Hulpverleningsforum

Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Veiligheidsregio / Crisisbeheersing => Topic gestart door: skippy02 op 12 september 2011, 07:21:31

Titel: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: skippy02 op 12 september 2011, 07:21:31
Overwegen zijn een bron van gevaar. Hoe kunnen ze veiliger?

Ik denk door b.v. een oranje lamp te laten knipperen voordat de overweginstallatie in werking treedt.
Zo creër je een voorwaarschuwing en kunnen verkeersdeelnemers eerder reageren.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: PietjePuk op 12 september 2011, 08:46:26
De rode lampen gaan al knipperen vóór de bomen bewegen.

We kunnen 100 manieren bedenken om het veiliger te maken, denk dat we ons zelf moeten afvragen; hoeveel zin heeft het? En wat wil je voorkomen?
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: kaasje op 12 september 2011, 09:52:20
interessante stelling. Misschien zouden we juist minder toeters en bellen plaatsen bij overgangen en mensen meer op hun eigen verantwoordelijkheid laten vertrouwen. Ik weet dat in de rail buisiness zelf er niet wordt vertrouwd op elektronische signalen als het op veiligheid langs het spoor aankomt. Je kan elke keer situaties veiliger maken, maar als mensen daardoor weer roekelozer worden bereik je er niks mee!
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Wout op 12 september 2011, 10:28:26
De systemen zijn veilig, alleen sommige mensen vormen de zwakke schakel. Het enige wat je daar tegen kan doen is strikte handhaving: doorrijden/lopen als het rode licht knippert? Bekeuring. Beginnen met lopen/rijden als de lampen nog knipperen? Bekeuring.

Pakkans omhoog = minder overtredingen = minder ongevallen
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Lt. Col. Me op 12 september 2011, 11:46:11
(...)
Pakkans omhoog = minder overtredingen = minder ongevallen
Teveel bij Koos Spee in de les geweest?  >:D

U heeft op zich een punt, maar u vergeet dat (verkeers)gedrag niet uitsluitend wordt bepaald door het uitdelen van beloning of straf. Verkeersgedrag is het resultaat van de zogeheten 3 E's: Engineering, Education en Enforcement. Dat houdt zoveel in als dat je 1) de situatie naar verwachting inricht, 2) de mensen vertelt waarom dat is en wat daar de bedoeling is en 3) je ongewenst gedrag bestraft.

Ter illustratie: een 10 meter brede weg met alleen een bord 30 km/u voldoet niet aan de E van Engineering. Enforcement en Education heeft op dit wegvak totaal geen nut om het gewenste verkeersgedrag te bereiken: de mensen zullen dat immers nooit begrijpen.

Sec kijkend naar overwegen: ik begrijp nog niet hoe Skippy tot de conclusie komt dat overwegen een bron van gevaar zijn. Geldt dat voor gemotoriseerd verkeer? Voor voetgangers? En welk gevaar levert het dan op? En belangrijker: is dat een probleem? En zo ja, wat is de ernst van het probleem?
Ik bedoel in feite te zeggen: een systeem waarbij mensen betrokken zijn is nooit 100% waterdicht. Dat overwegen een bron van gevaar zijn is natuurlijk waar, maar een auto is dat evengoed. Een bepaalde mate van gevaar wordt dan ook geaccepteerd, ten faveure van andere overwegingen. (Een overweg met halve bomen kan dus ook bij een systeemstoring toch gepasseerd worden, in tegenstelling tot een overweg met hele bomen, bijvoorbeeld.)
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Wout op 12 september 2011, 11:51:04
Ik vergeet helemaal niets, maar education en engeneering zijn al goed geregeld bij overwegen. Iedereen kent de reden van de maatregelen onder andere voor voorlichting in de media en bij de overwegen en technisch zitten de overwegen uitstekend in elkaar. De personen die de overweglichten negeren doen dit willens en wetens, waarbij ze een risicoafweging maken. De oplossing die nog meer veiligheid kan bieden: pakkans vergroten en dus bekeuren.

Beste oplossing: streven naar het weghalen van alle gelijkvloerse spoorwegovergangen.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Panter op 12 september 2011, 12:27:58
Ik denk persoonlijk dat de overgangen veiliger gemaakt kunnen worden dmv nieuwe overgangen.
Ik woon zelf in Bilthoven en kom dagelijks langs een van de gevaarlijkste en drukste trajecten (Den Dolder - Utrecht CS).

De overgang op de Leyenseweg is (mede door het grote aantal ongelukken) een test overgang. Dit betekend dat er vaak gesleuteld wordt aan de overgang en dat goed werkende systemen hellaas ook vervangen worden door nieuwe systemen.

De oude situatie werkten redelijk, automobilisten zien de waarschuwingslampen vaak niet door de laaghangende zon (met alle gevolgen van dien) maar door het plaatsen van een soort zonnekap (zie foto) is dat verholpen. Als een automobilist binnen slagbomen vast zat gingen gelijk twee bomen open.

Hellaas is de testfase afgelopen en is men begonnen met een nieuwe testfase:

4x slagbomen (complete afsluiting).
4x Vluchtheuvel.

De nieuwe slagbomen zijn verstevigd met het idee dat zelfs een vrachtwagen er niet doorheen komt als de bomen dicht zijn. Automobilisten die tussen de slagbomen vast komen te staan moeten hun auto verlaten en in een van de vier vluchtheuvels (hoekpunten) staan aangezien de voetgangersovergang met hekken compleet wordt afgesloten. Bij het laatste (dodelijke) ongeluk werd weer bewezen dat deze vluchtheuvels hellaas levensgevaarlijk zijn. Een auto werd geschept door een intercity en de auto doorboorde een van de vluchtheuvels.

Sindsdien zijn de helft van de slagbomen uitgezet om verkeer de kans te geven er uit te rijden.
Ook hier is het hellaas zo dat de overgang vaak geen ontruimingstijd heeft, zo is het vaak voorgekomen dat voordat de bomen compleet gesloten waren de intercity al langsraasden.

Dan nog het laatste bijna ongeluk, terwijl een busje met 8 gehandicapte kinderen over het spoor rijdt schiet er een toeterende intercity langs, de chauffeur die het toeteren hoorde en de intercity zag gaf vol gas. De intercity en het busje missen elkaar op cm's na.

Dit deed denken aan een eerder dodelijk ongeval met een scootmobiel, een getuige had gemeld dat de spoorovergang niet dicht was terwijl de scootmobiel geraakt werd, volgens Prorail was dat onmogelijk en uitgesloten. Het bijna-ongeluk met het busje bewees dat het wel degelijk mogelijk was. Maar hoe kon het zijn dat een intercity over een spoorovergang vloog zonder dat de overgang dicht ging?

