Hulpverleningsforum

Overige hulpdiensten => Rijkswaterstaat/wegbeheerders en berging => Verkeersregelaars => Topic gestart door: sylvester1986 op 27 maart 2013, 21:20:55

Titel: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: sylvester1986 op 27 maart 2013, 21:20:55
Op http://www.noordhollandbewaking.nl/vacature-verkeersregelaars (http://www.noordhollandbewaking.nl/vacature-verkeersregelaars) kwam ik het volgende tegen.
Citaat
Werktijden
Gemiddeld zijn de werktijden van een verkeersregelaar 8 uur per dag.
In die 8 uur is er meestel ruimte voor 2 x pauze van een kwartier.
In sommige gevallen (calamiteiten) is het echter niet mogelijk om pauze te nemen, omdat je het verkeer niet een kwartier kan laten wachten om een bak koffie te drinken.
Aan jullie de vraag, hoe is de pauze bij jullie (verkeersregelaars) geregeld?
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: VKRC op 27 maart 2013, 22:14:30
Wij volgen de pauze's zoals deze in de Arbeidstijdenwetgeving omschreven staan  998765
Maar in de praktijk zal daar nog wel eens mee geschoven zijn denk ik.....
Meestal staan ze in koppels, en dan nemen ze Om-en Om pauze.
Bij grotere projecten is de pauze ingepland op rooster, en gaan er dus extra pauzeregelaars (Nieuw woord) mee
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: enrico1972 op 28 maart 2013, 08:25:26
Meestal staan ze in koppels, en dan nemen ze Om-en Om pauze.

Denk dat je wel vergeet te zeggen dat als je met 2 man bij een wegafzetting staat met een om- en omregeling dat deze vlieger niet opgaat in de praktijk. Sterker nog je zal een goed moment moeten zoeken om even te plassen bijvoorbeeld.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: enrico1972 op 28 maart 2013, 09:13:44
Pauze's is heel erg afhankelijk van je werkplek en met hoeveel man je staat en hoe lang een dienst is.
De klant moet ook maar een extra man/vrouw willen betalen zodat je iets kan eten en drinken tussendoor.

Persoonlijk ben ik heel makkelijk en eet en drink ik desnoods op de kruising waar ik moet werken.
Wat ik wel belangrijk vind is dat als ik moet plassen dat ik dat ook op redelijk korte termijn kan doen en als het moet dan laat ik het verkeer het verkeer.

In de regio Haaglanden al diverse keren als coördinator met een ploeg op kruisingen gestaan.
Het aantal pauze's is afhankelijk van hoe laat beginnen we en hoe laat zijn we klaar.
Als er geen Dixi is dan stap ik bij het dichts bij zijnde bedrijf naar binnen en vraag of we daar af en toe naar de wc kunnen wat vaak wel kan.
In de stad zelf kan je om 06:00 uur of 07:00 uur al op de weg staan tot meestal 16:00 uur maar op de provinciale weg mag je pas vanaf 09:00 uur op de weg tenzij de provincie toestemming geeft om eerder te starten maar dat maak je niet vaak mee. Op de provinciale weg moet je om 15:00 uur er weer af zijn met heel soms uitloop tot 16:00 uur.
Ligt er aan hoe druk het daar is of er moeten complicaties optreden tijdens het werk dan moet je wel doorstaan.

Ik begin meestal met iedereen 15 minuten en de volgende ronde 20 minuten en dan afhankelijk van de eindtijd nog een keer 15 minuten pauze.
En als er tussen de pauze's iemand naar de wc moet dan weten ze dat ze dat kunnen aangeven.
Mensen die suikerziekte hebben of op bepaalde tijden medicijnen moeten innemen hou ik altijd in de gaten en die gaan altijd als eerste eten en drinken.
En voor de rest ga ik meestal op een plek staan waar vandaan ik alle verkeerstromen goed in de gaten kan houden, contact met de werklui om te weten of alles goed gaat en om te weten als er complicaties optreden dat ik de mensen op de hoogte kan houden of het gaat uitlopen ja of nee.
Het weten of er complicaties optreden is zeker op de provinciale weg belangrijk om te weten.

Sta je met 2 man bij een om- en omregeling dan is het roeien met de riemen die je hebt maar ik zorg wel altijd dat mijn auto in de afzetting staat bij mij zodat ik altijd wat te eten en drinken kan pakken alleen naar de wc gaan is soms lastig maar daar zijn oplossingen voor te vinden.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: DeMassel op 28 maart 2013, 11:16:30
Pauzes zijn helemaal afhankelijk van locatie, verkeersdrukte en aantal regelaars.
Ik red mij meestal wel als het lastig is om te pauzeren. Indien nodig eet/drink ik op locatie.
Bij een korte halve baan afzetting lossen wij elkaar vaak af door tijdelijk de om-en-om alleen te doen (ook weer afhakenlijk van Vwui  en intensiteit)
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: VKRC op 28 maart 2013, 11:28:49
Citaat
Denk dat je wel vergeet te zeggen dat als je met 2 man bij een wegafzetting staat met een om- en omregeling dat deze vlieger niet opgaat in de praktijk. Sterker nog je zal een goed moment moeten zoeken om even te plassen bijvoorbeeld.

