Hulpverleningsforum

Incidenten => Incidenten buitenland => Archief Incidenten buitenland => Topic gestart door: bart007 op 14 januari 2012, 11:13:55

Titel: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: bart007 op 14 januari 2012, 11:13:55
Niet in eigen land, maar toen ik het artikel las met de foto's was het toch heftiger dan ik dacht, toen ik eerder hoorde van het vastlopen van een cruiseschip.

Minstens drie doden op zinkend Italiaans cruiseschip
•   zaterdag 14 januari 2012, 10u33

Een cruiseschip met meer dan 4.000 opvarenden is in de nacht van vrijdag op zaterdag vastgelopen op een zandbank voor de kust van Toscane. Er vielen drie doden en momenteel zijn nog vier mensen vermist. Aan boord waren ook zes Belgen, allen ongedeerd.

De passagiers van de Costa Concordia, die op cruise was in de Middellandse Zee, waren net aan het avondeten toen er een luide knal klonk en het licht uitviel. Er brak paniek uit toen bleek dat iedereen moest worden geëvacueerd in reddingssloepen.
De omstandigheden zijn nog onduidelijk, maar getuigen zeggen dat verschillende passagiers bij de evacuatie in het ijskoude water vielen. Een van hen, een zeventiger, verdronk.
Titanic
Een van de passagiers, journaliste Mara Parmegiani, vertelt hoe het er aan toe ging. 'Paniekscènes de Titanic waardig. Passagiers liepen elkaar overhoop, schreeuwden en weenden.'Ik weet niet wat er precies gebeurd is, maar we waren allemaal erg bang en hadden het koud omdat we enkel onze avondkledij aanhadden. We hebben niet de tijd gehad om onze andere bezittingen te halen. We kregen enkel dekens en dat was onvoldoende.'
De lokale prefect Giuseppe Linardi geeft zaterdag een nieuwe balans van het ongeluk: drie doden en veertien gewonden. Er zijn nog vier mensen vermist. Eerder was nog sprake van zes doden.
Duikers onderzoeken momenteel het deel van de boot dat onder water ligt om na te gaan of er daar nog slachtoffers zijn. Reddingshelikopters hebben de hele nacht meegezocht.
Reder Costa Crociere laat in een mededeling weten dat 3.200 passagiers en een duizendtal bemanningsleden aan boord waren. De cruise zou onder meer halt houden in Civitavecchia, Palermo, Cagliari, Palma de Mallorca, Barcelona en Marseille.
Zes Belgen
Bij de passagiers zijn een duizendtal Italianen, ongeveer 500 Duitsers en 150 Fransen. De nationaliteit van de andere opvarenden is nog niet duidelijk. Buitenlandse zaken bevestigt dat er zes Belgen aan boord waren, maar allen bleven ongedeerd.
De geëvacueerde passagiers zijn ondergebracht in de zeldzame hotelkamers op het kleine eiland Giglio, in sportcentra en zelfs in de kerk. Ze worden zaterdag met honderden overgebracht met boten naar de haven Santo Stefano op het Italiaanse vasteland.
Familieleden van slachtoffers kunnen terecht op dit (Italiaanse) nummer: 0039 848 50 50 50.
Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120114_005 (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120114_005)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Doruz op 14 januari 2012, 11:36:51
Doden door ongeluk cruiseschip Italië GROSSETO -  
Een reusachtig cruiseschip is vrijdagavond tegen 22.00 uur aan de grond gelopen bij het Italiaanse eiland Giglio bij Toscane, waardoor minstens zes mensen zijn omgekomen. Circa 13 van de 4200 mensen aan boord raakten gewond. Nog vier opvarenden zijn vermist.
Sommige gasten waren bij het ongeluk in paniek geraakt en sprongen in het koude water, zei prefect Guiseppe Linardi van de regio Grosseto. Een van deze personen zou daarop zijn gestorven aan een hartaanval. De doodsoorzaak van de anderen is onbekend.
De 290 meter lange Costa Concordia had een rif geraakt bij het eilandje Giglio, maakte slagzij en strandde uiteindelijk bij een strekdam. Daar ligt het nu met 20 graden slagzij. Er is water binnengestroomd. Volgens de kustwacht is er geen gevaar dat het schip zinkt.
De meeste opvarenden werden in veiligheid gebracht met behulp van reddingsboten en helikopters en andere schepen, wat tot zaterdagochtend duurde.„Het was net een scène uit de film Titanic”, zei Mara Parmegiani, een van de passagiers op het cruiseschip. De opvarenden hoorden vrijdagavond omstreeks acht uur een harde knal. „We zaten te eten toen de lichten plotseling uit gingen en we een knal hoorden en een krakend geluid. Alles viel van tafel”, zei de Duitser Peter Honvehlmann. De redding verliep volgens hem chaotisch. „Het was de eerste cruise in mijn leven en zeker ook de laatste”.
Aan boord waren circa 500 Duitsers en veel Fransen en Italianen. Ze zijn voorlopig ondergebracht in scholen, huizen en kerken. Het is op dit moment niet bekend of er Nederlanders aan boord waren.
De Costa Concordia was vrijdag vertrokken vanuit de haven van Civitavecchia, ongeveer 80 kilometer ten noorden van de hoofdstad Rome. Het luxe schip was bezig aan een rondreis door het westelijke deel van de Middellandse Zee en zou onder meer stops maken in Cagliari, Palma de Mallorca, Barcelona en Marseille.
Enkele uren na het vertrek uit Civitavecchia meldde het personeel aan de havenautoriteiten dat er technische problemen waren, aldus het Italiaanse persbureau Ansa.
Het is niet het eerste incident met de Costa Concordia, gebouwd in 2006. In 2008 had het schip al eens een havenhoofd geramd in de haven van Palermo. Het schip raakte toen licht beschadigd.

