Hulpverleningsforum
Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Brandweer algemeen => Plannen en procedures => Topic gestart door: Jos v L op 1 juli 2013, 00:18:24
-
http://www.l1.nl/nieuws/219563-brandweer-maastricht-bezorgd-over-bezuiniging (http://www.l1.nl/nieuws/219563-brandweer-maastricht-bezorgd-over-bezuiniging)
Gaat hier over het standaard uitrukken met 4 man op een TS bij de beroepskazernes.
Ook mogen de Vrijwilligers nu uitrukken met 3 man. Bevelvoerder chauffeur en manschap. Wel word dan een 2de ts bij gealarmeerd om zodoende toch minimaal 4 man op de TS te krijgen...
-
http://www.l1.nl/nieuws/219563-brandweer-maastricht-bezorgd-over-bezuiniging (http://www.l1.nl/nieuws/219563-brandweer-maastricht-bezorgd-over-bezuiniging)
Gaat hier over het standaard uitrukken met 4 man op een TS bij de beroepskazernes.
Ook mogen de Vrijwilligers nu uitrukken met 3 man. Bevelvoerder chauffeur en manschap. Wel word dan een 2de ts bij gealarmeerd om zodoende toch minimaal 4 man op de TS te krijgen...
Hmm, drie man is dan weer heel bijzonder. Na het onmogelijke TS/SIV2-idee kunnen we nu gaan praten over een TS3, waarbij de ondersteuning gepiept wordt als de TS3 uitrukt. Er zijn meldingen dat ik me voor kan stellen dat 3 man genoeg zijn (reanimatie, niet-spoedeisende HV etc.), maar het is bij veruit de meeste meldingen vooraf onduidelijk of je het met z'n drietjes redt, zeker als het dan nog een minuut of 8-10 duurt voordat de back-up er is........... :-\
-
Het uitrukken met beperkte bezetting zou ook niet voldoende zijn geoefend.
Dit moet je als brandwacht toch geheel niet willen? Ongeoefend wel met 3 man op pad worden gestuurd, dit zou voor mij reden zijn om de pieper naast me neer te leggen, mijn eigen veiligheid vindt ik toch belangrijker.
-
Waar zit dan de bezuiniging wanneer er een tweede voertuig moet worden ingezet om voldoende handjes ter plaatse te krijgen?
De kosten van die ene vrijwilliger extra op de eerste wagen weegt in mijn ogen niet op tegen de kosten van een tweede uitruk met chauffeur, BV en manschappen.
Ruud
-
Probleem is nog groter wat nu als alle korpsen dit gaan doen heb je allemaal ts-en met 3 man erop 098uo dus dan rukt de ene post uit voor een binnenbrand maar de andere moet ook rijden maar die heeft ook maar 3 man.... (de rest van de vrijwilligers die iets verder dan om de hoek bij de kazerne wonen hebben de pieper aan de wilgen gehangen omdat die 3 man die om de hoek wonen toch alles pakken)
-
Dus staan er 2 TS-sen met volledige bepakking voor dezelfde deur waarachter de binnenbrand woed.
En toch maar 6 man personeel: 2X chauffeur 2X BV en 2X manschap, waar er vroeger dus 1 TS en 1X chauffeur, 1X BV en 4X manschap stond.
Ik herhaal mijn vraag: waar is dan op bezuinigd?
Ruud
-
probleem is dat de meeste korpsen overdag geen bezetting meer kunnen krijgen of iig die auto niet binnen 8 min op locatie dus gaan ze over op beroeps.. oeps dat is duur maar als je er dan maar drie hoeft te betalen die zijn binnen 1 minuut weg en redden die 8 minuten over het algemeen wel... dat die 2e ts (met 6 man vrijwilligers) pas na 15 min op locatie is en je daadwerkelijke inzet bij serieus incident pas kan beginnen mag de pret niet drukken. Voordeel is dat je maar 3 man beroeps hoeft aan te nemen dus geen 6 om die 8 min te halen. Aldus redenering bobos
Wat in het artikel staat over vrijwilligers is gewoon grootste kul dit is echt niet vanwege bezuinigingen maar gewoon vanwege het feit dat ze die auto niet (op tijd) vol krijgen. Bij ons krijg je als vrijwilliger ook betaald als je opkomt maar te laat bent dus met 3 man uitrukken is niks goedkoper.
