Hulpverleningsforum

Overige hulpdiensten => Rijkswaterstaat/wegbeheerders en berging => Topic gestart door: Cerberus op 26 december 2004, 13:22:52

Titel: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Cerberus op 26 december 2004, 13:22:52
Ik ben benieuw wie er al kennis hebben genomen van de nieuwe richtlijnen eerste veiligheidsmaatregelen op auto(snel)wegen en het zgn.  rood/blauwe boekje. Dit in het kader van Incident Management van RWS.
De richtlijn is ook al gepubliceerd geweest in de Staatscourant.
Met name het op 100 m afstand van het incident fend off gaan staan zal wel moeilijk worden. (gaan we dan LD afleggen want met 60 m HD red ik het niet). Altijd met 2 TS naar een autobrand?

Hoe gaan de korpsen hier mee om?

Nader info op http://www.incidentmanagement.nl/

 ???
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Peter71 op 26 december 2004, 13:36:14
ik heb het stukje staatscourant even gelezen,en wat me opvalt is dat de eigen veiligheid van de hulpverleners nu voor alles wordt gesteld.Zelfs als daarmee de doorstroming en dus lange files daarmee in gevaar komt.

Die 100 meter,lijkt me zinvol als RWS dat op zich gaat nemen met een tekstkar en de rijbanen sneller gaat afkruizen.Anders moet je inderdaad 100 meter LD afgooien,dus meteen middelbrand voor een autobrandje :-X
Maar vooral met een ongeval beknelling willen wij toch wel graag de voertuigen op de plaats ongeval hebben,ivm het vele gereedschap
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Rene112 op 27 december 2004, 00:37:54
De richtlijn heeft als uitgangspunt dat het eerste voertuig van een hulpdienst dat ter plaatse komt, op 100 meter van het incident in fend-off positie gaat....

Deze taak wordt vervolgens overgenomen door het eerste politievoertuig dat ter plaatse komt.

Dus als de tankautospuit als eerste ter plaatse komt op een autosnelweg zal je dus prioriteit moeten geven aan het regelen van de veiligheid van slachtoffers, omstanders/spontane helpers en het eigen personeel.

Lagedruk afleggen (of hogedruk verlengen, want dat lijkt mij logischer) over die 100 meter lijkt mij niet verstandig.... welke chauffeur/pompbediener zal vervolgens achter het voertuig gaan staan om de pomp te bedienen?

We weten toch hoe mensen zich in het verkeer (ook op de snelweg) kunnen gedragen  ???  We weten toch ook van die ongevallen waarbij collega-hulpverleners om het leven zijn gekomen op de snelweg  ???    ..................

Laat die auto maar even lekker branden. 'Wij' hebben als brandweermensen helaas nog te vaak de neiging om als 'een kip zonder kop' naar de rook en het vuur toe te rennen.....

Deze taak als beveiliger zal je dus zo snel als mogelijk over moeten dragen aan een ander voertuig (dit kan ook bijv. rijkswaterstaat of de wegenwacht zijn).

Het is wel een aardige casus... maar bij die autobrand zal je dus 'moeten' kiezen voor de eigen veiligheid en de veiligheid van derden....

Ik heb in het verleden op de A9 (tussen het Rottepolderplein en de Velsertunnel) ook wel eens bij autobranden en ongevallen gestaan, waarbij de risico's voor ons achteraf veel te groot waren. Toen dachten wij ook alleen maar aan 'ons' brandweerwerk en niet aan een totale veilige aanpak van een brand of ongeval.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Rene112 op 27 december 2004, 01:00:00
Nog even een stukje uit de richtlijn om het wat duidelijker te maken :

[verwijderd door de admin ivm opschoning]
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: ruud, op 27 december 2004, 04:44:01
Vraagje.

Er zal vast wel over zijn nagedacht, maar waarom 100 meter? Als het puur buffer is, lijkt mij 50 meter ook wel voldoende.Of je nou op 100 meter staat, of 50 meter, het verkeer zal toch achter jou auto van rijstrook moeten wisselen.

Ik kan het mis hebben hoor, het is tenslotte vroeg  ::)
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Cerberus op 27 december 2004, 09:01:56
Bij een simpele autobrand kan het nog een beetje begrijpen maar bij een ongeval met beknelling wordt het m.i. toch anders. Dan gaan we niet eerst het verkeer staan regelen. Als het gereedschap vanuit het eerste voertuig moet komen wordt het een eind sjouwen. Ook voorzie ik problemen met electrisch aangedreven systemen (lange verlengsnoeren). Ik denk dat we voortaan bij een verkeersongeval maar middel-alarm moeten gaan geven.
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Jaap Goos op 27 december 2004, 10:48:27
Ik krijg wel eens het idee dat sommige mensen niks te doen hebben achter hun bureau. Vooral de heren van dit bureau hebben daar een handje van. We moeten tegenwoordig ook tussen de auto's door in plaats van over de vluchtstook. Net als of dat niet goed ging. 8)
Nou, en misschien komt het wel een beetje eigenwijs over, ik bepaal zelf wel hoe/ waar ik mijn voertuig neer zet. Papier is erg geduldig en vooral geent op standaardsituaties.
Toedeloe Jaap
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Christian op 27 december 2004, 11:02:14
Vraagje.

Er zal vast wel over zijn nagedacht, maar waarom 100 meter? Als het puur buffer is, lijkt mij 50 meter ook wel voldoende.Of je nou op 100 meter staat, of 50 meter, het verkeer zal toch achter jou auto van rijstrook moeten wisselen.

Ik kan het mis hebben hoor, het is tenslotte vroeg  ::)

Ik heb het antwoord ergens gelezen. Volgens mij in Ambulance. Bij een ongeval is er een keer een auto ingereden op een hulpverleningsvoertuig en die schoot 90 meter door, daarom hebben ze 100 meter aangehouden. Maar meer lijkt me beter, maar goed.  ;)

Christian
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Peter71 op 27 december 2004, 11:20:32


Ik heb het antwoord ergens gelezen. Volgens mij in Ambulance. Bij een ongeval is er een keer een auto ingereden op een hulpverleningsvoertuig en die schoot 90 meter door, daarom hebben ze 100 meter aangehouden. Maar meer lijkt me beter, maar goed.  ;)

Christian

een TAS die schuin over de rijbaan staat schuif je geen 90 meter op :-X
Maar ik vindt wel dat hier een schone taak ligt voor EN de politie EN rijkwaterstaat,die zullen veel allerter moeten reageren.
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Rene112 op 27 december 2004, 11:25:05
Bij een simpele autobrand kan het nog een beetje begrijpen maar bij een ongeval met beknelling wordt het m.i. toch anders. Dan gaan we niet eerst het verkeer staan regelen. Als het gereedschap vanuit het eerste voertuig moet komen wordt het een eind sjouwen. Ook voorzie ik problemen met electrisch aangedreven systemen (lange verlengsnoeren). Ik denk dat we voortaan bij een verkeersongeval maar middel-alarm moeten gaan geven.

