Hulpverleningsforum

Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Specialismes => Chauffeur => Topic gestart door: Jaap Goos op 20 juli 2005, 13:58:33

Titel: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: Jaap Goos op 20 juli 2005, 13:58:33
Ik heb een vraag en ben benieuwd hoe e.e.a. bij jullie geregeld is.
Hoe is het bij jullie geregeld met de chauffeurs? Als de chauffeur eenmaal zijn papieren heeft en aangesteld binnen het korps, blijft hij dit dan voor de rest van zijn loopbaan? Of wordt deze man/ vrouw elk jaar verplicht een test af te leggen?
Hoe weet je of je het goed doet, zijn daar eventueel referentiekaders voor? Hoe is het bij jullie geregeld voor wat betreft de speciale, eventuele regionale voertuigen?
Ben benieuwd naar de antwoorden.
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: brw martijn op 20 juli 2005, 14:47:04
je moet je papieren halen incl. chauffeurs diploma dan onder begeleiding op een oefenavond met een voertuig rijden en op een gegeven moment zeggen ze je hebt het onder de knie en je mag uitrukken als chauffeur. je blijft het net zolang totdat je weg gaat. IVM de diverse voertuigen bij ons zijn de chauffeurs en bevelvoerders in een rooster ingedeelt dat ze ongeveer eens per 2 weken voor de oefenavond een uurtje gaan rijden met het desbetrefende voertuig waar ze op zijn ingedeeld.
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: pyroloog op 21 juli 2005, 16:22:52
Bij ons moet je in bezit zijn van pompbediener, chauffeursdiploma.
Daarnaast oefenen als chauffeur onder begleiding totdat je het goed onder de knie hebt. Daarna mag je op de uitruk.
Uiteraard is stratenkennis ook een vereiste.
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: Jaap Goos op 22 juli 2005, 11:44:44
Loopt als een speer dit topic. Zijn wij zo vooruitstrevend of is er iets anders aan de hand?
Een normale brandwacht moet toch ook aan zijn oefenuren voldoen en vervolgens wordt het ook nog geregistreerd? Hoe zit dat nou met die chauffeurs? Stel je voor dat een chauffeur op z'n kant gaat met de TAS en er gebeurt iets ergs met de bemensing en vervolgens beland je voor het bankie, zijn jullie dan niet bang dat er gevraagd zal worden wat jullie als korps er aan gedaan hebben om je chauffeurs zo goed mogelijk opgeleid te houden? En waaruit blijkt nu of je het goed doet als korps?
Vervolgens, want dat was mijn volgende vraag, krijg je een voertuig uit de regio wat is dan de rol van de regio in dit verhaal? Bij ons zetten ze zo'n voertuig neer en vervolgens doet de regio er niks meer mee. Volgens mij kan dat niet meer in deze tijd van richtlijnen en procedures!
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: brw martijn op 22 juli 2005, 12:10:30
Zoals ik al zei ze hebben een chaufeurs opleiding en ze rijden op diverse wagens voor de oefenavond waarna die chaufeurs meestal de hele avond op dat voertuig blijven. Als er wat gebeurd denk ik dat het per geval anders is, kijk bv hoelang iemand al rijd en of die al meerdere ongevallen heeft. Bij ons zijn de chauffeurs denk ik goed en blijvend opgeleid dat kan je ook aan de gestelde oefen uren terug zien, als er wat gebeurd zijn naast hun ook altijd de leiding de pinuut. met een regio wagen is en blijft de regio verantwoordelijk voor dat voertuig, maar jij zit er ook niet 24 uur en 7 dagen dus wie zegt dat er niks aangedaan word ze ullen toch jaarlijks gecontroleerd moeten worden.
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: Jaap Goos op 22 juli 2005, 14:04:23
Martijn jij reageert tenminste. Je zit alleen niet op de goede golflengte. IK heb het beslist niet over de kwaliteit van het regiovoertuig, maar over de chauffeur die daar opkruipt. Kan ook onduidelijkheid wezen van mijn kant.
Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat er iemand van de regio, althans onze, die ooit de moeite heeft genomen om uitleg te geven over een afzetvoertuig, een dompelpomp of bijvoorbeeld de HV1.
Laat staan dat ze controleren of vastleggen dat er wel genoeg geoefend wordt met desbetreffende voertuigen.
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: brw martijn op 22 juli 2005, 15:14:25
oke op die manier, het zou inderdaad een slechte zaak zijn als daar geen uitleg over word gegeven helemaal naar de chaufeurs, ik bedoel als er iets veranderd bij ons aan de wagen of iets af of bij komt wil ik het ook weten sterker nog als ik een paar maanden niet op een auto van bilthoven heb gezeten (ik zit in de bilt met 1 tas) dan wil ik ook weer eens weten wat en waar alles op bijvoorbeeld de HV of AL zit, ik geef dit dan ook aan en je word een keer ingedeeld. Ik vraag mij af of je wel op zo'n wagen moet gaan zitten als je er weinig tot niks vanaf weet. De chauffeurs zouden bij de leiding moeten klagen hierover, met alle respect voor je korps maar die zouden er wel achter aan moeten gaan bij de regio.
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: Shave op 22 juli 2005, 19:23:36
Ook bij ons worden alle chauffeurs geoefend met de voertuigen.