@enrico1972; eens
Maar meestal is er altijd wel wat te regelen, al zijn er ook situaties waar het niet goed mogelijk is.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: enrico1972 op 28 maart 2013, 12:00:26
Wist wel dat je het met me eens zou zijn  ;D
Wat ik het belangrijkste vind is dat als ik moet afwateren dat ik dat ook kan en de manier waarop zie ik dan wel zo lang me blaas maar niet ontploft.  ;)
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: Bremmie op 29 maart 2013, 09:28:18
Ik kan me vergissen, maar is dit niet 'marktconform'?
Bijna ieder bureau op de markt werkt zo. Tot voor kort werden medewerkers bij een groot bedrijf ook op precies het aantal benodigde mensen ingeroosterd. Nu worden er enkele vkr's extra ingeroosterd voor de pauzeaflossing.
Op projecten kun je namelijk veelal geen pauze houden;bij de positie chef hek dient de positie bemand te blijven, hoe onzinnig de post ook lijkt, het is niet voor niets afgesloten en bemand. Daarbij worden uitvoerders op een project niet blij als zij op een controlerondje zien dat de post niet bemand is.
Op een drukke kruispunt kun je niet zomaar even van de weg af om te eten en de boel de boel te laten, dus als er geen aflossing is, ben je de sjaak. Bij een drukke afsluiting valt nog wel eens iets te regelen als een collega bekwaam genoeg is om mogelijkerwijs twee posities tegelijk vanaf zijn post te beheren, maar dan nog is het vaak roeien met de riemen die je hebt.

Het begint wel de ervaring te worden dat uitvoerders inzien dat je bij een bestelling niet zomaar 4 posten, 4 man kunt inhuren, maar tenminste 5 man, tenminste voor de sanitaire aflossing.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: HIT op 29 maart 2013, 09:53:37
Helemaal arbeidstechnisch gezien mag het ook niet. Is er niet in het verleden eens een uitspraak geweest over een agent die verkeer moest regelen de hele dag.....

Marktconform..... ja, maar wie heeft dat zo gemaakt? Juist de markt. Toen het VKR verhaal begon te leven werd er een derde man besteld bij een om en om op drukke punten. En op elke vijf man bij een grote inzet een zesde. Maar omdat bedrijven goedkoper willen leveren wordt er bezuinigd op personeel dus een mannetje minder. En toen men dat nog niet genoeg vond moesten ook de prijzen van € 50,-p/h terug naar nu soms € 18,-p/h.

Er zijn ook niet voor niets bedrijven die zo werken die een hele afdeling aan het werk houden en een advocaat in dienst hebben om de klachten af te handelen die gaan over:
-VKR te plassen in de bosjes,
-VKR stond te eten en lette niet op en daarom moest ik wachten,
-VKR stond met de telefoon in zijn hand te gebaren en dat leek op een rijteken toen kreeg ik een ongeval,
-enz.

Concurentie is leuk, alleen in dit segment moordend, het is dus ook gewoon wachten op een dodelijk ongeval door een vermoeide VKR.

Maar niet alleen de VKR bedrijven zijn hiervoor verantwoordelijk, ook de opdrachtgevers.
-1 VKR bestellen want het is maar een T-splitsing,
-2 VKR's bestellen bij een om-en-om waarbij men elkaar niet kan zien dus ook niet optisch kan aflossen,
-1 VKR bestellen als chef hek op een drukke locatie waar het verkeer schijt heeft aan de regels,
-VKR,s inhuren zonder inleidende bebording,
-enz.

Maar er is nog een derde verantwoordelijke voor het verkeerd werken met VKR's en dat is gelijk ook de grootste, de overheid.
Er is duidelijke regelgeving over hoe iemand moet werken qua kleding en materieel, maar niet qua inzet. Dit laat de weg dus open voor een eigen invulling binnen de arbeidswetgeving. En als de werkgever kan aantonen dat het allemaal wordt "opgelost" op de bouwplaats is de bewijsplicht van de werkgever voldaan.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: kens62 op 29 maart 2013, 12:56:08
Als ik de reacties zo lees dan neemt men het niet zo nauw met de Arbeidstijdenwet en blijkt geld belangrijker te zijn dan veiligheid.

Ben je als verkeersregelaar na 1 uur net zo alert als na 7 uur (en soms veel langer) achtereen gewerkt te hebben?

Naast de overtreding van de ATW (waarbij zowel werkgever als werknemer een boete kunnen krijgen) kun je bij een verkeersongeval, waarbij een verkeersregelaar het verkeer stond te begeleiden, misschien ook deze hoofdelijk aansprakelijk gaan stellen omdat hij door geen pauze te nemen niet zo scherp meer was.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: Chris81 op 29 maart 2013, 13:01:36
Ik heb de richtlijn van het CROW over verkeersregelaars bij wegwerkzaamheden etc. niet zo bij de hand, maar daarin staat iets over de inzet en maximale duur van inzet in verschillende situaties zoals bijvoorbeeld veel verkeersdruk etc..

Chris
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: HIT op 29 maart 2013, 13:09:34
Ik heb de richtlijn van het CROW over verkeersregelaars bij wegwerkzaamheden etc. niet zo bij de hand, maar daarin staat iets over de inzet en maximale duur van inzet in verschillende situaties zoals bijvoorbeeld veel verkeersdruk etc..

Klopt, echter is deze niet bindend. Het is een middel om tot een afzet figuur en inzet figuur te komen. En hij is alleen bindend als partijen overeenkomen tot het uitvoeren van de werkzaamheden conform BRL9101 welke wel terugwijst op de CROW publicatie's met betrekking tot 96a/b.
Echter vergeet men dit vaak en daardoor zie je dus materieel op de weg dat niet voldoet maar wel mag, en werksituatie's die niet voldoen maar wel mogen.