De kans dat je bij een 'knipklus' op de snelweg met de tankautospuit als eerste hulpverleningsdienst ter plaatse komt is natuurlijk minimaal.

Mocht dat nou toch ooit gebeuren...

Dan kan je de TS prima, voor een paar minuten, als beveiliger laten staan, totdat de politie of een ander voertuig van een hulpdienst dit overneemt.

Die paar minuten kunnen we gebruiken om goed te verkennen, en eventueel zelfs een wrak te stabiliseren (die blokken kun je makkelijk over 100 meter meenemen).

Als je als eerste voertuig van een hulpdienst ter plaatse komt, is er dus ook nog geen ambulance aanwezig.... dus valt er ook nog weinig te knippen...

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Peter71 op 27 december 2004, 11:29:25
Renè,uit eigen ervaring weet ik dat als er eenmaal een TAS  staat voor beveiliging dat de politie die daar prima vindt staan.En zelf niets meer aan afzetting doen ;)
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Rene112 op 27 december 2004, 11:29:32
Ik krijg wel eens het idee dat sommige mensen niks te doen hebben achter hun bureau. Vooral de heren van dit bureau hebben daar een handje van.

Wat een vooroordelen Jaap  ;) ;D

Volgens mij heeft namens de brandweer iemand in het IM project gezeten die heel veel kennis en ervaring heeft op dit gebied..... 10 jaar geleden begon hij het land door te trekken met 'de nieuwe kijk op hulpverlening'.  ;)

Citaat
Toedeloe Jaap

Toedeledoki!
René
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: fireman77 op 27 december 2004, 11:36:42
Bij een simpele autobrand kan het nog een beetje begrijpen maar bij een ongeval met beknelling wordt het m.i. toch anders. Dan gaan we niet eerst het verkeer staan regelen. Als het gereedschap vanuit het eerste voertuig moet komen wordt het een eind sjouwen. Ook voorzie ik problemen met electrisch aangedreven systemen (lange verlengsnoeren). Ik denk dat we voortaan bij een verkeersongeval maar middel-alarm moeten gaan geven.

Bij de meeste korpsen in het land wordt er via het " ruit+ systeem" gewerkt, indien er sprake is van een incident op de snelweg. Daarbij krijg ieder voertuig dat is gealarmeerd een oprit nummer op van de RAC. Aan de hand van dit nummer rijden de voertuigen de snelweg op, het eerste voertuig wat de snelweg op gaat meldt dit aan de RAC. Het tweede voertuig wacht dan aan het begin van de oprit en wacht op een nader bericht van het eerst aankomende voertuig. Er wordt aan de hand van dit nader bericht besloten of het tweede voertuig door kan en moet komen. Vooral ook of het kan doorkomen, denk maar bijvoorbeeld aan de grote verkeersdrukte die kan ontstaan. Zo kan het tweede voertuig indien mogelijk nog altijd een andere rijroute nemen.

Bij een beknelling op de snelweg worden er daarom 2 TS'en, 1 HV en 1 OD gealarmeerd.

Bij een autobrand worden er 2 TS'en gealarmeerd.
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Jaap Goos op 27 december 2004, 12:38:34


Wat een vooroordelen Jaap  ;) ;D

Volgens mij heeft namens de brandweer iemand in het IM project gezeten die heel veel kennis en ervaring heeft op dit gebied..... 10 jaar geleden begon hij het land door te trekken met 'de nieuwe kijk op hulpverlening'.  ;)



Toedeledoki!
René


Tjeemig de peemig is dit al weer zolang geleden. Tja ....times flies when your having fun. Neemt niet weg dat ik wel bij mijn standpunt blijf. Er wordt altijd van alles verzonnen voor ons en het liefst vanachter een bureau vandaan.
Even een paar minuten het verkeer regelen.....zal je net zien dat er weer wat gebeurd in die periode, krijg je nog de schuld ook. Want jij was aan het regelen. :o
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: knarf op 27 december 2004, 13:17:39
in de eerste minuten heb ik wel belangrijke dingen te doen. Als de amb dienst er nog niet is, eerste hulp verlenen ( evt zuurstof toedienen) alles veiligstellen. Altijd handig als je een straal met schuim bij de hand hebt en het is een eind slepen met al je spullen. Daarom altijd tweezijdig uitrukken bij een ongeval op de snelweg
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Cerberus op 27 december 2004, 20:22:22


Wat een vooroordelen Jaap  ;) ;D

Volgens mij heeft namens de brandweer iemand in het IM project gezeten die heel veel kennis en ervaring heeft op dit gebied..... 10 jaar geleden begon hij het land door te trekken met 'de nieuwe kijk op hulpverlening'.  ;)



Toedeledoki!
René


En ik heb gehoord ook nog iets doet bij het Nibra en RWS ????? (belangenverstrengeling?)
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Cerberus op 23 januari 2005, 14:24:20
Door de NVBR is op 17 januari 2005 een brief aan de Minister van V&W gezonden. De beoogde invoering door de brandweer is nu 1-1-2006.
Zie www.nvbr.nl
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: scooper op 23 januari 2005, 16:06:52
Het lijkt mij overbodig om met 2 Tas naar een autobrand te gaan .1500 liter water daar maak je deze zeker uit.en ld dan ben je verkeerd bezig. gewoon autobrand op snelweg 1 tas meer niet ,(mits de melding wat anders aangeeft)opschouten ,met de ovd die moet pas zich melden als er middelbrand of als er om gevraagd wordt hetzelfde voor de motivatie wagen.
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: fireman77 op 24 januari 2005, 10:48:23
Het lijkt mij overbodig om met 2 Tas naar een autobrand te gaan .1500 liter water daar maak je deze zeker uit.en ld dan ben je verkeerd bezig. gewoon autobrand op snelweg 1 tas meer niet ,(mits de melding wat anders aangeeft)opschouten ,met de ovd die moet pas zich melden als er middelbrand of als er om gevraagd wordt hetzelfde voor de motivatie wagen.