De vraag is alleen hoe vaak moet je met een voertuig rijden om er goed genoeg mee om te kunnen gaan?

Je kan nog zo'n goede chauffeur zijn maar een ongeluk zit in een klein hoekje.
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: Peter71 op 22 juli 2005, 19:29:36
Ik heb een vraag en ben benieuwd hoe e.e.a. bij jullie geregeld is.
Hoe is het bij jullie geregeld met de chauffeurs? Als de chauffeur eenmaal zijn papieren heeft en aangesteld binnen het korps, blijft hij dit dan voor de rest van zijn loopbaan? Of wordt deze man/ vrouw elk jaar verplicht een test af te leggen?
Hoe weet je of je het goed doet, zijn daar eventueel referentiekaders voor? Hoe is het bij jullie geregeld voor wat betreft de speciale, eventuele regionale voertuigen?
Ben benieuwd naar de antwoorden.
Bij ons gaan ze met de chauffeurs een opfrisavond houden,en dan wordt de hele materie weer eens tegen het licht gehouden.
Daarnaast gaan ze ook rijden,en meteen pompen om te kijken hoe de pompvaardigheden zijn.
Krijgt een chauffeur vlot water op de stralen
krijgt hij water op de pomp met het oppompen vanaf open water of geboorde put enz enz.

daarnaast worden ze scherp in de gaten gehouden door het kader,als een chauffeur op de uitruk zit
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: firemanr op 23 juli 2005, 00:40:55
Ook hier krijg je oefenuren om te draaien met een pomp, het rijden met de voertuigen alsook een slipcursus met dat ding. Elk jaar krijgen we voor de hoogwerker een " rij-uur"  met een erkend rijschoolhouder. Dus er wordt genoeg aan gedaan.

Ook bij ons worden alle chauffeurs geoefend met de voertuigen.

De vraag is alleen hoe vaak moet je met een voertuig rijden om er goed genoeg mee om te kunnen gaan?

Je kan nog zo'n goede chauffeur zijn maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

Die heb je hier ook. Het lijkt af en toe wel of ze het aantrekken.... :-X :-\
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: Cerberus op 23 juli 2005, 11:46:58
De kwaliteitseisen die aan een chauffeur gesteld worden zijn natuurlijk al minimaal, een geldig rijbewijs en voldoen aan het gestelde in de regeling optische en geluidssignalen. Daarnaast kan de werkgever besluiten om de Brancherichtlijn OGS brandweer van toepassing te verklaren. Nog even het diploma brandweerchauffeur en het pompbediener diploma erbij en klaar is kees. Oefen je volgens de Leidraad Oefenen en je hoeft je nergens zorgen meer over te maken.
Dat er nog vaders/moeders van gezinnen met je meerijden is het risico van het vak.
Maar ook in het wegtransport is het niet veel beter geregeld.
Mogelijk dat de kwaliteitseisen voor brandweerpersoneel in de toekomst beter geregeld gaan worden. De eerste tekenen zijn er al met de invoering van het diploma manschap waarbij je diploma niet meer voor de rest van je leven geldig is.
Er gloort hoop.  >:(
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: Rene112 op 23 juli 2005, 18:15:10
De eerste tekenen zijn er al met de invoering van het diploma manschap waarbij je diploma niet meer voor de rest van je leven geldig is.