Na onderzoek bleek dat de intercity door een rood sein reed, het kastje dat dit had moeten registreren en het spoor alsnog had moeten sluiten was niet geplaatst door Prorail aangezien men dat niet nodig vond (op een van de gevaarlijkste overgangen van NL..).

Door de vele ongelukken is er al tientallen jaren een discussie over de bouw van een tunnel, vele ongelukken later komt de tunnel er dan eindelijk. Uiteindelijk kan je dan ook wel zeggen dat de enige veilige overgang een tunnel is, hellaas ook de duurste overgang.

De oude situatie (complete spoorafsluiting incl. zonbescherming).
http://www.deweekkrant.nl/images/library/pictures/0e/20/fb/40/3_50bbcd01_spoora4f.jpg (http://www.deweekkrant.nl/images/library/pictures/0e/20/fb/40/3_50bbcd01_spoora4f.jpg)

Nieuwe situatie (met 2 uitgezette slagbomen):
http://www.flickr.com/photos/stonechambermedia/5421169561/# (http://www.flickr.com/photos/stonechambermedia/5421169561/#)
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: 750_Katana op 12 september 2011, 13:20:00
Zelf heb ik van 1984-1997 bij NS gewerkt, dus weet ik hoe het systeem toen was en ook het beleid ten aanzien van overwegen. Allereerst is er eind jaren 70 besloten om in nieuwe trajecten in principe geen overwegen te maken, tevens om de meest gevaarlijke overwegen te vervangen voor ongelijkvloerse kruisingen. Helaas is het zo dat bestuurders (gemeente, provincie, rws of anders) de goedkope oplossing prefereren. Want een mensenleven is toch niet in geld uit te drukken. De overwegbeveiliging gaat uit van max. baanvaksnelheid +sluitingstijd overweg + veilige marge. Helaas rijd niet elke trein max. baanvaksnelheid, dit resulteerd dus in lange wachttijden. Een tussenoplossing is bijv. het koppelen van ATB (algemene trein beinvloeding) aan de sluitingstijd. De werkelijke snelheid bepaalt dan de reactiesnelheid van de overwegbeveiliging, kortere wachttijd. Dit is vooral een noodzaak binnen de bebouwde kom waar in de nabijheid een station is of een andere noodzaak om langzamer te rijden dan de max. baanvaksnelheid. Als je te vaak te lang moet wachten ga je risico's nemen, dus beleidsmakers maken zich schuldig aan obstructie van het verkeer met uitlokken van gevaarlijke situaties tot gevolg.
Dit is mijn VISIE op het probleem.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Lt. Col. Me op 12 september 2011, 14:05:59
Ik vergeet helemaal niets, maar education en engeneering zijn al goed geregeld bij overwegen. Iedereen kent de reden van de maatregelen onder andere voor voorlichting in de media en bij de overwegen en technisch zitten de overwegen uitstekend in elkaar. De personen die de overweglichten negeren doen dit willens en wetens, waarbij ze een risicoafweging maken. De oplossing die nog meer veiligheid kan bieden: pakkans vergroten en dus bekeuren.

Beste oplossing: streven naar het weghalen van alle gelijkvloerse spoorwegovergangen.
Bovenstaande 2 verhalen zijn feitelijk de situaties die ik bedoel. U heeft gelijk voorzover het de overwegen betreft die op tijd sluiten, geen lange wachttijd kennen, maar een beperkt deel van het uur gesloten zijn, etc. etc. Overwegen op kritische punten, met name vlak bij stations, passen lang niet altijd onder de E van Engineering. De E van Education is vrijwel altijd goed ingevuld; iedereen weet dat je niet door een rood overweglicht moet lopen. Maar een heleboel mensen vertikken het ook om te lang te wachten (denk ook aan voetgangersoversteekplaatsen op wegen).... dan kun je je dus afvragen of er niet iets aan de Engineering moet gebeuren in plaats van de Enforcement.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: skippy02 op 12 september 2011, 20:16:10
Goh, wat een hoop reacties al. Goed om te zien en te lezen.  O0

Zelf vind ik het altijd een bepaald gevoel als ik vlak voor een overweg ben met de auto en die lampen en bellen gaan aan. Ik praat dan over seconden om nog te kunnen reageren. Trap ik op de rem met het gevolg dat er iemand achter me mij de overweg opdrukt of trap ik het gas in om snel van de overweg af te zijn. Bij de tweede situatie rijdt ik dus wettelijk door rood. (en dat vindt ik dus niet prettig, kost centjes  ;D)
De andere voorbeelden die uitvoerig beschreven zijn ken ik ook en dan merk ik ook op dat de trein wel heel snel voorbij raast.

Nou weet ik het niet zeker maar was er vroeger geen oranje knipperpaal een aantal meters voor een overweg die eerst begon te knipperen?

In Emmen is een overweg (vlakbij het station) waar een oranje/rood licht staat.
Eerst gaat oranje branden, daarna rood. (met stopstreep)
Hierna gaan de overweglampen en bellen aan en de halve spoorwegovergangbomen gaan dicht.
Dit werkt volgens mij prima, iedereen krijgt de tijd om te reageren op een volgens mij zeer juiste manier. Er gebeuren voorzover ik weet ook geen ongelukken op deze overweg. Persoonlijk vind ik dit veiliger.

P.S. Ik weet dat de rode lampen bij overwegen eerst beginnen te branden alvorens de bomen beginnen te zakken.
Hoe is het wettelijk nu precies geregeld, wanneer rijdt je nu door rood. Als je met je voorwielen voorbij de bomen bent en de lampen branden of als je op de overweg rijdt? Ik vind het maar een vaag iets wat betreft wettelijk door rood rijden op een overweg.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Lt. Col. Me op 12 september 2011, 21:35:26
Volgens mij staan rode overweglichten gelijk aan het gele (oranje) licht op een verkeerslicht: stoppen, of indien dat redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan. Je kunt immers niet meer tijdig stoppen als je 10m voor je opeens de rode lichten aan ziet gaan. Dat is ook geen probleem: de eerste seconden knipperen de rode lichten zonder dat de bomen sluiten. Vervolgens sluiten de bomen en is er daarna nog veiligheidstijd. Al met al duurt het proces ruim 20 seconden. "Net" door rood omdat je niet kunt stoppen is dus ingecalculeerd - tenminste als alles goed is afgesteld!

Ik ken in Twente een situatie waarbij op de toeleidende weg (80 km/u) oranje waarschuwingslichten staan, die een twee seconden voor het aangaan van de rode lichten gaan knipperen. Volgens mij niet bedoeld om eerder te stoppen, maar als filestaartbeveiliging om achterop de wachtrij rijden te voorkomen...
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: zwelgje op 12 september 2011, 22:46:53
P.S. Ik weet dat de rode lampen bij overwegen eerst beginnen te branden alvorens de bomen beginnen te zakken.
Hoe is het wettelijk nu precies geregeld, wanneer rijdt je nu door rood. Als je met je voorwielen voorbij de bomen bent en de lampen branden of als je op de overweg rijdt? Ik vind het maar een vaag iets wat betreft wettelijk door rood rijden op een overweg.