Overigens bedoel jij volgens mij: CROW-publicatie Verkeersregelaars bij wegwerkzaamheden en is onderdeel van publicatiereeks 96a/96b (Werk in Uitvoering)
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: piet60 op 25 juli 2013, 08:30:40
Pauze's geen probleem, afhankelijk vd drukte is het korte (15min) of gewone pauze (1\2u). Soms lukt een pauze helemaal niet maar ons team is daar nooit moeilijk over.
Een nodige plaspauze wordt netjes aangevraagd als: Graag aflos voor "pitstop".  Klinkt netter over porto als "ik moet ..."  ;D
Dan komt collega ff op jou plaats staan of we hebben een vliegende kip. Das collega die overal inzetbaar is en bijspringt bij pauzes en aflossituatie.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: MisterQ op 25 juli 2013, 08:43:44
Citaat van: piet60 link=msg=1185923 date=1374733840
een vliegende kip.

Is het niet vliegende keep?  ;D Want aan vliegende kippen heb je niet zoveel.. Houden het maar 7 sec vol  ^-^
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: Bremmie op 25 juli 2013, 21:32:24
Heel handig zo'n vliegende kip of keep, of hoe je zo'n mannetje of vrouwtje wilt noemen.
Echter, de praktijk leert helaas wel dat deze persoon wel moet zijn ingehuurd. Tenzij het bedrijf ineens altruďstisch is geworden en zo'n extra persoon uit eigen zak meestuurt voor de aflos >:D. (Indien dit het geval is, meldt a.u.b. naam en toenaam van bedrijf?? Zal de eerste op dit marktsegment zijn 998765.)

En laat dit gedeelte nu het breekpunt zijn in deze discussie. Aflossing is alleen ook mogelijk als er iemand aanwezig is die in principe boventallig is. Dus de extra man inhuur, ten behoeve van de aflos.

Laat ik nu net een poos een project hebben gedraaid waarbij eerder te weinig man is ingehuurd, waardoor men niet eens aan pauzeren is toegekomen. (Laat opdrachtgever nu net wel pauze's willen inhouden op de gedeclareerde uren.)
Het vorenstaande geeft aan dat pauzeren conform de ATW, niet vanzelfsprekend is op ons marktsegment. Hoe sterk (veel) bedrijven dit toch wel geregeld willen hebben.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: Lt. Col. Me op 25 juli 2013, 22:50:02
Citaat van: Bremmie link=msg=1186184 date=1374780744
(...)
Het vorenstaande geeft aan dat pauzeren conform de ATW, niet vanzelfsprekend is op ons marktsegment. Hoe sterk (veel) bedrijven dit toch wel geregeld willen hebben.
En mocht het puntje bij het paaltje komen, dan heeft de werknemer (i.c. de verkeersregelaar) dus het volste recht om zijn werk te onderbreken voor een pauze. Ook de werknemer dient zich aan de wet te houden.....  :-X
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: MisterQ op 25 juli 2013, 22:58:11
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1186244 date=1374785402
En mocht het puntje bij het paaltje komen, dan heeft de werknemer (i.c. de verkeersregelaar) dus het volste recht om zijn werk te onderbreken voor een pauze. Ook de werknemer dient zich aan de wet te houden.....  :-X

Uhu... Alleen aan de andere kant is enige begrip wederzijds wel gewenst. Kan me diensten (ander vakgebied dat wel) herinneren dat als je het lef had het woord pauze in je mond te nemen dat de chef van dienst gelijk door het district porto gilde of je wel goed bij je paasei was. Verkeersregelaars en overige hulpdiensten zullen hier flexibel in moeten zijn. Maar je moet je zeker niet laten misbruiken.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: Lt. Col. Me op 25 juli 2013, 23:11:31
Verkeersregelaars zijn geen hulpdiensten en - in 99% van de gevallen - geen overheden. Zij hebben zich net als iedere andere werknemer én werkgever te houden aan de ATW en Arbo regelgeving. Er bestaat voor private verkeersregelaars tijdens een normale dienst geen uitzondering in het kader van hulpverlening of iets dergelijks. Natuurlijk moet het in overleg, maar als er niets te regelen is houdt het een keer op. De Arbeidsinspectie maakt er gehakt van als ze even langs komen  >:D
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: MisterQ op 25 juli 2013, 23:32:16
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1186254 date=1374786691
Verkeersregelaars zijn geen hulpdiensten en - in 99% van de gevallen - geen overheden. Zij hebben zich net als iedere andere werknemer én werkgever te houden aan de ATW en Arbo regelgeving. Er bestaat voor private verkeersregelaars tijdens een normale dienst geen uitzondering in het kader van hulpverlening of iets dergelijks. Natuurlijk moet het in overleg, maar als er niets te regelen is houdt het een keer op. De Arbeidsinspectie maakt er gehakt van als ze even langs komen  >:D

Klopt er zijn inderdaad grenzen. Alleen probeer te zeggen dat in de sectoren waar in gewerkt wordt zoals hulpdiensten, particuliere beveiliging en verkeersregelaars dat je er niet moet aan beginnen als je een gewoontedier bent. dan moet je een kantoorbaan nemen.

Geen 9 tot 5 mentaliteit, om het halfuur een bak koffie, om 10.00 uur een peuk doen, om 12.00 uur in de kantine zitten, om 15.00 nog uur nog een peuk , om 16.00 uur ook nog maar een peuk en om 16.45 uur inpakken en 17.00 uur rennen naar je auto.

