Hulpverleningsforum
Incidenten => Incidenten buitenland => Archief Incidenten buitenland => Topic gestart door: Live op 29 oktober 2016, 23:28:29
-
https://www.youtube.com/watch?v=TmTyHaiHgHw (https://www.youtube.com/watch?v=TmTyHaiHgHw)
De Telegraaf
Gepubliceerd op 29 okt. 2016
Een toestel van American Airlines vat vlak voor vertrek vlam. Door snel handelen van cockpitcrew en cabinepersoneel konden alle passagiers, inclusief in een hond, op tijd worden geëvacueerd. Dit gebeurde op O'Hare International Airport in Chicago.
-
Twintig gewonden door brandend vliegtuig
http://www.rtlnieuws.nl/buitenland/twintig-gewonden-door-brandend-vliegtuig (http://www.rtlnieuws.nl/buitenland/twintig-gewonden-door-brandend-vliegtuig)
-
Chicago O'Hare International Airport
American Airlines Boeing 767 [N345AN - AAL383] Engine Failure at ORD [10.28.2016]
https://www.youtube.com/watch?v=ru0_sHcjDP0 (https://www.youtube.com/watch?v=ru0_sHcjDP0)
ATC radio verkeer
https://www.youtube.com/watch?v=wc-cvUS_3Ok (https://www.youtube.com/watch?v=wc-cvUS_3Ok)
-
https://www.youtube.com/watch?v=6hOurdkXKOI (https://www.youtube.com/watch?v=6hOurdkXKOI)
https://www.youtube.com/watch?v=DYsH6KOGt5M (https://www.youtube.com/watch?v=DYsH6KOGt5M)
-
http://avherald.com/ (http://avherald.com/) is een goede site over luchtvaart incidenten
voorbeelden:
van O'Hare International Airport: http://avherald.com/h?article=49ffa115&opt=0 (http://avherald.com/h?article=49ffa115&opt=0)
van Fort Lauderdale: http://avherald.com/h?article=49ffaff0&opt=0 (http://avherald.com/h?article=49ffaff0&opt=0)
-
Interessante filmpjes. Het valt op dat het ontruimen van het vliegtuig ordelijk verliep gezien de omstandigheden. Het eerste voertuig van de luchthavenbrandweer was snel ter plaatse. De filmpjes van de inzet van dit eerste voertuig en de daarop volgende voertuigen geven goede beelden voor "vliegtuigbrandbestrijders".
-
Interessante filmpjes. Het valt op dat het ontruimen van het vliegtuig ordelijk verliep gezien de omstandigheden. Het eerste voertuig van de luchthavenbrandweer was snel ter plaatse. De filmpjes van de inzet van dit eerste voertuig en de daarop volgende voertuigen geven goede beelden voor "vliegtuigbrandbestrijders".
Afhankelijk van de norm moet de eerste crashtender binnen de 2 danwel 3 minuten ter plaatse zijn.
-
Afhankelijk van de norm moet de eerste crashtender binnen de 2 danwel 3 minuten ter plaatse zijn.
Het gaat niet over crashtender maar hoeveelheid blusstof afhankelijk van het type vliegtuig en categorie luchthaven. Het kunnen dus meerdere crashtenders zijn om aan de norm te voldoen.
-
Interessante filmpjes. Het valt op dat het ontruimen van het vliegtuig ordelijk verliep gezien de omstandigheden.
Het viel mij wel op dat de achterste slide zich niet goed ontvouwt of in ieder geval niet goed recht terecht komt.
(Waarbij opgemerkt dat er wel snel gehandeld werd om dit te corrigeren...)
-
Het gaat niet over crashtender maar hoeveelheid blusstof afhankelijk van het type vliegtuig en categorie luchthaven. Het kunnen dus meerdere crashtenders zijn om aan de norm te voldoen.
Er bestaan 10 categorieen luchthavens (ICAO). De langste romplengte van toestellen die door een luchthaven worden is bepalend voor de categorie. Als de Boeing 767 de langste romplengte heeft op Chicago O' Hare moet de luchthaven 3 blusvoertuigen hebben. Ieder blusvoertuig (7200 l/min) moet 18.200 liter water en 450 kg bluspoeder aan boord hebben.
