Lach niet! >:( Het is immers een gewone vraag van Jelmer, waarop hij ook een gewoon antwoord verwacht en niet belachelijk gemaakt hoeft te worden. Weet jij van alles alle ins en outs?
Joop
geen zwemvesten daar? :'( :(
Die blauwe gedeeltes is gewoon de bovenkant van de jas.
Als je goed op de foto kijkt, zie je blauwe banden in hun nek....das de achterkant van een zwemvest.... ;) ;D
Das geen blusboot :D gewoon een boot van de brandweer om mensen te redden enzow...ja oke dat is waar maar wordt ook gebruikt als blusboot ::)
dit is een blusboot:
Van de Brandweer Zaanstreek-Waterland, de 58 602 Blusboot de weer die ligt in zaandam.
dit is de brandweerboot van aalsmeerBoot heet de Pieternel, Verhoef bouwt aluminium boten en met de Grote Poel bedoelt jerommeke de Westeinderplassen... :P
Technische gegevens
Vaartuignummer: 672
Type: Hulpverleningsboot
Boot: Verhoef Scheepsbouw
In dienst: 1980 (=bouwjaar)
Aanhanger: A. Markus
Pomp: Ziegler 18 HP V-Twin
Motor: Evinrude 115 pk bouwjaar 1999
de boot word overal voor ingezet, branden, hulpverleningen, transport van onwel geworden personen en duikers van de brandweer transporteren
in 6 minuten is hij de grote poel al over dus hij gaat ook nog eens redelijk hard
Boot heet de Pieternel, Verhoef bouwt aluminium boten en met de Grote Poel bedoelt jerommeke de Westeinderplassen... :P
Dat klopt ook, Verhoef zit aan de aalsmeerderdijk, bij die oranje reddingsboot op die stelling...maar die bouwen dus alles van aluminium, en dus ook de Pieternel is van Aluminium...net als de eerste 10.000 veilingkarren :P
het merk is een verhoef scheepsbouw tenminste dat staat op www.brandweer-aalsmeer.nl
Die van Terneuzen wordt toch wel iets groter :P :Pdie heb ik nog niet gezien hoor robin
Hier de "Zuid-Holland " de 61662 ligplaats dordrechtDas nou een blusBOOT ;D
foto: www.hulpdienstenzhz.nl ;D ;D
Ik dacht dat dit een vaartuig was van de regio Zuid-Holland-Zuid, of heb ik het mis .....?? :-\ :-\ :-*Het is het vaartuig van Alblasserdam.....voor regionale inzetten is er natuurlijk al de Zuid-Holland ;)
Die van Terneuzen wordt toch wel iets groter :P :Pkrijgt terneuzen er nu ook een dan ??
der was een topic met hulpverleningsvaartuigen ;)mnja,maar hier wordt specifiek om brandweerboten gevraagt.Ik zou de aanvulling maken met blusboten
wordt het weer massaal en onoverzichtelijk... ::)inderdaad ;)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.nibra.nl%2Fupload%2F527870_340_1089882196453-blusboot.JPG&hash=fb1cfc8746540a6b9995c8135d5cdd5b)
de boot van dordrecht
foto © www.nibra.nl
en de 58 602, bluboot "De Weer" van ZaandamHier een tekening met de maten van de "Weer"
wordt het weer massaal en onoverzichtelijk... ::)Heb ook nog een aardig foto van de ZH662 uit Dordrecht ;D ;D
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.nibra.nl%2Fupload%2F527870_340_1089882196453-blusboot.JPG&hash=fb1cfc8746540a6b9995c8135d5cdd5b)
de boot van dordrecht
foto © www.nibra.nl
@ Brandweerwedstrijden Kouderkerk a/d Rijn! ;)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.reddingsnet.nl%2Ffotos%2Fbrw%2F864.jpg&hash=dcdf2d85283e5665a6af9b809fe59dd2)
nog maar 1 dan of 2 of kijk maar
nog maar 1 dan
Die 2e is niet zo best :o. Hoe is dat afgelopen??
bedoel je de tweede foto van de eerste of de tweede post? ::)
hier nog een paar foto`s
[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]
bedoel je de tweede foto van de eerste of de tweede post? ::)
en de rpa zorgt ook voor de veiligheid in de kleinste stad van de wereld!! ;D :D
De post waar IBV "nog maar 1 dan" zei, de eerste is dat geloof ik.
de rpa schepen kunnen ook om een hoekje blussen
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg507.imageshack.us%2Fimg507%2F6636%2Fbrandjpg0ma.jpg&hash=c1a43cc05eb87ce636e93285454631a1)
uit de oude doos
Marine Basis den Helder heeft ook nog een kleine boot op aanhanger
Type Jaro zephyr met een 40 pk mercury
groeten,
rinus
Is eindelijk de Pieternel eruit gekicked :P
Is dit er één van Van Vossen Engeneering (http://www.vanvossen.com)?
Dat ik die van Aalsmeer mooier vind, daar bedoel ik mee te zeggen dat ik denk dat beter is om mee te werken, qua binnenruimte, brandcardsteun, niet te vergeten de duikdeur en motorvermogen.
De boot van Aalsmeer is gewoon erg mooi, en hopelijk ook waterdicht ;)
In samenspraak met de ambulancedienst is er zelfs een op maat gemaakte brancardsteun op gebouwd. Inderdaad zitten er een paar stickers niet netjes recht, maar dat zal de 'leek' niet echt opvallen denk ik, het geheel is duidelijk herkenbaar als brandweerboot.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg39.imageshack.us%2Fimg39%2F4916%2F19667799.jpg&hash=87654bf2d502fff984e70346e1afc412)
Dienst: Brandweer IJssel - Vecht Zwartewaterland
Roepnummer: 685 Zwartsluis
Soort voertuig: Brandweervaartuig
Merk en type: Jetfire 24 - AquaService
Overige bijzonderheden:
Lengte: 7.35M
Breedte: 2.45M
Motor: Steyer 250 pk.
Waterjet: Hamilton
Snelheid: Max. 55 km p/u
Speciale trailer (kan tot 1.25m hoge kade te water worden gelaten).
Geweldige boot, toptrailer, het enige nadeel is dat de hele combinatie zo zwaar is dat de huidige PM671 van Zwartsluis hem niet kan trekken en de TS dus nu voor elke boot-uitruk op pad moet. Nu scheelt het dat deze PM qua leeftijd toch binnenkort vervangen gaat worden, maar het zal er dan wel eentje worden die een slagje groter is dan de huidige Iveco-bus.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg195.imageshack.us%2Fimg195%2F9567%2Fbvtx39.jpg&hash=460e289645ab0ac4873597c6489170fe) (http://img195.imageshack.us/my.php?image=bvtx39.jpg)
Dienst: Brandweer Texel
Roepnummer: 55631
Soort voertuig: TS8 (waarden pomp nnb)
Merk en type: Renault Midlum 220-10 EL
Overige bijzonderheden: ~
Ik zal het vast wel niet helemaal snappen, maar anderhalf uur voordat de blusboot uit Dordt bij Gorinchem is? De laatste keer dat ik dat ding zag varen hoefden ze toch echt niet te roeien met die boot...
