0805083 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Oldebroek) (Bevelvoerder) | |
0805086 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Oldebroek) (Blusploeg) | |
0805085 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Oldebroek) (Kazernecode) | |
0805110 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Oldebroek) (Lichtkrant) | |
0806829 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Oldebroek) (TS-BT 6742) | |
0805071 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Oldebroek) (Infocode klein Incident) | |
0805790 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (OVD Veluwe Noord piket) |
0923993 | MKA Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903) |
0805363 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Elburg) (Bevelvoerder) | |
0805378 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Elburg) (HV ploeg 2) | |
0806881 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Elburg) (HV-2 6971) | |
0805365 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Elburg) (Kazernecode) | |
0805390 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Elburg) (Lichtkrant) |
0120901 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901) |
0830217 | Politie Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (PersInfo Veluwe) |
0830213 | Politie Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (PersInfo Regionaal) | |
0830221 | Politie Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (PersInfo Veluwe) |
GRIP 1 | 0804963 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (Bevelvoerder) |
GRIP 1 | 0804975 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (Chauffeurs HV/HW ploeg 1) |
GRIP 1 | 0806807 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (COH 9793) |
GRIP 1 | 0806812 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (HA 9686) |
GRIP 1 | 0804965 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (Kazernecode) |
GRIP 1 | 0804990 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 0805750 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Calamiteitencoördinator) |
GRIP 1 | 0805700 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Centralist Persoonlijke code) |
GRIP 1 | 0806030 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Coördinator Operationele Informatie) |
GRIP 1 | 0806200 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (GRIP Infocode) |
GRIP 1 | 0806205 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (GRIP Monitorcode) |
GRIP 1 | 0805760 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Hoofd Meldkamer) |
GRIP 1 | 0806031 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Operationele Informatie Groepsoproep) |
GRIP 1 | 0806060 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Persvoorlichting) |
GRIP 1 | 0805930 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (HOvD West piket) |
GRIP 1 | 0805790 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (OVD Veluwe Noord piket) |
GRIP 1 | 0820005 | MKA Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (CGV) |
GRIP 1 | 0820007 | MKA Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Hoofd MKA) |
GRIP 1 | 0820006 | MKA Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (OvD-G Midden) |
GRIP 1 | 0820101 | MKA Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (OVD-G West) |
GRIP 1 | 0830060 | Politie Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland |
GRIP 1 | 0806012 | Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (OvD Bevolkingszorg Veluwe-West) |
GRIP 1 | 0806240 | Meldkamer Oost Nederland (Monitorcode) |
0820005 | MKA Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (CGV) |
0820101 | MKA Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (OVD-G West) |
Arnold van de Worp @ArnoldvandeWorp · 21m 21 minutes agoHier gaat het fout. De verreiker met mensen in de werkbak is voorover gevallen. Niet best. #oosterwolde
Stefan Verkerk @Stefanuzz 2m2 minutes ago Oldebroek, GelderlandOosterwolde, https://pbs.twimg.com/media/CEAJ5uPXIAEckJI.jpg (https://pbs.twimg.com/media/CEAJ5uPXIAEckJI.jpg)
Stefan Verkerk @Stefanuzz 45s46 seconds ago Oldebroek, GelderlandOosterwolde 3 helis tp, meerdere gewonden en reanimatie(s) https://pbs.twimg.com/media/CEAKh5xUkAEeRdJ.jpg (https://pbs.twimg.com/media/CEAKh5xUkAEeRdJ.jpg)
Locourant @Locourant 39s39 seconds agoIn #Oosterwolde is 'n hoogwerker omgevallen. Volgens onbevestigde berichten is er een dode te betreuren en gewonden (kinderen) bij betrokken
In zelfde straat is vandaag ook een oldtimershow...
NOS Teletekst @Teletekst 2m2 minutes agoErnstig ongeluk Oosterwolde (Gld) https://pbs.twimg.com/media/CEAOq_9WoAAgMdG.png (https://pbs.twimg.com/media/CEAOq_9WoAAgMdG.png)
Politie Gelderland @POL_Gelderland 1m1 minute agoUpdate #Oosterwolde. Ongeval #hoogwerker voor zover nu bekend 10 gewonden en 1 dodelijk slachtoffer, zowel op grond als in hoogwerker.
Stefan Verkerk @Stefanuzz 3m3 minutes ago Oldebroek, GelderlandBrandweer meldt: een reanimatie, meerdere gewonden. Een dode dus helaas te betreuren. #oosterwolde
Rachid Finge @rachidfinge 2m2 minutes agoDe burgemeester van Oosterwolde zegt op @OmroepGLD dat de dode een volwassene is; kwam onder de hoogwerker terecht.
