Je komt gewoon in driebergen uit. Je hoeft geen telefoon gekoppeld te hebben, er zit een simkaart van BMW ingebouwd en werkt ook in het buitenland.Voor 112 heb je toch geen SIM nodig ???
Voor 112 heb je toch geen SIM nodig ???
Het Peugeot Connect SOS-systeem is ontworpen om het voertuig direct na een ongeval automatisch te verbinden met een callcenter voor noodgevallen. Botsingssensoren signaleren op basis van de deceleratie van de auto en het activeren van pyrotechnische veiligheidssystemen als airbags dat een auto bij een ongeval betrokken is geraakt. Als een ongeval gesignaleerd wordt, verstuurt Peugeot Connect SOS eerst een SMS-bericht naar een Peugeot-callcenter, met daarin de exacte locatie ten tijde van het ongeval en de tien laatstbekende posities van de auto om de rijrichting te bepalen. Het systeem brengt vervolgens een spraakverbinding tussen de auto en het callcenter tot stand, zodat de inzittenden van de auto met een getrainde medewerker kunnen communiceren. Als de inzittenden van de auto buiten kennis zijn of om andere redenen niet in staat zijn om te communiceren, dan waarschuwt het callcenter direct de hulpdiensten en verschaft informatie over de plaats van het ongeval. Anders stelt de medewerker vast in hoeverre de inzittenden letsel hebben opgelopen en besluit hij of zij dat de hulpdiensten gewaarschuwd moeten worden of niet.
Advanced eCall van BMW Assist is een automatisch systeem voor noodoproepen dat de zwaarte van het letsel bij inzittenden voorspelt. Het maakt deel uit van “BMW Assist” een veiligheids- en comfortoptie die beschikbaar is op alle BMW's. Het omvat ook diensten voor informatie en hulp onderweg.
Als botsingssensoren signaleren dat een voertuig betrokken is geraakt bij een ongeval, neemt Advanced eCall automatisch contact op met een callcenter van BMW en verschaft gedetailleerde informatie over het ongeval: de exacte locatie, het aantal inzittenden voorin, de zwaarte en de richting van de botsing, het aantal geactiveerde airbags, de status van de veiligheidsgordels en, in BMW's met het Rollover Sensing-systeem, of de auto over de kop is geslagen. Wat bijzonder is, is dat Advanced eCall ook de kans op ernstig letsel voorspelt met behulp van een wetenschappelijk gebaseerd algoritme genaamd URGENCY dat rekening houdt met de bovenstaande botsingsparameters.
Bij een ongeval wordt een SMS-bericht naar een callcenter van BMW verstuurd met daarin alle belangrijke informatie; de URGENCY-voorspelling van de zwaarte van het letsel is gebaseerd op deze gegevens. Daarnaast wordt er een directe spraakverbinding tussen het voertuig en het callcenter tot stand gebracht. Informatie die de inzittenden van de auto mondeling kunnen verschaffen, wordt samen met de gedetailleerde SMS-gegevens door het callcenter gebruikt om de meest geschikte hulp in te schakelen. Als de inzittenden van de auto buiten kennis zijn of om een andere reden niet in staat zijn om te communiceren, dan worden de hulpdiensten automatisch van het ongeval op de hoogte gebracht. Advanced eCall kan indien nodig ook handmatig geactiveerd worden.
Citroën Urgence met lokalisatiefunctie is ontworpen om het voertuig direct na een ongeval automatisch te verbinden met een callcenter. Botsingssensoren signaleren op basis van de deceleratie van de auto en het activeren van pyrotechnische veiligheidssystemen als airbags, dat een auto bij een ongeval betrokken is geraakt. Als een ongeval gesignaleerd wordt, verstuurt Citroën Urgence met lokalisatiefunctie eerst een SMS-bericht naar een Citroën-callcenter, met daarin de exacte locatie ten tijde van het ongeval en de tien laatstbekende posities van de auto om de rijrichting te bepalen. Het systeem brengt vervolgens een spraakverbinding tussen de auto en het callcenter tot stand, zodat de inzittenden van de auto met een getrainde medewerker kunnen communiceren. Als de inzittenden van de auto buiten kennis zijn of om andere redenen niet in staat zijn om te communiceren, dan waarschuwt het callcenter direct de hulpdiensten en verschaft informatie over de plaats van het ongeval. Anders stelt de medewerker vast in hoeverre de inzittenden letsel hebben opgelopen en besluit hij of zij dat de hulpdiensten gewaarschuwd moeten worden of niet.
