1500142 | BRW Haaglanden (Den Haag Centrum) (Kazernealarm) | |
1500191 | BRW Haaglanden (Den Haag Centrum) (WO 7810) | |
1500158 | BRW Haaglanden (Den Haag Scheveningen) (Kazernealarm) | |
1500082 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Motor 9661) | |
1500050 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (OvD Alarmcode) |
MB | 1500071 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (WVB-1) |
MB | 1500021 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (HOvD) |
MB | 1500075 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Persinfo Brandweer) |
MB | 1500052 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (ROvD-1 Alarmcode) |
1500083 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Strandcoördinator) |
1735198 | Kustwachtcentrum (KNRM Scheveningen) (Reddingboten Kitty Roosmale Nepveu en Beluga) |
1735065 | Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Haaglanden) |
1735065 | Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Haaglanden) |
GB | 1500148 | BRW Haaglanden (Den Haag Laak) (Kazernealarm) |
GB | 1500354 | BRW Haaglanden (Wateringen) (A ploeg) |
GB | 1500355 | BRW Haaglanden (Wateringen) (B ploeg) |
GB | 1500163 | BRW Haaglanden (Wateringen) (Kazernealarm) |
GB | 1500518 | BRW Haaglanden (Wateringen) (Lichtkrant) |
GB | 1500157 | BRW Haaglanden (Zoetermeer Stadshart) (Kazernealarm) |
GB | 1500012 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Infocode vrije instroom Westland) |
GB | 1500044 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Piket RAC - Infocode groot incident) |
GB | 1500081 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (SOB) |
GB | 1500071 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (WVB-1) |
GB | 1500022 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (CvD) |
GB | 1500021 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (HOvD) |
GB | 1500075 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Persinfo Brandweer) |
GB | 1500052 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (ROvD-1 Alarmcode) |
GB | 1500530 | Veiligheidsregio Haaglanden (OvD Bevolkingszorg Den Haag) |
GB | 1500150 | BRW Haaglanden (Den Haag Loosduinen) (Kazernealarm) |
GB | 1500505 | BRW Haaglanden (Den Haag Loosduinen) (Lichtkrant) |
1520025 | Ambu 15-125 (RAV Haaglanden) |
GRIP 1 | 1500150 | BRW Haaglanden (Den Haag Loosduinen) (Kazernealarm) |
GRIP 1 | 1500505 | BRW Haaglanden (Den Haag Loosduinen) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 1500414 | BRW Haaglanden (Pijnacker - Nootdorp) (Bemanning HA) |
GRIP 1 | 1500156 | BRW Haaglanden (Pijnacker - Nootdorp) (Kazernealarm) |
GRIP 1 | 1500080 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (AGS) |
GRIP 1 | 1500046 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (CaCo) |
GRIP 1 | 1500015 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (GRIP ?) |
GRIP 1 | 1500014 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Hoofd Meldkamer) |
GRIP 1 | 1500020 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (HSB) |
GRIP 1 | 1500060 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Informatiemanager CoPI) |
GRIP 1 | 1500044 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Piket RAC - Infocode groot incident) |
GRIP 1 | 1500081 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (SOB) |
GRIP 1 | 1500071 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (WVB-1) |
GRIP 1 | 1500022 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (CvD) |
GRIP 1 | 1500021 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (HOvD) |
GRIP 1 | 1500075 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Persinfo Brandweer) |
GRIP 1 | 1500052 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (ROvD-1 Alarmcode) |
GRIP 1 | 1500530 | Veiligheidsregio Haaglanden (OvD Bevolkingszorg Den Haag) |
GB | 1400311 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Rotterdam Bosland) (Kazernealarm) |
GB | 1400303 | BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (OvD Rijnmond Oost) |
GB | 1400853 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (OD Havenbedrijf) |
GB | 1400852 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (AC Havenbedrijf) |
Omroep West @omroepwest'Slachtoffers bij brand op schip in haven Scheveningen' ift.tt/UyPMs8
9:19am · 23 Jun 2014
Bij een brand op een schip aan de Vissershavenweg op Scheveningen zijn meerdere mensen gewond geraakt bit.ly/1m3JJkO (http://bit.ly/1m3JJkO)
9:19am · 23 Jun 2014
GRIP 1 | 1520005 | Ambu 15-105 (RAV Haaglanden) |
GRIP 1 | 1520005 | Ambu 15-105 (RAV Haaglanden) |
MB | 1520001 | Ambu 15-101 (RAV Haaglanden) |
MB | 1520081 | MotorAmbu 15-381 (Ambulance Motorondersteuning) |
GRIP 1 | 1520320 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (CvD-G piket) |
GRIP 1 | 1520365 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (HMKA piket) |
GRIP 1 | 1520300 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (OvD-G piket) |
1500438 | BRW Haaglanden (Wassenaar) (Meetploeg) |
ZGB | 1500080 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (AGS) |
ZGB | 1500046 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (CaCo) |
ZGB | 1500015 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (GRIP ?) |
ZGB | 1500014 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Hoofd Meldkamer) |
ZGB | 1500120 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Hoogheemraadschap) |
ZGB | 1500020 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (HSB) |
ZGB | 1500060 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Informatiemanager CoPI) |
ZGB | 1500061 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Informatiemanager ROT) |
ZGB | 1500063 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Leider ROT) |
ZGB | 1500084 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Meetplanleider) |
ZGB | 1500044 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Piket RAC - Infocode groot incident) |
ZGB | 1500081 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (SOB) |
ZGB | 1500071 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (WVB-1) |
ZGB | 1500021 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (HOvD) |
ZGB | 1500075 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Persinfo Brandweer) |
ZGB | 1520320 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (CvD-G piket) |
ZGB | 1520366 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (GAGS piket) |
ZGB | 1520365 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (HMKA piket) |
ZGB | 1520335 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (HS-GHOR piket) |
ZGB | 1520380 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (MMA piket) |
ZGB | 1520300 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (OvD-G piket) |
ZGB | 1520350 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (RGFvD Piket) |
ZGB | 1530675 | Politie Veiligheidsregio Haaglanden |
ZGB | 1530660 | Politie Veiligheidsregio Haaglanden |
ZGB | 1530659 | Politie Veiligheidsregio Haaglanden |
ZGB | 1530680 | Politie Veiligheidsregio Haaglanden |
ZGB | 1530676 | Politie Veiligheidsregio Haaglanden |
ZGB | 1530637 | Politie Veiligheidsregio Haaglanden (CCB piket) |
ZGB | 1500058 | Veiligheidsregio Haaglanden (Onbekende code) |
ZGB | 1500530 | Veiligheidsregio Haaglanden (OvD Bevolkingszorg Den Haag) |
GB | 1400999 | BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode) |
GRIP 2 | 1500080 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (AGS) |
GRIP 2 | 1500046 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (CaCo) |
GRIP 2 | 1500015 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (GRIP ?) |
GRIP 2 | 1500014 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Hoofd Meldkamer) |
GRIP 2 | 1500120 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Hoogheemraadschap) |
GRIP 2 | 1500020 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (HSB) |
GRIP 2 | 1500060 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Informatiemanager CoPI) |
GRIP 2 | 1500061 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Informatiemanager ROT) |
GRIP 2 | 1500063 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Leider ROT) |
GRIP 2 | 1500084 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Meetplanleider) |
GRIP 2 | 1500050 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (OvD Alarmcode) |
GRIP 2 | 1500044 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Piket RAC - Infocode groot incident) |
GRIP 2 | 1500081 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (SOB) |
GRIP 2 | 1500071 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (WVB-1) |
GRIP 2 | 1500021 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (HOvD) |
GRIP 2 | 1500075 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Persinfo Brandweer) |
GRIP 2 | 1520320 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (CvD-G piket) |
GRIP 2 | 1520366 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (GAGS piket) |
GRIP 2 | 1520365 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (HMKA piket) |
GRIP 2 | 1520335 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (HS-GHOR piket) |
GRIP 2 | 1520380 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (MMA piket) |
GRIP 2 | 1520300 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (OvD-G piket) |
GRIP 2 | 1520350 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (RGFvD Piket) |
GRIP 2 | 1530660 | Politie Veiligheidsregio Haaglanden |
GRIP 2 | 1530659 | Politie Veiligheidsregio Haaglanden |
GRIP 2 | 1530680 | Politie Veiligheidsregio Haaglanden |
GRIP 2 | 1530676 | Politie Veiligheidsregio Haaglanden |
GRIP 2 | 1530675 | Politie Veiligheidsregio Haaglanden |
GRIP 2 | 1530637 | Politie Veiligheidsregio Haaglanden (CCB piket) |
GRIP 2 | 1500058 | Veiligheidsregio Haaglanden (Onbekende code) |
GRIP 2 | 1500530 | Veiligheidsregio Haaglanden (OvD Bevolkingszorg Den Haag) |
d jansson schoofs @DJS070 50 sec.Rook neemt nog niet af helaas #haven #scheveningen https://pbs.twimg.com/media/BqzJoAiIYAA4-7t.jpg (https://pbs.twimg.com/media/BqzJoAiIYAA4-7t.jpg)
KNRM ✔ @KNRM 2 min.Inzet KNRM Scheveningen en Ter Heijde "@Harm__Edens: Scheveningen in de hens! pic.twitter.com/3voSZY5xff (http://pic.twitter.com/3voSZY5xff)”
KNRM ✔ @KNRMKNRM Scheveningen assisteert bij bluswerkzaamheden. Foto Stefan van der Kamp pic.twitter.com/MpgYYcjcqq (http://pic.twitter.com/MpgYYcjcqq)
NOS ✔ @NOSIn de Scheveningse haven staat een vissersschip in brand. Daarbij zijn mogelijk slachtoffers gevallen: http://bit.ly/1nwHcBc (http://bit.ly/1nwHcBc)
KNRM ✔ @KNRM“@knrmterheijde: Zojuist gepiept voor assistentie bij een #grotebrand op een schip in de 1e haven van #Scheveningen #KNRM”
Haagse Kust Media BV @DSC_HWNKNRM helpt nu ook mee met blussen. En er arriveren nog steeds bluswagens #scheveningen #haven pic.twitter.com/kL6dq9AgiO (http://pic.twitter.com/kL6dq9AgiO)
34m
Omroep West ✔ @omroepwestBij een brand op een schip aan de Vissershavenweg op Scheveningen zijn meerdere mensen gewond geraakt http://bit.ly/1m3JJkO (http://bit.ly/1m3JJkO)
R.E. Boerboom @REBoerbbrand op sch118 met man&macht wordt gewerkt om schade te beperken. Mogelijk slachtoffers gezien grote @scheveningen pic.twitter.com/xXWiYKwDCR (http://pic.twitter.com/xXWiYKwDCR)
KNRM ✔ @KNRM9:07 Prio 1 voor KNRM Scheveningen: Vaartuig brand / explosie aan boord
GB | 1400511 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Maasvlakte) (Kazernealarm) |
HBC @InfoHbcPlannen om de #Viermaster #Scheveningen #Binnenhaven te ontruimen i.v.m. rookontwikkeling en vermoedelijk... fb.me/2hihZKoxR
Havenmeester R'dam @De_HavenmeesterOnze #RPA15 gaat assisteren bij blussen scheepsbrand in Scheveningen.