De ene keer heb je pauze en de andere keer niet. Het is niet aan te raden als je 2 keer geen pauze heb gehad dat je gaat miepen  ;)
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: DiNozzo op 25 juli 2013, 23:47:03
Niet mee eens. Als je op langer lopende projecten staat is het voor de werkgever makkelijk planbaar om iemand de aflossingen te laten verzorgen. Er is dan geen reden waarom jij als verkeersregelaar dan niet de pauze zou moeten krijgen waar je recht op hebt.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: Red op 26 juli 2013, 00:08:29
Inderdaad, en zelfs bij spoedgevallen zou de werkgever voor een oplossing moeten kunnen zorgen. Dat is gewoon een kwestie van fatsoenlijke planning...
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: enrico1972 op 26 juli 2013, 01:06:46
Neem van mij dat de meeste werkgevers het wel willen maar de VKR de sluitpost is op de begroting.
De opdrachtgever wil daar vaak niet voor betalen die extra man en net als wat Bremmie zegt wel 30 minuten en sommigen zelfs 1 uur pauze minder willen betalen terwijl je geen pauze hebt kunnen nemen.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: kens62 op 26 juli 2013, 03:24:38
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-uitzonderingen-zijn-er-op-de-arbeidstijdenwet-voor-bepaalde-werksituaties.html] [url]http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-uitzonderingen-zijn-er-op-de-arbeidstijdenwet-voor-bepaalde-werksituaties.html (http://[url)[/url]

Citaat
Oproep tijdens pauze
Als de aard van het werk dit noodzakelijk maakt mag uw werkgever u tijdens uw pauze oproepen. Het gaat hierbij om bereikbaarheid (bijvoorbeeld in de kantine). Dit telt niet mee voor het aantal malen dat u oproepbaar mag zijn. Als u uw daadwerkelijke werkplek niet mag verlaten, tellen deze pauzeperioden mee als arbeidstijd.

Afzien van pauze
Als u door de aard van het werk uw werkplek niet kunt verlaten om pauze te nemen, kunt u afzien van een pauze. Dit is vaak het geval als mensen alleen werken (bijvoorbeeld brugwachters). In dat geval mag u per periode van 16 weken maximaal gemiddeld 44 uur per week werken. Als de afwijkende pauzeregeling op u van toepassing is en er wordt ook gebruikgemaakt van de regeling 'Langere nachtdienst tussen 18.00 uur op vrijdag en 08.00 uur op maandag', mag u in die periode:

in minimaal 1 nachtdienst 10 uur werken;
in maximaal 2 nachtdiensten 12 uur werken.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: Bremmie op 29 juli 2013, 23:01:18
Citaat van: kens62 link=msg=1186306 date=1374801878
Bron:  [url]http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-uitzonderingen-zijn-er-op-de-arbeidstijdenwet-voor-bepaalde-werksituaties.html]http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-uitzonderingen-zijn-er-op-de-arbeidstijdenwet-voor-bepaalde-werksituaties.html] [url]http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-uitzonderingen-zijn-er-op-de-arbeidstijdenwet-voor-bepaalde-werksituaties.html (http://[url=http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-uitzonderingen-zijn-er-op-de-arbeidstijdenwet-voor-bepaalde-werksituaties.html)[/url]

Leuk, maar voor verkeersregelaars gaat dit niet op, wij vallen niet onder deze categorie. We vallen onder de reguliere ATW. Echter, de werkgevers durven vaak, omwille van de doorgang van de opdracht, niet tegen de bestelwens van de opdrachtgevers in te gaan. Als je als chef hek 12 uur ergens moet staan, overdag of 's nachts, moet je even de voeten van de vloer halen. Dat is nogal lastig als de bedrijfsmentaliteit is dat men niet mag zitten op de werkplek, tenzij er sprake is van een pauze, maar er geen aflossing mogelijk is.
Nog leuker is het met de sanitaire stops; de heren kunnen gewoon de dichtstbijzijnde bosje of boompje opzoeken. De dames hebben hier ietsiepietsie meer moeite mee >:D

Laat dit echter gebeuren tijdens een drukke om-en-om-situatie en je snapt al dat dit grote problemen gaat opleveren. Als je hoognodig moet, zul je ook moeten gaan, dus zul je je positie op moeten geven, althans tijdelijk, met alle gevolgen van dien.
Het is leuk te weten dat wij RECHT hebben op een pauze, maar probeer het maar los te krijgen op je post.
Neem je desondanks je pauze, is het geen unieke omstandigheid dat opdrachtgevers lopen te mekkeren dat je als vkr je werk niet goed gedaan hebt.

Het is hier al vaker gesteld door diverse forumleden, ik herhaal het voor de vorm nog eens: de vkr wordt op de verkeersmaatregellijst als sluitpost gezien en gewoon overbodig. Omdat de opdrachtgever (rijkswaterstaat, provinciale wegbeheerder of gemeente) tenminste 1 of 2 vkr ingezet wil zien, bestellen ze ook de ene of 2 vkr.
Ik heb ook een opdracht gehad, waarbij ik een om en om moest verzorgen in mijn eentje. Nu betrof het een werkvakje van enkele tientallen meters d.m.v. een bots, dus dat was makkelijk te doen. Echter, niet veel collega's op dit segment durven het ook te doen. Van de botserchauffeur kreeg ik te horen dat een collega het een dag ervoor weigerde te doen.
Probeer dan ook maar even te pauzeren, terwijl al het materiaal op de weg staat en de jongens zelf wel aan het pauzeren zijn.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: petre op 30 juli 2013, 13:22:39
Sluitpost op de begroting van de opdrachtgever of niet.. de opdrachtnemer ( de baas van de vkr) kan alsnog op zijn strepen staan en zeggen dat het niet kan met x man voor x uren omdat er dan geen pauze gehouden kan worden.

Het wordt hier wel de opdrachtgever aangerekend, maar de bedrijven in de branche laten het zelf toe als ze geen minimumeisen stellen.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: Bremmie op 30 juli 2013, 21:18:01
Heu, het komt helaas ook nog steeds voor dat een opdrachtgever geen, of te weinig vkr heeft besteld, waardoor er soms met spoed enkele andere vkr worden opgeroepen. Soms zelfs bij een ander bedrijf.
Je levert dan ook de gevraagde hoeveelheid personeel aan, waarna blijkt dat de opdrachtgever alsnog te weinig heeft besteld voor een fatsoenlijke pauzeregeling.
Hierbij speelt een hectisch verlopend project, een uitvoerder met een inzicht van een pinda (sorry pinda) en geen flauw vermoeden hoe zijn personeel het werk verricht.

