Hulpverleningsforum

Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Brandweer algemeen => Brandweer buitenland => Topic gestart door: oma op 6 januari 2017, 09:49:02

Titel: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukken”
Bericht door: oma op 6 januari 2017, 09:49:02
Nieuwe richtlijn speelt brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukken”

Citaat
BRUGGE - Sommige Brugse pompiers houden hun hart vast voor de volgende ernstige brand in de binnenstad. “Mogelijk kunnen we niet met onze ladderwagen vanuit de voorpost uitrukken en verliezen we zo belangrijke minuten”, klinkt het.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170105_02659124 (http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170105_02659124)
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: guest12562 op 6 januari 2017, 13:37:39
8 man op de post en 3 voertuigen, 6 voor de TS, 2 voor de ambu of het redvoertuig.
Als de ambu eruit is dan kan het redvoertuig niet weg.

Gewoon 2 man extra voor dezelfde service, maar ook daar houdt men liever centjes in de zak lijkt het?
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: Brandpreventje op 6 januari 2017, 20:44:06
Wat een belachelijke reactie in mijn ogen. Je doet nu voor komen dat de betreffende brandweer maar wat doet. Ik ga het niet allemaal uitleggen want jij weet ook wel hoe het werkt binnen de brandweer. Maar de brandweer moet het met een bepaald budget doen en kan niet zomaar geld tevoorschijn toveren om 24 uur per dag, 365 dagen per week 2 man extra in dienst te nemen. De overheid moet ook geld aan andere dingen uitgeven naast de brandweer......

Dat het gevolg van deze nieuwe richtlijnen een redvoertuig tegelijkertijd met een blusvoertuig kan uitrukken is niet handig in mijn ogen maar misschien ligt er wel een goede afweging als grond. Misschien is het volgende redvoertuig ook op tijd ter plaatse maar is dit artikel gevolg van ontevredenheid van deze collega's.

Je zou kunnen overwegen om het RV met 2 man en de TS met 4 man uit te kunnen laten rukken.....

Citaat van: Breathe link=msg=1471788 date=1483706259
8 man op de post en 3 voertuigen, 6 voor de TS, 2 voor de ambu of het redvoertuig.
Als de ambu eruit is dan kan het redvoertuig niet weg.

Gewoon 2 man extra voor dezelfde service, maar ook daar houdt men liever centjes in de zak lijkt het?
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: oma op 6 januari 2017, 20:52:29
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1471959 date=1483731846

Je zou kunnen overwegen om het RV met 2 man en de TS met 4 man uit te kunnen laten rukken.....

Ik zou ook kiezen voor die constructie; TS met 5 man en 1 man op autoladder. Het is niet noodzakelijk om met 2 man op de ladderwagen te zitten. Ik zou liever hebben dat er zoveel mogelijk mensen in de TS zitten bij de bevelvoerder tijdens het aanrijden, vandaar 5 man TS ipv 4.

De overige twee brandweermannen bemannen de ambulance.
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: guest12562 op 6 januari 2017, 23:23:23
Citaat van: oma link=msg=1471964 date=1483732349
Ik zou ook kiezen voor die constructie; TS met 5 man en 1 man op autoladder. Het is niet noodzakelijk om met 2 man op de ladderwagen te zitten. Ik zou liever hebben dat er zoveel mogelijk mensen in de TS zitten bij de bevelvoerder tijdens het aanrijden, vandaar 5 man TS ipv 4.

De overige twee brandweermannen bemannen de ambulance.

Dat zou in uiterste gevallen een optie kunnen zijn, ik weet alleen niet hoe het met gelijktijdigheid zit daar. Want als het structureel wordt is het niet wenselijk en een ordinaire bezuiniging.
Gelukkig maken de Belgische collega's zich wel druk om de burgers waar ze voor klaar staan en willen zich graag ten diensten van de burger stellen, met voldoende materieel voor de deur en inzetbaar.
Niet alles weg willen stoppen onder eigen verantwoording en eigen schuld dikke bult.
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: Brandpreventje op 7 januari 2017, 11:09:10
Leuk dat die uiteen lopende meningen. Ik ben geen voorstander van 1 persoon op een voertuig. De redenen die ik daar voor heb zijn het bedienen van de mobilofoon, twee personen zien meer dan 2 in het verkeer in het aanrijden. Als je als bemanning van het RV portofonisch contact met de B van de TS hebt kan je op de hoogte zijn van de inzettactiek ter plaatse.

