Hulpverleningsforum
Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Brandweer voertuigen => Topic gestart door: HJ94 op 29 december 2016, 09:56:50
-
Achttien nieuwe tankautospuiten voor Friese brandweer
De Friese brandweer krijgt de komende jaren achttien nieuwe tankautospuiten. Er komen drie uitvoeringen, waaronder een 4 x 4-variant voor de eilanden.
[...]
Welk bedrijf de wagens gaat leveren, wordt waarschijnlijk in de tweede week van januari bekendgemaakt door Veiligheidsregio Fryslân, waar de brandweer onder valt. Aan de aanbesteding hebben drie partijen meegedaan. De klus is voorlopig gegund aan Kenbri Fire Fighting. De twee andere deelnemers aan de aanbesteding kunnen hier nog tegen in beroep gaan. Mede daarom doet Veiligheidsregio Fryslân nu nog geen mededelingen over de prijs van de voertuigen.
Betreft drie varianten: TS normaal, TS met compactere wielbasis (binnenstedelijk) en TS 4x4. Allen uitgevoerd met een DLS-systeem.
-
Ik ben toch zo benieuwd waar de keuze voor DLS op gebaseerd is.........
-
Ik ben toch zo benieuwd waar de keuze voor DLS op gebaseerd is.........
Hoe zijn de ervaringen met DLS vwb natuurbranden (denk hierbij o.a. aan de 4x4 voor de Friese Waddeneilanden.)
-
In het artikel in de papieren versie van de Leeuwarden Courant is opgenomen dat het zal gaan om Volvo's FL280. Keuze waarom Fryslân gekozen heeft voor DLS ondanks de recente onderzoeken is onbekend.
Verder worden de hoogwerkers in Fryslân de komende jaren vervangen door knikarmladders. De uitkomst van de tender hiervan is in januari bekend.
-
In het artikel in de papieren versie van de Leeuwarden Courant is opgenomen dat het zal gaan om Volvo's FL280. Keuze waarom Fryslân gekozen heeft voor DLS ondanks de recente onderzoeken is onbekend.
Verder worden de hoogwerkers in Fryslân de komende jaren vervangen door knikarmladders. De uitkomst van de tender hiervan is in januari bekend.
De 4x4 uitvoering is zeker geen VOLVO FL280.
-
Dat zal wel een FMX worden..
-
Weet iemand al waar de 4x4 naar toe gaat? Ameland Nes of Terschelling Midsland?
-
Luke, er staat toch niet dat er maar één 4x4 is aanbesteed? Er staat "een 4x4 variant voor de eilanden".
-
Weet iemand al waar de 4x4 naar toe gaat? Ameland Nes of Terschelling Midsland?
2017 02-5431 Bakhuizen TS 4x2 Basis
2017 02-5031 Sint Annaparochie TS 4x2 Basis
2017 02-6731 Scherpenzeel TS 4x2 Basis
2017 02-5132 Menaldum TS 4x2 Basis
2017 02-6433 Jubbega TS 4x2 Basis
2017 02-5131 Marssum TS 4x2 Basis
2017 02-5732 Sneek TS 4x2 Basis
2018 02-6833 Oosterwolde TS 4x2 Basis
2018 02-6534 Langweer TS 4x2 Basis
2018 02-7032 Drachten TS 4x2 Basis
2018 02-7132 Burgum TS 4x2 Basis
2018 02-4233 Dokkum TS 4x2 Basis
2018 02-7133 Gytsjerk TS 4x2 Basis
2017 02-6131 Leeuwarden TS 4x2 Compact
2017 02-6132 Leeuwarden TS 4x2 Compact
2018 02-4932 Terschelling TS 4x4
2018 02-4731 Vlieland TS 4x4
2018 02-4032 Nes TS 4x4
-
Ik ben toch zo benieuwd waar de keuze voor DLS op gebaseerd is.........
De leiding in Friesland heeft een aantal jaren geleden al de bepaald dat DLS voor hun een beter blusmiddel is dan HD, en dus alleen maar TS'n met LD en DLS aangeschaft. Het zou vreemd zijn nu in eens de conclusie van de onderzoeken te mbt tot koelend vermogen van LD/HD/DLS over te nemen, want wat doe je dan met de bestaande voertuigen? Dit betekend dat er nog heel veel TS'n in Friesland voorlopig rondrijden die naast LD alleen maar DLS hebben.
Waar de rest van Nederland kiest voor LD en MD/HD met grotere opbrengst (250 l/pm per straal) houden ze daar vast aan DLS. Want ja dat heeft veel meer koelend vermogen dan water.
