Hulpverleningsforum
Wit: Geneeskundige hulpverlening => Pre-Hospitaal => Ambulance => Topic gestart door: ApacheHunter op 28 mei 2015, 14:18:57
-
Op Bonn - Hangelar Airport (hier zit ADAC-Luftfahrt Technik) is de nieuwe helikopter voor RAV Fryslân gespot, ik veronderstel voor het patiëntenvervoer vanaf de waddeneilanden. Hij vliegt nu nog met de tijdelijke registratie D-HKGD opgeplakt op de staart rond, maar de Nederlands registratie wordt PH-FRL.
Bron: http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=52&t=109569&p=777666&hilit=fryslan#p777666 (http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=52&t=109569&p=777666&hilit=fryslan#p777666)
Foto: http://www.helionline.net/340-037431-399182/photogallery/15/162/43863///D-HKGD+1036.html (http://www.helionline.net/340-037431-399182/photogallery/15/162/43863///D-HKGD+1036.html)
Ook te zien op deze Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/141142766009605/ (https://www.facebook.com/groups/141142766009605/)
-
Hij vliegt nu nog met de tijdelijke registratie D-HKGD opgeplakt op de staart rond, maar de Nederlands registratie wordt PH-FRL.
Zomaar benieuwd: Ik neem aan dat dit geen toeval is? :P M.a.w kun je die registratiecode zelf kiezen? Via Google kan ik dat niet zo snel vinden, behalve dan dat alle helicopters in Nederland met PH- beginnen.
Verder benieuwd of deze hetzelfde is opgebouwd als de traumahelicopters of zijn er verschillen?
-
Nog wat foto`s
-
Zomaar benieuwd: Ik neem aan dat dit geen toeval is? :P M.a.w kun je die registratiecode zelf kiezen? Via Google kan ik dat niet zo snel vinden, behalve dan dat alle helicopters in Nederland met PH- beginnen.
Verder benieuwd of deze hetzelfde is opgebouwd als de traumahelicopters of zijn er verschillen?
Waarschijnlijk mag het gekozen worden want de "huidige" lifeliners hebben ook afkortingen die te verklaren zijn:
PH-MAA => Medical Air Assistance
PH-HVB => Hulp van boven
PH-MMT => Mobiel Medisch Team
PH-ULP => H-ULP
PH-ELP => H-ELP
-
De helikopter is EC135P2+, dit is het grotere broertje van de andere heli's (EC135).
Ik neem aan dat bij de indeling van deze heli wordt gekeken naar waarvoor hij uiteindelijk wordt gebruikt en dat is niet hetzelfde als de huidige traumahelikopters maar meer een vervoersfunctie (als vliegende ambulance) van de eilanden naar het vaste land. En hij is dus groter dan de andere heli's.. dus wordt de indeling sowieso wat anders ;-)
-
PH-AMB zou logischer geweest zijn ;)
-
Tja, maar die was er al:
http://landewers.net/lvfoto/PH-AMB%20EHLE%20140505.JPG (http://landewers.net/lvfoto/PH-AMB%20EHLE%20140505.JPG)
-
Die registraties mogen inderdaad min of meer vrij gekozen worden, afhankelijk van beschikbaarheid en natuurlijk of de registratie aan de gestelde eisen voldoet. In tegenstelling tot kentekens worden vliegtuigregistraties dan ook 'gerecycled'. (Google maar eens naar afbeeldingen met de registratie PH-FRL.) In de luchtvaart zijn hier talloze voorbeelden van te vinden. Zo krijgen doorgaans bijvoorbeeld alle nieuwe vliegtuigen van één bepaald type bij een luchtvaartmaatschappij opeenvolgende registraties, ondanks dat deze niet bepaald tegelijk binnenkomen, bijvoorbeeld bij de KLM: PH-BXA, PH-BXB, PH-BXC, etc.
De EC135 P2+ is qua afmetingen niet groter of kleiner dan andere EC-135 varianten, hoogstens is het MTOW (maximum take off weight) iets hoger.
-
Die registraties mogen inderdaad min of meer vrij gekozen worden, afhankelijk van beschikbaarheid en natuurlijk of de registratie aan de gestelde eisen voldoet. In tegenstelling tot kentekens worden vliegtuigregistraties dan ook 'gerecycled'. (Google maar eens naar afbeeldingen met de registratie PH-FRL.) In de luchtvaart zijn hier talloze voorbeelden van te vinden. Zo krijgen doorgaans bijvoorbeeld alle nieuwe vliegtuigen van één bepaald type bij een luchtvaartmaatschappij opeenvolgende registraties, ondanks dat deze niet bepaald tegelijk binnenkomen, bijvoorbeeld bij de KLM: PH-BXA, PH-BXB, PH-BXC, etc.
De EC135 P2+ is qua afmetingen niet groter of kleiner dan andere EC-135 varianten, hoogstens is het MTOW (maximum take off weight) iets hoger.
Weer wat geleerd, dank voor deze heldere uitleg O0
-
-
Wel duidelijk te zien dat het eigenlijk een duitse heli is. De kleur geel wijkt volgens mij af van de normale nederlandse kleur en is de duitse ADAC kleur geel. (zoals bij groningen)
-
Nog een foto:
http://www.helionline.net/586-789333-130873/photogallery/15/162/43862.html (http://www.helionline.net/586-789333-130873/photogallery/15/162/43862.html)
-
Compleet met MMT? Want het dichtsbijzijnde traumacentrum blijft gewoon UMC-Groningen.
-
De helikopter is EC135P2+, dit is het grotere broertje van de andere heli's (EC135).
Ik neem aan dat bij de indeling van deze heli wordt gekeken naar waarvoor hij uiteindelijk wordt gebruikt en dat is niet hetzelfde als de huidige traumahelikopters maar meer een vervoersfunctie (als vliegende ambulance) van de eilanden naar het vaste land. En hij is dus groter dan de andere heli's.. dus wordt de indeling sowieso wat anders ;-)
De EC135P2+ is niet groter dan de andere types 135. Hij heeft alleen meer vermogen dan de voorgaande types en daardoor een hoger MTOW (maximaal gewicht).
De EC145 is de grotere broer van de EC135 qua grootte ;)
-
Compleet met MMT? Want het dichtsbijzijnde traumacentrum blijft gewoon UMC-Groningen.
Nee jongens, dit wordt GEEN traumaheli maar een ambulanceheli. Zie het als een gewone ambulance, maar dan eentje die vliegen kan.
-
Nee jongens, dit wordt GEEN traumaheli maar een ambulanceheli. Zie het als een gewone ambulance, maar dan eentje die vliegen kan.
Ah, dus de tweet van LifelinerNL was ietswat fout te noemen. Een update van hun tweets schept meer duidelijkheid:
-
Die registraties mogen inderdaad min of meer vrij gekozen worden, afhankelijk van beschikbaarheid en natuurlijk of de registratie aan de gestelde eisen voldoet.
Zo krijgen doorgaans bijvoorbeeld alle nieuwe vliegtuigen van één bepaald type bij een luchtvaartmaatschappij opeenvolgende registraties, ondanks dat deze niet bepaald tegelijk binnenkomen, bijvoorbeeld bij de KLM: PH-BXA, PH-BXB, PH-BXC, etc.
Of om een lange neus te geven naar de concurentie. Zo hebben de 3 Boeing 787 Dreamliners van ArkeFly (TUI Fly) de registraties:
PH-TFK
PH-TFL
PH-TFM
Een lange neus naar de KLM, omdat zij de eerste zijn met Dreamliners. :)
-
De EC135P2+ is niet groter dan de andere types 135. Hij heeft alleen meer vermogen dan de voorgaande types en daardoor een hoger MTOW (maximaal gewicht).
De EC145 is de grotere broer van de EC135 qua grootte ;)
Weer wat geleerd .. ;) Maar zijn ze wel ruimer dan van binnen of maakt het echt niet? Op de foto lijkt het alsof ze een extra raam naar achter hebben.
-
Die zijn van binnen even groot. Dat extra raam hebben de huidige Lifeliners ook gewoon
-
PH-FRL Tja het blijven FRiezen hè!!