Er bestaan geen internationale eisen voor responsetijden van de brandweer op de luchthaven. Er bestaan ook geen eisen voor ambulancezorg. Het is toegestaan om de Airbus A380 (met veel passagiers) te ontvangen op je internationale luchthaven zonder dat je beschikt over een ambulancevoeruig. Als je maar zorgt dat je 3 blusvoertuigen hebt (per voertuig (9000 l/min), 24.300 liter water/450 kg poeder).
-
Het viel mij wel op dat de achterste slide zich niet goed ontvouwt of in ieder geval niet goed recht terecht komt.
(Waarbij opgemerkt dat er wel snel gehandeld werd om dit te corrigeren...)
Op zich maakt het weinig uit als een glijbaan onbruikbaar is tijdens de evacuatie. Alle verkeersvliegtuigen zijn zo ontworpen dat alle passagiers binnen 90 seconden uit het vliegtuig moeten kunnen zijn als men gebruik kan maken van de helft van het aantal nooduitgangen/glijbanen.
De gezagvoeder van het toestel weet net als de ambulancedienst op een luchthaven dat als men gebruik maakt van de glijbanen voor een evacuatie 10% van het totaal aantal passagiers gewond raakt (fracturen, weke delen letsel, etc). Bij een volle Airbus A380 moet je rekening houden met 50 - 85 gewonden zodra men besluit te gaan evacueren m.b.v. de glijbanen van het toestel.
-
...
Er bestaan geen internationale eisen voor responsetijden van de brandweer op de luchthaven. Er bestaan ook geen eisen voor ambulancezorg. Het is toegestaan om de Airbus A380 (met veel passagiers) te ontvangen op je internationale luchthaven zonder dat je beschikt over een ambulancevoeruig. Als je maar zorgt dat je 3 blusvoertuigen hebt (per voertuig (9000 l/min), 24.300 liter water/450 kg poeder).
Interessant dat er geen responsetijden zijn. Ik heb altijd begreep dat binnen 3 minuten alle plekken van de luchthaven met crashtenders bereikt moeten worden en een aanvang gemaakt moet worden met koeling/knock-down zodat passagiers een langere tijd hebben om te ontsnappen. Zoals ik het nu lees kun je dus eerst een tankautospuit sturen en 5 minuten later de eerste crashtender. Trouwen ook bijzonder te noemen m.b.t. de ambulancezorg.
-
Interessant dat er geen responsetijden zijn. Ik heb altijd begreep dat binnen 3 minuten alle plekken van de luchthaven met crashtenders bereikt moeten worden en een aanvang gemaakt moet worden met koeling/knock-down zodat passagiers een langere tijd hebben om te ontsnappen. Zoals ik het nu lees kun je dus eerst een tankautospuit sturen en 5 minuten later de eerste crashtender. Trouwen ook bijzonder te noemen m.b.t. de ambulancezorg.
Brandweermaterieel en personeel voldoende op Schiphol, hoe zit het met de directe ambulancezorg voor grotere aantallen gewonden op Schiphol.
Moet er veel aanrukken vanuit de Haarlemmermeer en vanuit Amsterdam e.o. etc. ?
-
Interessant dat er geen responsetijden zijn. Ik heb altijd begreep dat binnen 3 minuten alle plekken van de luchthaven met crashtenders bereikt moeten worden en een aanvang gemaakt moet worden met koeling/knock-down zodat passagiers een langere tijd hebben om te ontsnappen. Zoals ik het nu lees kun je dus eerst een tankautospuit sturen en 5 minuten later de eerste crashtender. Trouwen ook bijzonder te noemen m.b.t. de ambulancezorg.