Het is wettelijk eigenlijk heel duidelijk:
Op zich zegt het Reglement verkeersregels en verkeerstekens in artikel Artikel 71:
Bij overweglichten betekent:
    a. wit knipperlicht: er nadert geen trein;
    b. rood knipperlicht: stop.


Daarnaast kan er een stopstreep zijn bij de overweg en dan geld ook nog artikel Artikel 79:
Bestuurders moeten voor een voor hen bestemde stopstreep stoppen, indien stoppen op grond van dit besluit is verplicht.

Kortom je moet gewoon stoppen voor het licht of eventueel een stopstreep.

Maar er zijn verscheidene rechtszaken geweest van mensen die vonden dat ze onterecht bekeurd zijn voor het niet stoppen voor rood knipperlicht. Daar is een deel van in het gelijk gesteld doordat ze konden aanvoeren dat ze niet meer tijdig konden stoppen zonder het overige verkeer of zichzelf in gevaar te brengen
(art.5 van de Wegenverkeerswet zegt Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.).
In deze gevallen was er voor de rest wel sprake van normaal verkeersgedrag, dus geen te hoge snelheid e.d.

Dus in de praktijk is het juridisch gezien ook een grijs gebied en geldt gewoon: het ligt aan de omstandigheden op dat moment. :)
Wat wel duidelijk is, is dat als je een bekeuring krijgt, de bewijslast dus bij jou ligt om aan te tonen dat je niet meer kon stoppen. (Gewoon zeggen dat je niet meer kon stoppen is niet voldoende, je moet het redelijkerwijs kunnen aantonen).

(Ik ben geen jurist dus ik zou mijn samenvatting niet gebruiken bij een juridisch geschil of als juridisch advies!)
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: skippy02 op 12 september 2011, 23:00:12
@Zwelgje

Maak je geen zorgen. Ik heb (nog) geen bekeuring gezien voor een dergelijk feit.  ;)

Lt. Col. Me. en Zwelgje, dank voor jullie uiteenzetting. Het blijkt dus eigenlijk een groot grijs gebied te zijn. En daar was ik dus al bang voor. Ik denk dat er sowieso wel wat meer duidelijkheid mag komen op dit gebied.
Dat is denk ik al de eerste verdienste.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Katje op 14 september 2011, 16:54:29
Ik moet nogal eens met groepen ruiters het spoor over, en het valt mij op dat de tijd tussen het rode knipperlicht en het daadwerkelijk passeren van de trein enorm verschilt per overgang. Wat zijn eigenlijk de criteria hiervoor, afgezien van de breedte van de overgang?

Suicidepogingen bij spoorwegovergangen lijken mij lastig te voorkómen. Het kenmerk van een overgang is nu eenmaal dat je het spoor opkunt om het over te steken. Of er veel andere ongevallen plaatsvinden op het spoor, vraag ik mij af. Is er sprake van een toename?
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Lt. Col. Me op 14 september 2011, 18:38:14
@Katje: er is een regeling voor de precieze duur van de tijden, maar ik kan 'm zo snel niet vinden. Mogelijk staat het in een CROW uitgave of ProRail uitgave die niet (of niet publiek) beschikbaar is op internet. In een verwante publicatie (Handboek Goederenvervoer) staat dat de totale tijd tussen aangaan rode lichten en passeren trein 0,45 minuten is. Dit bestaat uit 0,15 minuten oversteektijd (een voetganger kan nog 9 seconden oversteken na het aangaan van de lichten), 0,1 minuut sluiten van de bomen (6 seconden) en 0,2 minuut veiligheidsruimte (12 seconden) voordat de trein er is, samen dus 27 seconden. Dat is wel de ordegrootte tijd die mij herkenbaar bij staat, maar zoals gezegd, de juiste regeling kan ik niet 1-2-3 tevoorschijn toveren.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Edwin112 op 14 september 2011, 20:27:49
Beroemdheden waarschuwen voor spoorovergangen (http://www.youtube.com/watch?v=hDKlyNsn_Fc#ws)
User: RTVUtrecht
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: 750_Katana op 20 november 2011, 15:39:38
Ik moet nogal eens met groepen ruiters het spoor over, en het valt mij op dat de tijd tussen het rode knipperlicht en het daadwerkelijk passeren van de trein enorm verschilt per overgang. Wat zijn eigenlijk de criteria hiervoor, afgezien van de breedte van de overgang?
(knip)
(knip)
De overwegbeveiliging gaat uit van max. baanvaksnelheid +sluitingstijd overweg + veilige marge.(knip)
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: specialagent112 op 25 november 2011, 09:57:28
Hier in Venray hebben wij al oranje palen die ongeveer 100/200 meter van het spoor afstaan, deze beginnen eerder te knipperen dan de rode palen die wel bij het spoor staan. Ik vind het erg handig en ook een stuk veiliger!
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: skippy02 op 25 november 2011, 10:02:38
Hier in Venray hebben wij al oranje palen die ongeveer 100/200 meter van het spoor afstaan, deze beginnen eerder te knipperen dan de rode palen die wel bij het spoor staan. Ik vind het erg handig en ook een stuk veiliger!

Kun je ook achterhalen wanneer die geplaatst zijn en wat de reden was voor plaatsing?
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: KJS op 25 november 2011, 10:38:56
Hier in Venray hebben wij al oranje palen die ongeveer 100/200 meter van het spoor afstaan, deze beginnen eerder te knipperen dan de rode palen die wel bij het spoor staan. Ik vind het erg handig en ook een stuk veiliger!


Waarom is dit veiliger dan..?

Het gaat juist niet om die ene auto/fietser/voetganger die 'net aan' het rode licht mee pakt..
Maar om de mensen die gaan slalommen tussen de bomen door..

De oranjepalen hebben weinig tot niets te maken met de huidige problemen op de overwegen..

Zoals in deze tijd van het jaar gaan de overwegbomen veel eerder dicht (lees: als de trein het station binnen komt rijden..), vanwege de gladheid op het spoor..
Mensen zijn dit niet gewend en kunnen daarom, door de overwegbomen, hun trein missen..
En dan gaan mensen de raarste dingen doen.. En hierdoor gebeuren de meeste ongelukken..