Tsja, waarom zou een tweede TS onnodig zijn. Zeker op de snelwegen kan het natuurlijk behoorlijk druk worden in geval van een calamiteit, dan is het handig indien het tweede voertuig wat aanrijdend is, een eventuele andere rijroute kan nemen. De procedure is dan als volgt, het eerst voertuig dat de snelweg op rijdt meldt dit aan de AC en de tweede TS die wacht aan begin van hun opgegeven opritnummer tot een nader bericht van het voertuig wat als eerste de snelweg opgegaan is.

Aan de hand van dit bericht worden de benodigde acties ondernomen.
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Amburon op 24 januari 2005, 12:01:53
Er wordt bij ongevallen/branden op snelwegen door de brandweerkorpsen zoveel mogelijk tweezijdig aangereden. Dit ivm vele "lekenmeldingen" die een verkeerde rijbaan opgaven waardoor het verkeerde korps werd gealarmeerd een aan de verkeerde zijde het ongeval voorbij moesten rijden om vervolgens te keren bij de eerstvolgende af/toerit.
Om dit te ondervangen zijn er afspraken gemaakt. Tegenwoordig wordt meer en meer in steden ook in bepaalde gevallen 2-zijdig aangereden. Dit ivm de vele opbrekingen. In het geval de ene TAS vast komt te staan kan de andere TAS dan toch tijdig ter plaatse zijn.
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Peter71 op 24 januari 2005, 16:54:28
Het lijkt mij overbodig om met 2 Tas naar een autobrand te gaan .1500 liter water daar maak je deze zeker uit.en ld dan ben je verkeerd bezig. gewoon autobrand op snelweg 1 tas meer niet ,(mits de melding wat anders aangeeft)opschouten ,met de ovd die moet pas zich melden als er middelbrand of als er om gevraagd wordt hetzelfde voor de motivatie wagen.
totdat je een flink fakkelende autobrand tegenkomt,en blijkt dat je het niet red met je 1500 of 2000 liter water.En dan?
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Gast48368 op 24 januari 2005, 19:33:16
een TAS die schuin over de rijbaan staat schuif je geen 90 meter op :-X
Maar ik vindt wel dat hier een schone taak ligt voor EN de politie EN rijkwaterstaat,die zullen veel allerter moeten reageren.

Gewoon het hele verkeer "plat" laten leggen, is het meest veilige. Dan maar een ellenlange file. De autostroom opvangen bij een eerdere afslag. De auto's die er als eerste staan, en niet meer van de weg af kunnen hebben dan maar "even pech" De veiligheid van de hulpverleners gaan voor, waarom risico's nemen omdat mensen ff moeten wachten.
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Peter71 op 24 januari 2005, 19:37:16

Gewoon het hele verkeer "plat" laten leggen, is het meest veilige. Dan maar een ellenlange file. De autostroom opvangen bij een eerdere afslag. De auto's die er als eerste staan, en niet meer van de weg af kunnen hebben dan maar "even pech" De veiligheid van de hulpverleners gaan voor, waarom risico's nemen omdat mensen ff moeten wachten.
dit ben ik helemaal met je eens,wij hadden 2 weken geleden een ongeval beknelling.Toen wilde wij maar 1 rijbaan afsluiten(auto lag op de vluchtstrook),en toen stond er al een agent te stuiteren naast ons :-X :-X
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Laren op 25 januari 2005, 19:51:40
totdat je een flink fakkelende autobrand tegenkomt,en blijkt dat je het niet red met je 1500 of 2000 liter water.En dan?

Hallo een gewone personen auto niet uitkrijgen met 2000 ltr. Dan ben je echt verkeerd bezig als je dat niet lukt. Bij ons rukt naar de Snelweg standaard de TS-BT (742) uit en de HV2 (775). En als bij aankomts blijkt dat het een vrachtwagen is dan komt de op de kazerne standby staande 2e TS of de HA+schuimcontainer terplaatsen. Overigens heeft de 772 die standaard uitrukt naar autobranden een Ifex blusinstalatie aan boord dus het kan haast niet dat je zonder water te staan komt.
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Peter71 op 25 januari 2005, 19:56:40
Hallo een gewone personen auto niet uitkrijgen met 2000 ltr. Dan ben je echt verkeerd bezig als je dat niet lukt. Bij ons rukt naar de Snelweg standaard de TS-BT (742) uit en de HV2 (775). En als bij aankomts blijkt dat het een vrachtwagen is dan komt de op de kazerne standby staande 2e TS of de HA+schuimcontainer terplaatsen. Overigens heeft de 772 die standaard uitrukt naar autobranden een Ifex blusinstalatie aan boord dus het kan haast niet dat je zonder water te staan komt. 
tuurlijk red je het met die 2000 ltr,maar het is wel zo fijn om nog wat water achter de hand te hebben ;)
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: spuit 11 op 25 januari 2005, 21:43:57
tuurlijk red je het met die 2000 ltr,maar het is wel zo fijn om nog wat water achter de hand te hebben ;)
ben het helmaal met je eens en denk eens aan de vakantie tijd wat de mensen dan niet allemaal meenemen dan is het inderdaad toch prettig als je nog wat water achter de hand hebt.
groetjes
Peter
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Heidebrandje op 25 januari 2005, 21:48:21
ben het helmaal met je eens en denk eens aan de vakantie tijd wat de mensen dan niet allemaal meenemen dan is het inderdaad toch prettig als je nog wat water achter de hand hebt.
groetjes
Peter

