Hulpverleningsforum

Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Hulpverlening Algemeen => Topic gestart door: Live op 27 november 2010, 01:14:47

Titel: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Live op 27 november 2010, 01:14:47
KLPD en Rijkswaterstaat wijzigen ICT voor eCall

Overheid, NXP, IBM en ANWB pleiten voor Europese invoering in 2013

http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/overheid/3674237/1277202/klpd-en-rijkswaterstaat-wijzigen-ict-voor-ecall.html (http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/overheid/3674237/1277202/klpd-en-rijkswaterstaat-wijzigen-ict-voor-ecall.html)
26-11-2010 10:27

De computersystemen van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) en van Rijkswaterstaat worden in 2011 aangepast om te kunnen werken met het alarmeringssysteem eCall. Dat zegt topambtenaar Lidewijde Ongering van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Bij de KLPD gaat het om het systeem van de 112-meldkamer, die de automatische eCall-meldingen moet kunnen verwerken.

Ook de systemen van Rijkswaterstaat (RWS) krijgen een aanpassing, zodat de meldingen direct kunnen worden doorgezet naar de wegbeheerders. Daarmee kan volgens Ongering de verkeersdoorstoming na een ongeval worden bevorderd en de verkeersveiligheid worden vergroot. Ongering is directeur-generaal van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en was in het verleden ook betrokken bij de landelijke invoering van het noodnummer 112.

eCall is een systeem dat na een auto-ongeval automatisch contact legt met de alarmcentrale en deze voorziet van informatie over de locatie, de auto en zijn inzittenden. Het bestaat uit een ingebouwde computerchip die in werking treedt zodra de airbags worden geactiveerd of als een botsing wordt geregistreerd. Via gps bepaalt de chip de locatie en legt vervolgens via mobiel internet verbinding met een alarmcentrale. Dat kan bijvoorbeeld de wegenwacht zijn of de meldkamer van 112.

Vanaf 2013
 
Bij de alarmcentrale verschijnt de eCall-melding in het scherm. Een kader toont extra informatie over het gestrande voertuig.

Bij de alarmcentrale verschijnt de eCall-melding in het scherm. Een kader toont extra informatie over het gestrande voertuig.Het kostte ongeveer tien jaar om eCall van de grond te krijgen. De techniek was daarbij niet eens het grote struikelblok. Dat was vooral de afstemming met alle partners, vertelt Ongering. Er wordt in alle EU-lidstaten samengewerkt met overheidsdiensten, dienstverleners en technische partners.

De chip is ontwikkeld door de Nederlandse fabrikant NXP in samenwerking met IBM. Samen met de Nederlandse overheid en automobilistenclub ANWB willen de technologiebedrijven dat nieuwe auto's vanaf 2013 verplicht worden voorzien van eCall. Ze lobby'en hiervoor bij de Europese Commissie, die binnenkort beslist wanneer het systeem Europawijd verplicht is in nieuwe wagens
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Live op 27 november 2010, 01:16:46
eCall: chip die de traumaheli voor je regelt

http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/mobility/3671640/1277034/ecall-chip-die-de-traumaheli-voor-je-regelt.html (http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/mobility/3671640/1277034/ecall-chip-die-de-traumaheli-voor-je-regelt.html)
25-11-2010 17:13

NXP, IBM en ANWB demonstreren de eCall
 
In de Haagse duinen is een witte BMW uit de bocht gevlogen. De bestuurder en zijn passagier hebben bloed op hun gezicht en zijn in shock. Gelukkig heeft hun auto zelf de alarmcentrale gebeld en hangt de telefoniste al aan de lijn. 'Maakt u zich geen zorgen. Ik weet waar uw zich bevindt en regel direct een ambulance voor u.' Hoe weet u nou waar ik ben?, schreeuwt het slachtoffer overstuur.

De telefoniste ziet op haar beeldscherm exact waar de wagen staat, met een nauwkeurigheid van tien meter. Op een Google Maps-kaart knippert een rode stip met een informatiekader ernaast. Het kader meldt het merk en het kenteken van de wagen, het aantal inzittenden, de status van de airbags en wat andere gegevens die rechtstreeks vanuit de auto zijn doorgeseind.

Zodra de schade en eventueel letsel is genoteerd, kan de telefoniste de ambulance alarmeren. De locatiecoördinaten worden doorgestuurd naar de meldkamer. Daarna regelt ze een takelwagen. Iedereen wordt binnen enkele minuten ingeschakeld om de gewonde automobilisten te helpen. En dat alles dankzij een vernuftige technologie die al langer bestaat, maar binnenkort Europees verplicht wordt gesteld.

Bij de alarmcentrale verschijnt de eCall-melding in het scherm. Een kader toont extra informatie over het gestrande voertuig. eCall heet het systeem. Het bestaat uit een ingebouwde computerchip die in werking treedt zodra de airbags worden geactiveerd of als een botsing wordt geregistreerd. Via gps bepaalt de chip de locatie en legt vervolgens via mobiel internet verbinding met een alarmcentrale. Dat kan bijvoorbeeld de wegenwacht zijn of direct met de meldkamer van 112.

Luciferdoosje van NXP
De chip, die behalve de locatie allerlei andere informatie over de auto en zijn inzittenden doorstuurt, is ontwikkeld door de Nederlandse fabrikant NXP. De chip is verwerkt in een doosje ter grootte van een luciferdoosje. Die is voor de gelegenheid aan de binnenzijde van de voorruit van de BMW geplaatst, maar normaal gesproken wordt hij in het dashboard verwerkt. Het kastje wordt aangesloten op de vitale onderdelen van de auto, zoals airbag, boordcomputer en carkit.

Behalve NXP is ook technologiebedrijf IBM bij eCall betrokken. De onderneming bouwde enkele toepassingen die de gegevens uit de chip verwerken en inzichtelijk maken voor de alarmcentrale en de hulpdiensten. Daarbij zou de privacy van de inzittenden zijn gewaarborgd. Hoe dat gebeurt, vertellen de bedrijven niet.

Europawijd vanaf 2013
NXP, IBM en ANWB breken een lans voor een Europese invoering van eCall vanaf 2013. Dat zou betekenen dat autofabrikanten de chip vanaf dat jaar in alle nieuwe wagens moeten inbouwen. Volgens directeur Guido van Woerkom van de ANWB is het eerste uur na een ongeval cruciaal en kunnen kostbare levens worden gered als hulpdiensten snel ter plekke zijn. In Europa zou eCall per jaar 2500 verkeersdoden en veel onnodig langdurig letsel schelen.

Het kostte ongeveer tien jaar om eCall van de grond te krijgen. De techniek was daarbij niet eens het grote struikelblok. Dat was vooral de afstemming met alle partners, vertelt topambtenaar Lidewijde Ongering van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Er wordt in alle EU-lidstaten samengewerkt met overheidsdiensten, dienstverleners en technische partners.

Computersystemen KLPD en RWS
 
Ambulance en traumahelicopter ter plekke bij 'verongelukte' BMW

Ambulance en traumahelicopter ter plekke bij 'verongelukte' BMWOm eCall in Nederland te kunnen gebruiken, wordt volgens Ongering in 2011 het computersysteem van de 112-meldkamer van het Korps Landelijke Politiediensten aangepast zodat er eCall-meldingen op binnenkomen. Ook de systemen van Rijkswaterstaat (RWS) krijgen een aanpassing, zodat de meldingen direct kunnen worden doorgezet naar de wegbeheerders.

Ondertussen zijn een ambulance en een takelwagen gearriveerd bij de gestrande BMW. Twee broeders spoeden zich door de bosjes naar de witte wagen. Daar behandelen ze de twee inzittenden aan hun verwondingen.

