Hulpverleningsforum
Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Brandweer voertuigen => Topic gestart door: Bert65 op 13 oktober 2012, 12:57:59
-
Brandweer test nieuwe wagen en zit regelmatig klem
Gepubliceerd op 12 oktober 12, 20:51 Laatst bijgewerkt op 12 oktober 12, 22:53
ALMERE/JITSKE BOKHOVEN - De nieuwe hoogwerker van de brandweer in Almere wordt op het moment getest. Dit gaat niet altijd zonder slag of stoot.
,,De nieuwe wagen is behoorlijk groot en daarom zijn we nu ermee aan het rondrijden om de knelpunten in Almere goed in kaart te brengen’’, zegt woordvoerder Wim Maas van brandweer Flevoland. ,,We krijgen daarbij hulp van instructeurs en chauffeurs van Connexxion, die weten als geen ander hoe je een groot voertuig door smalle straten moet manoeuvreren.’’
Knelpunten is het korps zeker tegengekomen: smalle straatjes of ruimtetekort door verkeerd geparkeerde auto’s of caravans. ,,Het is dan zaak om te bekijken hoe we er wel bij kunnen’’, aldus Maas. ,,Wellicht moet de gemeente iets aanpassen of moeten wij een andere aanrijdroute nemen. Als bewoners veel dubbel blijven parkeren, kan het zijn dat een campagne volgt.’’
Het testen zal de komende maanden doorgaan. ,,Aangezien Almere voorheen een aangepaste wagen had vanwege bepaalde straten en onderdoorgangen, moet heel de stad nu goed worden bekeken. We kunnen beter nu erachter komen dat we ergens niet bij kunnen.’’
Bron met foto: http://www.almerevandaag.nl/almere/article18414473.ece/Brandweer-test-nieuwe-wagen-en-zit-regelmatig-klem (http://www.almerevandaag.nl/almere/article18414473.ece/Brandweer-test-nieuwe-wagen-en-zit-regelmatig-klem)
Kan een chauffeur van een brandweerwagen niet met een groot voertuig rijden? Ik mag toch hopen dat ze de wagen eerst testen en dan pas eventueel bestellen en niet dat ze in Almere een hoogwerker hebben besteld die niet overal kan komen.
-
Kan een chauffeur van een brandweerwagen niet met een groot voertuig rijden? Ik mag toch hopen dat ze de wagen eerst testen en dan pas eventueel bestellen en niet dat ze in Almere een hoogwerker hebben besteld die niet overal kan komen.
Dat kan een BRWCH wel, alleen is een ladderwagen vaak langer dan de toegestane max. lengte van 12m. Dit door de voorhang van de bak en of de achteroversteek van de mast.
-
Als ik de foto zo bekijk vindt ik die hoogwerker niet erg veel groter dan de normale doorsnee hoogwerker van de brandweer.
En moet het probleem meer gezocht worden in het parkeergedrag van de gemiddelde weggebruiker in combinatie met woonerven en steeds meer autoluw maken van woonwijken.
-
Dit is het huidige voertuig waarmee gereden word.
Korps: Almere Stad
Soort voertuig: Redvoertuig (Hoogwerker)
Kenteken: BN-PH-27
Merk & Type: MAN L86; 20 LNLLC
Roepnummer: 25-652
Bronto Skylift 32 meter.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg27.imageshack.us%2Fimg27%2F2116%2Fimg8023border.jpg&hash=493b7cbfe4bbdd9d1d404415d761bd69) (http://img27.imageshack.us/i/img8023border.jpg/)
-
Als ik de foto zo bekijk vindt ik die hoogwerker niet erg veel groter dan de normale doorsnee hoogwerker van de brandweer.
En moet het probleem meer gezocht worden in het parkeergedrag van de gemiddelde weggebruiker in combinatie met woonerven en steeds meer autoluw maken van woonwijken.
deze voertuigen zijn niet met elkaar te vergelijken, een mercedes econic lijkt met zijn lage cabine voor de vooras meer op een stadbus, en zal zich qua rijgedrag ook zo gedragen. de Econic heeft een veel grotere draaicirkel dan zijn voorganger de MAN vrachtwagen, en dit kom door de eerder genoemde cabine/vooroverbouw.