-
Die zijn van binnen even groot. Dat extra raam hebben de huidige Lifeliners ook gewoon
Aah oke.. ik heb inderdaad het even vergeleken dan heb ik mij vergist ;) Dank voor de uitleg
-
Deze EC135P2+ is IFR, dan zouden de huidige Lifeliner piloten (mits die op deze kist ingezet gaan worden) bijscholing moeten volgen lijkt mij, gezien het feit ze nu VFR vliegen? En is er al bekend of deze heli in de nachtelijke uren gaat vliegen?
-
Denk dat de kans groot is dat de huidige lifeliners ook richting P2+ gaan en dus iedereen IFR bijgeschoold zal worden op termijn.
-
Deze EC135P2+ is IFR, dan zouden de huidige Lifeliner piloten (mits die op deze kist ingezet gaan worden) bijscholing moeten volgen lijkt mij, gezien het feit ze nu VFR vliegen? En is er al bekend of deze heli in de nachtelijke uren gaat vliegen?
Ik heb ergens gelezen in een document dat ze 24/7 inzetbaar gaan zijn. Kan het juiste document nu alleen even niet meer vinden, maar we zoeken door...
-
Deze EC135P2+ is IFR, dan zouden de huidige Lifeliner piloten (mits die op deze kist ingezet gaan worden) bijscholing moeten volgen lijkt mij, gezien het feit ze nu VFR vliegen? En is er al bekend of deze heli in de nachtelijke uren gaat vliegen?
De heli wordt niet bemand door personen van de Lifeliner. Maar van de RAV.
-
Wat ik heb begrepen is dat ANWB-MAA (Medical Air Assistance) de helikopter en de piloten levert (zoals nu ook gebeurd met de MMT's).
De ambulancebezetting wordt geleverd door de RAV Fryslan.
-
Denk dat de kans groot is dat de huidige lifeliners ook richting P2+ gaan en dus iedereen IFR bijgeschoold zal worden op termijn.
P2+ zegt niets over het al dan niet IFR uitgerust zijn van de heli. De huidige PH-MMT is nl. ook een EC 135P2+ en is niet IFR uitgerust.
-
Ik kom het volgende bericht tegen op helionline.de
D-HKGD - Eurocopter EC135P2+ (c/n 1036) cancelled to The Netherlands as PH-FRL, 11/06/2015.
Iemand meer informatie?
-
Ik kom het volgende bericht tegen op helionline.de
D-HKGD - Eurocopter EC135P2+ (c/n 1036) cancelled to The Netherlands as PH-FRL, 11/06/2015.
Iemand meer informatie?
Dit bericht verscheen 12 juni in de media, maar dat gebeurt wel vaker bij verliezers van aanbestedingen. Verder wordt er niet gesproken over de PH-FRL.
LC: 'ANWB kreeg vervoer Wadden ten onrechte' > http://www.lc.nl/friesland/anwb-kreeg-vervoer-wadden-ten-onrechte-18747503.html (http://www.lc.nl/friesland/anwb-kreeg-vervoer-wadden-ten-onrechte-18747503.html)
-
Ik kom het volgende bericht tegen op helionline.de
D-HKGD - Eurocopter EC135P2+ (c/n 1036) cancelled to The Netherlands as PH-FRL, 11/06/2015.
Iemand meer informatie?
Dit betekent niets meer dan dat hij is geschrapt als D-HKGD en verder gaat door het leven als PH-FRL
-
Dit bericht verscheen 12 juni in de media, maar dat gebeurt wel vaker bij verliezers van aanbestedingen. Verder wordt er niet gesproken over de PH-FRL.
LC: 'ANWB kreeg vervoer Wadden ten onrechte' > http://www.lc.nl/friesland/anwb-kreeg-vervoer-wadden-ten-onrechte-18747503.html (http://www.lc.nl/friesland/anwb-kreeg-vervoer-wadden-ten-onrechte-18747503.html)
op 24 juni doet de rechter uitspraak.
-
op 24 juni doet de rechter uitspraak.
Een citaat uit het artikel op de site van de LC: "vervoer van patiënten van en naar de Waddeneilanden is ten onrechte toegekend aan de ANWB". Meer op de bronsite: http://www.lc.nl/friesland/ambulanceheli-ten-onrechte-bij-anwb-18781613.html (http://www.lc.nl/friesland/ambulanceheli-ten-onrechte-bij-anwb-18781613.html)
-
Dus ANWB zit nu met een nieuw aangeschafte heli (PH-FRL) waar ze eigenlijk niets aan hebben?
Onvoorstelbaar wat sommige bedrijven elkaar -niet- gunnen. En als de ANWB dan voldoende personeel heeft opgeleid, dan wordt de taak weer door ANWB overgenomen?
-
nou.....de ANWB heeft inderdaad een "uitdaging" met de komst van de PH-FRL......
Door de uitspraak van de rechter moet RAV Fryslân nu met het Belgische Heliventure om tafel.
In zoverre: bij een aanbesteding kunnen partijen een "inschrijving" doen. Hierin vermelden zij tegen welke condities zij denken de opdracht zoals die aanbesteedt wordt te gaan uitvoeren. Uiteindelijk is het aan de opdrachtgevende partij (in dit geval RAV Fryslân) deze inschrijvingen te toetsen en daar komt op grond van argumenten een "winnaar" uit. De opdracht wordt dan in principe aan die partij gegund. In deze casus was de RAV Fryslân kennelijk van mening dat de ANWB deze aanbesteding had gewonnen en gunde de opdracht aan de ANWB die vervolgens de opdracht begon uit te voeren door de komst van de PH-FRL.
Heliventure heeft echter ontdekt dat de ANWB niet aan de eisen conform de aanbesteding kan voldoen aan de uitvoering van die aanbesteding en heeft dit met succes bij de rechter aangevochten. Volgens mij is het nu aan Heliventure om wél volgens de eisen uit de aanbesteding de opdracht uit te voeren.
In dat geval zal Heliventure gedurende in de aanbesteding genoemde termijn de helikopter gaan verzorgen en is het niet zo dat wanneer het personeel van RAV Fryslân geschoold is als navigator de ANWB het weer gaat overnemen. Door de uitspraak van de rechter is de gegunde opdracht aan de ANWB volgens mij ongeldig verklaart en komt de ANWB op grond van argumenten niet langer als "winnaar" uit de bus van deze aanbesteding maar is dit Heliventure.
Kortom: het zou zo maar kunnen dat de PH-FRL "over" is. Nu is die helikopter volgens mij technisch gezien niet heel erg afwijkend van een helikopter die de ANWB (MAA) inzet als trauma helikopter. Het grote verschil is de personele bezetting van de traumahelikopter t.o.v. de ambulance helikopter. Misschien dat er daarnaast qua inrichting wat afwijkingen zijn die relatief "eenvoudig" te veranderen zijn. Dus ANWB zou deze helikopter kunnen toevoegen aan de vloot van helikopters die als traumahelikopter vliegen. Alleen hebben ze dan naast de bestaande heli's weer 6 parate helikopters. De vraag is of ze dat willen omdat de 6e (PH-EMS) nog niet heel erg lang geleden verkocht is omdat een 6e helikopter niet rendabel zou zijn.
Ach....een andere optie: dan verkopen ze 'm gewoon weer......
Maar goed, ik ben benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen.......
-
Dus ANWB zit nu met een nieuw aangeschafte heli (PH-FRL) waar ze eigenlijk niets aan hebben?
Onvoorstelbaar wat sommige bedrijven elkaar -niet- gunnen. En als de ANWB dan voldoende personeel heeft opgeleid, dan wordt de taak weer door ANWB overgenomen?
Heeft niks met "gunnen" te maken, zowel de ANWB als Heliventure zijn gewoon commerciële bedrijven die een boterham proberen te verdienen. We hebben in Nederland en Europa duidelijke regels over hoe een bedrijf via aanbestedingen zijn werk kan uitvoeren voor publieke taken, volgens die regels voldeed de ANWB niet en daarmee is het terecht dat de rechtbank heeft aangegeven dat de ANWB niet de winnaar van de aanbesteding kan zijn. Elkaar dingen gunnen doet er niet toe, de RAV heeft een eisenlijst opgesteld waar de aanbieders aan moeten voldoen, wie er het goedkoopste aan voldoet krijgt de opdracht. De ANWB voldeed niet, dus is het ook niet mogelijk dat ze de opdracht krijgen. Zodra ze er aan voldoen kunnen ze voor de volgende periode van aanbesteding weer mee doen.