Toevallig heb ik twee weken geleden zo'n project mogen meebeleven. De planner van het vkr-bureau werd er knettergek van. Hij heeft geregeld zijn personeel ook uit bed moeten bellen, enkele uren voordat hun reguliere dienst zou beginnen. De vaste medewerkers stonden daar echter al enkele weken langer dan ik. Heel veel was te herleiden naar een matige communicatie tussen uitvoerder en kantoor, waarbij het kantoor te weinig mensen bestelde. Vkr-bureau heeft geverifieerd of het wel voldoende zou zijn, maar kreeg uren daarna nog eens het verzoek nog enkele mensen te leveren.

Het is dus niet altijd dat het vkr-bedrijf hier ook actief druk kan zetten bij de opdrachtgever. Vergeet ook niet, dat als je te hard drukt, de opdrachtgever gemakkelijk ook verder kan gaan zoeken naar een ander bedrijf dat niet zo veel 'zeurt'. Heel veel werkgevers leveren dan ook dat wat besteld wordt. Enkele accountmanagers durven wel verdere vragen te stellen, waarbij blijkt dat het project ietwat langer zal duren dan één dag, dan willen ze wel wijzen op het belang dat de mensen op de weg dan ook helder en alert blijven, dus dat er ook nog extra mannetjes mee moeten. Dit moet ik dan ook wel weer nageven.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: petre op 31 juli 2013, 09:52:22
Citaat van: Bremmie link=msg=1187711 date=1375211881
Heu, het komt helaas ook nog steeds voor dat een opdrachtgever geen, of te weinig vkr heeft besteld, waardoor er soms met spoed enkele andere vkr worden opgeroepen. Soms zelfs bij een ander bedrijf.
Je levert dan ook de gevraagde hoeveelheid personeel aan, waarna blijkt dat de opdrachtgever alsnog te weinig heeft besteld voor een fatsoenlijke pauzeregeling.
Hierbij speelt een hectisch verlopend project, een uitvoerder met een inzicht van een pinda (sorry pinda) en geen flauw vermoeden hoe zijn personeel het werk verricht.

Toevallig heb ik twee weken geleden zo'n project mogen meebeleven. De planner van het vkr-bureau werd er knettergek van. Hij heeft geregeld zijn personeel ook uit bed moeten bellen, enkele uren voordat hun reguliere dienst zou beginnen. De vaste medewerkers stonden daar echter al enkele weken langer dan ik. Heel veel was te herleiden naar een matige communicatie tussen uitvoerder en kantoor, waarbij het kantoor te weinig mensen bestelde. Vkr-bureau heeft geverifieerd of het wel voldoende zou zijn, maar kreeg uren daarna nog eens het verzoek nog enkele mensen te leveren.

Het is dus niet altijd dat het vkr-bedrijf hier ook actief druk kan zetten bij de opdrachtgever. Vergeet ook niet, dat als je te hard drukt, de opdrachtgever gemakkelijk ook verder kan gaan zoeken naar een ander bedrijf dat niet zo veel 'zeurt'. Heel veel werkgevers leveren dan ook dat wat besteld wordt. Enkele accountmanagers durven wel verdere vragen te stellen, waarbij blijkt dat het project ietwat langer zal duren dan één dag, dan willen ze wel wijzen op het belang dat de mensen op de weg dan ook helder en alert blijven, dus dat er ook nog extra mannetjes mee moeten. Dit moet ik dan ook wel weer nageven.
Een goede planner en accountmanager zijn dus wel onontbeerlijk in deze ;).

Maar bestelt een uitvoerder alleen mannetjes of vragen ze op basis van tekeningen/kaarten/plannen een offerte op?
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: HIT op 31 juli 2013, 12:01:24
Een uitvoerder kan tegenwoordig een figuur bestellen, daarop moet het VKR bedrijf een voorstel doen. Ik denk ook dat er een verandering gaat komen nu de rechter heeft bepaald dat de figuren in het CROW 96a/b minimale veiligheid bied. O0

Maar doordat de prijzen tegenwoordig zo onder druk staan zet men zo weinig mogelijk mensen in. Dus elke Om en Om twee mensen ipv. drie.
Of een wat grotere kruising vier ipv. vijf. noem maar op.
Deze manier van werken wordt ook door de overheid geen stimulans geeft voor goed werk,  :-\ maar wel voor goedkoop werk. Ik heb vaak ingeschreven op IM werk, maar afgehaakt vanwege de kosten die men wil snijden. De overheid zelf kijkt niet naar goed werk maar wel goedkoop. >:(
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: Bremmie op 5 augustus 2013, 09:49:48
HIT,
Het gaat niet alleen zo in IM-segment en op het infrasegment.
Ik ben al een paar jaar niet meer actief op het juridisch advies-segment voor overheden. De overheden zijn vooral naar de prijzen aan het kijken, maar verwachten ook voor een dubbeltje op de voorste rang te kunnen zitten, terwijl het zo niet werkt.
Als de bedrijven dan ook nog eens enige kwaliteit zouden leveren, had het nog uitgekunt. Echter, veelal moeten andere bedrijven ingeschakeld worden om puin te ruimen. En dan nog klagen dat de prijzen van de medewerkers hoog liggen. Tja, de puinruimer heeft doorgaans ook betere kwalificaties dan de eerder ingehuurde medewerkers. Dat kost ietsie pietsie meer. Ik heb dan ook geen zin meer in discussies over mijn gehanteerde tarieven.