Het klopt ten dele, de ICAO spreekt echter niet over "moeten worden bereikt". Het gaat niet om de gehele de luchthaven maar om de op dat moment in gebruik zijnde start-/en landingsbanen. De ICAO spreekt over operationele doelstellingen t.b.v. redding en brandbestrijding onder optimale omstandigheden bij goed zicht en het bewerkstelligen van de responsetijd van 3 minuten. De responsetijd is de tijd tussen alarmering en 50% van de voorgeschreven hoeveelheid blusstof te hebben verbruikt.
-
Moet er veel aanrukken vanuit de Haarlemmermeer en vanuit Amsterdam e.o. etc. ?
Ik verwacht dat het gaat om meer ambulanceregio's dan uitsluitend Kennemerland en Amsterdam. In Doha en Dubai heeft de overheid bepaalt dat er bij een crash of noodlanding binnen 15 minuten 40 ambulancevoertuigen ter plaatse moeten zijn. Als ik de verhalen op het forum lees verwacht ik niet dat het de RAV Amsterdam en Kennemerland dergelijke aantallen ambulances (snel) kunnen leveren bij een calamiteit op Schiphol.
De beide ambulancedienst hebben zelf besloten dat ook het zwaardere materieel (ambulancebussen, mobile field support (Dubai) en Mass casualty Incident Response containers + containers met extra tenten) ter plaatse moet zijn. In beide steden heeft de ambulancedienst ook een main station op het luchthaventerrein.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi68.tinypic.com%2F21ex6y0.jpg&hash=ad8e3c62b0bc45d1b0ccec6e3529cff5)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi67.tinypic.com%2F260er1j.jpg&hash=4eb10775c8a3e14486b8c6b49df5f0e8)
MIR en DEC containers ambulancedienst Qatar
-
1.Ik verwacht dat het gaat om meer ambulanceregio's dan uitsluitend Kennemerland en Amsterdam. In Doha en Dubai heeft de overheid bepaalt dat er bij een crash of noodlanding binnen 15 minuten 40 ambulancevoertuigen ter plaatse moeten zijn. 2.Als ik de verhalen op het forum lees verwacht ik niet dat het de RAV Amsterdam en Kennemerland dergelijke aantallen ambulances (snel) kunnen leveren bij een calamiteit op Schiphol.
De beide ambulancedienst hebben zelf besloten dat ook het zwaardere materieel (ambulancebussen, mobile field support (Dubai) en Mass casualty Incident Response containers + containers met extra tenten) ter plaatse moet zijn. In beide steden heeft de ambulancedienst ook een main station op het luchthaventerrein.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi68.tinypic.com%2F21ex6y0.jpg&hash=ad8e3c62b0bc45d1b0ccec6e3529cff5)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi67.tinypic.com%2F260er1j.jpg&hash=4eb10775c8a3e14486b8c6b49df5f0e8)
MIR en DEC containers ambulancedienst Qatar
1.Dat lijkt mij ook. Tijdens de Bijlmerramp heb ik o.a. ambulances uit Friesland en Groningen ter plaatse gezien, of ze toevallig in de buurt waren of waren aangerukt uit die
buurten is mij niet bekend.
2.Zijn die verhalen representatief.
-
1.Dat lijkt mij ook. Tijdens de Bijlmerramp heb ik o.a. ambulances uit Friesland en Groningen ter plaatse gezien, of ze toevallig in de buurt waren of waren aangerukt uit die
buurten is mij niet bekend.
2.Zijn die verhalen representatief.
1. Ik weet zeker dat deze ambulances zijn aangerukt omdat ik destijds werkzaam was in AMC en op eigen initatief mee ben gegaan naar de ongevalslocatie met andere chirurgen en SEH-verpleegkundigen (LOTT). In 1992 bestond MMT nog niet. Ik was destijds een chirurg die in buitenland al een keer te maken had gehad met een grootschalig ongeval met veel slachtoffers (voetbalstadion in brand).
2. Iedereen moet zelf maar inschatten of je de verhalen in de media en de verhalen van ambulancepersoneel wilt geloven over de opkomsttijden niet kunnen halen, geen ambulance beschikbaar hebben voor spoedmeldingen en veiligheidsregio die denken dat de ambulancezorg het stiefkindje dreigt te worden in hun verzorgingsgebied.