Wellicht willen de Belgen de nieuwe heli wel van de ANWB huren.
-
nou.....de ANWB heeft inderdaad een "uitdaging" met de komst van de PH-FRL......
Kortom: het zou zo maar kunnen dat de PH-FRL "over" is.
Ach....een andere optie: dan verkopen ze 'm gewoon weer......
Zal de ANWB de rekening niet gewoon bij RAV Fryslan neerleggen? Dat is immers de partij die, ten onrechte, het werk aan ANWB gegund heeft. Nu blijkt dat zij dat niet hadden mogen doen, lijkt het mij logisch dat de ANWB schadeloos gesteld wordt voor de reeds gedane investeringen.
Met andere woorden, het wordt een heel duur speeltje, die helikopter .....
-
De helikopter die patiënten van de Waddeneilanden naar het academische ziekenhuis (UMCG) in Groningen moet brengen, kan daar niet landen. De heli is te zwaar voor het dak van het ziekenhuis. Het Dagblad van het Noorden schrijft dat patiënten daarom naar Leeuwarden of vliegveld Eelde worden gevlogen en dan met de ambulance naar Groningen worden gebracht.
meer info:
http://nos.nl/artikel/2048461-waddenheli-te-zwaar-voor-dak-ziekenhuis-groniningen.html (http://nos.nl/artikel/2048461-waddenheli-te-zwaar-voor-dak-ziekenhuis-groniningen.html)
Het gaat trouwens om de helicopter van defensie zie ik nu:
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/waddenheli-kan-niet-landen-op-umcg-12809303.html (http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/waddenheli-kan-niet-landen-op-umcg-12809303.html)
-
Nog even terugkomend op die 'overbodige helikopter'. Misschien moet men toch maar eens werk gaan maken van die 5de Lifeliner. Gezien het aantal heftige incidenten de afgelopen maanden in de regio rondom Zwolle is het echt geen overbodige luxe meer.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.zorgatlas.nl%2Fobject_binary%2Fo13182.png&hash=2c964eb4fd5f75568c6e52d05fa0f39f)
-
Nog even terugkomend op die 'overbodige helikopter'. Misschien moet men toch maar eens werk gaan maken van die 5de Lifeliner. Gezien het aantal heftige incidenten de afgelopen maanden in de regio rondom Zwolle is het echt geen overbodige luxe meer.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.zorgatlas.nl%2Fobject_binary%2Fo13182.png&hash=2c964eb4fd5f75568c6e52d05fa0f39f)
Zijstapje: UMCU is geen trauma centrum meer volgens deze kaart?
-
er staan veel trauma centra niet op dit kaartje, Tilburg, Maastricht, Leiden, den Haag
-
Ook de MMT zorg vanuit Duitsland staat niet ingetekend....
-
Ook de MMT zorg vanuit Duitsland staat niet ingetekend....
Jawel, Twente is bijv. een gebied van LFL Rheine. Deze staat er als LFL zelf niet op, maar wel als verzorgingsgebied, getuige ook het groene streepje halverwege Overijssel. Zelfde geldt voor Zuid Limburg.
-
Jawel, Twente is bijv. een gebied van LFL Rheine. Deze staat er als LFL zelf niet op, maar wel als verzorgingsgebied, getuige ook het groene streepje halverwege Overijssel. Zelfde geldt voor Zuid Limburg.
En ITH Christoph Westfalen wordt ook met het groene streepje bedoelt?
-
er staan veel trauma centra niet op dit kaartje, Tilburg, Maastricht, Leiden, den Haag
scherp ;) je hebt gelijk
-
Het kaartje is ook afkomstig uit 2011, bron website Zorgatlas (http://www.zorgatlas.nl/zorg/ziekenhuiszorg/traumazorg/bereikbaarheid-24-7-mmt-zorg-vier-helikopters-2011/). Afkomstig uit een oudere discussie op dit forum.
-
er staan veel trauma centra niet op dit kaartje, Tilburg, Maastricht, Leiden, den Haag
Tilburg is geen MMT locatie meer! Heeft geen team en geen voertuig meer.
-
Tilburg is geen MMT locatie meer! Heeft geen team en geen voertuig meer.
Geen MMT, maar het is nog wel een van de elf traumacentra in het land. Dat staat los van het hebben van een MMT. Het kaartje geeft 4 traumacentra aan en dat zijn er meer.
http://www.tweestedenziekenhuis.nl/poliklinieken-en-spreekuren/traumacentrum/ (http://www.tweestedenziekenhuis.nl/poliklinieken-en-spreekuren/traumacentrum/)
-
Kom op mensen. Het kaartje heet niet "Traumacentra in Nederland" maar "Bereikbaarheid 24/7 MMT-zorg 2011". Dat is heel wat anders.
B.
-
Kom op mensen. Het kaartje heet niet "Traumacentra in Nederland" maar "Bereikbaarheid 24/7 MMT-zorg 2011". Dat is heel wat anders.
B.
er staat toch dat de blauwe "x" een traumacentrum is in de legenda, niet een MMT standplaats. Dan klopt de legenda niet en moet de legenda zeggen de de x een helicopter standplaats is ipv traumacentrum.
-
er staan veel trauma centra niet op dit kaartje, Tilburg, Maastricht, Leiden, den Haag
Klopt, Nederland is opgedeeld in traumaregios en daarboven zijn de 4 HEMS geplaatst.
-
er staat toch dat de blauwe "x" een traumacentrum is in de legenda, niet een MMT standplaats. Dan klopt de legenda niet en moet de legenda zeggen de de x een helicopter standplaats is ipv traumacentrum.
De legenda klopt wel. Overal waar een blauwe X staat kan je een traumacentrum vinden. Er staat nergens dat alle traumacentra ingetekend zijn in deze kaart.
B.
-
De legenda klopt wel. Overal waar een blauwe X staat kan je een traumacentrum vinden. Er staat nergens dat alle traumacentra ingetekend zijn in deze kaart.
B.
Nee de legenda klopt niet. Het zuid-oostelijk kruisje is Vliegbasis Volkel, standplaats voor de lifeliner 3. Dit is geen traumacentrum. Het traumacentrum behorend bij de lifeliner 3 is UMC St. Radboud te Nijmegen.
-
Geen MMT, maar het is nog wel een van de elf traumacentra in het land. Dat staat los van het hebben van een MMT. Het kaartje geeft 4 traumacentra aan en dat zijn er meer.
http://www.tweestedenziekenhuis.nl/poliklinieken-en-spreekuren/traumacentrum/ (http://www.tweestedenziekenhuis.nl/poliklinieken-en-spreekuren/traumacentrum/)
Nou we het er toch over hebben.. Welke traumacentra hebben nog wel een grondgebonden MMT? Naast de 4 die ook over een H-MMT beschikken.
-
Ik vraag me dan ook af op welke manier ze dat MMT hebben. Ik kan me zo voorstellen dat ze geen MMT klaar hebben staan voor directe inzet, maar wel bijvoorbeeld de mensen en middelen voor inzet in 30 minuten voor bijvoorbeeld de GNK-C.
-
Even back on topic:
Defensie blijft patiënten wadden vliegen
http://telegraaf.nl/t/24314150 (http://telegraaf.nl/t/24314150)
-
Waddenheli toch nietnaar Belgisch bedrijf
ROBERT JAN SPEERSTRA (Leeuwarder courant)
LEEUWARDEN
De soap rond de nieuwe Waddenhelikopter gaat een volgende fase in. RAV Fryslân gunt het Belgische bedrijf Heliventure de vervoersvergunning niet.
Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Fryslân heeft de aanbesteding stopgezet. Defensie neemt het patiëntenvervoer nu langer waar, met een zware heli.
Voor het ambulancevervoer van en naar de Waddeneilanden had al lang – per 1 juli – een civiele partij moeten zijn. Die is er echter nog steeds niet. RAV Fryslân heeft een fout gemaakt bij de aanbestedingsprocedure en moest haar huiswerk gedeeltelijk over doen, zo oordeelde de rechter vorige maand.
