Vier misverstanden over de traumaheli (http://www.youtube.com/watch?v=Tkr-vvpQVV8#)
TVGelderland·
Gepubliceerd op 4 okt 2013
"Gaat het jaarlijks om 1400 vluchten vanuit Nijmegen"...Ik dacht dat het filmpje misverstanden moest wegnemen...
Nijmegen = Volkel bedoel je? Ik snap de hele strekking van het filmpje niet eigenlijk.. moest ook even 2 keer kijken voordat ik begreep dat de eerste zin: ''Vanaf morgen beschikt Gelderland over een traumahelikopter'' uit een uitzending van 2001 kwam.
Komkommernieuws filmpje? ???
Afgelopen week 167 oproepen voor de #traumaheli en ruim 60 vlieguren. #anwb #maa
Afgelopen week 167 oproepen voor de #traumaheli en ruim 60 vlieguren. #anwb #maa
Afgelopen week 167 oproepen voor de #traumaheli en ruim 60 vlieguren. #anwb #maa
0923993 | MKA Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903) | |
0923100 | MKA Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Monitorcode) |
p2kflex
0923993 MKA Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903) 0923100 MKA Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Monitorcode)
Hoe moet ik dit zien?
0923993 | MKA Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903) |
Rond 23.00 uur was de helikopter onderweg naar het VUmc na een inzet in Amsterdam Zuidoost. Bij de landing schrok de bemanning zich kapot toen ze werden verblind met een felle lamp. Gelukkig kon de bemanning de heli veilig aan de grond zetten, maar het had ook anders af kunnen lopen.
Het lijkt erop dat het MMT van Rotterdam in de avond/nacht regelmatig met de auto uitrukt. Iemand enig idee wat de reden daarvan is?
Uit de oude doos ....
http://www.youtube.com/watch?v=6Ecqpx9SJ2k (http://www.youtube.com/watch?v=6Ecqpx9SJ2k)
Met dank aan Oma die het fimpje gevonden heeft
De traumahelikopter van Rotterdam heeft tijdens nieuwjaarsnacht een voorzorgslanding gemaakt bij zijn eigen thuisbasis.
Een vogel was door de ruit van de traumahelikopter gevlogen en had daardoor behoorlijke schade gemaakt. Een aantal hulpdiensten waaronder de luchthavenbrandweer stonden paraat
Heel interessant en vooral erg vermakelijk wanneer je de politiek achter dit soort berichten doorziet. Er is namelijk een reden achter dit soort berichtgeving.
Om een volwaardig traumacemtrum te kunnen blijven is volume nodig. Een minimaal aantal polytraumapatiënten presentaties op jaarbasis. Waarschijnlijk vloeien er nogal wat patiënten weg richting Aachen, wat ook een groot traumacentrum is.
Vermoedelijk is er sprake van een regionale lobby bij de Provincie. Zo'n "ons kent ons" clubje. Op die manier komt het onderwerp op de politieke agenda en ineens besluit de Provincie om een persbericht uit te brengen.
Heel interessant en vooral erg vermakelijk wanneer je de politiek achter dit soort berichten doorziet. Er is namelijk een reden achter dit soort berichtgeving.
Om een volwaardig traumacemtrum te kunnen blijven is volume nodig. Een minimaal aantal polytraumapatiënten presentaties op jaarbasis. Waarschijnlijk vloeien er nogal wat patiënten weg richting Aachen, wat ook een groot traumacentrum is.
Vermoedelijk is er sprake van een regionale lobby bij de Provincie. Zo'n "ons kent ons" clubje. Op die manier komt het onderwerp op de politieke agenda en ineens besluit de Provincie om een persbericht uit te brengen.
De polytraumapatienten uit regio Zuid Limburg worden niet ingevlogen door het MMT, maar door de reguliere ambulancezorg. MMT Volkel is te lang vliegen. Christoph Europa 1 is vaak niet inzetbaar t.g.v. inzetten in eigen gebied.
Het aantal heli inzetten zegt dus niets over het volume aan traumapatiënten.
Het is uiteraard ook vermakelijk dat je een traumacentrum hebt waar je maximaal 40 keer per jaar mag landen met een helikopter.
Van mij mogen ze 5 of 6 landelijke traumacentra sluiten, de overgebleven Nederlandse traumacentra kunnen dan eindelijk serieus volume krijgen waardoor je je een volwaardig traumacentrum kan (blijven) noemen.
Maastricht mag de eerste zijn, immers Aachen ligt nabij. VUmc de tweede. Wie volgt?
Een beetje vreemde zin die de suggestie wekt dat polytraumapatiënten (ISS > 16) niet door het MMT, maar zonder tussenkomst van het MMT door de reguliere ambulancezorg worden 'ingevlogen' naar het AZM. Ik wist niet dat de RAV de beschikking had over een vliegend transportmiddel.
