Hulpverleningsforum
Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Veiligheidsregio / Crisisbeheersing => Topic gestart door: Live op 9 februari 2016, 13:49:50
-
https://www.youtube.com/watch?v=gewF8z2uHt8 (https://www.youtube.com/watch?v=gewF8z2uHt8)
Introductiefilm Themasessie Nucleair
Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
Gepubliceerd op 9 feb. 2016
Introductie van de directeuren van Veiligheidsregio's Zeeland en Midden- en West-Brabant voor de Themasessie Nucleair.
-
De Onderzoeksraad voor Veiligheid bekijkt of er een onderzoek moet komen naar kerncentrales. Voorzitter Joustra zegt dat de raad zich oriënteert op de problematiek die er speelt rondom de centrales.
http://nos.nl/artikel/2091884-onderzoeksraad-overweegt-onderzoek-naar-kerncentrales.html (http://nos.nl/artikel/2091884-onderzoeksraad-overweegt-onderzoek-naar-kerncentrales.html)
RIVM: Nederlandse interventieniveaus bij kernongevallen - 2010:
Preventie in Nederland goed op orde. Bestrijding nucelaire incidenten onzeker. Grootste manco is dat daadwerkelijke praktijkervaring op alle niveau's ontbreekt.
RIVM advies om bestrijding nucleaire ongevallen met omringende landen gelijk te trekken. Opvolgen van RIVM advies zou betekenen dat in Nederland de risicogebieden drastisch vergroot worden.
http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/610790012.pdf (http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/610790012.pdf)
Bij een stralingsongeval kan radioactiviteit in het leefmilieu terechtkomen en kunnen mensen aan ioniserende straling worden blootgesteld. Om de Nederlandse bevolking zo veel mogelijk tegen de gevolgen hiervan te beschermen is beleid op dit gebied ontwikkeld. De uitgangspunten hiervoor zijn uiteengezet in het Nationaal Crisisplan Stralingsincidenten, dat sinds 2014 het Nationaal Plan Kernongevallenbestrijding vervangt. Naar aanleiding hiervan heeft het RIVM de belangrijkste technische informatie over dit onderwerp geactualiseerd en gebundeld.
In dit document zijn onder meer de belangrijkste 'objecten' in kaart gebracht waar zich een stralingsongeval kan voordoen, zoals kernenergiecentrales. Verder zijn scenario's beschreven van typen ongevallen waarvoor in Nederland beschermingsmaatregelen zijn voorbereid. Daarnaast is beschreven op welke manier de effecten van een stralingsongeval in kaart kunnen worden gebracht, en wat de belangrijkste beschermingsmaatregelen zijn. Het document bevat ook de nieuwe interventieniveaus en zoneringen voor diverse beschermingsmaatregelen. Deze zijn recentelijk geharmoniseerd met het buitenland.
Doelgroep
Dit document is bedoeld voor de functionarissen van de Nederlandse organisaties voor stralingsongevallenbestrijding binnen de rijksoverheid en de Veiligheidsregio’s. Het gaat daarbij in het bijzonder om operationele hulpverleners die betrokken zijn bij de organisatie van de stralingsongevallenbestrijding, maar ook om technische experts die participeren in de voorbereiding van de besluitvorming hierover.
Relatie met Leidraad Kernongevallenbestrijding en Responsplan Nationaal Plan Kernongevallenbestrijding
De doelgroep is daarmee smaller dan die van de oorspronkelijke Leidraad Kernongevallenbestrijding, welke met het vaststellen van dit document komt te vervallen.
De procesinformatie uit de Leidraad is verplaatst naar het Responsplan Nationaal Plan Kernongevallenbestrijding 3.0 (hierna NPK Responsplan), de basisinformatie is samengevat in het voorliggende document. Om het onderscheid met de vroegere Leidraad aan te geven is de naam veranderd in Technische basisinformatie stralingsongevallenbestrijding.
Responsplan Nationaal Plan Kernongevallenbestrijding https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2011/09/09/responsplan-nationaal-plan-kernongevallenbestrijding (https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2011/09/09/responsplan-nationaal-plan-kernongevallenbestrijding)
-
Ben toevallig zelf bij die dag aanwezig geweest, had er van te voren weinig kennis van, maar dit was zeker een zeer leuke en leerzame dag!