Maar om nou voor ieder autobrandje op de snelweg met een pelton aan voertuigen op de snel weg te gaan staan. Dit doet me denken aan een melding van een autobrand een paar jaar terug op de A27 Eerst was de regio Eemland gelarmeerd die rukte uit met Baarn en Eemnes. Later ook Gooi en Vechtsteek er uit met Laren en Hilversum. Het was een grote file van Brandweervoertuigen
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: spuit 11 op 25 januari 2005, 21:55:58
ik denk dat gewoon de veiligheid voor gaat en als het brandje weer door een of andere reden weer oplaait dan is het toch prettig dat je kan terug vallen op een tweede voertuig .
en meestal komen de voertuigen toch van twee kanten dus vind ik als er al een ter plaatse is laat de tweede voor de zekerheid door rijden en meestal zit hij al in de buurt.
groetjes
Peter
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Peter71 op 25 januari 2005, 22:24:49
Maar om nou voor ieder autobrandje op de snelweg met een pelton aan voertuigen op de snel weg te gaan staan. Dit doet me denken aan een melding van een autobrand een paar jaar terug op de A27 Eerst was de regio Eemland gelarmeerd die rukte uit met Baarn en Eemnes. Later ook Gooi en Vechtsteek er uit met Laren en Hilversum. Het was een grote file van Brandweervoertuigen
die uitruk weet ik nog welja ik zat op de eerste TAS  ;D ;D,wij waren als eerste.Maar we zagen de collone voertuigen in hoog tempo groeien :-X :-X
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Laren op 25 januari 2005, 23:01:31
die uitruk weet ik nog welja ik zat op de eerste TAS  ;D ;D,wij waren als eerste.Maar we zagen de collone voertuigen in hoog tempo groeien :-X :-X

ja dit weet ik ook nog wel. Laren er uit met TS-BT  en Gewone TS en een HV Hilversum er Uit met een HA+TWH en een TS-BT.
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: fireman77 op 27 januari 2005, 11:17:58
Hallo een gewone personen auto niet uitkrijgen met 2000 ltr. Dan ben je echt verkeerd bezig als je dat niet lukt. Bij ons rukt naar de Snelweg standaard de TS-BT (742) uit en de HV2 (775). En als bij aankomts blijkt dat het een vrachtwagen is dan komt de op de kazerne standby staande 2e TS of de HA+schuimcontainer terplaatsen. Overigens heeft de 772 die standaard uitrukt naar autobranden een Ifex blusinstalatie aan boord dus het kan haast niet dat je zonder water te staan komt.

Dan snap jij het hele principe niet waarom er van twee kanten wordt aangereden, het gaat er niet om dat of je het met één of met twee TS'en een autobrand kan uitmaken. Het feit ligt er gewoon op drukke snelwegen het verkeer zo snel kan dichtgroeien tot een lange file zodat je via de ene aanrijroute niet of met veel vertraging ter plaatse kan komen. Dan kan de tweede TS voor een andere aanrijroute kiezen en zal deze wel ter plekke kunnen komen.
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Peter71 op 27 januari 2005, 16:58:43
Dan snap jij het hele principe niet waarom er van twee kanten wordt aangereden, het gaat er niet om dat of je het met één of met twee TS'en een autobrand kan uitmaken. Het feit ligt er gewoon op drukke snelwegen het verkeer zo snel kan dichtgroeien tot een lange file zodat je via de ene aanrijroute niet of met veel vertraging ter plaatse kan komen. Dan kan de tweede TS voor een andere aanrijroute kiezen en zal deze wel ter plekke kunnen komen.
Laren snapt heel goed wat van 2 kanten aanrijden is,maar we zitten hier met een heel ander probleem.Namelijk 1 snelweg,en 2 regio,s naast elkaar.Het ligt er maar aan bij welke AC de melding terecht komt,komt hij bij Gooi en vechtstreek terecht gaat Laren eruit.Komt de melding in Utrecht terecht komt de melding bij ons.En zo staan we nogal eens op elkaars verzorgingsgebied te werken.

In dit geval is de melding zowel bij Gooi&vechtstreek als in Utrecht terecht gekomen,en vandaar de file aan brandweervoertuigen ;)
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: fireman77 op 27 januari 2005, 18:38:26
Laren snapt heel goed wat van 2 kanten aanrijden is,maar we zitten hier met een heel ander probleem.Namelijk 1 snelweg,en 2 regio,s naast elkaar.Het ligt er maar aan bij welke AC de melding terecht komt,komt hij bij Gooi en vechtstreek terecht gaat Laren eruit.Komt de melding in Utrecht terecht komt de melding bij ons.En zo staan we nogal eens op elkaars verzorgingsgebied te werken.

In dit geval is de melding zowel bij Gooi&vechtstreek als in Utrecht terecht gekomen,en vandaar de file aan brandweervoertuigen ;)

Ja, maar waarom maken de AC van Gooi & Vechtstreken en de AC van Utrecht dan geen afspraken over dit punt.

Snap ik niet helemaal hoor, het is een kleine moeite om deze melding direkt door te geven aan de collega's van de AC van Utrecht en andersom.

En uit het antwoord van deze meneer uit altijd mooie Laren begrijp ik dat hij het maar onzin vindt om van twee kanten aan te rijden
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Peter71 op 27 januari 2005, 19:18:02
Ja, maar waarom maken de AC van Gooi & Vechtstreken en de AC van Utrecht dan geen afspraken over dit punt.

Snap ik niet helemaal hoor, het is een kleine moeite om deze melding direkt door te geven aan de collega's van de AC van Utrecht en andersom.

En uit het antwoord van deze meneer uit altijd mooie Laren begrijp ik dat hij het maar onzin vindt om van twee kanten aan te rijden
er is onderling contact over dit soort zaken,maar je bent zomaar 4 tot 5 minuten verder met een belletje naar de andere AC en allarmering voor er daadwerkelijk ook maar 1 korps rijdt :-X

En dan willen ze wel eens denken van"o dan pakt Eemnes of laren maar deze melding" ;)
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Laren op 27 januari 2005, 21:50:21
Ja, maar waarom maken de AC van Gooi & Vechtstreken en de AC van Utrecht dan geen afspraken over dit punt.

Snap ik niet helemaal hoor, het is een kleine moeite om deze melding direkt door te geven aan de collega's van de AC van Utrecht en andersom.

