Hulpverleningsforum

Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Brandweer algemeen => Repressie en Nazorg => Topic gestart door: Gast48368 op 16 december 2004, 21:45:05

Titel: PM
Bericht door: Gast48368 op 16 december 2004, 21:45:05
Ik heb gehoord dat iedereen erop mag rijden met BE, maar dan alleen tijdens "boodschappenritjes".
En feestjes ;D

Alleen de mensen met een brandweer chauffeursopleiding mogen er tijdens een uitruk op rijden..............

Hoe zit dat bij korpsen elders: Rijdt iedereen op de PM tijdens een uitruk, of alleen mensen met een brandweer chauffeurs opleiding???
Titel: Re: PM
Bericht door: Peter71 op 16 december 2004, 21:48:47
tijdens de boodschappenritjes zoals jij het noemt mag bij ons iedereen rijden met het voertuig,met een uitruk alleen een chauffeur met de benodigde certificaten ;)
Titel: Re: PM
Bericht door: Patrick op 16 december 2004, 21:56:57
We zitten nu nog in een overgangsperiode. Dus kan je gewoon zonder de certificaten en een juist rijbewijs gewoon op een brandweervoertuig rijden. Ongeacht uitruk of boodschapperit
Titel: Re: PM
Bericht door: Gast48368 op 16 december 2004, 22:06:38
We zitten nu nog in een overgangsperiode. Dus kan je gewoon zonder de certificaten en een juist rijbewijs gewoon op een brandweervoertuig rijden. Ongeacht uitruk of boodschapperit

Dat zal dan wel weer per gemeente verschillen, hoe ze die overgaangsperiode hanteren .
Titel: Re: PM
Bericht door: Patrick op 16 december 2004, 22:08:56
Dat zal dan wel weer per gemeente verschillen, hoe ze die overgaangsperiode hanteren .

Dan zijn dat dus (gemeentelijke) aanvullingen op de branche richtlijn O&A signalen.
Titel: Re: PM
Bericht door: Peter71 op 16 december 2004, 22:13:01


Dan zijn dat dus (gemeentelijke) aanvullingen op de branche richtlijn O&A signalen.
yup,bij ons hebben ze gezegt die richtlijn komt eraan.Maar wij hanteren hem nu al gewoon,geen onduidelijkheden iedereen weet waar hij/zij aan toe is
Titel: Re: PM
Bericht door: Patrick op 16 december 2004, 22:16:32

yup,bij ons hebben ze gezegt die richtlijn komt eraan.Maar wij hanteren hem nu al gewoon,geen onduidelijkheden iedereen weet waar hij/zij aan toe is
Als ze dat bij ons doen krijgen we een hele kleine chauffeurs groep. De mensen moeten denk ik dan op af draaien. En bij de ovd's moeten er dan chauffeurs blijven slapen :)
Titel: Re: PM
Bericht door: Peter71 op 16 december 2004, 22:19:56

Als ze dat bij ons doen krijgen we een hele kleine chauffeurs groep. De mensen moeten denk ik dan op af draaien. En bij de ovd's moeten er dan chauffeurs blijven slapen :)
dat is het gevaar dat je ermee loopt.
Maar ze hebben eerst de gene die al chauffeur waren de opleiding laten doen,en de nieuwe krijgen meteen de opleiding  ;)
En toen het zeker was dat bij een uitruk alle 3 de voertuigen van een gecertificeerd chauffeur te voorzien waren is die regeling ingegaan ;)
Titel: Re: PM
Bericht door: Patrick op 16 december 2004, 22:22:22

dat is het gevaar dat je ermee loopt.
Maar ze hebben eerst de gene die al chauffeur waren de opleiding laten doen,en de nieuwe krijgen meteen de opleiding  ;)
En toen het zeker was dat bij een uitruk alle 3 de voertuigen van een gecertificeerd chauffeur te voorzien waren is die regeling ingegaan ;)
Bij ons staat het nog op de planning begin 2005, waarschijnlijk zal niet alles in een keer gaan aangezien we 50 chauffeurs hebben
Titel: Re: PM
Bericht door: zwaailampmaker op 17 december 2004, 02:26:31
er zijn ook nog korpsen die nog niet naar de opleiding gaan, zij wachten eerst nog op een goede opleiding.

de verplichting volgens de brancherichtlijn geld pas per 1 juli 2007

overigens is de brancherichtlijn ook weer niet verplicht, maar daar is al genoeg over gezegd.