-
-
MAASTRICHT - Nadat eerder het Milieufront Eijsden al woedend reageerde op het bagatelliseren van ,,Tihange’’ door de Veiligheidsregio Zuid-Limburg, klimt nu ook de Limburgse SP de pen in om vraagtekens te zetten bij dit wegkijken. Wetenschappelijk staat inmiddels vast dat een ramp in de kerncentrale in Tihange tot ernstige gevolgen voor Zuid-Limburg zal leiden. Maar de Veiligheidsregio houdt vol dat het allemaal reuze meevalt.
http://www.dichtbij.nl/maastricht/regionaal-nieuws/artikel/4273443/onrust-over-houding-veiligheidsregio-inzake-tihange-neemt-toe.aspx (http://www.dichtbij.nl/maastricht/regionaal-nieuws/artikel/4273443/onrust-over-houding-veiligheidsregio-inzake-tihange-neemt-toe.aspx)
-
MAASTRICHT - De Veiligheidsregio Zuid-Limburg verwacht dat Zuid-Limburg geen groot gevaar zal lopen bij een ongeval in Tihange. Dat schrijft de Veiligheidsregio in een vandaag verspreid infobulletin. Straling van radioactief materiaal zal ,,bij lange na’’ niet tot in Zuid-Limburg reiken, aldus de regio. Wel kan het zijn dat radioactieve stoffen door water of wind worden meegevoerd en zo in Zuid-Limburg terecht kunnen komen.
Sterker nog: niemand zal ziek worden of dood gaan als gevolg van een ramp in Tihange. Alleen wanneer mensen langere tijd aan lagere doses straling worden blootgesteld neemt de kans toe dat er na een aantal jaren kanker kan ontstaan, schrijft de Veiligheidsregio.
http://www.dichtbij.nl/maastricht/lifestyle/zorg-en-welzijn/artikel/4273276/veiligheidsregio-ziet-geen-direct-gevaar-in-tihange.aspx (http://www.dichtbij.nl/maastricht/lifestyle/zorg-en-welzijn/artikel/4273276/veiligheidsregio-ziet-geen-direct-gevaar-in-tihange.aspx)
-
MAASTRICHT - Ook de SPM, de Senioren Partij Maastricht, wil weten hoe dat nu eigenlijk zit met de risico’s van de kerncentrale in Tihange voor onze regio.
Volgens de Veiligheidsregio Zuid-Limburg vallen die reusachtig mee. Maar op 27 oktober werd in Aken een wetenschappelijk onderzoek gepresenteerd waaruit exact het omgekeerde blijkt: tien procent kans op grote ellende. En daarmee wordt bedoeld dat deze regio bij een ramp in Tihange voortaan onbewoonbaar zal zijn. Dat is heel andere koek dan die van de Veiligheidsregio, kortom.
http://www.dichtbij.nl/maastricht/112/artikel/4273515/ook-seniorenpartij-wil-weten-hoe-dat-zit-met-tihange.aspx (http://www.dichtbij.nl/maastricht/112/artikel/4273515/ook-seniorenpartij-wil-weten-hoe-dat-zit-met-tihange.aspx)
-
De Veiligheidsregio Zuid-Limburg verwacht dat Zuid-Limburg geen groot gevaar zal lopen bij een ongeval in Tihange. Dat schrijft de Veiligheidsregio in een vandaag verspreid infobulletin. Straling van radioactief materiaal zal ,,bij lange na’’ niet tot in Zuid-Limburg reiken, aldus de regio. Wel kan het zijn dat radioactieve stoffen door water of wind worden meegevoerd en zo in Zuid-Limburg terecht kunnen komen.
Sterker nog: niemand zal ziek worden of dood gaan als gevolg van een ramp in Tihange. Alleen wanneer mensen langere tijd aan lagere doses straling worden blootgesteld neemt de kans toe dat er na een aantal jaren kanker kan ontstaan, schrijft de Veiligheidsregio.
Ow dus kanker valt wel mee en dat is geen ziekte?
Gewoon doorlopen niets aan de hand!
-
De Veiligheidsregio Zuid-Limburg verwacht dat Zuid-Limburg geen groot gevaar zal lopen bij een ongeval in Tihange. Dat schrijft de Veiligheidsregio in een vandaag verspreid infobulletin. Straling van radioactief materiaal zal ,,bij lange na’’ niet tot in Zuid-Limburg reiken, aldus de regio. Wel kan het zijn dat radioactieve stoffen door water of wind worden meegevoerd en zo in Zuid-Limburg terecht kunnen komen.
Sterker nog: niemand zal ziek worden of dood gaan als gevolg van een ramp in Tihange. Alleen wanneer mensen langere tijd aan lagere doses straling worden blootgesteld neemt de kans toe dat er na een aantal jaren kanker kan ontstaan, schrijft de Veiligheidsregio.
Ow dus kanker valt wel mee en dat is geen ziekte?
Gewoon doorlopen niets aan de hand!
Van Tsjernobyl hadden wij in Nederland ook geen last....Alle groenten moesten toen vernietigd worden. Tsjernobyl ligt niet om de hoek.
-
Van Tsjernobyl hadden wij in Nederland ook geen last....Alle groenten moesten toen vernietigd worden. Tsjernobyl ligt niet om de hoek.
En in Finland mocht er geen rendiervlees meer worden gegeten etc.