En uit het antwoord van deze meneer uit altijd mooie Laren begrijp ik dat hij het maar onzin vindt om van twee kanten aan te rijden

Ze werken in de regio G&V niet met van 2 kanten aanrijden. zoals ze dat wel in de regio Eemland kennen. En over dat verzorgings gebied komt nog eens bij dat beide regio's van menig verschillen wat bij wie hoord. Dus bellen ze niet naar elkaar maar alermeren Laren of Hilversum. En als je dan dan ook een melding krijgt op de regio Utrecht gaan die ook rijden want die vinden het ook hun gebied of anders om . Zo gebeurd het vaker dat we op de A27 ineens met Eemnes staan of op de A1 met Baarn. Dat wil nog wel eens verwarring geven als je al brandmeester bent en dan ineens sirenes hoord en bijv Baarn nog aankomt scheuren.
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Heidebrandje op 27 januari 2005, 22:17:15
er is onderling contact over dit soort zaken,maar je bent zomaar 4 tot 5 minuten verder met een belletje naar de andere AC en allarmering voor er daadwerkelijk ook maar 1 korps rijdt :-X

En dan willen ze wel eens denken van"o dan pakt Eemnes of laren maar deze melding" ;)

Nou de regio's werken allebij heel anders. En er komt nu nog eens bij dat de 1 al een tijd op C2000 zit en de ander niet. Zo Had Laren op de A1 een poos terug een probleem om met Baarn over de mobie contact te krijgen. Maar ook is het zo dat beide regio's vinden/denken dat delen van de A1 of A27 bij hun hoord dus bij meerdere meldingen op beide meldkamers komt het regelmatig voor dat korpsen van deze regio's elkaar treffen op de snelwegen maar niet van elkaar weten dat ze aanrijden zijn.
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: fireman77 op 28 januari 2005, 11:49:31
Ze werken in de regio G&V niet met van 2 kanten aanrijden. zoals ze dat wel in de regio Eemland kennen. En over dat verzorgings gebied komt nog eens bij dat beide regio's van menig verschillen wat bij wie hoord. Dus bellen ze niet naar elkaar maar alermeren Laren of Hilversum. En als je dan dan ook een melding krijgt op de regio Utrecht gaan die ook rijden want die vinden het ook hun gebied of anders om . Zo gebeurd het vaker dat we op de A27 ineens met Eemnes staan of op de A1 met Baarn. Dat wil nog wel eens verwarring geven als je al brandmeester bent en dan ineens sirenes hoord en bijv Baarn nog aankomt scheuren.

Dus dan is het gewoon de eigenwijsheid en het niet bereid zijn tot samenwerking om een uitrukvoorstel te maken dat dan wel goed geregeld is en wordt.
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: bob op 9 februari 2005, 17:49:46
het was vanmiddag weer zo ver we stonden weer te blussen een berm/heidebrand op de A1 en jawel daar kwam baarn ook aan scheuren
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: 112 Brabant.nl op 13 februari 2005, 11:03:04
Er zijn hier mensen die spreken over "Het is wel handig als je een extra hoeveelheid water achter de hand hebt". Ik zie het verschil met een optreden buiten de snelweg op dat gebied eerlijk gezegd niet zo. Daar zul je ook acht minuten of langer moeten wachten op extra water, waarom zou dat op de snelweg anders moeten zijn.
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Peter71 op 13 februari 2005, 11:09:49
Er zijn hier mensen die spreken over "Het is wel handig als je een extra hoeveelheid water achter de hand hebt". Ik zie het verschil met een optreden buiten de snelweg op dat gebied eerlijk gezegd niet zo. Daar zul je ook acht minuten of langer moeten wachten op extra water, waarom zou dat op de snelweg anders moeten zijn.
het probleem is dat die meer tijd wachten je vaak niet wordt gegunt,vooral de politie wil vaak de snelweg weer snel vrij hebben omdat ze bang zijn voor lange files.
Het liefst zien ze dat je een ongeval binnen 10 minuten afhandeld,en wel zo dat het verkeer er geen last van hebt.
Dus nemen we extra water mee,dat mochten we niet genoeg hebben,wij niet nog eens een 10 minuten moeten wachten op meer water  :-X :-X
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Shave op 13 februari 2005, 12:21:23
Ik zie het aanrijden vanaf twee kanten bij een autobrand eerlijk gezegd ook niet zo zitten en wel om de volgende reden:

Autobrand, weinig eer te halen. Autospuit komt later aan door file.......tweede autospuit komt over andere rijbaan. Dus lijkt het me logisch dat de tweede autospuit gaat stoppen op de andere rijbaan met als gevolg ook daar een verkeersopstopping en gevaarlijke situaties.

Daarnaast heb je bij een normale autobrand lijkt mij voldoende middelen op de TS zitten waarmee je de brand uit moet kunnen maken. Ten eerste en volle tank met water, daarnaast schuim en een hoeveelheid poederblussers. Het moet nog al gek lopen dat je hiermee de auto niet uit krijgt en lukt dit niet dan is de auto sowieso al totaal uitgebrand dus dan brand die maar twee minuten langer tot er weer voldoende water is........ ;)
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: spuit 11 op 13 februari 2005, 12:23:19
het probleem is dat die meer tijd wachten je vaak niet wordt gegunt,vooral de politie wil vaak de snelweg weer snel vrij hebben omdat ze bang zijn voor lange files.
Het liefst zien ze dat je een ongeval binnen 10 minuten afhandeld,en wel zo dat het verkeer er geen last van hebt.
Dus nemen we extra water mee,dat mochten we niet genoeg hebben,wij niet nog eens een 10 minuten moeten wachten op meer water  :-X :-X

ik ben het helemaal met je eens ik merk hier in de haagse regio dat men met het verkeersbeleid ook hier zo snel mogelijk de rijbaan vrij wil hebben.
gr
Peter
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Shave op 15 februari 2005, 21:04:56
Gisteren weer een leuke gehad............autobrand op een oprit naar de snelweg. Geen waterwinning in de buurt....... ;D

Auto ( een renault jeepje) volledig in de gloria en tank lek geslagen dus brandende benzine loopt eronder uit.

In eerste instantie 2 stralen HD om het ergste vuur eraf te halen. Daarna 1 straaltje gebruikt om te poeieren op de brandende benzine die uit de auto liep .....

Al met al half uurtje uit en thuis en nog een kwart tank met water over  :P :P ;)
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: FireRobin op 15 februari 2005, 21:06:49
Gisteren weer een leuke gehad............autobrand op een oprit naar de snelweg. Geen waterwinning in de buurt....... ;D

Auto ( een renault jeepje) volledig in de gloria en tank lek geslagen dus brandende benzine loopt eronder uit.

In eerste instantie 2 stralen HD om het ergste vuur eraf te halen. Daarna 1 straaltje gebruikt om te poeieren op de brandende benzine die uit de auto liep .....

