2 weken terug hier nog de LL2 gezien en dat was de PH-ULP (100% zeker). Die staat niet tussen jouw rijtje?
Nederland heeft 6 traumahelikopters:De PH-EMS is ondertussen toch verkocht? Hij stond tenminste een tijdje geleden te koop en ik kan de advertentie niet meer vinden...
- PH-HVB (hulp van boven)
- PH-MAA (medical air assistance)
- PH-ULP (phulp)
- PH-ELP (phelp)
- PH-MMT (mobiel medisch team)- PH-EMS (emergency medical services)
Klopt het dat de PH-HVB nu op Volkel staat als Lifeliner 3?
De PH-EMS is ondertussen toch verkocht? Hij stond tenminste een tijdje geleden te koop en ik kan de advertentie niet meer vinden...
Daarnaast heeft de PH-MMT toch als enige een vaste standplaats? Namelijk Groningen als Lifeliner/Christoph Europa 4. De rest rouleert inderdaad.
PH-EMS is niet verkocht!!! Hierbij een actueel lijstje
LL1 = PH-MAA
LL2 = PH-ULP
LL3 = PH-HVB
LL4 = PH-MMT
De PH-MMT is op dit moment in onderhoud. Ex LL3 PH-ELP vliegt daar nu tijdelijk tot de PH-MMT terug is. Samen met de EMS is de ELP reserveheli
De PH-EMS is ondertussen toch verkocht? Hij stond tenminste een tijdje geleden te koop en ik kan de advertentie niet meer vinden...
Als de PH-EMS verkocht is. Wat deed deze dan als Lifeliner 2 in Barendrecht op 03.05.2014 om en inzet melding van 13.49Tot 1 mei vloog de PH-ULP als Lifeliner2, sinds 2 mei de PH-EMS. Blijkbaar dus een wissel geweest.
https://twitter.com/David_Pronk/status/462603868656787457/photo/1 (https://twitter.com/David_Pronk/status/462603868656787457/photo/1)
Tot 1 mei vloog de PH-ULP als Lifeliner2, sinds 2 mei de PH-EMS. Blijkbaar dus een wissel geweest.
Ik verwacht dat "Dierentuinen" doelt op het verkopen van PH-EMS. Wat niet kan, gezien hij met die melding nog gevlogen heeft (en volgens jou vanaf 2 mei Lifeliner 2 is).
Opvallend dat men de PH-EMS niet heeft voorzien van de nieuwe zandfilters.
??
Zandfilters in traumahelikopters ANWB
Lelystad - Vijf van de zes ANWB-traumaheli’s zijn sinds kort voorzien van filters, die zand uit de lucht halen. Dit heeft de ANWB maandag bekendgemaakt. ANWB Medical Air Assistance is het eerste Europese vliegbedrijf dat zijn helikopters van het merk Eurocopter EC-135’s helikopters voorziet van deze zogenoemde Inlet Barrier Filter (IBF). Plaatsing van dit filter vergroot de inzetbaarheid van de toestellen. Traumahelikopters landen op plekken waar bijvoorbeeld los vliegend zand zorgt voor aantasting van de motoren. De nieuw inlaatfilters zuiveren de lucht voordat deze de compressor in gaat zonder dat dit ten koste gaat van het beschikbare motorvermogen.
Door het inbouwen van het filtersysteem werkt ANWB Medical Air Assistance aan het verlagen van de kosten en het verhogen van de inzetbaarheid van de traumahelikopter in Nederland.
ANWB Medical Air Assistance is een volle dochter van de ANWB, met als thuisbasis Lelystad Airport. Het bedrijf heeft de beschikking over vier helikopters, die zijn gestationeerd in Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen en Groningen. De vier traumacentra in deze steden hebben permanent een Mobiel Medisch Team (MMT) paraat, bestaande uit een gespecialiseerde arts een verpleegkundige en een piloot.
Het rijtje van de helikopters is op dit moment als volgt:
Lifeliner 1: PH-ELP
Lifeliner 2: PH-ULP
Lifeliner 3: PH-HVB
Lifeliner 4: PH-MMT
Waar de MAA is gebleven weet ik niet (Mogelijk in onderhoud), de ELP is zijn vervanger. De ULP is weer terug op Rotterdam Airport. Dit betekent dat de EMS weer reserve is.