10:03am · 23 Jun 2014
GRIP 2 | 1500149 | BRW Haaglanden (Den Haag Leidschenveen) (Kazernealarm) |
GRIP 2 | 1500004 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Voertuignavigatie) |
Doet weer terugenken aan die grote scheepsbrand in Velsen. Was ook een klus van dagen.
Politie Segbroek @PolSegbroek 2 min.In verband met een brand in de haven op Scheveningen hangt er een brand lucht in de wijk. Het advies om ramen en deuren gesloten te houden.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.regio15.nl%2Fimages%2F2014%2F06%2F23%2FScheveningen%2Fw-TDK_9701.JPG&hash=752b02db607975450bf45932023dcf66)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.regio15.nl%2Fimages%2F2014%2F06%2F23%2FScheveningen%2Fw-TDK_9702.JPG&hash=f709e6e0a399737a2df9e99190ca4063)
Op de onderste foto van Tim de Kleijn lijkt het erop ofdat de brand al in het gehele schip zit; kijk eens naar de rookkolom vlak naast de reddingssloep net voor de opbouw.
Het lijken maar 'lullige' straaltjes vanaf het water. Is het bewust alleen maar koelen of is dit maximaal?
Dat is ook de reden dat er nu een blusboot uit Rotterdam onderweg is denk ik.CE 511 en TS 311 ook onderweg vanuit RR.
GB | 1400551 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Hoogvliet) (Kazernealarm) |
GB | 1400999 | BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode) |
Het lijken maar 'lullige' straaltjes vanaf het water. Is het bewust alleen maar koelen of is dit maximaal?
GB | 1400999 | BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode) |
Het zijn ook geen echte blusboten, een motorpompje voor het kleine werk.
Als ze van af het water willen en moeten koelen even een MSA op een dekschuit oid en dan heb je wel wat meer water.
Ook dat kustwachtvaartuig*) heeft nu niet bepaald direct een grote brandbluscapaciteit.
GRIP 2 | 1520081 | MotorAmbu 15-381 (Ambulance Motorondersteuning) |
George Dijkstra (SAR) ook onderweg vanuit de haven van Hoek van Holland.Komt vanaf strand Ter Heijde, niet vanuit haven Hoek van Holland. Daar ligt de "Jeanine Parqui" gelijk aan de "Kitty" van Scheveningen.
GRIP 2 | 1500440 | BRW Haaglanden (Wassenaar) (Bemanning HA) |
GRIP 2 | 1500431 | BRW Haaglanden (Wassenaar) (Beroepsploeg) |
GRIP 2 | 1500162 | BRW Haaglanden (Wassenaar) (Bevelvoerder) |
GRIP 2 | 1500524 | BRW Haaglanden (Wassenaar) (Lichtkrant) |
GRIP 2 | 1500004 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Voertuignavigatie) |
1500149 | BRW Haaglanden (Den Haag Leidschenveen) (Kazernealarm) | |
1500004 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Voertuignavigatie) |
Vanaf regio15 tweet:
(https://pbs.twimg.com/media/BqzWHftCIAA5YEW.jpg:large)
Brandweer Haaglanden @Brandweer_HGL 6 min.#Scheveningen #vissershavenweg brand in schip. 2 gewonden met rookinhalatie. Veel rook ontwikkeling. Brand is lastig te bestrijden.
Brandweer Haaglanden @Brandweer_HGL 5 min.#Scheveningen #vissershavenweg advies voor omliggende woningen in Statenkwartier. Ramen en deuren gesloten houden.
Brandweer Haaglanden @Brandweer_HGL 3 min.#Scheveningen #vissershavenweg brandweer meet geen gevaarlijke concentratie giftige stoffen.
GRIP 2 | 1500415 | BRW Haaglanden (Pijnacker - Nootdorp) (Bemanning AB) |
GRIP 2 | 1500156 | BRW Haaglanden (Pijnacker - Nootdorp) (Kazernealarm) |
Brandweer Haaglanden @Brandweer_HGL 4 min.#Scheveningen #vissershavenweg veiligheidsregio Rotterdam assisteert met specialistisch team. Schip wordt van buitenkant gekoeld.
1503663 | BRW Hollands Midden (Voorschoten) (Korpsalarm) | |
1503660 | BRW Hollands Midden (Voorschoten) (Operationeel Bevelvoerder) | |
1504398 | BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode Leiden e.o.) | |
1503900 | BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode) |
S A N N E ' @STDJ_x 3 min.Brand op scheveningen, hele school stinkt, ramen en deuren moeten dicht en je mag niet weg van school 😨
p2kflex
1503663 BRW Hollands Midden (Voorschoten) (Korpsalarm) 1503660 BRW Hollands Midden (Voorschoten) (Operationeel Bevelvoerder) 1504398 BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode Leiden e.o.) 1503900 BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode)
Dit is wel een prima regeling, herbezetten uit andere regio's.
Wie weet er meer van?Bauke Bakker @rescuebauke 40 sec.Ze gaan de #sch118 onder CO2 zetten en dit kan gepaard gaan met explosies @KNRM en @Kustwacht_NL moeten afstand gaan houden. #Veiligheid
1503524 | BRW Hollands Midden (Rijnsburg) (Chauffeurs) | |
1503510 | BRW Hollands Midden (Rijnsburg) (Korpsalarm) | |
1503517 | BRW Hollands Midden (Rijnsburg) (Operationeel Bevelvoerder) | |
1504391 | BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode Katwijk - Noordwijk - Noordwijkerhout) | |
1503900 | BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode) |
Is de luchtverversing wel uitgezet?S A N N E ' @STDJ_x 3 min.Brand op scheveningen, hele school stinkt, ramen en deuren moeten dicht en je mag niet weg van school 😨
De rook is bruinig lijkt me. Dat zou toch kunnen wijzen op brandend isolatiemateriaal?
GRIP 2 | 1500415 | BRW Haaglanden (Pijnacker - Nootdorp) (Bemanning AB) |
GRIP 2 | 1500156 | BRW Haaglanden (Pijnacker - Nootdorp) (Kazernealarm) |
Staat een filmpje op regio15.nl waar de woordvoerder brandweer spreekt over brandend bitumen!Bitumenbrand is een lastige. Moeilijk te blussen ivm stroperigheid van het materiaal.
