Hulpverleningsforum

Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Hulpverlening Algemeen => Topic gestart door: Oscar op 14 maart 2018, 11:31:34

Titel: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: Oscar op 14 maart 2018, 11:31:34
Laatst werd mij door een collega gevraagd of zij met een herkenbaar BOA voertuig via het fietspad langs een tijdelijke wegopbreking mochten rijden. Er stond een bord bij met de tekst "Alleen voor Hulpdiensten".
Ik weet dat zij van hun gemeente ontheffingen hebben voor het rijden op trottoir, fietspad, tram en busbanen, enz. Ik ga er dan ook vanuit dat zij met de ontheffing erlangs mochten rijden. Vervolgens kwam de discussie tot stand wie officieel erkende hulpdiensten zijn. Een aantal weten we allemaal, zoals Politie, Brandweer, Ambulance en Reddingsmaatschappijen. Er zijn er vast nog meer, maar welke en zijn deze officieel erkend.

Oscar.
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: Ko van Leeuwen op 14 maart 2018, 11:56:15
Een aantal weten we allemaal, zoals Politie, Brandweer, Ambulance en Reddingsmaatschappijen. Er zijn er vast nog meer, maar welke en zijn deze officieel erkend.
Eerst de vraag wat 'erkend' is. Voor de overheidsdiensten zoals politie en brandweer lijkt dat duidelijk. Ambulancediensten zijn deels particuliere organisaties. Hoe is die erkenning geregeld? Ik vermoed via een contract met de veiligheidsregio.

Verder is 'Reddingsmaatschappijen' een ruim begrip. Alle reddingsbrigades die zijn aangesloten bij de KNBRD zijn erkend middels de regeling optische en geluidssignalen. Reddingsmaatschappij KNRM echter niet. Hoe is deze dan erkend. En op het water is iedereen verplicht om hulp te verlenen. Is men op dat moment een hulpdienst die een overtreding mag begaan om iemand te redden? Artikel 1.05 BPR geeft daar wel ruimte voor.

Terug naar de BOA: Volgens mij zijn gevoelsmatig jullie ontheffingen niet van kracht als er staat dat alleen hulpdiensten zijn toegestaan. Ik denk dat je dat soort routes altijd vrij moet laten voor daadwerkelijke spoedhulpverlening. Maar dat is meer mening dan feit.
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: DiNozzo op 14 maart 2018, 12:07:37
Betrof het een fietspad met bord G11/G12a of was het een C1?

Ik zou hulpdiensten zien als alles wat in artikel 1 van de Regeling Optische en Geluidssignalen is genoemd. Daar staat een gemeentelijk toezichthouder niet tussen, maar ik zou deze dan ook weer niet bekeuren. Wel heb je een probleem als je een fietser aanrijdt terwijl je daar niet mocht rijden.
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: DiNozzo op 14 maart 2018, 12:10:19
Verder is 'Reddingsmaatschappijen' een ruim begrip. Alle reddingsbrigades die zijn aangesloten bij de KNBRD zijn erkend middels de regeling optische en geluidssignalen. Reddingsmaatschappij KNRM echter niet. Hoe is deze dan erkend. En op het water is iedereen verplicht om hulp te verlenen. Is men op dat moment een hulpdienst die een overtreding mag begaan om iemand te redden? Artikel 1.05 BPR geeft daar wel ruimte voor.

De Reddingsbrigade en KNRM zijn op het water bevoegd om af te wijken van het BPR. Op het land is alleen de Reddingsbrigade aangewezen als hulpdienst en conform de Regeling Optische en Geluidssignalen bevoegd om met zwaailicht en sirene te rijden.
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: Dion op 14 maart 2018, 12:12:48
Ik zou hulpdiensten zien als alles wat in artikel 1 van de Regeling Optische en Geluidssignalen is genoemd.

Voor de volledigheid het hele lijstje:
Citaat
1. Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voor zover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet.