 :o :o  www.telegraaf.nl (http://www.telegraaf.nl)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: PingPong op 14 januari 2012, 12:22:33
Aan boord waren zeker 26 Nederlanders. Het luxe schip, de Costa Concordia, liep gisteravond vast op rotsen. Dat gebeurde bij het eilandje Giglio in de Tyrreense Zee, voor de kust van Toscane. In de romp ontstond een scheur van tientallen meters.

http://nos.nl/artikel/330586-drie-doden-na-vastlopen-cruiseschip.html (http://nos.nl/artikel/330586-drie-doden-na-vastlopen-cruiseschip.html)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: PingPong op 14 januari 2012, 12:26:06
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fcontent.nos.nl%2Fdata%2Fimage%2Fxxl%2F2012%2F01%2F14%2F330631.jpg&hash=73bc7b9a04c9860a75e551e72461b4ff)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fcontent.nos.nl%2Fdata%2Fimage%2Fxxl%2F2012%2F01%2F14%2F330648.jpg&hash=e5fddfa086fead16b91350b2a55e5c66)

Foto's op http://nos.nl/artikel/330586-drie-doden-na-vastlopen-cruiseschip.html (http://nos.nl/artikel/330586-drie-doden-na-vastlopen-cruiseschip.html)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: PingPong op 14 januari 2012, 12:33:26
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmedia.nu.nl%2Fm%2Fm1fz4m2aihxn_700.jpg&hash=04d9bbf974843a78063348cc739ea4a7)

Meer foto's op http://www.nu.nl/buitenland/2714938/doden-en-vermisten-ongeval-cruiseschip.html#slideshow-/slideshow/1887680/popup.html (http://www.nu.nl/buitenland/2714938/doden-en-vermisten-ongeval-cruiseschip.html#slideshow-/slideshow/1887680/popup.html)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: PingPong op 14 januari 2012, 12:35:46
Inmiddels is het bekend dat er 42 Nederlanders betrokken zijn bij de cruiseramp, vrijdagavond.

@112_hv via Twitter
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: superfly op 14 januari 2012, 13:44:54
Als ik zo de foto's zie ben ik bang dat dit een van de laatste reizen van het schip is geweest.
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: PingPong op 14 januari 2012, 14:18:24
Evacuatie / evacuation / evacuazione Costa Concordia - January 13, 2011 (http://www.youtube.com/watch?v=55dqD-GJeaE#ws)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Kusje op 14 januari 2012, 14:37:01
Als ik zo de foto's zie ben ik bang dat dit een van de laatste reizen van het schip is geweest.

Het is niet alleen de laatste reis geweest van dit schip                   En dat vind ik erger, een schip is maar materiaal
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: C337 op 14 januari 2012, 15:01:29
Nog 50 vermisten na ongeluk cruiseschip

ROME -  Na het ongeluk met het Italiaanse cruiseschip Costa Concordia zijn nog ruim 50 mensen vermist. Dat meldde de hulpverleners zaterdag.

De hulpverleners hebben 4179 personen geteld. Volgens officiële lijst waren er 4229 mensen aan boord, van wie 3216 passagiers en 1013 bemanningsleden.
Het reusachtige schip strandde vrijdagavond voor de kust van een Italiaans eilandje. Tot dusver zijn drie dode opvarenden gevonden.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/11304619/__Nog_50_vermisten__.html (http://www.telegraaf.nl/buitenland/11304619/__Nog_50_vermisten__.html)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Doruz op 14 januari 2012, 15:07:05
Dan zie je maar weer dat zo'n grote, door de Kustwacht geinitieeerde LIVEX scheepsramp oefening, actueel blijft:  

 http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=29300.0 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=29300.0)

Als dit op de pieren van IJmuiden/Hoek van Holland gebeurd heb je, zeker met duizenden passagiers aan boord, een grote uitdaging...
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Live op 14 januari 2012, 15:24:04
Costa Concordia accident (http://www.youtube.com/watch?v=Gnw2kYobNd0#ws)
Uploaded by WamsWarrior on Jan 13, 2012

Cruiseship crash Costa Concordia on his side. Cruiseship Costa Concordia accident 13-01-2012 (http://www.youtube.com/watch?v=F135vVA6ZS4#ws)
Uploaded by fredgrauf1 on Jan 14, 2012

First video: Luxury Costa Concordia cruise ship runs aground (http://www.youtube.com/watch?v=XYwLQDwqDCI#ws)
Uploaded by RussiaToday on Jan 14, 2012

www.ilmattino.it - La nave da Costa Concordia affonda come il Titanic (http://www.youtube.com/watch?v=fAY85ZrHrfk#ws)
Uploaded by ilmattinodinapoli on Jan 14, 2012
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: PingPong op 14 januari 2012, 17:32:07
http://emergencystream.com/video_streams/National/CBSNews1.html (http://emergencystream.com/video_streams/National/CBSNews1.html)

Live beelden van het omgeslagen cruiseship.
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: PingPong op 15 januari 2012, 11:51:40
Drie mensen levend gevonden in cruiseschip

ROME -  Reddingsdiensten hebben zondag contact gehad met een overlevende die nog in het gestrande Italiaanse cruiseschip vastzit. Het gaat om een Italiaanse veiligheidsfunctionaris, meldden de hulpverleners. De man zit vast op het derde dek. „We proberen bij hem te komen, maar het is een heel erg ingewikkelde operatie”, zei hulpverlener Luca Carli.

Eerder hoorden reddingswerkers al geluiden in het schip tijdens zoektochten naar de 39 vermisten. In de nacht werden al twee mensen gered. Het gaat om een Zuid-Koreaans stel dat op huwelijksreis was. De twee zaten meer dan 24 uur benedendeks gevangen in een hut. Ze bleven ongedeerd.

Inmiddels zijn ook duikers van het Italiaanse leger ter plaatse gekomen. De zoektochten in het ondergelopen deel van het cruiseschip zijn zeer riskant, volgens de hulpdiensten. Het schip kan namelijk afglijden naar dieper water.

Het schip ramde vrijdagavond op een rots bij Giglio en ligt nu half onder water. Twee Franse passagiers en een bemanningslid uit Peru vonden daarbij de dood, kennelijk nadat ze overboord waren gesprongen in het koude water. Het aantal gewonden staat vooralsnog op 14.

Meer info en een video op http://www.telegraaf.nl/buitenland/11306223/__Drie_mensen_levend_gevonden_in_cruiseschip__.html (http://www.telegraaf.nl/buitenland/11306223/__Drie_mensen_levend_gevonden_in_cruiseschip__.html)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Martijn Roggeveen op 16 januari 2012, 10:36:44
Race tegen de klok in cruiseschip Italië

ROME (ANP) – Reddingswerkers zoeken met man en macht naar overlevenden in het cruiseschip Costa Concordia, dat vrijdagavond kapseisde voor de kust van Italië. Er worden nog 15 mensen vermist. Met het verstrijken van de uren wordt de kans op hun redding kleiner.

Het dodental is gestegen naar zes. Maandagochtend vroeg werd het lichaam van een passagier aangetroffen op het tweede dek van de Costa Concordia, in een deel waar geen water stond. De identiteit van de man is nog niet bekendgemaakt. In een ondergelopen deel van het schip waren zondag twee lichamen aangetroffen. Het gaat om een 68-jarige toerist uit Spanje en een 86-jarige Italiaan. Eerder waren al de lijken van twee Franse passagiers en een bemanningslid uit Peru geborgen.

Door reddingen houden de hulpverleners echter hoop. In het weekeinde wisten duikers drie mensen veilig en wel uit de Costa Concordia te halen. Een Zuid-Koreaans echtpaar op huwelijksreis werd in de nacht van zaterdag op zondag bevrijd. De man en de vrouw (beiden 29) maken het naar omstandigheden goed. Later vonden reddingswerkers een bemanningslid met een gebroken been.