Op doorgaande wegen kan je goed vooruit met dit voertuig, maar in krappe woonwijken zijn dit soort voertuigen waardeloos. ;)
-
deze voertuigen zijn niet met elkaar te vergelijken, een mercedes econic lijkt met zijn lage cabine voor de vooras meer op een stadbus, en zal zich qua rijgedrag ook zo gedragen. de Econic heeft een veel grotere draaicirkel dan zijn voorganger de MAN vrachtwagen, en dit kom door de eerder genoemde cabine/vooroverbouw.
Op doorgaande wegen kan je goed vooruit met dit voertuig, maar in krappe woonwijken zijn dit soort voertuigen waardeloos. ;)
Lees het persbericht nog eens zou ik zeggen. Er zijn meerdere redvoertuigen met een Econic-cabine. ::)
Brandweer test nieuwe wagen en zit regelmatig klem
Gepubliceerd op 12 oktober 12, 20:51 Laatst bijgewerkt op 12 oktober 12, 22:53
ALMERE/JITSKE BOKHOVEN - De nieuwe hoogwerker van de brandweer in Almere wordt op het moment getest. Dit gaat niet altijd zonder slag of stoot.
,,De nieuwe wagen is behoorlijk groot en daarom zijn we nu ermee aan het rondrijden om de knelpunten in Almere goed in kaart te brengen’’, zegt woordvoerder Wim Maas van brandweer Flevoland. ,,We krijgen daarbij hulp van instructeurs en chauffeurs van Connexxion, die weten als geen ander hoe je een groot voertuig door smalle straten moet manoeuvreren.’’
Knelpunten is het korps zeker tegengekomen: smalle straatjes of ruimtetekort door verkeerd geparkeerde auto’s of caravans. ,,Het is dan zaak om te bekijken hoe we er wel bij kunnen’’, aldus Maas. ,,Wellicht moet de gemeente iets aanpassen of moeten wij een andere aanrijdroute nemen. Als bewoners veel dubbel blijven parkeren, kan het zijn dat een campagne volgt.’’
Het testen zal de komende maanden doorgaan. ,,Aangezien Almere voorheen een aangepaste wagen had vanwege bepaalde straten en onderdoorgangen, moet heel de stad nu goed worden bekeken. We kunnen beter nu erachter komen dat we ergens niet bij kunnen.’’
Bron met foto: http://www.almerevandaag.nl/almere/article18414473.ece/Brandweer-test-nieuwe-wagen-en-zit-regelmatig-klem (http://www.almerevandaag.nl/almere/article18414473.ece/Brandweer-test-nieuwe-wagen-en-zit-regelmatig-klem)
-
Lees het persbericht nog eens zou ik zeggen. Er zijn meerdere redvoertuigen met een Econic-cabine. ::)
ik heb de nieuws berichten gelezen. en ik ben me ervan bewust dat er meerdere mercedes econic brandweerwagens zijn, de nieuws artikelen bevestigen mijn eerdere uitspraak, een econic is waardeloos in een krappe woonwijk. ;)
Kennelijk begrijp jij niet dat een mercedes econic een grotere draaicirkel heeft dan de MAN. Je rijd toch ook niet met een stadsbus een woonerf op om er daarna pas achter te komen dat het niet gaat lukken. ???
-
ik heb de nieuws berichten gelezen. en ik ben me ervan bewust dat er meerdere mercedes econic brandweerwagens zijn, de nieuws artikelen bevestigen mijn eerdere uitspraak, een econic is waardeloos in een krappe woonwijk. ;)
Dit soort zaken gebeuren ook met normale TSen, daar is niets nieuws aan. Zolang mensen nog steeds hun auto,s schots en scheef parkeren wordt het zelfs met een normale TS moeilijk in een woonwijk te manouvreren. Een redvoertuig is bij voorbaat al groter, dus die staat sneller vast.