2. De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:
a. de door de directie van het Rode Kruis aangewezen onderdelen van Noodhulp Nationaal;
b. de Stichting Sanquin voor een spoedtransport van bloed of bloedproducten;
c. Prorail voor de inzet van hulpverleningsvoertuigen ten behoeve van ongevallen op het spoor;
d.
    1°. de veiligheidsregio’s,
    2°. de operationele onderdelen van het Instituut Fysieke Veiligheid,
    3°. Het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum van het Ministerie van Veiligheid en Justitie;
e. de Stafafdeling Beveiliging, Bewaking & Vervoer van de Arrondissementale Stafdienst Amsterdam;
f. de Milieudienst Zuid-Holland Zuid;
g. de DCMR Milieudienst Rijnmond;
h. de divisie Rotterdam Port Authority van Havenbedrijf Rotterdam N.V. ten behoeve van het gebruik van uitrukwagens;
i. de door de Minister van Veiligheid en Justitie aangewezen functionarissen van de Landelijke Vervoersdienst Justitie of de Landelijke Bijzondere Bijstandsverlening van de Dienst Justitiële Inrichtingen;
j. het door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen orgaancentrum, bedoeld in artikel 24 van de Wet op de orgaandonatie, ten behoeve van het spoedeisende vervoer van transplantatieorganen en het spoedeisende vervoer van transplantatieteams;
k. de door de Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen aangewezen reddingsbrigades;
l. de Koninklijke Marechaussee, alsmede andere door de Minister van Defensie aangewezen bijstandseenheden;
m. de militair geneeskundige dienst, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel f, van de Militaire Ambtenarenwet 1931;
n. de Dienst Bedrijfsbeveiliging van TATA Steel IJmuiden B.V. te Velsen-Noord;

o.
    1°. de hoofdofficier van het landelijk parket van het Openbaar Ministerie,
    2°. het Nederlands Forensisch Instituut;

p. van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu:
    1°. de milieuongevallendienst,
    2°. de radiologische dienst straling,
    3°. de incidentcoördinator;

q.
    1°. de explosieven opruimingsdiensten van het Ministerie van Defensie
    2°. de brandweerdiensten van het Ministerie van Defensie,
    3°. het Coördinatiecentrum Expertise Arbeidsomstandigheden en Gezondheid, ten behoeve van het verrichten van metingen bij stralingsincidenten,
    4°. het Advies en Assistentieteam en de Detectie, Identificatie en Monitoring groep van de Chemische, Radiologische en Nucleaire (CBRN)
          Responscapaciteit;

r. de bedrijfsbrandweer van de luchthaven Schiphol of een luchthaven van nationale betekenis als bedoeld in artikel 8.1 van de Wet luchtvaart;
s. de weginspecteurs en officieren van dienst van Rijkswaterstaat.

Voor wie zich afvragen waarom politie, brandweer en ambulancedienst niet genoemd worden; deze staan al genoemd in artikel 29 van het RVV1990.
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: Thor op 14 maart 2018, 12:33:15
Het is maar net met welk doel er over dat fietspad of over een andere verboden route wordt gereden.


Een paar voorbeelden :

De bemanning van de KNRM reddingsboot van Neeltje Jans buiten die bij een noodoproep via de Kustwacht moest uitrukken gebruikte vanwege de aanmerkelijk snellere route een verboden weg over het Roompot gedeelte van de Oosterschelde Dam. De politie die kennelijk meeluisterde stond dan aan het eind van de route en schreef uitvoerig.
De KNRM reddingsboot van Harlingen, die niet mag slepen, bracht al slepende een vaartuig in nood de haven binnen. De bemanning van de politieboot schreef. De burgemeester van Harlingen ook voorzitter van de plaatselijke KNRM cie, ging zich hier hevig tegen verzetten.
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: Thor op 14 maart 2018, 12:42:46
De Reddingsbrigade en KNRM zijn op het water bevoegd om af te wijken van het BPR. Op het land is alleen de Reddingsbrigade aangewezen als hulpdienst en conform de Regeling Optische en Geluidssignalen bevoegd om met zwaailicht en sirene te rijden.

