Hulpverleningsforum
Incidenten => Incidenten buitenland => Archief Incidenten buitenland => Topic gestart door: p2Elst op 9 februari 2016, 08:51:49
-
Doden en gewonden bij botsing twee treinen in Duitse deelstaat Beieren
In Bad Aibling bij Rosenheim in de Duitse deelstaat Beieren zijn dinsdagochtend twee passagierstreinen op elkaar gebotst. Daarbij zijn meerdere doden en gewonden gevallen.
Lees verder op: http://www.nu.nl/buitenland/4211620/doden-en-gewonden-bij-botsing-twee-treinen-in-duitse-deelstaat-beieren.html (http://www.nu.nl/buitenland/4211620/doden-en-gewonden-bij-botsing-twee-treinen-in-duitse-deelstaat-beieren.html)
-
zie ook http://www.bild.de/news/inland/zugunglueck/news-eilmeldung-zugunglueck-44487546.bild.html (http://www.bild.de/news/inland/zugunglueck/news-eilmeldung-zugunglueck-44487546.bild.html)
-
https://twitter.com/BR24/status/696958471913238528/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw (https://twitter.com/BR24/status/696958471913238528/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw)
Deze foto zegt wel iets over de inzet van de hulpdiensten.
-
Deze foto zegt wel iets over de inzet van de hulpdiensten.
Deze ook wel: https://pbs.twimg.com/media/Cawiz4DXIAAHVFb.jpg:large (https://pbs.twimg.com/media/Cawiz4DXIAAHVFb.jpg:large)
-
Volgens laatste cijfers zouden er 8 dodelijke slachtoffers te betreuren zijn. 150 gewonden, waarvan 40 ernstig en 10 zwaar gewond.
Bah...
-
http://nos.nl/artikel/2085736-doden-en-gewonden-bij-treinongeluk-zuid-duitsland.html (http://nos.nl/artikel/2085736-doden-en-gewonden-bij-treinongeluk-zuid-duitsland.html)
Aan de foto te zien geen optimale werkomstandigheden met een aflopend terrein.
-
Eerste beelden dodelijke treinramp
https://www.youtube.com/watch?v=0_s2bzzX4F0 (https://www.youtube.com/watch?v=0_s2bzzX4F0)
De Telegraaf
Gepubliceerd op 9 feb. 2016
Hulpdiensten zijn in het zuiden van Duitsland massaal uitgerukt na een ongeluk met twee passagierstreinen. Op een stuk enkelspoor botsten ze vanmorgen vroeg frontaal op elkaar. Er zijn doden en meer zo'n 150 gewonden.
-
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=chXn5plxVKw#)
ubpics
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=SCTlz3KDmNU#)
95.5 Charivari - München News
-
Doden en veel gewonden bij botsing twee treinen in Duitsland
http://www.nu.nl/buitenland/4211620/doden-en-veel-gewonden-bij-botsing-twee-treinen-in-duitsland.html (http://www.nu.nl/buitenland/4211620/doden-en-veel-gewonden-bij-botsing-twee-treinen-in-duitsland.html)
Op het laatste gedeelte van het filmpje staan hulpverleners kennelijk totdat zij eventueel worden opgeroepen netjes te wachten.
Als ter plekke een dusdanige hoeveelheid hulpverleners al aanwezig is lijkt het verstandig de overige hulpverleners niet zo te laten wachten.
-
Doden en veel gewonden bij botsing twee treinen in Duitsland
http://www.nu.nl/buitenland/4211620/doden-en-veel-gewonden-bij-botsing-twee-treinen-in-duitsland.html (http://www.nu.nl/buitenland/4211620/doden-en-veel-gewonden-bij-botsing-twee-treinen-in-duitsland.html)
Op het laatste gedeelte van het filmpje staan hulpverleners kennelijk totdat zij eventueel worden opgeroepen netjes te wachten.
Als ter plekke een dusdanige hoeveelheid hulpverleners al aanwezig is lijkt het verstandig de overige hulpverleners niet zo te laten wachten.
Niet zo te laten wachten? Handig toch om wat backup te hebben met zo'n groot incident. Kom je bij elke ramp wel tegen: een rij ambulances met daarin chauffeur en verpleger te wachten op...
-
'Shockerend hoe de treinen in volle vaart zijn gebotst'
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/shockerend-hoe-de-treinen-volle-vaart-zijn-gebotst (http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/shockerend-hoe-de-treinen-volle-vaart-zijn-gebotst)
Volgens dit bericht van RTL Nieuws.nl zijn er 500 hulpverleners ingezet.