In feite maar een remedie vwb die gebieden daar in Limburg en alles in de buurt van eventuele en ernstige calamiteiten mbt kernenergie : inpakken en zo snel mogelijk en zo ver mogelijk wegwezen, als je de kans krijgt en hebt.
-
Wij zitten in Zeeland en West/Brabant in principe in hetzelfde schuitje (Doel)....
-
Wij zitten in Zeeland en West/Brabant in principe in hetzelfde schuitje (Doel)....
Ik begrijp nooit zo goed waarom wij Nederlanders denken dat we zo ontzettend veel beter zijn dan de Belgen. In Borssele staat ook een kerncentrale. Het is ding is in gebruik genomen in 1973, de kerncentrale Doel (reactor 1 en 2) in 1975, reactor 3 in 1982 en reactor 4 in 1985.
Ik weet dat 2e kamerleden vinden dat we in Nederland ontzettend goed toezicht hebben en wij Nederlanders ontzettend goed handhaven (kijk maar naar Odfjell, vuurwerkfabriek die alle vergunningen in orde had in Enschede of het probleempje bij de hoge flux reactor in Petten).
Al deze kerncentrales zijn gewoon antieke bende en ze vormen per definitie een groot veiligheidsrisico voor de omgeving. Als je het probleem wilt oplossen donder je ze gewoon dicht, kwakt er een beste bak geld tegen aan om de bende te ontmantelen, ga je serieus aan de slag om te zoeken naar alternatieven terwijl je ook alle afgesproken klimaatdoelstellingen (Parijs + uitspraak Nederlandse rechter) gaat behalen.
De kerncentrale in Zeeland sluiten is onmogelijk aangezien we nu al weten dat Zeeland niet eens in staat is de rotzooi van de gesloten fosforfabriek op te ruimen, het ontmantelen van een kerncentrale is een zeer kostbaar en langdurig avontuur. Ik vind het zelfs egoisme als mijn generatie die profijt heeft gehad van de kerncentrales de ellende en kosten doorschuift na de generaties na ons terwijl we ook weten dat we ze blootstellen aan risico's die we zelf nooit wilden dragen.
-
De Veiligheidsregio Zuid-Limburg heeft bij het opstellen van een infobulletin over de risico’s van de kerncentrale Tihange niet gekeken naar een alarmerend rapport van het Oostenrijkse instituut ISR over de Belgische centrale.
Dat verklaart het verschil in inschatting van de risico's. Volgens de Veiligheidsregio valt het allemaal best mee, terwijl ISR spreekt van mogelijke evacuaties van honderdduizenden mensen.
http://www.1limburg.nl/veiligheidsregio-wist-niet-van-alarmerende-studie-tihange?context=section-1 (http://www.1limburg.nl/veiligheidsregio-wist-niet-van-alarmerende-studie-tihange?context=section-1)
http://www.1limburg.nl/tegenstrijdige-scenarios-tihange-ramp-roepen-vragen-op
Hoe kan het dat de Veiligheidsregio Zuid-Limburg een totaal andere inschatting maakt van de risico's bij een ongeluk in de kerncentrale van Tihange, dan het Oostenrijkse onderzoeksinstituut ISR?
http://www.1limburg.nl/tegenstrijdige-scenarios-tihange-ramp-roepen-vragen-op (http://www.1limburg.nl/tegenstrijdige-scenarios-tihange-ramp-roepen-vragen-op)
-
Ik ben niet verrast, hoe naïef kun je iets brengen en denken dat de burger dit als zoete koek slikt?
-
De kerncentrale in Zeeland sluiten is onmogelijk aangezien we nu al weten dat Zeeland niet eens in staat is de rotzooi van de gesloten fosforfabriek op te ruimen,
Zeeland zal best in staat zijn, helaas staat Zeeland, zoals zo vaak, te ver af van de randstad, waardoor de geldkraan vanuit de Rijksoverheid dicht blijft.......
-
Als ik zo de diversen topics over veiligheidsregio's lees is Zeeland echt geen uitzondering.
-
Hollands bedrijf Mammoet plaatst 'Notre Dame' over Tsjernobyl
De dertig jaar geleden ontplofte kerncentrale in Tsjernobyl kun je nog altijd niet zomaar betreden. Het Nederlandse Mammoet bouwt nu mee aan een stalen omhulsel over de centrale die ons minstens een eeuw lang moet beschermen tegen vrijkomende radioactieve straling.
'9000 slachtoffers'
Reactor nummer 4 van de kerncentrale in Tsjernobyl ontplofte op 26 april 1986. Destijds lag de plaats nog in de Sovjet-Unie, nu in Oekraïne. De radio-actieve wolk bereikte later ook Nederland.