Volgens de eigenaar van het cruiseschip is de ramp waarschijnlijk het gevolg van „inschattingsfouten” van kapitein Francesco Schettino. Hij heeft de noodprocedures niet gevolgd, aldus de rederij Costa Cruises.

Schettino was zaterdag al aangehouden. Volgens Justitie kwam de evacuatie van de passagiers pas na een uur op gang. Ook de Italiaanse minister van Defensie Giampaola Di Paola sprak van een „ernstige menselijke fout met dramatische gevolgen.”

De kolossale Costa Concordia voer vrijdagavond vlakbij het eiland Isola del Giglio tegen een rotspartij. Die stond volgens Schettino niet op de kaart. Door de aanvaring ontstond een tientallen meters lange scheur in de romp. Het schip maakte water en kapseisde uiteindelijk.

http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/race_tegen_de_klok_in_cruiseschip_italie_1_615905 (http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/race_tegen_de_klok_in_cruiseschip_italie_1_615905)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: RAdeR op 16 januari 2012, 12:38:26
Reddingsoperatie cruiseschip stilgelegd  
ROME - Reddingswerkers zijn tijdelijk gestopt met hun zoekacties in het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia.
Het schip is maandag iets verschoven door de golven. De duikers hebben zich teruggetrokken. Dat meldde het Italiaanse persbureau ANSA. Het is niet bekend wanneer de reddingsacties worden hervat.
Het kolossale schip ligt op zijn kant voor de kust van het eiland Isola del Giglio. Door de wilde zee is het schip 9 centimeter gezakt en 1,5 centimeter opzijgeschoven.
De Costa Concordia voer vrijdag tegen een rotspartij. Door de aanvaring ontstond een tientallen meters lange scheur in de romp. Het schip maakte water en kapseisde uiteindelijk. Zeker zes mensen zijn om het leven gekomen, ongeveer 15 opvarenden worden nog vermist.

Duitse passagiers
Zeker 11 Duitse passagiers van de Costa Concordia worden vermist. Hun bezorgde familieleden hebben zich bij de politie in Duitsland gemeld, verklaarden woordvoerders maandag. In totaal worden ongeveer 15 opvarenden vermist.
Vijf van de Duitse vermisten komen uit de omgeving van de stad Frankfurt. Ook twee inwoners van de deelstaat Baden-Württemberg, twee mensen uit Berlijn en een echtpaar uit Noord-Rijnland-Westfalen zijn spoorloos.

Milieuramp
De Italiaanse minister van Milieu, Corrado Clini, heeft maandag gewaarschuwd voor een milieuramp door het ongeluk met het cruiseschip.
Hij zei dat ''dringende actie'' nodig is, omdat het gekapseisde schip ''een zeer hoog risico'' betekent voor het milieu rond het eiland Isola del Giglio.
http://www.nu.nl/buitenland/2716233/reddingsoperatie-cruiseschip-stilgelegd.html (http://www.nu.nl/buitenland/2716233/reddingsoperatie-cruiseschip-stilgelegd.html)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Live op 17 januari 2012, 11:22:01
Amateurbeelden van paniek op cruiseschip (http://www.youtube.com/watch?v=gGYTUzVyJO4#ws)
Uploaded by zoominnl on Jan 17, 2012
Reddingswerkers zijn bij het gekapseisde cruiseschip in Italië nog op zoek naar 14 vermisten. Tot nu toe zijn er zes doden. De mensen op deze amateurbeelden hebben meer geluk.
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Live op 17 januari 2012, 11:32:16
Deskundigen verbaasd over ongeluk cruiseschip (http://www.youtube.com/watch?v=JSZBZSQcVw0#ws)
Uploaded by rtvrijnmond on Jan 17, 2012
Het onderzoek naar het ongeluk met het Italiaanse cruiseschip Costa Concordia wordt in scheepvaartkringen op de voet gevolgd. Zo ook in Rotterdam, waar deskundigen laten weten verbaasd te zijn dat een dergelijk ongeluk kon gebeuren. Lees meer: Deskundigen verbaasd over ongeluk cruiseschip
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: erik 67 op 17 januari 2012, 12:46:02
Rampschip met explosieven geopend

Maarten van Aalderen
ISOLA DEL GIGLIO -  Vanochtend heeft de Italiaanse marine explosieven geplaatst bij het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia om gaten te slaan in het schip. Op die manier wil de marine de zoektocht voor de duikers vergemakkelijken naar de 29 mensen die nog worden vermist. De bewoners op het eiland Isola del Giglio merkten de explosies direct. De ramen begonnen allemaal te trillen. Er zullen later waarschijnlijk nog meer explosies plaatsvinden.

Intussen wordt steeds duidelijker hoe bizar de kapitein van het cruiseschip, Francesco Schettino, zich na de ramp heeft gedragen. De kustwacht zei dat hij moest terugkeren naar het schip omdat er nog passagiers op waren. Maar daar voelde de kapitein niets voor. Hij zit nu in voorarrest in de gevangenis in Grosseto. Gevangenisbewaarders houden extra toezicht op hem omdat ze vrezen dat hij zichzelf wel eens letsel zou kunnen toebrengen.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/11316825/__Explosies_op_rampschip__.html (http://www.telegraaf.nl/buitenland/11316825/__Explosies_op_rampschip__.html)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: erik 67 op 17 januari 2012, 12:47:34
Overlevenden klagen eigenaar cruiseschip aan

MARSEILLE -  Twee Franse toeristen die de ramp met het Italiaanse cruiseschip Costa Concordia hebben overleefd, klagen de eigenaar van het schip aan. De rederij Costa Cruises is aansprakelijk, omdat de veiligheidsmaatregelen aan boord niet in orde zouden zijn geweest. Dat heeft hun advocaat dinsdag gezegd.

De twee overlevenden hopen dat andere passagiers zich aansluiten bij hun zaak. „Verenigd staan we altijd sterker dan wanneer we afzonderlijk rechtszaken aanspannen”, aldus de advocaat.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/11317710/__Eigenaar_schip_aangeklaagd__.html (http://www.telegraaf.nl/buitenland/11317710/__Eigenaar_schip_aangeklaagd__.html)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: bart007 op 17 januari 2012, 15:20:24
(foto)webcam van haven Giglo met het gestrande cruiseschip:
http://www.giglionews.com/isoladelgiglio_porto.jpg (http://www.giglionews.com/isoladelgiglio_porto.jpg)
zelf refreshen (F5)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Live op 17 januari 2012, 15:49:06
Vijf doden gevonden in cruiseschip

http://nos.nl/artikel/331472-vijf-doden-gevonden-in-cruiseschip.html (http://nos.nl/artikel/331472-vijf-doden-gevonden-in-cruiseschip.html)
Toegevoegd: dinsdag 17 jan 2012, 15:28

Reddingswerkers hebben vijf lichamen aangetroffen in de gekapseisde Costa Concordia bij Italië. Dat brengt het dodental op 11. Het is nog niet bekend wat de identiteit is van de mensen die vandaag gevonden zijn.