In de verte bulderen de rotorbladen van een traumahelicopter. Het gele gevaarte cirkelt tweemaal laag boven de plaats van het ongeval en houdt het dan voor gezien. Blijkbaar zijn de verwondingen niet ernstig genoeg. Wie weet heeft de eCall-chip erger kunnen voorkomen.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: skippy02 op 11 maart 2012, 17:36:03
http://nl.euroncap.com/nl/rewards/technologies/call.aspx (http://nl.euroncap.com/nl/rewards/technologies/call.aspx)

Automatic Emergency Call (eCall) (automatische noodoproep) is een systeem dat een automatisch bericht verstuurt naar een hulpcentrale wanneer het voertuig bij een ongeval betrokken raakt. De wetgeving voor deze technologie ligt op het moment ter discussie bij de Europese commissie en zou voor 2012 volledig beschreven moeten zijn. Gewoonlijk moet, wanneer een auto betrokken is bij een ongeval, de bestuurder als hij of zij daar nog toe in staat is of een passagier of een omstander via het nummer 112 de hulpcentrale bellen om het ongeval en de locatie van de auto te melden. Bij een ernstig ongeval in een afgelegen gebied kan kostbare tijd verloren gaan voordat het ongeval gemeld wordt. Verder is het voor omstanders of passagiers lastig om de exacte locatie van het getroffen voertuig door te geven.
 
Door installatie van het eCall-systeem in het voertuig kunnen deze problemen verholpen worden door het versturen van een automatisch bericht in een gestandaardiseerd Europees formaat. In het bericht wordt de d.m.v. de ingebouwde GPS-ontvanger vastgestelde locatie van de auto doorgegeven. Het bericht gaat naar de meldkamer van de hulpdiensten (callcenter brandweer, politie of ambulance) waar een beslissing wordt genomen over de juiste reactie op de melding. Aangezien bij dit soort noodgevallen tijd van essentieel belang is, zal deze procedure kostbare tijd besparen. De meldkamers van de hulpdiensten zijn nog niet in alle Europese landen ingericht en uitgerust om het bericht in het gestandaardiseerde Europese formaat te ontvangen.
--------------------------------------------

http://www.autokopen.nl/autonieuws/2011/september/eCall_verplicht_op_alle_autos_vanaf_2015.html (http://www.autokopen.nl/autonieuws/2011/september/eCall_verplicht_op_alle_autos_vanaf_2015.html)

8 september 2011

 
Vanaf 2015 moet op alle nieuwe auto’s verplicht een waarschuwingssysteem aanwezig zijn dat automatisch de hulpdiensten alarmeert bij een ongeval. Dat heeft Eurocommissaris Neelie Kroes aangekondigd.

Europa wil dat autofabrikanten vanaf 2015 alle auto’s afleveren met eCall. Dit kastje, dat de prijs van een nieuwe auto 100 euro hoger maakt, alarmeert na een ongeval automatisch de hulpdiensten. De tijd tussen het ongeval en het moment dat de hulpdiensten arriveren kan zo de helft korter worden.

De invoering van eCall kan honderden verkeersdoden in Europa per jaar schelen. Een vrijwillige invoer door autofabrikanten heeft nog niet gewenste resultaat opgeleverd. De laatste jaren is er wel een opmars van soortgelijke systemen maar die zijn alleen standaard op duurdere auto’s.

eCall belt niet alleen 112 maar geeft ook de exacte locatie van het voertuig door, inclusief de rijbaanrichting waar de auto zich bevindt. Behalve dat eCall mensenlevens spaart vermindert het systeem indirect ook files. Immers, hoe sneller de hulpdiensten ter plaatse zijn, hoe sneller de rijbaan weer vrijgemaakt kan worden na een ongeval.
--------------------------------------------------------------

Hoe denken de HV-ers van het forum hierover?
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: brambulance op 11 maart 2012, 19:07:15
Ik ken het systeem vanuit de BMW.
Deze geeft ook meteen kleur en andere voertuiggegevens door.
Hoeveel inzittende er zijn, hoeveel airbags er zijn afgegaan.
Ook in het brw voertuig kan meteen op het scherm worden bekeken waar je moet knippen en waar de accupolen losgehaald kunnen worden. Een heel mooi systeem die automatisch afgaat bij ongeval maar kan ook dmv een druk op de knop geactiveerd worden.
Alleen jammer dat de centrales er nog niet volledig op ingericht zijn.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Peter71 op 11 maart 2012, 19:19:58
Tja, ik ben er een beetje sceptisch over.
Ik vraag me af of onze meldkamers hier op zitten te wachten. De kans bestaat namelijk dat het meldingaanbod namelijk zal gaan stijgen, zodra er een ongeval gebeurt gaan meteen bij een meldkamer de alarmbellen rinkelen. Terwijl er een simpele kop staart aanrijding heeft plaats gevonden bij een verkeerslicht.

Best leuk die voertuigegevens te hebben. Maar daar werken we al mee via het crash Recovery systeem, even kenteken of type auto invoeren en je krijgt alle informatie. Met tekening van de auto erbij, waar alle veiligheidssystemen zitten. Dus waar de fabrikanten mee komen lijkt mij achterhaald.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Kusje op 12 maart 2012, 08:37:02
Ik ben er helemaal sceptisch over.

Het wordt uiteindelijk een systeem waar de overheid kan zien waar iemand is en hoe deze rijd (eventueel automatisch een boete)  en een mooie reden om van de KM-heffing toch in te voeren aangezien het kastje (vast) uit te breiden is.  


Daarnaast geeft het systeem door  hoeveel personen in de auto zitten, dit zal doormiddel van een weegsysteem gaan(?)  
Hierbij gaan kunnen er misstanden ontstaan omdat er ook goederen worden vervoert op de zitplaatsen.  
1 persoon in de auto met wat zakken aarde op de achterbank;   er gebeurt een ongeluk, meldkamer krijgt dan door: zwaar ongeluk, 3 inzittende.  
Dus 3 ambulances rukken uit voor 1 persoon.    
(straks een verbod om goederen te vervoeren op de zitplaatsen?)
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Wout op 12 maart 2012, 11:30:11
Kusje, je slaat m.i. door. Het kastje is niets meer of minder dan een sms-machientje dat verbonden is met de boordcomputer van de auto. Zodra de auto een aanrijding registreert, gaat het sms-machientje verbinding zoeken en een bericht naar de alarmcentrale sturen met alle relevante informatie. Geen aanrijding? Geen verbinding. Als automobilist merk je er helemaal niets van, tot je een aanrijding krijgt want dan zijn de hulpdiensten sneller bij je.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: ir. Auditor op 12 maart 2012, 11:36:49
meestal zijn de ze gekoppeld aan de airbags en sturen ze een bericht zodra de airbags geactiveerd zijn, of als de bestuurder een 'sos' knop indrukt. In sommige auto's wordt er gewoon een verbinding met 112 gemaakt en krijg je gewoon de meldkamer aan de lijn op de ingebouwde carkit
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Defender op 12 maart 2012, 11:44:30
Ik ben vooral heel erg benieuwd naar het technische verhaal. Hoe komt de melding dan precies binnen met wat voor soort informatie op de meldkamer. Ik ben ook wel heel benieuwd hoeveel tijdwinst het daadwerkelijk op gaat leveren. En hoe zit het met loze meldingen etc. Ik kan me zo voorstellen dat we heel wat van dat soort (storings) meldingen gaan binnenkrijgen als iedereen zo'n systeem in de auto heeft. Bij drukte moeten de mensen die echt hulp nodig hebben langer wachten en daar gaat dan al je tijdwinst.... Laten we er eerst maar eens voor zorgen dat de nummerherkenning vanuit de 112 centrale in Driebergen meegestuurd wordt naar de desbetreffende meldkamer O0
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Professor in fictie op 12 maart 2012, 12:49:27
Ik heb het systeem in de auto, en beschik over een SOS en een assist knop.

De assist knop krijg ik een medewerker van BMW aan de lijn, Bij de SOS knop wordt er gebeld met 112.

Op het navigatiescherm staat dan dat er binnen 4,3,2,1, seconden contact gezocht wordt met 112 en dat gpslocatie en rijrichting worden meegezonden. Na het drukken op de sos knop kun je niet meer "annuleren" (misschien ivm carjacking ofzo).

Je komt gewoon in driebergen uit. Je hoeft geen telefoon gekoppeld te hebben, er zit een simkaart van BMW ingebouwd en werkt ook in het buitenland.