Politie Gelderland @POL_Gelderland 45s45 seconds agoUpdate #Oosterwolde. Van de ca 10 gewonden zijn er 3 zwaargewond. Er is 1 dodelijk slachtoffer, een man, te betreuren.
Mijn foto's staan op deze site: https://laurensvanheerde.wordpress.com/2015/05/02/veel-gewonden-bij-ongeval-oltimersdag-oosterwolde/
Als ik de foto's zie zou het gaan om een verreiker, dat is heel wat anders dan een hoogwerker en scheelt ook de nodige verwarring in de hulpverleningswereld :-\
Het verschil zit hem vooral in de regelgeving. Een hoogwerker is een kraan, moet ook als kraan gekeurd zijn en door een bevoegd machinist bediend worden, en heeft in veel gevallen ook een opstellingskeuring ondergaan. Een verreiker is voor de wetgeving een landbouwvoertuig, iedereen die een tractor mag besturen mag ook een verreiker bedienen...En je mag er ook geen mensen mee tillen, zeker niet als evenement.
Politie Gelderland @POL_Gelderland · 1 uur geledenHoogwerker omgevallen aan Oostendorperstraatweg in Oostwolde. Zeker vijf kinderen gewond en 1 volwassene. Meer info volgt zsm.
Politie Gelderland @POL_Gelderland · 42 minuten geledenUpdate #Oosterwolde. Ongeval #hoogwerker voor zover nu bekend 10 gewonden en 1 dodelijk slachtoffer, zowel op grond als in hoogwerker.
Politie Gelderland @POL_Gelderland · 9 minuten geledenUpdate #Oosterwolde. Van de ca 10 gewonden zijn er 3 zwaargewond. Er is 1 dodelijk slachtoffer, een man, te betreuren.
Rachid FingeDe Veluwse Wens Ambulance was inderdaad op het festival in Oosterwolde, maar alleen ter promotie - niet met terminaal zieke kinderen.
@rachidfinge
4:07pm · 2 May 2015
En je mag er ook geen mensen mee tillen, zeker niet als evenement.Tenzij er een goedgekeurde personenbak aan zit zoals op deze foto.
Brandweer Oldebroek @BrndwrOldebroek 1 minuut geledenInzet ongeval met hoogwerker Oosterwolde. Met ons korps maximale hulp geboden. Onze gedachten gaan uit naar de slachtoffers en hun familie.
Afbeelding van de liveblog van Omroep Gelderland met naar wat het lijkt het betreffende voertuig:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.omroepgelderland.nl%2Fupload_mm%2Fe%2F9%2F2%2F2091030_02-05-2015_verreiker_528x296.jpg&hash=298ecb9c7a8c7ef37c8116bcff72fe4f)
http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2091030/liveblog-hoogwerker-in-oosterwolde-valt-om-dode-en-10-gewonden.htm#.VUTc9_ntmko (http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2091030/liveblog-hoogwerker-in-oosterwolde-valt-om-dode-en-10-gewonden.htm#.VUTc9_ntmko)
Helaas niet, als de afzonderlijke delen gekeurd zijn volgt geen totaalkeuring meer. Voeg daaraan toe dat de bediener geen hijsbewijs of VCA-certificaat nodig heeft...Het is voer voor Juristen maar volgens mij mag je een verreiker met manbak niet zonder aanvullende keuring inzetten als een atractie.
Volgens burgemeester Adriaan Hoogendoorn van de gemeente Oldebroek stond de kraan niet stabiel en is hij op een man van midden veertig terechtgekomen. Die is ter plekke overleden. De gewonden zijn met traumahelikopters en ambulances naar verschillende ziekenhuizen gebracht. "Het is heel heftig, ik heb net met de vrouw en de kinderen van de omgekomen man gesproken, het is zo onwezenlijk",
De politie en de arbeidsinspectie stellen een onderzoek in naar het ongeluk.
waar kwam de derde trauma heli vandaan ?die kwam vanaf standplaats Groningen, en deze heli is niet op de pager danwel p2000 sites te volgen.
ik zie hem niet staan in de meldingen
Onderzoeksraad @Onderzoeksraad#Onderzoeksraad voor Veiliheid ter plaatse in Oosterwolde voor verkennend onderzoek naar omgevallen hoogwerker.
6:22pm · 2 May 2015 ·
De organisatie van het oldtimer-evenement in Oosterwolde had een vergunning voor het gebruik van een hoogwerker. Dat heeft burgemeester Adriaan Hoogendoorn gezegd.
