Hulpverleningsforum

Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Hulpverlening Algemeen => Topic gestart door: Live op 27 februari 2008, 13:43:59

Titel: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 27 februari 2008, 13:43:59
Ondanks alle maatregelen neemt het aantal fietsers dat in de dode hoek omkomt, nog steeds toe.
Vijf jaar geleden waren er zeven slachtoffers, in 2006 negentien.

Om dit bij te houden wil ik voorstellen een apart topic te maken voor alle incidenten en nieuws in relatie tot de dode hoek, met het verzoek aan een moderator of het mogeljk is alle (oudere en nieuwe) dode hoek gerelateerde meldingen/nieuws/etc. in 112 en uit de media hierheen te verplaatsen. Mocht dit niet de bedoeling zijn, dan graag deze berichten samenvoegen met uit de media.
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 27 februari 2008, 13:55:23
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/dodehoekspiegel/ (http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/dodehoekspiegel/)

Verkeersveiligheid - Dodehoekspiegel

Ondanks de inspanningen van onder andere het ministerie de afgelopen jaren, is het aantal fietsers dat als gevolg van ongevallen met rechtsafslaande vrachtwagens dodelijk verongelukt, verdrievoudigd. In 2003 kwamen er 7 fietsers om het leven, in 2006 waren er 19 dodelijke slachtoffers. Het ministerie heeft de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) de opdracht gegeven om een diepgaand onderzoek naar de oorzaken van dodehoekongevallen te doen. Het onderzoek moet nog voor de zomer van 2008 zijn afgerond.

Elke vrachtwagen heeft een aantal dode hoeken. Ze beperken het zicht van de chauffeur. Daardoor ontstaan ongevallen, vaak met ernstige afloop. Het gebruik van extra zichtveldstystemen, zoals de dodehoekspiegel verkleint het risico. Sinds 1 januari 2003 is de dodehoekspiegel verplicht voor elke vrachtwagen met een Nederlands kenteken. Hiermee loopt Nederland binnen de Europese Unie voorop. In 2007 is binnen de Europese Unie (EU) regelgeving van kracht geworden om alle Europese vrachtauto's vanaf 2011 uit te rusten met extra zichtveld voorzieningen

Sinds januari 2007 moeten alle nieuwe vrachtauto’s in de EU beschikken over een groter zichtveld dat de dode hoeken naast en voor de vrachtauto nog verder verkleint. Kijk onder meer informatie voor de wettekst van de EU-richtlijn.

Maar het risico is nog niet weg. Daarom wordt er ook aan andere oplossingen gewerkt. Dit kunnen extra spiegels zijn, maar ook camerasystemen. Hiermee kan de chauffeur op een beeldscherm in de cabine de omgeving van zijn vrachtwagen in de gaten houden via kleine camera’s. Er is ook een systeem dat op de vrachtwagen wordt gemonteerd en fietsers door middel van geluidssignalen en een knipperlicht waarschuwt dat de vrachtwagen gaat afslaan.  

Voor het voorkomen van ongevallen blijft het noodzakelijk dat alle verkeersdeelnemers, dus niet alleen de vrachtautochauffeurs, maar zeker ook andere (fietsende) weggebruikers, goed op de hoogte zijn van het gevaar van de dode hoek.

zie verder: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/dodehoekspiegel/ (http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/dodehoekspiegel/)
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 27 februari 2008, 14:00:21
Fietser Amsterdam onder vrachtwagen

27 februari 2008 - 9:05 - [url=http://www.rtvnh.nl]www.rtvnh.nl (http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=84034)[/url]

AMSTERDAM Op het Nassauplein in Amsterdam is tijdens de ochtendspits een fietsster onder een vrachtauto gekomen. De vrouw van een jaar of dertig is met zeer ernstige verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.
De politie vermoedt dat het opnieuw om een zogenoemd dodehoek-incident gaat. De vrachtwagen zou de vrouw bij het rechtsafslaan niet hebben gezien, ondanks de aanwezigheid van een dodehoekspiegel.
Naar aanleiding van dit ongeluk waarschuwt een politiewoordvoerder fietsers er opnieuw voor bij kruispunten altijd achter vrachtwagens te blijven.

--------------------------------------------------

Weer dodehoekongeluk met vrachtauto

Woensdag 27 februari 2008 - [url=http://www.at5.nl]www.at5.nl (http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=33313)[/url]  

Een 33-jarige vrouw is woensdagochtend bij een verkeersongeval aan het Nassauplein in Westerpark zwaargewond geraakt.
De vrouw was op de fiets en wilde rechtdoor rijden, maar werd door een rechtsafslaande vrachtwagen over het hoofd gezien. De politie heeft het over een klassiek dodehoekongeval en waarschuwt fietsers nooit meer naast een vrachtauto stil te gaan staan die rechtsaf wil slaan.
Het slachtoffer is met spoed naar een ziekenhuis gebracht. De 47-jarige vrachtwagenchauffeur is door de politie gehoord.

--------------------------------------------------

livep2000
08:30:12 27-02-08G BRAN HV 1 BEKNELLING (Incidentnet: 1) Haarlemmerdijk AMSTERDAM (ASD) [ 521 577 591 ]  
0102998BRW Amsterdam-Amstelland ( Monitorcode )
0101204BRW Amsterdam ( OvD Spoed )
0100969BRW Amsterdam Teunis ( Lichtkrant Provisorium )
0100950BRW Amsterdam Teunis ( HV-1 577 )
0100519BRW Amsterdam-Hendrik ( Lichtkrant Kazerne )
livep2000
08:28:46 27-02-08G AMBU LIFELINER 1 / MMT INZET VOOR : AMSTEDAM / Haarlemmerplein IN AMSTERDAM  
0120988RAVAA Amsterdam ( Trauma Heli Lifeliner 1 )
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Michelle1983 op 29 februari 2008, 09:10:03
Vrouw (21) raakt zwaar gewond bij verkeersongeval

TILBURG: Een 21-jarige vrouw uit Tilburg raakte donderdagmorgen 28 februari zwaar gewond bij een verkeersongeval op de Spoorlaan. De vrouw reed op de fiets en werd aangereden door een afslaande vrachtwagenchauffeur. Ze raakte daarbij zwaar gewond aan haar beide benen.

Het ongeluk gebeurde rond 10.00 uur op de kruising van de Spoorlaan met de Willem II straat. Het slachtoffer reed op haar fiets en kwam uit de Willem II straat. Ze wilde vermoedelijk rechtdoor oversteken. De vrachtwagenchauffeur kwam tegen het verkeer in door de Willem II straat gereden. Hier geldt namelijk eenrichtingverkeer voor gemotoriseerd verkeer. Hij stelde zich voor de kruising op om rechtsaf te slaan en stond naast de vrouw opgesteld. Toen de chauffer rechtsaf sloeg kwam het slachtoffer onder de vrachtauto terecht, waarbij haar beide benen werden overreden. Ze is met spoed per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis en moest direct geopereerd worden.

In overleg met het Openbaar Ministerie is het rijbewijs van de vrachtwagenchauffeur, een 48-jarige man uit Hoogeloon, door de politie ingevorderd.
Verkeersongevalanalisten van de politie onderzochten de plaats van het ongeval naar sporen en maakten foto’s van de aangetroffen situatie en de beschadigde voertuigen. Aan de hand van deze feiten en de verklaringen van getuigen en betrokkenen probeert de politie de precieze toedracht van het ongeval te achterhalen.

www.politiemwb.nl
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 3 maart 2008, 13:16:14
Bestrijding ongelukken stuit op kosten

www.ad.nl/binnenland (http://www.ad.nl/binnenland/article2041111.ece)

Door OLOF VAN JOOLEN

ROTTERDAM - Waarschuwingssystemen die hebben bewezen ongelukken met de dode hoek van vrachtauto’s te voorkomen, blijven op de plank liggen.
 
Elke 2,5 week sterft een fietser of voetganger doordat hij onzichtbaar blijft de dode hoek van een vrachtautospiegel.

Transportondernemers willen er geen geld voor uittrekken of de overheid is terughoudend de apparatuur toe te laten op de weg.

De Vereniging Verkeersslachtoffers vindt dit onacceptabel. Voorzitter Peter Elsenaar stelt dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat dit soort apparatuur zou moeten verplichten op alle trucks die stedelijk gebied in gaan. ,,Elke dode die je voorkomt, is er een. Minister Eurlings moet hier haast mee maken.’’

Het aantal fietsers dat in de dode hoek omkomt, neemt toe. Vijf jaar geleden waren er zeven slachtoffers, tegen negentien in 2006.

Oplossingen zijn beschikbaar. Bijvoorbeeld de Lexguard die chauffeurs waarschuwt als zich iemand in hun dode hoek bevindt. Of Lisa 2 Alert dat fietsers en voetgangers alarmeert als een truck afslaat.

Lexguard is sinds vorig jaar op de markt. ,,We hebben er duizend verkocht. Dat valt tegen,’’ zegt directeur Van Eeuwen van producent Intertruck. In ons land rijden 140.000 vrachtwagens rond. ,,Bedrijven hebben het niet zo hoog op de prioriteitenlijst. Misschien vinden ze 600 tot 900 euro per wagen wel te veel.

Lisa 2 Alert kreeg na praktijktests in opdracht van Verkeer en Waterstaat twee jaar terug het predikaat ‘goed’. TU Delft bevestigt de conclusie. Wegens kritiek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid dat de apparatuur kan leiden tot truckers die voorrang nemen en de geluidsoverlast van het alarmsignaal, weigert Verkeer en Waterstaat Lisa 2 Alert wettelijk toe te staan. ,,Heel frustrerend,’’ zegt producent Van de Moosdijk. Het ministerie laat de oorzaken van dodehoekongelukken onderzoeken en hoopt dit jaar nieuwe maatregelen in te voeren.

Transport en Logistiek Nederland vindt dat de overheid bedrijven niet moet dwingen extra systemen te kopen. ,,De effecten zijn onvoldoende duidelijk,’’ stelt woordvoerder Wijnand van Zanten.

Veilig Verkeer Nederland vindt dat het ministerie niet moet schromen extra systemen verplicht te stellen.



Elk ongeluk een steek door het hart

www.ad.nl/binnenland (http://www.ad.nl/binnenland/article2041037.ece)

Door OLOF VAN JOOLEN

DORDRECHT - Het kan in 2004 niet op voor uitvinder Freek Ton. Terwijl Nederland schreeuwt om een oplossing voor ongelukken met fietsers die in de dode hoek van een vrachtwagen zitten, komt hij met hét idee.
 
De Lexguard; een systeem dat een vrachtwagenchauffeur alarmeert als iemand zich in de dode hoek bevindt. Een alarmeringssysteem dat de chauffeur waarschuwt als zich iemand in de ruimte schuin naast de truck bevindt waar de bestuurder hem niet ziet. De Dordtenaar wint er prijzen mee, krijgt complimenten van minister Peijs (Verkeer) en verkoopt het patent voor een mooi bedrag. Nu moet hij diep gefrustreerd toezien hoe er nog steeds mensen sterven in de dode hoek.

Lexguard heet het systeem dat de techneut uitdoktert. Het is een naam met een emotionele lading van een gevoelige uitvinder. Hij noemt zijn creatie naar een vriendje van zijn buurmeisje: Lex Vaessen. De 19-jarige komt na een dode-hoekongeluk nooit meer thuis.

De Dordtenaar verkoopt zijn vinding aan het Rotterdamse Intertruck, een grote onderneming in vrachtwagenonderdelen. Het bedrijf ontwikkelt het idee verder en introduceert het apparaat vorig jaar op de markt. Ton en Intertruck-directeur Marcel van Eeuwen schetsen een toekomst met tienduizenden vrachtwagens voorzien van Lexguard. Wegen zullen veiliger worden voor voetgangers en fietsers. Intertruck heeft al duizend systemen verkocht. Dat is voor krap één procent van het vrachtwagenpark.

Gemiddeld komt elke tweeënhalve week iemand om in de dode hoek. Het meest recente slachtoffer is Lesley Barhorst (15) uit Den Haag. Ze kwam woensdag om. Medeleerlingen van het Haags Montessori Lyceum herdenken haar dinsdag. Aansluitend wordt Lesley begraven. De vrachtwagenchauffeur krijgt psychologische hulp.

