Hulpverleningsforum
Overige hulpdiensten => Overige hulpdiensten => Topic gestart door: phitv op 14 mei 2016, 21:27:48
-
Hoi allemaal,
Ik reed laatst achter een vrachtwagen van de ongevallenbestrijding van Prorail en had hier nog nooit van gehoord.
Na een video te hebben gekeken op de site van Prorail heb ik toch een vraag:
Valt deze organisatie onder hulpverlening of onder technische ondersteuning?
Groeten Patrick
-
Prorail (afd. ongevallenbestijding) is door de minister aangewezen als hulpdienst. Zij mogen dus ook O&G voeren.
Net als Sanquin en RWS ook O&G voeren.
Het is geen 1e lijns HD maar gezien het werkveld dus wel O&G.
-
Oké, eigenlijk zijn ze dus een extra hulpdienst (ter ondersteuning).
Het is inderdaad wel handig om ze met O&G te laten rijden. Ook inderdaad wat je zegt aangezien het werkveld, maar ook i.v.m de drukte op de wegen.
-
Oké, eigenlijk zijn ze dus een extra hulpdienst (ter ondersteuning).
Het is inderdaad wel handig om ze met O&G te laten rijden. Ook inderdaad wat je zegt aangezien het werkveld, maar ook i.v.m de drukte op de wegen.
Klopt. Incidenten op het spoor kunnen bij voorbaat als grootschalige calamiteiten worden gezien. En bij mijn weten komt prorail uit Zwolle voor de incidentafhandeling (geen andere loc. bekend) dus als ze naar Rotterdam of Maastricht moeten :-)
Daarnaast zijn sommige medewerkers ook BOA en hebben ze bepaalde bevoegdheden die uit de spoorwegenwet voortvloeien.
-
Ik heb gelezen dat ze 4 locaties hebben, maar waar heb ik niet kunnen lezen. Ik heb hem in Arnhem zien rijden.
-
Ik heb gelezen dat ze 4 locaties hebben, maar waar heb ik niet kunnen lezen. Ik heb hem in Arnhem zien rijden.
Ik weet alleen dat ze in Zwolle in de buurt van het Hoofdbureau van politie zitten. Maar meerdere locaties acht ik waarschijnlijk en ook nuttig/nodig :-)
-
Zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=8789.340 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=8789.340)
-
Zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=8789.340 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=8789.340)
Een interessant topic om te zien en te lezen. O0
Voor reguliere werkzaamheden aan het spoor ben ik regelmatig ingezet om het verkeer om de werkzaamheden te regelen.
Deze locaties (werkterreinen) bevinden zich veelal in de directe omgeving van kruispunten of aan s-wegen.
Het aanrijden naar en oprijden op deze locaties (of een spoorwegovergang) met blauw-blauw kan ik bij een calamiteit wel begrijpen.
-
Ik weet alleen dat ze in Zwolle in de buurt van het Hoofdbureau van politie zitten. Maar meerdere locaties acht ik waarschijnlijk en ook nuttig/nodig :-)
In Zwolle zitten ze in de oude Brandweer kazerne. Ik weet dat er ook in Dordrecht en Groningen een vestiging is.
-
Er zijn 4 standplaatsen; Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Zwolle.
Tot de reorganisatie zat OGB, ook in Amsterdam maar deze is vervallen.
Ook hebben ze diverse strategische opstelplaatsen voor tijdens kantoor uren, deze zitten in Arnhem en bij Schiphol. Er zijn er meerdere maar die zijn mij niet bekend.
-
De hoofdstandplaatsen zijn Utrecht, Eindhoven, Rotterdam en Zwolle. Daarnaast zijn er steunpunten op de Maasvlakte en bij de brandweer op Schiphol.
Er zijn scenario's waarbij zeker als eerste lijn met P1 gereden wordt. Denk aan een ontsporing of botsing met gewonden of een incident met gevaarlijke stoffen. ProRail incidentbestrijding beschikt over een gaspakken team.
-
De hoofdstandplaatsen zijn Utrecht, Eindhoven, Rotterdam en Zwolle. Daarnaast zijn er steunpunten op de Maasvlakte en bij de brandweer op Schiphol.
