet meer zichtbaar zou zijn. En dat is natuurlijk niet aan de hand.

Waar moet men de rist aan de voorzijde dan plaatsen ? Meer in het midden soms ?
De reflecterende banden mogen niet onderbroken worden, en bij de jas op het filmpje gebeurt dat zeer duidelijk wel. Dat is gemakkelijk op te lossen door er een stormflap overheen te laten vallen, zodat de hele rits niet meer zichtbaar is. Een tussenoplossing met een soort half weggevallen rits zoals je op enkele jassen nog wel eens ziet mag formeel dus niet, maar dat is nogal eens op het randje.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: enrico1972 op 25 november 2012, 23:36:58
En zoals ik gewent ben van je weer een zeer duidelijke onderbouwde uitleg die gelijk alles helder maakt.  O0 O0
Het rits verhaal is inderdaad simpel op te lossen net als wat Hydrowear met de fleecejas heeft gedaan eigenlijk daar zit ook zo'n flap over.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: sylvester1986 op 26 november 2012, 16:43:59
Vanmorgen (piep) begonnen als voorbereiding op het examen, maar het examen ging super. 098uo
De agent liet de eisen zien en zei: "need I say more?"
Toch blij om.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: sylvester1986 op 13 juli 2013, 23:41:47
Zijn er ook bedrijven die de cursus veilig werken langs de weg erbij geven voor een verkeersregelaar?
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Mattijs op 13 juli 2013, 23:47:21
Citaat van: Sylvester link=msg=1183167 date=1373751707
Zijn er ook bedrijven die de cursus veilig werken langs de weg erbij geven voor een verkeersregelaar?

Die heb ik niet gevolgd, wel E-learning voor veilig werken langs het spoor.  :)
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Andreej op 14 juli 2013, 00:32:55
Citaat van: Sylvester link=msg=1183167 date=1373751707
Zijn er ook bedrijven die de cursus veilig werken langs de weg erbij geven voor een verkeersregelaar?

Yep, die zijn er!
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: HIT op 14 juli 2013, 10:32:38
Citaat van: Sylvester link=msg=1183167 date=1373751707
Zijn er ook bedrijven die de cursus veilig werken langs de weg erbij geven voor een verkeersregelaar?

Kijk eens op www.rovae.nl (http://www.rovae.nl) daar doe ik al jaren mijn opleidingen. O0
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Live op 4 november 2015, 17:15:42
https://www.youtube.com/watch?v=1Ly3pvAfYQE (https://www.youtube.com/watch?v=1Ly3pvAfYQE)
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: DaMook op 4 november 2015, 19:33:06
Citaat van: Live link=msg=1381934 date=1446653742
http://www.youtube.com/watch?v=1Ly3pvAfYQE (http://www.youtube.com/watch?v=1Ly3pvAfYQE)

Ik hoop dat die ene automobilist ook een bekeuring heeft gekregen :) .
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: sylvester1986 op 4 november 2015, 20:06:51
Citaat van: DaMook link=msg=1381987 date=1446661986
Ik hoop dat die ene automobilist ook een bekeuring heeft gekregen :) .
Als je al een bekeuring moet krijgen voor boosheid...... 98uiye
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: aZuL2001 op 4 november 2015, 23:27:58
Lol, pas op, breng ze niet op ideeën ;)

Volgen wel een erg lange opleiding. 240 uur? Of is dat speciaal voor Dordrecht?
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: batoutofhell op 5 november 2015, 16:57:03
Ik denk dat hij een foutje maakt. Opleiding duurt normaal 2.5 tot 3 dagen met direct daarna examen. Daarna maak je 240 uur stage uren (althans zo was het bij mij). Je bent in die stage uren al wel officieel vkr, alleen word je dan in 99% van de gevallen met een ervaren collega ergens neer gezet, waar mogelijk met een team leider (wederom, zo is het bij ons), zodat deze je in de gaten kan houden en eventueel kan helpen. Teamleider is meestal een extra man zodat pauze mogelijk is, maar dus ook om de nieuwelingen te helpen. En als je als chef hek staat, valt er meestal weinig te regelen. lol
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: DaMook op 5 november 2015, 18:50:36
Citaat van: Sylvester link=msg=1382004 date=1446664011
Als je al een bekeuring moet krijgen voor boosheid...... 98uiye

Oeps niet goed opgelet, ik dacht dat er een doorgereden was :P . 98uiye .
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: NS1607 op 10 december 2015, 02:11:22
En als we het toch over opleiding hebben.
En dan met name evenementen VKR.
Dan vind ik de opleiding hiervoor op zijn zachts gezegd nogal fraudegevoelig.
Want met de E-Learning methode kan je gewoon een iemand de vragen laten beantwoorden, en voor elke deelnemer een account met de gegevens van de deelnemers er op zetten.
Op deze manier kun je dus iedere idioot met een hesje en pasje de weg op sturen.

Ik zou het dan ook niet gek vinden om toch voor de evenementen VKR een praktijkgedeelte incl. examen erbij.
Kun je tenminste nog enige controle uitoefenen.


