Re:HAP rijdt A1, ambulance rijdt niet...
« Antwoord #16 Gepost op: 17 September 2003, 17:48:18 »
--------------------------------------------------------------------------------
Toevallig vorige week gehoord , Hap arts ( Schouwen - Duiveland) meld zich in bij c p a Vlissingen en vraagt toestemming voor o & G voor patient met cardiale problemen . c p a verteld hem dat hun dat niet geven , dat dat aan de arts zelf is om in te schatten . Er is
Bij ons is het nog leuker wij moeten naar spoedvistites rijden zonder Ogs ,omdat onze arrogante cpa daar geen toestemming voor wilt geven.
Maar diezelfde cpa weet ons wel te vinden wanneer ze geen ambu beschikbaar hebben
Laatst moesten we naar een vermoeden van een klaplong met een aanrijtijd van 25 minuten,maar er waren geen ambu`s beschikbaar.
goed geregeld hoor !
(Hier bedoel ik natuurlijk niet de cpa-centralisten mee)
....gaat mij meer om de principiele bezwaren die er tegen te maken zijn.
....uit de reacties op dit prikbord, maak ik op dat er toch nog wel heel veel cowboys zijn. Koste wat het kost met OGS willen rijden, geen zicht hebben op de wettelijke verantwoordelijkheden en de onderliggende problematiek, noem ik ook cowboy mentaliteit....
....ik speel nu eenmaal graag devils advocate...
Dan zou je ook kunnen gaan kijken wat de meerwaarde is van Sigma-teams of andere ondersteunende hulpverleningsdiensten.
als ik het dus goed berijpt is de reden dat de hap geen toesteming krijgt van de cpa om met ogs te rijden,om dat het nog niet is geregeld bij de wet.Dat klopt wel zo ongeveer..... :)
Dit kan zelfs oplopen tot poging tot moord. Realiseer dat jezelf wel.Ik mag hopen dat een HAP niet iemand met voorbedachte rade overhoop rijdt. Het zal dan ook wel (poging tot) doodslag worden. Het moet wel leuk blijven toch? ;)
Ik dacht dat huisartsen niet vervoerd mochten worden met een prio 1, toch?
Jawel hoor.
Ik heb hier in't zuiden in iedergeval vaak genoeg met A1 gereden bij de hap.
En was dat geheel volgens de regels? :)
Jep. Daar zijn regels en protocollen voor, bekend bij zowel de hap, ambulancedienst, politie als CPA.
't gebeurd wel pas na aanmelding bij en toestemming van de cpa hier in't zuiden.
Hij reed net weer langs (zonder haast)
Op het dak stond 09333
Dan hou ik het er maar op dat het een motor-muis is geweest die vanwege het slechte weer maar een autootje heeft gepakt :)Er stonds laatst een stukje in het AD over dat de RAVU first responder gaat doen in dat soort wagens. Zelfde als de motor alleen dan op vier wielen. ;)
Er stonds laatst een stukje in het AD over dat de RAVU first responder gaat doen in dat soort wagens. Zelfde als de motor alleen dan op vier wielen. ;)Hier wat foto,s van een inzet van die auto in Bunschoten
Misschien zijn er een paar plaatsen in Nederland waar dat nog niet allemaal goed geregeld is maar in de meesta plaatsen mag 'n hapteam (dus arts + chauffeur) gewoon met A1 rijden.
Hier is prima geregeld dat de HAP niet met prio-1 rijdt ;)
Wat is daar zo prima aan dan ?
Ik heb destijds bij de hap anders een prima rijopleiding gehad ;) en zeker als het wat drukker was en er veel meldingen bij ons en via 112 binnen kwamen dan was het voor de centralisten wel 's fijn als ze eerst een hap auto, al dan niet met A1 konden sturen om te kijken of er een ambu nodig was.
De post hier (ggd en hap zit in 1 gebouw) verzorgt een gebied van meer als 500.000 inwoners, verdeelt over 10 gemeente, en de grootste afstand is naar Vaals/lemiers, en dat is gewoon zo'n 30 km van de post verwijderd. Probeer daar maar 's in 15 minuten te komen in de spits.
Of als het druk is of tijdens een nachtdienst, als de cpa daar 'n wagen heen moet sturen terwijl een arts het ook wel af kan (ik noem 'n pt. die bijna bewusteloos is vanwege 'n hypo, of 'n mogelijke reanimatie (onduidelijke melding)) dan gaat de hap met A1 die kant op, en is de cpa tenminste niet gelijk een ambulance kwijt voor langere tijd.
Of als assistentie bij 'n rea, als de ambu's van de post in Heerlen allemaal uit zijn dan moet er een van Geleen of van Maastricht komen, en dat duurt gewoon te lang.
Dus ik vind 't prima dat de hap ook met A1 kan rijden. Maar uiteraard wel alleen als het nodig is, en het wordt beslist door de cpa-centralist.
Hier is prima geregeld dat de HAP niet met prio-1 rijdt ;)
In Gelderland-Zuid ook geen A1 voor de hap hoor. De CPA wil dat niet hebben.
Even uit nieuwsgierigheid... waar is hier? 8)
Bij Bart's woonplaats staat er "in een huis". Waarschijnlijk bedoelde hij dus te zeggen dat er in zijn huis geen hap auto's met a1 rondrijden ;D
Hee,maar is het niet zo dat je die duidelijk kan herkennen aan de kentekenplaat,want die van een huisartsenpost,heeft namelijk een blauwe kentekenplaat,omdat het gezien wordt als taxi. ;)
Hee,maar is het niet zo dat je die duidelijk kan herkennen aan de kentekenplaat,want die van een huisartsenpost,heeft namelijk een blauwe kentekenplaat,omdat het gezien wordt als taxi. ;)
Nee, want lang niet alle hap-auto's rijden met blauwe platen.
Heb je al eens goed op die auto's in Amersfoort gekeken Heleen? ::)
Ook zal je met de stripping van een auto zitten dat de blauwe lampen erop moeten.
Nog lang niet alle hapdiensten rijden met sovam striping rond maar mogen toch gewoon met A1 rijden hoor ;)
Je bent welkom :DEerst maar even van je klap bekomen he... ;)
Eerst maar even van je klap bekomen he... ;)
Zojuist kwam hier zo'n klein geel huisartsenautootje met zwaailicht en sirene voorbijrijden.
Even daarvoor reed er ook een politieauto met prio 1.
Ik dacht dat huisartsen niet vervoerd mochten worden met een prio 1, toch?
Misschien zat er geen huisarts in, maar een andere functionaris, geen idee uiteraard, maar vond het wel opvallend.
Vijf pagina's verder is alleen duidelijk geworden dat de emotionele stokpaardjes van een onverwoestbare kwaliteit blijken te zijn.Het kan aan mij liggen, maar ik snap jouw reactie niet helemaal. Op de tweede pagina is namelijk al duidelijk geworden waar het om ging.
Je zou de vraag bij onze vrienden van de politie neer kunnen leggen of een van hun collega's de bestuurder op de bon geslingerd heeft.
bij het ambudeel staat de nieuwe brancherichtlijn optische en guluidssignalen. daar valt de hap dus ook onder en ik weet dat er meerdere happen zijn die met ogs rijden en niet aan die voorwaarden voldoen.
Op de vorige pagina staat een Mercedes Vaneo van de huisartsenpost in Almelo. De auto heeft nog steeds ''gewone'' gele kentekenplaten. Ook hebben ze bij de HAP Almelo (en enschede, en oldenzaal) gewoon a1 meldingen. Ik weet dit omdat ik hier zelf werk al huisartsenchauffeur! ;)
Vreemd dat er gele kenteken platen zijn, vallen jullie onder de ambulance dienst ? In ieder geval niet onder de taxi, want anders moeten het echt wel blauwe kenteken platen zijn.
En die A1 meldingen, wordt dit wel via de cpa geregeld ?
Zo zie je maar weer, dat er in het land toch weer vele verschillen zijn van de hap auto's.
Het kan aan mij liggen, maar ik snap jouw reactie niet helemaal. Op de tweede pagina is namelijk al duidelijk geworden waar het om ging.Ja of een HAP auto OGS ritten mag rijden, om vervolgens ongedocumenteerd c.q. onderbouwd 5 pagina's lang een ja nee spelletje te spelen.
Wiens verdienste/schuld is dat ?
Ach, eer dat alles in het land op één lijn ligt, ben je weer 10 jaar verder.
Waarom moet alles het zelfde geregeld zijn, wat is er mis met maatwerk, en specifieke dienstverlening?
Een auto kan je kopen, huren, financial lease, operational lease, je kan ook een vervoersoplossing en beheersoplossing bieden. En die dienst kan geleverd worden door een beheersmaatschappij,een RAV, of de Taxi-bedrijf of de GGD.. Joh, waarom zou je niet de meest effectieve manier kiezen die voor jouw HAP organisatie het beste is..
Waarom eenheidsworst, ipv van verschillende soorten en smaken vlees of misschien wel vis..
Waarom moet alles het zelfde geregeld zijn, wat is er mis met maatwerk, en specifieke dienstverlening?
Een auto kan je kopen, huren, financial lease, operational lease, je kan ook een vervoersoplossing en beheersoplossing bieden. En die dienst kan geleverd worden door een beheersmaatschappij,een RAV, of de Taxi-bedrijf of de GGD.. Joh, waarom zou je niet de meest effectieve manier kiezen die voor jouw HAP organisatie het beste is..
Waarom eenheidsworst, ipv van verschillende soorten en smaken vlees of misschien wel vis..
Waarom moet alles het zelfde geregeld zijn, wat is er mis met maatwerk, en specifieke dienstverlening?