Ik heb nog geen crash gehad met de auto en wou dat graag zou houden.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Dion op 12 maart 2012, 13:10:40
Je komt gewoon in driebergen uit. Je hoeft geen telefoon gekoppeld te hebben, er zit een simkaart van BMW ingebouwd en werkt ook in het buitenland.
Voor 112 heb je toch geen SIM nodig  ???
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: ir. Auditor op 12 maart 2012, 14:03:57
Voor 112 heb je toch geen SIM nodig  ???

In Nederland niet nee, in andere landen soms wel. Het hangt af van de instellingen van het mobiele netwerk.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: skippy02 op 12 maart 2012, 18:49:20
Reageert het systeem ook als je te water raakt en kopje onder gaat?

Het lijkt mij een welkome aanvulling op de technieken van tegenwoordig. Ik ben vaak alleen op pad en ook wel eens in stille gebieden. Als mij iets zou overkomen en ik rijdt b.v. tegen een boom dan zou ik maar wat blij zijn als het systeem de hulpdiensten waarschuwt in de gevallen dat ik het zelf niet meer zou kunnen doen.

Vaak lezen we ook wel van ongevallen die in de nacht gebeurd zijn en waarbij slachtoffers vaak uren later of 's morgens gevonden worden. Het maakt mij dan niet uit of de gegevens ook ergens opgeslagen worden of je op een andere manier in de gaten gehouden wordt. Ik denk dat het apparaat ook een goede voertuigvolgsysteem kan zijn bij b.v. diefstal.

Bijkomend voordeel van de SOS-knop is dat je niet eerst uit hoeft te zoeken waar je staat op de snelweg of in een verlaten gebied. De GPS doet zijn werk en geeft bijna de exacte locatie door.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: ir. Auditor op 12 maart 2012, 21:07:12
Peogeot:
Citaat
Het Peugeot Connect SOS-systeem is ontworpen om het voertuig direct na een ongeval automatisch te verbinden met een callcenter voor noodgevallen. Botsingssensoren signaleren op basis van de deceleratie van de auto en het activeren van pyrotechnische veiligheidssystemen als airbags dat een auto bij een ongeval betrokken is geraakt. Als een ongeval gesignaleerd wordt, verstuurt Peugeot Connect SOS eerst een SMS-bericht naar een Peugeot-callcenter, met daarin de exacte locatie ten tijde van het ongeval en de tien laatstbekende posities van de auto om de rijrichting te bepalen. Het systeem brengt vervolgens een spraakverbinding tussen de auto en het callcenter tot stand, zodat de inzittenden van de auto met een getrainde medewerker kunnen communiceren. Als de inzittenden van de auto buiten kennis zijn of om andere redenen niet in staat zijn om te communiceren, dan waarschuwt het callcenter direct de hulpdiensten en verschaft informatie over de plaats van het ongeval. Anders stelt de medewerker vast in hoeverre de inzittenden letsel hebben opgelopen en besluit hij of zij dat de hulpdiensten gewaarschuwd moeten worden of niet.

BMW:
Citaat
Advanced eCall van BMW Assist is een automatisch systeem voor noodoproepen dat de zwaarte van het letsel bij inzittenden voorspelt. Het maakt deel uit van “BMW Assist” een veiligheids- en comfortoptie die beschikbaar is op alle BMW's. Het omvat ook diensten voor informatie en hulp onderweg.

Als botsingssensoren signaleren dat een voertuig betrokken is geraakt bij een ongeval, neemt Advanced eCall automatisch contact op met een callcenter van BMW en verschaft gedetailleerde informatie over het ongeval: de exacte locatie, het aantal inzittenden voorin, de zwaarte en de richting van de botsing, het aantal geactiveerde airbags, de status van de veiligheidsgordels en, in BMW's met het Rollover Sensing-systeem, of de auto over de kop is geslagen. Wat bijzonder is, is dat Advanced eCall ook de kans op ernstig letsel voorspelt met behulp van een wetenschappelijk gebaseerd algoritme genaamd URGENCY dat rekening houdt met de bovenstaande botsingsparameters.

Bij een ongeval wordt een SMS-bericht naar een callcenter van BMW verstuurd met daarin alle belangrijke informatie; de URGENCY-voorspelling van de zwaarte van het letsel is gebaseerd op deze gegevens. Daarnaast wordt er een directe spraakverbinding tussen het voertuig en het callcenter tot stand gebracht. Informatie die de inzittenden van de auto mondeling kunnen verschaffen, wordt samen met de gedetailleerde SMS-gegevens door het callcenter gebruikt om de meest geschikte hulp in te schakelen. Als de inzittenden van de auto buiten kennis zijn of om een andere reden niet in staat zijn om te communiceren, dan worden de hulpdiensten automatisch van het ongeval op de hoogte gebracht. Advanced eCall kan indien nodig ook handmatig geactiveerd worden.

Citroen:
Citaat
Citroën Urgence met lokalisatiefunctie is ontworpen om het voertuig direct na een ongeval automatisch te verbinden met een callcenter. Botsingssensoren signaleren op basis van de deceleratie van de auto en het activeren van pyrotechnische veiligheidssystemen als airbags, dat een auto bij een ongeval betrokken is geraakt. Als een ongeval gesignaleerd wordt, verstuurt Citroën Urgence met lokalisatiefunctie eerst een SMS-bericht naar een Citroën-callcenter, met daarin de exacte locatie ten tijde van het ongeval en de tien laatstbekende posities van de auto om de rijrichting te bepalen. Het systeem brengt vervolgens een spraakverbinding tussen de auto en het callcenter tot stand, zodat de inzittenden van de auto met een getrainde medewerker kunnen communiceren. Als de inzittenden van de auto buiten kennis zijn of om andere redenen niet in staat zijn om te communiceren, dan waarschuwt het callcenter direct de hulpdiensten en verschaft informatie over de plaats van het ongeval. Anders stelt de medewerker vast in hoeverre de inzittenden letsel hebben opgelopen en besluit hij of zij dat de hulpdiensten gewaarschuwd moeten worden of niet.

bron van alledrie: http://nl.euroncap.com/nl/rewards/technologies/call.aspx (http://nl.euroncap.com/nl/rewards/technologies/call.aspx)
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Red op 13 maart 2012, 00:06:55
Duidelijke voorbeelden, ik hoop wel dat de callcenters hun werk goed gaan doen met goed getrainde medewerkers. Enerzijds kunnen ze de schifting voor de meldkamer opvangen, maar je wil het liefst zo min mogelijk schakels in de ketting hebben. (overdracht van informatie etc.)
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Red op 30 september 2013, 15:19:08
Onderstaande uitnodiging is binnen gekomen via de forummail. Mogelijk interessant voor de centralisten hier op het forum.

Uitnodiging eCall informatiebijeenkomst

De Europese Commissie werkt aan regelgeving die beoogt dat vanaf eind 2015 nieuwe typen personenauto’s in Europa uitgerust zijn met eCall. De eCall-techniek zorgt ervoor dat auto’s zelf contact opnemen met 112 bij een ongeval (een noodoproep). De exacte locatie van het ongeluk en andere informatie wordt doorgegeven. Het is ook mogelijk door middel van een knop eCall met de hand in werking te stellen. Zowel bij een automatische als een handmatige waarschuwing wordt tevens spraakcontact gemaakt via 112 en de meldkamers. Bij het activeren van eCall worden ook de verkeerscentrales van de wegbeheerders aangeschakeld.

De komst van eCall betekent dat in 2015 alle 112-centrales en meldkamers gereed moeten zijn voor het ontvangen van de automatische noodoproep van motorvoertuigen.

Op woensdagmiddag 27 november a.s. organiseert het Nederlandse HeERO project een informatie en discussiebijeenkomst die tot doel heeft om u te informeren over de komst van e-Call en wat dat betekent voor de 112-centrale, meldkamers en verkeerscentrales. Wij zijn met name geďnteresseerd in hoe u als direct betrokkene tegen eCall aankijkt. Er zal dan ook alle ruimte zijn voor
vragen en discussie. Deze bijeenkomst vindt plaats bij Cinemec te Ede.