Nu is Pro Rail bezig met een grote actie, van 4 weken(!), in onder andere Driebergen-Zeist/Den Dolder/Baarn.
Het is nu de 2e week, mensen hebben allang gezien dat Pro Rail aanwezig is en presteren er nog steeds mensen om tussen de bomen door hun trein te halen..
En ook al ben je dan aan de overkant, dan mis je alsnog je trein en krijg je een PV van 50/70 euro... (excl. administratie kosten)

Het vreemdste is nog, als je je omdraait om naar huis te gaan, gaan ze massaal onder/tussen de overwegbomen  door.. (ook auto's....)
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: 750_Katana op 25 november 2011, 11:11:22
Citaat
Zoals in deze tijd van het jaar gaan de overwegbomen veel eerder dicht (lees: als de trein het station binnen komt rijden..), vanwege de gladheid op het spoor..
Mensen zijn dit niet gewend en kunnen daarom, door de overwegbomen, hun trein missen..
En dan gaan mensen de raarste dingen doen.. En hierdoor gebeuren de meeste ongelukken..
Heeft Prorail hier voor gewaarschuwd door middel van borden? Als mensen niet weten hoe en waarom kweek je onbegrip en dat lijd tot handelen op eigen inzicht (met gebrek aan kennis).
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: KJS op 25 november 2011, 12:01:12
Heeft Prorail hier voor gewaarschuwd door middel van borden? Als mensen niet weten hoe en waarom kweek je onbegrip en dat lijd tot handelen op eigen inzicht (met gebrek aan kennis).

Nee, maar dit is in principe ook niet nodig..

Rood = rood en is fout (lees: vaak een waarschuwing) maar tussen/onder de bomen door is een PV.

Maar mensen kunnen (vaak) niet inschatten hoe hard zo'n trein rijdt...
Moet je eens nagaan wat voor angsten door een machinist heen gaat als er net iemand voor de trein langs vliegt...
Dat vergeten een heleboel mensen.. De meeste machinisten zwaaien 'dankbaar', scheelt voor hen een hoop zorgen (op dat moment)..

Wel ben ik van mening dat het bij de ene overweg minder kwaad kan dan de andere, maar de reden waarom de BOA's optreden tegen deze 'overtreders', is dat ze 1 lijn moeten trekken, want als ze bij station A wel onder de overwegbomen door mogen/kunnen lopen, doen zij dit ook bij station B ect. ect.

Terwijl hier een hele andere situatie is met mogelijk meerdere sporen e.d.

Maar ik zal de boa's en/of de TL van de boa's eens vragen waarom niet voor reclame spotje en/of borden gekozen is..
Mijn idee is omdat boetes de mensen meer bewust maakt van het strafbare feit.. En het de veiligheid niet vergroot, mensen 'moeten en zullen' de trein halen.. (tja soms letterlijk en figuurlijk....)
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: 750_Katana op 25 november 2011, 12:46:00
Heeft Prorail hier voor gewaarschuwd door middel van borden? Als mensen niet weten hoe en waarom kweek je onbegrip en dat lijd tot handelen op eigen inzicht (met gebrek aan kennis).
Ik bedoel dus waarschuwen dat de overweg langer gesloten is, niet voor het handhaven.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: KJS op 25 november 2011, 13:04:55
Nee, maar dit is in principe ook niet nodig..

[knipknip]
 
Maar ik zal de boa's en/of de TL van de boa's eens vragen waarom niet voor reclame spotje en/of borden gekozen is..

Wordt vervolgd :)
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Katje op 2 december 2011, 20:32:55
Ik bedoel dus waarschuwen dat de overweg langer gesloten is, niet voor het handhaven.

Moet dat dan? Je moet gewoon ruim op tijd komen en niet door rode lichten lopen, met op zonder spotje.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: 750_Katana op 2 december 2011, 20:57:21
Moet dat dan? Je moet gewoon ruim op tijd komen en niet door rode lichten lopen, met of zonder spotje.
Een mens is een gewoonte dier en zal zich niet zomaar aanpassen.
Als je ze de gelegenheid geeft om hun bezigheden anders te plannen is er meer kans dat dat ook lukt.
Een stukje informatieplicht in uitvoering.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: DeMassel op 3 december 2011, 10:42:44
Ik bedoel dus waarschuwen dat de overweg langer gesloten is, niet voor het handhaven.

niet nodig vind ik...

rood = stoppen en net zolang als rood uit gaat. En dat dat nu de herfst/winterdag langer is
dan zomers.. so be it
Als iemand daardoor zijn/haar trein dreigt te missen gaat er al iets mis qua tijdsplanning.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: sylvester1986 op 26 februari 2014, 12:53:36
Onderstaande voorbeeld is veilig genoeg, maar als mensen minder eigenwijs zijn, dan zal het aantal ongelukken al stukken minder worden.
http://www.youtube.com/watch?v=xIbnAzKERV4# (http://www.youtube.com/watch?v=xIbnAzKERV4#)
prorail
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Sasla op 26 februari 2014, 13:05:09
Zo te zien is dit bij een station. Daar zitten de spoorbomen vaak onnodig lang dicht, omdat een halterende trein op het station vaak de bomen al geactiveerd heeft. Als mensen het gevoel krijgen dat ze vaak onnodig lang staan te wachten, krijg je vanzelf deze acties. Geloofwaardigheid is hierbij het toverwoord. Hetzelfde geldt voor verkeerslichten die iedere keer pas op groen springen als je nét stilstaat. Dan gaan mensen na een tijdje vanzelf doorrijden. Het is niet goed te praten, maar er is zeker verbetering mogelijk vanuit de beheerder van de spoorbomen.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: sylvester1986 op 26 februari 2014, 13:16:45
In dit geval zit er 7 seconden tussen. (Slagbomen helemaal dicht + aanstormende trein)
Citaat van: Sasla link=msg=1246531 date=1393416309
Zo te zien is dit bij een station. Daar zitten de spoorbomen vaak onnodig lang dicht, omdat een halterende trein op het station vaak de bomen al geactiveerd heeft. Als mensen het gevoel krijgen dat ze vaak onnodig lang staan te wachten, krijg je vanzelf deze acties. Geloofwaardigheid is hierbij het toverwoord.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Sasla op 26 februari 2014, 13:39:38
Dat is een redelijke tijd: genoeg veiligheidsmarge en je staat niet onnodig lang te wachten. Waar ik echter op doel is het onnodig wachten voor een optrekkende trein. Voorbeeld is het oude station Maarssenbroek (héél lang geleden). Daar reed een aankomende trein, nog voordat deze tot stilstand kwam op het station, over de sensor om de slagbomen te laten zakken. Vervolgens staat de trein ruim een minuut stil om daarna langzaam op te trekken. Gevolg: spoorbomen zitten ruim 3 minuten dicht, terwijl iedereen ziet dat je er eigenlijk voor niets staat. Dat wekt dus dit soort acties op.