Citaat van: oma link=msg=1471964 date=1483732349
Ik zou ook kiezen voor die constructie; TS met 5 man en 1 man op autoladder. Het is niet noodzakelijk om met 2 man op de ladderwagen te zitten. Ik zou liever hebben dat er zoveel mogelijk mensen in de TS zitten bij de bevelvoerder tijdens het aanrijden, vandaar 5 man TS ipv 4.

De overige twee brandweermannen bemannen de ambulance.
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: oma op 7 januari 2017, 16:02:17
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1472193 date=1483783750
Leuk dat die uiteen lopende meningen. Ik ben geen voorstander van 1 persoon op een voertuig. De redenen die ik daar voor heb zijn het bedienen van de mobilofoon, twee personen zien meer dan 2 in het verkeer in het aanrijden. Als je als bemanning van het RV portofonisch contact met de B van de TS hebt kan je op de hoogte zijn van de inzettactiek ter plaatse.

De redenen die ik er voor heb is dat de autoladder of hoogwerker het eerste stuk wel strak achter je tankautospuit kan aanhobbelen maar er een moment komt dat de je redvoertuig de tankautospuit niet meer bij kan houden.

Ik denk dat je daarom beter de 5e man achter in je TS kan hebben dan in je autoladder. De bevelvoerder kan namelijk aanrijdend de tactiek doorspreken met zijn mensen zonder gedoe met een portofoon en kan op moment dat hij de straat van inzetobject inrijdt nog zijn tactiek bijstellen zodra hij de situatie daadwerkelijk ziet.

Op zich is er geen noodzaak voor de chauffeur om de mobilofoon te bedienen als dat je grootste bezwaar is. De bevelvoerder van de TS kan zich ook inmelden bij de meldkamer door te zeggen dat TS-101 en AL-101 mobiel zijn. Ik vind het argument dat 2 mensen meer zien in verkeer ook niet al te zwaar wegen. De chauffeur is verantwoordelijk voor de rit door het verkeer. Hij moet zelf uitkijken en zorgen dat hij veilig door verkeer komt.
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: Brandpreventje op 7 januari 2017, 16:07:54
Ik ben het met je eens dat een RV niet altijd de TS kan bijhouden. Maar ik zie weinig meerwaarde in het feit dat nr 5. de tactiek life kan meekrijgen ipv via portofoon.

Als er tijdens de rit wat met het voertuig zelf gebeurt of er komt nieuwe informatie voor het RV door zal dit toch gecommuniceerd worden door de bijrijder op het RV (of HV). Als de meldkamer of de B bepaald dat het RV een andere route moet nemen (bv achter het pand opstellen) dan moet je aan kunnen geven dat dat bericht ontvangen is of niet duidelijk is. Daarnaast is een 2e paar ogen erg handig om je door het verkeer te begeven. Bv of een fietspad vrij is als je afslaat of samen een goede opstelplaats bepalen.

Maar goed dat zijn onze meningen. Volgens mij is het in heel NL zo dat er nooit 1 persoon alleen met een voertuig uitrukt behalve (H)OVD e.d. Alle RV's, HV,s, HA enz rukken altijd met twee personen uit. Of heb ik dat mis?

Citaat van: oma link=msg=1472295 date=1483801337
De redenen die ik er voor heb is dat de autoladder of hoogwerker het eerste stuk wel strak achter je tankautospuit kan aanhobbelen maar er een moment komt dat de je redvoertuig de tankautospuit niet meer bij kan houden.