Uiteraard gaat het in Nederland niet alleen om Schiphol. In het hoge noorden hebben we ook nog een vliegveld. Een ATR kan ongeveer 70 mensen vervoeren. Als je na een crash 40 gewonden hebt ga je het niet redden er snel voldoende ambulancevoertuigen ter plaatse te krijgen. In het noorden heeft men al een ambulancebus aangeschaft, zie elders op forum, om te proberen het gebrek aan slagkracht nog een een beetje te kunnen compenseren.
In Dubai en Qatar is de ambulancezorg gegarandeerd omdat 10% van de jaarbegroting van de luchthaven gebruikt dient te worden voor bewaking- en veiligheid. Het grootste gedeelte gaat richting extra capaciteit voor politie-/terreurbestrijders. De (veiligheids)politie is de partij die niet alleen aan haar eigen belang denkt maar ook verwacht dat de ambulancedienst er snel is met veel slagkracht zodra het toch een keer fout gaat. De ambulancediensten in Qatar en Dubai willen er graag zijn voor de politie en de passagiers/bezoekers op de luchthaven, echter moet men niet alleen de wens/eis uitspreken maar ook zorgen voor de bijbehorende financiele middelen.
-
Het gaat niet over crashtender maar hoeveelheid blusstof afhankelijk van het type vliegtuig en categorie luchthaven. Het kunnen dus meerdere crashtenders zijn om aan de norm te voldoen.
Ja, maar dan schrijven verschillende normen nog wel voor dat het eerste voertuig binnen 3 minuten ter plaatse moet zijn en de blussing moet aanvangen. Bindend zijn die normen wel niet dacht ik, zoals Oma al zei. Zit ook best veel verschil tussen de voorschriften. Zo zijn er die zeggen binnen 3 minuten het einde van de landingsbaan kunnen bereiken, anderen dan weer binnen 3 minuten midden van landingsbaan.
Van mijn bezoek aan de brandweerdienst van een internationale luchthaven onthoud ik dat ze vooral veel medische opdrachten rijden: veel diepe veneuze tromboses, en een aanhanger vol lijkzakken hadden ("een paar honderd". Zo een crashtender is echt machtig om in mee te rijden. Haalt vrij vlotjes 140km/u.
-
1. Ik weet zeker dat deze ambulances zijn aangerukt omdat ik destijds werkzaam was in AMC en op eigen initatief mee ben gegaan naar de ongevalslocatie met andere chirurgen en SEH-verpleegkundigen (LOTT). In 1992 bestond MMT nog niet. Ik was destijds een chirurg die in buitenland al een keer te maken had gehad met een grootschalig ongeval met veel slachtoffers (voetbalstadion in brand).
2. Iedereen moet zelf maar inschatten of je de verhalen in de media en de verhalen van ambulancepersoneel wilt geloven over de opkomsttijden niet kunnen halen, geen ambulance beschikbaar hebben voor spoedmeldingen en veiligheidsregio die denken dat de ambulancezorg het stiefkindje dreigt te worden in hun verzorgingsgebied.
1.Dan waren er zeker drie leden van dit forum ter plaatse, HIT als KMAR stond er ook heb ik eerder van hem begrepen, ik reed er toevallig in de Bijlmer onderweg van Schiphol naar Muiderberg en hoorde brandweer Diemen "Er schijnt een vliegtuigje te zijn neergestort gaan jullie eens even kijken".
Was op afstand zeker onder de indruk van wat er toen allemaal aan ambulances etc. ter plaatse kwam, heb mij vooral bezig gehouden met de organisatie van de brandbestrijding. N.B.Men was in de veronderstelling dat de crashtender(een paar minuten water aan boord !) van Schiphol de enorme vuurzee wel even zou blussen zonder bluswatervoeding etc.
2.De cijfers liegen er niet om.
-
Ja, maar dan schrijven verschillende normen nog wel voor dat het eerste voertuig binnen 3 minuten ter plaatse moet zijn en de blussing moet aanvangen. Bindend zijn die normen wel niet dacht ik, zoals Oma al zei. Zit ook best veel verschil tussen de voorschriften. Zo zijn er die zeggen binnen 3 minuten het einde van de landingsbaan kunnen bereiken, anderen dan weer binnen 3 minuten midden van landingsbaan.