Een auto kan je kopen, huren, financial lease, operational lease, je kan ook een vervoersoplossing en beheersoplossing bieden. En die dienst kan geleverd worden door een beheersmaatschappij,een RAV, of de Taxi-bedrijf of de GGD.. Joh, waarom zou je niet de meest effectieve manier kiezen die voor jouw HAP organisatie het beste is..
Waarom eenheidsworst, ipv van verschillende soorten en smaken vlees of misschien wel vis..
Hier gaat Nederland nou juist aan ten onder. Al die verschillende eilanden, dat zie je ook bij de ambulancediensten. Er moet gewoon eenduidigheid komen. Van alle eilandjes die er nu zijn moeten de beste zaken gebundeld worden en dat tot landelijke standaard worden uitgeroepen.
Zorg is een eenheidsworst. Daar kan je niet verschillende smaken in hebben. Iedereen wil gewoon (en heeft recht op) de best mogelijke zorg.
Voor spoedeisende hulp, wil ik de snelste en de meeste adequate dienst die er is.. Ik heb alleen niet de tijd om te selecteren..
Dus toch maar kiezen voor de hoog gekwalificeerde eenheidsworst die de ambulancedienst nastreeft, want je weet immers niet waar in nederland het noodlot toeslaat
Ook de ambulancedienst is geen eenheidsworst in Nederland, als je oppervlakkig kijkt lijkt het misschien eenheidsworst, maar dat is het beslist niet..
Natuurlijk... en bij de SOSA krijg je 'n speciaal boekje van je eigen regio waar alle uitzonderingen en afwijkingen van de landelijke richtlijnen en protocollen instaan...
Ook de ambulancedienst is geen eenheidsworst in Nederland, als je oppervlakkig kijkt lijkt het misschien eenheidsworst, maar dat is het beslist niet.. Daar is ook de organisatievorm anders, verschillende rechtsvormen, verschillende manieren van intepretatie van zorg, nog lang niet alle ambulancediensten hebben de zelfde vormen van dienstverlening. De basiszorg is meestel redelijk gelijk. Maar bij de ene dienst mogen ze zelf besluiten of je naar een dotterkliniek mag of niet..
De basiszorg zou mooi zijn dat die gelijk is.. Maar de een is wel meer gelijk dan de ander..
Er wordt gewerkt dus volgens landelijke richtlijnen (de bekende worst) en dat komt de zorg ten goede. Waar nodig en mogelijk wordt er niet afgeweken van de norm, maar aangevuld (maatwerk). Zo gaan die twee toch mooi samen.
Welke dienst mag op eigen houtje beslissen?
kleine toelichting: Bij "ons" is er géén toestemming nodig van de Meldkamer Ambulance. Zonodig hebben wij toestemming om te rijden met OGS
In Gelderland-Zuid ook geen A1 voor de hap hoor. De CPA wil dat niet hebben.
even off topic: hoe bevalt het bij Medi-taxi?
wij in gelderland midden wel en helaas de regio ede willen de huisartsen het niet ...
Ik vraag me af waar deze dicussie over gaat, gaat die over, of HAP auto's met OGS mogen rijden of dat dit van tevoren aangevraagt moet worden.
's avonds en 's nachts kunnen huisartsen onder prio1 (a1) ter plaatse komen.
Hoe zit het op werkdagen overdag? Wanneer de huisartsen gewoon aan het werk zijn, thuis of in de praktijk?
Kan er overdag een huisarts met spoed ter plaatse komen?
Theoretisch gezien zou het volgens mij kunnen ja, alleen gebeurd het niet veel in de praktijk. O.a. omdat de bezetting van een Ambu overdag veel beter is als in de avond- en nacht- uren.
Tevens zijn de meeste huisartsen overdag doordeweeks gewoon op de praktijk aan het werk.
Bedankt.
Een huisarts wil voor spoedgevallen overdag wel weg van praktijk... ik spreek uit ervaring. Hij komt dat wel met een eigen auto. Terwijl een auto van de huisartsen post stil staat....
(hij rijdt dan overigens niet met licht en geluid)
Het scheelt natuurlijk dat de huisarts meestal zijn patiënten in de buurt van zijn praktijk heeft wonen, terwijl de HAP een veel groter gebied bedient.dat kan het ook nog wel eens zijn ja! Bedankt :)
Een tijdje geleden kwam na een reanimatie de huisarts met spoed ter plaatse. Nou weet ik wel dat de huisarts ter plaatse komt om het overlijden vast te stellen (kan ook een andere reden zijn), maar waarom deze met spoed reed ontging me even. Iemand opheldering?
Een tijdje geleden kwam na een reanimatie de huisarts met spoed ter plaatse. Nou weet ik wel dat de huisarts ter plaatse komt om het overlijden vast te stellen (kan ook een andere reden zijn), maar waarom deze met spoed reed ontging me even. Iemand opheldering?
0126999 | CPA Kennemerland ( Monitorcode ) | |
0126131 | CPA Kennemerland ( Ambu 131 Haarlem ) |
0126999 | CPA Kennemerland ( Monitorcode ) | |
0126156 | CPA Kennemerland ( Ambu 156 Velsen ) |
Dat is geen misverstand. Dat is gebrekkige triage.. Iets wat helaas veel teveel voorkomt op huisartsenposten.
deze kon ik ook niet helemaal verklaren, anders dan dat er in dit geval nog wel gereanimeerd wordt? ???livep2000
0126999 CPA Kennemerland ( Monitorcode ) 0126131 CPA Kennemerland ( Ambu 131 Haarlem )
livep2000
0126999 CPA Kennemerland ( Monitorcode ) 0126156 CPA Kennemerland ( Ambu 156 Velsen )
Misschien wist de centralist niet meer hoe je 'reanimatie' schrijft en wilde niet voor paal staan? ;D
Voor een schouwing rijd een huisarts nooit met spoed.
Dus ik denk dat hier toch een andere melding geweest zal zijn en zij door de mka met spoed daar heen gestuurd zijn voor een mogelijke assistentie bij een reanimatie.
Bedenk wel dat de hap auto, alleen met toestemming van de mka met spoed rijd en alleen wanneer dit ook nodig zal zijn.
Dus zomaar met spoed (A1) rijden wordt echt niet gedaan.
Een andere verklaring kan ik hiervoor niet bedenken.
[niet al te best filmpje]
Het ambulance personeel en de first responders waren alweer naar buiten, en toen kwam de huisarts ter plaatse. Het betrof een reanimatie van een kind, kan dat er iets mee te maken hebben?
Dat is geen misverstand. Dat is gebrekkige triage.. Iets wat helaas veel teveel voorkomt op huisartsenposten.Dus, jij weet wat er in die specifieke casus besproken is tussen patient, doktersassistente en arts? Daarnaast heb je ook verstand van het triagesysteem zoals het gebruikt wordt op de huisartsenposten?
Dit is gewoon een term uit het GMS van de CPA Kennemerland. De centralist schrijft het er (in principe) niet zelf bij.
Voor een reanimatie bestaan verschillende termen, zoals 'onwel', 'gezondheidsprobleem', of 'cardiologie'. (Wat niet gelijk betekent dat elke 'cardiologie' een reanimatie is overigens)
Ik ben alleen even kwijt wat dit met 'huisarts en prio 1'te maken heeft
Maar ik weet niet waar GMS voor staat. Kan je dat nog even voluit schrijven?
Ik zou graag willen zien dat er in gevallen van POB, CVA of BLS de huisarts zal gaan rijden en de assistente meteen een ambu mee stuurt
Helemaal mee eens.
Maar wat mijn standpunt is, is dat wij een melding krijgen, wij eerder ter plaatse kunnen zijn. Terwijl de chauffeur met de huisarts onderweg is, informeert de assistente de CPA. Dan rijdt de ambu met een enkele delay met ons op. Zodat er eerder met reanimeren begonnen kan worden.
Ik zou graag willen zien dat er in gevallen van POB, CVA of BLS de huisarts zal gaan rijden en de assistente meteen een ambu mee stuurt
Helemaal mee eens.
Maar wat mijn standpunt is, is dat wij een melding krijgen, wij eerder ter plaatse kunnen zijn. Terwijl de chauffeur met de huisarts onderweg is, informeert de assistente de CPA. Dan rijdt de ambu met een enkele delay met ons op. Zodat er eerder met reanimeren begonnen kan worden.
Dan vraag ik me af wat de werkelijk reden is dat de CPA gebeld wordt zonder tussenkomst van de huisarst en zijn chauffeur.Ik weet niet of de assistente op dit forum zit.
Steven,
Bedankt voor de reactie. Hypoglykemie is inderaad een reden om prioritair te rijden, een aanhoudend insult niet. Een status epilepticus dient namelijk altijd vervoerd te worden.
Dat mensen "zwaailicht" moe worden is geen onzin. Sterker nog, ik heb het zelf gezien. In de VS rijdt Jan en allemaal met OGS en dus niemand gaat aan de kant. Toen de amerikanen hierheen kwamen in het kader van dezelfde uitwisseling waren ze aangenaam verrast hoe goed het ging. Laten we het zo houden!
Vergeet ook niet dat je geen "gemiddelde" verkeersdeelnemer bent, je hebt al ervaring. Je schat de "gemiddelde" verkeersdeelnemer helaas te hoog in.
WM
De HAP en A1 rijden....In een ander topic heb ik hier al eens op gereageerd, maar in een notendop:
Daar is veel over te zeggen, zijn voor en tegenstanders van het rijden met prio 1.
In feite is er een huisartsenpost voor alle spoedeisende huisartsgeneeskundige klachten.
Welke huisartsgeneeskundige klachten zijn zo ernstig dat het het rijden met U1 noodzakelijk maakt ?
Ik ben als chauffeur van mening dat er geen noodzaak is tot het rijden met U1, wanneer een situatie als U1 aangemerkt wordt, moet je gewoon een ambulance sturen.