Ik denk dat je daarom beter de 5e man achter in je TS kan hebben dan in je autoladder. De bevelvoerder kan namelijk aanrijdend de tactiek doorspreken met zijn mensen zonder gedoe met een portofoon en kan op moment dat hij de straat van inzetobject inrijdt nog zijn tactiek bijstellen zodra hij de situatie daadwerkelijk ziet.

Op zich is er geen noodzaak voor de chauffeur om de mobilofoon te bedienen als dat je grootste bezwaar is. De bevelvoerder van de TS kan zich ook inmelden bij de meldkamer door te zeggen dat TS-101 en AL-101 mobiel zijn. Ik vind het argument dat 2 mensen meer zien in verkeer ook niet al te zwaar wegen. De chauffeur is verantwoordelijk voor de rit door het verkeer. Hij moet zelf uitkijken en zorgen dat hij veilig door verkeer komt.
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: oma op 7 januari 2017, 16:30:31
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1472299 date=1483801674
Ik ben het met je eens dat een RV niet altijd de TS kan bijhouden. Maar ik zie weinig meerwaarde in het feit dat nr 5. de tactiek life kan meekrijgen ipv via portofoon.

Tankautospuit nagenoeg ter plaatse, bevelvoerder ziet vrouw uit raam hangen brandadres.

TS-4 man: Chauffeur moet bij pomp blijven. 2 man aanvalsploeg (adembescherming + 1e straal (LD of HD). Bevelvoerder moet in zijn uppie ladder van dak TS halen, ladder opzetten tegen object en proberen de vrouw uit pand te halen.

TS-5 man. Chauffer bij pomp, 2 man aanvalsploeg (adembescherming + 1e straal), bevelvoerder grijpt de 5e man in nekvel en acteert zelf even als meewerkend voorman en brengen de dame met behulp van handladder in veiligheid.

In het TS-4 voorbeeld kan de bevelvoerder niet veilig zelf via de ladder de vrouw in veiligheid brengen omdat de missende collega nog in de neus zit te peuteren op de bijrijdersstoel van de autoladder.

Ik kan op zich wel meegaan in jouw bezwaren, het zou kunnen dat tijdens de rit er per mobilofoon gecommuniceerd moet worden vanuit de ladderwagen. Het zegt nog steeds niet dat je daarom een tweede man op het voertuig moet zetten omdat je het ook op kan lossen met technologie, bijv. de spreeksleutel bedienen met voetknop door de chauffeur of een druktoets op het stuurwiel.

Als een (H)OvD met spoed alleen in een voertuig kan uitrukken lukt het iemand met minder goud op de schouders ook. Ik denk dat de kans dat een OvD tijdens de spoedrit per mobilofoon, telefoon of portofoon moet communiceren vele malen groter is dan de kans dat een chauffeur van een autoladder die achter de TS met zijn bevelvoerder aanhobbelt tijdens aanrijden moet communiceren per mobilofoon.
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: Thor op 7 januari 2017, 18:00:15
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1472299 date=1483801674


Maar goed dat zijn onze meningen. Volgens mij is het in heel NL zo dat er nooit 1 persoon alleen met een voertuig uitrukt behalve (H)OVD e.d. Alle RV's, HV,s, HA enz rukken altijd met twee personen uit. Of heb ik dat mis?

1.Als die het kunnen kunnen het redvoertuig,de haakarmwagen,het GWT etc. het ook.
2.Grote vrachtwagens,zelfs de langere treinen van tegenwoordig,rijden met een chauffeur,ja al meer dan dertig jaar.
3.Haakarmwagen laden en lossen en rijden met een man.
4.Grote kraanwagens en grote bergingsvoertuigen rijden en werken met een man.

Brandweer Nederland loopt op dit gebied en niet allleen op dit gebied (o.a. ergonomie) vele tientallen jaren achter o.a. omdat van hoog tot laag en v.v. problemen worden gemaakt.
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: Luke_BNV op 7 januari 2017, 18:12:20
Citaat van: oma link=msg=1472311 date=1483803031
TS-4 man: Chauffeur moet bij pomp blijven. 2 man aanvalsploeg (adembescherming + 1e straal (LD of HD). Bevelvoerder moet in zijn uppie ladder van dak TS halen, ladder opzetten tegen object en proberen de vrouw uit pand te halen.