-
Rapport 'Schuim en water opnieuw belicht' gepubliceerd
http://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Paginas/Rapport-Schuim-en-water-opnieuw-belicht-gepubliceerd.aspx (http://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Paginas/Rapport-Schuim-en-water-opnieuw-belicht-gepubliceerd.aspx)
Onderzoeksrapport Schuim en water opnieuw belicht
Download het onderzoeksrapport
Onderzoeksrapport Schuim en water opnieuw belicht
http://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Documents/20150907-BA-Schuim-en-water-opnieuw-belicht.pdf (http://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Documents/20150907-BA-Schuim-en-water-opnieuw-belicht.pdf)
-
Ja het zal wel moeilijk zijn om toe te geven dat je fout zit met je keuze voor DLS, dus gaan ze gewoon door met geld verspillen in dat systeem. De burger weet het niet en vraagt het niet, de gemeente weet het ook niet en als ze vragen stellen komt er een mooi verhaal en gaat de deur weer dicht.
Toegeven dat er een verkeerde keuze is gemaakt en het beter op te pakken lijkt me een veel sterker move, dan wil je jezelf namelijk verbeteren.........
-
Drukluchtschuim
Hierdoor ontstaat een schuimsoort waardoor de slagkracht/bluskracht van een tankautospuit met ongeveer een factor zeven vergroot wordt.
In Eindhoven zijn inmiddels twee van de vier tankautospuiten voorzien van DLS en wordt gewerkt aan de inbouw bij de derde tankautospuit. De eerste ervaringen zijn over het algemeen zeer positief. Wel is het belangrijk om te realiseren dat DLS geen vervanger van het standaard blusmiddel 'water met hogedrukstraal' is. DLS is een bijzonder goede aanvulling op de bestaande middelen, waarbij je per inzet moet bepalen of je het wel of niet gebruikt.
Ook het brandweerkorps van Eersel heeft DLS gebruiksgereed op het voertuig zitten.
http://www.brandweer.nl/brabant-zuidoost/actueel/nieuws/@6232/drukluchtschuim (http://www.brandweer.nl/brabant-zuidoost/actueel/nieuws/@6232/drukluchtschuim)
Opmerkelijk die verschillende/uiteinlopende ervaringen/waarderingen mbt dat drukluchtschuim etc.
-
Apart dat ze in Eindhoven DLS zien als een aanvullend blusmiddel, dan vraag ik me af of je je geld niet beter kunt besteden. Ik vindt het namelijk een nogal dure aanvulling om als blusmiddel te gebruiken. En ik ben het met Tower-ladder en Breathe eens. Als een regio eenmaal de foute weg in is geslagen is het lastig om nu in ene terug te keren en andere TSen aan te schaffen met LD en HD of zoals in Utrecht met slangbundels lage druk. Wat dat betreft heeft de regio Friesland zich behoorlijk in de vingers gesneden met die TSen. :-X
-
Het komt omdat er helemaal geen sprake is van brandweer Nederland http://www.brandweernederland.nl/wie_zijn_we/ (http://www.hulpverleningsforum.nl/wie_zijn_we/). In werkelijkheid hebben we in ons piepkleine landje 25 eilandjes die allemaal innovatief bezig zijn het wiel opnieuw uit te vinden en elkaar de hut uit te concurreren omdat ze allemaal de beste brandweer van Nederland willen zijn.
Naast de 25 veiligheidsregio's moet de Nederlandse belastingbetaler ook nog geld aftikken voor een zelfstandig bestuursorgaan het IFV. Bij het IFV werken mensen die geacht worden brandweerkundig onderzoek uit te voeren en uiteraard brandweer Nederland te voorzien van wetenschappelijke onderbouwing.
In Nederland is het normaal om volstrekt schijt te hebben aan de burger en alle mensen die iets kunnen en weten. De brandweerman in hart en nieren wordt helemaal niets gevraagd of komt in de problemen als ze ongevraagd een mening geven. Bij de 25 veiligheidsregio's houden ze van diversiteit; je trapt zoveel mogelijk echte brandweermensen uit de top om ruimte te maken voor de instroom van gesjeesde politiemanagers die het veld moesten ruimen door de reorganisatie van de politie, gymnastiekjuffrouwen, logistieke medewerkers, verandermanagers, bestuurskundigen en communicatiedeskundigen. Deze kanjers hebben geen behoefte aan een uitrukdienst omdat ze er geen vat op kunnen krijgen door het gebrek aan kennis. Je kan geen baasje zijn als je geen grip op de zaak hebt vandaar dat er binnen brandweer Nederland het middenkader op kantoor als een kankergezwel groeit en de uitrukdienst steeds verder sneuvelt.