Deze zijn beter opgeleid én uitgerust. Het is namelijk een gegeven dat veel huisartsen totaal niet meer geschikt zijn om écht te handelen in acute situaties. Kennis is er wel, maar .....
Het zou in de toekomst mooi zijn als alle medische (hulp)vragen op één en dezelfde lokatie binnenkomen. Van daar uit kan dan gekeken worden; huisarts of ambulance. Zo voorkom je (zo ver als mogelijk) dat een ambulance rijdt op een melding voor de huisarts en omgekeerd.
Op de post waar ik werk rijdt je nogal eens een keer samen met de ambulance naar een melding! Totaal overbodig, kost extra geld en tijd.
Het is namelijk een gegeven dat veel huisartsen totaal niet meer geschikt zijn om écht te handelen in acute situaties.
Mijn ervaring is toch anders... 9 van de 10 keer krijgt de HA er niet eens een naaldje in (als 'ie het al probeert).... ook heb ik al verschillende malen een HA een ECG op zijn kop zien houden.
Andere vraag: hoeveel A1 rij je nu gemiddeld als HAP chauffeur? Is het voldoende om goed geoefend te blijven?
Is het voldoende om goed geoefend te blijven?
Mijn ervaring is toch anders... 9 van de 10 keer krijgt de HA er niet eens een naaldje in (als 'ie het al probeert).... ook heb ik al verschillende malen een HA een ECG op zijn kop zien houden.Daarnaast heb ik een hele andere ervaring met huisartsen dan jij, of jij hebt pech dat je de hele tijd de minder ervaren artsen tegenkomt. Of ik heb het geluk met ervaren artsen te mogen werken...... O0
Steven78,
Je was me net voor.....
Groet
Spoedrijden verschilt idd per post / chauffeur. Ligt aan het spoedprotocol, dit is per post anders en nog wat andere zaken.
Ik werk fulltime als HAP-chauffeur, en raak zeker voldoende geoefend wat A1 rijden !!!
Volgens sommige heb ik er een abonnement op....
Wat klappers betreft, bij de organisatie waar ik werk. Is de laatste jaren 1 klapper met A1 geweest. Tegen véél klappers/schade's bij reguliere visite's.
En eigenlijk zouden alle HAP-voertuigen C2000 en locaters moeten krijgen...
Mening herzien...
Ik persoonlijk ben nog steeds niet happig op spoedrijden/voorstander. Maar ik weet ook wel dat er situaties zijn waarin een ambulance niet noodzakelijk is.
En heb ook wel situaties meegemaakt dat het maar goed was dat wij eerder waren dan de ambulance.
Maar ik denk wat training betreft, ambulancepersoneel rijdt vaker met spoed en heeft meer spoedeisende situaties dan de gemiddelde HAP. Wat dat gaat zijn ze "gewoon" beter...
En tuurlijk zijn er ook genoeg artsen die wel goed en adequaat handelen en ons, als chauffeurs optimaal benutten, maar er zijn er ook genoeg die..... ( zwijg maar ... )
Maar wat betreft C2000 enz, heb al verschillende malen meegekeken op een CPA/GMK. En zei geven aan het fijn te vinden als ze ons kunnen zien. Ook is het contact met de CPA handiger/sneller.
Door al te veel routineus werken vindt er ook een bepaalde afvlakking/afstomping plaats
Naar wat ik heb vernomen is dat de HAP posten in Amsterdam binnenkort uitgerust gaan worden met C2000. Hoelang dat gaat duren is een tweede...
Waarschijnlijk eerder dan je zal vermoeden. Alleen de verdere uitrolling binnen het Amsterdamse weet ik niet. Mogelijk dat er 8 mobilofoons ook beschikbaar komen. Ik weet wel voor welke dienst dat is, maar welke lokaties?
Blijft natuurlijk wel de terugkoppeling naar de CPA. Niet elke CPA zit te wachten op een HAP-voertuig dat zich aanmeldt en vervolgens alleen maar over de kaart zet schuiven, zonder enige idee wat ze aan het doen zijn. Totdat er stront aan de knikker is, want dan wil de arts een spoednummertje. Bij de implantatie van C2000 voor de HAP, had ik het verzoek gedaan om de chauffeurs bij elke rit te laten statussen. Dus niet alleen de spoednummers, maar elke rit. Vertrek naar patient, aankomst patient en vrij. Die status geeft de functionaliteit aan in het GIS. Dan weet ik ook dat de HAP beschikbaar is of niet. Maar helaas, dat zou teveel worden voor de chauffeurs, volgens derden. Jammer . . . . .
RR (Sepura eruit => Motorola erin, want dan kan Sepura daar in)
Pff, nee inderdaad, ik ben bang dat ik niet in staat ben om voor en na een rit op een knopje te drukken. Ik ben blij dat die 'derden' zo weinig vertrouwen in mijn kunnen hebben, want het zou echt teveel worden! :-\Moeilijk is het niet...statussen... maar om het consequent te doen :-[ :-X
De HAP en A1 rijden....
Daar is veel over te zeggen, zijn voor en tegenstanders van het rijden met prio 1.
In feite is er een huisartsenpost voor alle spoedeisende huisartsgeneeskundige klachten.
Welke huisartsgeneeskundige klachten zijn zo ernstig dat het het rijden met U1 noodzakelijk maakt ?
Ik ben als chauffeur van mening dat er geen noodzaak is tot het rijden met U1, wanneer een situatie als U1 aangemerkt wordt, moet je gewoon een ambulance sturen.
Deze zijn beter opgeleid én uitgerust. Het is namelijk een gegeven dat veel huisartsen totaal niet meer geschikt zijn om écht te handelen in acute situaties. Kennis is er wel, maar .....
Het zou in de toekomst mooi zijn als alle medische (hulp)vragen op één en dezelfde lokatie binnenkomen. Van daar uit kan dan gekeken worden; huisarts of ambulance. Zo voorkom je (zo ver als mogelijk) dat een ambulance rijdt op een melding voor de huisarts en omgekeerd.
Op de post waar ik werk rijdt je nogal eens een keer samen met de ambulance naar een melding! Totaal overbodig, kost extra geld en tijd.
De posten in Amsterdam ( Prinsengracht Zh, Lucas Andreas ZH, Wibautstraat, Boven Ij ZH, Bijlmerdreef, Trompenburgstraat) rijden allemaal met OGS
Het kan zijn omdat ik hier nooit mee te maken heb omdat ik niet in deze tak werkzaam ben, maar ik ben het absoluut niet met je eens.
Je spreekt in mijn ogen nogal minachtend. De inzet van een HAP ( extra beschikbare handen ) bovenop de sterkte van een ambu kan net een mensenleven redden.
Maar mocht het bij jou en je naasten voorkomen dat men net 1 van de 2 niet heeft gestuurd dan moet je hier niet komen uithuilen.
Leuk dat jij als chauffeur je menig hebt maar als ik je werkgever was zou ik je per dorect ontslaan.
Je bent hulpverlener aan hen die dat behoeven en als je het er niet mee eens bent zoek dan gewoon ander werk.
Volgens mij wist je vooraf en anders tijdens je opleiding wat je werk in zou gaan houden.
Kortom ik ben van mening dat je niet moet discuseren over geld als het om mensenlevens gaat.
Mijn ervaring is toch anders... 9 van de 10 keer krijgt de HA er niet eens een naaldje in (als 'ie het al probeert).... ook heb ik al verschillende malen een HA een ECG op zijn kop zien houden.
Andere vraag: hoeveel A1 rij je nu gemiddeld als HAP chauffeur? Is het voldoende om goed geoefend te blijven?
Hier in Den Haag is het :
- Bij (dreigende) levensbedreigende situaties waarbij in eerste instantie een ambu niet noodzakelijk is.(Zoals DF al aangaf)
- Bij meerdere A2/U2 visites kan er opgeschaald worden indien afstand , tijd of urgentie een dusdanig invloed hebben op het welzijn van de patient of andere patienten. De visitearts mag dus hierbij het urgentiebesluit van de regie/telefoonarts overrulen.
Al onze (opgeschaalde) A1 ritten melden wij aan bij het CPA. Wij hebben dus geen toestemming nodig van het CPA om met spoed te rijden.
Sssst, dat het in de praktijk zo geregeld is snap/weet ik, echter officieel krijg jij "toestemming" van de CPA. Anders mag je niet met OGS rijden. ;)
Bij de ambulancedienst wordt vrijwel iedere 112-melding met A1 gereden.
Bij de HAP wordt de melding eerst beoordeeld door een gediplomeerd assistente,
...of ritten worden niet gehonoreerd...
Bij de ambulancedienst wordt vrijwel iedere 112-melding met A1 gereden.
Bijzonder vaak moet ik naar meldingen, die in eerste instantie via 112 zijn binnengekomen, waar de ambulance ter plaatse is, maar toch vraagt of de huisarts langs wil komen.
Ik zeg nergens dat de ambulance te veel met blauw rijdt.Nee, maar zo klinkt het wel:
Bij de ambulancedienst wordt vrijwel iedere 112-melding met A1 gereden.
Ik zeg nergens dat ik een hekel heb aan rijden met blauw.Klopt, helemaal niemand heeft het daarover.
Ik zeg alleen dat de HAP minstens net zo doordacht spoedritten rijdt als de ambulance.Volgens mij overtreft de HAP de triage volgens jou:
Ik denk juist dat er voor de HAP meer overwegingen worden gemaakt dan bij de ambulance !
Het komt wel eens voor dat het gewenst is dat een HA even zelf komt kijken ja. Geheel casusafhankelijk, soms is telefonisch overleg niet voldoende maar moet ie zelf misschien e.e.a. constateren of beoordelen..
