0100869 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Pieter) (Lichtkrant) | |
0100850 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Pieter) (TS) |
0100200 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (BvD Beroeps) | |
0100219 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (Lichtkrant Beroeps) | |
0100202 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (RV/HV) |
0102005 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD Noord Alarmcode) |
0102667 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Logistiek piket) |
GRIP 1 | 0101419 | BRW Amsterdam-Amstelland (Diemen) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 0101405 | BRW Amsterdam-Amstelland (Diemen) (MCU) |
GRIP 1 | 0102001 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HOvD Alarmcode) |
GRIP 1 | 0101992 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HOvD2) |
GRIP 1 | 0102661 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Informatie Manager COPI) |
GRIP 1 | 0101991 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (MDT HOvD1) |
GRIP 1 | 0101994 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (MDT SLB) |
GRIP 1 | 0102652 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OLOT - Operationeel Leider Operationeel Team) |
GRIP 1 | 0102023 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Voorlichting) |
GRIP 1 | 0101304 | BRW Amsterdam - Amstelland (BrOn L+B) (Staffunctionaris) |
GRIP 1 | 0102003 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HOvD-2 Alarmcode) |
GRIP 1 | 0102021 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD-Meldkamer Alarmcode) |
GRIP 1 | 0102550 | Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Liason OOV) |
GRIP 1 | 0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
GRIP 1 | 0120089 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Algemeen Commandant Geneeskundige Zorg) |
GRIP 1 | 0120088 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD-G Zuid) |
GRIP 1 | 0120998 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances) |
GRIP 1 | 0102550 | Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Liason OOV) |
GRIP 1 | 0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
GRIP 1 | 0100369 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Dirk) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 0100350 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Dirk) (TS) |
GRIP 1 | 0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
GRIP 1 | 0120812 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD-G 812) |
GRIP 1 | 0120998 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances) |
GRIP 1 | 0102200 | BRW Amsterdam-Amstelland (Duivendrecht) (Blusploeg) |
GRIP 1 | 0102205 | BRW Amsterdam-Amstelland (Duivendrecht) (DPU) |
GRIP 1 | 0102219 | BRW Amsterdam-Amstelland (Duivendrecht) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
0102655 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Plotters) |
GRIP 1 | 0102007 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD Zuid Alarmcode) |
GRIP 1 | 0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
VID @vidOp de buitenring is op knp. De Nieuwe Meer de afrit S108 afgesloten door een gesprongen waterleiding, #file op A10 pic.twitter.com/3DQq8ukS5n (http://pic.twitter.com/3DQq8ukS5n)
GRIP 2 | 0102653 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Hoofd Sectie Brandweer Operationeel Team) |
GRIP 2 | 0102664 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Informatie Manager Interface) |
GRIP 2 | 0102656 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OVD Defensie West) |
GRIP 2 | 0101060 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (CvD) |
GRIP 2 | 0102550 | Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Liason OOV) |
GRIP 2 | 0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
GRIP 2 | 0120089 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Algemeen Commandant Geneeskundige Zorg) |
GRIP 2 | 0120098 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (CGV / Piket Centralist) |
GRIP 2 | 0120099 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Chauffeur OOV VC Wagen) |
GRIP 2 | 0120091 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (GHOR HAC - Hoofd Actie Centrum) |
GRIP 2 | 0120201 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (GHOR IMAC - Informatie Manager Actie Centrum) |
GRIP 2 | 0120086 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Operationeel Management MKA) |
GRIP 2 | 0120088 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD-G Zuid) |
GRIP 2 | 0120872 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Voorlichting GGD) |
GRIP 2 | 0120075 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Waarnemend Algemeen Commandant GHOR) |
GRIP 2 | 0120210 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Waarnemend Hoofd Ambulancezorg) |
GRIP 2 | 0120998 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances) |
GRIP 2 | 0100601 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Anton) (AL) |
GRIP 2 | 0100619 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Anton) (Lichtkrant) |
GRIP 2 | 0100651 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Osdorp) (AL) |
GRIP 2 | 0100669 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Osdorp) (Lichtkrant) |
GRIP 2 | 0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
0120199 | Ambu 13-199 (Ambulance Amsterdam) |
0120124 | Ambu 13-124 (Ambulance Amsterdam) |
0120177 | Ambu 13-177 (Ambulance Amsterdam) |
0120118 | Ambu 13-118 (Ambulance Amsterdam) |
GRIP 2 | 0102011 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (AGS-1 Alarmcode) |
GRIP 2 | 0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
0220104 | Ambu 10-104 (Witte Kruis Noord-Holland Noord) | |
0220182 | Ambu 10-182 (Witte Kruis Noord-Holland Noord) | |
0220188 | Ambu 10-188 (Witte Kruis Noord-Holland Noord) |
0126181 | Ambu 12-181 (Ambulance Amsterdam Kennemerland) |
0126145 | Ambu 12-145 (GGD Kennemerland) |
0126142 | Ambu 12-142 (GGD Kennemerland) |
Ik kom zelfs beelden tegen van auto die volledig onderwater is door sinkholeDat is geen sinkhole. Een sinkhole is een totaal ander fenomeen.
Volgens mij ligt de website van de VU plat: http://www.vumc.nl/ (http://www.vumc.nl/)Kan het eraan liggen dat de stroom eraf is?