Volgens VN-organisatie UNSCEAR zijn er dertig mensen overleden als gevolg van directe blootstelling aan de straling. Het gaat vooral om werknemers. In de loop der jaren stierven nog eens 19 overlevenden, maar niet altijd als gevolg van de straling. In de loop der tijd zullen nog eens 9000 mensen vroegtijdig overlijden aan kanker, volgens VN-onderzoek deels veroorzaakt door de ramp.
https://www.youtube.com/watch?v=3tE6dkI7Fso (https://www.youtube.com/watch?v=3tE6dkI7Fso)
http://www.rtlnieuws.nl/buitenland/hollands-bedrijf-mammoet-plaatst-notre-dame-over-tsjernobyl (http://www.rtlnieuws.nl/buitenland/hollands-bedrijf-mammoet-plaatst-notre-dame-over-tsjernobyl)
-
Zijn we hier wel voorbereid op een ongeval in een nabije kerncentrale? En wat moeten we doen als de wind verkeerd staat? Tien vragen en soms onthutsende antwoorden.
De kerncentrale in het Belgische Tihange is volgens eigenaar ENGIE Electrabel zeer veilig, want bij de geringste twijfel worden de reactoren stilgelegd voor onderhoud of reparaties. Dat laatste gebeurt de laatste jaren echter zo vaak, dat het gevoel van onveiligheid juist toeneemt.Ook de toezichthouder is er niet meer gerust op.
http://www.limburger.nl/cnt/dmf20161122_00029011/wat-te-doen-als-het-in-tihange-fout-gaat (http://www.limburger.nl/cnt/dmf20161122_00029011/wat-te-doen-als-het-in-tihange-fout-gaat)
-
HEINKENSZAND - Burgemeester van Borsele Jaap Gelok, portefeuillehouder nucleair voor de Veiligheidsregio's Zeeland en Midden- en West-Brabant, is onaangenaam verrast door de problemen met de Belgische kerncentrale Doel. De burgemeester laat in een verklaring weten dat hij vorige week toevallig nog contact had met de Belgische nucleaire waakhond FANC. Toen heeft Gelok niets gehoord over de problemen.
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016-11-22/1063153/veiligheidsregio-onaangenaam-verrast-door-nieuws-over-doel (http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016-11-22/1063153/veiligheidsregio-onaangenaam-verrast-door-nieuws-over-doel)
-
Ik begrijp nooit zo goed waarom wij Nederlanders denken dat we zo ontzettend veel beter zijn dan de Belgen. In Borssele staat ook een kerncentrale. Het is ding is in gebruik genomen in 1973, de kerncentrale Doel (reactor 1 en 2) in 1975, reactor 3 in 1982 en reactor 4 in 1985.
Ik weet dat 2e kamerleden vinden dat we in Nederland ontzettend goed toezicht hebben en wij Nederlanders ontzettend goed handhaven (kijk maar naar Odfjell, vuurwerkfabriek die alle vergunningen in orde had in Enschede of het probleempje bij de hoge flux reactor in Petten).
Al deze kerncentrales zijn gewoon antieke bende en ze vormen per definitie een groot veiligheidsrisico voor de omgeving. Als je het probleem wilt oplossen donder je ze gewoon dicht, kwakt er een beste bak geld tegen aan om de bende te ontmantelen, ga je serieus aan de slag om te zoeken naar alternatieven terwijl je ook alle afgesproken klimaatdoelstellingen (Parijs + uitspraak Nederlandse rechter) gaat behalen.
De kerncentrale in Zeeland sluiten is onmogelijk aangezien we nu al weten dat Zeeland niet eens in staat is de rotzooi van de gesloten fosforfabriek op te ruimen, het ontmantelen van een kerncentrale is een zeer kostbaar en langdurig avontuur. Ik vind het zelfs egoisme als mijn generatie die profijt heeft gehad van de kerncentrales de ellende en kosten doorschuift na de generaties na ons terwijl we ook weten dat we ze blootstellen aan risico's die we zelf nooit wilden dragen.
We kunnen toch niet alles zomaar dicht gooien? De hoge flux reactor in Petten produceert materiaal ten behoeve van medische toepassingen zoals chemokuren. Er zal gewoon goed bekeken moeten worden waar er geïnvesteerd moet worden in nieuwe reactoren voor medische en wetenschappelijke toepassingen. Voor het leveren van energie moeten we uiteraard kijken naar alternatieven.
-
De weerstand tegen kernenergie is in het verleden ontstaan en heeft een verdere voedingsbodem gekregen door het onzinnig, gedachteloos en onverantwoord dumpen van kernafval in o.a. diep in zee.
Tegenwoordig wordt kernafval kennelijk veilig opgeborgen te land en is er aanzienlijk meer belangstelling voor het hergebruik van kernafval.
Naast de gevaren van kernenergie zijn er o.a. het dumpen van katalysatoren van uitlaten, radioactieve sintels van kolen etc.