In afwachting maar weer wanneer de PH-ELP weer als Lifeliner 3 functioneert :)
Het rijtje van de helikopters is op dit moment als volgt:
Lifeliner 1: PH-ELP
Lifeliner 2: PH-ULP
Lifeliner 3: PH-HVB
Lifeliner 4: PH-MMT
Waar de MAA is gebleven weet ik niet (Mogelijk in onderhoud), de ELP is zijn vervanger. De ULP is weer terug op Rotterdam Airport. Dit betekent dat de EMS weer reserve is.
de MAA heeft toen het de LL2 was verleden jaar een aantal keren last gehad van storingen en is toen al eens een keer naar Bonn geweest(achter op een dieplader)
Ik heb gehoord dat de MAA weer in Bonn staat
Lifeliner Nederland @LifelinerNLDe #Lifeliner1 (PH-ELP) wordt zometeen vervangen door een reserveheli (PH-MAA). De heli landt zo op de VU. #traumaheli
Lifeliner Nederland @LifelinerNLDe #Lifeliner1 (PH-ELP) wordt zometeen vervangen door een reserveheli (PH-MAA). De heli landt zo op de VU. #traumaheli
Aha, PH-MAA dus terug op het oude nest na onderhoud. ELP is nu dus weer reserve.
Misschien terug op oude nest maar er staat dat de PH-MAA een reserve is.
Dus dat de PH-ELP voor onderhoud gaat lijkt het daar dan meer op.
Maar ELP moet naar Nijmegen/Volkel dat is zijn thuisbasis geweest :)
Geweest, dat zeg je goed. Ivm aantal vlieguren is de ELP samen met de EMS standaard reserveheli geworden. De MAA is dus standaard Lifeliner 1 (tenzij onderhoud), de ULP is de LL2, HVB is de LL3 en de PH-MMT is de LL4.
nee hoor, de MAA was vorig jaar echt de LL2, dat rouleert meer dan jij denkt.
Nee, is gewoon nog de PH-ULP; foto van een inzet vanmiddag:
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/1904077_766294406738037_4757072218385482610_n.jpg)
Inmiddels is de LFL2 wel de PH-EMS:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.regio15.nl%2Fimages%2F2014%2F06%2F01%2FHogeNoordweg%2Fw-IMG_9264.JPG&hash=d3fe8563af108782fae3b42512a59917)
Klopt. Mogelijk onderhoud.
Actueel lijstje:
Lifeliner 1: PH-MAA
Lifeliner 2: PH-EMS
Lifeliner 3: PH-HVB
Lifeliner 4: PH-MMT
PH-ELP is de voorlopig als enige de reserve lifeliner.
Waar blijven de reserve helikopters eigenlijk? Waar staan die gestald?
04-06-14 12:51:34 A1 AMBU LFL02 hogeweg sluis bon 47122 Traumahelikopter Rotterdam
De Lifeliner2 is nog steeds (weer?) de PH-ULP, getuige de inzet van zojuist. Beeld op HVZeeland.nl (http://www.hvzeeland.nl/nieuws/24431-gewonde-bij-ongeval-sluis/)
ik heb begrepen dat de PH-ELP nu als LL2 vliegt om het aantal vlieguren van de heli's gelijk te houden. ???
PH-ULP (Lifeliner 2) Voorlopig WEER uit dienst. Vervanger is de PH-ELP (ex Lifeliner 3, nu reserve heli)
Is het bekend wanneer PH-ULP weer in dienst komt?
0923993 | MKA Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903) |
Ondertussen is de PH-ULP als Lifeliner 3...p2kflex
0923993 MKA Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs7.postimg.org%2Fup1vmdosb%2F100_2893.jpg&hash=a819035d7e3401ac720db355eef3e2c4) (http://postimage.org/)
dus nieuw (tijdelijk) rijtje:
Online
1: PH-MAA
2: PH-ELP
3: PH-ULP
4: PH-MMT
Onderhoud
5: PH-HVB
Reserve
6: PH-EMS
Hoe zit het trouwens met de verkoop van één van de heli's? Ik dacht dat de EMS er uit ging?
ik heb begrepen dat de EMS het laatste gezien is bij een opendag of iets dergelijks in Vlissingen...
word daar de reserve het meest voorgebruikt? inzet bij evenementen wat met 112 te maken heeft?
Reserve heli's worden inderdaad ook ingezet bij evenementen. EMS is tevens opleidingsheli. Beschikt niet over de juist motor om echt te vliegen. Heeft namelijk maar 1 motor terwijl de andere heli's er 2 hebben.
... en bovendien ontgaat me de koppeling tussen "1 motor", "niet echt kunnen vliegen" en "wel voor opleiding geschikt zijn"... Opleiding alleen aan de grond? ;) Maar ja, 'moot point', 2 motoren dus.Als het een tweemotorig toestel is met maar 1 motor er in dan snap ik het wel 998765
Als het een tweemotorig toestel is met maar 1 motor er in dan snap ik het wel 998765
volgens Twitter is er weer een wisseling omdat de HVB brandstoflekkage heeft.
Klopt dit? En wat is de indeling op het moment?