Het evenement vindt al jaren op rij plaats en de organisatie had ook deze keer een vergunning, zei Hoogendoorn op Radio 1
Dode en gewonden bij tragisch ongeval in Oosterwolde
02-05-2015: Tijdens een jaarlijks evenement met oldtimers is een hoogwerker omgevallen, waarbij 1 dodelijk slachtoffer en 10 gewonden zijn gevallen.
Onder de gewonden zijn 7 kinderen. Het dodelijk slachtoffer was een inwoner van Oosterwolde. Net als bijna alle andere slachtoffers. De slachtoffers zijn overgebracht naar ziekenhuizen in Zwolle en Harderwijk.
De politie en de arbeidsinspectie doen onderzoek naar de oorzaak van het ongeval. De gemeente heeft opvang voor de slachtoffers en hun familie georganiseerd in de Dorpskerk, Groote Woldweg 26 in Oosterwolde.
Burgemeester Hoogendoorn is onthutst. "Een drama, wat voor Oosterwolde een enorme klap is”, aldus de burgemeester. We gaan in overleg met de gemeenschap verder zorgdragen voor de opvang.
Als je de foto's zo bekijkt zie je de stempels omhoog staan. Is dit later gedaan of was het voertuig niet gestempeld?
Een incident met een inzet die niet vaak voorkomt: 3x H-MMT inzet. De ligging van het incident was overigens voor alle MMT's niet overdreven ver vliegen.
Politie Gelderland @POL_Gelderland · 54 minuten geledenDe politie zoekt beeldmateriaal ongeval #hoogwerker #Oosterwolde. Heeft u materiaal? Upload dit via dan via: http://bit.ly/1GQwkgu (http://bit.ly/1GQwkgu) 1/2
Politie Gelderland @POL_Gelderland · 51 minuten geleden#Ongeval #Oosterwolde. Al het beeldmateriaal van het ongeval, of kort ervoor of erna, is van harte welkom!
Sowieso, als dit de oorspronkelijke stand van de giek was, recht vooruit in het verlengde van de as van het voertuig, dan helpen de stempels toch niet veel. Eigenlijk niks.Als je de foto's van omroep gelderland ziet is de verreiker voorover gegaan
Als je de foto's van omroep gelderland ziet is de verreiker voorover gegaan
http://www.omroepgelderland.nl/upload/9fd138f3-5b17-4108-8251-112ba258121b_02-05-2015_hoogwerkerfoto.jpg (http://www.omroepgelderland.nl/upload/9fd138f3-5b17-4108-8251-112ba258121b_02-05-2015_hoogwerkerfoto.jpg)
Dat is al een beweging die vreemd is, die volgens mij alleen kan als de arm helemaal wordt uitgeschoven met een volle bak met mensen. :-\
0820016 | MKA Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Directeur Publieke Gezondheidszorg) |
Ik zie hier allemaal reactie's over de stempels en het uitschuiven van de mast van de machine en de vlucht, maar laten we voorop stellen dat er in elke kraan/hoogwerker/verreiker/grondverzetsmachine met hijsfunctie een computer (last moment beveiliging) ingebouwd zit die, wanneer de machine op z'n max komt, de machine zou moeten laten stoppen...
Als je de foto's zo bekijkt zie je de stempels omhoog staan. Is dit later gedaan of was het voertuig niet gestempeld?Ben het geheel oneens. Als je kijkt welke lifeliner het dichtstbij staat zitten ze er allemaal meer als 20 minuten vliegen er vandaan. Dus dit is juist de plek waar ze het verst moeten vliegen. Naar Duitse begrippen valt deze streek buiten de standaard dekking van zo'n MMT team. Daar zeggen ze dat die een inzet gebied hebben van 50 tot maximaal 70 km.
Een incident met een inzet die niet vaak voorkomt: 3x H-MMT inzet. De ligging van het incident was overigens voor alle MMT's niet overdreven ver vliegen.
Een incident met een inzet die niet vaak voorkomt: 3x H-MMT inzet.
Helaas, was dat maar zo. Dit soort software is wel in mobiele kranen en hijskranen te vinden, maar in dit soort verreikers zal de bediener de maximale belasting in de gaten houden.
Iemand een lijstje van de ingezette eenheden gele tak?Wat ik gezien heb:
Vraagje tussendoor: is het weleens voorgekomen dat alle 4 de heli's bij 1 incident zijn geweest? Volgens mij was bij zowel Koninginnedag 2009 als de crash van Turkish Airlines 1 van de heli's buiten dienst...Nie buiten dienst, ivm mist kon er niet gevlogen worden.