Al met al half uurtje uit en thuis en nog een kwart tank met water over  :P :P ;)

Ach er valt toch nix meer te redden aan die auto dus jah :P
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Shave op 15 februari 2005, 21:14:14
ja maar noem eens een autobrand op waar geen nevenschade ontstaat........en als die er niet is heb je geen twee tankautospuiten nodig dus wat ik wil zeggen is dat twee zijdig aanrijden voor een autobrand geen zin heeft en met 1 TS makkelijk te doen moet zijn.
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Rene112 op 15 februari 2005, 23:43:46
ja maar noem eens een autobrand op waar geen nevenschade ontstaat........en als die er niet is heb je geen twee tankautospuiten nodig dus wat ik wil zeggen is dat twee zijdig aanrijden voor een autobrand geen zin heeft en met 1 TS makkelijk te doen moet zijn.

De reden voor het tweezijdig aanrijden (dus met twee tankautospuiten) ligt in de bereikbaarheid cq. onduidelijkheid over de juiste plaatsaanduiding.
In de regio's waar dit in het verleden is ingevoerd gebeurde het regelmatig dat het incident (brand-ongeval) op de andere rijbaan bleek te zijn.
Aangezien werken over de middenberm levensgevaarlijk is, moest er omgereden worden (en dat kan soms lang duren).

groeten,
René de Caluwé
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Shave op 16 februari 2005, 17:40:43
ja bij een ongeval kan ik me er nog wel iets bij voorstellen maar op het moment dat het om een autobrand gaat en er niemand meer inzet is er weinig eer meer te behalen, en kost het veel geld om langs twee kanten aan te rijden in mijn ogen. Dan maar vijf minuten later toch........ ;D
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: ajax op 19 juli 2005, 22:37:17
Ja, maar waarom maken de AC van Gooi & Vechtstreken en de AC van Utrecht dan geen afspraken over dit punt.

Snap ik niet helemaal hoor, het is een kleine moeite om deze melding direkt door te geven aan de collega's van de AC van Utrecht en andersom.

En uit het antwoord van deze meneer uit altijd mooie Laren begrijp ik dat hij het maar onzin vindt om van twee kanten aan te rijden

En vanmiddag was het weer zo ver bij een ongeval op de A1. Wij waren al weer aan het inpakken komt Baarn nog een keer aan met pro 1


0703100 12:43:27 19-07-05 HV 1 A1 R 30,1 EEMN VERK.ONG.LETSEL - Laren  
0703101 12:43:27 19-07-05 HV 1 A1 R 30,1 EEMN VERK.ONG.LETSEL - Laren  
0703102 12:43:27 19-07-05 HV 1 A1 R 30,1 EEMN VERK.ONG.LETSEL - Laren
0703103 12:43:27 19-07-05 HV 1 A1 R 30,1 EEMN VERK.ONG.LETSEL - Laren bvd
0703104 12:43:27 19-07-05 HV 1 A1 R 30,1 EEMN VERK.ONG.LETSEL - Laren
0703903 12:43:27 19-07-05 HV 1 A1 R 30,1 EEMN VERK.ONG.LETSEL - Lichtkrant Laren





0706242 12:43:03 19-07-05 HV A1 L 30,1 ENS - Blusgroep 1 Baarn
0706243 12:43:03 19-07-05 HV A1 L 30,1 ENS - Blusgroep 2 Baarn
0706244 12:43:03 19-07-05 HV A1 L 30,1 ENS - Blusgroep 3 Baarn
0706245 12:43:03 19-07-05 HV A1 L 30,1 ENS - Blusgroep 4 Baarn
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Peter71 op 19 juli 2005, 22:38:53
En vanmiddag was het weer zo ver bij een ongeval op de A1. Wij waren al weer aan het inpakken komt Baarn nog een keer aan met pro 1


0703100 12:43:27 19-07-05 HV 1 A1 R 30,1 EEMN VERK.ONG.LETSEL - Laren 
0703101 12:43:27 19-07-05 HV 1 A1 R 30,1 EEMN VERK.ONG.LETSEL - Laren 
0703102 12:43:27 19-07-05 HV 1 A1 R 30,1 EEMN VERK.ONG.LETSEL - Laren
0703103 12:43:27 19-07-05 HV 1 A1 R 30,1 EEMN VERK.ONG.LETSEL - Laren bvd
0703104 12:43:27 19-07-05 HV 1 A1 R 30,1 EEMN VERK.ONG.LETSEL - Laren
0703903 12:43:27 19-07-05 HV 1 A1 R 30,1 EEMN VERK.ONG.LETSEL - Lichtkrant Laren





0706242 12:43:03 19-07-05 HV A1 L 30,1 ENS - Blusgroep 1 Baarn
0706243 12:43:03 19-07-05 HV A1 L 30,1 ENS - Blusgroep 2 Baarn
0706244 12:43:03 19-07-05 HV A1 L 30,1 ENS - Blusgroep 3 Baarn
0706245 12:43:03 19-07-05 HV A1 L 30,1 ENS - Blusgroep 4 Baarn

lijkt me sterk als ik zo de tijden bekijk  ::)
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: ajax op 19 juli 2005, 22:40:22
lijkt me sterk als ik zo de tijden bekijk  ::)

Baarn was eerst richting Amersfoort gereden en toen weer terug richting Amsterdam en dan weer keren bij de wittebergen dan heb je even de tijd nodig he

Komt nog eens bij dat het allemaal wel mee viel onze TS is meteen weer door gereden alleen de HV is terplaatsen geweest en Baarn is met de TS even gestopt en meteen weer door gereden
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Peter71 op 19 juli 2005, 22:44:13
Baarn was eerst richting Amersfoort gereden en toen weer terug richting Amsterdam en dan weer keren bij de wittebergen dan heb je even de tijd nodig he
Ik zit me alleen te verbazen dat het weer een waardeloze melding was
Laren wordt geallarmeert voor een ongeval op de A1 Rechts 30,1,
en Baarn voor datzelfde ongeval A1 Links 30,1
Weer een medling waar weer eens niet gekeken is op het hectometerpaaltje,zoals gewoonlijk  :-X :-X
Was het trouwens nog wat?
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: ajax op 19 juli 2005, 22:48:30
Ik zit me alleen te verbazen dat het weer een waardeloze melding was
Laren wordt geallarmeert voor een ongeval op de A1 Rechts 30,1,
en Baarn voor datzelfde ongeval A1 Links 30,1
Weer een medling waar weer eens niet gekeken is op het hectometerpaaltje,zoals gewoonlijk  :-X :-X
Was het trouwens nog wat?