Kerncentrales en het gebruik van radioactieve stoffen etc. in de geneeskunde vormen dus niet alleen bedreigingen.
De zogenaamde "windmolen maffia" plempt momenteel op grote schaal Nederland vol met windmolens welke zullen de toekomstige effecten hiervan zijn op het milieu en de mensheid ?
-
We kunnen toch niet alles zomaar dicht gooien? De hoge flux reactor in Petten produceert materiaal ten behoeve van medische toepassingen zoals chemokuren. Er zal gewoon goed bekeken moeten worden waar er geïnvesteerd moet worden in nieuwe reactoren voor medische en wetenschappelijke toepassingen. Voor het leveren van energie moeten we uiteraard kijken naar alternatieven.
In 1980 zou ik het helemaal met je eens zijn, in 2016 kan je zonder probleem Petten dichtgooien. De centrale in Petten heeft al een aantal keren leveringsproblemen gehad, een aantal Nederlandse ziekenhuis heeft destijds al besloten om het voortaan zelf te maken.
In Qatar heeft men de ambitie om een wereldwijde koploper te gaan worden op het terrein van de medisch wetenschap. Men heeft de afgelopen jaar ontzettend veel vooraanstaande Westerse arten en wetenschappers naar Qatar gehaald, twee grote academische ziekenhuizen en diverse medische onderzoeksfaciliteiten op poten gezet echter heeft men geen kerncentrales of een hoge flux reactor.
Het zou een rel veroorzaken als Qatar een kerncentrale wil gaan bouwen of net als Iran voor medisch wetenschap/onderzoek materiaal wil verrijken. We hebben het wel nodig in Qatar vandaar dat we het ook zelf maken in de kelder van National Center for Cancer Care & Research. Het publieke kankerziekenhuis levert ook de isotopen aan de andere publieke ziekenhuizen en de private ziekenhuizen in Qatar.
-
In 1980 zou ik het helemaal met je eens zijn, in 2016 kan je zonder probleem Petten dichtgooien. De centrale in Petten heeft al een aantal keren leveringsproblemen gehad, een aantal Nederlandse ziekenhuis heeft destijds al besloten om het voortaan zelf te maken.
Ziekenhuizen in NL kunnen dus voldoende zelf maken om in de behoefte te voorzien?
-
Ziekenhuizen in NL kunnen dus voldoende zelf maken om in de behoefte te voorzien?
Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Ik denk dat de ziekenhuizen in Nederland niet zonder Petten kunnen omdat er dankzij Petten geen reden is om het zelf in de eigen behoefte te gaan voorzien.
Ik weet dat na eerdere leveringsproblemen in verleden een aantal Nederlandse ziekenhuizen besloten heeft een cyclotron aan te schaffen omdat ze niet afhankelijk willen zijn van Petten. Ik dacht dat Jeroen Boschziekenhuis zelf kan produceren en voldoende capaciteit heeft om in eigen behoefte te voorzien plus regionaal kan leveren aan ziekenhuizen.
In Amsterdam verwacht ik ook wel dat er inmiddels een ziekenhuis zelf kan produceren.
Het is in ieder geval onjuist als de directeur van Petten zegt dat de Nederlandse overheid met belastinggeld Petten moet gaan redden omdat er anders wereldwijd een enorm probleem gaat ontstaan. Ik denk niet dat de wereld in paniek raakt omdat de patientenzorg ineens in groot gevaar is gekomen door de sluiting van Petten. Het is wel juist dat Petten nog 1 van de weinige leveranciers wereldwijd is.
-
Dan zal dat wel goed bekeken moeten worden. Lijkt mij in elk geval niet verstandig om vanuit de emotie te pleiten voor sluiting van alle kerncentrales, om er vervolgens achter te komen dat mensen met kanker niet of onvoldoende behandeld kunnen worden.
-
Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Ik denk dat de ziekenhuizen in Nederland niet zonder Petten kunnen omdat er dankzij Petten geen reden is om het zelf in de eigen behoefte te gaan voorzien.
Ik weet dat na eerdere leveringsproblemen in verleden een aantal Nederlandse ziekenhuizen besloten heeft een cyclotron aan te schaffen omdat ze niet afhankelijk willen zijn van Petten. Ik dacht dat Jeroen Boschziekenhuis zelf kan produceren en voldoende capaciteit heeft om in eigen behoefte te voorzien plus regionaal kan leveren aan ziekenhuizen.
In Amsterdam verwacht ik ook wel dat er inmiddels een ziekenhuis zelf kan produceren.
Het is in ieder geval onjuist als de directeur van Petten zegt dat de Nederlandse overheid met belastinggeld Petten moet gaan redden omdat er anders wereldwijd een enorm probleem gaat ontstaan. Ik denk niet dat de wereld in paniek raakt omdat de patientenzorg ineens in groot gevaar is gekomen door de sluiting van Petten. Het is wel juist dat Petten nog 1 van de weinige leveranciers wereldwijd is.
