1200594 | BRW Midden- en West-Brabant (Havenschap Moerdijk) | |
1201080 | BRW Midden- en West-Brabant (Moerdijk Haven) (BvD) | |
1201088 | BRW Midden- en West-Brabant (Moerdijk Haven) (Kazernealarm) | |
1201970 | BRW Midden- en West-Brabant (Moerdijk Haven) (Lichtkrant) | |
1201081 | BRW Midden- en West-Brabant (Moerdijk Haven) (TS 2231) |
Ik verwacht geen duidend antwoordt, maar wil mijn verbazing wel even delen:p2kflex
1200594 BRW Midden- en West-Brabant (Havenschap Moerdijk) 1201080 BRW Midden- en West-Brabant (Moerdijk Haven) (BvD) 1201088 BRW Midden- en West-Brabant (Moerdijk Haven) (Kazernealarm) 1201970 BRW Midden- en West-Brabant (Moerdijk Haven) (Lichtkrant) 1201081 BRW Midden- en West-Brabant (Moerdijk Haven) (TS 2231)
Waarom rukt een gespecialiseerde industrie beroepsploeg uit voor een dier in de problemen (die toevallig op industrie gebied is, post Klundert is dichterbij maar heeft natuurlijk een langere opkomst-tijd), terwijl deze op is gericht voor het industriegebied Moerdijk na de brand bij Chemie-Pack. Als er niks is ben je zo weg, dat begrijp ik goed, maar je zou t dier maar half op de kant hebben en dr staat daadwerkelijk ineens iets in de fik.. dan heb je wat uit te leggen lijkt mij? (terug in b.v. het water gooien is ook zo iets..)
Klopt, het is alleen geen bedrijfsbrandweer ofzo, maar gewoon een 'normale' brandweerpost, die op het haventerrein zit. En waar ligt dan de grens? Ook maar niet op OMS'jes rijden, omdat er dan brand uit zou kunnen breken ergens anders op het terrein? O0
Klopt, wel een brandweerpost met als specialisatie industriele brandbestrijding en dekking van het industrieterein. OMS is in feite een brandmelding, dus dat is gewoon nodig, overige prio 1 meldingen zijn volkomen terecht en die worden ook vaak gereden. Echter vond ik dit zo'n half half melding.Dus...Die post ook maar niet uit laten rukken voor een ongeval met beknelling? Als er een post is gevestigd op een bedrijventerrein ivm de vele zware industrie houdt het niet in dat die zich enkel richten op de industrie.
Klopt, wel een brandweerpost met als specialisatie industriele brandbestrijding en dekking van het industrieterein. OMS is in feite een brandmelding, dus dat is gewoon nodig, overige prio 1 meldingen zijn volkomen terecht en die worden ook vaak gereden. Echter vond ik dit zo'n half half melding.Ik kan me de verbazing van Spartan wel enigszins voorstellen. Post Moerdijk haven is een post die voor ongeveer de helft gefinancierd wordt door het bedrijfsleven zelf. In een oud nieuwsbericht uit 2012 vond ik deze cijfers (weet niet hoe actueel deze nog zijn, maar het geeft een indicatie).
Vanuit de kazerne wordt zowel overheids-brandweerzorg als bedrijfsbrandweerzorg geleverd. Met de komst van een kazerne op het industrieterrein komt de gemeente Moerdijk tegemoet aan het advies dat naar aanleiding van de brand bij Chemie-Pack door de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid is uitgebracht. Het stelt de gemeente in staat om aan de opkomsttijden te voldoen voor het leveren van brandweerzorg op het industrieterrein.
Ik weet toevallig dat de bedrijfsnoodplannen van een aantal bedrijven daar er ook op afgestemd zijn dat er een gespecialiseerde beroepsbrandweerploeg binnen maximaal 6 minuten ter plaatse is.