Wat let_there_be_yellow in eerste instantie probeert te benadrukken is het feit dat de HAP goede overwegingen maakt wanneer er een A1 rit wordt gereden. De indicatie voor een spoedrit wordt nl alleen gemaakt door de visiterende HA, en dat terwijl de triage assistent een visite met een bepaalde urgentie heeft verbonden
Even totaal iets anders!
hoe DENKEN jullie zelf over het rijden onder U1?
Zelf heb ik nooit gekozen voor deze chauffeurs baan om het rijden met U1. Als geneeskunde student met nog een bachelor van een andere studie op zak wilde ik vooral graag praktijk ervaring opdoen tijdens de visites. Ik ontken zeker niet dat ik het rijden van een U1 rit zie als de krenten in de pap voor een HAP chauffeur. We trainen erop, we worden doodgegooid met de theorie en als je dan een U1 mag rijden komt het helemaal op jou aan! Bij een visite heb je altijd de arts die uiteraard verantwoordelijk is en die bepaald wat er gedaan wordt. en bij de rit niet.
Ik kan dan ook altijd erg slecht tegen collegas die ik wel eens tegenkom en super onverschillig erbij zitten en quasi nonchelant roepen: achh dat rijden met blauw hoeft van mij allemaal niet zo. En die zich vervolgens alleen maar druk maken om welke shift van de nachtdienst ze mogen slapen.
Als chauffeur heb ik dan zoiets: LETS GO! even knallen!
Maar goed dat kan ook mijn leeftijd/ervaring/enthousiasme zijn, en dat verwacht ik ook niet perse van elke collega maar ik was gewoon benieuwd hoe jullie er allemaal over denken?
Ben ik te enthousiast of waren mijn collega's gewoon wat te stoffig?:P
Even totaal iets anders!
hoe DENKEN jullie zelf over het rijden onder U1?
Zelf heb ik nooit gekozen voor deze chauffeurs baan om het rijden met U1. Als geneeskunde student met nog een bachelor van een andere studie op zak wilde ik vooral graag praktijk ervaring opdoen tijdens de visites. Ik ontken zeker niet dat ik het rijden van een U1 rit zie als de krenten in de pap voor een HAP chauffeur. We trainen erop, we worden doodgegooid met de theorie en als je dan een U1 mag rijden komt het helemaal op jou aan! Bij een visite heb je altijd de arts die uiteraard verantwoordelijk is en die bepaald wat er gedaan wordt. en bij de rit niet.
Ik kan dan ook altijd erg slecht tegen collegas die ik wel eens tegenkom en super onverschillig erbij zitten en quasi nonchelant roepen: achh dat rijden met blauw hoeft van mij allemaal niet zo. En die zich vervolgens alleen maar druk maken om welke shift van de nachtdienst ze mogen slapen.
Als chauffeur heb ik dan zoiets: LETS GO! even knallen!
Maar goed dat kan ook mijn leeftijd/ervaring/enthousiasme zijn, en dat verwacht ik ook niet perse van elke collega maar ik was gewoon benieuwd hoe jullie er allemaal over denken?
Ben ik te enthousiast of waren mijn collega's gewoon wat te stoffig?:P
Sorry, maar voor mij is dit niet de mentaliteit die hoort bij een veilige rit met OGS...
Sorry, maar voor mij is dit niet de mentaliteit die hoort bij een veilige rit met OGS...
De meeste oudere huisartsen willen niet eens onder urgentie 1 rijden met de zwaailampen aan. De ene vind het niet nodig de ander vind het te eng en weer een ander heeft zo een dusdanig saai leven dat ze alle zwaailichten en sirenes overbodig vinden.
Ik durf dat te betwijfelen.Omdat het dus iets is wat chronisch is (pijnklachten bijvoorbeeld) waar dus de huisarts even naar moet kijken, en niet iets levensbedreigends waarvoor een vervoer noodzakelijk is... maar wij hebben beperkt de mogelijkheid voor pijnstilling, vandaar de huisarts dan even tp...
Bijzonder vaak moet ik naar meldingen, die in eerste instantie via 112 zijn binnengekomen, waar de ambulance ter plaatse is, maar toch vraagt of de huisarts langs wil komen.
Als ik ze te plaatse vraag waarom ze niet hebben vervoerd, maar toch beoordeling van een arts willen, is het vrijwel altijd: "Ja, ik denk dat het niets is, maar laat voor de zekerheid toch maar de huisarts even kijken." Let wel: dan is er reeds uitgebreid anamnese en lichamelijk onderzoek gedaan.
En daarom lijkt het mij stug dat er 112-meldingen zijn waar iemand in paniek om een ambulance vraagt en er vervolgens geen rit wordt gehonoreerd...
Ik zou deze vraag eerder zien in de zin van bekwaam...
In feite ben je zolang je voldoet aan de eisen/regels/opleidingen... die er gesteld worden, bevoegd en bekwaam. Thans dat wordt je geacht.
In hoeverre het verantwoord is. Tja, .... Of je nu wel of niet met spoed rijdt, HAP of Ambuchauffeur bent, verantwoorden rijden heb je zelf in de had !
Ik kan me echter indenken dat bepaalde vaardigheden die je met spoedrijden aanspreekt, wat moeilijker aan te spreken zijn als je zelden tot nooit met spoed rijdt. En mogelijk dat je je als chauffeur ook minder prettig voelt ?
Misschien bedoel je hetzelfde... Bevoegd ben je door opleiding enzovoorts. Bekwaam is veel subjectiever. Als voorbeeld: ik ben bevoegd om een maagsonde in te brengen, maar heb dit al zo'n tijd niet gedaan dat ik mezelf niet meer bekwaam acht. Dit geldt voor spoedrijden net zo en is waarschijnlijk hoe CM het bedoelt. Echter kan je jezelf ook bekwaam houden op andere manieren door bijvoorbeeld bijscholing, maar ook tijdens gewone ritten stilstaan bij 'hoe je het zou doen als het een spoedrit was'. Maar nogmaals, bekwaam is een subjectief begrip.
Voordat de HAP bij ons spoed is gaan rijden is er een onderzoek gedaan naar de haalbaarheid ervan. Één van de vragen die naar boven kwam was inderdaad: hoe staat het met de geoefendheid van de chauffeurs? Rijden zij voldoende A1/U1 ritten om geoefend te blijven?
Misschien bedoel je hetzelfde... Bevoegd ben je door opleiding enzovoorts. Bekwaam is veel subjectiever. Als voorbeeld: ik ben bevoegd om een maagsonde in te brengen, maar heb dit al zo'n tijd niet gedaan dat ik mezelf niet meer bekwaam acht. Dit geldt voor spoedrijden net zo en is waarschijnlijk hoe CM het bedoelt. Echter kan je jezelf ook bekwaam houden op andere manieren door bijvoorbeeld bijscholing, maar ook tijdens gewone ritten stilstaan bij 'hoe je het zou doen als het een spoedrit was'. Maar nogmaals, bekwaam is een subjectief begrip.
Sprak deze week iemand die gaat over de U1 ritten van HAP. Gemiddeldt rijd een HAP-ACH 0,5 ritten per maand met OGS(noorden des lands). Lijkt mij gewoon levens gevaarlijk! ondanks wat scholings wat ze dan krijgen, kun je na mijn idee nooit goed spoed rijden. Ik hoor hier op dit forum mensen praten dat de HAP naar 112 meldingen wordt gestuurd? Dit heb ik als ACH nog nooit meegemaakt, soms in zeldzame gevallen assisteren ze bij een reanimatie, maar dit heb ik nog niet mogen meemaken.
Sprak deze week iemand die gaat over de U1 ritten van HAP. Gemiddeldt rijd een HAP-ACH 0,5 ritten per maand met OGS(noorden des lands). Lijkt mij gewoon levens gevaarlijk! ondanks wat scholings wat ze dan krijgen, kun je na mijn idee nooit goed spoed rijden. Ik hoor hier op dit forum mensen praten dat de HAP naar 112 meldingen wordt gestuurd? Dit heb ik als ACH nog nooit meegemaakt, soms in zeldzame gevallen assisteren ze bij een reanimatie, maar dit heb ik nog niet mogen meemaken.
Waarom zou je de HAP niet op 112 meldingen kunnen laten rijden? vooral in afgelegen dorpjes... waar een ambulance er zo'n 10/14 min over doet om op locatie te komen... Samenwerking tussen ambulance en Hap is goed... en voor diegene die hulp nodig heeft is het ook alleen maar positief..
Beste Rooster,Uit ervaring weet ik dat oefeningen met OGS een wassen neus is, dus moet je het echt hebben van je ervaringen, en die doe je niet op met 1 ogs rit per maand. Verder rij ik tussen de 25 en 50 spoed ritten per maand en de nonchalance staat echt niet toe, anders moet je een ander vak zoeken.
Tja. Ik kan niet over het noorden praten, maar in amsterdam zijn er zo'n 700 U1 ritten van de HAP per jaar. Dat is zo'n twee per dag, verdeeld over zeven wagens (die niet allemaal alle diensten rijden). Grof gezegd rijden we hier per wagen twee tot drie U1 ritten per week. Is dat genoeg 'oefening'? Wanneer is het te weinig? En wanneer is het teveel? Wanneer slaat de nonchalance toe?
En wat doen we met al die andere diensten die zelden met toeters en bellen rijden? ProRail, EOD. Er zijn ook regio's waar de brandweer maar een paar keer per week met prio1 rijdt...Goeie vraag, Mischien moeten we ons toch eens/weer afvragen wat de meerwaarde(afwegen extra risco's tegen tijdwinst) is voor sommige diensten met met ogs te gaan rijden. Voor de HAP vind ik het in elk geval een vraag stuk.