Er worden nu nog 24 passagiers en bemanningsleden van het cruiseschip vermist. Onder hen zijn Duitsers, Fransen en Italianen.

De kapitein wordt als de schuldige van het ongeluk gezien. In een opgedoken audiofragment is te horen dat hij het schip niet als laatste heeft verlaten. In het fragment wijst hij een verzoek van de kustwacht om terug te gaan af.
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: bart007 op 17 januari 2012, 16:01:41
@pablograve  -  Pablo Gutiérrez-Ravé
These Pictures Show The Incredible Rescue Effort For The Italian Cruise Ship Disaster http://goo.gl/fb/7KelV (http://goo.gl/fb/7KelV)
Link met indukwekkende foto's ( ook onderwater ) en (infrarood) filmpjes.
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: FlyingDutchman op 17 januari 2012, 21:03:38
In een opgedoken audiofragment is te horen dat hij het schip niet als laatste heeft verlaten. In het fragment wijst hij een verzoek van de kustwacht om terug te gaan af.
Klopt - de kapitein zat al in een sloep; het "verzoek" was echter meer het uitdrukkelijke bevel van de voor de regio verantwoordelijke havencommandant (ik meen dat die bij zeerampen binnen zijn gebied automatisch bevelvoerder wordt) om de evacuatie aan boord te coördineren, dat de kapitein afwees "omdat er een andere sloep in de weg lag". Bron: www.corriere.it (http://www.corriere.it) (audiofiles met fragmenten van twee telefoongesprekken tussen de havencommandant en de kapitein, helaas alleen in het Italiaans). Het commentaar hierop dat de havencommandant tijdens een interview heeft afgegeven liegt er niet om.
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: FlyingDutchman op 17 januari 2012, 21:22:19
Voor diegenen die het Duits (een beetje) machtig zijn hier een vertaling in het Duits van fragmenten van de audiofiles met de telefoongesprekken tussen de havencommandant en kapitein Schettino: http://www.focus.de/panorama/welt/costa-concordia/das-telefonat-von-kapitaen-schettino-im-wortlaut-sie-gehen-an-bord-das-ist-ein-befehl_aid_703353.html (http://www.focus.de/panorama/welt/costa-concordia/das-telefonat-von-kapitaen-schettino-im-wortlaut-sie-gehen-an-bord-das-ist-ein-befehl_aid_703353.html)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Cobra4 op 18 januari 2012, 10:30:55
Kapitein cruiseschip uit gevangenis

ROME -  De kapitein van het gekapseisde Italiaanse cruiseschip Costa Concordia heeft in de nacht van dinsdag op woensdag de gevangenis verlaten. Hij is onder huisarrest geplaatst in zijn huis in Meta di Sorrento, meldde het persbureau ANSA.
 
Francesco Schettino werd onder begeleiding van de politie naar huis gebracht. De rechter had dinsdagavond besloten dat hij de gevangenis mocht verlaten. De kapitein zat sinds zaterdag vast. Hij wordt beschuldigd van doodslag en het verlaten van zijn schip, voordat de evacuatie van de opvarenden was afgerond.

Door het ongeval met het cruiseschip kwamen 11 mensen om. Meer dan 20 mensen worden nog vermist.

Bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/11321873/__Kapitein_cruiseschip_uit_cel__.html?sn=binnenland,buitenland (http://www.telegraaf.nl/buitenland/11321873/__Kapitein_cruiseschip_uit_cel__.html?sn=binnenland,buitenland)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Cobra4 op 18 januari 2012, 10:31:35
Zoekactie cruiseschip weer stilgelegd

ROME -  Reddingswerkers zijn woensdag tijdelijk gestopt met het zoeken naar de vermisten in het gekapseisde Italiaanse cruiseschip Costa Concordia. Omdat het schip bewoog, kan de veiligheid van de duikers in het wrak in gevaar komen. Dat meldde het Italiaanse persbureau ANSA.
 
De reddingsoperatie werd maandag ook al stilgelegd. Door de wilde zee was het schip toen enkele centimeters verschoven. Na enkele uren werd de zoekactie hervat. Meer dan 20 opvarenden worden nog vermist.

De Costa Concordia ligt op zijn kant op de zeebodem bij het eiland Isola del Giglio, vlak bij een afgrond. Er bestaat een risico dat het schip wegglijdt en in de diepte verdwijnt.

Bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/11322586/__Zoekactie_schip_gestopt__.html?sn=buitenland (http://www.telegraaf.nl/buitenland/11322586/__Zoekactie_schip_gestopt__.html?sn=buitenland)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Doruz op 19 januari 2012, 14:49:20
Italiaanse reddingboten van Nederlands KNRM-ontwerp

Na de scheepsramp met het Italiaanse cruiseschip Costa Concordia schoten tientallen boten te hulp. Daaronder veel reddingboten van Nederlands KNRM-ontwerp.
De Italiaanse Kustwacht kocht in 1992 van de KNRM en ontwerpbureau De Vries Lentsch het ontwerp van de reddingboot Valentijn. Deze bijna tien meter lange reddingboot wordt door de KNRM sinds 1990 gebruikt op de Noordzee en het IJsselmeer. Toen de KNRM in 1999 ook een 19 meter lange reddingboot – de Arie Visser - van vergelijkbaar ontwerp liet bouwen, toonden de Italianen opnieuw belangstelling.

Beide reddingboottypen zijn voor het werk van de kustwacht in het Italiaans zeegebied op verschillende punten aangepast. Zo kregen veel Valentijn-type reddingboten in Italië een gesloten stuurhuis, voor beter personeelscomfort tijdens de dagenlange patrouillevaarten die de kustwacht uitvoert. De 19 meter lange reddingboten van het KNRM type Arie Visser kreeg een groter stuurhuis, waarin meer faciliteiten voor de bemanning zijn gecreëerd, speciaal voor patrouilledoeleinden. Inmiddels varen er tientallen van beide Nederlandse scheepsontwerpen in Italiaanse wateren.

In Nederland varen 17 reddingboten van het Valentijntype en 10 van de Arie Visserklasse. De reddingboten hebben een opnamecapaciteit voor geredden van respectievelijk 50 en 120 personen. Deze aantallen geredden tellen mee in rampscenario’s waarin geëvacueerd moet worden.