Geplaatst op 17 november 2013 door Aram Mukanay
UITHOORN – Bij een aanrijding op de Zijdelweg ter hoogte van de Wiegerbruinlaan in Uithoorn zijn twee mensen gewond geraakt. Het ongeval gebeurde rond 18:25. De twee gewonden waren volgens de politie nog wel aanspreekbaar.
Een van de auto’s was uitgerust met de techniek om zelf contact op te nemen met de hulpdiensten. De auto gaf dus automatisch door of er ook een ambulance nodig was. “In dit geval was daar dus wel sprake van” aldus een politiewoordvoerder.
De brandweer heeft de slachtoffers uit hun benarde positie bevrijdt. Twee personen zijn met onbekend letsel overgebracht naar het ziekenhuis. Op het moment van de aanrijding waren de verkeerslichten op de kruising buiten werking.
Beelden: Aram Mukanay
0130007 | Politie Veiligheidsregio Amsterdam Amstelland (PersInfo) |
0120158 | Ambu 13-158 (Ambulance Amsterdam) | |
0120999 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant) |
0102315 | BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (2e TS) | |
0102318 | BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (Infocode Gemeente) | |
0102050 | BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (Infocode klein Incident) | |
0102304 | BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (Korpsalarm) | |
0102349 | BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (Lichtkrant) | |
0102319 | BRW Amsterdam-Amstelland (Uithoorn) (Lichtkrant) | |
0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) | |
0100104 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD Zuid Alarmcode) |
0120179 | Ambu 13-179 (Ambulance Amsterdam) | |
0120999 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant) |
0120158 | Ambu 13-158 (Ambulance Amsterdam) | |
0120999 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant) |
http://www.KaWijKomedia.com
UITHOORN -- Een gloednieuwe Volvo belde op zondagavond 17 november uit zichzelf de hulpdiensten, nadat het voertuig betrokken was geraakt bij een flinke aanrijding op de Zijdelweg.
De auto raakte betrokken bij een botsing tussen twee voertuigen. Bij de aanrijding raakte beide bestuurders gewond. De bijrijder van de Volvo kwam met de schrik vrij.
De brandweer moest er aan te pas komen om de voertuigen veilig te stellen en de deuren eruit te knippen. De twee gewonden zijn later per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis.
De oorzaak van het ongeval is nog onbekend.
Ik heb het systeem in de auto, en beschik over een SOS en een assist knop.
De assist knop krijg ik een medewerker van BMW aan de lijn, Bij de SOS knop wordt er gebeld met 112.
Op het navigatiescherm staat dan dat er binnen 4,3,2,1, seconden contact gezocht wordt met 112 en dat gpslocatie en rijrichting worden meegezonden. Na het drukken op de sos knop kun je niet meer "annuleren" (misschien ivm carjacking ofzo).
Je komt gewoon in driebergen uit. Je hoeft geen telefoon gekoppeld te hebben, er zit een simkaart van BMW ingebouwd en werkt ook in het buitenland.
Ik heb nog geen crash gehad met de auto en wou dat graag zou houden.
Klinkt leuk hoor (in de folder misschien) maar technisch is het momenteel nog niet mogelijk om je GPS gegevens mee te zenden als je 112 belt... laat staan je rijrichting. (En ik doel nu op dit citaat, niet het Ecall systeem van het ongeval hierboven)
Emergency call devices that automatically alert rescue services to car crashes (eCall) will have to be fitted to all new models of cars and light vans by 31 March 2018 under rules voted by European Parliament on Tuesday. Road accidents took 25,700 lives in the EU in 2014 – a death toll that the new devices could cut by an estimated 10% a year.
