Hulpverleningsforum
Wit: Geneeskundige hulpverlening => Pre-Hospitaal => Eerstehulpverlening / Lotus => Topic gestart door: jandra312 op 19 februari 2011, 18:13:06
-
Hoe krijg je op een verantwoorde wijze, een bewusteloze vrachtwagenchauffeur uit de cabine, wanneer hulp voorlopig niet te verwachten is?
-
hallo en welkom op het forum
ik denk dat je dit vraagt naar aanleiding van een gebeurtenis?
mischien dat je daarom mis iets meer info hebt over de situatie op dat moment
ten eerste zaal ik hem gewoon laten zitten en zorgen dat zn luchtwegen vrij blijven.
mocht er een gevaarlijke situatie zijn waar door die weg MOET
dan zou ik de rautek greep gebruiken dit is een noodvervoersgreep.
-
hallo en welkom op het forum
ik denk dat je dit vraagt naar aanleiding van een gebeurtenis?
mischien dat je daarom mis iets meer info hebt over de situatie op dat moment
ten eerste zaal ik hem gewoon laten zitten en zorgen dat zn luchtwegen vrij blijven.
mocht er een gevaarlijke situatie zijn waar door die weg MOET
dan zou ik de rautek greep gebruiken dit is een noodvervoersgreep.
Let een beetje op wat leestekens en als je twijfelt bij sommige woorden: haal ze even door google. En laat msn-taal achterwege, dat leest voor de rest wat makkelijker. O0
Hoe krijg je op een verantwoorde wijze, een bewusteloze vrachtwagenchauffeur uit de cabine, wanneer hulp voorlopig niet te verwachten is?
De eerste vraag die bij mij opkomt: waarom moet hij er dan uit?
Maar als hij er dan toch uit moet: met vereende krachten. Je werkt immers op een bepaalde hoogte. Ben je bv alleen, dan zou ik er niet aan beginnen!
Edit: dus als de wagen in brand staat, dan zul je het so er gewoon uit moeten sleuren. Dan is de klap op de grond minder ernstig als verbranden. 't Is een afweging, op dat moment.
-
Nee het is voor mij geen waargebeurde casus. Maar iets waar je wel s over denkt. Iemand met de Rautek uit de auto halen geen probleem, maar een vrachtwagenchauffeur zit zomaar op een meter of 2 boven de grond. De rautek lijkt mij dus geen serieuze optie. Als er geen goede reden zou ik inderdaad de chauffeur laten zitten, dan is het probleem er ook niet. Ga er dus maar vanuit dat er acuut een levensbedreigende situatie is. In dat geval eruit gooien en hopen dat hij redelijk terecht komt, is volgens mij ook de enigste optie, maar misschien zijn er creatievelingen die nog een goed onderbouwd idee hebben?
-
Je zou natuurlijk je auto langszij kunnen brengen op het dak staan en dan alsnog mbv een rautek greep het so uit zijn benarde positie verwijderen.
Beter wat schade, dan iemand laten stikken toch?
-
Je zou natuurlijk je auto langszij kunnen brengen op het dak staan en dan alsnog mbv een rautek greep het so uit zijn benarde positie verwijderen.
Beter wat schade, dan iemand laten stikken toch?
Leuk bedacht, opzich een goede oplossing ! O0 Maarja of dat dit ook de praktijk zal zijn weet ik niet..niet veel mensen zullen er immers aan denken of het toepassen. Ik denk zelf dat dit ook bijna niet alleen te doen is. Ik denk dat je toch moet proberen om er iemand bij te krijgen, dat er 1 de cabine in gaat ( via de bijrijders kant ) en dat het 2e persoon de voeten uit de wagen valt, zo kan de persoon in de cabine via een soort rautek het SO de cabine uit laten glijden. Zo kan de persoon naast de wagen het SO aanpakken en op de grond liggen om te gaan handelen O0
-
Ik ken deze casus ergens van ...... ::)
-
Dit is inderdaad geen simpele klus, zeker niet als de chauffeur nogal fors is.
Het zal vooral op improviseren aankomen.