Afstand Dordrecht-Gorinchem over het water ongeveer 18 km, max. snelheid van de "Zuid-Holland" 30km/uur.
Je zegt het goed; MAX 30 km/uur, het is namelijk wel stroomopwaarts van Dordt naar Gorinchem. Het is al weer 15 jaar geleden dat ik een half jaartje stage heb gelopen bij de brandweer in Dordrecht en heb in die tijd ook een week mee mogen draaien in de 24 uurs dienst met een van de ploegen. Precies in die week ook heel toevallig een uitruk meegemaakt met de Zuid Holland. Er stond een Nafta tanker in brand bij Gorinchem en tijdens de uitruk werd verteld dat we er zo'n anderhalf uur over zouden gaan doen. Bij Sliedrecht mochten we al weer omkeren omdat Gorinchem 'm zelf al had geblust, ik meen zelfs door de TAS de veerpont op te rijden.Ja die uitruk kan ik me nog wel herinneren ja, was een mooie inzet om te zien, ben toen even wezen kijken aan de dijk :) Maar gelukkig weet je uit ervaring dat de blusboot er inderdaard tussen 1.15 en 1,30u over doet om dat gebied te breiken. Een hele goede en terechte oplossing zo vond ik O0. Er wordt ook aan gewerkt dat de boot voor opstap uitrukken meevaart voor buurgemeenten, dus het mes snijd aan meerdere kanten O0
Franc
Ik zal het vast wel niet helemaal snappen, maar anderhalf uur voordat de blusboot uit Dordt bij Gorinchem is? De laatste keer dat ik dat ding zag varen hoefden ze toch echt niet te roeien met die boot...Dus ik vrees dat je het inderdaard niet helemaal snapt, gezien de lange aanvaartijden van dordrecht is het een perfecte oplossing om dit zo te combineren, als je toch een nieuw veer laat bouwen waarom combineer je dan niet met andere noodzakelijke dingen. Ik denk dat het financieel ook nog aantrekkelijker is, nu komt er geld voor het veer uit meerdere potjes :D
Afstand Dordrecht-Gorinchem over het water ongeveer 18 km, max. snelheid van de "Zuid-Holland" 30km/uur. Hij wordt bemand door een beroepsbemanning die alleen naar de boot toe hoeft te rijden wat ongeveer 5 minuten kost. Natuurlijk is hij niet zo snel ter plaatse als deze veertaxi en uiteraard ben ik niet tegen extra veiligheid, wel ben ik voor heldere, eerlijke argumenten waarop beslissingen aangaande gemeenschapsgeld genomen kunnen worden.
Merk & type: boot weet ik niet;) motor is een Mariner 60 pk 4-takt
heb jij gegevens?
Betreft volgens mij een Buster. Type zou ik zo even niet weten.
Is ook zo bij de RWS boten. Denk dat daar op papier de "landelijke directie" zit.
Heel eenvoudig. Dit vaartuig is formeel eigendom van het ministerie van BZK (en dat zit in ?)
Oke, weer wat geleerd! Maar op de voertuigen van de BZK staat geen plaatsnaam (ook geen 's Gravenhage).
Op schepen is het verplicht een thuishaven-lokatie op de achterzijde te hebben. Op de brandweervoertuigen van BZK staat trouwens ook Ministerie van Binnenlandse Zaken ;)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.telstar-online.nl%2Fbeheer%2Ffotos%2F_2009%2F018712%2F018712_foto67brandweerboot.jpg&hash=e85d1a21af6281c78c1d5933e69c155e)
Nieuwerkerk aan den IJssel - Brandweer Nieuwerkerk aan den IJssel heeft afgelopen zomer een nieuwe boot in gebruik genomen. Deze is beter afgestemd op de activiteiten van de brandweer dan de vorige boot en is voorzien van alle nautische middelen en apparatuur.
Om de boot extra snel in het water te kunnen laten in de Hollandsche IJssel, werkt de brandweer samen met de firma Schep.
De brandweerboot is gezien het waterrijke verzorgingsgebied van levensbelang. De boot wordt onder meer ingezet bij het bestrijden van incidenten op de Hollandsche IJssel, de Rottemeren en de Zevenhuizerplas. Specifiek kan de boot worden ingezet voor het overbrengen van personeel en materiaal, bluswerkzaamheden, evacuatie vanaf schepen, het ondersteunen van brandweerduikers en de berging en het uitvoeren van zoekacties. Het personeel dat de boot bestuurt heeft daarvoor de noodzakelijke opleiding gevolgd.
Om de boot te water te laten wordt bij de Rottemeren en de Zevenhuizerplas gebruikt gemaakt van de aanwezige boothellingen. Voor het te water laten van de boot in de Hollandsche IJssel zijn afspraken gemaakt met de firma Schep op de locatie Kortenoord. De brandweer kan de elektrische walkraan zowel tijdens als buiten werktijden gebruiken. Deze mogelijkheid levert ten opzichte van de veerstoep in Moordrecht een enorme tijdwinst op die weer ten goede komt aan het bestrijden van incidenten op de Hollandsche IJssel. De brandweer is blij met de samenwerking met de firma Schep. Het bedrijf levert hierdoor een actieve bijdrage aan het verhogen van de veiligheid op de Hollandsche IJssel.
Dienst: Brandweer Nieuwerkerk aan den IJssel
Roepnummer: 514
Soort voertuig: brandweervaartuig
Merk en type: ?
Overige bijzonderheden: bouwjaar 2009. beschikt o.a. over zoeklicht, megafoon, amber zwaailicht en navigatieapparatuur.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg35.imageshack.us%2Fimg35%2F1682%2F656wg.jpg&hash=3129fd86e5c4d9ba01b777cc8f8bf87e)
VIV656
Waterongevallenvaartuig
Type : WOV
Merk : Twister 600 Pro Honda Buitenboordmotor 135 Pk
Opbouwer : Van Vossen, Giethoorn
Bouwjaar : 2008
Bijzonderheden : Geïntegreerde bluspomp en Duiktrap
Bron & Foto: BrandweerDeRondeVenen.nl
Wie weet wat de voor en/of nadelen zijn van een rib ten opzichten van een alluminimumboot tbv voor de brandweer?