verder zijn er ook nog korpsen waar ieder met een geldig rijbewijs met OGS mag rijden, de wet staat dit immers toe. (mits aangesteld en op de hoogte gebracht van de regeling optisch en geluid)
Titel: Re: PM
Bericht door: fireman77 op 17 december 2004, 11:11:27
er zijn ook nog korpsen die nog niet naar de opleiding gaan, zij wachten eerst nog op een goede opleiding.

de verplichting volgens de brancherichtlijn geld pas per 1 juli 2007

overigens is de brancherichtlijn ook weer niet verplicht, maar daar is al genoeg over gezegd.

verder zijn er ook nog korpsen waar ieder met een geldig rijbewijs met OGS mag rijden, de wet staat dit immers toe. (mits aangesteld en op de hoogte gebracht van de regeling optisch en geluid)

Het gaat neem ik aan over de opleiding brandweerchauffeur, want jij hebt het over dat een aantal korpsen niet naar deze opleiding zouden gaan.
Willen jullie het op het laatste moment allemaal gaan doen dan, lijkt me niet zo handig.
Niet iedereen zal misschien voor het examen wat ze moeten doen direkt slagen en 1 juli 2007 gaat sneller als je denkt en dan heb je toch een probleem lijkt me als je z'on afwachtende houding aanneemt.

En de brancherichtlijn optische en geluidssignalen is wel zeker per 1 juli 2002 verplicht!!
En iedereen die na 1 juli 2007 niet het certificaat brandweerchauffeur heeft die mag na deze datum niet meer uitrukken als chauffeur, ongeacht je ervaring.
Titel: Re: PM
Bericht door: zwaailampmaker op 17 december 2004, 11:57:28
het blijft interpreteren, hoofdstuk 1, artikel 1 :

is deze richtlijn verplicht, nee deze richtlijn is niet verplicht, m.a.w. na 1 juli 2007 mag je nog gewoon als chaufeur rijden, maar dit is en blijft een eindeloze discussie.
Titel: Re: PM
Bericht door: fireman77 op 17 december 2004, 13:04:45
12. INWERKINGTREDING EN EVALUATIE

De richtlijn zal met de toelichting worden geplaatst in de Staatscourant en treedt in werking op 1 juli 2002.

Voor de opleidingseis betreffende de module brandweerchauffeur wordt de overgangstermijn gesteld op vijf jaar. Dat wil zeggen dat brandweerchauffeurs binnen vijf jaar na de bovengenoemde datum van inwerkingtreding van deze brancherichtlijn in het bezit zouden moeten zijn van het diploma van de opleiding brandweerchauffeur. Het is overigens mogelijk dat binnen deze periode een wettelijke verplichting tot het beschikken over het diploma van de opleiding brandweerchauffeur in het leven wordt geroepen. Uiteraard geldt dan alleen die wettelijke verplichting.

De richtlijn zal twee jaar na het in werking treden geëvalueerd en zo nodig bijgesteld worden. Het bijstellen van deze richtlijn zal eerder plaatsvinden als de desbetreffende wet- en regelgeving voor de toepassing waarvan deze richtlijn een handreiking biedt, binnen een termijn van twee jaar gewijzigd wordt.

DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,

G.M. de Vries

Beschikking van de minister van Verkeer en Waterstaat d.d. 8 juli 1999, nr. DPG/vv/u.99.02776
 
  
Zo wordt het letterlijk beschreven in de brancherichtlijnen voor optische en geluidssignalen.
Titel: Re: PM
Bericht door: zwaailampmaker op 17 december 2004, 14:07:00
ja dat heb ik ook gelezen, maar.... blz. 34 hoofdst. 1 , art.1 zegt dat de richtlijn niet verplicht is, wel zal in strafrechtelijk onderzoek de richtlijn worden meegewogen in de beoordeling van het verkeersgedrag van de brandweerchauffeur. het zeer dringend advies is om te handelen volgens de richtlijn omdat een chauffeur wel hele goede redenen moet hebben om uit te kunnen leggen dat er niet volgens de brancherichtlijn is gewerkt

in dit land van regeltjes, regeltjes en nog eens ....... lijkt het wel als of ze de wet bepalen, echter de wet is heel beperkt, het is altijd aan de rechter om te oordelen, en deze weet ook dat de brancherichtlijn een hulpmiddel is echter niet bindend, wat de overheid ook probeerd voor te schrijven, het incident , het ongeval zal bepalen hoe de zaken er voor staan en de rechter zal oordelen.