Naar jouw idee kunnen ze daar nooit goed spoed rijden, maar ik ben wel benieuwd naar wat meer inhoudelijke uitspraken. Wat mankeert er aan de opleiding, bijvoorbeeld. En zie alle bovenstaande 'wedervragen'. Jij kan er als professional vast wel goede uitspraken over doen en dan kan er ook iets goeds mee gebeuren....Ik ben niet echt bekend met welke opleiding de HAP-CH krijgen, maar ik weet dat er in de praktijk nog steeds niet met ogs geoefend mag worden. Hier valt na mijn idee veel winst tehalen, en kun je onder gecontroleerde omstandig heden ervaring opdoen.
In zo'n rustige regio (en misschien overal) is er wellicht veel winst te behalen als een ACH af en toe 'les' geeft aan de HAP chauffeurs. Het zou zeker goed zijn voor de collegialiteit en samenwerking!....Helemaal mee eens! Ik merk dat er (voor al met de oudere collegas van mij) nog wat oud zeer is van vroeger, en zou het goed zijn dat we nader tot elkaar zouden komen dmv "les" geven/ervaringen uit delen.
Ik ben niet echt bekend met welke opleiding de HAP-CH krijgen, maar ik weet dat er in de praktijk nog steeds niet met ogs geoefend mag worden. Hier valt na mijn idee veel winst tehalen, en kun je onder gecontroleerde omstandig heden ervaring opdoen.
Hallo gezellige mensen van dit Forum,Dat kun je ook niet zien als ze geen OGS voertuig hebben.
Ik heb zelf 4jr lang met plezier mogen rijden bij de HAP, reed regio Hilversum (Blaricum) en in Brabant.
Nu moet ik zeggen dat we in Hilversum al voor een koortslip A1 mochten, en in Brabant voor bepaalde dingen zoals Hypo, koortsstuip en dergelijke.
Maar waarom rijd een HAP-auto met spoed? Okay op verzoek van de MKA snap ik het, maar de huisartsen rijden toch ook niet met spoed bij hun eigen praktijk.
Hallo gezellige mensen van dit Forum,
Ik heb zelf 4jr lang met plezier mogen rijden bij de HAP, reed regio Hilversum (Blaricum) en in Brabant.
Nu moet ik zeggen dat we in Hilversum al voor een koortslip A1 mochten, en in Brabant voor bepaalde dingen zoals Hypo, koortsstuip en dergelijke.
Maar waarom rijd een HAP-auto met spoed? Okay op verzoek van de MKA snap ik het, maar de huisartsen rijden toch ook niet met spoed bij hun eigen praktijk.
😳 Toen ik een klein jochie was, logeerde ik wel eens bij een oom en tante in Gelderland. Zij waren huisarts en moesten toch regelmatig met spoed ergens heen. Tegenwoordig kan dat met OGS maar toen hadden ze alleen een bordje "arts naar spoedgeval".
Maar waarom rijd een HAP-auto met spoed? Okay op verzoek van de MKA snap ik het, maar de huisartsen rijden toch ook niet met spoed bij hun eigen praktijk.
Altijd lachen als een beginnende ziekenwagen chauffeur mij terecht wijst dat de hap niet met spoed zou moeten rijden omdat we de ervaring niet hebben..."proest" Jongen, Ik reed al op een taxi toen je moeder je luier nog stond te verschonen. Met andere woorden: Ik word een beetje moe van die discussie van wel of geen spoed rijden voor de hap.Hoeveel taxi's rijden met blauw blauw? Toch echt een andere tak van sport.
Hoeveel taxi's rijden met blauw blauw? Toch echt een andere tak van sport.
Ongeveer 5% als je alleen de VZA taxi's al rekent. Verder zijn her en der in den lande taxi's ingericht voor dagelijks vervoer maar ook voor vervoer van MMT of artsen. O0Zie: VZA Meertaxi uitgerust met blauwe lichtbalken (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=21901.msg559645#msg559645)
Als ik de jonge honden van de ambu soms zie rijden, denk ik bij mezelf, je moet nog een hoop leren.
Zie: VZA Meertaxi uitgerust met blauwe lichtbalken (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=21901.msg559645#msg559645)
Ongeveer 5% als je alleen de VZA taxi's al rekent. Verder zijn her en der in den lande taxi's ingericht voor dagelijks vervoer maar ook voor vervoer van MMT of artsen. O0
Sprak deze week iemand die gaat over de U1 ritten van HAP. Gemiddeldt rijd een HAP-ACH 0,5 ritten per maand met OGS(noorden des lands). Lijkt mij gewoon levens gevaarlijk! ondanks wat scholings wat ze dan krijgen, kun je na mijn idee nooit goed spoed rijden.
Ik vraag me eigenlijk wel eens af waarom een huisarts op zaterdag (buiten kantooruren) spoedritten heeft met A1, en op maandag middag om 13:00 er geen enkele huisarts een chauffeur is voor spoedritten en daar kennelijk dus geen behoefte, of noodzaak aan is (spoedritten).Omdat er tijdens kantooruren meer Ambulance's en huisartsen beschikbaar zijn dan in het weekend misschien?
Wat ik ook niet echt begrijp is waarom mensen bij noodgevallen het nummer van de huisarts gaan opzoeken en hem/haar bellen en niet gewoon 112 bellen.Omdat de mensen meer "een relatie" hebben met hun huisarts dan met 112.
Bij een melding haalt de brandweerman met de piketauto de huisarts op en dan kunnen ze samen op pad. Gewoon maar een idee wat me te binnen schoot.Lekker loslaten dat idee.....
Lekker loslaten dat idee.....
Waarom een brandweerman koppelen aan een huisarts? Gooi dan de disciplines lekker door elkaar en laat de Politie ook nog wat doen :-)
De HAP Chauffeur is een vakgebied geworden sinds 2001 waarin ook medisch assisteren een handeling geworden is.
Omdat er tijdens kantooruren meer Ambulance's en huisartsen beschikbaar zijn dan in het weekend misschien?
en als je belt voor een ambulance sturen ze geen huisarts omdat de ambulance niet beschikbaar isSorry dat ik je beeld even ga wijzigen, dat gebeurd wel in de praktijk ;)
Aantal Ambulances lijkt me een onzinnig argument want dat weet ik als burger in nood niet die moet kiezen welk nummer ik eens zal gaan bellen, en als je belt voor een ambulance sturen ze geen huisarts omdat de ambulance niet beschikbaar is. HAP is ook helemaal niet bedoelt om spoedritten van Ambulances over te nemen. (Wel om het aantal ritten te verminderen natuurlijk, zaken die niet kunnen wachten tot maandag, maar ook geen ambulance waard zijn.)
Aantal huisartsen lijkt me ook niet echt heel plausibele verklaring voor het wel of geen spoedritten. Omdat er meer huisartsen zijn hoeven ze ineens geen spoedritten meer uit te voeren????
Hier gebeurt dat dus wel. Op het moment dat er echt geen ambu beschikbaar is wordt de HAP gestuurd worden. Mocht er dan toch nog een ambu nodig zijn kunnen deze vaak met A2 tp komen wat voor de MKA weer prettig is. En wat denk je wat er gebeurt als alle U1 getriageerde ritten automatisch doorgeschoven worden naar de ambu? Dan mogen ze het huidige wagenpark en personeel wel flink uitbreiden. En de burger in nood gaat echt niet moeilijk doen of het nu een ambu of een HAP is...ze zijn blij dat er hulp is.
Wat maakt het nu uiteindelijk uit of nu een ambu of een HA met A1/U1 naar een patient gaan die bv een hypo heeft. Ze zijn beide in staat om deze patient te helpen.Je kan bijna zeggen dat als je wilt dat de HAP chauffeurs "beter" spoed gaan rijden en zo meer geoefend blijven er veel meer vanuit de MKA's A/U1 zulk soort ritten worden doorgeschoven.
Waarom een brandweerman koppelen aan een huisarts? Gooi dan de disciplines lekker door elkaar en laat de Politie ook nog wat doen :-)
De HAP Chauffeur is een vakgebied geworden sinds 2001 waarin ook medisch assisteren een handeling geworden is.
Omdat de huisarts in zijn eigen praktijk met een populatie van ongeveer een 2000 tot 4000 patiënten praktisch er tussenin werkt en daarom redelijk snel ter plaatse is omdat er over het algemeen een gebiedje van 1 tot 2 vierkante kilometer moet worden gedekt..
In de weekend situatie spreek je voor de visite-arts plots over een populatie van 250.000 tot 350.000 patiënten in een gebied dat enkele tientallen vierkante kilometers groot is.
Ruud
Ik moet de reactie van Bart onderschrijven.
Genoeg adequate huisartsen.
Ik zal nog een stukje verder gaan in mijn observatie (en ja, dat mag ik, omdat ik eerst HBO-Verpleegkunde heb gestudeerd (duaal) en daarna pas ben overgestapt naar Geneeskunde):
De verpleegkundigen die altijd iets te zeuren hebben over Huisartsen, zijn met name degenen die via de IC-route op de ambulance zijn gekomen. Zij varen op de gedachte dat ze slimmer zijn dan een arts. Dat komt, omdat ze op de IC vaak geconfronteerd werden met een jonge, onervaren arts-assistent, die (inderdaad), lang niet alles wist van de technische aspecten.
De verpleegkundigen die via de SEH-route op de ambulance komen, zijn vaak veel beter in het inschatten van de waarde van de andere discipline.
En dan weer even ontopic: mijn 'heftige' rit van laatst (ambulance 15-713):
Oproep via C2000 van de MKA: Geen ambulances beschikbaar en wij het dichtst in de buurt van iemand met een tongbloeding. Blijkt een 1/4 van z'n tong verwijderd te zijn vanwege een tumor. Netjes een week fraxiparine en nu weer gestart met een oplaaddosis coumarines. Wat krijg je dus: een niet te stelpen bloeding. Bij aankomst al fors bloedverlies. Ik geef de situatie door aan de MKA en krijg als reactie: "Fijn dat je het even doorbelt, maar ik heb nog steeds niets beschikbaar. Zal m'n best doen de auto uit Delft voor je vrij te maken (mocht je niet ter plaatse bekend zijn: Delft is een stukkie rijden van Scheveningen)."