"Deploying the 112-based eCall in-vehicle emergency system across the EU will help to improve road safety in all 28 member states. The European Parliament has repeatedly stressed that reducing deaths and the severity of injuries on the roads is its priority. eCall as a public service, free of charge for all citizens, irrespective of the type of vehicle or its purchase price, will contribute to this common goal", said rapporteur Olga Sehnalová (S&D, CZ).
The eCall in-vehicle system uses 112 emergency call technology to alert the emergency services to serious road accidents automatically. This enables them to decide immediately on the type and size of rescue operation needed, which in turn helps them to arrive faster, save lives, reduce the severity of injuries and cut the cost of traffic jams.
Data privacy: no vehicle tracking
MEPs strengthened the draft law’s data protection clause to preclude tracking of eCall-equipped vehicle before the accident occurs. Under the new rules, the automatic call would give the emergency services only basic minimum data, such as the type of vehicle, the fuel used, the time of the accident, the exact location and the number of passengers.
The rules say eCall data gathered by emergency centres or their service partners must not be transferred to third parties without explicit consent of the person concerned. Manufacturers will also have to ensure that the eCall technology design permits full and permanent deletion of data gathered.
Ready from spring 2018
All new models of passenger cars and light commercial vehicles will have to be equipped with the eCall system as of 31 March 2018. MEPs also secured an obligation for the European Commission to assess, in the three years after spring 2018, whether eCall devices should be included in other vehicles, such as buses, coaches or trucks.
These new rules set out obligations for car manufacturers. Separate rules, governing the infrastructure that EU member states must put in place by 1 October 2017 to process eCalls, entered into to force at the end of June 2014.
Next step
Parliament’s vote ends the EU legislative procedure. The regulation will enter into force on the twentieth day after its publication in the Official Journal of the European Union.
Procedure: Co-decision, second reading agreement
REF. : 20150424IPR45714
Updated: ( 28-04-2015 - 17:24
1505791 | Politie Eenheid Den Haag (Verkeermanagementcentrale Rijkswaterstaat) |
1523170 | MKA Hollands Midden (Ambu 16-170 Regio Leiden/Bollenstreek) | |
1523185 | MKA Hollands Midden (Ambu 16-185 Regio Leiden/Bollenstreek) |
Vanuit mijn beroep ben ik benieuwd naar het volgende;
In toenemende mate zijn er auto's die beschikken over systemen die in noodgevallen geautomatiseerd de hulpdiensten inschakelen.
Dit onder verschillende namen, Ecall, Onstar etc.
Zijn we hier klaar voor, of zijn er aanpassingen nodig? Wie heeft hier ervaring mee? Zijn er regio's die aanpassingen in systemen hebben gedaan om dit soort alarmeringen beter te kunnen "beantwoorden" of zijn we er met de huidige systemen zoals NTS en ProQa klaar voor?
natuurlijk krijg je dit systeem niet water dicht.Zoals DiNozzo boven uw post al aangeeft stuurt de auto automatisch ongevalsgegevens zoals snelheid, g-krachten, status van de airbags en locatie mee naar de meldkamer van de fabrikant. Dit zijn dus meerdere criteria. Als alleen maar de airbags afgaan is dat niet voldoende voor het ongevalssysteem automatisch in werken te laten treden (verbeter me als ik het fout heb).
denk maar is aan dat er altijd mensen zijn die denken grappig te zijn door met een rubberen hamer op de plek van de airbag sensor te rammen dat de airbags afgaan.
dan zou de auto gaan allermeren reageert dan niemand want is dan niemand maar dat weet de centralist niet.
je kan dan wel zeggen de auto had een snelheid van 0 dus dan gaan we bij een snelheid van 0 niet allermeren.
maar er gebeuren ook zat ongevallen waarbij 1 auto stil stond dus dan zou hij in dat geval ook niet gaan allermeren.
als je het echt waterdicht wil zou je moeten werken met een camera maar dan zit je weer met privacy.