Jos.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: ir. Auditor op 10 december 2015, 05:27:14
Citaat van: NS1607 link=msg=1390814 date=1449709882
En als we het toch over opleiding hebben.
En dan met name evenementen VKR.
Dan vind ik de opleiding hiervoor op zijn zachts gezegd nogal fraudegevoelig.
Want met de E-Learning methode kan je gewoon een iemand de vragen laten beantwoorden, en voor elke deelnemer een account met de gegevens van de deelnemers er op zetten.
Op deze manier kun je dus iedere idioot met een hesje en pasje de weg op sturen.

Ik zou het dan ook niet gek vinden om toch voor de evenementen VKR een praktijkgedeelte incl. examen erbij.
Kun je tenminste nog enige controle uitoefenen.


Jos.

Daarmee jaag je veel evenementen organisatoren alleen maar op extra kosten. Als de plaatselijke braderie in het dorp al zijn vrijwilligers op dure cursussen moet sturen om aan te geven waar iemand mag parkeren of om naast een hekje te staan bij de wielerronden van Ulliebullieveen maak je het voor veel organisatoren en vrijwilligers zeer onaantrekkelijk om dit soort zaken te organiseren. We moeten niet doorslaan met alles in regeltjes en procedures vast te willen leggen, dat gaat alleen maar averechts werken.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: NS1607 op 12 december 2015, 01:29:15
Dan moet je daarvoor een andere groep voor op de weg zetten.
Om alleen maar een hek in de gaten te houden heb je niet zoveel specialiteiten nodig.

Maar als je bijvoorbeeld bij optochten en zo hebt, dan kom je met de hekkenbrigade al niet ver.
Dan ga je toch al meer naar volwaardige verkeersregelaars kijken.
En die opleiding hoeft ook niet zo uitgebreid als bij een beroeps.
Als je al een beperkt praktisch gedeelte hebt kom je qua evenementenverkeersregelaars een heel eind.

Het gaat alleen maar om het beperken van onderstaande alinea
Citaat van: NS1607 link=msg=1390814 date=1449709882
Want met de E-Learning methode kan je gewoon een iemand de vragen laten beantwoorden, en voor elke deelnemer een account met de gegevens van de deelnemers er op zetten.
Op deze manier kun je dus iedere idioot met een hesje en pasje de weg op sturen.


Jos.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: Thor op 12 december 2015, 09:55:48
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1390816 date=1449721634
Daarmee jaag je veel evenementen organisatoren alleen maar op extra kosten. Als de plaatselijke braderie in het dorp al zijn vrijwilligers op dure cursussen moet sturen om aan te geven waar iemand mag parkeren of om naast een hekje te staan bij de wielerronden van Ulliebullieveen maak je het voor veel organisatoren en vrijwilligers zeer onaantrekkelijk om dit soort zaken te organiseren. We moeten niet doorslaan met alles in regeltjes en procedures vast te willen leggen, dat gaat alleen maar averechts werken.

Een paar normale mensen zonder poespas,kapsones en babbels en alles verloopt gladjes.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: ir. Auditor op 12 december 2015, 17:33:07
Citaat van: Thor link=msg=1391302 date=1449910548
Een paar normale mensen zonder poespas,kapsones en babbels en alles verloopt gladjes.
Precies, als je die mensen eerst op cursus moet sturen dan bedanken ze je er vriendelijk voor.
Dat soort mensen hebben een baan, een gezin, verplichtingen en willen prima een zaterdagmiddag meehelpen bij een plaatselijk evenement. Maar als ze dan eerst een dag vrij moeten nemen van hun werk voor een cursus dan zeggen ze simpel nee dankje of gaan wel een bardienst bij de voetbalclub doen om maatschappelijk betrokken te zijn.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: leo A op 14 december 2015, 13:37:57
Bij ons in het dorp is een stichting verkeersregelaars die bij evenementen het verkeer regelt. Er is dan altijd een zgn flexteam op de weg, die de regelaars monitort en begeleid. Ook wordt er jaarlijks een oefenmoment gehouden, waarbij iedereen beoordeeld wordt door de inzet coördinator. Het kan best met vrijwilligers, als je je allemaal maar inzet voor ieders veiligheid. En zorgt voor een goede samenwerking met politie en toezicht.
Titel: Re: Cursus verkeersregelaar
Bericht door: NS1607 op 14 december 2015, 15:41:21
Precies Leo A.
Dat is wat ik bedoel, het hoeft niet zo een uitgebreide cursus te zijn.
Maar juist een monitoring op het goed functioneren van de vrijwilliger.
En natuurlijk met hier geen complete cursus aan vast, een dagdeel in een jaar is voldoende, en dan kun je op meerder plekken ingezet worden.
Bovendien werk je zo de fraudegevoeligheid van de E-Learning weg.

Je hebt ook diverse vrijwilligersorganisaties waar je verlicht cursussen moet volgen om er überhaupt tussen te komen.
En die vergen veel meer uren in een jaar dan dat enkel dagdeel.


Jos.