Leuk tegen elkaar afzetten, wie vult aan:
Leuk tegen elkaar afzetten, wie vult aan:
RIB
+ Stootrand, veilig voor bemanning ook door grotere afstand buitenste rand/menanning. drijfvermogen. Vaak goede vaareigenschappen op groot open water. Veel zitplaatsen bij evacuatie.
- Lekstoten bij scherpe objecten, kunsstof niet hittebestendig. Tube neemt ruimte in. Moeilijker aan boord klimmen vanuit water
Alu
+ Veel ruimte. hittebestendig. makkelijker aan boord klimmen vanuit water
- drijfvermogen. kwetsbaar bij aanvaring.
Maar geen bluskanonnen o.i.d.? ???
Inmiddels is dit vaartuig afgeleverd (of in ieder geval afgebouwd)
(klik voor een vergroting)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg688.imageshack.us%2Fimg688%2F6480%2Fveertaxi20gorinchem20x2.jpg&hash=1f1c4c38fd03527caedabc8b6cab9b79) (http://img688.imageshack.us/img688/6480/veertaxi20gorinchem20x2.jpg)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg683.imageshack.us%2Fimg683%2F7153%2F00720dd0607200920damenh.jpg&hash=27da351ad0d47b7bf13720e9444a0c24) (http://img683.imageshack.us/img683/7153/00720dd0607200920damenh.jpg)
bron: http://www.damenshipyardshardinxveld.nl/Products/Newbuilding/Specials.aspx?mId=9524 (http://www.damenshipyardshardinxveld.nl/Products/Newbuilding/Specials.aspx?mId=9524)
Volgens mij niet, maar achter het stuurhuis zitten wel drie aansluitingen voor slangen.
Ook zit er een blauwe lamp in de mast ^-^
Trage blusboten moeten verdwijnenBron (+ radio- en videofragment): http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/556311/Trage-blusboten-moeten-verdwijnen.htm (http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/556311/Trage-blusboten-moeten-verdwijnen.htm)
NIJMEGEN - De brandweer wil de veiligheid op de Gelderse rivieren verbeteren. Hiervoor moeten de twee blusboten van de brandweer verdwijnen.
In plaats daarvan zou om de vijftien kilometer een kleiner vaartuig van de brandweer moeten komen.
De twee blusboten die de brandweer nu gebruikt, zijn 29 jaar oud en relatief traag. Hierdoor kan de aanvaartijd oplopen tot anderhalf uur.
Bezuinigingen bedreigen blusboot Zuid-Holland-ZuidBron (+ radiofragment): http://www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2010%2Fmei%2FBezuinigingen+bedreigen+blusboot+Zuid+Holland+Zuid (http://www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2010%2Fmei%2FBezuinigingen+bedreigen+blusboot+Zuid+Holland+Zuid)
27 mei 2010
De blusboot van de Brandweer Zuid-Holland Zuid dreigt te verdwijnen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken wil niet meer betalen voor een opvolger van de in Dordrecht paraat liggende blusboot.
Brandweercommandant Anton Slofstra vindt het niet terecht dat de kosten worden afgewenteld op zijn regio, omdat daar toevallig veel drukbevaren rivieren doorheen lopen:
De oude boot is afgeschreven en een nieuwe kost zo'n drie miljoen euro. Dat geld zal nu moeten worden opgebracht door de 19 gemeentes in de regio Zuid-Holland Zuid. Slofstra vreest dat ook die moeten bezuinigen en de blusboot verdwijnt.
Langzame blusboten hopeloos verouderdBron: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/6766480/Langzame-blusboten-hopeloos-verouderd.ece (http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/6766480/Langzame-blusboten-hopeloos-verouderd.ece)
dinsdag 01 juni 2010 | 07:00 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 01 juni 2010 | 07:50
NIJMEGEN - De Gelderse blusboten ‘Gelderland’ en ‘de Batouwe’, respectievelijk afgemeerd in Nijmegen en Tiel, zijn hopeloos verouderd. De boten zijn veel te langzaam. De aanvaartijden bij scheepsrampen op de grote Gelderse rivieren kunnen oplopen tot anderhalf uur.
De brandweer wil beide blusboten (24 en 28 jaar oud) vervangen door een aantal snelle interventieboten, die binnen een half uur bij een scheepsramp kunnen zijn. Het rijk noch de provincie wil aan de vervanging meebetalen.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken, dat de boten in 1981 aan de regionale brandweerkorpsen ter beschikking stelde, betaalt jaarlijks zo’n 52.000 euro. De provincie draagt jaarlijks per boot 40.000 euro bij.
‘Ambulance zal nooit kunnen varen’
Door FRANK VAN DEN ELSEN
woensdag 26 maart 2008 - http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden (http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/2170186/lsquoAmbulance_zal_nooit_kunnen_varenrsquo.html)
ZUID-HOLLAND ZUID - De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (dat zijn gemeenten en hulpdiensten samen) maakt nog dit jaar werk van betere hulpverlening op de rivieren.
Een ?slachtoffer? op een aangevaren schip wenkt wanhopig de blusboot tijdens de oefening Riverside. FOTO AD Een projectgroep moet voor 1 januari hebben beschreven hoe de onderlinge samenwerking tussen instanties beter kan, welke trainingen nodig zijn en aan welk aanvullend materieel behoefte is. Het Veiligheidsbestuur (de burgemeesters) heeft dat vorige week besloten.
Een halfjaar geleden bleek tijdens de grote rampoefening ‘Riverside’ op de Nieuwe Merwede dat hulpverlening bij ongelukken op het water complex is en traag verloopt. Het duurde bijna een uur voordat een verpleegkundige voet zette op een zogenaamd aangevaren partyschip vol gewonden bij Dordrecht.
,,We moeten ons geen illusies maken dat rampenbestrijding op het water net zo snel zou kunnen verlopen als op het land,’’ zegt account manager Huub van der Weide van de regionale brandweer. ,,Dat zal nooit zo zijn. Ambulances kunnen niet rijden op de rivier. We blijven afhankelijk van varend materieel. Dat is beperkt beschikbaar en moet soms van ver komen. Voor een deel blijven mensen op het water bij incidenten in eerste instantie op elkaar aangewezen. Gelukkig zijn de bereidheid om te helpen en de deskundigheid bij varenden groot.’’
Kleine aanpassingen, met name in de communicatie, zijn er al wel naar aanleiding van Riverside, meldt hoofd regionale brandweerzorg Wim Visser. ,,Op dit moment verbeteren we de systematiek in de meldkamer waarmee hulpverleners worden opgepiept. Daarmee winnen we tijd. Ook de techniek van de verbindingen wordt aangepast.’’