GRIP 2 | 1500160 | BRW Haaglanden ('s-Gravenzande) (Kazernealarm) |
GRIP 2 | 1500252 | BRW Haaglanden ('s-Gravenzande) (Korpsalarm) |
GRIP 2 | 1500517 | BRW Haaglanden ('s-Gravenzande) (Lichtkrant) |
Zo'n Cobra injecteert toch waternevel? Dus koeling?Informatie over Cobra valt hier te lezen:
ZGB | 1500439 | BRW Haaglanden (Wassenaar) (Korpsalarm) |
ZGB | 1500156 | BRW Haaglanden (Pijnacker - Nootdorp) (Kazernealarm) |
ZGB | 1500416 | BRW Haaglanden (Pijnacker - Nootdorp) (Korpsalarm) |
ZGB | 1500272 | BRW Haaglanden (Honselersdijk) (Korpsalarm) |
Zo'n Cobra injecteert toch waternevel? Dus koeling?
Je haalt met Cobra wel de zuurstof weg, maar door de hoge temperaturen blijven er toch brandbare gassen ontstaan? Of is het koelend vermogen van Cobra groot genoeg?
GRIP 2 | 1500150 | BRW Haaglanden (Den Haag Loosduinen) (Kazernealarm) |
GRIP 2 | 1500505 | BRW Haaglanden (Den Haag Loosduinen) (Lichtkrant) |
1500252 | BRW Haaglanden ('s-Gravenzande) (Korpsalarm) | |
1500517 | BRW Haaglanden ('s-Gravenzande) (Lichtkrant) |
1400154 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Schiedam) (HA 10.1) | |
1400136 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Vlaardingen) (Kazernealarm) |
Brandweer Haaglanden @Brandweer_HGL 9 min.#scheveningen #Vissershavenweg brandweer is het schip binnen om het vuur te bestrijden.
Ik hoorde net ( +/- 12:20 ) sirenes richting Den Haag rijden vanuit Nootdorp. Ik neem hierbij aan dat dit de meetploeg is die is opgeroepen vanuit Pijnacker-Nootdorp om 11:51. Echter vraag ik mij af wat de oproeptijd hiervan is, aangezien er 30 minuten tussen zit?
Je haalt met Cobra wel de zuurstof weg, maar door de hoge temperaturen blijven er toch brandbare gassen ontstaan? Of is het koelend vermogen van Cobra groot genoeg?
Zo'n Cobra injecteert toch waternevel? Dus koeling?
Ja, correct je spuit met een waterstraaltje van 300 bar een gat in het materiaal, eventueel aangevuld met abrassief, een soort straal korreltjes van staal, als het erg dik is, waarna de ruimte erachter gekoeld wordt door de waternevel om veilig te betreden, of geblust wordt.
De werking van het COBRA systeem is gebaseerd op het zeer grote koelend vermogen van de waternevel (zie rapport IFV Rookgaskoelend vermogen van het COBRA Coldcutter systeem). Dus niet zuurstofverdrijvend zoals CO2.
ZGB | 1500172 | BRW Haaglanden (Schipluiden) (Korpsalarm) |
ZGB | 1500292 | BRW Haaglanden (Maasdijk) (Korpsalarm) |
Alleen in een gesloten vat kan stoom niet wegkomen. Anders is het een gas wat wegstroomt en condenseert als de temp lager is dan 100 graden bij normale druk. Ook in een gesloten vat is er warmte nodig om van water stoom te maken. Daar zal de druk oplopen als de stoom niet weg kan.
Ik leerde altijd dat water een brand niet koelt als het stoom niet verdwijnt. Doordat de stoom naar buiten gaat en hitte meeneemt wordt de hitte in de ruimte lager. Hoe verhoud zich dit tot het blussen met de Cobra in een afgesloten ruimte. Als de stoom niet weg kan, kan de hitte toch ook nooit lager worden?
0100719 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam IJsbrand) (Lichtkrant) | |
0100700 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam IJsbrand) (TS) | |
0102105 | BRW Amsterdam-Amstelland (Ouderkerk a/d Amstel) (COBRA) | |
0102119 | BRW Amsterdam-Amstelland (Ouderkerk a/d Amstel) (Lichtkrant) |
0102000 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HOvD Infocode) |
Heeft de IJsbrand dan ook een Cobra aanboord?
Van brandweer Amsterdam-Amstelland en brandweer Rotterdam-Rijnmond komen een 2e en 3e Cobra-systeem richting #Scheveningen #zeergrotebrand
GB | 1503535 | BRW Hollands Midden (Hazerswoude) (Korpsalarm) |
GB | 1503530 | BRW Hollands Midden (Hazerswoude) (Operationeel Bevelvoerder) |
GB | 1503248 | BRW Hollands Midden (Katwijk) (Dagploeg) |
GB | 1503252 | BRW Hollands Midden (Katwijk) (Operationeel Bevelvoerder) |
GB | 1503300 | BRW Hollands Midden (Leiderdorp) (Korpsalarm) |
GB | 1503310 | BRW Hollands Midden (Leiderdorp) (Operationeel Bevelvoerder) |
GB | 1503700 | BRW Hollands Midden (Warmond) (Korpsalarm) |
GB | 1503703 | BRW Hollands Midden (Warmond) (Operationeel Bevelvoerder) |
GB | 1504397 | BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode Alphen a/d Rijn) |
GB | 1504392 | BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode Hillegom - Lisse - Teylingen) |
GB | 1504391 | BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode Katwijk - Noordwijk - Noordwijkerhout) |
GB | 1504398 | BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (Monitorcode Leiden e.o.) |
GB | 1503012 | BRW Veiligheidsregio Hollands Midden (OvD Duinstreek) |
GRIP 2 | 1500415 | BRW Haaglanden (Pijnacker - Nootdorp) (Bemanning AB) |
GRIP 2 | 1500156 | BRW Haaglanden (Pijnacker - Nootdorp) (Kazernealarm) |
GRIP 2 | 1500004 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Voertuignavigatie) |
1500358 | BRW Haaglanden (Wateringen) (Meetploeg) |
Redactie Regio15.nl @regio15Het Cobra-systeem uit Amsterdam-Amstelland is zojuist aangekomen in #Scheveningen #zeergrotebrand
Gepubliceerd namens gemeente Den Haagwww.denhaag.nl/home/bewoners/to/Brand-op-vissersschip-in-haven-Scheveningen.htm (http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Brand-op-vissersschip-in-haven-Scheveningen.htm)
Nieuws
Brand op vissersschip in haven Scheveningen
Gepubliceerd: 23 juni 2014 Laatste wijziging: 23 juni 2014
Door een brand op een vissersschip in Scheveningen Haven is er een rookwolk ontstaan. Bij de brand komt veel rook vrij. De brandweer adviseert inwoners rondom de Scheveningse Haven uit de rook te blijven, uit voorzorg ramen en deuren te sluiten en mechanische ventilatie uit te zetten.
De brandweer heeft geen gevaarlijke concentraties gemeten, maar in rook zitten altijd schadelijke stoffen.
Het advies geldt voor het volgende gebied: vanaf de 1e haven van Scheveningen het gebied tussen de straten Statenlaan, President Kennedylaan, Segbroeklaan en Nieboerweg.
In de rest van Den Haag en omringende gemeenten kunnen mensen de brand ruiken; het ruikt naar verbrand plastic. Het is daar echter niet nodig om ramen en deuren gesloten te houden.
Als gevolg van de brand zijn er twee slachtoffers gevallen. Een persoon met brandwonden en een persoon met klachten als gevolg van het inhaleren van de rook.
1100806 | BRW Brabant-Noord (Maasdonk) (Persoonlijke code) | |
1100001 | BRW Brabant-Noord (Persoonlijke code Regionaal) | |
1100190 | BRW Veiligheidsregio Brabant-Noord (Ondersteuningsteam Brandweer NVBR) | |
1100191 | BRW Veiligheidsregio Brabant-Noord (Ondersteuningsteam Brandweer NVBR) | |
1100193 | BRW Veiligheidsregio Brabant-Noord (OTB) | |
1100192 | BRW Veiligheidsregio Brabant-Noord (Persoonlijke code) | |
1100194 | BRW Veiligheidsregio Brabant-Noord (Persoonlijke code) |
De temperatuur daalt maar de energie in de ruimte blijft dan het zelfde.
Ik leerde altijd dat water een brand niet koelt als het stoom niet verdwijnt. Doordat de stoom naar buiten gaat en hitte meeneemt wordt de hitte in de ruimte lager. Hoe verhoud zich dit tot het blussen met de Cobra in een afgesloten ruimte. Als de stoom niet weg kan, kan de hitte toch ook nooit lager worden?
GRIP 2 | 1520300 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (OvD-G piket) |
de denktank van brandweernederland is ook ingeschakeld
Natuurkundige lariekoek.
Doordat de stoom naar buiten gaat en hitte meeneemt wordt de hitte in de ruimte lager.
GRIP 2 | 1500144 | BRW Haaglanden (Delft) (Kazernealarm) |
GRIP 2 | 1500193 | BRW Haaglanden (Delft) (WO 5510) |
GRIP 2 | 1500004 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Voertuignavigatie) |
En die heeft inmiddels al contact met BRW Kennemerland over ervaringen Velsen 2007 O0
GRIP 2 | 1520023 | Ambu 15-123 (RAV Haaglanden) |
Als ik kijk naar de eerste beelden van Regio15 dan zie je op het hoofddek de rook uit een deur van de witte opbouw komen. Bij een aantal (de meeste?) hektrawlers zit achter die deur de vriesgeneratoren. De vraag is of de brand daadwerkelijk in deze ruimte is of een dek lager?
