Wat is een goede reddingsboot?

Auteur Topic: Wat is een goede reddingsboot?  (gelezen 34817 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #30 Gepost op: 16 maart 2003, 01:43:19
Communicatie
Navigatie
EHBO
Brancard afhankelijk van grote boot en vaargebied.
Medicijnen afhankelijk van vaarbereik
zuurstof afhankelijk van grote boot en vaarbereik
kleine brandblusser
Redvesten
bemanning (3 man)
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 18 maart 2003, 17:57:53
In de praktijk heb je veel aan ruimte, daarom is bij ons de één persoons console helemaal naar voren geplaatst. De andere twee bemanningsleden staan achter een beugel. Daardoor hebben wij achterin een vrije ruimte van 240 x 180 cm. Mooi voor drie liggende SO's, of als werkruimte. Een jolletje nemen we gewoon aan boord! Wij hebben nog niet zo veel reanimaties gehad, misschien speelt het daarom niet zo bij ons om veel medisch gereedschap e.d. mee te nemen.

Maar die ruimte (je loopt zo van voor naar achter, voorin is ook nog ruimte) komt ons steedst weer van pas.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #32 Gepost op: 18 maart 2003, 20:25:25
Wat is de motivatie dat niet alle opstappers goed kunnen zitten, hierdoor kan alleen de schipper navigeren en communiceren, bij een grotere actie moet diezich bij het varen houden. Verder werkt geeft ditwel veel werkruimte. De ruimte zal het probleem niet zijn bij reanimaties maar meer de golven en destabieliteit van de boot.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 19 maart 2003, 20:26:15
Beste 991999000,

Wij communiseren vrijwel alleen met Den Helder Rescue, en dat kan alleen als de boot langzaam vaart. Als we snel varen, boven zeg maar 70, dan kunnen wij ons op 16 niet meer verstaanbaar maken, alleen nog maar luisteren. Voor onze eigen UHF frequentie maken we gebruik van headsets. Maar ook die moet je boven de 80 afzetten, want anders gaat ie vanzelf af. Ook raken we wel eens brillen kwijt, als je achterom kijkt. Nadat je een suk of wat van die dingen kwijtgeraakt bent leer je hem vast te pakken voor je achterom kijkt.
Als we echt snel varen en er staat golfslag sta ik liever ook, boven mijn budyseat, dat is beter voor mijn rug. Bij 90 km per uur doe je zowiezo niets anders meer als je zelf goed vasthouden.

Groeten Henk.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #34 Gepost op: 20 maart 2003, 11:20:55
Geeft het staan varen geen technische problemen met destuurinrichting. PErsoonlijk hetik ervaren het hetstuurhuis hierdoor krom kan worden doordat je de klappen van de golfen niet met de benen ovangt met met je arm op het stuur. Zelf heb ik gezien dat hierdoor een stuur een keer is gebroken en een keer het stuurhuis olie is gaan lekken. Zelf vang ik de klappen op door bij een hoge golf iets te gaan staan en het met je knieen op te vangen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #35 Gepost op: 24 maart 2003, 22:32:55
Zelf vang ik de klappen op door bij een hoge golf iets te gaan staan en het met je knieen op te vangen.

9910001

Ah, wij doen hetzelfde. Wij hebben daarom gekozen voor een stevig stuur. Onze boot is vrij lang (6,8m) en daarom klapt hij niet zo hard en blijft het stuur tot nog toe heel. En de gashandle, wij hebben geleerd van de KNRM dat je die NOOIT mag loslaten en dat doen we sindsdien ook niet meer.
De schipper van dienst neemt hem zelfs mee naar bed!


Frank

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • R E S C U E
Reactie #36 Gepost op: 24 maart 2003, 23:01:46
Zelf vang ik de klappen op door bij een hoge golf iets te gaan staan en het met je knieen op te vangen.

9910001

Ah, wij doen hetzelfde. Wij hebben daarom gekozen voor een stevig stuur. Onze boot is vrij lang (6,8m) en daarom klapt hij niet zo hard en blijft het stuur tot nog toe heel. En de gashandle, wij hebben geleerd van de KNRM dat je die NOOIT mag loslaten en dat doen we sindsdien ook niet meer.
De schipper van dienst neemt hem zelfs mee naar bed!

Wij hebben een sta-console in de boot. Helemaal top!
***** Zorgen moet je doen, niet maken *****


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #37 Gepost op: 25 maart 2003, 10:45:27
Een sta console, ik weet niet of dit op het strand ook zo geweldig werkt. Voor mijn gevoel maak je dan rare klappen op het punt waar je met je rug steunt, maar ik heb er geen ervaring mee. Wel weet ik dat de marine MOB boten heeft met een staconsole, deze boten zijn 6m lange RIB boten met een JET aandrijving. Door deze aandrijving zullen het zeer zware boten zijn.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #38 Gepost op: 7 april 2003, 09:59:28
We hebben de afgelopen dagen weer gevaren, staand, en het beviel weer best met die windkracht 6. We hadden een gast mee, en dan moet je wel even opletten dat hij z'n knieën niet op slot zet, dat is het enige. Maar door dat staan zijn we niet alleen de snelste reddingboot, maar ook nog een met de meeste ruimte!

(denk ik) :)

Henk

oja, de bodem van de boot moet wel stroef en dus vetvrij zijn. We hebben op aanraden van de KNRM altijd een flesje Dreft mee. (mag ook Dubro zijn).


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #39 Gepost op: 7 april 2003, 10:47:40
Een theelepeltje volstaat voor de gehele boot??? Maar je vangt de klappen van de golven op met je arm die stuurd, kan dit geen kwaad met je stuurhuis. Zelf heb ik op het strand hierdoor als een gebroken stuur gezien en een lekkage aan het stuurhuis. Op derandmeren zullen de golven minder zijn en kanje er mionder last van hebben.

9910001
9910001