Een wettelijke aanrijtijd zoals die voor hulpdiensten op het land geldt (een kwartier), bestaat op het water niet. Een landelijke projectgroep met de naam Waterrand is wel bezig met het opstellen van iets soortgelijks: een ‘zorgnorm’. Van der Weide: ,,Dat is een richtlijn over het tempo waarmee een bepaalde hoeveelheid hulpverleners op de been moet zijn. We weten nog niet welke kant dit precies opgaat en wat de status van die norm wordt. Zuid-Holland Zuid zit ook in dat project, maar los daarvan gaan wij nu hoe dan ook van start met ons eigen verbetertraject,’’ zegt Van der Weide. Hij is druk bezig een projectleider te werven.
Het Veiligheidsbestuur kwam tot de conclusie dat actie nodig was, omdat er sinds tien jaar fors meer vaarbewegingen op de rivieren zijn, terwijl hulpdiensten over minder varend materieel beschikken. De regionale rode blusboot in Dordrecht kan nog mee tot 2012. Volgens het bestuur ontbreekt ook een integrale visie op hulpverlening.
Van der Weide: ,,Er zijn de laatste jaren wel veel kleinschalige initiatieven en hulpmiddelen bij gekomen, zoals blusboten van individuele brandweerkorpsen en snelle interventieboten van Rijkswaterstaat. Ook zijn er samenwerkingsverbanden zoals tussen de KNRM en de Reddingsbrigade. Maar het komt er nu op aan samen slagkracht te organiseren in heel de regio.’’
Hij signaleert dat bijvoorbeeld op de Oude Maas en delen van de Lek minder snel hulp op gang kan komen dan in het hart van de Drechtsteden. ,,Vinden we dat aanvaardbaar? Ik geef daar nu geen antwoord op, dat moet te zijner tijd het bestuur doen. We gaan dit jaar wel in kaart brengen wat nodig is om het beter te regelen. Wat we direct kunnen aanpakken, zullen we niet laten liggen.’’ Daarmee is niet gezegd dat elk verlangen op het nog te maken lijstje kan worden vervuld: ,,Hoe goed we het willen hebben en wat dat mag kosten, is aan het bestuur.’’
Zijn er daar geen bergers/slepers/havendienst waaraan deze taak uitbesteed kan worden? :)
Waarom zou RWS geen boten a la havendienst Rotterdam kunnen aanschaffen? In Rotterdam hebben ze primair ook een toezicht houdende taak.
Meer geel op het waterbron: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2008/12/17/meer-geel-op-het-water.html (http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2008/12/17/meer-geel-op-het-water.html)
Nieuwsbericht | 17-12-2008
“We willen meer blauw op straat en meer geel op het water,” aldus staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat bij de doop en tewaterlating van een nieuw Rijkswaterstaat-patrouillevaartuig.
Vaarweggebruikers willen dat handhaving en toezicht zichtbaar aanwezig zijn, oftewel meer ‘geel’ op het water. Om die redenen laat Rijkswaterstaat (RWS) tien nieuwe kleinere, snellere en wendbare patrouillevaartuigen bouwen. De schepen kunnen zowel op binnenwateren als op zee varen. De bemanning van de patrouillevaartuigen controleert de vergunningverlening aan schepen en begeleidt bij calamiteiten het scheepvaartverkeer.
Staatssecretaris Huizinga doopte woensdag in Maassluis het eerste nieuwe schip, de RWS70.
De RWS70 heeft voortstuwingsschroeven van kunststof in plaats van brons, deze verbeteren de voorstuwing en geven minder golfslag. Ook heeft het vaartuig een asloze boegschroef waardoor er geen smeerolie meer nodig is. Hierdoor wordt olieverontreiniging in het water voorkomen. Bovendien is het vaartuig uitgerust met moderne motoren, die minder CO2 uitstoten. RWS70 gaat varen op de Schelde en Voordelta. Het is het eerste schip dat is voorzien van het Rijkslogo.
Zijn er daar geen bergers/slepers/havendienst waaraan deze taak uitbesteed kan worden? :)Nee, helaas is er verder daar niets van. Bij calamiteit op de rivier wordt het opstappen geblazen bij RWS of politie. Daarna zal de blusboot nog volgen, maar die heeft grote aanvaartijden. :-X
Hierbij mijn toevoeging aan dit topic.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.pro-worker.nl%2Fimages%2Flogo%2Ffire%252003.jpg&hash=4973a6df3f4cf7f7148bdbf299a25289)
Bron: http://www.pro-worker.nl/ (http://www.pro-worker.nl/) (met toestemming geplaatst)
Soort vaartuig: Klein reddingsvaartuig
Merk vaartuig: Pro Worker / KD Workboats
Roepnummer: -
Korps:
Regio:
Bijzonderheden:
De schroefbescherming wordt alleen toegepast voor meer trekkracht.
Nou weet ik niet of deze ook voor bescherming van personen is.
Gr Pieter
Hierbij mijn toevoeging aan dit topic.
http://www.pro-worker.nl/images/logo/fire%2003.jpg (http://www.pro-worker.nl/images/logo/fire%2003.jpg)
Bron: http://www.pro-worker.nl/ (http://www.pro-worker.nl/) (met toestemming geplaatst)
Soort vaartuig: Klein reddingsvaartuig
Merk vaartuig: Pro Worker / KD Workboats
Roepnummer: -
Korps:
Regio:
Bijzonderheden:
Brandweer Zaandam Blusboot De Weer (http://www.youtube.com/watch?v=bcOzEqKgnSo#ws)
Published on Jul 4, 2012 by MrHjk0611
Brandweer Zaandam Blusboot De Weer
Fireboat no. 2 in San Francisco (onder de Bay Bridge).Schitterende foto's, vooral de bovenste, en zo te zien zat het weer ook mee....
(https://lh5.googleusercontent.com/-lFLEuO780ec/UBt54H8B-gI/AAAAAAAAELA/e6KPTjqDWUk/s800/P7090064.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/--tHrr64czCY/UBt3x6v_LfI/AAAAAAAAEKw/8suuK9Y1GeE/s640/IMG_4854.JPG)
Multidiciplinair hulpverleningsponton Sophiapolder
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg26.imageshack.us%2Fimg26%2F1725%2Fdsc07556l.jpg&hash=3d2c43dd9c06953e7d39074cb93baceb)
Sophiapolder is een zoetwatergetijdegebied van circa 80 ha bestemd voor recratie. Dit eiland is niet via een vast-oververbinding te bereiken. Ook voor de hulpverlening is dit complex, hiervoor is een multidiciplinaire quad met aanhanger beschikbaar om hulpverleners en materiaal over te zetten.Waar staat het voertuig, zijn er foto's van en hoe verplaatst men dit ponton naar de overkant? :)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg526.imageshack.us%2Fimg526%2F8821%2Fquadmetaanhanger.jpg&hash=7710fa0f4d312aeac89b9105fdaccd93) Quad met aanhanger tbv hulpdiensten. Roepnummer 18-1370
Schitterende foto's, vooral de bovenste, en zo te zien zat het weer ook mee....