neemt niet weg dat het niet verkeerd is om richtlijnen op te stellen om tot een uniform en vooral zo veilig mogelijk gedrag te komen, maar het blijft een richtlijn, en geen wet.
Titel: Re: PM
Bericht door: Peter71 op 17 december 2004, 15:42:36
ja dat heb ik ook gelezen, maar.... blz. 34 hoofdst. 1 , art.1 zegt dat de richtlijn niet verplicht is, wel zal in strafrechtelijk onderzoek de richtlijn worden meegewogen in de beoordeling van het verkeersgedrag van de brandweerchauffeur. het zeer dringend advies is om te handelen volgens de richtlijn omdat een chauffeur wel hele goede redenen moet hebben om uit te kunnen leggen dat er niet volgens de brancherichtlijn is gewerkt


kortom het staat er niet letterlijk,maar je wordt wel aan de hoogste boom gehangen als je een ongeluk veroorzaakt als je geen certificaten hebt.Dus toch min of meer een verplichting,HOE het uitgelegt wordt
Titel: Re: PM
Bericht door: Gast48368 op 17 december 2004, 16:31:07
K snap um al weer, en ga lekkur achterin zitten :-X ;D
Titel: Re: PM
Bericht door: Peter71 op 17 december 2004, 16:32:58
K snap um al weer, en ga lekkur achterin zitten :-X ;D
of met je tengels van de knoppies van de sirene en blauwe lampies afblijven ;D ;D ;D ;D
Titel: Re: PM
Bericht door: Gast48368 op 17 december 2004, 16:50:04

of met je tengels van de knoppies van de sirene en blauwe lampies afblijven ;D ;D ;D ;D

ik bescherm mezelf daar wel tegen> achterin dus ;D
Titel: Re: PM
Bericht door: fireman77 op 17 december 2004, 18:14:11

kortom het staat er niet letterlijk,maar je wordt wel aan de hoogste boom gehangen als je een ongeluk veroorzaakt als je geen certificaten hebt.Dus toch min of meer een verplichting,HOE het uitgelegt wordt

Precies, ik denk er precies het zelfde over.
Titel: Re: PM
Bericht door: Rene112 op 17 december 2004, 20:21:43
Ik zal het ook even proberen  ;)

De brancherichtlijn is (nog) niet verplicht.
Bij de introductie in 2002 is door BZK duidelijk aangegeven dat de status van deze richtlijn nog zou kunnen veranderen (wel verplicht). Dit is tot op heden nog niet gebeurd.

Wel zijn bij de totstandkoming van de richtlijn met het openbaar ministerie afspraken gemaakt. De brancherichtlijn zal door het OM worden gebruikt bij het bepalen of er tot vervolging van een brandweerchauffeur wordt ingegaan na een ongeval.

Over de opleiding brandweerchauffeur is duidelijk geschreven dat er een vrijstelling is tot 1 juli 2007 (binnen de niet verplichte brancherichtlijn). Tegelijkertijd wordt aangegeven dat deze opleiding mogelijk ook op een andere wijze wettelijk verplicht zal worden.

Ik zal het niet veel ingewikkelder maken, maar....  ;D ;)
Op grond van de arbowet zijn werkgevers verplicht om hun werknemers zo goed mogelijk voor te lichten, op te leiden en geoefend te houden voor (risicovolle) werkzaamheden.

Het rijden met PRIO 1 is een typisch voorbeeld van werkzaamheden waarvoor je als werknemer voldoende opgeleid en geoefend moet zijn op basis van de arbowet.

Het uitgangspunt is dus : 'inhaalslag' opleiding brandweerchauffeur voor 1 juli 2007 afronden, bij voorkeur eerder. En nieuwe chauffeurs vallen niet onder de 'inhaalslag'!

Daarnaast brengt het wachten met het opleiden van chauffeurs ook nog een risico met zich mee.... Het zou in 2006/2007 wel eens zo druk kunnen worden met aanmeldingen dat de opleidingsinstituten niet in staat zijn om voldoende opleidingen en examens te organiseren!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
Titel: Re: PM
Bericht door: Gast48368 op 18 december 2004, 14:11:46
Rene, je hebt het helder en duidelijk verwoord.

Jouw citaat:
"Het rijden met PRIO 1 is een typisch voorbeeld van werkzaamheden waarvoor je als werknemer voldoende opgeleid en geoefend moet zijn op basis van de arbowet."


