Hulpverleningsforum

Overige hulpdiensten => Reddingsbrigade/KNRM/Kustwacht => Topic gestart door: Markvniel op 15 november 2013, 10:27:45

Titel: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: Markvniel op 15 november 2013, 10:27:45
Dadelijk komt de Sint weer overal in het land aan, hoe bewaken jullie de intochten, worden ze bewaakt en wat voor materiaal wordt er gebruikt?

Wij bewaken 2 intochten
Vlaardingen: Hier zijn we met 2 boten aanwezig waar er op 1 ook een persoon in pak zit met snorkeluitrusting. 1 blijft bij de mensen bij het havenhoofd en vaart daarna mee naar binnen en de ander vaart mee vanaf het moment dat men op de boten stapt (varen 1 stoomboot en 3 kleine sleepbootjes mee). Aan de kant hebben we ook nog 6 mensen met klossen staan die met de boten mee lopen zo snel ze zichtbaar zijn. Vroeger stonden we met veel meer man op de kant omdat er toen nog budget voor was vanuit de organisatie, tegenwoordig huren ze alleen nog de boten in en de mensen op de kant doen we uit ons zelf.

Maassluis: Hier varen we met 2 boten mee vanaf vertrek uit de haven tot terugkomst in de haven. Dit doen we samen met een collega brigade omdat we hier zelf niet voldoende materiaal en mensen voor hebben.

Gelukkig tot op heden (doe dit al vele jaren) is er nog nooit wat gebeurd op wat kleine EHBO incidenten na.
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: bAdemArk op 15 november 2013, 12:20:35
Inzet eerste intocht Zwolle:

3 reddingsboten (2 op de gracht, 1 achter de "stoomboot")
4x toezicht op bruggen
3x toezicht op kades
1x toezicht vanaf de "stoomboot"

Toezicht gebeurt in principe in twee of drietallen. In totaal 25+ vrijwilligers, inclusief enkele stagairs (onder de 16 jaar)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fhandbal.svzwolle.nl%2F_img%2Ffotos%2Fd73a6_20-11-2010_intocht_sint_08.jpg&hash=2d66b7f9f058353f1665dc009eb98c99)

De week er op nog enkele wijkintochten, hier aanwezig met één boot en enkele toezichthouders op de kades.
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: Markvniel op 15 november 2013, 13:23:17
Vanaf de stoomboot deden wij ook altijd, dit gebeurt nu niet meer omdat de organisatie zo min mogelijk "normale" mensen op de stoomboot willen hebben.
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: Shifty op 15 november 2013, 14:31:55
Reddingsbrigade 's-Gravenzande met 1 boot in Maassluis. Jammer genoeg doe ik zelf dit jaar niet mee.
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: Thor op 15 november 2013, 16:07:06
Het maakt natuurlijk wel een verschil al die mensen op de veilige Hanzestad of al die mensen op een dekschuit, waarschijnlijk zonder zeerailing of een andere deugdelijke afscherming tegen overboord vallen/raken.
Ik kan mij levendig voorstellen dat de schipper van de Metje erg blij was met jullie aanwezigheid, liefst aan beide kanten van die dekschuit. Tenslotte vaar je niet iedere dag met achter je een dekschuit met tientallen mensen er op.
Overigens opmerkelijk dat dit door de autoriteiten zo werd toegestaan.

Trouwens heel leuke en mooie foto's van die intocht in Zwolle.

Wij varen ook wel als stoomboot en ik ben ook wel erg gerust met een rubberboot aan beide kanten want die Pieten willen heel graag buitenboord hangen en capriolen maken en het zal maar gebeuren dat er een te water raakt.
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: Thor op 15 november 2013, 19:23:38
Wat wordt van de begeleidende reddingsbrigade bij dit soort vaarten verwacht en wordt dat duidelijk op schrift vastgelegd.
Het is duidelijk dat de reddingsbrigade mensen die te water raken zo snel en veilig mogelijk weer op het droge helpen.
In hoeverre kan een reddingsbrigade adviseren en wordt door de organisatie met een reddingsbrigade overleg gepleegd mbt het voorkomen van onveilige situaties.