Doelgroep
De dag is bedoeld voor leidinggevenden en medewerkers 112 / meldkamers en beleidsmedewerkers.

Voorlopig programma
12.00 uur Ontvangst met lunch

13.00 uur Opening door dagvoorzitter G. Swillens, oud voorzitter Landelijke Raad van Fysieke Veiligheid & oud burgemeester Wijk bij Duurstede
Achtergrondinformatie eCall, door Thom Verlinden, Projectleider HeERO NL 112 Toekomst Meldkamer t.g.v. Ecall en digitalisering vanuit meerdere invals-hoeken, door Henk Scholten, directeur Geodan Wat betekent de komst van eCall voor het werk bij 112 en in de meldkamers?
Discussie inclusief forum met vertegenwoordigers van de verschillende kolommen over de dilemma’s rondom eCall

17.00 uur Informele afsluiting

Aanmelden
U kunt zich aanmelden via ons digitale registratiesysteem middels de volgende link http://wr.politieacademie.politie.nl/ (http://wr.politieacademie.politie.nl/) (indien werkzaam bij de politie) of via bijgevoegd inschrijfformulier.  De uiterste inschrijfdatum is: woensdag 17 november 2013.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met het Congres- en Evenementenbureau Politieacademie, telefonisch: 055–5397497 of per email: congres@politieacademie.nl. Graag tot ziens op 27 november a.s.!

Wilt u nu al meer weten over eCall, kijk dan op http://www.heero-pilot.eu (http://www.heero-pilot.eu).
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Live op 19 november 2013, 00:08:40
Aanrijding in Uithoorn; auto belt hulpdiensten

Citaat van: http://www.spanknieuws.nl/?p=3377#more-3377
Geplaatst op 17 november 2013 door Aram Mukanay

UITHOORN – Bij een aanrijding op de Zijdelweg ter hoogte van de Wiegerbruinlaan in Uithoorn zijn twee mensen gewond geraakt. Het ongeval gebeurde rond 18:25. De twee gewonden waren volgens de politie nog wel aanspreekbaar.

Een van de auto’s was uitgerust met de techniek om zelf contact op te nemen met de hulpdiensten. De auto gaf dus automatisch door of er ook een ambulance nodig was. “In dit geval was daar dus wel sprake van” aldus een politiewoordvoerder.

De brandweer heeft de slachtoffers uit hun benarde positie bevrijdt. Twee personen zijn met onbekend letsel overgebracht naar het ziekenhuis. Op het moment van de aanrijding waren de verkeerslichten op de kruising buiten werking.

Beelden: Aram Mukanay

Aanrijding in Uithoorn; auto belt hulpdiensten (http://www.youtube.com/watch?v=ZXg8zR0z2qA#ws)
spanknieuws
Gepubliceerd op 17 nov 2013

p2kflex
18:25:39 17-11-13-ALPHA-Prio: 1 Letsel Zijdelweg UITHOORN
0130007Politie Veiligheidsregio Amsterdam Amstelland (PersInfo)
p2kflex
18:25:41 17-11-13GROUP-1A1 13158 UITHOORN Zijdelweg
0120158Ambu 13-158 (Ambulance Amsterdam)
0120999MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant)
p2kflex
18:27:33 17-11-13GROUP-1HV 1 VERKEERSONGEVAL (+Inc.net: 1+) , Zijdelweg UITHOORN [ OVDZ NET01 UTH2 ]
0102315BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (2e TS)
0102318BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (Infocode Gemeente)
0102050BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (Infocode klein Incident)
0102304BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (Korpsalarm)
0102349BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (Lichtkrant)
0102319BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (Lichtkrant)
0102998BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)
0100104BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD Zuid Alarmcode)
p2kflex
18:28:05 17-11-13GROUP-1A1 13179 UITHOORN Zijdelweg
0120179Ambu 13-179 (Ambulance Amsterdam)
0120999MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant)
p2kflex
18:36:48 17-11-13GROUP-1A1 13158 UITHOORN Zijdelweg Wiegerbruinlaan
0120158Ambu 13-158 (Ambulance Amsterdam)
0120999MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant)


Auto alarmeert zelf hulpdiensten na aanrijding in Uithoorn (http://www.youtube.com/watch?v=z2Dsns6lIJI#ws)
Auto alarmeert zelf hulpdiensten na aanrijding in Uithoorn
112nickelas
Gepubliceerd op 17 nov 2013
Citaat
http://www.KaWijKomedia.com

UITHOORN -- Een gloednieuwe Volvo belde op zondagavond 17 november uit zichzelf de hulpdiensten, nadat het voertuig betrokken was geraakt bij een flinke aanrijding op de Zijdelweg.

De auto raakte betrokken bij een botsing tussen twee voertuigen. Bij de aanrijding raakte beide bestuurders gewond. De bijrijder van de Volvo kwam met de schrik vrij.

De brandweer moest er aan te pas komen om de voertuigen veilig te stellen en de deuren eruit te knippen. De twee gewonden zijn later per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis.

De oorzaak van het ongeval is nog onbekend.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Jeroen! op 19 november 2013, 00:36:53
Citaat van: Professor in fictie link=msg=1008597 date=1331552967
Ik heb het systeem in de auto, en beschik over een SOS en een assist knop.

De assist knop krijg ik een medewerker van BMW aan de lijn, Bij de SOS knop wordt er gebeld met 112.

Op het navigatiescherm staat dan dat er binnen 4,3,2,1, seconden contact gezocht wordt met 112 en dat gpslocatie en rijrichting worden meegezonden. Na het drukken op de sos knop kun je niet meer "annuleren" (misschien ivm carjacking ofzo).

Je komt gewoon in driebergen uit. Je hoeft geen telefoon gekoppeld te hebben, er zit een simkaart van BMW ingebouwd en werkt ook in het buitenland.

Ik heb nog geen crash gehad met de auto en wou dat graag zou houden.

Klinkt leuk hoor (in de folder misschien) maar technisch is het momenteel nog niet mogelijk om je GPS gegevens mee te zenden als je 112 belt... laat staan je rijrichting. (En ik doel nu op dit citaat, niet het Ecall systeem van het ongeval hierboven)
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Hunter op 19 november 2013, 08:46:19
Citaat van: Jeroen! link=msg=1221144 date=1384817813
Klinkt leuk hoor (in de folder misschien) maar technisch is het momenteel nog niet mogelijk om je GPS gegevens mee te zenden als je 112 belt... laat staan je rijrichting. (En ik doel nu op dit citaat, niet het Ecall systeem van het ongeval hierboven)

Inderdaad, maar wie zegt dat het zo transparant is? Het kan ook in Jip en Janneke taal worden uitgelegd zonder te diep op de techniek in te gaan. Er kan een spraakverbinding met 112 worden opgebouwd en parallel een SMS worden gestuurd met aanvullende info. De vraag is echter waar die SMS dan heen wordt gestuurd...
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: DiNozzo op 19 november 2013, 09:10:16
Wellicht richting BMW die dat vervolgens weer communiceren met de meldkamer via een achterdeur?
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: silque op 19 november 2013, 10:34:13
Er zijn systemen op de markt (volgensmij werkt Peugeot daarmee) waarbij alle meldingen direct naar de 24/7 alarmcentrale van Peugeot zelf gaan. Zij hebben vervolgens een directe lijn met 112 en geven alle relevante gegevens door.
Er wordt eerst een spraakverbinding met de auto tot stand gebracht, de centralist van Peugeot kan dan vragen of het een 'simpele' kop-staart is, of dat er inderdaad hulpverleners nodig zijn. Bij geen reactie, gaat alles draaien en kan de centralist inderdaad meegeven hoeveel airbags er uit zijn, energetische impact, eventueel aantal inzittenden etc.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Defender op 19 november 2013, 14:35:47
Bij een E-Call zal de auto idd contact leggen met een particuliere meldkamer. Hier zal de centralist een aantal vragen stellen en vervolgens de melding doorbellen via een gereserveerde lijn naar de 112 meldkamer. Bij het incident in Uithoorn is de eerste melding via 112 binnengekomen en vervolgens een E-call. Denk ook dat het systeem voor een stad niet echt meerwaarde heeft omdat men toch wel 112 belt. Echter op het platteland of dunbevolkte gebieden kan het een reddingsmiddel zijn! Zeker bij een ernstige eenzijdige aanrijdingen tegen een boom bijvoorbeeld. Als jezelf dan bewusteloos in het voertuig zit is het wel fijn dat de politie meteen gewaarschuwd wordt O0
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: silque op 19 november 2013, 15:18:45
Zeker, of in het buitenland als je niet weet waar je bent. Als je onwel wordt in je auto en je alleen op de SOS knop hoeft te drukken enz...
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: zwelgje op 28 april 2015, 18:45:51
Het Europese Parlement heeft ingestemd met regelgeving, welke er voor zorgt dat eCall verplicht is voor nieuwe auto's vanaf 31 Maart 2018.