Zo is de totale gereddencapaciteit van de KNRM-reddingboten langs de Noordzee ruim 2.000 personen. Dat is niet toereikend voor een cruiseschip zoals de Costa Concordia. Daarom wordt in alle rampenplannen van Kustwacht en KNRM rekening gehouden met de eigen reddingcapaciteit van passagiersschepen in de eerste uren na een ramp.

Ook de Costa Concordia gebruikte vrijwel alle eigen reddingboten en diverse reddingvlotten om de passagiers te evacueren. De ramp gebeurde pal voor de haven, waardoor ook gependeld kon worden. Wanneer een ramp zich op volle zee voltrekt, moeten ook omringende schepen hulp bieden. In 2009 werd een dergelijk rampscenario met een passagiersschip getest voor de kust van IJmuiden. Tijdens deze Livex Search and Rescue oefening werden 500 passagiers geëvacueerd met reddingboten en helikopters. Deze tijdrovende operatie leverde waardevolle informatie op, waarmee rampenplannen kunnen worden verbeterd.

De KNRM en haar zusterorganisaties in het buitenland delen technologische kennis en reddingbootontwerpen altijd met elkaar. Zo kunnen de nieuwste ontwikkelingen overal ter wereld worden toegepast. Ook het nieuwste reddingbootontwerp van de KNRM, het project 1816, wordt al met belangstelling gevolgd. Deze reddingboot zal in 2013 gaan varen.

www.knrm.nl (http://www.knrm.nl)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: cornevdijk op 21 januari 2012, 19:31:02
Twaalfde dode in Costa Concordia
 

Het gekapseisde cruiseschip vlak voor de kust van Giglio AFP

Toegevoegd: zaterdag 21 jan 2012, 16:05

 
In het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia is het lichaam van een vrouw gevonden, waarmee het dodental van de ramp op twaalf komt. Twintig opvarenden worden nog vermist. Duikers zijn op zoek naar hun lichamen.

De Amerikaanse rederij die eigenaar van het schip is, kan een enorme schadeclaim tegemoet zien. Volgens de BBC eist een Italiaanse consumentenorganisatie een vergoeding van minimaal 124.000 euro per passagier. Het proces wordt in de Verenigde Staten gevoerd omdat de reder Amerikaans is.

Het schip had 4200 passagiers aan boord. Daarmee kan de totale claim oplopen tot zeker 520 miljoen euro.

Bron NOS.nl
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: PingPong op 22 januari 2012, 16:20:21
Mogelijk verstekeling op cruiseschip

ROME -  Een van de 12 lijken die zijn gevonden in het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia, was mogelijk een verstekeling. Het gaat om een Hongaarse vrouw die op geen enkele lijst van passagiers of bemanningsleden voorkomt. Mogelijk zijn er meer niet-geregistreerde opvarenden. Dat heeft de leider van de hulpdiensten zondag gezegd tegen Italiaanse media.


De Costa Concordia liep op vrijdag 13 januari op de rotsen bij een eiland ten westen van Italië. De autoriteiten gingen aanvankelijk uit van 15 vermisten, maar verhoogden dat afgelopen maandag tot 29. Het is niet bekend waarom het aantal vermisten werd verhoogd. Momenteel zijn ongeveer 20 opvarenden nog niet opgespoord.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/11353894/__Mogelijk_verstekeling__.html?sn=binnenland,buitenland (http://www.telegraaf.nl/buitenland/11353894/__Mogelijk_verstekeling__.html?sn=binnenland,buitenland)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Doruz op 12 februari 2012, 21:35:49
Documentaire Costa Concordia op SBS 6Door Cruise Reiziger, op februari 12th, 2012

Maandagavond 13 februari om half tien (21:30 uur) zendt SBS6 een documentaire uit over het ongeval met de Costa Concordia. De documentaire is afkomstig van de Britse zender Channel 4. In de documentaire zie je ervaringen van passagiers maar wordt ook een vergelijking getrokken met de Titanic.

Discovery Channel zendt een documentaire over de Costa Concordia uit op zondag 26 februari om 22:00 uur.
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Doruz op 13 januari 2013, 11:06:00
Vanavond 3 documantaires over deze scheepsramp op TV: 2100 uur Discovery Channel en National Geographic.
Precies 1 jaar na dato, dus misschien nog wat 'nieuwe' feiten na al die onderzoeken....
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: DiNozzo op 13 januari 2013, 11:25:02
Goed dat je mij herinnert. Even de recorder aanzetten  O0
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Thor op 17 januari 2013, 22:49:23
Een beknopt overzicht berging Costa Concordia : www.theparbucklingproject.com (http://www.theparbucklingproject.com)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Thor op 5 april 2013, 08:45:42
Costa Concordia Salvage: Crews Install Largest of Five Subsea Support Platforms [PHOTOS]

http://gcaptain.com/costa-concordia-salvage-crews-install-largest-subsea-platform/ (http://gcaptain.com/costa-concordia-salvage-crews-install-largest-subsea-platform/)

The parbuckling prject fase 2 :

http://www.theparbucklingproject.com/page.php?page=progetto (http://www.theparbucklingproject.com/page.php?page=progetto)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Thor op 27 juni 2013, 12:03:47
Titan-Micoperi: Costa Concordia Will Be Upright By Summer’s End
.

By Mike Schuler On June 25, 2013
   
In April, the largest subsea platform used to upright the ship was installed as salvage efforts move forward. Photo: Parbuckling Project

Assuming everything goes as planned, the Costa Concordia shipwreck should be upright by the end of summer.

Engineers of the Titan-Micoperi consortium hired to salvage the ship confirmed the news Tuesday that the “parbuckling,” or the process of rotating the ship upright, will be completed in early September.

The parbuckling will allow salvors to check the currently submerged (starboard) side of the wreck, which has been inaccessible since the ship struck rocks and partially sank on the island of Giglio on January 13, 2012. Once upright, crews will be able to more easily assess the overall condition of the ship, make necessary repairs and additions, and float the thing out of there.

Removal Progress

On Tuesday, residents of Giglio were provided with an update on the wreck removal process from, among others, Franco Gabrielli, Chief Commissioner of Italy’s Protezione Civile, which is the agency in charge of overseeing the operation. The residents were told that although technical details of the next phases still need to be approved before a more accurate timeline is provided, the removal process is moving forward steadily with about 500 workers and 30 vessels working around-the-clock.

Crews today are installing the last of six subsea platforms on which the ship will rest once upright. Each platform measures about 32 feet long by 22 meters high and weighs about 1,000 tons. The platforms are supported by large pillars that are attached to the granite seabed at a depth of about 10 meters.

Also in progress is the installation of high strength grout bags and mattresses, required to fill the gap between the two spurs of rock on which the wreck lies.