Maar wat is de minimale oefentijd voor een chauffeur. Wat is een ervaren chauffeur????

Iemand die heel af en toe op de Tas rijdt tijdens een uitruk, maar wel over alle benodigde papieren beschikt, vind ik niet ervaren. Ookal heb je al 20 jaar je reguliere rijbewijs. Je bent tijdens een Prio 1 ook anders, dan als je de TAS eens ophaalt voor een proefritje.

Chauffers die achter het stuur van een brandweerwagen gaan zitten, zijn zich ook niet voldoende bewust van de consequentie's die eraan vasthangen als er iets gebeurd.

Ik heb daar waarschijnlijk al teveel over gelezen  :-X
Daarom benijd ik de mensen niet, die het "durven" om onder Prio 1 achter het stuur te gaan zitten. Je baan kan er wel eens van afhangen.
Titel: Re: PM
Bericht door: fireman77 op 18 december 2004, 18:47:51
Jou citaat dat chauffeurs die een brandweerwagen besturen zijn zich niet voldoende bewust van de consequenties die er aan vasthangen als er iets zou gebeuren.

Dat wordt nou juist in de opleiding tot brandweerchauffeur uitvoerig besproken wat je moet doen in geval van een ongeval en wat de eventuele consequenties kunnen zijn.

En jou vraag wat is een ervaren chauffeur.
Er staat geen minimale oefentijd voor, natuurlijk wordt je eerst helemaal afgelest op het voertuig waar je mee gaat werken maar door het gewoon te doen daardoor leer je te ervaren hoe het is om prio 1 te rijden. Iedereen begint daar dus in principe als onervaren chauffeur, dat is precies hetzelfde als een brandwacht.
Je eerste binnenbrand, met daarom heen de hectiek die kan heersen in geval van een calamiteit, dat doe je dan ook als "onervaren" brandwacht, maar daar leer je juist het meeste van.

Je eerste rit als chauffeur met een prio 1 melding is spannend en nieuw, voor iedereen. De meeste korpsen, zowel beroeps als vrijwilligers, doen de regel dat je eerst minimaal drie jaar ervaring moet hebben als brandwacht en dat je dan tot chauffeur kan worden opgeleid.
Titel: Re: PM
Bericht door: Rene112 op 18 december 2004, 21:32:06
Rene, je hebt het helder en duidelijk verwoord.

Dankjewel!   ;)

Citaat
Jouw citaat:
"Het rijden met PRIO 1 is een typisch voorbeeld van werkzaamheden waarvoor je als werknemer voldoende opgeleid en geoefend moet zijn op basis van de arbowet."

Maar wat is de minimale oefentijd voor een chauffeur. Wat is een ervaren chauffeur????

Goede vraag.... volgens mij zitten er in de huidige leidraad oefenen geen oefenkaarten voor het rijden als brandweerchauffeur.....

De kans lijkt mij zeer groot dat in de nieuwe versie van de leidraad oefenen (verschijnt in 2005) wel specifieke oefenkaarten zijn opgenomen.

Het is ook gek dat de brancherichtlijn alleen iets zegt over de opleidingen en niets over het oefenen (dus het op peil houden van de kennis en vaardigheden).

Daarnaast blijft het zoeken naar mogelijkheden om brandweerchauffeurs te trainen onder omstandigheden die vergelijkbaar zijn met het rijden onder PRIO 1.... de ontwikkelingen in de wereld van de rijsimulatoren gaan snel....

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
Titel: Re: PM
Bericht door: Peter71 op 18 december 2004, 21:57:28


Dankjewel!   ;)



Goede vraag.... volgens mij zitten er in de huidige leidraad oefenen geen oefenkaarten voor het rijden als brandweerchauffeur.....

De kans lijkt mij zeer groot dat in de nieuwe versie van de leidraad oefenen (verschijnt in 2005) wel specifieke oefenkaarten zijn opgenomen.

Het is ook gek dat de brancherichtlijn alleen iets zegt over de opleidingen en niets over het oefenen (dus het op peil houden van de kennis en vaardigheden).

Daarnaast blijft het zoeken naar mogelijkheden om brandweerchauffeurs te trainen onder omstandigheden die vergelijkbaar zijn met het rijden onder PRIO 1.... de ontwikkelingen in de wereld van de rijsimulatoren gaan snel....

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

maar kun je in een simulator wel realistisch oefenen,dus het echt kunnen voelen wat een TAS bv doet als je te snel door een bocht gaat of ineens een noodstop moet maken.