Ik zie hier allemaal reactie's over de stempels en het uitschuiven van de mast van de machine en de vlucht, maar laten we voorop stellen dat er in elke kraan/hoogwerker/verreiker/grondverzetsmachine met hijsfunctie een computer (last moment beveiliging) ingebouwd zit die, wanneer de machine op z'n max komt, de machine zou moeten laten stoppen...Een verreiker heeft, als je geluk hebt, wel een indicator die aangeeft met licht/geluidseffecten dat het kritische punt wordt bereikt. Vaak genoeg met een verreiker gewerkt die niets uitschakelde op het (bijna) kritische moment (al begrijp ik uit een eerdere reactie dat dit type het wel heeft).
@Gilles.
Volgens kenners uit de buurt is het daar zandgrond en heeft van Welzen in de regel zeer ervaren personeel.
Het moet allemaal wel heel plotseling en snel zijn gegaan want anders, als je onder die bak staat, kun je meestal nog wel wegkomen.
Middels die ene summiere foto(omroepgelderland),waarop dat ding nog op de kop staat, krijg je de indruk dat de giek over de volle lengte hoog was uitgeschoven. Als je dan met volledige lengte giek gaat aftoppen met een behoorlijke last in de bak wordt het moment steeds groter en kun je gaan maar dat je dan achter plotseling los komt en heel snel voorover kiept ?
3X was ook al eens bij een ernstig vko op de westfrisiaweg in zwaag. Als ik het mij goed herinner in 2008
Wat ik gezien heb:
- OvDG West Veluwe
- Ambulance 06-186 Ermelo
- Ambulance 06-188 Elburg
- Ambulance 06-189 Elburg
- Ambulance 04-102 Zwolle
- Ambulance 04-103 Zwolle
- Ambulance 04-162 Rouveen
- Ambulance 04-301 Zwolle
- Lifeliner 1 Amsterdam
- Lifeliner 3 Volkel
- Lifeliner 4 Groningen
(Ook geel: ter promotie de Veluwse Wens Ambulance)
Verder stonden er nog een Sprinter Otaris en een Sprinter van Wietmarscher met lichtbalk op het dak waarvan ik de nummers niet kon lezen.
MMT Zwolle is niet ingezet?Als ik Google zie ik inzetten met lifeliner in Zwolle zelf. Dus dan neem ik aan dat het MMT Zwolle niet direct inzetbaar is want anders laat je geen lifeliner komen.
Geen vergunning voor hoogwerker Oosterwolde
Voor het gebruik van de hoogwerker die zaterdag in Oosterwolde omviel tijdens een jaarlijks oldtimerevenement, was niet specifiek een vergunning aangevraagd.
Op de site van de Gemeente Oldebroek (http://www.oldebroek.nl/Actueel/Ongeval_Oosterwolde/Veelgestelde_vragen_ongeval_Oosterwolde) staat het net iets anders vermeld. De melding is, hoewel te laat, in januari 2015 ontvangen. In de vergunningaanvraag wordt niet specifiek melding gemaakt van een hoogwerker, maar er wordt ook niet aangegeven of dat noodzakelijk is/was.
Bij een door mij georganiseerd evenement zijn we ook met een mobiele kraan de lucht ingegaan tot 55 meter. Bij navraag aan de diverse partijen die bij het verlenen van de evenementen vergunning betrokken waren (Gemeente, VRNHN, GHOR en politie) is door alle partijen aangegeven dat dit onder de verantwoording van de organisatie en het kraanbedrijf viel en er GEEN vergunning noch een melding noodzakelijk was. Niet in het kader van de veiligheid noch in het kader van eventuele ondergrondse leidingen en kabels.Ik ken meer evenementen waar verreikers aanwezig zijn die worden gebruikt om het evenement op te bouwen. Voor die dingen word gewoon uitgegaan dat ze zijn goedgekeurd, en inzetbaar zijn voor de taak waar ze voor bedoeld zijn en er inderdaad geen vergunning voor nodig is. Als deze verreiker uitsluitend bedoeld was om als voorziening te dienen om het evenement van boven te kunnen bekijken zal hier het manco in gaan zitten. Dan had dat ding weldegelijk vermeld moeten zijn in de vergunning.
