Hulpverleningsforum

Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Brandweer algemeen => Vakbekwaamheid (Opleiding en oefeningen) => Topic gestart door: Uitgerust! op 12 november 2010, 11:23:41

Titel: Blijvende vakbekwaamheid brandweerchauffeur (rijvaardigheid)
Bericht door: Uitgerust! op 12 november 2010, 11:23:41
Graag wil ik weten hoe bij jou in de regio wordt omgegaan met het vakbekwaam houden van de brandweerchauffeurs?

Gaat bijvoorbeeld elke chauffeur 1 keer per jaar naar een goedgekeurde baan van een verkeersveiligheidcentrum?

Waarom ik dit graag wil weten is omdat er wettelijk niks geregeld is volgens mij, althans ik heb niks kunnen vinden.
Er staat wel wat in de brancherichtlijn maar feitelijk is dat niet bindend.
Titel: Re: Blijvende vakbekwaamheid brandweerchauffeur (rijvaardigheid)
Bericht door: joostvankempen op 14 november 2010, 15:07:55
klein beetje offtopic, maar volgens de informatie die wij via Reddingsbrigade Nederland hebben gekregen staat er in de wet wel dat een brancherichtlijn voor iedere hulpdienst verplicht is en dat die ook nageleefd moet worden. Daarmee is het dus indirect wel bindend wat in de brancherichtlijn staat....
Titel: Re: Blijvende vakbekwaamheid brandweerchauffeur (rijvaardigheid)
Bericht door: Wout op 14 november 2010, 15:14:31
[offtopic]Joost, ik ben erg benieuwd waar dat staat. De ontheffing van de politie (wanneer ze zonder OGS rijden) is inderdaad wettelijk verbonden aan de brancherichtlijn. De ambulance en brandweer hebben naar mijn weten alleen vrijstelling als ze rijden met OGS, en die vrijstelling halen ze direct uit het RVV art. 91. In het RVV wordt nergens gesproken over de brancherichtlijn, dus die is hier niet wettelijk verankerd. Denk je dat je kunt achterhalen waar in de wet de brancherichtlijn van brandweer en ambulance zijn opgenomen?[/offtopic]

@Tosa, hoe is dat in G&V dan?
Titel: Re: Blijvende vakbekwaamheid brandweerchauffeur (rijvaardigheid)
Bericht door: Uitgerust! op 14 november 2010, 17:39:07
[offtopic]Joost, ik ben erg benieuwd waar dat staat. De ontheffing van de politie (wanneer ze zonder OGS rijden) is inderdaad wettelijk verbonden aan de brancherichtlijn. De ambulance en brandweer hebben naar mijn weten alleen vrijstelling als ze rijden met OGS, en die vrijstelling halen ze direct uit het RVV art. 91. In het RVV wordt nergens gesproken over de brancherichtlijn, dus die is hier niet wettelijk verankerd. Denk je dat je kunt achterhalen waar in de wet de brancherichtlijn van brandweer en ambulance zijn opgenomen?[/offtopic]

@Tosa, hoe is dat in G&V dan?


Joost heeft wel gelijk, in de regeling ogs staat dat er een brancherichtlijn moet zijn, en die is er ook. In de brancherichtlijn staat weer een verwijzing naar de opleiding en in stukken van nbbe en nivf staat ook het een en ander. al met al is het heel vaag en onduidelijk. Er is geen wet te vinden waar het duidelijk in staat. Het is voor de "gewone" beroepschauffeur geregeld die moet 35uur in 5 jaar verplicht onder toezicht van een erkend instructeur onderricht krijgen, in die regeling staat juist weer dat de brandweerchauffeur vrijstelling hiervan heeft. Heel vaag vandaar mijn vraag.

In G&V is het niet goed geregeld op dit moment, er zijn posten die al langere tijd niet op een erkend verkeersveiligheidscentrum zijn geweest.
Titel: Re: Blijvende vakbekwaamheid brandweerchauffeur (rijvaardigheid)
Bericht door: Cerberus op 4 december 2010, 15:09:02
Dit is ook een Arbo-regel. Men moet opgeleid en getraind zijn om de opgedragen werkzaamheden uit te voeren.
Titel: Re: Blijvende vakbekwaamheid brandweerchauffeur (rijvaardigheid)
Bericht door: jemming op 15 januari 2011, 20:51:02
Wij trainen ieder jaar 4 keer 2 uur met rij instructeur. Het ene jaar gaan we naar de slipbaan en ander jaar naar een simulator waar we met prio 1 rijden.
Het is natuurlijk vastgesteld. We moeten geoefend blijven en dat kan alleen met rij instructeur.
Rij instructie is niet het enige wat een brandweerchauffeur moet weten, er zit ook een oefening met pompbediening in.
Dat houdt in met open water, brandkranen, geboorde putten ga zo maar door. Maar 1 van deze aspecten komt aan de beurt.
dit allemaal naast het gewoon oefenen, brandweerchauffeur is leuk maar komt meer bij kijken dan alleen rijden.
Titel: Re: Blijvende vakbekwaamheid brandweerchauffeur (rijvaardigheid)
Bericht door: Jacques Schenk op 15 januari 2011, 23:56:09
Uit de brancherichtlijn (optische en geluidssignalen) zelf:

Deze brancherichtlijn is opgesteld om de werkgevers en het personeel van de
brandweerkorpsen een handreiking te bieden bij het op verantwoorde wijze
toepassen van de regelgeving inzake vooral het gebruik van de optische en
geluidssignalen en de opleiding daarvoor. De inhoud van deze brancherichtlijn
is niet verplichtend
.
Titel: Re: Blijvende vakbekwaamheid brandweerchauffeur (rijvaardigheid)
Bericht door: SimonSt op 7 februari 2011, 22:30:56
De inhoud van deze brancherichtlijn is niet verplichtend.
Maar wordt wel op getoetst door de rechter  ;)

Ik ken niet het beleid, maar weet dat er in Kennemerland posten zijn waar de chauffeurs regelmatig "wegleren" en daarbij ook gecontroleerd worden op hun rijvaardigheid. Als dat "ondermaats" mogen chauffeurs tijdelijk niet operationeel rijden en eerst "bijlessen" krijgen.