Prijzen voor zzp'ers zitten in de vrije val, is de veel gehoorde opmerking. Echter, mijn opmerking dat men bij mij betaalt voor kwaliteit en niet voor vallen, schijnt minder gehoord te zijn. 098uo
Ik heb me dan ook veelvuldig uit de selectieprocedure teruggetrokken, omdat ik hier geen zin in heb.

Als een bedrijf de verwachte kwaliteit kan leveren voor een lage prijs en hiervan goed kan rondkomen, noem ik dit gewoon marktwerking. De concurrentie dient dan te bezinnen hoe hun dienstverlening in elkaar zit.

Als vkr en botserchauffeur hoorde ik onlangs van een opdrachtgever dat op een recente project waar ik moest komen met de botsabsorber dat er vkr kwamen rijden in een Porsche 911. Dan zal iedereen op een gegeven moment wel goedkoper kunnen zijn ja.... 8)

Maar even alle gekheid op een stokje, als de overheden zelf niet het goede voorbeeld geven en beknibbelen op de basale veiligheidsvoorwaarden om te kunnen werken op of langs de weg, hoe kun je dan verwachten dat bedrijven dit wel doen dan?? Het zijn geen charitatieve instellingen, hier gaat het om de hoogst mogelijke rendement/winst te behalen. Als er geen of onvoldoende controle of er nauwelijks sancties zijn op overtredingen op de arbeidstijdenwet of de ARBÓ-wet, zullen excessen blijven plaatsvinden.

Het trieste is echter dat veel van deze bedrijven vrolijk pronken met teksten op websites en in folders als in het bezit zijnde van medewerkers met de beste kwalificaties, kwaliteiten en materieel dat voldoet aan de wettelijke normen. Terwijl ze hun personeel behandelen als voetveeg en de regels en hun welzijn met de voeten treden.
Ik heb medewerkers op de weg gezien met materieel dat ik overdag voldoende vind, maar voor de nachtelijke uren ronduit gevaarlijk vind. Ik heb dit echter niet verdisconteerd gezien in hun tarieven, hehehe..... Of was ik wellicht te optimistisch in mijn verwachtingen? 998765
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: NS1607 op 3 mei 2015, 11:40:56
Als ik bezig ben met verkeer te regelen ben ik de hele dag bezig.
Zoals gisteren met het mei-boom planten in Mheer.
van 10:30 tot 21:00 volcontinu bezig geweest, dus 11,5 uur aan een stuk zonder een echte pouze.
Wel als het effe rustig was snel van de gelegenheid gebruik gemaakt om zo nu en dan een broodje naar binnen te werken of even de keel te smeren.


Jos.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: batoutofhell op 3 mei 2015, 15:50:19
Reed van de week langs 2 vkr's bij Leiderdorp die een om en om stonden te doen. Even met een staan praten en hij zei al dat ze van 07.00 tot 19.00 daar moesten staan. Met 2 man terwijl het druk was daar. En de tijdelijke VRI stond nog gewoon aan terwijl ze aan het regelen waren.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: NS1607 op 3 mei 2015, 16:16:49
Dat is ook niet echt handig om de VRI aan te laten staan als er VKR aanwezig is.


Jos.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: batoutofhell op 3 mei 2015, 16:29:14
Citaat van: NS1607 link=msg=1347688 date=1430662609
Dat is ook niet echt handig om de VRI aan te laten staan als er VKR aanwezig is.


Jos.

Helemaal mee eens. Ik heb zelf zo'n soort klus gehad vrijdag in Badhoevedorp en daar had mijn collega de sleutel van de vri kast zodat die op knipperen kon. Helaas stond daar weer halverwege een collega van een ander bedrijf vrachtwagens te begeleiden, die dus door ons werk heen moesten komen, zonder dat wij contact met hem hadden. Werkt ook niet echt handig, 2 klussen op dezelfde plek, waar beide uitvoerders een ander bedrijf inhuren. lol
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: NS1607 op 3 mei 2015, 16:43:19
Inderdaad heel geestig geregeld.
Zo zie je maar hoe men op ambtelijk gebied langs elkaar heen werkt.


Jos.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: batoutofhell op 3 mei 2015, 16:53:44
Nee Jos, niet ambtelijk. Gewoon 2 klussen die elkaar overlapte qua uitvoeringsgebied en dan 2 verschillende bedrijven hebben die de klussen hebben gekregen. De andere klus had volgens mij te maken met uitbreiding van snelweg daar en wij stonden een fietspad te beveiligen waar nieuwe kabels werden gelegd over een aardige lengte. Een collega die er eerder had gestaan, zei dat de vri net voor de ander vkr stond, en toen ik er stond, stond die er een paar honderd meter voorbij.

Ach, we hebben het aardig opgelost. Kwestie van even goed in de gaten houden wanneer er lege zandauto's stonden te wachten, en voor hem even opletten wanneer er een gat kwam van mijn kant.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: NS1607 op 3 mei 2015, 17:01:59
Dat bedoelde ik ook.
Met een beetje goed organisatorisch overleg hadden deze 2 klussen net zo goed 1 klus kunnen zijn.


Jos.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: enrico1972 op 3 mei 2015, 17:08:53
Citaat van: batoutofhell link=msg=1347683 date=1430661019
Reed van de week langs 2 vkr's bij Leiderdorp die een om en om stonden te doen. Even met een staan praten en hij zei al dat ze van 07.00 tot 19.00 daar moesten staan. Met 2 man terwijl het druk was daar. En de tijdelijke VRI stond nog gewoon aan terwijl ze aan het regelen waren.