Met andere woorden: Jullie staan er alleen voor en zorg maar dat je de situatie meester blijft.
Dus gelukkig maar dat er in no-time een infuus inzat en de zak NaCl aanhing. Daarnaast met een stapel gaasjes in de mond toch proberen enige tegendruk te geven. Het was een bende (overal bloed), maar de situatie was onder controle.
Ik denk dat iedere verpleegkundige die dan nog zegt: "Als jullie al het werk al hebben gedaan, dan maakt dat ons alleen nog maar een veredelde taxi.", compleet niet doorheeft hoe het werkt. De HAP is een (wellicht nieuwe) schakel in de professionele acute zorg en geen concurrent.
Ik moet de reactie van Bart onderschrijven.
Genoeg adequate huisartsen.
Ik zal nog een stukje verder gaan in mijn observatie (en ja, dat mag ik, omdat ik eerst HBO-Verpleegkunde heb gestudeerd (duaal) en daarna pas ben overgestapt naar Geneeskunde):
De verpleegkundigen die altijd iets te zeuren hebben over Huisartsen, zijn met name degenen die via de IC-route op de ambulance zijn gekomen. Zij varen op de gedachte dat ze slimmer zijn dan een arts. Dat komt, omdat ze op de IC vaak geconfronteerd werden met een jonge, onervaren arts-assistent, die (inderdaad), lang niet alles wist van de technische aspecten.
De verpleegkundigen die via de SEH-route op de ambulance komen, zijn vaak veel beter in het inschatten van de waarde van de andere discipline.
En dan weer even ontopic: mijn 'heftige' rit van laatst (ambulance 15-713):
Oproep via C2000 van de MKA: Geen ambulances beschikbaar en wij het dichtst in de buurt van iemand met een tongbloeding. Blijkt een 1/4 van z'n tong verwijderd te zijn vanwege een tumor. Netjes een week fraxiparine en nu weer gestart met een oplaaddosis coumarines. Wat krijg je dus: een niet te stelpen bloeding. Bij aankomst al fors bloedverlies. Ik geef de situatie door aan de MKA en krijg als reactie: "Fijn dat je het even doorbelt, maar ik heb nog steeds niets beschikbaar. Zal m'n best doen de auto uit Delft voor je vrij te maken (mocht je niet ter plaatse bekend zijn: Delft is een stukkie rijden van Scheveningen)."
Met andere woorden: Jullie staan er alleen voor en zorg maar dat je de situatie meester blijft.
Dus gelukkig maar dat er in no-time een infuus inzat en de zak NaCl aanhing. Daarnaast met een stapel gaasjes in de mond toch proberen enige tegendruk te geven. Het was een bende (overal bloed), maar de situatie was onder controle.
Ik denk dat iedere verpleegkundige die dan nog zegt: "Als jullie al het werk al hebben gedaan, dan maakt dat ons alleen nog maar een veredelde taxi.", compleet niet doorheeft hoe het werkt. De HAP is een (wellicht nieuwe) schakel in de professionele acute zorg en geen concurrent.
Hoi Spades,
Ik denk er ook niet teveel aan en wat je idd ook aangeeft,de arts is en blijft te alle tijden eindverantwoordelijke.
Op onze post(Naaldwijk) vinden de artsen het een prima keus om met OGS te rijden,de CPA vindt dat ook erg fijn zo kunnen wij ook bijspringen bij een noodsituatie.
Klopt niet alle artsen vinden onze blauwe balk fijn,maar de meeste artsen(vooral de wat jongere) vinden het juist wel weer fijn.
Op onze andere post waar wij zonder OGS rijden,daar zijn nu heel veel artsen(vooral waarneemers) die graag willen zien dat ze daar ook een blauwe balk krijgen,de oudere artsen willen dat (nog)nie. Het wordt vervolgd!
Thnx voor je reactie.
Ik Ik zou ook, net als jij zien dat huisartsen wat vaker met U1 durfden te rijden en dat er een protocol komt voor bijvoorbeeld auto ongelukken. Naast de Fend-off kunnen wij niet zoveel denk ik bij een auto ongeval en dat is jammer want dat stralen we niet uit in het geel. Al is het maar starten met de triage.
Het was mij al bekend..maar mag ik het nogmaals schokkend vinden dat een bepaalde categorie HA's het niet prettig vindt om met prio 1 te rijden..? Of gereden te worden?
We hebben het hier over U1-meldingen, oftewel spoedritten. Gordeltje om, ontspannen en laat je chauffeur z'n werk doen; je z.s.m. veilig en redelijk comfortabel ter plaatse brengen. Daar is hij of zij voor opgeleid. Zodra dit soort basiswerk te spannend wordt / is, moet je met deze acute (zij)tak stoppen. Blijf in je praktijk.
We hebben het hier over U1-meldingen, oftewel spoedritten. Gordeltje om, ontspannen en laat je chauffeur z'n werk doen; je z.s.m. veilig en redelijk comfortabel ter plaatse brengen. Daar is hij of zij voor opgeleid. Zodra dit soort basiswerk te spannend wordt / is, moet je met deze acute (zij)tak stoppen. Blijf in je praktijk.
.
Je moet in je achterhoofd houden dat Huisartsen in bepaalde regio's verplicht zijn een aantal diensten te draaien op de HAP van hun regio zodat zij de HAP draaiende houden die voorkomt dat ze om 1 uur 's nachts naar hun acuut dyspnoeische terminale patiënt moeten waarbij de patiënt veeeels te laat heeft aangeklopt voor hulp bij end-of-life care..
waarbij de patiënt veeeels te laat heeft aangeklopt voor hulp bij end-of-life care..
Er zijn ook huisartsen die hun diensten afkopen/een waarnemer inhuren toch?
Er zijn ook huisartsen die hun diensten afkopen/een waarnemer inhuren toch?
Idd er zijn nog een aantal posten die zonder OGS rijden maar wel U1/A1 ritten rijden.
Ik geloof dat er in nederland zo 5 posten zijn waarvan ik weet dat ze zonder OGS rijden,dit omdat ze geen toestemming van de MKA krijgen of het bestuur huisartsten van de HAP het nog niet willen.
Wel hebben de meesten HAP posten OGS op de wagen,maar van de posten die nog zonder rijden zitten ze weleenswaar op de auto en werkt alles maar mogen nog niet met OGS rijden van de MKA/Bestuur.
Beetje krom dat ze dan wel de U1/A1 ritten rustg aan gaan rijden!! ^-^
Waarom zou een MKA dat niet goed vinden?
Nu bezorgt de MKA zichzelf alleen maar werk omdat dit meer huisartsenritjes oplevert voor een ambulancedienst, er van uitgaande dat de regie/triagearts de "echte" U1 tjes doorzet naar de MKA aangezien daar ook gewoon 15 minuten voor staat.
RemRoof
Idd raar dat er in sommige regio's door de mka geen toestemming gegeven wordt. Maar hun wel worden gevraagd om voor de mka een A1 rit te rijden ivm geen beschikbare auto's.
Ik hoorde dat het verplicht gaat worden de de HAP met toeters en bellen moeten rijden weet niet of dit uiteraard waar is.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat huisartsenritten worden afgehandeld door huisartsen. :-X
RemRoof
Paar weken geleden de huisarts bij mij in de straat met OGS naar een patiënt zien rijden. Ik snap echter niet helemaal waarom. Ambulance was al reeds te plaatse en was zonder spoed aan komen rijden (ik kan de ambu van verre horen aankomen). Patiënt was in zijn laatste uren, maar had wel veel pijn. Zou het kunnen dat de huisarts vanwege pijnbestrijding met OGS aankwam, welke de ambu niet mocht toedienen? Of zou het een eigen initiatief melding zijn geweest?
Naar de reden voor de A1 rit kun je als buitenstaander alleen maar gissen.Thanks voor je antwoord O0 Ik weet dat een eigen initiatief melding niet bestaat, bedoelde meer op eigen initiatief op deze manier gereageerd.
Wel is het zo dat een "eigen initiatief melding" niet bestaat en de A1 rit aangevraagd moet worden bij de meldkamer en alleen na toekenning van een ritnummer door de meldkamer de OGS rit uitgevoerd mag worden.
Het komt voor dat de ambupleeg ter plaatse met spoed een arts ter plaatse nodig had.
Ruud
Thanks voor je antwoord O0 Ik weet dat een eigen initiatief melding niet bestaat, bedoelde meer op eigen initiatief op deze manier gereageerd.
Thanks voor je antwoord O0 Ik weet dat een eigen initiatief melding niet bestaat, bedoelde meer op eigen initiatief op deze manier gereageerd.Citaat: kaasje (Gisteren om 12:43:50)
Paar weken geleden de huisarts bij mij in de straat met OGS naar een patiënt zien rijden. Ik snap echter niet helemaal waarom. Ambulance was al reeds te plaatse en was zonder spoed aan komen rijden (ik kan de ambu van verre horen aankomen). Patiënt was in zijn laatste uren, maar had wel veel pijn. Zou het kunnen dat de huisarts vanwege pijnbestrijding met OGS aankwam, welke de ambu niet mocht toedienen? Of zou het een eigen initiatief melding zijn geweest?
Met A1 een huisarts ter plekke krijgen? Ik ken daar geen enkele relevante indicatie voor.