-
Dit soort zaken gebeuren ook met normale TSen, daar is niets nieuws aan. Zolang mensen nog steeds hun auto,s schots en scheef parkeren wordt het zelfs met een normale TS moeilijk in een woonwijk te manouvreren. Een redvoertuig is bij voorbaat al groter, dus die staat sneller vast.
nogmaals, een econic heeft door zijn grotere vooroverbouw een grotere draaicirkel.. en dus meer ruimte nodig :P ;)
-
nogmaals, een econic heeft door zijn grotere vooroverbouw een grotere draaicirkel.. en dus meer ruimte nodig :P ;)
Dus... Al die regio,s die een Econic aanschaffen als redvoertuig doen het allemaal verkeerd? ::)
Hier rijd er nu al 1 en binnenkort rijden er 2 Econics. Hoe kan het dat er hier geen problemen zijn in soms zeer krappe straatjes?
En de problemen die er zijn direct te wijeten zijn aan verkeerd geparkeerde auto,s.
-
Dus... Al die regio,s die een Econic aanschaffen als redvoertuig doen het allemaal verkeerd? ::)
Hier rijd er nu al 1 en binnenkort rijden er 2 Econics. Hoe kan het dat er hier geen problemen zijn in soms zeer krappe straatjes?
En de problemen die er zijn direct te wijeten zijn aan verkeerd geparkeerde auto,s.
nogmaals, een econic heeft door zijn grotere vooroverbouw een grotere draaicirkel.. en dus meer ruimte nodig :P ;)
Zou niet uit moeten maken, hier in het dorp vaak 2 econics(Veendam en Assen), verschil is dat de een een gestuurde nasleepas heeft, en dus meer wendbaar is. denk dat ze dat hier ook beter hadden kunnen doen
-
Dus... Al die regio,s die een Econic aanschaffen als redvoertuig doen het allemaal verkeerd? ::)
Hier rijd er nu al 1 en binnenkort rijden er 2 Econics. Hoe kan het dat er hier geen problemen zijn in soms zeer krappe straatjes?
En de problemen die er zijn direct te wijeten zijn aan verkeerd geparkeerde auto,s.
ik zeg niet dat alle regio's iets verkeerds doen, jij komt aan met die vreemde opmerking :|
''Brandweer test nieuwe wagen en zit regelmatig klem'' er is inderdaad geen probleem klopt :(
de chauffeurs zullen wel moeten wennen aan de andere voertuig opbouw, onej een econic en een man vrachtwagen zijn hetzelfde >:D waarop roepen ze er Connexxion eigenlijk bij, snap je toch niet, die econic lijkt toch alleen maar op een bus opbouw 0098
-
nogmaals, een econic heeft door zijn grotere vooroverbouw een grotere draaicirkel.. en dus meer ruimte nodig :P ;)
Door de kortere wielbasis heeft een ECONIC, in principe, een kleinere draaicirkel als de MAN alleen zwaait de voorhangcabine meer uit en dat geeft niets als het een stoeprand is maar over een verkeerd geparkeerde auto kun je niet heen met je cabine.
Almere had, volgens mij, beter kunnen kiezen voor een ECONIC met een naloopas aangezien bij dat voertuig de starre as meer naar voren staat bij gelijke opbouwlengte waardoor de draaicirkel nog kleiner word.
-
Door de kortere wielbasis heeft een ECONIC, in principe, een kleinere draaicirkel als de MAN alleen zwaait de voorhangcabine meer uit en dat geeft niets als het een stoeprand is maar over een verkeerd geparkeerde auto kun je niet heen met je cabine.
Een uitspraak van mijn rijinstructeur (weliswaar Defensie):" Al heeft deze bus dezelfde wielbasis als de vrachtauto er naast, het stuurgedrag is totaal anders doordat de wieluitslag wordt beperkt omdat de wielen niet onder de cabine doordraaien maar het chassis op gegeven moment tegen komen". Dit probleem kenden wij bij defensie ook al met meerdere voertuigen die op zich korter waren dan de confessionele vrachtauto maar waarbij de wieluitslag gewoon kleiner is.