En als men gaat klagen van dit kan niet zal er al snel een reactie volgen als. Voor jullie zo 2 anderen hoor. Of woorden van gelijke strekking.
Dit is heel simpel op te lossen door gewoon te zeggen nu maar alles via de VRI en wij gaan even eten of een wc opzoeken mits er een wc is.
En anders achter een dikke boom gaan staan of in de auto stappen en naar een gelegenheid gaan waar wel een wc is. En doet de werkgever en/of opdrachtgever er moeilijk over dan zou hij wat mij betreft dikke pech hebben. Het is gewoon van de gekken dat je tijdens je werk niet even normaal kan eten, drinken en een sanitaire stop kan maken. Ik had er maling aan en stond gewoon tijdens het werk te eten en te drinken en de eerste die er wat van wilde zeggen kon mooi mijn plek innemen wat mij betreft.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: NS1607 op 3 mei 2015, 17:27:17
Juist Enrico1972.

Zo doe ik dat ook, gewoon niet moeilijk over doen.


Jos.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: batoutofhell op 3 mei 2015, 18:09:57
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Ik denk dat de mensen ook niet echt blij zijn als je ergens staat te regelen met een natte broek en stinkend naar.... Gaat er in de tussentijd iets mis, is het jammer maar helaas. Moet de opdrachtgever maar zorgen voor voldoende personeel!
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: Bert65 op 3 mei 2015, 18:20:24
Is dat niet een probleem voor je werkgever?
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: batoutofhell op 3 mei 2015, 18:30:37
Citaat van: Bert65 link=msg=1347730 date=1430670024
Is dat niet een probleem voor je werkgever?

Daarom ook, als het niet gaat zoals het moet, etc.

Eten en drinken kun je desnoods nog doen op je werkplek, sanitaire stop word iets lastiger en moet toch ook gebeuren!
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: enrico1972 op 3 mei 2015, 19:37:41
Citaat van: Bert65 link=msg=1347730 date=1430670024
Is dat niet een probleem voor je werkgever?

Nee dat is een probleem voor de opdrachtgever Bert65. Je bent een verplichte kostenpost en sluitstuk op de begroting en die huren ze graag zo krap mogelijk is.

Sterker nog het is wel eens gebeurd dat je gebeld wordt op het moment dat je er al had moeten zijn omdat men probeert onder je uit te komen echter als er controle komt kan het volledige werk worden platgelegd.

Een werkgever levert wat er aan hem gevraagd wordt en lang niet overal kan je vooraf gaan kijken om eventueel te adviseren hoe of wat.
De meeste aanvragen komen per mail en telefoon binnen van op locatie A heb ik van tijd B tot tijd C,  X aantal VKR nodig en als je een goeie opdrachtgever hebt verteld hij ook wat voor werkzaamheden er uitgevoerd moeten worden. Doet hij dat niet vertellen zal je er zelf om moeten vragen wil jij je personeel goed ingelicht er heen sturen. En dan nog bestaat de kans dat wil je het veilig doen het op een totaal andere manier kan c.q. moet.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: Bert65 op 3 mei 2015, 22:12:51
Ik ben toch echt bang dat het een probleem van de werkgever is want die heeft te maken met de wettelijke arbeidstijden. Daar is in vermeld:
Citaat
Pauzes:

Volgens de Arbeidstijdenwet moet een pauze minimaal 15 minuten duren en moet tevens de dienst onderbreken. Als er tijdens een dienst meer dan 5,5 uur wordt gewerkt dan moet er sprake zijn van minimaal 30 minuten pauze. Deze pauzetijd mag worden gesplitst in 2 x 15 minuten. Als tijdens de dienst meer dan 10 uur wordt gewerkt, dan moet de dienst minimaal worden onderbroken door 45 minuten pauze, eventueel op te splitsen in 3 x 15 minuten
De werkgever hoort er dus rekening mee te houden dat hij een mannetje achter de hand heeft om de pauzes op te vangen, hoe je het went of keert.
De opdrachtgever zal opdracht hebben gegeven om op punt A een B-aantal regelaars in te zetten voor de duur van C uren. Da de werkgever daar man bijvoorbeeld 2 man op indeelt, is de fout van de werkgever en niet van de opdrachtgever.
Voorbeeldje:
Ik wil goederen laten transporteren naar Italië per vrachtwagen en het spul moet er zo snel mogelijk zijn. Ik geef een transportbedrijf de opdracht om dit te regelen.
Zij laten dit door 1 chauffeur doen; hij heeft hard voor de zaak en rijdt in 1 stuk door maar wordt net over de grens van Italië aan de kant gezet. Hij heeft te lang gestuurd.... Wie krijgt nu de boete? Ik in ieder geval niet.

De opdrachtgever zal dus zijn handen er vanaf trekken als er iets misgaat en zeggen dat (zoals in genoemde geval) 2 maal 12 uur (= 24 uur) een vkr had ingehuurd en er niet van op de hoogte was dat de vkr-aanbieder maar 2 man had gestuurd terwijl dit, op papier, werk is voor 3 man.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: batoutofhell op 4 mei 2015, 03:08:46
De opdrachtgever zal dus zijn handen er vanaf trekken als er iets misgaat en zeggen dat (zoals in genoemde geval) 2 maal 12 uur (= 24 uur) een vkr had ingehuurd en er niet van op de hoogte was dat de vkr-aanbieder maar 2 man had gestuurd terwijl dit, op papier, werk is voor 3 man.


