Recente berichten

Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 4 5 6 ... 10
1
SEH en Ziekenhuizen / Re: Ziekenhuis Goes roept hulp Rode Kruis in voor griepgolf
« Laatste bericht door ir. Auditor Gepost op Vandaag om 20:22:24 »
Het lijkt er op wat je wat Hep-B gelijk is. Het kan blijkbaar (op dit moment) niet verplicht gesteld worden.

Persoonlijk zou ik er geen probleem mee hebben als het wel verplicht wordt. Nadelen wegen niet op tegen de voordelen.
Allergie zijn een uitzondering. Vanzelfsprekend zijn die mensen vrijgesteld, maar dat zal geen grote groep zijn. Waarmee er meer dan genoeg mensen wel gevaccineerd zullen zijn en er waarschijnlijk een veel kleinere impact is tijdens een griepepidemie.

Verder kloppen de hygiŽne punten die je noemt natuurlijk. Bij personeel kun je die wel afdwingen, maar daarmee voorkom je niet dat werknemer door patiŽnten besmet worden.
2
Voertuigen en materieel algemeen / Re: Groen voorrangsvoertuig voor Veiligheidsregioís
« Laatste bericht door axel.van.osch Gepost op Vandaag om 19:16:19 »
Op die manier bekeken heb je wel gelijk, en inderdaad: het zou gewoon politiek opgelost moeten worden.

Het hoeft niet politiek te worden opgelost; kijk naar Gooi en Vechtstreek, die gaan al helemaal over naar een beroepsbezetting.

Het is tegenwoordig ook zo dat veel mensen een kantoorbaan hebben, die kunnen best een laptop van het werk meekrijgen en op de kazerne gaan zitten werken. Het nadeel is dat je een groot deel gemotiveerde vrijwilligers moet gaan ontslaan.
3
Voertuigen en materieel algemeen / Re: Groen voorrangsvoertuig voor Veiligheidsregioís
« Laatste bericht door Vigilant Gepost op Vandaag om 19:04:59 »
De politiek heeft een keuze gemaakt om de brandweer te baseren op vrijwilligers die in enkele minuten vanuit huis of werk in de kazerne en uitruk gereed moeten zijn. Dat blijkt in de praktijk met name in de minder bevolkte dorpen niet te werken. Daar zal de politiek iets mee moeten. Als je het zelf blijft oplossen zal het nooit veranderen.
Je kan wel vanaf de ene kant van het dorp naar de andere kant als een malle rijden, met een opzetzwaailicht die het dak van je auto beschadigd en sirenes die je zelf laat inbouwen, maar je tijdswinst zal niet veel zijn. Hard rijden en zwaailichten helpen pas echt als je over langere afstanden moet verplaatsen of een file tegen komt. De tijdswinst om 3 kilometer met 80 km/u af te leggen is maar 1 minuut tegenover dezelfde afstand met 50 kilometer per uur. En laten we eerlijk zijn, die snelheid van 80 hou je nooit lang vast waardoor het verschil misschien een keer 30 seconden is. Het voelt misschien lekkerder, maar het levert ook opmerkelijk meer gevaar op.
Dat vergeet ik niet, maar in het gunstigste geval gaan er 'maar' zes man rijden. Als je dan ook nog 20 man hebt die er op gebrand zijn er snel te komen omdat ze anders de TS missen ga je zeker weten ongelukken krijgen.

Op die manier bekeken heb je wel gelijk, en inderdaad: het zou gewoon politiek opgelost moeten worden.
4
Politie en Marechaussee / Re: Algemeen politie nieuws
« Laatste bericht door silque Gepost op Vandaag om 19:04:08 »
Ik begrijp best dat er een onderbouwd financieel en operationeel plaatje aan zit, maar dat plaatje maken wij zelf. Wij (lees, diegene die er over gaan) bepalen dat vanwege financiŽn de heli in 70% van het land minder tot niet ingezet gaat worden. Dat is immers te duur, weegt niet op tegen de 'winst'.
Bovendien betekent een inzet in een 'uithoek' dat de heli niet beschikbaar is in de randstad, dat is belangrijker dan de rest van het land.

Ik snap het wel, maar vind het niet goed. Ook hier hebben de burgers ťn collega's recht op de inzet en ook hier willen we boeven vangen. Daarbij is het standaard excuus dat de heli niet kan vliegen vanwege het weer of te weinig brandstof. Daar heb ik de traumaheli echt nog nooit over gehoord en die zien we hier vrijwel dagelijks overdag en 's-nachts.  