Het huidige lijstje is ondertussen weer aangepast omdat ll4 weer ADAC op z'n zijkanten heeft staan.
dus nieuw / oud (tijdelijk) rijtje:
Online
1: PH-MAA
2: PH-HVB
3: PH-ULP
4: PH-MMT
Reserve
5: PH-ELP
6: PH-EMS
staat de ELP nu naast de EMS in de hangar?
Even een kleine stand van zaken:
Vandaag is bekend geworden dat de anwb-maa reserve- en tevens opleidingshelikopter PH-EMS heeft verkocht aan het Oostenrijkse ÖAMTC. Hiermee hebben we momenteel nog maar 1 reserve helikopter over.
Huidig lijstje:
Lifeliner 1: PH-MAA
Lifeliner 2: PH-HVB
Lifeliner 3: PH-ULP
Lifeliner 4: PH-MMT
Reserve helikopter(s): PH-ELP
Ook heb ik begrepen dat er voor het vervoer vanaf de Waddeneilanden een nieuwe (Friese) heli komt. Iemand die er iets meer vanaf weet?
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat het een SAR helikopter is...
Want de reddingsbrigade heeft toch geen helikopter...
Dus ja, welk hulpverleningsinstantie heeft een heli?
Toch even verder wezen zoeken:
http://www.omropfryslan.nl/nijs/rav-fryslan-gaat-ook-vliegen (http://www.omropfryslan.nl/nijs/rav-fryslan-gaat-ook-vliegen)
Vanaf begin volgend jaar gaat elke traumahelikopter omstebeurt minimaal 1 maand in onderhoud.
Tijdelijk MMT-voertuig tbv kroning
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg46.imageshack.us%2Fimg46%2F2223%2Fmmt2o.jpg&hash=b574a2bda74d40e6df9b2a2342f44d1d)
Afgelopen weekend zien rijden in groningen. Wilde er nog naar vragen, is dus niet meer nodig.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi621.photobucket.com%2Falbums%2Ftt294%2FStrijk%2FBF82D2A6-5307-4B40-B365-0EB49C4B0B58-3777-0000068AD4D3BB5A_zps2a213e30.jpg&hash=97bb14a302fb3df4e7472b685689a64e)
Dienst: ZUT/Fase
Afdeling:
Standplaats: Regio ???
Kenteken: 16-TNR-3
Soort voertuig: Transplantatie Team
Merk & type: Mazda CX-5
Bijzonderheden:
Het MMT-Voertuig van Rotterdam (Volvo) is in onderhoud. Een Mazda van Fase is zijn tijdelijke vervanger. Blijft wel rijden onder roepnummer 17-902.heb je vast gezien op http://www.zhzactueel.nl/2014/11/30/gestolen-aanhanger-kanaal-bij-meerkerk/ (http://www.zhzactueel.nl/2014/11/30/gestolen-aanhanger-kanaal-bij-meerkerk/) :D
Dat zal deze zijn?
Ga er maar niet van uit wat ze mij toen vertelden
1: Volkel heeft meer faciliteiten (brandweer, kerosine e.d.)
2: Volkel ligt centraler in het werkgebied (hoe meer ri. het Zuid-Oosten, hoe beter, aldus een piloot)
3: Radboud heeft het platform net nieuw gebouwd, je zet nu niet meer zo 1 2 3 een hangar erbij op het dak.
2: Volkel ligt centraler in het werkgebied (hoe meer ri. het Zuid-Oosten, hoe beter, aldus een piloot)
Ik denk dat je een ander werkgebied creëert in plaats van centraler. Door vanuit Nijmegen vertrekken wordt de blinde vlek die rond Zwolle ligt grotendeels opgeheven. Wat er aan de andere kant qua gat ontstaat kan prima door het Rotterdamse MMT gedaan worden. Het is een andere discussie, weet ik.
in 2016 komt de lifeliner 4 niet langer op het dak van Umcg te staan maar op airport Eelde
Blinde vlek rond Zwolle? Je hebt toch ook nog LL4?
Heb wel eens uitgemeten omdat ik benieuwd was wat het werkgebied is. Heb dat niet echt terug kunnen vinden maar in Duitsland is dat 50km tot maximaal 70 km. Als je dat doet voor de kaart van Nederland doet valt de omgeving van Zwolle buiten de dekking. Maar denk niet dat ze dat gaan oplossen door een MMT team in Zwolle te plaatsen
Ik denk ook dat het met tijd te maken heeft. Als je weet dat het MMT er binnen 5 of 20 minuten is kun je ook beslissen om alvast te gaan rijden. In Duitsland is de 70 km trouwens meer uitzondering dan regel en wordt vaak 50 km aangehouden. Sommige grote steden hebben er zelfs wel 2 helikopter met MMT en soms nog van andere organisaties. Dus of in Duitsland is de ambulance minder professioneel bezet waardoor je vaker een MMT team nodig hebt of de Duitsers zetten deze eerder in. Heb ook vaak de notartz zien voorbij zien rijden met de auto en weet niet of deze vergelijkbaar zijn met het Nederlandse MMT
Plus dat Friesland ook een eigen heli krijgt... Dus dan is er dus een lfl5...