Citaat van: http://www.europarl.europa.eu/news/en/news-room/content/20150424IPR45714/html/Automatic-emergency-call-devices-in-all-new-car-models-from-spring-2018


Emergency call devices that automatically alert rescue services to car crashes (eCall) will have to be fitted to all new models of cars and light vans by 31 March 2018 under rules voted by European Parliament on Tuesday. Road accidents took 25,700 lives in the EU in 2014 – a death toll that the new devices could cut by an estimated 10% a year.

"Deploying the 112-based eCall in-vehicle emergency system across the EU will help to improve road safety in all 28 member states. The European Parliament has repeatedly stressed that reducing deaths and the severity of injuries on the roads is its priority. eCall as a public service, free of charge for all citizens, irrespective of the type of vehicle or its purchase price, will contribute to this common goal", said rapporteur Olga Sehnalová (S&D, CZ).

The eCall in-vehicle system uses 112 emergency call technology to alert the emergency services to serious road accidents automatically. This enables them to decide immediately on the type and size of rescue operation needed, which in turn helps them to arrive faster, save lives, reduce the severity of injuries and cut the cost of traffic jams.

Data privacy: no vehicle tracking

MEPs strengthened the draft law’s data protection clause to preclude tracking of eCall-equipped vehicle before the accident occurs. Under the new rules, the automatic call would give the emergency services only basic minimum data, such as the type of vehicle, the fuel used, the time of the accident, the exact location and the number of passengers.

The rules say eCall data gathered by emergency centres or their service partners must not be transferred to third parties without explicit consent of the person concerned. Manufacturers will also have to ensure that the eCall technology design permits full and permanent deletion of data gathered.

Ready from spring 2018

All new models of passenger cars and light commercial vehicles will have to be equipped with the eCall system as of 31 March 2018. MEPs also secured an obligation for the European Commission to assess, in the three years after spring 2018, whether eCall devices should be included in other vehicles, such as buses, coaches or trucks.

These new rules set out obligations for car manufacturers. Separate rules, governing the infrastructure that EU member states must put in place by 1 October 2017 to process eCalls, entered into to force at the end of June 2014.

Next step

Parliament’s vote ends the EU legislative procedure. The regulation will enter into force on the twentieth day after its publication in the Official Journal of the European Union.
 

Procedure:  Co-decision, second reading agreement
REF. : 20150424IPR45714
Updated: ( 28-04-2015 - 17:24
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: mrpddnos op 28 juli 2015, 03:45:57
Een soortgelijk systeem bestaat al jaren in de VS. Het heet onstar en werkt daar uitstekend. Verschil is alleen dat het daar een externe dienst is en geen dienst van de fabrikant. Hier een filmpje waar je ziet wat er gebeurt na een ongeluk wanneer er onstar in de auto aanwezig is:

http://www.youtube.com/watch?v=brfz0gPyWew (http://www.youtube.com/watch?v=brfz0gPyWew)
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: zwelgje op 28 juli 2015, 07:21:32
Onstar is weldegelijk van een fabrikant, namelijk General Motors. Maar er zijn ook versies van dit systeem die in auto's van andere merken geďnstalleerd kunnen worden, bijvoorbeeld ingebouwd in een achteruitkijkspiegel.

En op het ene gebied werkt het uitstekend, op een ander gebied juist weer niet.
Zo toonden onderzoekers van DARPA onlangs aan dat bepaalde Onstar systemen gehackt kunnen worden, en daardoor bijvoorbeeld remmen en gas geven beďnvloed konden worden.

Zie:
http://www.autoblog.com/2015/02/09/can-darpa-hack-into-a-chevy-impala-through-onstar/
 (http://www.autoblog.com/2015/02/09/can-darpa-hack-into-a-chevy-impala-through-onstar/)

De ervaringen met Onstar laten in mijn ogen zien dat er goed nagedacht moet worden over de mate van integratie met de andere systemen in een auto.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: RAdeR op 15 december 2015, 09:26:53
Blijkbaar werkt het al:

p2kflex
09:22:44 15-12-15-ALPHA-Prio 1 A4 R 34,1 LDN e-Call
1505791Politie Eenheid Den Haag (Verkeermanagementcentrale Rijkswaterstaat)
p2kflex
09:23:09 15-12-15GROUP-1A1 A4 R 34,1 LDN : 16185 16170 Ritnr: 197658
1523170MKA Hollands Midden (Ambu 16-170 Regio Leiden/Bollenstreek)
1523185MKA Hollands Midden (Ambu 16-185 Regio Leiden/Bollenstreek)
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: silque op 15 december 2015, 12:09:38
Het werkt zeker! Onlangs werd er bij onze meldkamer ook een prio 1 uitgegeven, de meldkamer was gebeld door een e-call centralist dat er een incident was gebeurd waarbij de airbags uitgeklapt waren en ze geen contact kregen met de bestuurder. Locatie: landweggetje in de polder, 's-avonds laat.

TP bleek voertuig om een boom gevouwen te zijn, bestuurder onwel en die was zonder e-call waarschijnlijk pas uren later gevonden.
Overigens voor het eerst dat ik een melding via e-call hoorde.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: DiNozzo op 15 december 2015, 21:12:42
Ik heb al een paar keer mensen gesproken die na een kop-staartje ineens "Hallo" hoorden. Meestal wisten ze zelf niet eens dat de auto een dergelijk systeem had.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Heftrucker op 16 december 2015, 00:54:37
Hmmmzzz, laat mijn Opel Omega uit 1999 ook al On-Star hebben....  8)
Uiteraard een verouderde versie die je nog in moet schakelen en niet werkt in Europa.
Systeem zou wel je GPS locatie door geven.
Dit type werd toen alleen voor de USA markt geschikt ingebouwd.

Ik wil alleen maar zeggen dat deze systemen niet nieuw zijn en dat het gelukkig doorontwikkeld wordt!  O0
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Jims op 16 december 2015, 11:48:53
Gisteren toevallig 2x melding via E-Call. 1x daadwerkelijke aanrijding op de snelweg (2 vrachtwagens), 1x loos alarm en niets aangetroffen op locatie.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: hoefhaan op 16 april 2016, 20:25:19
Vanuit mijn beroep ben ik benieuwd naar het volgende;

In toenemende mate zijn er auto's die beschikken over systemen die in noodgevallen geautomatiseerd de hulpdiensten inschakelen.
Dit onder verschillende namen, Ecall, Onstar etc.

Zijn we hier klaar voor, of zijn er aanpassingen nodig? Wie heeft hier ervaring mee? Zijn er regio's die aanpassingen in systemen hebben gedaan om dit soort alarmeringen beter te kunnen "beantwoorden" of zijn we er met de huidige systemen zoals NTS en ProQa klaar voor?
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Brandpreventje op 17 april 2016, 19:29:17
Tja ik ben als brandweerman wel bang voor de automatisch Ongeval wegvervoer. Zijn we hard bezig de OMSen terug te dringen gaan we straks voor dit soort meldingen rijden? Ik hoop dat er goede verificatie aan vooraf gaat.