Ik hoor net trouwens op de radio dat dit filmpje bij station Oisterwijk is. Hier dus: https://maps.google.com/maps?q=oisterwijk&hl=nl&ll=51.581985,5.19432&spn=0.000992,0.002642&sll=51.877935,5.079525&sspn=0.007882,0.021136&t=h&hnear=Oisterwijk,+Noord-Brabant,+Nederland&layer=c&cbll=51.581985,5.194321&panoid=cs0ykVQs-f-5UvxTKR8obA&cbp=12,348.95,,0,2.56&z=19

Zo te zien rennen de mensen waarschijnlijk naar een bijna vertrekkende trein (rechts buiten beeld). Hierbij hebben ze echter geen oog voor de aanstormende intercity van links. Want ja, je wil natuurlijk liever je leven riskeren in plaats van 15 minuten wachten op de volgende trein. :-\
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Stefan Verkerk op 26 februari 2014, 13:42:25
Dit type overwegbomen wordt enkel gebruikt bij stations, het zijn de spoorbomen zonder verlichting en enkel een elektronische bel. Ten opzichte van de normale overgangen (AHOB's) kennen deze overwegen een kortere wachttijd zodra de bomen gesloten zijn. Normaal duurt de wachttijd (volledig sluiten -> passage trein) 15 seconde. Hier dus maar 7 seconde. Dat deze vrouw zo stom is om niet te wachten... dom dom dom.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Bert65 op 26 februari 2014, 16:58:47


Zo te zien rennen de mensen waarschijnlijk naar een bijna vertrekkende trein (rechts buiten beeld).
Ik zie niemand rennen voor een trein. Het eerste groepje dat overstak staat ook nog gewoon te wachten.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: sylvester1986 op 26 februari 2014, 18:02:43
Je ziet zelfs nog iemand die voor de slagbomen blijft staan, later staat de persoon wel achter de slagbomen.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi58.tinypic.com%2Fb6atue.png&hash=5874b0bd2f066fa5fbe85e022fc4b6d1)
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Highfield op 26 februari 2014, 19:12:29
Citaat
De Darwin Award (vertaald: de "Darwinonderscheiding") is een cynische "eer" die wordt gegeven aan mensen die "bijdragen" aan de menselijke evolutie door zichzelf op een spectaculair domme manier te laten verongelukken en dus de mogelijkheid om zichzelf voort te planten verliezen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Darwin_Award (http://nl.wikipedia.org/wiki/Darwin_Award)

Dames en heren, als lieden er voor kiezen om, om wat voor reden dan ook, zonder aanwijzing van bevoegd gezag onder gesloten spoorbomen door te lopen dan is geen enkele veiligheidsmaatregel afdoende. Ik heb wel te doen met de machinist/omstanders die mogelijk getuige zijn van een zeer ernstig incident, maar voor de personen die oversteken geen greintje medelijden.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: dielangemotormuis op 26 februari 2014, 19:24:56
Citaat van: Highfield link=msg=1246626 date=1393438349
Dames en heren, als lieden er voor kiezen om, om wat voor reden dan ook, zonder aanwijzing van bevoegd gezag onder gesloten spoorbomen door te lopen dan is geen enkele veiligheidsmaatregel afdoende. Ik heb wel te doen met de machinist/omstanders die mogelijk getuige zijn van een zeer ernstig incident, maar voor de personen die oversteken geen greintje medelijden.

+1
Alleen moet ik weer het slechtnieuwsgesprek voeren en vertellen dat kind, vader, moeder, opa of oma onder een dichte slagboom doorging terwijl er dus een trein aankwam.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Live op 26 februari 2014, 21:54:50
Citaat van: Sylvester link=msg=1246526 date=1393415616
Onderstaande voorbeeld is veilig genoeg, maar als mensen minder eigenwijs zijn, dan zal het aantal ongelukken al stukken minder worden.
http://www.youtube.com/watch?v=xIbnAzKERV4# (http://www.youtube.com/watch?v=xIbnAzKERV4#)
prorail

Vreemde gang van zaken bij Prorail, onderstaand het bericht op hun website vandaag, met het bewuste filmpje:

Citaat van: http://www.prorail.nl/nieuws/vrouw-in-oisterwijk-ontkomt-op-het-nippertje
Vrouw in Oisterwijk ontkomt op het nippertje..

26 feb. 2014 / Nieuwsbericht

Vijf mensen lopen onder sluitende overwegbomen door. De zesde denkt zonder te kijken: dat kan ik ook! Niet dus.. Vaak komen dit soort beelden uit het buitenland, maar het gebeurt ook in ons eigen kikkerlandje. Deze beelden zijn afkomstig uit Oisterwijk, gelegen tussen Boxtel en Tilburg. Gelukkig gaan we hier het overpad vervangen voor een tunnel, maar we kunnen het niet vaak genoeg blijven herhalen: sta stil bij de overweg! Deze beelden kunnen schokkend zijn...

Vrouw ontkomt op het nippertje aan trein

Nieuwe tunnel voor Oisterwijk
Om te zorgen voor een veiligere oversteek wordt het huidige overpad bij station Oisterwijk verwijderd en komt er een nieuwe tunnel voor in de plaats. Deze krijgt aan beide zijde liften zodat bijvoorbeeld ook mensen met een lichamelijke beperking of vaders en moeders met kinderwagens zelfstandig kunnen reizen. Ook krijgen de trappen van en naar de tunnel fietsgoten zodat mensen hun (vouw)fiets mee kunnen nemen naar het perron.

Metamorfose voor station Oisterwijk
Niet alleen het overpad wordt in Oisterwijk onderhanden genomen. Ook het station krijgt een metaformose. Zo halen we het derde spoor weg, waar nu de sprinter naar Tilburg nog stopt. Hierdoor ontstaat straks aan de noordzijde ruimte voor een entree met fietsenstalling. Bovendien vermindert door het verwijderen van de wissels in dit stuk spoor ook de kans op storingen. De sprinter naar Tilburg verdwijnt natuurlijk niet, maar gaat straks stoppen op spoor 2.

Gemeente Oisterwijk enthousiast
Wethouder Joost Wagenmakers van de gemeente Oisterwijk is blij met de plannen van ProRail: "Met het verwijderen van spoor 3 komt ProRail tegemoet aan de wens van de gemeente Oisterwijk voor een noordelijke entree van het Station. En het verwijderen van het overpad komt de veiligheid ten goede."