Welke zijn de eventuele bezwaren tegen het verspreid produceren en opslaan van dat materiaal ?
-
Welke zijn de eventuele bezwaren tegen het verspreid produceren en opslaan van dat materiaal ?
Geen bezwaren omdat je geen middel of zwaar radio-actief afval meer hebt en het materiaal ook niet geschikt is om er een vuile bom mee te maken.
-
Dan zal dat wel goed bekeken moeten worden. Lijkt mij in elk geval niet verstandig om vanuit de emotie te pleiten voor sluiting van alle kerncentrales, om er vervolgens achter te komen dat mensen met kanker niet of onvoldoende behandeld kunnen worden.
Uiteraard moet je nooit vanuit emotie iets besluiten. Je moet ook niet zoals in Nederland alles maar besluiten vanuit economisch standpunt of in belang van het bedrijfsleven. We weten dat de centrale in Petten al jaren verlies maakt, we weten dat de hoogtijdagen voorbij zijn waardoor het niet winstgevend meer zal worden, we weten dat de centrale sterk verouderd is, we weten dat we nu al met belastinggeld een noodlening aan dit bedrijf hebben gegeven omdat de banken/kredietverstrekkers het risico te groot vinden, we weten dan Duitsers niet echt beroemd zijn vanwege hun emotionele besluitvorming, toch hebben ze besloten om alle kerncentrales te sluiten in belang van de veiligheid van het Duitse volk en haar buren.
De Nederlandse overheid zou ook mogen denken aan de veiligheid van haar burgers omdat de toezichthouder zegt dat de centrale op moment nog veilig is maar het niet onbeperkt zal blijven. In de nabije toekomst zal er iets moeten gebeuren en het gaat je geld kosten. Als oudere Nederlander vind ik dat onze generatie die de troep gemaakt heeft en er profijt van heeft gehad de rekening moet betalen en we het niet door moet schuiven naar volgende generaties die er nooit enig voordeel van hebben gehad maar toch de schulden mogen afbetalen en de rotzooi mogen opruimen.
-
Als oudere Nederlander vind ik dat onze generatie die de troep gemaakt heeft en er profijt van heeft gehad de rekening moet betalen en we het niet door moet schuiven naar volgende generaties die er nooit enig voordeel van hebben gehad maar toch de schulden mogen afbetalen en de rotzooi mogen opruimen.
Daar lust ik er nog wel een paar van. Wat dacht je van de door bepaalde lui en bedrijven die in het verleden goud geld hebben verdiend met het kwakkeloos storten van chemisch afval vanuit heel Europa en daar buiten hier in Nederland waardoor de grootste gifbelten zijn ontstaan die moeten worden gesaneerd. o.a. de Diemerzeedijk Amsterdam, de heer de Goede later verhuisd naar Wieringen en burgemeester van Hall, de Voglemeerpolder (Phillips/Duphar) om maar even niet te spreken over de vele kankergevallen Diemerzeedijk die naderhand ontstonden.
Of het onder mijnheer Den Uil (begonnen met) aantrekken van goedkope gastarbeiders die eerst de mijnen (DSM ) in gingen en later de "warmebedden politiek" waar velen van de door u genoemde generatie echt niet slechter van zijn geworden.
-
Daar lust ik er nog wel een paar van. Wat dacht je van de door bepaalde lui en bedrijven die in het verleden goud geld hebben verdiend met het kwakkeloos storten van chemisch afval vanuit heel Europa en daar buiten hier in Nederland waardoor de grootste gifbelten zijn ontstaan die moeten worden gesaneerd. o.a. de Diemerzeedijk Amsterdam, de heer de Goede later verhuisd naar Wieringen en burgemeester van Hall, de Voglemeerpolder (Phillips/Duphar) om maar even niet te spreken over de vele kankergevallen Diemerzeedijk die naderhand ontstonden.
Of het onder mijnheer Den Uil (begonnen met) aantrekken van goedkope gastarbeiders die eerst de mijnen (DSM ) in gingen en later de "warmebedden politiek" waar velen van de door u genoemde generatie echt niet slechter van zijn geworden.
Inderdaad mijn generatie en babyboomers hebben door al die zaken een goed leven gehad en hebben het nog steeds. Het ellendige voor de jongere mensen is dat deze groep ouderen zo groot is dat ze via de stembus veel invloed kunnen uitoefenen waardoor zij ook op de oude dag niets hoeven in te leveren om de rotzooi op te ruimen die ze zelf gemaakt hebben of de schade te repareren van achteraf onjuiste keuzes. Het waren ook de babyboomers die vonden dat gastarbeiders een vies woord was en het medelanders moesten worden.