Op het water alleen met schriftelijk toestemming van de beheerder.
Dat geldt trouwens ook voor de politievaartuigen, opvallend en onopvallend.
Overigens hoe zit het blauw zwaailicht KNRM en politie en brandweer en de registratie snelle vaartuigen.
Tot heden kun je een snel vaartuig laten registreren zonder dat je de eigenaar bent c.q. er worden geen eigendomspapieren bij de registratie vereist.
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: Thor op 14 maart 2018, 16:23:45
Op de Randmeren, het Marker-en Ijssselmeer rukken bij een (al dan niet terechte) noodoproep Kustwacht  (VHF16) naast de KNRM ook diverse “particuliere waterhulpverleners/waterhulpdiensten/bergers” uit.
De noodoproepen zijn openbaar en ook de beantwoording door de Kustwacht.
Een ieder die op het water hulp kan verlenen is daartoe, in alle redelijkheid, verplicht.
De KNRM en KNRB etc. vaartuigen melden zich direct bij vertrek in bij de Kustwacht , waterhulpdiensten/bergers in de regel als ze wat dichter in de buurt van het te assisteren object zijn.
Op bijvoorbeeld de Randmeren/Gooimeer, vooral in het drukke hoogseizoen, waar snelheidsbeperkingen gelden van 6 resp. 16 km/uur gaat dit vanwege de concurrentie tussen de  waterhulpdiensten met snelheden van 90 km/uur en mogelijk hoger, met alle mogelijke gevaren van dien voor de overige gebruikers op het water.
De eerste vraag is kunnen deze waterhulpdiensten zolang ze zich niet hebben in gemeld bij de Kustwacht worden beschouwd/erkend als hulpverleners, de tweede vraag is hebben deze waterhulpdiensten op een of andere wijze toestemming en van wie, om al dan niet met zwaailichten, AIS zichtbaar etc. o.a. sneller te varen dan is toegestaan.
De gebruikelijke hoge snelheden van de waterhulpdiensten/bergers op de Randmeren zijn al vele jaren algemeen bekend.
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: guest12562 op 15 maart 2018, 19:00:02
Ik vraag me inderdaad af wanneer een instantie een hulpdienst is, dit is in mijn ogen niet gekoppeld aan het gebruik van licht en geluidsignalen.
De Reddingsbrigades mogen helemaal niet met toeters en bellen rijden, dat ze het doen is een andere zaak, maar officieel mag het niet.
Maar wacht zegt dit dan weer over een hulpdienst?
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: Dion op 15 maart 2018, 19:28:38
Ik vraag me inderdaad af wanneer een instantie een hulpdienst is, dit is in mijn ogen niet gekoppeld aan het gebruik van licht en geluidsignalen.
De Reddingsbrigades mogen helemaal niet met toeters en bellen rijden, dat ze het doen is een andere zaak, maar officieel mag het niet.
Maar wacht zegt dit dan weer over een hulpdienst?
Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voor zover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet.
k. de door de Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen aangewezen reddingsbrigades;
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: DiNozzo op 16 maart 2018, 09:57:28
Ik vraag me inderdaad af wanneer een instantie een hulpdienst is, dit is in mijn ogen niet gekoppeld aan het gebruik van licht en geluidsignalen.
De Reddingsbrigades mogen helemaal niet met toeters en bellen rijden, dat ze het doen is een andere zaak, maar officieel mag het niet.
Maar wacht zegt dit dan weer over een hulpdienst?
Fout. De Reddingsbrigade mag het wel. De KNRM weer niet.
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: Thor op 16 maart 2018, 11:01:08
Fout. De Reddingsbrigade mag het wel. De KNRM weer niet.

Opmerkelijk dat o.a. de KHV’s der KNRM (nog) niet op het lijstje staan. Deze KHV’s worden ingezet als ambulance in moeilijk begaanbare gebieden.

De hulpverleningen van de KNRM vinden hoofdzakelijk plaats op het water.
Maar de KNRM is ook actief op het land.
De reddingstations langs de Noordzeekust zijn uitgerust met een zogenaamd kusthulpverleningsvoertuig ook wel de KHV truck genoemd: een speciale truck voor hulpverlening op het strand en in moeilijke begaanbaar terrein (o.a. duin). De trucks ondersteunen reddingboten vanaf de wal in geval van (grote) zoekacties, maar worden meestal ingezet voor gewondentransporten vanaf het strand.
In de alarmeringsprotocollen voor hulpdiensten aan de kust is de KNRM een vast onderdeel zodra een ambulance nodig is voor vervoer van een slachtoffer. Dergelijke assistentie kan ook verleend worden voor politie- en brandweertaken.

https://www.knrm.nl/wat-doet-de-knrm/redden-en-helpen/kusthulpverlening

Andere koek is de verhuizing van het reddingbootlanceer voertuig

Grootscheepse verhuizing van reddingbootlanceervoertuig

https://www.knrm.nl/nieuws/grootscheepse-verhuizing-van-reddingbootlanceervoertuig

Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: Ko van Leeuwen op 16 maart 2018, 11:56:19
Opmerkelijk dat o.a. de KHV’s der KNRM (nog) niet op het lijstje staan. Deze KHV’s worden ingezet als ambulance in moeilijk begaanbare gebieden.