-
Is het niet net zoals bij de ambulancedienst:
Daar zijn afspraken gemaakt over het percentage incidenten waarbij je de maximale aanrijtijden moet halen. (meestal iets van 95%) Kom je hier niet aan dan kost het je veel geld.
Dus stuur je een eenheid er zo snel mogelijk uit dan haal je de aanrijtijden en dat weegt wellicht op tegen de kosten van een tweede eenheid.
-
Heb hier een infoboekje.. Moet eens kijken om in te scannen en te plaatsen. Staan veel vragen, antwoorden en uitleg in.
-
probleem is dat de meeste korpsen overdag geen bezetting meer kunnen krijgen of iig die auto niet binnen 8 min op locatie dus gaan ze over op beroeps.. oeps dat is duur maar als je er dan maar drie hoeft te betalen die zijn binnen 1 minuut weg en redden die 8 minuten over het algemeen wel... dat die 2e ts (met 6 man vrijwilligers) pas na 15 min op locatie is en je daadwerkelijke inzet bij serieus incident pas kan beginnen mag de pret niet drukken. Voordeel is dat je maar 3 man beroeps hoeft aan te nemen dus geen 6 om die 8 min te halen. Aldus redenering bobos
Wat in het artikel staat over vrijwilligers is gewoon grootste kul dit is echt niet vanwege bezuinigingen maar gewoon vanwege het feit dat ze die auto niet (op tijd) vol krijgen. Bij ons krijg je als vrijwilliger ook betaald als je opkomt maar te laat bent dus met 3 man uitrukken is niks goedkoper.
Beroeps of vrijwilliger, die binnenbrand blijft hetzelfde die maakt geen onderscheidt daar tussen. Feit is wel dat de veiligheid van brandweermensen steeds verder op de achtergrond wordt gedrukt. Er wordt alleen maar gekeken naar cijfertjes, en dat die rode auto maar op tijd voor de deur staat.
Ik zie steeds vaker gebeuren dat SIV-bemanningen een binnenaanval gaan uitvoeren terwijl de back-upTS nog geen eens terplaatse is.
Dit zijn ontwikkelingen die je helemaal niet moet willen als brandweerman. Je moet geen probleem gaan oplossen wat eigenlijk het probleem van de bobo,s is. Ook voor de bobo,s geld dat zij ervoor moeten waken dat de veiligheid van de brandweermensen niet in het gedrang gaat komen. Diezelfde bobo,s hebben nu volledig lak aan die veiligheid, en dit gaat ten koste van de brandweermensen.
Dan maar geen binnenaanval, laat die brand maar naar buiten komen. Voor dat slachtoffer is het dan toch al te laat.
-
Dit soort onzalige plannen zouden ons brandweermensen eindelijk eens stevig in verzet moeten krijgen. Ik zou de reactie wel eens willen lezen en horen als ze in Limburg in grote getale hun pager zouden inleveren als tegenreactie op dit soort plannen. Ik sluit me bij Peter71 aan. Als ze zoiets hier zouden doen, gaat mijn pager rechtstreeks terug naar mijn dan ex-werkgever. Mijn leven is me echt meer waard dan gegoochel met cijfers ten koste van mijn en onze veiligheid.
-
Als regelmatig het niet lukt om op een post een wagen vol te krijgen en het lukt wel om vanuit 2 posten een wagen met drie man te laten rijden die ter plaatse als 1 ploeg gaan werken dan is dat toch een oplossing als het NIET ANDERS op te lossen is? Het vraagt van de eerst aankomende wagen wel een ijzersterke discipline om niet meer te doen dan mag en kan. Daar schuilt het gevaar. Maar als het echt niet anders te regelen is dan is het alternatief helemaal niks of nog langere aanrijtijden?