Dan heb je Zwolle toch snel erbij?
Friesland krijgt toch geen traumaheli? Alleen een transportheli voor de eilanden om patiënten naar het vaste land te brengen hoe ik het begreep.
Mogelijk dat de ambulancezorg de helikopter in de toekomst naast de Waddeneilanden ook wil inzetten voor patiëntenvervoer op het vasteland van Friesland.
in een citaatje:
Een helikopter voor patiëntenvervoer. Ik betwijfel het of er een MMT aan boord zit van die helikopter.
Je hoeft niet te twijfelen. Er zit GEEN MMT in deze helicopter.
B.
En zo komt de PH-ELP toch weer een keer in Nijmegen.. 098uo
Volgens is inmiddels de PH-HVB naar Nijmegen.. In Groningen staat inmiddels de PH-ELP.
PH-MMT dus in onderhoud.
Lijstje nu
Lifeliner 1: PH-MAA
Lifeliner 2: PH-ULP
Lifeliner 3: PH-HVB
Lifeliner 4: PH-ELP
Corrigeer mij als jullie er anders over denken :-)
PH-HVB is inderdaad LL3:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.weertdegekste.nl%2Fblog%2Fwp-content%2Fgallery%2F20150617_ongeval_baexem%2FMG_0575.JPG&hash=396816b5a75bd80a8a5c90cbadf4688e)
Bron: http://www.weertdegekste.nl/blog/2015/06/ravage-en-gewonden-na-ongeval-op-n280-fotos/ (http://www.weertdegekste.nl/blog/2015/06/ravage-en-gewonden-na-ongeval-op-n280-fotos/)
Is bij het ongeval in Baexem deze ochtend.
www.traumaheli-mmt.nl (http://www.traumaheli-mmt.nl) hier worden iedere dag een paar keer foto's geplaatst van de lifeliners kun je ook altijd duidelijk zien welke waar staat
Even korte vraag, klopt het dat alle trauma heli's op die in Groningen na ontdaan zijn van de ziekenhuis logo's die ze in het verleden hadden? (Zal waarschijnlijk zijn om ze uniformer en makkelijker rouleerbaar te maken)
Zoals Likeliner al zegt heb je gelijk. De PH-MMT welke als Lifeliner 4 in de regio Groningen vliegt zal je dus ook niet zien op bijvoorbeeld Rotterdam of Volkel. Deze kan wel door een reserveheli worden vervangen als deze aan onderhoud toe is (Momenteel het geval)
1: PH-MAA
2: PH-ULP
3: PH-HVB
4: PH-ELP
Onderhoud: PH-MMT
Reserve: Geen
Die PH-MMT had ook ADAC er op staan ivm de duitse samenwerking. Is dit er nu ook af?
Dat zou bijna betekenen dat het de Christoph Europa 1 moet zijn uit Aken, doet ook het gebied in het Limburgse heuvelland, die helemaal naar het westen is gevlogen...
(Tijdelijk) geleend, dus niet daarheen gevlogen specifiek voor die ene inzet. Waarom is de Duitse heli geleend? Onze reserve ook kapot?
Reserve staat in Groningen, en de 4e LL is in onderhoud
Ah oke. LL2 onverwachts buiten dienst dan?
Ah oke. LL2 onverwachts buiten dienst dan?
Je zegt dat Likeliner gelijk heeft: Dus de heli is van de "Groningen-striping" ontdaan, maar erna zeg je dat de PH-MMT nooit ergens anders staat als Groningen (of Lelystad voor onderhoud). Die snap ik ff niet?Koenie vroeg of behalve de ADAC/ANWB lifeliner 4 van de ziekenhuisstickers is ontdaan was dan klopt dit toch?
Je zegt dat Likeliner gelijk heeft: Dus de heli is van de "Groningen-striping" ontdaan, maar erna zeg je dat de PH-MMT nooit ergens anders staat als Groningen (of Lelystad voor onderhoud). Die snap ik ff niet?
Tom Poes verzin een list!
?
Welke heli staat er dan nou op Merzbrück/Würselen oftewel Aken? (standplaats Christoph Europa-1)
Er zijn vier kusten operationeel, er is één reservekist. Als er een kist in onderhoud is dan wordt de reservekist uit de hangaar gehaald. Als er dan vervolgens een kist plotseling een technisch probleem heeft, wat niet snel kan worden opgelost, dan heb je een operationeel probleem.