Er zijn voldoende indicaties te bedenken waarom de HAPs in Nederland wel OGS ritten zouden moeten uitvoeren:
1 afstanden in de dienst zijn groter dan in de dag praktijk, waardoor huisartsgeneeskundige spoedsituaties nu niet meer binnen een bepaalde tijd kunnen worden verzorgd
2 de haps fungeren als een rapid responder in de acute zorgketen; waarbij gedacht kan worden aan casus waarbij niet altijd vervoerd hoeft te worden ( hypoglycaemie, koortsstuip, of acute dyspnoe bij COPDers, of acute zorgvragen bij patienten die een comfort beleid nastreven en niet meer willen worden vervoerd)
3: kosten; de inzet van een spoedvisite van de hap is een stuk voordeliger dan een spoedinzet van een ambulance. bij een zorgvraag zoals hierboven, komt dat de kosten van de zorg ten goede, en kan bovendien de ambulance gespaard worden voor een inzet waar deze echt nodig is, en zo de aanrijtijd hier naar toe verbeterd worden.
Hier ben ik het roerend mee eens. Het is echter niet de realiteit.
Voorbeeld één: een dokterassistente neemt de tijd om een rit te triageren bij de HAP. Daar is, op zich, niets mis mee. Na 5 minuten komt zij uit op een U1 urgentie en de patient bevindt zich op de rand van het verzorgingsgebied. Het resultaat, de regiearts van HAP besluit om een ambulance te laten sturen omdat ze toch niet meer op tijd kunnen komen. Cijfers, hé... die zijn bepalend. De arme patient krijgt vervolgens een ambulanceverpleegkundige aan zijn bed waar hij helemaal niet om heeft gevraagd en er zeker niet bij gebaat is. Vervolgens spreken we van een 'geslaagde' inzet omdat er geen overschrijding heeft plaatsgevonden.
Voorbeeld twéé: De rapid responder functie bestaat hier op papier. Ik heb het nooit in de praktijk gezien. Meldingen van koortsstuipen, hypoglykemie en ernstige COPD (COPD wordt immers door het systeem als ABC instabiel aangemerkt) worden juist doorgestuurd vanuit de HAP naar de MKA. Er is afgesproken dat de MKA centralist deze meldingen moet aannemen en mag niet in discussie gaan.
M.i. is de kerntaak van een ambulancedienst het vervoeren van instabiele zieken en gewonden. Daarom is het moeilijk te verkroppen dat, mede door het bovenstaande, een kind wordt overreden in het buitengebied en de eerste ambulance pas na een halfuur terplaatse is. Omdat het vanuit een andere regio moet komen. De ambulances van de betreffende regio waren, ten tijde van het ongeval, allemaal bezet met huisartsenritten.
Gewoon 1 alarmnummer voor medische spoed buiten het ziekenhuis. De melding door proqa rammelen; de meldkamer ambulancezorg geeft de melding uit aan huisartsen in dienst van de ambulancedienst of aan een ambulancevoertuig.
De HAP gewoon HAP(ost) laten zijn en alle zwaaillampautootjes afpakken ;). Je kan gelijk de HAP-chauffeur afschaffen omdat je huisartsen aanneemt in bezit van rijbewijs.
Hier ben ik het roerend mee eens. Het is echter niet de realiteit.
Voorbeeld één: een dokterassistente neemt de tijd om een rit te triageren bij de HAP. Daar is, op zich, niets mis mee. Na 5 minuten komt zij uit op een U1 urgentie en de patient bevindt zich op de rand van het verzorgingsgebied. Het resultaat, de regiearts van HAP besluit om een ambulance te laten sturen omdat ze toch niet meer op tijd kunnen komen. Cijfers, hé... die zijn bepalend. De arme patient krijgt vervolgens een ambulanceverpleegkundige aan zijn bed waar hij helemaal niet om heeft gevraagd en er zeker niet bij gebaat is. Vervolgens spreken we van een 'geslaagde' inzet omdat er geen overschrijding heeft plaatsgevonden.
Voorbeeld twéé: De rapid responder functie bestaat hier op papier. Ik heb het nooit in de praktijk gezien. Meldingen van koortsstuipen, hypoglykemie en ernstige COPD (COPD wordt immers door het systeem als ABC instabiel aangemerkt) worden juist doorgestuurd vanuit de HAP naar de MKA. Er is afgesproken dat de MKA centralist deze meldingen moet aannemen en mag niet in discussie gaan.
M.i. is de kerntaak van een ambulancedienst het vervoeren van instabiele zieken en gewonden. Daarom is het moeilijk te verkroppen dat, mede door het bovenstaande, een kind wordt overreden in het buitengebied en de eerste ambulance pas na een halfuur terplaatse is. Omdat het vanuit een andere regio moet komen. De ambulances van de betreffende regio waren, ten tijde van het ongeval, allemaal bezet met huisartsenritten.
En gelijk kosten besparen met de voertuigen. Van dit:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi404.photobucket.com%2Falbums%2Fpp121%2FJerommeke88%2F1-34.jpg&hash=5a7ef64c4303f9fcb5e71efd67520152)
naar dit:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.sicar.cz%2Fambulance%2Frandez%2Fsmart%2F001.jpg&hash=e55f6032419fc63ec812d95ab5834e94)
Ik vind het idee van Oma een goed idee, morgen invoeren. Heeft de huisarts ook meer tijd voor zijn patiënten.
Een hoop slap gezever later: respecteer elkaar als ketenpartners. en realiseer je dat een ieder zijn eigen niche heeft waarin het zijn stinkende best doet om goede zorg te leveren. De kunst is om de overlappende casus zodanig te trieeren dat de overlap zo klein mogelijk blijft, en we kosten technisch, logistiek technisch en medisch verantwoord zorg kunnen leveren. De HAP vervult hierin, net als de ambulance een belangrijke taak.
Ik vind het idee van Oma een goed idee, morgen invoeren. Heeft de huisarts ook meer tijd voor zijn patiënten.En dan gooien we gewoon ff 400/500 chauffeurs in de ww. e050
En dan gooien we gewoon ff 400/500 chauffeurs in de ww. e050
Mensen die staan voor hun vak en een belangrijke bijdrage leveren in/aan de 1e lijns gezondheidszorg buiten kantooruren. O0
Zie de artsen al rijden in onze regio. Weten nu vaak al niet eens waar we rijden, laat staan als ze alleen op pad gaan.
Maandag tot vrijdag van 9:00 tot 17:00 lukt het ze immers ook zonder chauffeur. Sterker nog, het heet toch niet voor niets huisarts.En een huisarts zit op een vaste locatie, meestal in eigen dorp/wijk. Weet daar goed de weg, kent zijn eigen patiënten. Dat is iets anders dan een gebied van vele duizenden Km2. Maar laat ze maar allemaal naar de SEH gaan, kunnen we met elkaar nog meer premie gaan betalen, en vraag ik wel bijstand aan.
Ik betwijfel je stelling dat er méér mensen ingestuurd zouden worden als de HAP-arts zonder chauffeurs zouden moeten werken.
Dus je stelt dat de artsen het makkelijk alleen kunnen doen, geef ze de sleutel van onze voertuigen maar en dan komt het goed.
Wish you luck.
99% van de artsen is er blij mee dat er extra handjes zijn aan het bed. En qua kosten scheelt het ook een behoorlijk stuk, of je iemand naar het zkh laat gaan, of je kan het als HA thuis af.
Maar je hebt gelijk, Doha is geen Nederland, dus daar zal dat wel werken.
En een huisarts zit op een vaste locatie, meestal in eigen dorp/wijk. Weet daar goed de weg, kent zijn eigen patiënten. Dat is iets anders dan een gebied van vele duizenden Km2. Maar laat ze maar allemaal naar de SEH gaan, kunnen we met elkaar nog meer premie gaan betalen, en vraag ik wel bijstand aan.Om de weg te kennen hebben we tegenwoordig navigatie (die de chauffeurs ook gewoon gebruiken, plaatselijke kennis is geen eis voor de chauffeurs) en mét chauffeur kent de arts de patiënten nogsteeds niet. Dat zijn dus niet echt sterke argumenten vóór de chauffeurs.
En een huisarts zit op een vaste locatie, meestal in eigen dorp/wijk. Weet daar goed de weg, kent zijn eigen patiënten. Dat is iets anders dan een gebied van vele duizenden Km2. Maar laat ze maar allemaal naar de SEH gaan, kunnen we met elkaar nog meer premie gaan betalen, en vraag ik wel bijstand aan.
Maandag tot vrijdag van 9:00 tot 17:00 lukt het ze immers ook zonder chauffeur. Sterker nog, het heet toch niet voor niets huisarts.
Even voor mijn beeldvorming:
Hoe is het nu op werkdagen geregeld? De huisarts heeft dan geen chauffeur met OGS. Wordt dan nagenoeg alles doorgezet naar de MKA?
Alles valt en staat bij de regelgeving en de inrichting van de huisartsenpost structuur in de avond-, weekend- en nachturen. Sinds in het Nederlandse systeem de huisarts de poortwachterfunctie heeft, én dus de plicht heeft iedere patiënt die zich meldt te behandelen, zit hem daar ook het grote probleem. De wachtkamer die vol zit met niet urgente zaken die makkelijk de volgende dag in de huisartsenpraktijk gezien kunnen worden bijvoorbeeld. Het acute karakter van de diensturen van de huisarts is daardoor ook beperkt. Daarnaast zorgt de invoering van het NTS (Nederlands triage systeem) ervoor dat de triage assistent nog sneller een ambulance inzet in plaats van een huisarts ter plaatse laten komen. En uiteindelijk rijdt de huisarts zelden een U1 rit.
Vergeet ook niet dat overdag huisartsen vaak ook heel de dag in de praktijk met patiënten bezig zijn. Het is niet alsof ze heel de tijd klaar zitten om in de auto te stappen. Door de jaren heen heb ik gemerkt dat mijn huisartsen erg terughoudend zijn met huisbezoeken. Patiënt krijgt vaak 3 opties: Zelf naar de praktijk komen, huisbezoek 3 uur later als de dokter een gaatje heeft of ambulance bij kritische zaken.