Ik denk nu aan 3 dingen;
- Praktisch alle sturen zijn tegenwoordig verstelbaar als je hem op de vloer tussen de stoel en het stuur kan krijgen scheelt het weer een halve
meter.
- Kan je een glijbaan maken (sommige hebben bijvoorbeeld een ladder achter de cabine hangen) of kan jij zelf de glijbaan vormen terwijl anderen
het slachtoffer via jouw rug op de grond laten glijden?
- sleepkabel onder de oksels door
-
Misschien kan de rode hoek ons een kleine verlichting op dit onderwerp brengen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe onze brandweerhelden dit soort karweitjes oplossen als het haast heeft.
-
Misschien kan de rode hoek ons een kleine verlichting op dit onderwerp brengen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe onze brandweerhelden dit soort karweitjes oplossen als het haast heeft.
Even vanuit die 'rode hoek', bij een incident met een vrachtwagen rijd 9 van de 10 keer een hulpverleningswagen in, hier zit een zogenaamd bordes in waardoor je bijna op de vloerhoogte van de cabine komt, gewoon een verhoging met trappetje en leuning zeg maar. :)
http://brandweeralphenaandenrijn.web-log.nl/photos/uncategorized/2009/01/21/bordes.jpg (http://brandweeralphenaandenrijn.web-log.nl/photos/uncategorized/2009/01/21/bordes.jpg)
-
http://www.district8.net/zwaar-ongeval-met-vrachtwagens-n207-woubrugge.html (http://www.district8.net/zwaar-ongeval-met-vrachtwagens-n207-woubrugge.html)
-
http://www.district8.net/zwaar-ongeval-met-vrachtwagens-n207-woubrugge.html (http://www.district8.net/zwaar-ongeval-met-vrachtwagens-n207-woubrugge.html)
En als dat te langzaam is: op elke TS ligt een redplank en zitten (meestal) 6 man, daarmee lukt het wel om hem via het portier eruit te krijgen hoor.
-
Tijdens de truckrun kom je dit soort situaties ook tegen van verstijft van angst tot slap en passief. Probeer eerst de bijrijder, met praten en ondersteunen, uit de cabine te halen en anders met gepaste dwang er met enkele hulpverleners hem eruit halen ......
De grootste valkuil is aarzelen als je het plan van aanpak uit gaat voeren.
-
En als dat te langzaam is: op elke TS ligt een redplank en zitten (meestal) 6 man, daarmee lukt het wel om hem via het portier eruit te krijgen hoor.
Overigens als een HV te lang duurt en er is een Hoogwerker dicht bij, daar wil het ook wel mee lukken schijnt.
is ook al verschillende keren in de lande gedaan, heb hier echter zo 1 2 3 geen voorbeeld van.
-
Hoe krijg je op een verantwoorde wijze, een bewusteloze vrachtwagenchauffeur uit de cabine, wanneer hulp voorlopig niet te verwachten is?
LET OP ===>>> luchtgeveerde stoel. Deze eerst in de laagste positie zetten. Je kunt de luchtvering ook geheel uit zetten (knop op de stoel) dan is de luchtvering eraf en komt de stoel dus niet omhoog wanneer je de chauffeur probeert te verplaatsen.
als de chauffeur bewusteloos is maar nog wel echt ademt kun je ervoor zorgen dat hij goed kan ademen - stoelleuning kun je ook achteruit zetten ... sowieso rijden veel chauffeurs tegenwoordig in de halve ligstand )- ;)
Ben je zelf chauffeur?
(heb nog niet alle reacties gelezen ... dom van me had ik eerst moeten doen natuurlijk)
Een persoon UIT de cabine tillen die bewusteloos is wordt zeer moeilijk .... niet als het een daffie45 betreft natuurlijk maar als we het hebben over de 'echte' vrachtwagens ;)
Gewoon het hoogte verschil.
Zolang iemand ademt zorgen dat dit goed kan gebeuren (denk aan knellende kleding etc) en wachten tot dat de hulpdiensten ter plaatse zijn.