-
Precies RSC ik zou ook puur tegen zijn en hem aan de wilgen hangen. Kom we gaan testen met 3 man op de uitruk en zien wel wat er gebeurt. Kijk bij reanimate is het niet nodig een volledige ts te sturen dan kun je gaan met 3 man. In mijn korps hebben we hier een aparte wagen voor die ook met 3 man uitrukt (FRB). Maar voor al het overige vind ik het spelen met gevaar... Wat bijvoorbeeld als die 2e ts vast in het verkeer komt te zitten. De omstanders verwachten toch echt dat je wat doet als je ter plaatse bent...
-
Als regelmatig het niet lukt om op een post een wagen vol te krijgen en het lukt wel om vanuit 2 posten een wagen met drie man te laten rijden die ter plaatse als 1 ploeg gaan werken dan is dat toch een oplossing als het NIET ANDERS op te lossen is? Het vraagt van de eerst aankomende wagen wel een ijzersterke discipline om niet meer te doen dan mag en kan. Daar schuilt het gevaar. Maar als het echt niet anders te regelen is dan is het alternatief helemaal niks of nog langere aanrijtijden?
Het gaat hier in de hoofdmoot om cijfertjes, en als sausje wordt daar de bezetting van posten over heen gegoten. Waar het ons steekt is dat de eigen veiligheid van de brandweerman/vrouw in gevaar komt. Zolang ik bij de brandweer zit staat eigen veiligheid zeer hoog in het vaandel. En dat zouden we nu los gaan/moeten laten met dit soort projecten.
Er zijn talloze projecten gestart, en oplossingen gemaakt. En in even zoveel oplossingen zit een groot gevaar. En dat is dat een SIV er vroeg of laat alleen voor een gevaarlijke klus staat, en dan eist dit inderdaad discipline en lef van die bemanning om dan buiten te blijven staan, ook als er nog een slachtoffer binnen zit.
Als ik op deze wijze mijn brandweerwerk moet gaan doen lever ik net zo lief mijn pieper in, mijn leven en mijn gezin zijn mij heilig. Ook ik wil graag weer gezond en wel weer thuis komen.
-
Precies en ondanks alle procedures en disciplines als de 2e ts vastzit en er zit een kind binnen dan ga je naar binnen hoe dan ook.... dan gaat het mis en zullen de bobo's zeggen dat de manschappen zich niet aan de procedure hebben gehouden. Dat het uiteindelijk is veroorzaakt door hun verzinsels wordt dan vergeten.
-
Als regelmatig het niet lukt om op een post een wagen vol te krijgen en het lukt wel om vanuit 2 posten een wagen met drie man te laten rijden die ter plaatse als 1 ploeg gaan werken dan is dat toch een oplossing als het NIET ANDERS op te lossen is? Het vraagt van de eerst aankomende wagen wel een ijzersterke discipline om niet meer te doen dan mag en kan. Daar schuilt het gevaar. Maar als het echt niet anders te regelen is dan is het alternatief helemaal niks of nog langere aanrijtijden?
Dit kunnen inderdaad alleen een kritische buistenstaanders en brandweerbobo's beweren. In dit soort situaties is 3+3 niet automatisch 6. En wat het meest irriteert: jaren lang moesten we terecht leren van incidenten waarbij collega's het leven lieten. Het heeft ons bewust gemaakt van het feit dat je elkaar keihard nodig hebt en procedures niet teveel gebogen moeten worden. Alleen als het opeens om geld gaat, dan is dat alles in de ogen van balkendragers opeens niet meer van belang. Maar ik moet wel naar binnen om iemand te redden en wil graag zelf ook weer ongeschonden buiten komen. Alles wat ons in opleidingen en in de praktijk is aangeleerd is opeens een stuk minder belangrijk. Er is alleen wel een belangrijk verschil. De balkendragers zitten heerlijk in hun copi-bak met airco en doen wij het gevaarlijke werk. En er zijn grenzen aan de risico's die ik wil nemen. Die zouden er voor elke brandweerman in het veld moeten zijn.
Jaren was een woonhuisbrand met een slachtoffer een maatgevend uitgangspunt. Nu zijn ze opeens 'te schaars' om als zodanig te dienen. Dus is de norm geworden: er moet een rode auto binnen de normtijd voor de deur staan, verder maakt het niet uit. Dat soort redeneringen over de hoofden van de mensen in het veld heen, zouden een ieder te denken moeten geven.