In zo'n (uitzonderlijke) situatie moet je snel een plan bedenken. Er is een Duitse heli ingevlogen om de operatie te borgen. Ondertussen wordt de defecte heli met voorrang gerepareerd.
Dat snap ik. Ik vraag me af wat het langdurig tecbnisch defect is.
Landings gestel viel er af, motor kapot, wieken weggevlogen... Bedenk maar iets ;)
Is er intussen misschien ook iets opgemerkt aan de manier waarop de duitse piloot hier zijn heli doet ´parkeren´? De Nederlandse piloten zoeken over het algemeen de ruimere plekken op, zoals een weiland of een sportveld, terwijl van de Duitse piloten talloze video´s bekend zijn waar ze de heli het liefst in de voortuin doet parkeren.
Is er intussen misschien ook iets opgemerkt aan de manier waarop de duitse piloot hier zijn heli doet ´parkeren´?Ik denk dat je een verband ziet dat er helemaal niet is..
De Nederlandse piloten zoeken over het algemeen de ruimere plekken op, zoals een weiland of een sportveld, terwijl van de Duitse piloten talloze video´s bekend zijn waar ze de heli het liefst in de voortuin doet parkeren.
PH-ULP weer terug?? Hebben ze snel gefixt --> http://www.portaalnieuws.nl/traumahelikopter-nodig-voor-medische-assistentie/ (http://www.portaalnieuws.nl/traumahelikopter-nodig-voor-medische-assistentie/)
Er zijn vier kisten operationeel, er is één reservekist. Als er een kist in onderhoud is dan wordt de reservekist uit de hangaar gehaald. Als er dan vervolgens een kist plotseling een technisch probleem heeft, wat niet snel kan worden opgelost, dan heb je een operationeel probleem.
In zo'n (uitzonderlijke) situatie moet je snel een plan bedenken. Er is een Duitse heli ingevlogen om de operatie te borgen. Ondertussen wordt de defecte heli met voorrang gerepareerd.
Dan maar hopen dat het niet weer voorkomt. Weet iemand trouwens of PH-MMT al weer op Groningen staat?Gisteren bij twee inzetten voor het gebied van Lifeliner 4 (Balkbrug en Schuinesloot) is de PH-ELP nog ter plaatse geweest.
0923993 | MKA Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903) |
Ik denk dat je een verband ziet dat er helemaal niet is..
Zoals Expert ook aangeeft zijn er regels, er zal niet gevlogen en/of geland worden buiten die regels om.
Vanmiddag LL3 opgeroepen voor naar Venlo, land de Duitse heli daar:p2kflex
0923993 MKA Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903)
https://storage.demediahub.nl/9300000/9280000/9278000/143532988078084_9277909_800.jpg
Bron: https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/9276294/jongen-ernstig-gewond-bij-val-door-dak (https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/9276294/jongen-ernstig-gewond-bij-val-door-dak)
Nog nooit een LL in bijvoorbeeld Amsterdam zien landen? Smalle straten, veel verkeer en bovenleidingen en kleine bruggetjes.
Kijk, hier onder is wat ik bedoelde. Ga me nou niet vertellen dat dit een manier is waarop de Nederlandse piloten hun toestel ergens doen parkeren. De Duitsers doen het toch net effe anders.
Dat ga ik je wel vertellen. De Oosterburen hebben zich aan precies dezelfde regels te houden als hun Nederlandse collega's. Gewone HEMS landing conform de regels.Misschien durven de Duitse Collega meer risico te nemen dan de Nederlandse. ;)
nieuwe tussenstand is:
LL1: PH-MAA
LL2: PH-ULP
LL3: PH-ELP
LL4: PH-MMT
Ik dacht dat de PH-FRL ook aan de vloot is toegevoegd, of is die al weer terug richting het duitse?
als ik op internet kijk zie ik wel fotos van de PH-FRL in een nederlands jasje van de traumahelis
Klopt, maar er is geen toestemming om mee te vliegen.
nieuwe tussenstand is:
LL1: PH-MAA
LL2: PH-ULP
LL3: PH-ELP
LL4: PH-MMT
PH-FRL (voormalige ADAC kist met registratie: D-HKGD) is uiteindelijk nooit toegevoegd aan de vloot.
Kan iemand mij uitleggen wat het nu toch uitmaakt welke helikopter waar staat en welke in onderhoud of reserve is? Dit lijkt mij meer iets wat op een spotter forum thuishoort....
Hij was wel toegevoegd aan de vloot, maar is per 17 augustus uitgeschreven en weer terug naar Duitsland, omdat de ANWB het contract dus weer in moest leveren
http://www.helispot.nl/hs/helicopters/detail.asp?id=E1f9C3 (http://www.helispot.nl/hs/helicopters/detail.asp?id=E1f9C3)
Blijkbaar zijn er mensen in dit forum die dat bijhouden.