De Chauffeur hoeft niet meer bij de pomp te blijven, maar mag bewegen zover hij het voertuig nog kan zien.
Redding gaat altijd boven blussing, dus in dit scenario kun je verwachten dat die hele straal nog niet gepakt wordt en 1+2 direct op redding over gaan. Die brand komt daarna wel weer. In de tijd dat 1+2 de vrouw redden kan de pompbediende vast een straal gaan klaarleggen.
Ladder van het dak halen kan de pompbediende ook altijd doen, dat gebeurd namelijk achter de pomp.

Citaat van: oma link=msg=1472311 date=1483803031
Als een (H)OvD met spoed alleen in een voertuig kan uitrukken lukt het iemand met minder goud op de schouders ook.
Citaat van: Thor link=msg=1472345 date=1483808415
1.Als die het kunnen kunnen het redvoertuig,de haakarmwagen,het GWT etc. het ook.
Is zeker waar. Er moet wel een kanttekening bij gemaakt worden. Rijden op een hoogwerker of ladderwagen is natuurlijk wel anders dan in een dienstauto.


Citaat van: Thor link=msg=1472345 date=1483808415
2.Grote vrachtwagens,zelfs de langere treinen van tegenwoordig,rijden met een chauffeur,ja al meer dan dertig jaar.

Ja. Maar het verschil is dat zij meestal niet over fietspaden of tegen de rijrichting in hoeven te rijden.  :)
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: oma op 7 januari 2017, 18:31:25
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1472350 date=1483809140
De Chauffeur hoeft niet meer bij de pomp te blijven, maar mag bewegen zover hij het voertuig nog kan zien.

Wie heeft jou dat wijs gemaakt dan? De chauffeur moet afsluiters van afstand open kijken en gas bij geven door van afstand naar de tankautospuit te kijken?

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1472350 date=1483809140
Redding gaat altijd boven blussing, dus in dit scenario kun je verwachten dat die hele straal nog niet gepakt wordt en 1+2 direct op redding over gaan. Die brand komt daarna wel weer. In de tijd dat 1+2 de vrouw redden kan de pompbediende vast een straal gaan klaarleggen.

Ook een mooi verhaal, echter vreemd om te stellen dat in "dit" scenario de straal niet gepakt hoeft te worden. Een redding kan wel voor blussing gaan echter zegt het niet dat een redding altijd mogelijk zonder dekking van een straal. Voorts gaat het hier om een simpel vraagstuk of die "5e man" in de tankautospuit moet zitten of op de bijrijdersstoel in de ladderwagen. Als je pleit dat de man van de tankautospuit af kan zul je valide argumenten moeten aandragen die zwaarder wegen om hem mee te laten rijden met de autoladder.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1472350 date=1483809140
Ladder van het dak halen kan de pompbediende ook altijd doen, dat gebeurd namelijk achter de pomp.

Uiteraard kan de pompbediende dat doen, als met vier man op de tankautopsuit uitrukt kan je de pompbediende op papier de pomp laten bedienen, de watervoorziening laten klaarmaken en ook nog wel even de ladder van dak halen.

Bij dit vraagstuk moet je wel bedenken dat je de pompbediende een heleboel taken met veel handelingen in korte tijd in de maag splitst terwijl je ook nog een brandweerman in je ploeg hebt die op de bijrijdersstoel van de autoladder zit.
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: Thor op 7 januari 2017, 18:55:46
[quote author=Luke_BNV link=msg=1472350 .man

Is zeker waar. Er moet wel een kanttekening bij gemaakt worden. Rijden op een hoogwerker of ladderwagen is natuurlijk wel anders dan in een dienstauto.