De hulpverleningen van de KNRM vinden hoofdzakelijk plaats op het water.
Maar de KNRM is ook actief op het land.
De reddingstations langs de Noordzeekust zijn uitgerust met een zogenaamd kusthulpverleningsvoertuig ook wel de KHV truck genoemd: een speciale truck voor hulpverlening op het strand en in moeilijke begaanbaar terrein (o.a. duin). De trucks ondersteunen reddingboten vanaf de wal in geval van (grote) zoekacties, maar worden meestal ingezet voor gewondentransporten vanaf het strand.
In de alarmeringsprotocollen voor hulpdiensten aan de kust is de KNRM een vast onderdeel zodra een ambulance nodig is voor vervoer van een slachtoffer. Dergelijke assistentie kan ook verleend worden voor politie- en brandweertaken.

https://www.knrm.nl/wat-doet-de-knrm/redden-en-helpen/kusthulpverlening
Nu klinkt het net of alleen dat KNRM dat doet. Maar in veel gevallen wordt dit gedaan door de reddingsbrigades. De toeters en bellen van de reddingsbrigades hebben ook te maken met de nationale reddingsvloot, iets waar de KNRM weer niet aan mee doet. Maar ik ben met je eens dat het voor de KNRM in een aantal gevallen handig zou zijn als zij ook over toeters en bellen beschikken.
Andere koek is de verhuizing van het reddingbootlanceer voertuig
Grootscheepse verhuizing van reddingbootlanceervoertuig
https://www.knrm.nl/nieuws/grootscheepse-verhuizing-van-reddingbootlanceervoertuig
Ja, dat was een mooi klusje ;-) Maar zonder blauw-blauw. In IJmuiden is gebruik gemaakt van transportbegeleiding en in Zandvoort en Noordwijk van de gereserveerde route.
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: Ko van Leeuwen op 16 maart 2018, 12:00:33
Het is maar net met welk doel er over dat fietspad of over een andere verboden route wordt gereden.
Een paar voorbeelden :
De bemanning van de KNRM reddingsboot van Neeltje Jans buiten die bij een noodoproep via de Kustwacht moest uitrukken gebruikte vanwege de aanmerkelijk snellere route een verboden weg over het Roompot gedeelte van de Oosterschelde Dam. De politie die kennelijk meeluisterde stond dan aan het eind van de route en schreef uitvoerig.
Met priveauto's of met de bootwagen? Maar als het levens red denk ik dat de KNRM met de wegbeheerder in gesprek moet gaan.
De KNRM reddingsboot van Harlingen, die niet mag slepen, bracht al slepende een vaartuig in nood de haven binnen. De bemanning van de politieboot schreef. De burgemeester van Harlingen ook voorzitter van de plaatselijke KNRM cie, ging zich hier hevig tegen verzetten.
Dat is een bekend geval en was in dit geval terecht. Maar de burgemeester heeft zoveel stampij gemaakt dat de bekeuring is verscheurd.
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: HIT op 16 maart 2018, 12:19:16
Even terugkomend op TS, als zij dezelfde ontheffing in het voertuig hebben als ik van RWS heb dan mogen zij die weg gewoon nemen. In de ontheffing staat C01 gewoon benoemd, zo ook de benaming "doelgroepenrijstroken of rijbanen".

Verder is hulpdienst een heel groot woord en is het breder dan de voertuigen waar Dinozo over spreekt, dat zijn alleen voertuigen die OGS mogen voeren. Wij als IM aannemers worden tijdens het IM ook gezien als hulpdienst terwijl wij alleen zorgen voor een veilige werkplek en de inzet van Politie/RWS enz. kan dan daar worden gedaan waar zij beter kunnen worden gebruikt.

Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: Thor op 16 maart 2018, 13:46:32
Met priveauto's of met de bootwagen? Maar als het levens red denk ik dat de KNRM met de wegbeheerder in gesprek moet gaan.