Bij de MAN heb je "normale" voorwielen bij de Econic dus niet. Dus is de draaicirkel groter, overigens wordt dit ook door Mercedes zelf (tijdens de RAI) gezegd.
De reden om te kiezen voor de Econic is het laag liggende zwaartte punt van dit voertuig.
-
Dat kan een BRWCH wel, alleen is een ladderwagen = AUTOLADDER !!!!! vaak langer dan de toegestane max. lengte van 12m. Dit door de voorhang van de bak en of de achteroversteek van de mast.
-
Door de kortere wielbasis heeft een ECONIC, in principe, een kleinere draaicirkel als de MAN alleen zwaait de voorhangcabine meer uit en dat geeft niets als het een stoeprand is maar over een verkeerd geparkeerde auto kun je niet heen met je cabine.
Almere had, volgens mij, beter kunnen kiezen voor een ECONIC met een naloopas aangezien bij dat voertuig de starre as meer naar voren staat bij gelijke opbouwlengte waardoor de draaicirkel nog kleiner word.
volgens mercedes benz hoort de vooroverbouw ook bij de draaicirkel, de draaicirkel van de econic word hierdoor groter dan die van de man :) de draaicirkel word niet alleen bepaald door de afstand tussen de voor- en achter as.
de link is van een mercedes citaris, dit is een busopbouw, deze kun je vergelijken met een econic omdat beiden een vooroverbouw hebben. mercedes heeft geen foto van een econic draaicirkel op haar site staan ;)
http://www.mercedes-benz.nl/content/media_library/hq/hq_mpc_reference_site/bus_ng/new_busses/models/public_service/citaro/overview/technology/turning_circle_citaro.object-Single-MEDIA.tmp/Wendekreis_Citaro.pdf (http://www.mercedes-benz.nl/content/media_library/hq/hq_mpc_reference_site/bus_ng/new_busses/models/public_service/citaro/overview/technology/turning_circle_citaro.object-Single-MEDIA.tmp/Wendekreis_Citaro.pdf)
-
een foto bij de link van een bericht eerder
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg607%2F3295%2Fdraaicirkel.jpg&hash=b7dd508f11c71c7b4fe724297589efec) (http://imageshack.us/photo/my-images/607/draaicirkel.jpg/)
een mercedes citaro stadsbus, bijna gelijk aan de opbouw van een mercedes econic.
bron: mercedes-benz.nl
DE: wendekreis -> NL: draaicirkel
bron: mijnwoordenboek.nl
Afstand B geeft de draaicirkel weer.
-
even snel Mercedes trucks door gebladerd, en:
1824 LL en 1829 LL (luchtvering op voor- en achteras)
Wielbasis (mm) 3.450 - 5.100
Draaicirkel (m) 14,8 - 21,5
1833 LL (luchtvering op voor- en achteras)
Wielbasis (mm) 3.450 - 5.100
Draaicirkel (m) 14,8 - 21,5
Oftewel inderdaad bijna gelijk.
ter vergelijking: de gegevens van de 6x2/4 nasleep as
http://www.mercedes-benz.nl/ (http://www.mercedes-benz.nl/)
2629 LL (luchtvering op voor- en achteras)
Wielbasis (mm) 3.450 - 4.800
Draaicirkel (m) 14,8 - 19,1
2633 LL (luchtvering op voor- en achteras)
Wielbasis (mm) 3.450 - 4.800
Draaicirkel (m) 14,8 - 19,1
-
Wielbasis is gelijk, binnenste draaicircel is gelijk, maar de buitenste niet.... Tada! 098uo De overhangende cabine aan de voorkant.
-
Wielbasis is gelijk, binnenste draaicircel is gelijk, maar de buitenste niet.... Tada! 098uo De overhangende cabine aan de voorkant.
tsjah en leg dat maar eens uit zonder bijdehand over te komen ::) ;)
-
tsjah en leg dat maar eens uit zonder bijdehand over te komen ::) ;)
Jip en Janneke taal:
Wieltjes even ver uitelkaar, alleen de een is langer in het geheel als de ander dus verschillende draaicirkels. 8)