Ik ben nu al een paar keer bij een aanrijding geweest waarbij de melding via een automatisch ongevallensysteem ging. Ik heb nog geen loze ritten meegemaakt.Ik stond laatst op de autosnelweg achter een stilgevallen mercedes op een rijstrook, ik heb moeten lullen als brugman om ze uit de auto achter de vangrail te krijgen. "jamaar mijn auto wordt zo teruggebeld"
Na de aanrijding stuurt de auto automatisch ongevalgegevens zoals snelheid, g-krachten, status van de airbags en lokatie mee naar de meldkamer van de fabrikant. Tevens gaat de auto automatisch bellen. De inzittende van de auto worden vervolgens binnen seconden aangeroepen door een medewerker van de meldkamer van de fabrikant. Deze bevraagt de inzittenden naar het ongeval en naar eventueel letsel. Dit wordt vervolgens weer doorgebeld naar de meldkamer van de ambulance (bij letsel) of naar de politie (bij alleen materieel) indien nodig. Wordt er niet gereageerd dan wordt dit ook meteen doorgegeven.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij gaat het systeem sowieso alleen aan de slag als minimaal de airbags zijn uit gegaan. Dan ga je toch richting mogelijk HET waarbij een controle door de ambulance nodig maakt.
Ik stond laatst op de autosnelweg achter een stilgevallen mercedes op een rijstrook, ik heb moeten lullen als brugman om ze uit de auto achter de vangrail te krijgen. "jamaar mijn auto wordt zo teruggebeld"Of in de winter in een gevaarlijke bocht met pech... en dan met 7 mensen in de auto 'want koud'. Nog geen minuut er uit en de auto wordt aan de zijkant geramd door een uitglijdende vrachtwagen...
Voor mij de eerste keer dat ik een "automatisch verkeersongeval" zie voorbijkomen. In mijn ogen een duidelijk geval van een ongewenste melding, vergelijkbaar met een OMS. Nu proberen we met (S)TOOM de OMS meldingen terug te dringen, gaan we dit krijgen......Wat is nu het probleem? E-Call heeft gewerkt en er was daadwerkelijk een ongeval met uitgeklapte airbags. Gelukkig is er geen letsel maar het systeem heeft wel zijn werk goed gedaan.
Facebook Brandweer Nieuwkoop:
Brandweer Nieuwkoop heeft 6 nieuwe foto's toegevoegd — in Nieuwveen (Nieuwkoop).
11 uur ·
P 1 Ongeval wegvervoer letsel Achterweg/Blokland NVN
Vrijdag 2 december 2016 – 22:25
Uitgerukte voertuigen:
NVN 2130 TS
BHM 9194 DA-OVD
Vanavond werd de ploeg van de kazerne Nieuwveen en de OvD Rijnstreek gealarmeerd voor een ongeval wegvervoer bij de zogenoemde Driesprong in de N231 te Nieuwveen.
In het bericht van de meldkamer werd meegegeven dat het eigenlijk om een e-call ging en dat verder nog niet bekend was of er daadwerkelijk iets gebeurd was. (Een e-call is een systeem in de auto, dat een alarmcentrale waarschuwt na activeren van airbags.)De 9194 was als eerste ter plaatse en bevestigde dat het daadwerkelijk om een ongeval ging. Er was geen sprake van een beknelling en mocht de 2130 door op een prio 2.
Ter plaatse waren 2 voertuigen met elkaar in botsing gekomen. De brandweer heeft samen met de politie zich bekommerd om de slachtoffers. Tevens zijn de uitlopende vloeistoffen opgevangen. De ambulance was ook snel ter plaatse om de inzittenden na te kijken. Na overleg met de politie kon de brandweer inrukken en wordt het incident verder afgehandeld door de politie en wegbeheerder. Het verkeer op de N231 wordt ter plaatse omgeleid.
Wat is nu het probleem? E-Call heeft gewerkt en er was daadwerkelijk een ongeval met uitgeklapte airbags. Gelukkig is er geen letsel maar het systeem heeft wel zijn werk goed gedaan.