Bij Freek Ton gaat het verhaal recht door zijn hart. ,,Prachtig dat de overheid weer een onderzoek naar de oorzaken aankondigt. Maar het lijkt mij beter als mensen met gezond verstand naar de oplossing kijken. Iedereen is van goede wil, van vrachtwagenbouwers tot de transporteurs. Maar op een of andere manier komt het niet van de grond.’’

Het knaagt bij Ton. Hij vraagt zich af of de Lexguard met 600 tot 900 euro te duur is. ,,Misschien moet ik opnieuw aan de slag gaan met een simpelere techniek. Ik moet iets doen. Berichten zoals dat over Lesley kan ik niet meer aan.’’
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 3 maart 2008, 13:16:52
Agent komt met oplossing dode hoek

14 februari 2008 - 12:02 - [url=http://www.rtvnh.nl]www.rtvnh.nl (http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=83526&tijdlijn=1)[/url]
 
AMSTERDAM Politieagent Caspar Greuter uit Amsterdam denkt de oplossing te hebben voor het dode hoek-probleem bij vrachtwagens. Greuter stelt voor een strip aan de rechterkant van de vrachtwagen te bevestigen.
Die moet de chauffeur waarschuwen als hij in de bocht iets of iemand raakt. Fietsers zouden ook zelf op die strip kunnen drukken als het mis gaat.
Greuter kwam op het idee nadat hij met de gevolgen van een dode-hoekongeluk geconfronteerd was. Het viel hem op dat de meeste slachtoffers eerst worden omgeduwd, en daarna pas door het achterwiel overreden.
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: ACKevin op 3 maart 2008, 13:37:40
Agent komt met oplossing dode hoek

14 februari 2008 - 12:02 - www.rtvnh.nl (http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=83526&tijdlijn=1)
 
AMSTERDAM Politieagent Caspar Greuter uit Amsterdam denkt de oplossing te hebben voor het dode hoek-probleem bij vrachtwagens. Greuter stelt voor een strip aan de rechterkant van de vrachtwagen te bevestigen.
Die moet de chauffeur waarschuwen als hij in de bocht iets of iemand raakt. Fietsers zouden ook zelf op die strip kunnen drukken als het mis gaat.
Greuter kwam op het idee nadat hij met de gevolgen van een dode-hoekongeluk geconfronteerd was. Het viel hem op dat de meeste slachtoffers eerst worden omgeduwd, en daarna pas door het achterwiel overreden.

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.rtvnh.nl%2Fimg%2Ficons%2Faudio.gif&hash=d1dbc08d541d6449b6c306a9b3c6b842)Caspar Greuter legt uit hoe hij op het idee kwam (http://www.rtvnh.nl/asxgen.asp?nmid=17433&item=cmsroot%2Fstream%2FAudio2008%2F20080214%5FDodeHoekIdee%2Ewma&start=0&tt=Caspar Greuter legt uit hoe hij op het idee kwam)


Lijkt me niet zo'n goede oplossing. Evenals de Lexguard die eerder genoemd werd. Zo'n strip wordt gauw ingedrukt door kwajongens, en reken maar dat een fietser sneller is dan een trucker ;) En die Lexguard, gaat die ook af als hij toevallig dichtbij een paal(tje) staat, of iets anders op de stoep/vlak langs de weg? Hoe merkt die het verschil wanneer er een fietser bijkomt.
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 5 maart 2008, 09:58:16
Kijk op dode hoek

http://www.ad.nl/utrecht/amersfoort/2106599/Kijk_op_dode_hoek.html (http://www.ad.nl/utrecht/amersfoort/2106599/Kijk_op_dode_hoek.html)

Door THIJS TOMASSEN

AMERSFOORT - Joyce (9) klimt beduusd uit de vrachtauto. ,,Hé, als je zo van binnenuit naar buiten kijkt, kun je fietsers echt moeilijk zien!’’ Haar klasgenoot Rebecca (8 ) knikt instemmend. ,,Nu weten we hoe gevaarlijk de dode hoek is.’’

 Basisschool De Breede Hei in de Amersfoortse wijk Kattenbroek hield dinsdag in samenwerking met basisschool De Meander een praktijkles, compleet met een grote vrachtwagen, om de dode hoek op een speelse manier onder de aandacht van de leerlingen van groep 5 te brengen. Dit naar aanleiding van de Nationale Verkeersweek, vertelt Françoise Langens, verkeersouder van De Meander. ,,Op deze manier leren de kinderen veel sneller en beter wat de de dode hoek nu precies is, én hoe gevaarlijk die is, dan dat ze het uit een boekje moeten leren.’’

Een speelse manier is het zeker, want de leerlingen joelen massaal als ze per groepje de vrachtwagen in mogen. Andere groepjes staan achter en voor het voertuig en lopen er langzaam naartoe, totdat ze niet meer zichtbaar zijn voor de inzittenden. Leerzaam, vinden Joyce en Rebecca. ,,Het is voor vrachtwagenchauffeurs echt moeilijk om ons te zien. We zullen nu zeker meer afstand houden in het verkeer.’’

Mieke van Asch, verkeersouder van De Breede Hei, ziet deze les als de ideale voorbereiding op de overstap naar het middelbare onderwijs. ,,Dan moeten ze vaak verder fietsen en krijgen ze veel met dit soort verkeerssituaties te maken,’’ zegt Van Asch, die de les voor de vierde keer organiseert.

,,Ach,’’ wijst ze naar de uitbundige kinderen, ,,al hebben ze maar een beetje een idee hoe gevaarlijk de dode hoek is, dan is ons doel al bereikt.’’
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 8 april 2008, 10:00:30
‘Als je niet goed oplet, lig je er zo onder’

dinsdag 08 april 2008 - www.ad.nl (http://www.ad.nl/rotterdam/rivierenland/2206068/lsquoAls_je_niet_goed_oplet_lig_je_er_zo_onderrsquo.html)

NIEUWENDIJK ,,Het ging maar net goed, anders had ik echt onder die vrachtwagen gelegen.’’ De 10-jarige Tim Koole van basisschool De Regenboog in Nieuwendijk begrijpt na gisteren ook waarom de bestuurder van de truck hem toen over het hoofd zag.
Met een grote glimlach op hun gezicht stappen de leerlingen van groep 8 van basisschool De Regenboog in Nieuwendijk om de beurt in de cabine van de vrachtwagen. Voor hen stond gisteren namelijk een bijzondere verkeersles op het programma.

Deze leerlingen gaan straks allemaal op de fiets naar hun nieuwe school. ,,Het is dus belangrijk dat zij de gevaren inzien,’’ stelt Wim van der Kolk van Veilig Verkeer Nederland afdeling Altena. De komende weken bezoekt hij daarom samen met andere vrijwilligers alle basisscholen in het Land van Heusden en Altena.

Het liefst zou hij alle kinderen van de basisscholen deze voorlichting geven. ,,Ongevallen met vrachtwagens en kinderen komen nog steeds te vaak voor.’’ Daarom bezoekt Van der Kolk ieder jaar de groepen 8 van alle scholen in het Land van Heusden en Altena. Deze maand wordt dat al voor het vierde jaar gedaan.

Vrachtwagenchauffeur Frits van Ravestein werkt hier graag aan mee. ,,In plaats van reclame op televisie moet hierover worden verteld,’’ vindt hij. ,,Daar kunnen de kinderen tenminste iets van leren, want er gebeuren tenslotte iedere dag ongelukken.’’

Onomwonden vertelt hij over de mogelijke gevolgen als kinderen op hun fiets bij een verkeerslicht naast de vrachtwagen staan: ,,Als je niet goed oplet, lig je er zo onder en dat willen we natuurlijk niet. Blijf er maar gewoon achter, dat is veel veiliger.’’

Dat vond de 12-jarige Rowan van Esch wel vreemd. ,,Dan zie je toch niks?’’ Toch bleef Van Ravestein bij zijn advies. ,,Als de chauffeur rechtsaf wil slaan, zit jij klem. En met je fiets kan je ook niet makkelijk uitwijken. De vrachtwagen heeft tegenwoordig wel heel veel extra spiegels, maar de chauffeur moet ook nog op de andere mensen op weg letten. Daarom is het voor jou veiliger achter de vrachtwagen te blijven.’’

Rowan wil straks naar het Prinsentuincollege in Andel. ,,Dan kom je veel vrachtwagens tegen,’’ weet Van Ravestein. ,,Zeker op een rotonde moet je goed uitkijken. Zorg er altijd voor dat jij de bestuurder ziet, want dat ziet hij jou ook.’’

De 11-jarige Tessa van Tilburg zit vandaag voor het eerst in de cabine van de vrachtwagen. ,,Je zit hier best hoog.’’ De stoel is niet op haar lengte afgestemd, want haar benen bungelen over de rand. ,,Ik kan niet eens gas geven,’’ giebelt ze. Ondertussen wijst Van Ravestein naar de achteruitkijkspiegels. ,,Dat is de dodehoekspiegel en je kan zo al je klasgenoten langs de vrachtwagen zien staan.’’ Buiten zwaaien ze allemaal uitbundig in de spiegel.

Ook kregen de leerlingen van De Regenboog een speciale film te zien waarin werd gewezen op vier vuistregels die voor kinderen op de fiets belangrijk zijn.

Volgens Wim van der Kolk is het resultaat van deze les niet meetbaar. ,,We kunnen alleen maar hopen dat de kinderen onze boodschap meenemen. Ze zullen het waarschijnlijk niet gelijk toepassen, maar als dit maar door hun hoofd schiet op het moment dat ze in zo’n situatie terechtkomen,’’ geeft Van der Kolk aan. De school besteedt tegen het einde van het schooljaar ook aandacht aan de route naar de nieuwe school van de leerlingen in groep 8. ,,Dat doen we met de hele klas,’’ verduidelijkt juf Herma Wouda, die dit vorig jaar voor het eerst organiseerde. ,,Dat is best eng, omdat je met zo’n grote groep op pad gaat. We merken wel dat veel kinderen dat wel prettig vinden, omdat zij soms op de fiets niet buiten Nieuwendijk komen.
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: jeroenbos op 8 april 2008, 12:29:04
ik werkt zelf bij een trasportbedrijf en rij elke dag mee met de chauffeur en veel mensen/ kinderen rijden gewoon in de dode hoek. sommige mensen weten het gevaar niet en daar wordt mij chauffeur boos op en moet elke keer tellen of alle fietsers er voorbij zijn. op elke truck op ons bedrijf zijn dode hoek spiegels aangebracht en een camera systeen. goed sysyteem. O0
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 8 april 2008, 16:11:32
Werkstraf voor Katwijkse chauffeur

www.leidschdagblad.nl (http://www.leidschdagblad.nl/article3371648.ece)

Gepubliceerd op 08 april 2008, 15:19
Laatst bijgewerkt op 08 april 2008, 15:20

leiden -  
Tachtig uur werkstraf en een voorwaardelijke rijontzegging van een jaar met een proeftijd van twee jaar. Die straf heeft een 60-jarige Katwijker gisteren gekregen van de Haagse rechtbank. Tegen de man was twee weken geleden 120 uur werkstraf geëist en een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid voor één jaar.

De Katwijkse beroepschauffeur reed met een vrachtwagen van 13 meter lengte op 9 oktober 2006 over de Willem de Zwijgerlaan en wilde rechtsaf de Kooilaan inslaan. Op de kruising sorteerde hij rechts voor en stopte als eerste wagen voor het rode verkeerslicht. Op het moment dat het stoplicht op groen sprong, trok hij op, de Kooilaan in. Daarbij reed hij een inwoner (65) uit Roelofarendsveen dood die over de ventweg richting Leiderdorp fietste.