Volgens de rechter moet RAV Fryslân, de houder van de vervoersvergunning, met het Belgische bedrijf Heliventure in zee gaan in plaats van met de ANWB, die nog geen nachtvluchten kan uitvoeren. Maar de ambulance-organisatie vindt de Belgen „ongeschikt” en heeft de aanbesteding stilgelegd, zo laat RAV-woordvoerder Roel Barkhof weten. Hij wil niet zeggen waarom.
„Wij zijn er niet uitgekomen met de Belgen”, zegt Barkhof. „Dat is alles wat ik nu kan zeggen. Er is momenteel geen aanbesteding meer. Wij overleggen hoe wij verder gaan.”
De RAV hoeft volgens de woordvoerder geen boete te betalen voor het stilleggen van de procedure. „Wij mogen de aanbesteding te allen tijde stopzetten.” Mogelijk komt er een hele nieuwe aanbesteding. „Maar dat is slechts één van de opties. Er zal toch een helikopter moeten komen”, besluit Barkhof.
Advocaat Antoine Broesterhuizen van het Belgische Heliventure is het met Barkhof oneens. „Wij zijn absoluut niet ongeschikt.” Broesterhuizen laat weten dat de RAV nog deze week een dagvaarding van hem kan verwachten. Eind augustus zal er vervolgens weer een zitting zijn, schat de advocaat in.
Broesterhuizen denkt dat de RAV een spel speelt om uiteindelijk toch de ANWB op de eilanden te laten vliegen. „De wet zegt dat de RAV zelf een partij mag kiezen als er zogenaamd geen geschikte inschrijvers zijn. Vanaf het begin was al duidelijk dat de ANWB de vervoerder zou moeten worden.”
Volgens de advocaat van het Belgische bedrijf draait het in de soap momenteel om het type helikopter. „Wij willen met een EC-135 gaan vliegen. Dat is trouwens hetzelfde type als de traumaheli van de ANWB. Volgens de RAV kan daar echter één bemanningslid te weinig in: twee in plaats van drie. Maar volgens ons kunnen er wel drie bemanningsleden in.”
Vanwege de vertraging met de aanbesteding voert Defensie intussen nog steeds het patiëntenvervoer van en naar de eilanden uit. Dit gebeurt met een NH90-helikopter die in Den Helder is gestationeerd. Deze heli maakt echter veel lawaai. Het toestel is bovendien te zwaar voor het helidek van ziekenhuis UMCG in Groningen. Daarom vliegen patiënten in niet-levensbedreigende situaties om via het MCL in Leeuwarden of via vliegveld Eelde. Per ambulance worden zij verder gebracht naar het UMCG.
Minister Jeanine Hennis-Plasschaert heeft toegezegd dat Defensie het ambulancevervoer blijft uitvoeren zolang er nog geen civiele vervoerder is. Vanwege het aanhoudende conflict en de nieuwe dagvaarding waarmee advocaat Broesterhuizen komt, kan deze situatie nog maanden duren.
-
Ik ben benieuwd!
http://www.lc.nl/friesland/waddenheli-soap-geen-rechtszaak-belgen-19033173.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter (http://www.lc.nl/friesland/waddenheli-soap-geen-rechtszaak-belgen-19033173.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter)
-
http://www.helicopterflights.be/helikopter/waddenheli/nl (http://www.helicopterflights.be/helikopter/waddenheli/nl)
-
http://www.helicopterflights.be/helikopter/waddenheli/nl (http://www.helicopterflights.be/helikopter/waddenheli/nl)
"De Waddenheli is geen traumaheli; de patiënten zijn gewoon stabiel"... Dan heb je het niet echt begrepen ben ik bang. Wat een verschrikkelijk slap verhaal.. Kan me indenken dat je met een dergelijke organisatie geen zaken wilt doen.
-
"De Waddenheli is geen traumaheli; de patiënten zijn gewoon stabiel"... Dan heb je het niet echt begrepen ben ik bang. Wat een verschrikkelijk slap verhaal.. Kan me indenken dat je met een dergelijke organisatie geen zaken wilt doen.
Wat is er zo verschrikkelijk slap aan het verhaal? Het is toch geen traumaheli, ze moeten ambulancevervoer per helikopter verzorgen. Als patient niet stabiel is ga je niet vliegen met ambulancepersoneel maar roep je het dichtsbijzijnde MMT op zodat zij het vervoer kunnen verzorgen. Boven de waddenzee is het best lastig voor een MMT arts om even over te stappen vanuit zijn helikopter in de ambulancehelikopter.
-
Wat is er zo verschrikkelijk slap aan het verhaal? Het is toch geen traumaheli, ze moeten ambulancevervoer per helikopter verzorgen. Als patient niet stabiel is ga je niet vliegen met ambulancepersoneel maar roep je het dichtsbijzijnde MMT op zodat zij het vervoer kunnen verzorgen. Boven de waddenzee is het best lastig voor een MMT arts om even over te stappen vanuit zijn helikopter in de ambulancehelikopter.
Uiteraard is het geen traumaheli en zal de ambulancebemanning op indicatie om bijstand van het MMT vragen. Maar om nou als directeur je eerst op te hemelen over een landing op een grasveld bij de kliniek in Leuven en vervolgens te praten over een 'vliegende taxi van a naar b' en de 'ambulanceclub' schiet je m.i. de insteek van ambulancezorg zoals wij dat kennen voorbij.
Waar het om gaat is de toon in het gehele artikel, dit getuigd mijn inziens niet bepaald van een professionele opstelling zoals je dat zou mogen verwachten van een organisatie welke een rol wil spelen binnen de Nederlandse ambulancezorg.
-
Uiteraard is het geen traumaheli en zal de ambulancebemanning op indicatie om bijstand van het MMT vragen. Maar om nou als directeur je eerst op te hemelen over een landing op een grasveld bij de kliniek in Leuven en vervolgens te praten over een 'vliegende taxi van a naar b' en de 'ambulanceclub' schiet je m.i. de insteek van ambulancezorg zoals wij dat kennen voorbij.
Waar het om gaat is de toon in het gehele artikel, dit getuigd mijn inziens niet bepaald van een professionele opstelling zoals je dat zou mogen verwachten van een organisatie welke een rol wil spelen binnen de Nederlandse ambulancezorg.
Dan zal je ook wel problemen hebben met mijn toon omdat ik vervoer van stabiele patienten ook zie als soort liggend taxivervoer. Als je het per helikopter gaat doen is het inderdaad vliegende taxi. Die Belgen zien dat niet zo heel raar maar houden er iets te weinig rekening mee dat Nederlanders de beste ambulancezorg ter wereld hebben waardoor men een realistische kijk op ambulancevervoer snel zal opvatten als denigrerend.
-
Al weer tijdje niks over gehoord maar heeft de overname van RAV Fryslan door UMCG Ambulancezorg gevolgen voor de type keuze heli, daar UMCG al een partner is van de duitse organisatie die ook de PH-FRL leverde.
-
De "nieuwe" aanbesteding loopt, en zal sluiten op 14-03-2016.
Bron: https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/a4f75267b750c1fa4fc004d9be763b4f (https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/a4f75267b750c1fa4fc004d9be763b4f)
-
De "nieuwe" aanbesteding loopt, en zal sluiten op 14-03-2016.
Bron: https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/a4f75267b750c1fa4fc004d9be763b4f (https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/a4f75267b750c1fa4fc004d9be763b4f)
In de aanbesteding staat het volgende stuk tekst;
doel van de aanbesteding is het sluiten van een Overeenkomst voor het beschikbaar stellen, inzetten en onderhouden van een helikopterdienst op de vliegbasis Leeuwarden waardoor 24/7 VFR, IFR en NVIS onder HEMS-condities gevlogen kan en mag worden.
Wat betekenen VFR, IFR en NVIS?
-
VFR: Visual Flight Rules
IFR: Instrument Flight Rules
Bij NVIS moet ik gokken op (bijna) geen zicht dus met beeldversterkers vliegen... (Edit: zie ook http://www.oxleygroup.com/nvis-aircraft-upgrades (http://www.oxleygroup.com/nvis-aircraft-upgrades))
-
VFR: Visual Flight Rules
IFR: Instrument Flight Rules
Bij NVIS moet ik gokken op (bijna) geen zicht dus met beeldversterkers vliegen...