Van mijn bezoek aan de brandweerdienst van een internationale luchthaven onthoud ik dat ze vooral veel medische opdrachten rijden: veel diepe veneuze tromboses, en een aanhanger vol lijkzakken hadden ("een paar honderd". Zo een crashtender is echt machtig om in mee te rijden. Haalt vrij vlotjes 140km/u.
De ICAO schrijft niet voor dat het moet (resultaatsverplichting). Het gaat om een inspanningsverplichting om binnen 2 minuten ter plaatse zijn met een blusvoertuig (conform specificaties op basis van categorie luchthaven) op de in gebruik zijnde start-/landingsbaan (-banen) en binnen 3 minuten op de rest van het platform. Het gaat dan ook nog om de situatie met optimale omstandigheden en optimaal zicht.
Iedere nationale overheid kan uiteraard wel zelf besluiten om er resultaatsverplichtingen van te maken en te bepalen dat de luchthavenbrandweer het onder alle omstandigheden dient te behalen.
Ik ben verplicht om iedere dag zelf de kazerne van brandweer en ambulancedienst op de internationale luchthaven te bezoeken omdat de regering van Qatar een hoge prioriteit heeft gehangen aan de veiligheid op en rond de luchthaven. De directeuren van brandweer en ambulancedienst hebben daarom besloten dat de eindverantwoordelijke hoofdofficieren van de uitrukdiensten dagelijks zich dienen te vergewissen dat alles op orde is.
Ik ben het helemaal met je eens dat een bezoek aan de luchthavenbrandweer indrukwekkend is. Ik vind het ook ontzettend leuk en fascinerend om dagelijks betrokken te zijn bij het werk op de luchthaven. De enorme blusvoertuigen (bij ons Rosenbauer Panther) zijn indrukwekkend, mijn Toyota Landcruiser van de ambulancedienst lijkt een speelgoedauto zodra ik parkeer in de uitrukhal.
Tijdens een uitruk vanuit de voertuighal zijn ze uiteraard trager dan de voertuigen van ambulancedienst echter als ze eenmaal op gang zijn gekomen is het ook indrukwekkend omdat ze 140 km/u halen.
Op de luchthaven is net zo als in de rest van Qatar, de ambulancedienst en politie moeten vele malen meer meldingen afhandelen dan de brandweer moet.
Wij hebben twee grote (vrachtwagen)koelopleggers in de uitrukhal op de luchthaven staan om overleden slachtoffers in lijkzakken te bewaren. Wij zorgen alleen dat ze ter plaatse komen. Het bergen van lijken is bij ons een taak van de politie, zij moeten ook zorgen voor veilig stellen van bewijs en zorgen dat ze zo goed mogelijk in staat om de slachtoffers te identificeren. Op de luchthaven heb je eigenlijk nergens schaduw. In de zomer is het hier dagelijks 48 graden Celsius, in de felle zon op en rond de landingsbanen is het nog veel heter. Het is daarom belangrijk dat we slachtoffers zo snel mogelijk in voertuigen/ruimte met airco krijgen en voor politie ook belangrijk de lijken zo snel mogelijk in de koeltrailers te krijgen.
-
...
Iedere nationale overheid kan uiteraard wel zelf besluiten om er resultaatsverplichtingen van te maken en te bepalen dat de luchthavenbrandweer het onder alle omstandigheden dient te behalen.
Ik ben verplicht om iedere dag zelf de kazerne van brandweer en ambulancedienst op de internationale luchthaven te bezoeken omdat de regering van Qatar een hoge prioriteit heeft gehangen aan de veiligheid op en rond de luchthaven. De directeuren van brandweer en ambulancedienst hebben daarom besloten dat de eindverantwoordelijke hoofdofficieren van de uitrukdiensten dagelijks zich dienen te vergewissen dat alles op orde is.