De chauffeur was niet door rood gereden zo had onderzoek van de politie uitgewezen. Maar hij is volgens de rechtbank wel onvoorzichtig geweest. Bij het bepalen van de strafmaat werd meegewogen dat de Katwijker zijn werkzame leven lang, een voorbeeldig chauffeur was geweest en na het fatale ongeluk contact had opgenomen met de weduwe van het slachtoffer.
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 28 augustus 2008, 11:05:06
Monster waarschuwt voor dode hoek

Donderdag 28 augustus 2008 - AT5 (http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=37488&utm_source=syndication&utm_medium=rss&utm_content=news&utm_campaign=at5%2Bnieuws)

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat lanceert donderdag in Amsterdam de landelijke campagne 'Blijf uit de dode hoek'. Ze wil hiermee het aantal dodehoekongelukken terugdringen. Wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer) doet donderdagmiddag op de infomarkt van de UvA mee aan een fietsrace. Op het parcours is een vrachtwagen met verlichte dode hoek aanwezig om duidelijk te maken hoe snel je als fietser in de dode hoek belandt. De campagne bestaat onder meer uit advertenties en posters. De kinderversie heeft een extraatje, namelijk een monster met een stopbord.

---------------------------------------------------------

A'dam geeft aftrap dodehoekcampagne

28 augustus 2008 - 7:32 - RTVNH (http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=89513)

AMSTERDAM Het ministerie van Verkeer en Waterstaat lanceert donderdag de landelijke campagne 'Blijf uit de dode hoek'. Ze wil hiermee het aantal dodehoekongelukken terugdringen.
De aftrap vindt plaats in Amsterdam tijdens de Intreeweek van de Universiteit van Amsterdam (UvA), maakte de gemeente bekend.
Wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer) doet donderdagmiddag op de infomarkt van de UvA mee aan een fietsrace. Op het parcours is een vrachtwagen met verlichte dode hoek aanwezig om duidelijk te maken hoe snel je als fietser in de dode hoek belandt.
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Koos Grandioos op 18 september 2008, 22:32:36
Fietsster (19) bij ongeval gedood

donderdag 18 september 2008 | 16:41 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 18 september 2008 | 22:21


HARDERWIJK - Bij een botsing met een vrachtwagen is donderdagmiddag een negentienjarige Harderwijkse om het leven gekomen. Het ongeval gebeurde rond twintig over drie op de rotonde van de Westermeenweg en de Stationslaan.
Op de afslag naar de Westermeenweg, wilde de vrouw vermoedelijk rechtdoor. Een truck met oplegger, bestuurd door een 52-jarige Litouwer, sloeg rechtsaf en verleende haar geen voorrang. Het slachtoffer overleed ter plaatse.
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 29 september 2008, 13:20:06
‘Vrachtwagenchauffeur is schuldig’
Door MATHIJS STEINBERGER

vrijdag 19 september 2008 - AD.nl (http://www.ad.nl/groenehart/woerden/2627070/lsquoVrachtwagenchauffeur_is_schuldigrsquo.html)


WOERDEN - Wie treft blaam bij het ernstige ongeluk op de beruchgte kruising Oranjestraat/Wilhelminaweg nabij de molen waarbij een fietser onder een vrachtwagen terechtkwam? Dat was de vraag die gisteren voor de Utrechtse rechtbank centraal stond.
Op 27 februari dit jaar raakte een Woerdense fietser ernstig gewond nadat de 56-jarige chauffeur V.H. uit Culemborg vanuit de Oranjestraat rechtsaf de Wilhelminaweg wilde inslaan en daarbij de fietser niet zag. Een borstkascompressie en meerdere breuken in been en voet waren het gevolg.

Uit de verkeersongevallenanalyse die na het ongeluk is gemaakt, blijkt dat de vrachtwagen met lage snelheid reed. De verdachte benadrukte dat hij met het naderen van de kruising drie of vier keer naar links en rechts had gekeken. ,,Ik heb echt niets in de spiegels gezien. In de bocht hoorde ik wat, mag zag niets, waarop ik doorreed. Daarna hoorde ik geschreeuw en ben direct gestopt.’’

Naar aanleiding van het ongeluk heeft de gemeente Woerden de kruising op enkele kleine punten aangepast. Het kruispunt staat als gevaarlijk in de stad bekend, omdat automobilisten die vanaf de Kruittorenweg komen, zich veelal niet aan de maximunsnelheid houden.

Het Openbaar Ministerie (OM) verwijt de Culemborger door onoplettendheid een ongeluk met zwaar lichamelijk letsel te hebben veroorzaakt. De officier van justitie gaf toe dat er sprake was van een dode hoek, maar vond dat de chauffeur de fietser toch op enig tijdstip had moeten zien. De twee kwamen uit dezelfde richting. Ze vond dat hier een straf op moet staan om aandacht te blijven vragen voor de verkeersveiligheid en eiste een boete van 1500 euro en een voorwaardelijke intrekking van het rijbewijs gedurende drie maanden.

V.H’s advocaat verwees de verkeersongevallenanalyse naar de prullenbak. Hij stelde dat de getuigenverklaringen er slecht in zijn verwerkt. Niet de chauffeur, maar de fietser is schuldig aan de botsing, aldus de raadsman. De fietser zou slingerend tussen de vrachtwagen en de auto ervoor de Wilhelminaweg willen oversteken, zonder daarbij om zich heen te kijken.

Uitspraak over twee weken.
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 29 september 2008, 13:23:11
Utrecht waakt over veiligheid fietsers
Door Diane Hoekstra

vrijdag 26 september 2008 - AD.nl (http://www.ad.nl/utrecht/2648020/Utrecht_waakt_over_veiligheid_fietsers.html)

UTRECHT - Op verschillende kruispunten in Utrecht zijn sinds een aantal dagen stickers op de weg aangebracht om fietsers te waarschuwen voor de dode hoek van vrachtwagens.
 
Maar de gemeente tast volledig in het duister wie dat heeft gedaan. ,,Het is voor ons een groot raadsel wie hier achter zit’’, zegt Edith Swinkels van Stadsontwikkeling van de gemeente. ,,Er is ook geen vergunning aangevraagd. We weten even niet wat we hier mee aan moeten. We zijn getriggerd om dit uit te zoeken.’’
Wel is duidelijk dat de waarschuwingsstickers deel uitmaken van de landelijke campagne Blijf uit de dode hoek van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het ministerie kan ook niet vertellen wie de lokale uitvoerders zijn van het aanbrengen van de waarschuwingen. Zo zegt Anne van der Vliet van VeW dat een communicatie-adviesbureau het campagnemateriaal ontwikkeld. ,,Lokale wegbeheerders kunnen dit vervolgens bestellen. Wie dat zijn weten wij niet.’’ Het regionaal Orgaan verkeersveiligheid Utrecht weet ook van niets. De Fietsersbond heeft al meerdere telefoontjes gehad over de stickers, maar ook zij waren het niet. Miriam van Bree, de woordvoerder: ,,Wij zijn een beetje uitgedacht, wie het kan zijn.’’ Duidelijk is wel dat de actie goed bedoeld is.
De vorige campagnes van VenW waren gericht op de vrachtwagenchauffeurs. Nu worden ook de andere verkeerdeelnemers bewust gemaakt van het gevaar van de dode hoek. ,,Als fietser of bromfietser ben je niet altijd zichtbaar voor een vrachtwagenchauffeur. Dat weet niet iedereen’’, vertelt Van der Vliet. De extra veiligheidseisen waaraan een vrachtwagen tegenwoordig moet voldoen verkleint de kans op ongelukken, maar neemt die niet weg. Jaarlijks komen er nog zo’n 15 tot twintig mensen om in het verkeer als gevolg van ongevallen met rechtsafslaande vrachtwagens.
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Martijn Slotboom op 29 september 2008, 16:58:57
ik zelf rijd ook op een vrachtwagen , en met grote regelmaat in de steden amsterdam en hilversum

Op sommige voertuigen van het bedrijf waar ik werk zijn stickers aan gebracht met de tekst :

Hier zien ik de fietser  +- 6x in het groen zodra de dode hoek begint staat er in het rood : hier zien ik de fietser niet


ik zal er morgen even een foto van maken
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: MarcoIF op 30 september 2008, 10:24:16
Ik ben ook chauffeur en zit voornamelijk rondom Rotterdam eo.

Waar ik zo'n beetje doodziek van wordt is dat het ministerie de cabines vol met spiegels blijft hangen die steeds meer zicht daarachter weghalen.
Ik heb aan de rechterkant 4 spiegels hangen die ik voor ik een bocht kan nemen allemaal bekeken moet hebben.
Dan komt er ook nog 1 voor de cabine te hangen voor de voetpaden...
Ook die komt aan de rechterkant te hangen..

Nog ff en de cabinevering moet zwaarder afgesteld worden op rechts anders hangt hij scheef zeg..

Wat mij als beroepschauffeur met meeste opvalt is dat fietsers zoveel schijt aan het overige verkeer hebben dat ze stront tekort komen erdoor..
Als je een rotonde oid opdraait waar fietsers steeds vaker haaietanden hebben rijden ze toch gewoon door terwijl ze geen voorrang hebben.
Die haaietanden liggen er dacht ik niet voor niets toch..?

En als je er dan 1 onverhoopt omver rijdt ben je als chauffeur nog schuldig ook blijkt zo te zijn..
Niet dat dat me ooit is overkomen gelukkig...

Nog een praktijkverhaal,
Dat ook (brom)fietsers het vreselijk moeilijk vinden om hun klauw uit te steken als ze afslaan..
Ze zien dat je op ze wacht (ook al hebben ze haaietanden) en opeens ben je ze kwijt...
Sta je voor een loze kruising te wachten op wat niet meer komen gaat.
Rij je op zie je opeens die fietser (waar jij ohzo netjes op heb staan wachtten dat hij/zij veilig voorbij kon) af is geslagen.
Zal niet de laatste keer zijn dat ik dat figuur dan een lief woordje toespreek hoor..

Het wordt tijd dat de politie daar eens stevig op gaat controleren en bekeuren.
Als je als bestuurder van een voertuig door haaietanden ed. doorscheurt terwijl er verkeer aankomt wordt je fijn aan de kant gezet voor een abbonement op het CJIB maar (brom)fietsers zijn overal van vrijgesteld lijkt het wel..
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Diamondback op 30 september 2008, 13:26:11
De wetgever heeft ooit besloten om de zwakkere verkeersdeelnemer te beschermen door de schuldvraag eerst te leggen bij de sterkere weggebuiker in geval van een ongeval.

Naar mijn mening is die bescherming bij met name fietsers uitgelegd als altijd voorranghebbend.

Misschien wordt het tijd om daar nog eens naar te kijken.
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: free3 op 30 september 2008, 18:05:04
ik zelf rijd ook op een vrachtwagen , en met grote regelmaat in de steden amsterdam en hilversum

Op sommige voertuigen van het bedrijf waar ik werk zijn stickers aan gebracht met de tekst :

Hier zien ik de fietser  +- 6x in het groen zodra de dode hoek begint staat er in het rood : hier zien ik de fietser niet


ik zal er morgen even een foto van maken

ik heb hem toevallig vanmiddag zien rijden maar ik vond het niet echt opvallen omdat het tussen de gewone reclame door staat.
ben benieuwd naar je foto en de reaktie van de andere..

groet free
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 2 oktober 2008, 09:29:35
Dodehoekspiegels op kruispunten in Haarlem moeten zware ongevallen voorkomen

www.haarlemsdagblad.nl (http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article3915091.ece/Dodehoekspiegels_op_kruispunten_in_Haarlem_moeten_zware_ongevallen_voorkomen)

Gepubliceerd op 01 oktober 2008, 16:53
Laatst bijgewerkt op 01 oktober 2008, 17:38

Haarlem -  
Op vijf gevaarlijke kruispunten in Haarlem komen bij verkeerslichten dodehoekspiegels te hangen, die ervoor moeten zorgen dat zich daar minder vaak ernstige ongevallen voordoen.

Door de spiegels krijgen met name afslaande vrachtwagenchauffeurs beter zicht op rechtdoor rijdende fietsers en andere medeweggebruikers in hun directe nabijheid, zo voorziet de gemeente Haarlem. De kruising Spaarndamseweg/Paul Krugerkade is gisteren als eerste risicovolle kruispunt uitgerust met een dodehoekspiegel.

Op de kruispunten Kleine Houtweg/Rustenburgerlaan, Kleine Houtweg/Kampersingel, Parklaan/Jansweg en bij de Waarderbrug (voor verkeer dat vanaf de brug rechtsaf slaat, richting Haarlem-Noord) worden naar verwachting in de loop van deze week spiegels geplaatst.