Night Vision?
-
NVIS: Night Vision Imaging System (NVIS) https://www.faa.gov/aircraft/air_cert/design_approvals/rotorcraft/nvis/ (https://www.faa.gov/aircraft/air_cert/design_approvals/rotorcraft/nvis/)
-
Er staat HEMS conditie's....
Voor zover ik weet is dat de internationale benaming voor traumazorg per helicopter toch?
Dan hebben we het dus niet over taxi-vluchten en transportdienst per heli.
-
Update omtrent RAV Friesland Heli:
http://www.omropfryslan.nl/nieuws/637223-heliventure-krijgt-geen-gelijk-klacht-over-aanbesteding#.VzMolhpU0ro.twitter (http://www.omropfryslan.nl/nieuws/637223-heliventure-krijgt-geen-gelijk-klacht-over-aanbesteding#.VzMolhpU0ro.twitter)
What's next?
-
Er staat HEMS conditie's....
Voor zover ik weet is dat de internationale benaming voor traumazorg per helicopter toch?
Dan hebben we het dus niet over taxi-vluchten en transportdienst per heli.
HEMS is niet de internationale benaming voor traumazorg per helicopter maar ambulancezorg per helicopter. Een ander woord voor HEMS is air ambulance.
EMS = Emergency Medical Service = Ambulance Service
HEMS = Helicopter Emergency Medical Service = Air Ambulance Service
-
Update omtrent RAV Friesland Heli:
http://www.omropfryslan.nl/nieuws/637223-heliventure-krijgt-geen-gelijk-klacht-over-aanbesteding#.VzMolhpU0ro.twitter (http://www.omropfryslan.nl/nieuws/637223-heliventure-krijgt-geen-gelijk-klacht-over-aanbesteding#.VzMolhpU0ro.twitter)
What's next?
Tja dat is gewoon zoals die dingen gaan dankzij regels omtrent aanbestedingen etc. Overigens lijkt het misschien een groot gedoe, dankzij dat soort regels en procedures kunnen uiteindelijk juist kosten gespaard worden en de kwaliteit gewaarborgd. Doordat het open en transparant is en niet ergens bij een ambtenaar op kantoor besloten wordt en niemand exact weet wat of hoe.
-
Bron: RTVNH http://www.rtvnh.nl/nieuws/190303/anwb-verzorgt-patintenvervoer-waddeneilanden (http://www.rtvnh.nl/nieuws/190303/anwb-verzorgt-patintenvervoer-waddeneilanden)
TEXEL De ANWB mag de komende vijf jaar het ambulancevervoer door de lucht verzorgen vanaf de Waddeneilanden. Vrijdag ondertekende ANWB Medical Air Assistance, een zelfstandige dochteronderneming van de toeristenbond, een contract met de Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Fryslân.
De ANWB-dochter begint in november met het spoedvervoer van patiënten. Dat gebeurt per traumahelikopter, een Airbus H145 die luchtbasis Leeuwarden als thuishaven heeft.
De aanbesteding voor de ambulancezorg op de wadden verliep niet zonder slag of stoot. Nadat de RAV vorig jaar de helikopterdienst aan de ANWB had gegund, maakte de verliezende partij, het Belgische Heliventure FTO, bezwaar. De ANWB kon niet voldoen aan de eis 24 uur per dag met een eigen toestel te vliegen. De rechter gaf de Belgen gelijk. Er volgde een nieuwe aanbestedingsprocedure die de ANWB dus opnieuw won.
-
Samenwerkingscontract ambulancehelikopter getekend | 19-08-2016
RAV Fryslân heeft de aanbesteding voor het inhuren van een helikopter en bijbehorende piloten officieel gegund aan ANWB Medical Air Assistance (MAA). Op het hoofdkantoor van de ANWB in Den Haag is vanmiddag het benodigde contract getekend. Het gaat om een contract met de duur van vijf jaar.
De samenwerking met ANWB Medical Air Assistance maakt het RAV Fryslân mogelijk om rond november aanstaande te starten met een eigen helikoptervoorziening die patiënten met spoed vanaf de Waddeneilanden naar een ziekenhuis aan de vaste wal kan vervoeren.
De keuze voor MAA heeft te maken met de goede resultaten die zij behaald heeft in het aanbestedingsproces. ANWB Medical Air Assistance is een zelfstandig dochterbedrijf van de Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB. Met meer dan 4.200 inzetten per jaar is zij dé medisch helikopteroperator van Nederland. Naar verwachting gaat het jaarlijks om zo’n 300 vluchten. Uitvalsbasis is Vliegbasis Leeuwarden. Als helikoptertype is gekozen voor de Airbus H 145 (voorheen de EC 145). Ook is er een reservehelikopter, om de continuïteit van ambulancezorg vanaf de Waddeneilanden altijd te waarborgen.
Achtergrondinformatie
Nadat Defensie in 2014 aankondigde in 2015 te stoppen met het patiëntenvervoer vanaf de Waddeneilanden, wordt er vanuit RAV Fryslân (de vergunninghouder voor ambulancezorg in Friesland) gewerkt aan een alternatief: het in de lucht brengen van een eigen ambulancehelikopter. Tot het operationeel zijn van die helikopter, wordt het patiëntenvervoer vanaf de Waddeneilanden tijdelijk verzorgd door de Kustwacht.
Vorig jaar was het nodige te doen rondom de oorspronkelijke aanbesteding. Dit als gevolg van een kort geding door een van de inschrijvers. Die aanbesteding is afgebroken. De rechter stelde RAV Fryslân in het gelijk ten aanzien van het afbreken van die aanbesteding en het opstarten van een nieuwe. Hoewel er rondom het opstarten van de nieuwe aanbesteding nog een hoger beroep loopt, gaf de rechter te kennen dat de nieuwe aanbesteding gewoon doorgang kan vinden. Deze nieuwe aanbesteding is zorgvuldig en soepel verlopen. Tegen de beslissing om aan ANWB Medical Air Assistance te gunnen zijn geen kort gedingen binnengekomen
-
-
-
De PH geregistreerde heli op de achtergrond wordt nummer 2
https://www.youtube.com/watch?v=toaihQuo88s (https://www.youtube.com/watch?v=toaihQuo88s)
-
Nieuwe ambulancehelikopter RAV Fryslân op vliegbasis Leeuwarden
Door Redactie - 27 oktober 2016
(https://www.ambulanceblog.nl/wp-content/uploads/2016/10/RAV-Fryslan-ANWB-MAA-ambulancehelikopter-Bron-ANWB-MAA-27-oktober-2016-640x480.jpg)
De nieuwe ambulancehelikopter van RAV Fryslân/ANWB Medical Air Assistance zal vanavond tussen 19.00 en 20.00 uur landen op vliegbasis Leeuwarden. Op dit moment is hij onderweg vanuit Duitsland en maakt meteen een eerste trainingsvlucht boven Noord-Nederland. Het gaat om een Airbus H 145. Met de nieuwe helikopter neemt RAV Fryslân vanaf woensdag 16 november 2016, 07.00 uur het patiëntenvervoer vanaf de Waddeneilanden over van de Kustwacht. De Kustwacht nam het patiëntenvervoer in augustus 2015 over van Defensie, totdat RAV Fryslân deze taak zou overnemen. Dat is nu bijna zo ver.
Naar verwachting komt volgende week een tweede Airbus H 145 naar Leeuwarden. Deze wordt als back up gebruikt, waardoor de ambulancezorg vanaf de Waddeneilanden via de lucht altijd gewaarborgd is. De eerste helikopter heeft vliegbasis Leeuwarden als thuishaven, de tweede (reserve)helikopter zal in eerste instantie ook op de vliegbasis gestationeerd zijn.
Met beide helikopters worden de komende weken vanaf vliegbasis Leeuwarden de nodige opleidings- en trainingsvluchten gemaakt. De piloten van ANWB Medical Air Assistance kunnen hierdoor het gebied optimaal verkennen. Tegelijkertijd zijn de verpleegkundigen en de navigators van RAV Fryslân in staat om hun training verder voort te zetten. De ambulancehelikopters doen tijdens de trainingsvluchten zowel de Waddeneilanden als de ziekenhuizen in Noord-Nederland die over een helidek beschikken aan.