Citaat van: hoefhaan link=msg=1419323 date=1460831119
Vanuit mijn beroep ben ik benieuwd naar het volgende;

In toenemende mate zijn er auto's die beschikken over systemen die in noodgevallen geautomatiseerd de hulpdiensten inschakelen.
Dit onder verschillende namen, Ecall, Onstar etc.

Zijn we hier klaar voor, of zijn er aanpassingen nodig? Wie heeft hier ervaring mee? Zijn er regio's die aanpassingen in systemen hebben gedaan om dit soort alarmeringen beter te kunnen "beantwoorden" of zijn we er met de huidige systemen zoals NTS en ProQa klaar voor?
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: DiNozzo op 18 april 2016, 19:38:18
Ik ben nu al een paar keer bij een aanrijding geweest waarbij de melding via een automatisch ongevallensysteem ging. Ik heb nog geen loze ritten meegemaakt.

Na de aanrijding stuurt de auto automatisch ongevalgegevens zoals snelheid, g-krachten, status van de airbags en lokatie mee naar de meldkamer van de fabrikant. Tevens gaat de auto automatisch bellen. De inzittende van de auto worden vervolgens binnen seconden aangeroepen door een medewerker van de meldkamer van de fabrikant. Deze bevraagt de inzittenden naar het ongeval en naar eventueel letsel. Dit wordt vervolgens weer doorgebeld naar de meldkamer van de ambulance (bij letsel) of naar de politie (bij alleen materieel) indien nodig. Wordt er niet gereageerd dan wordt dit ook meteen doorgegeven.

Ik weet het niet zeker maar volgens mij gaat het systeem sowieso alleen aan de slag als minimaal de airbags zijn uit gegaan. Dan ga je toch richting mogelijk HET waarbij een controle door de ambulance nodig maakt.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: treintje op 25 april 2016, 00:18:59
natuurlijk krijg je dit systeem niet water dicht.
denk maar is aan dat er altijd mensen zijn die denken grappig te zijn door met een rubberen hamer op de plek van de airbag sensor te rammen dat de airbags afgaan.
dan zou de auto gaan allermeren reageert dan niemand want is dan niemand maar dat weet de centralist niet.
je kan dan wel zeggen de auto had een snelheid van 0 dus dan gaan we bij een snelheid van 0 niet allermeren.
maar er gebeuren ook zat ongevallen waarbij 1 auto stil stond dus dan zou hij in dat geval ook niet gaan allermeren.
als je het echt waterdicht wil zou je moeten werken met een camera maar dan zit je weer met privacy.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: dongkim op 13 mei 2016, 00:13:17
Citaat van: treintje link=msg=1420688 date=1461536339
natuurlijk krijg je dit systeem niet water dicht.
denk maar is aan dat er altijd mensen zijn die denken grappig te zijn door met een rubberen hamer op de plek van de airbag sensor te rammen dat de airbags afgaan.
dan zou de auto gaan allermeren reageert dan niemand want is dan niemand maar dat weet de centralist niet.
je kan dan wel zeggen de auto had een snelheid van 0 dus dan gaan we bij een snelheid van 0 niet allermeren.
maar er gebeuren ook zat ongevallen waarbij 1 auto stil stond dus dan zou hij in dat geval ook niet gaan allermeren.
als je het echt waterdicht wil zou je moeten werken met een camera maar dan zit je weer met privacy.
Zoals DiNozzo boven uw post al aangeeft stuurt de auto automatisch ongevalsgegevens zoals snelheid, g-krachten, status van de airbags en locatie mee naar de meldkamer van de fabrikant. Dit zijn dus meerdere criteria. Als alleen maar de airbags afgaan is dat niet voldoende voor het ongevalssysteem automatisch in werken te laten treden (verbeter me als ik het fout heb).
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: ir. Auditor op 13 mei 2016, 22:30:14
Vergeet het belangrijkste criteria ook niet: stond het contact van de auto wel aan. Grote kans dat de systemen helemaal niet werken als het contact uit staat.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: jvo op 26 juni 2016, 11:00:11
Citaat van: DiNozzo link=msg=1419617 date=1461001098
Ik ben nu al een paar keer bij een aanrijding geweest waarbij de melding via een automatisch ongevallensysteem ging. Ik heb nog geen loze ritten meegemaakt.

Na de aanrijding stuurt de auto automatisch ongevalgegevens zoals snelheid, g-krachten, status van de airbags en lokatie mee naar de meldkamer van de fabrikant. Tevens gaat de auto automatisch bellen. De inzittende van de auto worden vervolgens binnen seconden aangeroepen door een medewerker van de meldkamer van de fabrikant. Deze bevraagt de inzittenden naar het ongeval en naar eventueel letsel. Dit wordt vervolgens weer doorgebeld naar de meldkamer van de ambulance (bij letsel) of naar de politie (bij alleen materieel) indien nodig. Wordt er niet gereageerd dan wordt dit ook meteen doorgegeven.

Ik weet het niet zeker maar volgens mij gaat het systeem sowieso alleen aan de slag als minimaal de airbags zijn uit gegaan. Dan ga je toch richting mogelijk HET waarbij een controle door de ambulance nodig maakt.
Ik stond laatst op de autosnelweg achter een stilgevallen mercedes op een rijstrook, ik heb moeten lullen als brugman om ze uit de auto achter de vangrail te krijgen. "jamaar mijn auto wordt zo teruggebeld"
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Haageneesch op 26 juni 2016, 12:57:02
Citaat van: jvo link=msg=1432151 date=1466931611
Ik stond laatst op de autosnelweg achter een stilgevallen mercedes op een rijstrook, ik heb moeten lullen als brugman om ze uit de auto achter de vangrail te krijgen. "jamaar mijn auto wordt zo teruggebeld"
Of in de winter in een gevaarlijke bocht met pech... en dan met 7 mensen in de auto 'want koud'. Nog geen minuut er uit en de auto wordt aan de zijkant geramd door een uitglijdende vrachtwagen...

Toen zagen ze in dat het 'uit de auto gaan' toch wel een goeie was..........
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Brandpreventje op 3 december 2016, 11:27:23
Voor mij de eerste keer dat ik een "automatisch verkeersongeval" zie voorbijkomen. In mijn ogen een duidelijk geval van een ongewenste melding, vergelijkbaar met een OMS. Nu proberen we met (S)TOOM de OMS meldingen terug te dringen, gaan we dit krijgen......


Facebook Brandweer Nieuwkoop:

Brandweer Nieuwkoop heeft 6 nieuwe foto's toegevoegd — in Nieuwveen (Nieuwkoop).
11 uur ·

P 1 Ongeval wegvervoer letsel Achterweg/Blokland NVN
Vrijdag 2 december 2016 – 22:25
Uitgerukte voertuigen:
NVN 2130 TS
BHM 9194 DA-OVD

Vanavond werd de ploeg van de kazerne Nieuwveen en de OvD Rijnstreek gealarmeerd voor een ongeval wegvervoer bij de zogenoemde Driesprong in de N231 te Nieuwveen.

In het bericht van de meldkamer werd meegegeven dat het eigenlijk om een e-call ging en dat verder nog niet bekend was of er daadwerkelijk iets gebeurd was. (Een e-call is een systeem in de auto, dat een alarmcentrale waarschuwt na activeren van airbags.)De 9194 was als eerste ter plaatse en bevestigde dat het daadwerkelijk om een ongeval ging. Er was geen sprake van een beknelling en mocht de 2130 door op een prio 2.

Ter plaatse waren 2 voertuigen met elkaar in botsing gekomen. De brandweer heeft samen met de politie zich bekommerd om de slachtoffers. Tevens zijn de uitlopende vloeistoffen opgevangen. De ambulance was ook snel ter plaatse om de inzittenden na te kijken. Na overleg met de politie kon de brandweer inrukken en wordt het incident verder afgehandeld door de politie en wegbeheerder. Het verkeer op de N231 wordt ter plaatse omgeleid.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Bert65 op 3 december 2016, 18:22:34
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1464429 date=1480760843
Voor mij de eerste keer dat ik een "automatisch verkeersongeval" zie voorbijkomen. In mijn ogen een duidelijk geval van een ongewenste melding, vergelijkbaar met een OMS. Nu proberen we met (S)TOOM de OMS meldingen terug te dringen, gaan we dit krijgen......