Ja. Maar het verschil is dat zij meestal niet over fietspaden of tegen de rijrichting in hoeven te rijden.  :)
[/quote]
H
De tegenwoordige Vrachtwagen fabrikanten doen veel aan ergonomie dus de verschillen worden steeds kleiner.
Hoeveel % van de tijd gebeurt dit over fietspaden en tegen de rijrichting in en wat dacht je van die zware bergingsvoertuigen en de grote kraanwagens alles met een man de diepladers etc. etc.
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: Willembrw op 7 januari 2017, 19:34:05
Even een vraagje. Als er een ladderwagen of hoogwerker bij is waarom moet er dan een ladder van de tas afgehaald worden? En het lijkt mij vrij logisch als er een ladderwagen of hoogwerker bij is en niets anders te doen heeft dat deze bemanning de tas helpt.
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: Peter71 op 7 januari 2017, 19:47:19
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1472350 date=1483809140
De Chauffeur hoeft niet meer bij de pomp te blijven, maar mag bewegen zover hij het voertuig nog kan zien.
Een chauffeur hoeft niet strak bij zijn voertuig te blijven, maar in de onmiddelijke nabijheid van het voertuig werkzaamheden uitvoeren. Dat kan zijn het  plaatsen van een ventilator, eventueel aansluiten van redgereedschap en bij een binnenbrandbestrijding de zaak van buitenaf in de gaten houden, en eventuele veranderingen doorgeven aan de ploeg.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1472350 date=1483809140

Redding gaat altijd boven blussing, dus in dit scenario kun je verwachten dat die hele straal nog niet gepakt wordt en 1+2 direct op redding over gaan. Die brand komt daarna wel weer. In de tijd dat 1+2 de vrouw redden kan de pompbediende vast een straal gaan klaarleggen.

Ook met een redding wil ik een straal mee hebben, zeker in de eerste fase waarin ik nog niet weet hoe de situatie binnen is. Die straal is wel mijn veiligheid, dus die gaat ook met een redding gewoon mee.
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: oma op 7 januari 2017, 20:08:16
Citaat van: Willembrw link=msg=1472379 date=1483814045
Even een vraagje. Als er een ladderwagen of hoogwerker bij is waarom moet er dan een ladder van de tas afgehaald worden? En het lijkt mij vrij logisch als er een ladderwagen of hoogwerker bij is en niets anders te doen heeft dat deze bemanning de tas helpt.

We hebben het hier over de situatie dat de ladderwagen nog aanrijdende is, over het algemeen lukt het je niet met een hoogwerker of autoladder om een tankautospuit bij te houden tijdens een uitruk.

Als beide voertuigen wel ter plaatse zijn is het natuurlijk ook onzin om je ladderwagen in te gaan zetten als je het klusje ook kan klaren met een handladder van je tankautospuit.
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: joops op 7 januari 2017, 20:19:48
Oud was ook met 6 man op de post voor TS en AL. Nieuwe richtlijn is dat er verplicht 6 man op de TS moeten zitten. Dus 5 + 1 of 4 + 2 mag niet meer. Komen er geen 2 man bij dan zal of de ambulance of de AL van deze voorpost verdwijnen. Met jaarlijks 1750 ritten met de ambulance zal die het niet zijn. Dat zien ze zelf ook en daarom de publiciteit. Maar of dat ze lukt?
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: oma op 7 januari 2017, 20:31:22
Citaat van: joops link=msg=1472402 date=1483816788
Oud was ook met 6 man op de post voor TS en AL. Nieuwe richtlijn is dat er verplicht 6 man op de TS moeten zitten. Dus 5 + 1 of 4 + 2 mag niet meer. Komen er geen 2 man bij dan zal of de ambulance of de AL van deze voorpost verdwijnen. Met jaarlijks 1750 ritten met de ambulance zal die het niet zijn. Dat zien ze zelf ook en daarom de publiciteit. Maar of dat ze lukt?

Waarom ga je een richtlijn maken waardoor je jezelf gaat dwingen personeel in te zetten dat je helemaal niet hebt.

Een klein kind weet al dat hij zichzelf niet kan dwingen een doosje Lego van 15 euro te kopen als hij maar 6 euro in de spaarpot heeft zitten.