Het zal er helemaal vanaf hangen hoe het met de centjes geregeld is. Als een werkgever zegt: OK, 12 uur om en om, dat is dus 3 man a 15 euro per uur en de opdrachtgever zegt dan:doe er maar 2, is het toch wel degelijk de opdrachtgever die de fout ingaat! Scheelt hem 170 euri's  per dag, maal 5 dagen in week.
Enigste manier om dat te voorkomen is als alle vkr bedrijven dan niet leveren, maar helaas, er zijn er altijd die het dan toch doen. En dan is het aansprakelijkheid voor beide? Opdrachtgever omdat hij maar voor 2 wil betalen en werkgever omdat hij daar mee akkoord gaat. Weet niet precies hoe dat wettelijk in elkaar steekt. ER zijn ongetwijfeld mensen hier die dat wel weten.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: Firefighter1970-b.d. op 4 mei 2015, 03:43:43
Citaat van: batoutofhell link=msg=1347904 date=1430701726
De opdrachtgever zal dus zijn handen er vanaf trekken als er iets misgaat en zeggen dat (zoals in genoemde geval) 2 maal 12 uur (= 24 uur) een vkr had ingehuurd en er niet van op de hoogte was dat de vkr-aanbieder maar 2 man had gestuurd terwijl dit, op papier, werk is voor 3 man.


Het zal er helemaal vanaf hangen hoe het met de centjes geregeld is. Als een werkgever zegt: OK, 12 uur om en om, dat is dus 3 man a 15 euro per uur en de opdrachtgever zegt dan:doe er maar 2, is het toch wel degelijk de opdrachtgever die de fout ingaat! Scheelt hem 170 euri's  per dag, maal 5 dagen in week.
Enigste manier om dat te voorkomen is als alle vkr bedrijven dan niet leveren, maar helaas, er zijn er altijd die het dan toch doen. En dan is het aansprakelijkheid voor beide? Opdrachtgever omdat hij maar voor 2 wil betalen en werkgever omdat hij daar mee akkoord gaat. Weet niet precies hoe dat wettelijk in elkaar steekt. ER zijn ongetwijfeld mensen hier die dat wel weten.

Het is dan aan de opdrachtnemers om er voor zorg te dragen dat de VRK zich aan de ATW houdt.
De opdachtnemer zal er dan voor moeten zorgen dat de dienst wordt opgedeeld in diensten van maximaal 5,5 uur dit zou in het concrete geval van 12 uur bijvoorbeeld kunnen door 3x een 4 uurs diensten per te bezetten post te laten draaien.
Waarbij er zelfs nog 1,5 uur uitloop opgevangen kan worden.

Dat het voor de verkeersregelaar geen ideale diensten qua inkomsten en reizen zijn is duidelijk maar het  ATW probleem kan op deze manier wel opgelost worden.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: batoutofhell op 9 mei 2015, 22:10:38
Het 'probleem'wat zich dan weer voordoet is dat een opdrachtgever niet voor de extra reiskosten zal willen opdraaien. Ik heb 12 uur lang 2 mensen nodig en wil dit betalen incl reiskosten, maar slechts voor 2 man. Voor jou 10 anderen. En zolang er bedrijven zijn die dan wél komen, blijf je hiermee zitten!
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: Bert65 op 9 mei 2015, 23:49:46
Dus zou de werkgever voor de extra reiskosten moeten gaan, sometimes you winn, sometimes you lose.
Voor elke werkgever staan de zelfde ATW en voor de opdracht gelden de zelfde regels. Als de werkgever liever een loopje neemt met de veiligheid van zijn werknemer en het verkeer, is dit een mooie reden om niet met hem in zee te gaan.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: Firefighter1970-b.d. op 10 mei 2015, 06:40:34
Citaat van: batoutofhell link=msg=1349365 date=1431202238
Het 'probleem'wat zich dan weer voordoet is dat een opdrachtgever niet voor de extra reiskosten zal willen opdraaien. Ik heb 12 uur lang 2 mensen nodig en wil dit betalen incl reiskosten, maar slechts voor 2 man. Voor jou 10 anderen. En zolang er bedrijven zijn die dan wél komen, blijf je hiermee zitten!
Het is een keuze voor de opdrachtnemer en zijn werknemers om zich aan de ATW te houden of niet, de keuze is dus om conform de ATW bijvoorbeeld 3x4 uurs dienst te plannen
Of zich niet te houden aan de ATW en 12 uurs diensten zonder deugdelijke pauzeregeling  in te plannen en daarmee een economisch delict te begaan.

Het probleem is feitelijk dat er te veel cowboys in VKR rondlopen en dat de geldende regelgeving onvoldoende wordt gehandhaafd, en dat die cowboys gebruik van makenvan het gebrek aan controle.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: NS1607 op 4 januari 2016, 22:41:27
Citaat van: batoutofhell link=msg=1347725 date=1430669397
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Ik denk dat de mensen ook niet echt blij zijn als je ergens staat te regelen met een natte broek en stinkend naar.... Gaat er in de tussentijd iets mis, is het jammer maar helaas. Moet de opdrachtgever maar zorgen voor voldoende personeel!
Dan voel je je toch echt bezeikt, letterlijk en figuurlijk.  ;D ;D ;D


Jos.
Titel: Re: Pauze als verkeersregelaar?
Bericht door: batoutofhell op 6 januari 2016, 13:49:29
Citaat van: NS1607 link=msg=1397128 date=1451943687
Dan voel je je toch echt bezeikt, letterlijk en figuurlijk.  ;D ;D ;D


Jos.

Nou, ze hebben toch echt pech als de nood hoog is. Als er een collega staat, krijt die het in ieder geval even door. Komt er toevallig iemand van het werk langs, krijgt die het ook te horen. (sanitaire stop, brb). En is het bij een om en ommetje, wacht het verkeer aan de kant van mijn collega maar even, als die geen zicht heeft op het volledige werkvak.