Hulpverleningsforum

Overige hulpdiensten => Reddingsbrigade/KNRM/Kustwacht => Topic gestart door: K.N.R.Mark. op 15 november 2005, 22:15:59

Titel: Kustwacht in keuze-menu 112.
Bericht door: K.N.R.Mark. op 15 november 2005, 22:15:59
Het lijkt mij handig om de kustwacht ook in het keuze-menu van de 112 centrales op te nemen. Dat we in de toekomst horen als we zowel vast of mobiel bellen naar 112: Wilt u politie, brandweer, ambulance of kustwacht spreken? In bijvoorbeeld Engeland maakt men hier ook gebruik van. De meldingen komen dan direct bij de kustwacht binnen. Deze neemt dan direct actie en is ook gelijk op de hoogte. In de toekomst kan de kustwacht ook nog rechtstreeks alarmeren, dit kan dus allemaal razendsnel gaan. Hier kunnen mensenlevens mee gered worden.

Groeten Mark. ;)
Titel: Re: Kustwacht in keuze-menu 112.
Bericht door: Annemiek op 15 november 2005, 22:17:47
Vind ik wel een goeie,maar of het gerealiseerd kan en zal worden...
Titel: Re: Kustwacht in keuze-menu 112.
Bericht door: Lars Carree op 15 november 2005, 22:32:40
Zoveel kustwacht meldingen komen niet binnen op de 112 centrales in nederland
Titel: Re: Kustwacht in keuze-menu 112.
Bericht door: Annemiek op 15 november 2005, 22:38:07
Zoveel kustwacht meldingen komen niet binnen op de 112 centrales in nederland

Direct doorschakelen moet niks met het aantal meldingen te maken kunnen hebben...
Titel: Re: Kustwacht in keuze-menu 112.
Bericht door: KNRM-veere op 15 november 2005, 22:39:48
Direct doorschakelen moet niks met het aantal meldingen te maken kunnen hebben...

Ben ik het idd mee eens!  :)
Titel: Re: Kustwacht in keuze-menu 112.
Bericht door: Henk op 15 november 2005, 23:55:43
Ben ik het idd mee eens!  :)

Nou ik dus niet. De kustwacht heeft zelf aangegeven niet voldoende capaciteit te hebben voor het aannemen van nood-telefoontjes op het moment van stront aan de knikker. 9 lijnen en 2 telefonisten in het weekend gaan het niet aankunnen als iedereen op het water met een probleem via 112 doorgeschakeld gaat worden naar de kustwacht. Ik heb dit voorgelegd op het moment dat wij een folder wilden ontwikkelen voor de watersport. Het eigen noodnummer wil de kustwacht ook niet grootschalig promoten om dezelfde reden.
Zelf vind ik ook dat eerst het capaciteit probleem moet worden opgelost voor je promoot masaal de kustwacht te bellen. Onderschat niet wat er gebeurd als het op een zondagmiddag ineens gaat stormen. Ook dan moet je alle telefoontjes van heel Nederland kunnen beantwoorden.

Maar het idee is goed.

Henk
Titel: Re: Kustwacht in keuze-menu 112.
Bericht door: 9910001 op 16 november 2005, 08:37:27
Volgens mij wordt je vanuit driebergen al doorgeschakeld naar de kustwacht als je met je mobiel naar de kustwacht belt, verder kan je het ook via een 112 centrale spelen zolang er maar duidelijke afaspraken zijn. De grens tussen land en water geven veel stof tot discussie maar er wordt wel steeds meer aan gewerkt door middel van oefeningen.

9910001
Titel: Re: Kustwacht in keuze-menu 112.
Bericht door: Peter71 op 16 november 2005, 21:59:37
Volgens mij wordt je vanuit driebergen al doorgeschakeld naar de kustwacht als je met je mobiel naar de kustwacht belt, verder kan je het ook via een 112 centrale spelen zolang er maar duidelijke afaspraken zijn. De grens tussen land en water geven veel stof tot discussie maar er wordt wel steeds meer aan gewerkt door middel van oefeningen.

9910001
Ik vrees dat als je nu telefonisch bij een 112centrale gaat vragen om de kustwacht,dat je een heleboel vragen terug gaat krijgen :-X
Titel: Re: Kustwacht in keuze-menu 112.
Bericht door: Koen Wiegman op 16 november 2005, 22:12:40
Citaat
Zoveel kustwacht meldingen komen niet binnen op de 112 centrales in nederland

Waar, wel worden het er steeds meer.

Ook vanaf het strand zullen er steeds meer mensen 112 gaan bellen.
En als er via 112 een melding bij een meldkamer binnenkomt dan wordt dat zeer serieus verwerkt. Het lijkt erop serieuzer dan meldingen die via andere kanalen binnenkomen. Weet iemand hier een verklaring voor?
Titel: Re: Kustwacht in keuze-menu 112.
Bericht door: Henk op 16 november 2005, 23:50:11
Ik kan alleen gokken: de 0900 8844 meldingen komen binnen op een callcenter en daar komen ook de telefoontjes binnen over hondepoep en vragen over parkeeroverlast. Om dat te splitsen vraagt enig scheidend vermogen en ervaring die daar niet altijd voor handen is. Na drie keer je verhaal kom je uiteindelijk op de meldkamer over een gewone lijn. Bij een 112 melding krijgt je melding een "rode telefoon" areool, de zg "112 melding", wat precies dezelfde soort melding kan zijn als die langs een andere weg komt, maar meer aandacht krijgt door het 112 gehalte.