Het kan een paar keer gebeuren, maar deze reactie komt keer op keer. Zoals gezegd vragen de collega's en het OC inmiddels al helemaal niet meer om de heli en dat is een slechte ontwikkeling.
(overigens zijn er met zowel Midden Zeeland als Breda/Seppe afspraken gemaakt over het tanken van de politie heli, mocht hij hier zijn tankt hij daar ook)
6
p2kflex
09:49:43 17-02-18GROUP-1P 1 BR SCHEEPVAART ROC Overslagbedrijf Emmikhovensestraat Waalwijk 20-0084 20-1581 (WAA025) (MIDDEL) (inci-06)
MB1200322BRW Midden- en West-Brabant (Bergen op Zoom) (BvD)
MB1200326BRW Midden- en West-Brabant (Bergen op Zoom) (Blusploeg)
MB1200329BRW Midden- en West-Brabant (Bergen op Zoom) (Beroepsploeg)
MB1201377BRW Midden- en West-Brabant (Bergen op Zoom) (Kazernealarm HA)
MB1201379BRW Midden- en West-Brabant (Bergen op Zoom) (Kazernetechniek)
MB1201923BRW Midden- en West-Brabant (Bergen op Zoom) (Lichtkrant)
MB1201999BRW Midden- en West-Brabant (Monitorcode)
p2kflex
08:33:25 17-02-18GROUP-1P 2 BR SCHEEPVAART ROC Overslagbedrijf Emmikhovensestraat Waalwijk (WAA025) (MIDDEL) (inci-06)
MB1201239BRW Midden- en West-Brabant (Waterschap Brabantse Delta)
MB1201999BRW Midden- en West-Brabant (Monitorcode)
p2kflex
08:26:47 17-02-18GROUP-1P 1 BR SCHEEPVAART ROC Overslagbedrijf Emmikhovensestraat Waalwijk 20-9461 (WAA025) (MIDDEL) (inci-06)
MB1200837BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Vossenberg) (Springbemanning)
MB1200839BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Vossenberg) (Kazernealarm)
MB1201345BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Vossenberg) (Kazernealarm SB)
MB1201346BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Vossenberg) (Kazernetechniek)
MB1201566BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Vossenberg) (SB 9461)
MB1201976BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Vossenberg) (Lichtkrant)
MB1201999BRW Midden- en West-Brabant (Monitorcode)
p2kflex
08:21:06 17-02-18GROUP-1P 1 BR SCHEEPVAART ROC Overslagbedrijf Emmikhovensestraat Waalwijk 20-7092 20-7131 (WAA025) (MIDDEL) (inci-06)
MB1201568BRW Midden- en West-Brabant (OvD Midden/Noord) (DA 7092)
MB1201509BRW Midden- en West-Brabant (Waalwijk) (TS 7131)
p2kflex
08:19:08 17-02-18GROUP-1P 1 BR SCHEEPVAART Overikweg Waalwijk 20-7092 20-7131 (MIDDEL) (inci-06)
MB1200049BRW Midden- en West-Brabant (OvD Midden/Noord) (Alarmcode)
MB1201568BRW Midden- en West-Brabant (OvD Midden/Noord) (DA 7092)
MB1200886BRW Midden- en West-Brabant (Waalwijk) (Blusploeg 1)
MB1200887BRW Midden- en West-Brabant (Waalwijk) (Blusploeg 2)
MB1200888BRW Midden- en West-Brabant (Waalwijk) (Blusploeg 3)
MB1201351BRW Midden- en West-Brabant (Waalwijk) (Kazernetechniek)
MB1201509BRW Midden- en West-Brabant (Waalwijk) (TS 7131)
MB1201979BRW Midden- en West-Brabant (Waalwijk) (Lichtkrant)
MB1201999BRW Midden- en West-Brabant (Monitorcode)
MB1230264Politie Midden- en West-Brabant (Persinformatie District 4 - Hart van Brabant)
MB1230999Politie Midden- en West-Brabant (Monitorcode)
MB1200878Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AOV Waalwijk) (Infocode)
MB1200872Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD bevolkingszorg Waalwijk) (Infocode)
p2kflex
08:06:23 17-02-18GROUP-1P 1 BR SCHEEPVAART Waalwijkse Haven R Waalwijk 20-7132 (inci-06)
1200031BRW Midden- en West-Brabant (Voorlichting) (Alarmcode)
1200886BRW Midden- en West-Brabant (Waalwijk) (Blusploeg 1)
1200887BRW Midden- en West-Brabant (Waalwijk) (Blusploeg 2)
1200888BRW Midden- en West-Brabant (Waalwijk) (Blusploeg 3)
1201351BRW Midden- en West-Brabant (Waalwijk) (Kazernetechniek)
1201508BRW Midden- en West-Brabant (Waalwijk) (TS 7132)
1201979BRW Midden- en West-Brabant (Waalwijk) (Lichtkrant)
1201999BRW Midden- en West-Brabant (Monitorcode)
7
Politie en Marechaussee / Re: Algemeen politie nieuws
« Laatste bericht door DiNozzo Gepost op Vandaag om 18:44:02 »
Ik zou zeggen, ga eens in overleg met de Operationeel Specialist daar. Ik heb die wel gehad en ik snap wel waarom de helikopter niet veel boven Zeeland, Brabant, Limburg en eigenlijk heel Noord en Oost Nederland komt. Daar zijn financiŽle afwegingen aan gemaakt. 'Even' ergens anders tanken kan niet zo maar. Dat heeft te maken met bepaalde protocollen waar ik verder niet op in ga.