Lees meer in de krant van donderdag
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: rozema12 op 2 oktober 2008, 10:07:56
Dodehoekspiegels op kruispunten in Haarlem moeten zware ongevallen voorkomen



Dat is heel mooi, maar waarom geven ze de fietsers niet appart groen in plaats van gelijk met het overige verkeer? Daar voorkom je toch al heel veel mee!!! Het enige nadeel is dan alleen dat de automobilist wat langer moet wachten.
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 2 oktober 2008, 13:13:14
Utrecht waakt over veiligheid fietsers
Door Diane Hoekstra

vrijdag 26 september 2008 - AD.nl (http://www.ad.nl/utrecht/2648020/Utrecht_waakt_over_veiligheid_fietsers.html)

Dodehoekstickers op wegdek groot raadsel

dinsdag 30 september 2008 - AD.nl (http://www.ad.nl/utrecht/2655492/Dodehoekstickers_op_wegdek_groot_raadsel.html)

UTRECHT - De gemeente Utrecht en Verkeer en Waterstaat hebben nog steeds geen flauw benul wie de waarschuwingsstickers ‘Blijf uit de dode hoek’ op het wegdek van enkele kruispunten in Utrecht heeft aangebracht.
 
Zaterdag meldde deze krant al dat de gemeente dit beslist wil uitzoeken. Vorige week werd Utrecht op talloze kruispunten versierd met de stickers. Niemand weet door wie. Het is wel duidelijk dat de waarschuwingsstickers deel uitmaken van de landelijke campagne ‘Blijf uit de dode hoek’ van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De campagne heeft als doel het aantal ongevallen met rechtsafslaande vrachtwagens te verminderen.

In het verleden waren deze campagnes vooral gericht op de vrachtwagenchauffeurs. Deze campagne wil nu ook de fietsers waarschuwen. Jaarlijks komen er zo’n twintig mensen om als gevolg van dodehoekongevallen.

De stickers op het Utrechtse wegdek kunnen echter gevaar opleveren. Als ze nat worden, kunnen ze glad worden. ,,Mede hierom heeft het onderwerp de urgentie ‘hoog’ gekregen,’’ zegt gemeentewoordvoerster Stefanie Ruster. ,,Ook al heeft de campagne goede bedoelingen, we moeten weten wie hierachter zit. Zeker omdat er geen vergunning is aangevraagd.’’

Gek genoeg staat ook het ministerie voor een raadsel. Peter Verweij van Verkeer en Waterstaat weet te vertellen dat alle aandacht die zij geven aan de dode hoek op een wettelijke en verkeersveilige manier gebeurt. ,,Wij zijn ook verbaasd dat er geen vergunning is aangevraagd. Wij hebben ons reclamebureau dat het campagnemateriaal ontwerpt om opheldering gevraagd.’’
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 7 oktober 2008, 11:09:39
Dodehoekstickers op wegdek groot raadsel

dinsdag 30 september 2008 - AD.nl (http://www.ad.nl/utrecht/2655492/Dodehoekstickers_op_wegdek_groot_raadsel.html)

Stickerplakkers boven water

woensdag 01 oktober 2008 - AD.nl (http://www.ad.nl/utrecht/stad/2659026/Stickerplakkers_boven_water.html)

UTRECHT - Het mysterie rondom de dode hoek waarschuwingsstickers is voorbij. Verkeer en Waterstaat weet nu te melden dat de RVD reclamebureau Roorda heeft ingeschakeld voor de campagne.
 
,,Het bureau heeft voor het aanplakken van de stickers een exploitant in dienst genomen, vertelt Anne van der Vliet van VenW. ,,Zij brengen vaker stickers aan op de weg en hebben daar geen vergunning voor nodig. Ook kunnen de stickers geen onveilige verkeerssituaties opleveren, ze zijn milieuvriendelijk en lossen vanzelf op.

Vorige week werd Utrecht op talloze kruispunten beplakt met de stickers. Niemand wist door wie. Het is wel duidelijk dat de waarschuwingsstickers deel uitmaken van de landelijke campagne Blijf uit de dode hoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De gemeente reageert sceptisch. ,,Wij zijn toch eigenaar van de weg? Als er iets gebeurd zijn wij verantwoordelijk. De gemeente neemt contact op met het bureau om afspraken te maken over toekomstige acties.
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Kolkkie op 16 oktober 2008, 12:43:46
Dodehoekspiegel helpt niet  

DEN HAAG - De dodehoekspiegel, die in 2003 verplicht werd gesteld voor vrachtwagens, heeft niet geholpen bij het terugdringen van het aantal verkeersdoden.
 
Dat zei directeur ir. Fred Wegman van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) donderdag.  

Nadat het aantal fietsers dat door vrachtwagens werd geschept en kwam te overlijden in 2002 en 2003 spectaculair daalde, nam dat aantal weer toe tot gemiddeld vijftien per jaar.

"We denken nu dat die daling meer te danken was aan de aandacht die er destijds voor het probleem was", aldus Wegman. Het echte probleem waardoor vrachtwagens fietsers over het hoofd zien, zit hem volgens de SWOV aan de voorzijde van de vrachtwagens.

Het kennisinstituut pleit nu dan ook voor verplichte spiegels of camera's aan de voorzijde van trucks. "Dat probleem hebben we destijds niet voldoende erkend."

Trappelen

Een woordvoerder van brancheorganisatie TLN zegt dat de sector niet staat te trappelen bij het idee om weer een spiegel aan de uitrusting van de chauffeurs toe te voegen.

"We moeten waken voor een wirwar aan spiegels." De SWOV bepleit eventueel een subsidiepotje voor de spiegels, evenals destijds bij de dodehoekspiegels gebeurde.

Slachtoffers

Begin deze eeuw werden verkeersslachtoffers als gevolg van aanrijdingen door vrachtwagens een 'hot item'. Waar in 2001 nog negentien doden vielen bij dit soort ongevallen, daalde dit aantal tot zes in 2002 en zeven in 2003.

In datzelfde jaar werd de dodehoekspiegel verplicht gesteld. Een jaar later stond de teller echter weer op zestien doden. Sindsdien vallen er gemiddeld vijftien doden per jaar. Zowel de SWOV als TLN voelt veel voor meer voorlichting.

Scheiding

Voor de lange termijn bepleit de SWOV een totale scheiding van zwaar vrachtverkeer en fietsers. Maar dat vergt erg veel infrastructurele ingrepen en dus tijd, geld en ruimte. Zo zouden grote goederenstromen moeten worden overgeslagen in kleinere wagens die dan de steden bevoorraden.

"Dat gebeurt deels al", zegt de woordvoerder van TLN. "Maar als je dat verder doorvoert, krijg je nog meer verkeer in de steden. Dat is niet wenselijk."


Bron: www.nu.nl

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Advies: fietser en vrachtwagen scheiden op kruising


(Novum) - Fietsers en vrachtwagens moeten van elkaar worden gescheiden op plaatsen waar trucks rechtsaf kunnen slaan. Er moet een gedragscode komen voor fietsers, en een nieuwe spiegel voor alle vrachtauto's. Dit zijn enkele van de maatregelen waarmee het aantal dodehoekongevallen fors omlaag kan, stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in een donderdag verschenen rapport.

Aanleiding voor het onderzoek is het feit dat het aantal dodehoekongevallen niet afneemt, ondanks de introductie van de dodehoekspiegel enkele jaren geleden. Jaarlijks komen gemiddeld vijftien mensen om het leven na een dodehoekongeval, het merendeel fietsers.

De onderzoekers van de SWOV analyseerden een groot aantal ongevallen en ondervroegen vrachtwagenchauffeurs en fietsers. Er zijn drie hoofdoorzaken voor de ongelukken. Chauffeurs hebben te weinig zicht, de spiegels staan slecht afgesteld en fietsers maken niet altijd even verstandig gebruik van hun recht op voorrang.

Een opmerkelijke bevinding is dat twee derde van de aanrijdingen aan de voorzijde van de vrachtauto plaatsvindt en niet aan de zijkant. Omdat de dodehoekspiegel vooral een goed zicht biedt op de zijkant van de vrachtauto, moeten alle vrachtauto's worden uitgerust met een zogeheten voorzichtspiegel of een voorzichtcamera, zegt de SWOV. Vrachtauto's van na 2007 zijn overigens al standaard uitgerust met een dergelijk voorzichtsysteem.

Verder pleit de SWOV ervoor om kruispunten aan te passen, zodat er meer afstand zit tussen de afslaande vrachtauto's en de fietsers. Hierdoor krijgt de chauffeur een beter zicht, omdat de fietsers zich niet meer vlak naast de vrachtauto kunnen opstellen. Ook moeten chauffeurs al tijdens de opleiding worden getraind om standaard een extra check uit te voeren voor het gebruik van de voorzichtspiegel. Voor fietsers moet er een gedragscode komen over de plek waar zij zich wel en niet moeten bevinden ten opzichte van een vrachtauto.

Voor de lange termijn adviseert de SWOV om zwaar vrachtverkeer te weren uit de binnensteden, aangezien negentig procent van de ongelukken binnen de bebouwde kom plaatsvindt. Hiervoor zouden distributiecentra moeten worden verplaatst.


Bron: www.nieuws.nl


Ik heb sterke twijfels of die extra spiegel en die gedragscode gaan helpen  :-\
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 21 november 2008, 09:12:05
’Design ontneemt automobilist het zicht’

 

Niet alleen vrachtwagenchauffeurs en buschauffeurs hebben te maken met de dode hoek, ook automobilisten hebben daar in toenemende mate last van. Dat blijkt uit testgegevens van de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB en praktijktests van de Kampioen die woensdag worden gepubliceerd.

Nieuwe auto’s zijn vooral mooi, zuinig en aangenaam in prijs. Veilig zijn ze ook, voor de automobilist dan. Maar voor voetgangers en fietsers wordt het steeds linker om een auto tegen te komen. Door het design verdwijnen voetgangers en fietsers steeds vaker “achter het plaatstaal van de auto”.

De Kampioen, het blad van de ANWB, testte een tiental auto’s. Bij slechts twee daarvan bleek het zicht op fietsers voldoende. Twee auto’s, de Fiat Bravo en de Opel Zafira scoren zelfs zeer slecht. Bij die laatste zijn ook voetgangers volgens de Kampioen heel gemakkelijk over het hoofd te zien. Zelfs auto’s verdwijnen uit het zicht in de dode hoek.

Het zicht naar voren blijkt bij bijna alle auto’s beter, behalve bij wederom de Zafira. De Peugeot 107 scoort met het zicht op fietsers en voetgangers overigens ook slecht. Fietsers zijn wel goed zichtbaar bij de Kia Picanto en de Skoda Octavia Combi. Maar die scoren bij het zicht op voetgangers niet meer dan “slecht”.

Volgens de Kampioen maakt het fraaie design “van de moderne auto een steeds gevaarlijker object”. Ze waarschuwen dan ook om in ieder geval altijd gebruik te maken van de buitenspiegels, die auto’s nog steeds hebben. En om na te denken waar het navigatiesysteem aan de ruit wordt vastgeplakt. (http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?newsid=2571378di 18 nov 2008 - Autotelegraaf.nl  [/url)
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 28 november 2008, 16:37:19
Maatregelen tegen dodehoekongevallen

Nieuwsbericht | 28-11-2008 - www.regering.nl  (http://www.regering.nl/Actueel/Pers_en_nieuwsberichten/2008/november/28/Maatregelen_tegen_dodehoekongevallen)

Minister Eurlings (VenW) neemt nieuwe maatregelen om het aantal dodehoekongevallen terug te dringen. Deze maatregelen zijn gericht op gedrag, infrastructuur en voertuigtechnologie.

Minister Eurlings neemt de maatregelen omdat het aantal dodehoekongevallen de laatste jaren weer op het niveau van vóór 2002 is. De dodehoekspiegel heeft er niet voor gezorgd dat dit soort ongevallen minder vaak gebeurt.

Voorlichting en communicatie
In 2009 komt er opnieuw een Postbus 51-campagne over de dode hoek. Ook wil Eurlings met de Fietsersbond overleggen over een gedragscode voor fietsers.

Daarnaast vraagt hij de brancheorganisaties van transporteurs en rijopleiders of er tijdens de opleiding of nascholing extra aandacht kan komen voor het voorkomen van dodehoekongevallen.