Beste "oma",
Het systeem waarmee in Qatar gewerkt wordt, klinkt zoals je het brengt nog niet zo verkeerd.
Hoe is e.e.a. ten aanzien van (bij)scholing dan geregeld ? Ik begrijp het immers goed dat je 2 verschillende huisartsen ( soorten ) hebt.
Die welke op de praktijk werkt en die welke "aan huis komt" ?
In Nederland is "1" huisarts die zich in veel zaken bevoegd en bekwaam kan houden, ook qua acute geneeskunde.
Als "eigen ondernemer" bepaalt deze helaas zelf wat wel en niet ...
Ze zouden HAP chauffeurs kunnen omscholen tot ambulance chauffeurs, we hebben immers een chronisch tekort aan ambulances. Zo heel verschillend zijn vakken van een HAP en een ambulance chauffeur immers niet.
Beide zitten op het zelfde opleidingsniveau, beide kunnen ze rijden in een auto met OGS, beide hebben ze een beperkte medische opleiding waarmee ze in staat zijn een medisch professional (huisarts of ambulance chauffeur) te ondersteunen.
Dat rijbewijs kun je halen :) zet er gewoon een opleidingsclausule in het contract. Als je binnen 2 jaar uit dienst gaat moet je een deel terug betalen bijvoorbeeld.Zo is het ook weer.
Ze zouden HAP chauffeurs kunnen omscholen tot ambulance chauffeurs, we hebben immers een chronisch tekort aan ambulances. Zo heel verschillend zijn vakken van een HAP en een ambulance chauffeur immers niet.
Beide zitten op het zelfde opleidingsniveau, beide kunnen ze rijden in een auto met OGS, beide hebben ze een beperkte medische opleiding waarmee ze in staat zijn een medisch professional (huisarts of ambulance chauffeur) te ondersteunen.
Zou huisartsen uitvragen via pro qa niet kunnen helpen? Huisarts krijgt op de zelfde indicatie een ambulance als wanneer iemand hem zou krijgen door 112 meldingen. Als ik geen ambu zou krijgen voor een melding, dan de huisarts ook niet. Om ze tegemoet te komen kun je huisartsen op verzoek altijd een B rit aanbieden.
Dat zou kunnen maar veel HAP-ritten hebben toch enige urgentie. Denk bijvoorbeeld aan een hypoglykemie. De ambulance zal dan toch gaan rijden.Maar dat voorbeeld is geen probleem. Als het zonder tussenkomst van de HAP ook A1 of A2 zou zijn mag de huisarts ook gewoon een ambu met de zelfde prio krijgen. Maar wanneer ik als leek een melding doe waarbij ik te horen krijg dat er geen ambulance komt, dan moet een huisarts ook geen A1 of A2 voor de zelfde melding krijgen.
Het probleem zit in de inrichting van het systeem: toenemende vraag naar geriatrische, psychiatrische en huisartsenzorg, terwijl de acute zorg niet opnieuw is ingericht. Je hoeft geen genie te zijn om te kunnen bedenken dat dit vroeg of laat gaat schuren.
Maar dat voorbeeld is geen probleem. Als het zonder tussenkomst van de HAP ook A1 of A2 zou zijn mag de huisarts ook gewoon een ambu met de zelfde prio krijgen. Maar wanneer ik als leek een melding doe waarbij ik te horen krijg dat er geen ambulance komt, dan moet een huisarts ook geen A1 of A2 voor de zelfde melding krijgen.
Dat klopt, maar zoals wij op andere plekken ook hebben kunnen lezen hebben de MMA's aan de coderingen van ProQa lage inzetcriteria gehangen. Dus wij krijgen snel een ambulance en de huisarts dan ook.
Het komt uiteraard ook omdat men in Nederland maar 2 prioriteiten kent, A1 en A2. Een andere verbetering zou zijn om alle medische spoedmeldingen via 112 te laten lopen. De burger belt bij medisch spoed 112, bij geen spoed het landelijk nummer voor de huisartsenpost.
Dat hoeft helemaal niks uit te maken. Er is geen enkele reden waarom je niet met 1 landelijke nummer kunt werken.
Geen gek idee, daarom doet RAV Ijsselland dit al ;). Grootste verschil is het C rijbewijs dat voor sommige gele busjes nodig is.
Dat rijbewijs kun je halen :) zet er gewoon een opleidingsclausule in het contract. Als je binnen 2 jaar uit dienst gaat moet je een deel terug betalen bijvoorbeeld.
Het reeds hebben van een C rijbewijs is dat ook niet ineens synoniem voor een flinke dosis rijervaring ?Hoeft niet perse zo te zijn. Een taxichauffeur kan meer ervaring hebben. Ook ken ik mensen die tijdens hun studie bij de roeiclub zaten en daar hun c rijbewijs gehaald hebben om met de botenwagen te rijden. Die deden misschien 10.000 km in 2 jaar tijd.... Ik rij in mijn auto 60.000 per jaar.
wie o wie?
Ik blijf het ook bijzonder vinden dat huisartsen 's nachts en in het weekend ineens met spoed moeten rijden, maar dat tijdens kantooruren als de HAP dicht is alle spoedritten gewoon voor de ambulance zijn en de huisartsen veel minder huisbezoeken (lijken) te doen.
Op de HAP rijden ze de hele nacht/weekend visite, terwijl overdag de huisarts voornamelijk op zijn eigen praktijk werkzaam is en wellicht een paar uur per dag vrij houdt voor visite
De vraag is wel wat we daar mee opschieten. Worden er dan niet gewoon meer (onnodige) visites gereden voor mensen die in de huidige situatie op een andere manier ook wel bij de huisarts zouden zijn gekomen?
De ambulance dienst moet in die gevallen niet rijden. Intake van een 112 melding en uitgifte van Ambulancezorg hoort niet afhankelijk te zijn van of de huisartsenpost open is of niet. Als het geen ambulancezorg is, moet er geen ambulance gestuurd worden. Anders wordt het onbetaalbaar.
De huisartsen moeten maar een manier vinden om het op te lossen. Dat zal natuurlijk ook geld kosten. Maar minder dan ambulances er voor misbruiken.
Een oplossing is dus 24 uur acute huisartsenzorg waar bij triage in de meldkamer bepaald wordt of er een huisarts of ambu heen moet.
Beetje raar ja om een huisarts naar een patient toe te sturen die een (spannings)pneumothorax heeft (in de wandelgangen ''klaplong'' genoemd :-\ ) Wat gaat die huisarts daaraan doen???????
Mensen ervaring met het rijden van U1 op verzoek van de MKA? En met welke redenen? Heb het idee dat het per regio/organisatie verschilt of dit gebeurd
Die in de huidige situatie 112 bellen omdat de huisarts overdag slecht of niet bereikbaar is of je werkt niet in de buurt van je eigen huisarts. Er zijn al ambulanceregio's waar AVP'ers extra getraind worden in huisartsenzorgtaken.
Mijn ervaring door de jaren heen ... Money makes the .... Met andere woorden zolang er een marktwerking in de zorg is als jaren geleden door de overheid voorgesteld zal er onnodig veel gedoe zijn. Iedere pastoor werkt op papier samen met ketenpartners, maar predikt toch zeker voor eigen parochie als er centen bij komen kijken.
- Verschillende innovaties in de zorg , rapid responders etc. Zijn hier indirect voorbeelden van.
M.i. moet een ambulancedienst zich bezighouden met het leveren van hoog kwalitatieve zorg in levensbedreigende situaties en incidenten op de openbare weg/ruimten. Aanvullend deze zelfde standaard ten aanzien van de verschillende vormen van ambulancevervoer.
Er zijn de laatste jaren meerdere onderzoeken gedaan / rapporten verschenen die aantonen dat er een forse toename is van A1 hulpvragen vanuit een huisartsenpost richting Cpa. En in verschillende regio's een afname van spoedritten door de huisartsenposten zelf ( waar deze de arts voor A1/U1 hulpvragen inzet ).
Deze en andere onderzoeken tonen ook aan dat een groot deel van de A1/U1 hulpvragen op huisartsenposten te hoog zijn ingeschat respectievelijk door een huisarts kunnen worden afgedaan.
In plaats dat we hier lering uittrekken en bv landelijk reguleren waarvoor een huisarts A1/U1 inzet moet leveren. Kiezen we er voor om een systeem dat meer en meer onder druk staat gewoon in stand te houden of zoeken we binnen RAV's naar nieuwe mogelijkheden om een afgeleide van huisartsenzorg aan te kunnen gaan bieden. Tuurlijk met de beste intenties naar patiënt en ketenpartners. Maar weer een manier om meer geld naar betreffende dienst te harken.
We beschikken in NL over een goed werkend systeem van HAP's die kwalitatief goede zorg leveren en ook in diverse acute situaties zelfstandig of ondersteunend deze zorg kunnen leveren. Enkel zou e.e.a. meer gereguleerd mogen worden, waar dit nu per regio / HAP verschilt. En dit alles tegen een fractie van de kosten van een reguliere ambulance om over besparingen over de volle linie maar even te zwijgen.
Of kies er voor om huisartsenposten op te doeken en alle acute hulpvragen via 112 te laten lopen, welke dan een ambulance of speciaal getrainde pleeg / seh-arts op pad stuurt. Immers kan medisch gezien een groot deel van de huisartsenklachten prima wachten en is het te bediscussiëren of daar dergelijk systeem voor opgetuigd moet worden.
Ik vraag me af waarom er destijds voor is gekozen om HAP 's ook de mogelijkheid te bieden om zich ook met A1/U1 hulpvragen bezig te houden respectievelijk met voorrangsvoertuigen als zodanig door de regio te sturen.
Als nu een trend lijkt te zijn deze zorg af te schuiven naar Cpa 's.