Als je dit hier niet vind passen moet je hier naar mijn mening maar niet kijken.
Er zijn problemen met de aanbesteding:
http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/48637/ANWB_krijgt_patientenvervoer_eilanden_niet.html (http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/48637/ANWB_krijgt_patientenvervoer_eilanden_niet.html)
Ze zijn vanavond om 17.22 uur gealarmeerd voor een inzet in Afferden GE. Even afwachten OF ze ter plaatse gekomen zijn, en zo ja, hoe.
0923993 | MKA Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903) |
1420059 | MKA Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Lifeliner 2 / MMT 90.2) |
0923993 | MKA Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903) |
0120901 | MKA Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901) |
0923993 | MKA Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903) |
0923993 | MKA Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903) |
Ook MMT2 is opgeroepen hiervoor:p2kflex
0923993 MKA Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903) p2kflex
1420059 MKA Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Lifeliner 2 / MMT 90.2)
MMT is volgens het topic uiteindelijk niet erheen gehoeven en hebben zich omgedraaid. Andere meldingen waar MMT3 heen zou gaan:
Ph-maa heeft pech jahttp://www.traumaheli-mmt.nl/15-augustus-lifeliner2-maasland-ziekenhuis/ (http://www.traumaheli-mmt.nl/15-augustus-lifeliner2-maasland-ziekenhuis/)
Dat was 15 augustus.... En nu 15 oktober. Maand terug dus ;)
0120901 | MKA Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901) |
Volgens mij is er een ander topic waar de roepnummers besproken kunnen worden:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=93824 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=93824)
MMT 3 inmiddels weer per heli beschikbaar PH-HVB
0923993 | MKA Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903) |
Wat is de huidige stand van zaken?
Lifeliner 1 - MAA
Lifeliner 2 - ULP
Lifeliner 3 - HVB
Lifeliner 4 - MMT
reserve - ELP
Inmiddels vliegt de PH-HVB als Lifeliner 2 vanuit Rotterdam.
MMT 3 kwam gisteravond bij deze inzet ter plaatse met de Volvo. Vraag me af wat de reden is geweest dat ze besloten hebben om te gaan rijden, mist?
Nou ligt vliegbasis Volkel niet heel ver van deze plek af, maar ik heb ze daar weleens eerder gezien met de heli tijdens de donkere uren.p2kflex
0923993 MKA Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903)
Het gebeurt met regelmaat dat de Heli airborne is en het MMT een vervolginzet krijgt. Dat kan natuurlijk ook een inzet betreffen dichtbij de standplaats van het MMT. In dat geval komt men dan 'gewoon' met de Heli ter plaatse.
Regelmatig vinden er verplichte inspecties plaats van de Heli. Heel soms betreft het een technisch manco, die als "no go" geldt voor FLIGHT OPS. In dat geval is het MMT gedurende die periode alleen grondgebonden inzetbaar.
Tom(zulu1) @Tom_zulu1#Traumaheli #LFL2 PH-ULP moet voor reparatie vervoerd worden naar de fabriek in Duitsland, de PH-HVB is nu de #LFL2.^TZ
17:18 uur · 27 Jun 2016 · Facebook
Tom(zulu1) @Tom_zulu1#Traumaheli #LFL2 PH-ULP moet voor reparatie vervoerd worden naar de fabriek in Duitsland, de PH-HVB is nu de #LFL2.^TZ
17:18 uur · 27 Jun 2016 · Facebook
Oorzaak van deze wisseling betreft n.a.v. landing bij incident
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=98298 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=98298)
Gaan die rotorbladen stuk van het maaien van een klein takje?Ik denk dat ze het risico niet willen lopen dat dit wel zo is.
Gaan die rotorbladen stuk van het maaien van een klein takje?
Gaan die rotorbladen stuk van het maaien van een klein takje?
Ja, rotorbladen zijn ontzettend sterk als het gaat om de normale taak waar ze voor ontworpen zijn. Een incident zoals met deze traumahelikopter is meer dan genoeg om de helikopter direct uit de dienst te halen.
Bij ons is onlangs een traumahelikopter (met zwaardere rotorbladen (Augusta Westland 139) uit de dienst gehaald omdat een bezoeker in de hangar aan een van de rotorbladen ging hangen.
Ja, rotorbladen zijn ontzettend sterk als het gaat om de normale taak waar ze voor ontworpen zijn. Een incident zoals met deze traumahelikopter is meer dan genoeg om de helikopter direct uit de dienst te halen.