1523163 | Ambu 16-163 (Regio Alphen) | |
1523175 | Ambu 16-175 (Regio Leiden - Bollenstreek) | |
1523176 | Ambu 16-176 (Regio Leiden - Bollenstreek) | |
1523177 | Ambu 16-177 (Regio Leiden - Bollenstreek) |
0726140 | Ambu 09-140 (RAVU) |
0726114 | Ambu 09-114 (RAVU) |
0726122 | Ambu 09-122 (RAVU) |
1520029 | Ambu 15-129 (RAV Haaglanden) |
1520046 | Ambu 15-146 (RAV Haaglanden) |
1520022 | Ambu 15-122 (RAV Haaglanden) |
1520025 | Ambu 15-125 (RAV Haaglanden) |
1520011 | Ambu 15-111 (RAV Haaglanden) |
Dat is geen sinkhole. Een sinkhole is een totaal ander fenomeen.
En nog eens 4 ambulances uit Hollands Midden.p2kflex
1523163 Ambu 16-163 (Regio Alphen) 1523175 Ambu 16-175 (Regio Leiden - Bollenstreek) 1523176 Ambu 16-176 (Regio Leiden - Bollenstreek) 1523177 Ambu 16-177 (Regio Leiden - Bollenstreek)
Zinkgatgebruikt of misbruikt. Het is maar sinds kort dat opeens in de media een verkeerde term gebruikt wordt hiervoor.
In oorsprong inderdaad een andere oorzaak, maar in wereldwijde media ook op deze wijze gebruikt. O0
Ben benieuwd of de (ondergrondse) parkeergarages van het VUmc het nog droog houden. Zo niet, dan is de schade helemaal niet te overzien, los van het gevaar voor de aanwezigen... :|
VUmc @VUmcAmsterdam 26 minEr is een hoofdwaterleiding van @Waternet geknapt bij #VUmc. Dit heeft grote gevolgen voor het ziekenhuis.
VUmc @VUmcAmsterdam 25 minUpdate wateroverlast: Alle acute afdelingen zijn gesloten. Ook de polikliniek is dicht.
VUmc @VUmcAmsterdam 25 minUpdate wateroverlast: Patiënten die in het ziekenhuis liggen, zullen indien noodzakelijk worden geëvacueerd naar andere ziekenhuizen.
VUmc @VUmcAmsterdam 23 minUpdate wateroverlast: Onze website ligt er ook uit, volg daarom ons Twitterkanaal @VUmcAmsterdam voor de laatste updates.
1520006 | Ambu 15-106 (RAV Haaglanden) |
1420027 | Ambu 17-127 (Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond / VRR) |
1420044 | Ambu 17-144 (Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond / BIOS) |
1420034 | Ambu 17-134 (Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond / BIOS) |
0120901 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901) | |
0120998 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances) |
Ben benieuwd of de (ondergrondse) parkeergarages van het VUmc het nog droog houden. Zo niet, dan is de schade helemaal niet te overzien, los van het gevaar voor de aanwezigen... :|Als ik het me goed herinner zitten huisartsenpost, imaging center (veel dure apparatuur) en mortuarium ook in de kelder. Dat is problematischer dan een paar auto's.
Zoals die ambulances nu uit verschillende regio's bijstand komen verlenen, geeft dat een beetje een beeld van de GGB? (Vervanging GNK-C)
Als ik het me goed herinner zitten huisartsenpost, imaging center (veel dure apparatuur) en mortuarium ook in de kelder. Dat is problematischer dan een paar auto's.
0100969 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Teunis) (Lichtkrant) | |
0100950 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Teunis) (TS) | |
0101269 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Zebra) (Lichtkrant) | |
0101250 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Zebra) (TS) |
0102100 | BRW Amsterdam-Amstelland (Ouderkerk a/d Amstel) (Blusploeg) | |
0102119 | BRW Amsterdam-Amstelland (Ouderkerk a/d Amstel) (Lichtkrant) |
GRIP 2 | 0102304 | BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (Korpsalarm) |
GRIP 2 | 0102319 | BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (Lichtkrant) |
GRIP 2 | 0102311 | BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (TS) |
GRIP 2 | 0100550 | BRW Amsterdam-Amstelland (Landelijk Noord) (Blusploeg) |
GRIP 2 | 0100569 | BRW Amsterdam-Amstelland (Landelijk Noord) (Lichtkrant) |
0120101 | Ambu 13-101 (Ambulance Amsterdam) | |
0120116 | Ambu 13-116 (Ambulance Amsterdam) | |
0120178 | Ambu 13-178 (Ambulance Amsterdam) |
Brandweer AA @BrandweerAAStroom deels terug in #VU. Vooralsnog geen evacuatie, maar hulpdiensten blijven voorbereidingen treffen.