Ik ben het helemaal met je eens dat een bezoek aan de luchthavenbrandweer indrukwekkend is. Ik vind het ook ontzettend leuk en fascinerend om dagelijks betrokken te zijn bij het werk op de luchthaven. De enorme blusvoertuigen (bij ons Rosenbauer Panther) zijn indrukwekkend, mijn Toyota Landcruiser van de ambulancedienst lijkt een speelgoedauto zodra ik parkeer in de uitrukhal.
Tijdens een uitruk vanuit de voertuighal zijn ze uiteraard trager dan de voertuigen van ambulancedienst echter als ze eenmaal op gang zijn gekomen is het ook indrukwekkend omdat ze 140 km/u halen.
Op de luchthaven is net zo als in de rest van Qatar, de ambulancedienst en politie moeten vele malen meer meldingen afhandelen dan de brandweer moet.
Wij hebben twee grote (vrachtwagen)koelopleggers in de uitrukhal op de luchthaven staan om overleden slachtoffers in lijkzakken te bewaren. Wij zorgen alleen dat ze ter plaatse komen. Het bergen van lijken is bij ons een taak van de politie, zij moeten ook zorgen voor veilig stellen van bewijs en zorgen dat ze zo goed mogelijk in staat om de slachtoffers te identificeren. Op de luchthaven heb je eigenlijk nergens schaduw. In de zomer is het hier dagelijks 48 graden Celsius, in de felle zon op en rond de landingsbanen is het nog veel heter. Het is daarom belangrijk dat we slachtoffers zo snel mogelijk in voertuigen/ruimte met airco krijgen en voor politie ook belangrijk de lijken zo snel mogelijk in de koeltrailers te krijgen.
Ik heb al de nodige luchthavenbrandweerkorpsen bezocht, zelfs in "armere" Europese landen. Het valt mij altijd op dat men in het buitenland nooit kiest voor minimaal als het gaat om slagkracht, ook bij de ambulancediensten op de luchthaven niet. Hetzelfde geldt vaak ook voor bedrijfsbrandweerkorpsen. In Nederland heb ik die indruk minder en moet het vooral kostenefficiënt zijn en net voldoen aan de norm. De luchthaven Schiphol heeft een grote luchthavenbrandweer maar is in verhouding kleiner dan bijvoorbeeld brandweer op de luchthaven van Larnaca in Cyprus.
-
Ik heb al de nodige luchthavenbrandweerkorpsen bezocht, zelfs in "armere" Europese landen. Het valt mij altijd op dat men in het buitenland nooit kiest voor minimaal als het gaat om slagkracht, ook bij de ambulancediensten op de luchthaven niet. Hetzelfde geldt vaak ook voor bedrijfsbrandweerkorpsen. In Nederland heb ik die indruk minder en moet het vooral kostenefficiënt zijn en net voldoen aan de norm. De luchthaven Schiphol heeft een grote luchthavenbrandweer maar is in verhouding kleiner dan bijvoorbeeld brandweer op de luchthaven van Larnaca in Cyprus.
Bezoek eens de luchthaven van een ontwikkelingsland (developing country volgens Westen/Verenigde Naties. Qatar, Saudi Arabie en Verenigde Arbische Emiraten (incl. Dubai) staan op deze lijst (deze landen staan ook hoog op de lijst van achterlijke landen bij een fors deel van het Nederlandse parlement). Nederland is geen ontwikkelingsland en volgens het parlement een van de beste (gids)landen ter wereld.
-
December 2011: Rosenbauer wins $319m Saudi fire equipment deal
Austria-based Rosenbauer International said on Friday it had won a 245.3m ($319.7m) euro order from Saudi Arabia's Ministry of Interior to supply fire engineering equipment.