Natuurkundige lariekoek.
Er waren werkzaamheden aan dat schip, dus die stond er al misschien, door de enorme rookontwikkeling aanvankelijk niet zichtbaar op de eerste foto's?
Allereerst even een correctie tav de hoeveelheid stoom. Die kun je niet uitdrukken in liters omdat dit evenredig is aan de temperatuur en de druk. 1700 Liter stoom is een verhouding bij atmosferische druk. Daarna gaat elk vergelijk niet meer op. Om die reden praat men over een capaciteit van kilo / uur waarbij 1kilo water (1 liter) ook slechts 1 kilo stoom opleverd.
De blussende werking van stoom ( ja het is echt een blusmiddel) wordt gevonden in de zuurstof verdrijvende werking en dus niet het koelende vermogen. Net als CO2 heeft stoomnagenoeg geen koeled effect
GRIP 2 | 1500415 | BRW Haaglanden (Pijnacker - Nootdorp) (Bemanning AB) |
GRIP 2 | 1500156 | BRW Haaglanden (Pijnacker - Nootdorp) (Kazernealarm) |
GRIP 2 | 1500004 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Voertuignavigatie) |
Er waren werkzaamheden aan dat schip, dus die stond er al misschien, door de enorme rookontwikkeling aanvankelijk niet zichtbaar op de eerste foto's?
Het aflossings peloton uit Hollands Midden arriveert bij de haven van Scheveningen
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.regio15.nl%2Fimages%2F2014%2F06%2F23%2FScheveningen%2Fw-IMG_1032.jpg&hash=d3b2dbf85f2f2a79512498119b4bc19f)
Hebben die mensen (ruime) ervaring met gecompliceerde scheepsbranden.Ik denk dat die zachtjesaan op zijn. Zo veel zijn er niet in NL volgens mij.
Niets ten nadele van deze ploegen en met alle respect maar gelet op de kennelijke complexiteit en duur van deze brand zou je hier toch aflossing door ervaren "scheepsbrandenbestrijders" verwachten,althans tenminste een ploeg.
Hebben die mensen (ruime) ervaring met gecompliceerde scheepsbranden.
Niets ten nadele van deze ploegen en met alle respect maar gelet op de kennelijke complexiteit en duur van deze brand zou je hier toch aflossing door ervaren "scheepsbrandenbestrijders" verwachten,althans tenminste een ploeg.
Als je er maar genoeg water in pompt, maakt het schip vanzelf wel slagzij.
Of breekt het in 2 stukken....
Allereerst even een correctie tav de hoeveelheid stoom. Die kun je niet uitdrukken in liters omdat dit evenredig is aan de temperatuur en de druk. 1700 Liter stoom is een verhouding bij atmosferische druk. Daarna gaat elk vergelijk niet meer op. Om die reden praat men over een capaciteit van kilo / uur waarbij 1kilo water (1 liter) ook slechts 1 kilo stoom opleverd.Maar voordat dat water stoom is zal er wel energie 'ontrokken' worden.
De blussende werking van stoom ( ja het is echt een blusmiddel) wordt gevonden in de zuurstof verdrijvende werking en dus niet het koelende vermogen. Net als CO2 heeft stoomnagenoeg geen koeled effect
De tweeberoepsploegen met specialisatie van de VRR zijn beiden ingezet. Veel aflossing is daar denk ik niet voor...
Als ik de diverse rapporten lees houdt de wereld qua beroepsploegen scheepsbrandbestrijding toch niet op bij VRR, Zeeland e.o. moet zo langzamerhand ook het nodige potentieel hebben, althans in theorie.
Overigens die ploegen moet toch ook worden afgelost in VRR als daar een grote scheepsbrand is net als bijvoorbeeld op de Westerschelde etc.
Een brand aan boord van een schip is opgeschaald tot 'middelbrand' en later tot 'grote brand' en zelfs 'zeer grote brand'..
De brandweer werd even voor negen uur gealarmeerd voor brand aan boord van een vissersschip dat ligt afgemeerd in de de Eerste Binnenhaven, aan de Vissershavenweg. Hieraan zou volgens omstanders een explosie vooraf zijn gegaan.
Het blijkt te gaan om een groot vissersschip; de hektrawler Johanna Maria oftewel de Scheveningen 118. Volgens de eerste berichten zou het hydraulische systeem in de brand staan.
De brandweer heeft totaal vijf tankautospuiten ingezet uit Den Haag en Zoetermeer, plus een aantal ondersteunende eenheden uit de regio. Vanaf de reddingsboot Kitty Roosmaale Nepveu van de KNRM en een schip van de kustwacht wordt er ook geblust. Ten behoeve van de onderlinge coördinatie tussen de hulpdiensten is Grip 1 afgekondigd. Rond tien voor tien werd zelfs Grip 2 afgekondigd.
Na enige tijd is ook het gespecialiseerde scheepsbrandbestrijdingsteam uit de regio Rotterdam gealarmeerd, ter assistentie. Ook is er een blusboot van Rotterdam, de RPA-15, naar de brand gestuurd.
Om uitbreiding te voorkomen is de hektrawler die ernaast lag afgemeerd, weggesleept. De rook trekt richting de stad; de panden aan de kade die direct in de rook liggen zijn ontruimd.
Er zouden meerdere gewonden zijn gevallen bij de brand. Het is nog niet bekend hoe hun toestand is; er is sprake van 'zware brandwonden' en 'rook inhalatie'. Er zijn totaal drie ambulances gealarmeerd.
Burgemeester Jozias van Aartsen van Den Haag heeft zich ter plaatse van de situatie op de hoogte laten brengen.
De rook die bij de brand vrijkomt is tot in de verre omgeving zichtbaar; zelfs vanuit Alphen aan de Rijn wordt de rook waargenomen.
Mede mogelijk gemaakt door:
http://www.wilo-onderhoudsbedrijf (http://www.wilo-onderhoudsbedrijf)
Bekijk onze website via: http://www.scheveningen-nieuws.nl (http://www.scheveningen-nieuws.nl)
Bekijk onze facebook via:http://www.fb.com/scheveningennieuws
De brand die maandag op het vissersschip in de Scheveningse haven woedt, is lastig te blussen. Door de vele kleine gangetjes komt de brandweer moeilijk bij de brandhaarden.
De video op regio15.nl laat geen kraan zien op de kade gedurende het eerste uur.
Deze zal op verzoek zijn ingezet; daardoor blijft de brandweerkraan inzetbaar voor andere klussen.
De meetploeg moet na een half uur de eerste resultaten kunnen leveren, echter kan het zijn dat de meetploeg moet wachten om uit te rukken tot zij een inzetbevel van de meetplanleider hebben ontvangen.
Ik denk dat die zachtjesaan op zijn. Zo veel zijn er niet in NL volgens mij.
De tweeberoepsploegen met specialisatie van de VRR zijn beiden ingezet. Veel aflossing is daar denk ik niet voor...Korps Marine Brandweer..
Korps Marine Brandweer..
Ik heb geen idee of Zeeland operationeel is, heb er in ieder geval nog niet eerder van gehoord. Hoe de aflossing in de VRR is geregeld is een interessante vraag als het gaat om de specialismen. Ik heb geen idee hoe dat geregeld is.
Kan iemand mij vertellen welke rol de OD-Havenbedrijf heeft bij dit soort branden? Ik zie hem op een van de filmpjes namelijk rondlopen met ademlucht op het schip.O.a. inzet van de RPA-15 van het havenbedrijf
RemRoof
Kan iemand mij vertellen welke rol de OD-Havenbedrijf heeft bij dit soort branden? Ik zie hem op een van de filmpjes namelijk rondlopen met ademlucht op het schip.
RemRoof
Maar voordat dat water stoom is zal er wel energie 'ontrokken' worden.
Van een OD-Havenbedrijf kun je verwachten dat hij kennis heeft van schepen, systemen,stabiliteit etc. en de brandweer kan adviseren op o.a. die punten.
De daadwerkelijk inzet (van de RPA 15) als blusboot gaat meestal via de de brandweer.
Er schijnt in de VRR een apart piket te zijn voor OD's-SBB die ook gedeeltelijk bemensd wordt vanuit de DHMR. Voorwaarde is dat mensen nautisch en brandweerkundige expertise bezitten. Deze OD-SBB stuurt de tactische inzet aan boord aan.
Als ik de diverse rapporten lees houdt de wereld qua beroepsploegen scheepsbrandbestrijding toch niet op bij VRR, Zeeland e.o. moet zo langzamerhand ook het nodige potentieel hebben, althans in theorie.