Er zijn scenario's waarbij zeker als eerste lijn met P1 gereden wordt. Denk aan een ontsporing of botsing met gewonden of een incident met gevaarlijke stoffen. ProRail incidentbestrijding beschikt over een gaspakken team.
We moeten idd niet vergeten dat het niet alleen de hondekoppen en sprinters zijn die met honderden passagiers over de spoorstaven sjoeven maar idd ook de diezel electrische loks met allerlei gevaarlijke en minder gevaarlijke goederen op de vrachtwagons.
-
Zelfmoord op het spoor: dit gebeurt achter de schermen - SPOORBEWAKERS
De Telegraaf
Gepubliceerd op 27 jan. 2018
Jaarlijks plegen meer dan 200 mensen zelfmoord op het spoor. De trieste gebeurtenis heeft grote impact op nabestaanden, machinisten, en de dienstregeling van de NS. In Spoorbewakers het indringende verhaal van de hulpverleners.
-
Hulpverleningsforum » Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen » Voertuigen en materieel algemeen » Optische- en Geluidssignalen » Prorail ongevallenbestrijding sneller ter plaatse met blauw zwaailicht (https://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,102408.0.htmll)
https://twitter.com/ProRail/status/962258492890537984
ProRail sneller ter plaatse met blauw zwaailicht
-
Alle hens aan dek bij gevaarlijke ontsporing - SPOORBEWAKERS
De Telegraaf
Gepubliceerd op 10 feb. 2018
Een gevulde gastrein zorgt voor groot alarm wanneer deze in november 2017 ontspoort in Zeeland. Door het incident staat de veiligheid van de hele regio op het spel. In de laatste aflevering van Spoorbewakers een exclusief kijkje achter de schermen bij de ingewikkelde hersporing van de gekantelde wagon.
-
Animatie Incidentenbestrijding botsing
ProRail
Gepubliceerd op 19 feb. 2018
-
Animatie Incidentenbestrijding verdacht object
ProRail
Gepubliceerd op 19 feb. 2018
-
Klopt. Incidenten op het spoor kunnen bij voorbaat als grootschalige calamiteiten worden gezien. En bij mijn weten komt prorail uit Zwolle voor de incidentafhandeling (geen andere loc. bekend) dus als ze naar Rotterdam of Maastricht moeten :-)
Daarnaast zijn sommige medewerkers ook BOA en hebben ze bepaalde bevoegdheden die uit de spoorwegenwet voortvloeien.
Ola,
Mijn vader zit bij prorail.
Prorail heeft meerderen stamplaatsen voor hun ongevallenbestrijders.
Dus ze hoeven niet allemaal uit zwolle te komen.
Met vriendelijke groet,
ANX1PR
-
Ola,
Mijn vader zit bij prorail.
Prorail heeft meerderen stamplaatsen voor hun ongevallenbestrijders.
Dus ze hoeven niet allemaal uit zwolle te komen.
Met vriendelijke groet,
ANX1PR
Klopt! Ik heb eerder een lijstje proberen te maken met standplaatsen van ProRail ongevallenbestrijding, kun jij deze misschien aanvullen?
PRORAIL
Utrecht ?
Kijfhoek ?
Rotterdam Feijenoord - Berkenwoudestraat 18
Rotterdam -nog een standplaats??
2de Maasvlakte - Don berghuijskazerne Butaanweg
Eindhoven - Professor Doctor Dorgelolaan
Zwolle - Lijnbaan
Schiphol - Uiverweg bij logistiek
-
Klopt! Ik heb eerder een lijstje proberen te maken met standplaatsen van ProRail ongevallenbestrijding, kun jij deze misschien aanvullen?
PRORAIL
Utrecht, Nijverheidsweg
-
De lokale hulpverleners zoals brandweer, politie en ambulancediensten zijn in de regel als eerste ter plaatse. Het materieel van Prorail is tegenwoordig zeer mobiel en snel inzetbaar. De inzet van zwaar materieel als grote kraanwagens van particuliere bedrijven en het bereikbaar maken van het ongeval duurt wel langer. Prorail heeft om de laatsten snel te kunnen inschakelen en in te zetten een uitvoerig bestand opgebouwd.
De keuze vwb grote kraanwagens is beperkt tot een aantal bedrijven met de nodige mobilisatietijden.