-
Inderdaad mijn generatie en babyboomers hebben door al die zaken een goed leven gehad en hebben het nog steeds. Het ellendige voor de jongere mensen is dat deze groep ouderen zo groot is dat ze via de stembus veel invloed kunnen uitoefenen waardoor zij ook op de oude dag niets hoeven in te leveren om de rotzooi op te ruimen die ze zelf gemaakt hebben of de schade te repareren van achteraf onjuiste keuzes. Het waren ook de babyboomers die vonden dat gastarbeiders een vies woord was en het medelanders moesten worden.
Tijdens de (na-oorlogse 40-45) periode van de "koude oorlog" werden,onder invloed van de dreigingen van kernoorlogen, door aannemers die door de bouw van een grote verscheidenheid aan bunkers voor de Duitse bezetter ruime ervaring hadden opgedaan en daaraan goed hadden verdiend op grote schaal zogenaamde "atoomvrije" schuilplaatsen gebouwd o.a onder verkeersbruggen, ("belangrijke") gebouwen etc. vele tientallen/honderden miljoenen omzet. Dat alles op kosten van de toenmalige generaties belastingbetalers. Deze inmiddels waardeloos gebleken voorzieningen hoeven/zullen voorlopig niet te worden opgeruimd op kosten van de huidige belastingbetalers.
De huidige belastingbetalers (jong en oud, rijk of arm) en toekomstige belastingbetalers krijgen en zullen krijgen voor hun kiezen de miljarden uit te geven aan het voorkomen/beperken van wateroverlast, zowel van zee als vanaf de rivieren, alsmede bijvoorbeeld o.a de plannen en uitgaven voor de toekomstige drinkwatervoorziening.
Zo zal het altijd wel blijven doorgaan !
-
Engie Electrabel neemt de nucleaire beveiliging niet ernstig genoeg. Het geduld van de nucleaire waakhond Fanc is op. Vooral in Tihange wordt het moeilijk om het tij te keren.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161125_02593073 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20161125_02593073)
-
Samenwerken aan nucleaire veiligheid
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft onderzocht hoe Nederland met België en met Duitsland samenwerkt om een kernongeval te voorkomen en de gevolgen van een eventueel ongeval te beperken. Tevens is onderzocht hoe de informatievoorziening aan burgers verloopt. De Raad is zijn onderzoek gestart.
-
Grensoverschrijdende voorbereiding kernongeval moet beter
Persberichten31 jan. 2018
Grensoverschrijdende voorbereiding kernongeval moet beter
Om goed voorbereid te zijn op een kernongeval met grensoverschrijdende gevolgen is het noodzakelijk dat Nederland de samenwerking met België en met Duitsland verbetert. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het vandaag verschenen rapport ‘Samenwerken aan nucleaire veiligheid’. Naast het verbeteren van de crisis-plannen, moeten de landen meer samen oefenen en organiseren dat ze de te treffen maatregelen en de communicatie hierover onderling afstemmen. De Raad is positief over de samenwerking tussen de landen om te voorkomen dat een kernongeval ontstaat. Wel is de Raad van mening dat de bevoegde autoriteiten meer oog moeten hebben voor de zorgen in de samenleving en de informatievoorziening aan burgers moeten verbeteren.
De Onderzoeksraad is zijn onderzoek gestart naar aanleiding van onrust onder de bevolking over incidenten in de Belgische kerncentrales Doel en Tihange. De Raad heeft niet alleen deze kerncentrales, maar ook de kerncentrales Borssele (in Nederland) en Emsland (in Duitsland) in zijn onderzoek betrokken. Gedurende het onderzoek hebben de partijen in zowel Nederland als in België en Duitsland hun medewerking aan het onderzoek verleend. Dat getuigt naar het oordeel van de Raad van een cultuur waarin partijen bereid zijn inzage te geven in hun werkprocessen.
Samenwerking in de zorg voor veilige kerncentrales
Kerncentrales zijn onderworpen aan strenge veiligheidseisen. Bevoegde nucleaire autoriteiten in de landen zien erop toe dat deze veiligheidseisen worden nageleefd. In aanvulling hierop bewaakt een internationaal stelsel dat landen adequaat invulling geven aan hun zorg voor veilige kerncentrales. De Onderzoeksraad heeft geen reden om aan het stelsel te twijfelen. Het onderzoek heeft zich niet gericht op de vraag of kerncentrales veilig zijn, maar op de vraag hoe Nederland met zijn buurlanden samenwerkt als het gaat om de kerncentrales in de grensgebieden.
Ondanks dat landen zelf verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van hun kerncentrales, vindt hier tussen de Nederlandse en de Belgische en tussen de Nederlandse en Duitse nucleaire autoriteiten structureel overleg over plaats. Zij delen informatie over de veiligheid van de kerncentrales en maken gebruik van elkaars kennis en expertise. Zo weten de nucleaire autoriteiten wat er speelt bij de kerncentrales aan de andere kant van de grens en kunnen ze van elkaar leren.