In addition, two of the eleven sponsons, or caissons, have already been positioned, welded and attached on the port side of the ship. The sponsons, built by Fincantieri, are large watertight boxes made of steel that will filled with water, providing leverage during the parbuckling, and then emptied, providing for flotation. Another 9 sponsons still need be positioned prior to the parbuckling. In total, 15 sponsons will be installed to each side of the ship prior to refloating.

As gCaptain reported last week, there has been no damage has been registered to the marine ecosystem outside the area of the construction site and the water quality around the site remains consistent with other portions of the island.

The Parbuckling

parbucklingThe parbuckling is easily the most anticipated phase of the removal process. It will be performed using strand jacks which will be tightening several cables attached to the top of the sponsons and to the subsea platforms. This is a very delicate phase, during which the forces involved have to be offset carefully to rotate the wreck without deforming the hull.

The entire uprighting operation is expect to take a few days, and will not interfere with tourist season in Giglio.


Related articles:

In April, the largest subsea platform used to upright the ship was installed as salvage efforts move forward. Photo: Parbuckling ProjectCosta Concordia Salvage Update: Crews Install Largest of Five Subsea Support Platforms [PHOTOS] The Titan/Micoperi plan for the salvage of the Costa ConcordiaCosta Concordia is Piombino-Bound… Eventually The re-floating stage is illustrated in this picture, after the parbuckling phase has been completed and caissons have been attached to the starboard side of the wreck.TheParbucklingProject.com Is The Costa Concordia Salvage Website You Have Been Waiting For Costa Concordia cruise ship as seen on January 14, one day after it grounded on the island of Giglio. Photo: Wikimedia CommonsTitan Salvage and Italy’s Micoperi Win Contract to Remove Costa Concordia

http://gcaptain.com/costa-concordia-upright-by-summer-end/ (http://gcaptain.com/costa-concordia-upright-by-summer-end/)



Costa Concordia Salvage Plan Revealed [PHOTO TOUR]
.

By gCaptain Staff On May 18, 2012
   

    . ..


Representatives from Costa Crociere and the Italo-American consortium Titan-Micoperi today presented the details of their much anticipated plan to remove the wreck of Costa Concordia from the Island of Giglio using cranes and caissons to float the vessel.

As we learned weeks ago, Titan Salvage and Micoperi were selected to remove the stricken Costa Concordia from Giglio Island after beating out several leading salvage companies vying for the historic contract.  Titan Salvage, part of the Crowley Group, is an American-owned specialist marine salvage and wreck removal company and is a world leader in its field. Micoperi is a wellknown Italian marine contractor with a long history as a specialist in underwater construction and engineering.

The requirements laid out for the job included refloating the hull in one piece while giving top priority to minimize the environmental impact, protecting Giglio’s economy and tourism industry, and maximizing safety.

To do this, Titan-Micoperi will set up shop on the mainland near Piombino, where equipment and materials will be stored and crews will be housed, therefor avoiding impact on the island’s port activities and as not to clogg up the island’s limited hotel accomodations. The consortium says the work will begin in a few days and is expected to last about 12 months.

The plan to remove the wreckage has been divided into four basic stages, descibed below in photos:

Stage 1:

After stabilizing the ship, a subsea platform will be built and caissons that can be filled with water will be fixed to the side of the ship that is out of the water

 
The tieback chains prevent the wreck from sliding as forces are applied

 
Meanwhile fabrication and then installation of subsea platform to support the ship

Stage 2:

Two cranes fixed to the platform will pull the ship upright, helped by the caissons (a large watertight chamber), which will be filled with water.

 
Install the flotation tanks on the port side by welding to framework which was previously attacked to the hull

 
Pulling machines are connected to pulling points on the subsea platform

 
With flotation tanks and pullers in place, we can begin to roll the ship upright



Stage 3:

When the ship is upright, caissons will also be fixed to the other side of the hull.





Stage 4:

The caissons on both sides will then be emptied, after treating and purifying the water to protect the marine environment, and filled with air.







Once floated, the wreck will be towed to an Italian port and dealt with in according Italy. Meanwhile, the sea bottom will be cleaned and marine flora replanted.

The plan was selected by an evaluation team with specialist representatives from Costa Crociere, Carnival Corporation & plc, London Offshore Consultants and Standard P&I Club, with the collaboration of RINA and Fincantieri, because it best fulfills the main objectives of the operation — removal of the wreck in one piece, minimal risk, minimal environmental impact, protection of Giglio’s economy and tourism industry, and maximum safety.

While the method has been used before to refloat ships, never has it been done to this scale.  One thing is for sure however; whatever happens, the operation to refloat and remove the Costa Concordia from the shores of Giglio will be a historic one, and one the world will be keeping a close eye on.

http://gcaptain.com/costa-concordia-salvage-plan-revealed/ (http://gcaptain.com/costa-concordia-salvage-plan-revealed/)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Thor op 27 juni 2013, 12:08:57
Costa Concordia Shipwreck Has Had No Impact on Giglio’s Water Quality, Scientists Determine
.

By Mike Schuler On June 21, 2013

390686_10151335567501082_370378700_n
Photo courtesy Isola Del Giglio facebook page

The Costa Concordia shipwreck has had no impact on the water quality surrounding the site or on the shores of Giglio Island, scientists in Italy have determined.

Scientific data collected at the site has shown that, despite the presence of the wreck, the sea state is no different from the rest of the island’s waters and from the sea water of Tuscany. The tests were conducted on behalf of the Observatory that oversees the recovery of the Costa Concordia.

The findings, which were released to Giglio residents during a recent meeting on the progress of the salvage operation, are the result of research studies conducted by authoritative study groups from Arpat, Ispra and by the Universities of Florence, Pisa, Rome, Cagliari and the Politecnico of Marche.

Interestingly, the findings are the result of not only traditional water quality tests, but also by examining colonies of mussels and sea urchins which were specially put on the spot and regularly sampled. According to the scientists, the findings showed no difference from the same species collected in other areas of the Tuscan coast.

Scientists have therefore stated that the presence of the Costa Concordia, and the operations to remove the vessel, do not affect the overall environmental situation of the sea waters.

Scientists, however, did find an area of settled dust, made up of a mix of sand and cement, near the Costa Concordia that is the result of drilling holes into the seabed in order to support the underwater platforms and structures needed to remove the ship. Following a request from the Observatory, Costa Crociere has agreed to submit a report on these sediments, as well as a management and rollback plan.


http://gcaptain.com/costa-concordia-shipwreck-has-had-no-impact-on-giglios-water-quality/ (http://gcaptain.com/costa-concordia-shipwreck-has-had-no-impact-on-giglios-water-quality/)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Thor op 27 juni 2013, 12:10:40
How To Pull A Sinking Ship From The Rocks [VIDEO]
.