Facebook Brandweer Nieuwkoop:

Brandweer Nieuwkoop heeft 6 nieuwe foto's toegevoegd — in Nieuwveen (Nieuwkoop).
11 uur ·

P 1 Ongeval wegvervoer letsel Achterweg/Blokland NVN
Vrijdag 2 december 2016 – 22:25
Uitgerukte voertuigen:
NVN 2130 TS
BHM 9194 DA-OVD

Vanavond werd de ploeg van de kazerne Nieuwveen en de OvD Rijnstreek gealarmeerd voor een ongeval wegvervoer bij de zogenoemde Driesprong in de N231 te Nieuwveen.

In het bericht van de meldkamer werd meegegeven dat het eigenlijk om een e-call ging en dat verder nog niet bekend was of er daadwerkelijk iets gebeurd was. (Een e-call is een systeem in de auto, dat een alarmcentrale waarschuwt na activeren van airbags.)De 9194 was als eerste ter plaatse en bevestigde dat het daadwerkelijk om een ongeval ging. Er was geen sprake van een beknelling en mocht de 2130 door op een prio 2.

Ter plaatse waren 2 voertuigen met elkaar in botsing gekomen. De brandweer heeft samen met de politie zich bekommerd om de slachtoffers. Tevens zijn de uitlopende vloeistoffen opgevangen. De ambulance was ook snel ter plaatse om de inzittenden na te kijken. Na overleg met de politie kon de brandweer inrukken en wordt het incident verder afgehandeld door de politie en wegbeheerder. Het verkeer op de N231 wordt ter plaatse omgeleid.
Wat is nu het probleem? E-Call heeft gewerkt en er was daadwerkelijk een ongeval met uitgeklapte airbags. Gelukkig is er geen letsel maar het systeem heeft wel zijn werk goed gedaan.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Brandpreventje op 3 december 2016, 20:07:48
Brandweer en traumahelikopter waren beide niet noodzakelijk.

Citaat van: Bert65 link=msg=1464512 date=1480785754
Wat is nu het probleem? E-Call heeft gewerkt en er was daadwerkelijk een ongeval met uitgeklapte airbags. Gelukkig is er geen letsel maar het systeem heeft wel zijn werk goed gedaan.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Vigilant op 4 december 2016, 17:31:04
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1464547 date=1480792068
Brandweer en traumahelikopter waren beide niet noodzakelijk.

Dan moet men maar niet meteen een traumaheli uitsturen, of gaat die ook mee naar een automatische brandmelding?
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Brandpreventje op 4 december 2016, 20:01:36
Blijkbaar.....

Citaat van: Vigilant link=msg=1464735 date=1480869064
Dan moet men maar niet meteen een traumaheli uitsturen, of gaat die ook mee naar een automatische brandmelding?
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Firefighter1970-b.d. op 4 december 2016, 22:11:17
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1464429 date=1480760843
Voor mij de eerste keer dat ik een "automatisch verkeersongeval" zie voorbijkomen. In mijn ogen een duidelijk geval van een ongewenste melding, vergelijkbaar met een OMS. Nu proberen we met (S)TOOM de OMS meldingen terug te dringen, gaan we dit krijgen......


Facebook Brandweer Nieuwkoop:

Brandweer Nieuwkoop heeft 6 nieuwe foto's toegevoegd — in Nieuwveen (Nieuwkoop).
11 uur ·

P 1 Ongeval wegvervoer letsel Achterweg/Blokland NVN
Vrijdag 2 december 2016 – 22:25
Uitgerukte voertuigen:
NVN 2130 TS
BHM 9194 DA-OVD

Vanavond werd de ploeg van de kazerne Nieuwveen en de OvD Rijnstreek gealarmeerd voor een ongeval wegvervoer bij de zogenoemde Driesprong in de N231 te Nieuwveen.

In het bericht van de meldkamer werd meegegeven dat het eigenlijk om een e-call ging en dat verder nog niet bekend was of er daadwerkelijk iets gebeurd was. (Een e-call is een systeem in de auto, dat een alarmcentrale waarschuwt na activeren van airbags.)De 9194 was als eerste ter plaatse en bevestigde dat het daadwerkelijk om een ongeval ging. Er was geen sprake van een beknelling en mocht de 2130 door op een prio 2.

Ter plaatse waren 2 voertuigen met elkaar in botsing gekomen. De brandweer heeft samen met de politie zich bekommerd om de slachtoffers. Tevens zijn de uitlopende vloeistoffen opgevangen. De ambulance was ook snel ter plaatse om de inzittenden na te kijken. Na overleg met de politie kon de brandweer inrukken en wordt het incident verder afgehandeld door de politie en wegbeheerder. Het verkeer op de N231 wordt ter plaatse omgeleid.

Wen er maar aan dat dit soort meldingen vaker voor gaan komen vanaf 2018 is het een verplichting om een zogenaamd ecall systeem in de auto te hebben om een auto in Europa gecertificeerd te krijgen, zonder zo'n systeem geen kenteken.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Brandpreventje op 5 december 2016, 18:42:52
Dan kunnen we hier ook een STOOM-project van gaan maken. Ik mag hopen dat in de toekomst eerst een surveillant of het garagebedrijf eerst een kijkje gaat nemen bij zo'n melding.

Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1464762 date=1480885877
Wen er maar aan dat dit soort meldingen vaker voor gaan komen vanaf 2018 is het een verplichting om een zogenaamd ecall systeem in de auto te hebben om een auto in Europa gecertificeerd te krijgen, zonder zo'n systeem geen kenteken.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: xangadib op 5 december 2016, 18:57:43
Dat gebeurt al. Er wordt eerste een spraak verbinding opgezet met het voertuig. Als daar geen reactie op komt, dan pas worden de hulpdiensten gebeld. Er is mij geen percentage vals positieven bekend, maar ik heb begrepen dat het niet veel voorkomt.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Brandpreventje op 5 december 2016, 19:50:58
Kijk aan die info heb ik wat. Dus er vind eerst verificatie plaats met het voertuig zelf.

Citaat van: xangadib link=msg=1464917 date=1480960663
Dat gebeurt al. Er wordt eerste een spraak verbinding opgezet met het voertuig. Als daar geen reactie op komt, dan pas worden de hulpdiensten gebeld. Er is mij geen percentage vals positieven bekend, maar ik heb begrepen dat het niet veel voorkomt.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Bert65 op 5 december 2016, 21:17:43
Kijk aan die info heb ik wat. Dus er vind eerst verificatie plaats met het voertuig zelf.
Klopt. In mijn vorige auto had ik een voorloper van dit systeem. Ik moest zelf op de SOS-knop drukken. Ik kreeg meteen een soort callcenter te horen.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Thor op 28 maart 2018, 14:53:42
Noodoproepsysteem eCall voortaan in alle nieuwe auto's


Alle nieuwe auto's in Europa moeten vanaf 31 maart zijn voorzien van een noodoproepsysteem dat bij een ernstig ongeval automatisch hulpdiensten waarschuwt.

Het zogenoemde eCall alarmeert via het Europese satellietnavigatiesysteem Galileo het Europese noodnummer 112.

Forse tijdwinst

Ambulances, brandweerwagens en politievoertuigen kunnen zo sneller op de plek van het ongeluk komen. Volgens schattingen kan de reactietijd op het platteland worden gehalveerd. Ook in bebouwde gebieden wordt forse tijdwinst geboekt.

ZIE OOK: Verbond van Verzekeraars: zwarte doos in iedere auto

ECall kan volgens schattingen jaarlijks minstens 1500 levens redden in de EU en de gevolgen van verwondingen beperken. Het systeem wordt pas bij een incident geactiveerd. Als een bestuurder dat wil, kan hij het permanent inschakelen.