-
Volgens mij mag men van geluk spreken dat de wagons niet naar beneden en in het water zijn gevallen!
-
Met spoed bloeddonoren gezocht na treinramp Duitsland
De bloedbank van München roept mensen op bloeddonor te worden, want er is bloed nodig voor de gewonde slachtoffers.
Lees verder op: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/met-spoed-bloeddonoren-gezocht-na-treinramp-duitsland (http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/met-spoed-bloeddonoren-gezocht-na-treinramp-duitsland)
-
Op het laatste gedeelte van het filmpje staan hulpverleners kennelijk totdat zij eventueel worden opgeroepen netjes te wachten.
Als ter plekke een dusdanige hoeveelheid hulpverleners al aanwezig is lijkt het verstandig de overige hulpverleners niet zo te laten wachten.
De Duitse grootschalige hulpverlening is vrij uniek in de wereld. De Duitsers hebben speciale eenheden bedoeld voor grootschalig optreden, de zogenoemde 'Katastrophenschutz'
In tegenstelling tot wat wij in Nederland doen wordt er specifiek geoefend op dit grootschalige optreden. Oefeningen met 30 ambulances en 300 man brandweer zijn niet zeldzaam in Duitsland, maar eerder dagelijkse regelmaat. Alle brandweerkazernes en ambulanceteams welke deel uitmaken van de Katastrophenschutz zijn met de stof bekend en hebben zelf ook regelmatig hiermee geoefend.
Bij dit soort grote incidenten wordt altijd direct een enorm blik aan hulpverleners opengetrokken. Men alarmeert eigenlijk altijd direct veel meer mensen, materieel en specialismes dan wat men uberhaupt verwacht nodig te hebben. Dit wordt heel bewust gedaan. Zo is men direct al voorbereid voor lastige vraagstukken, en staan de specialismes welke je niet verwachtte nodig te hebben al standby terplaatse. We weten allemaal dat een incident als dit in eerste instantie vaak binnenkomt als 5 gewonde, daarna 10, dan 20. Als je dan al meteen 50 ambulances alarmeert zit je voorlopig goed. Het ingezet worden zonder noodzaak is dus ook gewoon 'part of the job'. Iedereen weet dat die kans er is en (als je van verderweg komt) ook vrij groot is.
De restdekking is vaak al goed geregeld omdat deze teams van te voren geselecteerd zijn. Ambulances voor dit soort grootschalig optreden zijn vaak ook alleen hiervoor bedoeld en zijn in de normale dagsituatie helemaal niet inzetbaar voor gewone meldingen.
De Katastrophenschutz hanteert veel regels om het overzicht te bewaren. Zo loopt men alleen doelmatig rond en mag er (Bijvoorbeeld) niet gerend worden tussen het incident door. Wanneer jou team of specialisme nog niet nodig is verzamel je bij/in je eigen voertuig of op een afgesproken plek waar meer mensen staan.
-
De Duitse grootschalige hulpverlening is vrij uniek in de wereld. De Duitsers hebben speciale eenheden bedoeld voor grootschalig optreden, de zogenoemde 'Katastrophenschutz'
In tegenstelling tot wat wij in Nederland doen wordt er specifiek geoefend op dit grootschalige optreden. Oefeningen met 30 ambulances en 300 man brandweer zijn niet zeldzaam in Duitsland, maar eerder dagelijkse regelmaat. Alle brandweerkazernes en ambulanceteams welke deel uitmaken van de Katastrophenschutz zijn met de stof bekend en hebben zelf ook regelmatig hiermee geoefend.
Bij dit soort grote incidenten wordt altijd direct een enorm blik aan hulpverleners opengetrokken. Men alarmeert eigenlijk altijd direct veel meer mensen, materieel en specialismes dan wat men uberhaupt verwacht nodig te hebben. Dit wordt heel bewust gedaan. Zo is men direct al voorbereid voor lastige vraagstukken, en staan de specialismes welke je niet verwachtte nodig te hebben al standby terplaatse. We weten allemaal dat een incident als dit in eerste instantie vaak binnenkomt als 5 gewonde, daarna 10, dan 20. Als je dan al meteen 50 ambulances alarmeert zit je voorlopig goed. Het ingezet worden zonder noodzaak is dus ook gewoon 'part of the job'. Iedereen weet dat die kans er is en (als je van verderweg komt) ook vrij groot is.
De restdekking is vaak al goed geregeld omdat deze teams van te voren geselecteerd zijn. Ambulances voor dit soort grootschalig optreden zijn vaak ook alleen hiervoor bedoeld en zijn in de normale dagsituatie helemaal niet inzetbaar voor gewone meldingen.