10:29am · 8 Sep 2015
GRIP 2 | 0100004 | BRW Amsterdam-Amstelland (Aalsmeer) (Bevelvoerders) |
GRIP 2 | 0100012 | BRW Amsterdam-Amstelland (Aalsmeer) (Chauffeurs) |
GRIP 2 | 0100028 | BRW Amsterdam-Amstelland (Aalsmeer) (DP-ASM) |
GRIP 2 | 0100001 | BRW Amsterdam-Amstelland (Aalsmeer) (Lichtkrant) |
0104119 | BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandam Botenmakersstraat) (Lichtkrant) | |
0103047 | BRW Zaanstreek-Waterland (Zaanstad) (HW ploeg dagdienst) |
GRIP 2 | 0101300 | BRW Amsterdam - Amstelland (BrOn L+B) (Ploeg 1) |
GRIP 2 | 0101304 | BRW Amsterdam - Amstelland (BrOn L+B) (Staffunctionaris) |
GRIP 2 | 0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
Iets met het wel of niet bestaan van toeval 0098 Ok de tram is het gat niet ingereden en het gat zelf zit een kleine 100 meter verderop t.o.v. het originele scenario, maar het is een goede poging!Mark van Barreveld @MarkvBarreveld 2uGelukkig beschikken onze mensen van @Vakbekwaam_BAA over uitstekende vooruitziende blik #realistischoefenen #bizar http://www.at5.nl/artikelen/140866/hulpdiensten_oefenen_op_zinkende_tram (http://www.at5.nl/artikelen/140866/hulpdiensten_oefenen_op_zinkende_tram)
Update 12.10 uur:
Het volledige VUMC gaat ontruimd worden, dat zegt een betrouwbare bron binnen het ziekenhuis tegen AT5.
Is momenteel toch nog niet in werking.
Over dit thema
Per 1 januari 2016 wordt in Nederland bij grootschalige incidenten gewerkt volgens een nieuw bijstandsmodel: Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB). Het GGB-model vervangt de huidige Geneeskundige Combinatie (GNK-C), die in 2016 uit bedrijf gaat. 2015 staat in het teken van implementatie van GGB door Ambulancezorg Nederland (AZN), het Rode Kruis (NRK), GGD GHOR Nederland en het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV). GGD GHOR Nederland coördineert het implementatietraject. Op deze pagina vindt u informatie over de actuele stand van zaken omtrent de implementatie van het nieuwe GGB-model.
http://www.ggdghorkennisnet.nl/thema/grootschalige-geneeskundige-bijstand-ggb (http://www.ggdghorkennisnet.nl/thema/grootschalige-geneeskundige-bijstand-ggb)
Bedden huis gaat gecontroleerd worden ontruimd. Betreft 300 patiënten.
Edit: betreft 500 personen.
Volgens mij kan defensie ook met hun 4 persoons-ambulances goede ondersteuning bieden.En evt een verhuiswagen lijkt me ook een prima vervoer middel om een deel van de patiënten te vervoeren.
Serieus ? ???Ja waarom niet. Oa tijdens de verhuizing van de isala kliniek in Zwolle heeft men verhuiswagens gebruikt.
Ja waarom niet. Oa tijdens de verhuizing van de isala kliniek in Zwolle heeft men verhuiswagens gebruikt.Speciaal ingerichte, geprepareerde vrachtwagens. Als je maanden vantevoren weet dat je 500 patienten moet verhuizen is dat ideaal. Maar die staan niet ergens in een berging te wachten op een calamiteit.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=161679 (http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=161679)
Er zijn scenario's voor dit soort omstandigheden, wacht maar af wat je nog te zien krijgt.
Het calamiteitenhospitaal kan al 100 patiënten opvangen. Er zijn ook patiënten die misschien iets eerder naar huis mogen. Militaire noodhospitalen lijken mij wat vergezocht in de huidige omstandigheden.
Speciaal ingerichte, geprepareerde vrachtwagens. Als je maanden vantevoren weet dat je 500 patienten moet verhuizen is dat ideaal. Maar die staan niet ergens in een berging te wachten op een calamiteit.Dat zijn gewoon simpele bakwagens hoor. Eventueel geïsoleerd, maar gewoon verhuiswagens.
Ik hoorde net op de radio onderweg naar huis een stukje van een persconferentie. Daarin zei Wouter Bos, tegenwoordig blijkbaar opperhoofd VUmc, dat er maar één werkende lift is. Ik vroeg me af: is het makkelijk om op een centraal punt een soort van takelvoorziening op te zetten?Dat lijkt me nogal lastig, maar technisch kan er natuurlijk veel. Ik verwacht eerder dat ze meer liften aan de praat proberen te krijgen.
Ik hoorde net op de radio onderweg naar huis een stukje van een persconferentie. Daarin zei Wouter Bos, tegenwoordig blijkbaar opperhoofd VUmc, dat er maar één werkende lift is. Ik vroeg me af: is het makkelijk om op een centraal punt een soort van takelvoorziening op te zetten?Vermoedelijk is het sneller om via de brug naar de poli te rijden, en daar de lift te nemen. Mits die wel werken natuurlijk.
0120301 | MICU 13-301 (Ambulance Amsterdam) |
Dat lijkt me een prima oplossing maar hoe wil je dat gaan doen ? Een lfl kan 1 persoon per keer vervoer en zal regelmatig moeten gaan tanken. Mogelijk de patiënten via de heli naar beneden brengen en dan overladen in de ambu,s ?
Er zijn ook (veel) grotere helikopters dan een lfl die geschikt zijn voor gewondentransport :)Kan je daar de patiënten ook liggend in vervoeren ?
Kan je daar de patiënten ook liggend in vervoeren ?
Hou toch op over die luchtbrug, dat idee is belachelijk. En gaat niet gebeuren.
Hou toch op over die luchtbrug, dat idee is belachelijk. En gaat niet gebeuren.luchtbrug=luchtkasteel....
Kan je daar de patiënten ook liggend in vervoeren ?