-
LET OP ===>>> luchtgeveerde stoel. Deze eerst in de laagste positie zetten. Je kunt de luchtvering ook geheel uit zetten (knop op de stoel) dan is de luchtvering eraf en komt de stoel dus niet omhoog wanneer je de chauffeur probeert te verplaatsen.
als de chauffeur bewusteloos is maar nog wel echt ademt kun je ervoor zorgen dat hij goed kan ademen - stoelleuning kun je ook achteruit zetten ... sowieso rijden veel chauffeurs tegenwoordig in de halve ligstand )- ;)
Ben je zelf chauffeur?
(heb nog niet alle reacties gelezen ... dom van me had ik eerst moeten doen natuurlijk)
Een persoon UIT de cabine tillen die bewusteloos is wordt zeer moeilijk .... niet als het een daffie45 betreft natuurlijk maar als we het hebben over de 'echte' vrachtwagens ;)
Gewoon het hoogte verschil.
Zolang iemand ademt zorgen dat dit goed kan gebeuren (denk aan knellende kleding etc) en wachten tot dat de hulpdiensten ter plaatse zijn.
Het lijkt wel of jij nog nooit een vrachtwagen van binnen hebt gezien hoe wil jij in een distributieauto zonder slaapcabine de stoel in een halve ligstand zetten, gaat je echt never nooit niet lukken.
-
Het lijkt wel of jij nog nooit een vrachtwagen van binnen hebt gezien hoe wil jij in een distributieauto zonder slaapcabine de stoel in een halve ligstand zetten, gaat je echt never nooit niet lukken.
In veel gevallen kan ook de stoel daar nog wel iets achteruit.
Het gaat erom als de vrachtwagencabine HOOG is je er iemand niet zomaar uit kunt halen => zeker niet wanneer deze persoon bewusteloos is.
In dat geval zul je het iemand dus zo comfortabel mogelijk moeten maken.
Indien er direct gevaar is zul je er inderdaad voor moeten kiezen om iemand uit de cabine te krijgen.
In je eentje is en blijft dat moeilijk.
Chauffeur van zeg rond de 80 kg & bewusteloos ... achter het stuur + luchtgeveerde stoel ...
Stuur kun je (afhankelijk van het merk & type vrachtwagen) natuurlijk een stukkie wegklappen dat scheelt al weer ....
Luchtvering kun je ook uitzetten ... dan komt de stoel in ieder geval niet omhoog wanneer je het slachtoffer optilt om hem uit de wagen te tillen.
Voor de rest als je de chauffeur vanachter het stuur uit zijn wagen MOET halen ... wees creatief.
Je zult moeten roeien met de riemen die je hebt .....
"nog nooit een vrachtwagen van binnen gezien" - opmerking
En wat een vooroordelen nou toch weer?
Ben ik nou gek of zijn mensen op dit forum een beetje snel op hun tenen getrapt?
-
In veel gevallen kan ook de stoel daar nog wel iets achteruit.
Het gaat erom als de vrachtwagencabine HOOG is je er iemand niet zomaar uit kunt halen => zeker niet wanneer deze persoon bewusteloos is.
In dat geval zul je het iemand dus zo comfortabel mogelijk moeten maken.
Indien er direct gevaar is zul je er inderdaad voor moeten kiezen om iemand uit de cabine te krijgen.
In je eentje is en blijft dat moeilijk.
Chauffeur van zeg rond de 80 kg & bewusteloos ... achter het stuur + luchtgeveerde stoel ...
Stuur kun je (afhankelijk van het merk & type vrachtwagen) natuurlijk een stukkie wegklappen dat scheelt al weer ....
Luchtvering kun je ook uitzetten ... dan komt de stoel in ieder geval niet omhoog wanneer je het slachtoffer optilt om hem uit de wagen te tillen.
Voor de rest als je de chauffeur vanachter het stuur uit zijn wagen MOET halen ... wees creatief.
Je zult moeten roeien met de riemen die je hebt .....
"nog nooit een vrachtwagen van binnen gezien" - opmerking
En wat een vooroordelen nou toch weer?