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=16593.0 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=16593.0) <pagina 1, 18-1370 is bedoelde quad>Dank je wel voor de info, maar dan zouden de hulpverleners toch ook op het reguliere veer mee kunnen?
Het reguliere veer neemt het ponton mee met de hulpverleners.
Dank je wel voor de info, maar dan zouden de hulpverleners toch ook op het reguliere veer mee kunnen?
Omgeving en veer bij mij onbekend hoor 98uiye
Het korps Marinebrandweer heeft in de loop der jaren een aantal voormalige landingsvaartuigen van het Korps Mariniers in dienst gehad.Eind jaren 80/begin jaren 90 keek ik vanuit mijn kamer in de Stopera uit op de Zwanenburgwal, vaarroute van de Amstel naar het IJ voor lage schepen. Daar kwam opeens een landingsvaartuig voorbij van de Marinebrandweer en in het laadruim stond een heuse TS. Ik was te verbouwereerd om meteen m'n camera te pakken en toen ik het besefte was hij voorbij ....
Het laatste exemplaar was de L9533 welke vanaf 2000 dienst heeft gedaan, maar wanneer het vaartuig buiten dienst is gesteld is mij onbekend?
Daarvoor beschikte men over de L9515 (zie foto) en daarvoor zou de L9522 dienst hebben gedaan bij het korps.
Van laatst genoemde heb ik nooit een foto gezien, dus heb ik geen idee of deze ook brandweerrood is geweest.
Heeft iemand informatie gedurende welke periode deze drie vaartuigen in dienst zijn geweest bij het korps Marinebrandweer?
Zoals op de foto zichtbaar is, was de L9515 voorzien van een stationaire MSD.
Was dit ook het geval bij de L9522 en L9533?
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg135%2F162%2F10698640x480ll4.jpg&hash=bce3b7eed4441f42dd4ed7e44ca4f70f)
Tijdens een rondvaart in de haven van Miami een van de twee blusboten van de Miami-Dade Fire Rescue Department gespot. Op de achtergrond staat Technical Rescue 1, een 2003 Pierce Lance Three Door Command Cab Heavy Duty Rescue Body van Station 46.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffarm8.staticflickr.com%2F7125%2F8151557182_ef67c1cd9e_o.jpg&hash=5d21d8d7e23475669462e3e62976eaad)
Grtz,
Marcel
Nice one :)
Dit vaartuig was ook veelvuldig te zien in het programma 'Danger coast' dat enkele maanden geleden op de Nederlandse televisie werd uitgezonden (Discovery geloof ik).
Dank je wel voor de uitleg, is er dan ook al een aanbesteding voor boten?
Alleen doen ze dat alleen in opdracht van Brandweer Nederland (voorheen NVBR). Regio's kunnen niet zomaar zelf aankloppen bij het IFV voor een aanbesteding.
Alleen doen ze dat alleen in opdracht van Brandweer Nederland (voorheen NVBR). Regio's kunnen niet zomaar zelf aankloppen bij het IFV voor een aanbesteding.
Brabanders betalen mee aan Dordtse blusboot
15 november 2011
Ik ben benieuwd, als ik het zo lees zouden er al ontwerptekeningen e.d. moeten zijn?Dat mag ik wel hopen als overmorgen (donderdag 14 november) de kiellegging plaatsvindt. 098uo
Wat is de opkomsttijd van de bemanning? ::)enkele minuten, waarom vraag je dat? ;)
In deze link staat een plaatje met daarop de eerste impressie van de nieuwe blusboot:
http://www.brandweer.nl/publish/pages/19526/315113_brandweerzhz_okt_2013.pdf (http://www.brandweer.nl/publish/pages/19526/315113_brandweerzhz_okt_2013.pdf)
enkele minuten, waarom vraag je dat? ;)
Mooie spullen is een ding maar als er een opkomst tijd van een uur is voor de bemanning is dat nogal van invloed op de brandbestrijding.brandbestrijding op het water heeft altijd meer tijd nodig . :).de korpsen die ook op de grote rivieren verzorgingsgebied hebben zijn bekend met de behorende 'problemen' ;) O0
Mooie spullen is een ding maar als er een opkomst tijd van een uur is voor de bemanning is dat nogal van invloed op de brandbestrijding.De opkomst tijd van de bemanning is afhankelijk van de afstand (rijtijd) kazerne tot de ligplaats van de blusboot als het om een bemanning van beroepsploegen gaat.
brandbestrijding op het water heeft altijd meer tijd nodig . :).de korpsen die ook op de grote rivieren verzorgingsgebied hebben zijn bekend met de behorende 'problemen' ;) O0
Ik heb me laten vertellen dat Rijkswaterstaat er niet aan wilde om die vorm van incidentbestrijding op zich te nemen. Gemiste kans als je het mij vraagt, aangezien dat een efficiënte manier zou kunnen zijn om het te regelen.
Kijk bijvoorbeeld naar hoe Divisie Havenmeester in Rotterdam dat heeft geregeld. De bemanning is opgeleid voor brandbestrijding en de vaartuigen zijn daartoe uitgerust. Indien nodig kan een brandweerploeg opstappen. Ik heb het niet onderzocht, maar volgens mij ben je met zo'n constructie stukken goedkoper uit dan aanschaf en onderhoud van aparte brandweervaartuigen + bemanning. En je hebt een landelijke dekking.
Saillant detail: Havenbedrijf Rotterdam NV beheert tegenwoordig ook het havengebied bij Dordrecht (http://www.portofrotterdam.com/nl/Over-de-haven/havenontwikkeling/zeehaven-dordrecht/Pages/zeehaven-dordrecht.aspx), echter kon/wilde? het havenbedrijf ook de incidentbestrijding niet op zich nemen.
Op zich wel opmerkelijk, dat in een tijd waar diverse instanties vaartuigen moeten inleveren, wel een peperduur brandweervaartuig wordt aanbesteed.
Hetgeen niet wegneemt dat ik het een prachtig apparaat vind en het de regio van harte gun
Ben benieuwd over wat voor soort boten dit gaat, aardig bedrag voor uitgetrokken. Daar moet je wat leuks voor kunnen aanschaffen!Als ZHZ haar werk goed heeft gedaan zal het iets dergelijks als ZHZ worden. Tenslotte is er betrekkelijk weinig verschil mbt het operatiegebied en het type calamiteiten.