Ja. 24 in een Chinook, 3+3 zittend in een Cougar en ook zoiets in een NH90.Kunnen die ook landen op het VUMC ? aangezien ik er vanuit ga dat die een stuk zwaarder zijn dan een Eurocopter
Niet belachelijk, maar inderdaad niet waarschijnlijk. Op AT5 werd in een persconferentie door het VuMC gesproken over takelconstructies.
Kunnen die ook landen op het VUMC ? aangezien ik er vanuit ga dat die een stuk zwaarder zijn dan een Eurocopter
Kunnen die ook landen op het VUMC ? aangezien ik er vanuit ga dat die een stuk zwaarder zijn dan een Eurocopter
Jongens zullen we gewoon ophouden over die heli's? Totaal niet relevant in dit geval. Mocht dat helidek het inderdaad houden en is toevallig de enige werkende lift degene naar het dak, dan nog lost het niets op, omdat die ene lift nu ook gebruikt wordt.
Wat ik er zo van mee krijg loopt die ontruiming prima zoals het nu gaat. Er zit geen spoed achter dus enige uitloop hoeft geen probleem te zijn. Mocht er haast bij zijn dan staan er in no-time genoeg ladders om wat afhijsingen te doen. 98uiye
mensen, we zijn via een maffe reporter die het woord luchtbrug gebruikte nu aan het discussiëren over Chinooks. Dit lijkt me gewoon onzin.
Je weet niet wie er allemaal meelezen en zo draag je dus niet bij aan de rust die de hulpdiensten en het ziekenhuis samen uitstralen.
0120117 | Amsterdam-Amstelland Ambulance Amsterdam - Ambulance 13117 Amsterdam |
0120175 | Amsterdam-Amstelland Ambulance Amsterdam - Ambulance 13175 Amstelveen |
0120180 | Amsterdam-Amstelland Ambulance Amsterdam - Ambulance 13180 Amstelveen |
0120188 | Amsterdam-Amstelland Ambulance Amsterdam - Ambulance 13188 Zaandam |
0120189 | Amsterdam-Amstelland Ambulance Amsterdam - Ambulance 13189 Zaandam |
0120115 | Amsterdam-Amstelland Ambulance Amsterdam - Ambulance 13115 Amsterdam |
0120110 | Amsterdam-Amstelland Ambulance Amsterdam - Ambulance 13110 Amsterdam |
Onderzoeksraad @OnderzoeksraadOnderzoekers aanwezig bij VU Medisch Centrum in Amsterdam voor verkennend onderzoek.
3:34pm · 8 Sep 2015
Ook de KMAR is met meerdere motoren ter plaatse.
VUmc @VUmcAmsterdamUpdate: Evacuatie VUmc gestart. In totaal 339 patiënten. Bij overplaatsing wordt rekening gehouden met type zorg. Zie vumc.nl/wateroverlast
3:52pm · 8 Sep 2015
9 min.9 minuten geleden
Vanwege het vervoer van patiënten #VUmc is op de route (A2/A12/A27) tussen A’dam en Utrecht (De Uithof) een rijstrook afgesloten.
Bizar, dat een gesprongen waterleiding zulke gevolgen kunnen hebben....
Tja.... Een flinke waterleiding en water wat als eigenschap heeft dat het naar het laagste punt wil.....
Niets bizars aan, gewoon domme pech. Hoe vaak knapt er nu een waterleiding van dit formaat midden in een stad naast een ziekenhuis?
De meeste ziekenhuizen hebben triviale apparaten in hun kelder staan, maar denk ook aan parkeergarages. Dit is gewoon domme pech en overmacht.
Je kan alleen maar hopen dat de patiënten niet al teveel last hebben gehad, en dat de materiele schade voor iedereen wordt vergoed.
Vitale infrastructuur van een ziekenhuis behoort niet in een kelder te staan. Gehele domme pech is het niet in een land dat voor het grootste deel onder de zeespiegel ligt...
RemRoof
Vitale infrastructuur van een ziekenhuis behoort niet in een kelder te staan. Gehele domme pech is het niet in een land dat voor het grootste deel onder de zeespiegel ligt...Ik lees alleen dat ze preventief de elektriciteit afgeschakeld hebben. Dat zegt dus niets over vitale infra in de kelder. Wat ze wel als belangrijke reden noemen is dat schoon drinkwater niet gegarandeerd is. Dat heeft niets met de kelder te doen, maar met de leverantie. Schoon water is voor een normaal huishouden al belangrijk, in een ziekenhuis is het voor alle facetten van het bedrijf van levensbelang.
RemRoof
Calamiteitenhosp. @calhosp 1 min.1 minuut geledenhttp://buzz.mw/b6eqr_f[/url] ]
Het @calhosp van @UMCUtrecht & @Defensie opent voor opvang geëvacueerde patiënten van @VUmc [url=http://buzz.mw/b6eqr_f
Vitale infrastructuur van een ziekenhuis behoort niet in een kelder te staan. Gehele domme pech is het niet in een land dat voor het grootste deel onder de zeespiegel ligt...Ja, als je met de kennis van nu een ziekenhuis vanaf de grond ontwerpt doe je dat anders. Maar het VUMC is tussen 1964 en nu organisch gegroeid. Dat is 1 groot doolhof van gangen en kelders en oude gebouwen en nieuwe dwars door elkaar heen, boven op elkaar gestapeld, enzovoorts. Daar zit geen groot plan achter. En dus zijn er ergens schakelkasten in de kelder beland. Moet je die dan voor miljoenen gaan verplaatsen, voor het kleine risico dat er een keer meer dan 30cm water in zo'n kelder loopt? Of richt je voor dat geld toch liever een nieuw onderzoekscentrum in?