Wanneer er nu een calamiteit is bij één van die bedrijven en de 'gespecialiseerde brandweerploeg' staat bij een melding van een dier in problemen waar ze niet meteen weg kunnen, waardoor er een 'dorpsbrandweer' geallarmeerd moet worden met een langere opkomst- en aanrijtijd, gaan er achteraf wel vragen gesteld worden denk ik.
Alles valt en staat bij de priostelling van een uitruk. Een dier in nood is vrijwel altijd een prio 2 klus, een lagere prio dan bv een OMS alarm of een daadwerkelijke brandmelding. Dat zijn altijd prio1 klussen. Mocht er dus tijdens de inzet voor dier in nood een brandmelding bij 1 van de bedrijven zich voor doen zal die brandmelding ten alle tijden voor gaan. En dan zal dat dier in nood ook even moeten wachten op een andere brandweerpost.Dat een prio 1 melding voor gaat op een prio 2 melding van een dier in problemen snap ik. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat er geen scenario's te bedenken zijn waarbij je niet binnen enkele minuten weg bent van het dier in problemen in het geval er een prio 1 melding binnen komt. Maar ik ben dan ook niet werkzaam binnen de brandweer, dus als ik mis zit daarmee moet je het zeggen ;)
En laten we wel wezen. Als post Moerdijk-Haven nu een drukke post zou zijn, zou je een punt hebben. Maar die melding dier in nood was voor gisteren de enige melding. ::)
Wanneer er nu een calamiteit is bij één van die bedrijven en de 'gespecialiseerde brandweerploeg' staat bij een melding van een dier in problemen waar ze niet meteen weg kunnen, waardoor er een 'dorpsbrandweer' geallarmeerd moet worden met een langere opkomst- en aanrijtijd, gaan er achteraf wel vragen gesteld worden denk ik.
Nu weet ik niet hoeveel voertuigen er op deze post staan. Maar als daar maar 1 TS staat loop je altijd het gevaar dat de TS al bij een incident staat, er bij een gelijktijdig ander incident de brandweer van verder moet komen. Dat is niet anders dan de brandweerzorg in elke andere gemeente. Je kunt nu eenmaal niet alles afdekken.1x TS, 1x SB, 1x HW en nog wat losse dienstbussen.
vwb luke, volgens mij betalen die bedrijven er al 800.000 euro voor, zou toch genoeg zijn denk ik om de zorg te verzorgen?
Ik citeerde eerder al het bericht van de gemeente Moerdijk. En daar staat duidelijk omschreven dat de post ook de andere klussen verzorgt op dat bedrijventerrein, dus ook zoals in dit geval een dier in nood. Dus wat is het probleem? Het is zelfs vastgelegd.
Zowel de veiligheidsregio als de bedrijven op het terrein hebben belang bij deze post. Tot voor 5 januari 2011 14:30uur ging het ook goed met de opkomst van een iets verder liggende brandweerpost. Nu is de brand bij Chemie-pack gebruikt om deze post neer te kunnen zetten. Nou, perfect dekking is dus in deze hoek optimaal. En mocht het zo zijn dat tijdens de inzet van een dier in nood een dringender klus komt zoals een brandmelding, zal niemand gek opkijken dat dat dier het dan maar even zelf uit moet zoeken. Klus afbreken en door naar de spoedklus.
Staat deze post bij een ongeval met beknelling kunnen ze zeer zeker niet weg, en moet de hulp ook van verder komen. ::)
Brandweerkazerne Industrieterrein Moerdijk
Verwerving en verbouwing van de Plaza 21 op het industrieterrein Moerdijk tot brandweerkazerne, teneinde vanaf 1 januari 2013 te kunnen voldoen aan de wettelijke verplichtingen aangaande overheidsbrandweerzorg op het industrieterrein, alsmede bedrijfsbrandweerzorg te kunnen leveren aan de BRZO-bedrijven op het terrein. De brandweerkazerne komt voort uit een samenwerkingsverband tussen de gemeente Moerdijk, de veiligheidsregio Midden- en West-Brabant, het Havenschap Moerdijk en de BRZO-bedrijven op het zeehaven- en industrieterrein Moerdijk. Vanuit de kazerne wordt zowel overheids-brandweerzorg als bedrijfsbrandweerzorg geleverd. Met de komst van een kazerne op het industrieterrein komt de gemeente Moerdijk tegemoet aan het advies dat naar aanleiding van de brand bij Chemie-Pack door de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid is uitgebracht. Het stelt de gemeente in staat om aan de opkomsttijden te voldoen voor het leveren van brandweerzorg op het industrieterrein.