Overigens die ploegen moet toch ook worden afgelost in VRR als daar een grote scheepsbrand is net als bijvoorbeeld op de Westerschelde etc.
Is er ook een regeling voor aflossing van het ingezette SBB-personeel. Per slot van rekening zijn dat specialisten die niet zomaar te vervangen zijn door "gewone" brandweermensen?
GRIP 2 | 1500148 | BRW Haaglanden (Den Haag Laak) (Kazernealarm) |
GRIP 2 | 1500004 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Voertuignavigatie) |
GRIP 2 | 1500155 | BRW Haaglanden (Zoetermeer Oosterheem) (Kazernealarm) |
GRIP 2 | 1500161 | BRW Haaglanden (Rijswijk) (Kazernealarm) |
GRIP 2 | 1500140 | BRW Haaglanden (Den Haag Archipel) (Kazernealarm) |
GRIP 2 | 1500145 | BRW Haaglanden (Den Hoorn) (Kazernealarm) |
GRIP 2 | 1500171 | BRW Haaglanden (Den Hoorn) (Korpsalarm) |
GRIP 2 | 1500509 | BRW Haaglanden (Den Hoorn) (Lichtkrant) |
Alle marinemilitairen zijn ook opgeleid als advanced firefighter. Die cursus moet jaarlijks worden opgefrist in de "hete" praktijk en wordt wekelijks (minimaal) aan boord "koud" beoefend. Ik weet echter niet of er afspraken zijn voor ondersteuning in deze vorm aan de civiele brandweer.
Handleiding voor de brandweercursus koopvaardijofficieren
titelHandleiding voor de brandweercursus koopvaardijofficieren
soortboekhandleiding
signatuurBroch 16 A 1a HAND
inventarisnummer32676
museumMaritiem Museum Rotterdam
makerPoot, R.E.
uitgeverGemeentelijke brandweer
datum[ca. 1960]
pagina's60 p.
trefwoordenbrand[gebeurtenis], brandbestrijding, koopvaardijschip
geografische naamalgemeen[plaats]
startdatum1960
einddatum1969
Betreft boekwerk geschreven door officier van de brandweer Rotterdam, dhr. R.E. Poot.
De brandweer Rotterdam heeft nog jaren een opleiding scheepsbrandbestrijding verzorgd voor koopvaardijofficieren.
O.a. de klimtoren van de kazerne Baan was een dwarsdoorsnede van een schip en op het opleidingscentrum aan de Veilingweg was het achterschip aanwezig van een coaster.
Een deel van de expertise is later overgegaan naar Risc (destijds Maasvlakte)
Je zou daarbij ook kunnen denken aan de inzet van commerciële specialisten, die zijn niet in een uurtje ter plaatse, maar voor een lange inzet lijkt me dat zeker een goede mogelijkheid.
Handleiding voor de brandweercursus koopvaardijofficieren
titel Handleiding voor de brandweercursus koopvaardijofficieren
soort boekhandleiding
signatuur Broch 16 A 1a HAND
inventarisnummer 32676
museum Maritiem Museum Rotterdam
maker Poot, R.E.
uitgever Gemeentelijke brandweer
datum [ca. 1960]
pagina's 60 p.
trefwoorden brand[gebeurtenis], brandbestrijding, koopvaardijschip
geografische naam algemeen[plaats]
startdatum 1960
einddatum 1969
Betreft boekwerk geschreven door officier van de brandweer Rotterdam, dhr. R.E. Poot.
De brandweer Rotterdam heeft nog jaren een opleiding scheepsbrandbestrijding verzorgd voor koopvaardijofficieren.
O.a. de klimtoren van de kazerne Baan was een dwarsdoorsnede van een schip en op het opleidingscentrum aan de Veilingweg was het achterschip aanwezig van een coaster.
Een deel van de expertise is later overgegaan naar Risc (destijds Maasvlakte)
Je zou daarbij ook kunnen denken aan de inzet van commerciële specialisten, die zijn niet in een uurtje ter plaatse, maar voor een lange inzet lijkt me dat zeker een goede mogelijkheid.
Precies, gewoon een berger bellen.
Brand op vissersschip in haven Scheveningen
Gepubliceerd: 23 juni 2014 Laatste wijziging: 23 juni 2014
Door een brand op een vissersschip in Scheveningen Haven is er een rookwolk ontstaan. Bij de brand komt veel rook vrij. De brandweer adviseert inwoners rondom de Scheveningse Haven uit de rook te blijven, uit voorzorg ramen en deuren te sluiten en mechanische ventilatie uit te zetten.
De brandweer heeft geen gevaarlijke concentraties gemeten, maar in rook zitten altijd schadelijke stoffen.
Het advies geldt voor het volgende gebied: vanaf de 1e haven van Scheveningen het gebied tussen de straten Statenlaan, President Kennedylaan, Segbroeklaan en Nieboerweg.
In de rest van Den Haag en omringende gemeenten kunnen mensen de brand ruiken; het ruikt naar verbrand plastic. Het is daar echter niet nodig om ramen en deuren gesloten te houden.
Als gevolg van de brand zijn er twee slachtoffers gevallen. Een persoon met brandwonden en een persoon met klachten als gevolg van het inhaleren van de rook.
Maandag 23 juni om 10.36 uur is het 1e NL-Alert bericht verstuurd over de brand in Scheveningen Haven. Om 15.39 uur is het 2e bericht verstuurd.
http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Brand-op-vissersschip-in-haven-Scheveningen.htm (http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Brand-op-vissersschip-in-haven-Scheveningen.htm)
Je zou daarbij ook kunnen denken aan de inzet van commerciële specialisten, die zijn niet in een uurtje ter plaatse, maar voor een lange inzet lijkt me dat zeker een goede mogelijkheid.Er is nu een hele trein van o.a. Smit ter plaatse; met allerhande zwaar materieel.
Dat hebben ze in Velsen dan ook uiteindelijk gedaan toen het daar behoorlijk uit de hand ging lopen.
Toen viel er ook niets meer te redden alleen te bergen ;D ...
Edit: ik zie dat ze ter plaatse zijn.Yup; trekker/oplegger met politie begeleiding ter plaatse gekomen. Aantal foto's achterin het item ingevoegd.
Hebben die mensen (ruime) ervaring met gecompliceerde scheepsbranden.
Niets ten nadele van deze ploegen en met alle respect maar gelet op de kennelijke complexiteit en duur van deze brand zou je hier toch aflossing door ervaren "scheepsbrandenbestrijders" verwachten,althans tenminste een ploeg.
Brandweer Haaglanden @Brandweer_HGL 5 minBrand #Scheveningen #Vissershavenweg brandmeester. Brandweer blust met succes zeer grote brand op schip.
Good job! Denk dat dit een enorm interessante en gave inzet is geweest voor de ploegen die zijn ingezet en dan zeker die een binnenaanval hebben gedaan. Denk ze lekker hebben kunnen werken (zeg maar heel hard buffelen) en tja, daar doe je het toch voor.. als brandweerman ;) :)Brandweer Haaglanden @Brandweer_HGL 5 minBrand #Scheveningen #Vissershavenweg brandmeester. Brandweer blust met succes zeer grote brand op schip.
Brandweer Haaglanden @Brandweer_HGL 5 minBrand #Scheveningen #Vissershavenweg brandmeester. Brandweer blust met succes zeer grote brand op schip.
Nee dat hebben deze mensen niet maar dat heeft 99% van het ingezette personeel niet. In Nederland zijn maar weinig specialisten wat dat betreft. Dus dan zal de aflossing van het zelfde kaliber zijn als wat de hele dag is ingezet.
Brandweer Haaglanden @Brandweer_HGLBrand #Scheveningen #Vissershavenweg brandmeester. Brandweer blust met succes zeer grote brand op schip.
9:00pm · 23 Jun 2014
Brandmeester betekent dat de brand onder controle is. Brandweer alert op eventueel smeulende resten in schip #scheveningen #Vissershavenweg
9:06pm · 23 Jun 2014
Gemeente Den Haag @GemeenteDenHaagSinds 20.33 is brand schip Scheveningen onder controle. Deuren en ramen kunnen weer open. Geen gevaarlijke concentraties in lucht.
9:44pm · 23 Jun 2014
Is brand meester tegenwoordig gelijk aan rookvrij?Wie zegt dat ? Waar kees jij dat ? Dat die link tussen 'brand meester' en 'rookvrij' gemaakt wordt ?
Sinds 20.33 is brand schip Scheveningen onder controle. Deuren en ramen kunnen weer open.
Ik las :
Er zijn net twee bijeenkomsten geweest met een landelijke werkgroep om dit te organiseren, in dit gezelschap werd aangegeven dat je op 50 tot 60 rotaties moet rekenen bij een dergelijke scheepsbrand. Ik vermoed dat bij de volgende bijeenkomst in september van dit netwerk dit vraagstuk wel in een stroomversnelling terecht gaat komen.
Als ik het goed begrijp zou dat betekenen 300-360 man!