RemRoof
Vitale infrastructuur van een ziekenhuis behoort niet in een kelder te staan. Gehele domme pech is het niet in een land dat voor het grootste deel onder de zeespiegel ligt...
RemRoof
Ik had voor dit incident wel GRIP 3 verwacht.Waarom? Ik ben wel benieuwd naar je redenatie....
Waternet @Waternet 3 uur geledenHet water bij de #Boelelaan is weg. De herstelwerkzaamheden duren langer dan gedacht: ongeveer 5-6 dagen.
De ketelruimte wil je dicht bij de plaats hebben waar je het nodig hebt, daar we het hier niet over kleine huis ketels hebben is het ook nog eens constructie technisch een gedoe om dit bijvoorbeeld in een van de hogere etages te plaatsen. (ik hoor veel mensen al roepen, waarom geen ketelruimtes op het dak?) Dit is gewoon niet constructie technisch mogelijk, maar financieel niet haalbaar.
Waarom niet? Over het algemeen is de kelder toch juist 1 van de veiligste plekken?
Is er al bekend naar welke ziekenhuizen de patiënten gaan ?
Zie at5,
de hoofdmoot naar het AMC en verder veel naar Utrecht maar dat zal allemaal tot diep in de nacht duren met dit lifttempo.
Even voor jou beeld vorming, het Ketelhuis van het Gemini in Den Helder staat wel degelijk op een van de hoogste verdiepingen en ik weet ook verschillende andere ketelhuizen die op hoger gelegen vloeren staan, sterker nog Cargill Amsterdam staat zelfs een ketel buiten op een staalconstructie op zo'n 15 meter boven het maaiveld. Constructie technisch dus zeer zeker wel mogelijk en financieel ook zeker haalbaar. Sterker nog er zijn zelfs bedrijven waar het een wel overwogen keuze is geweest omdat het plaatsen van de ketel op een verdieping goedkoper uitvoerbaar was dan op de BG.Helemaal juist, ik ken ook meerdere ziekenhuizen waar deze op het dak staan, al staan ze bij het merendeel wel in de kelder.
18:04:41 08-09-15 GROUP P 1 Wateroverlast (Etage: X) (+Inc.net: 1+) (Grip: 2) (Zeer Grote HV) (BrOn : Contact Ploegleider) Gustav Mahlerlaan , De Boelelaan Amsterdam [ RDNGC ]
Monitorcode Brandweer Regionaal AmsterdamAmstelland
18:04:41 08-09-15 GROUP P 1 Wateroverlast (Etage: X) (+Inc.net: 1+) (Grip: 2) (Zeer Grote HV) (BrOn : Contact Ploegleider) Gustav Mahlerlaan , De Boelelaan Amsterdam [ RDNGC ]
Brandweer Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (BvD Beroeps)
18:04:41 08-09-15 GROUP P 1 Wateroverlast (Etage: X) (+Inc.net: 1+) (Grip: 2) (Zeer Grote HV) (BrOn : Contact Ploegleider) Gustav Mahlerlaan , De Boelelaan Amsterdam [ RDNGC ]
Lichtkrant Brandweer Amstelveen AmsterdamAmstelland
18:04:41 08-09-15 GROUP P 1 Wateroverlast (Etage: X) (+Inc.net: 1+) (Grip: 2) (Zeer Grote HV) (BrOn : Contact Ploegleider) Gustav Mahlerlaan , De Boelelaan Amsterdam [ RDNGC ]
Brandweer Amstelveen ( Dienstwissel )
18:04:41 08-09-15 GROUP P 1 Wateroverlast (Etage: X) (+Inc.net: 1+) (Grip: 2) (Zeer Grote HV) (BrOn : Contact Ploegleider) Gustav Mahlerlaan , De Boelelaan Amsterdam [ RDNGC ]
Groep 2 Brandweer Amstelveen AmsterdamAmstelland
Inzet van de reddingscontainer. Met schep- en redbrancards wordt het in ieder geval mogelijk om ook mensen op een andere manier het pand uit te krijgen.
Als we toch al discussies hebben over helikopters, vrachtwagens en drollen die door het ziekenhuis drijven....
Ik had voor dit incident wel GRIP 3 verwacht.
Waarom? Ik ben wel benieuwd naar je redenatie....Ik ben ook wel benieuwd...
Rob Verkerk @GeneraalVerkerk 35minVloot en mariniers gaan helpen bij evacuatie patiënten #VUmc. De draagploegen worden alvast gebrieft.
...
Dus calculeer je dit risico in, feitelijk is er vandaag iets gebeurd wat extreem vervelend is voor de betrokkenden, maar de veiligheid is niet in het gedrang gekomen. Het systeem zoals vandaag is gestart werkt dus blijkbaar. Laten we het daarom niet moeilijker maken dan dat het is.
1420162 | Rotterdam-Rijnmond MICU 17-302 |
Rond vijf uur hadden 63 van de 339 patiënten het ziekenhuis verlaten.