Infrastructuur
De minister brengt bij de regionale wegbeheerders infrastructurele maatregelen onder de aandacht, zoals stopstrepen en haaientanden naar achteren verplaatsen voor gemotoriseerd verkeer.

Voertuigtechnologie
Eurlings laat een praktijkproef doen met verschillende systemen die vrachtwagenchauffeurs kunnen helpen kwetsbare verkeersdeelnemers als fietsers en voetgangers te ontdekken.

Hij past de regelgeving aan om meeknipperende zijmarkeringslichten voorlopig toe te staan. De effecten van waarschuwingsgeluiden die aangeven dat de vrachtauto rechtsaf slaat, worden nog verder onderzocht.

Ongevallen
Uit onderzoek blijkt dat 68% van de ongevallen klassieke dodehoekongevallen zijn. Deze gebeuren vaak zonder specifieke aanleiding, zowel op kruisingen als rotondes, met en zonder verkeerslichten.

De betrokken fietsers en chauffeurs waren meestal bekend in de buurt, bijna geen van de fietsers luisterde naar een mp3-speler en er waren geen extreme weersomstandigheden.

----------------------------------------------------------------
Persbericht ministerie van VenW: Eurlings neemt nieuwe maatregelen om dode hoek ongevallen terug te dringen

Nieuwsbericht | 28-11-2008 - www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel  (http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/nieuws/eurlingsneemtnieuwemaatregelenomdodehoekongevallenterugtedringen.aspx)

Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat zet nieuwe maatregelen in om het aantal dodehoekongevallen terug te dringen. De maatregelen richten zich op alle aspecten van de verkeersveiligheid: gedrag van fietsers en vrachtwagenchauffeurs, aanpassingen aan de infrastructuur en voertuigtechnologie, zo schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer.

Het aantal dodehoekongevallen is de laatste jaren weer op het niveau van vóór 2002. De komst van de dodehoekspiegel heeft er niet voor gezorgd dat dit type ongeval minder vaak gebeurt. Uit een recent onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat 68 procent van de ongevallen nog steeds het klassieke dodehoekongeval is. De ongevallen vinden heel vaak zonder specifieke aanleiding plaats, gebeuren zowel op kruisingen als rotondes, met en zonder verkeerslichten. Fietsers en chauffeurs zijn meestal ter plekke bekend, de betrokken fietsers luisteren bijna nooit naar mp3-spelers en de weersomstandigheden zijn niet extreem. De aanpak van de dodehoekongevallen richt zich daarom op meerdere aspecten van de verkeersveiligheid.

Eurlings zal bij de regionale wegbeheerders infrastructurele maatregelen onder de aandacht brengen zoals het naar achteren verplaatsen van stopstrepen en haaientanden voor gemotoriseerd verkeer. In 2009 zal de publiekscampagne over de dode hoek opnieuw worden ingezet. Ook gaat de minister de brancheorganisaties van transporteurs en de rijopleiders vragen of er mogelijkheden zijn om in de opleiding en/of nascholing extra aandacht te besteden aan het voorkomen van dodehoekongevallen.

Op het gebied van voertuigtechnologie laat minister Eurlings een praktijkproef uitvoeren met verschillende systemen en sensoren die vrachtwagenchauffeurs kunnen ondersteunen bij het detecteren van kwetsbare verkeersdeelnemers als fietsers en voetgangers. Tevens wil de minister voor het LISA systeem (zijmarkeringslichten en geluidssignaal) de regelgeving aanpassen voor de zijmarkeringslichten zodat deze voorlopig worden toegestaan. Naar de effecten van het geluidssignaal (waarschuwingsgeluid dat aangeeft dat een vrachtauto naar rechts afslaat) wil Eurlings nader laten onderzoeken zodat hij beter kan beoordelen of dit geluidssignaal de gewenste effecten heeft op de verkeersveiligheid.

Uitgangspunt bij de keuze van de maatregelen is het ‘Strategisch plan verkeersveiligheid’. Minister Eurlings wil binnen de voorwaarden van vrijheid van mobiliteit voor alle groepen weggebruikers en geen buitenproportionele investeringen in infrastructuur, de meest effectieve maatregelen nemen.

----------------------------------------------------------------
Meer informatie:
Brief aan de Tweede Kamer (pdf)  28-11-2008 (http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/20083879_tcm195-233261.pdf)
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 26 januari 2009, 12:43:44
In stilte herbeleven van vreselijk ongeluk

maandag 26 januari 2009 - AD.nl (http://www.ad.nl/denhaag/zoetermeer/2947635/In_stilte_herbeleven_van_vreselijk_ongeluk.html)

ZOETERMEER - Voor een motorrijder die het ongeluk van de 12-jarige Hananja vorige week dinsdag had meegemaakt, was het een heftige ervaring. Gistermiddag vond er een reconstructie plaats van het ongeval, waarbij de scholier op de hoek Eerste Stationsstraat-Karel Doormanlaan onder een vrachtwagen terecht kwam.
Met behulp van verklaringen van ooggetuigen, waaronder die van een passerende motorrijder en de 21-jarige vrachtwagenbestuurder, reed om half twee de vrachtwagen met een slakkengang de hoek om. Elke meter werd gefilmd en gefotografeerd door een peloton agenten van de ongevallendienst. De fiets van Hananja werd erbij gepakt, om zo goed mogelijk zicht te krijgen op de gebeurtenis. Opmerkelijk is dat noch de fiets noch de vrachtwagen waren beschadigd.


Driestar Gouda in rouw na fataal ongeluk leerling (12)

woensdag 21 januari 2009 - AD.nl (http://www.ad.nl/denhaag/zoetermeer/2934663/Driestar_Gouda_in_rouw_na_fataal_ongeluk_leerling_12.html)

ZOETERMEER - Het Driestar College in Gouda rouwt om de dood van zijn Zoetermeerse leerling Hananja Konijn. De 12-jarige jongen overleed dinsdag kort nadat hij in zijn woonplaats onder een vrachtwagen was gekomen.
,,Heel heftig en een ongelooflijk trieste zaak,’’ noemt sector-directeur Joop Vermeulen het verlies van de brugklasser. In een van de lokalen is een gedenkplek ingericht. Daar ligt een schrift waar iedereen zijn gedachten en herinneringen aan Hananja kan opschrijven.

Ook directeur Leo den Hartog van de protestants-christelijke basisschool Koningin Wilhelmina in Zoetermeer reageerde geschokt. „Hananja heeft jarenlang bij ons op school gezeten. We kenden hem allemaal goed.’’ Bij het transportbedrijf waar de 21-jarge vrachtwagenbestuurder uit Emmer-Compascuum werkt, heerst eveneens verslagenheid.

De politie is een onderzoek begonnen naar de toedracht en heeft de vrachtauto in beslag genomen. Daarbij zal vermoedelijk onder meer worden gekeken naar de aanwezigheid en positie van de dodehoekspiegels.

Hananja werd ter plekke door ambulancepersoneel gereanimeerd en naar het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam vervoerd. Daar is hij overleden.


Leerling Driestar (12) overleden na ongeluk

woensdag 21 januari 2009 - AD.nl (http://www.ad.nl/groenehart/gouda/2933875/Leerling_Driestar_12_overleden_na_ongeluk.html)

GOUDA/ZOETERMEER Een twaalfjarige leerling van het Goudse Driestar College is dinsdag overleden nadat hij in zijn woonplaats Zoetermeer werd geschept door een vrachtwagen. De jongen is ter plekke door ambulancepersoneel gereanimeerd en naar het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam vervoerd.
Daar is hij overleden.

,,Heel heftig en een ongelooflijk trieste zaak,'' noemt sector-directeur Joop Vermeulen en verlies van de brugklasser. Klasgenoten werden gisterochtend bij de deur opgevangen door onderwijzend personeel van de school. In de school is een lokaal ingericht die als ontmoetingsplaats voor medeleerlingen dient. ,,Hier ligt een schrift

„Het onderzoek heeft de uitkomsten gegeven die we nodig hadden,’’ licht coördinator Theo van Beek toe. „Wij wilden weten wat het zichtveld van de chauffeur was en hoe de infrastructuur op dit punt is.’’ De jongen, die rechtdoor wilde, maar richting de stoep werd geduwd door de vrachtwagen, heeft in de bocht nog met één been ‘gestept’, maar is toen onder de vrachtwagen gekomen. In het ziekenhuis overleed hij.

De Groningse vrachtwagenchauffeur is naar nu blijkt op de dag zelf nog op het politiebureau gehoord. Ook heeft hij laten zien hoe hij in zijn cabine zat, wat voor de reconstructie een belangrijk detail was.
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 16 februari 2009, 17:14:31
15:36 PRIO 1 PERSOON BEKNELD VAN EEDENSTRAAT - HLM
                    OVD595 TS746 HV570 HV381 SPEC574 HA583 LL1


Vrouw gewond na ongeval met vrachtwagen

Haarlem - Een 63-jarige vrouw is maandagmiddag op de Van Eedenstraat in Haarlem onder rechtsafslaande vrachtwagen terecht gekomen.

Het ongeval gebeurde op het kruispunt van de Tempelierstraat met de Eedenstraat in Haarlem-Centrum.
Het slachtoffer kwam onder de vrachtwagen te liggen. De fiets werd door het ongeval totaal verwoest.
Hulpdiensten hebben het slachtoffer onder de vrachtwagen vandaan gehaald en met spoed overgebracht naar het ziekenhuis. De traumahelicopter kwam ter plaatse om het ambulancepersoneel medisch te ondersteunen. De vrouw liep bij het ongeval arm- en beenletsel op. De politie stelt een onderzoek in naar het ongeval.

Tekst: Roderick de Veen www.abradio.nl

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fbrandweerhoofddorp.web-log.nl%2Fphotos%2Funcategorized%2F2009%2F02%2F16%2F05_2.jpg&hash=5043c05d3092d4c9a42824f2585a081e)

Foto: Jeffrey Koper meer op www.brandweerhoofddorp.web-log.nl

Een 63-jarige fietsster uit Haarlem is maandagmiddag gewond geraakt, toen zij op de kruising van de Haarlemse Tempeliersstraat met de Van Eedenstraat werd aangereden door een vrachtwagen.

De vrouw heeft arm- en beenletsel opgelopen, aldus een woordvoerder van de politie Kennemerland. Het slachtoffer is per ambulance naar een ziekenhuis afgevoerd.

De precieze toedracht van het ongeval is nog onduidelijk. Waarschijnlijk wilde de chauffeur van de vrachtwagen vanaf de Tempeliersstraat rechtsaf de Van Eedenstraat inrijden en heeft deze daarbij de fietsster over het hoofd gezien. De politie heeft het kruispunt deels afgezet voor sporenonderzoek

www.haarlemsdagblad.nl
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Sander-K op 17 februari 2009, 09:20:14
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Kolkkie op 16 juni 2009, 19:40:24
:(

Vrachtwagen rijdt meisje dood

Een 8-jarig meisje is dinsdagmiddag in Purmerend met haar step onder een vrachtwagen gekomen. Het slachtoffertje werd in zeer kritieke toestand naar het Waterlandziekenhuis vervoerd. Inmiddels is ze aan haar verwondingen overleden, heeft een politiewoordvoerster bevestigd.

Het ongeluk gebeurde op de kruising van de Gorslaan en de Linaeuslaan. Volgens omstanders gebeurde het ongeluk doordat het meisje in de dode hoek van de vrachtwagen terecht kwam. Vanwege wegwerkzaamheden was de situatie op de weg anders dan normaal.

Bron: Noord-Hollands dagblad
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 5 oktober 2009, 15:51:56
Fietssters onder vrachtwagen

http://www.echo.nl/an-an/buurt/foto/919864/ (http://www.echo.nl/an-an/buurt/foto/919864/)

Redactie - 5 oktober 2009

AMSTELVEEN - Twee fietssters zijn maandag rond 10.00 uur op de hoek van de Rembrandtweg en Groen van Prinstererlaan onder een dubbele vrachtwagencombinatie van Bart Smit terechtgekomen.

De vrachtwagenbestuurder wilde vanaf de Van Prinstererlaan rechtsaf de Rembrandtweg opslaan en zag daarbij de twee fietssters over het hoofd, vermoedelijk omdat zij zich in de dode hoek bevonden.