De klant heeft recht op de snelst mogelijk hulp, en daar is in dit verhaal terdege rekening mee gehouden. Het zou bezopen zijn als iemand bekneld zit in zijn auto langer moet wachten op een post die van verder moet komen, terwijl er een post zoals Moerdijk-haven zo ongeveer om de hoek zit. En daar binnen een paar minuten kan zijn.
Is nu in ene alles anders geworden na Chemie-pack, en een Shell? Is het nu in ene een erg gevaarlijk gebied? Zoals je zelf al zegt, als er niks was gebeurd had deze post naar alle waarschijnlijkheid er geen eens gekomen, en had er niemand moeilijk over gedaan. Nu staat die post er wel. Dat is mooi, moet je er ook gewoon gebruik van maken zoals je van elke andere post gebruik maakt. ;)
Je zit in één van de grootste risicogebieden van Nederland, dat is de laatste jaren meermaals bewezen. De bescherming is al minimaal met één brandweerpost. Als, en die kans is natuurlijk klein, er straks een "Moerdijk III" plaatsvindt terwijl de SB op de snelweg staat zal het onderzoeksraad daar vast wat van vinden...
Nogmaals: die post had er zeer waarschijnlijk niet gestaan als er geen plasje was gaan branden bij een bedrijf daar. Dat de gemeente meebetaalt en dus ook wat "opbrengsten" wil zien snap ik. Ik kan er wel inkomen dat de TS voor andere klussen wordt ingezet, dat gebeurt op Schiphol ook. Er staat echter een schuimblusvoertuig juist om escalaties zoals die bij Chemie Pack te voorkomen (niet dat ik zeg dat bij aanwezigheid van een SB die brand beheersbaar was gebleven) en die wordt ook gewoon meegestuurd naar autobranden op de snelweg en dergelijke.
Je zit in één van de grootste risicogebieden van Nederland, dat is de laatste jaren meermaals bewezen. De bescherming is al minimaal met één brandweerpost. Als, en die kans is natuurlijk klein, er straks een "Moerdijk III" plaatsvindt terwijl de SB op de snelweg staat zal het onderzoeksraad daar vast wat van vinden...
Ik weet toevallig dat de bedrijfsnoodplannen van een aantal bedrijven daar er ook op afgestemd zijn dat er een gespecialiseerde beroepsbrandweerploeg binnen maximaal 6 minuten ter plaatse is.
Ik ga er vanuit dat de voertuigen van Moerdijk Haven gewoon in de KVT staan en ook als zodanig gealarmeerd worden.
Weet jij wat jij schrijft heel zeker!?!? Tegenwoordig, tenminste in mijn regio, worden er geen keiharde garanties gegeven wat opkomsttijden en deze worden zeker niet in bedrijfsnoodplannen, ontruimingsplannen en dergelijke opgenomen! Een bedrijf moet gewoon zelfredzaam zijn en onder andere voldoen aan het Bouwbesluit 2012 en milieuregelgeving. Zij zijn dus zelf verantwoordelijk voor hun eigen brandveiligheid en kunnen hierbij niet leunen op de (overheids) brandweer. De brandweer is er alleen nog maar voor het restrisico.
In onze regio bestonden dit soort afspraken helaas ook met bedrijven, er waren zelfs voertuigen bekostigd door bedrijven. Na de regionalisering zijn we al dit soort afspraken aan het wijzigen zodat er geen verantwoordelijkheid meer bij de brandweer ligt.