Liftcapaciteit het grootste knelpunt. Het is wel te hopen bij brand etc.dit niet de bottleneck zal vormen.
Ja, als je met de kennis van nu een ziekenhuis vanaf de grond ontwerpt doe je dat anders. Maar het VUMC is tussen 1964 en nu organisch gegroeid. Dat is 1 groot doolhof van gangen en kelders en oude gebouwen en nieuwe dwars door elkaar heen, boven op elkaar gestapeld, enzovoorts. Daar zit geen groot plan achter. En dus zijn er ergens schakelkasten in de kelder beland. Moet je die dan voor miljoenen gaan verplaatsen, voor het kleine risico dat er een keer meer dan 30cm water in zo'n kelder loopt? Of richt je voor dat geld toch liever een nieuw onderzoekscentrum in?
Zeker in de buurt van een drukke aanvliegroute naar Schiphol
Ik maak het niet moeilijker dan het is. Tuurlijk kan er altijd wat mis gaan en tuurlijk wordt de schade beperkt en blijft het incident beheersbaar. De daarvoor gemaakte plannen (ik ga er vanuit dat dit ergens als scenario binnen de calamiteitenplannen vermeld staat) blijken te werken. Maar het is gewoon een gegeven dat vitale infrastructuur (belangrijke schakelkasten, noodstroom etc.) niet onder zeeniveau geplaatst behoren te zijn. Binnen moderne huisvestingsvraagstukken voor ziekenhuizen wordt hier ook wel degelijk rekening mee gehouden. Het VUmc is een wat ouder ziekenhuis waarbij veel verbouwd is, wellicht dat daardoor vitale apparatuur onder zeeniveau geplaatst is.Het is heftig, maar als ik het zo begrijp zijn er technische problemen, maar de ontruiming komt door de onzekere kwaliteit van het drinkwater. Je kunt als ziekenhuis niet zonder schoon water. Een noodvoorziening is misschien wel mogelijk, maar de combinatie met de niet-vitale technische problemen leidde tot dit ondenkbare scenario. Je kunt een dag zonder verwarming in zo'n gebouw, je kunt flesjes water uitdelen tot in de eeuwigheid, je kunt heel lang zonder sterilisatiemachines maar je hebt ook water nodig voor schoonmaak, voedselbereiding (meer dan een paar flesjes) etc etc. Je wilt daar geen uitbraak van een of andere rare bacterie.
Daarbij vind ik een ziekenhuis ontruimen wel een heftige zaak en het is niet de eerste keer in Nederland.
RemRoof
1 u1 uur geleden
Bekijk hier de film met uitleg over de inzetscenario’s van het @CalHosp van het @UMCUtrecht & @Defensie http://buzz.mw/b6e6t_f (http://buzz.mw/b6e6t_f)
2 u2 uur geleden
Het @calhosp van @UMCUtrecht & @Defensie opent voor opvang geëvacueerde patiënten van @VUmc http://buzz.mw/b6eqr_f (http://buzz.mw/b6eqr_f)
Helemaal juist, ik ken ook meerdere ziekenhuizen waar deze op het dak staan, al staan ze bij het merendeel wel in de kelder.
Maar ongebruikelijk om ze op het dak te plaatsen is het dus inderdaad niet.
Opvallend eigenlijk dat er de laatste jaren zoveel nutsvoorzieningen uitvallen omdat deze geraakt worden bij werkzaamheden.
(ik hoor veel mensen al roepen, waarom geen ketelruimtes op het dak?) Dit is gewoon niet constructie technisch mogelijk, maar financieel niet haalbaar.
Ik schrijf ook nergens dat het ongebruikelijk zou zijn, maar om in een bestaande situatie alles om te gooien is gewoon te duur.
Update 20.00:
De evacuatie van de patienten verloopt gestaag. Inmiddels zijn er 200 patienten verplaatst.
Bron: http://www.vumc.nl/afdelingen/over-vumc/nieuws/wateroverlast-vumc/ (http://www.vumc.nl/afdelingen/over-vumc/nieuws/wateroverlast-vumc/)
Het is schijnbaar zo ernstig, dat B-ambulances spoed transporten doen. Net de 13-401 met oranje-oranje & onder politie begeleiding tegen gekomen op de A1.
Dat heeft niets met ernstig te maken. Veel patienten hebben geen dringende zorg nodig, dus hebben geen volledige ALS auto nodig. Dan is het verstandiger om daar een Bwagen voor te gebruiken. Op die manier kan de A ambulance vrij gehouden worden voor andere incdenten.
Waarschijnlijk heeft Ambulance Amsterdam vanmorgen al besloten het bestelde vervoer zo veel mogelijk op te schorten om meer mensen en wagens vrij te maken voor het VUmc. Dat lijkt me geen vreemde keuze.
De Amsterdamse Bwagens hebben geen Blauw meer, dus zullen ze het met geel en spoedbegeleiding moeten doen.
Recent zijn een aantal Amsterdamse B-wagens vervangen las ik, en volgens mij hebben die weer gewoon blauwblauw, en de BZK striping
0126999 | MKA Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode) | |
0126185 | Ambu 12-185 (Ambulance Amsterdam Kennemerland) | |
0126184 | Ambu 12-184 (Ambulance Amsterdam Kennemerland) | |
0126146 | Ambu 12-146 (GGD Kennemerland) | |
0126181 | Ambu 12-181 (Ambulance Amsterdam Kennemerland) | |
0126183 | Ambu 12-183 (Ambulance Amsterdam Kennemerland) | |
0126151 | Ambu 12-151 (Witte Kruis Kennemerland) |
VUmc @VUmcAmsterdam 6 minuten geledenUpdate wateroverlast 23.30: Alle patiënten zijn overgeplaatst. In de loop van de week zal duidelijk worden wanneer VUmc weer open kan gaan.