De Katastrophenschutz hanteert veel regels om het overzicht te bewaren. Zo loopt men alleen doelmatig rond en mag er (Bijvoorbeeld) niet gerend worden tussen het incident door. Wanneer jou team of specialisme nog niet nodig is verzamel je bij/in je eigen voertuig of op een afgesproken plek waar meer mensen staan.
Bijna alle voertuigen die bij de Katastrophenschutz horen hebben vaak of de tekst Katastrophenschutz of KatS erop staan en zijn inderdaad specifiek bedoeld voor zeer grote incidenten.
In eerste instantie komt hier ook de reguliere brandweer/ambulance ter plaatse, maar zodra er meerdere wagens van Katastrophenschutz er zijn (kan zowel brandweer/THW of ambulance zijn) dan gaan de reguliere hulpdiensten terug naar hun post en hebben zij het incident overgedragen.
-
https://www.youtube.com/watch?v=y7cFYbwvQqE (https://www.youtube.com/watch?v=y7cFYbwvQqE)
De Telegraaf
-
Voor diegenen die het Duits machtig zijn nog een artikel met wat info over de wijze van alarmeren. http://www.focus.de/gesundheit/arzt-klinik/notruf-2-zuege-kollidiert-einsatzleiter-berichtet-so-funktioniert-die-rettungskette-fuer-grosseinsaetze_id_5272246.html
-
Voor diegenen die het Duits machtig zijn nog een artikel met wat info over de wijze van alarmeren. http://www.focus.de/gesundheit/arzt-klinik/notruf-2-zuege-kollidiert-einsatzleiter-berichtet-so-funktioniert-die-rettungskette-fuer-grosseinsaetze_id_5272246.html (http://www.focus.de/gesundheit/arzt-klinik/notruf-2-zuege-kollidiert-einsatzleiter-berichtet-so-funktioniert-die-rettungskette-fuer-grosseinsaetze_id_5272246.html)
Voor de leden die het Duits niet machtig zijn. Woorden als CoPI, OvD-G en RAV zijn ter verduidelijking/beeldvorming maar worden door onze buren natuurlijk anders genoemd.
"Nachdem der erste Notfall in der Rettungsstelle einging, haben wir direkt einen MANV 1-Alarm ausgelöst." MANV1 ist der Code für einen sogenannten "Massenanfall von Verletzten", bei dem die Rettungskräfte eine große Zahl Menschen versorgen muss. Die Versorgungsstufe 1 bezieht sich auf 5 bis 50 Betroffene.
"Notarzt und Rettungswagen waren sehr schnell vor Ort und haben sich ein Bild von der Lage gemacht", erklärt Neugebauer, der den Rettungsdienst beim BRK-Kreisverband Rosenheim leitet. "Sie haben einen erweiterten Notruf geschickt und MANV2 nachalarmiert." Die Versorgungsstufe 2 ruft Rettungskräfte für bis zu 500 Betroffene auf den Plan. "Die Wasserwacht transportierte mit Booten Helfer und Material über den nahegelegenen Fluss", erklärt Neugebauer."Die Hubschrauber haben 15 Schwerstverletzte aus dem Zug geholt", berichtet Neugebauer. „Währenddessen fragt die integrierte Rettungsleitstelle in den umliegenden Krankenhäusern an, wer welche Patienten aufnehmen kann.“ Sie steht in engem Kontakt mit Universitätskliniken und umliegenden Krankenhäusern.
"Nadat de eerste alarmering binnenkwam bij de ambulancedienst, hebben wij direct een MANV 1-alarm uitgegeven. "MANV1 is de code voor een zogenaamde "overvloed aan gewonden", waarbij de hulpdiensten grotere groepen mensen moeten behandelen. Het hulpverleningsniveau 1 heeft betrekking op 5 tot 50 betrokkenen."
"Rapid Responders en ambulances waren zeer snel ter plaatse en hebben een SitRap opgesteld", legt Neugebauer uit, die OvD-G is bij de RAV Rosenheim. "De eerst gearriveerde diensten hebben een verdere opschaling aangevraagd en vervolgens is er een MANV2 gealarmeerd. Het hulpverleningsniveau 2 roept hulpdiensten op die tot 500 mensen kunnen behandelen. "Rijkswaterstaat heeft met boten hulpdiensten en materieel getransporteerd over de nabijgelegen rivier, legt Neugebauer uit. "De traumaheli's hebben 15 zwaargewonden uit de trein gehaald", vertelt Neugebauer. "Ondertussen vroeg de ingerichte CoPI in de omliggende ziekenhuizen, wie welke patiënten op kon nemen." Zij staan in nauw contact met universiteitsklinieken en omliggende ziekenhuizen.