Het is daarom ook bizar als je stelt dat als er geen 2 man bijkomt de autoladder of de ambulance maar weg moet. Ik zou zeggen als er geen 2 man bijkomt moet de richtlijn maar bij het oud papier.
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: joops op 7 januari 2017, 21:31:18
Ook Belgie heeft nu zijn veiligheidsregio's. Hulpverleningszone's genoemd. Deze zijn per 1-1 2016 ingevoerd.  

De basisprincipes die gehanteerd worden bij de uitwerking van de hervorming van de civiele veiligheid zijn de volgende:

-een uniforme werkwijze, waarbij alle brandweerkorpsen (hulpverleningszones) op eenzelfde, efficiënte en veilige manier tussenkomen bij interventies.
-een doorgedreven samenwerking en efficiëntere taakverdeling tussen hulpverleningszones, en tussen zones en eenheden van de Civiele Bescherming.
-Innovatie, waarbij de beste middelen, opleidingen, procedures en regelgeving onderzocht worden en best practices uitgewisseld kunnen worden.
-een uniformisering en herwaardering van het administratief en geldelijk statuut van de beroeps- en vrijwillige brandweermannen.
-Schaalvergroting, met een efficiëntere besteding van budget tot gevolg.


Dus landelijk een uniforme werkwijze met schaalvergroting en bezuiniging (eerste en laatste streepje). De 15 gemeentes in Westvlanderen, waaronder Brugge, die gezamenlijk Zone 1 vormen hebben hun bevoegdheden in 2016 overgedragen. Voor deze 15 gemeentes zijn totaal 9  brandweerposten ingericht en daarnaast 2 voorposten. Als ik naar de grote kijk zouden dat in NL minimaal het dubbele aantal zijn met max 1 RV op een kazerne.

Je ziet hier dus dezelfde problemen als in NL bij het invoeren van de Veiligheidsregio's, maar de regels worden landelijk vastgesteld en geen afwijkingen zoals in NL per regio. Veel brandweerlieden (ook anderen hier op het forum) zouden blij zijn de de regel een SIV of TS4 verboden is maar en TS altijd met 6 man moet uitrukken.
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: Asterix 900 op 11 januari 2017, 06:19:08
Men schijnt nog altijd niet te begrijpen dat het niet meer kan om zomaar een ambulance buiten dienst te zetten bij een brandvertrek. Logisch ook, die wagen staat daar voor een goede reden en er is geen enkele reden om je medische dekking onderhevig te maken aan je brandweernoden. Haast zeker zal de ambu eruit gaan wegens te weinig opbrengst, de zone moet de verliezen compenseren terwijl federaal de tarieven en regels oplegt. Dat blijft niet duren.
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: Asterix 900 op 11 januari 2017, 06:28:50
Citaat van: Breathe link=msg=1471788 date=1483706259
8 man op de post en 3 voertuigen, 6 voor de TS, 2 voor de ambu of het redvoertuig.
Als de ambu eruit is dan kan het redvoertuig niet weg.

Is zo een redvoertuig nog nodig, nu men overal multifunctionele TS'en heeft?
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: guest12562 op 11 januari 2017, 10:20:44
Wat zijn multifuncitonele TS' en?
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: Asterix 900 op 11 januari 2017, 13:38:13
In Vlaanderen heet het Multifunctionele Autopomp, een TS met ook alle bevrijdingsmateriaal ingebouwd.
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: guest12562 op 11 januari 2017, 13:44:59
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1473253 date=1484138293
In Vlaanderen heet het Multifunctionele Autopomp, een TS met ook alle bevrijdingsmateriaal ingebouwd.

Ik denk dan dat we andere terminologien gebruiken, ik bedoel met een redvoertuig een hoogwerker of een autoladder.
Titel: Re: Nieuwe richtlijn speelt (BE) brandweer parten: “Twee man meer en ladderwagen kan altijd uitrukke
Bericht door: Asterix 900 op 11 januari 2017, 22:40:46
Begrepen, dacht dat je een reddingswagen als  in 'Snelle Interventiewagen' bedoelde, volgestouwd met bevrijdingsmateriaal.