Vorig jaar zijn alle (piket)officieren en aanverwante functies verplicht op herhaling naar een slipcursus geweest.
Titel: Re: Blijvende vakbekwaamheid brandweerchauffeur (rijvaardigheid)
Bericht door: termei op 20 oktober 2011, 21:57:51
Hoi,

Ook bij ons in de gemeente doen we trainingen om de vakbekwaamheid van de chauffeurs op peil te houden. Vorig jaar zijn er theorielessen geweest (oa verkeersregels etc. weer eens opfrissen). Dit jaar zijn de praktijk oefeningen aan de beurt.

Nu heb ik de volgende vraag. Is er een regel/richtlijn of gewoon jullie eigen gevoel, of je de praktijk training in je eigen ts moet doen, of dat je dat ook met een andere (dus vreemde) ts kan doen.

Ik hoor/zie graag jullie reactie.
Groeten
Titel: Re: Blijvende vakbekwaamheid brandweerchauffeur (rijvaardigheid)
Bericht door: Damian op 28 oktober 2011, 12:02:34
Misschien een beetje offtopic: Hoe zit het dan met chauffeur op overigen voertuigen? HV, HW, HA etc.. die volgen toch het zelfde stukje opleiding als chauffeur op de ts en dus ook gelijk pompbediende of zitten tussen die opleidingen een heel verschil? Correct me if im wrong!
Titel: Re: Blijvende vakbekwaamheid brandweerchauffeur (rijvaardigheid)
Bericht door: HIT op 28 oktober 2011, 20:35:29
Een kleine aanvullende vraag mijnerzijds, hoe zit het met de code 95 verplichting op het rijbewijs c/d en daarbij behorende e?

Ik ben er met de TMA van vrijgesteld omdat het een voertuig ingericht voor onderhoud van wegen is, echter staat er niets over de voertuigen die zijn ingericht speciaal als HV voertuig.
vb. berger onderweg naar een berging is vrijgesteld ook op de weg terug. Maar bij het natransport is hij wel weer verplicht hem te onderhouden.

Dus is mijn vraag een haakarm- bergings- of materiaalvrachtauto van de hulpdiensten onderweg van en naar een incident weet ik dat ze zijn vrijgesteld. Maar voor het rijden bijv. van standplaats naar een andere standplaats moet de chauffeur dan wel voldoen aan die code 95?
Titel: Re: Blijvende vakbekwaamheid brandweerchauffeur (rijvaardigheid)
Bericht door: Uitgerust! op 29 oktober 2011, 12:46:53
Een kleine aanvullende vraag mijnerzijds, hoe zit het met de code 95 verplichting op het rijbewijs c/d en daarbij behorende e?

Ik ben er met de TMA van vrijgesteld omdat het een voertuig ingericht voor onderhoud van wegen is, echter staat er niets over de voertuigen die zijn ingericht speciaal als HV voertuig.
vb. berger onderweg naar een berging is vrijgesteld ook op de weg terug. Maar bij het natransport is hij wel weer verplicht hem te onderhouden.

Dus is mijn vraag een haakarm- bergings- of materiaalvrachtauto van de hulpdiensten onderweg van en naar een incident weet ik dat ze zijn vrijgesteld. Maar voor het rijden bijv. van standplaats naar een andere standplaats moet de chauffeur dan wel voldoen aan die code 95?

Nee hoeft niet:

Vrijstellingen code 95 - Europa
Vrijstellingen geldige code vakbekwaamheid in Europa
Als u als chauffeur buiten Nederland komt, dan moet u er rekening mee houden dat vrijstellingen minder ruim kunnen zijn. De vrijstelling die in Europa gelden zijn:

Voertuigen met een toegelaten maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur.
Voertuigen in gebruik bij of onder controle van de strijdkrachten, de burgerbescherming, de brandweer en diensten verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde. Voertuigen die op de weg worden getest in verband met technische verbeteringen, reparatie of onderhoud, en nieuwe of omgebouwde voertuigen die nog niet in het verkeer zijn gebracht.
Voertuigen die worden gebruikt bij noodtoestanden of worden ingezet voor reddingsoperaties.
Voertuigen die worden gebruikt tijdens autorijlessen met het oog op het behalen van een rijbewijs of het in artikel 6 en artikel 8, eerste lid, van de Richtlijn vakbekwaamheid bestuurders bedoelde getuigschrift.
Voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel vervoer van personen of goederen voor privé-doeleinden.
Voertuigen die materieel of uitrusting vervoeren die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft, mits het rijden met het voertuig niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is.


Bron: http://www.ivw.nl/onderwerpen/bus/chauffeurs/vereiste_documenten/Vrijstellingen_code_95_internationaal/ (http://www.ivw.nl/onderwerpen/bus/chauffeurs/vereiste_documenten/Vrijstellingen_code_95_internationaal/)