De voorbereidingen bij RAV Fryslân/ANWB Medical Air Assistance lopen sinds het gunnen van de aanbesteding volledig volgens planning. Bij die aanbesteding is overigens zorgvuldig gekeken naar het geluidsniveau van de te selecteren helikopter. Dit om zoveel mogelijk rekening te houden met eilandbewoners en omwonenden van de vliegbasis en de ziekenhuizen. Het type H 145 is één van de geluidarmste helikopters in zijn soort.
De nieuwe ambulancehelikopter -met serienummer 20063- is in Duitsland aangeschaft en heeft inmiddels de Nederlandse registratie PH-OOP gekregen. Het is de eerste H145 op een Nederlandse registratie. Het call sign is nog niet definitief vastgesteld.
Vanaf medio november wordt allereerst gestart met dagvliegen. Vanaf februari 2017 neemt RAV Fryslân ook de nachtvluchten voor haar rekening. Naar verwachting gaat het jaarlijks om zo’n 300 vluchten.
Binnenkort volgt een item waarin meer wordt ingegaan over de operationele zaken met betrekking tot de ambulancehelikopter.
-
Het callsign waar de heli gisteren mee vloog was MEDIC01.
-
@Naar verwachting komt volgende week een tweede Airbus H 145 naar Leeuwarden. Deze wordt als back up gebruikt, waardoor de ambulancezorg vanaf de Waddeneilanden via de lucht altijd gewaarborgd is. De eerste helikopter heeft vliegbasis Leeuwarden als thuishaven, de tweede (reserve)helikopter zal in eerste instantie ook op de vliegbasis gestationeerd zijn.
Puur voor de ambulancezorg vanaf de Waddeneilanden, is er ook een tweede bemanning voor deze reseve helikopter tbv eventuele gelijktijdige inzetten ?
-
Nieuwe ambulancehelikopter landt vanavond op vliegbasis Leeuwarden
De nieuwe ambulancehelikopter van RAV Fryslân/ANWB Medical Air Assistance zal vanavond tussen 19.00 en 20.00 uur landen op vliegbasis Leeuwarden. Op dit moment is hij onderweg vanuit Duitsland en maakt meteen een eerste trainingsvlucht boven Noord-Nederland. Het gaat om een Airbus H 145. Met de nieuwe helikopter neemt RAV Fryslân vanaf woensdag 16 november 2016, 07.00 uur het patiëntenvervoer vanaf de Waddeneilanden over van de Kustwacht. De Kustwacht nam het patiëntenvervoer in augustus 2015 over van Defensie, totdat RAV Fryslân deze taak zou overnemen. Dat is nu bijna zo ver.
Een video van het vertrek gister in Duitsland:
https://www.youtube.com/watch?v=toaihQuo88s (https://www.youtube.com/watch?v=toaihQuo88s)
Verder valt mij in het filmpje op dat daarnaast ook een nieuwe EC/AB 145 staat met Nederlandse registratie, in de ADAC geel en met ANWB logo. Lijkt mij dat deze die in Groningen staat gaat vervangen. En zal de 135 van Groningen dan de reserve worden van de Waddeneilanden?
-
Weet iemand waar de registratie voor staat? PH-OOP?
Die tweede zou inderdaad een nieuwe traumaheli kunnen zijn, maar waarom de overstap naar een groter model, H135 -> H145 als traumaheli?
En PH-HOW: Hulp OnderWeg?
-
Weet iemand waar de registratie voor staat? PH-OOP?
Die tweede zou inderdaad een nieuwe traumaheli kunnen zijn, maar waarom de overstap naar een groter model, H135 -> H145 als traumaheli?
En PH-HOW: Hulp OnderWeg?
Kan niet meer bewerken.. maar zie nu pas dat PH-OOP ook HOOP spelt. ::)
-
Die tweede zou inderdaad een nieuwe traumaheli kunnen zijn, maar waarom de overstap naar een groter model, H135 -> H145 als traumaheli?
Sietze Kijlstra, voorzitter RAV Fryslân /Kijlstra ambulancegroep & personenvervoer.
-
Ik ken het verschil tussen de trauma- en ambulance- heli. De ambulanceheli heeft dan ook een RAV logo op de zijkant. Maar ik wil vooral weten wat de tweede machine gaat doen. Dus, is de PH-HOW in Duits Christoph- geel met anwb-logo puur een reserveheli voor de ambulancevluchten op de Nederlandse Waddeneilanden? Lijkt me een beetje raar.. Of gaat deze helikopter zowel de Duitse als Nederlandse eilanden bedienen? Of is dit dan toch de nieuwe LL4?
EDIT: lees net dit: http://www.noordernieuws.nl/2016/10/27/nieuwe-ambulance-helikopter-aangekomen-in-nederland/ (http://www.noordernieuws.nl/2016/10/27/nieuwe-ambulance-helikopter-aangekomen-in-nederland/)
Naar verwachting komt volgende week een tweede Airbus H145 naar Leeuwarden. Deze wordt als back-up gebruikt, waardoor de ambulancezorg vanaf de Waddeneilanden, via de lucht, altijd gewaarborgd is.
Maar waarom dan de afwijkende kleur en logo's? Tegelijkertijd back-up ambulanceheli en back-up traumaheli voor de LL4?
-
Tegelijkertijd back-up ambulanceheli en back-up traumaheli voor de LL4?
ja, of andersom. Als er dan toch een nieuwe komt, zou ik de nieuwe kiezen.
-
Geen idee hoe het inhoudelijk zit met de type rating van piloten, maar een piloot kan niet zomaar overstappen van een ec135 in een ec145.
Zelfde als dat de politieheli's compleet andere instrumenten hebben t.o.v de traumaheli's
-
De RAV Friesland en de ANWB zijn twee verschillende organisaties, dus de piloten zullen naar alle waarschijnlijkheid niet in 1 pool zitten. Idem voor kruisbestuiving tussen de traumaheli's en deze air ambulances. Of dat een handige keuze is, is een andere discussie 98uiye
-
De RAV Friesland en de ANWB zijn twee verschillende organisaties, dus de piloten zullen naar alle waarschijnlijkheid niet in 1 pool zitten. Idem voor kruisbestuiving tussen de traumaheli's en deze air ambulances. Of dat een handige keuze is, is een andere discussie 98uiye
ANWB-MAA heeft de gunning verkregen voor de waddenhelikopter. Het is dezelfde organisatie die verantwoordelijk is voor de toestellen en de bemanning van de vier Lifeliners. De vliegers worden derhalve geleverd ook door deze organisatie. Er zijn extra vliegers aangenomen en er heeft een shuffle plaatsgevonden van enkele vliegers binnen het bedrijf. Deze vliegers zullen hun typerating krijgen voor de 145. Voorts zullen deze vliegers ook worden opgeleid om onder IFR condities te kunnen vliegen.
-
Voorts zullen deze vliegers ook worden opgeleid om onder IFR condities te kunnen vliegen.
Zegt het dat de huidige HEMS in Nederland geen IFR gebruikt?
-
Zegt het dat de huidige HEMS in Nederland geen IFR gebruikt?
Dat is correct. We vliegen 's nachts onder VFR condities met NVG en met andere meteorologische limieten dan overdag.
-
Dat is correct. We vliegen 's nachts onder VFR condities met NVG en met andere meteorologische limieten dan overdag.
-
Ze zijn eerder geland, maar wel in de buurt, en met een auto naar plaats incident gebracht
-
De nieuwe waddenheli:
De nieuwe ambulancehelikopter -met serienummer 20063- is in Duitsland aangeschaft en heeft inmiddels de Nederlandse registratie PH-OOP gekregen. Het is de eerste H145 op een Nederlandse registratie. Het call sign is nog niet definitief vastgesteld.
Echt een prachtig toestel om te zien!
