Hulpverleningsforum
Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Hulpverlening Algemeen => Topic gestart door: mrpddnos op 16 april 2010, 00:39:30
-
heey allemaal,
ik weet niet of dit al eens eerder gevraagd is. Hoe is de voorrang tussen voorrangsvoertuigen onderling geregeld? Bijvoorbeeld meerdere voorrangsvoertuigen die uit verschilllende richtingen bij een kruising komen?
groetjes,
bernhard
-
Die rijden tegen elkaar aan. Zie youtube voor een oneindige hoeveelheid voorbeelden :)
-
unbelievable fire truck crash (http://www.youtube.com/watch?v=G3uoVOOlT2s#lq-lq2-hq)
Zoiets als dit, gewoon aanrijden en dan zien welk voertuig er het beste uit komt? ??? ;D
Nee even zonder gekheid, goeie vraag. Het komt hier in Harderwijk ook wel eens voor dat een ambulance en brandweer voor elkaar langs schieten, meestal geeft de brandweer de ambulance hier voorrang.
-
Dan gelden de ''normale'' voorrangsregels weer. Maar politie geeft ook vaak voorrang aan overige hulpverleningsvoertuigen, vaak ook omdat er al een politie-eenheid ter plaatse is. En ze zijn meestal wat sneller weer op gang, wat sneller door het verkeer dan een brandweervoertuig of ambulance.
-
Meestal zal er op dat punt gekeken worden wie er het meeste moeite heeft op gang te blijven.
In die lijn zal dan de brandweer het eerste gaan, dan de Ambu, dan de politie. Inderdaad omdat politie vele maler sneller door het verkeer heen kan komen.
Op die manier werkt het eigenlijk altijd erg prettig.
Spoed is spoed, maar wil niet zeggen dat ze onderweg niet nadenken....tijdens een spoedrit is er altijd communicatie met de andere weggebruikers.
Als ik met spoed rij en ik daar zou ook een politie auto rijden, kijken we naar elkaar en zal dat op dat moment beslist worden.
-
Dan gelden de ''normale'' voorrangsregels weer. Maar politie geeft ook vaak voorrang aan overige hulpverleningsvoertuigen, vaak ook omdat er al een politie-eenheid ter plaatse is. En ze zijn meestal wat sneller weer op gang, wat sneller door het verkeer dan een brandweervoertuig of ambulance.
Plus dat de haast van de politie om ter plaatse te komen bij bijvoorbeeld een onwelwording of een woningbrand ''minder'' is dan bij de ambulance en brandweer.
In principe worden er de gewone verkeersregels toegepast, maar inderdaad bovenstaande weegt mee ...
Wees duidelijk en alles komt goed;)
-
Plus dat de haast van de politie om ter plaatse te komen bij bijvoorbeeld een onwelwording of een woningbrand ''minder'' is dan bij de ambulance en brandweer.
In principe worden er de gewone verkeersregels toegepast, maar inderdaad bovenstaande weegt mee ...
Wees duidelijk en alles komt goed;)
Precies! Met handgebaren etc. kom je altijd een heel eind! O0
-
En als je twijfeld of de ander je wel gezien heeft, dan gas eraf en hem/haar voor laten gaan.
-
Hedenmiddag te 15.00 uur rotonde Dronten (mogelijk iemand politie HM toevallig bekend met ?)
Een ambulance met sirene en zwaailicht,volle snelheid,nadert de rotonde van De Noord en passeert de rotonde aan de verkeerde kant,dus tegen de normale rijrichting in op dat moment komt een politiewagen,volle snelheid, met sirene en zwaailicht van rechts (Gangboord) de rotonde op.
Kunnen elkaar nauwelijks ontwijken en spoeden zich vervolgens samen richting calamiteit (politie voorop).
Gelukkig goed afgelopen op die rotonde. Indien niet hoe wordt een dergelijke aanrijding,twee wagens met sirene en zwaalicht waarvan de ambulance de rotonde aan de verkeerde kan nam,beoordeeld ?
-
Ik denk dat beide chauffeurs aansprakelijk zijn omdat er zo hard gereden is dat een aanrijding niet te voorkomen was. De ambulancedienst zal daarbij voor het merendeel van de schade opdraaien omdat de brancherichtlijn hier wat van vind:
Tegen het verkeer inrijden
• Tegen het verkeer inrijden is bij niet-gescheiden rijbanen en eenrichtingswegen toegestaan als er sprake is van een
significante tijdwinst en er met een snelheid wordt gereden waarbij gestopt kan worden binnen de afstand die te overzien
is en waarover de rijbaan vrij is. Dit geldt voor gebodsborden, geslotenverklaringen en het rijden op weghelften
bestemd voor het tegemoet komend verkeer.
Een rotonde is feitelijk een oneindige éénrichtingsweg.
-
Als je allebei voorangsvoertuig bent gelden dezelfde voorrangsregels als bij niet-voorrangsvoertuigen. En dan sta je inderdaad niet zo sterk als je tegen het verkeer in rijdt...
-
Hedenmiddag te 15.00 uur rotonde Dronten (mogelijk iemand politie HM toevallig bekend met ?)
Een ambulance met sirene en zwaailicht,volle snelheid,nadert de rotonde van De Noord en passeert de rotonde aan de verkeerde kant,dus tegen de normale rijrichting in op dat moment komt een politiewagen,volle snelheid, met sirene en zwaailicht van rechts (Gangboord) de rotonde op.
Kunnen elkaar nauwelijks ontwijken en spoeden zich vervolgens samen richting calamiteit (politie voorop).
Gelukkig goed afgelopen op die rotonde. Indien niet hoe wordt een dergelijke aanrijding,twee wagens met sirene en zwaalicht waarvan de ambulance de rotonde aan de verkeerde kan nam,beoordeeld ?
Correct.....waren mijn collega en ik op weg naar Biddinghuizen...maar beide chauffeurs hadden al oogcontact gehad voor oprijden rotonde....maar was helaas noodgedwongen omdat een automobilist vergat dat er spiegels op de auto zaten....
-
Correct.....waren mijn collega en ik op weg naar Biddinghuizen...maar beide chauffeurs hadden al oogcontact gehad voor oprijden rotonde....maar was helaas noodgedwongen omdat een automobilist vergat dat er spiegels op de auto zaten....
De wereld is klein.