Volgens ooggetuigen werden de twee dames snel door een ambulance afgevoerd. Eén van hen leek ongedeerd en kon voorin de ambulance plaatsnemen, de ander werd liggend op een brancard vervoerd..
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 7 oktober 2009, 12:40:17
Hoe kon de bestuurder Boris niet zien?

07-10-09 11:24  http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/263884/2009/10/07/Hoe-kon-de-bestuurder-Boris-niet-zien.dhtml (http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/263884/2009/10/07/Hoe-kon-de-bestuurder-Boris-niet-zien.dhtml)

AMSTERDAM - Het OM eiste dinsdag een taakstraf en rijontzegging tegen de vrachtwagen-chauffeur die op 19 juni scholier Boris Kouwen doodreed op de kruising Marnixplein/ Marnixstraat. 'Had ik maar iets gezien.'

Bijna vier maanden nadat de twaalfjarige Boris door een vrachtwagen was doodgereden, zagen zijn ouders hem dinsdag terug - heel even, op film.

In de rechtszaal werden beelden getoond die gemaakt zijn door een beveiligingscamera in een bus die vlak voor het ongeluk op dezelfde weg reed als Boris en de vrachtwagen. Je ziet Boris op zijn fiets voorbij komen. Het is slechts een kort moment, maar zijn moeder herkende hem dinsdag direct. Aan zijn kleding, zijn haar en 'hoe hij zit'.

Kort nadat die beelden waren gemaakt, kwam Boris onder het rechtervoorwiel terecht van de truck. De bestuurder, de 41-jarige W. van A., had de jongen niet gezien, zei hij dinsdag op zitting. Hij had alleen een raar 'schokje' gevoeld en een vreemd geluid gehoord, waarna hij op de kruising was gestopt.

Van A. was vervolgens naar de achterkant van zijn auto gelopen omdat hij dacht dat zijn kraan een tramkabel had geraakt. De buschauffeur die het had zien gebeuren, riep dat hij een kind had aangereden. ''Ik zag hem echt niet,'' zei Van A. later tegen de politie, ''ik snap er niks van.''

Boris, die op weg naar school was geweest, overleed kort daarna.

De scholier, die in groep acht zat, reed elke dag wat eerder naar school dan zijn moeder en kleine zusje. ''Zodat hij nog even met vriendjes kon kletsen,'' vertelde zijn moeder in de rechtszaal. Toen ze die ochtend kort na het ongeval met haar dochter bij het plein arriveerde en alle politie zag, de vrachtwagen, de deken op straat, werd ze 'erg ongerust'. Ze reed door naar school. ''Het eerste dat ik daar zag, waren vriendjes van Boris die vroegen waar hij was.''

Na zijn dood kwamen al snel de vragen. ''Waarom had de bestuurder zo'n idioot grote bocht genomen en hoe had hij Boris over zo'n lange afstand kunnen missen?'' Volgens deskundigen had Van A. de jongen op het Marnixplein namelijk móeten zien, omdat die vier tot zes meter voor hem had gereden - ruim buiten zijn dode hoek. En volgens getuigen had Van A. bij het linksaf slaan op het Marnixplein een opvallend wijde bocht genomen waarbij hij zelfs een stukje over de vluchtheuvel zou hebben gereden. Boris stond op dat moment volgens passanten stil op de kruising.

Van A. herhaalde dinsdag meerdere malen wat hij steeds heeft gezegd - dat hij Boris niet heeft zien staan, en dat hij hem ook niet had kúnnen opmerken omdat hij steeds in zijn dode hoek had gezeten. ''Had ik maar iets gezien,'' voegde hij daar aan toe. De vader van twee kinderen, van wie eentje van dezelfde leeftijd als Boris, zei 'verslagen' te zijn geweest na de aanrijding.

Het verwijt van de aanklager dat hij niet goed had opgelet en zich er niet van had vergewist dat de kruising leeg was voordat hij linksaf sloeg, vond hij niet terecht. ''Ik heb naar links en rechts gekeken.''

De aanklager stelde verder dat op de camerabeelden van de bus te zien zou zijn dat Van A. papieren op zijn stuur had liggen. ''Hij was er met zijn hoofd niet bij.'' Van A. ontkent dat en zegt dat hij beide handen aan het stuur had.

Ondanks de verslagenheid was Van A., sinds twintig jaar beroepschauffeur, die middag al weer achter het stuur van zijn vrachtwagen gaan zitten. ''De politie en mijn vader drongen erop aan. En het is mijn brood.'' Boris' moeder zei dat ze dat 'respectloos' had gevonden, tegenover Boris en hen. Nog elke keer als ze een vrachtwagen ziet, krimpt ze ineen, vertelde ze de rechters. ''Monsters op wielen.''

Volgens de officier heeft Van A. die ochtend zeer onvoorzichtig en onoplettend gereden en is sprake van grove schuld. Maar zes maanden cel vond ze te ver gaan, ook omdat de chauffeur geen strafblad heeft. Zij eiste een werkstraf van  240 uur en een rijontzegging van twee jaar waarvan één voorwaardelijk, wegens overtreding van artikel zes van de Wegenverkeerswet. ''Het is een pijnlijk feit dat als hij had opgelet, dit ongeluk niet was gebeurd.'' (KAMILLA LEUPEN)


Marnixplein versneld aangepakt

21-07-09 09:52  http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/254620/2009/07/21/Marnixplein-versneld-aangepakt.dhtml (http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/254620/2009/07/21/Marnixplein-versneld-aangepakt.dhtml)
 
AMSTERDAM - Stadsdeel Centrum is gisteren begonnen met de werkzaamheden op het Marnixplein. De komende twee weken wordt de verkeerssituatie op het gevaarlijke kruispunt ingrijpend gewijzigd.

De werkzaamheden zijn begonnen met de aanleg van een vrijliggend fietspad. Daarvoor is de stoep en de rijbaan op de Marnixstraat afgezet en opgebroken.

Het vrijliggende fietspad komt precies op de plek waar vorige maand de twaalfjarige Boris Kouwen om het leven kwam nadat hij was overreden door een vrachtwagen.

Na hevige protesten van buurtbewoners, die al jaren klagen over de onveilige verkeerssituatie op het kruispunt, besloot het stadsdeel om de herinrichting van het Marnixplein te bespoedigen. De rest van de Marnixstraat wordt - conform de planning van het stadsdeel - vanaf maart 2010 aangepakt.

Het stadsdeel heeft haast met de werkzaamheden, en hoopt alle aanpassingen binnen twee weken te kunnen doorvoeren. Om die doelstelling te halen zal er tot 2 augustus elke dag worden gewerkt op het kruispunt, en zal er soms ook 's nachts worden doorgewerkt.

Het verkeer dat langs het werk wil zal de komende twee weken rekening moeten houden met oponthoud en omleidingen. Fietsers die uit zuidelijke richting komen, worden omgeleid via de Lijnbaansgracht, in noordelijke richting moeten ze via de Nassaukade rijden, net als auto's overigens. In zuidelijke richting mogen automobilisten wel over de Marnixstraat rijden, maar dan wel over de trambaan.

Die trambaan moeten ze overigens delen met de bussen en trams, die net als voetgangers gewoon langs het werk kunnen.

Buurtbewoners zijn door het stadsdeel in verschillende brieven geïnformeerd over de werkzaamheden en de mogelijke overlast door het werk in de nachtelijke uren.

Verkeersregelaars staan van zeven uur 's ochtends tot middernacht op het plein om de verkeersstromen in goede banen te leiden. (JASPER KARMAN)


Marnixplein vervroegd op de schop

07-07-09 09:47 http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/252241/2009/07/07/Marnixplein-vervroegd-op-de-schop.dhtml (http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/252241/2009/07/07/Marnixplein-vervroegd-op-de-schop.dhtml)

AMSTERDAM - Op het Marnixplein wordt al over twee weken begonnen met de aanleg van een vrijliggend fietspad. Dat is de opvallendste van een aantal maatregelen die stadsdeel Centrum neemt om het plein snel veiliger te maken.

Aanleiding voor de ingrepen is het ernstige ongeluk op het plein van 19 juni, waarbij de twaalfjarige Boris Kouwen om het leven kwam. Boris werd, terwijl hij met zijn fiets stond te wachten op het kruispunt, aangereden door een vrachtwagen.

Naast de aanleg van de vrijliggende fietsstrook worden fietspaden op de kruising gemarkeerd met nieuw, rood asfalt, komen er snelheidsremmers op de rijbanen en wordt de belijning bijgewerkt en aangepast. Om het kruispunt overzichtelijker te maken, schuift de bushalte tegenover de glashandel in de Marnixstraat op. Daarvoor moeten enkele parkeerplaatsen wijken.

Om fietsers te beschermen die vanaf de Marnixstraat linksaf naar het Frederik Hendrikplantsoen willen, wordt er bovendien een oversteekplaats aangelegd. Op verzoek van buurtbewoners wordt nog bekeken of er ook zo'n oversteekplaats kan komen ter hoogte van het Marnixbad, voor fietsers die linksaf de Westerstraat in willen.

Verkeerswethouder Hans Gerson en Erik Koldenhof van het stadsdeel Centrum hebben deze en andere de maatregelen gisterochtend toegelicht in een overleg met het Actiecomité Marnix, dat zich inzet voor een veiliger Marnixplein. Vandaag krijgen alle omwonenden een informatiebrief van het stadsdeel.

Volgens de planning van stadsdeel Centrum wordt op 20 juli begonnen met de uitvoering van de noodmaatregelen en zullen de werkzaamheden ongeveer twee weken in beslag nemen. Om dat voor elkaar te krijgen zal er ook 's avonds en 's nachts gewerkt worden.

Het plan om van de hele Marnixstraat een 30-kilometerzone te maken - een unanieme wens van de stadsdeelraad - wordt voorlopig niet uitgevoerd. De gemeente wil daarvoor nog wachten op de resultaten van een onderzoek dat eind dit jaar wordt afgerond.

Het zebrapad dat boze bewoners twee weken geleden op de Marnixstraat schilderden, mag blijven. Het wordt wel iets verplaatst.

Voorlopig krijgt alleen het deel van de Marnixstraat bij het Marnixplein vrijliggende fietspaden. Bij de herprofilering van de straat, waarmee waarschijnlijk in maart 2010 een begin wordt gemaakt, komt de rest van de straat aan de beurt.

Martijn Veldhoen van het Actiecomité Marnix is blij dat het stadsbestuur eindelijk stevige maatregelen neemt om het verkeer op de Marnixstraat veiliger te maken, maar is teleurgesteld dat de 30-kilometerzone voorlopig van de tafel is.

''Het is jammer dat de gemeente niet durft door te pakken. De Marnixstraat is nu net een racebaan, alleen door de maximumsnelheid te verlagen wordt de straat echt veilig.'' (JASPER KARMAN)


Ten slotte: Boris Kouwen (1996 - 2009)

25-06-09 11:42 http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/250141/2009/06/25/Ten-slotte-Boris-Kouwen-1996---2009.dhtml (http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/250141/2009/06/25/Ten-slotte-Boris-Kouwen-1996---2009.dhtml)

Donderdagavond lopen de vriendjes en vriendinnetjes in een stille tocht voor Boris, die, zoals één van hen zegt, 'eigenlijk overal goed in was'. Zelfs in sport, terwijl je dat niet zou verwachten omdat hij een wat vreemde motoriek had. Flegmatiek, noemt zijn vader dat.

Boris, die vrijdag op het Marnixplein door een vrachtwagen werd overreden, was een grote jongen, mentaal ouder dan zijn leeftijd zou doen vermoeden. Hij was nergens bang voor. 'Actief, avontuurlijk, leergierig en levenslustig,' zijn de woorden waarin zijn ouders hem omschrijven.

Boris hield van uitdagingen. Hij holde de avondvierdaagse, waardoor hij als tweede aankwam. Hij had plezier in voetballen en speelde op het middenveld bij de D4 van SDZ. Ze werden dit jaar kampioen. Onlangs richtte hij met vriendjes straatvoetbalteam De Rode Vliegen op.

In zijn vriendenclub gaf hij de richting aan. Ze deden graag taalspelletjes en hij had er lol in accenten na te doen.