Brandweer en traumahelikopter waren beide niet noodzakelijk.
Dan moet men maar niet meteen een traumaheli uitsturen, of gaat die ook mee naar een automatische brandmelding?
Voor mij de eerste keer dat ik een "automatisch verkeersongeval" zie voorbijkomen. In mijn ogen een duidelijk geval van een ongewenste melding, vergelijkbaar met een OMS. Nu proberen we met (S)TOOM de OMS meldingen terug te dringen, gaan we dit krijgen......
Facebook Brandweer Nieuwkoop:
Brandweer Nieuwkoop heeft 6 nieuwe foto's toegevoegd — in Nieuwveen (Nieuwkoop).
11 uur ·
P 1 Ongeval wegvervoer letsel Achterweg/Blokland NVN
Vrijdag 2 december 2016 – 22:25
Uitgerukte voertuigen:
NVN 2130 TS
BHM 9194 DA-OVD
Vanavond werd de ploeg van de kazerne Nieuwveen en de OvD Rijnstreek gealarmeerd voor een ongeval wegvervoer bij de zogenoemde Driesprong in de N231 te Nieuwveen.
In het bericht van de meldkamer werd meegegeven dat het eigenlijk om een e-call ging en dat verder nog niet bekend was of er daadwerkelijk iets gebeurd was. (Een e-call is een systeem in de auto, dat een alarmcentrale waarschuwt na activeren van airbags.)De 9194 was als eerste ter plaatse en bevestigde dat het daadwerkelijk om een ongeval ging. Er was geen sprake van een beknelling en mocht de 2130 door op een prio 2.
Ter plaatse waren 2 voertuigen met elkaar in botsing gekomen. De brandweer heeft samen met de politie zich bekommerd om de slachtoffers. Tevens zijn de uitlopende vloeistoffen opgevangen. De ambulance was ook snel ter plaatse om de inzittenden na te kijken. Na overleg met de politie kon de brandweer inrukken en wordt het incident verder afgehandeld door de politie en wegbeheerder. Het verkeer op de N231 wordt ter plaatse omgeleid.
Wen er maar aan dat dit soort meldingen vaker voor gaan komen vanaf 2018 is het een verplichting om een zogenaamd ecall systeem in de auto te hebben om een auto in Europa gecertificeerd te krijgen, zonder zo'n systeem geen kenteken.
Dat gebeurt al. Er wordt eerste een spraak verbinding opgezet met het voertuig. Als daar geen reactie op komt, dan pas worden de hulpdiensten gebeld. Er is mij geen percentage vals positieven bekend, maar ik heb begrepen dat het niet veel voorkomt.
Kijk aan die info heb ik wat. Dus er vind eerst verificatie plaats met het voertuig zelf.Klopt. In mijn vorige auto had ik een voorloper van dit systeem. Ik moest zelf op de SOS-knop drukken. Ik kreeg meteen een soort callcenter te horen.
Laatste update: 29-03-2018 | 15:21
Nederland - De Europese Unie stelt per 1 april 2018 verplicht dat alle voertuigen die na deze datum goedgekeurd zijn en op de markt komen, uitgerust moeten zijn met eCall; een gratis veiligheidssysteem dat na een ongeluk automatisch contact opneemt met de 112-centrale. De politie is er klaar voor.
Emergency Call, kortweg eCall, is een gratis veiligheidssysteem in auto’s dat na een ongeluk automatisch contact opneemt met de 112-centrale. Een eCall bestaat uit data en een spraakverbinding. In de eerste seconden na het ongeval wordt door uw auto informatie verzonden over de exacte locatie van het ongeluk, het voertuigtype, de rijrichting, het brandstoftype en aantal inzittenden (vastgeklikte gordels) door. Daarna kan een normaal 112-gesprek gevoerd worden over de spraakverbinding. Met al deze informatie kunnen hulpdiensten zich beter voorbereiden en snel ter plaatse zijn.