Let wel ik ben niet tegen vernieuwing, maar dan wel graag goed doordacht, uitvoerig getest en uitgebreid getraind. En daar ontbreekt het in dit lijntje in ieder geval aan, net als bij vele vergelijkbare projecten in den lande.
-
Let wel ik ben niet tegen vernieuwing, maar dan wel graag goed doordacht, uitvoerig getest en uitgebreid getraind. En daar ontbreekt het in dit lijntje in ieder geval aan, net als bij vele vergelijkbare projecten in den lande.
Ik denk dat je hierin niet de enige bent. Ik kan tenminste geheel mee gaan in dit verhaal. Brandweermensen willen best mee denken over hoe het anders zou moeten/kunnen.
Maar ze moeten niet voor een onmogelijke klus worden gezet. ;)
-
Ik maak me steeds meer zorgen over de veiligheid van het brandweerpersoneel op de uitruk. Maar de regeltjes worden bedacht door "Bobo;s" die al jaren geen straal meer in de handen hebben gehad bij een flinke klus. Ook een beknelling met een moderne auto is voor hen iets waar ze de ...... verstand van hebben. Maar ze beslissen er wel over! In de nieuwsbrief binnen regio Utrecht staat een veelzeggende uitspraak van een hoge baas: Door alle regelgeving, verhuizingsdrukte en bezuinigingsopdrachten wordt weleens vergeten waar het eigenlijk om gaat: de incidentbestrijding, daar moeten we wel aan blijven denken! (Vrij vertaald) Tjonge zeg, dat is echt nieuws! Maarre.....Je werkt toch bij een hulpverlenende dienst? En dan vergeten wat jouw "product" eigenlijk is? Schande!!!!
Maar nu wat anders: De bezuinigingsopdracht voor de VR's komen altijd van het Algemeen Bestuur, en dat is de afvaardiging van alle deelnemende gemeentes! Zoveel % dit jaar, zoveel % volgend jaar want de gemeentepotten raken ook leger. Dus wie is eindverantwoordelijk voor de teruggang van het repressief - en veiligheidsniveau? Deze bal moeten we eens terugleggen bij onze burgervaders- en moeders en de gemeenteraden. Die geven de opdracht tot bezuinigen en beseffen niet goed wat dit inhoudt voor "ons" en de burger. Vraag eens aan een raadslid wat hij/zij er van vindt als er vanaf het komend jaar voortaan minimaal 20-30 minuten op een redvoeruig moet worden gewacht als hij/zij thuis, op zolder, ingesloten is bij een brand beneden. Daar beginnen ze wel van te zweten (hoop ik) Want deze voorbeelden maken duidelijk wat het wegbezuinigen van voertuigen en personeel in de praktijk betekent. En deze verantwoordelijkheid ligt bij hen en niet als 1e bij de brandweerbobo's. Die voeren braaf uit om hun stoel te behouden. Hoewel ook zij duidelijker moeten aangeven wat dat gaat betekenen voor de burger. Helaas hebben ze dat lef niet om het zo scherp te stellen. Dus benader de plaatselijke politiekelingen eens vaker, als ploeg of privé.
-
De brandweer had enorm kunnen bezuinigen met de vervanging van de vloot die nu gaande is.
Ik heb geprobeerd als lokale ondernemer in te schrijven op de ombouw en levering van nieuwe voertuigen. (optische- en geluidssignalen, incl striping)
Ben er niet doorheen gekomen, met de woorden "We hebben al 3 offertes, we gaan het niet nog een keer allemaal over doen, kom over 3 jaar maar terug"
En dat je daar flink op kan besparen....vraag dat maar na bij de "buren" van DSM, die bestellen ze wel allemaal bij ons en zien de besparing per voertuig oplopen tot een paar duizend euro....
Dus in plaats van puur op personele bezetting te willen bezuinigen, zou ik ook eens kritisch kijken naar m'n inkoop!
En dat de brandweer het ook goed kan doen is bewezen, kijk maar naar de nieuwe meldkamer te Maastricht. Prachtig product geworden, tegen een uiterst competitieve prijs. Maar ook enkel omdat de brandweer en politie hun nek hebben durven uitsteken en eens over de grens hebben gekeken voor voertuigen.