Volgens mij heeft dat met een belasting voor deel te maken. Ik meende namelijk dat voertuigen mer BZK stripping en OGS geen wegenbelasting hoeven te betalen.
VUmc @VUmcAmsterdam 6 minuten geledenUpdate wateroverlast 23.30: Alle patiënten zijn overgeplaatst. In de loop van de week zal duidelijk worden wanneer VUmc weer open kan gaan.
Site van VUmc lijkt even uit de lucht ?!
Volgens mij heeft de striping of lampen geen enkel belang in relatie tot belastingen.Enkel en alleen als de voertuigen bezit zijn, deze regeling geldt niet bij operationele lease.
Ik kan verklappen dat ook alle dierenambulances vrijgesteld zijn van belastingen.
Dit is al vele jaren geleden geschied bij besluit van de minister.
Volgens mij heeft de striping of lampen geen enkel belang in relatie tot belastingen.
Ik kan verklappen dat ook alle dierenambulances vrijgesteld zijn van belastingen.
Dit is al vele jaren geleden geschied bij besluit van de minister.
Dat heeft niets met ernstig te maken. Veel patienten hebben geen dringende zorg nodig, dus hebben geen volledige ALS auto nodig. Dan is het verstandiger om daar een Bwagen voor te gebruiken. Op die manier kan de A ambulance vrij gehouden worden voor andere incdenten.
Gezien wat de patiënten meemaken tijdens evacuatie en transport zou ik nog niet zo hard durven roepen dat er geen dringende zorg nodig zou kunnen zijn.
Bovendien patiënten hebben wel recht op verpleegkundige zorg tijdens het transport. Wat is in Amsterdam de kwalificatie van het personeel op de B-wagen?
Bij de ontruiming van het Meander in Amersfoort is via een SMS Bom vrij personeel gevraagd op te komen. Alle B-Wagens waren toen in gebruik om patiënten te vervoeren, en alle B-Wagens waren bezet metvolwaardigALS personeel. Het is mogelijk dat dit gisteren in Amsterdam ook het geval was natuurlijk.
Vind je het gek!? Weet je hoeveel infrastructuur er in een beetje stad onder de grond zit?
Ambulances weten in de regel heel goed de weg en zitten middels PRIO 1 ritten dagelijks in het drukke verkeer en weten zich best te redden.Omdat elke keer remmen, stoppen of het gas los een verlies van tijd oplevert en bij sommige patiënten letsel kan verergeren.
Waarom moet bij een patient per half uur naar Utrecht een rijbaan A2 voor het overige verkeer met de nodige filevorming en overlast worden afgesloten ?
Waarom escorteren middels een motoragent voorop en met name ook nog eens een er achter.Zodat de weg vrij gemaakt kan worden en remmen (dus tijdsverlies) zoveel mogelijk kan worden voorkomen. De motoragent achter de ambulance is simpelweg hoe een verkeerstechnische begeleiding (VTB) in elkaar steekt.
Waarom moet bij een patient per half uur naar Utrecht een rijbaan A2 voor het overige verkeer met de nodige filevorming en overlast worden afgesloten ?
Top om die integratie tussen KMar en Politie motoren te zien! Wellicht de normaalste zaak van de wereld, maar deze jongen wordt gelukkig van dat soort samenwerking O0
Ambulances weten in de regel heel goed de weg en zitten middels PRIO 1 ritten dagelijks in het drukke verkeer en weten zich best te redden.Het besluit om zoveel begeleiding beschikbaar te stellen en rijstroken af te sluiten is een beetje inherent aan een GRIP2 Er wordt een groep mensen opgetrommeld die zaken moeten gaan regelen, en dat doen ze dan ook supergoed. Het belang van de individuele automobilisten komt dan achter het belang van het incident, dus het evacuëren van een ziekenhuis en het vervoeren van patiënten naar andere ziekenhuizen.
Waarom moet bij een patient per half uur naar Utrecht een rijbaan A2 voor het overige verkeer met de nodige filevorming en overlast worden afgesloten ?
Waarom escorteren middels een motoragent voorop en met name ook nog eens een er achter.
Laat volwaardig maar weg. Mijn collega's van de B-auto zijn minstens zo volwaardig, zeker wat kennis en kunde betreft. Ze hebben alleen andere werkzaamheden.
CM
Mijn excuses. Het was natuurlijk nooit de bedoeling het personeel van de B-wagens als minder of onkundig weg te zetten. Er zit inderdaad een behoorlijk verschil in werkzaamheden tussen beide. Uit ervaring weet ik dat het B-Personeel zeker goed en belangrijk werk verricht.
Tientallen miljoenen euro's schade aan VU medisch centrum
Welke praktische wijze lessen gaan nu worden getrokken mbt deze gebeurtenis o.a. vwb het voorkomen van, de werking en het gebruik van de liften en het transport en de afvoer van de patienten, waar ik overigens de indruk heb dat de gele tak ook deze keer heel professioneel en slagvaardig heeft gereageerd.