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14680600_1500242020003838_3029671300208853708_n.jpg?oh=6d4a8906ba9418420c072b7e2b1b3348&oe=58A4604D)
http://www.umcgambulancezorg.nl/umcgambulancezorg/news/nieuws/news_id,173/nieuwe-ambulancehelikopter-landt-vanavond-op-vliegbasis-leeuwarden (http://www.umcgambulancezorg.nl/umcgambulancezorg/news/nieuws/news_id,173/nieuwe-ambulancehelikopter-landt-vanavond-op-vliegbasis-leeuwarden)
-
-
Die PH-HOW is echt helemaal anders ziet er uit alsof bijgemaakt is voor Europees gebruik. Of goedkoop overgenomen van de ADAC natuurlijk..
-
Die PH-HOW is echt helemaal anders ziet er uit alsof bijgemaakt is voor Europees gebruik. Of goedkoop overgenomen van de ADAC natuurlijk..
PH-OOP is volgens luchtvaartregister eigendom ANWB-MAA
PH-HOW is volgens dat zelfde register eigendom ADAC en in lease bij ANWB-MAA
Dat zal de oorzaak zijn van de verschillende kleurstellingen.
-
Even wat over de nieuwe ambulance helikopters.
PH-OOP Type: AirbusHelD MBB-BK 117 D-2 c/n 20063
PH-HOW Type: AirbusHelD MBB-BK 117 D-2 c/n 20082
beide callsigns zijn definitief toegekend.
Geen idee hoe het inhoudelijk zit met de type rating van piloten, maar een piloot kan niet zomaar overstappen van een ec135 in een ec145.
Zelfde als dat de politieheli's compleet andere instrumenten hebben t.o.v de traumaheli's
Dan moet je niet vergeten dat de traumahelikopters ook nog verschillen van type.
PH-ELP Type: Eurocopt-D EC135 T2 c/n 0370
PH-HVB Type: Eurocopt-D EC135 T2+ c/n 0811
PH-MAA Type: Eurocopt-D EC135 T2+ c/n 0532
PH-MMT Type: Eurocopt-D EC135 P2+ c/n 0871
PH-ULP Eurocopt-D EC135 T2 c/n 0372
Dat betekend ook verschillende typeratings waarbij deze bij de T2 en de T2+ niet veel verschillen.
Dat is correct. We vliegen 's nachts onder VFR condities met NVG en met andere meteorologische limieten dan overdag.
Vanaf 01.07.2016 is bij nachtvluchten een piloot met IFR-certificaat verplicht. Europese regelgeving voor de luchtvaart.
-
Geen idee hoe het inhoudelijk zit met de type rating van piloten, maar een piloot kan niet zomaar overstappen van een ec135 in een ec145.
Zelfde als dat de politieheli's compleet andere instrumenten hebben t.o.v de traumaheli's
Ook dit nog even op gezocht de politiehelikopters zijn van een ander type dus andere typerating. Politiehelikopters zijn van het type: Eurocopt-D EC135 P2+
-
Ook dit nog even op gezocht de politiehelikopters zijn van een ander type dus andere typerating. Politiehelikopters zijn van het type: Eurocopt-D EC135 P2+
Dus van hetzelfde typerating als de PH-MMT.
-
Dus van hetzelfde typerating als de PH-MMT.
Door de ingebouwde instrument specifiek en extra floor window voor hun taak is er een afwijkend typerating.
-
https://www.youtube.com/watch?v=fHDRYr1d5ug (https://www.youtube.com/watch?v=fHDRYr1d5ug)
GPTV
-
Moandeitemoarn is de nije ambulânse-helikopter presintearre op de fleanbasis yn Ljouwert. It is de earste fan syn soart yn Nederlân. It grutte ferskil mei de traumahelikopters is dat dizze der folslein op rjochte is om pasjinten te fersoargjen by it ferfier nei it sikehûs ta.lees verder (http://www.omropfryslan.nl/nijs/680913-nije-ambulanse-helikopter-presintearre-yn-ljouwert)
-
En voor degenen die het Fries niet zo machtig zijn; http://www.omropfryslan.nl/nieuws/680917-nieuwe-ambu-heli-leeuwarden-gepresenteerd (http://www.omropfryslan.nl/nieuws/680917-nieuwe-ambu-heli-leeuwarden-gepresenteerd)
-
Gelet op de uitgebreidere mogelijkheden nieuwe ambulance helikopters wat worden de criteria mbt de keuze tussen deze nieuwe helikopters,het gewonden/ziekenvervoer per KNRM en het oversteken van de ambulance met de veerboot.
-
-
https://www.youtube.com/watch?v=HN-7lTx1F3g (https://www.youtube.com/watch?v=HN-7lTx1F3g)
Omrop Fryslân
-
https://www.youtube.com/watch?v=Fu7TPbyE9Cc (https://www.youtube.com/watch?v=Fu7TPbyE9Cc)
Nick den Boer
-
https://www.youtube.com/watch?v=KkDDaMP4_qs (https://www.youtube.com/watch?v=KkDDaMP4_qs)
Korrie112
-
Waar op Leeuwarden hebben ze hun basis in de oude 303 squadron gebouwen/hangaar?
-
Waar op Leeuwarden hebben ze hun basis in de oude 303 squadron gebouwen/hangaar?
Het MMT complex?
-
Is dit een nieuw complex of zijn bestaande faceliteiten gebruikt ivm kosten?
-
Het MMT complex?
MMT zit toch niet op vliegbasis Leeuwarden?
Ik dacht dat ze altijd op dak van academisch Groningen zaten en sinds kort samen met de ambulancebus op vliegveld Eelde/Groningen.
-
Klopt inderdaad Oma O0 O0
De enige overeenkomst die er is tussen de ambulancehelikopter en MMT is dat ze kunnen vliegen maar verder houdt het ook echt op.
-
Is dit een nieuw complex of zijn bestaande faceliteiten gebruikt ivm kosten?
Een bestaande faceliteit dat enkele jaren geleden is opgeknapt en aangepast.
MMT zit toch niet op vliegbasis Leeuwarden?
Ik dacht dat ze altijd op dak van academisch Groningen zaten en sinds kort samen met de ambulancebus op vliegveld Eelde/Groningen.
Het is nog maar sinds enkele weken dat het MMT van vliegbasis Leeuwarden naar Eelde is verhuisd. Ze stonden wel vaak op het UMCG maar vlogen ook heel vaak van hun onderhouds basis op vliegbasis Leeuwarden.
Klopt inderdaad Oma O0 O0
De enige overeenkomst die er is tussen de ambulancehelikopter en MMT is dat ze kunnen vliegen maar verder houdt het ook echt op.
Dat ze kunnen vliegen de enigste buiten dat ze van de zelfde organisatie zijn ANWB-MAA.
-
Het is nog maar sinds enkele weken dat het MMT van vliegbasis Leeuwarden naar Eelde is verhuisd. Ze stonden wel vaak op het UMCG maar vlogen ook heel vaak van hun onderhouds basis op vliegbasis Leeuwarden.
Om fouten te voorkomen: het MMT is nooit in Leeuwarden gestationeerd geweest, tot voor kort altijd op het dak van het UMCG in Groningen. Recentelijk is het MMT verhuist naar Eelde. Wat wel tientallen jaren op Leeuwarden is geweest is de SAR, de reddingshelikopter van de Luchtmacht, die ook voor patiëntenvervoer werd gebruikt. De SAR zoals op Leeuwarden is nu opgeheven.
-
Een bestaande faceliteit dat enkele jaren geleden is opgeknapt en aangepast.
Het is nog maar sinds enkele weken dat het MMT van vliegbasis Leeuwarden naar Eelde is verhuisd. Ze stonden wel vaak op het UMCG maar vlogen ook heel vaak van hun onderhouds basis op vliegbasis Leeuwarden.
Dat ze kunnen vliegen de enigste buiten dat ze van de zelfde organisatie zijn ANWB-MAA.
Het MMT Noord-Nederland heeft geen basis gehad op vliegbasis Leeuwarden (anders dan voor bij tanken), het MMT kwam voorheen altijd vanaf het UMCG dak, onlangs zijn ze verhuis naar vliegveld Eelde. Onderhoud voor de MMT heli's wordt overigens centraal geregeld. Daarom is er ook een 5e MMT heli.
Het is zoals HJ94 hierboven ook schrijft, de SAR heli heeft op VB Leeuwarden gestaan, incl, het onderhoud. Maar goed, SAR is geen MMT....