By John Konrad On January 24, 2012


Cougar Ace

Ever since the Italian cruise ship Costa Concordia ran aground off Giglio, her gleaming white hull lying precariously sideways on the rocky seabed has sparked the question, can she can be saved?  While it’s unlikely this vessel will ever be placed back in service by Carnival, we do expect it to be removed from the rocks.

Cougar Ace

There are a few excellent videos and articles online which provide an inside look at marine salvage, the job of saving large ships in distress, the first being the inside story of the car carrier Cougar Ace which experienced severe ballast problems in the waters off a remote section of Alaska. Expertly telling the story is gCaptain friend Joshua Davis who gives a brief overview of the task in the following video:

Be sure to read the full account of the incident as written by Davis for Wired magazine: High Tech Cowboys of the Deep Seas: The Race to Save the Cougar Ace


http://gcaptain.com/pull-sinking-ship-rocks/ (http://gcaptain.com/pull-sinking-ship-rocks/)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Thor op 27 juni 2013, 13:41:20

Een beknopt overzicht door Titan Salvage dat samen met Micoperi met karwei uitvoert


Stand van zaken etc, :Thursday, June 27th, 2013, 1:34:50 PM
 
IT EN
 

The Parbuckling Project
 
Concordia wreck removal project informative website

Flash news :



05/05/2013  Grout bags filling activity is continuing, with a total of about 54%      -  
22/04/2013  Last analysis have reported positive feedback on the Giglio's water quality      -  
30/03/2013  First large platform n° 1 installed and grouted      -  
11/03/2013  Positioning of platform 4 completed      -  
24/02/2013  Anchor Blocks n° 9, 10, 11 grouting completed      -  
24/02/2013  Anchor Blocks n° 6, 7 and 12 completed and installed      -  
10/02/2013  2 small platforms installed (numbers 5 and 6)      -  
15/06/2013  Observatory communicates positive data on sea water quality at Giglio      -  
13/06/2013  Drilling activity for last subsea platform installation completed      -  
07/06/2013  About 64,8% of grout bags filling activity has been completed      -  
03/06/2013  Platform n. 2 installed, the fifth of 6      -  
05/05/2013  Welding of sponson P10 and P11 bumpers in progress      -  
  


--------------------------------------------------------------------------------


Overall Project progress:

67%


Anchor Blocks  Drilling Holes  Sponsons
11 installed 21 completed 2 installed
0 to be installed 0 to be done 13 to be installed
 --   --   --  

--------------------------------------------------------------------------------


Vessels and crafts on site: 25

Estimated number of workers on site: 474 persons
 
 http://www.theparbucklingproject.com/ (http://www.theparbucklingproject.com/)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Thor op 28 juni 2013, 14:34:43


http://www.theparbucklingproject.com/media/sponsons/sponsons.mp4 (http://www.theparbucklingproject.com/media/sponsons/sponsons.mp4)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Thor op 1 juli 2013, 10:33:05

Can You Place This Picture?
.

By Mike Schuler On June 30, 2013

Can you place this picture?


Answer:

These are the first four sponsons, P9 through P12, which have been attached to the port side of the Costa Concordia shipwreck at the Island of Giglio. The first two sponsons, also known as caissons, were attached to the ship in April, and this week two more were added.

The sponsons, built by Fincantieri, are large watertight boxes made of steel that will provide leverage during the parbuckling, and then emptied to provide for flotation. Another 7 sponsons still need be positioned prior to uprighting the ship in early September and, in total, 15 sponsons will be installed to each side of the ship before refloating.


http://gcaptain.com/can-you-place-this-picture-costa-concordia/ (http://gcaptain.com/can-you-place-this-picture-costa-concordia/)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Thor op 3 juli 2013, 07:34:12
Costa Concordia delayed, now won't move until the Spring of 2014

The raising and towing to a port of the Costa Concordia is something inhabitants of the island of Giglio in the Tuscan Bay want to see done as soon as possible. However, it's islanders who have put another delay on when the job will be completed by. That's because they would like to have their summer tourist season unaffected, the Telegraph in the U.K. reports. It's expected that raising the Costa Concordia is going to cause dirty water and debris to pour from the ship for a lengthy period of time, an unpleasant and even smelly undertaking. The ship is only 300 metres off the shore and officials and citizens on Giglio feel this phase of the work could harm tourism. So while work underwater continues, they don't want the ship raised until September when the tourist seasons is over, which leaves them behind. "The forecast is to see it rolled upright at the end of this summer and to remove it in the Spring of 2014,” the government of Tuscany, of which Giglio is a part, said in a statement on Tuesday.
Titan Salvage and Micoperi: raising Costa Concordia
Initially the 114,500 ton ship, of which 65 percent is underwater, was to be raised and towed away by January of 2013, one year after the Jan. 13, 2012 tragedy. The date was moved to the Spring of 2013 when it was realized the work was too difficult to complete so quickly, especially with weather setbacks. Then even that date was revised to this coming September. If it does take until the Spring of 2014 the Costa Concordia will have sat there for close to 2-and-a-half years. The ship is being raised by the U.S. company, Titan Salvage, and Micoperi of Italy. Once up and ready to be removed, it will be towed to the port of Piombino for scrapping. There were over 4,200 passengers and crew onboard that night when Captain Francesco Schettino, who awaits a trial on multiple charges, took the ship too close to shore and hit a reef. Thirty-two died, with two of the bodies yet to be recovered.

DAILY COLLECTION OF MARITIME PRESS CLIPPINGS 2013 – 184
Distribution : daily to 26000 + active addresses 03-07-2013 Page 7
Source : Digital
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Red op 16 september 2013, 16:03:05
De Costa Condordia wordt vandaag recht getrokken. Beelden te zien oa via deze livestream:
http://rt.com/on-air/costa-concordia-salavage-operation/ (http://rt.com/on-air/costa-concordia-salavage-operation/)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: JJ75 op 16 september 2013, 16:12:31
Het gaat best gestaag. Als je af en toe kijkt kun je de verschillen in schuinstand goed zien.
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Thor op 9 december 2013, 22:57:39

'Nog honderden aan boord toen kapitein Concordia vertrok'

Er waren nog honderden mensen aan boord van de Costa Concordia toen kapitein Francesco Schettino het op de rotsen gelopen cruiseschip verliet in een reddingsboot.  

Dat heeft kapitein Gregorio De Falco van de Italiaanse kustwacht maandag op het proces van Schettino verklaard. De Falco is degene die Schettino de huid vol schold en beval terug te keren naar zijn schip.

Voor de rechtbank in Grosseto werden maandag geluidsopnames afgespeeld van telefoongesprekken waarin Schettino aan De Falco verklaarde dat er misschien nog tien mensen aan boord waren. In werkelijkheid waren dat er honderden, zei De Falco.