AlsZHZhaar werk goed heeft gedaan zal het iets dergelijks als ZHZ worden. Tenslotte is er betrekkelijk weinig verschil mbt het operatiegebied en het type calamiteiten.
Ik neem aan dat je GLZ bedoeld in het eerste gedeelte van de zin? ;)Nee dat denk ik niet, ZHZ is al langere tijd bezig met de voorbereidingen van een nieuwe blusboot 18-062 ( Daar doelde hij denk ik op ). Deze is op dit moment in aanbouw. Mogelijk kan GLZ wat met de opgedane kennis en ervaring in de voorbereidingen. O0
Kiellegging nieuwe blusboot brandweer Zuid-Holland Zuid
De huidige blusboot van de brandweer Zuid-Holland Zuid wordt vervangen door een nieuw blusvaartuig. De blusboot zal worden gebouwd door scheepsbouwer De Haas Maassluis BV. Op 14 november 2013 vond de kiellegging plaats.
De huidige blusboot, de “Zuid-Holland”, is ruim 30 jaar oud en absoluut aan vervanging toe. In 2011 heeft het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (VRZHZ) dan ook besloten de huidige blusboot te vervangen. Het blusvaartuig kan ook worden ingezet in de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant, die jaarlijks bijdraagt in de exploitatiekosten.
Noodzaak blusboot
De regio Zuid-Holland Zuid is één van de drukst bevaren knooppunten in Europa door de binnenvaart. Dit brengt risico’s met zich mee. De blusboot heeft als ligplaats het Duivelseiland in Dordrecht. Van hieruit kan het snel worden ingezet bij incidenten op en rond het water in zowel de regio Zuid-Holland Zuid als Midden-en West-Brabant.
Planning
In oktober 2012 is gestart met het Europese aanbestedingstraject voor de nieuwe blusboot. Op basis van de beoordelingscriteria is gekozen om De Haas Maassluis de opdracht te gunnen. De blusboot zal volgens planning eind 2014 worden opgeleverd. Daarna volgt een periode van opleiden en oefenen. Uiteindelijk zal het nieuwe blusvaartuig maart 2015 in gebruik worden genomen. De oude blusboot blijft tot dat moment in de vaart.
Kiellegging
De kiellegging voor de nieuwe boot vond donderdag 14 november plaats bij de Combinatie in Dordrecht. Tijdens deze plechtigheid werden toespraken gehouden door de G.H. de Haas, directeur De Haas Maassluis BV en bestuur en directie van de VRZHZ: de heer A. Barske, portefeuillehouder brandweer van het dagelijks bestuur en de heer A. Slofstra, directeur brandweer Zuid-Holland Zuid. In aanwezigheid van enkele tientalen genodigden verrichtte de heer Barske de plechtigheid: het aflassen van de initialen van de kiellegger op de kielbalk van het schip.
Bron: http://www.dehaasmaassluis.nl/Webpages/Nieuws/Actueel.aspx (http://www.dehaasmaassluis.nl/Webpages/Nieuws/Actueel.aspx)
M.i.v. maart 2015 in gebruik, dat is al best vlot O0
Als het goed is wordt vandaag de blusboot Zuid Holland Zuid gedoopt, hoop dat iemand er foto's van heeft?
De voormalige PA 7, een echte blusboot, van Amsterdam is aangekocht door BST. BST Heeft voor dit vaartuig een 25 jarig contract met de VR Midden en West Brabant.Kan je even uitleggen waar BST voor staat? Ik denk niet het BuurtServiceTeam =)
Kan je even uitleggen waar BST voor staat? Ik denk niet het BuurtServiceTeam =)
Maare dacht dat BMWB mee had betaald aan de nieuwe boot van ZHZ..
Kan je even uitleggen waar BST voor staat? Ik denk niet het BuurtServiceTeam =)dat klopt 0098
Maare dacht dat BMWB mee had betaald aan de nieuwe boot van ZHZ..
Maare dacht dat BMWB mee had betaald aan de nieuwe boot van ZHZ..Dat dacht ik ook. Mogelijk is er nog meer behoefte in de regio...?
Via Twitter:
https://twitter.com/TS45_1/status/573527118556045312/photo/1 (https://twitter.com/TS45_1/status/573527118556045312/photo/1)
Vanmorgen zelf even wezen kijken naar de nieuwe "Batouwe" en "Gelderland".
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1243.photobucket.com%2Falbums%2Fgg541%2FDrumtechnick%2FBatouwe_zpsl77zqnnp.jpg&hash=df4577a408be5882e77fbae470c0c272) (http://s1243.photobucket.com/user/Drumtechnick/media/Batouwe_zpsl77zqnnp.jpg.html)
Wow mooie vaartuigen! Ik wist niet dat deze vervanging er aan zat te komen. Ik dacht dat Dordrecht/ZHZ de enige was die met vervanging bezig was.
Worden deze vaartuigen nog gestriped?
Omdat ze beiden op plekken liggen waar grote risico's zijn? Waalbocht Nijmegen en ARK aansluiting bij Tiel? De RUS vaartuigen zijn niet altijd in de buurt ivm werk.Volgens mij ook de vaarroute waarlangs de meeste ADNR-transporten plaatsvinden.
Omdat ze beiden op plekken liggen waar grote risico's zijn? Waalbocht Nijmegen en ARK aansluiting bij Tiel? De RUS vaartuigen zijn niet altijd in de buurt ivm werk.RUS moest zijn RWS.
Volgens mij ook de vaarroute waarlangs de meeste ADNR-transporten plaatsvinden.
De Batouwe en Gelderland zijn ogenschijnlijk SIV's te water. Er passeren ADNR schepen van een paar duizend ton.Snelle Interventie Vaartuigen dus.
De Batouwe en Gelderland zijn ogenschijnlijk SIV's te water. Er passeren ADNR schepen van een paar duizend ton.
http://www.112rivierenland.nl/public/upload/album/4147/thumb/b2d6c424f31583b20a1440cd7c4b2299.jpg (http://www.112rivierenland.nl/public/upload/album/4147/thumb/b2d6c424f31583b20a1440cd7c4b2299.jpg)
Deze snelle (40 km/uur) alumunium vaartuigen zijn kennelijk hoofdzakelijk bedoeld voor inzetten (redding en eerste hulpverlening) op de rivier en aanliggende wateren.
Een Snel Interventie Vaartuig ? t.o.v. de zwaardere blusboten zoals bijvoorbeeld de zeehavens Rotterdam en Amsterdam die kennen.
De mogelijkheden voor de levering van bluswater lijken beperkt, 2x3" aansluitingen ?, een klein waterkanon op armpje ? Pompmogelijkheden voor de inzet bij “zinkende” etc. schepen waarschijnlijk middels een assortiment aan elektriche dompelpompen.