-
Een ook niet geheel onbelangrijk stukje uit dezelfde bron als hierboven:
Insgesamt kümmerte sich ein Großaufgebot von rund 700 Rettungskräften mit zehn Hubschraubern und vielen Krankenwagen um die Verletzten, darunter rund 180 Kräfte vom DRK.
"Um eine solch große Anzahl an Helfern zu koordinieren, haben wir sie in verschiedene Verantwortungsbereiche eingeteilt", erläutert Neugebauer. "Das müssen die Einsatzkräfte spontan machen und an die jeweiligen Gegebenheiten vor Ort anpassen."
In totaal hebben zich rond de 700 hulpdiensten bezig gehouden met het grote aanbod aan gewonden, met 10 traumaheliktopers en vele ziekenauto's, waaronder 180 man van het Duitse Rode Kruis.
"Om zulke grote aantallen van hulpdiensten te coördineren, zijn zij onderverdeeld in verschillende verantwoordelijkheidsgebieden", licht Neugebauer toe. "Dat moeten de hulpdiensten spontaan doen en zij passen dit, op basis van de informatie ter plaatse aan"
-
150 gewonden, waarvan 40 ernstig en 10 zwaar gewond.
Wat is dan precies het verschil tussen ernstig en zwaargewond, als ik vragen mag?
-
Het verschil tussen een gebroken arm of dijbeen misschien?
-
Het verschil tussen een gebroken arm of dijbeen misschien?
Dus zwaargewond is 'erger' dan ernstig gewond??
-
Dus zwaargewond is 'erger' dan ernstig gewond??
Zo zeg, zelfs Google had het wat moeilijk met deze vraag maar ik heb wat gevonden op de site van SWOV:
Ernstig verkeersgewonden zijn personen die als gevolg van een verkeersongeval in Nederland ernstig gewond zijn geraakt. Daarmee wordt bedoeld dat zij opgenomen en behandeld zijn in een (Nederlands) ziekenhuis en ten minste een letsel met AIS-waarde van 2 of hoger hebben. AIS staat voor Abbreviated Injury Scale. De waarde dat een letsel op deze schaal heeft representeert de ernst van het letsel. De waarde van de Maximum AIS (MAIS) representeert het ernstigste letsel bij een slachtoffer.
Voorheen werden slachtoffers die opgenomen werden in het ziekenhuis als ernstig gewond beschouwd. Of iemand in het ziekenhuis opgenomen was, werd afgeleid uit het registratieformulier van de politie. Uit vergelijking van de politieregistratie (BRON) met de Landelijke Medische Registratie (LMR) is gebleken dat
◾in het ziekenhuis opgenomen verkeersslachtoffers niet noodzakelijk (ernstig) gewond zijn. Het komt voor dat ze slechts ter observatie worden opgenomen.
◾de informatie op het politieformulier niet altijd juist is. Sommige personen die volgens BRON in het ziekenhuis zijn opgenomen, blijken in de LMR onvindbaar. Aan de andere kant zijn er ook slachtoffers die volgende de politie licht gewond zijn geraakt, die toch in het ziekenhuis opgenomen blijken te zijn met ernstig letsel
Deze constatering heeft in 2010 geleid tot een nieuwe definitie van ernstig gewonden: de 'ernstig verkeersgewonden'. Sinds dat jaar wordt deze definitie gebruikt door het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor monitoring en verkeersveiligheidsbeleid.
-
Zo zeg, zelfs Google had het wat moeilijk met deze vraag maar ik heb wat gevonden op de site van SWOV:
Ik kon het zelf ook niet vinden.. :-\
We weten nu in ieder geval de definitie van 'ernstig gewond', maar dat zegt nog vrij weinig over het precieze verschil met 'zwaargewond'.
Maar als verder niemand het weet kunnen we misschien het hierbij laten en weer on-topic gaan O0
-
Ik kon het zelf ook niet vinden.. :-\
We weten nu in ieder geval de definitie van 'ernstig gewond', maar dat zegt nog vrij weinig over het precieze verschil met 'zwaargewond'.