Ook bij een controle door de gemeente en politie tijdens het evenement zijn hierover geen op / aanmerkingen gemaakt anders dan dat de vertegenwoordigers met enige voorrang mee omhoog wilden. De controle durf ik best wel strak te noemen want we kregen bijvoorbeeld wel commentaar over de wijze waarop we met kabels en slangen de weg kruisten (de maatregelen ter bescherming werden onvoldoende geacht en dienden binnen een uur aangepast te zijn aan de wensen van de gemeente)
Nu kan en mag ik natuurlijk niet voor andere organisatoren of vergunning verleners spreken en weet derhalve ook niet welke eisen Oldebroek stelt maar ik kan me vanuit eigen ervaring voorstellen dat er geen vergunning voor de verrijker noodzakelijk was
Ik ken meer evenementen waar verreikers aanwezig zijn die worden gebruikt om het evenement op te bouwen. Voor die dingen word gewoon uitgegaan dat ze zijn goedgekeurd, en inzetbaar zijn voor de taak waar ze voor bedoeld zijn en er inderdaad geen vergunning voor nodig is. Als deze verreiker uitsluitend bedoeld was om als voorziening te dienen om het evenement van boven te kunnen bekijken zal hier het manco in gaan zitten. Dan had dat ding weldegelijk vermeld moeten zijn in de vergunning.
Indien de verreiker binnen de festiviteiten valt en dat bijkt wel omdat er kinderen en volwassen mee naar boven werden verheven., tijdens het evenement, dient deze als dusdanig te worden vermeld. Valt dan ook onder de organisatie van het evenement. Wel kan de organisatie zich laten ondersteunen door deskundigen op het gebied van de verreiker (eigenaar, bediener). Ook dient bij een manbak de bediening van het omhoog en omlaag gaan middels de bediening in de bak te worden gedaan en niet door de bestuurder van de verreiker op de grond. De termijn van melding dient in de vergunning te zijn opgenomen.
Heb je gelijk in maar als ik als werknemer omhoog moet met dat ding is het dan anders? Dan heb je geen keus want er moet toch brood op de plank komen. Als zo'n apparaat geschikt is en gekeurd is om mensen naar boven te vervoeren maakt het niet uit of dat is om een mooi uitzicht of omdat je bv straatlantaarns repareert. Al zal er in dat laatste geval er nooit 8 man naar boven gaan. Ik heb ze met alle soorten hoogwerkers naar boven zien gaan op veel evenementen maar nog nooit heeft er iemand dit tegengehouden. Hoe zit dit dan met bungie jumpen. Ook daar wordt met zo'n grote kraan mensen omhoog gehesen. Daar zijn die kranen niet voor gemaakt maar je kunt ze er juist heel goed voor gebruiken. Moeten daar dan ook extra eisen aan gesteld worden want ipv een paar ton last zijn het een paar personen van een paar honderd kilo. Ik ben er in dit geval wel benieuwd als de melding wel gedaan was wie dit na jaren van toestaan dit verboden had. Ja na de tijd weet iedereen het natuurlijk altijd wel hoe het niet of wel gemoeten had.Aan (kermis) atracties worden gewoon eisen gesteld waaraan je
Vijf gewonden Oosterwolde uit ziekenhuis
Dat houdt in dat er nog vijf gewonden in het ziekenhuis liggen. Van een van hen is de toestand nog steeds zorgelijk.
Waar staat beschreven of een vergunning voor een hoogwerker of verreiker nodig is? Wie bepaald dat? ;)
Alle onderdelen van een evenement dienen vermeld te worden in de evenementenvergunning en getoetst te worden aan diverse criteria. IN dit geval stond de hoogwerker niet vermeld, dus maakte hij geen onderdeel uit van de vergunning. Overigens, wel een vermelding was slechts een formaliteit geweest en had dit ongeval natuurlijk niet voorkomen.
De eigenaar van de hoogwerker waarmee zaterdag een ongeluk gebeurde in Oosterwolde, zegt dat de hoogwerker niet bedoeld was als attractie voor het publiek. Volgens loonbedrijf Van Werven was de kraan uitgeleend voor de opbouw van het oldtimerevenement.
Wout, ik denk dat het geen kwestie is van durven maar meer van mogen, n.a.v. de vergunning en de omstandigheden
Alle onderdelen van een evenement dienen vermeld te worden in de evenementenvergunning en getoetst te worden aan diverse criteria. IN dit geval stond de hoogwerker niet vermeld, dus maakte hij geen onderdeel uit van de vergunning. Overigens, wel een vermelding was slechts een formaliteit geweest en had dit ongeval natuurlijk niet voorkomen.
Je kan tien vergunningen afgeven, maar uiteindelijk is zo'n machine niet gebouwd als kermisattractie, is dat niet simpelweg de grootste fout hier?