De benodigde Europese wetgeving werd al in 2015 goedgekeurd.

https://www.rtlnieuws.nl/technieuws/noodoproepsysteem-ecall-voortaan-in-alle-nieuwe-autos
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Brandpreventje op 28 maart 2018, 21:01:27
Nou dat kan nog leuk worden. Hebben we met heel veel pijn en moeite het aantal OMS-meldingen terug gedrongen, krijgen we naast de vele meldingen van gaslekkage ook automatische meldingen van verkeersongevallen........
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Live op 29 maart 2018, 16:33:29
Politie klaar voor eCall

Citaat van: https://www.politie.nl/nieuws/2018/maart/29/00-politie-klaar-voor-e-call.html
Laatste update: 29-03-2018 | 15:21

Nederland - De Europese Unie stelt per 1 april 2018 verplicht dat alle voertuigen die na deze datum goedgekeurd zijn en op de markt komen, uitgerust moeten zijn met eCall; een gratis veiligheidssysteem dat na een ongeluk automatisch contact opneemt met de 112-centrale. De politie is er klaar voor.

Emergency Call, kortweg eCall, is een gratis veiligheidssysteem in auto’s dat na een ongeluk automatisch contact opneemt met de 112-centrale. Een eCall bestaat uit data en een spraakverbinding. In de eerste seconden na het ongeval wordt door uw auto informatie verzonden over de exacte locatie van het ongeluk, het voertuigtype, de rijrichting, het brandstoftype en aantal inzittenden (vastgeklikte gordels) door. Daarna kan een normaal 112-gesprek gevoerd worden over de spraakverbinding. Met al deze informatie kunnen hulpdiensten zich beter voorbereiden en snel ter plaatse zijn.

Doorverbinden
Vanaf 1 april 2018 is de 112-centrale klaar voor het automatisch ontvangen van deze eCalls. Achter de schermen is de politie heel druk bezig geweest om dit te realiseren. Bij een ongeval neemt de auto dus zelf contact op met de landelijke 112-centrale, deze zal de eCall vervolgens doorverbinden met de gevraagde hulpdienst politie, brandweer of ambulance in de regionale meldkamer.

Levensbelang
Het eCall-systeem draagt bij aan het verminderen van het aantal verkeersdoden. Het kan zelfs van levensbelang zijn als inzittenden door het ongeval zelf niet meer 112 kunnen bellen. Het systeem maakt pas verbinding met het GSM-netwerk als een eCall wordt verstuurd. Als er niets aan de hand is, is de auto via eCall niet te volgen.

Verplicht
De EU stelt verplicht dat alle voertuigen die na 1 april goedgekeurd zijn en op de markt komen, uitgerust moeten zijn met een eCall systeem. Bij alle nieuwe type auto’s en kleine bedrijfswagens die na deze datum goedgekeurd zijn en voor het eerst op de markt komen is eCall dus ingebouwd. U hoeft daar geen servicecontract voor af te sluiten. Sommige auto’s kunnen nu al een eCall versturen. Uw garagebedrijf of autofabrikant kan u hierover meer vertellen.

https://twitter.com/Politie/status/979363417822818304

Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Live op 29 maart 2018, 16:36:39
Per 1 april automatische plaatsbepaling bij ongelukken op de weg

(https://www.rijksoverheid.nl/binaries/medium/content/gallery/rijksoverheid/content-afbeeldingen/ministeries/veiligheid-en-justitie/2018/ecall.jpg)
Beeld: Ministerie van Justitie en Veiligheid

Citaat van: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/03/29/per-1-april-automatische-plaatsbepaling-bij-ongelukken-op-de-weg
Nieuwsbericht | 29-03-2018 | 16:00

Vanaf 1 april is Emergency Call, het systeem in nieuwe auto’s dat automatisch de meldkamer alarmeert bij een ongeluk, operationeel in Nederland. Vanaf die datum kan de 112-centrale eCalls ontvangen en verwerken.

Bij alle nieuwe type auto’s en kleine bedrijfswagens die na deze datum goedgekeurd zijn en op de markt komen is eCall ingebouwd. Sommige auto’s kunnen nu al een eCall versturen. Autobezitters kunnen daarover informatie opvragen bij hun autofabrikant.

Bij een ongeval geeft het Emergency Call automatisch de exacte locatie van het ongeluk, het voertuigtype, de rijrichting en het aantal inzittenden door. Met deze informatie kunnen hulpdiensten als brandweer, politie,  ambulance en bergers met betere informatie snel ter plaatse zijn. De meldkamers zijn geschikt gemaakt om de alarmberichten te behandelen.

Het systeem is een aanvulling op andere alarmeringsdiensten en moet bijdragen aan het verminderen van het aantal verkeersdoden. Het kan van levensbelang zijn als inzittenden door het ongeval zelf niet 112 kunnen bellen. Het systeem maakt pas verbinding met het GSM-netwerk als een eCall wordt verstuurd.

Documenten
Q&A eCall (https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2018/03/28/qa-ecall)
Vragen en antwoorden over eCall.

Publicatie | 28-03-2018
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Live op 6 maart 2020, 16:33:03
Hulpverleningsforum  »Incidenten »Incidenten Nederland »Middel hulpverlening (E-call melding verkeersongeval) A2 - Ouderkerk aan de Amstel 06-03-2020 (https://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,107042.0.html)
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Tweety op 11 juli 2020, 16:26:40
Zag onderstaande melding, nog nooit ergens gelezen :eCall ?? zou dat duiden op dat de auto zelf gebeld heeft? 0098


p2kflex
04:43:33 11-07-20GROUP-1P 1 BON-11 HV weg letsel (eCall: ) A18 Li Wehl 06-8491 06-8631
0803604BRW Noord- en Oost-Gelderland (Doetinchem) (Bevelvoerder Kazerneploeg)
0803605BRW Noord- en Oost-Gelderland (Doetinchem) (Kazernecode)
0803610BRW Noord- en Oost-Gelderland (Doetinchem) (Dagdienst)
0803630BRW Noord- en Oost-Gelderland (Doetinchem) (Lichtkrant)
0803631BRW Noord- en Oost-Gelderland (Doetinchem) (Infocode Klein Incident)
0805850BRW Noord- en Oost-Gelderland (OvD Achterhoek West)
p2kflex
04:43:14 11-07-20-ALPHA-A1 Ambu 06153 HV weg letsel Wehl Rit 59516
0820153MKA Noord- en Oost-Gelderland (Ambulance 06-153)
p2kflex
04:42:38 11-07-20-GROUP-Aanrijding Letsel (eCall: ) A18 Li Wehl
0830211Politie Oost-Nederland (Persinformatie Noord- en Oost Gelderland)
0830999Meldkamer Oost-Nederland (Monitorcode)
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: DiNozzo op 15 juli 2020, 12:37:54
We krijgen ze regelmatig binnen. De auto registreert een aanrijding en gaat automatisch bellen. De alarmcentrale krijgt niemand aan de lijn en zet de melding door naar 112. Meestal valt het allemaal reuze mee en zijn de inzittenden al uitgestapt maar er zijn ook al een aantal zware ongevallen vroegtijdig gemeld op deze manier.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: ir. Auditor op 19 juli 2020, 16:35:36
We krijgen ze regelmatig binnen. De auto registreert een aanrijding en gaat automatisch bellen. De alarmcentrale krijgt niemand aan de lijn en zet de melding door naar 112. Meestal valt het allemaal reuze mee en zijn de inzittenden al uitgestapt maar er zijn ook al een aantal zware ongevallen vroegtijdig gemeld op deze manier.

Welke alarmcentrale krijgt niemand aan de lijn?
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: Haageneesch op 19 juli 2020, 19:12:37
Welke alarmcentrale krijgt niemand aan de lijn?
Een E-call melding gaat niet direct naar 112 maar via de alarmcentrale van de 'serviceaanbieder' van het E-call systeem. De meldkamer van de serviceaanbieder communiceert eea door naar 112.
Titel: Re: E-Call Het automatisch waarschuwingssysteem bij auto-ongeval
Bericht door: ir. Auditor op 20 juli 2020, 12:07:39
Thanks.