Bij ons is onlangs een traumahelikopter (met zwaardere rotorbladen (Augusta Westland 139) uit de dienst gehaald omdat een bezoeker in de hangar aan een van de rotorbladen ging hangen.
http://www.youtube.com/watch?v=pEn4ApD69OM (http://www.hulpverleningsforum.nl/watch?v=pEn4ApD69OM)
Mag toch aan nemen dat die persoon vervolgens een half uurtje op zijn kop ernaast is gehangen??
Wat bezielt een mens toch om met je tengels ergens aan te zitten als je op bezoek bent, en dan nog aan zaken waar je geen verstand van hebt......
Betreft dus de staartrotor, op de NLse helikopters is het dacht ik een speciaal ding.
Volgens mij wordt op 0:23 toch echt met de hoofdrotor de boom gesnoeid. Hij is ook in de lengte afgekapt, wat met de staartrotor behoorlijk lastig wordt.
Een zogenaamde fenestron tail rotor.
Je hoeft niet langer op de uiteinden van de rotorbladen le letten. Bij draaiende rotor nog wel op het zog.
Sent with Tapatalk on the move
3 van de 4 rotorbladen zijn beschadigd tijdens de landing, 1 had bijna een compleet gat in het blad en bij 2 rotorbladen waren er een soort van mini flaps afgebroken.
Groningen/Eelde - Op woensdag 26 oktober verhuist het Mobiel Medisch Team (MMT) vanaf het dak van het Universitair Medisch Centrum in Groningen (UMCG) naar het het vliegveld van Groningen Airport Eelde (GAE).
voor ambulancevervoer vanaf de Waddeneilanden en eventuele offshore installaties boven de Waddeneilanden.
Dat 1e is geen primaire H-MMT taak en het 2e is geen H-MMT taak, namelijk een SAR taak met kustwacht en NHV heli's.
Ik ben geinteresseerd in de aantallen helikopterbewegingen in het Noorden of dit nu ANWB of RAVFryslan is of de iinzet vanaf Groningen of Leeuwarden.
RAVFryslan heeft het patiëntenvervoer vanaf de Waddeneilanden nu toch overgenomen van de Kustwacht/Marine.
http://www.noordernieuws.nl/2016/10/27/nieuwe-ambulance-helikopter-aangekomen-in-nederland/ (http://www.noordernieuws.nl/2016/10/27/nieuwe-ambulance-helikopter-aangekomen-in-nederland/)
EELDE - Vanmorgen is de traumahelikopter naar Groningen Airport Eelde verhuisd. De helikopter vloog de laatste vlucht symbolisch vanaf het dak van het UMCG. "Een gevoel met weemoed uiteraard, maar tegelijkertijd kijk ik ook uit naar deze plek", zegt piloot Matthijs Jacobs.
De PH-ULP staat momenteel in Eelde. de MMT staat voor onderhoud (denk ik) sinds 7-12 in Bonn aldus ADS-B gegevens.
Nieuw onderkomen politie- en traumaheli op Volkel
Laatste update: 20-12-2016 | 15:30
Nederland - De politie en Radboudumc krijgen een nieuw steunpunt op de militaire vliegbasis Volkel. Hiervoor tekenden korpschef Erik Akerboom van de politie, de Commandant Der Strijdkrachten Tom Middendorp en de voorzitter Leon van Halder van het Radboudumc op dinsdag 20 december een intentieverklaring.
(https://www.politie.nl/binaries/w800h450/content/gallery/politie/nieuws/2016/december/11-le/intentieverklaring-erik-akerboom-tekent.jpg)
[................]
Bron: https://www.politie.nl/nieuws/2016/december/20/00-nieuw-onderkomen-politie--en-traumaheli-op-volkel.html (https://www.politie.nl/nieuws/2016/december/20/00-nieuw-onderkomen-politie--en-traumaheli-op-volkel.html)
Ben benieuwd of dit nu een oefenheli word en daarna de rest word vervangen?
Heb destijds opgevangen dat zij grotere heli's wilden.. Maar dit is gewoon een nieuwe versie van de bestaande.
Ik vraag met af of de TTR een late vervanger is van de EMS, die er uit is gegaan wegens te weinig gebruik volgens de ANWB zelf, of dat deze gaat dienen als vervanger van een van de oudere heli's en dat er in de toekomst meer nieuwe gaan komen.
Weet iemand uberhaupt hoelang de ANWB van plan is een heli te gebruiken voor deze vervangen wordt?
Daar is geen tijd voor. Wat we zien is een toename van het aantal oproepen en daarmee het aantal starts- en landingen. Dit natuurlijk gekoppeld aan het aantal vlieguren. De kist moet iedere 100 vlieguren worden geïnspecteerd. Dat betekent dat technici vanuit Duitsland naar Nederland toekomen voor dit werk. De inspecties volgen elkaar steeds sneller op.