Maar als verder niemand het weet kunnen we misschien het hierbij laten en weer on-topic gaan O0
Ik meende begrepen te hebben dat je zwaargewond bent wanneer je meer dan 24h in een ziekenhuis opgenomen bent geweest als gevolg van je verwondingen. Ernstig gewond kan dan weer gelijk getrokken worden met levensgevaarlijk gewond en volgens mij +5 opnamedagen in het ziekenhuis
-
De waarde dat een letsel op deze schaal heeft representeert de ernst van het letsel. De waarde van de Maximum AIS (MAIS) representeert het ernstigste letsel bij een slachtoffer.
-
Bad Aibling Train Crash Zugunfall Livebilder aus dem Zug HD Shocking Foo...
Film in trein vlak na ongeval.
-
Wat is dan precies het verschil tussen ernstig en zwaargewond, als ik vragen mag?
Is gewoon hetzelfde :)
-
Bad Aibling Train Crash Zugunfall Livebilder aus dem Zug HD Shocking Foo...
http://www.youtube.com/watch?v=BqeEogybfyg (http://www.youtube.com/watch?v=BqeEogybfyg)
Film in trein vlak na ongeval.
Op het einde hoor je de typische alarmeringssirenes van de vrijwillige brandweer. Hulp is dus onderweg.
-
Wij delen punten uit waardoor we ongeveer weten hoe zwaar iemand gewond is:
We verdelen het lichaam in 6 groepen:
1. Hoofd en nek.
2. Aangezicht
3. Borstkas
4. Buik
5. Armen en benen (inclusief het bekken)
6. Overige
Per groep geven we punten:
1 punt Minimaal letsel
2 punten Gemiddeld letsel
3 punten Serieus letsel
4 punten Ernstig letsel
5 punten Levensbedreigend letsel
6 punten Niet overleefbaar letsel
Nee, ook niet Oma. In de regio Amsterdam ben je aangewezen op het AMC en het VUmc. Overigens kun je met een polytraumapatiënt (ISS >16) kun je ook niet terecht in het OLVG.
Iedere gewonde die 1 keer een 4 scoort voor 1 van de bovenstaande groepen is ernstig gewond. Het getal neem je in het kwadraat, een 4 geeft dus ISS 16.
De hoogste ISS is 75, als een slachtoffer voor 1 van de bovenstaande groepen een 6 krijgt is het automatisch ISS 75.
Het bovenstaande systeem is uiteraard ook niet zaligmakend omdat een ISS-getal niet alles zegt als je niet weet hoe men tot deze score is gekomen. Het zegt eigenlijk dat traumadokters ook geen perfecte tool hebben om duidelijk te maken hoe ernstig iemand gewond is.
In normaler taalgebruik vind ik zwaar- en ernstig gewond precies hezelfde. Ik maak zelf liever verschil tussen ernstig/zwaar gewond en levensbedreigend gewond.
-
Op het einde hoor je de typische alarmeringssirenes van de vrijwillige brandweer. Hulp is dus onderweg.
Filmpje is nu weg. Kennelijk te schokkend voor Youtube...
-
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=6VgPt1_FzwI#)
Grote inzet Rode Kruis treinongeluk Bad Aibling
#Noodhulp - Zo'n 180 Rode Kruis-vrijwilligers verleenden hulp bij een treinongeval in Bad Aibling. De Duitse hulpverleners kregen ondersteuning van het Oostenrijkse Rode Kruis. lees verder (http://www.rodekruis.nl/actueel/nieuws/grote-inzet-rode-kruis-treinongeluk-bad-aibling)
-
Filmpje is nu weg. Kennelijk te schokkend voor Youtube...
Hier LiveLeak (http://www.liveleak.com/view?i=4d8_1455047737) nog wel te vinden. Zeker schokkend!
-
Op het einde hoor je de typische alarmeringssirenes van de vrijwillige brandweer. Hulp is dus onderweg.
Hebben ze daar anno 2016 nog geen pager systeem?
-
Bij de meeste vrijwillige korpsen niet. Nog een goeie oude huilsirene.
-
Daarnaast hebben veel korpsen een combinatie. De dienstdoende ploegen hebben een pieper, en wanneer er groot alarm gegeven wordt gaat de dorpssirene af waarmee alle vrijwilligers gealarmeerd kunnen worden.
-
Train Dispatcher in Germany Jailed over Crash that Killed 12
BERLIN (AP) — A train dispatcher was convicted of negligent homicide and bodily harm on Monday over his role in the collision of two commuter trains in southern Germany earlier this year that killed 12 people and injured nearly 90. He was sentenced to 3½ years in prison. lees verder (http://www.jems.com/articles/news/2016/12/train-dispatcher-in-germany-jailed-over-crash-that-killed-12.html)