Bron: http://nos.nl/artikel/2033883-hoogwerker-was-niet-voor-publiek.html (http://nos.nl/artikel/2033883-hoogwerker-was-niet-voor-publiek.html)Nou, de letseladvocaten staan alweer likkebaarden klaar. De verhuurder van de verreiker reageert meteen met de mededeling dat dat ding enkel voor de opbouw bedoeld was. En schuift de schuld op deze wijze zo hoppetee in de schoenen van de organisator.
Meer bij de bron.
Nou, de letseladvocaten staan alweer likkebaarden klaar. De verhuurder van de verreiker reageert meteen met de mededeling dat dat ding enkel voor de opbouw bedoeld was. En schuift de schuld op deze wijze zo hoppetee in de schoenen van de organisator.
Dat gezeur om een vergunning. Wat hebben de mensen er nu nog aan van de overleden persoon? Wat hebben de slachtoffers eraan die nu nog zwaargewond in het ziekenhuis liggen? Wat heeft de overleden persoon eraan?Wat nou gezeur? Als je in het ziekenhuis ligt met letsel of erger nabestaande bent is het wel handig om te weten waar je een claim kunt neer leggen. Gaat iets makkelijker als je weet hoe het met de vergunningverlening zit. En nadat het laatste slachtoffer weg is gebracht is het meteen een ordinair steekspel geworden van justitie, arbeidsinspectie, en organisatie. Welkom in de real world. ::)
Jaa misschien krijgen ze een vergoeding van zoveel aantal euro's maar wat hebben ze daar nu aan?
Leuk spelletje om advocaten, de gemeente en de organisatie weer even wat langer bezig te houden...
Wat nou gezeur? Als je in het ziekenhuis ligt met letsel of erger nabestaande bent is het wel handig om te weten waar je een claim kunt neer leggen. Gaat iets makkelijker als je weet hoe het met de vergunningverlening zit. En nadat het laatste slachtoffer weg is gebracht is het meteen een ordinair steekspel geworden van justitie, arbeidsinspectie, en organisatie. Welkom in de real world. ::)
Als jij als werknemer omhoog gaat, dan is dat anders.
Dan gebruik je dat ding zoals deze is bedoeld.
Hier werd niet gewerkt. Hier was het een veredelde kermisattractie. En dus drama.
Structurele tekortkomingen en falend beleid.
Het is hetzelfde verhaaltje als met de monstertruck.
We doen iets wat eigenlijk niet helemaal de bedoelings wat bij falende techniek/dan wel verkeerd gebruik leidt tot ellende.
Een verreiker is geen kermisattractie.
Als het apparaat gebruikt wordt als attractie zal het moeten voldoen aan de voorschriften waar kermisattracties e.d. aan moeten voldoen.
a. attractietoestel: al dan niet permanent geïnstalleerde inrichting ter voortbeweging van personen, die bestemd is voor vermaak of ontspanning en die aangedreven wordt door een niet-menselijke energiebron;
b. attractietoestel van een eenvoudig ontwerp: al dan niet roterend attractietoestel waarmee passagiers een snelheid kunnen bereiken van niet meer dan 10 meter per seconde en waarmee passagiers een hoogte kunnen bereiken van niet meer dan 5 meter boven het terrein waarop het attractietoestel staat opgesteld;
Jaa klopt maar het opmerkelijke is wel, men komt er achteraf altijd achter dat er iets niet kon of mocht, en het is altijd een "leermoment", wanneer gaan we vooraf nou eens goed kijken?
Dat lijkt mij nu juist de kern van de juridische discussie.
Het apparaat voldoet niet aan de definitie uit artikel 1 van het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen:
Dat het voor vermaak wordt ingezet, lijkt mij niet per definitie te betekenen dat het ook daar voor bedoeld is.
Natuurlijk zijn regels en toezicht noodzakelijk om mensen redelijkerwijs tegen onkunde en onwetendheid in bescherming te nemen.
Maar wat ik een beetje mis in de discussie, is het uitgangspunt dat iedereen allereerst een eigen verantwoordelijkheid heeft, nog voor vergunningen, regels, etc...
Dus de personen die het apparaat op heeft gezet, bediende, de organisatie, etc.
Dus de personen die het apparaat op heeft gezet, bediende, de organisatie, etc.
Er geldt voor alle hijswerktuigen etc. blijf buiten het bereik van de kraan etc.(Het is verboden je binnen de draaicircel van de kraan te bevinden, de bekende bordjes.)) en bevindt je vooral niet onder de last ! (In dit geval van de hoogwerker dus de arm met de bak.)
Ik denk dat er vooral eens harder handhavend opgetreden moet gaan worden, en daar ligt een schone taak voor de arbeidsinspectie.