En nu opeens een heel ander verhaal van Prorail bij Omroep Brabant, waaruit blijkt dat het filmpje al jaren oud is:

Citaat van: http://www.omroepbrabant.nl/?news%2F207293942%2FGriezelvideo+station+Oisterwijk+pakt+voor+ProRail+anders+uit+dan+de+bedoeling+was.aspx
Griezelvideo station Oisterwijk pakt voor ProRail anders uit dan de bedoeling was

Laatst gewijzigd: woensdag 26 februari 2014 - 19:09 | Auteur: Sebastiaan Quekel

OISTERWIJK - Op internet circuleren oude beelden van een vrouw die op station Oisterwijk aan de dood ontsnapt. Te zien is hoe de vrouw net niet geschept wordt door een aanstormende intercity die op volle snelheid voorbijraast. ProRail plaatste de jaren oude video op YouTube om aandacht te vragen voor de verbouwing van het station, maar dat pakte net even anders uit.

Diverse media suggereren dat het filmpje nieuw is en dat een vrouw 'onlangs' aan de dood is ontsnapt. Dat klopt niet. Volgens ProRail staan de beelden al enkele jaren online.

...
...
Volgens kijkers zou ProRail met dit filmpje willen waarschuwen hoe gevaarlijk het momenteel is op station Oisterwijk. Dat was niet de bedoeling, laat woordvoerder René Vegter aan Omroep Brabant weten.
...
...
De beelden zijn in één dag door duizenden mensen bekeken. "Het is goed dat het gevaarlijk oversteken onder de aandacht komt, maar daar was het filmpje oorspronkelijk niet voor bedoeld. Er komt een prachtige tunnel aan en dát wilden we aan de mensen laten weten", vertelt Vegter.
...
...
lees het complete verhaal op: http://www.omroepbrabant.nl/?news%2F207293942%2FGriezelvideo+station+Oisterwijk+pakt+voor+ProRail+anders+uit+dan+de+bedoeling+was.aspx (http://www.omroepbrabant.nl/?news%2F207293942%2FGriezelvideo+station+Oisterwijk+pakt+voor+ProRail+anders+uit+dan+de+bedoeling+was.aspx)

Eerste publicatie: woensdag 26 februari 2014 - 17:54
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Peter71 op 28 februari 2014, 09:07:32
Citaat van: Highfield link=msg=1246626 date=1393438349
Dames en heren, als lieden er voor kiezen om, om wat voor reden dan ook, zonder aanwijzing van bevoegd gezag onder gesloten spoorbomen door te lopen dan is geen enkele veiligheidsmaatregel afdoende. Ik heb wel te doen met de machinist/omstanders die mogelijk getuige zijn van een zeer ernstig incident, maar voor de personen die oversteken geen greintje medelijden.
Helemaal mee eens. Er staan zat beveiligingen rond spoorwegovergangen, en als de lampen, bellen en bomen in werking gaan weet een ieder dat er een trein aan komt. Maarja, zolang er diverse mensen eigenwijzer zijn en denken het allemaal wel beter te weten is geen enkele beveiliging voldoende.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Draco op 1 maart 2014, 14:15:55
Wat is het probleem bij spoorwegovergangen:
- Mensen die dood willen? tja daar doe je qua spoorwegovergang weinig aan, als iemand echt dood wil vinden ze helaas toch wel een weg naar die trein
- Per ongeluk doorrijden en de overgang niet gezien hebben? Volgens mij komt dat niet zo vaak voor, de huidige AHOB's zijn goed genoeg zichtbaar
- Auto's die afslaan op de overweg, mensen die vallen op de overweg net wanneer de bomen dichtgaan? Ik weet niet of dit vaak voorkomt, maar volgens mij is dat niet de grootste probleemgroep

Het grootste probleem zijn mensen die bewust onder/langs de gesloten bomen gaan omdat die trein toch nog ver weg lijkt. Met van die 'ouderwetse hekken' onder de boom en misschien bomen aan alle vier de kanten van de weg, verhoog je de drempel iets, maar met alleen extra bomen red je het niet. Mensen moeten zich beseffen dat een spoorboom niet een irritant regeltje is, maar je echt beschermt tegen gevaar, dus educatie en torenhoge boetes zou misschien iets helpen. Educatie op basisschool want het zijn helaas juist ook vaak kinderen die het gevaar niet zien
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: DiNozzo op 1 maart 2014, 19:04:37
Het voorbeeld is duidelijk zat. Mevrouw wacht niet maar gaat onder de boom door waarbij ze enkel oog heeft voor de andere kant. Ze kijkt pas op het laatste moment naar de richting waar de trein logischerwijs vandaan komt. Dat los je enkel op door geen overwegen te gebruiken en zelfs dan zal je nog mensen hebben die de kortere weg verkiezen...
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Highfield op 2 maart 2014, 21:38:45
Citaat van: Draco link=msg=1247157 date=1393679755
Mensen moeten zich beseffen dat een spoorboom niet een irritant regeltje is, maar je echt beschermt tegen gevaar, dus educatie en torenhoge boetes zou misschien iets helpen. Educatie op basisschool want het zijn helaas juist ook vaak kinderen die het gevaar niet zien

Volgens mij heb je een behoorlijke plaat voor je kop als je als volwassene willens en wetens onder een spoorboom door kruipt. Kinderen zijn of met hun ouders op stap, of worden oud genoeg geacht om zelfstandig aan het verkeer deel te nemen (de uitzondering daargelaten). Ik denk dat er al meer dan voldoende educatie is, op basisscholen wordt ook aandacht aan verkeersregels etcetera geschonken. Nu kom ik uit een plaats waar een aantal gelijkvloerse spoorwegovergangen is, waarvan een deel bewaakt met bomen, een zonder bomen en een met alleen een zigzag hekje. De spoorlijn loopt midden door het dorp, dus bij ons was de noodzaak voor goede voorlichting direct aanwezig. Ik kan me voorstellen dat er hele volksstammen wonen in dit land die nooit met enige gelijkvloerse spoorkruising te maken hebben, dan zal de urgentie ook minder zijn. Desalniettemin is het volgens mij pure onzin om nog 1 euro extra te spenderen aan voorlichting voor spoorwegovergangen.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Draco op 2 maart 2014, 22:45:30
Citaat van: Highfield link=msg=1247437 date=1393792725
Volgens mij heb je een behoorlijke plaat voor je kop als je als volwassene willens en wetens onder een spoorboom door kruipt. Kinderen zijn of met hun ouders op stap, of worden oud genoeg geacht om zelfstandig aan het verkeer deel te nemen (de uitzondering daargelaten). Ik denk dat er al meer dan voldoende educatie is, op basisscholen wordt ook aandacht aan verkeersregels etcetera geschonken. Nu kom ik uit een plaats waar een aantal gelijkvloerse spoorwegovergangen is, waarvan een deel bewaakt met bomen, een zonder bomen en een met alleen een zigzag hekje. De spoorlijn loopt midden door het dorp, dus bij ons was de noodzaak voor goede voorlichting direct aanwezig. Ik kan me voorstellen dat er hele volksstammen wonen in dit land die nooit met enige gelijkvloerse spoorkruising te maken hebben, dan zal de urgentie ook minder zijn. Desalniettemin is het volgens mij pure onzin om nog 1 euro extra te spenderen aan voorlichting voor spoorwegovergangen.