Nee was niet veel ik zat in de TS die is meteen door gereden de HV gaf al aan dat er voor ons niks te doen was.
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Shave op 23 juli 2005, 19:00:08
De kans dat je bij een 'knipklus' op de snelweg met de tankautospuit als eerste hulpverleningsdienst ter plaatse komt is natuurlijk minimaal.

Mocht dat nou toch ooit gebeuren...

Dan kan je de TS prima, voor een paar minuten, als beveiliger laten staan, totdat de politie of een ander voertuig van een hulpdienst dit overneemt.

Die paar minuten kunnen we gebruiken om goed te verkennen, en eventueel zelfs een wrak te stabiliseren (die blokken kun je makkelijk over 100 meter meenemen).

Als je als eerste voertuig van een hulpdienst ter plaatse komt, is er dus ook nog geen ambulance aanwezig.... dus valt er ook nog weinig te knippen...

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


laten we gewoon ieder bij zijn eigen taken houden.....we moeten al zorgen dat de snelweg zo snel mogelijk vrij is, nu ook al op 100 meter gaan staan want ja de politie is niet zo snel (ik betwijffel het maar goed) en wij lopen wel wat vaker heen en weer met onze spullen.

Dat we fend off gaan staan oke, maar 100 m?? Heb je een ongeval met beknelling en mogelijk brand en sta je op 100 m begin er dan maar aan om twee hd's te koppelen en naar het ongeval te slepen! heb je eindelijk je spullen moet het voertuig verzet gaan worden omdat de politie of rijkswaterstaat er is, nee dank je wel.....dan denk ik dat we het beter kunnen laten bij het oude.

Je komt aan met een TS en HV.....dan denk ik dat je in de eerste minuten je mensen hard nodig heb om het normale werk te doen en niet om over 100 meter heen en weer te gaan lopen!
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Rene112 op 23 juli 2005, 22:59:52
....dan denk ik dat we het beter kunnen laten bij het oude.

Tja.... toch heeft brandweer Nederland (voor zover dat bestaat  ;)) via de NVBR aangegeven dat de brandweer sector vanaf 1 januari 2006 in staat zal zijn om zo te werken.

Lees de onderstaande brief namens de brandweerkorpsen maar eens :
http://www.nvbr.nl/cms/show/id=559654

De richtlijn zal o.a. verwerkt worden in de lesstof. Het is dus een standaard veiligheidsprocedure voor de hulpdiensten, waarbij het hele '100 meter verhaal' te maken heeft met je eigen veiligheid op de autosnelweg wanneer je als eerste aankomt.....

groeten,
René de Caluwé
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Shave op 23 juli 2005, 23:12:18
och jah er zullen best voorstanders van zijn uiteraard, maar ik denk dat de praktijk toch anders uit gaat wijzen...........

alles wordt maar aan regels gebonden, we moeten dit, we moeten zo maar er blijft weinig eigen inbreng meer over....ik ben er geen voorstander van in ieder geval.
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Peter71 op 24 juli 2005, 12:19:31
Dus dat betekend dat er de komende maanden weer de nodige bijscholing zal moeten gebeuren voor de manschappen,en als dit in werking treed per 1 januari 2006 is er dus een hoop werk te doen.

Maar in 1 ding wordt ik wel gerustgesteld,en dat is dat er ook naar de automobilist ook het een en ander wordt verteld.Dus wellicht weer wat postbus 51 spotjes?  ;D
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Heidebrandje op 26 juli 2005, 16:03:16
Nee was niet veel ik zat in de TS die is meteen door gereden de HV gaf al aan dat er voor ons niks te doen was.

Was de HV eerder dan de TS dat snap ik even niet
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Melle op 26 juli 2005, 16:51:26
Was de HV eerder dan de TS dat snap ik even niet

wellicht HV van laren? gezien het feit dat zowel hun als baarn waren gealameerd
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: ajax op 26 juli 2005, 17:10:11
wellicht HV van laren? gezien het feit dat zowel hun als baarn waren gealameerd

Ja klopt bij een ongeval rukt bij ons eerst de HV uit en meteen der achter aan de TS
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Ronald Kuijpers op 26 juli 2005, 22:05:43
;D Wij hebben maar liefst 90 meter slang in die auto van ons maar dan zouden we ook nog 10 meter te kort komen  ;D
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: OVR Defensie op 26 juli 2005, 23:42:45
;D Wij hebben maar liefst 90 meter slang in die auto van ons maar dan zouden we ook nog 10 meter te kort komen  ;D
10 meter worplengte? ;D ;D
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Hotdog op 1 augustus 2005, 22:33:31
In Rotterdam werken we voor incidenten op de rijksweg volgens de procedure Ruit+. Hierin staan alle op en afritten netjes genummerd (niet de nummering van rijkswaterstaat). Bij een incident rukken we uit met 2x TS/1x HV/1x OD (de laatste 2 alleen bij een ongeval met beknelling). Als de 1e TS de rijksweg opgaat via de opgegeven oprit (wordt aangegeven door de AC) meld deze dat aan de AC. De overige voertuigen wachten dan onderaan de oprit op het nader bericht. Mocht er niets aan de hand zijn, dan kunnen deze voertuigen weer snel inzetbaar. Mocht de locatie niet goed zijn, dan kunnen de overige voertuigen via een ander oprit de rijksweg op. Voor dit principe is gekozen om niet met teveel voertuigen op de rijksweg te staanen om te voorkomen dat alle voertuigen zich vastrijden in de file. Het incident wordt op deze manier benaderd via de dichtsbijzijnde oprit.

groetjes Hotdog

P.S: bij vragen kan je me altijd ff mailen
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: marcel-beets op 16 augustus 2005, 13:05:32
die 100 meter buffer is heus zo slecht nog niet hor   als er een half slapende trucker op je afstormt  

er is gewoon geleert uit het verlede dat 50 meter te kort is    

en die 100 meter is alleen maar voor je eigen veiligheid  

en het eerst komende voertuig hoefd heus niet altijd een brandweerauto te zijn
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Brandpreventist op 16 augustus 2005, 14:17:08
die 100 meter buffer is heus zo slecht nog niet hor   als er een half slapende trucker op je afstormt   

er is gewoon geleert uit het verlede dat 50 meter te kort is     

en die 100 meter is alleen maar voor je eigen veiligheid 

en het eerst komende voertuig hoefd heus niet altijd een brandweerauto te zijn

Waarom zou je bij een brandweerauto (vrachtauto) geen 25 meter kunnen hanteren (zwaar voertuig!!)