Vandaar dat ik die taak bij de arbeidsinspectie zou neerleggen. Zij komen neutraal en objectief naar zo'n evenement, en hebben ook geen binding met de organisatie. ;)
In mijn ogen zijn het allereerst de gemeenten die handhavend moeten optreden. Zij zijn verantwoordelijk voor het evenementen beleid, en verlenen de vergunning. Daar hoort ook een stukje toezicht bij.
Hopelijk zijn zij nu wakker geworden na Haaksbergen en dit ongeval, en durven ook gemeenteraadsleden kritische vragen te stellen over het beleid in hun gemeente.
Natuurlijk weet ik dat het in de praktijk vaak niet zo werkt. Vooral in kleinere gemeenten is het toch "ons kent ons". Dat maakt het veel moeilijker voor ambtenaren om lokale evenementen objectief te bekijken. Nog los van de vraag of er uberhaupt de kennis is...
Vandaar dat ik die taak bij de arbeidsinspectie zou neerleggen. Zij komen neutraal en objectief naar zo'n evenement, en hebben ook geen binding met de organisatie. ;)
Begrijp ik.
Echter is de realiteit dat de "arbeidsinspectie", tegenwoordig Inspectie SZW, nu al niet genoeg mankracht heeft om effectief toezicht uit te oefenen op hun "eigenlijke" kerngebieden. Daarnaast zijn er legio andere gebieden bij evenementen waar dan weer andere inspecties naar zouden moeten kijken. Zo blijf je bezig met het verleggen van verantwoordelijkheden, in plaats van het aanspreken van de huidige verantwoordelijkheid.
Een eerste stap zou kunnen zijn dat de verschillende inspecties hun expertise beschikbaar stellen aan gemeenten, bijvoorbeeld via een gezamenlijk online platform. (En ja, ik weet het. Overheid en ICT,... ;) ) Ik geloof namelijk dat de wil er best wel vaak is, maar de kennis niet..
Daarnaast kan de Inspectie SZW natuurlijk nu al optreden als er sprake is van arbeid binnen bedrijfsmatige activiteiten, ook als dat in de vorm van "gratis beschikbaar bestellen" is. Net zo goed als de Voedsel en Waren autoriteit de horeca op evenementen controleert.
Keuring hijskranen schiet soms tekort
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/persberichten/2012/03/21/keuring-hijskranen-schiet-soms-tekort.html (http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/persberichten/2012/03/21/keuring-hijskranen-schiet-soms-tekort.html)
Dat blijkt uit controles van de Inspectie SZW (sinds 1 januari een samenvoeging van de Arbeidsinspectie, de Inspectie Werk en Inkomen en de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst) bij de zes instellingen die het ministerie van SZW heeft aangewezen om hijskranen te keuren. Bij één instelling, met een klein marktaandeel, heeft de staatssecretaris van SZW de bevoegdheden tot keuren beperkt.
Wat blijft er dan over?
Uiteindelijk een sanctie. Als bedrijven, overheden en organisaties geconfronteed worden met zware sancties kan dat een om denken bewerkstelligen.
Maar dan moeten de boetes omhoog, moeten er ook gewoon eens wat mensen de bak in omdat ze nalatig zijn geweest (en daarbij denk ik dus ook aan mensen die falen bij het aanvragen/verstrekken van vergunningen) en moet er anders omgegaan worden met compensatieregelingen voor slachtoffers en nabestaanden.
De verantwoordelijke (gemeente-)ambtenaar werd strafrechtelijk vervolgd en door de rechtbank veroordeeld, welk vonnis in hoger beroep door het hof werd bekrachtigd. De Hoge Raad heeft dit arrest vernietigd en de zaak terugverwezen naar het hof voor verdere behandeling. Deze uitspraak staat bekend als het eerste Pikmeerarrest, of Pikmeer I.
De Hoge Raad heeft de ambtenaar ontzien vanwege de functie die hij bekleedde. Hij handelde als ambtenaar in het algemeen belang en kon daarom niet strafrechtelijk worden vervolgd. Deze strafrechtelijke immuniteit gold voorheen al voor de centrale overheid. Nu kregen gemeenten en provincies hetzelfde privilege. De Hoge Raad meende dat de controle van de overheid niet bij de rechter moest liggen, maar bij aangewezen instanties als de gemeenteraad, de rekenkamer of de ombudsman.
Dat is mij bekend. En dat mag dus best eens veranderen.
Is dat wel een juiste conclusie dat de verlening ineens zwaarder en moeilijker wordt?
Of is het huidige systeem te makkelijk?