The company has also won a 19.7m euro contract to supply vehicle to the New Doha International Airport, which is currently being built.
http://www.arabianbusiness.com/rosenbauer-wins-319m-saudi-fire-equipment-deal-435511.html (http://www.arabianbusiness.com/rosenbauer-wins-319m-saudi-fire-equipment-deal-435511.html)
18 vehicles, worth 19.7 Mio Euro, for the New Doha International Airport in Qatar the airport company New Doha International Airport (NDIA), which is currently building a new airport to accommodate the vigorous expansion of Qatar Airways, has signed a € 19.7m agreement with Rosenbauer for the supply of 18 fire fighting vehicles, including a multi-year maintenance and service contract. As well as 11 PANTHER (8x8 and 4x4) ARFF vehicles and an E8000 escape stair, the order also includes six different rescue and fire fighting vehicles.
http://www.friedlnews.com/article/airport-in-qatar-orders-from-rosenbauer (http://www.friedlnews.com/article/airport-in-qatar-orders-from-rosenbauer)
-
Ik heb al de nodige luchthavenbrandweerkorpsen bezocht, zelfs in "armere" Europese landen. Het valt mij altijd op dat men in het buitenland nooit kiest voor minimaal als het gaat om slagkracht, ook bij de ambulancediensten op de luchthaven niet. Hetzelfde geldt vaak ook voor bedrijfsbrandweerkorpsen. In Nederland heb ik die indruk minder en moet het vooral kostenefficiënt zijn en net voldoen aan de norm. De luchthaven Schiphol heeft een grote luchthavenbrandweer maar is in verhouding kleiner dan bijvoorbeeld brandweer op de luchthaven van Larnaca in Cyprus.
Regionale vliegvelden hebben als grootste kostenpost vaak de brandweermensen, dus het is niet zo heel gek dat er in Nederland gekozen word voor minimale slagkracht. Brandweermensen vervullen dan ook vaak meerdere taken, dus of wel als technische dienst of als tanker van vliegtuigen. (Niet gelijktijdig met hun brandweerdienst natuurlijk)
-
Ja vind je het gek als je ziet hoe ze daar met de mensenrechten om gaan.......
Qatar, Saudi Arabie en Verenigde Arbische Emiraten (incl. Dubai) staan op deze lijst (deze landen staan ook hoog op de lijst van achterlijke landen bij een fors deel van het Nederlandse parlement).
-
Er bestaan 10 categorieen luchthavens (ICAO). De langste romplengte van toestellen die door een luchthaven worden is bepalend voor de categorie. Als de Boeing 767 de langste romplengte heeft op Chicago O' Hare moet de luchthaven 3 blusvoertuigen hebben. Ieder blusvoertuig (7200 l/min) moet 18.200 liter water en 450 kg bluspoeder aan boord hebben.
Volgens de FAA is op Chicago (KORD) ARFF index E van toepassing. Dat komt volgens mij overeen met ICAO categorie 9 of 10.
Op Fort Lauderdale (KFLL) is ARFF index D van toepassing. Dat komt volgens mij overeen met ICAO categorie 8.
-
Regionale vliegvelden hebben als grootste kostenpost vaak de brandweermensen, dus het is niet zo heel gek dat er in Nederland gekozen word voor minimale slagkracht. Brandweermensen vervullen dan ook vaak meerdere taken, dus of wel als technische dienst of als tanker van vliegtuigen. (Niet gelijktijdig met hun brandweerdienst natuurlijk)
Ik ben ook op bezoek geweest bij regionale luchthavens a la Rotterdam en Eindhoven (categorie 6,7, en 8 ICAO). Daar kiest men voor een luchthavenbrandweer en geen technische dienst met brandweertaken. Wat ik al eerder heb bezegd: de brandweer wordt als kostenpost gezien.
-
Volgens de FAA is op Chicago (KORD) ARFF index E van toepassing. Dat komt volgens mij overeen met ICAO categorie 9 of 10.
Op Fort Lauderdale (KFLL) is ARFF index D van toepassing. Dat komt volgens mij overeen met ICAO categorie 8.
Chicago O'Hare is een category 10 airport. De luchthaven is ook A-380 ready, de meeste Amerikaanse luchthavens zijn dat niet.
-
Toen de schiphol crash een paar jaar geleden is geweest zijn er van uit heel de randstand ambulances geweest...
dus bij een ernstig incident in de toekomst zal dat zeker weer gebeuren...