Even off topic :  ;)

Dat is voor mij nieuwe informatie....

Het aardige is dat formeel het diploma manschap helemaal nog niet bestaat. We moeten nog steeds over het diploma brandwacht praten dat je kan halen als je de eindtoets hebt gehaald (waarvoor je ook weer een compleet afgetekende toetskaart moet hebben).

Pas na de 'grote verbouwing' zullen we i.p.v. de ranggerichte opleidingen naar diploma's manschap, bevelvoerder etc. gaan.

Beperkte geldigheid is er volgens mij nu alleen bij de diploma's brandweerduiker en duikploegleider.

groeten,
René de Caluwé
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: Rene112 op 23 juli 2005, 18:22:11
Hoi Jaap,

De verantwoordelijkheden rondom de instructie (opleiding) en het oefenen met regionale voertuigen is zeker een interessant onderwerp!

In de meeste gevallen zijn er geen (formele) afspraken tussen de gemeenten en de regio. In de regio NHN wordt gewerkt aan een nieuw spreidingsplan van het regionale materieel (van 3 naar 2 compagnieën en herziening OGS-organisatie).

Hierbij hoort ook een vergoedingsregeling waarmee o.a. afspraken worden gemaakt over het oefenen voor regionale taken die bepaalde korpsen op zich zullen nemen. Een korps dat een regionaal haakarmvoertuig heeft zal dan per chauffeur een bepaalde mate van geoefendheid moeten hebben (op basis van de oefenkaarten uit de leidraad).

groeten,
René de Caluwé
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: Shave op 23 juli 2005, 18:47:00
Cerberus,

Wat wil je nog meer doen dan. Lijkt mij dat er al genoeg opleidingen gevolgd moeten worden waarmee je de noodzakelijke kennis kan verkrijgen.

Ik denk dat het meer een probleem voor het korps is waar iemand zit om dat op te pakken en te zorgen dat een chauffeur vaardig is met een voertuig en alle ins en outs weet.
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: fikkie op 24 juli 2005, 13:29:01
Jaap,

Indderdaad een wat late reactie.

korte uitleg hoe het een en ander bij ons (beroeps) is geregeld.

rijbewijs van het cbr.
module pompbediener
interne opleiding gebruik alle pompen
interne opleiding specefieke voertuigen. (hw + al + hv)
aanvullende informatie over regiovoertuigen. (VC + HA)
1 keer in de 2 of 3 jaar naar een antislipschool.

Wanneer je alle papieren binnen hebt en door de instructeurs "vrij" gegeven word ben je chauffeur.
Niet iedereen word dit in de ploeg. van de 13 man zijn er 7 chauffeur. Dit gaat een heel eind op leeftijd en ervaring.

Wanneer je eenmaal chauffeur bent doen we hier zeer regelmatig met de pompen en redvoertuigen oefenen. Ook het rijden met de voertuigen die normaal gesproken niet op de eerste lijns uitruk staan. Reden is dat de voertuigen waarmee altijd uitgerukt wordt (2 identieke ts-en en een bijna identieke ts) er zoveel uitgaan en dat je voor en na iedere oefening er al zoveel kilometers mee rijd dat je hier voldoende mee geoefend bent. Idem voor hw en de al.

Voor vrijwillige chauffeurs is de opleiding hetzelfde alleen oefenen deze 1 x in de maand extra ten opzichte van de gewone vrijwilligers. Wanneer er een vrijwillig chauffeur in valt krijgt deze ook vaak een chauffeurs nummer.