Ambulances weten in de regel heel goed de weg en zitten middels PRIO 1 ritten dagelijks in het drukke verkeer en weten zich best te redden.
Waarom moet bij een patient per half uur naar Utrecht een rijbaan A2 voor het overige verkeer met de nodige filevorming en overlast worden afgesloten ?
Waarom escorteren middels een motoragent voorop en met name ook nog eens een er achter.
Weet iemand waarom een aantal ambu's in de bovenstaande filmpjes ketting ter hoogte van de achteras hebben hangen?
In Alphen roep je woorden van gelijke strekking wat betreft voorkomen etc. Je kan je nooit 100% beschermen tegen rampen. Voorbereid zijn wanneer een ramp gebeurd kan je wel tot op zekere hoogte. Ik heb de indruk dat men de zaak goed onder controle had. Maar ja, ik ben slechts een leek.
Alphen.
In Alphen ging het om een weinig doordachte exercitie. Waarom mensen in de valschaduw van de kranen niet gewaarschuwd of beter het gebied voor hoogstens een paar uur ontruimd. Gelukkig geen slachtoffers onder de bewoners en bedrijven, wel de nodige schade en oponthoud voor het scheepvaartverkeer.
Nu komt Mammoet/Hebo de boel na vijf weken met de bok Amsterdam opruimen, waarom niet een bok, de Amsterdam of de Triton direct ingezet, technisch/operationeel de meest aangewezen en veiligste oplossing.
VUMC
Naast de ellende en spanning voor de patienten VUMC is er een schadepost van, door de heer Wouter Bos ruw geschat, 20 miljoen.
Dan is de vraag toch gerechtvaardigd of er leer/verbeterpunten zijn.
Alphen.
In Alphen ging het om een weinig doordachte exercitie. Waarom mensen in de valschaduw van de kranen niet gewaarschuwd of beter het gebied voor hoogstens een paar uur ontruimd. Gelukkig geen slachtoffers onder de bewoners en bedrijven, wel de nodige schade en oponthoud voor het scheepvaartverkeer.
Nu komt Mammoet/Hebo de boel na vijf weken met de bok Amsterdam opruimen, waarom niet een bok, de Amsterdam of de Triton direct ingezet, technisch/operationeel de meest aangewezen en veiligste oplossing.
VUMC
Naast de ellende en spanning voor de patienten VUMC is er een schadepost van, door de heer Wouter Bos ruw geschat, 20 miljoen.
Dan is de vraag toch gerechtvaardigd of er leer/verbeterpunten zijn.
Alphen.
In Alphen ging het om een weinig doordachte exercitie. Waarom mensen in de valschaduw van de kranen niet gewaarschuwd of beter het gebied voor hoogstens een paar uur ontruimd. Gelukkig geen slachtoffers onder de bewoners en bedrijven, wel de nodige schade en oponthoud voor het scheepvaartverkeer.
Nu komt Mammoet/Hebo de boel na vijf weken met de bok Amsterdam opruimen, waarom niet een bok, de Amsterdam of de Triton direct ingezet, technisch/operationeel de meest aangewezen en veiligste oplossing.
VUMC
Naast de ellende en spanning voor de patienten VUMC is er een schadepost van, door de heer Wouter Bos ruw geschat, 20 miljoen.
Dan is de vraag toch gerechtvaardigd of er leer/verbeterpunten zijn.
Ik voorzie een hele mooie carrière voor je bij de OVV, je hebt overal een oordeel over, weet overal precies waar de schoen wringt en boven alles weet je over hoe e.a.a. voorkomen had kunnen worden. Ik zou zeggen stuur eens een open sollicitatie met al je postings op dit forum als referenties......
Tjonge jonge wat een opportunistische bijdrage zeg. Gelukkig heb jij (achteraf) de wijsheid in pacht.
Men had, naar hun weten, een goed plan op tafel liggen en blijkbaar heeft niemand de risico-inschatting gemaakt dat er ontruimt moest worden. Dus waarom zou je dan moeten ontruimen?
Waarom niet direct op deze manier? Omdat men een andere manier bedacht had. Wat een onzin vraag zeg.
Je begint je betoog al met het doen van een aanname...
VUmc wil volgende week weer openhttp://www.volkskrant.nl/binnenland/vumc-wil-volgende-week-weer-open~a4142693/ (http://www.volkskrant.nl/binnenland/vumc-wil-volgende-week-weer-open~a4142693/)
VUmc gaat dinsdag weer open
Aanstaande dinsdag kan het VU Medisch Centrum in Amsterdam weer de deuren openen. Er staan voor die dag ook weer operaties gepland.
De dag erna moet het ziekenhuis weer helemaal functioneren. Alle technische voorzieningen in het ziekenhuis zijn weer opgestart, maar nog niet alles is getest. Ook moeten er nog een paar dingen gerepareerd worden.
De meeste ziekenhuizen in Nederland zijn niet of onvoldoende ‘water-robuust’. Dit betekent dat vitale functies tijdelijk kunnen uitvallen bij ernstige wateroverlast als gevolg van een overstroming of extreme regenval, zo constateren onderzoekers van TNO. - lees verder (http://www.skipr.nl/actueel/id23854-ziekenhuis-onvoldoende-berekend-op-extreme-wateroverlast.html)