6 " aansluitingen voor de levering van grotere hoeveelheden zijn aan dek niet te ontdekken,mogelijk zitten ze ergens vorstvrij verborgen achter deksels.
Geen self-protectie ? Overdruk in de stuurhut en snuffelaars ?
Wel luchtinlaten,fendering etc. volgens de eisen ADNR.
Het lijkt er aan de hand van de foto’s op dat de accommodatie flexibel is opgesteld, een Fins specialisme ontstaan vanuit de eisen uit de vaart door het ijs met wat lichtere vaartuigen.
Dat zou een groot voordeel voor de bemanning zijn tijdens een langduriger snelle vaart met een licht aluminium vaartuig op de rivier met het soms behoorlijk knobbelige water.
Betreffende de 6" aansluitingen aan dek waar zouden deze voor nodig zijn ?
Aan land heeft de brandweer daar dompelpomp units voor want in de regio zijn weinig watergangen waar deze blusboten als haler in kunnen gaan liggen.
Dit in tegenstelling tot de dompelpomp units welke in elke waterstroom met voldoende wateraanvoer water kunnen halen.
Deze aansluitingen zijn (meestal) voor het voeden van een GWT of via een manifold van een stationair blussysteem op een bedrijf.
Bij (blus)schepen die nu al varen in de havens en overige wateren zie je deze aansluitingen wel meer, deze sluiten ze dan meestal aan op een ontvangstpunt en hiermee kunnen ze een leidingsysteem voeden of een transportabel transportsysteem.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fsparqcmsv2.cmedia.nl%2Fdir_upload%2Fsite%2Fa0799b3c8c7d394b284b80ea5cf40253%2Fapril2012%2Fbrandweer1.jpg&hash=0d25290d497db98b2b43afb33bf9679a)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fsparqcmsv2.cmedia.nl%2Fdir_upload%2Fsite%2Fa0799b3c8c7d394b284b80ea5cf40253%2Fapril2012%2Fbrandweer1.jpg&hash=0d25290d497db98b2b43afb33bf9679a)
Met artist impression van de nieuwe Jan
http://maritimetechnology.nl/brandweer-amsterdam-amstelland-krijgt-nieuwe-blusboot/ (http://maritimetechnology.nl/brandweer-amsterdam-amstelland-krijgt-nieuwe-blusboot/)
De boot heeft een behoorlijk hoge dichte cabine. Is de boot daarmee niet te hoog voor de lage boottunneltjes in de binnenstad?
De boot heeft een behoorlijk hoge dichte cabine. Is de boot daarmee niet te hoog voor de lage boottunneltjes in de binnenstad?
Trainen al die hulpverlenings/blusboten ook voor het oppikken van eventuele drenkelingen? ::)
Trainen al die hulpverlenings/blusboten ook voor het oppikken van eventuele drenkelingen? ::)
Daar zijn ze in principe niet voor aangeschaft. De regio's Gelderland-Zuid en andere hebben ook nog gewoon de SIB's (Snelle Interventie boot) Welke per aanhanger vervoerd worden en een stuk lager zijn om iemand aan boord te trekken. De blusboten worden niet zo snel ingezet voor drenkelingen. Wel wanneer er een grote boot is gezonken oid. Maar dan is het sowieso alle hands aan dek, en wordt al het mogelijke ingezet om drenkelingen te redden en degelijke.
Dat ze daar niet in eerste instantie voor bedoeld zijn ok, maar daar is nagenoeg niet een schip voor ontworpen maar je mag van een maritiem hulpverleningsvaartuig toch wel verwachten dat hier op getraind wordt? Ook al om te trainen hoe je eventueel een eigen bemanningslid terug aan boord krijgt. Of blijft een blusboot gewoon aan de steiger liggen als er ergens in de buurt een mob is?
DAMEN DELIVERS FIREBOAT TO AMSTERDAM FIRE DEPARTMENThttp://hetkompashardinxveld-giessendam.nl/lokaal/grachtenblusboot-damen-voor-amsterdamse-brandweer-195644 (http://hetkompashardinxveld-giessendam.nl/lokaal/grachtenblusboot-damen-voor-amsterdamse-brandweer-195644)
Jan van der Heyde IV continues city’s long firefighting traditions. The City of Amsterdam Fire Department has taken delivery of its new firefighting vessel: the Jan van der Heyde IV. C-Job Naval Architects provided the concept design for the 17.6-metre vessel. Damen Shipyards Hardinxveld executed detailed design, engineering and vessel construction. The canals of Amsterdam are more than a worldfamous tourist attraction. They also form an important part of the city’s infrastructure. For example, the interconnected system of canals has been long used by the Amsterdam Fire Department not only to access fires but also as a source of firefighting water. Water supply The new vessel marks the continuance of the Amsterdam Fire Department’s tradition of naming its firefighting boats after the founder of the current firefighting method, organisation and technology – Mr Jan van der Heyde. In fact, the first vessel to take the name was a floating steam injection vessel that dates back to the 1870s. The fact that the Jan van der Heyde IV is first and foremost a firefighting vessel is reflected in its design. “In a way you can look at this boat as a big floating fire pump,” says C-Job Naval Architects Head of Engineering Tim Vlaar, referring to the vessel’s 1,680 m3 per hour pump capacity. Because the speed of water traffic permitted through Amsterdam’s canals is limited, the Fire Department do not envisage the vessel as a ‘first-on-the-scene’ responder. “Its main role is to supply the fire trucks on the road with an ample flow of water,” continues Mr Vlaar. As well as the ability to provide large quantities of water to teams working on land, the vessel is also equipped to fight multiple fire-types from the water. “The boat does have its own fire monitors, which will certainly be used for fighting fires on ships or near the water.” Multiple roles Supplementing its firefighting duties, the Jan van der Heyde IV is equipped with two 180 m3 per hour pumps that can be called on to pump water out of flooded boat houses or other vessels. Furthermore the vessel can also be used as a dive platform. In terms of propulsion, the fireboat has a maximum speed of 15 km per hour. This is achieved by two independent azimuth stern thrusters powered by twin 368 kW main engines. Manoeuvrability is enhanced with a single 44 kW bow thruster. Double draught With C-Job Naval Architects delivering the concept design, Damen Shipyards Hardinxveld handled the detailed design, engineering and construction. C-Job also had a supervisory role during construction. “Amsterdam’s canals are quite shallow – and there are a substantial amount of bridges too,” explains Damen Shipyards Hardinxveld Project Manager Roel Foolen. “Therefore both air draught and ship’s draught had an impact on the final design.” “We are very proud to have been involved in this rewarding project – an excellent example of how a custom-made vessel meets a client’s very specific requirements,” adds Mr Foolen. “It also demonstrates the diversity of Damen’s construction capabilities – we are so much more than just standard vessels.”