En bij gewone politie auto lijkt me inderdaad 100 meter gewenst!!
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: marcel-beets op 16 augustus 2005, 14:51:33
omdat er ook vrachtwagens zijn die zwaarder zijn als jouw   13 tons   brandweer autotje


'' Het GVW of MTM is de optelsom van het gewicht van; voertuig + inzittenden + laadvermogen (maximale lading). In Nederland is dit voor het binnenlands vervoer maximaal 50 ton''

je zal er nog van opkijken  hoever die opschuift
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Brandpreventist op 16 augustus 2005, 15:04:17
omdat er ook vrachtwagens zijn die zwaarder zijn als jouw   13 tons   brandweer autotje


'' Het GVW of MTM is de optelsom van het gewicht van; voertuig + inzittenden + laadvermogen (maximale lading). In Nederland is dit voor het binnenlands vervoer maximaal 50 ton''

je zal er nog van opkijken  hoever die opschuift

Als je hem in de Fendoff (?) positie neer zet lijkt het me dat de vrachtauto niet meer recht door gaat maar afgebogen worden naar links of rechts...
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: marcel-beets op 16 augustus 2005, 15:11:51
das waar maar dan nog kan  er vanalles gebeuren
 de brandweerauto kan kantelen  of de truck oplegger die m ramt          

die 100 meter zal echt wel goed overdacht zijn hoor

mischien rijd er nog een vrachtwagen achter de 1e   die te weinig afstand houd    

er is zoveel mogelijk      je moet gewoon van het ergste uitgaan en dan de meest veilige situatie toepassen  

en wat is het probleem nou eigelijk   om 5 minuten in fend-off  te staan tot er een andere hulpdienst komt die het overneemt    dan kan je in tussentijd  goed verkennen      

bovendien   kan je natuurlijk ook nog temaken hebben met gevaarlijke stoffen
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Brandpreventist op 16 augustus 2005, 15:53:56
op drukke snelwegen overdag ontstaat er binnen de kortste keren een file op een (snel)weg voordat de hulpdiensten gearriveerd zijn.

Het lijkt me dan totale onzin om 100 meter voor het incident te gaan staan.

's nachts lijkt het me inderdaad nuttig dat er een soort barriere komt maar dan pleit ik meer voor onderstaande oplossing..... ;)

Misschien moet er wel standaard een haakarmbak met een container met een zand + dwangpijl uitrukken bij een verkeers ongeval op een snelweg. Heel die bak kan je vol hangen met dwangpijlen, flitsers enz. Als de haakarm die bak afzet staat iedereen echt reuze veilig....  ;) (ik schat dat zelfs een legertank daar moeite mee heeft.... ;D
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Peter71 op 12 september 2005, 18:43:37
Wij hebben vanmiddag een ongeval beknelling gehad op de A27,rijkswaterstaat en de politie waren al terplaatsen.En hadden de boel al dicht op 100 meter,wij konden zo doorrrijden tot bij het ongeval.Een perfecte samenwerking in het kader van incident managment  8)
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: Bart S op 15 september 2005, 20:52:37
op drukke snelwegen overdag ontstaat er binnen de kortste keren een file op een (snel)weg voordat de hulpdiensten gearriveerd zijn.

Het lijkt me dan totale onzin om 100 meter voor het incident te gaan staan.

Tja, als je gewoon die 100 meter aanleert hoef je ook nooit na te denken of de verkeerssituatie nu 100 meter of 50 meter of 25 meter mogelijk maakt. Toevallig vandaag een demonstratie gezien over dit onderwerp. Een auto stond in fend-off positie waar een tweede auto achterop kwam gereden. 100 meter voorbij de eerste auto waren pionnen geplaatst die een 'werkplek' voorstelden. De eerste auto 'wees' naar rechts waarbij dus de rechter achterkant als eerste geraakt zou worden. De snelheid van de achterop rijdende auto is later vastgesteld op 107 km/u.

Het resultaat verbijsterde me. Alleereerst was er een geweldige klap. Auto 1 werd stevig in elkaar gedrukt en tegelijkertijd afgeschoten. Hij eindigde half op zijn zijkant en half op zijn kop iets voorbij de pionnen. Dat is dus de plek waar de hulpverleners op dat moment hun werk staan te doen!!
Auto twee ging in de rondte en boog af naar links. Hij kwam tot stilstand, zo'n 90 meter voorbij het punt van de aanrijding en zo'n 15 meter links ervan. In de praktijk kan dit dus de weghelft van het tegemoetkomende verkeer zijn! Nu was het nog een personenauto, maar je kan je voorstellen wat er gebeurt als er 40 ton aan vrachtwagen naar binnen komt rossen....  ???

[verwijderd door de admin]
Titel: Re: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen
Bericht door: sylvester1986 op 1 februari 2013, 13:32:43
Voor de vluchtstrook geldt een kortere afstand. 15 meter uit mijn hoofd, maar zie de Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen enkelzijdig voor het precieze antwoord.



Verder verzoek aan allen om hier verder te gaan over de signalering. Mocht u verder willen praten over de beveiliging, pak dan even het betreffende topic in het Rijkswaterstaat/wegbeheerders/berging board (of open een nieuw topic daar). Zo nodig verplaats ik de berichten alhier dan ook even die kant op!
Nu je het zegt, die 15 meter komt mij in ieder geval bekend voor.
Voor mijn gevoel stond ik sowieso 15 meter vanaf de auto.
Het gebeurde btw hier in de berm.

http://maps.google.nl/maps?q=drachten&hl=nl&ll=53.103223,6.129599&spn=0.014248,0.042272&sll=53.157645,5.636521&sspn=0.910708,2.705383&hnear=Drachten,+Smallingerland,+Friesland&t=m&z=15&layer=c&cbll=53.10335,6.129897&panoid=gJJMUsd7bo9SEguSThBDMw&cbp=12,277.31,,0,8.13 (http://maps.google.nl/maps?q=drachten&hl=nl&ll=53.103223,6.129599&spn=0.014248,0.042272&sll=53.157645,5.636521&sspn=0.910708,2.705383&hnear=Drachten,+Smallingerland,+Friesland&t=m&z=15&layer=c&cbll=53.10335,6.129897&panoid=gJJMUsd7bo9SEguSThBDMw&cbp=12,277.31,,0,8.13)