Ik heb vorig jaar een rondleiding bij de dienst gehad en ik ben daar zeker een heel stuk wijzer geworden. Het is niet de onwil, maar de beperkingen op financieel en operationeel vlak. Een helikopter heeft gewoon een bepaald kostenplaatje en de kans dat ze in de randstad met een inzet het verschil kunnen maken is gewoon veel groter als in Zeeland of enig andere provincie.
8
Voertuigen en materieel algemeen / Re: Groen voorrangsvoertuig voor Veiligheidsregioís
« Laatste bericht door DiNozzo Gepost op Vandaag om 18:37:42 »
Dus dan moet men maar zorgen dat er permanent genoeg volk in de kazerne is voor een volledige eerste uitruk.

Als men dat niet kan, vanwege te duur of wat dan ook, moet men al zeker niet de woordvoerder wel OGS geven.

De politiek heeft een keuze gemaakt om de brandweer te baseren op vrijwilligers die in enkele minuten vanuit huis of werk in de kazerne en uitruk gereed moeten zijn. Dat blijkt in de praktijk met name in de minder bevolkte dorpen niet te werken. Daar zal de politiek iets mee moeten. Als je het zelf blijft oplossen zal het nooit veranderen.
Je kan wel vanaf de ene kant van het dorp naar de andere kant als een malle rijden, met een opzetzwaailicht die het dak van je auto beschadigd en sirenes die je zelf laat inbouwen, maar je tijdswinst zal niet veel zijn. Hard rijden en zwaailichten helpen pas echt als je over langere afstanden moet verplaatsen of een file tegen komt. De tijdswinst om 3 kilometer met 80 km/u af te leggen is maar 1 minuut tegenover dezelfde afstand met 50 kilometer per uur. En laten we eerlijk zijn, die snelheid van 80 hou je nooit lang vast waardoor het verschil misschien een keer 30 seconden is. Het voelt misschien lekkerder, maar het levert ook opmerkelijk meer gevaar op.

Je vergeet dat de hele kazerne wordt opgeroepen. In ons geval is dat als iedereen beschikbaar is ongeveer 45 man, je kan er dus vrolijk vanuit gaan dat er bij ons ongeveer 20 man gaan rijden voor een tankautospuit van 6 of 7 man.
Dat vergeet ik niet, maar in het gunstigste geval gaan er 'maar' zes man rijden. Als je dan ook nog 20 man hebt die er op gebrand zijn er snel te komen omdat ze anders de TS missen ga je zeker weten ongelukken krijgen.
9
Voertuigen en materieel algemeen / Re: OvD met Prio 1
« Laatste bericht door silque Gepost op Vandaag om 18:02:59 »
Ik neem aan dat er bij grote incidenten of terreuraanslagen ook een hoofdofficier van brandweer en politie op de meldkamer zijn. De persvoorlichter kan deze hoofdofficieren dan eerst vertellen wat hij voornemens is te communiceren via sociale media of gaat antwoorden op vragen van journalisten. Je voorkomt dan dat er informatie naar buiten komt die bijvoorbeeld het opsporingsbelang kun schaden.

Die HovD zit niet standaard op de meldkamer, is iemand van de eenheidsleiding met 'piket' die telefonisch bereikbaar is (uitzondering de Hovd van de LE). Al zaten ze er wel, dit zijn niet de mensen die je moet vragen wat er wel of niet gecommuniceerd mag worden. Met alle respect, maar dit zijn bureautijgers die vooral op bestuurlijk/management niveau zitten en weinig tot geen opsporingservaring hebben. In de praktijk gaat het in overleg met de ovd-P of de ovd R (recherche) die de inschatting vaak wel kunnen maken als het gaat om opsporing.

Verder ben ik het met je eens, ik snap ook niet waarom een woordvoerder met toeters en bellen naar een incident zou moeten gaan. Lijkt me niet onder het mom dringende taak vallen.
10
Politie en Marechaussee / Re: Algemeen politie nieuws
« Laatste bericht door silque Gepost op Vandaag om 17:49:36 »
Makkelijke uitspraak. Als hij toevallig al boven Rotterdam vliegt zal hij heus wel eens komen kijken bij een heterdaadje, maar hij gaat echt niet opstijgen voor een gestolen fiets. e050

Heeft niets met makkelijk te maken, het is de realiteit. Natuurlijk stijgt hij niet op voor een diefstal fiets, maar hij vliegt voornamelijk (lees: dagelijks) surveillance boven de randstad met o.a. het DDO en wijkt daar amper van af. Als wij de heli aanvragen voor surveillance met DDO dan vliegen ze 10 minuten en zijn ze weer weg, dit terwijl wij grenzen aan Rotterdam en ze o.a. kunnen tanken op Midden Zeeland of Breda.

Overigens snap ik best alle operationele redenen hoor, maar de vraag is of de verdeling/bezetting goed is. Een traumaheli kan hier altijd komen, de politie heli maar zelden. Het is bij ons zelfs al zover dat hij niet eens meer gevraagd wordt bij de grote incidenten, antwoord is toch al bekend.
Pagina's: [1] 2 3 4 5 6 ... 10