Stel even dat de dekschuit in Zwolle niet was voorzien van een goede zeerailing of een andere deugdelijk bescherming tegen overboord vallen/raken.
Van de reddingsbrigade mag worden verwacht dat deze bekend is met het ("wettelijk") gegeven dat op deze manier geen personen mogen worden vervoerd. De reddingsbrigade kan en zal ook van mening zijn dat het vervoer van personen op deze manier de nodige risico's (praktisch)met zich brengt.
Als er een ernstige calamiteit zou optreden is de schipper van de sleepboot Metje in eerste instantie verantwoordelijk maar hoe zit het met de reddingsbrigade die door de organisatie waarschijnlijk toch als een autoriteit op het gebied van "waterveiligheid" met alles erop en eraan wordt beschouwd ?
Ik neem aan dat dan al heel snel zal ook gaan worden gewezen naar de reddingsbrigade, hadden jullie ons niet kunnen c.q. moeten wijzen op de mogelijke gevaren (praktisch) en juridische consequenties (wettelijk) van deze vorm van personenvervoer.
Wordt dit door een reddingsbrigade schriftelijk afgedekt, zijn hiertoe standaard formuleringen die door de betrokken organisatie dienen te worden geaccepteerd en ondertekend.
Overigens worden voor dit soort begeleidingen contracten tussen de bevoegde organisatie en de reddingsbrigade opgesteld ?
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: bAdemArk op 17 november 2013, 14:07:42
Gelukkig is de situatie met de Metje al enige jaren om veiligheidredenen (en wetgeving) aangepast en wordt nu de Hanzestad gebruikt.

Nu zag ik op de beelden van de landelijke intocht ook een dekschuit voorbij varen. Zie het filmpje vanaf 1.25 op http://112groningen.nl/Groningen/nieuws/22374/landelijke-intocht-sinterklaas-groningen-een-geweldig-kinderfeest-video.html. (http://112groningen.nl/Groningen/nieuws/22374/landelijke-intocht-sinterklaas-groningen-een-geweldig-kinderfeest-video.html.)

Contractueel wordt (vooralsnog) alleen onze aanwezigheid vastgelegd. Vooraf maken wij een risico-inventarisatie en verdeling van de beschikbare eenheden, waarbij we natuurlijk ook afhankelijk zijn van de inzet van vrijwilligers. Verder zijn we aanwezig bij het vooroverleg met organisate en overige hulpdiensten.

Groeten,
Mark
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: Thor op 17 november 2013, 17:49:51
Op die dekschuit van het filmpje was een tijdelijke zeerailing aangebracht, dus prima geregeld.
Ook de afzetting op de wal op ruime afstand van het water zag er goed uit.
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: klf grimmenstein markt op 17 november 2013, 18:46:57
Citaat van: Markvniel link=msg=1220217 date=1384518197
Vanaf de stoomboot deden wij ook altijd, dit gebeurt nu niet meer omdat de organisatie zo min mogelijk "normale" mensen op de stoomboot willen hebben.

Dit zou je kunnen ondervangen door op de boot een reddingspiet mee te laten varen (gesminkt en wel) dus niet herkenbaar als reddingbrigade. Bij de intocht in Hoorn gaat er een EHBO piet mee op de boot die geheel gekleed is als piet met als enige herkenning de EHBO tas op haar rug.
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: Golly op 17 november 2013, 19:04:40
Citaat van: bAdemArk link=msg=1220717 date=1384693662

Contractueel wordt (vooralsnog) alleen onze aanwezigheid vastgelegd. Vooraf maken wij een risico-inventarisatie en verdeling van de beschikbare eenheden, waarbij we natuurlijk ook afhankelijk zijn van de inzet van vrijwilligers. Verder zijn we aanwezig bij het vooroverleg met organisate en overige hulpdiensten.

Groeten,
Mark

Mark, bepalen jullie dan ook aan de hand van de Risico inventarisatie hoeveel mensen er aanwezig moeten zijn?
Is er eigenlijk een tool om dit te berekenen zoals er voor evenementen een Handreiking is van de GHOR?
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: bAdemArk op 17 november 2013, 19:45:51
Voor dit evenement geldt dat we dit al jaren doen en er daardoor diverse vaste posten zijn bepaald. Hierdoor is het aantal vrijwilligers te bepalen. Een "overschot" verdelen we over de aanwezige posten. Sinds 3 jaar hebben we een brug erbij genomen in het toezicht, omdat het daar de laatste jaren alsmaar drukker geworden is. Voorwaarde is dan wel dat we voldoende vrijwilligers en middelen hebben. In de planning verdelen we eerst de boten over aanlegplek en stoomboot (nu 3 boten) en daarna in volgorde van belangrijkheid de overige posten op de bruggen en langs de kades.

We kijken nu of we voor alle bruggen in het traject toezicht moeten inzetten (in totaal 6 geopende bruggen), omdat het eigenlijk bij alle bruggen drukker en drukker wordt. De nadruk ligt nu vooral op het gedeelte in de binnenstad waar van oudsher de meeste mensen zijn en de boot aanmeert.