De Falco en Schettino belden op de noodlottige avond meerdere keren met elkaar. Uiteindelijk verloor De Falco het geduld: ''Ga weer aan boord!'' Toen het bandje met het telefoongesprek werd afgespeeld, sloeg Schettino de ogen neer in de rechtszaal, aldus persbureau ANSA. Schettino ging niet meer terug aan boord.

Gerustgesteld

De Falco verklaarde tevens dat de bemanning van de Costa Concordia op de avond van 13 januari 2012 de kustwacht herhaaldelijk gerustgesteld heeft.

Dat er sprake was van een lek, kwam pas naar buiten door telefoontjes van passagiers naar familieleden. Anders waren mogelijk eerder reddingsboten en helikopters gestuurd.

Dood door schuld

Schettino staat terecht op verdenking van dood door schuld en het voortijdig verlaten van zijn schip. Hij wordt ook beschuldigd van het veroorzaken van de schipbreuk door te dicht langs de rotsen bij het Toscaanse eiland Griglio te varen. Het scheepsongeluk in 2012 kostte aan 32 mensen het leven.

 Door: Novum

http://www.nu.nl/buitenland/3649923/nog-honderden-boord-toen-kapitein-concordia-vertrok.html (http://www.nu.nl/buitenland/3649923/nog-honderden-boord-toen-kapitein-concordia-vertrok.html)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Thor op 9 december 2013, 23:00:48


Costa Concordia Trial: Court Hears Schettino’s Now Famous Call with Coast Guard

.

By Mike Schuler On December 9, 2013
   
The Italian Coast Guard officer who famously ordered disgraced Costa Concordia captain Francesco Scehettino to “get back to the ship” in a phone conversation recorded almost an hour after the vessel hit rocks, took the stand Monday, testifying that hundreds of people were still aboard the heavily listing cruise ship as Schettino fled in a lifeboat.

In a phone call released in the days following the January 2012 disaster and now famous through its wide distribution on social media, Italian Coast Guard Commander Gregorio De Falco can be heard furiously screaming at Schettino to get back on board the capsized ship to coordinate a rescue as the bumbling captain refuses.

“Get on board. This is an order,” De Falco tells Schettino in Italian. “You need to continue the rescue.”

“But you are aware it is dark and we can’t see anything?,” Schettino replies.

“And what do you want? To go back home, Schettino?”, De Falco says.

De Falco testified before a court in Grosseto, Tuscany on Monday that the Coast Guard had word that hundreds were still aboard the ship when the captain fled in a lifeboat, the AP reports. The court heard the recorded phone conversations between De Falco and Schettino, including another in which Schettino told De Falco about 10 people were left aboard, the report says.

Francesco Schettino is on trial for charges of manslaughter, causing a shipwreck and abandoning ship after the 114,000 ton vessel, carrying more than 4,000 passengers and crew, struck a rock off the island of Giglio and keeled over with the loss of 32 lives on January 13, 2012.

If found guilty, Schettino could face up to 20 years in jail.

 http://gcaptain.com/costa-concordia-trial-court-hears-schettinos-now-famous-call-with-coast-guard/ (http://gcaptain.com/costa-concordia-trial-court-hears-schettinos-now-famous-call-with-coast-guard/)


Costa Concordia coast guard tape: Get back on board Captain Schettino! (http://www.youtube.com/watch?v=wM9sam2u_Tk#ws)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Thor op 9 december 2013, 23:28:50
New Costa Concordia black box audio played to court (http://www.youtube.com/watch?v=nLIXnkalblg#ws)
Titel: Re: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012
Bericht door: Thor op 10 december 2013, 08:31:50


Carnival to Triple Crew Training Capacity with New Facility
.

Simulator training at the CSMART maritime training facility in Almere, Netherlands, where much of the training for Carnival Cruise Lines' officers takes place. Image courtesy CSMART
Simulator training at the CSMART maritime training facility in Almere, Netherlands, where much of the training for Carnival Cruise Lines’ officers takes place. Image courtesy CSMART

(Bloomberg) — Carnival Corp., moving to improve safety following accidents that cost the world’s largest cruise operator tens of millions of dollars, will triple its crew- training capacity with a new facility in the Netherlands.

The company agreed to buy land in Almere for the $50 million project, scheduled to open in 2016, according to Captain Hans Hederstrom, managing director of the company’s Center for Simulator Maritime Training. The complex will have four bridge and engine room simulations, enough to accommodate all of Carnival’s 4,000 deck officers and engineers annually.

“We can increase training, spend more time on simulators and do research and development,” Hederstrom, who is based in Almere, said in a telephone interview.

Carnival has increased its focus on safety following incidents that included the shipwreck of the Costa Concordia off the Italian coast in January 2012 that killed 32 people. The company is spending $700 million to boost fire prevention measures and backup generator capacity on its ships.

Arnold Donald was named chief executive officer in June, and the company created a safety review board to monitor companywide practices and performance. Last week, Carnival named U.S. Navy Vice Admiral William Burke to be its chief maritime officer, with duties including oversight of maritime quality assurance and policy.

Training Demand

The company signed the letter of intent with Amvest Property Group for the purchase of seven acres (2.8-hectare) along the coast of the Netherlands. The new facility will add to a training center it already has in Almere.

The original facility opened in July 2009, Hederstrom said. Demand for its use by the company’s 10cruise lines has increased in the past two years, he said.

Carnival, based in Miami, fell 1.6 percent to $34.99 at the close in New York. The shares have declined 4.8 percent this year.

Following the Concordia shipwreck, the company has endured more incidents, including a fire aboard the Carnival Triumph in February that tarnished the brand’s image with cable-news video of passengers stranded at sea. Separate mishaps have forced at least two other Carnival ships to cancel voyages and refund fares.

In addition to the direct cost of about $50 million for the Triumph incident, the Carnival line has been forced to discount prices to fill its ships. The average cost of a Carnival brand cruise is down 15 percent this quarter from a year earlier, and 9 percent for voyages scheduled for the first quarter, according to Barclays Plc.

No Show

The company lowered its 2013 earnings forecast three times, warning in September that it may lose as much as $17 million this quarter, and said its advance bookings were down through the first half of 2014.

Francesco Schettino, the Concordia’s captain, is on trial in Italy after being indicted on charges including manslaughter and abandoning the ship while many passengers were still on board. He has denied any wrongdoing, saying his actions saved lives.

Schettino didn’t receive training at the facility, Hederstrom said.

“We never saw him here,” he said.

http://gcaptain.com/carnival-to-triple-crew-training-with-new-facility/ (http://gcaptain.com/carnival-to-triple-crew-training-with-new-facility/)