Het lijkt mij een utopie om deze getallen aan ervaren brandweerlieden bij elkaar te krijgen en ........ bij elkaar te houden. De omzet aan echte grote scheepsbranden is niet zo bar groot en je moet de mensen wel gemotiveerd krijgen en op den duur ook houden.
Wie zegt dat ? Waar kees jij dat ? Dat die link tussen 'brand meester' en 'rookvrij' gemaakt wordt ?
Maar ja: er komt geen rook meer van het schip af. Dus ik kan me wat voorstellen, bij die tweet.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.regio15.nl%2Fimages%2F2014%2F06%2F23%2FScheveningen%2Fw-IMG_2470.JPG&hash=37fbcd108f7f0dfca39a1ca6a6d37efc)
Peen
Wie zegt dat ? Waar kees jij dat ? Dat die link tussen 'brand meester' en 'rookvrij' gemaakt wordt ?
Maar ja: er komt geen rook meer van het schip af. Dus ik kan me wat voorstellen, bij die tweet.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.regio15.nl%2Fimages%2F2014%2F06%2F23%2FScheveningen%2Fw-IMG_2470.JPG&hash=37fbcd108f7f0dfca39a1ca6a6d37efc)
Peen
Slordig foutje van de communicatie afdeling
GRIP 2 | 1520023 | Ambu 15-123 (RAV Haaglanden) |
1500438 | BRW Haaglanden (Wassenaar) (Meetploeg) | |
1500358 | BRW Haaglanden (Wateringen) (Meetploeg) | |
1500080 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (AGS) | |
1500046 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (CaCo) | |
1500015 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (GRIP ?) | |
1500014 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Hoofd Meldkamer) | |
1500060 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Informatiemanager CoPI) | |
1500061 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Informatiemanager ROT) | |
1500063 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Leider ROT) | |
1500084 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Meetplanleider) | |
1500044 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Piket RAC - Infocode groot incident) | |
1500081 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (SOB) | |
1500083 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Strandcoördinator) | |
1500071 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (WVB-1) | |
1500022 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (CvD) | |
1500021 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (HOvD) | |
1500075 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Persinfo Brandweer) | |
1500052 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (ROvD-1 Alarmcode) | |
1520320 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (CvD-G piket) | |
1520366 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (GAGS piket) | |
1520365 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (HMKA piket) | |
1520335 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (HS-GHOR piket) | |
1520380 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (MMA piket) | |
1520300 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (OvD-G piket) | |
1520350 | MKA Veiligheidsregio Haaglanden (RGFvD Piket) | |
1530676 | Politie Veiligheidsregio Haaglanden | |
1530675 | Politie Veiligheidsregio Haaglanden | |
1530659 | Politie Veiligheidsregio Haaglanden | |
1530680 | Politie Veiligheidsregio Haaglanden | |
1530637 | Politie Veiligheidsregio Haaglanden (CCB piket) | |
1500058 | Veiligheidsregio Haaglanden (Onbekende code) | |
1500530 | Veiligheidsregio Haaglanden (OvD Bevolkingszorg Den Haag) |
Als je uitgaat van een 5-daagse inzet zoals in Velsen kan ik dit getal wel plaatsen. Tevens is het de vraag of dit dan allemaal "echte" specialisten zouden moeten zijn. Bij Natuurbrandbestrijding begrijp ik soms dat ook niet alle TS'en terreinvaardig hoeven te zijn.
Burgemeester Van Aartsen bedankt hulpdiensten`
1500143 | BRW Haaglanden (De Lier) (Kazernealarm) | |
1500232 | BRW Haaglanden (De Lier) (Korpsalarm) | |
1500516 | BRW Haaglanden (De Lier) (Lichtkrant) | |
1500141 | BRW Haaglanden (Leidschendam - Voorburg) (Kazernealarm) | |
1500152 | BRW Haaglanden (Maasland) (Kazernealarm) | |
1500173 | BRW Haaglanden (Maasland) (Korpsalarm) | |
1500511 | BRW Haaglanden (Maasland) (Lichtkrant) | |
1500012 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Infocode vrije instroom Westland) | |
1500004 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Voertuignavigatie) |
Dit incident en aanpak lijkt me wel iets voor een nieuw onderwerp in het topic Specialismes van de rode kolom..
Gepubliceerd op 23 jun. 2014
Brandweer Hollands Midden assisteert bij zeer grote brand in Vissersschip Scheveningen, item op: http://www.112hm.nl/2014/06/23/brandw... (http://www.112hm.nl/2014/06/23/brandw...)
Burgemeester Van Aartsen van Den Haag dankt alle betrokken hulpverleners voor hun inzet bij het blussen van de brand in de haven van Scheveningen. 'De samenwerking tussen de verschillende brandweerkorpsen bij het bestrijden van deze ingewikkelde brand was echt fantastisch' aldus de burgemeester.
Bij het blussen van de brand aan boord van de Scheveningen 118 in de haven van Scheveningen is de brandweer Haaglanden bijgestaan door de brandweerkorpsen Rotterdam-Rijnmond, Amsterdam-Amstelland en Hollands-Midden. Ook de KNRM, de kustwacht, het gemeentelijk havenbedrijf, de politie en de geneeskundige en ambulancediensten waren betrokken.
Bron: http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Burgemeester-Van-Aartsen-bedankt-hulpdiensten.htm (http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Burgemeester-Van-Aartsen-bedankt-hulpdiensten.htm)
Vanaf 7.00 zie je op het filmpje dat er vanaf de sleepboot Oceaan II met een snijbrander aan SB (stuurboord) even snel een gat wordt gespoten in de huid van het schip. En simpel alternatief voor de (drie) Cobra inspanningen aan BB (bakboord) ?
Hoe en door wie is deze plaats bepaald gelet op wat er op die plek mogelijk aan de binnenkant zit en waarom wordt daar een gat gespoten.
De brandweer meldt eerder dat de brand woedt op ruim 100 m2 en is beperkt tot een dek.
Wat stond er in brand op die ruim 100 m2 waardoor een ware overmacht aan mensen, middelen en materieel ca 12 uur lang werd bezig gehouden.
die gaten werden gemaakt zodat het bluswater er weer uit kon, dat schip begon ondertussen behoorlijk vol te lopen.
Moet je dan met een straal door dat gebrande gaatje gaan spritsen ofzo? Lijkt mee een beetje een lucky shot.http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=31692.0 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=31692.0)
Vanaf 7.00 zie je op het filmpje dat er vanaf de sleepboot Oceaan II met een snijbrander aan SB (stuurboord) even snel een gat wordt gespoten in de huid van het schip. En simpel alternatief voor de (drie) Cobra inspanningen aan BB (bakboord) ?Detail foto:
Detail foto:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.regio15.nl%2Fimages%2F2014%2F06%2F23%2FScheveningen%2Fw-PEEN9456__2_.jpg&hash=c58bebdc3728d0e0fe1c95d03f5c3876)
Peen
Ik denk eerder dat men hier een opening in de romp van het schip maakt om bluswater te kunnen lozen.Klopt:
die gaten werden gemaakt zodat het bluswater er weer uit kon, dat schip begon ondertussen behoorlijk vol te lopen.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=31692.0 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=31692.0)
:)
Ik weet wat t Cobra systeem inhoud. Bedoelde meer dat een snijbrander en een gewone straal hetzelfde effect geeft ;)
Maar een snijbrander is niet overal functioneel..... Stel...... bepaalde compartimenten waar de brand nog niet volledig actief is ga je te lijf met een staalbrander van de buitenkant.... Ongeachte de bekleding van de romp aan de binnen kant.... Lekkere nieuwe vuurhaarden maken ;)Of een snijbrander gebruiken terwijl er een explosief rook/gasmengsel aanwezig in de ruimte.
Het is duidelijk te zien dat op de foto waar men met de snijbrander bezig is dat er een stroom (vermoedelijk bluswater) uit het schip komt.... Vermoedelijk zijn ze dus een gat in de romp aan het maken in een ruimte die vol staat met bluswater... Zo heb je ook geen last van de vonken die een snijbrander aan de binnenkant geven ivm het koelende effect van het compartiment wat vol staat met water.
Wvd Wateringen 6826En het was eigenlijk ook geen 9191... hij had een ander roepnummer, eh, naam ;-)
Wvd Wassenaar 5026
9191was geen hovd maar een ovd met geleende bus..
MB | 1500438 | BRW Haaglanden (Wassenaar) (Meetploeg) |
MB | 1500071 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (WVB-1) |
MB | 1500021 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (HOvD) |
MB | 1500075 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Persinfo Brandweer) |
MB | 1500052 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (ROvD-1 Alarmcode) |
https://twitter.com/BrwWassenaar/status/48139794763325849613.26 De meetploeg van Wassenaar gaat zo uitrukken voor middelbrand op het schip in Scheveningen, alwaar de brandweer gisteren ook druk mee was.