Groeten,
Mark
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: bAdemArk op 17 november 2013, 19:51:27
Citaat van: Thor link=msg=1220773 date=1384706991
Op die dekschuit van het filmpje was een tijdelijke zeerailing aangebracht, dus prima geregeld.
Ook de afzetting op de wal op ruime afstand van het water zag er goed uit.

Die hadden we in Zwolle ook erop zitten. Hieronder een foto uit het brigade-archief van de laatste keer met de dekschuit (2009).

(https://lh4.googleusercontent.com/-dmUhco-pgJ4/SwAMXia5YhI/AAAAAAAAC5o/mK2yuCi2Js8/s640/sint4.JPG)
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: bAdemArk op 17 november 2013, 19:56:05
Voor het volledige beeld van de route hierbij nog het overzicht van de route en posten, zoals die dit jaar ingezet zijn.

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg854.imageshack.us%2Fimg854%2F5551%2Fue4p.jpg&hash=16fe9426a01ca9ee5a26cfefe51e0aad)

Groeten,
Mark
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: nielsdewinterr op 19 november 2013, 21:58:14
haarlem had 6 boten en 3 wal teams, waarvan 2 ehbo en 1 auto(als commandanten wagen.
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: Markvniel op 20 november 2013, 13:16:33
Citaat van: Shifty link=msg=1220231 date=1384522315
Reddingsbrigade 's-Gravenzande met 1 boot in Maassluis. Jammer genoeg doe ik zelf dit jaar niet mee.
Bedankt weer voor de samenwerking, gaat al jaren leuk en hopen het nog jaren voort te zetten!  ;)
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: Markvniel op 20 november 2013, 13:31:45
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1220787 date=1384710417
Dit zou je kunnen ondervangen door op de boot een reddingspiet mee te laten varen (gesminkt en wel) dus niet herkenbaar als reddingbrigade. Bij de intocht in Hoorn gaat er een EHBO piet mee op de boot die geheel gekleed is als piet met als enige herkenning de EHBO tas op haar rug.

Hier hebben wij ook aan gedacht, risico alleen als er iemand in de haven het water in gaat en je moet hem na springen/duiken is je sminck wel weg en reken maar dat als zo iets gebeurd alle blikken hier op gericht zijn. WIj hebben dit opgelost door een snellere boot in te zetten en in de haven een 2e boot er bij te laten komen.

Ook wij kijken naar wat er moet gebeuren, hoeveel boten we hier voor nodig hebben en wat we zelf aan mensen op de kant in willen zetten. Organisatie moet dit allemaal we kunnen/willen betalen. Dit is in Vlaardingen al jaren een probleem en ook Maassluis zoekt oplossingen. Maassluis staat er nooit iemand op de kant varen er alleen boten mee (ReddingsBrigade Vlaardingen en 's-gravenzande) En in Vlaardingen zijn we dit jaar weer met mensen op de kant begonnen na dat er 2 jaar lang geen geld voor beschikbaar was.

Citaat van: Thor link=msg=1220310 date=1384539818
Wat wordt van de begeleidende reddingsbrigade bij dit soort vaarten verwacht en wordt dat duidelijk op schrift vastgelegd.
Het is duidelijk dat de reddingsbrigade mensen die te water raken zo snel en veilig mogelijk weer op het droge helpen.
In hoeverre kan een reddingsbrigade adviseren en wordt door de organisatie met een reddingsbrigade overleg gepleegd mbt het voorkomen van onveilige situaties.

Stel even dat de dekschuit in Zwolle niet was voorzien van een goede zeerailing of een andere deugdelijk bescherming tegen overboord vallen/raken.
Van de reddingsbrigade mag worden verwacht dat deze bekend is met het ("wettelijk") gegeven dat op deze manier geen personen mogen worden vervoerd. De reddingsbrigade kan en zal ook van mening zijn dat het vervoer van personen op deze manier de nodige risico's (praktisch)met zich brengt.
Als er een ernstige calamiteit zou optreden is de schipper van de sleepboot Metje in eerste instantie verantwoordelijk maar hoe zit het met de reddingsbrigade die door de organisatie waarschijnlijk toch als een autoriteit op het gebied van "waterveiligheid" met alles erop en eraan wordt beschouwd ?
Ik neem aan dat dan al heel snel zal ook gaan worden gewezen naar de reddingsbrigade, hadden jullie ons niet kunnen c.q. moeten wijzen op de mogelijke gevaren (praktisch) en juridische consequenties (wettelijk) van deze vorm van personenvervoer.
Wordt dit door een reddingsbrigade schriftelijk afgedekt, zijn hiertoe standaard formuleringen die door de betrokken organisatie dienen te worden geaccepteerd en ondertekend.
Overigens worden voor dit soort begeleidingen contracten tussen de bevoegde organisatie en de reddingsbrigade opgesteld ?
Wij overleggen vooraf met de organisatie wat er gaat gebeuren en wat we anders zouden willen zien. Al jaren gaat het in Vlaardingen en Maassluis op de zelfde manier dus weinig nieuws/spectaculairs.