De opstappers ging met privéauto's van huis naar het station voor de grote KNRM boot Neeltje Jans buiten.
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: Ko van Leeuwen op 16 maart 2018, 14:19:18
De opstappers ging met privéauto's van huis naar het station voor de grote KNRM boot Neeltje Jans buiten.
Hmmm, lastig. Brandweervrijwilligers moeten zich ook aan de regels houden als ze in een priveauto rijden. Maar als het echt serieus scheelt dan moet er toch te praten zijn. Hoop ik......
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: guest12562 op 16 maart 2018, 20:28:26
Bijzonder dat hier wordt gezegd dat de Reddingsbrigade het wel zou mogen.
Als je ziet wat voor eisen er aan de andere hulpdiensten worden gesteld om met toeters en bellen te rijden en naar ik begrijp worden die eisen niet aan de Reddingsbrigades gesteld, dan zou je toch zeggen dat zij niet op het strand met toeters en bellen mogen rijden.
Recent nog een aardige discussie gehad over het opleiden en geoefend en getraind houden van brandweer chauffeurs op de openbare weg, ik ben er zeker van dat de Reddingsbrigades anders worden opgeleid en dan bedoel ik intern. Daarom kun je dat niet vergelijken met brandweer chauffeurs die gecertificeerde instructeurs als begeleider mee krijgen.
De politie heeft ook van die opleidingen, vandaar mijn twijfel over de Reddingsbrigades en hun bevoegdheden.
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: Ko van Leeuwen op 16 maart 2018, 21:34:19
Bijzonder dat hier wordt gezegd dat de Reddingsbrigade het wel zou mogen.
Toch is het wel zo. En ze hebben hun eigen branchinstructie en pittige opleiding. Of en hoe deze afwijkt van de andere branchinstructies weet ik niet. En even snel chauffeur worden lukt ook niet omdat eerst een aantal papieren op het reddingsvlak moet hebben.
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: RemRoof op 17 maart 2018, 20:45:25
Bijzonder dat hier wordt gezegd dat de Reddingsbrigade het wel zou mogen.
Als je ziet wat voor eisen er aan de andere hulpdiensten worden gesteld om met toeters en bellen te rijden en naar ik begrijp worden die eisen niet aan de Reddingsbrigades gesteld, dan zou je toch zeggen dat zij niet op het strand met toeters en bellen mogen rijden.
Recent nog een aardige discussie gehad over het opleiden en geoefend en getraind houden van brandweer chauffeurs op de openbare weg, ik ben er zeker van dat de Reddingsbrigades anders worden opgeleid en dan bedoel ik intern. Daarom kun je dat niet vergelijken met brandweer chauffeurs die gecertificeerde instructeurs als begeleider mee krijgen.
De politie heeft ook van die opleidingen, vandaar mijn twijfel over de Reddingsbrigades en hun bevoegdheden.

De reddingsbrigade  wordt gewoon genoemd. Hebben inderdaad een eigen brancherichtlijn en worden degelijk opgeleid inclusief gecertificeerde instructeurs en trainings-ogs ritten. Bij de NHT van het Rode Kruis is dit idem. Je kunt meer discussie hebben over de voortgezette rijopleidingen voor staffunctionarissen van de veiligheidsregio in sommige regio's.
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: guest12562 op 17 maart 2018, 22:51:34
Ik zal het eens navragen bij de lokale reddingingsbrigades als ik ze tegen kom, ik heb ze namelijk nog nooit trainingsritten ogs zien rijden. Interessant om even te vragen. Bedankt.
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: PBees op 19 maart 2018, 12:52:00
Ik zal het eens navragen bij de lokale reddingingsbrigades als ik ze tegen kom, ik heb ze namelijk nog nooit trainingsritten ogs zien rijden. Interessant om even te vragen. Bedankt.
Volgens mij heeft de KNBRD bevoegdheid reddingbrigades aan te wijzen om "met optische en geluidssignalen"te rijden. Dat betekent m.i. niet dat alle reddingsbrigades die bevoegdheid automatisch hebben. Ik geloof niet dat alle reddingsbrigades ook een "uitrukfunctie"hebben.

Wat betreft KNRM verhaal naar Neeltje Jans, als de omstandigheid zich voordoet moet je dat vooraf afspreken, ook al vanwege duidelijkheid voor en veiligheid van fietsende gebruikers fietspad. Zomaar eenzijdig beslissen is gewoon vragen om problemen.
Titel: Re: Welke erkende hulpdiensten zijn er in Nederland
Bericht door: Thor op 19 maart 2018, 14:37:55
Volgens mij heeft de KNBRD bevoegdheid reddingbrigades aan te wijzen om "met optische en geluidssignalen"te rijden. Dat betekent m.i. niet dat alle reddingsbrigades die bevoegdheid automatisch hebben. Ik geloof niet dat alle reddingsbrigades ook een "uitrukfunctie"hebben.

Wat betreft KNRM verhaal naar Neeltje Jans, als de omstandigheid zich voordoet moet je dat vooraf afspreken, ook al vanwege duidelijkheid voor en veiligheid van fietsende gebruikers fietspad. Zomaar eenzijdig beslissen is gewoon vragen om problemen.

Het betrof hier niet een eenvoudig fietspad maar een redelijk brede (onderhouds/vent) weg naast de route voor het autoverkeer. Als het vooraf zou zijn afgesproken welke invloed zou dit hebben op de veiligheid van de eventuele fietsende gebruikers.
Overigens behoren deze tafrelen tot het verleden.