Wanneer je eenmaal aangesteld bent als chauffeur moet het heel gek gaan wil je dat niet meer zijn aan het einde van je loopbaan. Wanneer er opmerkingen zijn over bijvoorbeeld je rijgedrag of gebruik van de pompen dan krijg je dit tussendoor wel te horen....

ik hoop dat je hier verder mee kunt komen.
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: brw martijn op 24 juli 2005, 15:52:14
De eerste tekenen zijn er al met de invoering van het diploma manschap waarbij je diploma niet meer voor de rest van je leven geldig is.

en waar heb je die info vandaan?
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: Guust op 24 januari 2007, 15:59:41
Jaap,
korte uitleg hoe het een en ander bij ons (beroeps) is geregeld.

rijbewijs van het cbr.
module pompbediener
interne opleiding gebruik alle pompen
interne opleiding specefieke voertuigen. (hw + al + hv)
aanvullende informatie over regiovoertuigen. (VC + HA)
1 keer in de 2 of 3 jaar naar een antislipschool.

Wanneer je alle papieren binnen hebt en door de instructeurs "vrij" gegeven word ben je chauffeur.
Niet iedereen word dit in de ploeg. van de 13 man zijn er 7 chauffeur. Dit gaat een heel eind op leeftijd en ervaring.

Ik ben nu ook aan het zoeken of het ergens staat of het verplicht is om de module pompbediende te halen als je chauffeur bent of kan je ook intern opgeleid worden.?
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: fikkie op 24 januari 2007, 16:19:56
je moet het diploma of certificaat hebben van pompbediener. Hoe je er aan komt staat nergens...... je mag dus intern opgeleid worden alleen het papiertje moet je ven halen.

Zoals al omschreven is het bij ons zo dat je ook intern voor alle voertuigen specifiek opgeleid word.

aanvullend tegenwoordig ook het papiertje brandweerchauffeur. en dit mag je ook weer door zelfstudie doen alleen met praktijk word dat wat lastiger.
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: Guust op 25 januari 2007, 08:09:31
Maar met intern opleiden krijg je geen papiertje.

dus....

staat het ergens omschreven dat je verplicht bent om de module pompbediende te hebben om toch chauffeur te zijn.
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: Jaap Goos op 25 januari 2007, 12:42:19
Je zou voor de aardigheid eens moeten bellen met het NBBe. Je zal versteld staan van het antwoord. Het blijkt dat een module pompbediener helemaal niet verplicht is. Het kan raar lopen in ons brandweerwereldje ::)
Trouwens, en dat is tussen ons gezegd en gezwegen, wat voegt die opleiding toe aan een gedegen interne opleiding? En nou niet reageren in de trend van wat is gedegen. Dat is een discussie die ik hier helemaal niet wil aan gaan. Wat ik wel kwijt wil is dat ik wel de inhoud ken van het lesmateriaal van deze module en dat onze interne opleiding wat verder gaat. 8)

Gr Jaap
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: Guust op 25 januari 2007, 16:43:54
Zo denk ik er ook precies over.

een nutteloze opleiding of module die te diep in de materie gaat van omrekenen terwijl er van die vuistregels zijn.

De meeste zijn het na een half jaar alweer vergeten.

Maar je bent er dus zeker van at het niet hoeft?  heb jij het Nbbe al daarover gebeld  ?
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: Rene112 op 26 januari 2007, 00:15:16
Klinkt misschien gek, maar het Nbbe gaat daar helemaal niet over ;)  
(uiteraard kunnen zij natuurlijk wel uitleg/informatie geven over hoe het in elkaar zit)

De module pompbediener is een keuzemodule voor het diploma brandwacht 1e klasse. Daarmee is het voor het verkrijgen van een diploma (en dus de rang 1e klasse) niet noodzakelijk om deze module te hebben.
Dat is de Nbbe kant van het verhaal...