Wat betreft Vlaardingen
Van ons wordt verwacht dat we de eerste reddingspoging doen als er iemand te water raakt. Daarna is er een draaiboek van wie wat wordt verwacht. Wie allarmeert 112 enzv. Wij dekken hier schriftelijk verder weinig voor af. Van uit de vergunning moeten wij verplicht aanwezig zijn maar hoe en wat dat zit weer tussen de organisatie en ons. Schippers van de stoom/diesel slepers zijn zelf verantwoordelijk voor wat bij hun aan boord gebeurt. Wij signaleren onveilige situatie's en melden dit gelijk bij de schippers zo dat hun in kunnen grijpen. Zwarte pieten jagen we zelf al snel verder van de railing weg en hier wordt altijd netjes op gereageerd.

Maassluis ben ik nooit bij en weet ik ook niet zoveel vanaf dat ligt bij mijn collega.
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: Thor op 20 november 2013, 15:05:25
Mark, Dank voor je toelichting, goed begrepen !
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: Markvniel op 7 november 2016, 09:57:36
Topic weer even boven halen.

A.s. zaterdag is de intocht in Vlaardingen en Maassluis weer. Maassluis is dit jaar de landelijke en hier hebben we dan ook collega brigade's gevraagd om ons te komen assisteren.
Vlaardingen is het weer het zelfde als andere jaren alleen krijgen we dit jaar geen kant bewaking opgetuigd, de mensen die dit normaal doen gaan nu met hun kinderen naar Maassluis. of komen zelf in Vlaardingen met de kinderen. Ik ben wel heel benieuwd hoe dit gaat lopen.

In Maassluis krijgen we hulp van de 's-Gravenzandse Reddingsbrigade met 2 boten en van Ouddorp met 1 boot. zelf zetten we 2 boten in zodat we dus met 5 boten aanwezig zijn. Vrijdagmiddag hebben we een repetitie dus ben heel benieuwd wat er dan gaat gebeuren.

Vaar zelf weer in Vlaardingen en ga daar vandaan na afloop over de nieuwe waterweg naar Maassluis toe.
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: guest12562 op 7 november 2016, 14:19:24
Eigenlijk precies dezelfde problemen als op het strand, de mensen kiezen er tegenwoordig eerder voor om zelf te gaan kijken of zelf naar het strand te gaan als het mooi weer is. Ipv als vrijwilliger mee te werken. Ik begrijp het probleem.
Wel fijn dat andere brigades bijspringen!
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: Markvniel op 8 november 2016, 12:42:53
Dat is gelukkig het voordeel van de samenwerking die nu tussen de brigade's is op regionaal niveau.
's-gravenzande valt buiten onze regio maar doen we al jaren samen de sint intocht in Maassluis mee, vandaar dat die ons nu ook helpen met een 2e boot.
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: joostvankempen op 11 november 2016, 22:02:03
Citaat van: Breathe link=msg=1456317 date=1478524764
Eigenlijk precies dezelfde problemen als op het strand, de mensen kiezen er tegenwoordig eerder voor om zelf te gaan kijken of zelf naar het strand te gaan als het mooi weer is. Ipv als vrijwilliger mee te werken. Ik begrijp het probleem.
Wel fijn dat andere brigades bijspringen!

Dit is wel heel gebruikelijk onder reddingsbrigades: ook bij grote events als Sail of Havendagen komen brigades uit het hele land om te ondersteunen. Zelf zijn we vanuit Den Bosch dit weekend bijvoorbeeld bij de Sinterklaasintocht in Amsterdam om Reddingsbrigade Amsterdam een handje te helpen. En die in Den Bosch doen we natuurlijk ook ;-)
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: Thor op 13 november 2016, 11:27:01
Pakjesboot 12 veilig aangekomen in Maassluis

https://www.knrm.nl/nieuws/knrm-reddingstation-hoek-van-holland/pakjesboot-12-veilig-aangekomen-in-maassluis (https://www.knrm.nl/nieuws/knrm-reddingstation-hoek-van-holland/pakjesboot-12-veilig-aangekomen-in-maassluis)
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: Markvniel op 14 november 2016, 09:03:44
Met 3 ReddingsBrigade's een leuke intocht in Maassluis gehad.