Doorverbinden
Vanaf 1 april 2018 is de 112-centrale klaar voor het automatisch ontvangen van deze eCalls. Achter de schermen is de politie heel druk bezig geweest om dit te realiseren. Bij een ongeval neemt de auto dus zelf contact op met de landelijke 112-centrale, deze zal de eCall vervolgens doorverbinden met de gevraagde hulpdienst politie, brandweer of ambulance in de regionale meldkamer.
Levensbelang
Het eCall-systeem draagt bij aan het verminderen van het aantal verkeersdoden. Het kan zelfs van levensbelang zijn als inzittenden door het ongeval zelf niet meer 112 kunnen bellen. Het systeem maakt pas verbinding met het GSM-netwerk als een eCall wordt verstuurd. Als er niets aan de hand is, is de auto via eCall niet te volgen.
Verplicht
De EU stelt verplicht dat alle voertuigen die na 1 april goedgekeurd zijn en op de markt komen, uitgerust moeten zijn met een eCall systeem. Bij alle nieuwe type auto’s en kleine bedrijfswagens die na deze datum goedgekeurd zijn en voor het eerst op de markt komen is eCall dus ingebouwd. U hoeft daar geen servicecontract voor af te sluiten. Sommige auto’s kunnen nu al een eCall versturen. Uw garagebedrijf of autofabrikant kan u hierover meer vertellen.
Nieuwsbericht | 29-03-2018 | 16:00
Vanaf 1 april is Emergency Call, het systeem in nieuwe auto’s dat automatisch de meldkamer alarmeert bij een ongeluk, operationeel in Nederland. Vanaf die datum kan de 112-centrale eCalls ontvangen en verwerken.
Bij alle nieuwe type auto’s en kleine bedrijfswagens die na deze datum goedgekeurd zijn en op de markt komen is eCall ingebouwd. Sommige auto’s kunnen nu al een eCall versturen. Autobezitters kunnen daarover informatie opvragen bij hun autofabrikant.
Bij een ongeval geeft het Emergency Call automatisch de exacte locatie van het ongeluk, het voertuigtype, de rijrichting en het aantal inzittenden door. Met deze informatie kunnen hulpdiensten als brandweer, politie, ambulance en bergers met betere informatie snel ter plaatse zijn. De meldkamers zijn geschikt gemaakt om de alarmberichten te behandelen.
Het systeem is een aanvulling op andere alarmeringsdiensten en moet bijdragen aan het verminderen van het aantal verkeersdoden. Het kan van levensbelang zijn als inzittenden door het ongeval zelf niet 112 kunnen bellen. Het systeem maakt pas verbinding met het GSM-netwerk als een eCall wordt verstuurd.
Documenten
Q&A eCall (https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2018/03/28/qa-ecall)
Vragen en antwoorden over eCall.
Publicatie | 28-03-2018
0803604 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Doetinchem) (Bevelvoerder Kazerneploeg) | |
0803605 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Doetinchem) (Kazernecode) | |
0803610 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Doetinchem) (Dagdienst) | |
0803630 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Doetinchem) (Lichtkrant) | |
0803631 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Doetinchem) (Infocode Klein Incident) | |
0805850 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (OvD Achterhoek West) |
0820153 | MKA Noord- en Oost-Gelderland (Ambulance 06-153) |
0830211 | Politie Oost-Nederland (Persinformatie Noord- en Oost Gelderland) | |
0830999 | Meldkamer Oost-Nederland (Monitorcode) |
We krijgen ze regelmatig binnen. De auto registreert een aanrijding en gaat automatisch bellen. De alarmcentrale krijgt niemand aan de lijn en zet de melding door naar 112. Meestal valt het allemaal reuze mee en zijn de inzittenden al uitgestapt maar er zijn ook al een aantal zware ongevallen vroegtijdig gemeld op deze manier.
Welke alarmcentrale krijgt niemand aan de lijn?Een E-call melding gaat niet direct naar 112 maar via de alarmcentrale van de 'serviceaanbieder' van het E-call systeem. De meldkamer van de serviceaanbieder communiceert eea door naar 112.