De kanjers in de top van de veiligheidsregio bepalen gewoon dat DLS een beter blusmiddel is. In een normaal land zou het logisch zijn dat het IFV het antwoord geeft en heel brandweer Nederland zich daar aan zal houden. In Nederland huur je gewoon op kosten van de belastingbetaler een externe deskundige (in Veiligheidsregio Zeeland je eigen vriendjes) in voor een schunnig hoog tarief. De externe deskundige geeft zijn advies, de veiligheidsregio hoeft het niet eens openbaar te maken en als je geluk hebt geeft de toezichthouder gewoon haar fiat, immers de inspectie heeft al regelmatig bij dekkingsplannen op voorhand akkoord gegeven in afwachting van brandweerkundige onderbouwing (die ondanks aandringen niet altijd wordt aangeleverd door de veiligheidsregio's).
-
Na de eerste aanval met DLS brand kelders Kelders te Leeuwarden waren de brandweerlieden in de veronderstelling dat de brand uit was.
Zie een van de filmpjes over deze uiteindelijk zeer grote brand waar de brandweerlieden de DLS spuiten de spuiten lieten na de eerste aanval kennelijk in hun ogen bedwongen was en vervolgens de hele boel volledig in de fik ging.
-
Volgens mijn gegevens dachten ze helemaal niet dat de brand uit was. Ik haal dit uit de diverse onderzoeken die er geweest zijn. Ongeacht wat we van DLS vinden, vind ik dit een unfaire uitspraak ten opzichte van mijn collega's in Leeuwarden.
Na de eerste aanval met DLS brand kelders Kelders te Leeuwarden waren de brandweerlieden in de veronderstelling dat de brand uit was.
Zie een van de filmpjes over deze uiteindelijk zeer grote brand waar de brandweerlieden de DLS spuiten de spuiten lieten na de eerste aanval kennelijk in hun ogen bedwongen was en vervolgens de hele boel volledig in de fik ging.
Ik snap ook niet waarom Friesland door gaat met DLS. Is dit naast HD en LD? Doet men dit naast HD of ter vervanging van HD? En ziet men DLS als goed middel voor de binneninzet of zien ze het als aanvullend blusmiddel? Dat laatste zou ik nog kunnen begrijpen als de risico's in Friesland om schuim vragen. Maar dan is LD of HD schuim volgens mij goedkoper, maar misschien kan iemand anders daar meer over vertellen. Als men DLS in Friesland als hét middel voor de binneninzit dan hebben ze blijkbaar de rapporten die over het koelend vermogen zijn verschenen niet gelezen of begrepen.
Dat je niet op een keuze terug komt ben ik niet mee eens. Het zou juist dapper zijn als je je verkeerde keuze toe geeft en bij aanschaf van nieuw die verkeerde keuze terug draait. Dat hoeft niet te betekenen dat je bestaande auto's laat ombouwen. Je kunt die uitfaseren. DLS is natuurlijk ook niet helemaal slecht in eens.
-
Toegeven dat er een verkeerde keuze is gemaakt en het beter op te pakken lijkt me een veel sterker move, dan wil je jezelf namelijk verbeteren.........
Precies wat ik zeg!
-
Volgens mijn gegevens dachten ze helemaal niet dat de brand uit was. Ik haal dit uit de diverse onderzoeken die er geweest zijn. Ongeacht wat we van DLS vinden, vind ik dit een unfaire uitspraak ten opzichte van mijn collega's in Leeuwarden
Even het bewuste filmpje bekijken,dan zie je hoe het ging.
N.B. De eventuele "herontsteking" na een DLS blussing was toen waarschijnlijk nog niet algemeen bekend.
-
Wat is er eigenlijk geworden van ifex?
-
Wat is er eigenlijk geworden van ifex?
Niks, veel Forumgebruikers kennen het middel waarschijnlijk niet eens. Maar dat hoort niet in dit topic thuis.
Wat betreft DLS, kijk in het topic over DSL etc. Vele pagina's over vol geschreven.
Ik weet bijna zeker dat de laatste leveringen TS'n in Friesland GEEN HD hebben, maar DLS en LD. Heb het Hfd materieel eens ontmoet op de Interschutz in Leipzig waar hij dit vol trots stond te vertellen.
Ik mag wel hopen dat alle TS'n die al DLS hebben in elk geval de verbeterde straalpijp hebben en het personeel de juiste methode geleerd wat BMT voorschrijft na aanleiding van de eerste testen van het IFV heeft waardoor DLS nu dezelfde resultaten haalt met rookgaskoeling als HD water.