Probleem was wel dat de NTR geen reddingsbrigade in beeld wil maar dat je wel verantwoordelijk wordt gesteld voor de veiligheid. Zoveel mogelijk buitenbeeld en op strategische punten boten neer gelegd en daar vandaan de bewaking gedaan. De vlet van 's-Gravenzande en de waterscooter die hun bij hadden zie je tijdens de intocht in het hoekje van de haven samen met de politie liggen. Andere boten hebben ze goed buiten beeld weten te houden. Wel regelmatig op ons kop gehad dat we door het shot heen voeren maar je moet wat.

Onderlinge communicatie was het grootste probleem omdat wij niet op het C2000 systeem zitten en 's-Gravenzande geen marifoon heeft. Maar voor alles is een oplossing ;-) KNBRD Portofoons die wij zelf hadden blijken dan vaak toch te zwak zonder steunpunt.

Gelukkig geen bijzonderheden gebeurd en 2 mooie intochten mogen begeleiden.

Leuke foto van alle ingezetten eenheden in Maassluis:
https://www.facebook.com/VlaardingseReddingsbrigade/photos/pcb.1142412439206866/1142412352540208/?type=3&theater (https://www.facebook.com/VlaardingseReddingsbrigade/photos/pcb.1142412439206866/1142412352540208/?type=3&theater)

Van links naar rechts:
Vlaardingse Reddingsbrigade 1
's-Gravenzande met vlet, waterscooter en Rib
Rotterdam
Vlaardingse ReddingsBrigade 2
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: Thor op 14 november 2016, 10:29:33
Citaat van: Markvniel link=msg=1461295 date=1479110624
Met 3 ReddingsBrigade's een leuke intocht in Maassluis gehad.

Onderlinge communicatie was het grootste probleem omdat wij niet op het C2000 systeem zitten en 's-Gravenzande geen marifoon heeft. Maar voor alles is een oplossing ;-) KNBRD Portofoons die wij zelf hadden blijken dan vaak toch te zwak zonder steunpunt.


Onderlinge communicatie problemen treden wel vaker op. Hoe gaat daarin worden voorzien tijdens een watersnoodramp komen er dan tijdig de nodige steunpunten en wie gaat dat regelen ?
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: Nachtbroeder op 14 november 2016, 15:27:18
Citaat van: Thor link=msg=1461304 date=1479115773
Onderlinge communicatie problemen treden wel vaker op. Hoe gaat daarin worden voorzien tijdens een watersnoodramp komen er dan tijdig de nodige steunpunten en wie gaat dat regelen ?

Alle NRV eenheden zijn niet al te lange tijd geleden volledig uitgerust met C2000 apparatuur, het moge duidelijk zijn dat dit een zwak punt is bij eventuele grootschalige inzet in combinatie met mogelijke uitval van het systeem. Mede omdat deze specifieke apparatuur onder normale omstandigheden niet mag worden gebruikt en niet of beperkt interoperabel is met de 'regionale gespreksgroepen' die in de normale situatie worden gebruikt. Apparatuur is dus niet uitwisselbaar en niet iedereen kan met elkaar praten. Als backup is er bij een aantal eenheden wel een marifoon (incl) analoge RN frequenties aanwezig, ik ben niet op de hoogte van het bestaan van een fallbackprocedure.
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: Thor op 15 november 2016, 09:42:31
@ Mark.

Wij hebben vwb de VHF goede ervaringen met ICOM apparatuur, prijs/kwaliteit verhouding uitstekend, makkelijk in het gebruik en een goed VHF bereik portofoons etc.
Een tijdje geleden 80 portofoons laten aanschaffen, je kunt bij grotere aantallen interessante kortingen bedingen (AMCON), beduidend goedkoper dan bijv. Motorola.
Titel: Re: Sint intocht per boot bewaken door waterhulpverleners
Bericht door: Markvniel op 16 november 2016, 10:06:19
Citaat van: Thor link=msg=1461420 date=1479199351
@ Mark.

Wij hebben vwb de VHF goede ervaringen met ICOM apparatuur, prijs/kwaliteit verhouding uitstekend, makkelijk in het gebruik en een goed VHF bereik portofoons etc.
Een tijdje geleden 80 portofoons laten aanschaffen, je kunt bij grotere aantallen interessante kortingen bedingen (AMCON), beduidend goedkoper dan bijv. Motorola.

Heb zelf prive ook eenIcom handmarifoon, werkt idd super. Helaas zijn we als vereniging momenteel financieel niet zo sterk dat we nieuwe porto's aan kunnen gaan schaffen. Maar voor in de toekomst!