Zijn ouders scheidden toen hij zeven was. Samen met zijn jongere zusje woonde hij de ene helft van de week bij zijn moeder, de andere helft bij zijn vader. Hij had een stiefbroertje en -zusje. Met zijn stiefzus speelde hij in een filmpje dat op YouTube is te zien. Daarin bestaat hij alleen in haar gedachten. Hij vond acteren leuk. In een ander filmpje dat hij met vriendjes maakte, speelt hij een stoer type dat wordt doodgeschoten.

Als peuter reisde Boris met zijn ouders naar India, Laos, Thailand en later naar Marokko. ''Hij kon daar al jong gloedvol over vertellen,'' zegt zijn crècheleidster.

Boris ging altijd recht op zijn doel af. ''Toen hij een middelbare school moest kiezen, spitte hij geheel zelfstandig de scholengidsen door,'' zegt zijn moeder. Hij zou na de zomervakantie op het Spinoza Lyceum beginnen. (EDITH ANDRIESSE)


Treurtocht voor slachtoffers Marnixstraat

25-06-09 11:46 http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/250142/2009/06/25/Treurtocht-voor-slachtoffers-Marnixstraat.dhtml (http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/250142/2009/06/25/Treurtocht-voor-slachtoffers-Marnixstraat.dhtml)

AMSTERDAM - De organisatie van de treurtocht in de Marnixstraat verwacht vanavond een grote opkomst. Volgens de organisatie, het Actiecomité Marnix, zullen naast buurtbewoners en vrienden van Boris ook veel leerlingen van scholen uit de buurt meelopen.

De tocht wordt gehouden om de verkeersslachtoffers van de Marnixstraat te herdenken, en is tevens een oproep om de Marnixstraat zo snel mogelijk veiliger te maken.

Namens de gemeente zullen verkeerswethouder Hans Gerson en Erik Koldenhof van stadsdeel Centrum meelopen. Ook de politie stuurt een delegatie, 'vooral uit eerbetoon', aldus een woordvoerder. Daarnaast zullen er agenten zijn om - indien nodig - de tocht in goede banen te leiden.

De tocht begint om 19.00 uur op het Marnixplein. Het is onzeker of de Marnixstraat wordt afgesloten, dat hangt volgens de politie af van de opkomst. (HET PAROOL)


Het ongeluk dat moest gebeuren

20-06-09 10:14 http://www.parool.nl/parool/nl/124/VERKEER/article/detail/249244/2009/06/20/Het-ongeluk-dat-moest-gebeuren.dhtml (http://www.parool.nl/parool/nl/124/VERKEER/article/detail/249244/2009/06/20/Het-ongeluk-dat-moest-gebeuren.dhtml)
 
Buurtbewoners dringen al lang aan op vrijliggende fietspaden of zelfs afsluiting van de straat voor doorgaand verkeer. Foto Peter Elenbaas
AMSTERDAM - Al vier jaar wordt geruzied over het veiliger maken van de Marnixstraat. Ondertussen stapelen de ongevallen zich op, met als dieptepunt de dood van de 12-jarige scholier Boris, die gisteren onder een truck kwam.

De laatste drie jaar gebeurden op het Marnixplein, waar de fatale aanrijding was, zes ongelukken met letsel. De kruising is een black spot.

Buurtbewoners dringen al lang aan op vrijliggende fietspaden of zelfs afsluiting van de straat voor doorgaand verkeer. Anderen zijn daar faliekant tegen, omdat dit ten koste zou gaan van de bereikbaarheid en parkeerplaatsen.

In maart wordt de Marnixstraat aangepakt en komen de vrijliggende fietsstroken er eindelijk.

Stadsdeelvoorzitter Els Iping (Centrum): ''Je kunt achteraf zeggen dat de aanpak van de plek te lang heeft geduurd. Maar dit is een ingewikkelde plek en er was veel overleg nodig met belanghebbenden.''

Bij de plek van het ongeluk hebben vrienden en vriendinnen teksten met herinneringen opgehangen aan Boris, die na de zomer naar het gymnasium zou gaan. Iping spreekt van een 'afschuwelijk ongeval, de nachtmerrie van iedere ouder'.

Maar Iping denkt nog niet aan het nemen van tijdelijke maatregelen, zoals die werden getroffen bij het Concertgebouw, waar na een ongeval meteen een richel werd neergelegd.

''We wachten eerst het politieonderzoek af,'' zegt ze. (ROB ROMBOUTS)


Kind overleden na aanrijding met vrachtwagen

19-06-09 11:05 http://www.parool.nl/parool/nl/124/VERKEER/article/detail/249084/2009/06/19/Kind-overleden-na-aanrijding-met-vrachtwagen.dhtml (http://www.parool.nl/parool/nl/124/VERKEER/article/detail/249084/2009/06/19/Kind-overleden-na-aanrijding-met-vrachtwagen.dhtml)

AMSTERDAM - Een 12-jarige jongen is vanmorgen overleden na een verkeersongeval met een vrachtwagen op het Marnixplein. De jongen stond rond 08.30 uur met zijn fiets stil op de rijbaan waar hij vermoedelijk over het hoofd is gezien door de 41-jarige vrachtwagenchauffeur.

De vrachtwagen kwam vanuit de richting van de Nassaukade en sloeg linksaf, de Marnixstraat in. De jongen stond daar aan de rechterzijde van de rijbaan stil waar hij werd aangereden. Politieagenten die dichtbij stonden zijn onmiddellijk gestart met reanimatie. Het jeugdige slachtoffer is daarop met ernstige verwondingen naar een ziekenhuis vervoerd waar hij niet veel later is overleden. (HET PAROOL)

p2kflex
08:37:25 19-06-09-ALPHA-Contac ac aub!!
0100762BRW Amsterdam - Amstelland (BOT)
p2kflex
08:29:27 19-06-09GROUP-2HV 1 BEKNELLING Het Marnix MARNIXPLEIN 1 Zwembad ASD [ 521 685 ]
0100119BRW Amstelveen (Lichtkrant)
0100519BRW Amsterdam - Hendrik (Lichtkrant)


08:28:29 19-06-09   13   AMBU   13-170 A1 AMSTERDAM MARNIXPLEIN 0 RIT:48   
0120998RAVAA Amsterdam ( Monitorcode Amsterdam-Amstelland )


08:28:01 19-06-09   13   AMBU   13-173 A1 AMSTERDAM MARNIXPLEIN 0 RIT:47   
0120998RAVAA Amsterdam ( Monitorcode Amsterdam-Amstelland )
0120173CPA Amsterdam-Amstelland
p2kflex
08:28:05 19-06-09GROUP-2LIFELINER 1 / MMT INZET VOOR : MKA AMSTERDAM / MARNIXSTRAAT / AMSTERDAM / COORD 18-H-40
0120988MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Life-Line-1 - MMT)


Jongen overleden bij ongeval A'dam


AMSTERDAM Leerlingen van Montessorischool De Eilanden in Amsterdam hebben bloemen gelegd op de plek waar vrijdagochtend hun 12-jarige klasgenootje Boris door een vrachtwagen werd omvergereden. De jongen werd geschept op het Marnixplein. Hij overleed in het ziekenhuis.

De 41-jarige chauffeur wilde linksaf de Marnixstraat indraaien en zag de jongen waarschijnlijk over het hoofd.

Politieagenten begonnen onmiddellijk na het ongeluk met reanimeren. Het jeugdige slachtoffer is daarna met ernstige verwondingen naar een ziekenhuis vervoerd waar hij niet veel later is overleden. De moeder van de jongen was in de buurt op het moment dat het ongeluk gebeurde. Zij is met haar zoontje mee naar het ziekenhuis gegaan.

Klasgenoten hebben niet alleen bloemen gelegd, maar ook teksten achtergelaten. Op één staat: " Stomme vrachtwagens, ik wou dat ze niet bestonden".

Buurtbewoners zijn woedend over het ongeluk. Zij waarschuwen de gemeente al tijden dat de situatie op dit kruispunt erg onoverzichtelijk is. Er rijden trams en veel taxi's in de relatief smalle straat en fietsers komen er snel in het gedrang.


http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=99263 (http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=99263)

Nieuws item (video) http://www.rtvnh.nl/asxgen.asp?nmid=38267&item=cmsroot%2Fstream%2FNHNieuws2009%2F20090619%5Fjongenoverleden%2Ewmv&start=0&tt=Jongen%20overleden%20na%20aanrijding (http://www.rtvnh.nl/asxgen.asp?nmid=38267&item=cmsroot%2Fstream%2FNHNieuws2009%2F20090619%5Fjongenoverleden%2Ewmv&start=0&tt=Jongen%20overleden%20na%20aanrijding)

AT5: http://www.at5.nl/artikelen/18573/kind-onder-vrachtauto-bij-marnixbad (http://www.at5.nl/artikelen/18573/kind-onder-vrachtauto-bij-marnixbad)
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 11 oktober 2009, 15:51:39
Grootscheepse controle dode hoek

http://www.politie.nl/haaglanden/nieuws/1001grootscheepsecontroledodehoek.asp (http://www.politie.nl/haaglanden/nieuws/1001grootscheepsecontroledodehoek.asp)

Haaglanden, 10-10-2009 • Enkele vrachtwagenchauffeurs ontvingen vrijdag 9 oktober in de regio Den Haag één of meerdere bekeuringen, omdat het zicht vanuit de cabine niet goed was, er iets aan de lading schortte of omdat zij zich niet aan de rij en rusttijdenwet hielden. Één chauffeur maakte het wel heel bont. Hij vervoerde balen hooi en zijn lading was veel te hoog, stak te ver uit aan de achterzijde en zijn voertuigcombinatie was te lang. Het zicht uit zijn cabine was bedroevend vanwege de gordijnen en de vele vaantjes op zijn voorruit.

Er moest een tweede vrachtwagen aan te pas komen om een gedeelte van zijn lading over te takelen. De chauffeur ontving voor meer dan 1300 euro aan bekeuringen. Een andere chauffeur reed met losse lading en nog voordat hij met de motoragent het controleterrein bereikte, viel er al een ijzeren vat van zijn vrachtwagen. Bij twee vrachtwagens werd geconstateerd dat de verzegeling van hun tachograaf was verbroken. In totaal controleerde Bureau Verkeer in samenwerking met de inspectie van Verkeer en Waterstaat 17 vrachtwagens. In totaal schreven de agenten zestien processen-verbaal uit en werden er twee boeterapporten opgemaakt door de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
Op het terrein van Rijkswaterstaat ligt een permanente spiegelafstelplaats. De aanvoer van vrachtverkeer vond plaats door motoragenten van Bureau Verkeer vanaf de rijksweg A13. Bij binnenkomst van de aangeleverde vrachtauto, werd deze geplaatst op een aangewezen plek om de spiegelafstellingen te controleren. Hier hielden de medewerkers van de Technische en Ongevallendienst (TOD) een controle op het spiegelzicht van de bestuurder op dat moment. Nadat de vrachtauto was gecontroleerd op het spiegelzicht, werd deze verder gecontroleerd op de rij-en rusttijden, documenten, technische staat en ladingzekering en op overbelading.
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 20 oktober 2009, 14:21:37
Hoe kon de bestuurder Boris niet zien?