Om een functie te mogen uitoefenen binnen de brandweer moet je m.b.t. opleidingen voldoen aan het besluit brandweerpersoneel en uiteraard de arbowet. Het besluit brandweerpersoneel (het huidige!!!!) regelt de verplichting om een diploma te hebben bij een bepaalde rang. Op basis hiervan kan de module pompbediener dus nooit verplicht gesteld te worden.

Op basis van de arbowet moet iemand voldoende opgeleid zijn voor een functie. In het geval van pompbediener zal je dus als werkgever moeten kunnen aantonen dat de werknemer voldoende is opgeleid. Dat kan door middel van een landelijk erkend diploma/certificaat voor (in dit geval) pompbediener, maar dat zou theoretisch ook kunnen met een eigen opleiding. Uiteraard moet je dan wel de leerdoelen, lesrooster, lesplan, kwalificaties instructeur, registratie etc. inzichtelijk hebben.

Maar... bovenstaande is allemaal de huidige situatie die wel de komende tijd enorm gaat veranderen!

Binnen de brandweer zijn (binnen het project "besluit kwaliteit brandweerpersoneel") de functies in kaart gebracht. Per functie wordt een functiegerichte opleiding ontwikkeld. Denk hierbij aan de opleiding "bevelvoerder", "ploegchef", "oefencoördinator" en "chauffeur/pompbediener".

Met het nieuwe besluit kwaliteit brandweerpersoneel zal het verplicht worden om het diploma te hebben voor het uitoefenen van een bepaalde functie. Dus ook een diploma "chauffeur/pompbediener" om die functie te mogen uitoefenen.

Dit zal voor iedereen gaan gelden waarbij (uiteraard) bepaalde oude diploma's en certificaten gelijk worden gesteld zodat niet iedereen opnieuw diploma's moet halen.

Het is dus nog maar zeer de vraag of een eigen interne opleiding pompbediener gelijk gesteld zal worden aan het landelijke certificaat. Ik vermoed dat je dan toch eerst je "eigen" opleiding zal moeten laten beoordelen om tenminste gelijkwaardigheid aan te tonen. Misschien moet je zelfs per medewerker een zogenaamd EVC (eerder verworven competenties) traject doorlopen...

Eén ding weet ik zeker : "eigen" interne opleidingen zullen nooit zomaar automatisch gelijk worden gesteld aan de landelijke diploma's/certificaten bij de overgang naar het nieuwe besluit kwaliteit brandweerpersoneel.  ;)

Zo... heel verhaal, maar ik hoop dat het wel wat meer duidelijkheid geeft!

groeten,
René de Caluwé
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: Guust op 26 januari 2007, 08:25:24
Helemaal top René,

Ik zal dit meenemen en doorgeven aan de rest.

Maar wanneer komt het nieuwe besluit brandweerpersoneel dan uit?  is daar al zicht op.
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: Rene112 op 26 januari 2007, 22:58:15
Helemaal top René,

Ik zal dit meenemen en doorgeven aan de rest.

Maar wanneer komt het nieuwe besluit brandweerpersoneel dan uit?  is daar al zicht op.

Graag gedaan ;)

Het is een uitgebreid project, omdat er niet alleen een nieuw besluit brandweerpersoneel wordt gemaakt, maar ook alle bijbehorende zogenaamde kwaliteitsinstrumenten worden uitgewerkt. Het besluit gaat straks niet alleen over de opleidingen en diploma's, maar ook o.a. over het bijscholen en oefenen per functie.

http://www.nvbr.nl/fe/index.aspx?ChapterID=1230&ContentID=720 (http://www.nvbr.nl/fe/index.aspx?ChapterID=1230&ContentID=720)

Op deze site is meer informatie te vinden, waaronder een serie antwoorden op vaak gestelde vragen ;)

groeten,
René de Caluwé
Titel: Re: kwaliteit chauffeurs
Bericht door: dourkilt op 27 december 2017, 15:33:08
Heb het allemaal gelezen en zo te horen is er in iedere regio weer een andere opstelling wat betrefd brandweer chauffeur bij ons hier in de regio heb je naast je chauffeur ook je voertuigbediener(lees pompbediener) nodig om door het korps aangesteld te worden als brandweerchauffeur