Hulpverleningsforum

Blauw: Politie / Marechaussee / Handhaving => Vraagbaak over wetgeving en handhaving => Topic gestart door: MarcoDol op 13 juli 2022, 16:42:37

Titel: Snelvaren bij inzet Maritieme Hulpverlening
Bericht door: MarcoDol op 13 juli 2022, 16:42:37
1) Mag een Maritieme Hulpverlener, niet zijnde KNRM, (maar wel vermeld als MHV-aanbieder op site kustwacht) -op weg naar een oproep/vaartuig in problemen sneller varen dan de ter plaatse geldende maximum snelheid?
2) Mag een KNRM reddingboot op weg naar een Maritieme Hulpverlening, niet spoedeisend/levensbedreigend sneller varen dan de ter plaatse geldende maximum snelheid en daarbij blaauw zwaailicht voeren?
Titel: Re: Snelvaren bij inzet Maritieme Hulpverlening
Bericht door: kaasje op 26 juli 2022, 14:12:44
1) Mag een Maritieme Hulpverlener, niet zijnde KNRM, (maar wel vermeld als MHV-aanbieder op site kustwacht) -op weg naar een oproep/vaartuig in problemen sneller varen dan de ter plaatse geldende maximum snelheid?
2) Mag een KNRM reddingboot op weg naar een Maritieme Hulpverlening, niet spoedeisend/levensbedreigend sneller varen dan de ter plaatse geldende maximum snelheid en daarbij blaauw zwaailicht voeren?
Volgens mij geldt BPR 1.04 en 1.05 altijd. Daarnaast spreek je over MHV, geen idee wat dit is, maar je zegt dat je hulpverlener bent, artikel 1.24 BPR spreekt dat je in die gevallen mag afwijken.

Blauw zwaailicht heeft een andere betekenis dan een blauw zwaailicht op de weg, zie Artikel 3.27 BPR. Zie:
Een schip van ambtenaren belast met toezicht of opsporing mag, om zich kenbaar te maken, als bijkomend teken een blauw gewoon rondom schijnend flikkerlicht of snel flikkerlicht tonen. Het zelfde geldt voor een brandweerboot die hulp biedt of daartoe op weg is en voor een reddingsvaartuig bij een reddingsoperatie met toestemming van de bevoegde autoriteit.
Het geeft dus geen rechten maar meer het attenderen dat je met een taak bezig bent.

Gezien je vraagstelling vraag ik me af of je zelf al een vaarbewijs hebt behaald?