07-10-09 11:24  http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/263884/2009/10/07/Hoe-kon-de-bestuurder-Boris-niet-zien.dhtml (http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/263884/2009/10/07/Hoe-kon-de-bestuurder-Boris-niet-zien.dhtml)

Veroordeling vrachtwagenchauffeur Marnixstraat

Datum nieuwsfeit: 20-10-2009
Bron: Rechtbank Amsterdam

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/10/20/R185.htm (http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/10/20/R185.htm)

Rechtbank Amsterdam

Veroordeling vrachtwagenchauffeur Marnixstraat

Amsterdam, dinsdag 20 oktober 2009 - Op 19 juni 2009 heeft er een dodelijk ongeval op de Marnixstraat in Amsterdam plaatsgevonden. De chauffeur van de vrachtwagen die het 12-jarige slachtoffer aanreed, wordt door de rechtbank veroordeeld tot een werkstraf van 120 uur en een voorwaardelijk ontzegging van de rijbevoegdheid van 12 maanden. Naar het oordeel van de rechtbank is het ongeval aan zijn schuld te wijten. De rechtbank heeft vastgesteld dat verdachte het slachtoffer gedurende het aanrijden op de kruising had kunnen zien en ook had moeten zien, en dat niet aannemelijk is geworden dat het slachtoffer steeds in de dode hoek van de vrachtwagen heeft gereden.
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 22 oktober 2009, 16:02:27
PvdA wil meer onderzoek verkeersveiligheid

http://www.parool.nl/parool/nl/5/POLITIEK/article/detail/265264/2009/10/22/PvdA-wil-meer-onderzoek-verkeersveiligheid.dhtml (http://www.parool.nl/parool/nl/5/POLITIEK/article/detail/265264/2009/10/22/PvdA-wil-meer-onderzoek-verkeersveiligheid.dhtml)
22-10-09 14:55

AMSTERDAM - De Amsterdamse afdeling van de PvdA heeft verkeerswethouder Hans Gerson gevraagd zich sterker te maken voor de verkeersveiligheid in de hoofdstad. De partij wil onder meer dat er onderzoek komt naar nieuwe technologieën die ongevallen door de dode hoek moeten voorkomen, liet ze donderdag weten.

De PvdA denkt daarbij aan het verplicht stellen van bewegingssensoren en waarschuwingssystemen op vrachtwagens die de stad binnenkomen. Die moeten chauffeurs op gevaarlijke plekken een seintje geven over het gevaar van de dode hoek.

 
Gerson kondigde al aan dat hij wil onderzoeken of hij op bepaalde plekken binnen de ringweg A10 een 30 kilometerzone kan invoeren. De PvdA wil dat hij nog een stap verdergaat. Zo willen de sociaal-democraten dat de wethouder verder kijkt naar distributiecentra aan de rand van de stad die winkels in de binnenstad op een milieuvriendelijke manier kunnen bevoorraden. Dit is niet alleen goed voor de luchtkwaliteit, een stokpaardje van de gemeente, maar het zorgt ook voor minder grote vrachtwagens in de stad wat de verkeersveiligheid ten goede zou moeten komen, aldus de partij.

De PvdA neemt een voorbeeld aan de regio Arnhem-Nijmegen, waar proeven al hebben aangetoond dat het mogelijk is vrachtverkeer in stadscentra terug te brengen. Sinds april vorig jaar heeft Nijmegen bijvoorbeeld een afleverpunt waarvandaan ruim zeventig aangesloten ondernemers in de binnenstad met milieuvriendelijk transport worden bevoorraad. (ANP)
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 22 oktober 2009, 16:03:15
Deli XL haakt in op strijd tegen dode hoek

http://www.missethoreca.nl/1077640/catering/catering-nieuws/DeliXLHaaktInOpStrijdTegenDodeHoek.htm (http://www.missethoreca.nl/1077640/catering/catering-nieuws/DeliXLHaaktInOpStrijdTegenDodeHoek.htm)

Bijna vierhonderd chauffeurs van Deli XL rijden sinds deze week met waarschuwingsstickers op hun vrachtauto. De stickers tonen fietsers exact waar zich de dode hoek bevindt zodat ze deze kunnen vermijden.

Deli XL is daarmee een van de eerste partijen die de nieuwe campagne ‘Blijf uit de dode hoek’ omarmt.

Bert van den Berg van Deli XL: ‘Onze vrachtauto’s rijden dagelijks het hele land door. Iedere kans die we krijgen om het verkeer veiliger te maken, moeten we aangrijpen. Niet alleen door onze chauffeurs regelmatig bij te scholen, maar ook door voorlichting richting andere weggebruikers. Op deze manier maken we het voor chauffeur en fietser makkelijker om ongelukken te voorkomen.’
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 10 november 2009, 17:57:31
Spiegels afstellen op Schiphol

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemmermeer/article5413930.ece/Spiegels-afstellen-op-Schiphol (http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemmermeer/article5413930.ece/Spiegels-afstellen-op-Schiphol)

Gepubliceerd op 10 november 2009, 17:00
Laatst bijgewerkt op 10 november 2009, 17:01

SCHIPHOL -  
Vrachtwagenchauffeurs kunnen op de luchthaven Schiphol nu ook gratis hun spiegels afstellen.

Door de spiegels goed te zetten kunnen met name ongelukken in de dode hoek worden voorkomen.
Schiphol heeft de afstelplaats gemaakt aan de Anchoragelaan, waar veel vrachtbedrijven zijn gevestigd. Op het wegdek zijn lijnen en vakken aangebracht voor het afstellen van de spiegels
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 10 december 2009, 13:38:28
Dodelijk ongeluk: spiegels vrachtauto niet goed

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/stad/article5540123.ece/Dodelijk-ongeluk:-spiegels-vrachtauto-niet-goed (http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/stad/article5540123.ece/Dodelijk-ongeluk:-spiegels-vrachtauto-niet-goed)
DVHN | Gepubliceerd op 10 december 2009, 12:17
Laatst bijgewerkt op 10 december 2009, 12:22

Groningen -  
De spiegels van de vrachtauto die in februari dit jaar betrokken was bij een dodelijk verkeersongeluk op de kruising W.A. Scholtenstraat en de Oostersingel in Groningen waren niet goed afgesteld. Ook waren de ruiten van de cabine van de vrachtwagen vies. De chauffeur, een 26-jarige man uit Tilburg, zegt dat hij de fietsster toen hij rechts afsloeg niet heeft gezien.

De fietsster, de 22-jarige farmaciestudente Josien den Hartog kwam onder de vrachtwagen terecht en overleed aan haar verwondingen. De chauffeur erkende dat de spiegels niet volgens de eisen waren afgesteld.

Maar volgens zijn advocaat is dit niet de oorzaak van het ongeluk: ook als de spiegels wel op de juiste wijze waren afgesteld, zou de chauffeur de fietser mogelijk niet hebben kunnen gezien. De studente bevond zich waarschijnlijk in de dode hoek, aldus de advocaat. Volgens hem is er dan ook geen sprake van schuld.

De officier van justitie is het daar niet mee eens. Zij eiste een werkstraf van 240 uur en een rijontzegging van twee jaar, waarvan een jaar voorwaardelijk. "Een chauffeur die zijn zaken niet voor elkaar heeft, hoort een tijdje niet in een vrachtwagen te zitten."

Met de eis hield justitie rekening met de persoonlijke omstandigheden van de chauffeur. Die verklaarde dat hij nog dagelijks met de gevolgen van het ongeluk worstelt. Aan de nabestaanden schreef hij een brief.

De rechtbank doet over twee weken uitspraak
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 13 januari 2010, 11:37:57
Jongetje ( 8 ) omgekomen bij verkeersongeval  :'(

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/108073/Jongetje_8_omgekomen_bij_verkeersongeval.html (http://www.blikopnieuws.nl/bericht/108073/Jongetje_8_omgekomen_bij_verkeersongeval.html)
dinsdag 12 januari 2010 12:32

Papendrecht - In Papendrecht is een 8-jarig jongetje om het leven gekomen bij een verkeersongeluk. Hij reed op de fiets op de Jan Steenlaan, toen hij ter hoogte van de Rembrandtlaan werd geschept door een bus die rechtsaf sloeg.

Volgens de politie heeft het jongetje waarschijnlijk in de dode hoek van de bus gereden. Het kind raakte door de klap ernstig gewond.

De inzet van personeel van de traumahelikopter mocht niet meer baten. Hij bezweek korte tijd later aan zijn verwondingen



p2kflex
08:31:09 12-01-10GROUP-1A1 HV:Aanrijding letsel (beknelling: ja) OPEL CENTRALE REMBRANDTLAAN 1 PAPENDRECHT
1423264MKA Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (OvD-G Drechtsteden Zuid) (Alarmeringscode)
p2kflex
08:29:27 12-01-10-ALPHA-A1 AMBU MMT02 HELI Rembrandtlaan 1 3351RE Papendrecht ppd bon 3316
1420059MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Life-Line-2 / MMT 90.1)
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 13 januari 2010, 14:35:22
Eerste exemplaren knutselbox overhandigd

http://oss.kliknieuws.nl/nieuws/93875/eerste-exemplaren-knutselbox-overhandigd (http://oss.kliknieuws.nl/nieuws/93875/eerste-exemplaren-knutselbox-overhandigd)
woensdag, 13 jan 2010 - 13:58

OSS - De film This is my life! is dinsdagavond in restaurant Elzenburg in Oss gepresenteerd aan het publiek, waaronder bestuurders van het hoofdbestuur van Veilig Verkeer Nederland.

De film is een initiatief van Veilig Verkeer Nederland, afdeling Maasland en is gemaakt in het kader van het dodehoekproject voor het onderwijs. In de film wordt niet alleen ingegaan op de dode hoek van vrachtwagens, maar ook van landbouwvoertuigen. hoofdrol van de film wordt gespeeld door Melanie, één van de twee meisjes die zes jaar geleden op een rotonde bij 't Woud onder een vrachtwagen kwamen.Bij het porject is een knutseldoos ontworpen, in samenwerking met Wim Kros uit Heesch. Leerlingen kunnen met deze box al knutselend leren en zien wat de dode hoek nu precies is. De De eerste exemplaren van de box werden overhandigd aan de Osse wethouder Jules Iding en de Bernhezer wethouder Frans van de Ven.
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: FF_holland op 17 april 2010, 18:59:15
Telt dit incident ook?  ::)

17/04/10 Vrachtwagen drukt auto van de weg Leuvenumseweg Harderwijk (http://www.youtube.com/watch?v=ClbGyMsy1S8#lq)

Foto's via http://www.brandweerharderwijk.nl/Brwharderwijk/meldingen.php?pagina=meldingen&id=754 (http://www.brandweerharderwijk.nl/Brwharderwijk/meldingen.php?pagina=meldingen&id=754)
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: JordyDelwel op 17 april 2010, 21:30:56
Telt dit incident ook?  ::)
Foto's via http://www.brandweerharderwijk.nl/Brwharderwijk/meldingen.php?pagina=meldingen&id=754 (http://www.brandweerharderwijk.nl/Brwharderwijk/meldingen.php?pagina=meldingen&id=754)

Of via: http://www.delwelfotografie.nl/?p=437 (http://www.delwelfotografie.nl/?p=437)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg401.imageshack.us%2Fimg401%2F5832%2Fdsc08669border.jpg&hash=9db65f8c55add5393a41a0cfd45a4453)
Titel: Re: Dode hoek incidenten en nieuws
Bericht door: Live op 28 mei 2010, 12:46:48
Nieuw dodehoeksysteem detecteert mensen

http://www.bouwmaterieel.nl/nieuws/4758/nieuw-dodehoeksysteem-detecteert-mensen.html (http://www.bouwmaterieel.nl/nieuws/4758/nieuw-dodehoeksysteem-detecteert-mensen.html)
28-05-2010, 12:15

Sinds kort is er een nieuw dodehoeksysteem op de markt dat mensen en andere levende wezens rondom een voertuig detecteert. Het systeem heet Perlex en is speciaal ontwikkeld voor zware bedrijfswagens.

Zodra Perlex een persoon in de dode hoek detecteert, krijgt de bestuurder een signaal. Dat is een waarschuwingssignaal indien iemand dicht bij het voertuig is of een alarmsignaal als iemand het voertuig aanraakt. Het waarschuwingssignaal bestaat uit een gele lamp; het alarmsignaal uit een rode lamp. In beide gevallen klinkt er ook een goed hoorbare waarschuwingstoon in de cabine.

(Lees verder onder de afbeelding)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.bouwmaterieel.nl%2Fpublic%2Fimage%2Fperlex-02.jpg&hash=5a7a6fb94a33506febf5dab652498890)

Het ‘blind spot detector system' van Perlex is het eerste dodehoeksysteem dat mensen kan detecteren vanaf een afstand van 50-100 centimeter van het voertuig. Het is ontwikkeld door PerLex BV in samenwerking met de Technische Universiteit van Delft en wordt geproduceerd door tbp Electronics. Het systeem is inmiddels gepatenteerd.

Bron: Logistiek.nl
Titel: Een ongeluk is zo gebeurd; kinderen krijgen les over de dode hoek
Bericht door: Live op 28 februari 2018, 17:12:08

Omroep Gelderland