Patiënten worden bij voorkeur niet naar het AZM ingevlogen door het MMT. De reden daarvan is dat er vanaf de "landing site" bij het AZM altijd secundair transport noodzakelijk is naar de SEH. Dit is logistiek zeer omslachtig en geeft altijd aanleiding tot tijdsverlies. Dit gegeven kan ertoe leiden dat de arts besluit om de patiënt luchtgebonden te transporteren naar een ander Centrum waar landing op het dak van het ziekenhuis wel mogelijk is, omdat er vanaf daar wel sprake is van een directe verbinding naar de SEH.
De afstand vanaf Volkel heeft er echt niets mee te maken. Zo is het bijvoorbeeld vanaf Volkel ongeveer 12,5 minuut vliegen naar Weert, dat ligt in het adherentiegebied van het AZM. Een MMT wordt doorgaans ingezet bij ernstig trauma. De MMT arts biedt samen met de RAV de noodzakelijke zorg, waarna er doorgaans grondgebonden transport plaatsvindt naar het dichtstbijzijnde traumacentrum. De helikopter pikt daar de MMT arts weer op. Dat is de reden van de landing!
Het ging hier om Zuid Limburg. Weert is Noord Limburg.
In Zuid Limburg wordt het MMT zelden ingezet. Als een MMT komt, dan is dat vaak de heli uit Aken.
Een terechte opmerking! Het lijkt erop dat de traumafunctie van het VUmc op termijn zal worden overgenomen door het AMC. Het Erasmus MC is een enorm grote tent. Tussen Amsterdam en Rotterdam ligt het AZ Leiden. Je kunt jezelf afvragen of de traumafunctie van het AZL nog lang relevant is in deze discussie.
Volgens mij moet je in het EMC ook eerst met de ambulance van de lift naar het helidek naar de seh getransporteerd worden.. Of is dit inmiddels anders?
Tgv nieuwbouw is de route alleen maar langer geworden. Logistiek zeer onhandig.
Maar, wie bedenkt dit dan? Hoe lastig is 't om een SEH/traumakamers of helidek boven/onder elkaar te bouwen?
Beetje hetzelfde idee bij een ambulancehal waarbij de ambulance achterwaarts naarbinnen moet steken bij een gloednieuw ziekenhuis. (maar dat is een andere discussie)
Wim (59) neemt na 20 jaar afscheid van traumaheli
Op de allerlaatste nacht van het jaar draait Wim Breeman (59 jaar) zijn allerlaatste nacht ooit op de traumahelikopter. Na twintig jaar neemt hij afscheid, met pijn in zijn hart.lees verder (http://www.ad.nl/rotterdam/wim-59-neemt-na-20-jaar-afscheid-van-traumaheli~a3895fb5/)
Ik heb het stuk gelezen van Wim Breeman. Het is een redelijk gewogen artikel. Wat ik interessant vind, zijn de vooral de reacties die worden geplaatst.
Sommigen daarvan zijn heel erg zuur. Sommigen zinspelen vooral op de pensioenleeftijd. Er staat volgens mij nergens dat de heer Breeman achter de geraniums gaat zitten.
Hij stopt alleen met zijn werk als MMT verpleegkundige.
Mogelijk dat de ANWB MAA een maximale leeftijd heeft voor Helicopter Crew Members (HCM'ers). Zij moeten vliegmedisch zijn gekeurd en daar zit een houdbaarheidsdatum op.
Ik zal het eens navragen.
Is het Uw medische opinie dat er een houdbaarheidsdatum zit op vliegmedisch goedkeuren c.q. afkeuren? Ik vind leeftijd namelijk geen criterium om iemand goed- cq af te keuren.
Neen, dat is niet mijn opinie. Ik verwijs alleen naar mogelijke regelgeving.
Zoals aangegeven, ik zal het eens navragen.
Voor zover ik het begrepen uit 'derde' hand zijn een aantal HCM'ers van de LL2 in dienst van de ambulancedienst Rotterdam als ambtenaar en gedetacheerd bij het MMT. Kennelijk is er een regeling waarbij men als ambtenaar bij het bereiken van de leeftijd van 59 jaar de dienst verlaat. Daarmee eindigt dan ook de betrekking bij het MMT als HCM'er.
‘We can save more children’s lives by mobilising specialists in trauma helicopters’https://www.erasmusmagazine.nl/en/2021/12/08/we-can-save-more-childrens-lives-by-mobilising-specialists-in-trauma-helicopters/
At his student job as an ambulance driver, Xavier Moors saw how important the involvement of specialists in children’s emergency care is. Now, he is a paediatric anaesthetist at the Erasmus MC Sophia Children’s Hospital and flies in the trauma helicopter to emergencies in which children are involved. According to his dissertation, more children’s lives can be saved if specialists from the Mobile Medical Team are deployed.
0120901 | MMT Noord West (Traumaheli Lifeliner 1 - Amsterdam) |