MB | 1500142 | BRW Haaglanden (Den Haag Centrum) (Kazernealarm) |
MB | 1500191 | BRW Haaglanden (Den Haag Centrum) (WO 7810) |
MB | 1500082 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Motor 9661) |
MB | 1500004 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Voertuignavigatie) |
MB | 1500071 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (WVB-1) |
MB | 1500021 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (HOvD) |
MB | 1500075 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Persinfo Brandweer) |
MB | 1500052 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (ROvD-1 Alarmcode) |
Voertuigenlijst Zeer grote brand GRIP 2, Scheveningen
Aanvullingen en verbeteringen welkom, maar ik geloof dat ik een eind op weg ben ;)
1500004 | BRW Haaglanden (Monitorcode) | |
1500012 | BRW Haaglanden (Monitorcode Westland) | |
1500163 | BRW Haaglanden (Wateringen) | |
1500354 | BRW Haaglanden (Wateringen - AB Groep-1) | |
1500355 | BRW Haaglanden (Wateringen - Groep-2) | |
1500518 | BRW Haaglanden (Wateringen - Lichtkrant) |
Haagse Kust Media BVEr is duidelijk weer rook te zien vanaf de Johanna Maria #Scheveningen #haven pic.twitter.com/O7KG4cTq8P
@DSC_HWN
Haagse Kust Media BVDe brandweer heeft direct weer opgeschaald naar 'middelbrand'. #scheveningen #haven
@DSC_HWN
Brandweer Haaglanden @Brandweer_HGL#Scheveningen #vissershavenweg kleine brandontwikkeling gevonden tussen plafond. Brandweer assisteert rederij.
1735198 | Kustwachtcentrum (KNRM Scheveningen) (Reddingboten Kitty Roosmale Nepveu en Beluga) |
1735099 | Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden) |
1735065 | Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Haaglanden) |
Ik vind het wel raar dat ze hazerswoude, warmond, katwijk en leiderdorp als peleton oproepen om deze vervolgens op een parkeerplaats langs de A12 helemaal te laten verzamelen en vanuit daar samen op te rijden richting scheveningen. Dit is toch een heel stuk om rijden vanuit deze plaatsen? Je had toch beter bij bv. Transferium leiden langs de A44 kunnen verzamelen?
Ik weet wat t Cobra systeem inhoud. Bedoelde meer of dat een snijbrander en een gewone straal hetzelfde effect geeft ;)
Ik weet wat t Cobra systeem inhoud. Bedoelde meer of dat een snijbrander en een gewone straal hetzelfde effect geeft
Vooral dat Leiderdorp er bij is, de kazerne die bijna elke dag buiten dienst staat wel hier naar toe sturen.
Maar die snijbrander was om het bluswater uit het schip te laten lopen, niet als alternatief voor de Cobra.
De vraag is toch heel eenvoudig heeft een gat maken met een snijbrander en daar vervolgens een straal doorheen hetzelfde effect als het Cobra gebeuren.
Ik weet wat t Cobra systeem inhoud. Bedoelde meer dat een snijbrander en een gewone straal hetzelfde effect geeft ;)
Wat is de huidige status van het schip? Total loss of wordt hij mogelijk weer opgebouwd?
Om de huidige status van het schip te bepalen moet je eerst een inventarisatie van de schade maken en vervolgens een reparatiebestek schrijven op basis waarvan reparatiewerven kunnen tenderen en dan heb je een idee van de reparatiekosten.
Of het een total loss is, c.q. wordt beschouwd als, hangt o.a. af van de verzekerde waarde, de huidige dagwaarde, mogelijke geïnteresseerden voor het schip in de huidige status,het mogelijk emplooi dat Jaczon voor het schip op het oog had en de marktsituatie mbt de beoogde visserij van het schip.
Dus je bent wel even wat verder als verzekeraar(s) en reder voordat je een besluit kan nemen
De Willem van der Zwan (Velsen/2007) is ook gewoon gerepareerd. Wat ik me kan herinneren is dat reparatie goedkoper, maar vooral ook sneller was dan nieuwbouwen.
Hij heeft in ieder geval enige tijd in Dordrecht gelegen bij een reparatiebedrijf.Wat ik begreep van de WvB is dat er in niveau's -2, -1, 0, 1 en 2 ingezet is. Er zou brand geweest zijn in de machinekamer, werkruimte, verblijf- en slaapruimte bemanning. Ik vind het bijzonder dat er aan de buitenkant gezien kan worden wat de schade aan de binnenkant is.
Overigens die Willem van der Zwan had aanmerkelijk meer schade dan dit schip.
In ieder geval heeft dit schip weinig of geen structurele schade, de brand lijkt beperkt te zijn gebleven tot een bepaalde ruimte bovendeks, geen (aanmerkelijke) schade aan het visruim, de machinekamer, de accommodatie (zal waarschijnlijk behoorlijk moeten worden gelucht) en de navigatiebrug.
Dus mogelijk wat apparatuur, machines etc. in die betreffende ruimte vervangen, de bekabeling etc. in die ruimte
vervangen en een nieuwe vloer (als het bitumen oid was.)
Heb jij overigens een idee wat er zoal gebrand heeft in die ruimte van ca 300 m3. (althans volgens opgave brandweer 100 m2.)
Hij heeft in ieder geval enige tijd in Dordrecht gelegen bij een reparatiebedrijf.Als bovengenoemde ruimtes "bespaard" zijn gebleven ben ik benieuwd wat er dan wel voor de nodige problemen heeft gezorgd.
Overigens die Willem van der Zwan had aanmerkelijk meer schade dan dit schip.
In ieder geval heeft dit schip weinig of geen structurele schade, de brand lijkt beperkt te zijn gebleven tot een bepaalde ruimte bovendeks, geen (aanmerkelijke) schade aan het visruim, de machinekamer, de accommodatie (zal waarschijnlijk behoorlijk moeten worden gelucht) en de navigatiebrug.
Dus mogelijk wat apparatuur, machines etc. in die betreffende ruimte vervangen, de bekabeling etc. in die ruimte
vervangen en een nieuwe vloer (als het bitumen oid was.)
Heb jij overigens een idee wat er zoal gebrand heeft in die ruimte van ca 300 m3. (althans volgens opgave brandweer 100 m2.)
Wat ik begreep van de WvB is dat er in niveau's -2, -1, 0, 1 en 2 ingezet is. Er zou brand geweest zijn in de machinekamer, werkruimte, verblijf- en slaapruimte bemanning. Ik vind het bijzonder dat er aan de buitenkant gezien kan worden wat de schade aan de binnenkant is.
Het schip heeft een uurtje of 16 gebrand zeg maar. Als bovengenoemde ruimtes "bespaard" zijn gebleven ben ik benieuwd wat er dan wel voor de nodige problemen heeft gezorgd.
Wat is de huidige status van het schip? Total loss of wordt hij mogelijk weer opgebouwd?
En het was eigenlijk ook geen 9191... hij had een ander roepnummer, eh, naam ;-)
Voertuigenlijst Zeer grote brand GRIP 2, Scheveningen
KNRM/Kustwacht
Boot1 Kitty Roosmale Nepveu Scheveningen
Boot1 Beluga Scheveningen
SCH24 Kusthulpverleningsvoertuig Scheveningen
RPA15 Blusvaartuig Rotterdam-Rijnmond
Kustvaartuig Ter Heijde
SAR-Helikopter Ter Heijde
MB | 1500354 | BRW Haaglanden (Wateringen) (A ploeg) |
MB | 1500163 | BRW Haaglanden (Wateringen) (Kazernealarm) |
MB | 1500518 | BRW Haaglanden (Wateringen) (Lichtkrant) |
MB | 1500012 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Infocode vrije instroom Westland) |
MB | 1500004 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Voertuignavigatie) |
MB | 1500415 | BRW Haaglanden (Pijnacker - Nootdorp) (Bemanning AB) |
MB | 1500156 | BRW Haaglanden (Pijnacker - Nootdorp) (Kazernealarm) |
MB | 1500004 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Voertuignavigatie) |
was het niet de 9094? (de C-wagen 3 ;-))?
"De OVD Cobra over" ;DDe eerste die hem doorheeft >:D
Brandweer blijft standby na scheepsbrand Johanna Maria
DEN HAAG - De brandweer blijft standby voor als de brand in het visserschip Johanna Maria in Scheveningen weer oplaait. 'Rederij Jaczon heeft het schip overgedragen gekregen, maar we blijven paraat', aldus een woordvoerder.
...
Met eigen ingehuurde brandwachten houdt Jaczon het schip nu in de gaten, stelt de brandweer. 'Maar we hebben afgesproken dat wij paraat blijven, voor het geval er iets mis gaat. Dat houdt in dat een van onze wagens voorlopig op de kade achterblijft.' lees verder (http://www.omroepwest.nl/nieuws/25-06-2014/brandweer-blijft-standby-na-scheepsbrand-johanna-maria)
De eerste die hem doorheeft >:D
Hij heeft in ieder geval enige tijd in Dordrecht gelegen bij een reparatiebedrijf.
Overigens die Willem van der Zwan had aanmerkelijk meer schade dan dit schip.