Ben ik nou gek of zijn mensen op dit forum een beetje snel op hun tenen getrapt?
Dat valt wel mee, maar vrachtwagenchauffeurs hebben in 99,99 % van de gevallen hun stoel niet in een halve ligstand staan, dus je geeft een totaal verkeerde voorstelling van zaken en ik wijs je daar op.
Als er staat :sowieso rijden veel chauffeurs tegenwoordig in de halve ligstand )- ;) zeg je eigenlijk dat het meer uitzondering als regel is en dat klopt dus niet, aangezien ik nog nooit een vrachtwagenchauffeur heb gezien die op die wijze een vrachtwagen bestuurde.
-
Dat valt wel mee, maar vrachtwagenchauffeurs hebben in 99,99 % van de gevallen hun stoel niet in een halve ligstand staan, dus je geeft een totaal verkeerde voorstelling van zaken en ik wijs je daar op.
Als er staat :sowieso rijden veel chauffeurs tegenwoordig in de halve ligstand )- ;) zeg je eigenlijk dat het meer uitzondering als regel is en dat klopt dus niet, aangezien ik nog nooit een vrachtwagenchauffeur heb gezien die op die wijze een vrachtwagen bestuurde.
Ik wel helaas ... en nog veel te veel dragen ook de veiligheidsgordel niet.
Dat onderuit liggen komt vaker voor dan je denkt helaas. 'ts ook heel erg slecht voor hun rug op de langere duur, alleen beseffen ze dat nog niet.
Kijk maar eens naar die types die half achter hun gordijntjes zitten ... en dat zijn er nog wel een flink aantal.
# Geen vooroordelen ik kom zelf uit een chauffeursfamilie, veel van die zaken zelf gezien.
Ook van die gasten met veel te veel troep voor het raam waardoor het zicht dus domweg niet optimaal is.
Jammer is dat.
-
Ik wel helaas ... en nog veel te veel dragen ook de veiligheidsgordel niet.
Dat onderuit liggen komt vaker voor dan je denkt helaas. 'ts ook heel erg slecht voor hun rug op de langere duur, alleen beseffen ze dat nog niet.
Kijk maar eens naar die types die half achter hun gordijntjes zitten ... en dat zijn er nog wel een flink aantal.
# Geen vooroordelen ik kom zelf uit een chauffeursfamilie, veel van die zaken zelf gezien.
Ook van die gasten met veel te veel troep voor het raam waardoor het zicht dus domweg niet optimaal is.
Jammer is dat.
En ook 99% van die half achter het gordijntje zitten zit gewoon redelijk recht en zowiezo niet met de stoel in de halve ligstand vaak is het wel dat ze niet handsfree bellen, maar dat is een ander verhaal.
-
Hoi allen,
Tijdens gehandicaptenconvooi die bij ons werd georganiseerd gingen de gehandicapten de cabine's in via de laadklep van een andere vrachtwagen die in het midden stond opgesteld, dus in principe kun je dat ook in noodgevallen doen op de weg als er een passererende vrachtwagen hem er naast kan "parkeren" alsmede je heb gelijk een goede werkplek als hv-er.
pim
-
Hoi allen,
Tijdens gehandicaptenconvooi die bij ons werd georganiseerd gingen de gehandicapten de cabine's in via de laadklep van een andere vrachtwagen die in het midden stond opgesteld, dus in principe kun je dat ook in noodgevallen doen op de weg als er een passererende vrachtwagen hem er naast kan "parkeren" alsmede je heb gelijk een goede werkplek als hv-er.
pim
Dat is mooi als je de ruimte hebt, en de voertuigen netjes opgesteld staan. Ervaringen leert ons dat na een ongeval met vrachtwagens je werkruimte erg beperkt is. ;)
-
Hoi,
Daar ben ik me van bewust, maar waar een wil is een weg en improviseren is ook nodig, als het kan, en anders is het gewoon a vrijmaken houden en cwk goed en dan maar wachten. Helaas ben ik als hv-er ervaringsdeskundige met vrachtwagenongeval......
pim
-
Mocht het niet perse moeten dat een persoon uit de vrachtwagen moet, maar hij bijvoorbeeld wel echt plat moet liggen zou je eventueel bij een vrachtwagen met slaapcabine, nog kunnen proberen om de chauffeur op zijn bed te krijgen.