Onderzoeksraad stopt onderzoek naar ongeluk met hoogwerker Oosterwolde
OLDEBROEK - De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) doet geen nader onderzoek naar het fatale ongeluk met een hoogwerker, zaterdag in Oosterwolde.
Vandaar dat ik die taak bij de arbeidsinspectie zou neerleggen. Zij komen neutraal en objectief naar zo'n evenement, en hebben ook geen binding met de organisatie. ;)
De vergunning gezien, wordt niets geschreven over voertuigen e.d.
Is er ook bij iemand bekend of er een EHBO team aanwezig was / ingehuurd was op dit evenement of nam de Veluwse wensambulance dit voor hun rekening?
Is er ook bij iemand bekend of er een EHBO team aanwezig was / ingehuurd was op dit evenement of nam de Veluwse wensambulance dit voor hun rekening?
Opmerkelijk, vrijdag is er daar tractor pulling gedaan met old timer tractoren.
Is een taak van brandweer en politie. Melding voor het evenement had 1 november 2014 binnen moeten zijn bij de gemeente, zodat de hulpdiensten geïnformeerd kunnen worden en ruim de tijd hebben hierop in te spelen. Nu is dit niet het geval geweest, maar is op 15 januari alsnog akkoord gegeven om het evenement door te laten gaan, de evenementenvergunning niet verlenen vond de gemeente een te zware sanctie.Dit is geen directe taak voor de brandweer, en al helemaal niet voor een lokaal korps. Reden is precies eender als met de gemeente, het hoge "ons kent ons" gehalte. En ik kan je vertellen dat dat "ons kent ons" gehalte bij de brandweer dan nog vaak hoger is dan bij een gemeente. Dus vaak gaan dit soort zaken naar de regio naar de afdeling preventie, en ziet een lokaal korps alleen de eventuele afspraken.
Staat echt 0,0 in de vergunning over voertuigen e.d. terwijl dat de core business is bij dit evenement. Lijkt wel alsof de vergunningaanvrager alleen maar de kruisjes wel/niet plaatst, en de nodige vragen beantwoord maar zelf niet nadenkt over wat er nog meer afspeelt op het terrein. Het is immers ook een 'standaard' vergunning die voor allerlei soort evenementen gebruikt kan worden
Is er ook bij iemand bekend of er een EHBO team aanwezig was / ingehuurd was op dit evenement of nam de Veluwse wensambulance dit voor hun rekening?Rode kruis Oldebroek/Elburg was er bij voor zover ik weet. Geen particuliere dienst.
'Veiligheidsknop omgevallen hoogwerker Oosterwolde werkte niet'
De veiligheidsknop van de omgevallen hoogwerker in Oosterwolde waarbij een persoon om het leven kwam, werkte niet of was uitgeschakeld.
(...)
Volgens een vertrouwelijk politierapport dat in handen is van de regionale krant de Stentor was het alarm dat moest waarschuwen voor overbelading afgeplakt en was een speakerdraadje doorgeknipt.
Enig commentaar/vragen naar aanleiding van de recente media aandacht.
1) Volgens mij kunnen we hier niet van sabotage spreken. Sabotage gebeurt door een buitenstaander (een derde). Daar lijkt mij hier geen sprake van. Dit buiten gebruik stellen van beveiligingsmaatregelen lijkt mij gezien de beschrijving door de bestuurder of zijn bedrijf gebeurd te zijn.
2) Wie heeft de beveiliging buiten gebruik gesteld ? De bestuurder of is het gebeurd door zijn bedrijf en is de bestuurder "gedwongen" om op deze manier "op te treden" ? Is volgens mij belang voor wie er vervolgd gaat worden en de strafbepaling.
Naar mijn mening een belangrijke vraag voor in eerste instantie de politie en later voor de rechter.
Dat sabotage per definitie door een buitenstaander moet gebeuren is Van Dale niet met je eens, maar dat zijn maar woorden. Belangrijker is het antwoord op je tweede vraag: in deze zaak wordt alleen de bestuurder/bediener vervolgd. Al eerder heeft het OM besloten geen aanleiding te zien om de organisatie van het evenement of de werkgever van de verdachte te vervolgen. Gezien de 'onklaarmakingen' en kennelijke onvoorzichtigheid en onbevoegheid die ze gevonden hebben zou ik niet graag in zijn schoenen staan.
Ik en gelukkig het grootste gedeelte van mijn collega's ook. 98uiye
hooguit kan de bestuurder verweten worden zijn voertuig niet te hebben gecontroleerd voor gebruik maar, welke bestuurder doet dat wel voor hij aan het werk gaat....??
Ik en gelukkig het grootste gedeelte van mijn collega's ook. 98uiye