Waarom gebeurt het dan zo vaak dat mensen onder de bomen doorkruipen of er even tussendoor slalommen op de fiets?
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Diamondback op 3 maart 2014, 00:08:42
Omdat er een hoop egocentrische (en bij voorbaat alvast een disclaimer voor het nu volgende taalgebruik: ergo: excusez-le-mot) klootzakjes in de wereld zijn met oogkleppen op die leiden aan een dusdanige extreme vorm van tunnelvisie dat zij elk besef van eigen veiligheid verwaarlozen en geen enkel rekening houden met anderen.

En dan kun je een spoorwegovergang uit rusten met slagbomen, akoestische signalen en knipperlichten - ja: zelfs uitrusten met 1000V schrikdraad, M18A-1 Claymores of volautomatische machinegeweren in kaliber .50 BMG - voor deze categorie mensen helpt niets.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Highfield op 3 maart 2014, 08:52:19
Citaat van: Draco link=msg=1247453 date=1393796730
Waarom gebeurt het dan zo vaak dat mensen onder de bomen doorkruipen of er even tussendoor slalommen op de fiets?

Geen flauw idee. Al sla je me dood, ik kan er geen zinnige reden voor bedenken. Het is overduidelijk dat je moet wachten bij spoorwegovergangen. Sterker nog, er staan borden bij waar op staat "Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een trein komen". Dan ben je een behoorlijke appel als je dan alsnog denkt dat je wel even snel door kan lopen.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: JJ75 op 3 maart 2014, 09:31:46
Citaat van: Draco link=msg=1247453 date=1393796730
Waarom gebeurt het dan zo vaak dat mensen onder de bomen doorkruipen of er even tussendoor slalommen op de fiets?
Omdat mensen van nature slecht zijn in het inschatten van bepaalde risico's?
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Lt. Col. Me op 3 maart 2014, 13:38:09
Citaat van: Draco link=msg=1247453 date=1393796730
Waarom gebeurt het dan zo vaak dat mensen onder de bomen doorkruipen of er even tussendoor slalommen op de fiets?
Om dezelfde reden als dat mensen door rood fietsen/rijden: de wachttijd voor een slagboom of rood licht is kennelijk zodanig lang dat mensen de wachttijd erger vinden dan het risico wat men loopt door slagboom of rood licht te negeren en toch door te lopen/fietsen/rijden.

Bedenk bij jezelf maar eens: als je 1 minuut staat te wachten voor een rood licht op een verder leeg kruispunt, krijg je dan ook niet stiekem de neiging om door rood te rijden? Verreweg de meeste mensen geven niet toe aan die neiging en blijven keurig wachten, maar er zijn er een paar die dan toch door rood rijden.

Zo is het met spoorbomen ook. Mensen willen best wel wachten, maar als er situaties zijn waarbij men zodanig lang moet wachten dat "even onder de bomen door snellen" een geaccepteerd risico is, dan zijn er altijd mensen die dat risico ook daadwerkelijk willen nemen....
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Thor op 3 maart 2014, 16:22:24
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1247579 date=1393850289
Om dezelfde reden als dat mensen door rood fietsen/rijden: de wachttijd voor een slagboom of rood licht is kennelijk zodanig lang dat mensen de wachttijd erger vinden dan het risico wat men loopt door slagboom of rood licht te negeren en toch door te lopen/fietsen/rijden.

Bedenk bij jezelf maar eens: als je 1 minuut staat te wachten voor een rood licht op een verder leeg kruispunt, krijg je dan ook niet stiekem de neiging om door rood te rijden? Verreweg de meeste mensen geven niet toe aan die neiging en blijven keurig wachten, maar er zijn er een paar die dan toch door rood rijden.

Zo is het met spoorbomen ook. Mensen willen best wel wachten, maar als er situaties zijn waarbij men zodanig lang moet wachten dat "even onder de bomen door snellen" een geaccepteerd risico is, dan zijn er altijd mensen die dat risico ook daadwerkelijk willen nemen....

Er komen steeds meer verkeerslichten waar wielrijders zich met een drukknop kunnen melden en dan wordt meestal de wachttijd wel wat korter.
Er zijn sommige spoorwegovergangen waar de periode dat de bomen dicht zijn wel heel erg lang is en daar zou best eens het een en ander aan verbeterd kunnen worden.
Zeker bij overgangen met een spoor en bijv. passages eens per half uur zouden de bomen direct na het passeren van de trein weer open kunnen gaan.
Overigens vind ik verkeerslichten in feite niet zo goed te vergelijken met overgangen. Bij verkeerslichten is het nmm aanzienlijk meer gecompliceerd om het een ieder naar de zin te maken en bij overgangen lijkt dat aanmerkelijk eenvoudiger.
De indruk bestaat dat de overgangen bij de sneltrams en light rail uitvoeringen etc. voor relatief veel ongevallen t.o.v het spoor verantwoordelijk zijn.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: JJ75 op 3 maart 2014, 16:36:20
Citaat van: Thor link=msg=1247625 date=1393860144
Zeker bij overgangen met een spoor en bijv. passages eens per half uur zouden de bomen direct na het passeren van de trein weer open kunnen gaan.
Maar ook daar kan een extra trein rijden buiten de standaard regeling.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Thor op 3 maart 2014, 17:13:08
Citaat van: JJ75 link=msg=1247629 date=1393860980
Maar ook daar kan een extra trein rijden buiten de standaard regeling.

Treinen moeten altijd een bepaalde afstand tot elkaar houden en dat betekent een behoorlijk tijdsinterval minimale opvolgtijd tussen twee treinen op een spoor.
Zie :

Veiligheid
Ieder traject in Nederland is namelijk voor de
veiligheid opgedeeld in blokken. Deze blokken
zijn beveiligd met seinen. Een trein mag pas
een volgend blok inrijden als de voorgaande
trein dat blok is gepasseerd of heeft verlaten.
De blokken onderling verschillen van lengte en
daardoor varieert de minimaal vereiste afstand
tussen twee treinen. Voor het beantwoorden
van de vraag naar de minimale opvolgtijden
waarmee in de planning rekening moet worden
gehouden, is dus ook gedetailleerde informatie
over het af te leggen traject nodig. De minimale
opvolgtijden worden gebruikt bij het ontwerp
en de jaarlijkse toetsing van de dienstregeling.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Meneer op 3 maart 2014, 17:41:41
Video is inderdaad al jaren oud, tegenwoordig hangen er hekken aan de spoorbomen. Jammer dat het moet, goed dat het gebeurt.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Live op 4 maart 2014, 10:38:37
tsja...