-
...De SAR zoals op Leeuwarden is nu opgeheven.
Is dat zo? De SAR van de Klu was van oorsprong bedoeld voor redding van vliegers uit de Noordzee en Waddenzee. Dat ze ook civiele taken verrichtten voor de waddeneilanden was mooi meegenomen.
-
Is dat zo? De SAR van de Klu was van oorsprong bedoeld voor redding van vliegers uit de Noordzee en Waddenzee. Dat ze ook civiele taken verrichtten voor de waddeneilanden was mooi meegenomen.
Wie vliegt er dan op offshore (booreilanden, enz) in Noordzee en/of Waddenzee (als daar booreilanden mogen staan van Greenpeace)
-
Wie vliegt er dan op offshore (booreilanden, enz) in Noordzee en/of Waddenzee (als daar booreilanden mogen staan van Greenpeace)
CHC Helicopters vanaf De Kooy met een AugustaWestland AW139.
-
Wie vliegt er dan op offshore (booreilanden, enz) in Noordzee en/of Waddenzee (als daar booreilanden mogen staan van Greenpeace)
Bij een medische noodsituatie is dat volgens mij de kustwacht die het uitbesteed hebben aan een particuliere partij.
-
Wie vliegt er dan op offshore (booreilanden, enz) in Noordzee en/of Waddenzee (als daar booreilanden mogen staan van Greenpeace)
De commerciële partij NHV die met 2 helikopters (Den Helder & Rotterdam) de nautische SAR taken uitvoert in opdracht van de Nederlandse Kustwacht. Zij hebben de afgelopen periode tevens het patiëntenvervoer vanaf de waddeneilanden waargenomen tot dat de RAV helikopter operationeel was. Hoe de militaire SAR taak geregeld is durf ik niet te zeggen, het is wel feit dat het 303 squadron van de Klu niet meer bestaat en de NH90 vanaf de Kooy (nog) geen operationele SAR capaciteit heeft.
-
CHC Helicopters vanaf De Kooy met een AugustaWestland AW139.
CHC helikopters is één van de partijen die commerciële vluchten uitvoert naar offshore installaties, zij hebben geen operationele rol binnen de kustwacht. Het kan zo zijn dat een medevac wordt uitgevoerd door een commerciële partij, dat is afhankelijk van de urgentie en wordt bepaald door de betrokken medische professionals.
-
Het MMT Noord-Nederland heeft geen basis gehad op vliegbasis Leeuwarden (anders dan voor bij tanken), het MMT kwam voorheen altijd vanaf het UMCG dak, onlangs zijn ze verhuis naar vliegveld Eelde. Onderhoud voor de MMT heli's wordt overigens centraal geregeld. Daarom is er ook een 5e MMT heli.
Het is zoals HJ94 hierboven ook schrijft, de SAR heli heeft op VB Leeuwarden gestaan, incl, het onderhoud. Maar goed, SAR is geen MMT....
Het dagelijks klein onderhoud werd gedaan op vliegbasis Leeuwarden omdat daar net als bij het tanken geaard moet worden. Het aarden kan en kon niet op het dak van het UMCG daarom werd er geregeld naar Leeuwarden gevlogen. Voor het groot onderhoud waarvoor een helikopter uit elkaar gehaald wordt gebeurd centraal in Duitsland, maar het klein onderhoud door de bemanning zelf.
-
https://www.youtube.com/watch?v=MgPj4AQBUkY (https://www.youtube.com/watch?v=MgPj4AQBUkY)
Postema Media
-
Is dit een nieuw complex of zijn bestaande faceliteiten gebruikt ivm kosten?
de waddenhelikopter staat in het oude pand van de Sar, hier zijn een aantal ruimtes gemaakt (kantoorruimte en slaapkamers) voor de bemanningsleden. De reserve heli (PH-HOW) staat als het goed is hier ook maar die gaat mogelijk richting lelystad.
Bij een medische noodsituatie is dat volgens mij de kustwacht die het uitbesteed hebben aan een particuliere partij.
klopt, NHV helikopters heeft de Civiele sar taken op zich genomen, dit betekend dus dat als er een schip in nood is hun gealarmeerd worden. ik weet overigens niet zeker of hun ook de militaire tak ondersteunen omdat die inmiddels de NH90 hebben gekregen.
en om het nog maar verwarrender te maken:
Vroeger:
- G-JSAR (Bristow helicopters) sar taken vanaf De Kooy -> na zijn crash vervangen door de MU (Mike Uniform van Bristow helicopters)
- Ab412 (NL Luchtmacht) sar taken en patientenvervoer vanaf Leeuwarden
- Lynx (NL Luchtmacht) sar taken vanaf de kooy
- PH-MMT (ANWB MAA) traumateam vervoer op de eilanden en boven vaste land.
Nu:
- NHV (noordzee helikopters vlaanderen) sar taken vanaf de maasvlakte en de Kooy met de dauphin helicopters. Tot minimaal feb/maart 2017 ook patientenvervoer in de nacht. Tevens bedienen hun ook de booreilanden
- PH-OOP (ANWB MAA) patientenvervoer vanaf de eilanden en mogelijk ook vanaf vaste land.
- PH-MMT (ANWB MAA) traumateam vervoer op de eilanden en boven vaste land.
- NH90 (NL Luchtmacht) kan ook SAR taken aan, of ze dit op dit moment doen is mij niet geheel bekend. Klopt inderdaad Oma O0 O0
De enige overeenkomst die er is tussen de ambulancehelikopter en MMT is dat ze kunnen vliegen maar verder houdt het ook echt op.
klopt, een aantal mede journalisten stelde ook de vraag tijdens de bijeenkomst "vervangt deze heli de lifeliner?" Nee, de lifeliner is speciaal voor het vervoer van het mobiel medisch team, het kan dus voorkomen (zoals een paar weken geleden al gebeurde) dat er voor 1 inzet, 2 heli's op het eiland waren. (1x Lifeliner en 1x Ambulance heli)
de ANWB MAA wil overigens misschien ILS installaties plaatsen op de eilanden zodat ze ook op instrumenten kunnen vliegen. Deze heli kan dat namelijk in tegenstelling tot de lifeliners.
Wat ik overigens veel hoor is dat ze de PH-OOP of HOW ook gaan inzetten als v.v. van de lifeliner als die weg zijn voor onderhoud o.i.d. Dit is niet het geval. De ANWB-MAA heeft een reserve heli op lelystad staan. (EC135). Deze heli is namelijk een stuk groter dan de lifeliner
(klein detail, de wadden heli heeft hoist voorbereidingspunten, dus als ze willen kunnen ze er zo een hoist op zetten)
Het dagelijks klein onderhoud werd gedaan op vliegbasis Leeuwarden omdat daar net als bij het tanken geaard moet worden. Het aarden kan en kon niet op het dak van het UMCG daarom werd er geregeld naar Leeuwarden gevlogen. Voor het groot onderhoud waarvoor een helikopter uit elkaar gehaald wordt gebeurd centraal in Duitsland, maar het klein onderhoud door de bemanning zelf.
Dit heb ik nog nooit gehoord, bij mijn weten vindt al het (klein) onderhoud van de toestellen van ANWB-MAA plaats op lelystad. Mogelijk dat ze wel eens gebruik hebben gemaakt van de X-servicing op Leeuwarden. Voor het grote onderhoud gaan ze inderdaad richting Bonn.
-
In hoeverre zijn vluchten van de ambulance helikopter naar de eilanden eigenlijk planbaar?
Heeft de helikopter ook onderscheid in A1, A2 en B vluchten?
De eilanden hebben eigen ambulances, wanneer het nodig is kan er een MMT ingevlogen worden voor specialistische hulp. In A1 gevallen is er dus op de eilanden in principe net zo snel een ambulance en eventueel een MMT als op het vaste land. De ambulance helikopter heeft dan primair een vervoerstaak. Kan dat dan met A2?
-
In onderstaande link een mooie 3d-tour van de ambulancehelikopter.
http://www.rav-fryslan.nl/patientenvervoer-vanaf-de-waddeneilanden
-
https://twitter.com/SanderKaaij/status/1414329999658831878?s=20
-
https://twitter.com/UMCG_Ambulance/status/1466380384292245505?s=20