Niet aan te raden, maar als het moet en de stoel naar achteren heeft om wat voor reden niet het gewenste effect, scheelt dat ook weer een ritje van 1.5 a 2m hoogte.
-
Mocht het niet perse moeten dat een persoon uit de vrachtwagen moet, maar hij bijvoorbeeld wel echt plat moet liggen zou je eventueel bij een vrachtwagen met slaapcabine, nog kunnen proberen om de chauffeur op zijn bed te krijgen.
Niet aan te raden, maar als het moet en de stoel naar achteren heeft om wat voor reden niet het gewenste effect, scheelt dat ook weer een ritje van 1.5 a 2m hoogte.
Gaat niet werken aangezien het bed achter de stoel is.
Zal je toch eerst de chauffeur rechtstandig moeten zetten en vervolgens achter de stoelen op bed neer leggen.
Als een chauffeur er rechtstandig eruit moet (dus op een plank) dan gaat de cabine een knip en scheer beurt krijgen.
-
Gaat niet werken aangezien het bed achter de stoel is.
Zal je toch eerst de chauffeur rechtstandig moeten zetten en vervolgens achter de stoelen op bed neer leggen.
Als een chauffeur er rechtstandig eruit moet (dus op een plank) dan gaat de cabine een knip en scheer beurt krijgen.
Ik had het middenconsole inderdaad niet meegerekend ::). Dacht even aan een vrachtwagen met een simpel gangpad, haha.
Buiten dat, mochten ze moeten knippen hebben ze een hoop werk.
-
Hoi allen,
Tijdens gehandicaptenconvooi die bij ons werd georganiseerd gingen de gehandicapten de cabine's in via de laadklep van een andere vrachtwagen die in het midden stond opgesteld, dus in principe kun je dat ook in noodgevallen doen op de weg als er een passererende vrachtwagen hem er naast kan "parkeren" alsmede je heb gelijk een goede werkplek als hv-er.
pim
twee convooien van 50 vrachtwagens uitladen via een laadklep gaat het niet worden, zeker als je weet dat halverwege een gezamelijke maaltijd wordt geserveerd.
op de parkeerplaats worden 100 vrachtwagens uitgeladen en weer ingeladen en de chauffeur helpt in eerste instantie.
Een aantal zijn mobiel goed genoeg om, op eigen kracht, uit de wagen te komen al dan niet hulp van de chauffeur
Zonodig lopen er veel vrijwilligers rond om waar nodig te helpen
-
Hoi,
Ik weet zeker dat je het over een ander concooi heb, aangezien het al vele jaren niet meer wordt gedaan n.a.v. een vervelend incident, daarnaast deden we het in/uitstappen met twee vrachtwagens, chauffers bleven in de vrachtwagens zitten en het waren meer dan 150 deelnemers, en de ehbo-ers, deden in/uitstap, ehv in het convooi, een ware logistieke onderneming en eten/drinken kreeg men na afloop, alles uitgevoerd in 1-richtingsverkeer.....etc etc..
pim
en nee ik woon niet in de omgeving van Veghel....
-
Hoi,
Ik weet zeker dat je het over een ander concooi heb, aangezien het al vele jaren niet meer wordt gedaan n.a.v. een vervelend incident, daarnaast deden we het in/uitstappen met twee vrachtwagens, chauffers bleven in de vrachtwagens zitten en het waren meer dan 150 deelnemers, en de ehbo-ers, deden in/uitstap, ehv in het convooi, een ware logistieke onderneming en eten/drinken kreeg men na afloop, alles uitgevoerd in 1-richtingsverkeer.....etc etc..
pim
en nee ik woon niet in de omgeving van Veghel....
truckrun uden / veghel (http://www.youtube.com/watch?v=rdX4UATDR0I#ws)