In ieder geval heeft dit schip weinig of geen structurele schade, de brand lijkt beperkt te zijn gebleven tot een bepaalde ruimte bovendeks, geen (aanmerkelijke) schade aan het visruim, de machinekamer, de accommodatie (zal waarschijnlijk behoorlijk moeten worden gelucht) en de navigatiebrug.
Dus mogelijk wat apparatuur, machines etc. in die betreffende ruimte vervangen, de bekabeling etc. in die ruimte
vervangen en een nieuwe vloer (als het bitumen oid was.)
Heb jij overigens een idee wat er zoal gebrand heeft in die ruimte van ca 300 m3. (althans volgens opgave brandweer 100 m2.)
Ja wat versta je onder een "verblijf-slaapruimte bemanning",voor een bemanning hoogstwaarschijnlijk niet uit Europa en die................ Het Europese bem. gedeelte lijkt in het geheel niet aangetast door brand.Ohhh, wat denk jij lelijk ;-)
Kustvaartuig Ter Heide zal de reddingboot George Dijkstra zijn geweest van de KNRM Ter Heijde.
http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/detail/3678644/2014/06/25/Den-Haag-ontsnapte-aan-massa-evacuatie.dhtml (http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/detail/3678644/2014/06/25/Den-Haag-ontsnapte-aan-massa-evacuatie.dhtml)
'Den Haag ontsnapte aan massa-evacuatie'
De grote visserijschepen met grote koel en vriesruimten met als koelvloeistof ammoniak zowel aan boord van de schepen als in de pakhuizen aan de wal met alle mogelijke gevaren van dien zijn toch al vele decennia bekend.
Brandweer Nederland @Brandweer_NLOp onze site: 'Den Haag ontsnapte aan massa-evacuatie' bit.ly/1yQzvi0 (http://bit.ly/1yQzvi0) Lees verder >>
Dat is dus hetzelde verhaal als waar Thor naar linked ;-)Brandweer Nederland @Brandweer_NLOp onze site: 'Den Haag ontsnapte aan massa-evacuatie' bit.ly/1yQzvi0 (http://bit.ly/1yQzvi0) Lees verder >>
Ik vind het raar dat er, in mijn ogen, willekeurige kazernes worden gealarmeerd. Wie heeft bepaald dat deze kazernes werden ingezet, willekeur of is dit vastgelegd? Van dit laatste weet ik niets. Vooral dat Leiderdorp er bij is, de kazerne die bijna elke dag buiten dienst staat wel hier naar toe sturen.
http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/detail/3678644/2014/06/25/Den-Haag-ontsnapte-aan-massa-evacuatie.dhtml (http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/detail/3678644/2014/06/25/Den-Haag-ontsnapte-aan-massa-evacuatie.dhtml)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs28.postimg.org%2F9732i5ehp%2FDSCF9279.jpg&hash=9ef8f8da9bbaa86fd9d84c9bd8b2333e) (http://postimage.org/)
Wat is de toegevoegde waarde van het kustwacht vliegtuig bij dit incident?
Wat is de toegevoegde waarde van het kustwacht vliegtuig bij dit incident?Simpel. Het is een incident aan de kust.
Wat is de toegevoegde waarde van het kustwacht vliegtuig bij dit incident?
Ammoniak wolk over de stad, gelukkig wordt in bijna alle schepen zoals deze geen ammoniak meer gebruikt maar andere mindere giftige koelmiddelen, zoals o.a. Freon. Weet bijna 100% zeker dat dat ook hier het geval was. Dus weer een ramp minder.
Dus eigenlijk gewoon een binnenbrand aan boord van een schip waar de VRH goed op voorbereid was. Niet spannender maken als dat het was.
https://twitter.com/Onderzoeksraad/statuses/48423220108591513709.08 N.a.v. uitkomsten verkennend onderzoek scheepsbrand Scheveningen, heeft #Onderzoeksraad besloten geen verder onderzoek te doen.
Als ik zo eens lees bij de bouwers van die NH3 koelsystemen, dan wordt bij het legen/schoonmaken vaak de NH3 verbrand. Ik ga er vanuit dat als NH3 bij brand vrij komt deze ook wordt omgezet. De verbranding zal wel niet optimaal zijn. Een filmpje van een NH3(anhydrous ammonia) brand.Mooi filmpje zeg. 'Klotsende' vlammen.
http://www.youtube.com/watch?v=n4ktAaGAyLc (http://www.youtube.com/watch?v=n4ktAaGAyLc)
DEN HAAG - De Inspectie SZW onderzoekt de brand op het visserschip Johanna Maria in de haven van Scheveningen. Bij de brand raakten vorige week een bemanningslid en een monteur die op het schip aan het werk waren, gewond.
Volgens de arbeidsinspectie gaat het om een standaard procedure, maar verwacht wordt dat het onderzoek meer dan de gebruikelijke vier maanden in beslag zal nemen. ‘We hebben te maken met een ingewikkeld ongeval, waar veel verschillende partijen bij zijn betrokken,’ zegt een woordvoerder van Inspectie SZW. ‘We bekijken dus niet alleen of werkgevers en werknemers veilig hebben gehandeld, maar zullen ook de aanwezige hulpdiensten bij het onderzoek betrekken.’
Woensdag werd bekend dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid geen verder onderzoek zal doen naar het schip. Na een verkennende analyse bleek dit niet nodig.
Het onderzoek van de brandweeracademie naar de brandbestrijding op de Johanna Maria is afgerond. Het totale rapport is te downloaden en is openbaar.
Helaas denken een aantal "wijze" mannen daar iets genuanceerder over:
http://www.omroepwest.nl/nieuws/06-03-2015/brandweer-maakte-fouten-bij-blussen-vissersschip-johanna-maria-scheveningse-haven (http://www.omroepwest.nl/nieuws/06-03-2015/brandweer-maakte-fouten-bij-blussen-vissersschip-johanna-maria-scheveningse-haven)
Wijze mannen? Volgens mij een paar journalisten die een eigen interpretatie aan het verhaal geven..........Inderdaad, de voetnote in het rapport over de inzet van bv schuim zegt
19 Een inzet met schuim (‘het schip volschuimen’) is als ‘plan plus’ overwogen door het SBB-team. Dit plan zou uitgevoerd worden als de brand niet snel met water geblust zou kunnen worden.Wat maakt omroep west er van
Bij dergelijke branden is schuim normaal gesproken 'een voor de hand liggend blusmiddel', maar dat is niet gebruikt.
Doordat een daar aanwezigeWas dit daadwerkelijk een poederblusser?
poederblusser door de hitte bezwijkt, wordt deze brand in de machinekamer bij toeval geblust.
Was dit daadwerkelijk een poederblusser?
Het betrof hier gewoon een P12 die inderdaad door verhitting uiteindelijk is bezweken (geëxplodeerd), in feite een soort blusbom.....Toch wel bijzonder te noemen aangezien brandblussers over het algemeen niet snel bezwijken door hitte. Dus kunnen we wel stellen dat de hitte extreem moet zijn geweest.
Toch wel bijzonder te noemen aangezien brandblussers over het algemeen niet snel bezwijken door hitte. Dus kunnen we wel stellen dat de hitte extreem moet zijn geweest.Is dat het punt waarop ook een staalconstructie zwakker wordt of zou het door de druk in een blusser eerder gebeuren?
Toch wel bijzonder te noemen aangezien brandblussers over het algemeen niet snel bezwijken door hitte. Dus kunnen we wel stellen dat de hitte extreem moet zijn geweest.
Je weet dat er bij brandblussers sprake is van een metalen drukvat?Ja, ik werk dagelijks met die dingen. Dus ik weet dat het drukvatenbesluit van toepassing is. Vandaar mijn intresse ook omdat het exploderen van een poederblusser niet vaak gebeurd.
Wat maakt omroep west er vanMaar dat staat ook zo in het rapport onder punt 8.5:
Bron: http://www.omroepwest.nl/nieuws/06-03-2015/brandweer-maakte-fouten-bij-blussen-vissersschip-johanna-maria-scheveningse-haven (http://www.omroepwest.nl/nieuws/06-03-2015/brandweer-maakte-fouten-bij-blussen-vissersschip-johanna-maria-scheveningse-haven)CitaatBij dergelijke branden is schuim normaal gesproken 'een voor de hand liggend blusmiddel', maar dat is niet gebruikt.
Hoewel schuim een voor de hand liggend blusmiddel is bij scheepsbranden, heeft er bij deze brand geen grootschalige schuiminzet plaatsgevonden. Toen de brand niet direct door de eenheden uit Haaglanden geblust kon worden, is ingezet op blussing met koolstofdioxide. Door het SBB-team is vervolgens gepoogd de brand met water te blussen (waarbij onder meer gebruikgemaakt is van Cobra-coldcutters). Schuim is alleen door het SBB-team overwogen als ‘plan plus’.Nu zie ik wel andere zaken in het rapport, maar ik ben Oproep West niet ;-)