Rolstoeler hoeft boete voor illegaal spoor oversteken in Breda niet te betalen (http://www.youtube.com/watch?v=g-XD8onsKfk#ws)
Rolstoeler hoeft boete voor illegaal spoor oversteken in Breda niet te betalen
Omroep Brabant
Gepubliceerd op 3 mrt. 2014
Citaat
Een boete krijgen, omdat je als rolstoelgebruiker geen begeleiding krijgt bij het verlaten van het station en het dan maar zelf doet. Dat overkwam Soufyan el Darrazi en zijn gehandicapte moeder op het station in hun woonplaats Breda. Ze vochten de boete aan bij de rechter en wonnen de zaak. "Maar daarmee is het probleem nog niet weg", aldus El Darrazi.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Highfield op 4 maart 2014, 11:21:49
Citaat van: Meneer link=msg=1247659 date=1393864901
Video is inderdaad al jaren oud, tegenwoordig hangen er hekken aan de spoorbomen. Jammer dat het moet, goed dat het gebeurt.

Dat is zeker niet standaard. Er zijn ook nog zat overgangen zonder bomen en zelfs zonder enige vorm van signalering.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Haageneesch op 4 maart 2014, 11:26:45
"Het is lastig om voor één persoon een extra medewerker in te huren, want dat zou de enige oplossing zijn. Dat is gewoon veel te duur"

Maar dan snapten de drie toch NS-medewerkers niet wat 'service' inhoudt? Lekkere reclame voor jezelf, mensen niet helpen maar daar wel voor schrijven, en vervolgens roepen dat het duur is om iemand in dienst te houden. Ze waren er toch?!
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Live op 9 februari 2016, 14:03:25
Lekker stoer doen. Veiligheidscampagne ProRail
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=zmWAVQBa3x8#)
ProRail
Gepubliceerd op 9 feb. 2016

Haal ik nog wel. Veiligheidscampagne ProRail
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=9WvZIxyKGR4#)
ProRail
Gepubliceerd op 9 feb. 2016
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Live op 9 februari 2016, 14:57:20
Jandino maakt slechte grappen over gevaarlijke spoorwegovergangen

https://www.youtube.com/watch?v=PjTnUJZ8xO4 (https://www.youtube.com/watch?v=PjTnUJZ8xO4)
omroepwest
Gepubliceerd op 9 feb. 2016
Citaat
ProRail is dindag in Alphen aan den Rijn een campagne gestart voor het veilig oversteken van spoorwegovergangen. Cabaretier en tv-presentator Jandino Asporaat is het gezicht ervan en hij voorziet filmpjes, waarin het maar nét goed gaat met oversteken, van 'slechte grappen': 'Het is geen limbodansen!'
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Live op 10 november 2016, 00:05:45
ProRail Veiligheidscampagne - Doe het veilig bij de overweg

https://www.youtube.com/watch?v=QqfbG82VYZs (https://www.youtube.com/watch?v=QqfbG82VYZs)
ProRail
Gepubliceerd op 9 nov. 2016
Citaat
ProRail is 31 oktober gestart met een nieuwe veiligheidscampagne om mensen te wijzen op de gevaren van dergelijk gedrag bij overwegen. Centraal in de nieuwe ProRail campagne staat Jandino Asporaat. In de campagne “doe het veilig” wijst hij met name jongeren op gevaarlijk gedrag bij overwegen. De jongeren zijn in het verkeer vaak afgeleid door koptelefoontjes en gebruik van social media. In radiospots en via social media brengt hij de boodschap van ProRail aan de man. ProRail zoekt met deze campagne met dubbelzinnige grappen de grenzen op om duidelijk te maken dat er met treinverkeer niet te spotten valt. www.prorail.nl/doehetveilig (http://www.prorail.nl/doehetveilig)

ProRail veiligheidscampagne - De incidentenbestrijders houden de overweg in de gaten.

https://www.youtube.com/watch?v=PkMDGmhfmfw (https://www.youtube.com/watch?v=PkMDGmhfmfw)
ProRail
Gepubliceerd op 9 nov. 2016
Citaat
ProRail is 31 oktober gestart met een nieuwe veiligheidscampagne om mensen te wijzen op de gevaren van dergelijk gedrag bij overwegen. Centraal in de nieuwe ProRail campagne staat Jandino Asporaat. In de campagne “doe het veilig” wijst hij met name jongeren op gevaarlijk gedrag bij overwegen. De jongeren zijn in het verkeer vaak afgeleid door koptelefoontjes en gebruik van social media. In radiospots en via social media brengt hij de boodschap van ProRail aan de man. ProRail zoekt met deze campagne met dubbelzinnige grappen de grenzen op om duidelijk te maken dat er met treinverkeer niet te spotten valt. www.prorail.nl/doehetveilig (http://www.prorail.nl/doehetveilig)

Hou het veilig bij de overweg! Welke overwegen zijn er in Nederland?

https://www.youtube.com/watch?v=Px-UJS5-9h4 (https://www.youtube.com/watch?v=Px-UJS5-9h4)
ProRail
Gepubliceerd op 9 nov. 2016
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Live op 15 november 2016, 19:10:31
ProRail veiligheidscampagne Trio bij de trein

! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=qUVg4qi_qXE#)

ProRail veiligheidscampagne Mevrouwtje wat doet u nu

! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=yhxo0w_Pj_0#)

ProRail
Gepubliceerd op 14 nov. 2016
Het spoor over: doe jij het veilig? http://www.prorail.nl/reizigers/veiligheidscampagne (http://www.prorail.nl/reizigers/veiligheidscampagne)

Zelfde video's als eerder (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1405237 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1405237)) met een nieuwe titel.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Live op 29 maart 2018, 14:35:09
https://twitter.com/NOS/status/979283793910620160
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Thor op 29 maart 2018, 16:13:51
Tunnels en bruggen zijn veiliger en ook duurder.
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Live op 30 maart 2018, 13:56:27

RTL Nieuws
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Live op 30 maart 2018, 17:40:30
https://twitter.com/ICB_Tanja/status/979737236525772800
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Live op 21 februari 2020, 12:42:29
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Live op 7 mei 2021, 23:19:45
https://twitter.com/NOS/status/1390724959312490498?s=20
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Live op 6 juni 2021, 00:55:31
https://twitter.com/ProRail/status/1400824482399391744?s=20
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Live op 6 juni 2021, 01:03:47
https://twitter.com/ProRail/status/1401134223398944777?s=20
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Live op 2 juli 2021, 12:49:32
https://twitter.com/ProRail/status/1410607536634359808?s=20
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Live op 6 juli 2021, 12:52:17
Titel: Re: Moeten spoorwegovergangen veiliger?
Bericht door: Live op 10 juli 2021, 00:28:01
https://twitter.com/MinIenW/status/1413500012210839554?s=20