De kist moet iedere 100 vlieguren worden geïnspecteerd. Dat betekent dat technici vanuit Duitsland naar Nederland toekomen voor dit werk. De inspecties volgen elkaar steeds sneller op.
Daar is geen tijd voor. Wat we zien is een toename van het aantal oproepen en daarmee het aantal starts- en landingen. Dit natuurlijk gekoppeld aan het aantal vlieguren. De kist moet iedere 100 vlieguren worden geïnspecteerd. Dat betekent dat technici vanuit Duitsland naar Nederland toekomen voor dit werk. De inspecties volgen elkaar steeds sneller op.
Verder wordt de kist technisch voortdurend ontwikkeld. Dus op enig moment zijn bepaalde onderdelen niet meer heel makkelijk te krijgen. Momenteel hebben de kisten een redelijk analoge cockpit. De nieuwe kist heeft een zogenaamde 'glass cockpit'. Verder worden de motoren steeds beter qua endurance, waardoor je range of oprations groter wordt.
Het is eigenlijk gewoon een ordinair 'verdienmodel' van de fabrikant. Bij hun moet de kachel ook branden.
De H135 is stiller, veiliger en kan véél
VIDEO
Met een gloednieuwe traumahelikopter heeft het traumacentrum in het Rotterdamse Erasmus Medisch Centrum een nieuw paradepaardje in huis. De H135 is stiller, veiliger, heeft meer medische instrumenten aan boord én kan alle weersomstandigheden aan.
BRON en lees verder: https://www.ad.nl/rotterdam/de-h135-is-stiller-veiliger-en-kan-veneacute-eneacute-l~a9b956f1/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web
Update:
LL1: PH-TTR
LL2: PH-ELP
LL3: PH-ULP
LL4: PH-MMT
Afwachten wanneer de TTR als LL3 gaat vliegen ::)
De TTR zal voorlopig nog niet als LL3 gaan vliegen. Eerst is Eelde aan de beurt voor men in Volkel gaat beginnen.Wanneer gaan de eerste heli's eruit?
Huidige helikopters worden eerst uitgefaseerd alvorens ze in Volkel beginnen met de type rating voor de nieuwe H135 helikopter.
Update:
LL1: PH-TTR
LL2: PH-ELP
LL3: PH-ULP
LL4: PH-MMT
Wanneer gaan de eerste heli's eruit?
Wat is op dit moment de situatie, qua plaatsing van de helikopters?LL1 PH-HVB
LL1 PH-HVB
LL2 PH-ULP
LL3 PH-MAA
LL4 PH-MMT
PH-DOC gaat half december als LL4 vliegen begreep ik.
UPDATE 30-03-2020
LL1: PH-ELP
LL2: PH-TTR
LL3: PH-MAA
LL4: PH:DOC
LL5: PH-HOW
Update
LL1 PH-ULP
LL2 PH-TTR
LL3 PH-MAA
LL4 PH-DOC
LL5 PH-HOW (Volkel)
Sinds afgelopen zaterdag is Lifeliner 6 weer uit dienst. De heli is 6 dagen inzetbaar geweest en heeft 13 ic-vluchten gedaan.
Schijnbaar is deze nu vervangen door heli van Lelystad een BO-105 PH-RWY
De PH-RWY gaat medische goederen en personeel vervoeren. Geen IC transporten.
Is op 10-04-20 gestationeerd op Vliegbasis Volkel.
De Bölkow BO-105 van @zorgvleugels is nu gestationeerd op de luchtmachtbasis Volkel en vliegt als met callsign DOC01. De stichting Zorgvleugels vliegt gratis voor ziekenhuizen, dankzij donaties en pro deo inzet van alle betrokken professionals. Vanaf afgelopen dinsdag wordt deze helikopter door het Landelijk Spreiding Coördinatieteam Patiënten ingezet voornamelijk voor vervoer van materialen en artsen.
Update
LL1 PH-ULP
LL2 PH-TTR
LL3 PH-MAA
LL4 PH-DOC
LL5 PH-HOW (Volkel)
Sinds afgelopen zaterdag is Lifeliner 6 weer uit dienst. De heli is 6 dagen inzetbaar geweest en heeft 13 ic-vluchten gedaan.
LL1 PH-HVBPH-UMC komt ook binnenkort de PH-ULP vervangen
LL2 PH-ELP
LL3 PH-ULP
LL4 PH-DOC
MEDIC01 PH
MEDIC02 PH
RESERVE PH-TTR
NIEUW PH-LLN
Momenteel:
LL1: PH-TTR
LL2: PH-DOC
LL3: PH-UMC
LL4: PH-LLN
Medic01/LL5: PH-HOW
PH-OOP onderhoud in Duitsland
PH-MAA en PH-HVB reserve op Lelystad
Hoe staat het met de ELP, is die nog in NL?