Bron:Press release Damen
@ DAMEN DELIVERS FIREBOAT TO AMSTERDAM FIRE DEPARTMENT
In deze tijd van bezuinigingen een opmerkelijke investering van toch wel enkele miljoenen nl. :
De haven van Amsterdam heeft in samenwerking met de brandweer voor de havens drie brandblusboten met behoorlijke blusmogelijkheden en waterafgifte mogelijkheden, blijven over de binnenstad en de randgemeenten.
Daar waar vaartuigen niet kunnen komen of worden ingezet zijn er de diverse GWT units, snel ter plaatse en aanmerkelijk sneller dan de blusboot.
De blusboot van de brandweer ligt bij de Oranjesluizen wel even varen naar de binnenstad etc., wordt bemand door de vrijwilligers van Landelijk Noord waar de post Ransdorp moet uitrukken, RWS heeft vwb het AR kanaal etc. de al sedert geruime tijd eigen blusmogelijkheden opgedoekt.
Brandweer A-A heeft samen met de havendienst ondertussen een zogenaamd blusponton (een soort GWT te water zonder eigen voortstuwing) aangeschaft.
Brandweer Zaandam heeft de blusboot De Weer afgeschaft is nog wel op de Zaan en bemand en onderhouden en betaald door liefhebbers.
Op het Noordzeekanaal, Ijmuiden etc. kunnen de blusvaartuigen van de havendienst, naast de ponten met brandweervoertuigen aan boord worden ingezet etc.
En hoe wilde jij op bijv. de Prinsengracht een blusboot van de havendienst krigen?
Of hoe wilde je daar een traditioneel gwt neerzetten....
Even goed lezen : havens etc drie blusboten havendienst.....blijven over de binnenstad en de randgemeentenBlijft toch elke keer weer verbazend hoe jij met elke wind mee waait. :-X :-X
Prinsengracht kun je makkelijk met een vrachtwagen met een GWT komen en het verkeer is bij brand toch al gestremd,net als elders.
Laatste kwartaal 2016 komt de JAN 4 ad een investering van een paar miljoen euro en 28000 liter/minuut in de vaart speciaal ontworpen en gebouwd voor de binnenstad net als die andere Jannen.
1.Als sinds 1875 zijn er blusvaartuigen voor de binnenstad.2 Momenteel dus bij deze brand is er de JAN III 16000 l/min.3.Per 2005 wordt de blusboot bemand door de vrijwilligers van Landelijk Noord en ligt bij de Oranjesluizen, dus ver buiten de binnenstad. De trend A-A is steeds meer speciaal materieel etc. naar vrijwilligers aan de rand van of buiten de stad.4.Dus allemaal wel ter zake bij deze brand waar twee maal DPU werd gealarmeerd, kennelijk de voorkeur boven een blusboot.
@ DAMEN DELIVERS FIREBOAT TO AMSTERDAM FIRE DEPARTMENT
In deze tijd van bezuinigingen een opmerkelijke investering van toch wel enkele miljoenen nl. :
De haven van Amsterdam heeft in samenwerking met de brandweer voor de havens drie brandblusboten met behoorlijke blusmogelijkheden en waterafgifte mogelijkheden, blijven over de binnenstad en de randgemeenten.
Daar waar vaartuigen niet kunnen komen of worden ingezet zijn er de diverse GWT units, snel ter plaatse en aanmerkelijk sneller dan de blusboot.
De blusboot van de brandweer ligt bij de Oranjesluizen wel even varen naar de binnenstad etc., wordt bemand door de vrijwilligers van Landelijk Noord waar de post Ransdorp moet uitrukken, RWS heeft vwb het AR kanaal etc. de al sedert geruime tijd eigen blusmogelijkheden opgedoekt.
Brandweer A-A heeft samen met de havendienst ondertussen een zogenaamd blusponton (een soort GWT te water zonder eigen voortstuwing) aangeschaft.
Brandweer Zaandam heeft de blusboot De Weer afgeschaft is nog wel op de Zaan en bemand en onderhouden en betaald door liefhebbers.
Op het Noordzeekanaal, Ijmuiden etc. kunnen de blusvaartuigen van de havendienst, naast de ponten met brandweervoertuigen aan boord worden ingezet etc.
Blijkbaar ben je niet op de hoogte van de infrastructuur (en de verkeersmaatregelen) van de binnenstad van Amsterdam. Als er 1 vrachtwagen op een gracht staat, loopt de boel al vast laat staan als er voor een normale melding al 2 maal TS en RV ter plaatse zijn. Als je dan nog een GWT wil aanleggen, moet je als starten bij Kazerne Dirk of Hendrik. Een nieuwe Jan is dan sneller en wendbaarder.
Prinsengracht kun je makkelijk met een vrachtwagen met een GWT komen en het verkeer is bij brand toch al gestremd,net als elders.
Blijkbaar ben je niet op de hoogte van de infrastructuur (en de verkeersmaatregelen) van de binnenstad van Amsterdam. Als er 1 vrachtwagen op een gracht staat, loopt de boel al vast laat staan als er voor een normale melding al 2 maal TS en RV ter plaatse zijn. Als je dan nog een GWT wil aanleggen, moet je als starten bij Kazerne Dirk of Hendrik. Een nieuwe Jan is dan sneller en wendbaarder.
Laten we nou niet meteen in de overtreffende trede schieten. Indien de calamiteit van dien aard is dat er een GWT terplaatse moet komen zal er, indien er de noodzaak toe is, een zogenaamd verkeerscirculatieplan in werking treden waardoor de toegang tot het gebied waarbinnen de calamiteit zich afspeelt wordt gewaarborgd.Door de ideeën van de heer Litjens is er nu al geen circulatie meer in de binnenstad. De nieuwe Jan is daarom geen verkeerde keus.
Door de ideeën van de heer Litjens is er nu al geen circulatie meer in de binnenstad. De nieuwe Jan is daarom geen verkeerde keus.
@ Thor: ben je Amsterdammer?
En wat wil je hier nu mee "zeggen"?
Nijmegen 11 oktober 2017
Eind september was er een oefening met onze blusboot de Batouwe. Op deze dag is een aantal oefeningen gehouden waaronder een met een drenkeling in combinatie met brand.
Brandweerman Rogier Brouwer heeft met zijn eigen drone een film gemaakt van de oefening. Mooie beelden van het mooie vak brandweerman.
De opstapbemanning van de batouwe heeft afgelopen woensdag een oefening gehad op de waal. Er was brand op een chemietanker die ter hoogte van Druten lag. Aan de brandweer de taak om het incident snel meester te zijn en de gewonden van boord te halen en over te dragen!