Samenwerking in de crisisbeheersing
De kans op een ernstig kernongeval bij één van de genoemde kerncentrales is klein. Maar als zich een kernongeval voordoet, dan is het van belang dat de crisisbeheersing van de landen goed op elkaar is afgestemd. De Onderzoeksraad concludeert dat de samenwerking op papier deels is geregeld, maar als zich daadwerkelijk een kernongeval voordoet, deze waarschijnlijk niet goed zal verlopen.
De Raad komt tot deze conclusie op basis van het volgende:
* Niet in alle nucleaire crisisplannen komt het grensoverschrijdende karakter van een kernongeval goed tot zijn recht. Datgene wat vastligt op papier is bovendien in beperkte mate geoefend.
* Bij een kernongeval zijn maatregelen nodig om de bevolking in de omgeving van de kerncentrale te beschermen tegen straling. De voorbereiding van deze maatregelen verschilt echter per land, waardoor het risico bestaat dat inwoners aan de ene kant van de grens andere instructies krijgen dan aan de andere kant van de grens. Dit kan leiden tot verwarring en onrust onder de bevolking.
* In de afspraken die Nederland heeft gemaakt met België en Duitsland over de crisiscommunicatie wordt te weinig rekening gehouden met verschillen in taal en cultuur.
* Nederland heeft met België en met Duitsland geen afspraken gemaakt over de gezamenlijke besluitvorming bij een kernongeval in de grensstreek.
Tegelijkertijd constateert de Raad dat de samenwerking op een aantal terreinen goed is voorbereid. Zo informeren Nederland, België en Duitsland elkaar zo snel mogelijk als er een noodsituatie bij een kerncentrale dreigt. Ook hebben ze toegang tot elkaars stralings-metingen en technische gegevens, zodat zij hier bij een ongeval gebruik van kunnen maken.
Informatie aan burgers
Berichten over incidenten bij kerncentrales kunnen onrust veroorzaken bij burgers. De Onderzoeksraad concludeert in zijn onderzoek dat die zorgen nog te weinig op het netvlies staan van de autoriteiten die besluiten nemen over de kerncentrales. Dat uit zich onder andere in de informatie die zij aan het publiek verstrekken. Zo is de informatie over incidenten bij kerncentrales moeilijk voor burgers te doorgronden. Ook bereikt de informatie over vergunningprocedures niet alle omwonenden voor wie die procedures van belang zijn. De Raad stelt dat partijen meer aandacht moeten hebben voor de maatschappelijke zorgen en deze moeten adresseren in hun communicatie.
https://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/2234/samenwerken-aan-nucleaire-veiligheid/publicatie/1728/grensoverschrijdende-voorbereiding-kernongeval-moet-beter#fasen (https://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/2234/samenwerken-aan-nucleaire-veiligheid/publicatie/1728/grensoverschrijdende-voorbereiding-kernongeval-moet-beter#fasen)
-
Veiligheidsregio hoopt op betere samenwerking met Belgen
De Veiligheidsregio Zuid-Limburg (VRZL) hoopt op een betere samenwerking met België rond nucleaire veiligheid.
De VRZL hoopt dat het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid een stimulans is voor een betere samenwerking. "We zien, mede gezien de ligging van onze regio, het grote belang ervan voor de veiligheid van de Limburgers", aldus directeur Frank Klaassen.
https://www.1limburg.nl/veiligheidsregio-hoopt-op-betere-samenwerking-met-belgen (https://www.1limburg.nl/veiligheidsregio-hoopt-op-betere-samenwerking-met-belgen)
https://twitter.com/PvdAMaastricht/status/958734789825179649
-
Roosendaalse burgemeester Niederer niet blij met acties Bergse collega Petter tegen kerncentrale Doel
OOSTERHOUT - De Roosendaalse burgemeester Jacques Niederer vindt de acties van collega-burgemeester Frank Petter (Bergen op Zoom) tegen de Belgische kerncentrale Doel en zijn pogingen andere West-Brabantse gemeenten daarbij te laten aansluiten contraproductief. ,,Het verzwakt ons in de lijn om als Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant een front te vormen en als 26 gemeenten gezamenlijk op te trekken tegen Doel. Ik maak liever gebruik van de kracht van het getal."
https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/roosendaalse-burgemeester-niederer-niet-blij-met-acties-bergse-collega-petter-tegen-kerncentrale-doel~a5b7d378/ (https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/roosendaalse-burgemeester-niederer-niet-blij-met-acties-bergse-collega-petter-tegen-kerncentrale-doel~a5b7d378/)
https://twitter.com/evertweys/status/959183628969349121
https://twitter.com/msyap/status/959178588045049856
https://twitter.com/evertweys/status/959184541054394369