Nog een voorbeeld: kijk eens hoe het KWC een melding over een vastgelopen boot behandeld waarvoor iemand de kustwacht heeft ingeschakeld. Een heleboel poeha, wat is uw eta en krijg ik snel een sitrap terwijl een eigen (bij je eigen post bedoel ik) -soort gelijke- melding afgedaan wordt met "succes!"  en de bijzonderheden ineens niet interessant meer zijn.

Ik heb de indruk dat dit wel zo gaat in de praktijk, dus je indruk is mi terecht Koen...

Henk
Titel: Re: Kustwacht in keuze-menu 112.
Bericht door: 9910001 op 17 november 2005, 00:07:43
Als post lijken mij die zaken ook intressant, maar als je in een bekent gebied zit dan kan je dat beter inschatten. Ook zaken als een sitrep heb jem inder nodig als je de mensen goed kent aan de andere kant van de lijn.

9910001
Titel: Re: Kustwacht in keuze-menu 112.
Bericht door: uitkijk op 17 november 2005, 01:43:26
Zover mij bekend worden er regelmatig telefoontjes vanuit Driebergen doorgeschakeld naar het JRCC, (alleen de spraak en niet de nummerherkenning). Vergeet ook niet dat bij vele "natte" zaken mogelijk ook rood wit blauw nodig is, dus lekker bij de alarmcentrales laten.

Kees   8)
Titel: Re: Kustwacht in keuze-menu 112.
Bericht door: K.N.R.Mark. op 18 november 2005, 10:08:50
De beller moet direct doorgeschakeld kunnen worden. Het tijdstip tussen melding en alarmering is gewoon veel te lang. Je ziet het vaak bij surfers voor wij ter plaatse zijn, zijn zij al op de kant. Nu met deze watertemperaturen had het ook fataal kunnen zijn.

Groeten Mark. ;)
Titel: Re: Kustwacht in keuze-menu 112.
Bericht door: uitkijk op 18 november 2005, 11:01:37
Zoals gezegd beller wordt doorgeschakeld, waar is de tijdwinst te behalen en is die significant voor het hulpverleningsproces? Als iedere melder een correct sitrep met exacte GPS locatie zou geven, zou dat schelen maar zo werkt het helaas niet.

Kees  8)
Titel: Re: Kustwacht in keuze-menu 112.
Bericht door: bAdemArk op 18 november 2005, 11:43:10
Ik heb begrepen dat de "GSM-centralist" in 3bergen bij een melding (vanaf het strand) de keuze heeft tussen

Als dan reddingsbrigade en/of ambulance nodig is, en de actie loopt via de kustwacht, dan gaat er m.i. ook veel tijd verloren.

bAdemArk
Titel: Re: Kustwacht in keuze-menu 112.
Bericht door: Rescue Ranger op 20 november 2005, 12:18:16
Dillema van bijna alle meldingen is de lokatie. Mensen en passanten die een melding doen, zeker op stranden, bankengebied, plassen en meren, weten hun lokatie niet juist te omschrijven. Hierdoor kan juist de regionale bekendheid van de regionale centralisten van essentieel belang zijn. Meldingen met een lokatie die moeilijk vast te leggen is, gaat men omschrijven wat men in de omgeving ziet. Maar voor de meldingen met een overduidelijk waterkenmerk, bijvoorbeeld 10 mijl ten NW van IJmuiden, of ter hoogte van de Ketelbrug, dat soort lokaties moet doorgegeven worden naar de Kustwacht. Maar ook hier kan de regionale centralist een meerwaarde hebben.

RR (die al eens bij een pz te Bloemendaal heeft gestaan, terwijl PZ Bloemendaal te 's Gravenhage bedoeld werd)
Titel: Re: Kustwacht in keuze-menu 112.
Bericht door: Maarten op 20 november 2005, 15:01:24
Als je de kustwacht ook laat beschikken over GMS is het probleem van bij wie de info komt voor een deel opgelost denk ik. Het maakt niet uit wie de info binnen krijgt, het wordt bij de betreffende melding getikt en iedereen is op de hoogte. Kustwacht en RAC zullen dan nog wel moeten overleggen wie de actie gaat coordineren.
Titel: Re: Kustwacht in keuze-menu 112.
Bericht door: vistuig op 20 november 2005, 16:07:22
Ze gaan bij de GMC zhz nu ook eindelijk de waterwegen in het GMS invoeren. Voorheen werd een melding altijd aan een straat gekoppeld die in de buurt lag. Dus hopelijk is de locatie van het incident voortaan beter te vinden.
Titel: Re: Kustwacht in keuze-menu 112.
Bericht door: Henk op 20 november 2005, 19:54:52
Als je de kustwacht ook laat beschikken over GMS is het probleem van bij wie de info komt voor een deel opgelost denk ik. Het maakt niet uit wie de info binnen krijgt, het wordt bij de betreffende melding getikt en iedereen is op de hoogte. Kustwacht en RAC zullen dan nog wel moeten overleggen wie de actie gaat coordineren.

De kustwacht heeft een heel eigen systeem, lijkt op GMS maar niet in basic  ;) . Ook in gebruik bij de Amerikanen.

Henk